achtergrond

Geenstijl

Autohatende steden: verlaag de maximumsnelheid naar 30 km/u

Verbieden is goedkoper dan controleren

Goedemorgen en welkom bij een nieuwe dag vol betutteling. Vandaag presenteren de vier grote steden een plan om het aantal verkeersdoden terug te brengen. Nu denkt u misschien aan serieuze controles op het gebruik van alcohol en lachgas in het verkeer (wanneer zag u voor het laatst een alcoholcontrole?), eindelijk die scooterrijders aanpakken die wegen, fietspaden en trottoirs zien als hun persoonlijke slalombaan of iets doen aan die telefoonzombies die zich niets aantrekken van de kleur van het stoplicht. Maar nee, het is veel simpeler, want het mag uiteraard niets kosten. Daarom stellen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht voor om de maximum snelheid binnen de stadsgrenzen terug te brengen van 50 km/u naar 30 km/u. Het staat gemeenten momenteel vrij om wegen 30 km/u te maken (en dat doen ze ook), maar dan moeten ze de weg ook zo inrichten met bijvoorbeeld verkeersdrempels en wegversmallingen. Daar willen de grote vier vanaf, zodat ook de doorgaande geasfalteerde tweebaans doortuffer zonder enige aanpassingen een 30-zone kan worden. Een ideale plek voor een extreem lucratieve flitspaal. Alles voor het terugbrengen van het aantal verkeersdoden. Uiteraard moeten de steden voor enig resultaat de handhaving flink opschroeven, maar ze denken blijkbaar dat de politie niets beters te doen heeft en zien daar geen enkel probleem. En dit is natuurlijk slechts het begin, want wij wachten nog op het plan om verplicht eeuwig thuis te blijven zodat we dan eindelijk kunnen vieren dat er geen verkeersslachtoffers meer zijn. Wat zullen we gelukkig zijn.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.