Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

KNMI gooit paniekzaaier Volkskrant onder bus

Droogte in je broekje!

Social

Kijk, mooi plaatje in De T. van 100 jaar geleden. Ja, dat las u goed H O N D E R D jaar geleden. 1921 dus, een eeuw geleden. De Maasbrug over de Maas in Maastricht. Nu ja Maas, hooguit wat zandbankies en grint en prut, maar geen water. Droogste jaar van de eeuw met een totale neerslaghoeveelheid van 406,4 mm, normaal 804,1 mm (wiki). Kunnen we in Nederland wel drie droge jaren hebben gehad, met van die malle waarschuwingen dat je maar 1 minuut per week mag douchen, de tuin niet mag sproeien, alleen de grote boodschap mag doorspoelen en vooral zwembadjes niet vullen, maar dat blijkt dus allemaal helegaar niet "extreem" volgens het KNMI. Bijzonder jammer ook voor de Volkskrant, waar ze al tijden zitten te paniekzaaien over een paar maandjes mooi weer. Moeten ze weer iets nieuws verzinnen voor "droogte-deskundoloog" JP Geelen. Ombudsman ofzo!

Reaguursels

Inloggen

Nog maar eens posten dan:
Stel, de aarde is een liniaal waarbij de lengte een voorstelling van de leeftijd van de aarde is en de schaal is 1 millimeter voor 100 jaar. Dan krijg je een liniaal van 45 kilometer. Wij meten een beetje serieus sinds 200 jaar en pas echt nauwkeurig sinds we weer-satellieten hebben, dus ongeveer 50 jaar.
Al die records die sinds 2000 sneuvelen zijn dus gebaseerd op cijfertjes die we verzameld (en stiekem aangepast) hebben in de allerlaatste 2 (twee !!!) millimeter van de in totaal 45 kilometer.
Wijzigt het klimaat? Wel wis en waarachtig. Maar wat denk je dat het klimaat in die 45 kilometer heeft gedaan? Stilgestaan?

Eagle0511 | 22-07-21 | 11:23

Zonnejaar 1540 Rijn opgedroogd, rivierbedding Seine bewandelbaar.Franz milieu of klimaat.

Kilroywashier | 21-07-21 | 23:00

Het KNMI rommelt maar wat aan. In hun droogtemonitor staat 1976 als recordjaar, maar dat moet dus in elk geval 1921 zijn. Verder gaat de tekortmeter niet verder terug dan 0, zodat overschotten niet geregistreerd worden (negatief tekort). Op die manier is er bijna altijd en overal een tekort. Dreigt er al woestijnvorming? Benieuwd wat de Limburgers daar van denken.

Harry.Langezwaal | 21-07-21 | 21:59

Je ken het niet zeggen hè, of iets al dan niet door het klimaat komt. Als je aan de schijterij bent, kan dat ook door honderd dingen komen, dus die paar keer aan de dunne, zegt niks over dikke darm kanker. Maar goed je weet ook, als je elke dag aangebrande barbeque eet, de kans op ellende wel groter wordt. Also, dus.

Beste_Landgenoten | 21-07-21 | 20:44

8juli 1927 vloed katastrofe Ertsgebergte 226liter water per M2 180 doden.Klimaat, milieu Franz?.

Kilroywashier | 21-07-21 | 20:05

Vermakelijke artikelen met veel nieuwsberichten van lang lang lang geleden over heftige weerstoestanden. Goed, goed, veel van zijn opvattingen worden ge-debunked op Youtube enzo maar toch fijn even een ander geluid en een ander perspectief.

Mr Moore | 21-07-21 | 19:35 | 1

Je moet maar zo denken, hoe meer beschermde diersoorten uitsterven door de klimaatverandering hoe meer leefruimte er ontstaat voor mensen...
Sarc on/off/on/off/∞

steekmug | 21-07-21 | 18:41 | 2

Waarheid als een uitgestorven koe

Beste_Landgenoten | 21-07-21 | 20:46

Uiteraard komt dat uitsluitend door klimaat verandering. Verdwijnen van habitat door kappen van bossen en steeds verdere uitbreiding van landbouw en veeteelt zal er vast helemaal niets mee te maken hebben.
Klimaat heeft daar geen zak mee te maken. Enkel de diersoorten die zo sterk gespecialiseerd zijn dat ze in problemen komen bij slechts de kleinste wijziging gaan verloren. Anderen passen zich aan.
Nee. Het grote probleem is het menselijke geboorteoverschot. We zijn met teveel.
Maar niemand durft het te benoemen schijnbaar.

Eagle0511 | 22-07-21 | 11:27

Mooi. Gisteren in Limburger (en dan komt het meestal uit het AD) een extreem weer-deskundige die zei dat er helemaal geen trend zichtbaar is van steeds meer steeds zwaardere buien. En en passant, CO2-reductie was altijd goed maar die 500 miljard euri van de Energiewende had Frau Merkel beter in waterbeheer kunnen steken.

Magna Carta | 21-07-21 | 18:24 | 3

Duitland heeft de afgelopen 30 jaar een beetje teveel geld aan andere dingen uitgegeven. Als eerste natuurlijk de eenwording, logisch dat dat geld ging kosten maar om dat mogelijk te maken moest de geldstroom richting de EU omhoog (Italie, Griekenland, Frankrijk). En natuurlijk het "wir schaffen das".

klaas24 | 21-07-21 | 19:01

Ja, en Duitsland wordt door internationale experts een failed state genoemd op het gebied van bescherming van de bevolking tegen dit soort catastrofes. Ook in Duitsland zelf heeft men inmiddels door dat de staat en Bundesländer structureel verzaakt hebben.

Bataafje | 21-07-21 | 22:31

Dit soort catastrofes hou je niet tegen. Of je moet bereid zijn hele steden te ontruimen en elders weer op te bouwen. Zolang grote smelt en regenwater rivieren dwars door grote steden lopen zul je dit eens in de zoveel tijd te zien krijgen.
Het water kan in de steden, tussen 2 vaste kademuren maar 1 kant op: Omhoog.
Buiten de steden kun je veel doen. Zorgen dat in de natuurlijke uiterwaarden nul komma niks gebouwd mag worden, omdat die natuurlijke uiterwaarden er niet voor niets zijn: het zijn overloop gebieden. Waar het niet anders kan, de dijken goed versterken / verhogen. In limburg is daar de afgelopen 15 jaar al veel aan gedaan. Vandaar waarschijnlijk ook nul doden. Een groot verschil met Belgie en Duitsland.

Eagle0511 | 22-07-21 | 11:32

Volgens onheilsprofeet Gerrit Hiemstra was er geen lage waterstand, de oevers waren hoger door de toen al ingezette klimaatverandering.

Selassie | 21-07-21 | 18:13

Droogte? Nog nooit zoveel regen gezien.

Patatter | 21-07-21 | 18:04 | 1

Ziet u wel: klimaatverandering!

jemagookniksmeer | 21-07-21 | 18:16

Duizend jaar weer, wind en water in de Lage Landen van Jan Buisman is een aanrader voor de klimaatgekkies.
Het weer in de Lage Landen (West-Europa) vanaf het jaar 700, met een en al overstromingen, strenge winters, pestilentie, droge zomers, hongersnood etc etc. Blijkbaar een soort tijd waar Groen Links onder aanvoering van Timmerfrans graag naar terug wil keren.

klaas24 | 21-07-21 | 18:01 | 1

Ik word ook doodmoe door al die artikelen waarin elk ongemak, of het nu droogte, overstromingen, hitte, kou, storm, etc. is wordt "verklaard" door de klimaatverandering, dat is een soort mantra geworden. Als je het maar vaak genoeg herhaalt, gaan de mensen er wel in geloven, is het idee.

Zo ook in alle Duitse media: "kommt durch den Klimawandel" is bij alles wat negatief wordt ondervonden een standaardzin geworden, om verder nadenken af te stoppen. Doden bij overstromingen? Klimawandel! In plaats van menselijk falen, want dat komt politici niet zo goed uit. O ja, bij Joop stikt het natuurlijk ook van de klimaatveranderingen.

Argyronauta | 21-07-21 | 21:21
-weggejorist-
HaveXS | 21-07-21 | 17:33 | 1
-weggejorist en opgerot-
cugel | 21-07-21 | 17:33 | 3

De klimaatmodellen vormen de basis onder alle verontrustende voorspellingen van het IPCC over de verandering van klimaat. De modellen zijn wetenschappelijk van waarde, maar op dit moment ongeschikt om voorspellingen mee te doen. Door de hoge complexiteit en het chaotische karakter van het klimaat en de lange tijdshorizon is de onnauwkeurigheid veel te groot. Bovendien zijn de uitkomsten grotendeels het resultaat van het 'tunen' van het model, waarover (ook naar de mening van de modelbouwers zelf) veel te weinig openheid wordt gegeven. bron: www.klimaatfeiten.nl/co2/klimaatmodel...
Een aantal belangrijke variabelen zoals de zonnesterkte wordt niet meegenomen

E.Colli | 21-07-21 | 17:32 | 6

@E.Colli | 21-07-21 | 18:32: de heveelheid CO2 in de atmosfeer is erg beperkt, 400 ppm, dat is 400 deeltjes op de miljoen, dat is één per 2.500, lijkt mij sterk dat zo’n homeopatische oplossing het wereldklimaat op zn kop kan zetten.

Crankhead | 21-07-21 | 19:04

@Crankhead | 21-07-21 | 19:04: Hoeveelheid CFKs kan je ook verwaarlozen, maar toch heeft t effect op de ozonlaag. Als iets weinig lijkt hoeft het niet perse weinig effect te hebben. Denk je dat een drupje botuline drinken geen effect heeft op je gesteldheid?

GekkeLorrie | 22-07-21 | 08:05

@Crankhead | 21-07-21 | 19:04: Dat dus. Zag laatst een programma met nog zo'n doemdenker die notabene Venus als voorbeeld aanhaalde waarom CO2 zo gevaarlijk is voor onze atmosfeer. Venus is de heetste planeet in het zonnestelsel, maar staat niet het dichtste bij de zon. Komt allemaal door CO2, dus moeten we CO2 uitstoot op aarde verminderen was zijn relaas,
Even googelen denk ik dan:
CO2 percentage in de atmosfeer op aarde: 0,038%
CO2 percentage in de atmosfeer op Venus: 96,4 %

I rest my case......

Eagle0511 | 22-07-21 | 11:36
▼ 3 antwoorden verborgen

@Sans Comique | 21-07-21 | 18:23: De klimaatmodellen zijn met opzet zo getuned dat geen enkel land er voordeel van heeft. Als het land niet wegzinkt onder de stijgende zeespiegel (NL), dan wordt het wel zo droog dat het hele land verdort (RU). Kortom: politiek en volksverlakkerij. Religie 2.0

discriminazie | 21-07-21 | 21:55

Sans Comique | 21-07-21 | 18:23
Groenland

Kernsplijter | 21-07-21 | 22:52

@Kernsplijter | 21-07-21 | 22:52: Als het ijs weg dooit wordt het inderdaad groener daar. Weet niet of dat voordelig is trouwens...

Eagle0511 | 22-07-21 | 11:38
▼ 1 antwoord verborgen

Hoeft Gerrit Hiemstra die tweetjes niet meer vooraf te zien dan?

borderlijntje | 21-07-21 | 17:22

Er is natuurlijk wel een verschil in 1921 waar 6.7 miljoen mensen zich hooguit 2x per week wassen en een heel gezin met hetzelfde badwater doet en 2020 waar 17 miljoen mensen bijna dagelijks douchen.

Lakrwa | 21-07-21 | 17:21 | 1

En ze nog steeds hun drollen wegspoelen met drinkwater.

ademende aarde | 21-07-21 | 17:33

Is het huidige kabinet ook een gevolg van klimaatverandering? Dan ben ik tegen klimaatverandering.

dathoujetoch | 21-07-21 | 17:04

dat geouwehoer over de opwarming van de aarde, als het te droog is komt het door de opwarming van de aarde en zullen we dat vaker meemaken. Als het te nat is komt dat ook door de opwarming van de aarde. Stop nou toch eens mat dat gez*k en ga aan het werk, net zoals de boeren.

benbaruch | 21-07-21 | 17:01

Verhaal over die droogte vroeger klopt. We lagen eens aan het strand aan de Rode Zee, en je gelooft het of niet, inenen valt die hele zee weg. Kurkdroog. Nou ja, je raadt het al, komt er een hele colonnie gelukszoekers (zonder Mieles) aan lopen, gevolgd door een stel pipowagens en paarden. Toen kwam opeens die zee weer terug, ja, heftige regenval denk ik, ook toen al. Nou, die laatste wagens en paarden hebben het niet gehaald, de gelukszoekerswel. Ze zitten er nog, geloof ik. Next.

dathoujetoch | 21-07-21 | 16:58 | 3

Mozes kriebel wat een verhaal!

WillemWordtWakker | 21-07-21 | 17:56

Is nog analoog en zonder geluid gefilmd. Digitaal bestond toen niet.

Pleegzuster B | 21-07-21 | 18:08

Ja. Die Pipo's waren de inwoners van de overkant die hun gastarbeiders terug wilden paaien. Ze waren zo wanhopig dat ze wassende water niet in het oog hielden. Zó welkom waren die gastarbeiders toen. De beschrijving van het verhaal doet trouwens eerder vermoeden dat het zich rond één van de Waddeneilanden moet hebben afgespeeld.

Sans Comique | 21-07-21 | 18:29

KNMI is zelf minstens zo'n grote paniekzaaier.

Der Schnitzeljäger | 21-07-21 | 16:57 | 1

mensen omarmen paniek. Zonder paniek voel je niet dat je leeft. Je moet paniek hebben. Na paniek heb je recht op een pilsje, recht op een frietje mayonaise, recht op kopschoppen, recht op soepsidie, recht op coke, recht op je recht, recht op.. ach.. whatever.

nobodiesunmighty | 21-07-21 | 16:59

We zullen onze leermeesters nog eens danken, als we als klimaatvluchteling behoefte hebben aan een Miele.

HeerVanStand | 21-07-21 | 16:47 | 1

Heb hier ooit een stofzuiger van Miele gehad, na een half jaar dat pleurisding met een boog de tuin in gegooid, geen behoefte aan dus.

uisge baugh | 21-07-21 | 16:52
-weggejorist-
SamV | 21-07-21 | 16:46 | 3

Mn buurman is ingenieur bij een wegenbouw bedrijf, ze hebben de aanleg van n stuk nieuwe snelweg aangenomen. De aanleg zelf moet “groen” worden. Dus Electrische bullfozers en vrachtwagens.
Hiervan moet elk uur zowat het accupakket vervangen worden. Daarom komen er buiten het werkterrein enorme diesel aggregaten te staan om de accu’s voortdurend op te laden. Buiten het werterrein, want dan is het project zelf “groen” aangelegd. Totale waanzin ook omdat van de benodigde technologie nog amper bezwezen is dat het werkt.

Crankhead | 21-07-21 | 19:12

Is dat zoiets als de perslucht-locomotiefjes die ze vroeger in de mijnen gebruikten?

WirMachenMusik | 21-07-21 | 19:13

En wie pompt de boel op? Met kolen of gas?

Beste_Landgenoten | 21-07-21 | 20:48
▼ 14 antwoorden verborgen

Als het echt droog is mag je alleen nog maar bier drinken om water te besparen en moet je in de stortbak pissen zodat je kunt doorspoelen nadat je gescheten hebt. Volgens de Groene Khmer dan.

Osdorpertje | 21-07-21 | 16:42 | 2

Nog sterker; piesen doe je maar in de wasbak en je drol op een krant in de GFT bak

Dr. Blechtrummel | 21-07-21 | 16:45

@Dr. Blechtrummel | 21-07-21 | 16:45:
Goeie tip! Om een stortbak vol te pissen moet je minstens één krat bier drinken

Osdorpertje | 21-07-21 | 16:55

Toen telde Nederland rond de 5 miljoen inwoners. Nu bijna 18 + toegenomen waterverbruik op de bedrijven. Snap wel dat met het huidige waterbeleid ( grondwaterpeil structureel verlagen en blijven verlagen ) we in de problemen dreigen te komen bij perioden van aanhoudende droogte icm hittegolven maar dan nog, we moeten de oplossing zoeken in bevolkingskrimp. Anders worden de problemen nog veel groter, gecreeerde schaarste icm beprijzen gaat dan een beetje fatsoenlijk leven in dit land onmogelijk maken. Dus, via beprijzing op naar de 12 miljoen inwoners en inzetten op remigratie. Alleen zo houden we het hier leefbaar.
#Dovemansoren.

Graaisnaaiert | 21-07-21 | 16:40 | 1

Wijze woorden! Maar inderdaad ze willen het niet horen.

Jemoesteensweten | 21-07-21 | 16:59

Klimaatverandering is gewoon een business model...

Nuchtere_Tukker | 21-07-21 | 16:39

Volgens mij is het vooral heel droog in België en Frankrijk als de Maas in Maastricht zo laag staat.

Timide_Aso | 21-07-21 | 16:39 | 1

Komt vanzelf goed als de zeespiegel 100 meter stijgt zoals de klimaathysterici voorspellen. Dan stroomt er zeewater de Maas op.

2voor12 | 21-07-21 | 16:41

Klimaatverandering is allemaal de schuld van Elon, Jeff en Richard!

amateurrr | 21-07-21 | 16:36 | 1

Inderdaad hilarisch dat afgunstige gezeik dat het allemaal CO2 produceert en het geld naar afrikaanse kindertjes had gekund enzovoort.
Terwijl geld sturen naar afrikaanse kindertjes op termijn veel meer CO2 produceert dan die paar raketten.

2voor12 | 21-07-21 | 16:40

Ik ga meteen een uur douchen, voor het geval het de rest van de zomer niet meer mag.

W_F | 21-07-21 | 16:35

Je moet niet (enkel) naar de pieken kijken, maar naar de trendlijn. Het is nooit gezegd dat het NU allemaal heel extreem is en vroeger NOOIT. Neen, het gaat erom dat de frequentie, intensiteit en langdurige impact steeds groter wordt. Dan nog hoeft het niet perse het gevolg te zijn van de invloed van de mens en heeft het wellicht meer te maken met cycli en bepaalde periodes. Neemt niet weg dat we ons in bepaalde gebieden daar toch steeds beter tegen moeten gaan wapenen, om het een beetje leefbaar te houden.

Jimmydepimmy | 21-07-21 | 16:32 | 3

Het zou best wel eens kunnen dat we ons tegen bepaalde trends gewoon niet kúnnen wapenen, of die nou wel of niet veroorzaakt zijn door ons.

Schoorsteenveger | 21-07-21 | 16:35

@Schoorsteenveger | 21-07-21 | 16:35: Klopt. En dan krijg je dus migratie. Al tienduizendjaren DE oplossing voor mens en dier tegen veranderende leefomstandigheden.

Jimmydepimmy | 21-07-21 | 16:36

Trendlijntjes kan je mooi manipuleren/diederk stapelen/Xi pingen/Hugoschenkoën door handig met de tijdperiode te spelen.

Dude heb je eten | 21-07-21 | 16:52

Als je in de Enci-groeve met een hamertje gaat lopen tikken, vindt je geheid fossielen van zeeleven. Met een beetje mazzel vindt je zelfs een Mosasaurus. (Dat is een groot, vraatzuchtig zeemonster.) 30 jaar geleden liepen we in de zomer regelmatig door de Maas, om aan de overkant te komen. Zelfs de fietsen gingen mee. Maar de term regelmatig zegt het al. Dat is niet altijd in de zomer. Genoeg zomers geweest dat de regenrivier heel hoog stond in de zomer, al is deze keer wel uitzonderlijk geweest. Verder moeten de Belgen en Duitsland zelf nog maar eens goed naar hun toko kijken. Wij hebben hier geen paar honderd doden als gevolg van het hoge water. Limburg is wat moeilijk, maar de rest van Nederland hield zich goed.

LV-225 | 21-07-21 | 16:31 | 1

Maakte de Mosa toen al badkamertegels? Maar serieus, ik was lang geleden in de buurt van San Gimignano, Italie en daar vond je in de bossen ook fossielen van zeevisjes. en de hoogte daar in de bossen was tussen de 50 en 100 meter dus dat kan wel kloppen.

Basil Fawlty | 21-07-21 | 17:17

1976. Een aantal kinderen en ik liepen over de bedding van de Maas naar België. Ik weet niet of dat in 2018 en 2020 ook kon, maar het kwam qua droogte aardig in de buurt.
En met zware regenval overstroomt ie. Ja. Dat doen regenrivieren.

Deksmaat | 21-07-21 | 16:31

Uuhm Dat had volgens mij niks met droogte te maken, de maas liep altijd "droog in de "zomer, stuw in Grave is pas in 1929 gebouwd

smirmoff | 21-07-21 | 16:31 | 4

Niet bij Maastricht slimmerik

amateurrr | 21-07-21 | 16:38

@amateurrr | 21-07-21 | 16:38: En wat denkt u dat er gebeurt, wanneer de sluis bij Grave dichtstond. Dan loopt de Maas vol, en werd die het hele jaar bevaarbaar. De Maas is een grote beek. Vaak gewoon een kabbelent en ondiep stroompje, maar na een forse regenbui werd het een woeste rivier. En als je dan sluizen hebt, en die dichthoudt, dan overstroomt de omgeving. Niet erg, maar dan moet het wel kunnen. En het is nog lang niet perfect, maar een woeste Maas heeft al wel ietwat meer vrijheid gekregen om uit te vloeien. Als alle sluizen afgelopen week open waren gegooid, waren de mensen in het laagland misschien wel verzopen. Dat water komt dan met geweld richting westen van het land. Hadden jullie daar weer over lopen zeiken. Het is deze keer gelukkig allemaal net goed gegaan in ons land. De omringende landen zijn hopelijk na deze catastrophe wakker geworden.

LV-225 | 21-07-21 | 17:07
▼ 1 antwoord verborgen

Moeten we het binnenkort niet eens hebben over dat de mens schuldig is aan het versneld verschuiven van de continenten? Valt vast een businessmodel van te maken.

SchimmelSchwanz | 21-07-21 | 16:29 | 5

Veranderende stromingspatronen in lucht en water lijkt mij vanwege het non-lineaire chaotische karakter van water en atmosfeer ook een winner. De meesten hebben toch geen idee.

Harry.Langezwaal | 21-07-21 | 16:55

@Harry.Langezwaal | 21-07-21 | 16:55: Zonnecyclus. De Zon lag een paar jaar in coma, en nu komt ie weer tot leven. Dat vernaggelt de straalstroom, zoals nu al 3 jaar het geval is. Als de Zon weer echt tot leven komt, dan herstelt de straalstroom zich weer, waardoor het weer op het noordelijk halfrond weer opknapt/normaal wordt. Mijn gok is, dat we nog een kleine 2 jaar wat vreemd weer hebben. Over 22 jaar krijgen we weer hetzelfde gedonder als nu, tenzij zonnecyclus 25, zoals voorspelt minder wordt dan de vorige cycli. Da's ook een normaal patroon, maar overstijgt generaties mensen, dus niet gelijk zichtbaar. Maar goed, de Zon is de bepalende factor in het hele klimaatverhaal. De Mens is goed in het slopen van zijn eigen leefmilieu, en dat kan heel misschien een tijdelijk effect op het weer hebben. (Ik ben geen wetenschapper, maar houdt wel elke dag de getalletjes van de Zon in de gaten.)

LV-225 | 21-07-21 | 17:26

Wat dacht je van die vulkaanuitbarstingen? Dat is toch allemaal te danken aan de CO2 uitstoot. Omlaag met die uitstoot, naar 0%. Het mag wat kosten.

R2fu**D2 | 21-07-21 | 17:37
▼ 2 antwoorden verborgen

De Azijnbode is Uit Mijn dagelijkse Info instroom levenslang geschorst

Felipe | 21-07-21 | 16:29

De klimaatcrisis bestaat ook alleen maar in tabelletjes en statistieken, na homologisatie, herijking, selectiviteit en opportunistisch schaalgebruik. Loop naar buiten, snuif de lucht, niet aan het handje.
Maar goed. De windmolenboer moet ook verdienen. En Timmermans ziet zich graag in de pers. Dus klimaatcrisis.

Zeddegeizot | 21-07-21 | 16:28 | 5

@voldemort | 21-07-21 | 17:38:
Ja maar je voelde er niks van als je buiten liep! En meten, ach ze kunnen wel meer vertellen. Cijfertjes op een schaal.

Beste_Landgenoten | 21-07-21 | 18:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Als greppels en sloten droog komen te staan gaan ze stinken. Ik kan het weten.

amateurrr | 21-07-21 | 16:27 | 2

Je vrouw al zó oud ?

Lubbberrtt | 21-07-21 | 17:36

Sta je te diep in greppels en sloten, dan gaat het stinken aan je kloten.

Beste_Landgenoten | 21-07-21 | 18:17

En weer een paar jaar later;
De overstroming van de Maas in 1926 was een gevolg van hoge waterstanden in de rivier de Maas en haar zijrivieren in Nederland, België[1] en Frankrijk.[2] In Nederland was dit in termen van schade een van de meest catastrofale overstromingen van de 20e eeuw in de Maasvallei. In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland werden gebieden overstroomd.(Wikipedia)

Zal de Maas in 2026 weer helemaal droog staan?
Met de omgekeerde wereld enzo.

Hupusculupus U.Dufus | 21-07-21 | 16:26

Het dodental door het zware noodweer in de Chinese provincie Henan is opgelopen naar 25. Ongeveer 200.000 mensen zijn geëvacueerd.

In provinciehoofdstad Zhengzhou staan wegen onder water en is de stroom op veel plaatsen uitgevallen. Meteorologen zeggen dat de watersnood volgde op het soort regenval dat maar eens in de "duizend jaar" voorkomt.

Kijk, das dus mooi door de klimaarverandering ja!

Peterhooft | 21-07-21 | 16:26

Niks aan de hand met het klimaat mensen. Gewoon doorlopen. Allemaal incidenten en weet je, het klimaat verandert al sinds de aarde bestaat een dan nog, we zijn zo een klein landje, kijk eerst eens naar China en wie zijn wij dat we het klimaat denken te veranderen zomaar? Ik bedoel maar. Allemaal gezeik van Soros.

Beste_Landgenoten | 21-07-21 | 16:26 | 6

@amateurrr | 21-07-21 | 16:29:
De diertjes sterven massaal uit door die windmolens en het produceren van die uiterst giftige zonnepanelen.

2voor12 | 21-07-21 | 16:34

Dat is het. Laatst viel er nog zo'n vogel dood. Een zeearend, boven land! Nou of die vogel wist al wat ons te wachten staat met die zeespiegel of hij was is de war.

Beste_Landgenoten | 21-07-21 | 16:35

@Beste_Landgenoten | 21-07-21 | 16:35: Zo, B_L gelooft niet meer in de utopische maakbaarheid, dat zo gepropageerd wordt door zijn waanzinnige roeptoeter partijtje Demonen-66.

Jbgeno | 21-07-21 | 18:48
▼ 3 antwoorden verborgen

In de laatste 1 miljoen jaar hadden we ca 10 ijstijden, laatste tot ca 10.000 jr geleden. Alles wat gebeurt en gebeurd is speelt zich af tegen een achtergrond van klimaatveranderingen. Wat zijn we bang geworden. De mensheid is zelfs meerdere ijstijden doorgekomen, maar nu zou dat opeens niet meer lukken ?

Nichtsneues | 21-07-21 | 16:24 | 6

Er is nu wel wat meer mensheid dan tijdens de afgelopen 100.00 jaar en met die demografische ontwikkelingen in Afrika deze eeuw gaat het nog veel erger worden. Kun je geen windmolens en zonnepanelen tegenaan planten, zelfs al zouden ze in Afrika zelf blijven. Vreten ze dat hele continent kaal.

Graaisnaaiert | 21-07-21 | 16:55

"De mensheid is zelfs meerdere ijstijden doorgekomen, maar nu zou dat opeens niet meer lukken ?"

Inderdaad. Dat zou nu niet meer lukken. Want de mensheid is in niets meer wat het toen was. Het begint al met de aantallen..

omanders | 21-07-21 | 17:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Het lijkt erop dat Pritt even vergeten is dat 100 jaar geleden misschien 8 miljoen mensen in Nederland leefden, die allemaal geen douches of sproei-installaties hadden. Die waarschuwingen dat we zuinig moesten zijn met water in 2018-2020 waren dus helemaal niet mal.

stampertje85 | 21-07-21 | 16:23 | 4

Of je je water nu uit de kraan haalt of uit de Maas. Als er geen water meer is blijft het... jammer dat het er niet meer is. Dan maakt 8- of 17-miljoen poppetjes geen verschil. En een kraan, douche of tuinsproeiertje ook niet.

GWBA | 21-07-21 | 16:31

Exact! In China daar is plek zat. En wie zijn wij? Maar met een paar miljoen. Laat de Afrikanen nou eerst eens wat minder kinderen maken, dan denk ik pas na over een windmolen.

Beste_Landgenoten | 21-07-21 | 16:32
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan mij maar niet los worstelen door Klimaat verandering ff oplossen door de dingen die ze nu verzinnen. We moeten ons gaan realiseren dat het niet te stoppen is. We moeten ons verweren en schrap zetten. Dijken verhogen, duinen verhogen, overstromings gebieden vergroten dikke vette pomp installaties van 150.0000000 pk dat soort dingen. Sodemieter op met bio massa hoax centrale. dat ding is zeer inefficiënt. Louter dat de CO2 uitstoot niet mee telt in de overeenkomst van de EU wordt het gebouwd. Als of het er dan niet is ofzo. Alles elektrisch van het gas. Kan gewoon niet! Enig idee hoeveel stroom er nodig is. Daalt de temperatuur over tientallen jaren? Moet we dan gaan vervuilen? vragen vragen.....

ikdenkwat | 21-07-21 | 16:23

Negeren die Azijnbode

thanseeuwen | 21-07-21 | 16:23

Haha. De schrijver suggereert dat er geen desastreuze klimaatverandering gaande is door menselijk handelen. Vele reaguurders stemmen in met argumenten dat je in de middeleeuwen naar Engeland kon lopen en dat het allemaal een politiek links verdienmodel is.
Zij weten het schijnbaar beter dan duizenden wetenschappers die allemaal tot dezelfde conclusie komen, namijk dat er een desastreuze klimaatverandering tgv menselijk handelen gaande is. Kennelijk zit er hier bij geenstijl veel onontdekt intellectueel potentieel.

zeeman73 | 21-07-21 | 16:22 | 18

@TheEgg | 21-07-21 | 17:31: zucht.... strip wordt bedoeld ter illustratie. De bronnen staan rechtsboven naast de strip (maar dat was je vast al opgevallen als je BLM bovenaan zag staan).

GekkeLorrie | 21-07-21 | 17:49

Het klimaat veranderde altijd al. Check maar wat ice core samples. Een "desastreuze klimaatverandering" is verder toe te juichen. Hoe eerder hoe bet0r zelfs.

Asteroid-B612 | 21-07-21 | 19:43

@Asteroid-B612 | 21-07-21 | 19:43: ja klopt. Maar hoe snel het nu verandert is waarschijnlijk nooit eerder voorgenomen (op de meteoriet inslag na). Net zoals co2 op sommige momenten hoger is geweest. Maar op die momenten stond de zeespiegel ook een stuk hoger (metertje of 20).

GekkeLorrie | 22-07-21 | 08:09
▼ 15 antwoorden verborgen

Als het veel regent ligt dat aan de klimaatverandering,
Als het erg droog is ligt dat aan de klimaatverandering,
Al jaren geen Elfstedentocht…….klimaatverandering,
Plotseling drie Elfstedentochten achter elkaar, juist klimaatverandering,
Grote hagelstenen komt door klimaatverandering,
Bosbranden, klimaatverandering,
Kutzomer, ook door klimaatverandering,
Storm en windhoos door klimaatverandering,
Smeltende gletsjers, klimaatverandering,
Afbrekende ijsbergen, door klimaatverandering,
Overstromingen, klimaatverandering,
Slecht oogstjaar, tuurlijk door de klimaatverandering,

ALLES komt door de zogenaamde klimaatverandering! Echter het enige fenomeen waarbij ik wél een direct verband kan leggen met klimaatverandering is het feit dat mijn portemonnee leegloopt als een meelzak als gevolg van alle maatregelen die we kennelijk MOETEN nemen om die “verschrikkelijke” klimaatverandering een halt toe te roepen.

Rukeend | 21-07-21 | 16:21

Dat was in Seine gezet toch?

Mr_Natural | 21-07-21 | 16:18

Volg naast het KNMI oog electroverse.net/ Dat zorgt voor meer evenwicht

Archimedes-2 | 21-07-21 | 16:15

Extreem weer, is dat links of rechts weer?

Mr_Natural | 21-07-21 | 16:14 | 2

Rechts natuurlijk. Als het links was hoefde er niks tegen gedaan te worden.

C1O2 | 21-07-21 | 16:17

Nieuws anno 2021 zijn deugmeningen bij meeste media

wie zal het zeggen | 21-07-21 | 16:13

Maar wat was er nou eerder? Die brug of de Maas?

Sinterbikske | 21-07-21 | 16:13

Ja maar het klimaat in Mali en Afghanistan dan ....?

Is dit nog nieuws? | 21-07-21 | 16:12 | 2

Vergeet Niezjèèèr niet.

Sinterbikske | 21-07-21 | 16:13

Ja maar toen waren we nog niet constant op zoek naar gekke weerfenomenen om de conclusie van klimaatverandering te bevestigen. Dus dan telt het niet.
Die droogte stelde echt niks voor, zoals droogte hier nooit iets voor gaat stellen. Het enige wat we gemerkt hebben van deze vreselijke droogte is het feit dat er voortdurend over gemekkerd werd op de tv. Er kwam nog steeds water uit de kraan, de bomen en planten hebben het overleefd en de meeste dieren voorzover ik weet ook.

C1O2 | 21-07-21 | 16:11 | 4

Zelfde geldt voor al die bosbranden, orkanen en wat dan ook. Die waren er altijd al maar hoorde je nooit over gewoon omdat er nog geen media waren die er de hele dag wanhopig op zoek waren.
En dat ze meer mensenlevens en geld kosten is simpelweg omdat er meer mensen en goederen ter plaatse zijn die er last van hebben.

2voor12 | 21-07-21 | 16:16

@peterdh | 21-07-21 | 16:14:
Precies. De olie & gas raken op, dus is het sowieso slim om vast wat alternatieven te ontwikkelen. Zonder linkse paniekzaaierij die achteraf, door de haast, waarschijnlijk meer kost dan nodig is.
Men is op zoek naar bevestigingen om het eigen linkse gedachtengoed te verweven met klimaatparanoia.

bqbq | 21-07-21 | 16:26

@bqbq | 21-07-21 | 16:26:
Maar sommige perfecte alternatieven zoals kernenergie mogen dan weer niet want dat vinden ze politiek niet correct.

2voor12 | 21-07-21 | 16:32
▼ 1 antwoord verborgen

Dat zwembadjes en autowassen, dat hadden ze in 1900 niet, daarnaast waren we toen met 5 miljoen, niet 17

menage | 21-07-21 | 16:09 | 3

En toch droogte.

Schoorsteenveger | 21-07-21 | 16:26

Het klimaat is gewoon een verdienmodel, alle lemmingen gaan daarin mee, we zijn overbevolkt.

Zitvlak | 21-07-21 | 16:09 | 2

De meeste mensen gaan er niet in mee. Er is onder 'het volk' heel veel weerstand tegen dat klimaat gedram. De politici vinden het geweldig en alle mensen en instanties die er geld aan verdienen ook (inclusief alle media), maar de gemiddelde burger is er helemaal niet in geïnteresseerd. Partijen winnen nooit verkiezingen door vol op het klimaatorgel te gaan, ze winnen verkiezingen en gaan daarna vol op het klimaatorgel.

C1O2 | 21-07-21 | 16:15

@C1O2 | 21-07-21 | 16:15:
Mwah, plannen waren al bekend. D66, PVDA, PvdD, GL, CU, VVD, CDA gingen al allemaal vol voor klimaat en duurzaamheid voor de verkiezingen. Probleem is eerder dat de gemiddelde kiezer het partijprogramma niet leest, het geheugen heeft van een vis, niet verder komt dan de kieswijzers en trouw de NPO en MSM volgt en daar zijn mening op baseert. Vind ik verder prima maar ga achteraf als kiezer niet klagen dat het, nou nou, poe, poe toch wel duur wordt met die energietransitie. Ze zaten erbij, keken erna, bleven lemmingen en gingen op bovenstaande partijen stemmen.

Basil Fawlty | 21-07-21 | 16:44

Kranten zijn de grootste oorzaak van de droogte. Hou maar eens zo een ding in een bak water en zie hoe het de boel opzuigt.
Daarom per direct verbieden.

2voor12 | 21-07-21 | 16:07

Het MOEt aan het klimaat liggen. Met zoveel witte mannen overal. Dat MOET gewoon. *stampvoetend* Hoe durf je! Met je economie! Met je welvaart! Alles over de rug van arme negers! Het ligt aan het klimaat! Nee, het ligt aan jou! Aan jou persoonlijk! Jij deugt niet. Jij modale burger met je 1,4 kinderen en je labrador en je vakantie naar Zuid-Frankrijk en je Toyota. schaam je! Bloeden moet je! Voor het klimaat!

BBRDWR | 21-07-21 | 16:07 | 7

@Schoorsteenveger | 21-07-21 | 16:33:
Onfeilbare ben je vergeten. Maar je hebt gelijk we zijn weer terug in de middeleeuwen waar een ieder die ook maar iets anders dacht dan de kerk een enkeltje inquisitie en daarna lekker knetteren op de brandstapel aan de broek kreeg.

Basil Fawlty | 21-07-21 | 17:10

@Basil Fawlty | 21-07-21 | 17:10:
Wokeism is de nieuwe Inquisitie, en cancelen de nieuwe heksenverbranding.

Schoorsteenveger | 21-07-21 | 17:21

@Nostra da Mus | 21-07-21 | 17:00: Als je grootste autopret uit garage rekeningen betalen bestaat dan is Toyota niet de juiste keuze.

voldemort | 21-07-21 | 19:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Leeft Greta nog?

Gulliver | 21-07-21 | 16:05 | 4

Die is nog heel even aan het uitrusten in een privé-kliniek. Maar je geen zorgen, zodra ze weer bij de pinken is gaat ze weer iedereen de maat nemen.

SterF... | 21-07-21 | 16:14

Die is uitgedroogt. Expres. Voorbereiding op de zondvloed.

peterdh | 21-07-21 | 16:15

Heeft het ooit geleefd? Ik dacht altijd dat het een enge robotpop was waarbij het emotie-algoritme nog een behoorlijke update nodig heeft.

amateurrr | 21-07-21 | 16:43
▼ 1 antwoord verborgen

Heeft Vitens al geklaagd?

Piet Karbiet | 21-07-21 | 16:03 | 2

Ja, die zijn boos dat ze nu extra moeten investeren in de watervoorziening wat dan weer ten koste gaat van de bonussen voor de directie.

2voor12 | 21-07-21 | 16:10

Nog niet, maar komt geheid.

Wijze uit het Oosten | 21-07-21 | 16:52

ja , nu moeten die dijkgraven weer aan het werk. kost geld, gaat hun vacantie op hun mega-jachten in dubai !!

newray | 21-07-21 | 16:00 | 1

Ik dacht altijd dat dijkgraven een werkwoord was.

Kapitein Sjaak Mus | 21-07-21 | 16:18

Onderdeel van de klimaatkolderkater is vooral ook een droge mond.

GroenGeelHart | 21-07-21 | 16:00 | 1

En een droge kut. Dat moet wel. Anders zouden ze niet zo zeiken over alles wat lost en vast zit. En over witte mannen.

peterdh | 21-07-21 | 16:17

Dank Rick, mooi om te zien.

Patje | 21-07-21 | 16:10

Ha, die zocht ik, zag er vorige week ergens een foto van. Bedankt!

Sinterbikske | 21-07-21 | 16:11

En dat was ook nog in de tijd dat rivieren veel langer hun water vasthielden dus het veel langer duurde voor mijn laagte standen zoals deze had.

miko | 21-07-21 | 16:56

Dat is niet meer zo, want dat was de geschiedenis van de witte mensen.

BrutusBosch | 21-07-21 | 15:59 | 2

Mwoaa.... Onze geschiedenis is maakbaar. Je gumt gewoon uit wat je niet aan staat, en benoemd extra wat je wel wilt horen (verplicht op straffe van ontzegging van subsidie, overheidsgeld, of wegjagen van adverteerders). Dus of die droogte onderdeel van ons verleden was is 100% afhankelijk heo ze dat nu kunnen spinnen tot iets dat de agenda van vandaag ondersteund.

peterdh | 21-07-21 | 16:20

Maar mijn geleefde ervaring in 1921 was heel anders!

TheEgg | 21-07-21 | 16:53

Ja maar Frans Timmermans zegt toch dat het aan het klimaat ligt?
En Frans spreekt toch zo goed zijn talen en heeft dus altijd gelijk?
Wat een verwarring alom.

pibasso | 21-07-21 | 15:59 | 5

@CLoVis | 21-07-21 | 16:50:
Damals CLoVis, damals, overleefde je niet aan het gas.
Jetzt, wer noch lebt, bekommt es nicht mehr und stirbt wegen Energie Armut.
Franz is een historicus en lijdt aan nostalgie.
Wil oude klimaattijden laten herleven.
Wegens linksdraaiend zaagsel echter, roept hij hongerzomers en -winters op. Hij pakt graag groots uit. (Hoe houdt je anders die opgeblazen vetkwabben bij elkaar.

De uitkomst echter CLoVis, van "de Strijd" van ZimmerSchwanz zal echter zijn, mocht ooit de rede in dit land terugkeren, dat zijn publicatirs en geschriften, als van zijn voorganger, niet meer verkocht mogen worden, niet meer te leen in een (museum-) bibliotheek.
(De hedendaagse bibliotheek zal de huidige beelden- en boekenstorm niet doorstaan wegens het woke doorslaan)

Milton_Styx | 21-07-21 | 17:14
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino