Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Elektrische Rolls Royce vernedert records

Mooi raar ding

En schijnt best snel te zijn ook. Per aparte recordpoging 200 tot 300 kilometer per uur sneller dan de vorige recordhouder, de Siemens e Aircraft powered Extra 330 LE Aerobatic. Komen die records:

- Een topsnelheid van 555.9 km/u op 3 kilometer, het vorige record was 213.04 km/u sneller dan Siemens
- Een topsnelheid van 532.1km/u over 15 kilometer, 292.8km/u sneller dan Siemens
- Klom in 202 seconden naar 3000 meter, 60 seconden sneller dan Siemens

Nou, schaar ons onder de indruk. Maar, komt voorlopig nog even niet in de buurt bij wat de meest opgevoerde single props op kerosine kunnen. Daar staat het record voor horizontale topsnelheid sinds 2017 met 892.69 km/u op naam van de ongekende bruut genaamd Voodoo, "a highly modified North American P-51 Mustang". Daarvoor was het record vanaf 1989 met 850.26 km/u overigens in handen van de minstens zo heerlijke Rare Bear,  "a highly modified Grumman F8F Bearcat". Filmpjes van beide legendes, na de breek.

De eerste vlucht

Record run 2017 Voodoo P51 Mustang

Die heerlijke Rare Bear Grumman F8F Bearcat

Reaguursels

Inloggen

Een echte Rolls rijdt een op vijf.

J.Cash | 04-12-21 | 01:27

Spitfire 2.0. Wat een techniek in een prachtig vliegtuig.

Sjakkie van de Hoek | 03-12-21 | 23:17

Deze vind ik óók heel gaaf; niet zo snel, maar wél bereikbaar wellicht voor "Den zoogenaamden gemeenen man".
Komt het dichtst in de buurt van de fantastische belevingen in de vlieg-dromen die ik als jongen vaak had:

www.youtube.com/watch?v=FzhREYOK0oo

Peter Emile | 03-12-21 | 22:24

En toch heeft elektrisch vliegen niet de toekomst. Wat je wilt van en brandstof is een zo hoog mogelijke calorische waarde per kilogram, brandstof die mobiel is en brandstof die makkelijk te vervangen of aan te vullen is. om die drie redenen valt stroom dus af.

De CEO van Austrian had een paar jaar terug een berekening laten doen, waaruit bleek dat een 767 ongeveer 20x z'n eigen gewicht in batterijen nodig heeft om van Wenen naar New York te vliegen. Dan hebben we het nog niet over laadtijden gehad, je mag niet verwachten dat een luchtvaartmaatschappij een week kan wachten voor een turnaround. En dan zijn die batterijen ook nog eens schadelijk voor het milieu en de stroom komt vast ook uit van die fantastische kolen- of biomassacentrales.

Dus leuk al die records, maar zolang er geen betere batterijtechnologie is (en die hebben ze nog steeds niet), zou ik m'n geld inzetten op andere brandstoffen. Maar ach he, elektriciteit is zo'n hype momenteel.

Jessinator | 03-12-21 | 21:56 | 5

Waterstof en brandstofcel is denk ik eerder een optie dan batterijen?

CamaroHans | 04-12-21 | 01:00

Verbaas me telkens over die commercials voor elektrische auto's van de sportievere merken, het nieuwe sportief en dynamisch zijn de termen. Elektrische rijden is niet sportief want gas geven is een aan uit knop en dynamisch is onmogelijk want tyfus zwaar en dat voel je meteen als je niet als een raket rechtdoor gaat. Ja ik ben al 2 jaar ervaringsdeskundige.

Misterspok | 04-12-21 | 08:31

Ja zelfde verhaal als de tesla vrachtwagen. Die is door de batterij al zo zwaar dat hij haast geen vracht zou kunnen trekken. Daarom waarschijnlijk ook nog niet op de markt.

PSYx | 04-12-21 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi hoor. Hoeveel bommen kan hij dragen over welke afstand?

der Schweinigel | 03-12-21 | 19:52 | 1

Na 300km moet je naar de laadpaal.

Hommel | 03-12-21 | 20:49

En dan te bedenken dat een spitfire in WOII dik boven de 700 km/u haalde.

Hommel | 03-12-21 | 18:53 | 2

Een Spit raakte bij lange na niet in de buurt van 700km/u. Dat waren alleen de laatste versies, die verschenen vanaf eind '44, en dan alleen wanneer niet beladen.

Klapmaffer | 03-12-21 | 20:58

@Klapmaffer | 03-12-21 | 20:58:
Grappige reactie. Eerst krachtig onderuithalen van het bericht om het bericht vervolgens te bevestigen.

Aart4888 | 04-12-21 | 07:23

Hoeveel CO2 en PFAS voorkomt vliegen op batterijen ?

vanhetvarken | 03-12-21 | 18:15

Altijd en opnieuw hebben de Britten de eer geweldige uitvindingen te doen.
De lijst is te lang om op te noemen.
Wanneer kan ik eens een keertje trots zijn op Holland?
Een keertje maar, en begin nu niet over dijken en bagger.
Een grote bek hebben we, dat dan weer wel.

bigstone | 03-12-21 | 17:50 | 11

Drop, Stroopwafels en niet te vergeten koperdraad.

abeltasman | 03-12-21 | 19:44

Mijn beste Fens, de kaasschaaf komt toch echt uit Noorwegen (Lillehammer) vandaan.

Art Vasch | 03-12-21 | 20:29

@Art Vasch | 03-12-21 | 20:29: Hahaha, vast door de noormannen meegenomen van op een van hun rooftochten alhier ;-)

D-Fens_1963 | 03-12-21 | 20:32
▼ 8 antwoorden verborgen

Dit is slechts virtue signaling van Rolls Royce. Kijk ons eens de elektrificatie van mobiliteit eens serieus nemen. Airbus doet dat ook inmiddels. Batterijen en waterstof gaan het niet worden in de commerciële internationale luchtvaart. Als dan, dan wordt het syntetische kerosine, die van waterstof gemaakt wordt met de nodige hoge verliezen (voor de waterstof en de daaropvolgende stap). U zult het gaan merken in de prijs voor uw ticket. Vliegen zal weer elitair worden.

Louter Leuter | 03-12-21 | 17:35 | 4

Batterijen de helft zo zwaar en dat gaat hem dan echt wel worden in de luchtvaart. Maar vooral voor heel korte vluchten.

Beste_Landgenoten | 03-12-21 | 18:35
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi man, nu nog een accu zien te vinden die op grotere hoogte en dus veel lagere temperaturen presteert.
Neem verder aan dat de eerste grootschalige vluchten diepvriesladingen zullen zijn.

D-Fens_1963 | 03-12-21 | 17:25

Het blijft K*T dat afspelen van filmpjes in de GS app... bagger.

Harrie-Couvert | 03-12-21 | 17:18

Wat is de actieradius van dit vliegtuig en wat bij een gewone kerosine motor?

Zoelense Hobbyboer | 03-12-21 | 17:18 | 2

Bij koud weer al veel minder,wat moet dat op 10 km worden met die E-kisten.
Daar is het -50.

De Profundus | 03-12-21 | 17:29

Bij allebei twee keer de helft.

keistad | 03-12-21 | 18:19

Beetje een opgevoerde Spitfire. Jolly good show, boys.

funda | 03-12-21 | 17:07 | 1

Was ook het eerste wat ik dacht; een Spitfire, maar dan elektrisch. Slimme design -aanpak, want hiermee heb je de ouderen onder ons gelijk mee.

polderslootje | 03-12-21 | 18:25

Na het record direct landen, want dan zijn de accu's leeg.

p3xxx | 03-12-21 | 17:07 | 1

Ja ach weet je, tzal ergens beginnen hè.
En in dit geval ook wel weer (snel?) ergens eindigen.
#Electric aviation is here to stay. Even on the ground.

D-Fens_1963 | 03-12-21 | 17:31

Waterstof met zonne-energie uit een woestijn is beter alternatief, dat men elektrisch alleen maar kan demonstreren als bigger better faster is zo triest, 5 miljard naar de tesla elite ipv naar vw lupo, daar staan we dan met luxe onnodige shit het milieu te hypen.
Een simpel postvliegtuigje of flying doctors ding was zo veel mooier geweest, maar nee, zie ons...

28 | 03-12-21 | 17:00

Als God had gewild dat mensen kunnen vliegen, dan had Hij ons wel snavels gegeven.

Mr_Natural | 03-12-21 | 17:00 | 1

Vleugeltjes. Gelukkig gaf Hij ons nog wat energiedrankjes.

der Schweinigel | 03-12-21 | 19:57

Voor wie ervan houdt.
Greg's airplanes and automobiles.
In depth nerd uitpluizerij over vliegtuigen, turbochargers, en als dat fraais, waardoor je toch wat verbaasd raakt over bijvoorbeeld hoe ver men in 1940 al was met motortechniek en hoe de Engelsen zichzelf op achterstand zetten met hun gedateerde motoren. Ze hadden bekijk dat de Amerikaanse president ze voorzag van high octane brandstof want anders hadden ze de Battle of Britain glansrijk verloren.

De Duitsers waren hen mijlen voor, wat vooral kwam door de absurde klassenmaatschappij, zodat briljanten ontwerpen stukliepen op cruciale blokhoofden ergens in de Chain of Government. Zo gebruikte Rolls Royce nog de carburateur in plaats van injectie. Dat scheelde zo 10% aan vermogen.

Beste_Landgenoten | 03-12-21 | 16:57 | 4

@D-Fens_1963 | 03-12-21 | 17:36:
Zoek ik niet op, kennis heb ik reeds. Kuch kuch. Laatst het boek "The secret horsepower race gekocht".

Maar als je echt interesse hebt. De zero was geen duikbommenwerper. Maar het grote voordeel van de zero was zijn lage gewicht. Dat ging dan ten koste van de stevigheid...

Er was één meneer op het Britse ministerie die een hekel had aan brandstofinjectie. Zomaar. En dus gingen de Britten met 10% achterstand de oorlog in...

Maar ergens heb ik het idee dat je een heel klein beetje zit te stoken..

Beste_Landgenoten | 03-12-21 | 18:15

Gelukkig slaagden de Duitsers er vervolgens in om de eerste voorsprong totaal te vernaggelen, waarbij intern gekonkel en geneuzel tal van geniale uitvindingen en ontwikkelingen hebben vertraagd of totaal om zeep geholpen. Met als gevolg dat de Duitsers met dezelfd bommenwerpers de oorlog eindigden waarmee ze hem startten: de He-111, ook km maar wat te noemen. En dat kwam dan weer omdat de opzet van hun corrupte, hielenlikkende dictatoriale maatschappij iedere vorm van logica naar de kloten hielp.
Mar goed, laat t duidelijk zijn: de Duitsers hebben nooit een schijn van kans gehad deze oorlog te winnen. Eikels

Klapmaffer | 03-12-21 | 21:06

@Klapmaffer | 03-12-21 | 21:06:
Hmmm, I beg to differ. Genoeg what is scenarios maar de eerste die bij me opkomt is de keuze om halverwege de aanval op Moskou eerst een paar weken naar het zuiden af te buigen. De splitsing van de aanval was funest voor de verovering van Moskou.. Ik denk dat de Duitsers in december 1941 de oorlog verloren hadden. En ook, als de Me262 twee jaar eerder, wat technisch kon, operationeel was, had de Amerikaanse luchtmacht ook geen kans gehad. Gelukkig echter was Hitler te eigenwijs om de oorlog over te laten aan professionals.

Beste_Landgenoten | 03-12-21 | 21:19
▼ 1 antwoord verborgen

Thunderbird 1 gaat veel sneller.

dathoujetoch | 03-12-21 | 16:47

Mooi man al die accu’s die bijna niet te recyclen zijn, en je op kunt laden met het verbranden van nat oerbos.
Geweldig voor het milieu en climaat

Het leven is zwaar | 03-12-21 | 16:47 | 8

@funda | 03-12-21 | 17:08: Hmmm, interessant.
Wellicht kunnen we beter iets bedenken om het (snel) verplaatsen van grote hoeveelheden vracht en mensen door water te laten plaatsvinden.
Alhoewel 1000kg/m3……

D-Fens_1963 | 03-12-21 | 17:44

Flikkeren we gewoon ergens neer op een strand in verwegistan, kindarbeiders doen de rest. Het is inderdaad het probleem verplaatsen in plaats van oplossen.

keistad | 03-12-21 | 18:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik weet het niet hoor. Dit toestel is me te snel ontwikkeld. Ik wil eerst de gevolgen op lange termijn weten.

BobDobalina | 03-12-21 | 16:43 | 5

Krijg ik nu 7200 euro boete als ik hier niet in stap?

quantumcollider | 03-12-21 | 17:02

Valt me tegen bob, "trust the engineer"

keistad | 03-12-21 | 18:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig niet weer zo'n bezopen elektrische minkukel op wielen

Tobi | 03-12-21 | 16:42

Batplane 1941!

Einde van de Domheid | 03-12-21 | 16:39

Waarom zijn batterijen zo zwaar? Elektriciteit weegt toch bijna niks?

Mr_Natural | 03-12-21 | 16:39 | 2

En het zorgt ook nog eens voor licht.

Cunts-en-kitsch | 03-12-21 | 16:47

De batterijen zijn niet zwaar de zwaartekracht trekt wat heftig

jeweettochniet | 03-12-21 | 16:47

Heb al eens geprobeerd een scheet te laten die sneller ging dan het geluid. Maar man man man, wat een bende gaf dat.

Leptob | 03-12-21 | 16:37 | 4

@funda | 03-12-21 | 17:06:
Kon ik niet meer nagaan. Het kan natuurlijk ook zijn dat ie de binnendoor route had genomen.

Beste_Landgenoten | 03-12-21 | 18:19

Ik heb ooit een scheet gelaten waarvan ik dácht dat het een scheet was.
Maar het was diarree.
Man man man. wat een bende gaf dat.

Peter Emile | 03-12-21 | 22:35
▼ 1 antwoord verborgen

Als ze windmolentjes achter de propellor plaatsen, laadt het vliegtuig zichzelf op.

Mr_Natural | 03-12-21 | 16:35 | 3

Die dingen hangen al onder lijnvluchten, voor de accu's.

rifraf | 03-12-21 | 16:44

De Stuka had ook kleine windmolentjes (die een sirene aandreven)...

Louter Leuter | 03-12-21 | 17:29

Jaja... maar haalt-ie Epstein Island?

antagonist | 03-12-21 | 16:34 | 2

Alleen met hele lichte kleine meisjes er in.

Mr_Natural | 03-12-21 | 16:40

Heel gaaf.
Maar hoe *ver* kan het ding?
Waterstof lijkt me wellicht praktischer...

hotmint | 03-12-21 | 16:33

Maar kan je er ook 600 mensen in vervoeren?

Rest In Privacy | 03-12-21 | 16:32 | 3

Ja als je hem 500 meter lang maakt met vleugel spanwijdte van een kilometer. Dan henb je 450 meter voor de batterijen en de overige 50 voor passagiers.
En dan kan je van Schiphol naar Rotterdam vliegen voordat de batterijen weer helemaal opgeladen moeten worden.

sinar2 | 03-12-21 | 16:37

@sinar2 | 03-12-21 | 16:37:
Gewoon een kleine kernreactor aan boord voor de stroomopwekking, net als in een onderzeeër. What could possibly go wrong

nowomowa | 03-12-21 | 17:51

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Batavia Casino. Hét online casino van Nederland
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland