Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bwana Piet geselt slavernijshow Rijks Museum

Pets! Pets! Pets!

Heerlijk opinie-artikel in het Volkskrantje waarin de slavernijtentoonstelling in het Rijks Museum in Amsterdam tot op de enkels wordt afgebrand door good old Piet Emmer, die overigens in diezelfde Volkskrant vrij ranzig als "racist" werd bestempeld. Maar Piet Emmer is geen racist (deel 1 en deel 2). Piet Emmer is iemand die de geschiedenisboekjes wel leest. De goede geschiedenisboekjes dan, niet die herschreven wereldburgerschap deugbagger die sinds midden jaren zeventig vorige eeuw in de kinderhoofdjes wordt geprent. Leest allen: Wie een beperkte blik op de slavernij wil, spoede zich naar het Rijksmuseum. En de heer Emmer wensen wij veel sterkte de komende dagen. Het gehuil van de uitgereden lynchposse's zal niet te harden zijn. Voor wie niet van het UEFA Slavernij-feestje "voetbal" houdt, HIERRR nog allemaal geinige topics over het steeds omstredenerder Rijks Museum, ooit hét museum van Nederland.

Hier de (nep) Nachtwacht

Reaguursels

Inloggen

Op zich is er niets op tegen om slavernij en het daardoor veroorzaakte leed te herdenken. Initiatieven die "het aangaan van een dialoog tussen wit en zwart" tot doel hebben zijn wel ergerlijk, omdat het suggereert dat "witte" mensen een collectieve erfschuld zouden dragen, terwijl zwarte mensen zich reeds bij geboorte in slachtofferschap mogen wentelen. I call bullshit. Al even idioot is waarom in activistenkringen de term "wit" wordt gehanteerd : "blank" is volgens hen "te neutraal". Aan "wit" kleeft (sinds wanneer eigenlijk ?) het stigma (schuld aan slavernij), en aangezien ALLE blanken volgens de critical race theory (al dan niet bewust) racistisch zijn, die behept met "white privilege", en "koloniaal denken" mensen met een donker velletje kontinu onderdrukken met "micro-aggressies" (lol) is "wit" de juiste term. Dit soort bespottelijke lulkoek kramen die mafketels dus uit. Geinige weetjes : 1) Van alle slavenHOUDERS op de Antillen had 40 % zelf een donkere huidskleur, las ik ooit ergens. 2) Slavernij is afgeschaft door boze blanke mannen. ca. 360,000 van hen gaven tijdens de Civil War hun leven voor die zaak. 4) Prof. Mw. G. Wekker is ASHY AF & a kook who gets way too much press. 5) Mijn beste Afro-Amerikaanse vriendin zegt grappige dingen ("I'm big and obviously, I'm black. Aw, hell yes, I'll eat the shit out of fried chicken and watermelon any day ! But I do love my men like I love my milk : WHITE, COOL, and CREAMY").

Asteroid-B612 | 24-06-21 | 12:35

Begreep dat in augustus de slavernij tentoonstelling ophoudt en we weer gewoon naar het Rijksmuseum kunnen.

Uw Verzekeringsadvis | 24-06-21 | 11:38

Ik leef nu. Niet vroeger.

apek00l | 24-06-21 | 10:36

De slaaf was niet vrij. En in die tijd was vrijheid echt iets waar men zich zorgen om maakte naast natuurlijk de 16 uurige werkdag, kinderarbeid, tyfus cholera en rodehond die de mensen deden vallen bij bosjes, een vergiet van een plaggenhut boven je hoofd, de pacht aan de landheer die mt je 12 jarige dochter in bed lag en je drie aardappels met je gezin van twaalf. En niet t vergeten de kerk die wist dat alles binnen zeer afzienbare tijd goed was.

Flow82 | 24-06-21 | 09:45 | 1

Als we geen uitgebuite stakkers hadden gehad dan hadden we in de Parijs/Rome etc. geen schitterende panden en kunst gehad.

Uw Verzekeringsadvis | 24-06-21 | 12:06

Waar staat dat jonge kind met donkere huidskleur precies op de Nachtwacht?

omanders | 24-06-21 | 09:30 | 2

Ik zie maar 2 kinderen; de kruitjongen, en die lijkt op het eerste gezicht inderdaad roomblank (kijk naar zijn linkerhand) en een overduidelijk wit meisje van stand.

AmbtenaarInFunctie | 24-06-21 | 14:42

Deze tentoonstelling is voor en door activisten er door gedramd en opgezet, dus je wist op voorhand dat het een eenzijdige belichting van de werkelijkheid zou zijn, vol met Hollandse zelfhaat! Weg met ons!

Rationa | 24-06-21 | 08:43

Je kon erop wachten. Gisteren dit opinieartikel in de Volkskrant, vandaag ingezonden brieven van piswoeste lezers. Want nuancering van slavernij kan natuurlijk niet. Blanke schuld moet en zal je door de strot geduwd worden.

Barend Braakbal | 24-06-21 | 08:26

Als 'tot belastingbetaler gemaakte' voor vnl. inwoners van Niet-Nederlandse afkomst, voel ik geen behoefte deze tentoonstelling te gaan bezoeken.

Wering | 24-06-21 | 02:28

Zolang in Nederland er mensen zijn die blijven ontkennen dat dit bestond, en zeggen dat het een 'mythe' of onwaar is, blijf ik erover posten: de blanke slavernij.

Het is jammer dat daar bijna nooit aandacht voor is, en dat er geen museumdirecteur te vinden is die een tentoonstelling erover durft te organiseren.

Over de tienduizenden Nederlanders in Ottomaanse slavernij.
fvanvuuren.wordpress.com/2019/09/14/h...
12 years a slave, maar dan een nederlandse.
resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexic...
Int. Verdrag tegen handel in blanke slaven (1904)
en.m.wikipedia.org/wiki/International...
De Arabische slavenhandel
hrlibrary.umn.edu/instree/whiteslavetr...
Spietsen, inmetselen, levend aan een muur hangen, levend verbranden. Een oude gravure over hoe de Nederlandse slaven werden gemarteld door de Turken (die echt niet zo kieskeurig waren, en dat met slaven uit andere landen deden, bijvoorbeeld met die uit de Balkan).
en.m.wikipedia.org/wiki/International...


Ik kan me niet herinneren dat er ooit in NL, in de 21ne of 20e eeuw, een museumtentoonstelling is geweest die eens een keer niet over de TAS ging. En dát is fout.

gaffelbaard | 24-06-21 | 00:50 | 4
-weggejorist-
Kaan78 | 24-06-21 | 07:19

In 1816 werd door een Engels/Nederlandse vloot het zg. "bombardement van Algiers" uitgevoerd. Een militaire operatie die specifiek tot doel had een een einde te maken aan de slavernijpraktijken van de Barbarijse staatjes aan de Noord Afrikaanse kust. Om de eisen kracht bij te zetten knalden de Britten en Hollanders gezamenlijk de hele tent aan puin (Europese samenwerking kon dus al goed zonder EU, en vuurwerk was nog niet verboden), waarna ca. 3000 Europese slaven werden vrijgelaten, een flinke smak eerder betaald losgeld werd terugbetaald en er 1 of ander verdrag werd getekend. Zo zie je maar weer dat welke taal dit volk WEL verstaat. Slavernij werd echter pas voorgoed afgeschaft nadat de Fransen in Algerije de boel overnamen, dus ZO SLECHT is dat "koloniale denken" ook weer niet. Interessant is verder dat het US Marine corps speciaal werd opgericht om de Barbarijse zeerovers een lesje te leren, en tot slaaf gemaakte Amerikanen te bevrijden. In 1805 kwamen de Devil Dogs aan land, marcheerden 839 km (!!!) door de woestijn, en gaven de Turks/Arabische vijand vervolgens een genadeloos pak slaag in de Slag bij Derna. Zo zie je maar weer : speak softly and carry a big stick. Het werkt !

Asteroid-B612 | 24-06-21 | 13:26
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn grootvaders waren beide veenarbeiders, mijn naam voorouder tot in de jaren 60 in de vorige eeuw. Al mijn voorouders kwamen uit het Armenhuis. Mijn overgrootmoeder moest boten door de kanalen van Drenthe en Overijssel slepen, en 14 kinderen voeden. Mijn oma's 12 en 13 kinderen, in pure armoede.Mijn voorouders zijn schofterig behandeld, maar wij wentelen ons niet in gejank en zelfmedelij, maar zijn gaan werken, leren en hebben ons uit de veenkoloniën gewerkt en zijn trots op de afkomst. Ondertussen zijn de eerste nakomelingen op de universiteiten beland, dat klinkt normaal maar is het niet. Maar ik ben trots op mijn neefjes. Het duurt vele generaties, maar we hebben het zelf gedaan. En ik ben blij dat er überhaupt aandacht aan wordt gegeven, want dat gejank van de nakomelingen van de zwarte slaven komt mij de strot uit. Ga werken kutvolk, en maak je voorouders trots!!

Beerndakbhar | 24-06-21 | 00:30 | 7

@Arachne | 24-06-21 | 01:01: De overleden tante van mijn man heeft als kind zelf nog in het zeel gelopen. Dit was toen heel normaal. Kinderarbeid was geaccepteerd.

Monie | 24-06-21 | 08:58

@Monie | 24-06-21 | 08:58: tegenwoordig is uit of inruimen van een vaatwasser al een strijd..

All_Anonymous | 24-06-21 | 09:12

Wij wentelen ons niet in gejank en zelfmedelijden omdat dat voor de blanke autochtoon geen verdienmodel is.
Het wordt hoog tijd voor een slavernijmonument voor de blanke autochtone belastingbetaler.

discriminazie | 24-06-21 | 09:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja, slavernij was erg, heel erg, ontzettend erg, maar niet het enige leed dat werd geleden in de 17e, 18e en 19e eeuw. Als veensteker was je niet eens geld waard, als slaaf tenminste nog iets, dus ik durf de stelling aan dat een veensteker een rottiger leven had dan een plantageslaaf en zeker dan een huisslaaf op een plantage in Suriname, bijvoorbeeld.

Gaan we nu ook alle nazaten van veenstekers met een feestdag eren en herstelbetalingen doen? Nee want de veenstekers zijn geen slaafgemaakten (de nieuwe correcte term) en zijn niet zielig genoeg.

Beste_Landgenoten | 23-06-21 | 23:16 | 2

Hear hear.

Beerndakbhar | 24-06-21 | 00:31

Een Hollander in Ottomaanse slavernij had een rottige leven dan plantage- of huisslaven in Suriname. Beiden werden wel door hetzelfde volk 'tot slaaf gemaakt' en als slaaf verkocht.

Het lijkt me dus niet meer dan terecht dat er herstelbetalingen van de Ottomaanse nazaten geëist wordt, en dat we die dan verdelen tussen de nazaten van slaven. Ongeacht huidskleur. Wel zo eerlijk.

gaffelbaard | 24-06-21 | 01:00

Slavernij was vreselijk, maar het eerlijke verhaal moet kennelijk heel duidelijk verteld worden.
Ik ken jongeren die echt denken dat opa en oma in weelde leefden en een slaaf hadden en dat er hier Amerikaanse toestanden waren.
Over de Tweede Wereldoorlog weten ze dan weer bar weinig overigens.

letopuwzaak | 23-06-21 | 22:37 | 4

Het was verboden om in Nederland een slaaf te houden.

gaffelbaard | 24-06-21 | 01:03

Mijn zoon studeerde Geschiedenis en zelfs op de universiteit werd bijna niets verteld over de tweede Wereldoorlog. Het meeste heb ik hem geleerd, want als klein meisje hoorde je alle verhalen van opa en oma, Zijn scriptie ging trouwens over kinderarbeid . Want omdat hij meer thuis was als op de universiteit deed hij eer Historische Economie bij, was toen bijna twee studies voor de prijs van een. Trouwens dat vond hij wel leuk, want bij geschiedenis had hij gekozen van voor Oost-Europa en Ruslandkunde, wat resulteerde dat het laatste jaar gewoon een cursus Russisch was. Maar hij is wel trots dat hij bijna als enige Russisch spreekt. Dat dan weer wel en hij zegt altijd , die Russen zulke leuke mensen zijn het.

gato | 24-06-21 | 08:12

@gato | 24-06-21 | 08:12: En al die als in het mooie stuk boven wordt verpest doordat het natuurlijk ... dan, moet zijn.

gato | 24-06-21 | 08:15
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom is het rijks-museum in het volle onhandige Amsterdam en niet gewoon op een plek midden in Nederland zodat iedereen er gewoon goed bij kan.

kloopindeslootjijook | 23-06-21 | 22:34 | 2

Ik wil geen Randstad gebeuren in de buurt van Apeldoorn. Lekker rustig zo zonder die Chinezen.

TRUMP | 23-06-21 | 22:58

*kuch* Kröller-Müller *kuch*

Veteranus | 24-06-21 | 02:14
-weggejorist-
grapjasz | 23-06-21 | 22:20

Voor het eerst dit jaar geen Museumjaarkaart meer genomen. De kunstmusea zijn nu bijna allemaal politiek zwaar links gestuurd, mij zien ze er niet meer.

Colin.Fart | 23-06-21 | 22:18 | 1

Aanvallen van piraten om slaven te roven vond plaats in steden en dorpen langs de Afrikaans Atlantische kust, maar ook in Europa. Verslagen van Barbarijse invallen en ontvoeringen van inwoners uit Italië, Spanje, Frankrijk, Portugal, Engeland, Ierland, Schotland tot in het noordelijke IJsland toe zijn er vanaf de 16de tot de 19de eeuw. Er wordt geschat dat Barbarijse piraten in deze periode tussen 1.000.000 en 1.250.000 Europeanen ontvoerden en als slaven verkochten op de markten in Afrika.

Uit: nl.wikipedia.org/wiki/Barbarijse_slav...

Kijkeensaan | 23-06-21 | 22:15

Ik geef het nog 10 jaar dat de objectieve wetenschappelijke waarheid over dit onderwerp verkondigd mag worden. Daarna kun je om dit soort columns gewoon strafrechtelijk vervolgd worden.

du Roi Soleil | 23-06-21 | 22:15

Omdat half Suriname al zo ongeveer sinds na de onafhankelijkheid hier zit, en er bovendien steeds meer 'migranten' van kleur uit Afrika zich hier als 'vluchteling' vestigen, mag het in Nederland maar over één vorm van slavernij gaan, de Trans-Atlantische, waarin Nederland een dikke twee eeuwen een - weliswaar bescheiden, maar toch - 'speler' was.

Dan kun je de witmansen namelijk legitiem beschuldigen van 'slechtheid', dan kun je eea doortrekken naar vandaag-de-dag, en de witmansen beschuldigen dat ze nog steeds discrimineren en racisten zijn, dat de mensen van kleur nog steeds de ''pijn'' voelen van de slavernij - die overigens al dik anderhalve eeuw geleden is afgeschaft - en dat hun positie onderaan de maatschappelijke ladder (lang niet voor iedereen trouwens) dáárop terug te voeren is.

En wij witmansen, masochisten en weg-met-ons sukkels als we zijn, vinden het heerlijk, we wentelen ons in onze 'schuld', wij gaan op onze knieën om excuses aan te bieden voor ons white privilege, en organiseren tentoonstellingen in het Rijks, en presenteren plannen voor een groots 'Slavernijmuseum', en gooien balletjes op over een 'nationale feestdag' om het einde van de slavernij te vieren, en willen graag excuses aanbieden - Amsterdam gaat het dacht ik doen op 1 juli - etc, etc.

Maakt iemand daar een paar kanttekeningen bij en 'nuanceert' de zaken voorzichtig, dan is die persoon uiteraard 'fair game' voor de hele woke en BLM goegemeente. Terwijl Piet Emmer niet de eerste de beste is: hij is een autoriteit op het gebied van de geschiedenis van de slavernij en heeft het standaardwerk "Geschiedenis van de Nederlandse Slavenhandel'' geschreven.

Het bontst maakt de totale lul Peter Breedveld het weer op zijn sitetje. Breedveld, die vaak de mond vol heeft over de verderfelijke 'cancel culture' van de woke brigade, doet me toch een cancel nummer op Emmer, daar kan de woke brigade een puntje aan zuigen. Enge lul, die Breedveld. Lees voor de curiositeit zijn artikel over dat stuk van Emmer dat vanmorgen in de Volkskrant stond.

Dr_Johnson | 23-06-21 | 21:29 | 3

Als Surinamers zo geleden hebben onder de slavernij is het wat slecht begrijpen dat ze na de onafhankelijkheid massaal naar het land van hun onderdrukker trokken.

Franker | 23-06-21 | 21:56

@Franker | 23-06-21 | 21:56:

Maar het punt is nu juist dat Surinamers die na de onafhankelijkheid (1975) niet wisten hoe snel ze het vliegtuig naar Nederland moesten nemen, nooit onder de slavernij geleden hebben. Die hebben zij nooit meegemaakt. Ze hebben ook nooit iemand gekend (op een heel enkele heel oude uitzondering na) die de slavernij heeft meegemaakt.

En laat ze die slavernij gewoon herdenken op 1 juli (Keti Koti), maar laat het daar dan bij. Het is iets van lang geleden, slavernij was niet uitsluitend iets van de blanken, en het is totaal geen reden voor een slachtofferrol anno 2021.

Dr_Johnson | 23-06-21 | 23:10
-weggejorist-
AmbtenaarInFunctie | 24-06-21 | 14:57

De Pelgrim Fathers die in Leiden waren neergestreken waren zeer eenvoudige lieden. Toen het einde van het twaalfjarig bestand (1609 -1621) in zicht kwam, vreesden ze voor baanverlies door hernieuwde oorlogshandelingen en de terugkeer van door Spanje opgelegd katholicisme. Daarom besloten sommigen een nieuw leven te beginnen in Amerika. Omdat ze al die tijd kennelijk weinig of niets hadden gespaard, verkochten ze zichzelf voor 7 jaar als een soort slaaf aan de Merchant Adventures om de overtocht te financieren.

CiTy3 | 23-06-21 | 21:19

In Nederland is de kinderarbeid effectief afgeschaft met de leerplicht (1901, wiki). Best wat later dan de slaven dus. Een extra tentoonstelling in het rijks dus.

inCol | 23-06-21 | 21:13 | 2

Mijn 68jarige vader is op zijn 13 begonnen in de textiel, volgens mij is dat ook kinderarbeid. Hij is vorig jaar met pensioen gegaan. Uit pure armoede moest hij van school en werken, meer dan 50 jaar gewerkt en nooit geklaagd. Kan over dat soort helden ook een tentoonstellingsruimte ingericht worden.

Beerndakbhar | 24-06-21 | 00:37

Ik ben overigens een slavernijontkenner.

Heeft nooit plaatsgevonden.

Gewoon, om terug te dreinen is dat vanaf nu mijn stellingname.

Knufter | 23-06-21 | 21:10 | 4

Ontkennen is pijnlijk. Ik noem ze liever "17e en 18e eeuwse arbeidsmigranten" of "door afrikanen slaaf-gemaakten" Dat is veel inclusiever en doet de huilstruiken nog hardere gillen. Riiiiiiii

Henri-Bardouin | 23-06-21 | 21:37

Welke slavernij?

JackStick | 23-06-21 | 22:29

Ontkenner zijn is een van de nieuwe hoofdzonden.

Arachne | 24-06-21 | 00:57
▼ 1 antwoord verborgen

Het Rijks ging al eerder zwaar in de fout, bv rond 2000: een manipulatieve tentoonstelling die nota bene mede door het NIOD was georganiseerd over ‘Indië voor, tijdens en na de oorlog’. Men had er voor de bezoeker een charmant laagdrempelig kijkplezier van gemaakt, waar men deelgenoot werd van allerlei losse film- en dagboekfragmenten, waar geen enkele draad in was te ontdekken en zonder historische kadering.
Aan de vier miljoen Indonesiërs die door toedoen van de Japanners omkwamen werd geen aandacht besteed. Er was überhaupt niets negatiefs te zien over de hautaine en agressieve Jap voor wie de Europeanen moesten buigen, en niets over de gevangenissen waar 'belangrijke' Nederlanders werden opgesloten (vóórdat er kampen waren) en waar werd gemarteld door Koreanen die dat vrijwillig kwamen doen.
Een paar jaar daarna was er een zeer warrige tentoonstelling over Prins Maurits, gemaakt door een kunstenaar, die kennelijk de zoon van Willem van Oranje en Maurits de Braziliaan niet uit elkaar kon houden.

CiTy3 | 23-06-21 | 21:09 | 2

Tell me about it, het 'Rijks' is in rap tempo verworden tot een policor-instantie
waar historische feiten, en dus -onderzoek, er nauwelijks meer to doen

Tobi | 23-06-21 | 21:13

@Tobi | 23-06-21 | 21:13:
En dat voor musea die al jaren o.g.v. de subsidievoorwaarden vooral aandacht moeten besteden aan educatie. Vandaar ook dat de gegeven info in musea steeds infantieler wordt, want het moet te snappen zijn voor kinderen uit andere culturen.

CiTy3 | 23-06-21 | 22:04

Frans Banninck Cocq burgemeester van Amsterdam die op goede voet leefde met de heren van de VOC heeft de Nachtwacht laten schilderen.
Dat schilderij kon weleens met bloedgeld betaald zijn.
Dit kan echt niet meer in deze tijd, dus weg met dat met bloed doordrenkte doek.

botbot | 23-06-21 | 21:05 | 1

Klopt want de deugers zijn van het beste woke porselein gemaakt, zij kunnen oordelen. Zonder kennis, gewoon emotie en na-papagaaien. En een schijtbange elite heft ze op het schild. Sans gene

Kladderadatsch | 23-06-21 | 21:52

Het is sowieso een fabeltje dat slaven door hun eigenaren consequent werden gemarteld etc. Uiteraard gebeurde dat weleens maar dat was eerder uitzondering dan regel. Slaven waren namelijk te kostbaar en waardevol omdat standaard te doen. Die extremen zijn gebruik door activisten die streden voor de afschaffing van de slavernij en zijn zo in de loop van de tijd de boventoon gaan voeren.

Capt. Iglo | 23-06-21 | 21:03 | 1

De Ieren waren goedkoper dan zwarte slaven.

Arachne | 24-06-21 | 00:55

Hoe word je in Nederland directeur van het Rijksmuseum? Door binnen de lijntjes te kleuren. Aanvoelen wat je publiek wil horen en ze dat dan geven. Bezoekers krijgen te horen wat ze willen horen. Niemand leert echt wat. Elkaar napraten.

Sitting_targets | 23-06-21 | 21:01

Een Afrikaan verkoopt andere Afrikanen aan blanke Europeanen en de blanken zijn dan racisten?

Hefbrug | 23-06-21 | 21:01 | 1

Yep, en geen speld tussen te krijgen hoor!

Veepert | 23-06-21 | 21:20

Mijn kind haalt vaak een biertje voor mij uit de koelkast want papa is lui.
Die grote glimlach op zijn snuit doet mij beseffen dat ik misbruik maak
van de omstandigheden.

Sexopolis | 23-06-21 | 20:50 | 2

Er komt een dag dat die kleine denkt "god kon ik nog maar eens een pilsje pakken voor die ouwe". Dus je doet hier goed aan. Mooie herinneringen voor straks...

Lorejas | 23-06-21 | 20:58

Nee,jij kweekt een alcoholist.

Beerndakbhar | 24-06-21 | 00:38

Zin in een slaaf nu. Maarja, waar haal je die tegenwoordig nog vandaan he?

elfenstein | 23-06-21 | 20:49 | 4

In 'foute' chocolade zitten stukjes krokante kindslaafjes

Tobi | 23-06-21 | 21:03

Ze hebben er in Qatar nog wel een paar over

radiatorknopje | 23-06-21 | 21:05

Aai je telefoon, daar zit Kobalt in gewonnen door kindslaafjes in Congo.

KayakFun | 23-06-21 | 23:49
▼ 1 antwoord verborgen

Ze kijken uit hun ogen of ze allemaal dronken zijn.

jaja | 23-06-21 | 20:48

Ik heb die een tijd geleden ook bekeken. Gewoon een heel goed onderbouwd verhaal op basis van feiten. Wel even wat anders dan dat emotionele feitenvrije geblaat van Wekker et Co.

FrankVeer | 23-06-21 | 22:55

Ach ja, zo maar een stukje leven in Amsterdam achter de grachtenpanden en de rijkdom; niet iedereen profiteerde voor en na de slavernij jaren. Knip en plak van een van de zovele artikelen dat Amsterdam rond die jaren niet alleen maar rijkdom was.

Tbc, tyfus of cholera. Woonde u rond 1850 in Amsterdam, dan was de kans groot dat u een ziekte opliep. En dat wonen was toen ook geen pretje: in de 19e eeuw woonden er gemiddeld zo’n 5 personen in een gammel huisje van maximaal 50 m2. Amsterdam moest wat doen.
Misschien was uw overgrootoma zo’n 169 jaar geleden wel een ‘ondergeschoven kindje’. Een ondergeschoven kindje was de baby die in een lade onder het bed van de ouders sliep. De grotere kinderen sliepen vaak in stapelbedden. Dat wil zeggen: beneden één kind aan het hoofdeind en één aan het voeteneind, en boven hetzelfde verhaal. Amsterdamse arbeiders woonden klein en het leven was vaak kort en treurig.
Stinkende straten
Alice en Ton van Museum Het Schip vertellen: “De 19e eeuw was de tijd van de opkomst van de fabrieken. Bier, suiker, kinine. Er moest van alles worden gemaakt, dús er was werk. Friezen, Zaankanters, Brabanders en Groningers trokken massaal naar Amsterdam. Veel geld hadden ze niet, maar vaak wel veel kinderen. En iedereen moest ergens wonen. Panden werden opgedeeld om er zoveel mogelijk mensen te laten wonen. In eerste instantie trokken arbeiders met hun gezin naar Kattenburg en Wittenburg, en later de Jordaan. Maar veel soeps was het allemaal niet. Ze woonden in tochtige oude krotten, op zolders, in kelders, in gangen, in stinkende en smalle stegen. Zó smal, dat de zon er niet meer scheen.

Lorejas | 23-06-21 | 20:45 | 4

Syfilis kwam ook veel voor.
Op een bepaald moment valt je neus er af.

jaja | 23-06-21 | 20:53

Kolenkitbuurt kent de Akbarstraat. (ok ok vernoemd naar oude roman, maar toch...)

Lorejas | 23-06-21 | 21:02
▼ 1 antwoord verborgen

Kaagmens, vertel me eens...?

Wie zijn die mensen?

Wie is die schofterige 10-15% van het volk die dit allemaal wil?
Wie zijn die Linkse aards-egoïsten die dus blijkbaar vinden dat zij voor meer tellen en vervolgens weer de hypocriete muil opentrekken over 'iedereen is gelijk en gelijkwaardig' enzo?

Wie is dat schorem dat zegt 'tijden veranderen' terwijl ze slechts zo'n klein draagvlak hebben onder het volk, maar helaas wel vrijwel 100% draagvlak onder de MSM en dus alles voor elkaar krijgt?

Realism Is All | 23-06-21 | 20:43 | 1

Ambtenaren???

enra | 23-06-21 | 22:10

Pfffff,

Een nationale feestdag op 1 juli, een landelijk onderzoek naar het koloniaal verleden en een bureau dat racisme en discriminatie bestrijdt: de vier grote steden vragen het nieuwe kabinet om meer betrokkenheid bij het thema slavernijverleden.

Bibop | 23-06-21 | 20:41

Gelukkig is de Nachtwacht geschilderd op linnen en niet op katoen.

Mr_Natural | 23-06-21 | 20:35

De huidige historische trend is woke. Ben je zo nuchter als Piet Emmer dan kan je subsidie vergeten. Gelukkig is Piet Emmer een autoriteit op zijn gebied, dus kan men niet om hem heen.

thanseeuwen | 23-06-21 | 20:35 | 4

Hij is een racist en een nazi, ik weet nog wel niet waarom maar ik zeg het maar vast, er zullen na mij nog velen met dezelfde mening volgen die ook geen argumenten hebben.

jan huppeldepup | 23-06-21 | 20:43

@jan huppeldepup | 23-06-21 | 20:43:
Ik heb net subsidie gekregen omdat ik heb beloofd dat ik hem ga bedreigen.

skoftig | 23-06-21 | 20:47

@jan huppeldepup | 23-06-21 | 20:43:
Zwartmaken heet dat.

Mr_Natural | 23-06-21 | 20:49
▼ 1 antwoord verborgen

Mensen zouden de foto's van Tonnis Post eens moeten zien, over hoe iets meer dan een eeuw geleden mensen in Oost Groningen in bittere armoede, uitgebuit, en onder schrijnende omstandigheden moesten leven.
Ik denk dat elke slaaf het vroeger beter heeft gehad.
Maar ik ben natuurlijk een racist. ( Even voordat een ander dit zegt. )

SNAFU | 23-06-21 | 20:34 | 4

Precies. Dat gejank over slavernij in de VS, de blanke fabrieksarbeiders in de noordelijke staten die bij min 20 in kleine onverwarmde huisjes woonden met hun grote gezinnen en ook nauwelijks te eten hadden waren echt niet beter af dan de slaven in het zuiden. Natuurlijk, ze waren "vrij" en konden ergens anders heen. Waar ze ook weer uitgebuit en onderbetaald werden.... Maar ja ze waren blank en dan is het allemaal niet erg.

Jafco | 23-06-21 | 20:51

En wat denkt u van de diverse binnenlandse kolonies in Drenthe..., daar hoor je de SJW huilstruiken nooit over.

therealbraindump | 23-06-21 | 21:08
▼ 1 antwoord verborgen

Slavernij bestaat/bestond alleen in rijke, tot herstelbetaling bereide, landen met een overmatig schuldgevoel (Gristendom). In China, Midden-Oosten, Africa etc had je geen slavernij

skoftig | 23-06-21 | 20:28 | 1

Hoho, de Joden mochten slaven houden. De voorwaarden staan in het OT.

Arachne | 24-06-21 | 00:51

Koop dat nieuwe boekje van Emmer

"Samenvatting :Het woord ‘slavernij’ roept vandaag de dag bij iedereen in het Westen gevoelens van ontzetting en schaamte op. Het is een instituut waarvan we al meer dan een eeuw geleden met trots afscheid hebben genomen. In De geschiedenis van de Nederlandse slavernij in een notendop geeft Piet Emmer een analyse van de slavernij in de Europese koloniën in Noord- en Zuid-Amerika. Hij beschrijft hoe het instituut van de slavernij is ontstaan, wie slaaf werd en waarom West-Europa vanaf 1350 geen slavernij meer kende en tot een vreemde, slavenloze enclave was geworden in een wereld vol slavernij. De slavernij in de Europese koloniën kon bestaan, omdat de Europeanen er buiten hun eigen werelddeel bijna vier eeuwen lang andere normen en waarden op na hielden dan thuis. De opkomst en afschaffing van de slavernij in de koloniale Nieuwe Wereld komen dan ook uitvoerig aan de orde. Tot slot volgt een overzicht van het recente slavernijdebat in Nederland.

P.C. Emmer(1944) is emeritus hoog leraar geschiedenis van Europese expansie en migratie aan de Universiteit Leiden. Hij is onder meer auteur van De Nederlandse slavenhandel 1500-1850 en, samen met Jos Gom mans, Rijk aan de rand van de wereld."

www.bol.com/nl/nl/p/de-geschiedenis-v...

Zwizalletju | 23-06-21 | 20:28 | 1

Dat bewijst dus dat die man totaal geen idee van de slavenhandel heeft, ik lees liever informatie van experts als asha ten broeke. Ze was eerst een lelijke eend maar nu een mooie zwaa.. eh walrus, jammer dat ze niet kan vliegen.

jan huppeldepup | 23-06-21 | 20:41

zelf gejorist

Der Schnitzeljäger | 23-06-21 | 20:28

Barbarijse slavenhandel was de handel in slaven van de 16e tot in de 19e eeuw in gebieden aan de Barbarijse kust van Noord-Afrika. Het betrof het sultanaat Marokko en plaatsen in het latere Algerije, Tunesië en het westelijk deel van Libië.

De Europese slachtoffers werden aangevoerd door piraten vanuit de kustplaatsen van Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Engeland tot zelfs IJsland toe. Mannen, vrouwen en kinderen werden gevangengenomen in zulke mate dat sommige kuststreken ontvolkt werden.

Volgens de Amerikaanse historicus Robert C. Davis zijn naar schatting tussen 1530 en 1780 tussen de 1.000.000 en 1.250.000 Europese slaven verhandeld.

Bibop | 23-06-21 | 20:27 | 2

Ik denk dat we deze landen moeten laten weten dat we begrijpen wat ze gedaan hebben, en of ze aub Amsterdam nog een keer kunnen leegtrekken.

skoftig | 23-06-21 | 20:33

Lol,

Ray Skak | 23-06-21 | 21:05

"is hij niet op de hoogte dat in Rembrandts tijd en nog velen eeuwen daarna kinderarbeid heel normaal was" umms beste Volkskrant wisten jullie dat het in bepaalde landen nog steeds heel normaal is? Ik lees die kutkrant niet, maar hebben ze wel eens wat geschreven over de Oeigoeren bijvoorbeeld? Of verhandelde Jezidi's van alle leeftijden?

keistad | 23-06-21 | 20:27 | 1

Dat telt niet, dat is koeltoer. U zoekt nu spijkers op laag bloedwater.

jan huppeldepup | 23-06-21 | 20:37

De Gouden Eeuw: niet door slavenhandel maar door de Hollandse handels / ondernemersgeest die overigens (gelukkig) nog steeds aanwezig is.

Het fundament van de rijkdom in de Gouden Eeuw werd gelegd met de handel in Europa: de graanhandel en houthandel op het Oostzeegebied of moedernegotie. In de Europese- en wereldeconomie ging Amsterdam een zeer belangrijke rol spelen. De bloeiende handel leidde tot een grote en zeer rijke klasse van kooplieden. De nieuwe voorspoed leidde ook tot meer aandacht voor en sponsoring van beeldende kunsten, literatuur, wetenschappen en armenzorg.
bron: wiki

Bibop | 23-06-21 | 20:24 | 2

Juist, Bibop, Nederland fungeerde aanvankelijk vooral als doorvoerhaven tussen de Baltische landen en Zuid-Europa (veelal Italië)

Tobi | 23-06-21 | 20:53

Ik vind dat slavernij gedoe heel overdreven. Ik heb mijn vrouw in Afrika, toentertijd voor 850 gulden gekocht en ze is best tevreden. Worden deze mensen, zoals mijn vrouw, ook wel is gevraagd of dat alles zo opgeklopt moet en of ze weer terug willen? Nou dan, ze is blij dat ze voor me werken kan, ze schud wel haar hoofd maar dat bedoelt ze niet zo.

jan huppeldepup | 23-06-21 | 20:19 | 5

@jan huppeldepup | 23-06-21 | 20:34:
Wel bij de juiste Ashanti handelaar. Die schopt zo een nieuwe naar je toe

radiatorknopje | 23-06-21 | 21:01

Dat is niet veel, hou je geld over voor zo'n designer anus en misschien wel 8 tieten.

Dattis-Natoer | 23-06-21 | 21:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Vincent Van Gogh heeft ook leuke schilderijen die het white privilege goed weergeven. Bijvoorbeeld de Aardappeleters, het luxe leve in Brabant een goede eeuw geleden. Maar ja, past niet in de woke agenda.
Net zo goed mag je ook niet praten over het feit dat er door de eeuwen blanke slaven waren (Romeinse bezetting tot Ieren naar de US) want feiten zijn, net als misdaadstatistieken, racistisch.

EG61 | 23-06-21 | 20:18

" Herschreven wereldburgerschap deugbagger" , goed omschreven. Ik heb kasten vol met boeken van vóór die tijd, die nu niet meer gepubliceerd zouden kunnen worden vanwege de huidige PoliCorr / Racistische / Inclusiviteits maffia.

Zwizalletju | 23-06-21 | 20:17

In Haiti schopten de slaven al in 1804 de Franse witte man het land uit (of eigenlijk hielpen ze hen gewoon naar de andere wereld).
Toen werd het een vrije Zwarte Republiek.
In 1804 dus reeds.
Of het nou op termijn een mega succes was weet ik dan weer even niet.

vliegende knorrepot | 23-06-21 | 20:16 | 7

en het was hun land ook niet. Vreemd is toch dat zwarten gekoloniseerde landen zoals Suriname) als het hunne mogen zien terwijl die landen toch van de indigene volken zijn. Die zijn wellihct vaak door de blanken verdreven maar het is wat vreemd dat de blanken het terug moeten geven maar de zwarte Afrikanen niet.

MaarFeitelijk | 23-06-21 | 23:25

Van de man die alhier aanbeden wordt om zijn theepot:

“In Africa the same problems exist, though for the present they are less menacing. Everything done by European administrators to improve the lot of Africans is, at present, totally and utterly futile because of the growth of population. The Africans, not unnaturally, though now mistakenly, attribute their destitution to their exploitation by the white man. If they achieve freedom suddenly before they have men trained in administration and a habit of responsibility, such civilization as white men have brought to Africa will quickly disappear. It is no use for doctrinaire liberals to deny this; there is a standing proof in the Island of Haiti.”

The Basic Writings of Bertrand Russell (London: Routledge, 2009), p. 678

Arachne | 24-06-21 | 00:47
▼ 4 antwoorden verborgen

De blanke dagloners die na de afschaffing van de slavernij het Noordzeekanaal mochten aanleggen hadden een geweldig bestaan. "De kanaalgravers gebruikten kruiwagens om het duinzand met gebogen ruggen naar klaarstaande zandwagens te brengen die door paarden en later locomotiefjes werden afgevoerd. Het was onwaarschijnlijk zwaar werk en de leefomstandigheden waren erbarmelijk. Veel dagloners woonden met hun gezinnen tussen het dorpje Velsen en de duinen in zelfgemaakte hutten of zelfs in gaten in de grond"
Ik ga er vanuit dat er bij het opvaren van het kanaal geknield wordt door de bemanningsleden van de schepen.

BrutusBosch | 23-06-21 | 20:16 | 2

Mooi, die laatste zin. Goede weergave van de actuele waanzin.

isitsoornot | 23-06-21 | 20:30

Nog een mooi voorbeeld, de cartograaf van ‘Monterosso el Mare’, gestorven tijdens het maken van zeekaarten zodat anderen later veilig konden passeren. Het leven was voor de meeste mensen keihard destijds. www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-...
Hij draagt de last op zijn schouders.

Sinterbikske | 23-06-21 | 21:01

Zeg GeenStijl, kunnen jullie wellicht een lijstje maken met de juiste geschiedenisboeken zodat we onze kinderen na school kunnen bijscholen?

zwarte_weduwe | 23-06-21 | 20:13 | 7

Kuifje in Afrika

Tobi | 23-06-21 | 20:48

Is er nog schoolmateriaal van pakweg 35 jaar geleden, toen we met de hele school geld in moesten zamelen voor Unicef en arme kindjes in Afrika? Want die hadden pas honger! En oorlog! Zielig, we sturen melkpoeder maar verdorie ze hebben geen water! Stuur geld zodat ze putten kunnen slaan, slim hoor, kopen ze er wapens van! Kinderen voor kinderen, "een kind onder de evenaar wordt later......".
Hier kunnen onze kinderen van leren dat we er geen ruk mee zijn opgeschoten want ze zitten nog steeds met dezelfde ellende daar achter. Verschil is dat ze nu ook nog naast je in de klas zitten (lees rond jouw schoolplein hangen) en jou een racist noemen op momenten dat ze zelf merken dat hun achterstanden zichtbaar worden.

Veepert | 23-06-21 | 21:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Familie van Fred?

Gulliver | 23-06-21 | 20:11 | 3

Ik heb zijn broer Kots nog gekend.

skoftig | 23-06-21 | 20:24

Leeft ie nog ?

Roze_bril_drager | 23-06-21 | 20:41

Zelfs die werkende kinderen in de toen nog volledig blanke samenleving hadden toch maar mooi hun white privilege. De bakker gaf er geen brood voor, maar ze hadden het toch maar mooi. /sarc

J.P.Drapeau | 23-06-21 | 20:11

Wat de Emmer zegt. Als je kijkt naar hoe schrijnend de situatie eeuwenlang is geweest in mijn regio. Op papier vrije mensen, ja.
En dan ook altijd maar weer die kokervisie op trans-Atlantische slavernij. Alsof het een unicum was en niet iets waar de mensheid als geheel vandaan komt.

All_yall | 23-06-21 | 20:11

Moet die Nachtwacht ook niet eens herschilderd worden? Ik bedoel, alleen maar blanke mannen, dat kán toch niet!

blikjegrolsch | 23-06-21 | 20:11 | 7

@Der Schnitzeljäger | 23-06-21 | 20:36:
Lol, verdomd, weer eentje die er niets van bakt

Tobi | 23-06-21 | 21:10

Het zou wel eens fijn zijn zulke schilderijen zonder craquelé te mogen zien. Zo werden toen der tijd toch ook aan de opdrachtgever geleverd. Asl betalend bezoeker mogen wij dat toch ook verwachten.

MaarFeitelijk | 23-06-21 | 23:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Vroeger (nog niet zo heel lang geleden trouwens) had je fantastische leraren als Piet Emmer op de universiteit Leiden rondlopen. Tegenwoordig moeten de arme studenten het hebben van Marokkaanse proxies als Nadias Bouras. Arm Leiden, hoe de zucht naar geld vanuit de top van de Universiteit de wetenschap definitief de nek omdraaide.

UpdateAvailable | 23-06-21 | 20:10

Schilderij toont trouwens aan dat men in de 17e eeuw in Amsterdam al een Gay Pride had.

skoftig | 23-06-21 | 20:10 | 1

LOL!

Der Schnitzeljäger | 23-06-21 | 20:33

Ondertussen regent het boze ingezonden brieven in de Volkskrant. Uiteraard contra Piet Emmer.

oldandwise | 23-06-21 | 20:09 | 2

Prachtig ja. En snel ook. Waar halen ze de tijd vandaan (gaat snel van GS)

The-loopy-cowboy | 23-06-21 | 20:30

Het abonneebestand van de Azijnbode zit met hun hoofd nog diep in de jaren 80
wat de zuurtegraad van de ingezonden brieven kan verklaren

Tobi | 23-06-21 | 20:46

Ook dit diversiteitsactivisme betaal ik via mijn belastingafdrachten. In die zin ben ik tot slaaf gemaakt door cultuur-marxisten en museumdirecteuren...

Odin | 23-06-21 | 20:09

De Vlaamse schilder Rubens heeft in de 17e eeuw práchtige portretten geschilderd van zwarte mannen, in die tijd 'negers' genoemd. En gekleed volgens de laatste mode, dus dat waren heel geen slaven, dat waren gewoon volwaardige leden van de samenleving toen.

Zenzeo | 23-06-21 | 20:08 | 2

Een neger heet nog steeds een neger
daar gaat geen deugdrammer iets aan veranderen

Tobi | 23-06-21 | 20:55

Of bezoekers, bv diplomaten, van ver weg.

Arachne | 24-06-21 | 00:42

Dit is duidelijk niet geschilderd door Bob Ross, "de witte neger" (ver voor Oboema)

skoftig | 23-06-21 | 20:05 | 1

There are no mistakes, only happy accidents

Tobi | 23-06-21 | 21:16

Ik heb helemaal geen zin om het allemaal weer te lezen. Ik ben op Caraçao naar het slavernijmuseum geweest. En ja, wat ik daar heb gezien was kut. Zwaar kut. Mijn familie heeft daar nooit wat mee te maken gehad. Dus ik ga ook geen sorry zeggen. Ik wil ook niet herstelbetalen. Doe daarvoor maar een briefje met een Tikkie in de brievenbussen van de grachtenpanden in o.a. Amsterdam. Doei.

Leptob | 23-06-21 | 20:05 | 3

Ik maak mijn post nooit open.

Lorejas | 23-06-21 | 20:27

Mijn familie had vroeger enkele zeer succesvolle plantages
maar ik zie geen enkele reden om mij bij welke Afrikaan dan ook te verontschuldigen
Want onze bezit lag in Indië en niet in die Zuid-Amerikaanse uithoek

Tobi | 23-06-21 | 20:44

Mijn over-over-over-overgrootvader Herbertus (1759 - 1822) was scheepstimmerman in Zierikzee. Omdat de Zeeuwen nogal actief waren in slaventransporten is er een gerede kans dat hij ook wel eens aan een slaventransportschip heeft getimmerd.
-
Ik hoop dat hij een goede timmerman was.

bisbisbis | 23-06-21 | 21:32

Ik was een keer bij een opening in het Rijks van een tentoonstelling van een of andere kunstenaar, directeur Taco gaf een speech.
Trump was net gekozen en meneer Taco vond het nodig om het driekwart van de speech te hebben over wat een slechte man Trump is.
Zo genant, en dat vonden alle aanwezigen.

Mr_Natural | 23-06-21 | 20:05 | 4

Blacko Dibbets, bedoelt u?

bisbisbis | 23-06-21 | 21:40

Tacootje wordt steeds enger.

Uw Verzekeringsadvis | 24-06-21 | 11:39
▼ 1 antwoord verborgen

Tot ver in de jaren 1800 en zelfs begin jaren 1900 was in Nederland kinderarbeid normaal.

Zelfs heden ten dage mag een dertienjarige een krantenwijk hebben.

Historisch besef much?

Wijze uit het Oosten | 23-06-21 | 20:04 | 5

@Tobi | 23-06-21 | 20:35: Het zogenaamde kinderwetje van van Houten uit 1874. Dat was begin van het einde van de kinderarbeid. De leerplicht is trouwens ook ingevoerd door de liberalen.

Sitting_targets | 23-06-21 | 20:43

voor een krantenwijk moet je 15 zijn .... tenzij het na 1978 13 is geworden.

_____4326 | 23-06-21 | 20:44

@_____4326 | 23-06-21 | 20:44: Met 13 jaar mag je een folderwijk of een lokale krant(dorpsufferdje)enwijk, want overdag. Voor de ochtendkrant, moet je minimaal 15 jaar zijn en dan mag na 6.00 uur beginnen.

Arachne | 24-06-21 | 00:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, toen het nog Rijksmuseum heette. En toen kwam er een reclamebureau. Of moet ik Reclame Bureau zeggen?

Albert61 | 23-06-21 | 20:03 | 4

Sylvia Witteman heeft met die idioterie destijds nog eens de draak gestoken
enfin, dat weet Pritt wat beter want hij is on speaking terms met het meiske

Tobi | 23-06-21 | 20:33

Is Sylvia de vrouw van Paul Witteman?

BASinnic | 23-06-21 | 20:54
▼ 1 antwoord verborgen

Zwart = slaaf = zielig.
Wit = uitbuiter = racist.
Meer gradaties zijn er niet, want dat past niet in de verweekte hersens van de wokepiepeltjes.

Deksmaat | 23-06-21 | 20:03

Die meisje in het midden is duidelijk een transgender.

Gulliver | 23-06-21 | 20:02 | 1

in een rolstoel daarbij
door die rotzak Rembrandt buiten beeld geschilderd

Tobi | 23-06-21 | 20:31

Naar aanleiding van deze tentoonstelling heb ik mijn Rijkspatroonschap opgezegd. De politiek correcte bagger was me te gortig.

Zatkniss | 23-06-21 | 19:58

banwhawhawha.

Pimp my Voortuin | 23-06-21 | 19:58

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos