Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Recyclet u nog even door, dan dumpt Chemelot 14.000 kilo plastic per jaar in de Maas

Microplastics voor in uw zeebuffet

Hallo brave burger, bent u netjes uw plastic aan het recyclen? Mooi, want van de grote bedrijven hoeven we het niet te hebben met hun gelobbyde regels. Want waar u tegenwoordig een recycleboete statiegeld betaalt op kleine plastic flesjes, uw McDonalds milkshake door een stuk slap karton moet slurpen en 140 euro moet dokken als een overactieve agent u een flesje in de natuur ziet deponeren, krijgt het chemische bedrijvenpark Chemelot bij Geleen gewoon een vergunning om jaarlijks duizenden kilo's plastic in de rivier te dumpen. Het gaat om microplastics en nanoplastics in het dumpwater en hoewel dat hele kleine fragmentjes zijn, mag het volgens de vergunning oplopen tot ruim 14.000 kilo plastic per jaar voor de komende zeven jaar. Daarvoor hoeft u deze belangengroep met belangen niet op hun groene ogen te geloven (doen wij ook niet), maar het staat inderdaad in de nieuwe vergunning (pdf). "De totale concentratie bedraagt 468 μg/l hetgeen overeenkomt met een jaarlijkse vracht van 14.040 kg/j." Dat is weliswaar minder dan in de vorige vergunning, maar nog steeds best veel plastic om in het water te lozen dat kort daarop in de Maas eindigt en waar een paar kilometer stroomafwaarts het drinkwater wordt gewonnen. De Maas die uiteindelijk eindigt in de oceaan waar de ingrediënten van uw avondeten zwemmen. Maar blijf vooral uw plastic recyclen, want een beter milieu begint bij uzelf en duidelijk niet bij grote bedrijven met veel lobbyisten.

Reaguursels

Inloggen

Vragen vragen
- Hoeveel plastic zit er in het water voordat Chemelot het inneemt.
- Verdunnen ze het water om aan de norm te voldoen?
- hoe hoog was de norm eerst?
Het maakt nogal uit of ze prachtig schoon bronwater oppompen en met plastics de rivier in laten stromen of al rivierwater met een onbekende maar >0 zijnde hoeveelheid microplastics innemen.
Overigens vind ik je afvalwater zo verdunnen dat het opeens toch aan de norm voldoet zo'n misdadige praktijk. Volgens die redenering hadden we ook wel een reuzachtige garde op elke olieramp kunnen afsturen.

kobuskuch | 26-07-21 | 08:46 | 2

Het wordt al gemeld: De vorige vergunning was voor meer dan nu. Er wordt dus in overleg naartoe gewerkt om minder te gaan lozen. De ophef over PFAS heeft dus wel geholpen, maar het wordt natuurlijk niet meteen nul.

MFvGeel | 26-07-21 | 10:42

Die garde zou helpen, als het maar geen excuus is om meer olierampen te hebben.

Schwanzeleber | 26-07-21 | 13:25

Geen plastic rietjes, maar ondertussen blijft een bekende multinational (naam begint met de letter U) lekker shampoos, zeep, tandpasta, ketchup verpakken in piepkleine plastic zakjes, vooral in Azië. Daar hangen lange slierten van die zakjes in alle winkeltjes....

xpto | 26-07-21 | 05:13 | 3

En _in_ die shampoo, zeep en tandpasta zitten ook weer microplastics, omdat zeep daarmee beter werkt.
De consument/burger lastig vallen met het verbieden van plastic rietjes en wattenstaafjes is natuurlijk aperte onzin; Weinigen daarvan komen in rivieren of zee terecht. Maar dat is politieke virtue signalling, symboolpolitiek. Het echte probleem blijft gewoon bestaan.

Chuck the plant | 26-07-21 | 12:48

Zodat arme mensen ook shampoo kunnen kopen

sko | 26-07-21 | 12:57

@Chuck the plant | 26-07-21 | 12:48:
Het beleid gaat om bewustwording, en daarmee dus beeldvorming en boetedoening. Maar een hands on voortvarende aanpak durven de financieel gewortelde groenlinksies en pvdatjes nooit.

Schwanzeleber | 26-07-21 | 13:27

Dat zijn heel veel flessen

LonelyWanker | 26-07-21 | 00:14

''140 euro moet dokken als een overactieve agent u een flesje in de natuur ziet deponeren,'

Dat zijn 500 euro's te weinig.

klevert | 25-07-21 | 23:05 | 1

Nee, 100 te veel. Maar wel meer agenten aub.

Dr. Worstenbroodje | 26-07-21 | 00:14

Is het mogelijk om een WOB verzoek in te dienen om te zien hoe deze aanvraag is verlopen?

Patjep | 25-07-21 | 22:34

Welke ambtenaar (naam, functie, politieke voorkeur) is eindverantwoordelijk, dat is wat openbaar moet.
Die bedrijven valt niet zoveel te verwijten, die worden begrenst tot wat de bureaucratie toelaat.

der_feldwebel | 25-07-21 | 22:27 | 1

Bedrijven niet verantwoordelijk? Ooit gehoord van maatschappelijke verantwoordelijkheid?

AmbtenaarInFunctie | 26-07-21 | 13:02

Het kan nog veel mooier.
In 2024 mag DSM zelf een onderzoek publiceren of het schadelijk is of niet.
Wij van WC eend en dit is geen commercial maar werkelijkheid.
Daar waar het geld zit vervalt elke controle.
Slaap lekker: -)

Aardappelplantje | 25-07-21 | 22:21 | 1

Ben benieuwd naar de uitslag van dat onderzoek...

LonelyWanker | 26-07-21 | 00:13

Dat zal us Franske (EU-CCCP) niet fijn vinden! Om dat te compenseren weet ik zeker dat hij ons direct gaat aanpakken.

Jan Lange3373 | 25-07-21 | 21:19

Blijf zeker zelf ook uw verantwoordelijkheid nemen.

Neuth | 25-07-21 | 21:16

Wat is dan het effect van nanoplastic in je lijf?

Gijsbert | 25-07-21 | 21:15 | 2

Kanker.

SaintNick | 25-07-21 | 22:28

Het bind zich aan diverse gifstoffen. Uiteindelijk loopt het goedje vast in je lichaam.

Tapioca pudding | 25-07-21 | 23:26

Appels, peren, kiwi´s en bananen hebben kleine plastic stickertjes met bijvoorbeeld de PLU code. Behalve dat het stickertje zelf van plastic is, wordt er ook gelijmd met plastic. En de schil gaat meestal met sticker en al in uw GFT-afval. En daarna in uw compost, waar het nog eeuwen later uitspoelt.
Zelfs biologische bananen hebben een sticker met ´94011´. Dan ben je knap verkeerd bezig. En is niet-biologisch geteeld lokaal fruit milieutechnisch gezien een betere keuze.

BraadWorstLul | 25-07-21 | 20:59 | 1

Over al die stickertjes erger ik me steeds opnieuw. Doe ze braaf afpulken en in de restafvalzak.

Waar-is-niets | 26-07-21 | 09:45

14 ton dat is dus helemaal niets. Het recyclen van verpakkingsplastic dat is nog eens vervuilend vooral in gemeenten met een PMD zak. Zorgt voor tonnen en tonnen zwerfafval, vervolgens brandende vuilopslagen en wordt uiteindelijk met uitzondering van schone PET flessen gewoon met de rest van het huisvuil verbrand. Glas recyclen prima papier prima schone PET flessen en landbouwplastic prima maar in vredesnaam geen overig verpakkingsplastic scheiden.

AlexanderVissers | 25-07-21 | 20:54 | 1

Klopt. En niet natuurlijk.
Landen mogen binnen de EU-regels geen huishoudelijk afval exporteren, maar wel plastic en oud-metaal. (Vaak zit er cellofaan tussen het plastic.)
Het grootste deel van het ingezamelde plastic en verpakkingsmateriaal, zoals blik, aluminium, enz. gaat naar Duitsland naar de energiecentrales, die op bruinkool stoken/stookten. Vanwege de milieu eisen hebben die al jaren de beste rookgasreiniging verkrijgbaar. Samen met schredderen en sorteren is verbranden van ingezameld plastic afval gunstiger voor deze centrales dan bruinkool stoken, economisch en milieu technisch. (met terugwinnen dan 85 tot 95% ijzer, 60% aluminium en ook 40% van het aluminiumoxide. De percentages voor de overige metalen liggen rond de 50%).

BraadWorstLul | 25-07-21 | 21:16

Gerecycled plastic is alsnog plastic denk ik dan.

Aap Noot Miesje | 25-07-21 | 20:50

De grootste club daar is Sabic, Saoudie Basic Industries. Dus Timmerschwanz gaat dat varkentje wel neven wassen met de EUSSR achter m. Ow nee, discriminazie enz. Ach, huilen kan Fransje al.

Winston1 | 25-07-21 | 19:58

Zit ook in tandpasta……

Habe das Gewust | 25-07-21 | 19:33

Dus het is letterlijk als iemand zegt dat hij een fles water heeft gedronken

RigouReus | 25-07-21 | 19:08 | 1

Top comment

Schwanzeleber | 26-07-21 | 13:34

Dit is bizar. Kamervragen en onderste steen voorts boven!

sioux_ | 25-07-21 | 19:08 | 3

Boyan Slat draait zich om in zijn plasticvanger van The Ocean Cleanup!

Dacht zelf om een plastic filter in de afvoer van mijn wasmachine te monteren, maar bovenstaande getallen zijn ongehoord en ongezond. Plastic in de natuur gaat er nooit meer uit.

Geen grap: www.wasmachinefilter.nl/nl/

KlaagGraag | 25-07-21 | 20:25

Sorry, we're closed (kamer op ferkansie, en daarna is iedereen het allang weer vergeten cq uit het actieve geheugen).

Harrie-Couvert | 25-07-21 | 22:03

We zijn geschokt. De koning moet snel terug van vakantie en zijn excuus aanbieden.

Waar-is-niets | 26-07-21 | 09:46

Josette Van Wersch:

“Ik ben blij met de nieuwe vergunning die er nu ligt. Het gaat om een zeer complexe vergunning omdat op het Chemelotterrein bijna 60 fabrieken staan die via een professionele zuiveringsinstallatie stoffen richting de Maas lozen. Uit de Maas wordt drinkwater gewonnen. Ook dat gegeven maakt dat het een complex dossier betreft.”

Misschien dat Josette van Wersch ,

Lid dagelijks bestuur/Portefeuille Klimaat/waterketen/Water in Balans/Projecten in kader wateroverlast/Aanpak droogte en wateroverlast/Vergunningen en toezicht/Gemeentelijke samenwerking/Samenwerking in de waterketen (strategie)/Innovatie/Commissievoorzitter Watersysteem, zuiveren en waterketen/Unie Commissie Waterketen en Emissie (CWE)/Stuurgroep Waterpanels Limburg (Noord en Zuid)/BO Nationaal Landschap Zuid-Limburg/Bestuurlijk Regionaal Overleg Limburg (BROL)/Stuurgroepen afvalwaterbeheer/Stuurgroep Buitengoed Geul en Maas/Stuurgroep Waterhuis Limburg,

www.waterschaplimburg.nl/bestuur/alge...

kan uitleggen wat hier zo redelijk aan is.

kloopindeslootjijook | 25-07-21 | 18:34 | 2

Holy crap wat een nevenfuncties.

Omebert | 25-07-21 | 18:37

Wat vind mevrouw van Wersch zo complex aan de eis neerleggen dat er NUL gram plastic geloosd wordt?

der_feldwebel | 25-07-21 | 22:30

Schaf een Jotul of fijne Barbas houtkachel aan.
Met deze mini verbrandingsovens hoeft u nooit meer door de regen naar de verzamelbak. Laat staan afval scheiden. As kan ik de groenbak. Vergeet niet uw schoorsteen 2 maal per jaar te laten vegen.

plaksnorhater | 25-07-21 | 18:33 | 1

En daar stook je die plastic flessen in op, dus

P. Breidel | 25-07-21 | 20:05

Dat is dus de idioterie! Dat moet aangepakt worden door de EU bobo's. Maar wat doen ze? Ze verbieden plastic rietjes.

Dirk III | 25-07-21 | 18:31 | 1

Symbool politiek, als de grote vervuilers niet worden aangepakt. 3/4 van het miljeu gedoe is onzinnig.

bqbq | 25-07-21 | 21:05

Waarom water drinken uit een fles? De kraan gewoon.

inCol | 25-07-21 | 18:28 | 2

Krijg het niet voor elkaar in mijn auto

P. Breidel | 25-07-21 | 19:42

@P. Breidel | 25-07-21 | 19:42: Gewoon kraan meenemen.

Waar-is-niets | 26-07-21 | 09:49

Starbucks Ice Coffee zat ik papieren beker met een minuscuul plastic rietje. Sinds het verbod op plastic rietjes zit er een papieren rietje.... bij de plastic beker. Vooruitgang.

Lopende-Hollander | 25-07-21 | 18:24
▼ 1 antwoord verborgen

Dat statiegeld-dingetje was er dan ook eentje voor de bühne, het stemvee laat maar zeggen... doorgedrukt door een demissionair kabinet (stinkt staatsrechtelijk een beetje). Regeltjes aanpassen voor de industrie, je moet het maar willen.... betaalt u als consument uiteindelijk gewoon de rekening voor, of als belastingbetaler, of ze verkassen gewoon naar Azië.... maakt allemaal geen bal uit. Of de microplastics/nano plastics nu hier of via de Yangtze de oceaan instroomt, het komt allemaal uiteindelijk op uw bord, of in uw water, en uit uw beurs.

Nederlanddraaitdoor | 25-07-21 | 18:23

Chemelot verdient meer dan genoeg om een separator en filter installatie voor degelijk afval te installeren, hup, aan de slag roepetoeters!

GuruOuwehuru | 25-07-21 | 18:12 | 1

Hey roeptoeter, waarom denk je dat het nano-plastic genoemd wordt?

Roeieber | 25-07-21 | 21:01

Hier kan ik maar 1 ding op zeggen:

ZO IS NATUURR!

C-Bear | 25-07-21 | 18:01 | 1

Bliekje in waterrr

All_Anonymous | 25-07-21 | 18:06

Tis dat ik een deerne en 2 nakomelingen bezit anders dook ik vandaag nog de A2 op met op de achterbank een blokje C4. Het spektakelstuk uit de jaren 70 nog eens dunnetjes over doen daar. Het gevoel van Marinus van der Lubbe ervaren. Vooralsnog de toetsenbord ridder uithangen godverdegodver....

Luchtkasteel | 25-07-21 | 17:48

Weet je hoeveel dijken je kan bouwen met microplastics? Ja precies.
Wellicht denkt niemand na in Limburg, ik denk ik roep het even.

Wisselend_2014 | 25-07-21 | 17:30 | 1

Blijf jij maar roepen. Busje komt zo.

Roeieber | 25-07-21 | 21:00

Mede hierom gooi ik al jaren al mijn afval in de combinatiebak, waarin een grijze combinatiezak zit.

Rhenium | 25-07-21 | 17:18 | 3

Ja maar juist die bak gaat je binnenkort gewoon geld kosten, om te laten legen.
Hoeren zijn het, maffia. Die ophalers.

Wisselend_2014 | 25-07-21 | 17:28

@Wisselend_2014 | 25-07-21 | 17:28: Die bak kost hier al twintig jaar een tientje per keer dat ie aan de weg gaat. Is het waard om niet veertig gore bakjes achterin de tuin te hebben met vier blikjes twee potjes en vijf batterijen.

winkelwagenmuntje | 25-07-21 | 17:46

Daar alwaar wij alles in de allesbak deponeren.

plaksnorhater | 25-07-21 | 18:27

Als je gaat zoeken over GenX / PFAS etc dan lijkt het een oneindige beerput van illegale transporten, geen zicht op afval, 'ja maar het mag' (in de lucht uitstoten bijv), vergunning voor jarenlang massaal mogen dumpen, geen filters gebruiken, waarschuwingen van waterbedrijven waar niemand wat mee doet etc etc. Chemours die geen koolstoffilter in zijn schoorsteen had omdat *badum* de provincie lang wacht met het afgeven van een vergunning (voor een filter ja). Het is allemaal zo klunzig, langdradig en iedereen is continu opzoek naar uitwegen om toch zo lang mogelijk te mogen dumpen & kosten te besparen

Ook globaal gezien zijn er bijzondere taferelen zoals Japan die vervuild radioactief water gewoon in zee laat lopen, net over de grens een ongelukje met 220 miljoen liters vervuild water in de bodem, vuilniswagens in apenlanden die hun dagelijkse afval in de rivieren dumpen en wat allemaal nog meer.

In België zijn enorm veel huizen niet eens aangesloten op een riolering: het afvalwater wordt gewoon in de natuur gedumpt. Dat is toch ongelofelijk? Zie vilt.be/nl/nieuws/pano-reportage-vero...

Ook in Nederland kan ik me herinneren dat er de afgelopen jaren gewoon vergunningen werden gegeven voor het lozen van soms grote hoeveelheden afvalwater onder het mom "ja het is erg verdunt". Dus als je kwik hebt en je verdunt het dan mag het ineens. Een trieste mix van verweven belangen en geld, tot de hoogste tak van de overheid wat mij met de dividendbelastingdiscussie wel duidelijk werd.

Het goede nieuws is dat er wel enige stappen zichtbaar zijn maar dit had 30 jaar geleden al gekunt en laat zien hoe elke overheid daadwerkelijk jarenlang functioneerde (wegkijken, aanpappen, eigenbelang, geld, geen zin in gezeur, vriendjespolitiek etc)

area78 | 25-07-21 | 17:17 | 1

Politici kunnen niks en die bepalen het beleid. Hierdoor kunnen bedrijven zelf bepalen wat ze doen, tenzij de consument er geen trek in heeft.

Schrodingerskut | 26-07-21 | 07:27

Dat is toch gewoon ongelofelijk? Hoe fucking moeilijk kan het zijn om dat spul uit het afvalwater te filteren? Wat een gekte. Dit graag zo wereldkundig mogelijk maken en bedrijf totaal figuurlijk afbranden.

WatZalIkErvanZeggen | 25-07-21 | 17:16 | 3

Die 140 blijft waarschijnlijk over na filtering en daarmee voldoen ze blijkbaar aan de norm.

Dr. Blechtrummel | 25-07-21 | 17:27

@Dr. Blechtrummel | 25-07-21 | 17:27: nee, want dan zou je het kunnen filteren, opslaan en verwerken. Dit gaat om een immense grote watermassa met totaal 14 ton plastic.

Sinterbikske | 25-07-21 | 17:49

@Sinterbikske | 25-07-21 | 17:49: Je filtert er nooit alles uit. Ik las ergens een onderzoek dat op 92% (+/-3) uitkwam.

In kraanwater zitten nanoplastics en in fleswater nog meer door de Pet-fles zelf.

U kunt beiden gelijk hebben; dat uw inmense hoeveelheid water met 14 ton reeds gefilterd is.

Overigens krijgt u ook nanoplastics binnen via de ademhaling.

In een hoeveelheid waarvan de wetenschap zegt dat deze niet schadelijk is voor de volksgezondheid.

Bootvisser | 25-07-21 | 18:58

Is diesel niet ook zo'n prachtige tegenstrijdigheid?
De particulier betaalt de hoofdprijs aan belasting over z'n eco injectie dieseltje want klimaat, zodat de scheepvaart en industrie het rijkelijk kunnen laten vloeien?

Veepert | 25-07-21 | 17:15 | 1

Nog leuker: uitgebreid onderzoek toont aan dat sinds de Euro 2 norm uit 1996 dieselmotoren significant minder CO2-uitstoot hebben dan gelijkwaardige benzinemotoren.
Dat is meer dan 20 jaar geleden, maar daar trekt Groen Links zich niets van aan.

kloopindeslootjijook | 25-07-21 | 18:44

14 ton, om het even in perspectief te plaatsen: dat is het gewicht van een vrouwelijke potvis, of 100 keer het gewicht van mijn vrouw.

Krokettenfabriek | 25-07-21 | 17:07 | 1

Maakt u nog een beetje winst of halen de producten het magazijn niet eens? Gewoon wat bezorgd hoor.

Dr. Blechtrummel | 25-07-21 | 17:15

Kijk, en daarom moest ik van binnen zo hard lachen toen iemand in een vorig topic zei: als we met 7 miljard mensen aan de thermostaat van de aarde gaan draaien, kunnen we wel een verschil maken.

Het lukt ons met 17 miljoen niet eens. Aan de ene kant je plastic flesjes gescheiden bij de gemeente brengen, aan de andere klant deals sluiten om honderdduizenden flesjes in de rivier te dumpen.

Zie hier het glanzrijke voorbeeld waarom het met 7 miljard wereldweid niet gaar lukken. Het lukt bier eens in één land, met 1 regering en 1 werkboek en ongeveer 1 set normen en waarden. Hoe denk je dat dit gat als alles niet eens verschillend is maar vaak zelfs ronduit tegenstrijdig.

peterdh | 25-07-21 | 17:06 | 5

7 miljard mensen hebben al aan die knop gedraaid, draai nu maar weer eens terug. Inderdaad, dat is een lastige opgave. Want de luxe waar we nu in leven, is te danken aan het verstoken van olie, m.a.w. het de verkeerde kant opdraaien van de thermostaat.

Krokettenfabriek | 25-07-21 | 17:11

@Krokettenfabriek | 25-07-21 | 17:11:
Het probeleem is dat er geen "thermostaat van de aarde" bestaat. Dat is een lachwekkende oversimplificatie van dingen. Een klein voorbeeldje. De meeste vervuiling gebeurd door landen in opkomende economieen. van 3e naar 2e en 2e naar eerste wereld. Waarom moeten die economieen groeien, om het welvaartsniveau omhoog te krijgen zodat er voor de mensen van die landen gezorgd kan worden met hun eigen geld. Er zijn echter te veel mensen met een te laag opleidingsniveau om dat goed te doen, waarom is dat zo? Omdat het voorzien in primaire levenebehoeften al moeilijk gaat. Omdat er te veel mensen zijn. waarom zij er te veel mensen? omdat het welvaartsniveau te laag is en ze anders niet in hun oude dagvoorziening kunnen voorzien. Dat is namelijk het geld dat de familie binnen harkt. Dus om te zorgen dat er minder mensen in de 2e en 3e wereldlanden komen, zullen ze moeten industrualiseren. Om rijker te worden. Om van een 3e naar een 1e wereld land te groeien zullen ze dus een hele hoop gaan vervuilen. Simpelweg omdat ze in straatarme 3e wereldlanden wel makkelijk een kolencentrale kunnen opnenen, maar niet makkelijk een kerncentrale neer kunnen zetten. Oftewel het licht allemaal even wat genuanceerder dan; "gewoon even aan de knop draaien" en dan gaat het wel beter met het klimaat (?)....

peterdh | 25-07-21 | 17:29

@peterdh | 25-07-21 | 17:29: Mee eens. Knop draai je niet eventjes terug. Laat niet onverlet dat ik van mening ben dat de knop wel omhoog wordt / is gedraaid door de mens.

Krokettenfabriek | 25-07-21 | 17:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Over recyclen gesproken. Bij de overbuurvrouw is vanaf 11.00 een feest gaande in de voortaan, in roze ballonnen staat er ‘baby shower’ te lezen. Heel veel ballonnen in roze en gouden kleur, een feestje, mooi toch! Valt me wel op dat de buren en de rest van de straat niet uitgenodigd zijn. Nu had ik daar zelf toch niet zo’n behoefte aan want na een aantal keer groeten van de overbuurvrouw in de supermarkt en dan de vraag krijgen wie ik ook al weer was was ik er wel klaar mee. Het meest beteuterd kijkt de buurvrouw van de overbuurvrouw, die de hele dag in haar betegelde voortuintje is blijven zitten kijkende naar het feest bij de buren, blijkbaar niet uitgenodigd. Hoop dat ze die ballonnen uiteindelijk wel gewoon in de plastic bak gooien.

Sinterbikske | 25-07-21 | 17:04 | 3

Toch blijft de vraag, meneer, zou u de buuf recyclen?

Dr. Blechtrummel | 25-07-21 | 17:36

@Dr. Blechtrummel | 25-07-21 | 17:36: Absoluut! Die ene dan hè, niet die andere.

Sinterbikske | 25-07-21 | 19:05

Ballonnen mogen niet in de plasticbak, maar moeten (net als plastic rietjes en plastic bestek) bij het restafval.

Tim_Toady | 25-07-21 | 19:44

Geld, verdienmodellen, anders niet. En maar doorlopend fabuleren. Idem zeespiegelstijging. Nederland kantelt over de as ZW-NO en dat heeft geen ene reedt te maken met het smelten van de poolkappen.

Sintjuttemuts | 25-07-21 | 16:59

Wordt het geen tijd voor een vaccin tegen microplastics ?

RichardBandler | 25-07-21 | 16:56

Asbest was vorige eeuw ook een Fantastisch materiaal. Ik hoop dat Timmerfrans veel vis en schelpdieren eet. Moet haast wel aan z'n omvang te zien.

Geenjoris | 25-07-21 | 16:56

0.000468 gram per liter aan plastic. Of 0.468 gram per kuub. Dat zijn hele kleine hoeveelheden. Het is wel lekker framen geblazen door onze milieu fanatiekelingen. Iets zegt mij dat de limiet van 0.468 zo'n beetje het best haalbare is. Met het overige water wordt het nog verder verdunt totdat het verwaarloosbaar/niet te meten klein wordt. Even doordenken aub en niet meteen klakkeloos overnemen wat de milieu rakkers roepen.

GPZ550 | 25-07-21 | 16:55 | 3

Ben geen Milieu wappie maar beter niets dan iets.

Geenjoris | 25-07-21 | 16:57

Bedrijven lobbyen in dit soort zaken altijd met als verhaal "ja als we niks doen schiet het ook niet op. Dit is écht het meest haalbare!" Dan blijkt een jaar later dat men makkelijk 10x meer kan doen, dat wordt dan bij een volgende vergunning (dus 7 jaar later, als ik het goed lees?) meegenomen in de overwegingen.

Bedrijven hebben gewoon vaak niet het beste voor, ze zoeken naar het meest winstgevende plaatje. Dat is niet gek, maar wel een taak van de overheid om te zorgen dat men daadwerkelijk doet wat men kan. Chemelot is een enorme vervuiler die op allerlei terreinen de regeltjes overtreedt. Daar mag best eens opgetreden worden.

TancredvanTiberias2 | 25-07-21 | 18:10

@TancredvanTiberias2 | 25-07-21 | 18:10:
Je bent wel van de ongefundeerde statement. Je bent iemand die betrokken is als toezichthouder of belanghebbende bij Chemelot of weer iemand die roeptoetert zonder verstand van zaken. Ik gok het laatste.

GPZ550 | 26-07-21 | 07:31

Hier moet GroenLinks iets mee te maken hebben

hotbrasil | 25-07-21 | 16:55

Gooi nooit afval zomaar ergens neer, alles gaat in de vuilcontainer. Die troep scheiden doe ik nooit.
Wie wel eigenlijk? Steek al die shit maar in de fik, klaar.

Ichneumonidae | 25-07-21 | 16:49

Al die angst voor plastic is totaal overdreven.
Organisch materiaal. In micro of nano-vorm kan het totaal geen kwaad.
En mensen vergeten wel eens wat het heeft betekent voor hygiëne.
Als we allemaal met harige oksels en Duitse natuursandalen onze verswaren bij de bio-supermarkt gaan halen en met vettige papiertjes verpakken, is bederf en kruisbesmetting nooit ver weg. Aanslag op de gezondheidszorg.
Om over de ecologische-sociale voetafdruk van de groene-kousenkergangers maar te zwijgen. Als we allemaal lokaal scharrelvlees gaan eten, dan is er binnen de kortste tijd totaal geen plaats meer voor Sargentijnen en andere nieuwe Miele-eigenaren.

De verwarde man | 25-07-21 | 16:48 | 8

@De verwarde man: plastic heeft ons heel veel goeds gebracht, dat is zeker waar. Tegelijkertijd is er nog niet zo veel bekend over wat het voor de gezondheid betekent als je het in microvorm binnenkrijgt. Daar wordt wel steeds meer onderzoek naar gedaan.

Een aantal decennia terug mochten bedrijven ook van alles overal loodsen, toen had je vast ook mensen die zeiden: ach, is niet zo erg. Toch is er enorm veel verbeterd door dat aan banden te leggen. Laten we microplastics in ons drinkwater nou ook een beetje serieus nemen, kan alleen maar goeds opleveren.

TancredvanTiberias2 | 25-07-21 | 18:12

@TancredvanTiberias2 | 25-07-21 | 18:12: Ik drink uit plastic, was mijn haar met plastic, eet alleen maar voedsel da hygiënisch is verpakt in plastic met tht-datum.
Misschien word i nu maar 89 ipv 90 door de schadelijke effecten van micro plastic? Geen enkele aanwijzing voor. Organische stof die wat langzaam vergaat.
Ik weet wel - zonder plastic was mijn levensverwachting een jaar of 10 minder.

De verwarde man | 25-07-21 | 20:12

@De verwarde man | 25-07-21 | 20:12: En dus moet er niet bekeken worden of het mogelijk negatievere effecten heeft dan tot nu toe gedacht, en moet niet gepoogd worden (chemische) bedrijven microplastics te laten lozen in wat ons drinkwater wordt?

Prima om plastics te gebruiken waar ze nuttig voor zijn: vershouden van voedsel etc. Betekent niet dat je maar onbeperkt het spul naar binnen moet werken. Als uit onderzoek nu al blijkt dat er mogelijk negatieve medische gevolgen aan kleven lijkt het me goed dat spul niet te lozen. Ik pleit niet voor het nooit gebruiken van plastic. Dat zijn twee totaal andere dingen.

TancredvanTiberias2 | 25-07-21 | 20:18
▼ 5 antwoorden verborgen

India doet aan Makro Plastic dumping, niks geen nano gelul hoppa alles wat ze tegen komen het water in.

Uw Verzekeringsadvis | 25-07-21 | 16:44 | 4

@RichardBandler | 25-07-21 | 16:48: En En is dan mijn eerste gedachte, waarom we niet mee helpen in die landen is mij een raadsel.

Uw Verzekeringsadvis | 25-07-21 | 16:50

We willen liever alles hier in NL op de vierkante millimeter kapot optimaliseren met een rendement dat 100 x lager ligt dan eerst maar eens (helpen) de 3e wereldlanden wat veel grotere slagen tegen milieuvervuiling te laten maken.

RichardBandler | 25-07-21 | 17:00
▼ 1 antwoord verborgen

Dood aan de middenstand, inclusief al die boertjes. Kapitalisme 3.0. Hoe al die voormalige socialisten en het grootkapitaal elkaar gevonden hebben.

Cut out the middle men. Vervolgens waren ze het wel heel snel eens. Onze beschaving is groot geworden door de gegoede burgerij. Nu hebben we vooral heel veel over het paard getilde doctorandusjes in plaats van gildes.

Die Mammoetwet en zijn klonen: het begin van het einde. Ik ga niet eens linken naar de hoogtepunten van onze minister Van Onderwijs, thans demissionair. Ik moet zo nog eten.

Maar inderdaad: de discretionaire bevoegdheid via vergunningen. En de tegenvoeter: ontheffingen. Gelukkig zijn we in Nederlandje niet corrupt.

Hetkanverkeren | 25-07-21 | 16:44

Alles wat je van Plastic kan maken, kan je ook van Hennep maken.
Maar dankzij firma's zoals Du Pont , en hun octrooien , mag dat niet..........

Torquemada | 25-07-21 | 16:40

Er werken meer dan 8.000 man bij Chemelot, die wil je niet in de bijstand dus vergunning en lozen maar.

de uitbater | 25-07-21 | 16:33 | 2

Chemelot is een terrein en het kan best bedrijven lastiger gemaakt worden zonder dat de gehele industrie verdwijnt.

Dr.Platypus | 25-07-21 | 16:38

@Dr.Platypus | 25-07-21 | 16:38: 100% waar, maar van die blind rechtse lui lopen altijd achter de eerste de beste lobbyist aan die roept: ja maar werkgelegenheid!

TancredvanTiberias2 | 25-07-21 | 18:14

Dat krijg je als in Limburg een ondernemer met een CDA'er om de tafel gaan zitten.
Oh, wat zegt U? Ze was van de Groene Khmer.

Osdorpertje | 25-07-21 | 16:24

140 euro voor afval uit je handen laten vallen? Prima, meteen doen.

QuelleFromage | 25-07-21 | 16:24 | 2

Tenzij u mij tegenkomt, dan zal de prijs hoger zijn.

Zeebonkus | 25-07-21 | 16:27

Dreigement ?

Icewallowkum | 25-07-21 | 17:06

Veel van het afval in de rivieren in Azië (dus de "shithole countries") komt uit het westen, omdat het daar voor "verwerking" heen is geëxporteerd. Dus zeiken op die landen is makkelijk: eerst het afval daarheen brengen, wetende dat het niet goed verwerkt wordt en daarna klagen.

Toen China een paar jaar geleden de grenzen sloot voor afval brak er hier paniek uit, maar nu gaat het gewoon naar andere landen, zoals Turkije: www.nrc.nl/nieuws/2020/10/16/plastic-...

ZOMG | 25-07-21 | 16:21 | 4

@Ichneumonidae | 25-07-21 | 16:25: Nee, er wordt gejankt dat "de shithole countries" enorm vervuilen, terwijl het eigenlijk ons afval is. Dat het niet goed verwerkt is weten we allang, maar om prijstechnische redenen wordt er weggekeken. Er bestaat ook nog zoiets als verantwoordelijkheid nemen.

ZOMG | 25-07-21 | 16:27

@ZOMG | 25-07-21 | 16:27: Lekker verhaal. Dat het niet goed verwerkt wordt is toch echt mijn of ons probleem niet. Jij kunt dat 'wegkijken' noemen, tsja. Dat is wat de Chinezen zelf doen. Of wil jij die Chinezen, met de oudste cultuur op aarde, niet serieus nemen?
En intussen bij Ali E. van alles kopen, tuurlijk.

Ichneumonidae | 25-07-21 | 16:45

@Ichneumonidae | 25-07-21 | 16:45: Ik heb liever niet dat mijn plastic afval ergens anders wordt verwerkt met grote kans dat het in een rivier komt, puur en alleen omdat een manager zegt "in Nederland is het te duur". Het is bekend dat de milieuwetgeving in landen als China en andere landen niet zo streng is als hier, dus je kan er donder op zeggen dat er gerotzooid gaat worden.

Waarom je er cultuur bij haalt snap ik niet: de immense afvalstromen zijn recent. Overigens koop ik nooit iets bij AliExpress, maar daar ging het hier niet om: het ging over afval.

ZOMG | 25-07-21 | 18:59
▼ 1 antwoord verborgen

Vergunning voor dumping ? Zeker van Provinciale Staten in Limburg waarvan de leden door- en door corrupt zijn.

Stratum | 25-07-21 | 16:21 | 1

Denk ik dus ook, daar werken bij elkaar meer dan 8.000 personen.

de uitbater | 25-07-21 | 16:26

En de burger maar braaf afval scheiden en verplicht verduurzamen.

spamzuiger | 25-07-21 | 16:21 | 1

Geeft ze een goed gwvoel.

inCol | 25-07-21 | 16:36

Ik zal eerlijk bekennen dat ook ik vind dat plastic niet in de natuur hoort en uit flesjes water drink waar ik statiegeld over moet betalen. Voel mij af en toe een deugdzaam type van D66.... geloof me ik heb een godvergeten typhus hekel aan die club. Nu is het zondag middag en ik heb ook iets anders gedronken dan water.... fijna avond.

Karel Kruizenruiker | 25-07-21 | 16:21 | 2

Hier is het nog middag, maar goed. Drinkt u nu wel of niet uit plastic flesjes?

Dr. Blechtrummel | 25-07-21 | 16:33

Statiegeld vind ik prima, opsparen die glas en plastic drankverpakkingen en regelmatig naar de supermarkt ermee. Ja, je voelt je ook zo heerlijk deugdzaam...

DeCynischeAmbtenaar | 25-07-21 | 17:07

Vroeger had de DSM (voorganger van Chemelot, Sitech Sabic, OCI, PPS) ergens een schoorsteen staan waar vieze oranjebruine rook uit kwam. De troep die tegenwoordig uit die schoorsteen komt is nog steeds hetzelfde maar door de rook te verhitten heeft hij tegenwoordig een acceptabelere witte kleur. Beter voor mens en milieu zal het niet zijn, wel beter voor de beeldvorming.
Anderzijds is het chemieterrein een enorme boost voor de werkgelegenheid in de regio, dus zomaar wegsaneren en naar lage-loon-landen verplaatsen zie ik ook niet als oplossing.

Andersdenkend | 25-07-21 | 16:20 | 1

Nee. Die rook (NOx) word nu door een katalysator gehaald tegen lachgas en met wat ammoniak reageren ze de NOx weg (rest 40ppm). Weg NOx, weg kleur. Er is wel warmte nodig voor dit proces, vandaar dat bij de start van zo'n fabriek eerst nog wat bruine rook te zien is. Bij deze bent u nu beter geïnformeerd en heeft u ook weer iets te vertellen op de verjaardagen.

Roeieber | 25-07-21 | 20:51

Ik ben gestopt met milkshakes. Niet te hachelen die papieren dingen.

BrutusBosch | 25-07-21 | 16:17 | 5

Rvs rietjes. Je bedoelt dat ik eerst even een paar kilometer met de auto's om rijd op zondag om bij een Hema die wel open is eerst even rvs rietjes ga halen voor mijn mcdrive milkshake... Ja ja...

peterdh | 25-07-21 | 17:14

@ BrutusBosch: hoe je het ook bekijkt, goed voor de gezondheid!

TancredvanTiberias2 | 25-07-21 | 18:15

Aliexpress: 500 Pcs Disposable Plastic Drinking Straws Multi-Colored Striped Bendable Elbow Straws Party Event Alike Supplies Color Random. €2,67 met free shipping. Ik heb voor €10,68 besteld. Nog 30 nachtjes slapen.

Lopende-Hollander | 25-07-21 | 18:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Recyclen is voor tofu-losers en alleenstaande vrouwen van oudere leeftijd die zelfgemaakte kleding dragen en in het bezit zijn van een grote Deense Dog.
Hier gaat alles in dezelfde bak

Transgender-Airlines | 25-07-21 | 16:15 | 2

Je klinkt heel stoer maar zo stoer is het niet om maar 1 prullenbak te kunnen betalen.

warmeballen | 25-07-21 | 16:40

Ja leuk, maar als je een gezin hebt en een kleine zwarte container die 1 keer per 3 weken wordt oogehaald ontkom je niet aan sorteren naar de pmd papier en groenkliki anders blijd je naar t inzamelcentrum rijden.

Shoarmamasutra | 25-07-21 | 16:42

Weet je waar mondkapjes van gemaakt zijn? Het zogenaamde meltblown polypropyleen. En die kutdingen liggen bij bosjes in de natuur.
En heb je op je smoel.
En dan zeiken over microplastics.

TonAlias | 25-07-21 | 16:14

Kan nog erger. Karachi. Bekijk de plaatjes maar

meneer der meneren | 25-07-21 | 16:10 | 2

Welke plaatjes, je maakt me nieuwsgierig.

matatwork | 25-07-21 | 16:25

Voor eenieder die een inkijkje wil hebben in de vervuiling van chemelot is de gelijknamige aflevering van de docuserie de vuilnisman wel een aanrader.
Samenvatting: indien we niet weten wat de gevolgen zijn van bepaalde chemische stoffen op het milieu, dan mag je het gewoon in de Maas pleuren. Want, je weet toch niet wat de gevolgen zijn. Toen ik dat hoorde zakte mijn broek af, ecocide gaat nog wel een dingetje worden.

amateurrr | 25-07-21 | 16:09 | 2

Tip: kijk eens de documentaire "Beerput Nederland", te vinden op YouTube. Gaat onder meer over het lozen van chemisch afval, het verbranden ervan, het opnemen van afval met stookolie zodat het in de scheepsmotoren verbrand kan worden en de korte lijntjes naar (veelal) VVD-politici. Een echte eye-opener.

Alfred E. Neuman | 25-07-21 | 16:15

@amateur Weet u van alles wat u gebruikt wat de gevolgen daarvan op het milieu zijn? Nu of over 10 jaar? Nee, waarom gebruikt u het dan? Onmogelijke vraag om te beantwoorden, makkelijke vraag om te stellen. De consument vraag om producten, om die te maken zal er vervuiling optreden. Wil je dit niet dan wordt het product heel duur en koopt de consument het product niet meer bij jou maar in China waar dan wel vervuild wordt. Deze cirkel dient doorbroken te worden, maar dan zullen wij als consumenten meer moeten betalen en dat willen we niet.

Roeieber | 25-07-21 | 20:47

Je kan nog beter die Barbie van dat sbs6 programma opeten dan een haring om minder plastic binnen te krijgen.

Kaal-dik-en-lelijk | 25-07-21 | 16:08

Een burgerhatende tyrannocratie. Niets meer, niets minder en we vinden het blijkbaar nog lekker ook.

WhiteShark | 25-07-21 | 16:07

Die kartonnen rietjes manie slaat ook nergens op. Pakje caprisun (plastic) met een papieren rietje in een PLASTIC hoesje…. Raap mij maar op wie dit bedacht heeft…

WibionFire | 25-07-21 | 16:06 | 3

Carolus Aprisun is de geestelijk vader.

Kaal-dik-en-lelijk | 25-07-21 | 16:07

Alles is plastic. Voor eeuwig opgeslagen co2 in inerte materie. Kan het beter?

inCol | 25-07-21 | 17:00

Alsook alle andere kleine drinkpakjes... Met plastic én alufolie aan de binnenkant. Die papieren rietjes prikken trouwens verdomd lastig door dat kleine folie-dingetje...

NecroSister | 26-07-21 | 01:06

We kunnen er niets meer tegen doen. Inmiddels ademen we microplastics in. In de lichamen van bijen zijn plastics gevonden, in de stampertjes van bloemen. We zitten er zelf ook al mee in onze organen. Bedankio, neemie nog een visje of een stukje vlees, maakt niks meer uit. We gaan er uiteindelijk aan kapot.

Tishetnetnie | 25-07-21 | 16:06

Bedrijven worden nu eenmaal geholpen door bestuurders, de burger mag betalen en lijden. Goed voorbeeld is hoe regeringen Big Pharma helpen om een vaccin aan de man te brengen.

polletjepiekhaar | 25-07-21 | 16:05

Toch wel mooi, wij maar recyclen en regels verscherpen, boetes uitdelen, diftar, want we doen het allemaal niet goed genoeg... Hier op vakantie (Portugal) hebben ze nog net gescheiden plastic, papier en doen ze al helemaal niet aan statiegeld. Toch zouden ze hier theoretisch toch dezelfde regels moeten hebben... Waarom moet ik in NL moeite doen en veel betalen, terwijl ze hier blijkbaar hetzelfde resultaat kunnen boeken zonder al die onzin. In Nederland moet ik af en toe verdomme de halve stad afrijden op zoek naar een papier container die niet vol zit omdat de ambtenaren in al hun wijsheid besloten hebben om eens per week die ene container in de wijk te legen

Terra | 25-07-21 | 16:02 | 2

Portugal doet zeker wel aan statiegeld! In een andere vorm dan hier, maar weldegelijk wordt dit in speciale machines ingeleverd, bij de supermarkten.

Wisselend_2014 | 25-07-21 | 17:21

Microplastics eindigen uiteindelijk ook in de hersenen. Nu begrijp ik hoe "woke" is ontstaan.

meneer Q | 25-07-21 | 16:01 | 2

Dat is wel in lijn met de steeds verdergaande debilisering van de mensheid. Ik schat dat het IQ van de gemiddelde Nederlander in de afgelopen 20 jaar met minstens 50% gedaald is.

Reaguurdeskundige | 25-07-21 | 16:24

@Reaguurdeskundige | 25-07-21 | 16:24: Fluoride in het drinkwater - 5 tot 10 punten. Geen borstvoeding - 5-10 punten. Alcohol en roken gedurende zwangerschap -5 tot 10 punten. Eerste kind later in het leven (na 35) brengt ook risico's met zich mee. Daar zou nou eens iemand onderzoek naar moeten doen, of die hypothese klopt.

treintrien | 25-07-21 | 20:20

Met biomassa niet anders, de vergunningen vliegen nog steeds de deur uit, en DPG-media draait er haar hand niet voor om dat te greenwashen. Voor dit kritiekloze jubelbericht zal Sabic ongetwijfeld grif hebben betaald, want hoernalisme.

",,Zo bereikt Sabic met de biomassa stoomketel een reductie van ongeveer negentig procent aan CO2 emissie. Helemaal neutraal lukt niet. Een kleine hoeveelheid uitstoot komt uit processen waar op dit moment nog geen haalbaar alternatief voor is.”
Lees: Sabic bespaard 90% op haar CO2-belastingsplicht. Burger en MKB krijgen die kans niet.

"Sabic heeft alle benodigde vergunningen voor de biomassacentrale aangevraagd. ,,Ze zijn niet volledig en moeten worden aangevuld", stelt woordvoerder Floris Ran van de provincie Noord-Brabant. ,,Zodra alle relevante informatie door Sabic is aangeleverd kunnen de vergunningsaanvragen opnieuw worden beoordeeld.” De centrale komt in de buurt van de Burgemeester Peterssluis. Sabic hoopt volgend jaar te bouwen en de centrale eind 2024/begin 2025 in gebruik te nemen."
Met andere woorden, als biomassa dan toch verboden wordt mogen wij, de belastingbetaler, de boel weer afkopen.

" Voor hoogwaardige warmte in de industrie is nog geen economisch haalbaar alternatief. ,,Biomassa voor deze toepassing is een optie die door de overheid en Europa wordt ondersteund en waarvoor ook subsidie beschikbaar blijft.” De subsidie kan dit jaar aangevraagd worden tussen 5 oktober en 11 november. "
Lees: Lobbyen in Brussel betaald zich dubbeldik terug.
Deze klimaatcrisis gaat geheel op burger en MKB afgewenteld worden.
Want die hebben geen lobby in Brussel, en aan die volks(verlak)vertegenwoordigers in het parlement hebben we al helemaal niks.

www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/chemie...

Abject | 25-07-21 | 16:00 | 1

Er is wat verschil tussen klimaat- en milieucrisis. Wist je dat?

Ichneumonidae | 25-07-21 | 16:02

Grootste plastic vervuilende landen, goed voor 90-95%.
De Yangtze (Azië)
De Gele Rivier (Azië)
De Hai (Azië)
De Parelrivier (Azië)
De Mekong (Azië)
De Amoer (Azië)
De Ganges (Azië)
De Indus (Azië)
De Nijl (Afrika)
De Niger (Afrika)
Goedemorgen China!

Ichneumonidae | 25-07-21 | 15:59 | 4

@miko | 25-07-21 | 16:10: Dat Haïti is klein bier ja. Fraai ziet het er niet uit, maar dat geldt voor meer shitholes.

Ichneumonidae | 25-07-21 | 16:13

@miko | 25-07-21 | 16:10: Trieste is dat 90% van de rivieren in de wereld er zo uit zien, maar Timmerschranz en consorten zijn vooral bezig om de EU op te kuisen, terwijl de rivieren hier vergeleken de die zooi daar praktisch gefilterd bron water zijn...

Beetje 't zelfde als een boel geld pompen in je huis van C of B naar energielabel A te krijgen, terwijl de rest van de stad nog net geen label G heeft.

ReyNemaattori | 25-07-21 | 16:57
▼ 1 antwoord verborgen

De klassieker mag niet meer, dus dan wat subtieler: 140 euro? Kunnen we in plaats daarvan het flesje niet rectaal retourneren?

beldewouten | 25-07-21 | 15:57 | 1

Dat mag ook. Al zullen sommigen het een enorme motivatie vinden om juist dan hun afval in de natuur te dumpen. Voor hen volstaat een boete, zij het een hogere dan 140 euro.

Lochos | 25-07-21 | 16:04

"I have to push the pram a lot."

UnderTheDevil | 25-07-21 | 15:54 | 1

Is geen geheim meer. Befrijven chanteren overheden met verhuizen naar het buitenland, en dat kost banen. Zelfde geval bij Tata Steel, daar zijn direct en indirect 10.000 banen aan verbonden, en dus accepteren we die tientallen kankergevallen per jaar in de directe omgeving

Nappa | 25-07-21 | 15:54 | 1

Precies dat Nappa. Wil je concureren met het buitenland dan hoort dat er bij.

Kaal-dik-en-lelijk | 25-07-21 | 16:01

Ik vraag me wel eens af wat voor soort mensen die ambtenaren zijn die hun goedkeuring geven aan zo'n vergunning. Lezen ze 't niet? Begrijpen ze 't niet? Staan ze onder druk van hun baas? Krijgen ze geld of iets anders om een stempel te zetten? Of interesseert 't ze gewoon niet?

AmbtenaarInFunctie | 25-07-21 | 15:52 | 3

Ja, ja, ja, ja en ja. Simpel.
Fuckinghell

Fuckinghell | 25-07-21 | 15:54

Jawel maar je moet je houden aan de regels en wetten. Dus dat is eerder het probleem.

Rest In Privacy | 25-07-21 | 15:58

Druk van de baas denk. Zeker grote bedrijven nabij kleine gemeenten kunnen met gemak burgemeester en gemeenteraad doen zweten door te dreigen driekwart van de lokale arbeidsplaatsen te verhuizen naar een lage-lonen-land.

Abject | 25-07-21 | 16:14

Goed zo GS, luidt de klok. Maar een boete van 140€ als je een flesje in de natuur gooit? Veel te laag, maak dat maar 14000€. Het is totaal van de gekken dat je je afval dumpt in de natuur.

Lochos | 25-07-21 | 15:51 | 1

Eensch

Rest In Privacy | 25-07-21 | 15:58

Zijn al Kamervragen over gesteld een hal jaar geleden. Dus best belangrijk en oud nieuws.

Ragnarus | 25-07-21 | 15:51

Het komt allemaal goed, want ze kunnen de normerings boetes betalen. Verdienen onze ambtenaren ook weer wat boven de tafel.

Ik ga het vanaf m'n luie stoel gewoon pikken. Heb nog een TV serie om af te kijken.

GeheidEenGeit | 25-07-21 | 15:49

Kikkers worden massaal homo van microplastics. Krachtig van ze.

RickTheDick | 25-07-21 | 15:49

Ze doen bij Chemelot wel stinkend hun best om zo veel mogelijk negatief in het nieuws te komen. Is het geen brand, exosie of lekkage dan zijn het wel de microplastics. Ontzettende kut fabriek daar, sluiten die boel.

Alfred E. Neuman | 25-07-21 | 15:48 | 7

@Alfred E. Neuman | 25-07-21 | 15:59:
Haha. We hebben het hier over Limburg he. Daar wordt niets gesloten, zelf de enveloppe met smeergeld hoeft daar niet dichtgeplakt.

JanVergoor | 25-07-21 | 16:05

@Alfred E. Neuman | 25-07-21 | 15:59: Ja, want die fabrieken in de Botlek lozen niets. Dit spul is zo klein dat het niet af te vangen is, ook in de Botlek niet.

Roeieber | 25-07-21 | 20:37

@Alfred E. Neuman | 25-07-21 | 16:01: Geef eens een voorbeeld dan?

Roeieber | 25-07-21 | 20:37
▼ 4 antwoorden verborgen

gaat bergens over . je kunt nu eenmaal niet alles produceren zonder iets te vervuilen. wat denk je dat er aan chemische stoffen de lucht infaat bij een kolencentrale?? of wat de landbouw op jaarbasis gebruimt? om nog maar niet te spreken over de troep die de zeevaart met zich meebrengt.laat gaan dat beetje plastic

miko | 25-07-21 | 15:46

Dit is toch belachelijk ten top? Breng dit bij het hoog gerechtshof. Hoe is dit uberhaubt mogelijk? Die nano deeltjes zullen het levens in de ocean verstieren.

Krachtkoe | 25-07-21 | 15:44 | 3

Hoe dan?

Sinterbikske | 25-07-21 | 15:47

visserij verstiert veel meer

miko | 25-07-21 | 15:47

Stop maar met tandenpoetsen en je haar wassen met shampoo, zitten allemaal microplastics in.

Sinterbikske | 25-07-21 | 15:48

Ach, dat is net iets meer dan 6 Tesla’s model S samen wegen.

Sinterbikske | 25-07-21 | 15:44

Heej, TimmerFrenske: U hebt dit goedgekeurd, U bent wel de meest hypocriete freak die geemigreerd is uit Limbabwistan. Gaat U nu weer in 12 talen een lulverhaal ophangen, volledig georchestreerd door uw geconcretiseerde egodriften (vreten en milieu-sprookjes)?

nobodiesunmighty | 25-07-21 | 15:43

Rotzooi in het water zijn ze in Limburg nu eenmaal gewend.

Normpje | 25-07-21 | 15:43

Haha 'chemelot' Wanneer zou het eindelijk eens gaan doordringen dat een gezonde economie bestaat bij de gratie van een zieke natuur?

Axelvon | 25-07-21 | 15:41

Domme vraag wellicht maar waarom wordt dat bedrijvenpark niet verplicht om dat spul af te vangen? Is technisch toch wel mogelijk? Of is het omdat Limburg?

Graaisnaaiert | 25-07-21 | 15:41 | 2

Nee, omdat lobby, macht en geld en zo.

AmbtenaarInFunctie | 25-07-21 | 15:45

Zie docuserie de vuilnisman, je broek zal afzakken.

amateurrr | 25-07-21 | 16:10

In een land waar men, biomassa verbranden een hele goede milieu vriendelijke manier van energie opwekken vind, zijn dit soort vergunningen natuurlijk geen ongewone manier van zaken doen! Zolang demense maar afval blijven scheiden en met de poten afblijven van kolen op de bbq of hout stoken in de buitenkachel.
Iemand nog van dat milieu vervuilende gas af? ik weet nog waar wat energie te halen valt uit 1 van die 600 nieuw te bouwen kolencentrales in Aziëland.

TijdelijkOptimist | 25-07-21 | 15:40

En dat allemaal onder verantwoordelijkheid van een GroenLinks wethouder: Kim Schmitz. Heerlijke hypocratie.

de Voorzittert | 25-07-21 | 15:40

En drugs. Die ook. Die worden bv geloosd in Amsterdam, want ze zitten in het riool.
Zal vast ook wel van een grote industrie zijn die gedoogd wordt door de overheid.

Schadenfreude | 25-07-21 | 15:39

Dat is zo'n 25 grammetjes per minuut. Maak je niet zo druk. Drinkwater drink ik toch niet. Het komt toch niet in het bier?

SchimmelSchwanz | 25-07-21 | 15:37

Ik heb me altijd laten vertellen dat die rietjes ‘handig’ zijn voor de vissen. Die kunnen hun glas immers niet naar de mond brengen.

BobDobalina | 25-07-21 | 15:36

Die oranje bakken zijn een ramp gebleken, ik heb nog nooit zoveel afval op de straat zien liggen. Er valt er wel eens 1 om of de wind voert afval mee uit de te volle bak. Het is weer symboolpolitiek.

Caesar.is.Keizer | 25-07-21 | 15:36

Plastic in de ban.

kleybeuker | 25-07-21 | 15:35
-weggejorist-
beldewouten | 25-07-21 | 15:34

Oooww, die milkshakes.
Heel af en toe een uitspatting, speciaal daarvoor naar de MD, en dan smaak chocolade.
Maar één keer zo’n kartonnen rietje gehad, walgelijk, nooit meer.

J-van-de-Bontekoe | 25-07-21 | 15:34 | 3

Ik heb ook ooit 1x "eten" van McDonald's gehad. Ook nooit meer inderdaad. Ik verbrand nog liever m'n euro's dan dat ik die rommel naar binnen werk.

AmbtenaarInFunctie | 25-07-21 | 15:49

@AmbtenaarInFunctie | 25-07-21 | 15:49: Dat is mijn vrouw en mij dus ook gebeurd. Af en toe stoppen we eens bij de MC Donalds voor een Milkshake of een ijsje. De rest hoeven we niet echt. Maar die verschrikking van een kartonnen rietje is niet te doen.
Daarom maar Siliconen wasbare rietjes gekocht en in de auto's gelegd. En dat werkt wel.

Andersdenkend | 25-07-21 | 16:12

Ik ga voortaan ook al mijn afval zo fijn vermalen dat ik het gewoon door de gootsteen weg kan spoelen. Verfblikken, medicijnen, afgewerkte batterijen etc...

keestelpro | 25-07-21 | 15:34 | 3

Dat is nou eens een goed idee! Heb me altijd afgevraagd waarom in Europa we geen vermaler in de gootsteen hebben.

horsteknots | 25-07-21 | 15:37

Ehmmm... Dat doe ik al jaren met groenten-en fruit resten. Die hoef ik niet te vermalen: hapklare brokken spoel ik gewoon door de plee.

NecroSister | 26-07-21 | 00:37

Plastic rietjes zijn peanuts vergeleken met de (semi) verplichte snuitluiers...

Mastermattie | 25-07-21 | 15:34

GrL heeft geen tijd voor micro-plastic. Heeft het te druk met micro-agressie.

isitsoornot | 25-07-21 | 15:34

Jij het glas scheiden bij de glasbak en dan alles door elkaar in één bakwagen storten. Ook zo'n mooi voorbeeld.

Hupusculupus U.Dufus | 25-07-21 | 15:33 | 2

Dat is niet waar Jaren op zo'n wagen gereden. Dat u het schot midden in de container niet kan zien, vanaf de stoep, maakt niet dat het in dezelfde bak valt.
En ja! Ook het storten gaat apart.

Cannabooze | 25-07-21 | 15:42

Probeer eens de plek te vinden waar je glas naar toe gaat en eindigt. Dan schrik je nog veel meer.

bigstone | 25-07-21 | 16:17

Major police operation at Lazaret beach in #Sète. Some armed suspects are spotted in the area. Over 30 kids and families evacuated.

Sweeeeed | 25-07-21 | 15:32 | 2

Waar is dat? Niet hier aan de plaja

Rest In Privacy | 25-07-21 | 15:59

Vals alarm lees ik op den Twitters

Rest In Privacy | 25-07-21 | 16:01

Top GeenStijl! Pak ze!

Rest In Privacy | 25-07-21 | 15:32

.. en ik heb zomaar het idee dat die micro en nanoplastics gevaarlijker zijn voor de volksgezondheid dan die PET fles in het bos.

DatInternetDingetje | 25-07-21 | 15:32 | 4

Ze komen ook terecht in slachtvlees, men vermaald over datum zijnde voedselmiddelen vaak met verpakking er nog omheen en voert het aan de dieren.

Caesar.is.Keizer | 25-07-21 | 15:38

@Ceasar. Natuurlijk niet. Daar groeit geen varken of kip van. De boeren zijn niet gek.

Nitr0gen | 25-07-21 | 16:58
▼ 1 antwoord verborgen

@ruudvangeelen | 25-07-21 | 15:33:
Zo is het. Op het moment dat plastic zo fijn gemaald is dat de deeltjes niet meer met het blote oog zichtbaar zijn dan is het probleem *floep* opgelost. Hebben ze waarschijnlijk afgekeken bij de onderwereld. Daar hebben ze ook heel handige methodes om dingen *floep* te laten verdwijnen.

keestelpro | 25-07-21 | 15:37

zo klein zijn micro-plastics niet. het zijn gewoon zichtbare snippers. Hoewel het natuurlijk beter is die niet te laten drijven.

AntiZanicz | 25-07-21 | 22:02
▼ 1 antwoord verborgen

Wat vinden Ed Nijpels en Frans Timmermans hiervan?

thanseeuwen | 25-07-21 | 15:30 | 2

Voor het juiste bedrag, kijken ze de andere kant op (richting burger).

Cannabooze | 25-07-21 | 15:35

Timmerfrans zei ooit letterlijk “Zoals iedereen weet komt het meeste plastic in de oceanen overwegend uit Europa”. Hier kun je zien dat het tegendeel waar is theoceancleanup.com/sources/

DSK | 25-07-21 | 15:47

Hmmm. Dit ruikt weer eens naar steekpenningen.... wie oh wie wordt er naast dit bedrijf beter van?

Lorejas | 25-07-21 | 15:29 | 2

Vast geen Limburgse politicus. Want die zijn integer.

Dickie1908 | 25-07-21 | 15:30

@Dickie1908 | 25-07-21 | 15:30: Integer is niet het juiste woord, geïntegreerd bij het bedrijf lijkt me beter qua uitdrukking.

Dezenaamhier | 25-07-21 | 17:13

Het voordeel is het al deels afgebroken dus het komt nog in de voedselketen en dus sneller weer terug op je bord.

EmilioEsteves | 25-07-21 | 15:29

Stuur Frans erop af.

inCol | 25-07-21 | 15:28 | 1

Frans kan voor de uitgang van de afvoer gaan liggen .. als stop. Soort buttplug maar dan .. ach laat maar.

Rest In Privacy | 25-07-21 | 15:47

Ik ben langzamerhand murw aan het worden.

Dickie1908 | 25-07-21 | 15:27 | 4

Hou vol!

Dickie1908 | 25-07-21 | 15:55

het is een eenvoudig boosmakertje en stokertje. 14.000 kg klinkt als erg en veel maar het is eigenlijk heel weinig. Hoewel het er beter niet zou zijn.

AntiZanicz | 25-07-21 | 22:01

@AntiZanicz | 25-07-21 | 22:01: En waar baseer je dat op dat 14.000 kg weinig is? Wanneer je het vergelijkt met de totale hoeveelheid plastic? Later is dit bijna niet uit de zee te krijgen, juist bij de bron moeten ze dit afvangen met filters. Echt belachelijk dit

Mr.Nuance | 25-07-21 | 22:13
▼ 1 antwoord verborgen

Microplastics in rivierwater? Dat klinkt nog chemischer dan Astra Zenica.

keestelpro | 25-07-21 | 15:27 | 2

Hé Kees

Rest In Privacy | 25-07-21 | 15:47

Huh? Heeft Opel een nieuw model van de Astra, de Opel Astra Zenica?

B_Roekvol | 25-07-21 | 15:52

Vraag ook zo'n vergunning aan zou ik zeggen.

Bakkeleures | 25-07-21 | 15:27 | 2

We betalen elk jaar toch rioolheffing, in feite een vergunning om te mogen schijten in het publieke riool.

Rest In Privacy | 25-07-21 | 15:48

@ruudvangeelen | 25-07-21 | 15:48:
Niet helemaal, we zijn een tweepersoon huishouden maar moeten voor drie betalen.
Dus voor één persoon betaal ik terwijl die helemaal niet bestaat.

2voor12 | 25-07-21 | 18:09

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino