Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Autohatende steden: verlaag de maximumsnelheid naar 30 km/u

Verbieden is goedkoper dan controleren

Goedemorgen en welkom bij een nieuwe dag vol betutteling. Vandaag presenteren de vier grote steden een plan om het aantal verkeersdoden terug te brengen. Nu denkt u misschien aan serieuze controles op het gebruik van alcohol en lachgas in het verkeer (wanneer zag u voor het laatst een alcoholcontrole?), eindelijk die scooterrijders aanpakken die wegen, fietspaden en trottoirs zien als hun persoonlijke slalombaan of iets doen aan die telefoonzombies die zich niets aantrekken van de kleur van het stoplicht. Maar nee, het is veel simpeler, want het mag uiteraard niets kosten. Daarom stellen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht voor om de maximum snelheid binnen de stadsgrenzen terug te brengen van 50 km/u naar 30 km/u. Het staat gemeenten momenteel vrij om wegen 30 km/u te maken (en dat doen ze ook), maar dan moeten ze de weg ook zo inrichten met bijvoorbeeld verkeersdrempels en wegversmallingen. Daar willen de grote vier vanaf, zodat ook de doorgaande geasfalteerde tweebaans doortuffer zonder enige aanpassingen een 30-zone kan worden. Een ideale plek voor een extreem lucratieve flitspaal. Alles voor het terugbrengen van het aantal verkeersdoden. Uiteraard moeten de steden voor enig resultaat de handhaving flink opschroeven, maar ze denken blijkbaar dat de politie niets beters te doen heeft en zien daar geen enkel probleem. En dit is natuurlijk slechts het begin, want wij wachten nog op het plan om verplicht eeuwig thuis te blijven zodat we dan eindelijk kunnen vieren dat er geen verkeersslachtoffers meer zijn. Wat zullen we gelukkig zijn. 

Reaguursels

Inloggen

De druk op de zorg naar beneden brengen.
Onder die vlag kun je alles invoeren. En het volk vindt het niet alleen geweldig, ze gaan nog klappen ook.

Arachne | 01-12-21 | 23:34

De echte problemen in dit land zijn te gevoelig, dus maar weer eens de tijd vullen met dit soort zaakjes. Is er nog behoefte aan een inclusieve invoegstrook?

willem n | 01-12-21 | 16:58

Goeie zaak. Maar ook in betere infrastructuur investeren.

nieuwkurkuma | 01-12-21 | 16:06

Ja, 30 km per uur is goed. Als je althans een verkeersinfarct wil forceren. En de middenstand wil raken.

Hommel | 01-12-21 | 15:25

En dan te bedenken dat de meeste slachtoffers vallen op 80-km wegen.

Leffe Blonde | 01-12-21 | 14:50

Zo maar even een citaat van een linkse website als Milieu centraal nl : "Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. "

SexBierEnRum | 01-12-21 | 14:31 | 3

Hahahahaha... kuch ... proest... "Brandstof werkt bij deze snelheid het best"
Nee... die mensen moeten er verstand van hebben! Hahahahahaha

DatInternetDingetje | 01-12-21 | 14:37

@DatInternetDingetje | 01-12-21 | 14:37: ze drukken zich niet zo handig uit dat is waar bij een snelheid van 70 tot 90 is de luchtweerstand nog niet idioot groot en zitten de meeste auto’s in het gunstigste toerental qua verbruik en uitstoot en efficiëntie en kom je ook nog ergens dat was een betere omschrijving geweest.
Dat die snelheid niet opschiet zit tussen de oren want de wetgever verbiedt meestal om met 90 door een woonwijk te rijden dussss

Toedels | 01-12-21 | 15:26

@Toedels | 01-12-21 | 15:26: Bijna goed... maar niet helemaal.
Toerental is afhankelijk van versnelling, ratio is afhankelijk van de bak, dus verschillend per auto.
Een gemiddelde auto bestaat niet, dus redelijk zinloos om zoiets te stellen.

Daarnaast is het helemaal niet zo fijn om met een auto met verbrandingsmotor een hoge versnelling te kiezen bij een lage snelheid. Dat zorgt voor andere problemen zoals overmatige slijtage.
Daarbij komt ook een veiligheids aspect. Als je met een benzinemotor bij 1500 toeren in de zesde versnelling rond tuft kán je geen sprong vooruit maken als je snel ergens op moet reageren cq uit een potentieel gevaarlijke situatie wil komen.
Het is veiliger om de motor op een toerental te houden waarbij voldoende koppel beschikbaar is om te reageren..

DatInternetDingetje | 01-12-21 | 15:50

Dat wordt verzonnen door dezelfde specialisten die alle afslagen naar zijstraten afsluiten waardoor je eerst een kilometer oftich moet omrijden om daarna op een of andere “rondweg””doorgaande route”te komen om bij je huistarts kapper groenteboer enz. te kunnen komen ín de andere”wijk”om daarna 4 blokken om te rijden om een parkeerplaats te vinden en daarna het liedje van voren af aan ja goed idee pik

Toedels | 01-12-21 | 14:16

Ik ben wel voor 30. Misschien houden ze zich dan aan 50, dat zou al veel schelen.

Poes Fiep | 01-12-21 | 13:47 | 1

Dat dus. Mee eensch.

LD69 | 01-12-21 | 21:40

Geweldig idee! Dan kunnen de fietsen jou inhalen.

Rest In Privacy | 01-12-21 | 13:25 | 1

Fietsers gaan 20 km/h, als ze fit en niet al te lui zijn. Scooters en speed pedelecs (wat een kutwoord) kunnen en zullen waarschijnlijk wel de 30 aantikken en zelfs sneller gaan. Deze mogen dus in het vervolg gewoon op de auto-rijbaan. En weg van het fietspad.

LD69 | 01-12-21 | 21:42

Leuk idee, gaat wel extra doden opleveren. Aanrij tijden van hulpdiensten worden dan langer als er geen spoed is.

klaas24 | 01-12-21 | 13:22

Zullen we aan het eind van het jaar het aantal corona doden in verzorgingshuizen vergelijken met de verkeersdoden in de betreffende steden.

likdoorn | 01-12-21 | 13:00 | 1

Vergeet niet meteen de schoenmaten van de betreffende doden te noteren.

funda | 01-12-21 | 13:04

De echte oorzaak van ongevallen en doden in het verkeer (en agressie en algehele klootviolerij) is het gedrag van mannetjes in 6-de hands Audi’s en BMW’s; knetterhard op motors rijden (50? Ha! Ik doe lekker 110); taxi en uber chauffeurs die elke rijbaan nemen die opportuun is; bezorgers op opgevoerde elektrische fietsen. In Nederland kiezen we voor om het voertuig in te perken dmv drempels, vernauwingen, bordjes, rode kruizen. Maar je kunt beter het gedrag corrigeren.

Risingson | 01-12-21 | 12:34 | 2

Daarom rijd ik mijn BMWs altijd helemaal op, de vorige dikke touring deed ik in 20 jaar 500000 heerlijke kilometers mee, dan kunnen die mannetjes van jouw er met hun tengels mooi niet aankomen ;)

Smoelensmid | 01-12-21 | 13:32

Menselijk gedrag corrigeren is een van de moeilijkste dingen die je kan bedenken. De ambtenaar heeft het wat dat betreft al opgegeven, met boetes wordt de schijn opgehouden dat die een gedrags-veranderend effect (zouden kunnen) hebben.

LD69 | 01-12-21 | 21:54

Opbrengst van een flitspaal gaat niet naar de gemeente maar dit terzijde..

redthehaghue | 01-12-21 | 12:21 | 4

Is dit niet allemaal 1 pot nat?

Patjep | 01-12-21 | 12:33

@Patjep | 01-12-21 | 12:33: Het is 1 pot nat, maar omdat ze allemaal zelf de eurootjes willen hebben trekken ze zich weinig aan van andere overheidsorganen.
"Beleid op maat" heet dat tegenwoordig.

funda | 01-12-21 | 13:07
▼ 1 antwoord verborgen

Het zou grappig zijn om te zien hoe overheden elkaar in de wielen rijden als het niet zo triest was.
Een paar voorbeelden:
"We" willen wat aan het klimaat doen (geen idee wij "we" zijn, ik heb niet de indruk dat ik daarbij hoor).
Dus.. "we" nemen allerlei maatregelen om het verkeer terug te brengen, want DAT is de grote boosdoener (*)
Dat mensen zich moeten verplaatsen om deel uit te maken van de motor vh land (economie?) vergeten we even. Dat openbaar vervoer onbetaalbaar is en je brengt van een punt waar je niet wil wezen naar een punt waar je niet wil zijn vergeten we ook even.
De maatregelen bestaan uit het bewust hinderen van verkeersstromen, auto's moeten steeds afremmen en optrekken om ergens te komen. Ik heb van mijn vroegere natuurkunde lessen begrepen dat zoiets verspilling van energie is.
Al eens uitgerekend hoeveel energie? Het is HEEL.VEEL.

(*)Of zou het zo zijn dat die boosdoener het gemakkelijkste doel is? Van iedereen een hand graaien zal sneller geaccepteerd worden dan van een paar een vrachtwagen vol graaien...
Nu willen "we" dat nog verder uitbreiden door 30km/h te legaliseren (op 99% van de plaatsen waar je nu 30km/h moet rijden is dat juridisch niet houdbaar)

Dus om het klimaat te redden gaan we meer energie verbruiken. logisch.
Is echt iedereen die in dit land iets te zeggen heeft de weg kwijt?

DatInternetDingetje | 01-12-21 | 12:20 | 3

Snelheidsbeperkende maatregelen kosten inderdaad energie maar daar staat tegenover dat elektrische auto's de remenergie grotendeels opslaan in de accu's.

Het categorisch verlagen van de snelheid is energetisch wel een goed idee. Voor het optrekken geldt Energie = 1/2mv^2. Als u die eindsnelheid V dus met 10% verlaagt dan gaat het energieverbruik met ca 20% omlaag. Als u eenmaal op snelheid bent dan gaat de luchtweerstand tellen en die is ook ongeveer ook evenredig aan V^2, dus wederom energiewinst.

Wat absurd is, is dat autofabrikanten allemaal SUV's maken die een veel groter frontaaloppervlak hebben dan de auto's van 20 jaar geleden. En dan beweren dat ze zuinig zijn. Ja ammehoela, in vergelijking tot de categorie SUV's maar niet in vergelijking tot het frontaaloppervlak van een Ford Capri verbruiken ze wel 2x zoveel (overige zaken gelijk gelaten).

Joris Beltsin | 01-12-21 | 12:29

@Joris Beltsin | 01-12-21 | 12:29: Het opslaan van remenergie is helemaal niet efficient, beter is om de noodzaak tot het keer op keer remmen te beperken. Daarnaast is een EV zwaarder dan een gelijkwaardige auto met fossiele krachtbron, dus exponentieel meer fijnstof van de remmen, meer fijnstof van de banden etc.
Voor uw tweede punt geldt de eindstelling vh artikel: Zullen we dan allemaal maar thuis blijven?
Mensen MOETEN zich verplaatsen om de economie draaiend te houden.
Het is onrealistisch te stellen dat je structureel de reistijd moet verhogen. Tijd is geld, dus ook daar kieper je geld / productiviteit weg voor een hoger doel wat totaal niet haalbaar is.
Auto fabrikanten maken wat ze gevraagd wordt, het is de consument die het uitermate belangrijk vind om in een zo groot mogelijk pakhuis rond te rijden. Dat staat nl erg goed tov de buren.

DatInternetDingetje | 01-12-21 | 12:45

@DatInternetDingetje | 01-12-21 | 12:45:
Ja, oké. Ik word ook doodmoe van dat gezever over energiebesparing, ik trek me er geen reet van aan en ik blijf er al zeker niet voor thuis. Niettemin erger ik me ook aan dat geblaat over saving the planet van fabrikanten die auto´s maken die 2x zo groot en zwaar zijn als vroeger. Of die buurman met zijn SUV die anderen de maat neemt over het klimaat en geen flauw benul heeft welke factoren nu echt leiden tot energieverbruik.

Joris Beltsin | 01-12-21 | 13:00

Wat ik mij al lang afvraag is waarom een auto met cruse control geen standenschakelaar heeft met de instellingen 30-50-70-80-100-130. Technisch een fluitje van een cent om in te bouwen. Hiervoor in de plaats tig andere, meer ingewikkelde, voorzieningen die maar zelden worden gebruikt. Naast de interval voor de ruitenwisser heb je dan ook een interval voor de snelheidsbegrenzer. Zou dit toch met inning-middels-flitspalen te maken te hebben?

rijfkoek | 01-12-21 | 12:16 | 3

Een beetje cruisecontrol heeft sowieso een geheugen voor 5 snelheden die u zelf instelt?

Joris Beltsin | 01-12-21 | 12:20

Nee, meer met uw luiheid om niet op het juiste moment op het knopje te drukken.

DatInternetDingetje | 01-12-21 | 12:22

Ja zo’n cruise control zoek ook maar zal lastig vervangen zijn met wat ik nu heb.

Peter-Rissing | 01-12-21 | 16:42

We kunnen het effect afkijken van Parijs. Daar gaat eind augustus ook 30km/uur binnen de bebouwde kom gelden. Politieseries zullen nooit meer hetzelfde zijn.

Colin.Fart | 01-12-21 | 12:13 | 3

Paparazzi-achtervolgingen evenmin.

Papa Jones | 01-12-21 | 12:18

Frankrijk is helemaal gek aan het worden..
In Noord Frankrijk is men nu aan het experimenteren met het inhuren van private ondernemers voor het verbaliseren van hardrijders.
Als het succesvol is (en dat zal het vast zijn) kunnen die ondernemers inschrijven en de hele dag met radar autotjes rondrijden.. Rijdende kassa's zeg maar.

DatInternetDingetje | 01-12-21 | 14:35

@DatInternetDingetje | 01-12-21 | 14:35:
U klinkt als een echte petrolhead en derhalve enigszins sneu. Het is voor types als u een achterhoedegevecht. Mijn advies: leer er mee leven, de verbrandingsmotor én de doorgaans incompetente kneus die 'm bestuurt is op z'n retour. De andere weggebruikers staan op winst.

LD69 | 01-12-21 | 22:17

paard en wagen - directe bemesting van de groenlinksmoestuin

BigDutch | 01-12-21 | 12:11

De gemiddelde automobilist brengt bakken met belastinggeld naar de overheid maar krijgt er niets voor terug. Koekoek.

BertjeKoning | 01-12-21 | 12:09

Uiteraard zal het aantal flitspalen ook weer toenemen.

HaaiBaai | 01-12-21 | 12:08

Hiero in Spanjo in Benidormo maximum snelheid 20- en zelfs 10km/pu. Ja heus, kom maar kijken.

Peter-Rissing | 01-12-21 | 12:06 | 1

En da's nog best doorwerken voor die ezel.

Joris Beltsin | 01-12-21 | 12:08

En weer moeten de automobilisten het ontgelden omdat fietsers, bromfietsen en voetgangers zich niet aan de verkeersregels houden. Laat staan dat ze eens een keer stoppen voor een rood verkeerslicht. Misschien eens een keer bij deze doelgroepen gaan handhaven en de boetes omhoog gooien?

Waargaathetheen | 01-12-21 | 12:03 | 1

Zolang je op je luie reet gas blijft geven heb ik absoluut geen medelijden met je. Integendeel.

LD69 | 01-12-21 | 22:20

Dat gaat toch niet gelden voor scooters toch?

Hadena | 01-12-21 | 11:59

dus Boa's gaan flitsen. De steden willen gewoon eigen bruinhemden. over de politie hebben ze niet genoeg controle, dus vandaar een korps van eigen bruinhemden. Tja links en liberaal, begint nu eenmaal stalinistische trekjes te krijgen. die gebruiken 1984 als handleiding

Snap_het_ook_niet | 01-12-21 | 11:59 | 1

Alleen als ze kanonnen, pistolen, tasers en handgranaten krijgen voor de zelfverdediging, anders doen deze uitgefaseerde tramconducteurs het niet.

P. Breidel | 01-12-21 | 12:09

De gemiddelde snelheid van gemotoriseerd verkeer in de steden ligt op 17 km/u.
Het terugbrengen van de max. snelheid van 50 naar 30 verandert daar niets aan. Je rijdt van verkeerslicht naar verkeerslicht, en dan nog regelmatig gehinderd door allerlei obstakels en ander vertragende factoren.
Als je echt wat wilt aanpakken, neem dan inderdaad maatregelen die ervoor zorgen dat mensen die onder invloed rijden van een of andere stof van de weg gehaald worden en vervolgens hun rijbewijs in de shredder zien verdwijnen.

Broadsquire | 01-12-21 | 11:56 | 2

Als het niks verandert heb je er ook geen problemen mee lijkt me.

Merkie | 01-12-21 | 12:05

In die gemiddelde snelheid van 17 km/u zit ook verdisconteerd dat er op sommige plaatsen nog steeds 50 km/u wordt gereden. Als dat teruggaat naar 30km/u gaat het gemiddelde wel degelijk verder omlaag.

Joris Beltsin | 01-12-21 | 12:05

De meeste verkeersdoden zijn nog altijd fietsers dus waarom die niet uit de stad weren?

Joris Beltsin | 01-12-21 | 11:55

Auto's zijn het verleden (fossiel ha!). Toekomst is voor een range van alternatieven: zelfrijdende leen-auto, bussen, trams en treinen. Geavanceerde tweewielers en dronetaxies. In combinatie met massaal thuiswerken of bedrijven die overnachting regelen on site. Oude gezinsfantasie is een ander fossiel, hoeft niet zo, werkt niet zo. Loslaten die nostalgie.

Als het maar niet door een EU ingevoerd wordt natuurlijk. Gewoon per stad-staat die eigen grenzen gaan bewaken voor alle miscreanten. Dit kan juist ook elektronisch met bovenstaand vervoersplan. Decentraal uiteraard.

GeenAccount | 01-12-21 | 11:53 | 1

Ook rotondes weg want zelfrijdende flitst door elkaar op kruising, je kan met 80 op elkaar afrijden en computer regelt de goede afloop.
Trein en tram blijft in de stad voor massa gepeupel maar buiten steden is de trein waarschijnlijk een zielig stukje dure nostalgie. Met thuiswerken en betere tijd spreiding (helaas verplicht door sociale idioten) geen massa verplaatsingen en piek uren meer, 24/7/365
Crypto maakt afhankelijkheid van banken los, banken doen doodsroggel finale strijd.

28 | 01-12-21 | 12:00

Voor een voetganger die wil oversteken op een drukke straat met aan weerszijde stoplichten is dit een heel slecht idee. Het verkeer dat van beiden kanten optrekt bij groen licht, is als een golf die die bij 50 KM/U goed doorstroomt en op een gegeven moment ruimte geeft aan de oversteker. Met 30 KM/U is mijn ervaring dat er een continuestroom ontstaat waarbij de auto's de onderlinge afstand hebben vergroot waardoor geen veilig moment meer is om daar doorheen te geraken.
Je zou denken dat bij een lage snelheid de auto's dichter op elkaar zounden rijden maar, dat is niet wat ik zie in de praktijk.

aflaatverkoper | 01-12-21 | 11:51 | 2

Zebrapad?

Joris Beltsin | 01-12-21 | 11:57

@Joris Beltsin | 01-12-21 | 11:57:
Ja natuurlijk maar, die zijn een end verderop. Da's dus heen lopen naar het zebrapad en dan weer terug aan de andere kant. Dat was niet nodig bij de 50 KM per uur. En daar komt bij dat de zebrapaden niet over de hele breedte van de weg er zijn want vrije trambaan waar ook taxi's gebuik van maken om het nog eens ingewikkelder te maken.

aflaatverkoper | 01-12-21 | 12:08

Dit is nou weer zo'n typisch voorbeeld van een maatregel die wordt gepresenteerd als het ei van Columbus, terwijl het een onderdeel zou moeten zijn van een veel breder pakket aan maatregelen om leefbaarheid te verbeteren, veiligheid te verhogen en ondertussen bereikbaarheid te handhaven. Geen makkelijke opgave, maar voor wie, net als ik, professor Marco te Brömmelstroet volgt op LinkedIn zijn er prachtige oplossingen.

Het Pontificaat zou al zeker gebaat zijn bij een aantal maatregelen om wat verkeer terug te dringen, inclusief ritjes die ik zélf maak, ja.

Tegelijkertijd, betekent dit natuurlijk dat er hele steden op de schop moeten, en opnieuw moeten worden 'uitgedacht' en dat vergt miljarden en decennia, en de vraag is of we bereid zijn die investering te doen.

Pontius Vulgaris | 01-12-21 | 11:49

Verschillende wegen alhier hebben gescheiden rijstroken. Je rijdt van rotonde naar rotonde. Verder geen onderbrekingen. Het is 50 km, maar kan best naar 60km per uur wat iedereen al doet. Nog steeds zie ik volop deelnemers aan het verkeer die hun smartphone belangrijker vinden dan hun leven. Zomaar 30 km overal invoeren levert alleen maar agressie op.

dijkbewaker | 01-12-21 | 11:47 | 3

Smartphone-vingeraars moeten de eerste keer direct € 500 boete krijgen, de tweede keer € 1.000 en een half jaar rijontzegging, de derde keer € 2.500 boete, rijbewijs inleveren, ga het maar opnieuw halen, inclusief verplichte, zelf te bekostigen cursus 'Veiligheid in het verkeer' (à € 495,- incl. koffie en lunch).

Pontius Vulgaris | 01-12-21 | 11:51

Iemand die agressief wordt omdat hij of zij er 30 km moet worden komt voldoende tiggers in het leven tegen om in een permanente staat van agressie te verkeren. We kennen allemaal de Archie Bunkers om ons heen. Ik stel voor dat we hier mensenlevens bovenstellen.

Red shirt | 01-12-21 | 11:56

@Red shirt | 01-12-21 | 11:56: Doe maar Archies, een groot visionair die niemand kwaad deed.

2CVOcean | 01-12-21 | 12:35

Je zou toch zeggen, dat zo een bord van 30 op 1 april makkelijk met een goed sjabloon is om te katten is naar 80 ;)

Smoelensmid | 01-12-21 | 11:43

Prima, en in woonwijken naar 15 km.

meneer Q | 01-12-21 | 11:42 | 1

Waarom geen 5? Net zo snel als iemand die wandeld?

dasechtgeenstijl | 01-12-21 | 11:43

Jammer dat dit plan door totale afwezigheid van enige vorm van handhaving zal mislukken.

Zoiets | 01-12-21 | 11:38

Wie zijn toch die mensen die voetgangers en fietsers doodrijden?

Papa Jones | 01-12-21 | 11:34 | 2

medelanders?

Dr.Utker | 01-12-21 | 11:36

@Dr.Utker | 01-12-21 | 11:36: Ze kunnen in ieder geval niet rijden, en lappen hoe dan ook de snelheidsregels aan hun laars.

Papa Jones | 01-12-21 | 11:39

Na een half uur prikkelarm slow motion rollen met 30km/u val je in slaap of wordt je onoplettend.
Dat is gevaarlijk.

AdvocatusDiaboli | 01-12-21 | 11:31 | 1

Is net of je stilstaat.

Wattman | 01-12-21 | 11:39

In zeer dichtbevolkt Nederland is de auto in de steden een achterhaald concept. Denk daar maar eens over na ( als je kan nadenken dus)

Schadenfreude | 01-12-21 | 11:30 | 1

Overbevolkte landen en gebieden zijn ook niet meer van deze tijd.

dasechtgeenstijl | 01-12-21 | 11:45

Terecht. Het aantal idioten met afgetrapte autos en matige rij-kwaliteiten neemt enorm toe in de grote steden. Probeer in een kansenwijk maar eens een zebra over te steken met omaatje of kleuter aan de hand.

geheelvergeter | 01-12-21 | 11:30 | 2

Nou, dan word je met 30 km/u van het zebrapad gereden ipv 50, als je geluk hebt.

Papa Jones | 01-12-21 | 11:36

@Papa Jones | 01-12-21 | 11:36:
Nu rijden ze 70 waar 50 mag. Als dat 50 wordt waar 30 mag, dan kan ik oma of kindjes nog wel opzij trekken.

geheelvergeter | 01-12-21 | 11:40

Ik denk dat ze eens beter naar de ebikes moeten gaan kijken. Mijn gok is dat het gros van de ongevallen op de 50 km/h wegen te wijten zijn aan die malloten op een ebike, met name op kruispunten en rotondes.

Vanilla | 01-12-21 | 11:29 | 1

Wat is er "mallotig" aan een e-bike? Een stalen kolos midden in de drukke stad die zeer veel publieke ruimte inneemt is dan zeker niet "mallotig"? Ik heb niks tegen auto's, maar we moeten wel beseffen dat auto's een heel groot deel van de publieke ruimte innemen die nuttiger besteed kan worden. Vergelijk eens het vrijwel autoloze centrum van een stad als Breda met een willekeurige (autocentrische) Amerikaanse stad. Wat is nou prettiger vertoeven?

Merkie | 01-12-21 | 12:03

als je naar je werk wilt in de stad is het meer 30 uur per kilometer.

Dr.Utker | 01-12-21 | 11:27

In de meeste steden zou je er niks van merken. Van stoplicht naar stoplicht rijdend.

Hiesjes | 01-12-21 | 11:25

Dat maximaal 30 km/u rijden zal niet beter zijn voor het milieu. Je hoort die linkse rakkers daar namelijk helemaal niet over!

Wouterhetkanstouter | 01-12-21 | 11:25 | 3

Die linkse rakkers draaien hun hand niet om voor een beetje liegen om hun doelen te bereiken. Kijkt toch geen hond naar.

viejohuevon | 01-12-21 | 11:29

U heeft toch ook wel door dat het milieu slechts een stok is om de hond mee te slaan? Groen Links is niet groen en niet links, maar slechts uit op totalitaire macht.

Zeurders | 01-12-21 | 11:30

Tuurlijk wel. Een auto verbruikt in essentie op twee manieren energie: 1. versnelling van de massa en 2. (lucht)weerstand overwinnen. In beide gevallen zal een lagere eindsnelheid winst opleveren voor het energieverbruik.

Joris Beltsin | 01-12-21 | 12:02

Men keek even naar de 1200 handjeophouders die per week door glunderend Links worden binnengehaald en dacht: “oh verrek, beetje duur wel, al die onrendabelen”. Maar gelukkig had een overijverige, hardwerkende ambtenaar (komt al vroeg om 09:30u binnen en werkt dagelijks laat door tot 15;00) al weer een plannetje bedacht om de forenzende burgerlul nog meer centjes uit de zak te kloppen: álles 30km/h maken. En dan de flitspaal instellen op flitsen bij 32km/h. Lekker nog meer gratis lala-geld. Fijn!

Ceristimo | 01-12-21 | 11:23 | 2

Zó worden de huizen en Mieles betaald voor de 1200 die er iedere week bijkomen.

meneer Q | 01-12-21 | 11:45

@meneer Q | 01-12-21 | 11:45:
Oók de BTW verhogingen op voedsel destijds.

meneer Q | 01-12-21 | 11:46

"De Amsterdamse wethouder Egbert de Vries (Verkeer en Vervoer) wijst er op ‘dat 80 procent van het aantal verkeersslachtoffers’ op wegen valt waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt."

Weet je hoe dat komt? Egbert?

Omdat er geen hónd 50 per uur rijd omdat niemand zich ene reedt aantrekt van een bord.

Duh. God wat een hél moet het toch zijn om in 'de grote steden' te wonen. Je moet toch wel masochistisch zijn om dat te willen.

Dutchbeaurouge | 01-12-21 | 11:23 | 2

Dat nog even los van wat Struikrover al schetst; mongolen op scooters, zombies met een schermpje, en fietsers die denken dat ze er langs passen.

Maar de automobilist is weer eens de gebeten hond, want die is geautomatiseerd te naaien.

Rest In Privacy | 01-12-21 | 11:27

@TeeJee | 01-12-21 | 11:27: Die rijdt ook vol geautomatiseerd 30 in de stad binnen een paar jaar , volautomatisch platooning komt er zeker aan .

Smoelensmid | 01-12-21 | 11:38

Verlagen naar 30? Pak een gemiddelde dag hier de auto en wat er voor je rijdt rijdt van zichzelf al 20-30 door de hele stad, gaat wachten bij rotondes tot er niemand meer op is en negeert het gebruik van dingen als richtingaanwijzers. Er zijn ook dagen dat de AMX familie er rijdt, die halen in waar het voor onmogelijk leek, met snelheden van het licht. Zonder gordel. Telefoon aan een oor.

Met_baard | 01-12-21 | 11:20

Dit is vooral vervelend voor de zelfstandige zonder planning, want die moet in no time naar de volgende klus.

happen_maar | 01-12-21 | 11:20

Politiek en beleidsambtenaren zijn nooit bezig met de haalbaarheid van een plan. Dat is een probleem voor handhavers, andere afdeling weet je.

Rest In Privacy | 01-12-21 | 11:19

`De genoemde kleine dorpjes (gehuchtjes als amsterdam etc. zijn vergeleken met grote steden eigenlijk niet eens dorpje te noemen maar vooruit, gaan over naar hun passende bestemming. Inderdaad 30 kilometer is een mooie snelheid voor de tractoren, boerenkarren, mestwagens en gierstrooiers geheel passend op het nivo waarop ze staan.

Sportuca | 01-12-21 | 11:19

Zeg erbij dat het een paar IC bedden scheelt en iedereen is om.

Niet_Van_Hier | 01-12-21 | 11:19

En dan vinden ze het gek, dat iedereen en zn ouwe moer in een dikke SUV met luchtvering gaat rijden. Die dingen zijn in de stad zo langzamerhand harder op hun plek dan in de bush.

Lubbberrtt | 01-12-21 | 11:17 | 1

Je heb prima uitzicht vanuit zo'n Suv. Hoog boven alles uit.

Papa Jones | 01-12-21 | 11:37

Fietsers met oordopjes - 'argument'.
Alsof de gemiddelde automobilist niet minstens het dubbele aan aandacht-afleidende electronisch rommel aan boord heeft.
Hou toch eens op met dat malle gezeur en let op de weg.

funda | 01-12-21 | 11:16 | 2

Moet inderdaad aan banden worden gelegd. Zelf kijk ik alleen nog Netflix buiten de bebouwde kom.

goedverstaander | 01-12-21 | 11:17

Niets banden aanhalen, gewoon zelf opletten en geen smoesjes verzinnen.
Netflix sux anyway.

funda | 01-12-21 | 11:20

Leg ook meteen even radiaalwegen aan zodat we met gladde banden de weg op kunnen.

goedverstaander | 01-12-21 | 11:14

Onze oude deux-cheveau ging ook niet sneller dan 30 km per uur op een snelweg. De andere auto's achter ons maar toeteren en mopperen. In Frankrijk op de helling van Chaumont ging het ding niet sneller dan 15 km. Dat waren nog eens tijden met een topsnelheid van 60 km.

Rest In Privacy | 01-12-21 | 11:13 | 7

Kom, kom, een beetje normale Lelijke Eend kon -heuvel af en wind mee- '
echt wel aan de 105 KM/h lopen. Alleen met de bestelversies was het nog wel eens spannend om een vrachtwagen in te halen...

bisbisbis | 01-12-21 | 11:27

@bisbisbis | 01-12-21 | 11:27: Bij ons haalde de Deux die snelheid nooit. Als je de gasplank (leek op een rare schoenlepel) helemaal naar beneden trapte dan deed hij 70 tot 75 met heel veel trillen en heel veel lawaai.

Rest In Privacy | 01-12-21 | 11:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Prima. Als de maximum snelheid van alles dan maar omlaag gaat. Dus ook brommobielen, snorfietsen, electrische fietsen, speed pedelecs, gehandicapte voertuigen, bussen, brandweerauto's, ambulances, politie-auto's, boa's (oh nee; die zijn normaal niet vooruit te branden).

loser | 01-12-21 | 11:12

Bespottelijk. Alleen maar bedoeld om extra veel boetes uit te kunnen schrijven. 30km is echt geen snelheid. Bovendien vraag ik me af wat de milieu effecten zijn. Vraag me dat sowieso af met al die stoplichten en drempels waarbij iedereen steeds moet remmen en weer optrekken.

VincentNL66 | 01-12-21 | 11:12 | 4

Stelling: de grootste veroorzaker van fijnstof zijn onze eigen overheden, met hun bespottelijke 'weginrichting', hun verkeersdrempels, 'afremsluizen', rotondes met een te kleine diameter en afgeknepen tweebaansstraten.

bisbisbis | 01-12-21 | 11:29

@bisbisbis | 01-12-21 | 11:29: Ja, daar ben ik het wel mee eens. Hoe zou de wereld eruit zien als iedereen met een constante snelheid door een stad zou kunnen rijden? Dat zou een enorme winst voor het milieu, portemonnee en tijd zijn.

VincentNL66 | 01-12-21 | 14:36
▼ 1 antwoord verborgen

Of de Belgische methode. Stop het onderhoud aan straten en wegen voor een paar jaar, daarna zitten er zoveel gaten en putten en hoogteverschillen dat je niet harder kunt of durft dan 30 km/h.

small_town_dude | 01-12-21 | 11:10

Onderhandelen; landelijk invoeren wanneer straatlantarens aan zijn.

Einde van de Domheid | 01-12-21 | 11:10

Prima plan.

Masturwasbeert | 01-12-21 | 11:06

Ok, we maken een deal.
Er komen stukjes met 30, maar dan zonder drempels.

Dat gebonk en gehots en gebots en geklappper is funest voor je schokbrekers en andere dingen in je auto. Die moeten dan weer vervangen en ergens vandaan komen, bijvoorbeeld met een heel heel vies stookolie uitbrakend vrachtschip.
En je moet steeds gasgeven na een drempel. Zeker niet goed voor het milieu.

Dus zet eens een fijnstofmeter neer direct na een drempel en in een straat zonder drempels. Kijken we of die drempels echt zo goed voor het mjieu zijn.

AdvocatusDiaboli | 01-12-21 | 11:05 | 8

@AdvocatusDiaboli | 01-12-21 | 11:10: Ze rekenen bij GL wel degelijk dingen door, maar als de uitslag niet past wordt de rekenmethode veranderd tot er iets uit komt dat het groene verhaal lijkt te ondersteunen. Kwestie van sjoemelen met welke waarden en gebieden je wel en niet meeneemt.

Zeurders | 01-12-21 | 11:12

@Zeurders | 01-12-21 | 11:12:
Als ze dat doen nemen ze hun eigen groene doel in de maling.
Dus of ze belazeren de boel met hun groene verhalen of het zijn hele lieve goede mensen, maar dan vooral de naïeve variant met alfa-studies die slecht verbanden kunnen leggen.

AdvocatusDiaboli | 01-12-21 | 11:25

Schokbrekers gaan normaal een heel autoleven lang mee. Nederland is zo'n beetje het enige land in Europa waar nog een markt bestaat voor vervangende schokbrekers, zo werd mij ooit verteld door een enthousiaste marketing manager van een bekende schokbrekerfabrikant. Allemaal te wijten aan een overvloed van verkeersdrempels.

bisbisbis | 01-12-21 | 11:35
▼ 5 antwoorden verborgen

Tjsa, Groene Khmer NL rust niet eerder dan dat het hun voormalige doelgroep het z.g. proletariaat weer in het gareel hebben teruggebracht. Oftewel als arbeidende massa weleer weer braaf op de fiets naar het werk, gelijk hun pappies en opa's toentertijd in de jaren 50/60 vorige eeuw das wel zo duurzaam toch?

william7055 | 01-12-21 | 11:05 | 1

In die tijd kon je idd gewoon op de fiets naar de fabriek, maar die stond dan ook in je eigen stad of dorp, niet in een lagelonenland of ver buiten de stad 'want milieuregels'.

ReyNemaattori | 01-12-21 | 11:19

Beseffen onze deugneuzen wel dat deze racistische maatregel vooral de ballonzuigende petjes en bontkraagjes zal treffen?

Zeurders | 01-12-21 | 11:04 | 2

Nieuwe Nederlanders rijden doorgaans sowieso traag. (Of ze weten niet wat ze willen op de weg.)

Einde van de Domheid | 01-12-21 | 11:11

@Einde van de Domheid | 01-12-21 | 11:11: Dan ben je denk ik nog niet in Kanaleneiland of Overvecht geweest. Als je bij max snelheid in de stad rechts wordt ingehaald is het 9 van de 10 keer iemand van bovengenoemd signalement.

Zeurders | 01-12-21 | 11:19

Tuurlijk. En al die aan het verkeer deelnemende conyo’s met petjes, ruiten tasjes en bontkraagjes gaan zich dan wel ineens gedragen conform de wet. Kortom: kansloze missie. Rijden nu al standaard te hard, door rood en inhalen waar het niet kan/mag. Vraag mij trouwens vaak af hoe dat tuig überhaupt aan een rijbewijs komt. Geldt ook voor de vrouwelijke variant.

RGV42 | 01-12-21 | 11:04 | 1

Of je hebt een geweten en je laat je daar door leiden met een beetje boerenverstand.
Of je gaat asociaal door tot aan de grens waar je gestopt wordt of nadelen van gaat ondervinden en je gaat je niet bezighouden met de ellende voor andere mensen.

AdvocatusDiaboli | 01-12-21 | 11:07

De enigen die ik hier als gekken door de stad zie rijden zitten op een scooter of brommer.

knutsel_ | 01-12-21 | 11:02 | 1

of een bakfiets

small_town_dude | 01-12-21 | 11:08

Valt of staat met handhaving. Werd laatst voorbij gereden alsof ik stilstond terwijl ik 70kmu op een 60kmu weg reed. Je hebt een grote groep asocialen die het echt te bont maakt. Eerder dit jaar een bijna-ongeluk gehad nadat iemand in een 30km zone links blind afsloeg met een te hoge snelheid terwijl ik van rechts kwam. Scheelde cm’ers of ik had hem geramd. Ben erachter aan gereden om eens te vragen wat bedoeling was. Bleek die op zijn ‘navigatie’ te kijken. Inmiddels weet ik dat de kerel in het busje twee straten verderop woont en geen navigatie nodig had. Keek dus op zijn telefoontje. Als ik naar binnenkijk bij rijdens Nederland, dan zit efht een aanzienlijk deel op de telefoon. Van mij mogen ze een ongeluk met bewezen telefoon gebruik gelijkstellen en poging tot doodslag.
Die 30kmu vind ik prima in de woonwijken. Belangrijker is dat de pakkans omhoog gaat, want aso’a blijven toch gas geven

Dr.Platypus | 01-12-21 | 11:02 | 3

Je bedoelt de fietsers met oordoppen in met het motto "ik op de fiets ben altijd het zielige slachtoffer als er wat gebeurt dus ik rijd maar als een asociaal tussen alles door" ?

sinar2 | 01-12-21 | 11:06

Heb je dit getypt terwijl je auto reed?

wageslave | 01-12-21 | 11:11

Terwijl ik thuis werk. Wtf is er mis met jullie? Er zijn echt fucking veel automobilisten die autorijden en actief zijn op de mobiele telefoon en ook nog eens te hard rijden. Deze constatering staat los van voetgangers, paardrijderd, fietsers etc. Ik zie het voor mij gebeuren terwijl ik achter mij rijd. Maar waarschijnlijk zijn jullie ook van die aso’a en voelen jullie je aangevallen

Dr.Platypus | 01-12-21 | 12:28

Tot een aantal weken geleden was ik het hier hartgrondig mee eens geweest.
Eén incident heeft mijn mening echter veranderd. Ik reed (toevallig) ongeveer 30, op zo'n dremploze weg (Jan van Galen in A'dam, drukke buurt) waar je 50 mag. Auto's staan daar vlak langs de weg geparkeerd. Een meisje van een jaar of 5 schoot tussen de auto's vandaan, 5-10 meter voor mij. Ik stond stil 5 cm voor ik haar had geraakt. Krijsende moeder stond erbij. Dat was met 50 km nooit gelukt en had ik met een traumaatje gezeten.

nick.name | 01-12-21 | 11:01 | 7

@nick.name | 01-12-21 | 11:08: Dat valt weer mee dan. Ik heb al een paar keer een boze blik gehad van wat moeders alleen omdat ik aan kwam rijden zonder dat er wat aan de hand was.

Deflatiemonster | 01-12-21 | 11:29

@Deflatiemonster | 01-12-21 | 11:29: Herkenbaar. Of van die angstreacties op 10 meter afstand als je een bocht maakt en men denkt dat je ze niet ziet. Misschien doordat sommige vrouwen het ruimtelijk minder goed kunnen inschatten?

WaterMoutHop | 01-12-21 | 12:52
▼ 4 antwoorden verborgen

"wij wachten nog op het plan om verplicht eeuwig thuis te blijven"
De meeste ongelukken gebeuren thuis.

Duwbak_Linda | 01-12-21 | 11:00 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je in een grote stad woont is de luchtkwaliteit vaak dermate slecht dat ik mij niet zo zorgen zou maken over die minieme kans slachtoffer van een verkeersongeval te worden.

supah | 01-12-21 | 11:00 | 2

Daarom zoveel mogelijk schone dieselauto's laten rijden. Die stoten schonere lucht uit dan ze innemen.

goedverstaander | 01-12-21 | 11:10

@goedverstaander | 01-12-21 | 11:10:
Ik denk dat het imago van dieselmotoren voor de komende 50 jaar wel vernield is. Bovendien zijn dieselmotoren voor vrachtwagens, niet voor auto's,

elfenstein | 01-12-21 | 11:16

Zeker doen. En verlaag die snelheid nog maar wat verder. En verbied definitief diesels in de hele stad. En dan mag het volk voortaan nog langer wachten op hun online bestelde boodschappen en vreten en er meer voor betalen. Kijken of ze dan nog zo principieel zijn. Raar trouwens dat je nooit wat hoort over een verbod van scooters.

Deflatiemonster | 01-12-21 | 10:59 | 1

Goed punt over die scooters. Die gaan vaak net even iets harder dan 30. Op een al dan niet elektrische fiets lukt dat trouwens ook best makkelijk.

Zeurders | 01-12-21 | 11:06

Hahaaa,
Ik zie eigenlijk alles en iedereen om mij heen alleen maar versnellen ( en gelukkig meestal op tijd vertragen).
Ik wijt eea deels aan een verouderende Fens beleving.
Ik sluit toch ook niet uit dat het komt door de compleet veranderende verkeersdynamiek.
Elektrificatie van verkeersveiligheidsbedreigers is a bitch.
Oftewel zoals ik een vermeend virologisch wijsgeer uit de bocht zag vliegen; dweilen zullen we.

D-Fens_1963 | 01-12-21 | 10:59

In een paar Belgische steden is de snelheid al verlaagd naar 30, met uitzondering van de grotere wegen door/om de stad. Niks mis mee. Ik denk dat het vooral ongelukken voorkomt in krappe straten met weinig zicht.

Diotima | 01-12-21 | 10:59 | 2

In DE al naar 20

horsteknots | 01-12-21 | 11:02

In Nederland hebben wij helaas de neiging om bestuurlijk 'door te slaan' : ook waar dat niet nodig is en waar geen problemen zijn stellen wij toch 'maatregelen' in. Zo is de hele milieuzone van Utrecht -waar slechts in één enkele straat sprake was van een fijnstofprobleem, BINNEN de Europese gezondheidsnorm- een er gekomen omdat ambtenaren onder de bezielende leiding van wethouder Lot van Hooijdonk (de eigenlijke burgemeester van Utrecht ...) ambtenaren werden gedwongen om het probleem buiten proportioes op te blazen (de effecten van de economische crisis van 2008 waren niet in de 'berekeningen' mee genomen...) En zo werd de Utrechtse belastingbetaler opgezadeld met een 'milieuzone' die geen enkel netto nuttig effect sorteert - en die de Utrechtenaren jaarlijks 20 miljoen Euro kost....

bisbisbis | 01-12-21 | 11:45

Vanochtend haast wéér geschept door een "doodgewone" fietser.
Malloot ging met snelheid van het licht even een (loop)paadje in.
Trapperdetraptrap, hijghijghijg.
Met z'n unisex Hema regenjack. De lul.
Alle scheldwoorden gebruikt die hop, zo op kwamen borrelen (niet voor herhaling vatbaar hierzo).
Maar m'neer de fietser, op zo een veels te hoge, oerdegelijke herenBatavus o.i.d., hoorde het al niet meer. Was ziende blind en horende doof en ging er als een haas vandoor.
.
En dat zeg ik als vouwfietser. Maar ik peddel on a whole other level vriend.

chicago river | 01-12-21 | 10:58

Hetzelfde als de helmplicht voor snorfietsen. 75% rijd 50km/uur terwijl ze 25 mogen. Rijden zich te pletter. Geen controles dus moet de rest maar een helm op.

Forwaards | 01-12-21 | 10:58

Waarom niet alle straatlantaarns en tegels van rubber?

Kale dodo | 01-12-21 | 10:58

Ik lees heel vaak dat mensen in het verkeer overlijden door afslaande bussen en achteruit rijdende vrachtwagens. Volgens mij is snelheid niet zozeer het probleem, althans niet het grootste.

small_town_dude | 01-12-21 | 10:58

Maar op de 30 km limiet komen er natuurlijk uitzonderingen voor koninklijke familie, corps diplomatique (hoeven hun bekeuringen niet te betalen), taxichauffeurs, dienstwagens van ministers, burgemeesters, wethouders, buitenlandse politici die ons bezoeken, en niet te vergeten politieagenten die zich vanwege een knorrende maag ASAP naar de dichtstbijzijnde FEBO of Kebab moeten spoeden.... Kortom, alleen de gewone burgers worden weer genaaid.

hatsikidee | 01-12-21 | 10:58

Voorspelling: dit plan gaat gewoon door. Wanneer het redden van mensenlevens als argument aan een maatregel wordt gekoppeld, valt die maatregel niet te stoppen en al helemaal niet in de grote steden.
Overigens: de handhaving geschiedt grotendeels dmv flitspalen. Dat wordt een flinke inkomstenpost naast de parkeermeters.

Amsterdamsko | 01-12-21 | 10:54 | 1

Het mooie is dat de boetes meestal voor diegenen zijn die in eerste instantie zaten te zeuren om meer handhaving.

Deflatiemonster | 01-12-21 | 11:02

Bij het terugbrengen van de snelheid naar 30 km komt meer kijken. Het betekent dat dat fietsers en auto's gelijkwaardig worden en je op de fiets dus niet aan de kant hoeft voor auto's. Ook voorrangswegen en haaientanden moeten dan allemaal worden opgeruimd. Dat wordt dus heel duur en een ramp.

wilmeister00 | 01-12-21 | 10:54 | 3

Sterker nog: u wordt in uw auto straks ingehaald door een kerngezonde Groen-Links wethouder op een pedelec. (en dát is dus precies de groene droom)

bisbisbis | 01-12-21 | 11:02

@bisbisbis | 01-12-21 | 11:02: Die kunnen nu geen hulp krijgen op de IC dus dat ruimt wel op. Echt, op zo'n speedbike zitten te vaak mensen met zelfmoordneigingen. Jammer alleen dat de automobilist waar ze tegen op knallen verantwoordelijk wordt gehouden.

Deflatiemonster | 01-12-21 | 11:04

nope dat klopt niet. enkel in woonerven geld dat. zelf ook voor voetgangers. Maar in deze blijft de fietser een zwakke weggebruiker.

horsteknots | 01-12-21 | 11:06

Je kan beter fietsen verbieden. Zonder licht. Niet kijken as ze naar links gaan. Door rood fietsen. Je weet niet wat je ziet.

TheBigKirth | 01-12-21 | 10:52 | 4

Zeker in Amsterdam. Soms vraag ik me af of de gemiddelde fietser daar een latente zelfmoord wens heeft.

Zatkniss | 01-12-21 | 10:56

Och. U bent nieuw in Nederland? Dat doet de fietser al sinds de uitvinding van het wiel.

JanVergoor | 01-12-21 | 10:58

@JanVergoor | 01-12-21 | 10:58:
-
Sinds de uitvinding van het wiel- wellicht. Maar sinds de betaalbaarheid van smartphones en oordopjes is toegenomen ovetreffen die fietsers iedere verwachting ( en met name die van de argeloze automobilist)

bisbisbis | 01-12-21 | 11:05
▼ 1 antwoord verborgen

‘dat 80 procent van het aantal verkeersslachtoffers’ op wegen valt waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. - uit het bewuste artikel

Verder prima toch, 30 km/uur, who cares?

Kosmo | 01-12-21 | 10:51 | 2

En straks valt 80 procent van de slachtoffers op wegen waar 30 km/h geldt. Misschien is meteen naar 15 km/h nog beter.

small_town_dude | 01-12-21 | 10:59

Zolang fietsers zich als idioten gedragen zal dat niet omlaag gaan, ongeacht wat de maximum snelheid voor auto's is.

sinar2 | 01-12-21 | 11:03

Kom je na 1000 km gereden te hebben NL binnen kon je tot voor kort bij Maastricht aansluiten bij de eerste stoplichten gedurende die 1000 km zonder dit soort gepruts. Je kunt ook via Breda het land in, over een prachtige vier of zes baans (snel) weg door de stad, die tot verbijstering al jaren een snelheidslimiet van 50 km/uur heeft, daar gaan ze nu dan dus 30 km/uur van maken?
Randdebielen....

zwellevertje | 01-12-21 | 10:51 | 2

Waarom moet je door Breda heen rijden? Er lopen 2 autosnelwegen omheen. Die 50 km weg is echt wel je eigen keus.

JanVergoor | 01-12-21 | 10:59

@JanVergoor | 01-12-21 | 10:59: Klopt, maar moet toch in Breda zijn, vandaar, het valt me gewoon op dat die oude snelweg door de stad en een nieuw gedeelte aan de rand van die stad een 50 km limiet hebben, terwijl dat nergens voor nodig is.

zwellevertje | 01-12-21 | 11:14

Ik pleit voor een helmplicht voor voetgangers.

Spring Bruissteen | 01-12-21 | 10:50 | 1

Zelfs in de tuin, tijdens het barbecueën. Je kunt maar zo aangereden worden door Pietje (2) op zijn driewielertje.

goedverstaander | 01-12-21 | 10:54

In woonwijken 30km is prima plan. Liefst veel flitspalen en 20 euri per te hard gereden km. En dubbele bij herhaling. Eens zien of onze adjes dan nog door blijven jakkeren met kans op doodrijden kinderen. Doorgaande wegen met fietspaden kan 50km blijven, desnoods 40/45.

Lukiluuk | 01-12-21 | 10:50 | 2

Of je kan je mongoloïde kind aanlijnen. Ik rende heel de dag door de straat ben nog nooit bijna aangereden.

Kale dodo | 01-12-21 | 11:02

Hoera, daar is het 'argument': 'kinderen' weer. U vergeet de bejaarden nog.

bisbisbis | 01-12-21 | 11:07

Ach. Verbieden. Das niet zo moeilijk. Handhaven. Das andere koek.
En bovendien. Ik zou al blij zijn als ik gemiddeld 30 km per uur in 010, 020, 030 of 040 kan rijden in de binnenstad. Meestal haal je dat niet.

BoerKoekoek | 01-12-21 | 10:49

Stond al tijden geleden in de beleidsplannen. Eerst de scooters naar de rijbaan als een soort van rijdende verkeersdrempels, dan even afwachten tot de aantallen slachtoffers oplopen en dan die vervloekte auto's nog verder wegpesten. Groenslinks gaat hier over lijken, letterlijk.

elfenstein | 01-12-21 | 10:49

Ze moeten de QR code gaan invoeren als je de stad in wilt. gewoon bij de stadsgrens scannen weten ze ook gelijk wie er reedt en hoe hard.

de SENSEI | 01-12-21 | 10:48 | 1

Goed idee! En laten we die code uniek maken voor elk voertuig, met zwarte verf op gele metalen platen drukken en deze aan de voor- en achterkant van de auto bevestigen.

Sukablyat | 01-12-21 | 11:12

Oké, dus percentueel gezien willen ze de snelheid 40% omlaag hebben, mag de belasting / accijns dan ook 40% omlaag?

Mastermattie | 01-12-21 | 10:48 | 1

Nee, want dan bevind je je langer op het wegdek.

HogeNood | 01-12-21 | 10:59

Handhaven is het beste. Levert ook nog eens geld op in de bijna lege schatkist. 5 km te snel mag nog, 10 km te snel 200 euro, 20 km te snel 500 euro en zo door. Ook bij een kleine pakkans werkt dat.

prutserstentop | 01-12-21 | 10:48

Niks mis mee. Tenzij je in de binnenstad woont heb je er sowieso niets te zoeken met je auto. Heb liever dat men op de snelwegen gewoon weer de maximale snelheid verhoogd.

Bubske | 01-12-21 | 10:48 | 4

Minder autos in de stad is prima, maar hoe haal je dan je tv of wasmachine op bij de winkel?

wilmeister00 | 01-12-21 | 10:56

@wilmeister00 | 01-12-21 | 10:56:
Die laat je bezorgen voor een paar centen. Je moet ook al heel erg je best doen om in de binnenstad van Amsterdam een witgoedhandel te vinden. Nou ja, sommige witgoedhandelaren heb je op iedere straathoek...

elfenstein | 01-12-21 | 11:00

verhoogt

Stratum | 01-12-21 | 11:04
▼ 1 antwoord verborgen

Een grote koopgoot te voet...

Bouwfraudeur | 01-12-21 | 10:47

Dit is nog maar het begin ... binnen de Vereniging van Nederlandse gemeenten beginnen steeds meer stemmen opgeld te doen over het verbieden van 'vervuilende' auto's in HONDERDTWINTIG Nederlandse steden en stadjes tegelijk.
-
Stel u even voor (let wel: voorbeeld!) : vanaf 1 januari 2025 mogen er geen benzineauto's van vóór 2010, geen dieselauto's lager dan Euro V en geen LPG-auto's (LPG is niet 'groen') meer in of door plaatsen als Etten-Leur, Vlissingen, Delfzijl of Purmerend. (om maar een zijstraat te noemen)
-
Waarmee een groot deel van het Nederlandse wagenpark in één klap onbruikbaar en dus: waardeloos is geworden. Geheel naar analogie van de warmtepomp: dat gaat de burger dus betalen.

bisbisbis | 01-12-21 | 10:46 | 3

En de auto-industrie zag dat het goed was.

Trekhaas | 01-12-21 | 10:59

Als het volk geen geld meer heeft om stekkerauto's te betalen?

bisbisbis | 01-12-21 | 11:08

Daar is op zich nog niet zoveel mis mee, maar dat moet dan landelijk besloten worden, toelating voor uw voertuig vervalt over 5 jaar, dan is uw barrel niet meer welkom op de weg in NL. Prijst zich dat in de markt in. Nu besluit schubbekutteveen van niet en gasselternijveen besluit van wel, daar moeten we vanaf.

Incitatus | 01-12-21 | 11:22

en elke lantaarnpaal voorzien van een gatso 3.0 anders gaat het em niet worden.

SexBierEnRum | 01-12-21 | 10:46 | 1

Verkeersdrempels.

bisbisbis | 01-12-21 | 10:59

Misschien is een e-fietsvaardigheidsbewijs voor senioren en ANWB-stelletjes ook een ideetje?

Onkel Bratwurstbude | 01-12-21 | 10:45 | 3

En de jeugd.... gooi die er ook maar bij.

Louter Leuter | 01-12-21 | 10:55

U bent in de war met scholieren die werkelijk als dwazen op hun e-bikes te keer gaan ....

Zwizalletju | 01-12-21 | 10:57

Zoek eerst eens uit waar in de stad de meeste ongevallen gebeuren, en in welke situaties. Dan kun je heel gericht de verkeersveiligheid verhogen. De nu voorgestelde sleepnetmethode gaat veel ergernis, agressie en overtredingen uitlokken. Volgende stap is de hele dag 80 op de snelweg, omdat er wel eens om 23;00 iemand dood gereden is?

small_town_dude | 01-12-21 | 10:43 | 1

Autootje pesten gaat natuurlijk helemaal niet over verkeersveiligheid: u moet gewoon met de bus (- met uw mondkapje op).

bisbisbis | 01-12-21 | 10:48

Klinkt als een prima plan. Nu nog wat doen aan al die blowende totaaldebielen in bestelbussen die zich Maxje Verstappen wanen in een woonwijk.

de IJsman | 01-12-21 | 10:42

Over tien jaar tops mag je maximaal vijf kilometer van je werk af wonen, is het gebruik van openbaar vervoer verplicht en eigen transportmiddelen alleen toegestaan als je in het bezit bent van een ausweis. Maar je zal gelukkig zijn... Waarom ziet de massa het grote plaatje niet?

kaplaarzenverkoper | 01-12-21 | 10:42 | 3

omdat ze ziende blind zijn.

de SENSEI | 01-12-21 | 10:49

Wat dit volk nodig heeft is een act of God, een flinke natuurramp, een pandemie....
ohw, wacht....

elfenstein | 01-12-21 | 11:02

@elfenstein | 01-12-21 | 11:02: We zijn een post-christelijke natie (het gehele westen) en op dit blog bestaat god niet.
Het volk heeft voor de duivel gekozen en dat gaat het volk gewaar worden.

Arachne | 01-12-21 | 23:19

Dan word je links en rechts ingehaald door zich als kamikazes gedragende elektrische fietsen. Maar die maakt het niet uit, bij elk ongeluk krijgt de automobilist altijd de schuld.

sinar2 | 01-12-21 | 10:42 | 2

yep. altijd omgekeerde bewijslast.

horsteknots | 01-12-21 | 10:44

@horsteknots | 01-12-21 | 10:44:
Reden waarom ik een dashcam heb. Heb al de nodige fietskamikazes voor me gehad en dan met name speed pedelec idioten. Blijkbaar laten die hun hersenen thuis zodra ze opstappen.

sinar2 | 01-12-21 | 10:57

Zonder drempels etc. volstrekt niet te handhaven (of om de 5 meter een flitspaal o.i.d.).

Ichneumonidae | 01-12-21 | 10:42 | 1

Dan gaan we dat regelen!

elfenstein | 01-12-21 | 10:52

in de jaren zeventig kwamen er jaarlijks nog 3500 mensen om in het verkeer, in 2020 waren het er 610. Op een gegeven moment heb je de bodem wel bereikt, wat je ook voor maatregelen neemt.

goedverstaander | 01-12-21 | 10:42 | 8

Sterker nog. Het neemt weer toe. Vooral door de toegenomen snelheidsverschillen op fietspaden - kinderfiets, fiets, racefiets, escooter, ebike, speedpedelec etc

Louter Leuter | 01-12-21 | 10:58

@Louter Leuter | 01-12-21 | 10:58:
Alle fietsen verbieden, probleem opgelost.

elfenstein | 01-12-21 | 11:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Hier binnen de bebouwde kom waar fietsers en het andere verkeer samen de weg moeten delen vind ik 30 genoeg. Op invalswegen waar fietspaden zijn mogen van mij hogere snelheden. Ik ben een beetje een mietje geworden sinds junior alleen op zijn fietsje op pad gaat.

Leptob | 01-12-21 | 10:41 | 12

@elfenstein | 01-12-21 | 11:05:
Wellicht kunt u dat doen. Bij de ANWB staat oa:

3. Wie heeft voorrang?
Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg, maar in de praktijk wordt tegenwoordig bijna op elke rotonde de voorrang door borden geregeld. Is dat niet zo, dan geldt de regel dat rechts voor gaat. Het is belangrijk dat je de voorrangssituatie goed in je opneemt: wat zeggen de verkeersborden, zijn er haaientanden? Een zebrapad?

4. Rotondes en voetgangers
Bij een voetganger geldt: is er een zebrapad? Dan moet de voetganger voorgelaten worden. Als de automobilist een rotonde nadert en er is geen zebrapad, dan moet de voetganger de automobilist voor laten gaan. Wil een automobilist de rotonde verlaten, en de voetganger niet, dan moet de voetganger voorgelaten worden. Hij of zij blijft immers de rotonde volgen. Toch zie je dan niet altijd haaientanden op het wegdek staan.

5. En dan fietsers...
Alles valt of staat met wáár de fietser rijdt en hoe de rotonde eruitziet. Er is een verschil tussen een fietsstrook en een ... ... ...

Louter Leuter | 01-12-21 | 11:16

Leuteren..... u moet echt opnieuw theorie gaan halen.

horsteknots | 01-12-21 | 11:26

@Louter Leuter | 01-12-21 | 11:16: The suspense... En een wat? Nagelbijtend moment hier!

Met_baard | 01-12-21 | 11:48
▼ 9 antwoorden verborgen

Prima.

Mensen rijden toch te hard. 30km zone wordt 50 gereden. 50km zone wordt 65 gereden 80 km provonciale wordt 100 gereden.

Denk dat het weinig uitmaakt trouwens. Maar alle beetjes helpen.

sjef-van-iekel | 01-12-21 | 10:41

Nu hebben we in NL een redelijk tot goede WVW en RVV. Destijds gemoderniseerd door de nu burgemeester van Almere. In vergelijking met andere landen best wel ok. Heden ten dage willen localio's,die er geen bal verstand van hebben,, dat ' verbeteren. God verhoede! Ik kan maar 1 woord verzinnen. (en voor deze keer capslock) KLOOTVIOLEN!. Ga handhaven!

horsteknots | 01-12-21 | 10:41 | 1

Dat zou ook al helpen dat handhaven. Af en toe een camera plaatsen. Of gewoon een motoragent neerzetten.

Vaak bij een ongeluk is er een flinke correctie op de gereden snelheid. 'Ik reed niet zo hard. Hooguit 54 ofzo' zegt de botser. En dan moet forensisch het tegendeel gaan bewijzen.

sjef-van-iekel | 01-12-21 | 10:44

Ik vind een minimumsnelheid van 30 in de stad wel een goed idee.

Beste_Landgenoten | 01-12-21 | 10:40 | 4

Ook voor scootmobielen en fietsers?

sjef-van-iekel | 01-12-21 | 10:44

@Ichneumonidae | 01-12-21 | 10:43:
Gecombineerd met een Groene Strook weer wel; met 30 km ongehinderd doorrijden
maar die gaat het stadsbestuur natuurlijk niet invoeren
Je zou de automobilist eens een plezier doen, de gedachte alleen al

Tobi | 01-12-21 | 10:48
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik in een grote stad reed en uberhaupt 30 kon rijden. Wellicht 's nachts een keer.

C1O2 | 01-12-21 | 10:40 | 1

Klopt. Als die raamambtenaren hun werk doen en naar buiten kijken zien ze dat is de stad hooguit 20 wordt gereden, als dat al lukt. Dit is weer een leuke melkkoe die alleen maar ingezet wordt om geld binnen te harken. Ze kunnen beter inzetten op misdragingen in het verkeer maar ja ... dan moet je echt wat gaan doen namelijk handhaven en dat komt ze niet zo goed uit.

Therapietje | 01-12-21 | 10:45

Titel boven vrijwel ieder artikel kan tegenwoordig ook zijn: ‘Machtsdronken politici haten het volk’. Moreel kompas en elke realiteitszin is compleet zoek.

Goed-hardt | 01-12-21 | 10:39

Als trouw lezer van Regio15 weet ik dat 'ongeluk met een maaltijdbezorger' een veel groter probleem is dan wat anders.

Zentgraaff | 01-12-21 | 10:38 | 2

*Pizzacoureur, Max Verhappen

Mastermattie | 01-12-21 | 10:46

Klopt, weet ik uit eigen ervaring, en daarna fietsen ze gewoon door. Ook kentekens voor maaltijdbezorgers zou een idee zijn.

grietmetgroenefiets | 01-12-21 | 10:50

De groep die 90 % van de dodelijke ongelukken veroorzaakt bereik je hier niet mee. Je blijft altijd idiote onverantwoordelijke gestoorde klootzakken houden die overal schijt aan hebben.
Je pakt hier wederom de brave goedbedoelende burger mee.
Maar dat zijn we gewend in Nederland.

laurentius | 01-12-21 | 10:38 | 4

@WaterMoutHop | 01-12-21 | 10:41:
Zoals weer gewoon 120 km/u rijden waar we dat voorheen ook mogen
wetende dat er nu een batterij aan flitsapparaten staat
Dat gaat niet gebeuren maar het zou wel eens prettig zijn; even lak aan alles hebben

Tobi | 01-12-21 | 10:46

Zwarte polo'tjes. Need I say more?

Spring Bruissteen | 01-12-21 | 10:49

@Tobi | 01-12-21 | 10:46: Inderdaad! Stiekem doe ik dat 120 rijden overdag nog wel eens. Dat was in de lockdown in ieder geval prima te doen.

WaterMoutHop | 01-12-21 | 12:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ze te lezen willen ze 30km wegen maken zonder allerlei aanpassingen. Vind ik niet zo gek.

metdedag | 01-12-21 | 10:37

Ik ben wel blij met dit soort drastische beslissingen. Zo komen we namelijk snel op een punt dat we het met z'n allen echt niet meer pikken en dan breekt de hel los. Dan gaan we de straat op en slopen we alles. Lijkt me heerlijk om mee te maken.

JohnBoyKiller | 01-12-21 | 10:37 | 2

Alleen als de spullen van een ander gesloopt wordrn uiteraard.
Hoewel, als de potentiele relschoppers er voor kiezen hun eigen tuin om zeep te helpen en hun eigen auto in de brand te steken zal de reactie van het publiek wat milder zijn.

Dezenaamhier | 01-12-21 | 10:42

Wanneer dat slopen gaat beginnen sloopt men niet de veroorzakende elite die al deze bedilzuchtige regeltjes heeft bedacht
maar gaan de winkelruiten etc er aan, van mensen die er niets mee te maken hebben

Tobi | 01-12-21 | 10:43

How about e bikes ? en boetes naar max 30 eu ?

2CVOcean | 01-12-21 | 10:36 | 2

E bikes gaan tot 25 km/uur. Ik zie geen probleem.

matatwork | 01-12-21 | 10:39

Gaat dat dan ook gelden voor de Ring A10? Die loopt dwars door de stad dus wel zo consequent om dat te handhaven.

Arnold Layne | 01-12-21 | 10:35

Waarom niet gelijk 10km/h, met paard en wagen.

Gaat het niet dan? | 01-12-21 | 10:35

30 km/h zorgt voor veel minder giftige uitstoot

stipjes | 01-12-21 | 10:34 | 6

Dat is ook een punt, 30 km zones kennen geen MER toets, dan kan de gemeente lekker aan de gang zonder al die rompslomp van het millieu.

Incitatus | 01-12-21 | 10:45

Onzin. Zonder voldoende last werkt je uitlaatgasbestrijdingssysteem ook niet tot nauwelijks.

Vanilla | 01-12-21 | 11:27

@Stipjes: dat is niet zomaar waar. In 30km-zones wordt veel geremd en opgetrokken, wat leidt tot veel fijnstof. Daarbij komen de motor en de catalysator nauwelijks op bedrijfstemperatuur waardoor alles suboptimaal presteert en er dus langdurig giftige stoffen in de lucht worden geslingerd.
De levensduur van auto's komt het ook niet ten goede. Door langdurig onder de bedrijfstemperatuur te rijden én voortdurend optrekken en remmen, slijten onderdelen bovenmatig door matige smering en onjuiste toleranties. De levensduur van de auto is daarmee een stuk beperkter wat de uitstoot niet ten goede komt.
Nee, 30 km/u is zeker geen vermindering van uitstoot, in tegendeel.

Bakkeleures | 01-12-21 | 11:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Handhaaf de huidige regels
Lachgaslurkende malloten zijn ook met 30km/u gevaarlijk

Kaas de Vies | 01-12-21 | 10:33 | 2

Meer politiefuiken lijkt me veiliger idd, maar ja, ook de politie is om zeep geholpen door dat klote poep zuig Rutte loopt te kutte kabinet…

Gaat het niet dan? | 01-12-21 | 10:38

Handhaven is in dit land een vies woord, Kaas.

amateurrr | 01-12-21 | 10:40

Verplicht iedereen om rubberen sumo-pak te dragen.
Gewoon, omdat het kan.

Toetsenbordcomplex | 01-12-21 | 10:32

Femke in amsterdam mag je je auto alleen nog aanduwen.

dhrat | 01-12-21 | 10:32

Het erge is dat mensen dit ook weer braaf accepteren... Wanneer stopt dit drama nou eens. De betutteling kan niet op...

WaterMoutHop | 01-12-21 | 10:31 | 1

Dit stopt helemaal nooit meer
let wel, ooit was autootje pesten een sLinks dingetje, inmiddels doet de VVD ook mee, zie straks rekeningrijden

Tobi | 01-12-21 | 11:12

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland