'Verlaag snelheidslimiet naar 15 km/h'
Dat wil de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

VIJFTIEN KILOMETER per uur op straten zonder voetpad. VIJFTIEN. Hallo Samantha ik ben vanavond wat later thuis. Waar ben je dan Fred-Anton. NOU OM DE HOEK MAAR HET DUURT NOG EEN UUR. Vijftien kilometer per uur knap dat je de motor niet laat afslaan vijftien kilometer per uur. Maar dan willen we ook een helmplicht voor hardlopers. En een gordelplicht voor voetgangers. Airbags en kreukelzones op fietsen. Bodyprotectors en beschermende kleding voor kinderen op een step. En, gewoon als algemene toevoeging op de verkeersregels, een algeheel verbod op die vieze Birò. De Halina Reijn-tractor. Maar goed, de snelheid dus: "Straten die over een lengte van meer dan honderd meter kaarsrecht zijn zonder trottoir en waar 30 kilometer per uur gereden mag worden, maar waar veel harder wordt gereden." Ja pik, misschien moet je eerst eens gaan handhaven op die 30 kilometer per uur dan. "Maximaal 15 is overigens helemaal geen nieuws, maar een basisprincipe uit Duurzaam Veilig Wegverkeer, de benadering die sinds midden jaren negentig in Nederland leidend is." Midden jaren 90, toen half Nederland in een Opel Kadett reed. Nee, die vijftien kilometer per uur. Nee hoor.

Reaguursels
Dit wil je ook lezen

VIDEO. Elon Musk en zijn grafkist bezoeken Max
Een truck ideaal voor de maffia van een eeuw geleden

U staat meer dan ooit: in de file
Overvol land loopt volledig vast

Gevonden! Het allerdomste AD-artikel ooit
Erik Kouwenhoven knipper twee keer met je ogen en we komen je halen

Regeringsadviseur: u moet uw auto inleveren voor het klimaat
Nee, elektrisch mag ook niet


Koopje: "intacte" auto's van een oud bootje
Gaan als de brandweer



Belangrijk: Sigaar paffen in de auto mag gewoon
Handsfree hoofddoekbellen niet.