Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Verlaag snelheidslimiet naar 15 km/h'

Dat wil de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

VIJFTIEN KILOMETER per uur op straten zonder voetpad. VIJFTIEN. Hallo Samantha ik ben vanavond wat later thuis. Waar ben je dan Fred-Anton. NOU OM DE HOEK MAAR HET DUURT NOG EEN UUR. Vijftien kilometer per uur knap dat je de motor niet laat afslaan vijftien kilometer per uur. Maar dan willen we ook een helmplicht voor hardlopers. En een gordelplicht voor voetgangers. Airbags en kreukelzones op fietsen. Bodyprotectors en beschermende kleding voor kinderen op een step. En, gewoon als algemene toevoeging op de verkeersregels, een algeheel verbod op die vieze Birò. De Halina Reijn-tractor. Maar goed, de snelheid dus: "Straten die over een lengte van meer dan honderd meter kaarsrecht zijn zonder trottoir en waar 30 kilometer per uur gereden mag worden, maar waar veel harder wordt gereden." Ja pik, misschien moet je eerst eens gaan handhaven op die 30 kilometer per uur dan. "Maximaal 15 is overigens helemaal geen nieuws, maar een basisprincipe uit Duurzaam Veilig Wegverkeer, de benadering die sinds midden jaren negentig in Nederland leidend is." Midden jaren 90, toen half Nederland in een Opel Kadett reed. Nee, die vijftien kilometer per uur. Nee hoor.

Reaguursels

Inloggen

De vraag is waarom dr niet een simpel trottoir in de grondexploitatie zit? De gemeente maakt hier nul kosten voor.
Tweede punt van die pakketbezorgers. Neem fatsoenlijke afhaalpunten om de zoveel meter ook op in de exploitatie en weg zijn die finse scheurbakken.

Flow82 | 14-07-21 | 00:14

Bij ons op het plein komt de enige bedreiging vanuit bezorgers van pakketjes die in veel te grote bussen met hoge snelheid landen voor de huizen waar ze moeten zijn.
Nadat de bus tot stilstand is gekomen wenden ze hin blik van hun schermpje (telefoon of iPad oid).....
Deze mannen gaan NOOIT hun gedrag aanpassen, laat staan de rest van de automobilisten

sqlMaster | 13-07-21 | 17:25

Teveel beleidsambtenaren die ieder jaar weer iets nieuws moeten bedenken.

Hypno2050 | 13-07-21 | 16:26 | 1

Nee, teveel verkeersslachtoffers.

Zenzeo | 13-07-21 | 16:52

Doe maar 6Km/U. Net zo snel als op de Amsterdamse grachten gevaren mag worden.

aflaatverkoper | 13-07-21 | 14:55

Max 15 km/uur? Wel erg laag, maar in sommige wijken is dat een realistische snelheid.

Soms heeft een wegbeheerder daar al op ingespeeld door het verkeersbord G05 (Woonerf) te gebruiken.

Yor_Kok | 13-07-21 | 14:37

15 km/uur, kun je met zulke snelheden nog ademhalen of krijg je dan geen zuurstof meer?
www.hanisauland.de/node/1029

jan huppeldepup | 13-07-21 | 14:31

Het voordeel is wel dat iemand die 15 rijdt nog gemakkelijker in te halen is, dan iemand die 30 of harder rijdt. Zelfde als toen ze ineens wilden dat er 60 gereden werd op wegen waar je 80 mocht en je vroeger nog gewoon 100 mocht. Iemand die 60 rijdt is gewoon verrektes makkelijker in te halen, dan iemand die 80 a 90 rijdt.

IJzer Oxide | 13-07-21 | 14:23

0 km/uur is nog steeds veiliger

EindelijkFatsoen | 13-07-21 | 13:55 | 1

En heel zuinig. Goed voor het milieu!

Patatter | 13-07-21 | 22:02

Rij sowieso normaal daar waar kinderen spelen en dat zijn de 30km zones. Je bent gewoon een ei als je daar het gaspedaal intrapt.

Dr.Platypus | 13-07-21 | 13:43 | 3

Ik rij i.d.d. in woongebieden ook niet hard: er kan zo maar een kind de weg op schieten.
Waar ik van baal is dat ik al menig keer om dit gedrag verrot ben gescholden, da's k*t.

MK27 | 13-07-21 | 14:10

@MK27 | 13-07-21 | 14:10: Met uw rijgedrag belemmert u natuurlijk de voetgangers, die om u in te halen dan over de linker rijbaan moeten lopen.

jan huppeldepup | 13-07-21 | 14:35

Zo is het, 30 is soms nog te hard, verder 50, 70 of 80, maar bij 100 op de snelweg wordt het minder leuk. 110 is al beter. Mijn automaat schakelt bij constant 100 steeds terug en op.

Ray Skak | 13-07-21 | 14:57

maatregel zou niet nodig zijn. Verkeersdrempels zouden niet nodig zijn. Politie zou niet nodig zijn.

Was het maar dat de weggebruiker gewoon het bordje leest en zich houdt aan de snelheid.

Dan waren alle maatregelen niet nodig.

Helaas is het anders.

klevert | 13-07-21 | 13:37

in de stad alleen nog paard en wagen. lekker eco ook.

Dr.Utker | 13-07-21 | 13:27 | 1

Ruim jij de mest op?

kapoerewiet | 13-07-21 | 14:25

Misschien allemaal aan een brommobiel.
Scheelt meteen een hoop wegenbelasting.

Het leven is zwaar | 13-07-21 | 13:23 | 2

Kunt u nog meer voordelen opsommen?

Yor_Kok | 13-07-21 | 14:43

Tja: het is goedkoper om iedereen aan te pakken door standaard 15 km te laten rijden dan met een echte oplossing te komen. Zoals verkeersdrempels. Zelfs al zoudt men die 15 km regel in voeren, het wordt niet gecontroleerd dus weer een mooie regel voor de buhne.

loser | 13-07-21 | 13:08 | 1

Verkeersdrempels heb je niet nodig als iemand zich aan de snelheid houdt.

klevert | 13-07-21 | 13:37

Het verschil - dat je meteen opmerkt - van een stukkie van Brussen en een van Mosterd: de humor. Heb me rotgelachen, bedankt weer.

kapoerewiet | 13-07-21 | 12:33

Ik ben op wetenschappelijke gronden voor een maximumsnelheid van 1 km/u.

dihydrogenmonoxide | 13-07-21 | 12:19

Volkomen terechte maatregel in woonwijken met straten zonder voetpaden. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je in dergelijke omstandigheden zelf al niet begrijpt dat je stapvoets moet rijden. Dus, om de huftertjes het er nog even in te wrijven mag de belastingbetaler de kosten dragen voor het neerzetten van de 15 km-borden, waar dezelfde huftertjes zich vervolgens niet aan houden.
Wat betreft de vertraging: Zulke straten zijn meestal hooguit een paar honderd meter lang en dus valt het met die vertraging reuze mee. In de file gaat het overigens vaak nog een stuk langzamer dan die 15 km.

bdn01 | 13-07-21 | 12:16 | 2

U komt nooit in het buitengebied ?hier kilometers straatweg die zonder aanpassingen door het verplaatsen van een bord ineens bebouwde kom zijn geworden.

Franciscus Borchwerf | 13-07-21 | 12:29

Al die landweggetjes hebben geen voetpad inderdaad. Mooi 15kmh van maken allemaal. Misschien gaan die trekkers zich dan ineens wel aan hun maximum snelheid houden.

Shadowzz | 13-07-21 | 13:10

Nog even dan iedereen een flintstone auto en de rest verbieden. Man man wat een achterlijk voorstel. Van welke planeet komen die idioten.

Limburgse-Harry | 13-07-21 | 12:15 | 2

Net als die Duitse Groenlinks-achtige figuur. Tof doen met elektrisch rijden enzo, maar zodra ze onderweg een keer moet bijladen, pakt ze de diesel.
Lamme takken zijn het ook die boomknuffelaars, jezus. Zolang groen zijn hunzelf maar geen hinder opbrengt.

Shadowzz | 13-07-21 | 13:11

Planeet Aarde, de planeet die gebukt gaat onder hufterig rijgedrag van auto-egoïsten.

Zenzeo | 13-07-21 | 16:55

Mijn bejaarde buurman rijdt al jaren 15km per uur. Hij rijdt ook altijd vooraan in de file.

geile pater | 13-07-21 | 11:59 | 3

Heeft ie nog een DAF?

Goedzo | 13-07-21 | 13:08

Het probleem als er geen limiet ingesteld wordt is dat men het recht neemt om het maximale eruit te halen. Vragen om zelf enige maat te houden op plekken waar dat nodig is zijn.
Kijk bijvoorbeeld naar de plekken waar fietsers en voetgangers dezelfde ruimte delen (tussen Den Haag CS en het Spui is een berucht voorbeeld).
Fietsers rijden daar compromisloos tussen slenterende voetgangers en wijzen bij een ongeluk op het feit dat zij het recht hebben om daar te fietsen en de voetganger dan maar beter op moet letten.
Je, als fietser, realiseren dat mensen in een winkelgebied hun aandacht ergens anders hebben en dat ze geen achteropkomend verkeer verwachten gaat er bij dit soort types niet in. Aanpassen van snelheid en rijgedrag ook niet en dus moet je dat afdwingen.
In Den Haag gebeurt dat niet, want handhavers vinden het veel makkelijker een stilstaande auto te bekeuren dan achter een asociaal rijdende fietser aan te gaan.

Johanvb | 13-07-21 | 11:58 | 2

Het is een wandelgebied geworden, fietsers zijn te gast.

Hondt | 13-07-21 | 13:16

@Hondt | 13-07-21 | 13:16: .... en dat is waar het allemaal fout gaat in dit land.

Leg me eens uit: Wat is de wettelijke definitie van een wandelgebied waar fietsers te gast zijn?
Spoiler: Die is er niet.

Gemeenteambtenaren, wethouders en wat al niet meer komen met de meest idiote verzinsels op basis waarvan borden gemaakt worden die dan maar nageleefd moeten worden.
Die borden bestaan echter helemaal niet in de wegenverkeerswet.
Dat is naar mijn bescheiden mening gevaarlijk.. als je het weet hoef je je niet aan die regels te houden, maar als je het niet weet wel.. dat zorgt voor ongelukken!

DatInternetDingetje | 13-07-21 | 13:37

Het rubberentegelbeleid (steeds verder terugdringen van snelheden en daarmee hopen dat het risico op slachtoffers teruggedrongen wordt) is kortzichtig en volslagen krankzinnig!
Allereerst zou het voor al die 'ja maar mijn kinderen' gillers wellicht een idee zijn om die kinderen eens op te voeden? Je weet wel, niet wachten totdat er op school verkeersles komt, maar zelf aan je kroost uitleggen dat verkeer in zijn algemeenheid en gemotoriseerd verkeer in het bijzonder GEVAAR betekent?

Door het terugdringen van snelheid (en het verhogen van comfort in de auto) gaan mensen aandacht besteden aan andere zaken. Die gaan in het slechtste geval zitten appen of zelfs GS zitten lezen onder het rijden, maar besteden ook veel te veel aandacht aan het kijken naar irrelevante dingen.
Door iedere keer maar weer de snelheid terug te brengen vergroot je de kans op verveling. Je moet daar dus een (gezonde) balans in zien te vinden.
120kmh in een woonwijk is niet wenselijk, maar 15km/h is dat ook niet. Er moet een balans zijn.
En om terug te komen op mijn eerste argument... volgens de wet dient IEDERE verkeersdeelnemer zich aan de geldende regels te houden.. uw kinderen dus ook!

DatInternetDingetje | 13-07-21 | 11:52 | 2

Dus een kind verwonden of doodrijden omdat het zich niet aan de regeltjes hield moet dan maar goedgepraat worden? Ik hoop dat ze je rijbewijs zeer binnenkort intrekken,

bdn01 | 13-07-21 | 12:18

In looppas haal je ongeveer 15 km/uur. Als je frontaal wordt aangereden met die snelheid is het alsof je in looppas met ogen dicht tegen een muur oploopt. Als je zelf 15km/uur rijdt en frontaal wordt aangereden door iemand die ook 15 km/uur rijdt is het alsof je in volle sprint met ogen dicht tegen die muur op loopt. Stapvoets rijden in woonwijken is geen overbodige luxe dus.

Sans Comique | 13-07-21 | 11:45 | 2

Snelle looppas dan; voor die snelheid zouden getrainde amateurrenners tekenen. Maar eens met je stelling, als je met 15 km/u tegen een muur rent is dat bijzonder onprettig

rederijker | 13-07-21 | 12:15

Of je houdt je ogen open als je rent en in het verkeer

eerlijke joop | 13-07-21 | 12:16

Iemand de Lyon-tunnel nog meegemaakt? Gouden tijden.

ploppy | 13-07-21 | 11:45

De schrijver is wellicht moddervet of anders alsnog buitengewoon onsportief en zit dus enkel in de auto. Wegen zonder voetpad zijn er niet veel, en zijn ze er wel dan zijn het vaak woonwijken waar je ook niet in de berm kan lopen.
In onze straat zou de max. snelheid 30km/h zijn maar daar houdt niemand zich aan. Op de racefiets rijd ik geen 30 hier, je weet niet wat je meemaakt als er een kind tussen de auto's doorschiet. Je hebt je gemak maar te houden als er ergens mensen lopen.

Buitengebied is een ander verhaal trouwens. Daar ga je maar in de berm lopen en moeten automobilisten zich maar aan de maximumsnelheid houden (van 60 dus).

Draak uit Brabant | 13-07-21 | 11:40

Overigens, over hard rijden gesproken, moet Anna vd Breggen hier niet eens uitbundig geprezen en toegejuicht worden, die gisteren voor de vierde maal de Giro Rosa op haar naam schreef?

Dit is haar laatste seizoen als profrenner, maar wat een fantastisch afscheid maakt die meid ervan!

Dr_Johnson | 13-07-21 | 11:38 | 1

Nee.
Ga weg.

Franciscus Borchwerf | 13-07-21 | 12:32

Om de 50 meter een betonnen paal ter dikte van een rioleringsbuis helpt ook goed. In Frankrijk weten ze daar wel raad mee.

Colin.Fart | 13-07-21 | 11:31

Hier op de camping wordt al harder gereden..

Colin.Fart | 13-07-21 | 11:28 | 2

Als ik m’n knieën zou laten repareren zou ik de snelste van de straat kunnen zijn ;-)

D-Fens_1963 | 13-07-21 | 11:34

Jullie witmangs met jullie “hard” rijden obsessie. Word toch eens relaxed man. Je kan helemaal niet hard rijden in dit Madurodamlandje. Neem een voorbeeld aan Bigi. Ik rijd doorgaans keurig
op de rechterbaan en zelden harder dan 100 km p/u. Nooit aanrijdingen, nooit stress, nooit conflicten, nooit onnodige reparaties en laag brandstofverbruik. Maar als jullie zonodig in jullie lease Outlandertje naar jullie bullshitbaantje willen racen, be my guest. Ik zie jullie vaak genoeg op elkaar geklapt zitten op de linkerbaan. Maar begrijpen zal ik jullie nooit.

Bigi Bana Boy | 13-07-21 | 11:27 | 15

Het gekke is dat ik vaak juist niet-witmangsen in de vangrail zie staan/liggen. Vaak met rare petjes, auto's met rare velgen en spoilers, enz.

WalterSobchack | 13-07-21 | 15:16

@Bigi Bana Boy | 13-07-21 | 15:27: in de ochtendspits ga je te langzaam om in de vangrails te belanden....

WalterSobchack | 13-07-21 | 15:38
▼ 12 antwoorden verborgen

Joh dat geldt alleen voor Vinexië. Net goed.

Gen. Maximus | 13-07-21 | 11:23

Voor de veiligheid verplichten we mannen altijd een condoom te dragen, ook wanneer copulatie niet aan de orde is. Om het plassen niet te hinderen mogen deze wel een gaatje hebben.

Aisie | 13-07-21 | 11:18 | 1

En om te ademen mag ik hopen? Oh nee wacht….

D-Fens_1963 | 13-07-21 | 11:32

Voor iedereen die perse de grens van 30 wil houden, waarom niet gewoon pleiten voor 50 of 80 in de bebouwde kom? Dan ben je nog sneller op je bestemming. En fuck de veiligheid van kinderen toch?

Selassie | 13-07-21 | 11:18 | 4

50 km/u is binnen de bebouwde kom nog steeds de norm. Dus die snelheid hoeft niet bepleit te worden. Verder is kinderen goed opvoeden wellicht een idee. En als ze nog te jong zijn voor voldoende verkeersbesef niet langs gevaarlijke wegen laten spelen. Dat laat onverlet, dat een structurele verlaging van de max snelheid naar 30 of in een enkel byzonder geval 15 km/u met bijbehorende inrichting van de weg aldaar een goed idee kan zijn. Maar niet als algemene regel.

Lubbberrtt | 13-07-21 | 11:38

@D-Fens_1963 | 13-07-21 | 11:28: Vroeggâh zag je ze steeds tussen de auto's doorschieten. Tegenwoordig wordt je overvallen door een soortement van polderblindheid waardoor je die ene net te laat ziet.

Sans Comique | 13-07-21 | 11:48
▼ 1 antwoord verborgen

De 15km/u is er al in woonerven.
Maar bewoners, bezorgdiensten, bezoek houdt zich r niet aan. Goede drempels zou wat helpen. Ook handhaving en dan meteen een rijontzegging van een half jaar. Want waarom ju 80meter doortrappen tot 50km of harder? Voor die seconde tijdwinst?
Zowel in de 15 als in de 30km zone komt de politie niet handhaven, ook de gemeente doet niks.
Daar moet wat gebeuren!

Remat | 13-07-21 | 11:16 | 2

Woonerf = stapvoets . < 15km/h

BenDover | 13-07-21 | 11:25

In Brabant richten ze buurtwachten op.

Sans Comique | 13-07-21 | 11:49

Binnenkort de eerste verkeersdode die omkomt door verveling.

MrLahey | 13-07-21 | 11:11 | 4

@stiffy | 13-07-21 | 11:32: Wat een ongelofelijke kutsmoes.
"Het punt is wel dat de nu ridicule snelheidsbeperkingen in dit land alleen voor meer frustratie zorgt en daarmee ongehoorzaamheid."

Je houd je godverdomme maar in. Met je gefrustreerdheid. Als je je niet aan regels kunt houden omdat je drang naar vrijheid en de schijt aan anderen te groot is moet je maar verhuizen naar de binnelanden van Mongolië. Daar kun je lekker je frustraties uitleven op een zandbak in plaats van een overvolle snelweg.

Sans Comique | 13-07-21 | 11:51

@Sans Comique | 13-07-21 | 11:51: Ah, de verkeerscalvinist. Het gaat niet om je frustratie eruit rijden, maar dat traag en stroperig verkeer juist frustratie oproept en je daarmee en gevaarlijkere bestuurder wordt.

MrLahey | 13-07-21 | 12:17

@Sans Comique | 13-07-21 | 11:51: Rekening houden met anderen werkt altijd maar 1 kant op volgens jou?
Wegen of omgevingen binnen de bebouwde kom waar 30kmh onverantwoord is, hebben we al een oplossing voor: Het woonerf.
Nah tis makkelijker om de snelheid omlaag te gooien op wegen die ontworpen zijn voor hogere snelheden, zodat mensen makkelijker afgeleid worden achter het stuur en er meer risico's ontstaan.
Maar "Think of the children"! De kinderen zijn allemaal gered met 15kmh.

Shadowzz | 13-07-21 | 13:16
▼ 1 antwoord verborgen

@DatInternetDingetje | 13-07-21 | 11:44: In de praktijk rijden er niet alleen maar spiksplinternieuwe auto's rond maar ook die een nog langere remweg hebben. Kom je toch weer op een gemiddelde.

Dr. Blechtrummel | 13-07-21 | 12:57
▼ 2 antwoorden verborgen

In de meeste woonwijkstraatjes rijdt haast niemand (te) hard. Je past je snelheid aan aan de omstandigheden. Als ik hier in Den Haag mijn eigen straat in- of uitrij, ga ik ook niet harder dan ca 20 km/uur.

Mocht er in een bepaalde straat toch regelmatig te hard gescheurd worden, dan kun je beter daar ter plaatse maatregelen treffen om de 'snelheid uit de auto's te halen', dmv verkeersdrempels, objecten op de weg waardoor je niet rechtdoor kunt rijden, maar als het ware moet slalommen, etc.

Veel effectiever dan een 'generieke' snelheidsbeperking tot 15 km/uur.

Dr_Johnson | 13-07-21 | 11:05

Je auto verplicht duwen door een woonwijk is nog veiliger…

Mark zit te Dutten | 13-07-21 | 10:59

Ik wil verplichte externe rolkooien voor voetgangers.

bisbisbis | 13-07-21 | 10:51

Die gasten bij al die verkeersveiligheidsinstanties moeten ook eens een injectie met hersenen krijgen. Ze presteren het om met hun veiligheidsmaatregelen het verkeer juist ONveiliger te maken. Zo schrijven de CROW-richtlijnen voor dat een maximumsnelheid moet worden afgedwongen door de inrichting van de weg. Klinkt op zich wel logisch. Maar in de praktijk betekent het, dat 30-kilometerwegen daardoor smaller moeten worden. Dat heeft dan weer tot gevolg dat een auto minder ruimte heeft om een fietser te passeren, terwijl méér ruimte juist veiliger zou zijn.

Ik ben benieuwd hoe de weginrchting voor 15-km gaat worden. Waarschijnlijk door om de 50 meter een onmogelijke verkeersdrempel neer te leggen, waar de omwonenden dan weer geluidsoverlast van hebben (remmen, optrekken, bodemplaten die over de grond schrapen, etc).

Laten ze eerst eens iets doen aan die elektrische auto's. Die dingen zijn veel te stil. Als je op je gemakje over zo'n straat zonder trottoir loopt, hoor je ze vaak pas op het moment dat je er al bijna onder ligt.

Dat van die straten zonder voetpad snap ik ook niet. Hier in de woonwijk heb je er ook een aantal. Als ik met mijn kleuter naar een bepaalde speeltuin wil, moet ik zeker 400 meter over een voetpadloze straat lopen. In. Een. Woonwijk. En dan ook nog eens een woonwijk die -gezien de hoeveelheid speeltuintjes- is gericht op gezinnen met jonge kinderen. Welke meghaul heeft dat bedacht?

Tim_Toady | 13-07-21 | 10:51 | 2

Plantenbakken worden ook wel hiervoor gebruikt.

lekgoot | 13-07-21 | 10:55

Welke meghaul heeft dat bedacht?

Het grondbedrijf van uw gemeente heeft zulke hoge meterprijzen voor uw woonwijk bedongen dat voetpaden simpelweg te duur zijn. Het aantal meters wat ze in zouden innemen is een compleet en met winst verkoopbaar huizenblok. En kiezen voor nul parkeergelegenheid maar wél voetpaden is ook geen optie, dan wordt er geen woning meer verkocht.

Vesta | 13-07-21 | 15:17

Gewoon iemand te voet ervoor met een vlag.
Goed voor de werkgelegenheid: niet zo zeer die vlagdragers, maar het leger ambtenaren wat zich over de afmetingen en kleur van die vlaggen moet gaan buigen.

Vesta | 13-07-21 | 10:50 | 2

Dat zou voor veel otootjesrijders géén overbodige luxe zijn, gezien het feit dat zij hun voertuig besturen met de verstandelijke vermogens van een kind in de peuterleeftijd.

Zenzeo | 13-07-21 | 10:58

De subsidie is op, wat moeten we doen? Brainstormsessie, nu in mijn kantoor!

Acidstain | 13-07-21 | 10:48

Volgende besluit van onze regering. Automatische snelheidsbeperking op alle auto's. Dit systeem ziet de borden langs de weg en past de maximale snelheid hier op aan. Wegduiken doet.

pa_niek | 13-07-21 | 10:47 | 2

U loopt achter. Het Europees Parlement heeft besloten dat met ingang van mei volgend jaar alle nieuwe auto's een intelligente snelheidsbegrenzer (ISA) moeten hebben.

Tim_Toady | 13-07-21 | 11:00

Dat noemt zich een wetenschappelijk bureau en ik zit te zoeken naar de cijfermatige onderbouwing van dit ideetje. Is er niet. Maar wel de volgende doelredenering:

1. Veel ouders van kinderen vinden de limiet van 30 kilometer per uur op zulke straten te hoog.
2. En die ouders hebben vaak gewoon gelijk.

Oja, en met 30 km/u zou je een remweg van 13 meter hebben.
Tuurlijk, schetenwappertjes.

Joris Beltsin | 13-07-21 | 10:45 | 1

Het zijn meestal de bewoners van zo'n kinderwijkje die zelf te hard rijden in hun eigen buurt "want ze kennen het zo goed". Die ouders moeten eens wat vaker naar hunzelf kijken.

Shadowzz | 13-07-21 | 13:18

Dit is gewoon voorsorteren op autonoom rijden. Doe maar voor de zekerheid 10kpu zeg ik.

Let u maar eens op in jaren 80 woonerven waar u vroeger stapvoets mocht (en nu 15kpu dacht ik?) en 30 wijkjes waar u 30kpu mag maar dat is beide vaak veel te hard.

sjef-van-iekel | 13-07-21 | 10:43 | 1

Jaren 30 wijkjes is dat.

sjef-van-iekel | 13-07-21 | 10:43

Nieuw advies: geef fietsers en wandelaars de ruimte. Auto's op het trottoir laten rijden en al het overige verkeer de weg op.

B.Chamel | 13-07-21 | 10:38

Heb toevallig deze week eens gekeken naar de cijfers m.b.t. fietsdoden; vooral uit ergernis i.v.m. het gezeur over ouderen - en dat het zo gevaarlijk zo zijn voor hen met e-bikes 'want onrustbarende cijfers' en zo.
Wat blijkt?

60-70 jarigen in 1996. Aantal inwoners van die leeftijd 1.320.126
Fietsdoden (1996) - 28. Dat is 0.0021 %

60-70 jarigen in 2020. Aantal inwoners van die leeftijd 2.113.846
Fietsdoden (2020) - 38. Dat is 0.0018 %

-CBS maakt geen onderscheid fiets / e-bike
-Er is nu totaal géén handhaving meer; drugs, lachgas e.d. in het verkeer
-Toen mijn oma 63 jaar was, zat zij in een bejaardentehuis en hoefde zij alleen maar drie keer per dag over het marmoleum naar de eetzaal te schuifelen waar alles voor haar klaar stond; zij hoefde geen boodschappen, geen huishouden te doen.
Maar als ik 63 jaar ben, dan moet ik nog 4 hele jaren fulltime werken van de overheid. En dus -op de fiets?- dagelijks het verkeer in.

Het is om doodmoe van te worden, al dat gezever. Wat wil men dan? Iedereen iedere dag in bolletjes-plastic verpakt de straat over?
En het is storend dat men steeds zo loopt te goochelen met de cijfertjes zonder een realistische vergelijking te naken met 'vroeger'.
opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/7193...

Wering | 13-07-21 | 10:36 | 1

Wees blij dat je, door omstandigheden gedwongen, op je 63ste nog fit genoeg bent om op je fiets naar je werk te gaan. Jou oma is afgedankt en weggepropt in een tehuis waar het afsterven bij de eerste stap over de drempel al begon.

Sans Comique | 13-07-21 | 11:57

Zullen we anders gewoon een grote stad vertimmeren (Almere ofzo), auto’s verbieden (hebben ze niet nodig), ieder huis opdelen in 20 hokjes met bed, bureau en laptop(uiteraard een strikt douche en wc-schema, want COVID), super snel internet en uiteraard op gezette tijden een bejaardentehuis-prakje aan de deur verzorgd.

Kunnen die mensen naar hartelust werken en GroenLinks/D66 stemmen, zodat de rest van het land weer kan leven.

Panos88 | 13-07-21 | 10:36

Het probleem: straten die kaarsrecht zijnen waar je 30 km/u mag. Daar wordt dan vaak te hard gereden.

De oplossing is dan de limiet verlagen naar 15 km/u. Want bij 15 houden mensen zich wel aan de snelheid???

Vergeet ook niet dat meestal alleen aan het begin van een wijk de snelheidslimiet staat. 3 straten verder is die pakketbezorger het allang vergeten.

Enige oplossing is snelheidsbegrenzer in de auto zelf, maar dat wil natuurlijk niemand.

SamV | 13-07-21 | 10:36 | 5

@Harrie-Couvert | 13-07-21 | 10:47:

Chiptuning kan men ook toepassen op ander gebied, dus er is altijd een oplossing. Eventueel een VPN in je auto.

MargauxGrandCru | 13-07-21 | 11:35
▼ 2 antwoorden verborgen

13 meter remweg bij 30 kmh???

StephanZuijdendorp | 13-07-21 | 10:35 | 2
-weggejorist-
deTrekhaak | 13-07-21 | 10:37

Ongelofelijk dat je op deze opmerking van jou iets antwoord dat een Joris waard is. Dat moet Off Topic zijn geweest.

Sans Comique | 13-07-21 | 11:59
-weggejorist-
deTrekhaak | 13-07-21 | 10:34 | 3

> Ja pik, misschien moet je eerst eens gaan handhaven op die 30 kilometer per uur dan.
Hoe dan? Flitspalen in de woonwijk? Dan rijden mensen van flitspaal naar flitspaal alsnog te hard.
Die rechte straten moet je niet hebben. Dat lokt een te hoge snelheid uit. Betonnen bloembakken doen wonderen.

koeberg | 13-07-21 | 10:33

Men moet gewoon niet meer zo bekrompen bouwen in Nederland er is plek zat. Optiefen met de natuur en er zijn genoeg boeren die voor een flinke zak met geld (belastingvrij natuurlijk) hun land willen verkopen.
Anders maar 2 miljoen mensen eruit.

MargauxGrandCru | 13-07-21 | 10:29

Jo, Mosterd, pik, ga eens kijken hoe er gereden wordt in woonwijken door bestuurders met "haast" om al append van de ene zinloze bestemming naar de andere zinloze bestemming te gaan in hun Tesla o.i.d. Voor die gasten is 15km/u nog te snel.

tectonicos | 13-07-21 | 10:29

De terreur van de tegenwoordige hysterische moekes. Alles moet wijken voor "de kindjes" (wat een jeukwoord is dat toch).
In bijna iedere straat vind je tegenwoordig wel van die irritante fluoriserende "slow down-mannetjes" met zo'n rood vlaggetje en op bijna ieder openbaar grasveldje wordt ongevraagd zo'n grote trampoline neergeplempt, want Sterre en Storm moeten ergens "veilig" kunnen spelen. En heb het lef eens om daar iets van te vinden. Al bij het geringste commentaar gaan de hysterische moekes totaal uit hun stekkertje. Het is gewoon verschrikkelijk hoe "de kindjes" anno 2021 worden opgevoed in een soort veilige bubbel, compleet afgeschermd van ales wat mogelijk gevaar kan opleveren. Dat gaat vast nog heel gezellig worden als ze straks op de middelbare school Ali en Ahmed tegenkomen...

Lefty-Messup | 13-07-21 | 10:29 | 5

Ik zag gisteren nog zo'n bakfiestmoeke gaan... kindje in de bakfiets MET valhelm en moeder op de bakfiest.. MET valhelm.
Je moet toch wel heel erg je best doen om op je bek te gaan met zo'n ding en zeker als je in het bakkie zit, maar he... alles voor de veiligheid van Sterre!

DatInternetDingetje | 13-07-21 | 10:39

Die slowdown gele poppetjes zouden best effectief kunnen zijn. Als ze die krengen buiten zetten wanneer er daadwerkelijk kinderen buiten spelen.
Maar neuh hoor, die bind men om een paal heen en vervolgens spelen er nooit kinderen in de straat. Tja dan gaan mensen die waarschuwing negeren, want een waarschuwing die voor niets waarschuwt helpt natuurlijk niets......

Shadowzz | 13-07-21 | 13:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Moeten voetgangers een auto dan links inhalen of mogen ze 'm ook rechts passeren?

Conan de Rabarber | 13-07-21 | 10:26

Hierna: alle stenen tegels van ieder voetpad vervangen door rubberen tegels.

Do-na-zi | 13-07-21 | 10:25

Tja verkeer.. helaas kunnen er ongelukken gebeuren, voorkomen doe je nooit. Gaag wel al het verkeer gelijk trekken, dus fietser net zo verantwoordelijk als auto. We zijn een druk landje dus kans op confrontatie is groot.

timmey | 13-07-21 | 10:24

Ik vind die 30-zones niet zo erg, en met die 15 km/h kan ik ook nog wel leven. Is even een zen-momentje. Als je kleine kinderen hebt gehad weet je hoe die plotsklaps, zonder uit te kijken, de straat op kunnen lopen. Een paar weken geleden nog, reed ik over een landweggetje waar ineens een 30-bord stond, vlakbij een boerderij. Ik ben blij dat ik toen niet met 80 ben blijven doorrijden want in mijn achteruitkijkspiegel zag ik drie kleine dreumesen staan, achter hoge begroeiing, waardoor ik ze niet had gezien terwijl ik daar reed. Als zij dan de weg waren overgestoken was het met 80 km/h einde verhaal geweest.

lekgoot | 13-07-21 | 10:24 | 9

@lekgoot | 13-07-21 | 10:44:
Aanvulling, ik keek in mijn achteruitkijkspiegel na het passeren van de boerderij.

lekgoot | 13-07-21 | 10:46

@wakker worden | 13-07-21 | 10:52:
Ik twijfelde ook of ik dit nog moest verduidelijken.

lekgoot | 13-07-21 | 10:57
▼ 6 antwoorden verborgen

Is dit niet gewoon het tegengaan van natuurlijke selectie? Doen we ook al in dierenrijk. Uiteindelijk blijven de kinderen, vossen, herten etc over die wel kunnen opletten. Met die dreigende overbevolking geen overbodige luxe zou ik zeggen.

BobDobalina | 13-07-21 | 10:22 | 1

Nee dit is geen natuurlijke selectie, maar selectie op basis van geestelijke onbekwaamheid, van mannetjes met de verstandelijke vermogens van een augurk, die zonder hun otootje reddeloos verloren zouden zijn.

Zenzeo | 13-07-21 | 10:35

Als Fiat 500 eigenaar voel ik me geschoffeerd door de eerste foto!

Wedergeboren | 13-07-21 | 10:21 | 3

Je hebt zelf de keuze gemaakt om met een Fiat te gaan rijden. Misschien eens een praatje gaan maken met de huisarts voor een doorverwijzing?

Boeloeboe | 13-07-21 | 10:29

Ik als eigenaar van een schildpad.

Prinsemarij | 13-07-21 | 10:30

Ik als met de helm geboren, maar daarvan is niet zoveel meer te zien

antonconstandse | 13-07-21 | 10:37

Welkom in de "nanny society", ban elk risico uit, hoe klein dat ook is. Vallen bejaarden van hun fiets omdat ze dement zijn? Iedereen zijwieltjes aan de fiets en een helmpje op! de drinkt de jeugd te veel? Maak bier en wijn duurder! Klimmen kinderen in een boom en zouden ze er misschien uit kunnen vallen? Zaag de onderste takken van de boom af zodat er niet uit kunnen vallen! Ga je op vakantie en willen je op straat eten? Zaai paniek want je zou eens aan de schijterij kunnen gaan!
Ik word hier behoorlijk moe maar toch vooral ont-zet-tend recalcitrant van, een vette vinger aan iedereen die mijn leven probeert te regelen.

JeanDragage | 13-07-21 | 10:21 | 2

Welkom in de wereld van de zultkoppen die van de openbare weg een racebaan gemaakt hebben.

Zenzeo | 13-07-21 | 10:36

Geldt ook voor corona.

lekgoot | 13-07-21 | 10:47

Ik rij regelmatig (elke dag) op stukken snelweg waar de gemiddelde snelheid op ongeveer 15 km/uur uitkomt i.v.m. de eeuwige stinkfiles die er staan omdat er altijd wel kop staartje plaats vind tussen een invoegend kruidenvrouwtje in een Picanto en een Vladimir (Plopsa Land) in zijn truck die meer oog heeft voor zijn magnetronmaaltijd dan het verkeer. Het enigste stukkie waar ik nog effe niemand ziet is op het woonerf als ik op 150 meter van huis ben dus daar geef ik eindelijk gas.

Texacoballletje | 13-07-21 | 10:21 | 2

Heb je op een woonerf ook niet meer burenhinder dan verkeershinder vraag ik mij af..

Smoelensmid | 13-07-21 | 10:30

Dat krijg je als je alles zo dicht mogelijk op elkaar plakt,maak de weg 2 x zo breed en je hebt veel beter overzicht en je hebt tijd om tereageren op iets
Maaar nee er moeten zo veel. Mogelijk kippenhokken op elkaar gezet worden om zo veel mogelijk belasting binnen te kunnen schrapen voor al die slapende ambtenaren

Roger-Rabbit | 13-07-21 | 10:20 | 2

Of we sturen de otootjesrijders naar een gedragscursus. Veel goedkoper!

Zenzeo | 13-07-21 | 10:39

Ik moet me gaan inhouden op de fiets

RobbievanD | 13-07-21 | 10:20

Goede zaak lijkt mij al moet het niet zwart / wit gemaakt worden en altijd per situatie bekeken worden. Qua extra tijd praat je in veel gevallen over seconden lijkt mij dat je extra onderweg bent. Voor kinderen en bewoners neemt de veiligheid en rust meer toe.

Aldus ouder van twee kinderen.

Remi A. | 13-07-21 | 10:20 | 3

Mijn ouwe heer heeft me op het moment dat ik dat in mij op kon nemen gewezen op auto's met de melding "Die dingen proberen jou te vermoorden!" Dus... je moet kijken, je moet opletten en je moet er altijd vanuit gaan dat zo'n ding sneller bij je is dan jij denkt.
Toen kregen we ook nog oversteekles en verkeersles, waarbij men vooral bezig was met waarschuwen.

Zou u ook eens bij uw kroost moeten doen!

Veiligheid bereik je door bewustzijn van gevaar, niet door steeds maar weer te proberen gevaar onder het tapijt proberen te moffelen!
Een vrachtwagen die stapvoets achteruit steekt kan jouw kroost net zo plat rijden als iemand die met 50kmh door de straat rijdt.

DatInternetDingetje | 13-07-21 | 10:24

@DatInternetDingetje | 13-07-21 | 10:24: Dat Is een goed streven. Vroeger op de fiets ging ik er altijd van uit dat auto's me niet zagen en dat ik nam geen voorrang. Dat heeft me nooit schade opgeleverd terwijl andere fietsers gerust een tram over het hoofd zien.

voldemort | 13-07-21 | 10:40

@DatInternetDingetje | 13-07-21 | 10:24: Hoe veiliger de weg en het verkeer is, hoe minder mensen opletten. Wat het verkeer weer onveiliger maakt :)
Maar alsof die figuren moeite gedaan hebben zich te verdiepen in de materie.

Shadowzz | 13-07-21 | 13:26

Heel misschien moeten alle weggebruikers ( dus ook jullie fietsers en voetgangers!) eens wat beter opletten en verantwoordelijkheid nemen.
Dan worden we weer wat minder Rubbertegelland

ikworstelengadouchen | 13-07-21 | 10:19 | 3

fietsers weten maar al te goed dat er voor gemotoriseerd vervoer omgekeerde bewijslast geld bij schade en letsel. Dat zou verandert moeten worden.

horsteknots | 13-07-21 | 10:26

@horsteknots | 13-07-21 | 10:26: dat vond ik jaren geleden op een avondopleiding al, ik kreeg de volle 30 man + docent over me heen. Want de kinderen!

ikworstelengadouchen | 13-07-21 | 10:27

voor wat het waard is: Hier zijn wij het over eens.

horsteknots | 13-07-21 | 10:33

De hele covid periode heeft bakken met geld gekost dus langs ergens moet er toch wat geld op de plank komen .

likmegaties | 13-07-21 | 10:18

Woon al 13 jaar in 30 km p/u wijk. Vrijwel iedereen rijdt te hard. Politie handhaaft niet, want Justitie schiet de gegeven bekeuringen af met het argument: Als er een 30 km p/u zone wordt ingesteld moeten de wegen ook zodanig zijn ingericht dat het fysiek onmogelijk is harder da 30 km p/u te rijden. Er is hier jurisprudentie over.

Cyni | 13-07-21 | 10:16 | 8

@DatInternetDingetje | 13-07-21 | 10:26:
Maar daar kun je ze dus simpel op aanspreken en dan moeten ze binnen no-time die weg aanpassen, wat ze ook altijd doen.

Watching the Wheels | 13-07-21 | 10:28

@Watching the Wheels | 13-07-21 | 10:20: Totdat iemand met een door de RDW toegelaten auto de onderkant van de auto kapot rijdt op die drempel. Als die iemand snapt hoe het werkt gaat ie procederen tegen de gemeente, waarbij de gemeente het verliest omdat de inrichting van de straat zodanig moet zijn dat een goedgekeurd voertuig daar veilig doorheen kan rijden.

DatInternetDingetje | 13-07-21 | 10:28

@Watching the Wheels | 13-07-21 | 10:28: Bull shit.
Dat doen "ze" niet.
Gemeenten doen aan schijnveiligheid en bombarderen hele dorpen / steden tot 30km/h zone.
Om alle wegen aan te passen zodat er geen 30km/h gereden kan worden én dat ze ook nog voldoen aan de eisen moeten miljoenen geinvesteerd worden, dat doen ze niet.

Het zou enorm helpen als we eens zouden stoppen met de rubber tegelen en gewoon de feiten onder ogen zien: verkeer kan gevaarlijk zijn. Je moet DUS oppassen. Of het nou een 10km/h of een 100km/h straat is... verkeer kan gevaarlijk zijn.

DatInternetDingetje | 13-07-21 | 10:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Als je wat aan de stijging van het aantal verkeersdoden en gewonden wilt doen, laat dan eerst de (elektrische) fietsers een helm op gaan zetten en gaan leren dat rechts ook voorrang heeft als je op de fiets zit.

Lood om oud ijzer | 13-07-21 | 10:15 | 2

Hoepel op met je helmplicht voor (elektrische)fietsers aub

Heelsum | 13-07-21 | 10:36

@Heelsum | 13-07-21 | 10:36: kentekenplicht en rijbewijs voor elk voertuig. Anders gewoon lopen en het OV in. OPTYFEN!

BenDover | 13-07-21 | 11:20

Met 15 kun je ook iemand hartstikke dood rijden, of kwetsen..

Johan1235 | 13-07-21 | 10:14 | 2

Klopt zeker enkel is de kans op letsel in veel gevallen veel kleiner. Denk aan blauwe plekken ipv breken.

Remi A. | 13-07-21 | 10:21

@Remi A. | 13-07-21 | 10:21: Blauwe plekken en breuken genezen wel weer het zijn de krassen in de lak die veel duurder zijn om op te lappen.

voldemort | 13-07-21 | 10:35

Bij mij in de straat geldt ook een max. van 15 km/hr. Mijn auto rijdt in 1ste versnelling bij stationair toerental 24 km/hr.

Libertinowitz | 13-07-21 | 10:10

Deze denkwijze is typisch voor Nederland. Iedereen rijdt te hard, dus als je wilt dat ze 30 rijden dan zet je de limiet op 15. Ambtelijke kromdenkerij. Hang toch gewoon overal flitscamera's op. Ook op 30 km/u wegen. Waarom moet alles toch altijd zo stroef gaan in Nederland.

Nivelleermarionet | 13-07-21 | 10:10 | 2

Pakkans moet omhoog, dwz meer onopvallende surveillance om verkeershufters eruit te pikken.

Diederik_Ezel | 13-07-21 | 10:17

Dan ga ik blikjes langs die flitspalen gooien.

Shadowzz | 13-07-21 | 13:46

Waarom niet 17 km/u? 15? Wie verzint dat?

inCol | 13-07-21 | 10:09 | 1

Of 24 om aan de auto van @Libertinowitz | 13-07-21 | 10:10 tegemoet te komen, anders moet hij z'n koppeling en rem gebruiken.

Watching the Wheels | 13-07-21 | 10:16

Goed idee, graag invoeren in de buitengebieden voor alle verkeer, dus ook fietsers.

happen_maar | 13-07-21 | 10:09 | 1

Ja en kentens op fietsen en die ook flitsen. Ik ben bereid 15 te rijden in de auto, heb em toch voor de lol. Maar dan ook voor wielrenners!

BenDover | 13-07-21 | 10:11

Dit kudt-land slaat volledig door met snelheidsbeperkingen. In de lege buitengebieden naar 60 km/h, 30 km/h zones breiden enorm uit tot brede, rustige wegen buiten centra. Mogen we ons überhaupt nog wel verplaatsen in dit land? Waarom stoppen we gewoon niet met autorijden, motor, fietsen etc? We komen het huis niet meer uit., dus 0 km/h, dat is pas veilig.

stiffy | 13-07-21 | 10:09 | 2

Nee, je verplaatsen is sowieso levensgevaarlijk! Om velerlei redenen.
Dat weet je toch? 'Blijf in uw kot.'
Zeggen ze bij de zuiderburen.

MoorCopJoris | 13-07-21 | 10:13

Totale controle is de uiteindelijke bedoeling. Iedere auto wordt straks uitgerust met een GPS snelheidsmeter die jouw gegevens naar het CJIB doorstuurt, zodat zij geheel automatisch weer geld van je rekening kunnen stelen.

Let maar op de max snelheid om de *kuch* "snel"-wegen zal verder verlaagd worden naar 80, 70 om uiteindelijk op 50 uit te komen. Niemand nog de weg op, iedereen moet thuis werken met een totale controle van de overheid.

Erich Honecker en Leonid Brezjnev zouden er trots op geweest zijn. Welkom in Nee!-DDR-land.

James Lastig | 13-07-21 | 10:15

Kaag had Geenstijl moeten bellen;
probleem opgelost

overVolland | 13-07-21 | 10:08

Volkomen mee eens, 15km op dat soort wegen is hard genoeg, vooral fietsende kinderen worden slachtoffer op deze wegen.

meneer Q | 13-07-21 | 10:07 | 5

Begin eerst met de kinderen te leren dat er voor hun ook verkeersregels zijn!

kapt.Jerkoff | 13-07-21 | 10:13

@kapt.Jerkoff | 13-07-21 | 10:13:
Helemaal precies dit dus. Maar kinderen iets leren wat mag en vooral wat niet mag is iets van vroeger.

2voor12 | 13-07-21 | 10:25

Fietsende kinderen zijn te druk met hun telefoon.

voldemort | 13-07-21 | 10:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Max 15 km/h gaat nog lang niet ver genoeg. Ik zou willen pleiten voor -15 km/h, wat? Nee -80 km/h!!1!
Enige nadeel is een te verwachten nekkramppandemie, maar dat moeten we er maar voor over hebben.

gekwetst | 13-07-21 | 10:06

"100 kilometer per uur? Dat doen wij in onze achteruit!" Aldus de heren Jacobse en van Es.

Osdorpertje | 13-07-21 | 10:06

Er wordt gesteld een remweg van 13 meter bij 30 km/pu.
Ik ben even snel met mijn Focus 2004 richting een weggetje buiten de kom gereden.
Ben driemaal over met 30 km/pu flink op de rem gaan staan. Niet de rem tot onderin getrapt. Resultaat: 3,5 meter remweg.
Wat een gelul.

SchimmelSchwanz | 13-07-21 | 10:04 | 6

@Nuchternederland | 13-07-21 | 10:12: Ik ben zelf altijd enorm alert. Als ik in de wijk een bal over straat zie rollen ga ik meteen in de ankers. Iedereen die bij 30 km/pu een remweg van 13 meter nodig heeft moet voor altijd het rijbewijs worden afgepakt.

SchimmelSchwanz | 13-07-21 | 10:18

Daar heeft Top Gear in de goede tijd ook we eens een item aan gewijd. De remweg in de wetgeving stamde nog uit de jaren vijftig of zestig. Tegenwoordig staan auto's een stuk eerder stil.

voldemort | 13-07-21 | 10:31

Remweg van 13 meter bij 30 km/pu. Uw auto is dus niet APK gekeurd.

pa_niek | 13-07-21 | 10:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Vaak zijn het de bewoners zelf die als een malloot door hun eigen straat rijden. Jaren geleden hebben ze bij ons in het gehele dorp max 30 km/h doorgevoerd. Niemand houdt zich er aan en gehandhaafd word er ook niet.

Hersenletsel | 13-07-21 | 10:04 | 3

Wordt (ik begrijp uw naam)

dathoujetoch | 13-07-21 | 10:07

Dat was hier ook ouders met kinderen reden het hardst en klaagden ook dat er zo hard gereden werd.

voldemort | 13-07-21 | 10:29

Men wil harder, men wil scheuren, men wil eerder thuis zijn zodat je na allerlei halsbrekende toeren 2 minuten eerder aan je andijviestamppot zit. Dat is het allemaal waard.

Broadsquire | 13-07-21 | 10:02 | 3

Nee, maar 15 km is wel absurd

MX-DADDY | 13-07-21 | 10:03

Accelereren, inhalen, volop remmen bij roodlicht. Het liefst met één hand aan het stuur.

GeheidEenGeit | 13-07-21 | 10:12

Geldt dat dan ook voor (elektrische) fietsen?
Zo ja, hoe worden die dan geflitst?

Nuchternederland | 13-07-21 | 10:00 | 2

Max 25 voor fietsen met trap ondersteuning. is geregeld. rvv.

horsteknots | 13-07-21 | 10:11

En de max in woonerf geld voor alle bestuurders.

horsteknots | 13-07-21 | 10:12

Die paar wegen in woonwijken zonder trottoir gaan echt niet reistijd schelen als het 15 km/h wordt. Het probleem is en blijft toch menselijk gedrag. Wat mij betreft mag het als tegel ingevoerd worden. En dit komt allemaal uit de mond van een petrolhead die ook nog eens een sportauto bezit.

Prutser | 13-07-21 | 09:58 | 4

Zelfde hier, maar gedraag me altijd binnen de bebouwde kom. In tegenstelling tot veel doorsnee auto's.
het probleem zit hem niet in wat voor auto, of hoe hard ie kan, maar wie er in rijdt.
Geen enkele regelaanpassing gaat voorkomen dat er debielen zijn.

Nuchternederland | 13-07-21 | 10:02

Die paar wegen zijn al lang al 15 km per uur. Want er zijn nauwelijks wegen in woonwijken zonder voetpad van langer dan 100 meter kaarsrecht. Er zit op zijn minst zo'n aangelegd knikje in de weg om bestuurders langzamer te laten rijden (en dat tegemoetkomend verkeer elkaar moet laten passeren). Is dus allemaal een non-issue.

peterdh | 13-07-21 | 10:05

@trekarm | 13-07-21 | 10:01: Een MX-5 is inderdaad geen sportauto maar wel een leuk roadstertje. Nog twee pogingen resteren.

Prutser | 13-07-21 | 10:05
▼ 1 antwoord verborgen

15 km per uur.... juistem ik fiets zonder elektriek op mijn gemak al 20 km per uur... misschien gewoon goed uitkijken en af en toe langzamer waar nodig... kindjes met fietsjes en ballen etc zijn meestal wel een soort van goede waarschuwing.

Hellsmurfje | 13-07-21 | 09:58

Ik heb een Fiat. Waarom gebruiken jullie nou Fiat logo?

Sexopolis | 13-07-21 | 09:58 | 3

Terwijl Italië kampioen is….

Normpje | 13-07-21 | 10:03

Scheelt één penalty, anders zou het een logo van Aston Martin geweest zijn.

Trasnochador | 13-07-21 | 10:06

Mijn Duitse ex noemde dit soort onzin uitkramers "Lebensunfähig". Niet in staat om om te gaan met het leven. Bange mensen, eeuwig op de vlucht voor hun eigen stervelijkheid. Generatie rubbertegel.

bakermat | 13-07-21 | 09:56 | 4

Kandidaten voor herstelbetalingen?

P. Breidel | 13-07-21 | 10:18

@meneer Q | 13-07-21 | 10:13: 'Lebensunwurtig' .

DeCynischeAmbtenaar | 13-07-21 | 10:39
▼ 1 antwoord verborgen

In de bebouwde kom is de max. snelheid in beginsel 50 km/u, op bepaalde plaatsen is dat 30. De gemiddelde snelheid die men in de bebouwde kom van steden behaalt, mede dankzij verkeerslichten e.d. is 17 km/u. Daar zit die 15 dan niet zo ver vanaf. Op woonerven mag je slechts stapvoets rijden. Ach, kunt je gaan haasten, ik zie je wel weer bij het volgende verkeerslicht. Ga toch fietsen.

Broadsquire | 13-07-21 | 09:55 | 1

In Amsterdam is de fiets vaak sneller dan de auto zeker als ze door rood fietsen.

voldemort | 13-07-21 | 10:27

Als rubber tegels nog niet genoeg voorzien in het gevoel van valse veiligheid.

Andersdenkend | 13-07-21 | 09:54 | 1

Met slechts 15km/h op een rubberen tegel kwakken doet toch minder zeer. Tenzij je doorstuitert tegen een voorgevel ofzo.

grapo | 13-07-21 | 09:57

Ik heb de oplossing. Buiten de bebouwde kom grote parkeergarages waar je je auto kunt parkeren. Vanaf daar verplicht verder in een elektrisch golfkarretje. Ik hoef hier geen geld voor, dank u.

All_yall | 13-07-21 | 09:52 | 6

All' yall... Uw fantasie is dik in orde... dus laat de ideeën maar komen. met van die draaiende wieldoppen en bodemplaatverlichting... cool!

horsteknots | 13-07-21 | 10:02

Die elektrische Biro's kunnen anders flink hard, ik zie ze wel eens voorbij scheuren.

voldemort | 13-07-21 | 10:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Minder mensen in NL. Dan heb je de ruimte weer. Ook heel duurzaam want je hoeft niet te bouwen.

de SENSEI | 13-07-21 | 09:51 | 1

Shhh de waarheid mag niet gezegd worden.

MoonBeebe | 13-07-21 | 10:01

Goed idee als bejaarden op fietsen tegenwoordig 30 km/puur gaan

P. Breidel | 13-07-21 | 09:51 | 5

Dan zou dat op eigen kracht zijn want electrische fietsen stoppen bij 25 km/h. Top wanneer ouderen dit nog kunnen.

revolte | 13-07-21 | 10:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens mij zijn de mensen die deze onzin verzinnen minstens al drie keer gevaccineerd.

bolletje kaas. | 13-07-21 | 09:50 | 1

Terwijl bij het experimentele vaccin 'dansen met Janssen' nòg meer bijwerkingen zijn gevonden.

revolte | 13-07-21 | 10:36

Gaat dus alleen over straten waar er geen mogelijkheid voor mensen is om op een voetpad te lopen. Meer niet. Prima maatregel, hier in de straat ook ooit een kind doodgereden. Geen pretje.

Jan_Poepernuitje | 13-07-21 | 09:50 | 1
-weggejorist-
Glijmiddel | 13-07-21 | 10:09

"Duurzaam" - toverwoord voor het doordrukken van door slechts enkele gewenste onderdrukkende maatregelen die niet verder te onderbouwen zijn.
Vaak samen gebruikt met "Creatie Draagvlak".

Dezenaamhier | 13-07-21 | 09:49

Wanneer komen er verkeersdrempels op snelwegen?

Mr_Natural | 13-07-21 | 09:48

Decennia terug werden de mooie lange lanen in de oude Rijswijkse wijk waar mijn ouderlijk huis staat / stond omgevormd tot "kindvriendelijke" en "gezellige" woonerven.

Spuuglelijk was het plan (en de uiteindelijke werkelijkheid) , een meerderheid van de bewoners was tegen, en gaf dat ook aan bij de "inspraakavond" , maar ze kwamen er.

De toegestane snelheid werd er "stapvoets", compleet met 5 km borden.

De laatste keer dat ik er was , jaren terug, stond , zeker na 17 uur, de wijk bom en bomvol met auto's van de vele twee verdieners die er inmiddels zijn komen wonen.

Elk vrij (legaal en illegaal) plekje bezet door een (dikke) auto.

Sneller rijden dan 15 km was / is daar al jaren sowieso zo goed als onmogelijk.

Dr.Mabuse | 13-07-21 | 09:48 | 2

Toen het net was opgeleverd wilden ze er met een gelede bus doorheen, wat vreemd genoeg niet lukte.

happen_maar | 13-07-21 | 10:28

Tijd voor een parkeervergunningenstelsel in uw mooie Rijswijkse wijkje?

DeCynischeAmbtenaar | 13-07-21 | 10:40

Risico mijden tot dat er werkelijk niets meer mogelijk is. Daarom heb ik besloten géén kinderen te krijgen. Wist je dat álle kinderen vroeger of later komen te overlijden. Gemiddeld leeft een kind zo’n 80 jaar.

ratelaar | 13-07-21 | 09:48

Dit kost mensenlevens aan tijd elke dag.

Forwaards | 13-07-21 | 09:47

Èn zonder meer een persoon met rode vlag vóór het voertuig uit wandelend invoeren. U kunt maar het beste vóóraf gewaarschuwd worden voor naderend onheil!

eismc2 | 13-07-21 | 09:47 | 1

Dat past uitstekend bij de omgekeerde industriële revolutie waarin we worden gerommeld.

revolte | 13-07-21 | 10:17

Het wordt eens tijd dat stichtingen en adviesbureaus in Nederland eens hun muil gaan houden. Ik ben een beetje klaar met stichting dit wil dat en adviesbureau x wil y. Netto zijn het allemaal lastpakken die de samenleving opzadelen met nog meer restricties en de overheid nog meer handvatten aanreiken meer lasten te heffen. Klaar met die zeikstralen, kappen nu!

Nederlanddraaitdoor | 13-07-21 | 09:46 | 1

Dit dus, allemaal uit de ruif vretende onderzoeks bureautjes die met de meest wanstaltige ideeën komen om de Nederlanders het leven zuur te maken.

clockandhammergame | 13-07-21 | 09:55

Het probleem zit hem niet in 30 of 15 rijden, maar in hordes jongemannen uit TakieTakkië die met gehuurde pauperbakken (GTI, AMG of RS) de straatjihad voeren. Ruim 150 rijden waar 50 kmh toegestaan is en ondertussen lachgas lurken.
Vrijwel elk ongeluk in de stad waarbij doden vallen, doordat ze straatracen, door rood rijden en mensen van zebrapad af maaien, komt op hun conto. Politie is vrijwel onzichtbaar, zeker in nacht en avond en staandehouding gebeurt enkel keertje bij toeval.

getergde kaasboer | 13-07-21 | 09:45 | 2

Rassies! Ga snel herstelmaatregelen betalen om uw erfzonde weg te wassen.

JanVergoor | 13-07-21 | 09:50

Duitse pauperbakken verbieden

clockandhammergame | 13-07-21 | 09:56

Wat een toeval. Echt, ik zit 10 minuten geleden hier de Tagesschau ochtend show te kijken. En het laatste item was dat verschillende steden graag de snelheid naar 30km/h wilden. Als voorbeeld werd Frankrijk genoemd. Niet NL. De duitse automobilisten zijn zeer verdeeld over het plan. Goh. En dan nu in NL willen ze 15km/h maken. Soort van roomser dan de paus. Maar dat terzijde. Wat een toeval weer, op de zelfde ochtend een zelfde proefballonnetje in de media in verschillende EU landen. Of zou het een EU complot zijn ?

grapo | 13-07-21 | 09:45 | 1

Propaganda, wie is daar niet groot mee geworden.

revolte | 13-07-21 | 10:20

Wat is de maximum snelheid voor achteruit rijden?

clockandhammergame | 13-07-21 | 09:45 | 2

Vraag het André van Duin. Die weet het vast.

horsteknots | 13-07-21 | 09:49

Is dat geen meme van Babylon Bee?

Ron_Paul | 13-07-21 | 09:45 | 1

Ja hadden ze idd een paar weken geleden gepost.

sioux_ | 13-07-21 | 11:05

In Belgie maken ze gewoon de straten zodanig dat je niet eens harder wilt of kunt
rijden. Kasseien, potholes, betonrot, onverharde wegen, legio mogelijkheden.

small_town_dude | 13-07-21 | 09:45 | 1

Daar zijn hier ook voorbeelden van sommige vinexwijkjes hebben een wegdek waarvan je hoop dat je daar nooit meer hoeft te komen.

voldemort | 13-07-21 | 10:20

Ik woon trouwens in Duitsland in een 'Spielstraße' (speelstraat) een soort van woonerf waar je max 7 km/h mag.

Geen hond die zich eraan houdt, geen hond die het handhaaft.

Darwinian | 13-07-21 | 09:44 | 1

Klopt.

grapo | 13-07-21 | 09:47

Dit zijn inderdaad de prioriteiten van vandaag de dag. En ik me maar zorgen maken om zaken als massaimmigratie en het klimaat. Goed dat ik weer even met de realiteit, die van verkeersveiligheid, geconfronteerd wordt.

JackStick | 13-07-21 | 09:43

En voortaan verplicht een helm op, met dat soort ijzelingwekkende snelheden

Uiteraard, ook tijdens wandelen, lijkt mij abc-tje

Guy Fawkes | 13-07-21 | 09:41

Ik sprak ooit een Rijkswaterstaat gepromoveerde deskundoloog over maximum snelheden.
“De mens is in principe niet gemaakt voor snelheden boven de 20-30k/u, maximaal zo hard rent hij van
oorsprong op zijn top….”

Toen ik noemde hoe hij dan een vliegende duif met een speer of pijl en boog kan treffen, of een rennend hert, begon het duidelijk chaotisch te malen in zijn hoofd en vond er een melt down plaats.
Dat het inschatten van snelheid ook tov andere objecten moest worden meegenomen was kennelijk nooit bij hem opgekomen.

Braco.me | 13-07-21 | 09:41

15 km. Voor een Multipla best nog wel lelijk hard.

TheseDays00 | 13-07-21 | 09:40 | 2

Liever rijden die dingen wat harder. Dan zie je ze niet meer zo lang.

Piet Pielemuis | 13-07-21 | 09:44

En wat denk je van die pausmobiel, Toyota Yaris Verso?

revolte | 13-07-21 | 10:24

Bij deze Verkeersveiligheid stichting zijn ze dus duidelijk volledig van lotje getikt
hef maar op die open inrichting

Tobi | 13-07-21 | 09:40

Als ik het goed heb komt mijn snelheidsmeter pas tot leven vanaf 20 kilometer per uur. Dat wordt lastig.

SchimmelSchwanz | 13-07-21 | 09:40 | 1

Dat gaat u dan geld kosten, want daar is het uiteindelijk om te doen uiteraard.

James Lastig | 13-07-21 | 10:26

H e e r l i j k l e k k e r o n t h a a s t e n .

Steve1234 | 13-07-21 | 09:40

Ja, en doe voetgangers ook maar een helm op. Je weet maar nooit, immers.

denouden | 13-07-21 | 09:39

SWOV - Stichting Watjes Ophef Verkeer

Darwinian | 13-07-21 | 09:39

Waarom Fiat? Waarom geen Mercedes? Gemiste kans.

Normpje | 13-07-21 | 09:39

Voor elke keer dat ik nog het woord 'duuwjsaam' hoor laat ik mijn diesel een uur stationair draaien.

Jos Tiebent | 13-07-21 | 09:39 | 1

Dus die kan altijd blijven draaien.

voldemort | 13-07-21 | 10:17

Heeft de VVD al Kamervragen ingediend?

Hetkanverkeren | 13-07-21 | 09:39

50 kilometer door Amsterdam rijden duurt dus ruim 3 uur bij 15 km per uur.
Nog afgezien van de tussentijdse berovingen en beschietingen.
Gaaf land.

Old daddy | 13-07-21 | 09:38 | 5

Beide reacties mogen van mij.

Lorejas | 13-07-21 | 09:52

En dan heb je al die stoplichten nog niet meegerekend....

Jafco | 13-07-21 | 09:57
▼ 2 antwoorden verborgen

In veel woonstraten kun je inderdaad niet veilig 30 rijden. Maar als je wilt dat auto's niet harder gaan dan fietsen, richt die straat dan ook gewoon in als een semi-woonerf, zoals bv. in de bloemkoolwijken

JTKDM | 13-07-21 | 09:37

Dat zijn diezelfde mensen die beweren dat het qua tijd ook niets uitmaakt of je nu 130 of 100 mag op de snelweg. Langs die lijn van redeneren kom je dus ook op dezelfde tijd aan als je 0 km/u rijdt.

Chiant | 13-07-21 | 09:37

Alle clubjes moeten af en toe iets geks roepen om relevant te blijven. "Hallo, wij betsaan ook nog! Lalala geld."

Calastir | 13-07-21 | 09:36 | 3

Juist. Leg wegen zo aan dat een gewenste snelheid door mensen automatisch wordt gereden. Dan kan er minder gehandhaafd worden en de aandacht worden gericht op nuttigere zaken.

F. Jacobse | 13-07-21 | 09:38

Inderdaad, straten zonder trottoir komen het meest voor in woonerven.

Laat daar de maximum snelheid nou 15 Km/h zijn..

Wijze uit het Oosten | 13-07-21 | 09:54

@Wijze uit het Oosten | 13-07-21 | 09:54:
Langs de A2 zijn er ook geen trottoirs ... u voelt de bui al hangen?!

James Lastig | 13-07-21 | 10:25

Dan wordt een auto toch ingehaald door een fietser, lijkt me er niet veiliger op te worden.

FogerRederer | 13-07-21 | 09:36

Dat worden koude maaltijden aan de deur.

impy | 13-07-21 | 09:34

tja, die nieuwbouw pauper wijken, waar elke m2 ook duur verkocht kan worden, ga je daar natuurlijk geen trottoir aanleggen. Elke 100 meter trottoir is een riante, lol, kavel van 300m2 à 350,000,- euro

Henk de Vries2074 | 13-07-21 | 09:33 | 1

It takes one to know one.

Lorejas | 13-07-21 | 09:40

... Op straten zonder voetpad, in woonwijken. Zeg maar een woonerf dus. Waar 15 al de norm is. Wat ze aanraden is dat op de paar plekken in Nederland waar om een rare reden voor 30 gekozen is (zoals op die foto bij her artikel) de snelheid alsnog verlaagd wordt.

Non-news ende fophef dus.

Muxje | 13-07-21 | 09:33 | 5

@Kapitein Sjaak Mus | 13-07-21 | 09:36: Maar die liggen meestal niet in een woonwijk.

Muxje | 13-07-21 | 09:39

@Muxje | 13-07-21 | 09:39:
Ja zeg, we gaan toch niet liggen te pielen over details?
We zijn toch geen ambtenaren?

Kapitein Sjaak Mus | 13-07-21 | 09:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Ga eens handhaven op het gebruik van de mobiele telefoon in de auto. Dat is volgens mij de grootste oorzaak van het toenemen van het aantal verkeersongevallen.
Als ik 's avonds mijn hond uitlaat en zie wat er rondrijd in mijn buurt aan bestuurders die met hun telefoon bezig zijn, dan is dat vrij schrikbarend.

ok nie waor | 13-07-21 | 09:33 | 3

Net als in de file trouwens. Die hebben het idee dat het veilig is om even te appen omdat ze wat langzamer rijden.

Muxje | 13-07-21 | 09:35

Blauw kleurenfilter en een oude flitser van een fototoestel. Weet je hoe leuk dat is als je achter zo'n figuur rijdt?

Jos Tiebent | 13-07-21 | 09:46

Gewoon software in de telefoon inbouwen die werkt met de GPS. Zodra deze een snelheid meet van boven de 3km/u wordt hij onbruikbaar tenzij hij op handsfree staat.

clockandhammergame | 13-07-21 | 09:51

Gaat lekker 020 willen ze ook al de snelheid van 50 km terugbrengen naar 30 km/p u, kortom behandel je burgers als kleuters, maar wees dan niet verbaasd dat deze gaan puberen. Of heet de sponsor al dit goeds CJIB?

william7055 | 13-07-21 | 09:32 | 2

Doje mensen, ach

dathoujetoch | 13-07-21 | 09:33

In 020 kun je in de praktijk op de meeste plaatsen al niet harder rijden dan 30 km. Moet je ook niet willen.

kapoerewiet | 13-07-21 | 12:45

De E-bike van m'n oma is sneller...

kibambam | 13-07-21 | 09:32

Hier net over de grens hebben de Duitsers in dorpen al 20 km/u doorgevoerd. Is echt een lachertje als je in je auto links en rechts door fietsers word ingehaald.

horsteknots | 13-07-21 | 09:32

En elke voetganger in de ANWB boerka.

SNAFU | 13-07-21 | 09:32

Gelukkig rij ik in een oude Ford Fiësta. Die gaat al niet harder dan 15km/u! Dus helemaal voorbereid op de toekomst!

Donderwolkje | 13-07-21 | 09:31

Exact. Ik vroeg me ook al af waarom we het wiel (no pun intended) nog eens gingen uitvinden terwijl het woonerf in de wet is gedefinieerd en precies voor die toepassing is bedacht. Een beproefd concept.
De komkommers groeien goed met dit weer.

Bakkeleures | 13-07-21 | 10:03

@Bakkeleures | 13-07-21 | 10:03: Woonerven bestaan al jaren, maar ze worden niet meer toegepast in nieuwbouwwijken. Ik heb er bij de gemeente voor gepleit om in de nieuwbouwwijk waar ik woon een woonerf in te stellen, maar ze willen er niet van weten. De straat is lang en recht en je wilt niet weten hoe hard de pakketdiensten en vuilniswagens door de straat scheuren. Ik hou mijn hart vast voor m'n kinderen. Dus wat mij betreft: bekijk het per situatie,

Geert Maksimaal | 13-07-21 | 16:21

Maar in mijn straat mag het naar 15 km/u.

Geert Maksimaal | 13-07-21 | 16:22

Het gaat om woonstraten Mosterd. Waar je kinderen zo de straat op lopen. Er was blijkbaar niks om over te zeiken vandaag?

Me_Giant | 13-07-21 | 09:31 | 6

Ik kreeg vroeger als kind ingeprent gewoon uit te kijken bij het oversteken. En dat werd me heel goed en veelvuldig ingeprent.
Maar ja tegenwoordig zijn de kindertjes prinsjes en prinsesjes die alles mogen doen en laten wat ze willen. En als er wat gebeurt is het altijd de schuld van de ander.

2voor12 | 13-07-21 | 09:39

Richt woongebieden zo in dat de kinders niet op straat hoeven spelen. Gescheiden rijbanen voor snel en langzaam verkeer. Ongelijkvloerse kruisingen of nog beter, ga wegen onder de grond aanleggen inclusief parkeerplaatsen in de bebouwde kom. Elke woning een garage onder de grond met al een laadpaal. Kan bij nieuwbouwwijken toch al rekening mee gehouden worden.

clockandhammergame | 13-07-21 | 10:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik koop wel een Churchill MK IV tank uit WO II, moet 'm wel met een snelheidsbegrenzer qua snelheid beperken. Maar daar heb je dan soebsiedie voor.

nobodiesunmighty | 13-07-21 | 09:30

De kat van de buren is doodgereden in onze 30 km straat. De remsporen op de kat zelf toonden aan dat er ruim harder dan 30 werd gereden.

Beste_Landgenoten | 13-07-21 | 09:30 | 7

@Glasgow Argus | 13-07-21 | 09:35:
Het was een Zwarte kat.

Beste_Landgenoten | 13-07-21 | 09:45

Een huisdier moet aangelijnd zijn wanneer deze zich buiten het eigen erf bevind, zo dat is eruit. Dus va nu af aan ook katten aangelijnd naar buiten, net als honden.

clockandhammergame | 13-07-21 | 10:07

@kapitein: het was een knijpkat!!

B.Chamel | 13-07-21 | 10:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Het aantal ramkraken zal ook sterk verminderen.

Mr_Natural | 13-07-21 | 09:30

Kunnen we daar geen app voor ontwikkelen? Zodat je gewaarschuwd wordt als er een auto nadert. Dan kan je rustig een paar meter opzij stappen en wachten tot die auto na 10 minuten voorbij is en het gevaar geweken is. Ik zie een overheid ICT projectje aankomen.

DeAapUitDeMouw | 13-07-21 | 09:29

Overal camera's ophangen en Kassa!

small_town_dude | 13-07-21 | 09:29 | 1

Onderweg hoor... Lang leve 5G.

B.Chamel | 13-07-21 | 10:34

helemaal mee eens! alles boven de 15 km/h is niks minder dan genocide.

Ir. Wilhelmus | 13-07-21 | 09:28 | 1

Inderdaad, hoeveel insecten nu gaan ontsnappen aan de voorruit? Uitstekend voor de biodiversiteit, dat we dit niet veel eerder hebben gedaan.

Incitatus | 13-07-21 | 09:50

Met dat soort snelheden kan je misschien beter ook iemand voor het voertuig uit laten lopen om de omstanders te waarschuwen dat er een gemotoriseerd voertuig in aantocht is.

Sqbar | 13-07-21 | 09:27 | 4

De auto is een potentieel moordwapen!!!1

All_yall | 13-07-21 | 09:32

Zo is een keukentrapje, ook een potentiël moordwapen.

Boerenlogica | 13-07-21 | 09:47

Kapitein Sjaak Mus. Ik had u jonger geschat. U was er ook al bij in het begin van het gemotoriseerde koetsen tijdperk.
Fijn een leeftijdsgenoot. Één ding: die vlag zal een regenboog vlag worden denk ik.

strawdog | 13-07-21 | 10:12
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos