Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ABP dumpt 15 miljard aan aandelen olie en gas

WAT GAAN WE DAARMEE DOEN?

Een mooi bericht voor de ijsberen, Greta Thunberg en iedereen die binnenkort een beetje goedkoop aandelen Shell wil scoren. Aangemoedigd door het nep bangmaaknieuws van de KNMI-NOS kongsi gaat ambtenarenpensioenfonds ABP al zijn aandelen in gas- en oliebedrijven dumpen. Dat betekent dat er maar liefst 15 miljard aan centjes, die eigenlijk van ambtenaren zijn, opnieuw moeten worden belegd. Maar waarin dan?

A) Bitcoins jonge
B) In China gebeuren op dit moment interessante dingen met DNA-onderzoek, gezichtsherkenning en viruslaboratoria
C) AirFrance-KLM zit schijnbaar krap bij kas
D) Volgende investeringsronde Relief Goods Alliance BV meepakken
E) Lekker huizen opkopen en heel veel huur vragen
F) Uitbreidingsplannen Heineken in ontwikkelingslanden verdienen onze steun
G) Iets met de gokmarkt
H) Anders, namelijk investeren in eenhoorns, regenbogen en glittertjes

Reaguursels

Inloggen

Tabak, wapens, stikstof, PFAS, kinderarbeid, kobaltmijnen, sharia-landen, plastic, oeigoers houtsnijwerk, palmolie, hedge funds, Russisch gas, kernenergie enz enz. Kortom volop keuze. Hè wat? Doet ABP ook allemaal niet meer? Stumperds. Niet eens hun eigen geld....

borderlijntje | 27-10-21 | 00:36

Ze zouden de Raad van Bestuur alle olie en olieproducten moeten ontzeggen. Ga maar duurzaam heren. Binnen een week beleggen ze dan weer in fossiele energie. Maar ja, het deugorgel rekent niet af op de werkbaarheid in praktijk, maar louter op de deugd.

Allemaal | 26-10-21 | 20:19

Gewoon pompen in een of ander private equity fund. Altijd prijs.

mozaard | 26-10-21 | 20:08

En toch hoop ik niet dat Putin het voorbeeld van ABP volgt. Dan komen wij namelijk in de kou te zinnen.

Amsterdamsko | 26-10-21 | 17:05

Net nu de olie- en gasprijs hoog is en ze voor hun gepensioneerden eindelijk eens iets hadden kunnen verdienen de komende jaren, terwijl Shell ook nog eens een keer met hulp van Rutte investeert in NortH2 www.north2.eu . Het zijn echt ambtenaren bij dat ABP, steeds net off beat met hun acties.

Watching the Wheels | 26-10-21 | 16:05

Beleggen in zeldzame metalen uit de Kongo bijvoorbeeld.
Vanwege de toekomstige massale vraag hierna kunnen de prijzen alleen maar stijgen en goedkope kinderarbeid gegarandeerd.

Dzjengis-Somebody | 26-10-21 | 15:38

Vraag me af hoe al die ambtenaren die er met hun geld inzitten over denken. Kans is groot dat hun pensioen een stuk lager wordt.

Rotterdammert1965 | 26-10-21 | 14:02

Lekker dan, m'n aandelen Shell opeens onderuit.

Rennieflox | 26-10-21 | 13:33 | 3

Nope. De beurs weet het beter dan een paar deugambtenaren.

Joris Beltsin | 26-10-21 | 14:13

Of je kan op koopjes jacht gaan. Voorlopig hebben we fossiele brandstoffen nog hard nodig in deze wereld.

Xbitt | 26-10-21 | 14:20

Shell gaat gewoon naar de 25 euro of hoger, morgen kwartaalcijfers. HODL.

Watching the Wheels | 26-10-21 | 16:06

ABP gaat ineens vol op het deugorgel, volgens tutje in het nieuws, omdat het knmi het zegt,Al die klagende oudjes zijn veel minder belangrijk en worden niet gecompenseerd ook al zijn ze in de meerderheid.
Dan zijn ze ineens doof, zakkenvullers zijn het.

Banenenrepubliek | 26-10-21 | 13:10 | 2

Mooi he pensioenfondsen die kunnen gokken met andermans geld.
Het zou een verplichting moeten zijn dat zij die het geld beleggen er zelf inzitten met hun hele hebben en houwen.

Rotterdammert1965 | 26-10-21 | 14:03

En die aandelen gaan naar? Net als met dat olieveld van Shell verkocht aan een Amerikaans bedrijf en die stoppen nu de winst in hun zak.

dedwarsligger | 26-10-21 | 18:09

Nog een vraagjes;
Shell zit ook in de windmolenparken. Dus ze zijn niet 100% fossiel. Hoeveel procent maakt een bedrijf, een bedrijf wat zijn geld verdient met fossiele brandstof?
Gaat het ABP investeren in kernenergie? Is dat wel toegestaan?

mikes43357369 | 26-10-21 | 13:06 | 1

Omdat dat pensioengat al is afgedicht via de Sociaal Economische Raad, is er in het sinds vorige week niet langer toonaangevende Nederlandse pensioenstelsel gelukkig één groep die zich nergens zorgen over te maken: de profiteurs die zich pensioengerechtigden durft te noemen. Het vermogensbeheer zelf is namelijk niet voor niets wel buiten de stichtingen geplaatst in veel (t veel) gevallen).

Vergeet de rekenrente, we gaan de ijsberen op IJsland redden. Die hebben ons namelijk ingehaald omdat hun stelsel veel inclusiever is. Wat me bij de vraag brengt hoe je als actuaris deeltijdwerkers, flexcontracten en al die andere tomatenplukkers zou moeten verdisconteren.

Ik ben al lang blij dat ik niet Wouter Koolmees heet.

Hetkanverkeren | 26-10-21 | 13:00

Als de ambtenaren zelf niet in opstand komen gaat er ook niks veranderen. En straks maar klagen dat ze zo weinig pensioen hebben. Misschien moeten ambtenaren / werknemers de mogelijkheid krijgen om uit hun pensioenfonds te stappen en het opgebouwde pensioen mee te nemen.

mikes43357369 | 26-10-21 | 12:59 | 1

Je mag alleen je opgebouwde pensioen meenemen (naar een ander pensioen aanbieder) als je huidige meer dan 110% heeft.
Oftewel, het mag alleen als ze het goed hebben.

Cadaver | 26-10-21 | 15:08

Het getuigt wel van een scherpe handelsgeest om tijdens de hele handelsdip (koersen gehalveerd, dividenden gereduceerd) te blijven zitten om dan wanneer het dividend weer omhoog gaat uit te stappen voor een prijs die nog steeds lager ligt dan waar het vermoedelijk voor gekocht is *proest*.

Ik heb geen pensioen bij het ABP en me niet verdiept in het mission statement/de overeenkomst met hun 'klanten', maar ik vraag me af of ze daar op een bepaald moment voor aan te klagen zijn (de waardevermindering vanwege het uitstapmoment, potentieel het lagere rendement van waar het geld weer in geinvesteerd wordt).

Ze zullen er wel slim voor gedekt zijn, maar in principe is kapitaalvernietiging natuurlijk onbehoorlijk bestuur. (Ik doel dus alleen op eventueel verlies op de verkoop van het portfolio en het verschil in rendement tussen huidig en nieuw portfolio, strategiekeuzes - ook woke keuzes - zijn vast goed afgedekt in de kleine lettertjes.)

Sjors W. | 26-10-21 | 12:42

Graaier spreid zijn vermogen graag. Tegen het deugen en de groene gekte zit ik fors in Russische aandelen. Vooral grondstoffen. De groene gekken en Deugers kunnen wel denken dat ze de doelen gaan halen, mijn idee is dat grondstoffen zoals gas en olie nog tientallen jaren heel veel geld gaan opleveren. De 21ste wordt die van Rusland met zijn enorme grondstofvoorraad en China met zijn gedisciplineerde en slimme werkers.

Graaier | 26-10-21 | 12:39 | 1

Rusland en China zitten qua metalen ook in de driver's seat, hoewel ik daar zelf niet in zou beleggen (ken de bedrijven niet goed genoeg en heb de indruk dat het risico-nemende cowboys zijn).

Als je ziet dat er 44 landen zien die het equivalent van (minimaal) 10% van hun GDP aan China schuldig zijn, vaak Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen die op grondstoffen zitten...

En ondertussen investeren wij niet eens meer in onze eigen bedrijven die in die gebieden actief zijn. Nul invloed als aandeelhouder, want weg uit Europese clubs en buitenlandse staatsoliebedrijven doen daar niet aan en geven er ook geen fuck om. Lekker alles investeren in de Facebooks etc van deze wereld, want prive-data doorverkopen is wel zuivere business.

Sjors W. | 26-10-21 | 12:53

Wat gaat het ABP doen... mij komend jaar een brief schrijven dat de rendementen niet gehaald worden en mijn pensioen lager gaat uitvallen... omdat met ze politiek bedrijven met geld van anderen (inleggers pensioen gelden)... Zullen wel wat politiek correcte bestuurders daar benoemd zijn (en natuurlijk idem in RvC)

tek | 26-10-21 | 12:29

De taak van een pensioenfonds is: het beste rendement behalen (met zo min mogelijk kosten) voor de deelnemers. Het is niet aan het bestuur om politiek te bedrijven.

selectief verontwaar | 26-10-21 | 12:26

Ik vernam dat de top van de ABP zeer blij is met de opbrengst dat ze zichzelf een buitensporige loonsverhoging hebben gegeven een 100% hogere eindjaars bonus en natuurlijk een schouderklopje.
Ze laten ook weten dat ze geen commentaar kunnen geven omdat de top op een welverdiende vakantie is gegaan.

jitro | 26-10-21 | 12:21

Lekker ook voor de betreffende bedrijven,
waarbij middelen voor investeringen weggehaald worden,
terwijl er nog geen dekkende alternatieven zijn.
.
Woke linksdenkiers hebben vast veel dikke truien in de kast...

hotmint | 26-10-21 | 12:08 | 3

Ik zou daar professioneel last van kunnen hebben, maar toch zie ik dat niet als probleem. ABP verschijnt niet op bijvoorbeeld het Shell hoofdkantoor met wat waardepapieren in de verwachting dat ze er cash voor terug krijgen, ze gaan hun aandelen aan de man brengen op de beurs. Dat heeft op de bedrijfsvoering niet direct heel veel invloed, tenzij de koers sterk gaat schommelen vanwege de plotselinge aanvoer.

Sjors W. | 26-10-21 | 12:57

@Sjors W. | 26-10-21 | 12:57:
Als institutionele beleggers wereldwijd elkaar gaan overtroeven in het deugen en Shell in de ban doen dan wordt het kapitaal gewoon duurder en dat raakt de bedrijfsvoering van Shell op termijn wel degelijk.

Joris Beltsin | 26-10-21 | 14:25

@Joris Beltsin | 26-10-21 | 14:25:
Ik hoor Hans T ineens. 'Stel je nou maar eens voor dat dat niet hypothetisch is... ja, dan wel...'

Wat je beschrijft is wel een ander verhaal dan ABP dat een keuze maakt. Ik zie rechters die boven hun capabiliteit werken en overheden die keuzes maken die niet in lijn liggen met hun infrastructuur als grotere problemen, zeker op korte termijn.

Sjors W. | 26-10-21 | 22:13

En pensioen straks verlagen zeker :( :( :(

We gaan financieel door het putje met alle klimaat, woke en immigratie waanzin !!! Deugend ten onder !!!
En maar blijven stemmen op de partijen die dit veroorzaakt hebben/vooroorzaken/blijven veroorzaken !!!

De finale eindbaas | 26-10-21 | 11:52 | 1

En er is niemand persoonlijk verantwoordelijk voor deze historische mega miskleun.

Dwaalgast | 26-10-21 | 13:48

Links regeert echt in Nederland.
Begint al op de lagere school, en nu dus kennelijk helemaal tot de top van een pensioenfonds.
Ik ben blij dat ik altijd tegen de stroom in ben gegaan, en nooit een loonverzekering of pensioen heb afgesloten.
De mensen die ik ken die dat wel hebben gedaan geven me nu gelijk, daar ik van dit soort berichten geen last heb.
Ik ken er zelfs een die alle mogelijke verzekeringen had afgesloten voor zijn werk, zich blauw betaalde daaraan, en toen het nodig was, geen cent kreeg.
Ik had medelijden met hem, maar ik had hem gewaarschuwd.

helaas-nederlander01 | 26-10-21 | 11:44 | 2

Niet links, maar de ambtenaren regeren in Nederland!
Kijk m\de cv's van onze volksvertegenwoordigers er maar op na: pakweg driekwart van hen heeft een achtergrond als (semi)ambtenaar of bij een bedrijf dat voornamelijk voor de overheid werkt.

Om het even of het de Tweede Kamer, Provinciale Staten of uw lokale Gemeenteraad betreft; het grootste deel werkt zelf voor de overheid. Op zijn zachts gezegd een ongezonde ontwikkeling.
Strikt genomen zou je dit zelfs een bureaucratie kunnen noemen, al wordt daar meestal wat anders mee bedoeld.

Leon Tosti | 26-10-21 | 12:16

@Leon Tosti | 26-10-21 | 12:16:
Goed, linkse ambtenaren dan.
In ieder geval niet iets waar ik echt blij mee ben.
Zo heel veel heb ik er niet meer te maken gelukkig, maar het is wel treurig eigenlijk.

helaas-nederlander01 | 26-10-21 | 12:40

Het mooie is dat Shell zoveel geld (door verkoop Permian Basin assets) hebben dat ze deze aandelen zelf in een vloek en een zucht kunnen kopen. Het heeft echt NUL effect op de koers. Het enige wat bereikt wordt is dat OPEC+ een (nog) groter aandeel krijgt in uw energievoorziening.

Vula | 26-10-21 | 11:44

In een goed land zouden ze investeren in levensverzekeringen voor jonge ouders.

Maar ja he.

Schwanzeleber | 26-10-21 | 11:42

ik kreeg vandaag ook een bericht van ABP. Ik heb hen een mail terug gestuurd dat ze mijn toekomst moeten beleggen in datgene dat mij het meeste rendement brengt. Het nastreven van een "groene" agenda behoort niet tot hun kerntaken.

Als ik zelf zou beleggen zou ik zeker beleggen in Boston Dynamics, en in grondstoffen voor batterijen.

Andersdenkend | 26-10-21 | 11:42

Van de lijst, ik zou zeggen, de C. De overige miljarden, ontzilting van de de oceanen en daarna in de Sahara bomen, etc, gaan produceren. Anyway, de is CO2 opgelost.

Thoth | 26-10-21 | 11:38

Toen Ruud Lubbers MP was, heeft onze roverheid miljarden gejat uit de ABP pensioenpot (want daar zat toch te veel geld in, dacht men toen). Nu blijkt dat dat geld toch hard nodig was (jarenlang geen indexatie) zou dat geld met rente teruggestort moeten worden.

Maar onze rover hoofdman Rutte piekert er niet over.

euroka | 26-10-21 | 11:34 | 3

nee, er is geen cent gejat, even goed gaan lezen.

fabeltjesland | 26-10-21 | 11:36

@fabeltjesland | 26-10-21 | 11:36: Nee, volgens de letter van de daartoe ontworpen uitneemwet is er niets gestolen. Ik denk dat de publieke opinie dichter bij de waarheid ligt.

_pacman_ | 26-10-21 | 11:38

ABP is inmiddels een politiek vehikel wat een statement wil maken. Het vrijkomende kapitaal krijgt ongetwijfeld een groene bestemming. Met de garantie van Den Haag dat tegenvallende resultaten in de toekomst worden bijgepast.

squadra | 26-10-21 | 11:31

Ik ben eruit, die dumping van aandelen kan wel bij mij thuis denk ik. We hebben hier zojuist een kamer vrijgemaakt dus ABP kom maar op met die dumping.

Verbandmeester | 26-10-21 | 11:20

Ze moeten het lekker zelf weten, maar ik geloof dat het nog wel goede investeringen zijn. Ook al zal de fossiele energiemarkt krimpen, dan zullen die bedrijven i.p.v. te investeren juist aandelen terugkopen en dat doet de prijs stijgen. Dus laat Shell lekker de aandelen terugkopen bij de ABP, dat is goed voor mij.

heldheino | 26-10-21 | 11:08

Ze moeten het nergens in investeren. Een deel daarvan is mijn geld. Ik bepaal zelf wel waarin dat geinvesteerd wordt.

Gladiator Fap | 26-10-21 | 11:05

De dekkingsgraad van Shell Pensioenfonds is 130 % !!
Goed beleid betaalt uit, SSPF heeft altijd geindexeerd.

En dan het ABP....
Vette bonussen, banen carousel, greep in de pensioenkas door de overheid.
En niet indexeren, terwijl er meer dan voldoende in kas is.

Bolhoed | 26-10-21 | 10:58

Gaat het ABP haar gasaandelen dumpen nu de gasprijzen naar recordhoogte stijgen? Willen ze de komende winstuitkering mislopen? Dan moeten ze ook niet meer zeuren over tekorten in de pensioenpotten.

Vuurspuger | 26-10-21 | 10:57 | 1

Precies. Altijd maar willen deugen terwijl je verantwoordelijkheid als pensioenfonds is om te zorgen voor rendement voor je klanten (= huidige en toekomstige pensionado’s )

theo-is-dood | 26-10-21 | 11:16

Tesla gisteren plus 12,6 % Lekker.

joepiedepeopie | 26-10-21 | 10:56 | 1

Monsterorder ontvangen van Herz Autoverhuur.

Hendrick9999 | 26-10-21 | 11:01

ABP is compleet verwoked onder het toeziend oog van die huisvrouw aan het hoofd. Politiek correcte keuzes alom ten faveure van de eigen deugdzaamheid maar zeer schadelijk voor het belang van de deelnemers.

_pacman_ | 26-10-21 | 10:56 | 1

Heel juist gezegd. De bestuurders van de pensioenfondsen zijn bang de politici tegen de haren in te strijken en zo een mooie baan mis te lopen.

Leffe Blonde | 26-10-21 | 11:17
-weggejorist-
calcoff | 26-10-21 | 10:55

Kunnen we mooi twee kerncentrales van bouwen!

Vula | 26-10-21 | 10:51

aanvullend pensioen is ook zo'n farce. Toen ik jong was kon ik met deze unieke aanbieding van Aegon wel vijf(!) jaar eerder stoppen met werken. Ik keek laatst en ze verwachten nu dat het ongeveer 60.000 euro gaat opbrengen, dat is geen 5 jaar mijnheer.

small_town_dude | 26-10-21 | 10:48 | 1

Jarenlang aanvullend partnerpensioen betaald. In een vaag briefje werd nadien medegedeeld dat ze het hadden omgezet in een verzekerde opbouw. Ofwel: als je weggaat bij ABP ben je je opgebouwde extra partnerpensioen kwijt. Diefstal.

_pacman_ | 26-10-21 | 10:57

Maakt weinig indruk op de beurs. Mocht de koers van o.a. Shell een tikje inzakken, dan is dat een mooi moment om iets (bij) te kopen...

Hendrick9999 | 26-10-21 | 10:45

Gooi die pensioenpotten nu maar gewoon weer vrij voor de medewerkers zodat ik m'n geld nu gewoon terug kan halen bij die pensioen boeven. Ik word toch niet zo oud, maak die cash liever nu gewoon op voor het te laat is.

MikeOchslong | 26-10-21 | 10:26 | 2

Als jij niet zo oud wordt dan gaat het geld naar mensen die wel oud worden LOL

Eddy Spagetty | 26-10-21 | 10:47

@Eddy Spagetty | 26-10-21 | 10:47: Nu maar hopen dat ze tegen die tijd voor de rest de pensioenleeftijd niet naar 134 zetten.

MikeOchslong | 26-10-21 | 10:51

ABP wat was je opdracht ook al weer ? Zat daar CO2 reductie bij ? Neen , dus doe waar je voor opgericht bent , en mevrouw Wortmann , begin een actie reductie overhead kosten , daar zit je zeker voor in die gouden stoel.

15121937 | 26-10-21 | 10:26 | 1

Precies. Heb ik ook verteld toen ik een gratuite vragenlijstje kreeg over hun dienstverlening, duidelijk samengesteld om zichzelf schoon te praten van hun schandalige beleid. Uiteraard geen reactie.

_pacman_ | 26-10-21 | 10:52

Het Woke geloof en haar volgelingen is enger, destructiever en dogmatischer dan welke geloofsrichting ooit.

2CVOcean | 26-10-21 | 10:23 | 1

Mwah, het geloof van pro-vaxxers is zeker zo eng en destructief m.i.

Nostra da Mus | 26-10-21 | 11:29

Uw zuur verdiende pensioen gaat eraan.

thanseeuwen | 26-10-21 | 10:22

We hebben 2000 miljard in de pensioenpot.
Binnenkomende premie 34 miljard / jaar.
Beheerskosten 8 miljard / jaar.
Uitgaande pensioenen 32 miljard / jaar.
Rendement op vermogen 6,5% = 130 miljard / jaar.
Volgend jaar hebben we dus 124 miljard extra = 2124 miljard.

Door 14 jaar niet-indexeren via de rekenrente leugen missen we inmiddels 20% aan koopkracht, want met je pensioen uit 2007 kun je nu veel minder boodschappen, woonlasten en energie kopen.
20% indexatie kost 32 * 0,20 = 6,4 miljard

De inhaal indexatie na 14 jaar niet-indexeren is 0,5 * 14 jaar * 20% * pensioen = 140% van je jaarpensioen. Met een gemiddeld pensioen van 1000 euro bruto per maand is dit 12 * 1000 * 3 miljoen gepensioneerden = 36 miljard eenmalig.

Deze 2 bedragen trekken we af van de eerder berekende winst dit jaar.
124 miljard - 6 miljard indexatie - 36 miljard inhaalindexatie = 82 miljard.

Hebben we volgend jaar een probleem als het gezamelijke pensioenvermogen 'slechts' 2082 miljard is? Dacht het niet! Indexeren dus op 1 jan 2022.

En ook de overheid profiteert mee via de inkomstenbelasting van 37,1%. Die krijgen eenmalig 30 miljard en jaarlijks 2,4 miljard. Welke politieke partij is hier tegen? Geen toch?

KayakFun | 26-10-21 | 10:20 | 6

altijd leuk dat soort berekeningen op de achterkant van een sigarenkistje. Maar het rendement is niet te voorspellen. Nog zo'n bankencrisis en ze kunnen weer 25% afschrijven en een paar jaar onder de 100% dekkingsgraad zitten. Ik ga er gewoon vanuit dat ik mijn eigen oude dag moet terugverdienen en verwacht ook niet veel van mijn versnipperde pensioenen. Het hele pensioenstelsel moet compleet anders, maar voor mij is dat dan al te laat.

small_town_dude | 26-10-21 | 10:42

@small_town_dude | 26-10-21 | 10:42: pensioenstelsel anders? Is heel makkelijk: laat mensen ZELF sparen voor hun oude dag. En schaf de schandalige belasting in Box3 op spaartegoeden af!

theo-is-dood | 26-10-21 | 11:19

@small_town_dude | 26-10-21 | 10:42:
Het rendement is niet te voorspellen, maar is al 20 jaar gemiddeld 6,5%. Als het een keer tegenzit herstelt het zichzelf vrij snel.
De dip van 2008 en 2020 waren beiden binnen 1 jaar goedgemaakt.
AEX was voor Corona 624, dieptepunt tijdens Corona 399 en nu boven de 800. Zelfcorrigerend vermogen.

KayakFun | 26-10-21 | 14:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Worden isolatiematerialen ook niet van olie gemaakt?

TRUMP | 26-10-21 | 10:16 | 2

nee, maar die fleecetrui die je aantrekt omdat de cv omlaag moet wel.

small_town_dude | 26-10-21 | 10:43

Sommige wel inderdaad.

Hadena | 26-10-21 | 12:35

Kennelijk hebben ze geld te veel.
Ik vrees voor de gepensioneerde neuspeuteraars dat hun pensioen de komende jaren nog niet geïndexeerd gaat worden.
Veel vermogenswinst zit vast in stenen. Wanneer de waarde van hun huizen sneller stijgt dan de huuropbrengsten, dan neemt het rendement af.

Haberdoebas | 26-10-21 | 10:14

Ja,ze zeggen het. Maar is het ook echt zo?? We zullen het nooit weten.

Tishetnetnie | 26-10-21 | 10:10

H, is een zekerheidje. Goed rendement

EmilioEsteves | 26-10-21 | 10:10

Gain of function research én vaccins.

janjoker | 26-10-21 | 10:07

Het ABP is prima in staat om geen rendement te maken. Dat ik voor inflatie gecorrigeerd wil worden en baal van mijn pensioen interesseert niemand wat.
Ik ben bijna gierig en bereken wat mijn koopkracht is na zoveel jaar geen inflatie.

Moestuinier | 26-10-21 | 10:03 | 3

Mijn ouders zijn ook pensionado's bij het ABP, en hebben al een teruggang van reëel 25% moeten accepteren de afgelopen 10 jaar.
Maar dat interesseert het ABP ook niets.

Nuchternederland | 26-10-21 | 10:10

@Nuchternederland | 26-10-21 | 10:10: dan moet u bij de regering zijn. Zij stelt de rekenrente vast waardoor pensioenfondsen uitkering niet mogen verhogen.

Kattie | 26-10-21 | 11:38

Dus een paar duizend mensen in ABP fossielvrij bepalen het beleid van ABP, een fonds met 3 miljoen deelnemers?

Vula | 26-10-21 | 10:03 | 1

die deelnemers beslissen over geen enkele investering. dus waarom wel over brandstof gerelateerde onderwerpen.

AntiZanicz | 26-10-21 | 10:20

In Zwitserland gelden gelukkig heel andere regels. Van Oef voert al 5 jaar de eigen regie over de persoonlijke pensioenpot. Dat gaat uitstekend. Je moet er toch niet aan denken dat je geen eigen pensioenkas hebt maar een claim op een pool die door vreselijk incompetente mensen wordt 'beheerd'.

van Oeffelen | 26-10-21 | 10:01 | 11

@de euro middenweg | 26-10-21 | 10:13: dit is in Nederland niet mogelijk. In Zwitserland wel, maar niet voor loonslaven. Vanaf een bepaald bedrag kan men in Zwitserland dan zelf de pot beheren. Dat is een verademing. Je hebt een eigen rekening.

van Oeffelen | 26-10-21 | 10:20

@AntiZanicz | 26-10-21 | 10:19: leeg is leeg. Maar daar ben je dan zelf bij geweest. Geen kortingen of negatieve rendementen.

van Oeffelen | 26-10-21 | 10:21

Pensioenstichting, vermogensbeheerder en bank voor de rekening. Dat zijn de 3 partijen die men nodig heeft in Zwitserland. Dit individuele pensioenmanagement wordt als package aangeboden vanaf bepaalde bedragen natuurlijk. En alles is onderhandelbaar. En dan geef je gewoon aan je contactmannetje de orders op. Online kijk je dan naar je eigen pensioenportefeuille, hoe die zich ontwikkelt. Een heerlijk systeem, een verademing bij het geforceerde collectieve gedrocht van Nederland.

van Oeffelen | 26-10-21 | 10:27
▼ 8 antwoorden verborgen

beleggen in zeldzame aarde.
Dr zijn wel een paar metalen die alleen in apenlanden worden gewonnen, die we erg nodig gaan hebben in de elektrische toekomst

Dr.Utker | 26-10-21 | 09:57 | 1

Ik dacht dat de Chinezen zich dat al op tamelijk agressieve wijze aan het 'toe-eigenen' waren.

Dr_Johnson | 26-10-21 | 10:01

Investeren in chipproductie in Nederland

Antigoog | 26-10-21 | 09:57 | 2

Die ene aftandse fab van NXP in Nijmegen bedoel je? Niet echt een investering waard. Die zal blijven draaien tot ie economisch en technisch volledig opgebruikt is en dan verdwijnt ie. Als je ASML bedoelt, die produceren geen chips, alleen de machines voor een stap in het proces.

Gregovic | 26-10-21 | 11:20

@Gregovic | 26-10-21 | 11:20: Ik bedoel geen van beide. Ik bedoel een nieuwe, hoogwaardige fabriek. Kost een paar miljard aan investering, maar dan zit je strategisch wel goed. Is goed geld in te verdienen de komende jaren. Aanbod is en blijft wereldwijd te laag.

Antigoog | 26-10-21 | 11:32

Als er één sector is die de transitie naar niet-fossiel gaat maken is het wel de olie en gas sector. Dus niet erg snugger.

Simon_GS | 26-10-21 | 09:55 | 1

Weet u wie de term fossiele brandstof heeft bedacht?
Als u dat weet, dan begrijpt u ook waarom!

Bolder | 26-10-21 | 09:58

Ach, ik ben er op zich niet op tegen dat pensioenfondsen van tijd tot tijd hun beleggingen tegen het licht houden, om te kijken of ze rendabel zijn uiteraard, maar ook of er niet belegd wordt in zaken die het daglicht slecht kunnen verdragen, om het zo maar eens te zeggen.

Zelf ontvang ik sinds ruim een jaar ook mijn aanvullende pensioen van het ABP. En ongeveer rond deze tijd vorig jaar las je allemaal berichten om ''ons'' - de pensionado's - erop voor te bereiden dat met ingang van het nieuwe jaar de pensioenen wel eens gekort zouden kunnen worden, vanwege de dekkingsgraad, waaronder ze dreigden te belanden (die kortingen gingen uiteindelijk niet door). De rente levert al jaren niks meer op, zoals iedereen weet, en op de aandelenbeurzen was het in maart/april 2020 als gevolg van de uitbrekende coronacrisis een waar bloedbad. Maar de aandelenkoersen waren in de herfst van 2020 al weer heel behoorlijk opgekrabbeld, en daarna werd het ene record na het andere record gebroken.

Maar nu hoor je die pensioenfondsen niet meer. Het zou logisch zijn indien ze aan het begin van 2022 de pensioenen, na vele jaren stilstand, eens zouden verhogen. Hun beleggingen zijn gigantisch in waarde gestegen, maar nu zitten ze weer te simmen: Ja maar de rente.....

Overigens las ik vorige week wel ergens een bericht dat het pensioenfonds van MSD hun pensioenen met ingang van volgend jaar wel gaat verhogen. Maar dat is dacht ik een tamelijk klein pensioenfondsje.

Dr_Johnson | 26-10-21 | 09:54

Uitdelen.

ademende aarde | 26-10-21 | 09:54

Accutechnologie en productie, grid energy storage, carbon capture, vergroening handelsvloot… Heus het is niet zo moeilijk als je geen Telegraaf lezer bent.

QuelleFromage | 26-10-21 | 09:52 | 2

Wat een onzinnigheid om een relatie te leggen tussen enkele technologische ontwikkelingen en de Telegraaf lezer.

Bolhoed | 26-10-21 | 10:03

Overigens is het Quel Fromage en niet quelle.

Bolhoed | 26-10-21 | 10:13

Indexeren hoeft, gelukkig voor ijsberen en de nieuwe buren, nooit meer.

biltong | 26-10-21 | 09:49

En die 15 miljard is nog maar 3% van het totaal belegde vermogen…

laurentius | 26-10-21 | 09:48

Laat ze maar Fugro kopen. Dat is ook een bedrijf die een transitie van olie naar alternatieve energie aan het maken is. Vrees alleen dat de pensioenen voorlopig niet meer omhoog zullen gaan want dat duurzame gedoe levert niet veel winst op en veel winstgevende fondsen willen ze niet in beleggen omdat die zijn besmet. Eigenlijk raar dat de mensen die van het pensioen afhankelijk zijn niet gevraagd wordt.

merallas | 26-10-21 | 09:47

Behalve benzine worden er heel veel produkten van olie gemaakt, dat is gewoon niet te vervangen.
Aardgas is al heel erg duurzaam, dat is op dit moment ook niet te vervangen.

VanderGeelen-Coppens | 26-10-21 | 09:47

Geef het maar aan alle gepensioneerden die onder ABP vallen. Waarom herbeleggen? Over honderd jaar bestaat Nederland toch niet meer. Zijn we verzwolgen door de zee volgens laatste klimaatrapport. Dus beter nog effe van genieten nu.

Kattie | 26-10-21 | 09:47

Ik ben heel slecht met gokken op aandelen. Ik zou als ABP denken dat er heel veel winst te halen is in de dijkenbouw. Over 30 jaar roep ik dan heel hard sorry vanaf mijn kantoor in Heerlen op 100m boven NAP.

dugo | 26-10-21 | 09:45

Hoeren en motorfietsen

the brush | 26-10-21 | 09:44

H: Is de beste investering ever! Nooit meer oorlog, een mooie planeet en geen honger meer. Wie wil dat nou niet. ABP, lees je mee, mijn aandeel in H. Ik herhaal: H!

ratelaar | 26-10-21 | 09:42 | 1

Hitcoins?

Nuchternederland | 26-10-21 | 10:13

Ik denk dat een paar directieleden lekker short zitten in die energieportefeuille. Wereldkundig maken het dumpen van aandelen is in alle andere gevallen geen goed idee, ook niet voor de dekkingsgraad van de pensioenen die al jaren onvoldoende is. Wat een gotspe dit!

IJschpegel | 26-10-21 | 09:42 | 1

De pensioenfondsen basten van het geld, alleen door de misdadig lage rekenrente van 0,2% lijkt het alsof er niet genoeg van is.
In Belgie is de rekenrente 1,75%
Bij de pensioenpremie rekenen ze met 3,65% rendement
De pensioenfondse hebben al 20 jaar gemiddeld 6,5% rendement.

Laat je niets wijsmaken over te weinig pensioengeld, ze hebben zelfs meer dan genoeg om te indexeren.

KayakFun | 26-10-21 | 10:11

Ik zie kansen in de vleesvervangende industrie.

FogerRederer | 26-10-21 | 09:39 | 1

Of investeer in een teakfonds lekker duurzaam en deugend! Kijk maar naar Terra Vitalis dat ging ook zo geweldig...

Xbitt | 26-10-21 | 09:45

Buy the dip.

Ivoren Toren | 26-10-21 | 09:37 | 1

Tussen de dip bij Shell en de huidige koers zit 100% rendement.

Vula | 26-10-21 | 09:55

Voor 15 miljard aan starterswoningen bouwen, iets van inter-generationele solidariteit.

supah | 26-10-21 | 09:36 | 2

Maar wel graag in Zandbakkië.

Nuchternederland | 26-10-21 | 10:14

Vroeger hadden pensioenfondsen hele woonwijken in bezit. Laten bouwen door een groot bouwbedrijf, exploitatie werd uitbesteed aan een woningbouwvereniging. Dat werd gezien als een veilige belegging, hoewel de huizenprijzen toen nog niet zo hard stegen als nu het geval is.

Toen de aandelen steeds harder gingen stijgen hebben veel pensioenfondsen die huizen verkocht om er aandelen van te kopen. Waardoor de waarde van pensioenfondsen nu veel meer fluctueert, en er dus regelmatig gekort moet worden op de indexering. Ook zijn de overheadkosten fors gestegen vanwege het bonusbeleid voor de ingehuurde beheerders.

Het zou dus inderdaad niet zo gek zijn als de pensioenfondsen weer woningen laten bouwen, net als vroeger.

Leon Tosti | 26-10-21 | 11:52

Je kan een dergelijke move niet anders zien dan dat het er een voor de bühne is. Fossiel is vervuilend, maar hebben we nog wel even nodig als we onze huizen willen verwarmen en auto willen starten.

Zoals elders opgemerkt betekent dit ook dat het pensioenfonds op zoek moet naar andere beleggingen. Aangezien Shell een zeer stabiele dividendbetaler is (die niet gemakkelijk is te vervangen) betekent dit dat je al snel uitkomt bij een groeibedrijf dat geen of weinig dividend betaalt. Het risico voor ABP wordt hiermee niet lager, maar eerder hoger.

StiekemeBunzing | 26-10-21 | 09:35 | 1

Zal de deugers bij het ABP een zorg zijn, dan keren ze gewoon minder uit aan pensioenen. Mag je als gepensioneerde rond zien te komen van nog minder geld.

sinar2 | 26-10-21 | 09:45

Zeg maar dag tegen je pensioen.
Gisteren voor het absurde bedrag van €2,11 de liter getankt daar gaat je inleg.

captain-caveman | 26-10-21 | 09:35 | 5

@captain-caveman | 26-10-21 | 09:46: Ik ben twee keer per week in Duitsland en laad de accu van mijn BMW i3 helemaal 99% vol aan de gratis snellader bij de supermarkt..op die manier is pensionado zijn een leventje van gratis geld en autorijden..

Smoelensmid | 26-10-21 | 09:59

@Smoelensmid | 26-10-21 | 09:59: Want stroom is altijd gratis.
Heeft die I3 zo'n bereik dat je er Duitsland mee haalt? valt me alleszins mee voor een stadsautootje.

Nuchternederland | 26-10-21 | 10:15
▼ 2 antwoorden verborgen

World Online

Prieelvogel | 26-10-21 | 09:34

Iets stabiels en duurzaams.
Non-binair fonds voor lesbische zwarte hermafrodieten die door het glazen plafond willen breken en daarbij beloven 10% van hun meerwaarde af te staan aan het pensioenfonds.

de_beer_van_de_meer | 26-10-21 | 09:34 | 1

ben jij dat op die foto?

Dr.Utker | 26-10-21 | 09:34

Anders: uit solidariteit met knoflooklanden uit de EU doneren aan die landen.

Die arme mede EU’ers hebben immers in veel gevallen nooit de mogelijkheid (verplichting?) gehad een deel van hun dalaris opzij te zetten voor later. Ze hebben meer overgehouden maandelijks en dat kunnen verbrassen of investeren in zoiets als onroerend goed.

Inwoners van Italië -een land dat één van de grootste goudvoorraden ter wereld heeft- hebben zo meer vermogen op kunnen bouwen dan Nederlandse loonslaven. Niet eerlijk dus dat ze minder pensioen krijgen dan Nederlandse loonslaven al is het eerder mogen stoppen een doekje voor het bloeden.

Doek Nederland maar op.
Als het in dit tempo doorgaat dan is alle rijkdom binnen afzienbare tijd weggegeven en verkwanseld.

Nostra da Mus | 26-10-21 | 09:33

15 miljard. Daar kan er wel weer een paar miljoen voor worden weg vergaderd/gedeclareerd. Het is toch geld van iemand anders.

AdvocatusDiaboli | 26-10-21 | 09:33

Ik denk toch echt in de vriendenloterij.

Pinocchio | 26-10-21 | 09:30 | 1

Die zitten al in Urgenda.

Glasgow Argus | 26-10-21 | 09:33

Gamestop natuurlijk. All in.

zegmaarwij | 26-10-21 | 09:30 | 1

en Digital World Acquisition Corp.

Glasgow Argus | 26-10-21 | 09:31

Vergeet de internationale wapenhandel niet! Zeer lucratief.

Gomezlopez | 26-10-21 | 09:30 | 1

Daarom, als je juist wil dat je Pensioenfonds daar in investeert, net zoals in sigarettenfabrieken olie etc. waar kan je dan terecht.
Nergens dus want je kan geen kant op, niet alleen de overheid zet je klem maar ook het pensioenfonds waar je verplicht bij bent aangesloten.
Werknemers schijnen n.l. debiel te zijn en moeten aan het handje worden genomen door onze overheid.

Uw Verzekeringsadvis | 26-10-21 | 09:34

Die ambtenarenpensioenen moeten wel goed geregeld zijn. Iets in mij zegt dat de groep ambtenaren gemiddeld ouder wordt dan de gemiddelde Nederlander. Maar ik kan dat niet hard maken.

Leptob | 26-10-21 | 09:29 | 4

@jemagookniksmeer | 26-10-21 | 09:36:
In 1985 begonnen als buschauffeur bij het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht, na 13 jaar bij een groot kledingbedrijf te hebben gewerkt. Dat ook een eigen pensioenfonds bezat trouwens.
Verplicht over gegaan naar het ABP, aangezien ik ineens ambtenaar bleek te zijn. Net als Politieagenten en Brandweerlieden.
Zonder beroepsslijtage uiteraard!
Die inleg is trouwens gewoon elke maand van m'n salaris ingehouden.

LoesjeP | 26-10-21 | 09:56

@LoesjeP | 26-10-21 | 09:56: Als u in 1985 als dertiger was, dan heeft u het grootste deel van uw werkzame leven een premievrij pensioen gehad.

jemagookniksmeer | 26-10-21 | 10:01
▼ 1 antwoord verborgen

Groen beleggen is de toekomst. Dus Heineken lijkt me een uitstekende keuze. Lagarde is het vast met me eens.

impy | 26-10-21 | 09:26

De mensen die namens het ABP dit soort beslissingen nemen zijn commissie- en netwerk typetjes die bestuurslid als voltijd baan zouden moeten doen, maar dit als hobby erbij doen. Dat zegt al voldoende.

De Pilsvogel | 26-10-21 | 09:25

Het ABP maakt helemaal niet zulke slechte rendementen al men u wil laten geloven.

Vooral de investeringen in Private Equity en infrastructuur renderen prima. Dat doet ABP (of beter, de uitvoerder APG) niet zelf, maar door het inhuren van specialisten die voor hun prestaties bonussen ontvangen die ongekend hoog zijn.

Waar de Nederlandse financiele sector aan banden ligt voor wat betreft bonussen, betalen onze pensioenfondsen dat gewoon in Londen, via de uitbestede beleggingscontracten. Een grote overwinning voor de vakbonden, hebben ze toch mooi de bonussen bestreden!

De uitsluiting van "vuile" sectoren is onderdeel van dezelfde gekte. Niet beleggen in olie en gas, maar wel in windmolens en batterijen, die een enorme footprint hebben in mining van zeldzame mineralen.

Glasgow Argus | 26-10-21 | 09:23 | 2

Investeren niet in PE maar door PE.

Uw Verzekeringsadvis | 26-10-21 | 09:36

Publiceert het ABP de behaalde rendementen van de afgelopen 10 jaar bijvoorbeeld?

van Oeffelen | 26-10-21 | 13:05

*bankrekening aan ABP doorgeven doet*

Toki | 26-10-21 | 09:22

waarom nou weer een witte beer in dit bericht? is een bruine soms niet blank genoeg?

Dr.Utker | 26-10-21 | 09:21

Dit geld beleggen in woningbouw en bankgaranties voor leden is zeker te voor de hand liggend?

R. Ketelsteen | 26-10-21 | 09:19 | 1

Mijn vader was ook ambtenaar, moest centen afdragen aan het ABP, die bouwde huizen waarvan mijn vader er vervolgens weer 1 huurde.
Iets klopte hier niet.

Uw Verzekeringsadvis | 26-10-21 | 09:38

Pokemonkaartjes!

Hadena | 26-10-21 | 09:18 | 1

Rolex horloges! Net wat (ex)profvoetballers doen.

Xbitt | 26-10-21 | 09:22

Neemt niet weg dat datzelfde ABP al ruim decennia pensioenen niet indexeert, op deze manier wordt als ABP pensioengerechtigde gewoon bestolen. Want mede door deze dumping kan directie ABP dat riedeltje van niet genoeg afdekking onderhand eindeloos volhouden. Soort van toeslagenaffaire in Ruttes gave land maar dan anders zullen we maar denken.

william7055 | 26-10-21 | 09:16 | 3

Als je gepensioneerd bent heb je niet meer nodig dan du Vin du Pain et du Boursin, en een goed gesprek met je vrinden thats all...

Smoelensmid | 26-10-21 | 09:52

laat ons raden, u heeft een ambtenaren pensioen. zonder ooit premie betaald te hebben.

AntiZanicz | 26-10-21 | 10:16

@Smoelensmid | 26-10-21 | 09:52:
Het gaat er niet om wat je nodig hebt, want dan zouden miljoenen gepensioneerden die nu in geldnood zitten omdat ze maar een klein pensioen hebben dat al 14 jaar niet geindexeerd is, er geld bijkrijgen.
Maar pensioen is gespaard geld, daar heb je recht op ook als het meer is dan nodig voor brood en wijn. Je hele leven draag je 20% en meer af van je loon en dat geld rendeert uitstekend bij de pensioenfondsen, dus is het jouw recht om dat gespaarde geld terug te krijgen. Of je nu droog brood of biefstuk eet.

KayakFun | 26-10-21 | 10:17

Met 15 miljard koop je bijna een land als Kongo op, stel je toch eens voor wat je met een dergelijk land in bezit, met bijna alle grondstoffen voorhanden waar de moderne wereld letterlijk een moord voor zou doen voor rendement zou kunnen behalen.

K.Zwellever | 26-10-21 | 09:16 | 4

Alle mijnen zijn onder controle van gewapende bendes, Congo is wat dat betreft geen staat met centraal gezag. En met koloniën is het zo, dat je er net zoveel insteekt als je eruit haalt. Vooral in defensieuitgaven en infrastructuur. Vergeet niet dat Nederlands-Indië pas na het faillissement van de VOC een kolonie werd.

AlexanderVissers | 26-10-21 | 09:22

@AlexanderVissers | 26-10-21 | 09:22:

het is ook 3/4 van het gratis geld dat de ECB op dit moment maandelijks creert.

15 Miljard klinkt als een hoop, maar stelt inmiddels ook niet zo veel meer voor.

Borrom | 26-10-21 | 09:26

Congo is een land van warlords en bendes die geld afromen/inpikken en parasiteren op het werk van ook kinderen en vrouwen voor het delven van grondstoffen voor de batterijen van smartphones en Tesla's.

AdvocatusDiaboli | 26-10-21 | 09:36
▼ 1 antwoord verborgen

Tja. Activisten willen dat Shell "groen" wordt, dus Shell verkoopt oliebronnen aan anderen die niet groen hoeven te worden. Saudi Aramco heeft wat minder last van groene ambities.

Koning Willy | 26-10-21 | 09:16 | 1

Plus die aandelen die het ABP verkoopt komen vrij op de markt
daar zou ik als belegger maar een zooi van aanschaffen want in de echte wereld verdwijnt olie voorlopig nog niet

Tobi | 26-10-21 | 09:46

Deugfondsen en deugbanken deugen hun winsten naar beneden.
Des te meer winst voor fondsen en beleggers die daar vierkant het schijt aan hebben. Gezien de huidige toestand van de wereld zijn olie, gas, defensie, uranium en al die overige 'foute' aandelen heel aantrekkelijk.

Abject | 26-10-21 | 09:16

Ze moeten wel voor hun ESG doelen. Wil je beetje deugen moet je dit wel doen.

SailingDuck | 26-10-21 | 09:13 | 1

Ja, is een hele industrie.

van Oeffelen | 26-10-21 | 09:17

Zit ABP niet vol gas in ETF'jes die wat indices volgt?

CzMichiel | 26-10-21 | 09:13

Incapabel als belegger dus.
Beleggen doe je om geld te verdienen.
Niet om te deugen.

Hiram | 26-10-21 | 09:13

Beetje stupide actie. Dividend is prima en wordt verder verhoogd en komende jaren blijven we toch nog wel afhankelijk van olie en gas. Bovendien, als je graag invloed wil moet je juist aandeelhouder zijn.

Diederik_Ezel | 26-10-21 | 09:12

Geweldig die naïeve gedachte dat we op afzienbare termijn zonder fossiele brandstoffen kunnen. Er zijn misschien 20 landen op de wereld die hier mee bezig zijn de andere 150 willen alleen maar klimaat geld zien en zijn blij met iedere druppel olie die niet wij maar zij kunnen verbruiken. .

AlexanderVissers | 26-10-21 | 09:12 | 3

Wie heeft die naïeve gedachte dan?

* Il Principe * | 26-10-21 | 09:14

@* Il Principe * | 26-10-21 | 09:14: Heel de groene community en kennelijk ook het ABP.

AlexanderVissers | 26-10-21 | 09:27

Nu de premie nog wat verder omhoog gewoon omdat het kan.

Over 10 jaar is het potje op. 15 miljard is niet zoveel voor het ABP.

Via Wiki: Het ABP heeft anno 2012 ruim 1,1 miljoen actieve deelnemers (premiebetalers), 913 duizend slapers (mensen die ooit pensioen opbouwden bij het ABP en die nog pensioen tegoed hebben) en 780 duizend gepensioneerden.[2] Aan die laatste groep verstrekt het fonds ruim € 10 miljard aan pensioenen per jaar.

sjef-van-iekel | 26-10-21 | 09:11 | 2

ambtenaren hebben premievrij pensioen. De stortingen komen uit de overheidskas. Ons geld.

AntiZanicz | 26-10-21 | 09:36

@AntiZanicz | 26-10-21 | 09:36: er wordt ook een % pensioenpremie bij semi overheid ingehouden op bruto loon. Hoe dat bij 100% ambtenaar zit weet ik niet.

Gaat erom dat de ABP inlegger van nu weinig pensioen krijgt over 10 a 20 jaar.

1.100.000 mensen die premie betalen en bijna 800.000 mensen die pensioen genieten. Dat gaat een keer andersom worden en dat kan de overheid of beter gezegd de werkman niet betalen vanuit zijn belastingen.

sjef-van-iekel | 26-10-21 | 10:02

Een pensioenfonds dient niets anders dan rendement te draaien, maar helaas, de deugkneuzen gaan liever beleggen in sprookjes.

DRUCKIE1 | 26-10-21 | 09:11 | 7

@* Il Principe * | 26-10-21 | 09:17:
Vergeet niet dat je verplicht bent om deel te nemen, keus heb je niet!
En inspraak kan je ook wel vergeten.

DRUCKIE1 | 26-10-21 | 10:13

@DRUCKIE1 | 26-10-21 | 10:13:
Onzin, het staat iedereen vrij een andere baan te nemen. Voor wat betreft inspraak, daar zijn zat mogelijkheden voor. Heb je wel eens een betaalde baan gehad???

* Il Principe * | 26-10-21 | 10:21

@* Il Principe * | 26-10-21 | 09:17: Landmijnen is wel wat anders dan een energieproduct waar je voor 80+% van afhankelijk bent.
En verantwoordelijkheid betekent ook invloed.
China blijft olie en gasvelden opkopen, ben benieuwd of die ook zo gaan luisteren naar drammers die het er niet mee eens zijn.

Koos8173 | 26-10-21 | 15:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Alles in Biomassa investeren natuurlijk , weg met de oerbossen .
Trek ze door de Klaver shredder tot er mooie, groene deugkorrels uitrollen .

Castor12 | 26-10-21 | 09:10

Deugen voor de Bühne, over de ruggen van de deelnemers. Het rendement wordt nog verder uitgehold.

DeCynischeAmbtenaar | 26-10-21 | 09:10 | 1

Pensioenpremies omhoog, pernsioenen omlaag
je zult als ambtenaar maar bij ABP zitten

Tobi | 26-10-21 | 09:41

Die hele Timmerfrans klimaattransitie gaat door de pensioenfondsen betaald worden. Reken maar. Honderden miljarden beschikbaar.
En dus uiteindelijk door de gewone premiebetalende loonslaaf.

ThePozz | 26-10-21 | 09:09 | 1

Die met als gevolg zijn pensioenuitkering ziet verdampen wegens die onrendabele investeringen.

sinar2 | 26-10-21 | 09:10

E. Alles opkopen. En dan statushouders erin. En bij de overheid huur melken.

de Voorzittert | 26-10-21 | 09:09

Beleg het in fabrikanten van stroomaggregatoren. Want die hebben we hard nodig als we van gas en olie af gaan terwijl het energienet de komende decennia nog lang niet in staat is dit op te vangen en we dagelijks uitval zullen hebben. Dan is het best handig zo een ding in huis te hebben.

sinar2 | 26-10-21 | 09:08 | 1

En een 1000-liter tank diesel.

Koning Willy | 26-10-21 | 09:17

Regenpanelen. Nederland wordt natter. Wek stroom op met regen.

aldus_mijn_moeder | 26-10-21 | 09:08 | 1

Had de EU niet interesse in Nederlandse pensioencentjes!
die komen standaard chronisch fondsen tekort.

TijdelijkOptimist | 26-10-21 | 09:08 | 3

We kunnen Timmerfrans natuurlijk niet laten verhongeren.

DRUCKIE1 | 26-10-21 | 09:09

Pensioenpotten zijn al overgedragen aan EU.
Door Jetta Klijnsma (pvda), kabinet Rutte 2.

Schmalz | 26-10-21 | 09:12

er si geen tekort en men is niet ge"interesseerd in pensioenfondsen van anderen.

AntiZanicz | 26-10-21 | 09:35

Of misschien weet Siewert er wel raad mee?

laurentius | 26-10-21 | 09:07

"Zalig zijn de eenvoudigen van geest". Dus D, de Relief Goods Alliance BV.

DenBeert | 26-10-21 | 09:07

En hoeveel vaten olie gaan er hierdoor minder geproduceerd worden? Zou wel eens nul kunnen zijn. Dit is gewoon weer luidruchtig deugen.

Muxje | 26-10-21 | 09:06

Investeren in kolencentrales en kolenmijnen!

laurentius | 26-10-21 | 09:06

Sell high.

AlexanderVissers | 26-10-21 | 09:06 | 1

Shell doet het anders al jaren matig
just sell lijkt het devies

Tobi | 26-10-21 | 09:39

Buurthuizen

K. Westergaard | 26-10-21 | 09:05

Miele. Booming!

Normpje | 26-10-21 | 09:05

Het zal je pensioen maar zijn, waar rendement niet telt maar vage woke principes wel.

Psycho Daddy | 26-10-21 | 09:05 | 10

Clusterbommen, daar was ik jaren naar op zoek
in aandelen wel te verstaan, nooit kunnen vinden
Inmiddels kan je prima in drones investeren, maar toch knaagt er iets
waarom zijn die bommen toch uit de gratie geraakt, waarom toch

Tobi | 26-10-21 | 09:38

@AntiZanicz | 26-10-21 | 09:34: Dat is gezanik; heb 45 jaar gedwongen 'gespaard' bij dat pensioenfonds met de belofte van een waardevast pensioen.
Gewoon dus zelf (gedwongen) opgespaard.

Hendrikaatje | 26-10-21 | 10:11

@Hendrikaatje | 26-10-21 | 10:11: u heeft geen benul, uw gespaarde geld is maar voor zes jaar. Pensioen is geen sparen. Mensen met ABP pensioen hebben tot voor kort nooit betaald.

AntiZanicz | 26-10-21 | 17:51
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com