Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Roken moet € 60,- per pakje worden'

Goedkoper dan cocaïne!

Foto uit de tijd dat roken gewoon nog LEUK was voor personen die op dat moment krap achttien jaar oud waren: een jongeman doorlucht zijn longsysteem met een gezonde lading kankerhelende stoffen. Of is het soms toeval dat de grootste sporters ter wereld vroeger op de toppen van hun kunnen presteerden met sigaretten (* & *), en nu ze allemaal gestopt zijn met roken, en net als Thierry Baudet zijn gevaccineerd met Pfizer, dood neervallen? NEE! En dan die prijs. Het is gewoon een complot van de overheid, telkens die vieze kwartjes erop. We schrijven 1985, toen onze eigen keuzes nog kwamen voor omgerekend minder dan 2 euro. We zouden echt stoppen als het vijf gulden zou worden. Of nee: tien gulden. En toen werd het 2005 en toen werd het 5 euro. En nu is het acht euro en straks is het gewoon zestig euro, want, zo blijkt uit onderzoek: "De helft van de rokende Nederlanders stopt pas bij een prijs van zestig euro." En daarna wordt het: EEN MILJOEN EURO. Voor een pakje sigaretten.

ZESTIG EURO voor een pakje sigaretten

Dat vind ik


Poll is Verlopen.

ZESTIG EURO voor een pakje sigaretten

Dat vind ik

Reaguursels

Inloggen

snap überhaupt niet wel weldenkend mens nu nog begint met roken, wetend dat het schreeuwend duur is en zeer slecht voor je gezondheid. En de stinkende kleren, haren en stinkmuil niet te vergeten. vies, jakkes, bah

borus | 23-11-21 | 20:54

Voor de verstokte roker; we hebben één europa met vrij verkeer van personen , goederen en diensten. Dus hup, de auto in voor de jaarlijkse rit naar Polen waar je gelijk je jaarvoorraad haalt. En als je dat net een mederoker doet en er een dieselauto voor neemt ben je nog goedkoper uit.
En mocht je aangehouden worden; het is voor eigen gebruik, niet voor de verkoop

me163komet | 23-11-21 | 19:21

Heel goed want roken is het nieuwe zitten.

Warthug | 23-11-21 | 17:27

60 vind ik stom.
Laten we beginnen met 20...

hotmint | 23-11-21 | 16:20

5 euro voor een slof hier. 200 sigaretten. Lekker man.

Forex | 23-11-21 | 15:07

Smoke in the Water..Deep (Throat) Purple.

In-To-Graphics | 23-11-21 | 15:00 | 1

nieuwe album van dp uit op 26 november. still going strong

borus | 23-11-21 | 20:51

Volgens mij bedoelen ze het net andersom: "De helft van de rokende Nederlanders stopt al bij een prijs van zestig euro."

SaintNick | 23-11-21 | 14:41

Ik raad iedere roker die ziek wordt, aan om het moment te gebruiken om te stoppen met roken. Ik ken geen roker die liever geen roker zou zijn. Het stoppen is het probleem. Tijdens ziekte rook je al niet of minder, pak die kans en stop er helemaal mee.

mr_awesome | 23-11-21 | 14:24 | 2

Zo ben ik er inderdaad vanaf gekomen. Het koste na 3 dagen goed ziek zijn nauwelijks meer moeite om het niet roken vol te houden.

Stuffed Human | 23-11-21 | 14:48

Ik ging overgeven na een avond sjekkies paffen.

Jezus_Boeddha | 23-11-21 | 15:14

Dan moet de Bijstand omhoog, wat ik zo aan de balie zie staan lijken me niet de aller slimste.

Uw Verzekeringsadvis | 23-11-21 | 14:23

Naast dat dit beleid pure discriminatie en aanzetten tot haat tegen een specifieke groep is, is het weinig effectief. Net als bij duurdere alcohol en benzine is dat prima voor de staat, maar minder goed nieuws voor de locale middenstand. De roker past misschien even z'n hoeveelheid aan, maar is daarna snel weer op het oude niveau. De roker geeft echter weer minder geld uit aan de locale middenstand (luxe producten, uit eten, kleding), en stapt sneller naar de prijsvechter. Maar dat zal de overheid een worst wezen, extra inkomsten zijn binnen, mede mogelijk gemaakt door subsidieslurpers dramclubjes die denken winst geboekt te hebben.

Nederlanddraaitdoor | 23-11-21 | 14:17

Wat een hypocriete regering hebben we in Nederland. Roken mag niet meer want is slecht (is wel zo) voor de menschen, maar in plaats van te verbieden maakt men de prijs van een pakje peuken erg hoog, want de accijnzen moeten natuurlijk wel binnenkomen. Nou gaan er steeds minder mensen roken, dus geld moet ergens anders vandaan komen. Ineens worden we op TV voortdurend aangespoord om te gaan gokken. Gokverslaving is net zo erg als roken want ook een verslaving en met een beetje pech hou je geen stuiver over. Maar dat mag dan weer wel. Ik snap het niet.

Toos Bevergeil | 23-11-21 | 14:07 | 2

En weet u wie eigenaar is van Holland Casino, en aan wie de volledige netto winst uitbetaald wordt?

Nuuk | 23-11-21 | 14:57

Mag ik raden? De Staat der Nederlanden.... Maar dat zijn wij toch allemaal? Dus als Uw rokende buurman een sigaretje opsteekt gaat dat indirekt naar U. (Behalve als U zelf rookt, datdanweerwel)

bastemeijer | 24-11-21 | 07:15

Drie keer per jaar naar Luxemburg en de achterbak volplempen. Staatsbemoeienis, nooit goed.

1nfidel | 23-11-21 | 13:30

Schaf het leven af. Iedereen een chip ingespoten en met de QR-code die je dagelijks krijgt toegestuurd wordt je dagbesteding geprogrammeerd. Het komt er aan...

Ram_Ram | 23-11-21 | 13:27 | 2

Verbieden, verbieden, verbieden. Het zou verboden moeten worden!
Wat een probleem hebben we toch met gezondheid. We hebben nog maar een levensverwachting van ruim 80 jaar en dat is natuurlijk de hele geschiedenis veel hoger geweest. Wat een ramp.

Alle gekheid op een stokje. Mijn idee bij ethische dwang is dat dit niet iets is van religie en met wegvallen daarvan het wel minder zal worden. Nee, blijkbaar zijn er mensen die de enorme druk voelen hun mede-burgers van alles op te leggen wat moreel juist zou zijn. Vroeger was religie daar de uitlaatklep voor, nu is dat gezondheid en klimaat.

Iedereen weet wel dat roken niet gezond is, en zo zijn er meer dingen te bedenken, maar laat aub ook verantwoordelijk bij de mensen zelf.
Ik vrees echter dat u gelijk kan krijgen met de opmerking dat we helemaal geprogrammeerd gaan worden hoe keurig te leven.

Nuuk | 23-11-21 | 15:04

U heeft gelijk. Maar verslaving is kudt. Daar zit het probleem. Ikzelf moet domweg geen bier in huis halen. Dan gaat het goed... Anders. En voor laagopgeleiden is dat nog net ff lastiger. Overigens ben ik tegenstander van prijsverhogingen als model. Pak je alleen de allerarmsten mee. Verslaving is te complex om zo op te lossen.

bastemeijer | 24-11-21 | 07:19

Graag ook gelijk houtkachels verbieden, die zijn nog ongezonder dan roken. Vervolgens alle suikerhoudende frisdranken 50,- euro per liter maken.

priwax | 23-11-21 | 13:19 | 1

Heel juist. U weet van aanpakken. Nu doorpakken.

ljcoster | 24-11-21 | 09:07

Het naargeestige nudgen van individuele burgers houdt niet op. Natuurlijk in hun eigen belang en zo niet dan toch voor ons aller heilstaat. En meer dan de helft van het GS-publiek vindt het allemaal prima. Als hier de liberalen niet zitten waar dan nog wel? Verbied wat u persoonlijk niet bevalt, dat is het nieuwe rechtse denken.

Joris Beltsin | 23-11-21 | 13:18

Ik zie de markt voor schaamhaar nog eens heel groot worden.

Hadena | 23-11-21 | 13:17

Alleen al om de tering zooi die rokers achterlaten. Pakjes en peuken liggen werkelijk overal. Smerige mensen.

Mali | 23-11-21 | 13:02 | 1

Dan mogen die smerige mondkapjes ook naar de 120 euro.

Joris Beltsin | 23-11-21 | 13:19

Roken ontmoedigen is prima, maar met deze idiote prijzen kopen de junkies hun genotsmiddelen wel illegaal.

ZoltarTheMagnificent | 23-11-21 | 13:00 | 1
-weggejorist-
Aj199.. | 23-11-21 | 13:09

Een cadeau voor maffia. Er is bij het huidige prijsnivo al een crimineel circuit voor 'illigale' sigaretten, laat staan bij een prijs van 60 euro.

Stuffed Human | 23-11-21 | 12:44

Voor roken zijn er 2 opties: 1) verbieden als een harddrug a la heroïne of 2) het dezelfde status geven als sterke drank. Het huidige beleid door het steeds flink in prijs te verhogen is een smerige tactiek, waarbij met name de onderklasse flink onder moet lijden, want al is de verhoging met een paar euro's fors het zal een verslaafde niet doen stoppen. Onze werkster leeft op minimumniveau. Vroeger kookte ze en at ze nog gezond. Tegenwoordig is het zo'n beetje alleen droog brood geworden, omdat haar rookkosten al het budget inneemt. En een vrouw die al 40 jaar rookt en het ook als haar enige afleiding ziet, die kan niet zo gemakkelijk stoppen. Het huidige beleid is gewoon smerig wurgbeleid. Dus heb moed en verbied het of doe normaal en laat mensen hun eigen ongezonde keuzes.

Grachus | 23-11-21 | 12:40 | 2

"En een vrouw die al 40 jaar rookt en het ook als haar enige afleiding ziet, die kan niet zo gemakkelijk stoppen..."

Geen idee of het komt door haar vrouwdom maar je kunt na veertig jaar nog steeds gemakkelijk stoppen. Het heeft toch met wil en doorzettingsvermogen te maken. Maar eerlijk is braaf: het is haar eigen keuze. Ik heb de mijne gemaakt.

Fulminator | 23-11-21 | 12:56

Nuttige info: gauw pakjes sigaretten voor € 59,95 in de schappen zetten.

RideFreeOrDie | 23-11-21 | 12:39

Ik ben begonnen met roken als voorbehoedsmiddel. Op de pakjes stond/staat: 'Roken maakt onvruchtbaar'. Zit nu met vier kids dus het hielp niet echt . Waar kan ik een schadeclaim poneren?

IdeasAreBulletproof | 23-11-21 | 12:23

Ben nu een jaar gestopt.
Partner 2 jaar gestopt.
Scheelt een hoop geld.
Beter voor de gezondheid.
Maar...... heel af en toe wordt het ontspannende peukje best wel gemist...

Waar ik mij nog steeds aan stoor is de betutteling van de roker: door de onruststoker......

MK27 | 23-11-21 | 12:16 | 2

Heel goed meneer. Ik ken u en uw partner niet maar ben erg trots op jullie.
Hoop dat mijn moeder ook snel stopt. Van 10 peuken per dag naar nu 1-2.

TERUGVANWEGGEWEEST | 23-11-21 | 13:34

@TERUGVANWEGGEWEEST | 23-11-21 | 13:34: tip van een gestopte roker: NIET zeuren over het roken van moeders.
WEL het "minderen" van moeders prijzen.
Tip: maak eens een overzicht wat moeders met haar minderen heeft bespaard.

Het is niet makkelijk maar ook ik heb eerst geminderd en ben vervolgens gestopt, een jaar geleden.
En van dat geld is er een vakantie geboekt, voor 2022.

MK27 | 23-11-21 | 13:45

Dus iets mag blijkbaar (praktisch) verboden omdat je het zelf toch niet doet?
Wat een kortzichtigheid alom. Nu ben je misschien zelf niet aan de beurt, maar dit schept een precedent voor iets wat je wel aan het hart gaat...

Ben benieuwd of alle niet-rokende vetkleppen hier die "prima" hebben gestemd, het dan ook goed vinden als hen de toegang tot de snackbar werd ontzegd. Of als ze niet langer ongezonde boodschappen mogen inslaan zolang hun BMI te hoog is. Uiteraard gehandhaafd door een een sociaal controle systeem met QR code.

(FYI: ik rook niet.)

_Roy_ | 23-11-21 | 12:13 | 6

Precies. Overheid, hou op met die betutteling!

Partij v/d Paashaas | 23-11-21 | 12:41

@Pensionista | 23-11-21 | 12:20: Met verbieden heeft het niks te maken; de overheid kijkt wel uit want de inkomsten voor de BV Nederland zijn bepaald niet gering. Maar de kosten lopen natuurlijk wel enorm uit de klauwen. Net als de hypocrisie bij veel mensen; helemaal voor de strenge coronamaatregelen zijn en tegelijk oeverloos willen blijven zuipen, vreten & paffen en geen prijsverhoging willen accepteren, maar meteen mekkeren over verbieden.

Ter vergelijking:
In de 1 en 3/4 jaar vanaf 05-03-'20 noteerde corona zo'n 19.000 doden.
In eenzelfde periode van 1 en 3/4 jaar sterven gemiddeld 143.500 mensen door leefstijl gerelateerde ziekten (78.750 door kanker, 64.750 door hart- en vaatziekten), bijvoorbeeld aan/door het verslavende gebruik van alcohol, tabak, grenzeloos veel suiker & zout met daaraan gekoppeld een bewegingsarmoede waar Bruls zich wel in kan herkennen.

In wezen is corona ook een aanzienlijk leefstijl gerelateerd probleem; het treft vooral mensen met zowel comorbiditeiten als obesitas (gemiddelde bmi der coronapatiënten is nu 30.7) & suikerziekte.

Now put that in your pipe and smoke it.

Tierelier | 23-11-21 | 13:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Zijn rokers eigenlijk wel ontvankelijk voor covid19? Zo niet dan kan ik me enig chagrijn wel voorstellen.

Arnold9638 | 23-11-21 | 12:12

stappen we toch vrolijk over op wiet? Dat wordt gewoon gedoogd uiteindelijk

dumbfarmer | 23-11-21 | 12:10

We moeten ergens al dat landjepik van de boeren van bekostigen en de duizenden gelukszoekers

Aatje | 23-11-21 | 12:09

Volgende stap: accijns op vlees.

quantumcollider | 23-11-21 | 11:56 | 2

Ach.U heeft ook die documentaire gezien met die overspannen koe, waar het kalf van is weggehaald? Allemaal nepnieuws.

Weethetallemaalniet | 23-11-21 | 12:01

De rokers in de verdomhoek, net zoals de ongevaccineerden en zwarte Piet. Universiteiten woke, negerzoenen verboden, straatnamen die niet meer mogen. Het gaat lekker hier in ons polder landje.

Sande | 23-11-21 | 12:06

Als roken onbetaalbaar of verboden wordt, waar gaan we dan de schatkist mee vullen...?

Air van Boven Dorens | 23-11-21 | 11:52 | 2

De schatkist? Dat zijn wij toch met zijn allen? Als U teminste een verblijfsvergunning heeft.

Weethetallemaalniet | 23-11-21 | 12:02

Boetes

Ed Bever | 23-11-21 | 14:48

Blij dat ik allang gestopt ben...je geld in rook op zien gaan....zonde

Den-Pol | 23-11-21 | 11:51 | 3

En voedsel verandert in stront... Zonde.

_Roy_ | 23-11-21 | 12:15

Maar dat wil ik wel zelf beslissen

Pensionista | 23-11-21 | 12:21

Gewoon bij wijze van gedachte-experiment.
Waarom kun je de verkoop van iets waar nicotine in zit niet gewoon verbieden?
Of tabaksartikelen.
Het valt gewoon onder drugs, net als koffie en alcohol en paracetamol.
Alleen nog niet onder de verboden drugs.

AdvocatusDiaboli | 23-11-21 | 11:43

Ach ja, dan wordt roken ook iets dat alleen voor de rijken is weggelegd. Nieuw statussymbool voor jonge criminelen ook.

small_town_dude | 23-11-21 | 11:43 | 1

Terwijl nu juist de armsten en laagopgeleiden roken. Het is niet eerlijk.

Weethetallemaalniet | 23-11-21 | 12:03

Ik rook niet meer. Opgelost.

Lorejas | 23-11-21 | 11:43 | 1

Ik laat mij prikken opgelost, eet ook alleen wat voorgeschreven wordt opgelost. Zeg alleen wat mag opgelost.

Pensionista | 23-11-21 | 12:24

Kinderen van rokers roken ook. Eigenlijk zou je net als Duitsers (tot1945) en Zweden (tot 1978) maatregelen kunnen nemen zodat deze groep zich niet kan voprtplanten. Het kan een efficiente manier zijn om het probleem uit te bannen..

Kaan78 | 23-11-21 | 11:41 | 4

Wat klopt niet? Uw casus of dat kinderen van rokers statistisch vaker beginnen?

Weethetallemaalniet | 23-11-21 | 12:10

Gelul, ik heb 39 jaar gerookt, ben nu een half jaar gestopt (dat had ik eerder moeten doen) maar geen van mijn kinderen rookt. En die zijn nu allemaal volwssen, ik verwacht niet dat ze nu ineens gaan beginnen. Heb ze altijd voorgehouden dat roken voor losers, zoals hun vader was. Dat hielp.

De Ongematigde | 23-11-21 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ken geen gezinnen die verscheurd raken door sigaretten of mensen die buitensporig gedrag gingen vertonen na een peukje teveel. Spreekt niets goeds, maar ondertussen is alcohol ook bijzonder schadelijk en moet je je haast verontschuldigen als je er bij gelegenheden niet aan mee doet. Zo bij de supermarkt verkrijgbaar en de enige kanttekening is 'drink met mate'.

Boerhoektvrouw | 23-11-21 | 11:40 | 1

Dat is heel gek inderdaad. "Doe maar cola"
"Cola? Ah joh. 1 biertje kan toch wel?"
"Nee, ik hoef niet"
"Doe niet zo flauw. Zet voor hem even biertje neer!"
"Nee, ik wil een colaatje"
"Gaat het wel goed met je?"
Etc.
Ethanol is gif en teveel veroorzaakt behalve gezondheidsproblemen enorme maatschappelijke schade (verkeer, gevechten, verkrachtingen, moord, doodslag)

YoMoms | 23-11-21 | 11:56

Over die additieven: is een sterke film over : The Insider. Met Al Pacino en die ietwat bolle steengoede acteur.

chicago river | 23-11-21 | 11:32 | 1

Klopt, ook weer een klokkenluider waar het slecht mee afloopt.

Wattman | 23-11-21 | 11:40

En tabaksplantjes op het balkon worden dan ook verboden of? En krijgen we dan wel subsidie op opium?

Op het moment dat roken stoer word en een statussymbool voor rijkdom gaan we volgens mij de verkeerde kant op.

MikeOchslong | 23-11-21 | 11:27

Ik ben al langer van mening dat alles wat slecht is voor de mens gewoon legaal moet zijn, maar het moet verboden worden voor bedrijven om het te produceren. Ruwe grondstoffen mogen gewoon aangeleverd worden, maar als iemand van plan is om z'n longen te asfalteren moet ie er maar moeite voor doen en zelf z'n tabak fermenteren. Wil je een taart eten die vrijwel garandeert dat je diabetes type 2 krijgt? Zelf bakken! Wiet ook helemaal prima, laat je groene vingers maar eens werken.
Op deze manier weet iedereen precies watvoor troep ze in hun bakkes stouwen, en als je het dan nog wil is dat een heel bewuste keuze.

vermeubelmaker | 23-11-21 | 11:27

De tabaksindustrie heeft de pijlen op 2e wereld gericht en geeft sigaretten bijna gratis weg om kinderen verslaafd te krijgen. Ze gaan over lijken.

Maar de lobby's gaan gewoon door, ook in Brussel.

Even wat nieuwe woorden:

'Astroturfing'
Industriële belangen vermommen alsof ze van burgers zijn. Deze lobbytactiek gebruiken ze al decennia. Spontane burgerbewegingen heten grassroots. De nep-burger-beweging worden door de lobby-experts astroturfing genoemd.

‘Kochtopus’

Netwerk van lobbyende libertariërs in de VS, naar superrijke olieboeren Charles en David Koch. De broers zitten vanaf de 70s in dit netwerk met de tabaksindustrie. Volgens een journalist van The New Yorker, in het boek Dark Money, is er grote invloed van de Kochs op de Amerikaanse politiek.

'ÇCC'

Consumer Choice Center. Zou en grasrootsorganisatie zijn die belastingen op frisdranken en e-sigaretten onzin vindt omdat die de vrijheid van de consument zou beperken. Ze staan open voor donaties van bedrijven en hebben met trots deze van de grootste tabaksmultinationals ontvangen. In Brussel heeft het CCC een groep van 30 Europarlementariërs aan zich te binden. CCC voert het secretariaat van de MEPs for Innovation, een groep met nogal rechtse politici van partijen zoals het Rassemblement National (het voormalige Front National) en Fratelli d’Italia en Lega. Ze proberen minimumaccijnzen voor alle tabaksproducten weg te krijgen.

Dus dat is wel een beetje jammer hoe dat weer verstrengeld is.

AdvocatusDiaboli | 23-11-21 | 11:22 | 2

Partners in crime van Geert Wilders (rechtse blok in Eu) heeft dus schijt aan de bevolking als ze pegels krijgen. Hoe verrassend!

Kaan78 | 23-11-21 | 11:46

@Kaan78 | 23-11-21 | 11:46:
Je weet nooit wat Wilders daarmee te maken heeft. Behalve dat hij zelf rookt. Of is hij gestopt ook?

AdvocatusDiaboli | 23-11-21 | 11:52

Zolang die pakjes in Roemenië/Tjechie/Polen nog voor rond de 2-3 euro over de toonbank gaan, loont 't al voor rokers om die kant op te rijden en een paar kilo tabak te kopen.
Australië als eiland is gewoon veel makkelijker om die prijzen op te drijven...

ReyNemaattori | 23-11-21 | 11:18 | 1

Roemenie ook al 20 lei=ca 5 euro. En dat op een minimumloon van 350 of zo. Nee. Duurder maken tref je de arme sloebers. Verbieden werkt niet, maar de productie... Daar zit de oplossing wellicht.

Weethetallemaalniet | 23-11-21 | 12:08

Goed idee! Bijna zoveel belasting als op brandstof. En dan kunnen ze als smoesje gebruiken dat er een internationale tabakscrisis is en daarom de prijs zo hoog is. En in het buitenland zo laag.

Patatter | 23-11-21 | 11:16 | 1

tabaksprijs omhoog, benzineprijs omlaag. doe maar

borus | 23-11-21 | 20:57

Roken is hartstikke leuk. Jammer dat het niet gezond voor je is.

kleybeuker | 23-11-21 | 11:11

Ik stond een aantal jaar geleden in AUS in een supermarkt, vraagt een vrouwtje om 5 pakjes peuken, zegt de cassiere: “$250 please”. Ik wist niet wat ik zag…

Vanaf toen ben ik er op gaan letten: Er wordt daar nauwelijks nog gerookt. Het argument dat rokers dan wel illegale peuken kopen zal vast wel, maar dat is niet HET probleem met roken. Het probleem is dat de clientèle van tabaksfabrikanten de neiging hebben om vroeg dood te gaan (dan druk ik me voorzichtig uit…).
Die fabrikanten zijn dus op zoek naar jonge mensen (die hebben nog ff te leven) die ze aan het roken kunnen krijgen, in vakjargon worden dat de “replacement-smokers” genoemd. Jonge kinderen (12/13/14 jaar) zijn makkelijk over te halen en nicotine is een van de meest verslavende stoffen die er bestaat. Dit is HET grote probleem bij het roken, de mate waarin je binnen no-time verslaafd bent.
Wat is nou de oplossing om die jonge kinderen niet aan het roken te krijgen? Precies; een pakje 60 euro maken.

Dan zal er vast nog steeds een groepje overblijven dat via de illegale manier peuken kan kopen voor 5 euro, die groep is alleen wel echt heeeel veel kleiner.
Kortom: willen we van het rookprobleem af, dan moet je zorgen dat de aanwas stopt. Een pakje 60euro maken helpt! Ik ben voor!

KritischeKrikker | 23-11-21 | 11:00 | 8

@Kattie | 23-11-21 | 11:21: Dat is het gedrag dat je dan krijgt. Iedere fles moet meteen naar binnen, wachten tot iemand anders hem ziet is zonde, dan drinken zij hem. Ik zag feestjes waar alle aanwezigen al om half tien bewusteloos door de kamers en trappenhuizen lagen.

funda | 23-11-21 | 11:39

26% van de mensen rookt. Dat is in Nedeland 4,5 miljoen mensen. Daarvan gaan er jaarlijks 75.000 dood door roken.. Dat is 1,67%. Zou u uw vethaal kunnen aanoassen voor de overige 98,33% rokers? Dank u.

VolgendjaarkrygikAOW | 23-11-21 | 12:21

1) Het is 20,2% (in 2020)
2) U begrijpt kennelijk niet zo goed dat roken geen directe zelfmoord is, maar na enige tijd tot problemen lijdt (lees: doodgaan aan de beademing met uitgezaaide (long)kanker). Het is lastig communiceren met iemand die dit principe niet zo goed snapt…
Net zo lastig als met iemand die maar over drank door blijft babbelen trouwens.

KritischeKrikker | 23-11-21 | 13:47
▼ 5 antwoorden verborgen

€ 60,- is wel erg ruig, een verdubbeling is wellicht een idee om mee te beginnen.
Bekijk het in proportie, zou ik zeggen:

Cijfers van het coronadashboard der Rijksoverheid, jawohl:

In 1 en 3/4 jaar sinds 5 maart '20 vielen 19.000 doden door corona.

Schokkend; onder de 12,8 miljoen inwoners van 0 tot 59 waren dat er 600, terwijl er in dezelfde periode 1050 vertrokken door verkeersongelukken... oops.

De overige coronadoden, in 1 en 3/4 jaar dus, vielen voor 92,5% onder erg kwetsbare 70plussers met comorbiditeiten en obesitas & suikerziekte e.d., grotendeels in verpleeghuizen.

En nou komt het: in dezelfde periode van 1 en 3/4 jaar hebben we gemiddeld 78.750 doden door kanker en 64.750 doden door hart- en vaatziekten.

Als we voor 19.000 doden in 1 en 3/4 jaar deze hele toestand op laten tuigen is het raar dat er tegenover die 78.750 plus 64.750 doden, 143.500 doden dus, nog niet een spoor is van minstens zo serieuze urgentie...

Actieplan Dagelijks Sporten?
Actieplan Twee Uur Zitten, Kwartier Lopen?
Actieplan Niet Invalide; Verplicht Met de Trap?
Actieplan Gezonder Eten?
Helft minder btw op fruit & groente?
Helft meer btw op suiker?
Prijzen rookwaren verhogen?
QR-code afschaffen?
Testen voor Toegang?

Allemaal, ook financieel-economisch, zinniger dan mondkapjes, 1,5 meter, winkelkarretjes poetsen en 2G invoeren bij elkaar.

Tierelier | 23-11-21 | 10:58 | 2

Toch knap dat u precies 2 zinnen aan het topic heeft gewijd, om daarna uw Corona-frustratie van uw af te typen. Sterkte de komende tijd!

KritischeKrikker | 23-11-21 | 11:03

@KritischeKrikker | 23-11-21 | 11:03: Corona-verbazing. En aan het topic voeg ik cijfers toe (de aantallen doden) plus een aantal suggesties aan maatregelen voor de case die ik maak.
Als ik dat vergelijk met uw denkwerk, daar zal ik het maar onder scharen, kom ik een eindje waar ik tevreden mee ben. En daar ging het om.

Tierelier | 23-11-21 | 11:14

Steek er graag een op als ik Chinees kom afhalen, uiteraard met eigen pan. Staan ze gratis in verschillende merken en maten gepresenteerd in glazen. Gooi ik meteen vier knaken in een gokkast en neem er een biertje bij. De loempia smaakt dan een stuk lekkerder. Advies: bolknak onberoerd laten.

Sinaslolly | 23-11-21 | 10:57 | 4

Knaken? Wat zijn dat. Heb jij die nog?

VolgendjaarkrygikAOW | 23-11-21 | 12:10
▼ 1 antwoord verborgen

Bukshag gaat nog eens heel groot worden.

Binnenbaan | 23-11-21 | 10:55 | 2

Hehehe, blijft een leuke nog eens te horen of lezen. Zijn er steeds minder die nog weten wat dat was.
Allemaal vertrokken met longkanker.

Tierelier | 23-11-21 | 11:01

Waar rook is, is vuur.
Waar vuur is, is weinig watercondens

Jos Tiebent | 23-11-21 | 10:53 | 1

En waar geen condens is, is de verspreiding van het covidvirus lager, want er zijn geen druppels om op te surfen.

Jos Tiebent | 23-11-21 | 10:54

Alleen tabak kopen met een qr-code,
sancties verzinnen we er nog wel bij.

vander F | 23-11-21 | 10:49

Psssst, sigaretje kopen?

beetje.jammer.dit | 23-11-21 | 10:49 | 1

Wollah. Keef mij die kankergeld.

Nivelleermarionet | 23-11-21 | 10:57

Sjef van Oekel zit groen en kotsmisselijk naast een overvolle, nasmeulende asbak.
Bediening komt langs, gooit de asbak leeg in een emmer en zet asbak terug op tafel.

"Ober wat doet u nu? Kan ik weer helemaal opnieuw beginnen!"
Eigenlijk moet je de strip erbij zien, natuurlijk.

funda | 23-11-21 | 10:48

Ik was als student een onzekere zenuwenlijer, dus ik rookte te pas en te onpas om mezelf een houding te geven of zo. Op het laatst rookte ik een pakje Zware Van Nelle sjag in twee dagen.

Toen ik m'n eerste kind in de armen hield trok die zo'n vies gezicht van de stanklucht die uit m'n bek kwam dat ik besloot te stoppen met roken. Na vijf potten snoep en vijf kruiken Beerenburger genever ontdekte ik na vijf weken dat ik helemaal van de aandrang van een sigaret af was. Het duurt gewoon vijf weken eerdat alle nicotine uit je bloed is verdwenen, en dan is de aandrang weg. Ik had toen al met al 16 jaar gerookt. Ik stopte toen een pakhe Caballero van 25 sigaretten 3,25 gulden kostte. Ik heb sindsdien nooit meer gerookt, al 39 jaar niet.

Ik leef inmiddels al 4 jaar langer dan m'n moeder die wel rookte tot haar dood. Nog twee jaar te gaan om het van m'n vader te winnen, die kon echt met mate roken, een sigaartje per maand of zo. Ik kan nog een tekst typen, of zonder geflitst te worden binnendoor van Clermont Ferrand naar Eindhoven door Frankrijk te rijden, dat kon m'n pa niet meer op mijn huidige leeftijd

VolgendjaarkrygikAOW | 23-11-21 | 10:46

Ik rook niet, nooit gedaan, maar vind dit niet nodig. Beetje eigen verantwoordelijkheid mensen. Te veel snoepen is slecht voor je tanden en gezondheid. Dus reep chocola 50 euro. Drinken is ook slecht dus flesje bier 40 euro. Veel vlees is niet goed voor milieu dus hamburger 50 euro. Enz enz. En wat ook nog mee speelt. Mensen met veel geld kunnen gewoon door roken enz. Mensen met weinig geld niet.

Kattie | 23-11-21 | 10:45 | 1

Reaguren is 90 euro, ook onnodig.
*wist*

funda | 23-11-21 | 10:49

Nee hoor, gewoon mensen die door roken in het ziekenhuis terechtkomen, niet meer helpen. Ze hebben er immers zelf voor gekozen. Dus dan ook niet zeuren als je in het ziekenhuis terechtkomt.

2Little2Late | 23-11-21 | 10:45 | 4

Precies, net als vuurwerkslachtoffers, lekker buiten laten staan. Had je maar binnen moeten blijven met Oud en Nieuw.

Binnenbaan | 23-11-21 | 10:54

Nou, die verpleegkosten zijn voor het ziekenhuis en personeel wel lekker vangen, dus als ze het kunnen rekken doen ze het graag. Verder laten ze je maar rochelen denk ik. Ik ben het met je eens, de mensen kiezen er zelf voor. Bij velen ontbreekt die wil power!

VolgendjaarkrygikAOW | 23-11-21 | 10:58

Prima, maar dan ga ik ook geen belasting meer afdragen. En mensen met overgewicht, ondergewicht, drugssporen in de haren, diabetes II, etc allemaal ook weren. Kun je lekker in je eentje het ziekenhuis betalen.

1nfidel | 23-11-21 | 13:28
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon verkoop van sigaretten verbieden. Dan is het gauw klaar met roken. En dat is toch ook het doel van de overheid? Waarom dan dat pappen en nathouden met prijsverhogingen en pakjes bruin maken.

Alles wat kankerverwekkend is wordt aan banden gelegd, maar tabak mag nog gewoon verkocht worden.

En ja, ik rook zelf ook. Gewoon omdat het kan.

Korrel_zout | 23-11-21 | 10:42 | 3

De criminelen wrijven nu al in de handjes.

SterF... | 23-11-21 | 10:45

@SterF... | 23-11-21 | 10:45: Nou, die paar criminelen die dan de laatste 10.000 rokers nog even willen voorzien van een pakje peuken. Lekker interessant.

Korrel_zout | 23-11-21 | 10:50

Voor roken (niet meer binnenshuis) incasseer je zelf jouw gezondheidsschade.
Bij houtrook krijgt iedereen die voor zijn kiezen voor de 'gezelligheid' en gasbesparing van uw buurtgenoten.

NPOlitiekgekleurd | 23-11-21 | 10:42 | 2

Hier in de buurt hebben er een hoop een houtkachel en weten niet hoe te stoken., Dus die dingen staan een hoop blauwer ook te genereren. Volgens mij is dat net zo slecht als roken. Dus ook die houtkachel moet weg.

Patatter | 23-11-21 | 11:20

Houtkachels = terroriseren van de buurt.

ljcoster | 24-11-21 | 09:11

Prima idee. Zijn we eindelijk af van die stinkrook.

Waakvlam | 23-11-21 | 10:42

Als een pakje €60 gaat kosten, dan zal er voor de rokende onderkant van de samenleving een rooktoeslag komen want 'die mensen hebben al zo weinig dus laten we hen dat laatste pleziertje niet afpakken'.

gestoptmetroken | 23-11-21 | 10:36 | 3

Altijd grappig om de mensen in de rij te zien staan bij de voedselbank met een sigaret in het hoofd.

homieguerneville | 23-11-21 | 10:43

Femke! Jij ook hier? Wat leuk!

Nivelleermarionet | 23-11-21 | 10:45

60 euri? Daar heb je drie vaccins voor.

squadra | 23-11-21 | 10:35

Ik ben ook nog altijd voorstander om in te stellen: geboortejaar 2022 of later? Nooit meer kopen. Moet toch kunnen zon verbod aangezien we weten wat voor troep erin zit maarja de lobby.

Overigens ben ik een roker welke ook klaagt over de prijs maar te zwak is om te stoppen vooralsnog.

Baksteenbakker | 23-11-21 | 10:34 | 5

@Patatter | 23-11-21 | 11:24: Ze gebruiken allang veel meer additieven dan alleen nicotine om de rokers verslaafd te houden. Hele laboratoria hebben ze daarvoor.

funda | 23-11-21 | 11:42

Begonnen met roken op mijn 16e. Met shag: Winner, Samson. Want stoer. Lucky Luke rookte ook shag, immers. Daarna pijptabak: 'Amphora'. Zoals alle eindexamen-klassers op mijn school. Stond intellectueel. Vooral in combinatie met een zwarte coltrui. Het was de tijd van Sartre's existentialisme.
Vervolgens, op mijn 19e eenmaal vanuit Zuid-Limbabwe geëmigreerd naar 020, aan de joints: Zwarte Afghaanse, Rooie Libanon. Ik bouwde de mooiste (en langste) joints van de Caledonia, het roestige passagiersschip dat door de Stichting Studentenhuisvesting was aangekocht, en waar ik met 400 andere studenten woonde.
Daarna aan het zwaardere werk: Gauloises, Gitanes. Om rond mijn 26ste definitief voor Camel te kiezen. Zonder filter. Een pakje per dag.

Dertig jaar later - beter dan nooit - ontmoette ik de Liefde Van Mijn Leven. Die rookte niet. Vond het smerig. Ben toen gestopt. En nooit meer gerookt. Da's nu zo'n 16 jaar geleden.

Ik dacht dus ook dat ik zwak was. Want in de loop der jaren al diverse vergeefse pogingen tot stoppen gedaan. Wilde maar niet lukken.
Stoppen? Gewoon doen. Je bent 3 maanden chagrijnig en daarna is het klaar. No big deal.
Wél rekening houden met zo'n 5 tot 10 kilo gewichtstoename.

Peter Emile | 23-11-21 | 12:13

Hallo Allen, mooie reacties. het gaat ook voornamelijk om het geld, tenminste dat denk ik ook. daarom zou ik zeggen we moeten af van die zooi maar het feit dat de EU al te lui is de bewezen zeer makkelijk te omzeilen 'giftest' al niet wil aanpassen naar de wat betere test (Canadees ofzo) zegt denk ik al genoeg over de kracht welke deze industrie nog heeft.

Roken op zich is gewoon iets wat de mens doet gegeven de situatie. stoer zijn of mee doen we kennen het allemaal wel. het is ontzettend dom en we weten het allemaal maar we doen het nog.

overigens hoop ik stiekem op hetzelfde geval als bij Peter, dat mn volgende meid er een grafhekel aan heeft, hoor wel vaker dat het een goede motivatie is geweest. Een lieve vrouw is volgens mij ook nog altijd de sterkste drugs die een man kan hebben.

Baksteenbakker | 23-11-21 | 12:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Neem de kosten van een longtransplantatie en deel dat door de hoeveelheid pakjes die je moet roken om je longen om zeep te helpen. Zoveel accijns mag er van mij op zitten.

nieuwe_Deen | 23-11-21 | 10:32 | 3

Dat heb je het al snel over een 10.000 Euro.

Patatter | 23-11-21 | 11:24

En als de oorspronkelijke bezitter van de longen tegenstribbelt of op vakantie is?

funda | 23-11-21 | 11:43

@Patatter | 23-11-21 | 11:24: 80.000 in het eerste jaar en vervolgens aan jaarlijkse nazorg en medicijnen 8.000 per jaar.

Rest In Privacy | 23-11-21 | 15:17

We zijn al enorm op vooruit gegaan met langjarig en consequent beleid om het roken te ontmoedigen. De vraag is of we nu met draconische maatregelen het nog rokende deel der NL-ers moeten gaan forceren het roken te staken. Ik vrees dat dit eerder contra-productief werkt. Sigaretten worden dan een waardevol asset en dan ligt criminaliteit snel op de loer.

LucaBrasi | 23-11-21 | 10:24 | 1

Ik zie parallellen met vaccineren . . .

Lubbberrtt | 23-11-21 | 16:28

Rokers hebben er niet om gevraagd verslaafd te worden. Ze (oké, niet iedereen) zijn verslaafd gemaakt door de additieven die in zo'n sigaret zit. Om ze dan vervolgens de rekening daarvan te presenteren is ook al zo wat. Kunnen we niet die tabaksindustrie aanpakk.... o, nee, dat gaat natuurlijk niet, laat maar.

mozaard | 23-11-21 | 10:22 | 6

@Korrel_zout | 23-11-21 | 10:48: Zo ken ik een overlevend kankerpatient die beweert dat kanker niet dodelijk is, want ze leeft nog. Het zit tussen je oren, zegt ze.

funda | 23-11-21 | 10:51

@funda | 23-11-21 | 10:51: in sommige gevallen zit het tussen je oren, dus klopt wel wat je zegt.

Korrel_zout | 23-11-21 | 10:54

Nu niet gaan nuanceren, dat is zo flauw.

funda | 23-11-21 | 11:07
▼ 3 antwoorden verborgen

In het verre verleden werden al draconische maatregelen genomen om het roken van tabak tegen te gaan

"Reeds van het begin stonden ook tegenstanders op van het tabaksgebruik. In het nabije en verre Oosten en in Rusland kon tabak op weinig begrip rekenen. Sultan Ahmed I van het Ottomaanse Rijk (1590–1617) boorde een gat door de neus van rokers.[7] Rokers kregen de doodstraf onder sultan Murat IV,[15] naar verluidt verloren 25.000 onderdanen omwille van die wet hun hoofd.[7] Tsaar Michaël I van Rusland (1596–1645) liet rokers geselen of verbannen. In China stond de doodstraf op het roken.[16] Ook in Europa waren er tegenstanders: Jacobus I van Engeland verbood in 1619 het gebruik van tabak.[7] Ook vanuit kerkelijke kringen probeerde men het tabaksgebruik te ontraden. De pausen Urbanus VIII (1568-1644) en diens opvolger Innocentius X (1574-1655) vaardigden rookverboden uit, beschouwden het als des duivels.[16] Al deze maatregelen konden echter de opmars van de tabak niet belemmeren."

Bron: wikipedia.

Arnold Layne | 23-11-21 | 10:22 | 1

Geselen op de grote markt is wel een verzetje tijdens de lokdaun, kunnen we ook regelen op 1,5 meter.

funda | 23-11-21 | 10:28

Doe een biertje ook maar 60 euro, want ik drink toch niet.
Zoiets.

gato | 23-11-21 | 10:19 | 2

Precies. Het gaat erom dat je je afvraagt ; "Wat is het volgende ?" Dat zwarte piet niet zwart meer mag zijn, kan mij niets (meer) schelen, maar waar eindigt het?

Prieelvogel | 23-11-21 | 10:40

Foto van een betweterig balletje met een look dat hij schijt heeft aan de rest om hem heen. Benieuwd wat er van hem is terechtgekomen.

nednied | 23-11-21 | 10:18 | 3

Zit nu waarschijnlijk in de Raad van State of het OMT.

Dr_Johnson | 23-11-21 | 10:20

Hij werd een prins die biertjes dronk met de grootste boef ter wereld.

funda | 23-11-21 | 10:30

Er moet meer verboden worden en strenger gehandhaafd worden

thanseeuwen | 23-11-21 | 10:17 | 1

Gezellig!

SterF... | 23-11-21 | 10:46

Interessante onderwerpkeuze. Hij is goed Mostâhd,

nikolaos | 23-11-21 | 10:17

Roken of in de randstad wonen, het is bijna even schadelijk.

ceriel82 | 23-11-21 | 10:16 | 1

En even duur.

L. Vis | 23-11-21 | 10:42

En trouwens: waarom maar 60 euri??? Dan blijven er nog steeds rokers over!
Maak er maar 600,- van. Of wat kan mij het rotten, €6.000,-!
Nee ik zeg € 60.000,-!

L. Vis | 23-11-21 | 10:15 | 2

Niet iedereen is triljardair.

Nivelleermarionet | 23-11-21 | 10:29

Wel netjes 11 euro administratiekosten erbij, want de ambtenaar leeft ook niet van de wind.

funda | 23-11-21 | 10:31

Als roken héél duur wordt dan zal de sigarettensmokkel floreren. Daarnaast zullen velen in schuurtjes en loodsen tabak gaan kweken.

Tietmier | 23-11-21 | 10:13 | 1

En dan je huis drie maanden gesloten op last van de burgermeester.... omdat er twee tabaksplanten in de tuin werden aangetroffen.

me163komet | 23-11-21 | 10:16

Mijn vader rookte Roxy en Lexington, maar is rond zijn 45ste gestopt. Ik ben er zelf nooit aan begonnen. In het stadionnetje van het semiprof-clubje (Tweede Divisie A) in mijn toenmalige woonplaats schalde voor het begin van de wedstrijd en in de pauze de reclame 'Ai ai ai die Caballero, dat is pas een sigaret' uit de luidsprekers. En alle knappe Amerikaanse filmsterren staken er graag een op.
Goed dat dat allemaal is veranderd.

J.P.Drapeau | 23-11-21 | 10:13 | 6

U bent mogelijk in de war met Ei Ei Ei Verpoorten

Phantomas | 23-11-21 | 10:30

De lucht is nu zonder roken misschien gevaarlijker om in te ademen dan toen met roken, maar allez, alles voor de beeldvorming en iedereen haalt opgelucht adem.

funda | 23-11-21 | 10:34

Klopt, de yanks zijn schuldig. Er is zelfs een periode geweest dat roken werd aangemoedigd, omdat tabak gezond zou zijn. Later kreeg je dan te horen dat alles eigen schuld dikke bult is.

Nivelleermarionet | 23-11-21 | 10:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Trouwens de olie en gasprijzen lijken ook weer enigszins genormaliseerd.
Waarom zien wel dat niet terug aan de pomp?
Voordat we het weten is het weer 1 januari.

D-Fens_1963 | 23-11-21 | 10:13

Je zal maar naar drie jaar stappen en daten eindelijk een keer met iemand een klik hebben, sta je een asbak uit te likken...

Feynman | 23-11-21 | 10:13 | 2

Misschien is het dan een optie om de teer- en nicotineloze opening te kiezen.

Nivelleermarionet | 23-11-21 | 10:34

Het is een onaangename gewaarwording maar liefde overwint alles.

funda | 23-11-21 | 10:35

Laat rokers met rust! Ik rook zelf al lang niet meer, maar deze mensen leveren de schatkist ontzettend veel geld op. En het is ook fijn dat als je onverhoopt op een onbewoond eiland terecht komt met een roker, dat ze een anussteker bij zich hebben.

Middensteun | 23-11-21 | 10:12 | 2

Dat juk kan makkelijk door de automobilisten worden overgenomen.
Iedere liter benzine brengt de laatste maanden dubbeltjes extra in de schatkist van Ali Baba.

funda | 23-11-21 | 10:37

Primaire levensbehoefte die anusstekers.

Grachus | 23-11-21 | 12:52

Een rokend stel paft al snel 500-700 euro erg per maand, al klagend over dure boodschappen en te dure benzine. Gelijk hebben ze dan wel natuurlijk.

geheelvergeter | 23-11-21 | 10:10 | 2

En.

gato | 23-11-21 | 10:16

Mensen verzinnen en hun gedrag erbij fantaseren is zo 2020.

funda | 23-11-21 | 10:38

Pleb tax is zo'n beetje al getest met merken als Gucci en Lamborghini. Inversie van prijs elasticiteit. Roken past zeker bij die doelgroep, laat ze maar blut gaan er op. Alle laagbetaalde arbeiders met shaq mogen thuis hun gele behang afscheuren en oprollen. Zit nog genoeg reststof in. Kunnen ze de laatste jaren op teren.

GeheidEenGeit | 23-11-21 | 10:10 | 1

Hahaha, scherp.

L. Vis | 23-11-21 | 10:16

Verstokte rokers stoppen pas bij een prijs van €60
Kabinet verhoogd de prijs tot €59
Want het gaat helemaal niet om de volksgezondheid maar om de accijnzen.

Osdorpertje | 23-11-21 | 10:09 | 3

Verhoogt

dathoujetoch | 23-11-21 | 10:09

Vroeger reed je even naar België of Duitsland voor je rookwaar. Scheelde zoveel dat je je benzine terugverdiende. Maar als je dan noodgedwongen moeders de vrouw meenam dan moest je ook drie tassen met boodschappen meesjouwen, en als je pech had ook nog urenlang door saaie modewinkels slenteren. Ik wil de Frank en de Deutschmark terug, maar wel de Westmark en niet de Ostmark. En de Gulden, die tegenwoordig Goelden schijnt te heten.

Nivelleermarionet | 23-11-21 | 10:22

Ja dat hebben we met zijn allen afgesproken.

Oh wacht...

knutsel_ | 23-11-21 | 10:09

"Volgens de onderzoekers blijkt daaruit dat tabak enorm verslavend is én dat sigaretten nog steeds betaalbaar zijn.", blijkt uit onderzoek an de Universiteit van M'tricht.
No sht Sherlock!
Wat een geweldige studie weer (en het zoveelste bewijs dat driekwart van de studentjes aan het werk gezet moet worden. Sluit die klote-universiteiten maar).

L. Vis | 23-11-21 | 10:09 | 1

"shit". Zorrie hoor, tiepvoudt.

L. Vis | 23-11-21 | 10:09

60 euro voor een pakje.. Ik ben echt geen voorstander van roken maar vind wel dat men dit lekker zelf moet bepalen. Als je dan ECHT zo graag wilt dat mensen stoppen met roken verbied het dan gewoon. Of zeg als je wilt roken mag je dat alleen nog in je eigen woning doen maar niet meer in openbare gelegenheden. Alleen kunnen ze dat met geen mogelijkheid voor elkaar krijgen. Dus de enige methode die de NL overheid kent is: burgertje pesten... Wat een sneuneuzen!

Theo? | 23-11-21 | 10:06 | 1

Precies dit, trek het uit de schappen. Iedereen paar weken cold turkey en klaar.

ceriel82 | 23-11-21 | 10:09

Je kunt ook een absoluut verbod op roken laten ingaan. Dit jaar vanaf 18 jaar, volgend jaar vanaf 19 jaar etc. Duurt even, maar dan hoef je niemand geforceerd van hun verslaving af te helpen en misschien wel het criminele circuit in forceren.
Maar goed, dan moet je ook wat met alcohol waarvan het gebruik maatschappelijk nog steeds geaccepteerd word. Geen formatie zonder alcohol zeg maar.

Andersdenkend | 23-11-21 | 10:04 | 5

Alle rokers dwingen om te stoppen met roken via de QR-code? Dat moet toch mogelijk zijn?

Kosmo | 23-11-21 | 10:20

@Gen. Maximus | 23-11-21 | 10:14: Het kweken van tabaksplanten niet. Het zo drogen dat die tabak vervolgens ook nog iets rookbaars oplevert is lastiger. Maar goed, dat geldt voor eigen alcohol ook wel.

Mbovenka | 23-11-21 | 12:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Men zegt dat de rokers geen Covid kunnen krijgen...... ik steek er nog eentje op.

gebochelde | 23-11-21 | 10:02 | 1

Er zijn inderdaad gegevens die dat bevestigen. Zou door de nicotine komen. Ze doen zelfs proeven met niet rokers die dan nicotine pleisters krijgen opgeplakt.

ceriel82 | 23-11-21 | 10:10

Bij 60 begin ik weer, lekker elitair.

John McClane | 23-11-21 | 10:01 | 1

LOL.

L. Vis | 23-11-21 | 10:10

Dit topic is duidelijk door een nicotinetokkie geschreven.

Wat een treurig volk is het ook...

el burro | 23-11-21 | 10:01 | 1

Jaja, eet jij nou eerst je bordje Soylent Green maar braaf op

Gen. Maximus | 23-11-21 | 10:12

Wat mij betreft ga je gewoon op leeftijd discrimineren, vanaf volgend jaar is een pakje peuken voor mensen van 18 jaar 60 euro en dat laat je dan gewoon mee lopen (dus jaar daarop voor alle 19 jarigen ook, etc). Dat is preventie, het huidige beleid is gewoon de staatskas laten vullen door mensen die een verslaving hebben. Niet dat de Nederlandse overheid daar geen handje van heeft *kucht* Holland Casino *kuch* Staatsloterij *kuch*.

En ja, je krijgt dan natuurlijk dat paps voor zoontje een pakje peuken koopt, maar dat zal een stuk minder voorkomen.

Terra | 23-11-21 | 10:01 | 3

Hou toch op joh, die "verslaving" stelt geen ruk voor.

John McClane | 23-11-21 | 10:02

@John McClane | 23-11-21 | 10:02:

Ik weet natuurlijk niet hoe het voor andere mensen is, maar voor mij persoonlijk was destijds 'cold turkey' stoppen met roken een fluitje van een cent. Ik had inderdaad geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen, voelde me feitelijk al na één dag niet roken fysiek merkbaar beter. Het is hooguit het mentale verlangen ernaar dat nog een rol speelt. Ik dacht tot ca 3 maanden na mijn stoppen tijdens etentjes in het restaurant nog wel eens: ja, en nu zou ik normaal gesproken een lekker sigaretje hebben opgestoken. Daarna sleet ook dat gevoel heel snel.

Dr_Johnson | 23-11-21 | 10:12

Hoewel ik jullie mening kan onderschrijven, ik ben zelf ook gestopt ('cold turkey'). Ik merk alleen wel dat er heel veel mensen zijn die daar echt moeite mee hebben en dat is niet omdat ze het niet proberen.

Uiteindelijk is voorkomen beter dan genezen.

Terra | 23-11-21 | 11:03

"De helft van de rokende Nederlanders stopt pas bij een prijs van zestig euro."

Dat vraag ik me af. Verstokte rokers zullen ook die prijs uiteindelijk betalen, en bezuinigen op andere zaken. Ik maakte mijn laatste sigaret bijna 20 jaar geleden uit. We hadden net een paar maanden de fysieke euro in onze portemonnee gekregen, en ik meen dat ik destijds €3,65 betaalde voor mijn laatste pakje van 20 sigaretten.

Maar de prijs speelde bij mij althans geen enkele rol. Ik kon sigaretten op zich makkelijk betalen. De echte motivatie om te stoppen was een soort walging met mezelf dat ik zo fanatiek bezig was mijn eigen gezondheid te 'verkankeren'. Dat zal m.i. ook met de mensen die op dit moment nog steeds roken het geval moeten zijn: een intrinsieke motivatie om te stoppen omdat het zo enorm slecht is voor je gezondheid. Zij hebben dan nog wel als extra duwtje in de rug dat je als roker - want het mag tegenwoordig praktisch nergens meer, behalve op de weinige aangewezen 'rookplekken' - toch een beetje beschouwd wordt als 'loser'; roken is, in tegenstelling tot vroegah, niet meer stoer of 'cool'. Het is zielig.

Dr_Johnson | 23-11-21 | 10:01

De poll weerspiegelt de huidige maatschappij. Als het mij niet raakt zal het mij een worst wezen.

Zatkniss | 23-11-21 | 10:00 | 1

Zolang je maar van mijn worst afblijft.

funda | 23-11-21 | 10:40

Ben er inmiddels 17 jaar vanaf, gelukkig,

TheBigKirth | 23-11-21 | 10:00 | 1

Dat is bij een pakjes prijs van EUR60 toch mooi EUR 372.300 bespaard!

TheBigKirth | 23-11-21 | 10:44

Meer dan de helft van de reaguurders vindt het prima in de poll. Op een of andere manier matched dat niet met het totaalbeeld dat ik heb van alle reaguurders. Er is iets aan de hand.

Leptob | 23-11-21 | 09:59 | 2

Ik zou ze nog duurder willen maken, 500 euro. Veel mensen, nog steeds langzaam erg vroeg kapot zien gaan. Laatst nog iemand goeiendag gezegd en in de fik gezet, veel te vroeg gegaan, goeie gast. Is gewoon zonde. hart-long machine en perifere vaten compleet naar de mallemoeren. Langzaam stikken in je vocht...

nobodiesunmighty | 23-11-21 | 10:04

Scherp, ik heb zojuist een reaguurder in een ander topic gemaand zich niet zo aan te stellen.
De persoon verzocht om nuance.

D-Fens_1963 | 23-11-21 | 10:08

U gaat eens per jaar op vakantie naar de Caraïben en neemt 8 sloffen mee terug.

pjotr nicknaamtov | 23-11-21 | 09:58

Mijn pa wilde destijds ook stoppen met roken, maar ik betrapte hem wel vaak in de tuin dat hij na het opgeharkte blad dat in brand gestoken was heerlijk stond te inhaleren.

Hebbiehemookweer | 23-11-21 | 09:57

Niks geleerd van de geschiedenis. Hoe is de maffia zo groot geworden in de VS?

kortebroek | 23-11-21 | 09:57

Schrik me kapot van die poll. 54% voor? Dacht dat we iets meer libertair georiënteerd waren op deze weplok. Snif.

Gen. Maximus | 23-11-21 | 09:56 | 2

Dat dacht ik ook. Waar is de tolerantie? Misschien een poll-fuck van de antirookbrigade. Want na het roken komt de drank, vet, suiker. Weliswaar minder schadelijk maar als we eenmaal lekker bezig zijn.....

kortebroek | 23-11-21 | 09:59

Blijkbaar niet, laat toch iedereen met rust. Drink je, ga je gang, rook je , gewoon doen, vlees idem dito.

gato | 23-11-21 | 10:26

Het enige dat duurder gemaakt zou moeten worden is toegang tot de gezondheidszorg. Wordt de genenpoel ook eindelijk eens goed opgeruimd.

zomerregen | 23-11-21 | 09:56 | 1

Nou je formuleert het vrij cru. Maar zo langzamerhand heb ik nog liever particuliere zorgverzekeringen terug dan alsmaar autoritaire wordende overheidsbemoeienis met persoonlijke levensstijl. Terwijl ik best een fan was van het Rijnlandse model.

Gen. Maximus | 23-11-21 | 10:08

Wat een bullshit, ik zou ook al stoppen bij 40 Euro

Pecunia | 23-11-21 | 09:52 | 1

"zo blijkt uit onderzoek: De helft van de rokende Nederlanders stopt pas bij een prijs van zestig euro"

jeweettochniet | 23-11-21 | 09:57

Roker, fabrikant of overheid, wie is het meest verslaafd inhalig?

Normpje | 23-11-21 | 09:51 | 2

Wacht op Pinokkio en zijn lemmingen.

Zitvlak | 23-11-21 | 09:52

"De prijs van je pakje sigaretten bestaat voor bijna 80% uit belastingen. Naast de BTW, die je over vrijwel alle producten betaald, wordt er over tabak ook accijns geheven. Dit is bedoeld om extra inkomsten voor de staat te genereren en roken te ontmoedigen."
www.sigaretten-prijs.nl/
Overheid, denk ik zo maar.

Ichneumonidae | 23-11-21 | 09:54

Duurder dan coke bedoel je.

Balzakius | 23-11-21 | 09:49 | 1

ja, snapte de kop ook niet echt, indien je meer dan 60 euro voor coke betaald, is er toch schaarste in dat gebied..

Sanka4President | 23-11-21 | 10:38

Sigarettenprijs naar EUR 60. Weer een gouden instap gelegenheid voor aspirerende criminelen.

Wanneer worden zulke kansen nu eens geboden aan een niet-criminele autochtoon?

ChatBot | 23-11-21 | 09:48 | 1

Crypto

jeweettochniet | 23-11-21 | 09:53

Laatst op een terras zat er iemand naast mij te stinken met sigaretten, ik heb ze gevraagd om het uit te maken of ergens anders te gaan zitten, want mijn Ossobuco smaakt zo niet.

MargauxGrandCru | 23-11-21 | 09:47 | 6

Dat moet je ook zelf maken.

Leptob | 23-11-21 | 09:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik kan niet meer tegen al het gezeik over roken, drugs, alcohol, vlees, gas, benzineauto's, gaybrapaden, klappen of een duim opsteken voor mensen die gewoon hun werk doen, hier een opgerot krijgen, voedselverspilling, opgedwongen mantelzorg en wattenstaafjes van karton. Gelukkig ga ik gewoon een keer dood. En bestaat er voor mij nog niet een hielpriekje dat mij het oneindige leven geeft.

Leptob | 23-11-21 | 09:46 | 1

Neem eens een dagje reaguurvrij. Scheelt je een opgerot, vermoed ik. Chill, LT.

horsteknots | 23-11-21 | 10:01

"De helft van de rokende Nederlanders stopt pas bij een prijs van zestig euro."

Wie kent die term nog? "Als een pakje 10 Gulden kost stop ik."
Dat werd daarna 10 Euro.

En nu kost het ook 10 Euro.

Maar ze stoppen niet.

Dantevortex | 23-11-21 | 09:44 | 1

"Als de benzine boven de 2 gulden (!) komt ,verkoop ik de auto!

Maar ze stopten niet.

slim blontje | 23-11-21 | 09:51

Laagopgeleiden leven 7 jaar korter en 15 jaar minder in goede gezondheid vergeleken met hoogopgeleiden. Roken erg duur maken is dus een prima idee om de gezondheidskloof een beetje te dichten.

Diederik_Ezel | 23-11-21 | 09:41 | 7

Maar waarom zou je? Als de gezondheidskloof gedicht wordt en laagopgeleiden net zo lang leven als hoogopgeleiden, dan gaat het gemiddelde opleidingsniveau dus omlaag.

koeberg | 23-11-21 | 09:54

En wat nou als die lageropgeleide liever blijft paffen dan 7 jaar langer te leven? Mag hij dat dan zelf weten?

Gen. Maximus | 23-11-21 | 10:00

De meeste laagopgeleiden gaan vrijdags naar een gebedshuis.
Van hun geloof mogen ze maar 1 keer roken...

Ing. eslapen | 23-11-21 | 10:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Gaan ze niet direct doen. Reden: dan stoppen teveel mensen. Nee we verhogen de accijns elke keer een beetje zodat mensen verslaafd blijven en we belasting/ accijns binnen blijven harken. Stop lekker! Er is geen enkele reden om te roken.

Briver | 23-11-21 | 09:40 | 4

@sinar2 | 23-11-21 | 09:45: Zeker. Daarnaast gaan rokers eerder dood en kosten de samenleving dus minder AOW. De prijs van sigaretten snel verhogen zorgt voor teveel stoppers en is dus te duur.

koeberg | 23-11-21 | 09:47

En sterven relatief sneller dan niet rokers. de business case is dus, overheid harkt heul veul xtra belasting binnen en hoeft minder uit te geven. wordt je dus als roker dubbel genaait!

Briver | 23-11-21 | 09:56
▼ 1 antwoord verborgen

Met de huidige inflatie zitten we volgende maand op die prijs.

Toetsenbordcomplex | 23-11-21 | 09:39 | 1

Dat zien de meesten hier gelukkig niet, al zal het iets langer duren.
Het volk kibbelt liever over covid terwijl het wordt uitgekleed.

funda | 23-11-21 | 10:42

De jeugd weer tenminste de weg naar de lachgas boer goed te vinden, Chapeau hoor, met je anti-rookbeleid (zeer succesvolle uitsluit/discriminatie campagne trouwens), kwakkel beleid rond drugs en NIX18 campagne.

Nederlanddraaitdoor | 23-11-21 | 09:39

Tabak moet jaren rijpen voordat het een beetje lekker te paffen is, beste reaguurders met groene vingers. Ik heb hier al een paar kilo mapacho aan de muur hangen.

OverdaanDerOnderheid | 23-11-21 | 09:39

Welja alcohol, bier, sigaretten, xtc, autorijden, huis bezitten, de verwarming aandoen, openhaardje, vliegvakantie etc. Alles VERBOTEN of alleen betaalbaar wanneer miljonair. Gaaf landje.

MrLahey | 23-11-21 | 09:38

Terug naar een overheid die zich bezig houdt met besturen in plaats van bemoederen.

Muxje | 23-11-21 | 09:38 | 1

Helaas, het is als een hond met vlooien.

funda | 23-11-21 | 10:43

Een lekkere gerro na een aantal glaasjes is gewoon heerlijk.

FogerRederer | 23-11-21 | 09:37 | 1

je moet er aleen geen gewoonte van maken. Op een mooie dag met een glaasje Martini een sigaret, heerlijk. In de regen om 09h00 voor de ingang van een kantoor, vreselijk smerig.

small_town_dude | 23-11-21 | 09:40

Die eeuwige bemoeizucht van Nederlanders.
Laat mij lekker paffen, maak je maar zorgen om je eigen gezondheid.

Transgender-Airlines | 23-11-21 | 09:36

Is roken eigenlijk nog steeds stoer. Of kan ik er eindelijk mee stoppen

jeweettochniet | 23-11-21 | 09:36 | 1

Stoer maar wel effe op en neer naar de Canarische eilanden 30,- per slof dus reis incl overnachting en driegangenmenu er zo uit

weerwolf | 23-11-21 | 09:38

What’s next?
Mc Donald’s, 49.99 euro de hamburger.
36 euro voor alcoholisch drankje.
Zak chips? Da’s dan 29.99 euro.
Wat is nog meer slecht… frituur pan, 899 euro voor goedkoopste model.
Frituurvet… 99 euro de blok!

BeatsandRock | 23-11-21 | 09:36 | 2

Tuurlijk, de overheid kan zo lekker cashen terwijl Nederlanders lekker kunnen deugen met de volksgezondheid.

Transgender-Airlines | 23-11-21 | 09:37

Als ze in het midden oosten het brood 10 cent duurder maken breekt er een opstand uit, maar de Nederlandse Jan L*L pikt alles.

kapt.Jerkoff | 23-11-21 | 10:13

Dus de wiet/hasj is straks goedkoper als de tabak?…tja logisch ook..

degelukkigehollander | 23-11-21 | 09:36 | 2

Vanaf 10 euro per pakje stappen dealers over denk ik.

AlexanderVissers | 23-11-21 | 09:39

De slimme jongens die dit bedenken hebben tijdens hun opleiding volop hasj gerookt.

kapt.Jerkoff | 23-11-21 | 10:17

Zolang dat alleen in Nederland word gedaan werkt dat alleen maar de import (en smokkel) uit het buitenland in de hand.

Gregovic | 23-11-21 | 09:34

Wat denk je dat er gebeurt als je een pakje sigaretten 60,- gaat laten kosten. Dan ontstaat er een bruisende straathandel in sloffen sigaretten uit landen waar ze nog wel normaal verkrijgbaar zijn. Dan krijg je maastrichtse praktijken. ( rondscheurende auto's en motoren met gele koplampen... zo ging dat vroeger ) geweld. een hele industrie word dan wakker. En de politie en douane gaan dan op "boeven jacht" om vrachtwagens met dubbele bodems vol met sigaretten op te sporen. Je haalt je meer op de hals dan je oplost. Als je zorgpremies of andere sanctionering gaat toepassen dan gaan mensen liegen over hun gebruik. Je drukt het zo gewoon de illegaliteit in. Erg onverstandig. En weer typisch Haags "verstand". Ze zien een "probleem", bedenken een regel om dat tegen te gaan. En houden daarbij totaal geen rekening met de mogelijkheid dat de doelgroep misschien zelf ook wel gaat reageren. Ze letten nooit op de multiplier en effecten van dit soort fratsen. Alsof mensen allemaal braaf 60 euro gaan betalen voor hun verslaving. Hierna gaan ze straks bier ook vet duur maken. Wat denk je dat er dan gaat gebeuren?

Blubberbazooka | 23-11-21 | 09:34 | 1

En weer typisch Haags "verstand". Ze zien een "probleem", bedenken een regel om dat tegen te gaan.
Nou is het zo in Den Haag dat ze geen probleem zien , maar er eentje verzinnen op papier, dat de mensen moet laten schrikken of bang maken. Daarna gaan ze regels bedenken die er toe leiden dat zij er zelf goed af komen, dwz belasting innen, land afpakken, onteigenen en een dictatuur opzetten.

Hebbiehemookweer | 23-11-21 | 09:41

Ik zie een overeenkomst tussen gestopte rokers en accijnsverhogingen. De inkomsten voor de staat moeten minimaal gelijk blijven.

Iets met sarcasme.

Kanvanalleszijn | 23-11-21 | 09:34 | 2

Zie electrisch rijden en benzineprijzen.

Hebbiehemookweer | 23-11-21 | 09:42

Kerk en moskeebezoek ook zwaar belasten. Zeer slecht voor ieders gezondheid.

Bibop | 23-11-21 | 09:34

De sigaren van mijn pa zijn al jaren 60 euro per stuk...

steekmug | 23-11-21 | 09:34 | 2

Van Oef Junior?

UnderTheDevil | 23-11-21 | 10:10

Netjes.

van Oeffelen | 23-11-21 | 11:39

Nooit begrepen dat als de regering wil dat we stoppen met roken de sigaretten niet verbied. Zal wel gaan om de accijns.

@NL | 23-11-21 | 09:34

CDA wil XTC gebruikers aanpakken las ik.

Binnenkort geen een leukigheidje meer.

Geen vlees, geen bier, geen drugs, geen vrijheid.

Alles wordt minderminder.

sjef-van-iekel | 23-11-21 | 09:34 | 1

"Xtc-pilletje of pakje cocaïne op zak? CDA wil het niet meer gedogen"

Met_baard | 23-11-21 | 10:35

Na decennia van roken ben ik er zonder problemen mee gestopt, waarmee ik in volle overtuiging kan zeggen dat een ieder die nog rookt een slappe zak zonder doorzettingsvermogen is. Maak er maar 120 euro per pakje van. Smerige gewoonte.

Ceristimo | 23-11-21 | 09:34 | 3

Haha... daar hebben we weer een schoolvoorbeeld van iemand die er decennialang geen moeite mee had om een ander lastig te vallen met zijn rook maar op het moment dat ie is gestopt een ander verwijten dat het een smerige overlastgevende junk is. U moet haast D66-er of GL-er zijn?

_pacman_ | 23-11-21 | 09:36

Wat er verder zij van je verhaal, verreweg de meeste rokers willen way down gewoon stoppen met roken.
Niettemin, als iemand rookt en ik er geen last van heb, dan zie ik geen probleem. Zelfde met cannabis.
Plus, wat al in deze draad opgemerkt, dergelijke prijzen bevorderen alleen maar de zwarte handel. Meestal werken droogleggingen niet zo goed (waar een € 60 euro per pakje in feite op neerkomt).

Ichneumonidae | 23-11-21 | 09:39

@_pacman_ | 23-11-21 | 09:36: Ik heb een ander er nooit mee lastig gevallen, en stem zeker geen D66 of GL. U bent een rokende slapjanus?

Ceristimo | 23-11-21 | 10:16

Zou het mss helpen om roken na 20:00 uur te verbieden?

Ichneumonidae | 23-11-21 | 09:34

Voor de rokers: ligt het aan mij of zijn de sigaretten in de loop der jaren dunner en korter geworden? Het gaat om millimeters natuurlijk maar toen ik nog sigaretten uit mijn moeders pakje caballero jatte waren de sigaretten volgens mij dikker en langer. En natuurlijk veel goedkoper.

_pacman_ | 23-11-21 | 09:33 | 1

Nee, ze zijn nog steeds dezelfde maat. Er zit wel minder tabak in per peuk, de filters zijn langer geworden en de snit luchtiger.

elfenstein | 23-11-21 | 09:34

Veel beter werkt het reduceren van het aantal verkooppunten. Zie de slijterijvergunningen als je die mini-shops in supermarkten netjes weglaat. Dan wordt de verleiding voor mensen die willen stoppen net iets minder groot. Dat doen we uiteraard niet, want de accijns zijn welkom.

Feynman | 23-11-21 | 09:33

Hash coke en pillen lijken goedkoop zo. Wordt nog eens hele grote handel, want wordt meer gedoogd dan roken.

Dima Beeline | 23-11-21 | 09:33

Wat zouden nou van die “doodnormale” dingen kunnen zijn die we aan de hand van vandaag de dag doen en die over pak m beet 50 jaar voor “canceling” in aanmerking zouden kunnen komen?

D-Fens_1963 | 23-11-21 | 09:32

Een tray Schultenbrau pils naar €88,20. Tweede halve prijs mag niet meer.

Duwbak_Linda | 23-11-21 | 09:32

Stinkt.
Kleren stinken.
Slecht voor huid.
Slecht voor alles aan de binnenkant.
Misschien gewoon niet doen?

Thaiseladyboy | 23-11-21 | 09:32 | 1

Het geeft wel even rust in de kop in een samenleving waar de rest al zo kut is voor je gemoed. Zo als het nu gaat, ga je eerder dood door stress dan door roken. Dus roken tegen stress werkt levensverlengend.

Dima Beeline | 23-11-21 | 09:34

Prijzen verhogen voor roken is de voorbode voor verhogen van de prijzen van alles wat Deugland bepaalt.. reizen, suiker, alcohol, qr-codes... belasting genereren zal je, en eigen keuzes ontnemen we je.. Hard op weg naar de nieuwe slavernij!

Ouwe Semelaar | 23-11-21 | 09:32

Per 1 april 2020 is de accijns op een pakje van 20 sigaretten met 1 euro verhoogd, nadat de accijns op 1 januari al met 14 cent omhoog was gegaan. Op 50 gram shag wordt per 1 april 2,50 euro extra accijns geheven. Meer dan driekwart van de prijs van een pakje sigaretten bestaat uit belasting (accijns en btw). De overheidsinkomsten uit accijns op tabak zijn toegenomen van bijna 1,6 miljard euro in 2000 tot ruim 2,5 miljard euro in 2019.
bron: CBS

Bibop | 23-11-21 | 09:31 | 1

Ja, en?

dathoujetoch | 23-11-21 | 10:12

De illegale sigarettenhandel wordt vanzelf interessanter.

ratelaar | 23-11-21 | 09:31 | 1

is het lang.

Henri | 23-11-21 | 09:55

Dan ook pils naar een meier de liter.

bambakz | 23-11-21 | 09:31

Van roken is onomstotelijk bewezen dat het schadelijk is voor de volksgezondheid van rokers en (gedwongen) meerokers. Zelfs de tabaksmaffia durft niet meer te claimen dat het wel meevalt met de schadelijkheid. Waarom is die kankerverwekkende rotzooi nog steeds legaal verkrijgbaar?

dezakloper | 23-11-21 | 09:30 | 4

Omdat je het anders bij mij moet komen kopen. Tussen wensdenken en wat mensen echt willen zit een gigantisch verschil, zie ook dat verhaal over de duitse jeugd die helemaal niet zo greta is als men wil doen geloven.

elfenstein | 23-11-21 | 09:36

Hè ja, laten we alles verbieden wat schadelijk is voor de volksgezondheid. Wat is er immers mooier dan sterven van pure verveling?

Hetze Haatstra | 23-11-21 | 09:39

Hoe ziet je lever eruit na je biertjes, daarbij wordt je gedrag er niet beter van na een paar drankjes.

gato | 23-11-21 | 10:56
▼ 1 antwoord verborgen

Het gaat nooit veel duurder worden en zeker geen 60 euro. Nederlandse staat verdient er flink aan dus die blijven een acceptabele prijs aanhouden. Buiten dat, anders neemt de mafia helemaal de sigaretten business over. Fervente rokers stoppen toch niet. Die vreten liever niet als ze maar kunnen paffen. Daarentegen gaan rokers eerder dood dus scheelt weer aow enz.
NB: Ben niet roker

Bibop | 23-11-21 | 09:28

ik ben rookverslaaft en wil het gratis.

newray | 23-11-21 | 09:28 | 1

rookwaar in de basisverzekering.

newray | 23-11-21 | 09:32

Onderaan het artikel 'Wist je dat je dagelijks een paar sigaretten aan schadelijke stoffen binnenkrijgt, ook als je niet rookt? Dat heeft alles te maken met fijnstof in de lucht.'
Het maakt allemaal geen zak uit. Dus.

Leptob | 23-11-21 | 09:28 | 2

Als je dagelijks ook nog een paar sigaretten rookt krijg je dus twee keer zoveel binnen. Maakt een wel beetje uit denk ik.

small_town_dude | 23-11-21 | 09:32

Allemaal de schuld van verkeersdrempels. Gezinnen met kinderen moeten dus verboden worden.

Deflatiemonster | 23-11-21 | 09:33

Toch al snel 132 gulden

jeweettochniet | 23-11-21 | 09:28

Stop in een pakje een explosieve sigaret. Dat werkt nog beter.

de euro middenweg | 23-11-21 | 09:28 | 1

klapsigaren, dat was vroeger lachen met opa.

small_town_dude | 23-11-21 | 09:30

Mooie proefrun voor vlees, alcoholische dranken en alles wat het leven leuk maakt. Het gepeupel mag niet te veel plezier maken. En dood gaan moeten ze toch als ze eenmaal AOW of pensioen mogen ontvangen want dat geld is toch al opgemaakt door de wijzen in Den Haag.

Deflatiemonster | 23-11-21 | 09:28

Roken is vies. Ik weet niet wat een goede prijs is voor een pakje peuken.

Koning Willy | 23-11-21 | 09:27

Prima joh, gooi die prijzen lekker naar idiote hoogten, het enige nadeel is dan natuurlijk dat de sigaren die zo af en toe de Heilige Samenkomst in het Pontificaat beroken óók duur gaan kosten qua financieel geld, en dát, mijnheer de Veurzitter, is een schande!

Pontius Vulgaris | 23-11-21 | 09:27

Dat worden een hoop ryanair-vluchten heenenweer naar Talllin a 9,99.

accijnstoerist | 23-11-21 | 09:27 | 1

Neemt u dan ook een doosje goede Vana mee voor in het stamcafé?

Spaanders | 23-11-21 | 09:34

En waar moeten al die kankerdokter en kankerzusters dan van leven?

Hadena | 23-11-21 | 09:26 | 2

Die roken allemaal ook,.. sterft vanzelf uit.

horsteknots | 23-11-21 | 09:27

Die kunnen aan de IC bedden gaan staan voor Corona patiënten.

Plaque-doctor | 23-11-21 | 09:29

Willem Alexander ging destijds om met hele foute figuren zoals prins Bernhard senior en zijn kornuiten, en die rookten allemaal. En zijn moeder rookte destijds ook, maar niet in het openbaar.

Osdorpertje | 23-11-21 | 09:25

En toch, in het jaar 2300, of 3200 of watdanook, zal er helemaal niemand rondlopen die zegt: 'Goh, wat jammer nou toch dat dat roken niet 100 jaar eerder is verboden.'.

Alquest | 23-11-21 | 09:24

Hier 1.60 euro per pakje en ik ben nog steeds niet begonnen..

NLerinTR | 23-11-21 | 09:24 | 1

Chocoladesigaretten? Of mogen die ook niet meer?

Met_baard | 23-11-21 | 10:28

Gelukkig is er momenteel niets anders om ons druk over te maken.

Schriever | 23-11-21 | 09:24 | 3

Ja, vrij bizar, roken kost 20.000 levens per jaar en we maken ons een stuk drukker over andere dingen.

Tisnietanders | 23-11-21 | 09:26

@Tisnietanders | 23-11-21 | 09:26: misschien moeten we eens kijken hoeveel bedden rokers in ziekenhuizen bezet houden, en daar beleid op gaan voeren.

Hersenletsel | 23-11-21 | 10:04

illegale sigaretten gaan nog eens heel groot worden, In Brussel zie ik wel eens een Slavische kofferbak opengaan met duizenden pakjes a 4 euro. Gouden handel.

small_town_dude | 23-11-21 | 09:23 | 1

Nu al op ieder kruispunt in de grote steden in Italië.

van Oeffelen | 23-11-21 | 09:27

Dat levert de Bulgaarse en Albanese maffia dan weer een hoop extra illegale handel op.
Verstandig besluit.

laurentius | 23-11-21 | 09:23

Theo Janssen al dood of is het een oproep aan hem om (weer) te gaan roken? Misschien valt ie dan wel wat af. Van doodgaan nog meer, maar ik zou dan toch kiezen voor de rookwaren.

SamV | 23-11-21 | 09:22

Ze kunnen beter de big tasty, whopper en Singer 60,- per stuk maken. Scheelt een stuk meer in de zorgkosten.

_pacman_ | 23-11-21 | 09:22 | 1

Ze kunnen beter de rijdende toiletpotten waarmee ze zich naar de snackreuzen verplaatsen duurder maken. Dat volk moet maar lopen of de fiets pakken.

Deflatiemonster | 23-11-21 | 09:30

Buk shag. Kent iemand die uitdrukking nog?

horsteknots | 23-11-21 | 09:22 | 2

Da's teveel moeite tegenwoordig, lijkt teveel op werken. Nu krijg je een machete in je zij gepord en moet je je pakje Luckies afgeven, samen met je sneakers, telefoon en portemonnee.

_pacman_ | 23-11-21 | 09:26

Ja uiteraard. Stond in mijn geschiedenisboek zelfs, naast een plaatje van iemand die kooltjes van het spoor aan het rapen was.

Wij hadden een kerel in de straat wonen die zijn jointjes uit het raam moest roken van zijn vrouw en ze in zijn perkje een verdieping lager weggooide. Op een gegeven moment had de wijkjunk dit door en kwam vervolgens eens per week het perkje uitpluizen. Bukwiet noemde we hem daarna.

JWZ_JMK | 23-11-21 | 10:58

Krijgen de lokale dealers toch weer tabakswaren in hun assortiment.

Even rustig blijven | 23-11-21 | 09:22

Van Oef haalt de sigaren uit Genève en bij een aantal vaste Tabacos in Spanje. De beste prijzen, de grootste keus. En alles rechtstreeks uit Cuba zonder die pseudo-monopolist van een Intertabak ertussen.

van Oeffelen | 23-11-21 | 09:21 | 4

Mag dat nog, roken in het bejaardenhuis?

dathoujetoch | 23-11-21 | 10:14

Iemands vrijheid is niet groter dan zijn fantasie.

Schriever | 23-11-21 | 10:30
▼ 1 antwoord verborgen

En dan ook nog eens geen gebruik kunnen maken van je pensioen. Tis toch wat.

Denkhetnjet | 23-11-21 | 09:21

Eerst de sigaretten €60,- per pakje, daarna de benzine nog 10 keer over de kop, energie nog flink omhoog en we zijn allemaal dakloos.

Super tof, dit eens zo vrije en fijne land.

De vries, Henk. | 23-11-21 | 09:21

Gaat die volkstuin toch nog lukratief worden

dugo | 23-11-21 | 09:21

Cannabis is uit. Het worden de tabakskwekerijen op zolder die opgespoord gaan worden.

horsteknots | 23-11-21 | 09:21

Vlad Baudet is gevaccineerd tegen COVID. En de grootste sporters die rookten waren het zelfde soort sukkels als iedere andere roker.

AntiZanicz | 23-11-21 | 09:20 | 1

Steek er nog één op, zou ik zeggen

Jos Tiebent | 23-11-21 | 10:49

Rookwaar gratis maken.

Boete op roken bij iemand die daar last van heeft 1.500 euro, waarvan 750 voor de benadeelde. Peuk op straat uitdrukken ook 1.500 euro.

Knufter | 23-11-21 | 09:20

Wat een onzin. Ze zouden het moeten subsidieren. De roker leeft gemiddeld korter en heeft hierdoor minder zorg nodig.

JWZ_JMK | 23-11-21 | 09:20 | 4

En waar moeten al die kankerdokter en kankerzusters dan van leven?

Hadena | 23-11-21 | 09:26
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com