Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Voor Deens asielbeleid zijn = RACISME! (dus Joost Eerdmans = RACIST!)

Marcel Brus, hoogleraar internationaal recht aan de Rijksuniversiteit Groningen

Hallo, daar zijn we weer!

Hoi racisten en overige gewone mensen die in rijtjeshuizen en/of op het platteland wonen. Vandaag laten we zien dat Andere Meningen er op nahouden die niet zijn goedgekeurd door de boven u gestelden niet alleen de Verkeerde Meningen zijn maar nog altijd RACISME! Zo bent u een RACIST! als u het realistische asiel- en integratiebeleid van de Deense sociaaldemocraten okee vindt. U vindt dat okee omdat er minder, minder, minder asielzoekers aan de Miele gaan op kosten van de Deense belastingbetalers, er meer, meer, meer aan kansloze asielplagen worden opgevangen in een regio ver weg van Denemarken en omdat niet elke dobberneger automatisch herzlich wilkommen (maar dan in het Deens) is en zij die wel welkom zijn er ook echt aan moeten werken om serieus te integreren. Nogmaals: RACIST! U denkt steeds vaker: 'Kan dat Deense beleid zsm in Nederland worden ingevoerd?'. Ja dat zijn dus ONVERHOLEN RACISTISCHE gedachten. Maar u bent niet de enige met deze RACISTISCHE! gedachten. Joost Eerdmans van JA21 is ook zo'n RACIST! met een Verkeerde Mening. Hij schreef in NRC een keurig maar degelijk onderbouwd opiniestuk waarin hij uitlegde waarom een Deens model veel problemen zou oplossen. Maar dat is dus RACISME! ONVERHOLEN RACIST! Lees maar mee in dit NRC-opinie-artikel van Leo Lucassen hoogleraar Internationaal Recht Marcel Brus (goeie achternaam, beetje kort): "Joost Eerdmans breekt een lans voor het Deens migratiebeleid. Een op onverholen racisme gebaseerde mening van een Tweede Kamerlid die als een gerespecteerde zienswijze gepresenteerd wordt."

Ziet u wel? Het RACISME! wordt in de eerste zin als poep in je gezicht gesmeerd, opdat daaarover geen onduidelijkheid bestaat. (Mocht er alsnog een beetje onduidelijkheid bestaan dan worden in de zinnen daaronder de Verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog erbij gehaald, dan zit je qua duidelijkheid altijd wel geramd in Nederland.) 

Het artikel eindigt met: "Het gebrek aan respect voor mensen uit andere delen van de wereld dat blijkt uit het stuk van Eerdmans doet pijn. Ja, het migratieprobleem is complex. Het uitvoeren van het Deense beleid zal de stroom van migranten daadwerkelijk beperken. Maar dan niet omdat het een mooie oplossing is, maar omdat het een inhumane oplossing is voor zowel de vluchtelingen als voor de landen van opvang." Er staat dan wel keurig 'gebrek aan respect door Eerdmans' maar iedereen weet dat er eigenlijk staat 'Eerdmans is een vieze vuile RACIST!'. En dat doet deze blanke hoogleraar 'pijn'. Daaraan kun je goed zien hoe intens deugend hoogleraar Marcel Brus betrokken is met alle asielzoekers. Als een ware Jezus neemt hij het lijden van al die door Joost Eerdmans en de Denen zo gekwetste asielzoekers op zich om er vervolgens heel aanstellerig mee aan een kruis te gaan hangen. 

Geinig detail: zelfs de NRC-reaguurders vinden het een waardeloos ad hominem kutartikel zonder al te veel argumenten met te veel pathetisch clichégejammer. Waar ze wel een beetje een puntje hebben. Then again, al die NRC-reaguurders zijn uiteraard ook RACISTEN! Eigenlijk is iedereen een RACIST! Behalve hoogleraar Marcel Brus, voor anderen lijdend aan zijn kruisje. Terwijl hij natuurlijk in een klein Gronings sociaalhuurflatje woont alwaar hij tientallen asielzoekers opvangt om zelf het goede voorbeeld te geven en daarmee écht verschil te maken. Leer ons de moderne Jezus kennen

Dag onverholen racisten! Tot de volgende demoniseerkeer weer!

Reaguursels

Inloggen

Je bent blank, dus racist!

TuurlijkNiet | 22-06-21 | 13:31

'Racist' is de naam voor personen, die snappen dat wij als klein landje nooit in staat zullen zijn het leed van de hele wereld op te lossen.
'Racist' is iemand, die vindt dat de oorzaak van migratie moet worden opgelost in de landen waar die ontstaat.
'Racist' is de naam die gegeven wordt aan personen, die zich hardop afvragen of de samenleving in NL baat heeft bij een parallelle samenleving, die alleen ons geld wil en verder niets met ons te maken wil hebben.
'Racist' is de titel voor mensen die een onevenredige criminaliteit van allochtone bevolkingsgroepen signaleren en willen dat daar iets aan gedaan wordt.
'Racist' is de naam van iedereen die van een vrij Nederland houdt, en die vrijheid niet wil laten verkwanselen door kortzichtige globalisten en profiteurs.
'Racist' is de naam voor realisten, die snappen dat een samenleving maar een beperkt aantal pecunia kan ophoesten, en wil dat de eigen bevolking daar het meest van kan genieten, en niet uitzuigers die niets doen om het te verdienen, zoals de EU wil.
'Racist' is iemand die vindt dat men op merites moet worden beoordeeld, en dat wit of zwart of lichtgetint zijn geen verdienste is.

Aisie | 22-06-21 | 11:04

Als we de racisten nog gewoon als ras aanmerken, kan er ook niet meer over gezeken worden.

vokfeez | 22-06-21 | 10:01

“Het gebrek aan respect voor mensen in andere delen van de wereld…..” Gek. Ik dacht dat je respect moest verdienen. Ik zal respect tonen tot blijkt dat de persoon het niet verdiend. Maar onze immigranten zijn voornamelijk mensen van islamitische snit. En daar heb ik geen respect voor. Afgegaan op hoe respectloos zij zich over het algemeen gedragen. Niet assimileren, kitsen op onze cultuur, geschiedenis en identiteit. Mij houden aan hun ideologische dogma’s. Pleurt op. Zoals H. Teeuwen al zei, “Heb ik geen respect voor, ik vind het sukkels”. Heeft ie helemaal gelijk in.

RtotheB | 22-06-21 | 09:34

Het kan aan mij liggen, maar ik begin zo langzamerhand het diepdonkerbruine vermoeden te koesteren dat wetenschapsbeoefening in dit land niet (meer) zo waardenvrij is als vaak gesteld wordt.

bisbisbis | 22-06-21 | 09:33

Een hoogleraar, maar een laagvlieger.

Acidstain | 22-06-21 | 09:06

Joh dat iemand zijn leven lang boeken leest, stukken daaruit copy paste en bundelt om dr zelfverzonnen stellingen mee te onderbouwen gesubsidieerd door de staat, wil nog niet zeggen dat iemand verstand hft. Bij 'internationaal recht' weet je al voldoende. Proefgewijs ondervonden met een n van boven de 30. Pfffff...

Flow82 | 22-06-21 | 08:47

"inhumane oplossing is voor zowel de vluchtelingen als voor de landen van opvang."
En voor ons land is het inderdaad ook inhumaan om al die mensen hier op te vangen.

Lebowski72 | 22-06-21 | 08:31

Ben geïnfiltreerd in linkse kringen en wat je ook voorlegt, statistieken of zaken uit de media, ze zullen nooit en te nimmer toegeven dat we de stroom asielzoekers met alle middelen moeten indammen als we het hier nog enigzins leefbaar willen houden. Ze gaan er alleen maar harder tegenin met dubbele oogkleppen op.

Misterspok | 22-06-21 | 06:43 | 1

Het zijn economische vluchtelingen, een enkeling daar gelaten. Immigratie, niet te verwarren met vluchtelingen uit oorlog.
De landen waar deze mensen vandaan komen blijven maar door fokken, welk probleem lossen wij dan eigenlijk op?
Daarom geef ik ook nooit aan unicef of van die andere 'hulp' organisaties, want vandaag zijn het 10 miljoen monden te voeden, volgend jaar 12 miljoen, jaar daarna 15miljoen, etc, etc.

boerk | 22-06-21 | 08:10

Hoe kijkt dat linkse elitaire volk trouwens naar overbevolking?

Expert Homo | 22-06-21 | 01:21 | 1

Niet.
Iedereen is welkom, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Straks lekker allemaal kum bah yah zingen in het Vondelpark.

sioux_ | 22-06-21 | 08:58

Ach, dat eeuwige gezeik over "racisme". Die term is inmiddels zo aan inflatie onderhevig geweest dat die niets meer betekent. De gebruikers denken kennelijk dat zo'n scheldwoord als een smet aan een persoon blijft kleven, maar door die term voor ieder met een ietwat van het linkse dogma afwijkende mening te gebruiken, wordt die een leeg etiket.

Zo'n kop als in het artikel van Brus doet dan gewoon zielig aan, de schrijver denkt zeker daarmee de lezer te overtuigen met een schokkende mededeling, maar ik denk dat het eerder een gaapreactie veroorzaakt: is er alweer iemand racistisch? Tjonge tjonge zeg, het is me toch wat, al die extreem-rechtse figuren.

Argyronauta | 22-06-21 | 00:48 | 1

Vroeger zou ik heel geschokt zijn racist genoemd te worden.
In het heden betekent het helemaal niets meer.
Waarom willen mensen met een kleurtje alles als racisme benoemen.
Telt het innerlijk niet meer?

Het brein erachter | 22-06-21 | 01:41

Is toch ook wat. Gewone mensen voor racist durven uitmaken. Die keurige mensen in rijtjeshuizen. Alleen omdat ze zoals hun keurige buren ook, een totaal normale hekel hebben aan asielzoekers. Net zoals de keurige Denen. Weet je wie ook heel keurig waren? Nou precies.

Beste_Landgenoten | 21-06-21 | 23:40 | 3

De 80.000 daklozen, de 350.000 woningzoekenden ? Nou wie dan ?

Roze_bril_drager | 22-06-21 | 01:42

U leeft in werkelijkheid in Canada. Migranten opnemen is een keuze.
Die kostje veel geld, MAAR in de. Euro blijven gaat je nog veel meer kosten

Het brein erachter | 22-06-21 | 01:49

Je mag mensen best voor racist uitmaken, maar dat moet dan natuurlijk wel ergens op gebaseerd zijn. Bovendien mogen die mensen die voor racist uitgemaakt worden daar gewoon op reageren.

En een "hekel" aan asielzoekers? Die mensen zullen er tussen zitten, maar er zijn genoeg (meer) objectieve redenen waarom het huidige asielstelsel onhoudbaar is en er toch iets zal moeten gebeuren. Dat tot uiting brengen maakt je niet meteen tot iemand die een "hekel" heeft aan asielzoekers.

Sommige mensen zien de problemen die met name asielmigratie met zich meebrengt onder ogen en denken na over mogelijke oplossingen (in verschillende soorten en maten, zowel positief als negatief). Weer anderen, zoals u, doen dat liever niet en bedienen zich dan maar van "ad hominems", zich niet realiserende dat het aanvallen van de boodschapper de boodschap niet onderuit haalt noch de daarachterliggende realiteit.

countus | 22-06-21 | 09:29

Het is van alle tijden en komt overal voor.
Het zou wel eens in de genen van de mens kunnen zitten.
Als dat het geval is, en het daarom niet uit te bannen is, en het er dus altijd zal zijn, en omdat het per definitie als fout wordt gezien, kun je het altijd/steeds weer als politieke troef gebruiken om dingen af te dwingen.
Want niemand wil beticht worden van racisme.
Door de influx uit verre landen en andere culturen zag je dat latent racisme vaker manifest werd, waardoor die troef alleen nog maar effectiever kon worden ingezet.

Kijkeensaan | 21-06-21 | 23:37

Alles lekker tot in het absurde overdrijven en de slachtofferkaart trekken. Want je ergeren aan asielzoekers doen heel gewone mensen in rijtjeshuizen. Gemene elitaire professor toch. Gewone burgers zijn geen racist, de professor is een deuger die maar uit is op deugpunten. Terwijl hij net zo racist is als de burger op wie hij spuugt want waar zijn de asielzoekers dan die hij zelf opvangt? Zie je wel, nergens! Dus ons een beetje uitmaken voor racisten alleen omdat we asielzoekers weg willen hebben. Die pedante Messias.

Beste_Landgenoten | 21-06-21 | 23:37

Mensen hebben niks tegen immigranten in het algemeen. Je hebt bevolkingsgroepen die gewoon prima hun draai vinden in de maatschappij zonder al te grote problemen.

Je hebt echter ook bevolkingsgroepen waarbij dit niet het geval is. En juist deze mensen komen massaal naar onze landen toe. Jammer genoeg zijn ze in Europa nog niet tot het inzicht gekomen dat bepaalde culturen en religies gewoon niet samengaan.

En er is niks mis mee dat we allemaal verschillende opvattingen hebben. Je moet je echter afvragen of Nederland wel het juiste land voor je is als je vindt dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen of dat je een vrouw mag aanranden, omdat ze een rokje draagt.

Hefbrug | 21-06-21 | 23:17

"..(Mocht er alsnog een beetje onduidelijkheid bestaan dan worden in de zinnen daaronder de Verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog erbij gehaald, dan zit je qua duidelijkheid altijd wel geramd in Nederland.)..". Wat weet Nederland dan nog van de tweede wereldoorlog dan? Ik bedoel, op scholen wordt hier al lange tijd weinig aandacht aan geschonken. Als ik de gemiddelde twintiger of dertiger over dit onderwerp bevraag (alle lagen qua opleiding), dan krijg je weinig tot geen respons, behalve quotes van een paar Hollywood-producties....

Nederlanddraaitdoor | 21-06-21 | 23:08

Nou, Denen. Jullie zijn dus racisten. En niet zomaar racisme, neehee, onverholen ook nog d'r es een keer. Jullie schamen je er niet eens voor en komen er rond voor uit. Steek die maar in je zak.

Sans Comique | 21-06-21 | 21:59 | 1

Het aantal Deense leden van het NRC is al een tijdje nul. Er wordt daar geen zak om die krant gegeven lijkt mij.

TheseDays00 | 21-06-21 | 22:30

Elke kloek kiest voor zijn eigen kuikens, maar als een witte dat doet is dat racisme.

Racisme. 15 jaar geleden was er tenminste nog gewoon discriminatie.

Veepert | 21-06-21 | 21:55

Ellende in Afrika ligt aan de instelling van de mannen daar. Die maken er een zooitje van. Werken niet en zijn alleen maar bezig met kinderen maken in plaats van opvoeden. Drie maal raden wat hier komt. Precies de mannen. En wat doen ze hier. Ze maken er hier ook een zooitje van.

metdedag | 21-06-21 | 21:53 | 2

Door de hitte van afgelopen week snap ik waarom ze daar niet zo hard werken. Daarmee zeg ik uiteraard niet dat ze dus maar hiernaartoe mogen komen en ons voor hen moeten laten werken.

zwarte_weduwe | 21-06-21 | 22:39

@zwarte_weduwe | 21-06-21 | 22:39: Gelukkig gaan ze daarom in Noord-Europa ineens wel keihard aan de slag, want hier is het wel lekker koel.

Verbandmeester | 22-06-21 | 08:41

Een ongelooflijke domme man die het vreselijk vindt dat zijn buitenlandse studenten weer terug moeten naar hun eigen land.
Waarom speelt bij hem niet de gedachte dat deze studenten wellicht in eigen land kunnen helpen met het terugdringen van corruptie e.d en hun land willen opbouwen en verder helpen. Als alle denkers uit zo'n land vertrekken, dan wordt het inderdaad nooit wat.

#RayB# | 21-06-21 | 21:46 | 4

@Dr_Johnson | 21-06-21 | 22:09: De enige oplossing, zo lijkt het, is simpelweg het hier slechter te maken dan daar.
Alle andere oplossingen zijn racistisch....

naglfar | 21-06-21 | 22:27

@naglfar | 21-06-21 | 22:27:

Nee, dat denk ik niet. Er wordt door 'hardliners' wel eens geopperd om de opvang compleet te stoppen: geen AZC's meer met kost en inwoning en zakgeld; geen sociale huurwoning en 10 ruggen voor de inrichting of zo, en bijstandsuitkeringen, als ze een verblijfsvergunning scoren.

Het zal niet tot gevolg hebben dat derdewereldlanders dan niet meer komen. Het gevolg zal zijn dat ze onder bruggen gaan liggen slapen, en geïmproviseerde tentenkampdorpjes gaan opzetten (in en rond Parijs zijn er al iets van 18, las ik eens), zich in leven gaan houden door wat Surinamers dacht ik 'hosselen' noemen, een soort mix van laagbetaalde, ongeschoolde baantjes en handeltjes, en kleine criminaliteit. Dan krijg je overal schoenpoetsertjes, en op kruispunten lieden die voor een eurootje even een trekker over je voorruit halen. Overal krijg je toestanden als de 'Jungle' bij Calais.

Moet je allemaal niet hebben hier in Nederland. Nee, asielverdragen opzeggen en tegenhouden bij de buitengrenzen, dat is de enige oplossing die gaat werken.

Dr_Johnson | 21-06-21 | 22:44
▼ 1 antwoord verborgen

Marcel Brus woont waarschijnlijk in een bijna afbetaald huis of heeft een nieuwe goedkope hypotheek afgesloten zodat hij zijn kinderen kan steunen bij de aanschaf van een huis. Of een huis koopt en die verhuurt aan zijn kinderen of anderen vanwege de belegging. Daarnaast zijn de kinderen van Marcel Brus niet op een zwarte school geweest of even maar. De kinderen van de heer Marcel Brus zijn immers geen experiment. Wel vindt Marcel Brus dat andere ouders (lagere inkomens) hun kinderen wel op een zwarte school moeten doen omdat diversiteit zo goed is voor kinderen. Ook vindt Marcel Brus dat iedereen elektrisch moet rijden. Hij geeft het goede voorbeeld zolang de subsidies blijven. Windmolens vindt hij ook prima zolang niet vlak bij zijn huis. Daarnaast moet iedereen minder vliegen behalve Marcel Brus want hij doet dit om culturen te leren kennen etc.... Kortom de heer Marcel Brus is één van de vuile linkse deug hypocrieten die geen boter maar een dikke laag strond op hun hoofd hebben. Vreselijk arrogant kutvolk. Zo dat is er uit.

metdedag | 21-06-21 | 21:41

mijn vader is immigrant en ik vind dat de grenzen dicht moeten, en ik haat mijn eigen familie en "ras" niet. En nu? Ben ik een levende contradictie of zo?
Het is overduidelijk dat Nederland het niet meer aan kan, maar voordat zelfs de linkse downies dat door hebben is het al veel te laat en zijn ze allang dood.

hansjansen2 | 21-06-21 | 21:38

Waarom ben je een racist als je immigratie wil beperken? Er zijn gewoon hele goede rationele argumenten en die noemt Eerdmans.

Selassie | 21-06-21 | 21:24 | 1

Om de simpele reden dat jíj hier geboren bent en hij ergens in Afrika. Dus jij met je white privilege hebt niet het recht om hem zijn recht om hier de ruif leeg te vreten op kosten van ons allen, zonder er zelf wat nuttigs aan bij te dragen, te ontnemen.
Want jij zou hetzelfde doen als jij daar geboren was. of zoiets... volgens een kennis van me.

naglfar | 21-06-21 | 22:35

De (niet zo grote) vraag is natuurlijk: hoeveel heeft Marcel Brus er zélf in huis genomen? Is het antwoord ook maar iets anders dan 'nul'?

nobele wilde | 21-06-21 | 21:22

Denemarken is een lichtpuntje in de verte en dat land zal nog wel standhouden de aankomende 100 jaar. Nederland is nu al verloren en vernietigt zichzelf door een onmetelijk deugcomplex. Vroeger moest je een oorlog voeren om een land in te nemen, nu wandel je gewoon naar binnen en heb je overal recht op. Het kan me ook eigenlijk geen zier meer schelen, er verandert toch niets. Het NL volk stemt zichzelf naar de vergetelheid. Het lot is reeds verzegeld, laat het dan ook maar zo snel mogelijk uit de klauwen lopen.

stiffy | 21-06-21 | 21:16

Marcel Brus stemt vast iets van d66.. je weet wel (en nu ga ik even niet nuanceren). Mensen die hun schaapjes op t droge hebben, riant salaris, leuke wijk zonder migranten, dikke bak voor de deur en t plebs moet niet zo zeuren die snappen er niks van, hun weten wel wat goed is voor een ander.

Je hebt elitair links: toch verdient aan kapitalisme of leuke baan waar veel belastinggeld ingepompt wordt
Vroeger had je ook nog arbeid-links: mensen die de slechtste betaalde banen hadden wel veel fysieke inspanning, kapot op hun 60e, die graag wilden dat ze ook eerlijker betaald kregen. Arbeid-links daar komt geen 1 linkse partij meer voor op.
Links is alleen bezig met deugen.

VP van mijn bedrijf stemt ook D66. En 3x raden: woont prima achteraf van niemand last, dikke bak onder de kont, sindskort is dat een dikke electrische bak die de rest van het bedrijf niet kan betalen, verdient aan kapitalisme maar toch deugpunten scoren qua stemgedrag.

timmey | 21-06-21 | 21:04

Laten we het op migranten houden. Verder eens.

Harry.Langezwaal | 21-06-21 | 21:00

Ik luister niet naar mensen die overal huidtintjes zien en anderen uitmaken voor racist. Dat zijn zelf namelijk de grootste racisten en dat weten ze zelf ook wel. Uiteindelijk is het gewoon projectie en andere meningen onbespreekbaar maken.

culture_vulture | 21-06-21 | 20:52

Na verloop van jaren ben ik er achter, dat op het moment dat de racisme kaart door de pers getrokken wordt, men zich bedreigd begint te voelen door de groei van een rechtse partij.
Ja21 zat net als FvD in het begin een beetje in de luwte omdat links medialand ervan overtuigd was dat ze marginaal waren.
Toen ze in de peilingen begonnen te stijgen, werd/wordt het andere koek.
Kapotmaken die boel, racistisch en fascistisch benoemen en uitsluiten.
Zo rolt links.

Roadblock | 21-06-21 | 20:52
-weggejorist-
TheBigKirth | 21-06-21 | 20:52

Overigens: "herzlich wilkommen" wordt in het Deens "hjertelig velkommen". Zo moeilijk is dat taaltje niet hoor.

nieuwe_Deen | 21-06-21 | 20:42 | 1

‘velkommen til mit land’ gaat toch iets lastiger worden gelukkig.

Sinterbikske | 21-06-21 | 20:48

Racist is een scheldwoord.

gaffelbaard | 21-06-21 | 20:40 | 2

Al dat racisme, kunnen we niet gewoon terug naar discrimineren?

ger1306 | 21-06-21 | 21:11

Meer een geuzennaam inmiddels.

Wayfaring stranger | 21-06-21 | 21:57

Wat een totale lul, Brus. Wat stelt hij voor dan? Iedereen mag hier komen? Met die 500 per week is het al totaal klote. Import is de ondergang van ons land. Overmatig crimineel, doen niet mee, en recent, laten zich niet vaccineren en zorgen voor de volgende variant.

TheBigKirth | 21-06-21 | 20:35 | 3

Precies! Hoeveel is genoeg? Bij welk aantal zeggen de boven ons gestelden “ Ho Stop?
Stel dat Soros zes Megagrote Antonovs huurt en hij laat die vliegtuigen elke dag heen en weer vliegen naar Eritrea. Zo’n vreselijk land dat elke Eritreer hier automatisch asiel krijgt.
Stel; in een Antonov passen vierhonderd personen. Met zes vliegtuigen landen dan op vliegveld Lelystad 2400 personen. Per dag.
Na hoeveel weken zegt dan ook GL dat Nederland op slot gaat?

theo-is-dood | 21-06-21 | 21:19

Je bedoeld wat wit Rusland nu met Syriërs en Litouwen doet?

The-loopy-cowboy | 21-06-21 | 21:28

@theo-is-dood | 21-06-21 | 21:19: Precies bij welke aantallen vluchtelingen is een vluchteling volgens die hypocriete eikels als Brus niet meer zielig. Ik zeg altijd wanneer de kinderen van mensen als Youp van 't Hek geen huis meer kunnen krijgen.

metdedag | 21-06-21 | 21:47

Yes! Stuk van Eerdmans in de NRC gelezen en bepaald geen spijt dat ik op 17 maart zijn hokje rood heb gemaakt.

".... er meer, meer, meer aan kansloze asielplagen worden opgevangen in een regio ver weg van Denemarken"

Maar zover is het nog niet, hè. Het is een soort voornemen dat in het Deense parlement is aangenomen, en waarnaar men gaat streven, begrijp ik. Ik moet nog zien dat eea echt gaat lukken, maar het zou wel mooi zijn. Eigenlijk zou Nederland bij dit initiatief moeten aanhaken: twee landen staan sterker dan eentje. En als Nederland - de zg grootste van de kleintjes qua EU landen - zich zou aansluiten, dan trekt dat andere landen, in de eerste plaats Oostenrijk, schat ik, maar wellicht ook België/Luxemburg over de streep. En daarna wellicht grotere landen als Frankrijk, Italië, zodat het EU beleid gaat worden.

Maar goed, voorlopig zal Nederland zoiets niet doen, ondanks het pleidooi van Eerdmans: hier zijn we met 17,5 miljoen, en kan er dus nog wel even geruststellend geroepen worden: "Maar wij zijn met meer!".

De Denen zijn maar met ca 5,8 miljoen, dus daar voelt men veel sterker de 'sense of urgency' om echt iets te doen tegen die eindeloze stromen landverhuizers.

Maar ook voor Nederland, en uiteindelijk voor de EU als geheel geldt: je kunt niet maar tot in het oneindige doorgaan met het binnenlaten van nooddruftige derdewereldlanders; je moet dat stoppen. Doe je helemaal niets, dan krijg je elk jaar toestanden zoals in het 'Wir schaffen das' jaar 2015. Sluit je deals met Turkije, dan heeft dat weliswaar effect, maar uiteindelijk te weinig. Je MOET de buitengrenzen afgrendelen tegen lieden die ''ongedocumenteerd'' en onuitgenodigd binnen komen banjeren/dobberen en vanaf dag 1 een vol beroep doen op de verzorgingsstaat. Die verzorgingsstaat met alle uitkeringen en toeslagen etc is opgetuigd voor de ''eigen'' autochtone inwoners, in een tijd ook waarin er totaal geen sprake was van deze krankzinnige massa-immigratie van de afgelopen 45 jaar. Als je toestaat dat elke sloeber uit de derde wereld die Nederland weet te bereiken er aanspraak op mag maken, is die verzorgingsstaat niet meer op te brengen.

Dus ja, graag meer goede ideeën van JA21. Ik kijk er naar uit!

Dr_Johnson | 21-06-21 | 20:33 | 4

@theo-is-dood | 21-06-21 | 21:22:

Lijkt me niet erg praktisch. Dan moet je dus een soort permanente luchtbrug opzetten naar Zuid-Amerika? En als ze asiel krijgen? Weer terugvliegen? En als ze afgewezen worden? Ook weer terugvliegen, maar dan naar 'eige' land?

Nee, EU kampementen in Afrika en het Midden-Oosten lijkt me op zich een stuk efficiënter. Bij afwijzing kunnen ze weer op eigen gelegenheid terug naar 'eige' land. En omdat er een hoop afgewezen zullen worden, verreweg de meerderheid, schat ik, zul je toch ook de buitengrenzen zo goed als ondoordringbaar moeten maken, want die afgewezenen gaan iet terug naar hun 'eige' land, die proberen alsnog illegaal binnen te wippen, net zoals ze dat nu ook allemaal proberen.

Dr_Johnson | 21-06-21 | 21:36

@Dr_Johnson | 21-06-21 | 21:36: Waarom een luchtbrug? Ze komen toch naar Europa met een boot? Laat ze maar naar Frans-Guyana varen.

naglfar | 21-06-21 | 22:42

In Australië is het prima gelukt die hebben een verdrag met Cambodja gesloten.

bijna_raak | 22-06-21 | 07:45
▼ 1 antwoord verborgen

Als de VS en GB eens stoppen met zich over heel de wereld zich met alles en iedereen te bemoeien, dan stopt het hele asielbedrijf binnen de kortste keren. Daarnaast zou de internationale wapenhandel volledig verboden moeten worden. Een land kan zelf wapens produceren voor het verdedigen van land, kust en luchtruim - grenzen en daarmee klaar. De VS leveren aan de halve wereld wapentuig. Verbied het EN dwing handhaving af. Daarnaast moet ieder land een militie of volksleger hebben, ALLE mannen doen een bepaalde dienst en leren landsverdediging. Als politici, media en bureaugeneraals zou nodig een oorlog willen (gewapend treffen), gaan er tenminste 2 mannelijke familieleden in de fronttroepen. Niets werkt zo ontnuchterend als doodskisten/lijkzakken. En met de huidige techniek kan dat worden uitgezonden.

Indien 2 of 3 facties (landen, stammen, groepen) elkaar willen bevechten, laat ze dat dan maar doen met stokken en stenen.
Niet vanuit een bunker middels een computerscherm.
Het is zwaar en je moet de vijand in de ogen kijken, terwijl zijn bloed over je heen spuit. Kijken hoe lang het dan duurt.

De asielzoekers komen sinds de jaren 80 uit landen die "wij" bombarderen, binnentrekken (invasie; Afghanistan en Irak 20 jaar) en regime change plegen. "Wij" moeten overal mensenrechten en democratie en liberal values (iedere VS politicus) brengen; "Wij" moeten ze bevrijden.

Het was 25 jaar voor de machtswisseling in Hong Kong duidelijk dat HK weer onder China zou vallen. De sukkels die meenden dat HK van China een democratie á la de VS zou maken, zijn te stom om het daglicht aan te kijken. De VS speelt een machtsspel met China en HK is een pion op het schaakbord. En dat geldt idem dito voor Taiwan.
U kunt het hiermee oneens zijn, maar stel uzelf de volgende vraag:
wil ik mijn zoon of dochter laten sterven op een slagveld in de slag om HK of Taiwan?

Boris Johnson wil (en de procedure loopt al), miljoenen HK naar het VK laten emigreren, want ... China. Dat het VK al stikt van de problemen met immigranten, alleen op het vlak van huisvesting, scholing en medische zorg, laat hij zowel links als rechts liggen. Er is een plan dat er vanuit gaat de vele HK die naar het GB komen een huis zouden kopen. De huizenprijzen zijn al bijzonder tot extreem hoog.

Arachne | 21-06-21 | 20:25 | 5

@omanders | 21-06-21 | 20:35: Dat stuk slaat inderdaad nergens op. Wij kopen militair ook zo'n beetje alles in. We kunnen alleen wat marineschepen en vrachtwagens bouwen. Daar win je helaas geen oorlog mee.

Shadowzz | 21-06-21 | 20:44

De VS en GB moeten stoppen met het leveren van wapentuig, en dan stopt het asielbedrijf vanzelf. Juist ja.
Los van het feit, dat er nog wel wat meer wereldmachten zijn, die wapentuig aan de hele wereld leveren (waar komen die AK47's toch allemaal vandaan?)
snap ik niet helemaal het verband met waarom die asielzoekers dan toch allemaal naar het Westen willen.
Er zijn toch behoorlijk wat landen dichterbij waar het vrede is.
Daar zullen toch wel wat andere motieven meespelen denkt u niet?
En dat, wanneer twee landen,stammen, groepen zouden ophouden met vechten wanneer het bloed van de tegenstander over je heen spuit waag ik historisch gezien toch ook erg te betwijfelen evenals uw stelling, dat men zou ophouden met vechten als twee familieleden in lijkenzakken zouden thuiskomen.
Ja, hier in het verweekte Westen misschien, waar de bevolking nog enige invloed heeft.
Maar beslist niet in de landen waar de asielzoekers vandaan komen.
Als ik u stuk een beetje samenvat, is het weer meer van : Allemaal de schuld van het Westen.

Roadblock | 21-06-21 | 20:45

Liever hardwerkende chinezen dan kansloze pakistanen.

bijna_raak | 22-06-21 | 07:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Omdat er van alles in Afrika aan achterstand speelt vindt deze hoogleraar dat er vandaan vertrekken terecht is en wij dus humaan moeten zijn door ze allemaal hier op te vangen? En dan? Nog meer overbevolking, huizentekort in Europa? Wanneer ze tekort komen in Afrika, waarom wordt er dan zo giga veel geïnvesteerd door China? Kunnen ze niet voor hun bedrijven werken? Maar nee, liever naar Europa voor jarenlange uitkeringen is voor overbevolkte Europa beter? Nee, beste hoogleraar, Denemarken heeft gelijk: regionaal dient het te worden opgelost!
Het racisme stempel is walgelijk en oneerlijk!

Denemarken? GIDSLAND !

Jan, Leiden | 21-06-21 | 20:15 | 3

Al die tandartsen hier binnen laten is ook erg humaan voor de thuislanden van die gelukszoekiërs, daar blijft geen tandarts meer over.

Shadowzz | 21-06-21 | 20:46

Denemarken; Land van Vikingen, Lego, koekjes, de Zeemeermin met de Zwavelstokjes (nog steeds een brok in mijn keel als ik dat lees) en Niels Bohr. En Lars Ulrich, niet te vergeten.

Sans Comique | 21-06-21 | 22:08

@Sans Comique | 21-06-21 | 22:08:

Denemarken, het land dat Napster kapot maakte!

omanders | 21-06-21 | 22:42

Met de nrc login van mijn moedr plus ik al die racisten reacties omhoog, als hobby plusser heb ik zo ook deugd en eer van mijn werk.

28 | 21-06-21 | 20:14 | 3

Goed gedaan jongen

Panos88 | 21-06-21 | 20:16

Lol. Ik heb er ook een handje naar hetzelfde te doen op nu, alle tegendraadse meningen plussen, gewoon omdat het kan.

Sinterbikske | 21-06-21 | 20:23

Heeft de NRC reaguurders? Grappig, wist ik niet. Dat terzijde..

Zoals verwacht (klop mezelf even op mijn borst, want door mij een paar dagen geleden hier in de panelen al voorspeld) komt er na een “verplicht rechts stukkie” in de NRC een opiniestuk waarin Eerdmans racist wordt genoemd. Niet onderbouwd, niet beargumenteerd, maar gewoon: racist. Ook Eerdmans moet zo weggezet worden want het enige rechtse geluid dat toegestaan wordt in NL is de VVD (en vooruit, onze nationale troetelgrefo’s van de SGP). Alles rechts van middenpartij VVD is kneiternazi, en er is altijd wel iemand die dat orgel wil spelen. Dat zag je natuurlijk ook in de VK, met die Emmer over slavernij. Prima stuk, argumenten, onderbouwing, u kent het wel. En vervolgens tot 3!!! keer toe een Godwin, eerst door die Dikke van de Tuinbroeken en okselhaar, daarna door twee even nutteloze handophouders. Het is niet alleen dat de Belgische mediahuizen niks rechts van de VVD willen plaatsen, je zou het ook niet meer durven. Tenzij je niet bang bent om voor racist uitgemaakt te worden natuurlijk. Dus fuck it, go Joost. Kutkrant. Kutmedia.

The-loopy-cowboy | 21-06-21 | 20:11 | 3

NRC heeft reaguurders die naïeve dwazen als Ingeborg Beugel, Leo Lucassen en meer van dat soort scribenten op een manier afslachten die Joris niet zou tolereren. De 'deugende' reaguurders komen nooit verder dan de bekende riedel racist, xenofoob etc.

gestoptmetroken | 21-06-21 | 21:21

Ah dank, dat wist ik niet. Ik lees het gratis maar dit is dan wel een mooie reden om wel lid te worden zeg. Eens over nadenken; kan ik mooi deugen en flamen op hetzelfde moment.

The-loopy-cowboy | 21-06-21 | 21:30

Marcel Brus refereert aan de genocide in Rwanda als 'zwarte periode'. Wie is hier nu de racist

YoMoms | 21-06-21 | 20:10 | 1

Aardig

bijna_raak | 22-06-21 | 07:51

marcel bruls wil nederland doen volstromen met mensen die met compleet andere tradities en waarden. Dat komt vooral omdat hij Nederland en haar waarden haat!

motje013 | 21-06-21 | 20:09

Mooie, prachtige, heerlijke en rake post van Bert Brussen. Ben absoluut en gekend anti racist. Maar moet dat dan voor aanhangers van de beweging 'zwarte-levens-doen-ertoe' ook nog eens bewijzen. Dat kán ik, evenals JA21, niet.

DumboJet | 21-06-21 | 20:08 | 1

BLM is een terroristische organisatie met het doel verdeeldheid te zaaien. Heeft met opkomen voor zwarte medemensen niets te maken (al denken ze zelf van wel). De echte slogan (voor mensen met realiteitszin) zou moeten zijn dat alle levens ertoe doen.

culture_vulture | 21-06-21 | 20:58

Als mensen mij een kwalificatie toekennen heb ik niet de gewoonte daar op in te gaan.

Panos88 | 21-06-21 | 20:07

Marcel Brus was ook degene die er op hamerde om het zogenaamd niet-juridisch afdwingbare VN-migratiepact,
toch vooral wél te tekenen.....

michelpen | 21-06-21 | 20:04

Grappig. De socialisten regeren in Denemarken, een linkse regering dus. En passant maak je die dus uit voor racisten.
Gekkenhuis.

Deksmaat | 21-06-21 | 20:00 | 3

In Nederland doet de vvd net zo hard mee met de massa-migratie, dus om het nu een specifiek links ding te noemen…
Het debat is hier onmogelijk gemaakt omdat iedereen die niet zo hard mogelijk ‘Meer, meer, meer immigranten ‘ riep stelselmatig door media en kartel gecanceld is. Inclusief Berufsverbot.
Boven een bepaald niveau in de ambtenarij is ook iedereen -publiekelijk- voor omdat het anders einde carrière is.

du Roi Soleil | 21-06-21 | 20:06

grappig genoeg is het tegenwoordig vooral links die uitgesproken racistisch is.

motje013 | 21-06-21 | 20:11

@motje013 | 21-06-21 | 20:11: normaal
Rechts is helemaal niet racistisch maar meer van laat je maar zien, laat maar zien wat je kan. Maar links doet dan huili want oh oh oh we mogen die arme mensen met een andere kleur toch niet zo streng aanpakken. Links pampert de boel.
Met verbazing laatst het stuk gelezen van Zhini Ozdil, notabene ex groenlinkser. Die het opnam voor rechts.

www.volkskrant.nl/columns-opinie/mijn...

timmey | 21-06-21 | 21:11

De ergste racisten zijn de anti-racisten.

squadra | 21-06-21 | 19:59 | 1

ironisch

motje013 | 21-06-21 | 20:12

Beste Brus, het huidige Nederlandse asielbeleid kan toch geen stand houden. Als de verhouding werkenden en uitkeringstrekkers doorslaat komt het hele land in opstand. Dan werkt de verzorgingsstaat niet meer. Kan je niet rekenen Brus?
Allemaal kansloos volk binnenlaten. De meesten kunnen helemaal niks.
Neem er zelf wat in huis met je praatjes. De Denen hebben groot gelijk.

jarretelli | 21-06-21 | 19:59

Dan ben ik maar een racist, ik vind het prima en kan niet wachten tot Nederland het Deense model gaat volgen.
Dan mogen ze allemaal lekker naar Duitsland uitwijken want daar schaffen ze das.

Dat die uitspraak behoorlijk dom is geweest is iedereen het wel over eens.
Dat de EU vooral zelf mogelijk maakt dat er hele stromen aan vluchtelingen op zijn gekomen en nog steeds zijn, dat kwartje moet nog even vallen. Lijkt toch veel meer voet aan de grond te krijgen.

Harvey2Face | 21-06-21 | 19:56

Typische deugharses, die Brus.

ploppy | 21-06-21 | 19:55

De *bestaande* asielwet effectief handhaven is racisme?
.
Ik vind juist het niet-handhaven van deze wet crimineel nalatig,
en dat NL ambtenaren en politici die hier aan bijdragen,
daarom crimineel vervolgd moeten worden!

hotmint | 21-06-21 | 19:54

De tijd gaat leren welk asielbeleid ons goed doet, of zou moeten doen.

Schepvogel | 21-06-21 | 19:50

Zou het fijn vinden als dit soort vraagstukken nu eindelijk eens serieus (maar dan ook echt!) zou worden voorgelegd aan ons, De Mensjes, en niet aan systeemcolumnisten met een mening in dubieus gesubsidieerde krantjes. Leve de democratie, met spekjes.

All_yall | 21-06-21 | 19:49

Als Joost Eerdmans in deze zienswijze een racist is, dan is Marcel Brus een NSB-er.

Crusher | 21-06-21 | 19:49

'Racist' is gewoon een synoniem geworden voor 'iemand die zijn gezonde verstand gebruikt'. Geuzennaam dus.

Zenzeo | 21-06-21 | 19:43

Die Brus is zelf een racist, namelijk van de lage verwachtingen. Iedere migrant is bij voorbaat zielig en moet opgevangen worden in een Westers land. Maar we hebben het toch niet over een zieltogende vogelsoort? Migranten zien er over het algemeen goed gekleed en gezond uit. In Ceuta klimmen ze zonder probleem over een hek van 10 meter hoog. De Syriërs hebben dure iPhones en dragen merkkleding. Die hordes jonge mannen zouden er beter aan doen hun eigen land na oorlog op te bouwen of fundamentalistische terroristen-groeperingen verjagen, zodat het leven in hun eigen land beter wordt.

Cassandra | 21-06-21 | 19:42 | 4

Euh veel van die "syrische vluchtelingen" waren juist zelf de fundamentalistische terroristen.

A.I. van Dee | 21-06-21 | 20:52

Na WO2 ruimden de Duitse vrouwen het puin van de gebombardeerde steden: Als Trümmerfrauen werden Frauen bezeichnet, die nach dem Zweiten Weltkrieg in vielen deutschen und österreichischen Städten mithalfen, diese von den Trümmern der zerbombten Gebäude zu befreien.

theo-is-dood | 21-06-21 | 21:31

@A.I. van Dee | 21-06-21 | 20:52: O ja da’s waar, nog erger dus. Sowieso meestal (ondanks hippe haarcoupe) het gedachtegoed uit het jaar kruik, dus beter terug naar hun eigen land.

Cassandra | 21-06-21 | 21:37
▼ 1 antwoord verborgen

Beetje rare zin: "een keurig maar degelijk onderbouwd opiniestuk"? Is het dan zo bijzonder als een keurig opiniestuk onderbouwd is? Is er een tegenstelling tussen keurig en onderbouwd?

Barend Braakbal | 21-06-21 | 19:41 | 1

Ik moest hem ook 2x lezen.
Vermoed dat de zin een paar keer aangepast is.

Rohin | 21-06-21 | 19:45

Mocht u er tegen zijn om iedere Afrikaan en Midden-Oostiër een levenslange uitkering te geven, bent u een racist. Dat u het even weet.

WhiteShark | 21-06-21 | 19:40

In hoeverre werkt het Deense beleid eigenlijk in de praktijk? Een aantal zaken gaan ongetwijfeld goed, zoals het slechts tijdelijk toekennen van een status en deze intrekken als het thuisland weer veilig is. Zouden wij zonder meer ook moeten doen (en is al eens voorgesteld, door het CDA nota bene).

Maar hebben de Denen wel succes met de andere zaken die wij niet doen, of waar wij mee worstelen? Hoeveel vluchtelingen vangen ze in de regio op? Lukt het ze om uitgeprocedeerden en illegalen uit te zetten? Hoe gaan ze om met landen die niet meewerken aan terugkeer?

Muxje | 21-06-21 | 19:39 | 4

Muxje, dat zijn de juiste vragen. De intentie is goed, maar wat doet Denemarken bijvoorbeeld als een land van herkomst weigert iemand terug te nemen? Een goed artikel waar het beleid en de beleidsresultaten van verschillende landen vergeleken wordt met dat van Denemarken zou welkom zijn.

Tashtego | 21-06-21 | 19:55

Tja, alles is anders of zo? Ik heb me er nooit in verdiept, maar laat ik eens wat neerplempen, en dan reaguurt u maar.

De Deense 'Vluchtelingenwerk' houdt zich voornamelijk bezig met de terugkeer van asielzoekers. Om dat te stimuleren krijgen deze mensen een paar maanden zakgeld, zodat ze in hun eigen land iets op kunnen bouwen. Blijkbaar werkt dat. Statistieken hier flygtning.dk/danmark/om-at-vende-hjem... en toelagen daar flygtning.dk/danmark/om-at-vende-hjem...

Eerlijkheid staat hoog in het vaandel. In alle rapporten over vluchtelingen wordt alles eerlijk gemeld, inclusief achterstand in onderwijs en meer criminaliteit. Voorbeeld 1: faa.dk/artikel/chefpolitiinspekt%C3%B... Voorbeeld 2: www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPub...

Wellicht helpt die eerlijkheid bij de besluitvorming. De vorige regering was nogal rechts, en wilde bijvoorbeeld alle uitgeprocedeerden die moeilijk deden parkeren op een afgelegen eiland. www.tv2east.dk/skal-lindholm-vaere-ud... Dat gaat best ver, en is dan ook door de nieuwe regering teruggedraaid. Wat wel nog steeds geldt is dat uitgeprocedeerden een plicht hebben in hun asielzoekercentrum te verblijven. Geen idee hoe streng dat is of hoe goed dat werkt.

Denemarken is in hoge mate gedigitaliseerd. Je kunt geen bankrekening of uitkering krijgen zonder een bsn-nummer. Iets huren of werk vinden zal onderhands moeten. Illegale winkels beginnen zal lastig zijn, de keuringsdienst komt regelmatig langs om voedingswaren te checken, en voor bv kappers hebben ze vast ook een controle.

Als je eenmaal legaal bent dan wordt je ook als volwaardig burger behandeld. Je krijgt sowieso een taalcursus. Deens paspoort is gewild, en aan een staatsburgerschap worden ook best wat eisen gesteld.

En -volgens mij het belangrijkste- de kinderopvang is gewoon echt goed geregeld. De kids worden gedrild door professioneel opgeleide pedagogen. Er zijn bijzonder weinig slecht opgevoede kinderen hier.

Maar niet alles is koek en ei. Ook in DK zijn achterbuurten waar al dan niet toevallig veel allochtonen te vinden zijn die onaangepast gedrag vertonen. bl.dk/politik-og-analyser/temaer/hvem... Maar alles is kleinschaliger dan in NL, dus ook dat soort dingen.

nieuwe_Deen | 21-06-21 | 20:39

Vloegtelingen zijn een businessmodel. Er mag niets slechts over worden benoemd. Je weet toch?

pibasso | 21-06-21 | 20:51
▼ 1 antwoord verborgen

Het zal de Denen worst wezen, zij hebben wel een restrictief immigratiebeleid. De gehele politiek, op wat partijen op de rechterflank na, laat het helemaal liggen hier.

Roze_bril_drager | 21-06-21 | 19:36

Mag ik nog wel naar Denemarken emigreren??? Please?

Dirk III | 21-06-21 | 19:30 | 3

Nee. U bent een buitenlander en heeft niets bruikbaars bij te dragen. U wordt opgevangen in uw eigen buurt.

Red shirt | 21-06-21 | 19:40

En hoe weet je dat? Wie weet is Dirk in no time super Deen in alle facetten?

Lorejas | 21-06-21 | 19:43

Dat mag u wel, maar dat gaat u toch niet doen.

nieuwe_Deen | 21-06-21 | 20:00

Noem mij maar rascist dan

JeanDragage | 21-06-21 | 19:27 | 3

Zonder s.

Lorejas | 21-06-21 | 19:31

Zo denk ik er ook over, dan maar racist. Misschien zou die lulhannes zich eens wat moeten verdiepen in de denkbeelden van de meeste migranten uit Afrika.

jochum1980 | 21-06-21 | 19:39

Een racist was toch iemand rechts van D66? Niks mis mee. Ik ben een racist en er trots op. Hopelijk komen de racisten ooit aan de macht, dan krijgen we een racistische regering van PVV, FvD, JA21 en BBB ofzo. Het mag van mij. Misschien richt Omtzigt ook nog een centrum racistische partij op.
Vroeger waren racisten enge lui die discrimineerden. Geen leuke lui. Tegenwoordig is een racist dus alles met een mening rechtser dan D66. Dus er zijn nooit racisten genoeg. Racist is tegenwoordig een compliment. Een bevestiging dat je niet bij de linkse mafklappers hoort. De oorspronkelijke betekenis heeft de term al lang geleden verloren.

Kopieerapparaat | 21-06-21 | 19:26

Goed gedaan Joost! Als je dat soort lage kritiek krijgt op een goed onderbouwde mening weet je dat je goed bezig bent. Beter dan die narcist waar jullie je gelukkig van losgemaakt hebben. Ik heb nog geen spijt gehad van mijn stem op Ja21.

halbstark | 21-06-21 | 19:26

In de VS zijn de linkse media compleet doorgeslagen.

Er word "blanken" nu schuld en schaamte aangepraat in een video door Wapo. Gekker kan je het toch niet maken.
=========

Washington Post maakt 'uitlegvideo' over waarom blanke mensen zich moeten schamen omdat ze WIT zijn.

De z.g "anti-racisten" zijn nu zelf racist geworden............ naar blanken toe. Alleen hebben ze het kennelijk niet door.

twitter.com/tomselliott/status/140696...

Swieberj | 21-06-21 | 19:25 | 2

Vind je het heel erg als ik die video een keertje oversla?

Lorejas | 21-06-21 | 19:37

Vorige week is er een afro-amerikaan opgepakt die met racistische motieven op een 5 tal random blanken heeft lopen inschieten.
Moet je godverdomme eens nagaan dat als dit andersom zou gebeuren, dit minstens de rest van het jaar voorpagina nieuws is en op elk praatprogramma voorbij zal komen.

Die anti-racisten zijn trouwens niet alleen racistisch naar blanken, maar veel racistischers naar allochtonen. Want ze zien elke allochtoon als zielig volk dat niet voor zichzelf kan zorgen, die altijd maar geholpen moeten worden. Racisme pur sang.

Shadowzz | 21-06-21 | 20:56

Het woord racisme kent een hogere inflatie dan de Italiaanse economie in de jaren 80. Het gaat erom dat je je land beschermt tegen hordes gelukszoekers. Echte asielvluchtelingen dienen geholpen te worden. Hordes kansloze jonge criminelen niet.

WillemWordtWakker | 21-06-21 | 19:22 | 2

Racist

einz | 21-06-21 | 19:26

Procedures om vast te stellen of iemand echt asielzoeker is. Daar moeten we juist van af. Als een Ghanees asiel wil dan moet hij dat maar in Nigeria proberen te krijgen.

Rest In Privacy | 21-06-21 | 19:33

Ik vind racist veel te licht uitgedrukt.
Nazi, fascist, rassenhater, minderwaardig mens.

Laatst was ik op m’n pikkie getrapt vanwege een Joris.
In m’n stukkie schreef ik dat de Europese overheden deels verantwoordelijk zijn voor het vermeende “racisme”.
Als het ooit tot bloedvergieten komt, zoals bijv. Joegoslavië, dan hebben overheden dat mede in de hand gewerkt.
Ook Marcel Brus.
De Nederlandse bevolking is zeer bereid échte vluchtelingen(tijdelijk) te helpen, maar niet permanent en automatisch statushouder, die voorgetrokken wordt.
Verder is ons land té klein om teveel mensen binnenboord te halen.
Als we dit land leefbaar willen houden, moeten we niet doorgaan met volproppen.
Of is het pas genoeg als het land is volgepropt en onleefbaar?
En volgens mij, Marcel, volgens mij heeft de Nederlander geen last van “buitenlanders”, maar van teveel islam.
Dat is geen racisme, dat is realisme.
Over pakweg 20 jaar is de islam hier zó dominant aanwezig, dat alle dingen waar we hier voor staan, onder druk komen te staan.
En dat is iets wat héél veel mensen hier niet willen.
Kijk maar naar Frankrijk, daar breekt als eerste de hel los.
Nu koppie erbij houden, een eerlijke balans vinden en een hoop narigheid voorkomen.

Ruimedenker | 21-06-21 | 19:22 | 3

Geheel mee eens.

Lorejas | 21-06-21 | 19:45

De bom zal eens gaan barsten.
Maar dit benoemen mag niet. Zelfs niet op geenstijl.

Rohin | 21-06-21 | 19:51

Frankrijk gaat straks de zoveelste revolutie laten losbarsten in Europa en daar gaan heel veel slachtoffers bij vallen.

1 ding dat zeker is, is dat die Marcel en zijn vriendjes het onderspit zullen drijven. Hoe hard ze het ook al 30-40 jaar proberen, ze zijn een minderheid! Zelfs onder de allochtonen zijn al die jankerts een minderheid, meer dan de helft doet namelijk wel prima mee en ondervind nauwlijks tot geen hinder als buitenlander (al blijven ze het kut vinden dat ze in 1 of ander Overijssels of Fries boerengat een beetje raar aangekeken te worden, maar net als de rest van beschaafd Nederland, vinden we dat toch allemaal van die boerengrevo's waar je als kaaskop zonder het dialect te spreken ook raar aangekeken wordt, dus dat is eigenlijk juist prima integratie).
Een groot deel van de PVV achterban is allochtoon, in de beschaafde allochtoonse omgevingen wordt je daarvoor ook totaal niet weggeketterd.

Een heel groot deel van het linkse volk zijn van die gasten met middenstander ouders of hoger, die verhoudingsgewijs zorgeloos opgegroeid zijn. Totaal niet wetende wat er in de onderlaag van de maatschappij afspeeld. Veelal kennen ze dan 2 or 3 ingeburgerde allochtonen die wel normaal mee doen en dat beeld projecteren ze dan -racistisch- over elke andere allochtoon heen of het is gigantisch compensatiegedrag omdat het ze deze personen keihard als minderwaardig zien. Net als dat dat compensatiegedrag van macho's die zo ontzettend hun best doen om zo min mogelijk gay over te komen, de meest verslaafde bezoekers zijn van Grinder.

We gaan een spannende tijd tegemoet, ik houd mijn hart vast voor alle onschuldige autochtonen en allochtonen die van beide kanten de sjaak worden. Het bloed van deze onschuldige mensen komt aan de handen van Marcel Brus en zijn kameraden te zitten!

Shadowzz | 21-06-21 | 21:10

Het Zweedse minderheidskabinet, welke de "populistisch" rechtse (racisten!!1!) Zweden Democraten buiten de deur moet houden is gevallen over een huurwet.
je zou denken dat men viel over het van veiligste land naar gevaarlijkste land van Europa veranderen maar neen.
Nu maar eens zien wat dat met de verkiezingen doet.

Abject | 21-06-21 | 19:19

En er zit een beweging in van links naar rechts, dat is zo merkwaardig.

60 jaar geleden, in de jaren 1950-1960, vond de VVD het een prima idee om gastarbeiders te halen met wervingsverdragen. Eerst uit Spanje en Italië. Werkgevers zagen liever Turken en Marokkanen omdat ze goedkoper waren en makkelijker in te zetten. En daarom ook zolang mogelijk hier houden zonder enige lange termijn visie natuurlijk -dat zoekt de samenleving later maar uit.
Toen was de PvdA kritisch met het oog op verdringing van Nederlandse werknemers en de druk op lonen. Daarom wilde de PvdA dat gastarbeiders maar twee jaar mochten blijven. VVD en de werkgevers bedachten allerlei trucs om dat te omzeilen. Toen er in 1973 meer dan 10.000 waren sloot het nieuwe kabinet van Den Uyl direct na aantreden, de grenzen voor nieuwe gastarbeiders.

In 1979 bedacht het rechtse Kabinet Van Agt-Wiegel migranten en Nederlanders gelijk moesten worden behandeld. De inkomenseis was niet meer nodig om het gezin te laten overkomen. En integratie vonden ze overbodig.

Dus dit heeft een lange geschiedenis, die niet speciaal links of rechts is. Merkwaardig hoe dat loopt.

kloopindeslootjijook | 21-06-21 | 19:19 | 5

Best een interessante en leerzame bijdrage.

ratelaar | 21-06-21 | 19:45

Premier den Uyl heeft het besluit genomen voor gezinshereniging wat betreft Turkse en Marokkaanse gastarbeiders, het begin van alle ellende.

B. Randnetel | 21-06-21 | 20:08

@skoftig | 21-06-21 | 19:37: Links is heel breed, meestal komt het inderdaad op voor de mensen. Waar rechts (ook breed) doorgaans opkomt voor het individu c.q. bedrijven.
De PVV is bv keihard een linkse partij, 1 soort van rechts standpuntje hebben (tegen migratie zijn of dit willen beperken is niet links vs rechts, dat is conservatief vs progressief, een veelal vergeten dimensie van de politiek).

"Links" is in Nederland, het VK, Frankrijk, Duitsland, de VS een tiental jaar geleden massaal een bepalade richting opgeslagen. Het heeft vrij weinig met het klassieke links vs rechts te maken, het is een facistische vorm van socialisme. Links heeft in het westen nogal een paar keer kei en keihard verlopen. De Nazi's bv (waren gewoon links hoor, laat je niet wat anders wijsmaken) en in de decennia daarop het communistische blok van Rusland.

En omdat links zulke paradijzen op aarde ontwikkeld heeft (lol) proberen ze het nu al een tijdje opnieuw.

Het zal mij het allerminst verbazen als Rusland en/of China hier gewoon deels achter zitten en proberen het westen van binnenuit omver te werpen. Als wij namelijk in een revolutie of burgeroorlog belanden, krijgen die 2 in de rest van de wereld namelijk vrij spel.

Shadowzz | 21-06-21 | 21:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Laten we eens een onderzoekje doen.

Hang in het Vondelpark op een zonnige zondagmiddag een paar camera's op bij een paar bankjes.
Haal een stuk of 50 jongens op uit de Bijlmer en zet ze rond het ene bankje. Geef ze een paar flessen Captain Morgan.
Haal voor bij het andere bankje een stuk of 50 matties uit Nieuw West en laat ze daar lekker chillen.

Kijken hoe lang het duurt voordat de ME komt...

Een multiculturele samenleving is erg leuk voor de buhne, maar niet voor ons-soort-mensen.

Expreiment 2: Charter ongeveer 50 zwartgehoofddoekte dames. Geef ze iedere E20,-- en laat ze los in de Negen Straatjes. Zeg dat ze steeds met zijn tienen tegelijk een boetiekje binnen gaan. 10 er uit en meteen weer 10 andere in dezelfde winkel. En zo de hele zaterdagmiddag lang.

Een kijken wanneer de politie komt...

Haberdoebas | 21-06-21 | 19:18

In een ander Scandinavisch land, Zweden, is vandaag de (linkse) regering gevallen.

ultraman | 21-06-21 | 19:17
-weggejorist en opgerot-
remcovanderpoel | 21-06-21 | 19:16 | 4

Doe mij maar grammetje

Transgender-Airlines | 21-06-21 | 19:17

Dit is nieuws man! Wist ik niet!

sjef-van-iekel | 21-06-21 | 19:19

Ik heb nog zo gezegd: kijk uit voor een overdosis.

MAD1950 | 21-06-21 | 19:22
▼ 1 antwoord verborgen

Je kunt dus 100.000 keer hoogleraar zijn. En ooit ook een dissertatieprijs hebben gewonnen. Maar dat biedt dus geen garantie dat in zo'n hoofd geen rare denkbeelden kunnen ontstaan.

jochum1980 | 21-06-21 | 19:14 | 1

En nu maar hopen dat dit DK ter oren komt dat hun beleid racistisch is. Wordt een leuke rel,rechtzaak.

ger1306 | 21-06-21 | 19:20

Kan Erik Blauwbaard Nederland niet even veroveren? Of anders, kan ik asiel aanvragen in Denemarken? Zelfde regio immers.

Rest In Privacy | 21-06-21 | 19:14

Denemarken en Zweden zijn al zo divers en inclusief dat we een grote toevloed van blanke racistische Scandinavische vluchtelingen mogen verwachten. En die eisen natuurlijk niet alleen een huis met Miele, maar ook met sauna.

Nivelleermarionet | 21-06-21 | 19:14

Ik blijf het zeggen: het is juist asociaal om jonge gezonde migrantenmannen en hoger opgeleiden hier op te nemen.

De landen daar blijven onderontwikkeld als de fysiek sterksten en de slimsten er vertrekken j de ouden van dagen en moeders met kroost achter blijven.

Over 50 jaar wordt er in het Westen schande van gesproken dat met dit toeliet en worden desbetreffende politici verguisd en gecanceld

Roos | 21-06-21 | 19:13 | 4

Die Brus schrijft groot ontzag te hebben voor Afrikanen die in Afrika een toekomst opbouwen. Dan zegt hij dus eigenlijk: goed dat je daar blijft. De logica van het stuk rammelt.

Hij beschrijft Afrika als 1 grote hel. Europa vindt hij kennelijk superieur. Is hij dan naar eigen maatstaven geen racist?

Rest In Privacy | 21-06-21 | 19:25

@Sitting_targets, spot on! Dat is precies de dubbele moraal.
In de middeleeuwen waren wij ook nog niet zo ver. Stel je voor dat er een mogendheid was geweest die ons toen hij de hand had genomen. Dan waren wij geen stap verder vooruit gekomen

Derdewereldlanden kun je daarmee vergelijken. Je moet ze hun eigen ontwikkeling en voortgang ook gunnen.
Door te zeggen, ach ja daar is het zo'n ellende, kom maar hier en by the way we kunnen nog wat handjes gebruiken, stel je als westers land superieur op.

En juist dát is racisme!

Roos | 21-06-21 | 19:39

Er zijn cynische critici, die stellen dat de VS met opzet de kanshebbers (met opleiding en ontwikkeling) middels een speciale regeling een werkvisum voor de VS aanbied. Op deze manier houdt je die landen "klein" en hebben ze de VS nodig voor hulp, voedselhulp, leningen enzovoorts. In ruil voor deze hulp, kan de VS het tekenen van verdragen, het in- en doorvoeren van sociaal-maatschappelijke wijzigingen (liberal values), het ter beschikking stellen van grond voor militaire basis/bases (naast deze bases staat altijd een bordeel dat gevuld moet worden door lokale dames), toestemming voor het illegaal (onder de radar) opstijgen en landen van vliegtuigen, toestemming voor het laten opereren van de CIA op eigen grondgebied, safehouses, biologische laboratoria (biochemische oorlogsvoering), verplicht wapens en wapentuig kopen bij VS bedrijven, het steunen van de VS in de VN (stemmingen), het tegen dumpprijzen verkopen aan de VS van bodemschatten, het vestigen van VS bedrijven waarbij wet- en regelgeving wordt opgeschort, enzovoorts.

Deze landen zullen nooit een bedreiging vormen voor de VS, op welke vlak dan ook.

Arachne | 21-06-21 | 20:05
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist en opgerot-
remcovanderpoel | 21-06-21 | 19:12 | 2

Ja. Ik heb wel eens moeite met mensen die anders denken of anders geloven. Maar met de huidskleur heeft dat geen flikker te maken. Het enige wat ik graag zie is dat mensen blank denken. En dat kan. Ik ken een aantal (zwarte) geadopteerde mensen die gewoon normaal doen. Omdat ze hier normaal zijn opgevoed.
Dan nog even over het geloof. Er zijn een boel mensen die een hekel hebben aan Jehova's. Ik sta die mensen altijd vriendelijk, doch duidelijk te woord. Zij verkondigen hun geloof toch heel anders dan Marokkaanachtigen die mooie dames in luchtige kleding uitschelden en naroepen met hoer.

Leptob | 21-06-21 | 19:11 | 3

Ah, dus die opgeschoren kapseltjes, dat zijn eigenlijk Islam-getuigen, die op straat het Woord verkondigen.

skoftig | 21-06-21 | 19:12

'Marokkaanachtigen' .... En wat zijn wij dan? 'Boreaalachtigen'? Of toch meer 'SBS6-achtigen'. Hahaha...

Red shirt | 21-06-21 | 19:20

Jehova's zijn echt niet leuk hoor. Ze doen zich keurig voor maar het gaat er vreselijk aan toe daaro.

kleybeuker | 21-06-21 | 20:01

Ik ben geen racist en behandel mijn negers goed.

skoftig | 21-06-21 | 19:09 | 2

Aldus een gepikeerde Frank de Boer.

Sliptong | 21-06-21 | 19:27

Crap. Ik moest lachen.

blikjegrolsch | 21-06-21 | 21:00

Allemaal bij Brus in huis dus?

knutsel_ | 21-06-21 | 19:09 | 2

Ruimte zat, ongetwijfeld.

Papa Jones | 21-06-21 | 19:13

@Papa Jones | 21-06-21 | 19:13: Alleen jammer dat hij in Grunn woont, tenminste daar ga ik dan maar van uit.

knutsel_ | 21-06-21 | 19:24

Dat hoor ik de rechtgeaarde onverholen Linkshund nu echt altijd zeggen: 'Ja, het migratie probleem is complex. Máár...'

Het is een enorm doorzichtige disclaimer om de tegenstanders van hun zieke mening een beetje te pleasen.

Want daarna gaan ze gewoon verder met het onbegrensd importeren van kans-, wil-, en talentlozen,of pleiten daarvoor.

Ze proberen het helemaal niet eens anders te doen. Of in te zien dat het eigenlijk zelfs gewoon anders moet.

Nee, zij zijn links. Zij weten wat het beste is. Zij drammen door. Zij willen in de regering ondanks verlies bij de verkiezingen.

En die begripvolle woordjes over dat ze snappen 'dat het probleem complex is' zijn slechts voor de bühne.

Realism Is All | 21-06-21 | 19:09 | 1

Inderdaad. Dat zinnetje. "Ja, het migratie probleem is complex" en dan dat dooddoenertje "Maaaaarrrrr...." waarmee men dan per direct elke vorm van discussie weg neemt.

Lorejas | 21-06-21 | 19:23

Mensen moeten een woordenboek kopen en racisme eens opzoeken, want dat woord betekent tegenwoordig ook linksdraaiende yoghurt.

menage | 21-06-21 | 19:08

Hoera!! Ik ben ook een racist.

Veiligheidsslot | 21-06-21 | 19:06 | 1

* dansje doet * ?

Lorejas | 21-06-21 | 19:18

De NRC polariseert doorrrrr

amateurrr | 21-06-21 | 19:06

Mensen moeten eens gaan beseffen dat we niet de hele wereld kunnen herbergen, we hebben al problemen genoeg met de huisvesting en de gezondheidzorg.

zilverrug | 21-06-21 | 19:06 | 1

Als ik het artikel juist interpreteer mag u nu RACIST! genoemd worden, gefeliciteerd, welkom bij de club!
Ik geraak hier spontaan van in Sinterklaasstemming.

Veepert | 21-06-21 | 22:03

Het NRC is een linkse racistische kudtkrant die louter door mensen met bedenkelijke geestestoestand nog gelezen wordt. Niet meer te serieus nemen.

whitechocolateface | 21-06-21 | 19:05 | 3

U heeft de lagere school afgemaakt?

Red shirt | 21-06-21 | 19:31

@Red Schort: en waarom deze vraag? Iedereen mag een mening hebben toch? Dat deze niet de jouwe is is wat anders.

Lorejas | 21-06-21 | 19:36

@Red shirt | 21-06-21 | 19:31: ah een linkse trol met rood shirtje voorzien van hamer en sikkel.

whitechocolateface | 21-06-21 | 19:37
-weggejorist-
JantinedeKoning | 21-06-21 | 19:05

Als Deens asiel beleid racisme is, wat is de Nederlandse vootrekkerij van .eu/
.au/.ca/.jp/.mc/.nz/.uk/.us/.va/.kr bij arbeidsmigratie dan?

dugo | 21-06-21 | 19:05

Er kan bij de rijksuniversiteit Groningen wel een faculteit dicht. En deze "hoogleraar" en al zijn "studenten" kunnen wel zinvol werk gaan doen zoals loodgieter, bollenpellen, tomatenplukken etc.

discriminazie | 21-06-21 | 19:05 | 1

en niet te vergeten, allemaal illegale migranten in huis nemen en verzorgen want dat is wat ze willen. (dat een ander doet).

ChalinaRosa | 21-06-21 | 19:19

Joost heeft gewoon gelijk. Hoop dat JA21 goed scoort tijdens gemeenteraadsverkiezingen in Mokum volgend jaar. Die Kevin Kreuger van hun fractie is ook goed bezig

Dreeke | 21-06-21 | 19:04 | 2

Hoi Kevin. Dit ligt er wel erg dik bovenop.

espan | 21-06-21 | 19:06

@espan | 21-06-21 | 19:06: haha nee hoor , ik woon niet eens in Mokum . Ben ik 16 jaar geleden ontvlucht

Dreeke | 21-06-21 | 19:29

"Sinds juni 2019 wordt Denemarken bestuurd door een sociaaldemocratisch minderheidskabinet onder leiding van Mette Frederiksen. Het kabinet heeft steun van vier partijen, zoals het links-liberale Radikale Venstre. De sociaaldemocraten (Socialdemokraterne, SD) wonnen de verkiezingen van 2019 door in te zetten op een strenger migratiebeleid en investeringen in het Deense welvaartsstelsel. Frederiksen volgde de links-liberaal Lars Løkke Rasmussen op." Nou bijt je hier maar even op stuk linkse rakkers.

Sliptong | 21-06-21 | 19:04

Hier in Oostenrijk heb je geen racisten, ze hebben gewoon een hekel aan elke buitenlander.

skoftig | 21-06-21 | 19:03 | 1

In Oostenrijk is een ieder, ongeacht geloof, huidskleur, achtergrond, gewoon niet welkom. Staat in de Grondwet

Sliptong | 21-06-21 | 19:05

De racisme kaart is zo vaak getrokken, door Jan en alleman, dat het z'n lading al lang heeft verloren. Het is tot een geuzennaam verworden. Natuurlijk ben ik een racist. Minderheden hebben met steun van blank capitulatie volk, met een schofferend grote waffel en vaak met veel argressie zo veel eisen gesteld en ingewilligd gekregen dat het de hele samenleving kromgetrokken heeft. Daardoor juist heb ik een behoorlijke aversie gekregen tegen die minderheden. Wie zaait, zal oogsten... en ooit de rekening gepresenteerd krijgen.

Nederlanddraaitdoor | 21-06-21 | 19:03

Dus Marcel Brus discrimineert Denen? Wat een racist!

Mahatma | 21-06-21 | 19:02

Het hoogleraarschap is ook niet meer wat het geweest is. Al was internationaal recht altijd al een beetje een "ik weet eigenlijk niet wat ik wil"-studie.

Muxje | 21-06-21 | 19:01 | 2

Hangt er maar helemaal vanaf over welk hoogleraarschap je hebt.

kloopindeslootjijook | 21-06-21 | 19:03

Meneer woont ook lekker veilig in een witte buurt. Isotoopdenken.

Sliptong | 21-06-21 | 19:06

Het mooie is dat dit beleid van links tot rechts gesteund wordt om de Deense samenleving te behoeden voor toestanden als in Nederland, België, Zweden, Frankrijk, Duitsland, Engeland etc. Slimme mensen die Denen en een ongelooflijke domme, naïeve zak stront van een 'hoog'leraar.

Sliptong | 21-06-21 | 19:00
-weggejorist-
isitsoornot | 21-06-21 | 19:00

Deze meneer kan mijn ballen likken.
En ja, dit is de gecensureerde versie.

Netter dan dit lukt het mij niet het te formuleren.
Waarschijnlijk omdat ik maar een racistische tokkie ben.

Rohin | 21-06-21 | 19:00

Ik zie niet het verschil tussen 20 jaar op een huis moeten wachten door de huisvesting van asielzoekers, of je huis uitgetrapt worden vanwege de huisvesting van asielzoekers eerlijk gezegd.

In beide gevallen kun je fluiten naar een woning.

Papa Jones | 21-06-21 | 19:00

Eerdmans gaat nog heel ver komen met zijn JA21. Een redelijke gematigde man die heel normale dingen zegt. Die nodig zijn, maar door allerlei mentale ziektes en blokkades in de Nederlandse politiek toch niet gedaan worden.

Rest In Privacy | 21-06-21 | 18:59 | 5

@Sans Comique | 21-06-21 | 19:03: Dat had ene M. Rutte ook toe hij partijleider werd.
Trouwens, nog steeds eigenlijk.

Montgomery Burns | 21-06-21 | 19:13

@Montgomery Burns | 21-06-21 | 19:13: Eerdmans zegt zelfs dezelfde dingen die VVD-ers zeggen. Tot ze aan de macht komen, dan veranderen ze in D66-ers. Dat zal bij Eerdmans niet anders zijn.

espan | 21-06-21 | 19:16

@Sans Comique | 21-06-21 | 19:03: Hij kan de zaken aardig verwoorden. Blijft voor mij toch een flapdrol.

meneer der meneren | 21-06-21 | 19:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een enorm jank-artikel met lege platitudes van marcel brus.
Tweede wereldoorlog, humaniteit, een “vreselijke genocide”, racisme en dictatuur

Weten we zeker dat het niet ooit Maartje Brus was want hij lult als een wijf
En weten we zeker dat ie echt een hoogleraar is?

Transgender-Airlines | 21-06-21 | 18:59 | 1

Misschien is dít Akwasi wel!

marcoplarco | 21-06-21 | 22:08

Dat ze haatsmurf nog niet uit de tekenfilms geknipt hebben.

Sinclair | 21-06-21 | 18:59 | 1
-weggejorist-
Sans Comique | 21-06-21 | 19:06

Opvang in de regio dus. Hoe komt die Eerdmans daar toch op? Raar dat er in Nederland geen politici rondlopen die daar al jaren voor pleiten.

espan | 21-06-21 | 18:57 | 2

VVD en CDA pleiten daar ook voor.

Papa Jones | 21-06-21 | 19:01

@Papa Jones | 21-06-21 | 19:01: Pleiten wel, maar actief proberen te realiseren ho maar. Net zoals de linkse kliek heeft VVD en CDA ook ontdekt hoe lucratief de asielindustrie is.

Misschien moeten we tol gaan heffen, een container hardhout en je mag er in.

Andersdenkend | 21-06-21 | 19:26

De oprechte vraag wordt zo langzamerhand; Wat let de blanke om zich als racist te gaan gedragen?

Het maakt niet uit wat je doet, het verwijt blijft toch hetzelfde.

netniet | 21-06-21 | 18:57 | 4

@Wybe Wabes Abbema | 21-06-21 | 19:00: is pas maar op. Het OM kan dit als een uitdaging zien.

Rohin | 21-06-21 | 19:01

En je gedraagt je niet anders dan de rest.

Sans Comique | 21-06-21 | 19:07

Lijkt me een prima idee! En racisme kun je ook uiten richting zon flapdrol-hoogleraar. Een goed begin zou zijn om die faculteit maar op te heffen. Die producent toch maar onzin.

discriminazie | 21-06-21 | 19:08
▼ 1 antwoord verborgen

Don't be a racist: Hate everyone.

TonAlias | 21-06-21 | 18:54

Ben benieuwd hoelang het racisme narratief nog houdbaar blijft. Alles is racisme. Zoals Syndrome als zei in the Incredibles, 'If everyone is special, no one is.'

kees1386 | 21-06-21 | 18:54

Hadden we in Nederland maar een partij zoals de Deense PvdA.

Brabeaulander | 21-06-21 | 18:53 | 2

Ploumen is het tegenovergestelde, een ouderwetse wittemannenhater

thanseeuwen | 21-06-21 | 19:03

De Deense PvdA is ten dele gekeerd OMDAT ze de kiezers kwijtraakten.
Niet omdat ze van inzicht veranderd zijn.

Arachne | 21-06-21 | 19:53

Het zal me een zorg zijn of ze me een racist vinden of niet. Niet mijn probleem.

TonAlias | 21-06-21 | 18:53

Wie niet tegen de witmang is, is racist.

Ceristimo | 21-06-21 | 18:52

Joost Eerdaags lijkt mij een populist die standpunten debiteurt waarvan hij denkt dat zijn doelgroep die wil horen. Er zijn meer vissers in deze vijver waarvan Wilders en Baudet wellicht de bekendste zijn. Ze praten ook neerbuigend over intellectuelen, dat zegt vaak al genoeg. Er is een publiek voor populisme in NL en EU. Het is goed dit te realiseren en te waken voor excessen.

Red shirt | 21-06-21 | 18:52 | 8

Elke politicus is een populist; orakelen allen standpunten die hun doelgroep graag willen horen. Tot zo ver weer een prachtige tegel van Red Shirt.

Lorejas | 21-06-21 | 19:06

@VolleBak | 21-06-21 | 19:00: Die twee hebben weinig met elkaar te maken. Iemand wordt geen intellectueel door onder begeleiding een dissertatie te schrijven.

Red shirt | 21-06-21 | 19:13

@Red shirt | 21-06-21 | 19:13: Nee? Hoe dan wel? Door de Juiste Mening te hebben? Ik stel voor dat je meegaat met het eerste de beste away team en, zoals het een goed Red Shirt betaamt, niet terugkomt.

Mbovenka | 21-06-21 | 19:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Nou we gaan vanaf begin augustus weer wekenlang genieten in Denemarken.

likdoorn | 21-06-21 | 18:51

Titel van het NRC-artikel:

"Ontkennen asielrecht is onverholen racisme".

Belachelijke stelling. Fijn dat dat al in de titel staat, scheelt weer ergernis + verloren leestijd.

Papa Jones | 21-06-21 | 18:51 | 5

Het zou racisme zijn als je wel vindt dat voor Europeanen geen eventuele opvang in de regio geldt. Dus dat Europeanen dus wel asiel moeten kunnen aanvragen in Afrika enz.

Ik vraag me trouwens af wat er gebeurt als je als Nederlander asiel aanvraagt in Ghana.

Rest In Privacy | 21-06-21 | 19:08

Ja precies

Beste_Landgenoten | 21-06-21 | 23:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Proud to be racist.

langelat | 21-06-21 | 18:50 | 4

Same here!

discriminazie | 21-06-21 | 19:09

Idem!

Lompelul | 21-06-21 | 20:04

Count me in!
Je suis danois!!!1!1

hangtiet met knoop | 21-06-21 | 20:09
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist en opgerot-
nobodiesunmighty | 21-06-21 | 18:49 | 1

Het maakt niet uit of het waar is. JA21 moet zsm een negatieve lading krijgen want voor je het weet zijn er weer verkiezingen.

frickY | 21-06-21 | 18:49

Ik heb vlechtjes in mijn haar, dus ben al een enorme racist. Net als dat Tiktok mokkel, Lies Zhara, die verwijderd is van Tiktok wegens cultural appropiation: Vuile racist!

JWZ_JMK | 21-06-21 | 18:47 | 2

Ik heb zo’n hekel aan cultural appropriation. Ik vind het ook niet kunnen andermans cultuur zomaar te jatten. Laats zag ik bijvoorbeeld een mevrouw met donkere huidskleur op straat lopen. Nou, die heb ik natuurlijk onmiddellijk de westerse kleding van het lijf gescheurd, en vervolgens twee Biafra-kindjes met van die vliegjes in hun oogjes in handen geduwd en d’r voor een - uit koeienstront gemaakte - hut gezet, maar néééé; was ík weer de racist. Ik snap er weinig meer van.

Ceristimo | 21-06-21 | 20:24

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl