KIJKVOER. Racen voor echte mannen
Want vroegah was alles beter
Dit weekend op Goodwood geen halo's, geen grindbakken en in sommige gevallen niet eens gordels. Geen modepopjes als coureurs op elektrische scooters met een blonde personal assistent immer in de buurt. Geen smetteloze garages waar monteurs in teamkleding op chirurgische wijze de auto tot op de millimeter correct afstellen. Geen hybride milieuvriendelijke minimotoren met een brandstoflimiet. Nee, niets van dat, want dit weekend is het circuit voor echte mannen tijdens Goodwood Revival. Snoeihard scheuren in adembenemend mooie raceklassiekers en daarbij de waarde van soms miljoenen euro's even vergetend als ze met een goede klap overstuur door de eerste bocht driften. Niet omdat de miljoenenbetalende sponsoren dat van ze eisen, maar gewoon omdat het leuk is. Niet voor een berg prijzengeld, maar voor de eer en een sigaar. Gentlemen, start your engines! Dit is jullie weekend!
Reaguursels
InloggenHoeveel raketten kan Elon voor dit festival de lucht in schieten om evenveel CO² bij elkaar te sprokkelen? Dit vanwege dat artikel vanochtend dat een raket start evenveel CO² de lucht ingooit als 100 Nederlandse personenauto's.
Wat is CO kwadraat?
Volgende evenement elektrische formule1 ?
Daarom is dit goodwood evenement goud waard..
Of ben ik nu af.?
De elektrische F1, een tijd geleden voor het eerst eens voor gaan zitten. Mijn verwachting was al niet al te hoog maar holy fuck, wat maken die botsauto’s een kut geluid.
Wat goed dit.
Ben echt melancholisch aan het worden de laatste tijd. . Prachtig om deze oerenergie te zien. Mannen die oprecht genieten, lol hebben, hun skills and kracht gebruiken om er iets moois van te maken, lekker racen, maar ook net eervol de overledenen eren. Dit zijn mijn mensen, hier voel ik me bij thuis.
Merk dat ik al het moderne veracht. Ik kan geen moderne vrouw of man meer aanhoren. Ik walg als ik die volle KFC zie. Ik walg van al die jankende splintergroepen die meer willen: #metoo, BLM, die arroganten die maar blijven moraliseren.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het klinkt alsof je het wel gehad hebt, alsof je alles hebt opgegeven. Hier nog een leestip:
nl.wikipedia.org/wiki/Der_Untergang_d...
@Schoorsteenveger | 18-09-21 | 14:31: Ja ik heb het gelezen. Prachtig. Wellicht ook interessant voor jou (als je Spengler goed vindt) eens te kijken naar een politicoloog uit Belgie: jonathan holslag. Ik hoorde hem bij BNR gisteren. Erg goed.
Ja klopt ik het op samenlevingsniveau opgegeven. Op individueel niveau niet, ik heb gelukkig een brede groep weldenkende vrienden om mij heen en dat geeft mij hoop.
Opvallend is dat velen van ons in onze carrieres in bedrijfsleven en overheid blokkeerden, want te lastig. De energieke managers, die rennen met ieder been dat je ze geeft kwamen het verst.
In de huidige bestuurscultuur is een afkeer van stilte, rust, wijsheid en reflectie. Alles moet snel, alles moet goed in de pers lijken, er is geen ruimte voor strategie.
hier net zo manner
Ik ben een groot F1-liefhebber en ik snap de weerstand tegen technologische vooruitgang van sommige zelfbenoemde raceliefhebbers niet. Het gaat uiteindelijk om snelheid en efficiëntie: of dat nu met een door benzine, diesel, elektriciteit of hybride aangedreven motor gebeurt zal mij worst wezen.
De Mercedes W11 van Hamilton uit 2020 is bijvoorbeeld een ontegenzeggelijk beter technisch product dan de Ferrari F2004 van Schumacher.
Het gaat niet om weerstand tegen technologische vooruitgang maar om nostalgie.
Analoog racen zonder al de hulpmiddelen van tegenwoordig. Gewoon een blik op 4 wielen met een dikke motor en verder geen fratsen als DRS, en wat de revue al niet gepasseerd is aan innovaties om de snelheid tot het onmenselijke op te drijven.
OK, dan gaan we het volgende doen: plaats in de grid wordt bepaald via loting. Na de start zijn er maar twee
@normanius | 18-09-21 | 14:25:
Voor de nostalgie zijn er idd historische evenementen en dat is prima.
In de motorsport kan echter niet blind zijn voor vooruitgang en stil blijven staan. Onwetende figuren die onophoudelijk blijven janken over de V12's van vroeger terwijl de huidigere aandrijvingen aantoonbaar krachtiger en efficiënter zijn, hebben de essentie van de sport niet begrepen.
-vervolg- regels: je mag niet inhalen buiten de lijntjes en als je eenmaal op een ronde bent gezet ga je aan de kant als je nogmaals door die persoon wordt ingehaald. Misschien dat F1 versie 2021 weer net zo interessant wordt als versie 2004
@de IJsman | 18-09-21 | 14:34:
Ik denk dat het dieper ligt en niet per definitie om de motor gaat (al is het geluid ongeëvenaard) Om een voorbeeld te noemen, Mijn huidige auto heeft drive by wire gaspedaal en elektronische stuurbekrachtiging. Rijdt prima, niets mis mee maar toch vond ik het mechanische gasgeven en de hydraulische stuurbekrachtiging van mijn vorige auto eigenlijk prettiger omdat het betere feedback geeft.
@normanius | 18-09-21 | 14:42:
Ik snap wat je bedoelt. Mijn vertrouwen in de techniek is wel een stuk groter dan in de rijvaardigheid van de mens, dus dat vind ik positief aan nieuwere auto's. Al vind ik het zorgwekkend dat hard rijden zo gemakkelijk is. De opgeschoten dames en heren die nu de wegen terroriseren zouden meer ontzag hebben voor snelheid als hun voertuig vanaf 120 km/h begint te trillen.
Onzin, èchte mannen rijden op motoren!
Échte mannen zuipen bier verdulleme!
Nou nee, Als je ziet waar ze doorgaans op rijden en wat voor godvergeten typhus herrie ze maken kan ik motorrijders niet anders classificeren dan aandachtshoeren.
@normanius | 18-09-21 | 14:22:
100% eens. Kinderachtig en asociaal volk.
Idd. Pothelm op, lederen zwart jack en spijkerbroek en kistjes.
Gaan op die fiets.
@normanius | 18-09-21 | 14:22: dat komt omdat je geen vent bent, je bent een laf woke mannetje als je het allemaal maar herriemakers vind en bang om op zon ding te stappen want dat kun je niet aan, dus kraam je zoiets uit, met je zure zandkutje.
Vriend van mij doet wel eens mee aan de Carbage Run. Echt een type daarvoor. Waarom weet ik niet. Het lijkt mij echt iets voor een bepaald type mensen.
Adembenemend mooie raceklassiekers... Kijken, vanaf 5:10.
www.youtube.com/watch?v=ew5cPCYuA9o
Voor 50 gulden een auto kopen en er mee naar school gaan, racen en een neukertje opduiken uit de locale disco. We hadden niet veel maar wel lol.
Voor 50 gulden een auto kopen ... Wanneer was dat? 1919?
@normanius | 18-09-21 | 14:00: Een vrindje van me lukte het regelmatig
niet showroom-nieuw natuurlijk maar ze reden altijd prima
@normanius | 18-09-21 | 14:00: Dit vraag je echt serieus? Voor het APK tijdperk waren dit de prijzen voor rijdend schroot. In mijn diensttijd reed ik een witte Jaguar van 500 gulden.
@Tobi | 18-09-21 | 14:01:
Dat moeten dan wel wrakken, draaiend op hun laatste cylinders geweest zijn..
Ik had altijd duurdere auto's, zo rond de 200 gulden maar voor de rest zelfde verhaal.. Mooie jaren!
@Bennie Boos | 18-09-21 | 14:11:
APK is ingevoerd begin 80, toen was ik 3 of 4... das dus way before mijn actieve interesse in het wel en wee van rijdend schroot.
@normanius | 18-09-21 | 14:11:
Nope, in een geval een Fiat 126 die je moest starten door contact te maken,
dan uitstappen om de motor zelf even een tik te geven
Prima autootje, niet groot maar heeft het meen ik 1-2 jaar uitgehouden
Begonnen met eentje van 150 gulden. Het ding zag er wegens wat ‘deukjes’ voor, achter en in het dak niet uit. Maar reed prima en oom agent kon er bij staandehouding niets fundamenteel fouts aan vinden.
@normanius | 18-09-21 | 14:15: Generatie verschil, wij hadden lol met een oud wrak zonder ons zorgen te maken en de volgende generatie begon te zeuren over de staat van de cylinders.
Mijne was vaak 500 gulden en als je dan bij de APK hoge kosten kreeg (banden accu, koppelingsplaten, schokbrekers) werd het een afweging en kocht je meestal beter een nieuwe voor 500-1000 gulden.
@Lubbberrtt | 18-09-21 | 14:22:
Maar je werd waarschijnlijk net als ik wel veel vaker aangehouden met zo'n ouwe bak. Een keer toch de verplichting gekregen om nieuwe banden te kopen (bij de keuring werd dan onderhandeld, 'nou vooruit het kan nog wel een keer) en dan mocht je hem de week erna komen laten zien op het bureau. Tegenwoordig is er helemaal geen politiebureau meer.
@Bennie Boos | 18-09-21 | 14:24:
Dat moet dan wel want mijn eerste auto was een leasebak.
@normanius | 18-09-21 | 14:31: Lease auto. Dan lig je aan de ketting bij je baas. Jij weet niet wat vrijheid is en je zal het ook nooit meer weten ook.
@Bennie Boos | 18-09-21 | 14:35:
Dat kun je zeggen over iedere vaste baan. Als de gouden kooi groot genoeg is, is daar helemaal niets mis mee.
Maar ondertussen is het leven met een vast inkomen, koophuis en nieuwe auto onder je hol toch een stuk comfortabeler dan de onbegrensde vrijheid van de persoon die iedere maand zijn inkomen maar bij elkaar moet hosselen. Niet zo raar dus, dat men daar de voorkeur aan geeft. Dat je daarmee kennelijk geen indruk maakt op types als Bennie Boos, neemt men dan maar voor lief.
@Watching the Wheels | 18-09-21 | 14:27: In de 9 maanden, die ik ermee gereden heb één keer aangehouden. Toen zaten er wel (letterlijk) net andere banden onder, dus gered door de gong.
Herkenbaar. Teken van immense rijkdom als je het mij vraagt! Wat heeft een jongen van 17 nog meer nodig.
Jolly good show lads
Vroegâh, toen de schepen van hout en de mannen van staal waren!
Toen de bierkratten nog van hout waren en je dus door moest zuipen om de kachel aan te houden!
Niks voor mij, irritante bumperklevers en geen richting aangeven.
Eindelijk kan Goodwood weer. Classic cars. Topevent. Van Oef is er dit jaar niet bij ivm Spanje, waar het op dit moment 30 graden is. Op naar de lunch.
Goed geregeld, costa del Sol?
Meneer, weer te laat voor de lunch, u krijgt voor straf geen puddinkje. En weerberichten overschrijven uit het buitenland, leuke hobby, maar daar hebben we hier in het verpleeghuis geen tijd meer voor.
@Joost Maghetweten | 18-09-21 | 13:47: Costa del clota.
@Joost Maghetweten | 18-09-21 | 13:47: Cabo de Gata
Costa del Coke.
Wat een verademing ten opzichte van het gladde F1 gebeuren. Echte benzine, mannen en auto's. Hebben ze nog pitspoezen? Of zijn die daar ook al weggedeugd?
Amateurs dus,.....kun je ook naar vrouwenracen kijken, of carvanrace
HIer krijgt Jort Kelder een hard plassertje van.
Echte mannen reden de Group B rally's.
Volgende week zijn wij aan de beurt vanaf Ridderkerk een topdag weer oldtimers prachtig werk dit..
@aardv@rk | 18-09-21 | 13:54: ik reageerde niet op uw tegel hoe het kan weet ik niet maar t kan ook geen kwaad..;)
Met zelfs echte mannen langs de kant. Geweldig toen om een Delta Integrale of Audi met 250km/uur letterlijk op vloetjes afstand te voelen.
En daarna gingen ze deaud. Zou liever eens zo’n Fabia S2000 uitproberen, ongenadig snel genoeg.
U vergeet deze dame: Michèle Mouton.
REAGEER OOK