Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OM eist levenslang tegen verantwoordelijken MH17

Gerechtigheid zonder gerechtigheid

Het was vrijwel onvermijdelijk: zonder het bestaan van de doodstraf in Nederland en met een berg aan bewijs in de hand kon het Openbaar Ministerie niet anders dan een levenslange gevangenisstraf eisen tegen de vier mannen die verantwoordelijk worden gehouden voor het neerhalen van vlucht MH17. Voor het zinloos doden van de 298 inzittenden. Levenslang voor Leonid Chartsjenko die een gevechtseenheid aanstuurde in Donetsk, levenslang voor rebellenleider Igor Girkin, levenslang voor zijn rechterhand Sergej Doebinski en levenslang voor diens assistent Oleg Poelatov. Vier mannen die volgens het OM nauw samenwerkten om de Buk-raketinstallatie naar Oekraïne te halen en na het fatale schot weer naar Rusland te smokkelen. Vier mannen die dat onderling besproken in uitgelekte telefoontjes en die weliswaar niet zelf op de knop drukten, maar wel het organisatorische team vormden. Vier mannen die helaas ook nog alle vier voortvluchtig zijn, waarschijnlijk in Rusland zitten en nooit uitgeleverd zullen worden. Vier mannen die ook als de rechter meegaat in de eis van het OM mogelijk nooit de binnenkant van een cel zullen zien. Het OM eist de maximale straf en moet dat zeker doen, maar helaas staat een veroordeling hier niet gelijk aan gerechtigheid. 
UPDATE: Doebinski had deze strafeis wel verwacht, maar volgt de zaak niet zo. "Ik zie geen reden om me er al te erg in te verdiepen."

Reaguursels

Inloggen

Het beste is als Oekraïne gewoon weer bij Rusland aansluit en Amerika bezig gehouden wordt door de Chinezen. Even aan de gasknop draaien en Europa ligt op zijn rug. Sommige Europese landen overigens zijn zover dat ze zelf hun energievoorziening de nek omdraaien vanwege klimaat.

Eppo | 22-12-21 | 20:15

Showproces om het rechtvaardigheidsgevoel te bevredigen. Dat is wat nu beklijft. De onderste steen is inmiddels kwijt.

Eppo | 22-12-21 | 20:04

Essentiëel, de diplomatieke briefing uit Kiev op 14 juli: ".. Antonov vloog op 6.200 m hoogte en kan alleen maar met Russisch materieel of door RF-eenheden zijn beschoten, aangezien separatisten zelf niet over dit soort antiaircraft wapens beschikken..." en dat zegt genoeg over de juridisch hoofdverantwoordelijken:
www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/...

faraday | 22-12-21 | 19:09 | 1

Ja precies. Want niet wie illegaal een burger toestel neerschoot is verantwoordelijk, maar degene die had kunnen weten dat de Russen AA raketten hadden?

Dan is het nog twee a drie stappen verder naar het scenario dat zich afspeelde. Maar nee, dus niet de schutters. Je doet er echt alles aan he, om maar niet naar de Russen te hoeven wijzen?

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 19:47

Op al Jazeera nu een zeer goede panel discussie over de huidige situatie in Oekraïne en de extreem gevaarlijke situatie nu. Feitelijk heeft Poetin nooit afstand willen nemen van het idee van Groot Rusland. Zijn volle overtuiging is dat de landen die ooit deel waren van Rusland weer terug moeten onder de vleugels van moedertje Rusland.

Momenteel creëert Poetin een aanleiding voor een militaire inval. Veel nonsens over NAVO agressie richting Rusland, een niet bestaande dreiging. Besef dat dit vrij snel kan leiden tot iets explosiefs. Komt bij de slechte situatie in Rusland zelf en de voordelen die een militaire afleiding daarvoor biedt. De Russische TV is in ieder geval heel hard bezig met het voorbereiden van het volk op een noodzakelijke oorlog ter bescherming tegen de oprukkende NAVO. Geen leugen is daarvoor te dol.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 18:56 | 7

Alle nieuws die er beschikbaar is, behalve de Russische staats propaganda en andere complotwebsites, hebben inderdaad eender nieuws. Omdat die simpelweg de feiten weergeven. En nee ik ben niet gek of dom maar behoorlijk goed op de hoogte van hoe het in de wereld gaat, hoe de hazen lopen en dat beslist niet alleen uit de krant of van de TV. Bij jou vermoed ik een zwaar door ideologie getroubleerde visie. Ergens is het fout gegaan met je, je weet dat moment denk ik zelf het beste aan te wijzen.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 20:18
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 20:21

@Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 20:18: Amerikaanse zender hebben eender nieuws, want propaganda. U verwijt de russen propaganda; u meent de anderen oprecht. U heeft een groot geloof.

Arachne | 22-12-21 | 23:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Tijdens het intakegesprek bij de Nederlandse gevangenissen beseffen dezen Fall Guys dat ze al met al een prima deal hebben gesloten met Putin.

Zeurders | 22-12-21 | 18:01

Grootste verliezers zijn niet de veroordeelden maar de nabestaanden. Ik begrijp niet waarom Nederland dit symboolproces in gang heeft gezet. Was bij voorbaat al een verloren zaak. Rusland is groter dan kleinduimpje Nederland. Met Poetin valt niet te spotten. Ook met de levering van gas zit Nederland als een kat in het nauw. En trekt aan de kortste eindjes.

Sintjuttemuts | 22-12-21 | 17:33 | 1

Waarom denk je dat deze nobodies worden aangepakt maar niet hun bazen...

Zeurders | 22-12-21 | 18:02

Wat schieten we met zo'n uitspraak op? Helemaal niks. Die lui komen geen seconde achter een NL trailies te zitten, als al niet dood zijn. Sancties richting Poetin gaan ook niet helpen. Het is leuke symboliek, maar meer ook niet. Maar het blijft diep en diep triest voor de nabestaanden.

Flapuitx2 | 22-12-21 | 17:16

Ik heb een uitgebreid onderzoek van Erik Toonen bewaard en ga dat binnenkort zeker herlezen! Daarin wordt niet alleen gewezen naar Rusland, ik zeg niet dat hij de waarheid in pacht had, maar dit onderzoek van het JIT is niet de onderste steen. Op een gegeven moment moest deze Toonen (ik vermoed een schuilnaam) stoppen want hij werd bedreigd…door wie?

Roetveegje | 22-12-21 | 17:12 | 2

Wat een gelul weer.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 18:49

Stel dat het andersom was en dat Nederland een Russisch vliegtuig uit de lucht knalde, dan was Poetin de veroordeelden komen halen en je kunt er niks tegen doen. Erg klote voor de nabestaanden dat ze ermee weg komen.

Geertje W | 22-12-21 | 16:20

Neergehaald vliegtuig met NL-inzittenden. Maar waarover ging de strijd Oekraine vs. Rusland? Wie had gewonnen? En wat is de winst naast het grondgebied De Krim zelf? Olie? (En kopen wij deze olie (indirect) in?) Hebben we hier Oekraine als EU-lid aan te danken? Heeft de strijd een langere historie die teruggaat tot in CCCP-tijden, is deze uitgestreden of speelt het nog steeds?

Hoe zat het ook alweer?

mozaard | 22-12-21 | 16:17 | 3

Tijdens de koude oorlog verkochten we gewoon gas aan Rusland. Handel is handel.
Dit ging om schaliegas. Hunter Biden (zoon van toenmalige minister van buitenlandse zaken) die in Oekraïne in de top van een schaliegas bedrijf zit. En Verhofstadt die in de top van een gas transport bedrijf zit. Dus Oekraïne moest met het Westen handel gaan drijven, ipv met Rusland.

TheEgg | 22-12-21 | 16:27

Ukraïne betekent grensland, demense in het door Rusland ingenomen gebied voelen zich van oudsher meer verbonden met Rusland, en de Russische strijdkrachten wilden de militaire diepwater haven terug, voor gebruik op de Zwarte Zee. En o ja, slap Europa keek weg, en deed niets (Al is NATO intussen wel wakker geworden).

Nederlandop1 | 22-12-21 | 17:07

@Nederlandop1 | 22-12-21 | 17:07:
***voelen zich van oudsher meer verbonden met Rusland,****
Daarom moesten separatisten uit Rusland komen om ze dat hardhandig te vertellen.

botbot | 22-12-21 | 17:37

Triest dat de onderste steen begraven wordt door proces. De onderste steen die maar niet naar boven mag komen blijkbaar.

Lorejas | 22-12-21 | 15:08 | 7

@Jee-Dee | 22-12-21 | 15:33:
Ha,ha,ha,... een vraagje aan u,.. is het wel bewezen dat het neergestorte toestel wel de MH17 is.

botbot | 22-12-21 | 15:51

@Jee-Dee | 22-12-21 | 16:14:
Wie de hoofdverantwoordelijke is kun je op je klompen aanvoelen.
Maar u baseert zich liever op het plemsel van Faraday dat bol staat van complottheorieën.

botbot | 22-12-21 | 16:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Wanneer komt Poetin verantwoording afleggen?

Kaan78 | 22-12-21 | 15:07 | 3

Hoezo? Heeft hij een opdracht gegeven of gezegd dat hij de actie goedkeurt ? Poetin noemde het onderzoek partijdig, onder meer omdat er geen Russische experts in het JIT zitten. "Alle argumenten moeten worden worden behandeld, ook de Russische. Er kan pas sprake zijn van gerechtigheid als ook Russische onderzoekers worden toegelaten." Hij zei dat het onderzoeksteam niet naar de Russen wil luisteren, en blijkbaar wel naar de Oekraïners.

"Het is een enorme tragedie, het is verschrikkelijk wat families is overkomen, maar het onderzoek moet wel objectief zijn."

Graaier | 22-12-21 | 15:38

Uiteraard heeft Poetin groen licht gegeven voor die BUK. Zoiets ingrijpends heeft nooit zonder zijn goedkeuring kunnen gebeuren. Niet in Rusland.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 18:58

Oekraïne is op geen enkele manier ooit door door de mensen van Donetsk en Lugansk aangevallen, wel andersom.
Ik zal dan wel onaardig klinken maar waarom zeiden we niets toen de twee Russische provincies van Oekraïne zich wilden afscheiden en meneer de President Porosjenko ongelofelijk hoeveelheden bommen op hun woonwijken en zelfs een ziekenhuis en een kindertehuis liet gooien?
En dan zijn wij nog zo ongelofelijk partijdig dat we die mensen verwijten dat ze zichzelf tegen die gruwelijke bombardementen probeerden te beschermen!
Wie is hier juridisch hoofdverantwoordelijk?
Meer dan waarschijnlijk niet de kruimels die nu terecht staan.
Een land dat failliet, corrupt en nog steeds in oorlog is verantwoordelijk houden om het luchtruim niet volledig af te sluiten voor burgervluchten is niet uit te leggen.
Een burgervlucht hoort niet boven oorlogsgebied te vliegen, dat lijkt me essentieel om veilig te vliegen.
Ons Rusland-beleid is een ramp. Ophitsende leugens over Groot Rusland van VVD/Zijlstra, Kajsa Ollongren's nepnieuws, onverstandige uitbreiding NAVO/EU, sancties die onszelf raken, enz.
Dat moet anders. In ons belang. Rusland hoort een partner te worden.
Ook in de strijd tegen islamterreur en massa-immigratie.
MH17: we hebben het hier over het duurste recherche onderzoek sinds de oorlog, maar hard bewijs wie er juridisch hoofdverantwoordelijk is, ligt er nog steeds niet op tafel.
Dat weet iedereen ook wel want een burgervlucht hoort niet boven oorlogsgebied te vliegen. Maar de haat tegen de Russen is zo groot dat iedere vorm van logica uit het raam gaat.
Elf vliegtuigen, acht helikopters en op 14 juli 2014 werd een An-26 transportvliegtuig van de Oekraïense luchtmacht neergeschoten op 6.500 m hoogte.
Er is dus hierdoor bij een Nederlandse diplomaat van de Nederlandse ambassade in Kiev op 14 juli, dus drie dagen voor de ramp met vlucht MH17, gewezen op de gevaarlijke situatie in het luchtruim boven Oost-Oekraïne.
Deze informatie werd niet gedeeld met onze luchtvaartmaatschappijen, wel met het ministerie in Den Haag.
Premier Mark Rutte verklaarde later dat dit verslag van de diplomatenbriefing van 14 juli te Kiev een staatsgeheim zou blijven...
Is natuurlijk ongemakkelijk maar ik denk dat we voor een ander hol moeten gaan keffen.

faraday | 22-12-21 | 14:51 | 11

U begrijpt het, helaas leeft het gros in de veronderstelling dat Putin slecht is en Oekraïne zielig, iets wat volop wordt verkondigd door de MSM.

yokiamy | 22-12-21 | 16:43

Wat een ontzettende onzin! Heb je het nieuws van de laatste weken gevolgd? Poetin bereidt een nieuwe oorlog voor en heeft de NAVO nooit het blok gezet met een serie onmogelijke eisen. Zo zou de NAVO geen troepen meer mogen hebben in Polen, Hongarije en de Balten. De facto eist Poetin dat de NAVO terug gaat naar de situatie voor 1997. Hij creëert een casus belli.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 19:02

@Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 19:02: Dat heeft de NATO en de VS beloofde bij de val van de muur. Geen uitbreiding naar het oosten. NATO en de VS hebben dus gelogen.

Feit: de VS hebben iedere overeenkomst die zij ooit zijn aangegaan, gebroken of zijn deze niet nagekomen. En dat is begonnen met de verdragen met de diverse Indianenstammen.

Arachne | 22-12-21 | 23:44
▼ 8 antwoorden verborgen

We gaan een koude winter tegemoet als Poetin de gaskraan naar rechts draait.

meneer Q | 22-12-21 | 14:49

Umm, het is en blijft intens treurig, maar...:
Dit was toch een ongeluk?
Met het doel een Oekraiense militaire straaljager neer te halen.
Is er bewijs dan dat MH17 bewust getarget was?
En wat is dan de verklaring van het opgenomen telefoongesprek kort na de lancering dat waarin triomfantelijk gemeld wordt dat een vijandelijke fighter is neergehaald?
En deze personen waren nog eens niet direct betrokken bij de lancering.
.
Nogmaals, intens treurig en Putin is, en blijft een klootzak.
Maar juridisch lijkt dit wat te rammelen.

hotmint | 22-12-21 | 14:47 | 4

De meeste dronken bestuurders die iemand kapotrijden melden dat de persoon niet hun doel was en dat het een ongeluk was. Toch vinden we 100 uur taaktraf meestal niet voldoende.

Mokum Kosher | 22-12-21 | 14:49

Het is 'de slager die zijn eigen vlees keurt' rechtspraak.

faraday | 22-12-21 | 14:58
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zal het even kort in het Russisch uitleggen. He tovaritch? Ja kamaraad?. Ik heb een BUK nodig. Komt ie kamaraad. Vuur, BOEM, 200+ doden. It wasn't us! Borsjt anyone?

Mokum Kosher | 22-12-21 | 14:45

298 doden, of de schuldigen Russen of Oekraieners zijn weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat er mensen zijn die weten wat er gebeurd is en er over zwijgen, dat is triest diep triest, weten wie de daders zijn van 298 mannen,vrouwen,en kinderen en zwijgen,ik zou het niet kunnen.

Jee-Dee | 22-12-21 | 14:38 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Deze rechtszaak en de uitspraak straks heeft op drie manieren zin. Ten eerste als erkenning van de nabestaanden. Ten tweede omdat de daders niet meer kunnen reizen naar landen met een uitleveringsverdrag. Ten derde, als aan Poetins bewind ooit een einde komt bestaat de kans dat een nieuwe Russische regering ze alsnog zal uitleveren. Met de Lockerbie veroordeelden is dat uiteindelijk ook gebeurd, vele jaren later nog.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 14:37 | 7

@Nederlandop1 | 22-12-21 | 17:14:
Maar ja, de VS - het land van Amerika is de moeder van het terrorisme en de oorzaak van het terrorisme in de wereld. De VS creëerde in Afghanistan en in Irak de perfecte omstandigheden voor de groei van terrorisme. De Amerikanen hebben daardoor precies het tegenovergestelde bereikt van wat ze beoogden. Als militaire actie burgers rampspoed bezorgt en een humanitaire crisis veroorzaakt, druist dit in tegen het doel ervan.

faraday | 22-12-21 | 18:11

Wat een onzin, ook dit weer. Er is door de VS allang toegegeven. Volg je überhaupt de feiten of verzin je alles maar een beetje bij elkaar?

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 19:04

@faraday | 22-12-21 | 18:11: Of de Amerikanen hebben in Irak en Afghanistan precies bereikt, wat zij wilden bereiken.

Arachne | 22-12-21 | 23:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zit momenteel "De Heerser" te lezen van Machiavelli, dat had ik me altijd al eens voorgenomen zoals zoveel mensen en nu kreeg ik het ineens in mijn handen gedrukt dus ik dacht toe dan maar.
Als ik dat lees en daar over nadenk en als Poetin dat ook heeft gelezen dan ben ik er heel bang voor,

wilmeister00 | 22-12-21 | 14:24 | 1

Natuurlijk heeft hij dat gelezen, evenals the art of war.

Arachne | 22-12-21 | 23:39

Aan de nabestaanden is het moeilijk uit te leggen dat het onrecht dat hen is aangedaan, aan de lopende band aan de orde is. Elke keer als ergens de pleuris uitbreekt, worden de verkeerde doelwitten gebombardeerd en de verkeerde vliegtuigen neergehaald. In onze ogen zijn de Russen en de Donbassers schurken en terroristen, maar dat zei men destijds ook van Willem van Oranje.

Dit conflict zal blijven dooretteren, en als ooit de dag aanbreekt dat er een streep onder gezet kan worden, dan zal ook de Nederlandse regering meteen tekenen bij het kruisje. En terecht: Vrede voor de levenden moet voorrang krijgen boven vrede voor de doden.

Voor de nabestaanden biedt dit weinig troost, helaas.

SjonnieC | 22-12-21 | 14:11 | 1

Iedereen wil graag in vrede leven alleen denken zakkenvullende dictators daar anders over.

botbot | 22-12-21 | 14:30

Oekraïne en Rusland. Stalin wilde ze eronder krijgen door ze uit te hongeren. Bijna 5 miljoen doden. De graanvelden zijn er rijk genoeg om tientallen miljoenen mensen te voeden. Toen de Duitsers in WOII Oekraïne binnenvielen gold: de vijand van je vijand is je vriend. Poetin ziet volgens mij nog steeds de Oekraïners als verraders. En toen Europa zich politiek aktief ging mengen in de Russische politiek werden grenzen overschreden. Euromaiden Revolutie 2013-2014. En juist in 2014 werd een burgertoestel uit Nederland afgeknald. Toevallig toch? MH17 was gewoon het doelwit. Er waren niet voor niets waarschuwingen over het gevaar van het luchtruim daar. En de EU werd even op de plaats gezet. Niet fukken met onze zaken. De militaire eer begrafenissen zijn zo ook te verklaren. Kortom: Van Baalen en Verhofstadt als vertegenwoordigers van de EU zijn mede verantwoordelijk omdat zij olie op het op het revolutievuur hebben gegooid. De EU is verantwoordelijk omdat ze met dat vuur speelden. Maar er waren er vast meer. Al zal je ze niet horen... Levenslange gevangenisstraf voor de daders. In het Kremlin liggen ze dubbel nu. Jullie deden het zelf eikels!

squadra | 22-12-21 | 14:10 | 9

Inderdaad!

Roetveegje | 22-12-21 | 17:18

Dat klopt! Nogal klunzig gedaan ook nog. Iets met een fout in de schaal van het vliegtuig dat er overheen was geplakt. Iemand heeft vast op zijn lazer gehad bij de afdeling knip en plak

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 19:06

De holodomor (georganiseerde hongersnood) werd uitgevoerd door Trotski. Trotski is geboren Lev (Leiba) Davidovitsj Bronstein.

Trotski vertrok met zijn familie naar de VS en kwam 13 januari 1917 aan in New York. President Woodrow Wilson bezorgde Trotski een Amerikaans paspoort om naar Rusland terug te keren, met 10000 dollar op zak, en daar de revolutie voort te zetten. Dit Amerikaanse paspoort werd vergezeld van een Russische inreis-vergunning (entry permit) en een Brits transit visa.[5] Trotsky vertrok 26 maart 1917 uit New York, samen met trotskisten. De Britten vroegen de Canadezen om Trotsky tijdens zijn overtocht naar Rusland van het schip S.S. Kristianafjord te halen, omdat de Russische socialisten een revolutie zouden beginnen tegen de Russische regering.

Trotski was noch Rus, noch Oekraïner.

Arachne | 22-12-21 | 23:38
▼ 6 antwoorden verborgen

Het lijstje met mensen die levenslang verdienden is langer dan het lijstje met mensen die het uiteindelijk kregen. En met ‘dank’ aan de broertjes Anker is levenslang ook geen levenslang meer

Carlos_I | 22-12-21 | 14:07 | 4

@SjonnieC | 22-12-21 | 14:21: zie die massamoordenaar uit het koetsiertje in Delft. Tijdens z’n proefverlof gezinnetje gesticht. Hij wel.

Carlos_I | 22-12-21 | 14:31
▼ 1 antwoord verborgen

Gerechtigheid zonder vergelding is geen gerechtigheid

Forwaards | 22-12-21 | 14:03

En zo maakt de linksstaat zich er van af: heel flink levenslang uitdelen aan mensen die niet in de rechtbank komen, die nooit uitgeleverd gaan worden, nergens hun straf gaan uitzitten en zeker nergens hun verhaal/weerwoord gaan doen.

Dat laatste is ook absoluut niet de bedoeling. Te veel bagger kan vrijkomen.
Ik herinner mij dat eind zomer, dus vrij kort na de aanslag, Elsevier al een goede analyse had, die heel veel later bijna een op een terug kwam in het eindrapport van de onderzoekscommissie. Natuurlijk zonder de pijnlijke vragen die Elsevier wel had. Het was zo voor de hand liggend.

Waarom vloog men daar?
Waarom werken Russen (nou ja duidelijk toch), Amerikanen en Oekraïners niet mee. Waarom waren de data van Oekraïne “opeens” niet beschikbaar?

Ik geloof zeker wel dat die rebellen dit op hun geweten hebben. Dat er wellicht ook ergens een Oekraïens gevechtsvliegtuig zich verstopte bij de MH17 zou kunnen, maar de rebellen gesteund door Rusland hebben die raket afgevuurd.
Dat hebben ze zeker niet expres gedaan, niet in de zin van “we gaan eens fijn een Maleisisch” verkeersvliegtuig neerhalen. Het is een ongeluk in oorlogsgebied zoals die wel vaker voorkomen. Feitelijk niet anders dan “vergis” bombardementen in Irak en Syrië, waar zelfs Nederland schuldig aan bleek. Verschil in rechtmatigheid is landen met geaccepteerd geweldsmonopolie versus rebellen die dat monopolie niet hebben. Voor de slachtoffers maakt dat niet uit.

Voor, denk ik geld en prestige, is toegestaan dat verkeersvliegtuigen daar mochten vliegen. Geloof dat het dan niet onder de 7km mocht want zou veiliger zijn(!!) onzin als je bedenkt hoe hard een raket gaat en hoe lomp een jumbo dan is. Omvliegen kost de vliegmaatschappijen veel geld en het is gezichtsverlies voor Oekraïne want laat zien dat ze geen baas in eigen land zijn.

Een gênante poppenkast met de vermoorde passagiers en hun nabestaanden als slachtoffer.

Nuuk | 22-12-21 | 13:55 | 12

@Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 19:53:
“Bij” zal buk zijn neem ik aan, maar wat bedoel je? Dat Rusland heel geheim kan houden dat echt wel grote installaties als buks de oorlogszone binnen kwam?

Er is en was daar oorlog. Rusland is een land dat steeds door de VS in de gaten wordt gehouden. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de Amerikanen niet op alles alert waren wat daar in het grensgebied gebeurde. Dus: alle troepenbewegingen in de gaten houden en dat is in de moderne tijd voor een land als de VS gewoon simpel werk.

Nuuk | 22-12-21 | 20:33

Het is niet te doen eigenlijk. Steeds weer dezelfde complot onzin gaan uitleggen. De VS vond het vast interessant. Maar zelfs de VS heeft niet overal oren en ogen en een apparaat zo groot als een truck is echt niet te volgen tussen de duizenden die daar rond rijden. Daarom ook werd niet de hele installatie gestuurd. Zo'n treintje valt namelijk wel op. Satellietfoto kan alleen als toevallig eentje over vliegt.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 20:52

@Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 20:52:
Spionage satellieten vliegen niet, die hangen. Je babbelt over complotten, maar dit is gewoon hoe het gaat. Ja, ook een truck kunnen ze in de gaten houden. Het Amerikaanse leger heeft zat trotse video’s gedeeld hoe ze van grote afstand een raket door een raampje of op een auto schieten. Dan kunnen ze het wel uit elkaar houden maar een Buk installatie niet? Zo’n installatie is trouwens niet “een truck”. Het zijn er een paar: installatie, en personenvervoer.

Nuuk | 23-12-21 | 09:52
▼ 9 antwoorden verborgen

In elk geval zullen die klootzakken niet meer naar een land kunnen waar Nederland een uitleververdrag mee heeft. Maar ze zullen Rusland niet durven te verlaten is mijn veronderstelling.

Jan, Leiden | 22-12-21 | 13:50 | 10

@wilmeister00 | 22-12-21 | 13:57:
Ik denk eerder dat Igor uit het Kremlin een kleine hint krijgt om het Kremlin vooral niet in verlegenheid te brengen middels 'onnadenkend gedrag' aangezien dit van invloed kan zijn op het welzijn van zijn verdere familie. Zo werkt dat in landen als Rusland

me163komet | 22-12-21 | 14:03

Ik denk dat ze weinig last gaan hebben van hun “straf”. Het is ook een schijnproces en alle partijen hebben belangen dat het een doofpot blijft.

www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/ar...

Nuuk | 22-12-21 | 14:06

@me163komet | 22-12-21 | 13:56:
Inderdaad, "vliegenstrontje", waar de halve wereld naar toe wilt wegens gratis huis+uitkering.

meneer Q | 22-12-21 | 14:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Geloof iemand dan ook maar voor een moment dat het vonnis ten uitvoer wordt gebracht? Stel, een van de verdachten wordt in het buitenland opgepakt en uitgeleverd aan Nederland (wat al hoogst onwaarschijnlijk is), denk iemand echt dat Rusland zal toestaan, -laat staan werkeloos zal toezien- hoe een van zijn militairen hier in Nederland in de bak verdwijnt? Desnoods komen ze hem halen en dan kun je het spoor van lijken tussen hier en Rusland volgen als een spoor van broodkruimels.

Overigens niet veel anders als de USA , want ook die hebben in het verleden aangekondigd niet te accepteren dat buitenlandse rechtbanken een oordeel vellen over militaire zaken mbt hun militairen, en ze desnoods middels geweld naar huis te halen.

me163komet | 22-12-21 | 13:48 | 6

@johnyl | 22-12-21 | 14:12: Nee hoor, daar hebben ze de afdeling asymmetrische oorlogsvoering voor; de FSB. En die hebben geen morele restricties, slechts het doel dat alle middelen heiligt. Ik denk niet dat de Nederlandse overheid dat er voor over heeft want de schade zal dan groot zijn.
Wat op de veroordeling waarschijnlijk zal volgen is een Russische aanbod op schadevergoeding voor de Nederlandse families, echter op voorwaarde dat dit onder geen enkele voorwaarde gezien mag worden als een acceptatie van schuld.
Overheden tevreden, familie van slachtoffers blijven met een wrang gevoel achter.

me163komet | 22-12-21 | 14:35

@SjonnieC | 22-12-21 | 14:34: Dat laatste, -zijn militairen afvallen- kan Poetin zich niet veroorloven. Dat zijn de mensen die hij het hardst nodig heeft om aan de macht te blijven. Die zal hij dus nooit publiekelijk te kakken zetten

me163komet | 22-12-21 | 14:37

@me163komet | 22-12-21 | 14:37: Wanneer heeft een Amerikaanse president of een Israëlische premier ooit zijn militairen afgevallen? Nooit of te nimmer.

Arachne | 22-12-21 | 23:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens de Russen zijn het nog steeds de Oekraïense militairen die deze misdaad pleegden. Dat idee zal ook niet vlug veranderen met de aangekondigde invasie van Oekraïne komende januari.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 13:45 | 8

Tuurlijk. Met welk leger dan? Leef je überhaupt enigszins in de werkelijkheid?

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 14:21

@Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 14:21:
Dat hebben ze, bewapend door het westen en de instructeurs staan wederom te trappelen.
Maar dat krijgen wij nooit te horen, tijdens Bush is er serieus geïnvesteerd daar in wapentuig. Nu met Biden zal je zien dat er wat met die investering gedaan wordt.

Rest In Privacy | 22-12-21 | 16:39

Ze hadden het makkelijk op een ongeluk kunnen gooien. Dat is uit de tapes wel duidelijk geworden. Hoe ze tot een eis van levenslang zijn gekomen is mij een compleet raadsel. Dat zou eerder de eis moeten zijn voor de moordenaars van Fleur.

Toverkol | 22-12-21 | 16:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Heeft het OM nog iets gezegd over de schreeuwlelijken op het Maidanplein ic. verhofstadt en v.Baalen?
Heeft het OM nog iets gezegd over Brusselmans (de taartvreter) ic. trouwringen, mondkapjes en speelknuffels.
Ik denk het niet.

biebop | 22-12-21 | 13:38 | 6

Je ziet spoken man. Drink gewoon wat minder.

Prinsemarij | 22-12-21 | 14:02

@Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 13:47: Nee heeft hij niet, omdat als ex-hoofdofficier daar gewoon de macht niet voor had maar bovenal te stom voor was.
Hij mocht als handbagage van Verhofstadt mee de hand opsteken en voor de EU muziek uitlopen staande op een zeepkist Maidanplein.

biebop | 22-12-21 | 15:31
▼ 3 antwoorden verborgen

En wederom blijft de Oekraïne buiten schot.. hoe doorzichtig kan iets zijn..!

aardv@rk | 22-12-21 | 13:36 | 2

Kenia ook. En Uruguay. En De Faroer eilanden. Of ben ik nog eentje vergeten? Honduras misschien?

Prinsemarij | 22-12-21 | 14:04

Dit is gewoon een onzinnige rechtszaak Rusland levert nooit zijn eigen burgers uit
Het is erg genoeg voor de nabestaande

gerrit5042 | 22-12-21 | 13:34 | 5

@van Oeffelen | 22-12-21 | 13:36: nounounou, dat er volkomen in. Die Russen zijn nergens meer. Zo!

dathoujetoch | 22-12-21 | 13:42

@van Oeffelen | 22-12-21 | 13:36: Denk jij dat dit vonnis in de Russische media, of op tv komt?

Jee-Dee | 22-12-21 | 13:46

Toch heeft het zin. Veel landen hebben een uitleveringsverdrag met ons. Daar kunnen ze dan alvast niet meer naartoe.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 14:34
▼ 2 antwoorden verborgen

En dat alles is het treurige resultaat van het opstoken van de burgeroorlog in Oekraïne door EU'ers van Baalen en Verhofstadt met hun valse beloftes.

2voor12 | 22-12-21 | 13:31 | 8

Geen idee of je gemerkt had dat destijds reeds een deel van Oekraïne militair werd bezet door de Russen? En dan stookt van Baalen een burgeroorlog op? Je kan zo gaan werken voor de Russische staats TV.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 13:49

Straks valt Rusland Oekraïne binnen. Jij zal dan aan de kant staan van de Russen schat ik zo in.

Beste_Landgenoten | 22-12-21 | 13:50
▼ 5 antwoorden verborgen

Maw er komt een veroordeling, Rutte of Kaag krakeelt wat emotioneels ergens bij een EUSSR/VN vergadering voor een nietszeggende berisping, en alles bleef zoals het was. En wij zijn bij die tijd via mofrika afhankelijk van Poetin's gas. Lekker gewerkt allemaal. Bijna 200 landgenoten voor niets gestorven.

Graaf_van_Hogendorp | 22-12-21 | 13:29 | 1

Het meeste gas importeert Nederland uit Noorwegen.

toetssteen | 22-12-21 | 13:48

Wanneer is uitspraak in een mogelijke zaak tegen ene Hugeau (CdA'er) en de nog steeds niet verantwoorde 5,1 miljard? Haast is geboden, nog amper een maand en er is een ander licht op VWS!

dathoujetoch | 22-12-21 | 13:27
-weggejorist-
impy | 22-12-21 | 13:26 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Levenslang is in feitelijk verkeerde naam van de straf omdat de verdachte voor de straf ook leefde.

dhrat | 22-12-21 | 13:25

Misschien ben ik de enige, maar is het niet belachelijk dat de rechters nog een vol jaar nodig hebben om tot een uitspraak te komen. En dat voor een vonnis dat in de praktijk niets oplevert.

Zonder erg | 22-12-21 | 13:24 | 1

U vergelijkt deze misdaad kennelijk met het rijden door rood licht...

johnyl | 22-12-21 | 13:46

Als dit in het vonnis wordt bekrachtigd en je dit gerechtigheid wilt doen, zou je die gasten uiteindelijk moeten ophalen met een peloton commando's.

kiksgreggel | 22-12-21 | 13:23 | 2

Israel deed dat wat voortvarender met Eichmann

dathoujetoch | 22-12-21 | 13:29

Nee gewoon even met Duitser diplomatiek babbelen zodat Putin weet dat handtekeningetje onder Nord Stream 2 alsnog gezet wordt op voorwaarde uitlevering van dat volk... Geld gaat altijd voor op principes.. ook bij russen

tek | 22-12-21 | 13:41

Blijft de vraag wie heeft de mh17 neergehaald, en wie was de spotter die zei "birdy is comming" dit zijn de coördinaten, want een buk-telar (zonder extra radar voertuig) kon het doel nooit zien van die afstand.

2_amazing | 22-12-21 | 13:23

Kunnen we niet een soort James Bond sturen? Met een license to kill? Of dat de Amerikanen, Britten of Fransen laten doen?

JB86 | 22-12-21 | 13:23 | 6

@sioux_ | 22-12-21 | 14:27: iddd, de Israeliers vragen kan ook. Sterker nog, die krijgen het waarschijnlijk nog voor elkaar die lui ongeschonden naar het Westen te ontvoeren.

JB86 | 22-12-21 | 14:36

@JB86 | 22-12-21 | 14:36: De mossad dient uitsluitend twee doelen, Israël en joden. Oftewel eigenbelang.

Arachne | 22-12-21 | 23:26
▼ 3 antwoorden verborgen

No justice no peace!!1!1!!!!

Rest In Privacy | 22-12-21 | 13:22 | 1

Dat klinkt leuk maar feitelijk onjuist. Elke keer dat een vrede wordt getekend, moeten aan beide zijden velen hun roep om gerechtigheid inslikken.

SjonnieC | 22-12-21 | 14:28

Papieren gerechtigheid in fop democratie Nederland,
de nabestaanden krijgen schadevergoeding uitbetaald in monopoly geld.

De_Middelvinger | 22-12-21 | 13:21 | 3

En hoe groot is die schadevergoeding dan?
Of mag ik daar niet naar vragen?

botbot | 22-12-21 | 13:33

Putin heeft het eeuwige leven niet, en er worden wel eens mensen ontvoerd uit Oekraine.

konjodebonjo | 22-12-21 | 13:20

Zou het vonnis richting het nijmeegse scooterklootzakjes-vonnis kunnen gaan?
Onduidelijk wie er op t knopje drukte (wie de scooter bestuurde) dus niet/nauwelijks straf?

fric.spec. | 22-12-21 | 13:17

Wat een grote woorden weer van het corrupte OM, maar met NUL betekenis.
Strikje erom heen, en je hoort er nooit meer iets over. Lafbekken.

Paaldanseres | 22-12-21 | 13:12 | 5

Paaldanseres U heeft wel een punt! Wat is er nu bewezen in deze zaak? Maar als de wellicht schuldige Oekraïne wordt aangewezen is het opeens muisstil!

aardv@rk | 22-12-21 | 13:24
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
gestoptmetroken | 22-12-21 | 13:11 | 2

MH17, ik heb er geen actieve herinnering aan, hahaha, ik hoor het hem zeggen/denken.

dathoujetoch | 22-12-21 | 13:10 | 5
-weggejorist-
van Oeffelen | 22-12-21 | 13:33
-weggejorist-
dathoujetoch | 22-12-21 | 13:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Die mannen maakten een hele domme fout door op een ongevaarlijk vliegtuig te schieten ipv een gevechtsvliegtuig boven het conflictgebied. Valt niet goed te praten vanuit Russische kant. Maar wat deed dat vliegtuig daar. Waarom zou je het risico nemen daar te gaan vliegen

jeweettochniet | 22-12-21 | 13:09 | 11

Blijft natuurlijk nog steeds de vraag dat er een grootscheepse NATO oefening in de zwarte zee bezig was (met name in electronic warfare) en niemand heeft goede radar beelden wat er precies gebeurd is... ook die AWACS vliegtuigen hebben toevallig niets gezien... heb er nog steeds een raar gevoel bij, waar heel veel partijen boter op hun hoofd hebben en wat knuppels een raket hebben af laten schieten

tek | 22-12-21 | 13:45

De Verantwoordelijken hadden nog niet door dat daar een oorlog aan de gang was. Hadden ze maar naar mijn groentenboer op de hoek moeten luisteren, die wist dat al een jaar of zo.

Toverkol | 22-12-21 | 17:00
▼ 8 antwoorden verborgen

Rutte levenslang auau

rein9576 | 22-12-21 | 13:08

Goed gebruld, muis.

Krijgen we een kosten/batenanalyse van deze rechtzaak?

Kapitein Sjaak Mus | 22-12-21 | 13:07 | 2

Ze steken het tsaar Peter de grote huisje in de fik als genoegdoening. Tevens houdt Mark de collectie van de hermitage

Zatkniss | 22-12-21 | 13:18

dat doet men van geen enkele rechtszaak. geen wonder dat u niet weet hoe je het woord zou moeten spellen.

AntiZanicz | 22-12-21 | 13:18

Misschien neemt Rusland het vonnis wel over.

Misschien ook niet.

Toetsenbordcomplex | 22-12-21 | 13:04

Eis is misschien troost voor de nabestaanden maar verder in de categorie muis en olifant "Hoor eens wat wij hard stampen".

pa_niek | 22-12-21 | 13:04 | 1

Mmm.
Jij was eerder met die muis.

* Zich voorneemt het scherm eerder te verversen *

Kapitein Sjaak Mus | 22-12-21 | 13:08

Ik heb er weinig vertrouwen in: dit ministerie staat onder leiding van een incompetente CdA'er, oh, pleonasme, onder een CdA'er.

dathoujetoch | 22-12-21 | 13:02

Nou, dit item zal wel weer heel snel overgenomen worden door alle aluhoedjes die weer gaan beweren dat het niet de schuld van Rusland was.

Dr_Johnson | 22-12-21 | 13:01 | 3

En vergeet hun fabelachtige Sputnik-serum niet dat door die Clown Hugeau de Schoenen werd kapotverboden !!1!1 /jk

funda | 22-12-21 | 13:05

de vast onderwerpen voor de st peterburger, rusland, nato, politieke mafkezen als vlad baudet steunen, pres bonkers goed praten.

AntiZanicz | 22-12-21 | 13:17

Toevallig de onderwerpen waar zanickerd opvallend aanwazig is.
Met zand in haar voorbips, altijd

vic_typh | 22-12-21 | 13:38

Het klinkt allemaal zo gewoon. Uitgelekte telefoongesprekken. Ik begin bijna wappie te denken dat alle telefoongesprekken van iedereen worden opgenomen. Overal ter wereld.

Leptob | 22-12-21 | 13:00 | 3

Daarom laat ik al mijn reaguursels overbrengen met rooksignalen. Ugh.

funda | 22-12-21 | 13:02

Wee u hoeveel werk dat is, miljoenen gesprekken per dag uitwerken wat nergens over gaat? Wilt u het ambenaren apparaat hiervoor uitbreiden met pak 'm beet een half miljoen ambtenaren om alles te verwerken ? (exclusief vakantie/ziekteverzuim? ) En wat gaan we dan doen met al die miljoenen gesprekken ? Slechts 05,% is misschien bruikbaar voor de opsporing, 99,5% gaat helemaal nergens over.

johnyl | 22-12-21 | 13:08

Zoals Youtube nagenoeg geheel 'gemodereerd' wordt door software, is dat bij andere media niet anders. Al voor het moment dat jij opneemt weet de software al wie je bent, waar je woont, welke interesses en sexuele voorkeuren je hebt, plus waarschijnlijk wat financiele en medische data, plus hoe je gezicht eruitziet.

Voor mensen die niets te verbergen hebben geen enkel probleem, liet ik me door hen vertellen.

funda | 22-12-21 | 13:39

Het was gewoon het minste wat we konden doen voor de families, letterlijk en figuurlijk.

funda | 22-12-21 | 12:58

* Op middelvinger van Putin wachten doet...*

Wijze uit het Oosten | 22-12-21 | 12:58 | 4

Daar is die opgeblazen dwerg op zijn pony helemaal niet mee bezig.

van Oeffelen | 22-12-21 | 12:59

@van Oeffelen | 22-12-21 | 12:59: jaloers op zijn sportiviteit, paardenbezit en kennis van de Russische taal. Weet u hoe je rancuneus ventje schrijft?

dathoujetoch | 22-12-21 | 13:03

@dathoujetoch | 22-12-21 | 13:03:
En zijn complxen,kale harses en gebrek aan emoties en kennis van de rest van de wereld? Nou nee.Ik heb niet zoveel met achterlijke wannabee dictators zoals Putin Chaves en de paus

miko | 22-12-21 | 13:16
▼ 1 antwoord verborgen

Levenslang.... hoe lang is dat hier in Nederland ? Jaar of 4 ?

Koning BongoBongo | 22-12-21 | 12:57 | 5

30 jaar of tot overlijden

AntiZanicz | 22-12-21 | 13:16

@AntiZanicz | 22-12-21 | 13:16: tot overlijden, na 25jr komt er sinds kort door EU wel een check. Maar levenslang is hier in principe levenslang.. dus alleen horizontaal de gevangenis uit

Sp1tz | 22-12-21 | 13:36

@Die nare vent | 22-12-21 | 13:00: Gaap... cynisme slaperd.

Koning BongoBongo | 22-12-21 | 13:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Als NL ballen zou hebben sturen ze wat AIVD-stormtroepen richting Rusland / Oekraine om daar een oog-om-oog straf uit te voeren. Helaas blijft dit bij een veroordeling voor de bühne waar nabestaanden helemaal niets aan hebben.

Wie weet kant Frans T. er nog wat inspirerende woorden aan wijden?

_pacman_ | 22-12-21 | 12:56 | 2

laat moeder Rusland alsjeblieft lekker slapen.

Baksteenbakker | 22-12-21 | 13:14

en men zou u op de hoogte houden.

AntiZanicz | 22-12-21 | 13:16

Het enige lichtpuntje is dat ze nooit weer buiten Rusland kunnen reizen, want internationaal gesignaleerd. Verder zullen die vier inderdaad waarschijnlijk nooit de binnenkant van een cel zien.

Rene Freauger | 22-12-21 | 12:55 | 1

Gelukkig voor hen wordt Rusland steeds groter ;-)

Trekhaas | 22-12-21 | 13:10
-weggejorist-
TheEgg | 22-12-21 | 12:54 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

MH17 is gewoon een groot drama. Van Oef kreeg er ruzie over met een zakenrelatie uit Moskou en zegde hem op. Russen zijn geindoctrineerd door hun regime (ook de hoog opgeleiden) dat de NAVO ieder moment kan binnenvallen, hun dochters kan komen verkrachten en alles in brand steken. Omdat dit hun eigen mentaliteit was, om wat zij in Polen en Hongarije flikten. De tanks in Praag. Russen zijn onbetrouwbaar uitschot. En dat is hier weer eens pijnlijk duidelijk geworden. Uitspraak is voor de show.

van Oeffelen | 22-12-21 | 12:54 | 9

@AntiZanicz | 22-12-21 | 13:14: Die hoeven ook niet weg uit dat immens grote Rusland en dat deden ze daarvoor ook al niet dus waarom nu ineens wel? Sterker nog, ze kunnen met een beetje mazzel rekenen op hulp en steun van de Russische overheid waarmee dat leventje nóg aangenamer wordt.
Ze lachen ons recht in het gezicht uit en er is geen fuk dat je eraan kunt doen.

Bakkeleures | 22-12-21 | 13:52

Jup maar voor de Russen komt altijd het gevaar uit het westen (zoals hier uit het oosten). Ze willen graag wat buffer tussen moedertje Rusland en het westen (Belarus en Oekraïne) elke inmenging daarin zien ze als potentiële bedreiging

Sp1tz | 22-12-21 | 13:55

van Oeffelen | 22-12-21 | 12:54 :
Het wachten is nu op een essentiële reactie van Red shirt.

Penus Decoratus | 22-12-21 | 14:29
▼ 6 antwoorden verborgen

Het enige wat er met die onderste steen gebeurde is dat ie tegen het hoofd van de nabestaanden werd gegooid

Rollins | 22-12-21 | 12:54 | 2

onzin, alle informatie is boven water gekomen, Nederland heeft het Maleisische vliegtuig niet neergeschoten. Na de veroordeling zullen de manne op een dag toch vast komen te zitten.

AntiZanicz | 22-12-21 | 13:13

De onderste steen betekent ook onderzoek naar de schuld van de NL overheid. Die liet na om de autoriteiten te waarschuwen dat vliegen boven dat gebied te gevaarlijk was, zoals ALLE landen om ons heen wel adviseerden.
Die onderste steen ligt naast het fotorolletje uit Srebrenica.

Bakkeleures | 22-12-21 | 13:50

Alles voor de Bühne..... zoals we gewend zijn in dit land,

Smoelensmid | 22-12-21 | 12:54 | 6

@AntiZanicz | 22-12-21 | 13:12:
Alsof zijn opvolger hem wel gaat uitleveren. Bovendien is hij niet de enige head honcho daar. De oligarchen achter/naast Poetin zullen nooit verantwoordelijkheid nemen.

Graaf_van_Hogendorp | 22-12-21 | 13:27

Rusland is een bijzonder groot land.... Heel veel plekjes om je te verschuilen.

Ommezwaai | 22-12-21 | 13:53
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl