Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Het moment dat Sigrid Kaag het kabinet ingaat weet de kiezer voldoende

'Hier is niets veranderd'

Nieuw leiderschap begint met een stevige domper voor D66-leider Sigrid Kaag wegens vernietigend stuk in de Volkskrant zaterdag. Het voormalig ministersduo Ank Bijleveld (Defensie) en Sigrid Kaag (Buitenlandse Zaken) is herhaaldelijk door de Nederlandse ambassade en westerse bondgenoten gewaarschuwd voor de mogelijke val van Kabul, terwijl ze zelf zeggen dat het een totale verrassing was. Hierdoor liep de evacuatie van Afghanen die voor Nederland hebben gewerkt vertraging op (en zijn sommigen van hen niet meer in leven). Pijnlijk zinnetje: "Hoofdrolspelers Kaag en Bijleveld werden bovendien afgeleid door andere belangrijke zaken in Nederland, zoals de kabinetsformatie en vakanties."

En dat hebben de Afghanen geweten; terwijl Kabul viel, zat toen nog demissionair minister van Buitenlandse Zaken Kaag letterlijk aan de partijpolitieke dis met Jesse Klaver (GroenLinks) en Lilianne Ploumen (PvdA). Dat Kaag in september haar verantwoordelijkheid nam en na een motie van afkeuring opstapte kan worden uitgelegd als Nieuw Leiderschap maar afgaande op de Volkskrant blijkt nu dus dat ze er met haar hoofd niet helemaal bij was.

Mocht Kaag tot het kabinet toetreden - de roddel wil als minister van Financiën - zal ze dit dossier ook met zich meetorsen. Verschillende onderzoeken zijn gaande en het is afwachten wat de rapporten over haar rol zullen zeggen. Wat voor haar pleit is dat ze dus al is afgetreden, nogmaals aftreden op dit dossier in een andere functie ligt dan niet in de rede.

En toch schuurt het. Zoals dit hele kabinet schuurt. Het komende nieuwe is eigenlijk een voortzetting van het oude. 

Het is oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas die al enige tijd ervoor pleit dat de politiek leiders van de herhalingscoalitie zitting nemen in de Tweede Kamer. Gelijk Frits Bolkestein ooit die de verkiezingen won maar in de Kamer ging zitten om het dualisme te benadrukken.

Maar daar is lef voor nodig. Een oprechte ambitie om het anders te doen.

Het moment dat Kaag het kabinet ingaat weet de kiezer voldoende: hier is niets veranderd.

In dat geval worden het leuke gemeenteraadsverkiezingen binnenkort. D66 heeft enige tijd terug het referendum doodverklaard maar de gemeenteraadsverkiezingen gaan alsnog het werkelijke oordeel vellen.

Ik wens u een fijne lockdown en spreek u weer op Tweede Kerstdag. Dan maken we bekend wie Bassiehof's politicus van het jaar is. 

Reaguursels

Inloggen

Als het niet in de rede ligt moet ze worden gesensibiliseerd.

Schwanzeleber | 20-12-21 | 10:15

Natuurlijk wil die minister worden!! Maar de minister van Financiën blijft doorgaans in Nederland, dus dat zal hem niet worden aangezien ze graag per vliegtuig reist

Pettertje | 20-12-21 | 10:07

Ow ja! Dat kan er ook nog eens bij!
Voordat alles op is hier in Nederland, kunnen we de MINFIN wel als flappentap in gaan zetten voor het Midden-Oosten.
Ze zal er met plezier aan meewerken.

tis_wat | 20-12-21 | 09:25 | 1

Alhamdulillah

Schwanzeleber | 20-12-21 | 10:15

Andre Hazes zong er al over. 'Er zijn veel goeie mensen, maar slechte zijn er ook, helaas tis waar'

Johan1235 | 19-12-21 | 20:22 | 1

Wat dacht je van Elton John's The Bitch is Back?

Here's Freddy | 19-12-21 | 21:46

Gelukkig is mevrouw nog wel in Pakistan geweest om bij de Taliban af te dwingen dat er een all inclusive regering zou komen in Afghanistan met heeeel veel vrouwen in het kabinet. Ja echt, dat heeft ze gedaan. Onze topdiplomaat. En wat is daar van terecht gekomen?
H e l e m a a l. N I e t s ! ! !

mono-culti | 19-12-21 | 19:48 | 1

Die moslims snappen het tenminste. Goed je lachen inhouden tot ze de kamer uit zijn en dan vragen of er een raampje open mag om genoeg zuurstof binnen te laten tijdens het schaterlachen.

mr_awesome | 19-12-21 | 22:17

Straksjens komt dat mens weer ELKE dag via de NPO hautain uitleggen aan het gepeupel hoe het moet/is...

grapjasz | 19-12-21 | 19:31

Ik heb de afgelopen twintig jaar niemand gesproken die ook maar iets positiefs over deze heks heeft gezegd.

Met haar dedain zit ze er echt niet langer dan een jaar of zo. Of ze wordt afgezet of ze is de mensen zat die haar steeds weer tegenspreken. Wie zijn toch die mensen?

swuinm71 | 19-12-21 | 19:21

Financiën? Het mens kent verschil nog niet eens tussen debet en credit.

Joyce | 19-12-21 | 18:16 | 4

Wat hoor ik daar toch in de verte? Ah, het is Hamas dat juicht.

Cor Netto | 19-12-21 | 19:02

@Cor Netto | 19-12-21 | 19:02: Inderdaad. Mevrouw is uitermate bekwaam in het verplaatsen van Nederlandse euri naar corrupte Arabische zakken.

Kicksalot | 20-12-21 | 01:07

@Joris Beltsin | 19-12-21 | 18:45: beetje minderwaardig doen over die penningmeester. Niet zo netjes

Kattie | 20-12-21 | 08:12
▼ 1 antwoord verborgen

"... nogmaals aftreden op dit dossier in een andere functie ligt dan niet in de rede."

Uberhaupt ligt aantreden met dit dossier in je bagage niet in de rede, maar gaat toch gewoon door. Rede is ver te zoeken en heeft niets meer van doen met politieke besluitvorming.

Sans Comique | 19-12-21 | 18:06

Ik wil het toch even kwijt december is ook een hele dure maand.

DEBERBER | 19-12-21 | 17:35

Het zijn helemaal geen leiders maar bureaucraten zonder visie. Als je geen visie hebt dan zul je nooit kunnen inspelen op dingen die komen gaan maar zullen de dingen die komen jou overkomen. Dus reken er niet op er ingespeeld gaat worden op de crisis van morgen, behalve dan de zelfgecreëerde zoals stikstof, woningnood en klimaat, maar dat dit koppel nooit verder kan komen dan getob met de crisis van gisteren en dan zichzelf nog op de borst klopt over de aanpak daarvan.

down | 19-12-21 | 17:19

Ik weet niet veel van politiek onschendbaarheid, maar kan Kaag niet vervolgd worden voor dood door schuld?

houtvlot | 19-12-21 | 17:12 | 5

@Joris Beltsin | 19-12-21 | 17:15: inderdaad, wegens het bewust meerdere malen verkeerd informeren van de kamer.

Zorc | 19-12-21 | 18:05

@Joris Beltsin | 19-12-21 | 17:15:
In Nederland ook....

TonyMontana010 | 19-12-21 | 18:05

We hebben er wetten voor maar het kan niet vanwege de mensen die die wet moeten dienen.

Sans Comique | 19-12-21 | 18:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Mevrouw Kaag is een topdiplomaat en vrouw, een combinatie die voor veel mannelijke reaguurders moeilijk te verkroppen is. Ook is zij een goed onderhandelaar want zij heeft er voor D66 veel uitgesleept. Omdat zij vrouw is beschaafd intelligent, maakt zij een superieure indruk op de veelal mannelijke reaguurders die hun frustratie en minderwaardigheidsgevoelens maar nauwelijks kunnen bedwingen

thanseeuwen | 19-12-21 | 17:08 | 16

Deze mevrouw is geen blijvertje. Ze heeft in een korte tijd teveel vijanden gemaakt en die wachten allen op het geschikte moment.

Henk1955 | 20-12-21 | 07:43

U bent werkzaam voor het D66 reclame bureau?

Waar-is-niets | 20-12-21 | 09:41

Dat is nog eens een enge ontwikkeling. Met die houding glijden we langzaam in een situatie waarbij eierstok-achtigen de meest verwerpelijke politiek kunnen bedrijven en moreel beschermd blijven door het gender harnas.

Dr.Hermannes | 20-12-21 | 10:48
▼ 13 antwoorden verborgen

Kaag in de tweede kamer. Laat me niet lachen. Dan zit tussen de gewone mensen.

HoniSoit | 19-12-21 | 16:52 | 1

Laat u 'gewone' maar weg.

Cor Netto | 19-12-21 | 19:04

Beseffen jullie wel door wat voor shit Mark heengaat. Hij zit met die Kaag die opdringerig bij hem zit te beuken op een ministerpost en hij beseft zich dat dat helemaal niet kan. Hoe kom je in godsnaam van dat mens af, wegpromoveren gaat niet werken, dit is haar eindstation. Ze kan niet meer terug naar de VN, daar is ze een liability. Gevaarlijke situatie, temeer omdat in haar partij er niemand is die haar terug in haar hok jaagt.

Nomen | 19-12-21 | 16:48 | 7

@Joris Beltsin | 19-12-21 | 17:09: Dat lijkt mij een beetje een te link spelletje waar hij zelf ook aan onder door kan gaan.

Nomen | 19-12-21 | 18:11

Tuurlijk wel kom je van die kmher heks af; nieuwe verkiezingen,die angstvallig buiten de deur gehouden wordt.

Coolcalmcollected | 19-12-21 | 19:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Waarom denk je dat ze afgetreden is. Erg raar na een motie van afkeuring. Er gaat nog extreem vuil naar buiten komen dat ze nu kan weg wuiven. "de nieuwe bestuurs cultuur" of te wel Kaag-doctrine

Snap_het_ook_niet | 19-12-21 | 16:47

Als in een bedrijf iemand moet 'aftreden' dan is dat onherroepelijk en dus voorgoed. Dat dit in de politiek anders is, vind ik opmerkelijk en kan volgens mij hooguit gerechtvaardigd worden als er sprake is van pure politieke verantwoordelijkheid: de hoogste verantwoordelijke draagt immers symbolisch de verantwoordelijkheid ook al is er geen sprake van persoonlijk verwijtbaar handelen (overigens kunnen CEO's dan nog opzouten, maar goed). Van het Kaagmens is inmiddels wel bewezen dat ze persoonlijk en verwijtbaar heeft gefaald en dan is het slechts een kwestie van weggejorist en opgerot.

Joris Beltsin | 19-12-21 | 16:31 | 1

Bovendien is nu duidelijk geworden dat ze niet zijn "overvolle", maar dat ze de signalen hebben genegeerd. Nieuw feit, gejokt in de tweede kamer a la Rutte, dus nieuwe reden voor motie van wantrouwen. Even wachten tot ze geïnstalleerd is, kan ze meteen weer weg.

Janneus | 19-12-21 | 17:49

Geef haar een functie achter het aanrecht., lijkt mij niet te hoog gegrepen .. hoewel ik daar veel huisvrouwen onrecht mee aandoe,

Nico_the_Sparrow | 19-12-21 | 16:09

Mevr. Kaag als Minister van Financiën. Dat kan prima. Kijk maar naar de ECB. Daar wordt scepter ook gezwaaid door iemand die wel iets meer relevante ervaring heeft, maar niet het helderste licht laat schijnen.

Heurtebise | 19-12-21 | 16:07 | 3

Het land krijgt overeenkomstig hetgeen men heeft gestemd!
Dus als men de bestuurders te dom of te onbekwaam kwalificeerde heeft men bij de verkiezingen ook zelf een onjuiste keuze gemaakt. Met andere woorden; wie zijn nu de grootste eikels? Voor U een vraag, echter voor mij een weet.
De inwoners van Nederland. Toch

Henkie | 19-12-21 | 16:19

Dat staat dan gelijk aan het Ministerie van Geld doorschuiven naar Palestina. Er zijn nogal wat schimmige donaties gedaan aan clubs in het M-O door Kaag die achteraf linea recta in verband konden worden gebracht met terrorisme.

Toos Bevergeil | 19-12-21 | 16:36

Met haar liefde voor de EU zal ze meteen gaan instemmen met de schuldentransitie. Merkel is weg en Macron ruikt zijn kans, met Kaag aan zijn zijde.

zilverrug | 19-12-21 | 17:16

"Mocht Kaag tot het kabinet toetreden - de roddel wil als minister van Financiën"

Citerend uit een oude commercial (voor verzekeraar Klaverblad, meen ik, maar dat weet ik niet zeker): ''Maar hoef je daar dan helemaal geen verstand van te hebben?'' ''Eh..... nee''.

Het lijkt me onzinnig dat Kaag Financiën gaat doen. Dat ministerie moet gewoon weer geleid worden door Wopke, die er wel verstand van heeft, en bovendien niet te schijterig is om die olijfoliestaten in het zuiden te wijzen op hun belabberde begrotingsdiscipline.

Maak Kaag maar minister van BUZA. Dat kan ze ook het beste, denk ik: ze is op zich goed thuis in die kringen van internationale hotemetoten, voelt zich dan als een vis in het water, het sluit het beste aan bij haar elitaire karakter, en hier in Nederland hebben we dan het minst last van haar, omdat ze vaak in het buitenland vertoeft (Niezjèr enzo).

Dr_Johnson | 19-12-21 | 15:49 | 3

BuZa, daar is ze weggestuurd / opgestapt. Als ze daar weer terugkomt dan geef je pas écht aan dat er helemaal geen fuck veranderd is. Financiën is echt te hoog gegrepen voor deze dame. De meest logische keuze is minister van ontwikkelingssamenwerking, maar ik vermoed dat dat voor mevrouw veel te min is.

Muxje | 19-12-21 | 15:53

De afgelopen kabinetten zaten vol met mensen die niks snapten van wat ze moesten doen.

Cor Netto | 19-12-21 | 19:05

Maak haar staatssecretaris bij het Ministerie voor Clownsschoenen onder Hugo!

Waar-is-niets | 20-12-21 | 09:47

Welja, minister van financien, zonder enige kwalificaties.
.
Daar hebben de komende jaren echt iemand nodig die *wel* verstand van zaken heeft. Want al die miljarden aan gratis geld die nu uitgegeven worden,
moeten ergens weer op de balans terugverdiend worden.
Je hebt dus iemand nodig die *kan* en **durft** te rekenen.
Beide geen sterkte punten van Kaag.
.
Laat haar minister van Binnelandse Zaken worden.
met als eerste opdracht een houdbaar en in de praktijk *gehandhaafd* asielbeleid. Dat gaat dr ook niet lukken, schat ik zo, maar dan wordt er tenminste niet iets kapot gemaakt, dat nu niet al kapot is...

hotmint | 19-12-21 | 15:04 | 3

spijker kop
Kan ze niet minister van NPO worden of zo, kijkt al jaren niemand meer naar en is toch al een NX66 feestje. Dus daar kan ze verder geen kwaad. Maar financiën, alsjeblieft zeg. Nul komma nul ervaring of affiniteit met cijfers en dan minister van Financiën, dat zegt ook veel over het niveau van de ministers van nu.

bananabanana | 19-12-21 | 15:17

"Wel ja, minister van financiën, zonder enige kwalificaties."
Geen enkel probleem bij Rutte. Hugo welke schoolmeester was,kon ook minister worden. En dat hebben we geweten.

Gemeen Mosje | 19-12-21 | 15:41

Denk dat minister van waarheid beter bij haar en waar haar partij voor staat past.

zhirek | 19-12-21 | 15:47

Functie elders?

Patatter | 19-12-21 | 15:03 | 1

Voor Rutte snel te hopen anders duurt het 4e sprookje maar een paar bladzijden. Blijf het uiterst vreemd vinden dat penthouse deze mevrouw uit de activistische zandbak heeft opgehaald.

hagelkruis | 19-12-21 | 15:50

Zoiets als op staande voet ontslagen worden en de week daarop weer aan de slag gaan.

Bibop | 19-12-21 | 15:02

Mevrouw KAAG. Het beste voorbeeld van iemand die vanuit baantjes carrousel haar plekkie heeft bemachtigd, maar eigenlijk geen fuck en fluit weet of interesse heeft wat er buiten haar bubble gaande is

Ome_Damiaan | 19-12-21 | 14:50 | 2

Lopende bewijs van het Peter principe. Incompetentie kent geen tijd.

F. Jacobse | 19-12-21 | 15:16

@F. Jacobse | 19-12-21 | 15:16: Ik wil u toch tegenspreken; het Peter principe gaat ervan uit dat iedere werkende uiteindelijk op een niveau komt, dat net boven de capaciteit van deze persoon komt.
Het geval Kaag is eerder het principe 'omhoog gevallen bij gebrek aan gewicht'. Mevrouw zit niet één laag boven haar capaciteit, ze zit kilometers boven een niveau dat past bij haar vermogens en capaciteiten, anders dan waar ze te veel van heeft. Ik denk dan aan dedain, hoogmoed, patriciër-gedrag.

EEnzame SchizofrEEN | 19-12-21 | 15:59

Mevrouw wil de politiek ontstijgen. Ze is zo bekrompen dat ze niet weet dat de hemel boven is, maar dat de hel onderop ligt. Ze ontstijgt dus niet de politiek maar ze zakt er dwars doorheen. Nare, foute 'vrouw'. Beetje mekkeren over bedreiginkjes en vooral dan mag er ineens wel een camera in de rechtszaal maar steun uitspreken voor een al 17 jaar zwaarbedreigd en beveiligd Kamerlid, nee. Vleesgeworden arrogantie. Ga weg met je nare handgebaartjes.

dathoujetoch | 19-12-21 | 14:48 | 1

Precies en in dit kabinet, hopelijk op buitenlandse zaken, dan kan ze lekker sjampoepel lurken in Nisjair en blijveh wij van die arrogante stem en gebarentaal verschoond.

bqbq | 19-12-21 | 14:56

Val alvast dan maar weer, en hop weer formeren....

Neuth | 19-12-21 | 14:30

IJzeren dame?

mozaard | 19-12-21 | 14:27 | 4

Zou ze willen. Arrogante trut die veel te snel op haat clit getrapt is. Zag je bij Thatcher niet, dat korte lontje. Het sarcasme van Thatcher, als ze echt iemand wilde treffen, was buitencategorie en van een vele hogere orde dan het goedkope, doorzichtige van onvermogen getuigende dédain van Kaag. Als Kaag neerbuigend gaat doen, dan is dat steevast als ze in de verdediging moet en geen fatsoenlijk antwoord meer weet, een verdedigingstactiek. Thatcher gebruikte haar sarcasme als ze de overwinning al behaald had, als een laatste doodsteek.

Schoorsteenveger | 19-12-21 | 14:35

@Schoorsteenveger | 19-12-21 | 14:35: Juist. Dat minzame lachje van haar als ze weer een veeg uit de pan krijgt, is overduidelijk een aangeleerd foefje. Zal wel in één of ander handboek staan.

Muxje | 19-12-21 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

Het is wel fijn dat Kaag zo breed is opgeleid tijdens haar studie elders, ook op het gebied van Scheikunde.
Zij snapt tenminste dat ondanks de corona stukstof het allergrootste probleem is, dit in tegenstelling tot alle andere landen in de wereld. Zij grijpt daar tenminste op in en schopt de boeren het land uit, ondanks de netto inkomsten die boeren generen voor al haar andere hobby's. Ze maakt graag van Nederland één overbevolkte Randstad a la Palestina, lekker afhankelijk van giften uit andere landen. Ze heeft van dichtbij gezien hoe rijk je daarvan kunt worden, de weduwe van Arafat voorop.
Dat terugdringen van haar stukstof probleem is aan het eind van deze regeerperiode ook via allerlei mistige quasi wetenschappelijke verzinsels een succes, dus NX66 beleid is dan met behulp van de NPO BN-ers bewezen effectief verklaard in alle opinieshows voorafgaand aan de volgende verkiezingen.
Nee ze wordt nog veel groter in dit Nederland.

bananabanana | 19-12-21 | 14:23 | 4

Volgens Wikipedia zitten er (afgezien van pianiste) weinig technische vakken in haar opleiding.

W_F | 19-12-21 | 14:43

@Louter Leuter | 19-12-21 | 14:56: Wat dat betreft komt ze in goed gezelschap.

Waar-is-niets | 20-12-21 | 09:48
▼ 1 antwoord verborgen

Kaag minister van financiën, de horror. Ze zal nog veel meer geld naar Zuid Europese landen overmaken om de mislukte Euro in leven te houden.

Wattman | 19-12-21 | 14:22 | 1

Kaag gaat het liefst nog iets zuidelijker met geld wegbrengen, iets naar links en over de Middellandse Zee.

bananabanana | 19-12-21 | 14:24

Als Kaag bij een partij als PVV of FvD zou behoren, zouden de talkshowtafels avond aan avond haar verleden oprakelen, en binnen no time karaktermoord plegen.

Kwelbeller | 19-12-21 | 14:22 | 6

@bananabanana | 19-12-21 | 14:53:
Tja, kritisch interview gaat natuurlijk niet gebeuren. Don't bite the hand that feed, zegt een oud Hollands spreekwoord.

bqbq | 19-12-21 | 15:10

@bananabanana | 19-12-21 | 14:53: Tsja, heel veel kritische vragen hoef je niet te verwachten van oa parlementair journalisten. Je bijt niet in de hand die je voedt. Het is alom bekend dat bij kritiek op bewindsvoerders je informatiestroom opdroogt.

Een andere vraag zou kunnen zijn; om mee te doen aan de kliek van Arafat moest je wel bepaalde gebruiken delen, zelfverrijking (uiteindelijk miljarden dollars) door zijn kabinet werd normaal gevonden. Hoe zat het qua zakkenvullen met haar man? En waarom ging ze zo vriendelijk om met een der grootste terroristen van de vorige eeuw?

donkieshot | 19-12-21 | 16:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Kaag vindt vooral zélf dat ze een politiek wonder is. Je ziet dat men bij verschillende partijen al een vaste knop heeft gevonden om haar mee te demaskeren. Bij kritiek gaat mevrouw namelijk al-tijd hautain lachen en schudden met haar hoofd. Vooral Marijnissen en Wilders zien dat heel goed. Daarna is het prijsschieten: “u kun nu wel lachen maar het zorgpersoneel/mensen in achterstandswijken/de boeren/zieken etc etc staat het water aan de lippen……..” Je hebt deze debat-truuk nu al meerdere keren Kaag zien klemrijden als een ongevoelige koude politicus.

Dr.Hermannes | 19-12-21 | 14:20 | 1

Zoiets heet, geloof ik, een démasqué. Die 'krachtige vrouw', zoals ze door D66 naar voren is geschoven en die 'minister van hoop' zoals ze in die o, zo onpartijdige documentaire werd afgeschilderd kon zo lang ze nog in de luwte van de verkiezingssfeer haar goed voorbereide verhaaltjes over "langs de lijnen van de inhoud" en over "nieuw leiderschap" kon afsteken met die pose nog indruk maken. Dat hautaine en afstandelijke, dat kakkerige, dat neerbuigende had toen nog iets van een aantrekkingskracht, want het suggereerde iets wezenlijks wat daarachter schuilging, iets van daadkracht, robuustheid, ijzeren discipline, bevlogenheid, noem maar op, al die kwaliteiten die door haar partij ook werden uitgeschreeuwd onder het triomfantelijk klinkend geluid van feestschalmeien. Maar nu de rook van het rond haar persoon afgestoken siervuurwerk is opgetrokken en zij haar tafeldansjes heeft gedaan ziet het er heel anders uit en blijkt het meeste zo niet alles niet meer dan een facade, opsmuk, grime, en blijkt haar opreden niet méér dan het opvoeren van een toneelstukje met steeds dezelfde ingestudeerde riedeltjes. Er is inderdaad niet veel voor nodig om door dat masker heen te prikken en de ware Kaag te zien te krijgen. Want veel verdedigingswerken heeft ze niet tot haar beschikking nu de blufpoker, de techniek waarmee ze zich omhoog heeft gewerkt, door haar tegenspelers wordt doorzien en wordt afgestraft.

Schoorsteenveger | 20-12-21 | 09:30

Wiegel bij WNL zegt dat hij het verschrikkelijk vind,p mag ik het gevoel hebben dat het hem als VVD er geen.... interesseert.

likdoorn | 19-12-21 | 14:16 | 2

Klopt, heb hieronder wat zinnen geschreven wat Wiegel vanmorgen zei.

gato | 19-12-21 | 14:19

Zolang ze regeren is 't helemaal puik.

funda | 19-12-21 | 14:21


Het volk wilt proleten als Kaag, Het volk krijgt ze.

Ervaringsdeskundige | 19-12-21 | 14:16

Zou toch wonderlijk te noemen zijn als een diplomaat zonder enige financiële achtergrond minister van financiën wordt.

Reynaerde | 19-12-21 | 14:10 | 7

@UpdateAvailable | 19-12-21 | 14:35: ja ok, maar het principe is duidelijk. Begrippen als de resultatenrekening exploitatierekening en zo zullen haar niet bekend in de oren klinken.

bananabanana | 19-12-21 | 14:58

@bananabanana | 19-12-21 | 14:28: Dat gaat meer over de Winst en Verlies rekening. Al zal het Kaag allemaal een worst wezen. Balans, winst/ verlies whatever, gewoon weggeven.

Kopieerapparaat | 19-12-21 | 14:59

@EEnzame SchizofrEEN | 19-12-21 | 14:46: klopt

bananabanana | 19-12-21 | 14:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Deze vrouw zou in een dictatuur moeten gaan wonen en daar haar
Wil is wet moeten gaan verkondigen. Of is het misschien zo dat zij in opdracht van haar zo bejubelde Europa het dictatorschap hier promoot?
Zij hoort hier niet thuis.

Mispel | 19-12-21 | 14:06

Dat kan toch niet.
Je kan toch niet van alle departementen kennis hebben?
Als je eerst buitenlandsezaken hebt gedaan (diplomatie; in zoverre bij Kaag aanwezig) en dan een paar maanden later financie (met dubbele puntjes op laatste "e") gaan bestieren. Daar heb je dan toch nul verstand van munten.

Dat zou hetzelfde zijn in een garage dat een automonteur (die wel opleiding heeft gehad in tegenstelling tot Kaag) gaat werken als Planner of boekhouder en vice versa.

Het Licht | 19-12-21 | 14:01 | 4

Ze weet in elk geval hoe ze zo veel mogelijk geld naar de Palestijnen kan doorsluizen. Dus zal ze zichzelf wel geschikt vinden voor Financiën.

MAD1950 | 19-12-21 | 14:08

@Roos | 19-12-21 | 14:08:
Zo had ik het nog niet bekeken.
Maar de eindverantoordelijke is dan toch de spreeker(ster)?

Het Licht | 19-12-21 | 14:10

@Het Licht | 19-12-21 | 14:10: In de basis wel. Helaas wordt de kamer inmiddels steeds meer een poppenkast, waarin de bekendste 'namen' eigenlijk bespeeld worden door teams op de achtergrond.
Andersom werkt overigens averechts; zo is ooit op een ander niveau, namelijk de gemeenteraad, een gemeenteraadslid willens en wetens door ambtenaren de toegang geweigerd nadat hij, omdat hij juist wél verstand van zaken had, bij die mensen verhaal wilden komen halen.
Dus: het land wordt 'geregeerd' door stropoppen, het wordt 'bestuurd' door stuurlieden die niets met de bevolking hebben (en stug hun eigen koers blijven varen) en het wordt betaald met uw arbeid. En voor dat laatste... moet u op een of andere manier nog blij zijn ook.

EEnzame SchizofrEEN | 19-12-21 | 14:50
▼ 1 antwoord verborgen

Treurig vrouwtje die mevrouw Kaag. Het is het gewoon allemaal nét niet.

Dat hele kabinet wat er nu is, is het allemaal net niet of zelfs helemaal niet. Weten ze zelf ook wel hoor. Een samengeraapt zooitje wat met valse beloftes aan elkaar gehouden moet gaan worden, schijnbaar. Hoe? Het is vrijwel kansloos op voorhand.

De kiezers hebben er op voorhand al en masse afscheid van genomen. Er is veel te weinig draagvlak. De hoofdrolspelers Kaag, Rutte, Hoekstra en Segers hebben allemaal hun geloofwaardigheid en daarmee hun autoriteit verloren. Een MinPres die echt al zijn geloofwaardigheid heeft moeten inruilen om maar zijn plek te behouden hoort helemaal niet op die plek. Hij kan alleen leiding geven aan een land waar men hem en zijn kabinet domweg niet serieus neemt, door zich te verschuilen achter de autoriteiten die hij (nog) in zijn macht heeft. Maar je weet; regeren tegen de wil van de massa in is schier onmogelijk en zal zéker geen positieve resultaten opleveren maar roept slechts weerstand en ongehoorzaamheid op.

Dat kabinet wat zich nu op de borst staat te slaan en meent zich te kunnen wentelen in het mandaat van de kiezer heeft helemaal dat mandaat niet en staat daarom een wereldvreemd toneelstukje op te voeren. Dat is te doen in normale tijden maar met wat deze club zal moeten gaan doen, de ene crisis na de andere bezweren, waarvan sommigen heel dom self inflicted zijn. Ze zullen daardoor gedwongen worden om dingen moeten gaan doen die hevig tegen de wil van een grote meerderheid ingaan, ze zullen vele impopulaire beslissingen moeten gaan nemen..

Dat gaat ze niet lukken zonder een stevige maatschappelijke basis. En die is er niet. Gaat een leuke wedstrijd worden voor hen.

Dutchbeaurouge | 19-12-21 | 13:58 | 4

Je moet als (bijvoorbeeld) Rutte wel een enorme plaat voor je kop hebben als je 's ochtends nog gemotiveerd richting Catshuis gaat.

goedverstaander | 19-12-21 | 14:02

@goedverstaander | 19-12-21 | 14:02: Ach hij weet best volgens mij hoe men over hem denkt. Het enge vind ik, is dat hij er schijt aan heeft. En tóch zijn plek wil houden. Ik verdenk de man ervan dat hij gewoon een spel speelt, omdat hij het leuk vind. Rutte wil spelen en graag met de sterkste tegenstander waar het grootste risico op verlies is. Want dán winnen is de grootste kick. En dat winnen, dat lukt hem telkens weer, hoe scheef zijn schaats ook heeft gereden. Dus volgens mij geen plaat voor zn kop maar veel erger.

Dutchbeaurouge | 19-12-21 | 14:07

Ze hoeven slechts de dictaten uit Brussel uit te voeren.

gestoptmetroken | 19-12-21 | 14:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ze is een terroristenfinancier. Dat is objectief vast te stellen. Whats next? Tanja Nijmeijer als minister van Sociale Zaken?

De Pilsvogel | 19-12-21 | 13:58 | 1

Nee , als minister van aanslagen , groepsex , en vermoorden van onschuldige burgers.

Nico_the_Sparrow | 19-12-21 | 14:33

GroenLinks en PvdA zullen haar tot haar enkels afbranden. En dan hup: nieuwe verkiezingen.

Colin.Fart | 19-12-21 | 13:55 | 2

GL en de PvdA zullen eerst de eigen rokende puinhopen moeten blussen voordat ze daar aan toe zijn. Bovendien loopt het dan ook nog eens met een sisser af, omdat X66 nogal wat überlinkse standpunten in het regeerakkoord heeft weten te loodsen.

goedverstaander | 19-12-21 | 14:00

@goedverstaander | 19-12-21 | 14:00: De assumptie dat ze bij de PvdA 'eerst de eigen rokende puinhopen moeten blussen' is niet gebaseerd op de werkelijkheid. In 2017 verloor de PvdA bij de verkiezingen liefst 29 van de 38 zetels. Men heeft vervolgens vier jaar lang opnieuw (men doet dit in die kringen al tientallen jaren) het navelstaren beoefend; louter luisteren naar zichzelf en elkaar.

Dus neemt men ook na de verkiezingen van 17 maart dit jaar voor de heidesessies wederom met die 9 man in hetzelfde VW-busje plaats.
Niets zinnigs is namelijk gedaan om het motief der PvdA-kiezers te achterhalen, laat staan rokende puinhopen geblust.

Geen enkel Kamerlid is maandenlang in PVV-bolwerken gaan onderduiken om te achterhalen hoe 'de arbeider' toch in hemelsnaam kon overstappen naar de partij van Blonde Geert - niet dat je dát nodig zou hebben om het te begrijpen, maar een PvdA-Kamerlid is nou eenmaal een uitzonderlijk geval en heeft altijd gelijk; het ligt nóóit aan de PvdA, dus voor je daar een keer vanaf bent ben je maanden verder.

Het zou me niks verbazen als die 9 PvdA'ers in de Kamer denken dat ze zelf de laatste echte arbeiders zijn.
Dat verklaart ook enigszins het totaal afwezige gogme, want in die toestand bevinden ze zich toch wel om met de GroeneKhmer in zee te gaan zoals ze zijn gegaan.

Maar afijn - de laatste overgebleven PvdA'ers hebben eindelijk in Ploumen herkent wat hun vertegenwoordigers al tientallen jaren waren: inhoudsloze plucheverslaafde ijdeltuiten zonder zelfreflectie met een overdosis onverzettelijke, gruwelijk gedateerde ideologie uit 't jaar kruik.
Haar cv ziet eruit zoals van een doorsnee PvdA'er; in comfortabele kartelkruiwagens op management-, directie- en bestuursposten benoemt in vaak linkse organisaties meestal zonder dat er sprake is van enige kwaliteit, kennis, kunde of ervaring. Zodra dat na twee of drie jaar blijkt staat de volgende kruiwagen klaar.
Wat het oplevert is de walgelijke walm van intolerante inteelt die we op veel te veel terreinen met een half neusgat op kilometers kunnen ruiken.

Met Ploumen is de geur der verrotting wel heel erg aanwezig.
Misschien redden ze het na de volgende verkiezingen in een Fiat Panda.


Tierelier | 19-12-21 | 15:23

Kaag is toch die landverraadster die stiekem trouwde met een terrorist om haar vertrouwensstatus niet te verliezen? Diezelfde meid die de formatie maar eindeloos vertraagde onder meer door Remkes uit te maken voor drankorgel?
Lijkt mij uitstekend geschikt voor financiën.

Zeddegeizot | 19-12-21 | 13:55

Nu ben ik bepaald niet zo anti-Kaag als de meesten hier, maar wat doet een diplomaat in vredesnaam als MinFin????

* Il Principe * | 19-12-21 | 13:54 | 2

Zich bemoeien met de toeslagenaffaire.

elco485 | 19-12-21 | 13:56

Een diplomaat, tja, wat moet je daar voor kunnen? Beetje lachen op feestjes (dansen op tafels), Frans en Engels spreken en dan ben je er wel. Als bestuurder zie ik graag dat men kan besturen. Kaag is teveel bezig met Kaag. Nota bene met hulp van de NPO. Blijkbaar was Kaag ook teveel bezig met machtsspelletjes tussen links en rechts samen met Klaver en Ploumen terwijl er zich een humanitaire crisis voltrok in Afghanistan. Haar portefeuille, die ze ten behoeve van haar eigen politieke agenda heeft verwaarloosd. Oftewel, mevr. Kaag is als bestuurder ongeschikt. Als politica wellicht niet, dus ze kan prima fungeren als kamerlid en fractievoorzitter van D66.

Old_Spice | 19-12-21 | 14:00

Ik weet niet door wie de kiezer harder genaaid wordt, Rutte of Kaag..

Wijze uit het Oosten | 19-12-21 | 13:53 | 1

Weet u wie ook hard genaaid werd?

Geil Kippetje | 19-12-21 | 16:39

Eerst heeft Rutte samen met die CDA voorman geprobeerd om de PVV te minimaliseren door maatregelen proberen door te drukken waardoor PVV stemmers massaal zouden afhaken. Wilders trapte daat niet in. Vervolgens werd de PvdA een loer gedraaid. De leider trapte in de val met een minimalisering van de PvdA tot gevolg. In het afgelopen kabinet zag Rutte kans om het CDA te marginaliseren. Kaag kan er op rekenen dat in deze regeer periode haar partij medogenloos afgebrand wordt.

merallas | 19-12-21 | 13:52

Het vertrouwen van de burger in de politiek herstel je door:
Een reeds afgekeurde en opgestapte minister opnieuw aan te stellen en verantwoordelijk te maken voor het departement dat eindverantwoordelijk is voor de afhandeling van het kinderopvangtoeslag dossier (aka ongekend onrecht).

Zouden ze het zelf geloven?

Kaag is gewogen en ongeschikt bevonden als minister. Is zo'n afkeuring en opstappen dan alleen maar voor de vorm? Is er in Den Haag dan nog iets van enige betekenis of maakt het allemaal geen zak meer uit.

Thuinman | 19-12-21 | 13:51 | 2

Het maakt allemaal geen zak meer uit. Ze zijn er gewend aan geraakt dat we murw zijn geslagen, braaf geloven wat ons aan de neus wordt gehangen en braaf doen wat ons opgedragen wordt. Dat is ook de status quo. We hebben met z'n allen er decennia over gedaan om deze Toren van Babel te bouwen. We spreken honderd talen en geen woord heeft meer een exacte betekenis. en onze politici weten dat, goochelen met die woorden, gesteund door mannetjes- en vrouwtjesmakers, spindoctors en een leger van adviseurs en coaches die nooit iets anders hebben gedaan dan advies geven. Het gaat enel nog om het meetbare effect van wat je zegt, om de cijfers, om het kwantitatieve. Als het werkt dan is het waar, of eigenlijk, als het werkt, dan doen we het en of het waar is doet er dan niet meer toe. Is er nog moraal? Ja, zo lang gemeten kan worden dat die "overkomt", dat wij argelozen er nog steeds door overtuigd lijken te worden. Maar zeggen de cijfers dat de boodschap niet overkomt, dan verdwijnt-ie als sneeuw voor de zon. Moraal is tot instrument geworden, is middel tot een doel. De toon is nog steeds dezelfde, die van de door God geroepen priester, dominee, rabbijn, imam, die van de moralist die uit overtuiging regels en wetten wil opleggen, maar het zijn stuk voor stuk valse profeten die hun stem verheffen. Zij stalen de techniek van de overreding, maar er zit niets meer achter, niets dan leegte, want zin en betekenis spelen niet meer. Het gaat om de beeldvorming en niets méér dan de beeldvorming. Alles is ad hoc, ingestoken door de laatste metingen.
De schoenen die Hugo de Jonge draagt zijn enkel te koop in de Toren van Babel, ergens op een van de hogere verdiepingen waar niemand elkaar nog verstaat maar waar desondanks volop gehandeld wordt. Handelaren begrijpen elkaar.

Schoorsteenveger | 19-12-21 | 14:30

Ook al zou iedere mogelijke manier tot herstel van vertrouwen op de allerbeste manier worden uitgevoerd vanaf nu, zal het nog minstens een generatie duren voordat het begint te herstellen.
M.a.w. politiek is nagenoeg dood en het wachten is op machtsovername door de EU.
En dat zal er aanzienlijk meer totalitair aan toegaan denk ik, het verleden beschouwend.

funda | 19-12-21 | 14:34

Die Kaag moet nog wel even blijven, hoe langer zij blijft hoe groter de kans dat D66 decimeert en uit de Kamer verdwijnt. Dus met z'n allen zeggen dat ze zeer bekwaam is en goed bestuurlijk leiderschap uitstraalt, en o ja ze is niet alleen buitengewoon charmant maar ook nog intelligent (en we weten allemaal dat niet vaak samengaat). Dus ophemelen die muts !

johnyl | 19-12-21 | 13:50 | 1

Moge D66 dan onder de door haar voorgestelde kiesdrempel verdwijnen, oh de ironie!

Gele Beer | 19-12-21 | 13:56

Als een minister aftreedt zouden er toch eigenlijk verkiezingen moeten zitten tussen dat moment en het opnieuw aantreden.

Een tweede ronde verkiezingen dit jaar had in alle rede gelegen.

Knufter | 19-12-21 | 13:46 | 1

Lijkt me ook, dat is ook de reden voor geen personele wijzigingen en geen nieuwe benoemingen in een demissionair kabinet. Das war einmal. Wat Rutte aan ongeschreven staatsrecht heeft gesloopt de afgelopen 12 maanden en de implicaties daarvan, zou je zo 1,5 college van dhr Voermans oplos kunnen laten.

Incitatus | 19-12-21 | 14:16

Zoals u weet ben ik gediskwalificeerd om iets over politiek te zeggen, immers ik heb al zeker 20 jaar niet meer gestemd. Maar wat moeten al die mensen die wel hebben gestemd zich ongelooflijk belazerd voelen door het aanstaande kabinet. Een kabinet van uitsluiten, van fout op fout stapelen en er geen enkele verantwoording voor nemen. Hoe intens rot is de Nederlandse politiek.

de Jager59 | 19-12-21 | 13:45 | 4

Ga de volgende keer wel stemmen en zorg dat ze niet meer kunnen uitsluiten. Niet stemmen getuigd van opgeven en gemakzucht.

kortebroek | 19-12-21 | 13:48

Dan moet je blanco stemmen.
Anders telt je stem toch mee

Roos | 19-12-21 | 14:09
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom gaat ze niet lekker bij haar man en kinderen wonen?

squadra | 19-12-21 | 13:43 | 2

De hele dag met een bomgordel op de bank zitten is ook niet echt een uitdaging.

goedverstaander | 19-12-21 | 13:58

Ze mag graag doen voorkomen alsof ze nog kleine kinderen heeft, maar de jongste is rond de 20 en Kaag zelf 60.

UpdateAvailable | 19-12-21 | 14:41

Het zou toch schandalig zijn als Kaag minister van financiën zou worden? Er lopen al genoeg ongediplomeerde beunhazen in allerlei beroepen rond.

donkeyman | 19-12-21 | 13:42

Zouden die gemeenteraadsverkiezingen dan wel doorgaan? Of is er dan een variant zo erg dat we een uitgaansverbod erbij krijgen? Alleen over straat als je een door de minister van Volksgezondheid persoonlijk ondertekend formulier op zak hebt?

Met_baard | 19-12-21 | 13:38 | 1

Tegen die tijd mag u digitaal stemmen met een pas die tevens een qr code genereert. Deze pas is dan ook voor uw social credit points. En daarnaast voor de ziektekostenverzekeraar. Lekker handig.

herstelkous | 19-12-21 | 15:05
-weggejorist-
Umagmijniet | 19-12-21 | 13:31 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
van Oeffelen | 19-12-21 | 13:31 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat Rutte formateur is na eindverantwoordelijk te zijn geweest voor één van de zwartste bladzijden van onze democratie, zegt genoeg.
Dat deze vier partijen zijn gaan formeren, zegt genoeg.
Dat er geweigerd is te praten met kleine nieuwe partijen die relatief gezien gigantische overwinningen hebben geboekt, zegt genoeg.

Het is een schande. Maar zolang het volk niet veel massaler anders stemt, gebeurt er niks.

Heau even | 19-12-21 | 13:31 | 3

@Heau even |
Dát dus !

demaup | 19-12-21 | 13:41

Relatieve overwinningen tellen niet, het gaat gewoon om de stoeltjes. Dat Nederland Rutte bijna 2M stemmen geeft, dat zegt in mijn optiek veel meer.

Incitatus | 19-12-21 | 14:10

@Incitatus | 19-12-21 | 14:10: Dat 2,4 x 2 miljoen mensen het nog redelijk goed hebben in Nederland, of gewoon geen verandering aandurven.

funda | 19-12-21 | 14:41

Het zal me mijn reet roesten, als zelfs Gordon vanmorgen de conclusie terkt en zegt dat dit land naar de kloete is dan is er echt wat loos en herstel je dat niet met een paar extra bobos en ministerposten...

Smoelensmid | 19-12-21 | 13:31 | 1

Gordon als Minister van Financien !

funda | 19-12-21 | 14:42

O, het was dus volgens Kaag een "totale verrassing". Iedereen die in de buurt kwam/komt te werken van Rutte wordt besmet met het virus van liegen en misleiden van de volksvertegenwoordiging.
Kaag is aangeschoten wild, ongeschikt dus voor een andere, niet-corrupte bestuurscultuur.

NPOlitiekgekleurd | 19-12-21 | 13:31

Gemeenteraadsverkiezingen zijn niet zo'n goede graadmeter. De vergelijking met de landelijke politiek wordt vervuild door populaire lokale partijen en het feit dat veel landelijke partijen lang niet overal op lokaal niveau meedoen.

goedverstaander | 19-12-21 | 13:30 | 2

Mwah, het geeft een prima indicatie hoe D66 ervoor staat ten opzichte van andere landelijke partijen straks.

Papa Jones | 19-12-21 | 13:33

@Papa Jones | 19-12-21 | 13:33: We weten één ding nu al zeker en dat is dat ze meer stemmen gaan krijgen dan ze zouden moeten hebben.

Grachus | 19-12-21 | 13:44

D’er is niks nieuws aan Kaag, is de dood in de pot, establisment pur sang. Van Mierlo moet inmiddels wel duizelig zijn van het constant omdraaien in zijn graf.

Fark Mutte | 19-12-21 | 13:28 | 2

Die ligt inmiddels 15 kilometer dieper.

Joffri | 19-12-21 | 13:43

@Joffri | 19-12-21 | 13:43:
In de buurt van Nieuw Zeeland (nou ja inde buurt, een paar honderd KM ervandaan) is seismische activiteit bespeurd.

BekiekUtMoar | 19-12-21 | 14:01

Hoe kan die heks nog in de politiek werkzaam zijn?

overVecht | 19-12-21 | 13:28

Kaag gaat hoe dan ook voor een ministerspost. Ze lijkt me het type die vindt dat ze daar recht op heeft. Het is ook wel tragisch, heeft ze eindelijk haar droombaan als minister van buitenlandse zaken, moet ze opstappen door de kolossale Afhanistan-blunder. Dat ze op dat moment letterlijk een etentje had met theemutsen Ploumen en Klaver, maakt het pas echt onvergeeflijk.

Des te triester dat het huidige kabinet gewoon weer een mandaat heeft gekregen om nog 4 jaar door te gaan. De rek is er echter al lang uit bij Rutte, Hoekstra en Kaag.

StiekemeBunzing | 19-12-21 | 13:26 | 3

* 3 jaar (gelukkig) en het kan altijd eerder ploffen

Snoorderlag | 19-12-21 | 13:29

@Snoorderlag | 19-12-21 | 13:29: Zelfs Wiegel zei vanmorgen, dat hij die 4 jaar Rutte niet ziet zitten, dat het breekt. Ook dat hij eens gevraagd had aan Rutte, wil je hiermee doorgaan en niet liever naar Brussel gaan of Proviciale Staten.
Maar Rutte heeft koud watervrees denk ik, dus antwoorde met NEE.

gato | 19-12-21 | 14:03

@gato | 19-12-21 | 14:03: Trouwens hij zei ook nog dat Hij gevraagd had in de kamer te gaan zitten, antwoord Nee.
Toen haalde Wiegel aan dat juist grote namen vroeger in de Kamer zaten. Namen zijn me ontschoten, maar waren wel mensen met grote invloed en verstand.

gato | 19-12-21 | 14:08

De kiezer weet nu al voldoende, toch?

Schoorsteenveger | 19-12-21 | 13:26 | 2

De kiezer is dom stemvee, dat bang is om niet te deugen als ze anders kiezen dan op partijen die zichzelf tot vertegenwoordiger van deugend Nederland verklaard hebben,

Mallenmoe | 19-12-21 | 13:33

@Mallenmoe | 19-12-21 | 13:33:
Dan draai ik het om: als Kaag minister wordt, dan zal dat domme stemvee daar niks uit opmaken.
Ik zal het iets anders formuleren dan:
De kiezer zou nu al meer dan voldoende moeten weten, toch?

Schoorsteenveger | 19-12-21 | 13:48

Misschien moeten we een verplichte lobotomie invoeren voor ex ministers.
Dan weten we zeker dat niet meer veel kunnen toevoegen. Ik bedoel dit figuurlijk uiteraard

pejoar | 19-12-21 | 13:25

En dan nog kan je ook zeggen dat Kaag en ook wel Rob jetten het uiteindelijk uitstekend voor elkaar hebben gekregen om de D66 standpunten in dit volgende kabinet terug te zien. Puur onderhandelingstechniek dus grote winst en daar kan je natuurlijk je tanden op stukbijten zoals Geert Wilders gister deed door te suggereren dat Kaag een toverdrankje in de thee had gedaan van Mark Rutte maar uiteindelijk blijkt daar ook weer uit dat hij zelf ook toegeeft dat Kaag het goed heeft gedaan. Als zal Kaag natuurlijk nooit de grote vriendin van Geert Wilders worden.

Beste_Landgenoten | 19-12-21 | 13:25 | 3

Ze wordt ook nooit de grote vriendin van Mark. Er is animositeit tussen die twee. Ze gedogen elkaar, omdat ze tot elkaar veroordeeld zijn. En Mark vergeet niets en zal met haar afrekenen als de tijd gekomen is, meedogenloos. Of we moeten met z'n allen weten te voorkomen dat die tijd ooit aanbreekt. Hopen dat het nieuw leiderschap zoals dat nu vorm heeft gekregen een erg kort leven beschoren is en dan met ons stemgedrag korte metten maken met de machtspolitiek die ons al zo lang in zijn greep houdt en waarvan Kaag ook een onderdeel is.

Schoorsteenveger | 19-12-21 | 13:30

Je kunt ook zeggen dat stront niet stinkt als je er parfum overheen gooit.

donkieshot | 19-12-21 | 13:49

Ik snap niet dat ze zoveel invloed heeft kunnen doen gelden. Uiteindelijk is het haar partij die zwaar in de min staat, niet die van pRutte (tot voor kort dan).
Is het pRutte dan echt alles waard om weer PM te worden? Zelfs het volledig affakkelen van het land?

BekiekUtMoar | 19-12-21 | 13:58

Die foto's van Kaag in de schilderswijk blijven mij bijstaan. Gekleed voor de gelegenheid. Benieuwd of ze die zwarte broek nog heeft.

ChatBot | 19-12-21 | 13:24

En toch Ik wil niet lullig doen maar degene die heel lang verantwoordelijk is geweest voor Afghanistan dat is Stef Blok. Belezen wel al door over Sigrid Kaag en hoe zij dat allemaal heeft afgehandeld Maar laten we even duidelijk zijn dat zij uiteindelijk het stokje pas vrij laat heeft overgenomen van minister Blok. Overigens is deze minister op wel meer departementen nogal desastreus aan het werk geweest en uiteindelijk vlak voordat de bom barstte net vervangen door iemand anders. Afgezien daarvan hebben Kaag en bijleveld het natuurlijk niet supergoed afgewikkeld dat hele Afghanistan dossier.

Beste_Landgenoten | 19-12-21 | 13:23 | 4

Je zou van een vers aangestelde minister juist verwachten dat diegene scherp is en boven op de bal zit. Het getuigt van onkunde als je in je eerste maanden als minister verrast wordt door het Afghanistan dossier terwijl de boel daar overduidelijk aan het rommelen was.

Thuinman | 19-12-21 | 13:43

Een beetje slecht.

Toki | 19-12-21 | 13:44

Ze heeft opzichtig gefaald en nog ben je haar aan het verdedigen. Dat zwart/wit van je doet me denken aan de fanaticus Verhoeven, die draaide werkelijk alles ten baten van D66 onder het mom van wegen en correct zijn.

donkieshot | 19-12-21 | 13:56
▼ 1 antwoord verborgen

15 maart 2023 wordt nog leuker. Zou zoveel mogelijk voor die datum erdoorheen jassen, want Ons Lientje gaat 73 zetels binnenslepen in de Eerste Kamer. Hatseflats.

Duwbak_Linda | 19-12-21 | 13:21 | 2

Dan gaat er uit een ander vaatje getapt worden. Windmolens d'r uit en iedereen een koe in z'n achtertuin.

Duwbak_Linda | 19-12-21 | 13:25

Ik zou al zeer tevreden zijn met 38

BekiekUtMoar | 19-12-21 | 13:54

Die ene zat toch in de bioscoop? Kan niet wachten op de verfilming van De Val van Kaboel. Met Halina Weijn als Kaag.

Piet Karbiet | 19-12-21 | 13:21 | 2

Halina kan alleen elke zin met ik beginnen. Daar moeten de scriptschrijvers wel rekening mee houden dan...

SterF... | 19-12-21 | 13:35

In bar Americain te Amsterdam hangen allerlei zwart wit foto's van bekendheden die er geweest zijn in de jaren '50,' 60, '70, '80 en '90 en nu dus ook een recente kleurenfoto van Halina. Dus ik vroeg aan de barman waarom die foto van haar? Zijn reactie was een mooie minzame glimlach en hij zei: "Och mijnheer, ze bleef er maar om vragen dus. Wij zijn niet de beroerdsten," en daarna een vette knipoog.
Lol!

Basil Fawlty | 19-12-21 | 14:37

Dat kaagmens is hooguit geschikt om de plee schoon te maken, maar minister van Financiën.... Hoe kunnen ze het verzinnen?

Jafco | 19-12-21 | 13:20 | 3

We hebben er ooit iemand op gezet die het engelse woord voor blauwdruk niet wist. Dus in die zin ligt de lat extreem laag. Maar goed, je gaat ook niet de politiek in als je wat kunt.

opblaasschaap | 19-12-21 | 13:32

Niet gehinderd door enige vorm van kennis.

Toki | 19-12-21 | 13:49

Decennia aan de top gewerkt. Ze kan ieder ministerschap aan. Beter zou zijn Rutte te vervangen met Kaag.

AntiZanicz | 19-12-21 | 15:48

Vroegah werden heksen 'gewogen' in het water,
drijven is heks, zinken is geen heks!
Nu is er rond het binnenhof genoeg water te vinden,
dus niet zeuren, zover is het niet lopen!
Voor de heren zelfde principe toepassen op de guillotine,
blijft de blade hangen dan schuldig enz enzo

De_Middelvinger | 19-12-21 | 13:19 | 2

Dan kun je het beste maar met een Scheveningse kotter een eindje de Noordzee opvaren want in die hofvijver staat niet zoveel water.

Huftert | 19-12-21 | 13:44

Als ze drijven zijn ze van hout, dus als je ze aansteekt en ze verbranden is dat het bewijs dat ze heks zijn, want hout brand.

Toki | 19-12-21 | 13:53

Gemeenteraadsverkiezingen interesseert ze geen zier.
En de grootste meute stemt toch op dezelfde partijen alsdan waar ze altijd op stemden.

TonAlias | 19-12-21 | 13:17

Rutte 3 is naar huis gestuurd omwille van de Ruttedoctrine. Wegkijken, verzwijgen en liegen. De staat heeft zich tegen de burger gekeerd. En als dat zichtbaar wordt worden mensen al Rutte, Kaag en Hoekstra vals. Zij drieën zullen de macht nooit vrijwillig afstaan. Ook al staan ze in de peiling van vandaag op 21 zetels in de min. Of misschien wel juist omdat de burgers ze spuugzat zijn hechten ze aan hun baantje. Dit lijkt het moment voor nieuwe partijen. Als de PvdA inmiddels net zo klein als de PvdD groot is, is van de ‘oude politiek’ niets meer te verwachten. Rutte 4 is kansloos. Wordt wel een leuke tijd met gemeenteraadsverkiezingen en drie parlementaire onderzoeken.

RWrw | 19-12-21 | 13:16 | 5

Ik vraag me af of die kliek ook fatsoenlijk strafrechtelijk vervolgd kan worden wegens verantoordelijkheid en opdracht geven van misdaden tegen de eigen bevolking (afpersing, uithuiszetting, verbreken van familierelaties etc). Een onafhankelijk rechter is daarbij noodzakelijk, maar geen enkele rechter zal degene die zijn of haar loon betaald veroordelen.

Dezenaamhier | 19-12-21 | 14:02

@Kees Maf | 19-12-21 | 13:27: Ik herken het probleem. Hier in Haarlem maken GL, D66 en PvdA de dienst uit in de gemeenteraad met alle onzin die erbij hoort: weg met de auto, van het gas af, warmtenetten, en de overige gebruikelijke linkse flauwekul. De enige partij die daar tegenin gaat is de VVD. Maar daar wil ik nu juist niet op stemmen.
Moeilijk....

staat het bier koud? | 19-12-21 | 14:07

@discriminazie | 19-12-21 | 13:50: Volledig eens. De gemeente is een uitvoeringsorganisatie van Den Haag. Lokale democratie gaat nergens meer over.

zwaaropdehand | 19-12-21 | 17:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Politicus van het Jaar kan alleen maar Bente Becker worden. Zij heeft Omvolking een mooi gezicht gegeven dit jaar en kan met 800/800/1000/600/700/.../900 stemmen per week de hoofdprijs niet meer ontgaan!

de Voorzittert | 19-12-21 | 13:14

Het enige dat Kaag kan doen en moet doen is totaal uit de politiek stappen en iets anders gaan doen. Adios.

ceesreis | 19-12-21 | 13:14 | 2

Functie elders toch? Of liever nog geen functie meer in Nederland.

Jooperishoop | 19-12-21 | 13:17

Laat ze maar lekker naar palestina gaan, daar kan ze weinig schade aanrichten en is gelijk bij haar vriendjes.

Toki | 19-12-21 | 13:57

Afghanistan is straks een issue voor de minister van Buitenlandse Zaken en als Sigrid Kaag straks minister van Financiën wordt is het niet meer haar probleem.
"U spreekt hier de verkeerde minister aan"
Die nieuwe minister van Buitenlandse Zaken zal het ook een worst wezen.
"Dat is een probleem van mijn voorganger en niet van mij"

Osdorpertje | 19-12-21 | 13:13

Kleuterleidsterschap.

FordPrefect | 19-12-21 | 13:13

Weg met heur.

Prze***walski | 19-12-21 | 13:13

Ik zou geen tweedehands auto van haar kopen. En dat moet minister van financiën worden?

goedverstaander | 19-12-21 | 13:11 | 3

Als voormalig minsiter van ontwikkelingssamenwerking weet ze in ieder geval hoe je met geld moet smijten. Als Min van Fin krijgt ze alleen een nog veel groter budget.

Kees Maf | 19-12-21 | 13:25

@Kees Maf | 19-12-21 | 13:25: En dat budget is uw geld en dat gaat natuurlijk echt helemaal niet daar de contacten van haar man ofzo.
Want dat denken is rascisme.

Dezenaamhier | 19-12-21 | 13:59

@Kees Maf | 19-12-21 | 13:25: kletspraat

AntiZanicz | 19-12-21 | 14:15

Waarom geen Bassiehof op 11:11? Ik kreeg al ontwenningsverschijnselen.

Wilde Slechtdoener | 19-12-21 | 13:10 | 1

Buitenschoolse opvang is alleen voor kinderen van ouders met een essentieel beroep. Meneer Paternotte moest vanochtend in alle haast een andere oplossing verzinnen. Dus vandaar iets later. Denk ik.

Leptob | 19-12-21 | 13:16

Heeft Kaag nog ambities eigenlijk? Of blijft ze gewoon een beetje als D66 fractieleider de boel elitair onder kakken? Dan hoor ik liever Jetten.

Leptob | 19-12-21 | 13:09 | 1

De vrienden van Kaag bonjouren Jetten van een flatgebouw. Bloedlink.

goedverstaander | 19-12-21 | 13:12

Nieuw leiderschap. En nog voor het begon moest er een "onafhankelijke" NPO documentaire gemaakt worden, waarbij de autogordel erin gemonteerd moest worden. En daarna was de overwinningsfoto volledig in scene gezet. Goed begin. Eng mens.

memanta82 | 19-12-21 | 13:09

Hopelijk komt JA21 nu op. 40 zetels en het niet verknallen… kijken of Joost normaal kan blijven…

Ernstige Zaken | 19-12-21 | 13:08 | 5

Sinds de laatste stemming kijk ik ook wat anders naar JA21.

Der Schnitzeljäger | 19-12-21 | 14:19

@Der Schnitzeljäger | 19-12-21 | 14:20:
Jammer weer idd

Ernstige Zaken | 19-12-21 | 18:00
▼ 2 antwoorden verborgen

De toekomst is grijs maar tegelijkertijd wel hoopvol.

Cunts-en-kitsch | 19-12-21 | 13:05

Dedain66

WellusNietus | 19-12-21 | 13:04

Dat is nu “nieuw leiderschap”, toch?

eerstneukendanpraten | 19-12-21 | 13:04 | 3

"Nieuw leiderschap" is nog nooit zo oud geweest.

Aristotalloss | 19-12-21 | 14:00

vreemd dat Kaag aan oude verklaringe zou moeten gehouden worden maar dat allerlei anderen vrolijk met de winden mogen meewaaien. het is een misogyne hetze.

AntiZanicz | 19-12-21 | 14:16

De nieuwe waarheid: het land besturen is een deeltijdfunctie...

Sliptong | 19-12-21 | 22:38

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen