Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gelekt toeslagenrapport: Belastingdienst greep in zonder bewijs of verder onderzoek

Blijk uit rapport dat nog steeds niet naar de Kamer is gestuurd

Het is officieel: ook de adviseurs van PricewaterhouseCoopers vinden de overheid een incapabele club burgerpesters. Dat zeggen ze natuurlijk niet zo, want ze krijgen te veel betaald voor dergelijk taalgebruik, maar het blijkt wel uit een rapport waarin ze de Fraudesignaleringsvoorziening (FSV) met de grond gelijk maken. De illegale FSV vormde de basis voor de toeslagenaffaire, want deze lijst met signalen voor fraude werd door ambtenaren al snel onterecht gezien als bewijs voor fraude. Daar kon u al op belanden als u simpelweg met een vraag naar de Belastingdienst belde en eenmaal op de lijst draaide de dienst soms zonder aanwijsbare reden de toeslagenkraan dicht. "Bij sommigen werd de toeslag stopgezet op de dag dat ze in het systeem werden geregistreerd, zonder verder onderzoek", schrijft het NRC op basis van het rapport. "Het accountantsbureau deed vier maanden onderzoek op basis van een steekproef van 450 dossiers, en concludeerde daaruit dat bijna achtduizend van de negenduizend mensen door een plek op de lijst grote problemen kregen zonder dat daar een duidelijke inhoudelijke rechtvaardiging voor was." En de media is wederom de enige manier om dit te ontdekken, want denk maar niet dat dit kabinet met zijn grootse plannen voor een "nieuwe bestuurscultuur" dit rapport al naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Nee, dat document slingert een beetje doelloos rond op het ministerie op zoek naar een diepe, donkere lade om in te verdwijnen. Vergeet transparantie, vergeet openheid, vergeet alle beloftes van dit formatiekwartet, want het zijn slechts loze woorden. Rutte & Co is doordrenkt van geheimzinnigheid, doofpottenpolitiek en "wat niet weet, wat niet deert". U zou ze bijna op een lijst zetten.
UPDATE: Omtzigt en Leijten willen dat rapport. Nu! 

Reaguursels

Inloggen

Is er dan niemand onder de nutteloze raamambtenaren die denkt bij het lezen van zo’n rapport waar maar geen actie op komt: laat ik dit printen en in een zakje aan de deurknop van de Telegraaf hangen … of zetten ze bubbleshooter aan en wachten tot het 5 uur is?
Er zijn vast reaguurders die “werken” voor de Rijksoverheid die het antwoord weten.

Analia von Solmsch | 29-11-21 | 15:54

Heeft PWC ook gelijk een versie voor de kamer gemaakt met alleen maar kopjes en alle namen en feiten weggelakt?

fail | 29-11-21 | 14:54

Vraag mij af of iedereen die ONTERECHT op een lijst van de Overheid staat of stond ooit is/wordt geïnformeerd over deze fout.

MK27 | 29-11-21 | 14:40

Tribunaal

Boeddha18 | 29-11-21 | 13:55

Niet zo moeilijk doen want dit soort lijstjes zijn heel normaal in Nederland. Ieder zichzelf respecterende kerk, vereniging of stichting werkt met lijstjes. Ik denk dat Joris van GS ook lijstjes heeft. Dit systeem hebben we ge-erft va de nazi's. Die waren dol op lijstjes.

logicavanhetgevoel | 29-11-21 | 13:12 | 1

Lijstje genaamd Burgerlijke Stand dateert van ver voor 1940.
In 1611 was in het Eeuwig Edict reeds vastgelegd dat doopsels, huwelijken en begrafenissen in de Zuidelijke Nederlanden verplicht werden geregistreerd. Dit gebeurde door de kerk en de wijze waarop dit gebeurde verschilde van plaats tot plaats.

Na de Franse Revolutie, maar nog voor het regime van Napoleon in 1799 begon, werd bij de Franse wet van 20-25 september 1792 de burgerlijke stand vastgelegd. Na de annexatie van de Zuidelijke Nederlanden door Frankrijk werd bij decreet van 17 juni 1796 ook in de Belgische departementen de burgerlijke stand ingevoerd.

In Nederland werd de burgerlijke stand pas in 1811 ingevoerd, met uitzondering van de gemeente Vlissingen waar de burgerlijke stand al op 1 april 1808 zijn intrede deed.

MK27 | 29-11-21 | 14:38

Dit megaschandaal gaat nooit opgelost worden, het is te groot voor de doofpot en ligt grotendeels op straat maar de misdaad, gepleegd door de overheid op de eigen bevolking, is té weerzinwekkend om te bekennen.

magirus | 29-11-21 | 13:10 | 4

Zeg nooit nooit.

logicavanhetgevoel | 29-11-21 | 13:48

Rutte inmiddels al iets geroepen over Hongarije en Polen?

dedwarsligger | 29-11-21 | 14:34
▼ 1 antwoord verborgen

Het is een kenmerk van a) totalitaire staten. b) falende staten. Macht corrupeert daarnaast nog. Een premier die langer dan 8 jaar aanblijft die krijgt almachtige dictatoriale trekjes. Er ontstaat een clique wier belangen boven de algemene gaan. Oppositie is louter zaalvulling. Dingen worden steeds meer geheim en vertrouwelijk. Verzet wordt steeds gemener en in de kiem gesmoord. De rechterlijke macht is solidair. Media is solidair of wordt gecensureerd. Schijnprocessen tegen politieke tegenstanders. Censuur steekt de kop op. Toch is niemand verantwoordelijk. Enz. Maar misschien zie ik het allemaal verkeerd. Kan ook.

squadra | 29-11-21 | 12:40 | 3

U bedoelt vast een kliek, en geen clique; tenzij u thuis een cliqo heeft, want dan is het wel correct.

Rhenium | 29-11-21 | 12:52

Het is ook een kenmerk van luiheid. Zodra iemand een belletje doet naar de belastingdienst, wordt als enige tegendienst geleverd: op een lijst zetten. Zo'n ambtenarij die hun werkuren daarmee vult, zonder controle en met absolute macht, dat is niet werk maar het voorkomen van werk.

Eeuwig..Op..Vakantie | 29-11-21 | 13:45

@Rhenium | 29-11-21 | 12:52: CLIQUE, v. (s), partij die iem. steunt (meest in ongunstigen zin), bende, kliek. En thuis heb ik een kliko.

squadra | 29-11-21 | 13:55

De Transparantie hield op zodra men Bergkamp even snel naar voren schoof als Kamer Voorzitter !

Torquemada | 29-11-21 | 12:20 | 1

Nou een paar filmpjes gezien van die onpartijdige. Terwijl Pieter aan het praten is hem onderbreken (meerdere malen)en zelfs zijn zinnen afmaken en vervolgens zijn vragen (dit bedoelt u) stellen. Gadverdamme wat een d66 er.

dedwarsligger | 29-11-21 | 12:31

Wat voor mail moest je wel niet sturen om op die lijst te komen, zeg?

sioux_ | 29-11-21 | 12:12

En dan maakt het gros van de mensen zich geen zorgen over QR codes…

Lafayette | 29-11-21 | 12:05 | 4

@Grijskijkert | 29-11-21 | 12:33:
Ja. Dat denk ik. Een samenleving waarbij een code toegang tot het openbare leven gaan bepalen heeft als fundament een overheid die te vertrouwen is. Keer op keer blijkt dat dus niet het geval te zijn. En had de belastingdienst over technologie beschikt waarbij men dagelijks de wandel en handel van burgers kan controleren dan hadden ze dat waarschijnlijk onrechtmatig gedaan. QR codes etc, gaan leiden tot een systeem van gezichtsherkenning en het koppelen van databases en algoritmes aan personen. Dat is geen complot denken. Ik ben ook geen wappie. Dit is gewoon technologisch mogelijk. En met een overheid die keer op keer over de grens gaat, mag je je afvragen of je je geen zorgen over QR codes moet maken.

Lafayette | 29-11-21 | 13:04

@Grijskijkert | 29-11-21 | 12:33: Het is niet zo'n grote stap van door de belastingdienst geterroriseerd en uitgekleed worden omdat je op een lijstje staat en geen QR code kunnen krijgen omdat één of ander ambtelijk systeem dat heeft bepaald en er geen ambtenaar te vinden is die dat voor je wil herstellen. Het hoeft geen kwade opzet te zijn, het kan ook gewoon onkunde en onwil zijn.

Je zult maar in die machine terechtkomen op het moment dat een QR code verplicht is voor alledaagse dingen.

Ik geloof niet in samenzweringen, ik geloof in incompetentie, onwil en een hellend vlak waar we ons op begeven.

fail | 29-11-21 | 14:58

@Lafayette | 29-11-21 | 13:04: de politie heeft jarenlang de foto’s van de verkeershandhaving illegaal gebruikt.

Coolcalmcollected | 29-11-21 | 15:35
▼ 1 antwoord verborgen

Weet je wie er ook heel goed waren met lijstjes???

De Pilsvogel | 29-11-21 | 11:58 | 1

Erik de Zwart

fail | 29-11-21 | 14:59

Wordt er überhaupt nog wel iets naar de Kamer gestuurd?

Met_baard | 29-11-21 | 11:54 | 2

koffie?

nobodiesunmighty | 29-11-21 | 13:49

De zwarte markeerstift was leeg.

fail | 29-11-21 | 15:00

Heb ook een excuusbrief ontvangen dat ik onterecht 8 jaar in dat FVS heb gestaan. Misbruik van privacy. En ik ontving niet eens toeslagen … Gore schoften. Stasi tuig.

Piet Karbiet | 29-11-21 | 11:37 | 4

En heeft u er last van gehad? Waarschijnlijk niet. Uw jaarlijkse aangifte is met wat extra aandacht bekeken, maar verder niets. Ik zie dan ook het hele probleem niet.

Drek van Dilderen | 29-11-21 | 11:47

@Drek van Dildoren, daar gaat get niet om. Een overheid heeft een viirbeeldfunctie en hoort geen illegale zwarte lijsten aan te leggen.
Dat moet jij eens doen als winkeliersvereniging: een zwarte lijst aanleggen van bewezen winkeldieven, dan sta je binnen de kortste keren voor de rechter wegens schending van de privicy.

me163komet | 29-11-21 | 11:51

@me163komet | 29-11-21 | 11:51:
Als de bewezen winkeldief zich gedraagt en niet steelt is er geen vuiltje aan de lucht

Maar hier is het grootste fraude probleem
Je krijgt een toeslag om opvang te betalen
Aan wie betaald u deze toeslag...eehhh
Waar zitten uw kinderen in welke opvang ...eeehhh
Enz enz

Stinkendescheet | 29-11-21 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Denkelijk houden ze zolang dit loopt en nog telkens naar boven komt het kabinet liever demissionair. Nog maar een jaar?

Jan, Leiden | 29-11-21 | 11:33 | 2

Ik gok nog drie, tot de volgende tk verkiezingen. En dan stemt het volk weer massaal op Rutte bij "gebrek aan beter".

me163komet | 29-11-21 | 11:44

We stemmen al jaren op bepaalde partijen/politieke kopstukken. Niet omdat het de best mogelijke partijen en/of kopstukken zijn maar veeleer "de minst slechte keuze". Politiek Den Haag heeft slechts één doel (spoiler alert: en dat is niet "Het Landsbelang"). Dat doel is als 1e de politiek zelf (aan het einde van de dag iedereen op het Binnenhof een beetje (on)gelijk) en als 2e controle binnen het eigen circus van departementen en aanpalende instanties. En hoe meer men de bakkes vol heeft over "verandering" en "nieuwe bestuurscultuur", hoe meer dingen feitelijk en onverminderd hetzelfde blijven.

Grijskijkert | 29-11-21 | 12:25

De Ruttedoctrine regeert nog steeds. Bij een cultuurreorganisatie dient de trap van boven naar beneden te worden schoongeveegd. Rutte, Kaag, Hoekstra en hun wannabees dienen dus permanent te vertrekken. Pas als dat gebeurt zijn er kansen voor een goed bestuur.

RWrw | 29-11-21 | 11:26

Moet terugdenken aan de tijd dat er communistische regimes bestonden. In feite waren dat ambtenaren-dictaturen met een gelijkgeschakeld rechtssysteem. Bovenop op deze toeslagenaffaire prijkt de naam van de Christendemocraat Piet Hein Donner. Het is niet verwonderlijk dat het schuitje waarin hij voer nu door de drek aan het afzinken is. Het afschrikwekkende voorbeeld van Piet Hein D. werd in de lagere ambtenaren-echelons gevolgd als het lichtende voorbeeld: "Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien". Merkwaardig hoe juist het CDA zich hier heeft gedragen als een zwarte zon. Mark Rutte is een vermomde CDA-er in spijkerbroek en Donner-fiets. Monsterlijk.

Eeuwig..Op..Vakantie | 29-11-21 | 11:26

Wat zou er gebeuren als je met dezelfde onzorgvuldigheid je aangifte doet.

zevensprong | 29-11-21 | 11:24 | 2

Dan krijg je een briefje dat je het niet goed gedaan hebt en moet je 60 euris betalen. Maak je je post niet open of negeer je het verzoek en die paar euro te betalen dan kom je op een lijst, gaat je nagelstudio failliet en belsuit Bryan dat de billen van de buurvrouw toch lekkerder zijn waardoor jij achterblijft met Desteny, Sharona, Dylen en nog 5 kinderen. En dan mag je vervolgens zielig doen op TV en krijg je 30.000 euro. Vervolgens schrijven allerlei webblogs er dan nog tientallen blogjes over.

Drek van Dilderen | 29-11-21 | 11:29

@Drek van Dilderen | 29-11-21 | 11:29: Die zitten er inderdaad tussen, het ergste van het hele drama is dat juist die onverschillige fraudeurs door het opgetuigde sorry-systeem nu een mooie ToTo-prijs krijgen, de goeden en slechten zijn in deze afwikkeling niet te scheiden.

hagelkruis | 29-11-21 | 11:32

Opnieuw beginnen is de enige manier om dit op te lossen.

zevensprong | 29-11-21 | 11:15

prachtig hoor voor Rutte demissionair zijn en Corona 'crisis' af en toe het volk aanspreken op wat ze wel en niet moeten doen als 'leider' van Nederland. Als dit zo paar jaar doorgaat vindt hij het best. Want dan kan Rutte niet voor een tribunaal of een tandeloze parlemenataire enquetecommissie verschijnen vanwege hypotheekrente aftrek afschaffen, toeslagen, Groningse gas, immigratie debacle, verkiezingsbedrog enzovoorts

HetOorAakel | 29-11-21 | 11:13

Je moet je pas echt zorgen gaan maken wanneer China Nederland aanklacht wegens het schenden van mensenrechten maar ik denk dat het hoog tijd wordt voor nieuwe gezichten. De huidige kliek is doordrenkt van rare fratsen met als kenmerken: glad, dofpot, baantjes, graaien en niets kunnen. Kortom, het zit zichzelf en Nederland in de weg om verder te kunnen. Om in het in groenlinks uit te drukken: kotsbeu wordt je ervan, serieus kun je het niet meer nemen. Zo'n beetje elke nieuwe maatregel is een nieuwe pleister over de oude

Mark van Leeuwen | 29-11-21 | 11:04 | 1

Omtzigt zei het vandaag goed: er wordt niet geregeerd maar gereageerd.

hagelkruis | 29-11-21 | 11:10

Waar ik mij over blijf verbazen is dat het rapport er al weer een tijd ligt en niet naar de Kamer is gestuurd terwijl je weet dat alles tegenwoordig uitkomt en er dan toch een enorme giertank met shit over je heen komt.

Fedde71 | 29-11-21 | 10:54 | 1

En dan zeggen haha wij zijn al demissionair

dedwarsligger | 29-11-21 | 11:04

Allemaal leuk en aardig. Maar onze MSM zijn staatsmedia (NPO) of in handen van 2 activistische Belgen (links, pro-EU, net als onze huidige regering).

Dat betekent dat, op het moment dat het er echt op aan komt, bij de verkiezingen, de MSM de huidige bende weer de hemel in schrijven. Dat de echte excessen nooit het "grote" nieuws zullen halen. De huidige kliek moet en zal herkozen worden, en de waakhond van de democratie blijkt in de praktijk de bloedhond van de macht, die elke uitdaging van de macht kaltstellen. (In het geval van Fortuijn letterlijk).

In de huidige omstandigheden is de democratie stuk. En ik zou ook niet weten hoe dit te herstellen, aangezien de macht er geen enkel belang bij heeft om deze situatie te veranderen.
Uiteindelijk mondt het natuurlijk uit in een opstand met geweld. Maar dat zal nog vele jaren duren, en ver na hun tijd zijn.

TheEgg | 29-11-21 | 10:54 | 4

@van Oeffelen | 29-11-21 | 11:03: Complotten zijn dingen die stiekem gebeuren. Dit is gewoon overduidelijk en openbaar.

TheEgg | 29-11-21 | 11:22

@van Oeffelen | 29-11-21 | 11:03: Wel Occams Razor. De machten zijn dermate als spaghetti in elkaar verweven. Geen complot, maar iets wat in de jaren zo heeft ontwikkeld.

martymcfly | 29-11-21 | 11:45
▼ 1 antwoord verborgen

Kan GS niet ook eens berichten over de fraude door Bulgaren, tokkies en andere onrendabelen? Er wordt nu net gedaan alsof de overheid schuld aan alles is maar ondertussen wordt er in Nederland gefraudeerd op een manier die zijns gelijke nog moet tegenkomen.

van Oeffelen | 29-11-21 | 10:48 | 10

Niemand is tegen het aanpakken van frauderende Bulgaren.
Beschaafde mensen ergeren zich wel aan het *NIET* aanpakken van frauderende belastingambtenaren.
Fraude is fraude.

Overigens, iedereen die zich meer dan 3 minuten heeft geïnformeerd weet inmiddels dat de frauderende belastingdienst de frauderende Bulgaren juist met rust liet.
Vooral werkende mensen met onregelmatige inkomens waren de sjaak.

Dandruff | 29-11-21 | 11:22

@van Oeffelen | 29-11-21 | 11:39:

Praat niet dommer dan je schaduw.
De belastingdienst fraudeerde. FRAUDEERDE.
Doe alsjeblieft niet alsof je niet snapt wat daar mis mee is.

Natuurlijk heb je gelijk dat je nooit weet waar je over praat. Dus hier heb je je ook niet ingelezen; logisch.
Maar een frauderende belastingdienst, kom op.

Dandruff | 29-11-21 | 13:18
▼ 7 antwoorden verborgen

Stap 1: Belastingdienst greep in zonder bewijs of verder onderzoek
Stap 2: Ernstigste is dat ouders zich nooit hebben kunnen verdedigen www.ad.nl/politiek/advocaat-in-verhoo...
Stap 3: Maximaal 17 jaar aan de bedelstaf, terwijl je kinderen uit huis geplaatst zijn.

Aftreden.is.geen.straf.

Feynman | 29-11-21 | 10:48 | 1

Zeker niet als een deel van de verantwoordelijken er nog demissionair zitten en/of straks gewoon in een nieuw kabinet terugkeren.

Muxje | 29-11-21 | 13:17

Verantwoordelijk, Hoekstra, CdA

dathoujetoch | 29-11-21 | 10:48

Ga maar door om Belastingdienst helemaal tandeloos te maken....
fraudeurs en belastingontduikers beleven gouden tijden.

meneer Q | 29-11-21 | 10:44 | 1

@Va-nPuffelen | 29-11-21 | 10:29: Een tribunaal onder leiding van mevrouw Palmen, mevrouw Reijten, mevrouw Eva González Pérez en de heer Omtzigt zou een goede eerste zet zijn. www.ad.nl/politiek/advocaat-in-verhoo...

Ik heb helaas net iets meer vertrouwen in een tribunaal dan in onze rechtsstaat of een nieuwe bestorming van de Bastille. Ik geef onmiddellijk toe dat ik hier aan het kiezen ben tussen drie kwaden, tussen dood en verderf. De Ruttedoctrine eindigt hier als tumor.

Feynman | 29-11-21 | 10:39 | 2

De Bastille was toch al afgebroken in 1789?

Jezus_Boeddha | 29-11-21 | 11:38

Misschien eens kijken hoe dat in Neurenberg ook al weer ging

Toedels | 29-11-21 | 12:17

Met andere woorden: toeslagen werken niet, en deze poging om nog meer aan inkomensherverdeling te doen (anders dan de inkomstenbelasting) moet zo snel mogelijk het graf in.

konjodebonjo | 29-11-21 | 10:35

Rutte is niet meer dan een schim van wat hij vroeger dacht te zijn. Afgebladderd en roetzwart afgefakkeld tot zijn enkels. Uit zijn schoenen stijgt nog slechts smeulende rook op.

Colin.Fart | 29-11-21 | 10:34

Sta in dat bestand, heb gevraagd waarom. De brief van de Belastingdienst zegt dat de *wettelijke* termijn voor een antwoord 2 maanden is maar dat ze dit optrekken naar 4 maanden. Die dingen dus, gewoon een dienst die zich aan alle kanten niet aan de wet houdt. Maar dien als ZZP’er een dag te laat je OB aangifte in en je hebt een boete.

Ambtenaren. Tribunaaltje?

FordPrefect | 29-11-21 | 10:33 | 1

't Is ook best handig als je je eigen wetgeving kunt maken

Mark van Leeuwen | 29-11-21 | 11:09

... en de rechtspraak liep mee...

BrutusBosch | 29-11-21 | 10:32

Waarom is dit allemaal mogelijk?

Kern is de zogenaamde 'onafhankelijke journalistiek'. Het NOS journaal is een doorgeefluik van de propaganda van Rutte, en geen criticaster van wat het zou moeten zijn. De frustratie, energie en woede wordt gericht gekanaliseerd richting kleine oppositiepartijtjes, die fanatiek worden afgejaagd door 'onafhankelijke journalisten' als Arjen Noorlander en consorten. Rutte kijkt dan tevreden toe. De pijlen worden niet op hem gericht.

martymcfly | 29-11-21 | 10:31 | 3

De NPO kan niet onafhankelijk zijn want deze overheidspropagandadienst krijgt jaarlijks 800 miljoen euro van het kabinet. Kritisch zijn op de regering en uitvoerders die je zo rijkelijk belonen is natuurlijk uitgesloten.

Toos Bevergeil | 29-11-21 | 10:54

De kleine oppositie krijgt al meer dan genoeg aandacht.

van Oeffelen | 29-11-21 | 11:00

@Toos Bevergeil | 29-11-21 | 10:54: Dat klopt.

martymcfly | 29-11-21 | 11:45

Gelukkig hadden we in 2014 Pieter Omtzigt die destijds in de kamer vurig pleitte voor een keiharde fraudeaanpak voor toeslagen.

Beste_Landgenoten | 29-11-21 | 10:31 | 10

@meneer Q | 29-11-21 | 10:50: Met keihard doorpakken zal niet bedoeld zijn om zomaar een groep mensen aan te pakken maar maatwerk te leveren. Toegegeven, dat kost wel moeite

Mark van Leeuwen | 29-11-21 | 11:13

Goed gezien!
Tegenwoordig is meneer messias van beroep. Met heel veel aanbieders alhier...

Amsterdamsko | 29-11-21 | 14:00
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik ben ook benieuwd hoe PWC die klus heeft gekregen. Bij een bepaalde projectomvang moet er voor consultants bij de overheid een redelijk strenge selectieprocedure gevolgd worden rondom de aanbesteding. Misschien zeiden ze dat ze maar 4 weken nodig hadden. Kan iemand dit uitzoeken?

small_town_dude | 29-11-21 | 10:30

De afbraak van Nederland onder Rutte begint serieuze vormen aan te nemen. Werkelijk alles is verrot. Is er al een onderzoek gestart naar de mogelijke meineed van die flapdrol van de belastingdienst? Wat een land.

De Blauwe Baviaan | 29-11-21 | 10:29

Ik heb de belastingdienst op mijn persoonlijke zwarte lijst gezet. Ik geef geen geld aan terreurorganisaties die discriminatie in stand houden!

Conabonita | 29-11-21 | 10:29 | 2

Ik heb thuis een brievenbusfirma opgericht. Ik wil ook belastingvoordeeltjes.

KlaagGraag | 29-11-21 | 10:47

Tribunaal?

Deflatiemonster | 29-11-21 | 10:28

Dit soort zaken tonen maar eens te meer voor mij het belang aan van crypto-currencies. Van geld waar de overheid en de banken niet direct bij kunnen komen.

Stel dat de dadelijk een toekomst hebben met Central Bank Digital Currencies. Geen fiat geld meer, iedereen een bankrekening. Doe je iets wat in de ogen van de overheid fout is (zelfs indien onterecht), dan kunnen ze je financieel helemaal kapot maken. En probeer dan maar eens aan je recht te komen. Dit toeslagenschandaal gaat nog jaren duren. Er zijn mensen die zelfmoord hebben gepleegd, echtparen die zijn gescheiden, kinderen die uit huis zijn geplaatst door deze rotzooi ...

Het is dus erg belangrijk om ergens een potje met geld te hebben waar de overheid niet direct bij kan komen en die niet (makkelijk) inzichtelijk is voor de overheid. Crypto-currencies zijn zo'n middel. Dan kan je hopelijk in ieder geval nog in je eigen onderhoud voorzien als de overheid al het andere van je afpakt.

DolfWeerwolf | 29-11-21 | 10:24 | 3

En jij denkt dat deze toeslaggezinnen geld over hebben voor crypto? Leven van maandelijkse toeslag naar toeslag....

Lorejas | 29-11-21 | 10:26

Als het zover komt moet u eens opletten hoe snel de overheid een wet klaar heeft die crypto verbiedt of u verplicht inzage te geven in uw cryptowallets. Dat vertrouwen dat de overheid netjes blijft, ik vraag me echt af wat er moet gebeuren voor mensen doorhebben dat de vijand het spel dirty speelt.

elfenstein | 29-11-21 | 10:38

Iedereen aan de crypto, geen geld meer voor de roverheid GEEN geld meer voor COA's, ik zie alleen maar voordelen.

meneer Q | 29-11-21 | 10:59

Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat het rapport ongekend onrecht uitkwam. Een bloemlezing aan 17 jaar lang tienduizenden gezinnen helemaal kapotmaken om hun etniciteit of lage inkomen. Het duurt nog zes weken voordat het kabinet om deze kwestie een jaar demissionair is. Slachtoffers wachten nog op hun eigen geld en hun schadevergoedingen.

Zeker in de complexere zaken is er nog geen zicht op een volledig dossier voor de advocaat of wanneer de eindstreep gehaald wordt. De rijksbegroting gaat uit van vijf miljard over een periode van vijf jaar. Dit gaat dus nog jaren duren.

Zicht op genoegdoening of vergelding is er totaal niet. Het OM weigert onderzoek te doen naar de grootste en meest systematische knevelarij uit onze recente geschiedenis. Als je je zorgen maakt over een tweedeling in de maatschappij, dan was die wel of niet op de zwarte lijst van de belastingdienst. Nog steeds zijn er mensen die in de ontkenningsfase zijn, en denken waar rook is, is vuur. Die nog steeds niet achter hun medeburgers gaan staan die zonder bewijs, onderzoek of gerechtelijk proces jarenlang in de schulden zaten. Een gevangene in hun eigen huis, zonder eten voor hun kinderen, om daarna die kinderen uit huis geplaatst zien worden, terwijl er een tekort aan pleeggezinnen is. Die kids gingen dus naar internaten. Dat ziet er ongeveer zo uit: www.npostart.nl/2doc/22-11-2017/VPWON...

Als het Openbaar Ministerie het niet voor de rechter brengt, zie ik graag tribunalen. Ik zie dat als laatste kans om een wat meer ongecontroleerd volksgericht te voorkomen. Eigenrichting is iets wat vooral ontstaat in een machtsvacuüm bij ongekend onrecht wat mensen gewoon niet slikken. Dit gaat fout.

Feynman | 29-11-21 | 10:23 | 1

Tribunaal op zich is geen oplossing. Het gaat om de vorm en inhoud van zo'n tribunaal. Wat is/zijn hun kaders en wat is de inhoud van de poppetjes die zo'n tribunaal bemensen m/v. Ik heb daar al weinig goede hoop op, laat staan over het wel- en wee van zo'n tribunaal en hun slagkracht.

Va-nPuffelen | 29-11-21 | 10:29

Ik denk dat we nóg een keer goed moeten laten onderzoeken hoe het precies zit.
Kunt niet zorgvuldig genoeg zijn.

Duwbak_Linda | 29-11-21 | 10:21 | 4

Laten wij een commissie benoemen. Mevrouw Jorritsma is vást nog wel op zoek naar een leuk baantje.

bisbisbis | 29-11-21 | 10:31

En een stuurgroepje om het overleggroepje aan de praat te houden op het moment dat het werkoverleggroepje verzaakt.

Lorejas | 29-11-21 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

Tijd voor de vlaktax. Bespaart een hoop tijd en ellende. BTW op luxe consumptiegoederen naar 25%, verder alles belasten in twee schijven en afschaffen van alle onzintoeslagen. Klaar.

small_town_dude | 29-11-21 | 10:21 | 7

@C102: tragisch inderdaad.

Lorejas | 29-11-21 | 10:43

@C1O2 | 29-11-21 | 10:34: linksom of rechtsom maakt niet uit, of je nu iedereen een toeslag geeft, of dat je de betreffende dienst goedkoper maakt? De overheid betaalt hetzelfde. Mijn kinderen zijn in Belgie naar de opvang gegaan, dat kostte 4 jaar geleden 2,20 - 2,50 per uur (of je rijk bent of arm maakt niet uit), en dan bij 2.5 jaar naar de kleuterschool, dat kost 50 euro per jaar.

small_town_dude | 29-11-21 | 10:57

@small_town_dude | 29-11-21 | 10:57: Het idee was ooit, dat mensen geen besef hadden van de werkelijke kosten en dat marktwerking ervoor zorgen dat mensen konden kiezen met welke dienstverlener ze in zee gingen, waardoor de dienstverlening middels marktwerking beter en goedkoper zou worden. In theorie zou dat moeten werken.
Het is ook een manier om de belofte in te lossen van 'minder ambtenaren' die het bij elke verkiezing zoveel stemmen oplevert.

kwestie van: Operatie geslaagd, patient overleden.

fail | 29-11-21 | 14:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Aha...de zoveelste episode in het toeslagenverhaal. Ik wacht wel tot de parlementaire enquête. Deze affaire is een dankbaar onderwerp voor de media om weer eens lekker uit te halen, zonder enig weerwoord. De enige verliezers zijn de toeslagenslachtoffers. Hun leed wordt uitentreuren uitgevent.

Amsterdamsko | 29-11-21 | 10:21

Graag een tribunaal met bijpassende gevangenisstraffen. Wat die lui allemaal gedaan hebben is misdadig en kan niet afgeschoven worden onder het mom dat het hun baan was.

devil13 | 29-11-21 | 10:18

Heeft iemand al 'Tribunaal' geroepen? Anders heeft het geen gewicht. Waren er 80 jaar geleden ook al toeslagen eigenlijk?

Gumush | 29-11-21 | 10:18 | 1

Tribunalen worden na een conflict door de overwinnaars ingesteld. Geen wonder dus dat de vorige coalitie geen andere weg ziet dan zo lang mogelijk aan de macht te blijven, legaal (in een ooit nog te vormen kabinet) of illegaal (door geen nieuwe regering te vormen).

dihydrogenmonoxide | 29-11-21 | 10:26

Morgen is er weer het vragenuurtje, als Keestelpro even een bandje opneemt/ mixed met vorige vragen hierover door de tijd heen, scheelt weer spraakwater.

photto | 29-11-21 | 10:17

Je mag het niet zeggen , maar het lijkt op de vier van Vught.
Het is ongekend dat dit viertal gewoon opnieuw aan de touwtjes gaan trekken.
Waar dit land groot in is.
Het opschonen van Den Haag zal nog wel even op zich laten wachten.
Valse beloften, doen het altijd goed bij de vier.

Zitvlak | 29-11-21 | 10:16 | 1

De vier van Vucht? Taghi, Holleder...

Of de vier van Breda?

KlaagGraag | 29-11-21 | 10:52

en daarom blijft rutte demissonair. Kan hij als verantwoordelijke niet weg gestuurd worden. ps. volgens mij heeft Rutte/Kaag wel een Trol fabriek opgezet zoals Putin.

Snap_het_ook_niet | 29-11-21 | 10:15

Vanaf het begin van de kinderopvang-toeslagen, vooral na de Bulgarenfraude, heeft de MSM zich nooit iets aangetrokken van meerdere signalen bij gezinnen in desperatie.
Naast een wegkijkende politiek graag voor de geschiedenis ook vasthouden; de steeds dommere (publieke)media.

hagelkruis | 29-11-21 | 10:15

Mensenrechten houden op bij de Belastingdienst.
Nederland heeft een expliciete opt-out in het verdrag van Rome voor de Belastingdienst.

Het huidige belastingsysteem is een dankbaar aangenomen souvenir van de Nazi's

Haberdoebas | 29-11-21 | 10:14

En weer een onderzoek waaruit blijkt wat we al wisten.
Waarom hebben we eigenlijk nog parlementaire enquêtes?

Duwbak_Linda | 29-11-21 | 10:14

Gelukkig hebben we nu die vermomde dragqueen op de Belastingdienst zitten. Alles komt goed.

de Voorzittert | 29-11-21 | 10:14

Een lijst die gekoppeld is aan een algoritme waar waarschijnlijk het doel is van het algoritme zoveel mogelijk "fraudeurs" op te sporen. En natuurlijk gemaakt in opdracht van bestuurders die hun zoon vragen waarom de wifi het niet doet.... Wat kan hier fout gaan? Ongeveer alles. Het erge is nog dat inplaats van de fouten te herkennen hebben ze alles in de doofpot geflikkerd tot de dag van vandaag.

bullent | 29-11-21 | 10:14

Fijn. Dat dit hele verhaal weerzinwekkend de tent uit ruft, dat weten we nu onderhand wel. Maar ga het %$#@ ! eens heel rap oplossen dan, ongelofelijk stelletje faalhazen ! Zonwering dicht (raamstaren doe je thuis maar), vingertje d'r uit en ga.wat.doen !

Grijskijkert | 29-11-21 | 10:13

Mijn grootste verbazing iedere keer is dat ik besef dat er dus mensen zijn voor wie de toeslagen meer dan 20% van hun totale inkomen zijn. Zover had het niet moeten komen. Ik hoorde van een gezin met bijna 2000 euro toeslagen per maand. Hoe dan?

small_town_dude | 29-11-21 | 10:12 | 5

@C1O2 | 29-11-21 | 10:15: als iedereen een toeslag krijgt dan is dus eigenlijk de aangeboden dienst te duur. Dit gaat echt nergens meer over.

small_town_dude | 29-11-21 | 10:23

@small_town_dude | 29-11-21 | 10:23: Daar ben ik het helemaal mee eens. Die toeslagen gaan voor 80% in de zakken van de aanbieders.
Het nieuwe kabinet lijkt de kinderopvang straks gratis te gaan maken, dus dat wordt alleen maar erger.

C1O2 | 29-11-21 | 10:30

@C1O2 | 29-11-21 | 10:15: Zelf verantwoordelijkheid voor je kind nemen is een oplossing, zeker als je allebei werkt. Ohoh, wat hebt u het zwaar. Eigen keuze.

dathoujetoch | 29-11-21 | 10:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Is een lidmaatschap Geenstijl ook een reden tot zorg?

Hadena | 29-11-21 | 10:12 | 2

Nee. Een pre.

Lorejas | 29-11-21 | 10:15

Oh, daarom sta ik dus in dat bestand.

FordPrefect | 29-11-21 | 10:30

In hoeveel procent van de gevallen zat de belastingdienst ernaast trouwens?

John McClane | 29-11-21 | 10:10 | 1

Dat vraag ik mij soms ook af. Afgezien van de totale fuck up en het leed van de ouders, vraag ik me ook af wat er aan vooraf is gegaan voordat de belastingdienst tot dergelijke beslissingen/acties komt.

de ondode dichter | 29-11-21 | 10:24

Omze hele overheid is stuk. Ik wil een nieuwe!

pibasso | 29-11-21 | 10:10 | 1

Laten we het maar eens een tijdje zonder proberen.

C1O2 | 29-11-21 | 10:17

Belastingdienst - geen bewijs of onderzoek
Rechter - geen bewijs of onderzoek
Raad van State - geen bewijs of onderzoek
Kabinet - geen bewijs of onderzoek, alles de doofpot in, ook dit weer
Kamer - geen bewijs of onderzoek, complexe wetgeving en heksenjacht.
Hier heeft de complete Trias Politica 17 jaar lang hard samengewerkt om tienduizenden gezinnen helemaal kapot te maken. Tijd voor celstraffen!
#aftredenisgeenstraf

Feynman | 29-11-21 | 10:10 | 4

Montesqieu draait zich gillend om in z'n graf.

Grijskijkert | 29-11-21 | 12:17
▼ 1 antwoord verborgen

Kunnen we dan nu écht gaan beginnen om Rutte voor een 4e termijn uit het torentje te weren. En dit schrijnend slechte demissionair kabinet zo snel mogelijk wegwerken. Ze hebben in een paar jaar tijd dit hele land kapot gemaakt. Cosmetisch gaat het misschien nog redelijk maar dat laagje chroom gaat er binnenkort afvallen en dan komt er zo veel rot naar buiten, dat wordt echt een verschrikkelijk gezicht. En sterker nog, deze ploeg moet niet alleen wieberen maar ook hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor alle ellende die ze veroorzaken. Ze zijn bewezen strafrechtelijk in de fout gegaan en daarvoor moeten ze worden aangepakt. En snel!!!

deministerpresident | 29-11-21 | 10:10 | 3

Je zou denken dat na zo'n megafaal de heren de eer aan zichzelf zouden houden en opstappen. Het is ook niet meer houdbaar, ook niet in zake corona, Mark zou moeten erkennen dat zijn kop ondertussen een besmettelijke soort wantrouwen teweeg brengt, een allergische reactie bijna. Wil je dat het goed gaat met Nederland, Mark? Rot dan op, je THT is verstreken, blijven zitten en doen alsof er niks aan de hand is maakt het enkel nog veel erger.

elfenstein | 29-11-21 | 10:13

Zolang er nog zoveel mensen bedonderd, belogen en bestolen willen worden door Rutte en zijn corrupte partij/achterban, beklimt deze clown gewoon weer lachend het torentje.

Ommezwaai | 29-11-21 | 10:17

Het is raar dat er niet één partij politieke munt weet te slaan uit het mismanagement van die knakker...

Enter Yeti | 29-11-21 | 10:30

En toch laten we de daders gewoon zitten, ze mogen doorgaan met het land vernielen en u volkomen voor gek verslijten met maatregeltjes, spoedwetjes, milieustrooigeld en massainstroming. Ik zou me ook helemaal kapot lachen als ik Rutte zou zijn, je kan niet anders dan bewondering voor 'm hebben dat ie d'r mee wegkomt. Nog steeds.

elfenstein | 29-11-21 | 10:09

Er staan natuurlijk nog meer namen in die nog niet genoemd zijn en niet genoemd mogen worden. Of ze zijn zwart gelakt.

laurentius | 29-11-21 | 10:09

Zucht, rond dat gehuil aub zsm af. Ben toeslagenaffaire-doodmoe.

Behangdelul | 29-11-21 | 10:08 | 9

@elfenstein | 29-11-21 | 10:33: "Verantwoordelijken de laan uitschoppen met een levenslang verbod op werken bij de overheid erbij." mee eens maar tot hoever reikt dat dan? Ik zou dit persoonlijk laten gelden voor alles en iedereen die bij de belastingdienst werkt plus de verantwoordelijke staatssecretaris.

Behangdelul | 29-11-21 | 10:52

Ja, laten we het nu maar weer eens over het klimaat hebben of zo. Of het formatie proces.....

john7682 | 29-11-21 | 10:56
▼ 6 antwoorden verborgen

De verantwoordelijken moeten voor een tribunaal verschijnen. Oh wacht, het woord 'tribunaal' mag in NL niet worden gebruikt.

isitsoornot | 29-11-21 | 10:08

Het toeslagenschandaal heeft aanzienlijk meer tijd nodig om uit te razen dan het coronavirus. Om met de woorden van Omtzigt te spreken: "dit gaat niet weg".

Waagmeester | 29-11-21 | 10:08

Als PWC er al vier maanden over doet om het voor 450 dossiers uit te zoeken dan snap ik wel dat de ambtenaren het niet zelf konden voor 9000 dossiers. Dat zou 10 jaar duren.

small_town_dude | 29-11-21 | 10:06 | 2

Uurtje factuurtje, opdrachtgever met eindeloze zakken geld, dan maak je geen haast.

John McClane | 29-11-21 | 10:10

Uurtje per dag echt werken. Verder strategieoverleg, strategieoverleg voorbereiden en strategieoverleg uitwerken. Voortgangsoverleg, voortgangsoverleg voorbereiden, voortgangsoverleg uitwerken. En zo voort...

Hadena | 29-11-21 | 10:15

@goedverstaander | 29-11-21 | 10:20: wel grappig, die video is HET ultieme bewijs voor wappies. Google er eens naar.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/19/antwerps-ziekenhuis/

Dan rest de vraag: blijf je deze shit verspreiden of niet?

Behangdelul | 29-11-21 | 10:32

@goedverstaander | 29-11-21 | 10:49: zeker gedaan. Maar waar u het aanhaalt als "bewijs" voor dat de IC's niet vol liggen met ongevaccineerden haal ik dat artikel aan dat het BS is.

Behangdelul | 29-11-21 | 10:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Rutte, de langst zittende doofpot.

TheEgg | 29-11-21 | 10:05 | 1

De definitie van een 'doofpot' zegt inderdaad dat de overgebleven resten [brandstof] opnieuw kunnen worden gebruikt.

small_town_dude | 29-11-21 | 10:09

Ja beste mense..het wordt zo zachjesaan weer eens tijd om de hooivorken van zolder te halen........!

grapjasz | 29-11-21 | 10:05 | 1

Ik heb nog wel een paar trekkers staan. Haal maar op, dat praat wat makkelijker.

prutsclown | 29-11-21 | 11:59

Nu weten wij het wel . ..

abonnee2019## | 29-11-21 | 10:05
-weggejorist-
Drek van Dilderen | 29-11-21 | 10:05

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Batavia Casino. Hét online casino van Nederland
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland