Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Groene energie slechts een druppel op een door fossiele brandstof opgewarmde plaat

Windmolens en zonnepanelen dragen nauwelijks bij

De windmolens hakken fanatiek elke zeldzame vogel in stukjes en zonneparken liggen als een verstikkende deken over groen grasland. Daardoor krijgt u misschien de illusie dat we er al bijna zijn met die energietransitie, maar dat valt tegen. Het resultaat van al deze investeringen: een magere vier procent van alle energie in Nederland. Vier! Op één hand te tellen! Dat betekent dat we 25 keer zoveel zonnepanelen en windmolens moeten plaatsen om heel Nederland op deze groene manier van energie te voorzien en dat terwijl er nu al een juridische veldslag plaatsvindt rond iedere geplande windmolen. Aangezien het verbranden van natuur biomassa ook wordt meegerekend bij de 'energieverbruik uit hernieuwbare bronnen', kwam dit totaal in 2020 uiteindelijk uit op 11,1 procent, wat vooral benadrukt hoeveel biomassa we verstoken. Helaas eiste de EU dat we afgelopen jaar al op 14 procent hernieuwbare energie zaten, dus kochten we de missende 16 terawattuur aan groene energie uit Denemarken voor het luttele bedrag van 200 miljoen euro. Het mag wat kosten om aan de EU's papieren werkelijkheid te voldoen. Dus nu snel weer een bos in de biomassacentrale proppen, anders moeten we eind dit jaar weer bij de Lego-makkers aankloppen met een zak geld. 

Social

Reaguursels

Inloggen

Jôh

Kernsplijter | 01-06-21 | 13:52

De Noren en Denen lachen zich rot, groene stroom maken en zelf gebruiken, en lekker geld van de sukkels in Den Haag, omdat die jaren geleden zo stom waren om in Brussel bij het kruisje te tekenen.
De mondiale energiebehoefte is intussen veel te hoog om dat met bossen opstoken op te vangen, maar ja, weten politici veel? Dus bossen kappen zal waarschijnlijk pas stoppen als wetenschappers waarschuwen dat de mondiale ontbossing meetbaar is via de satelliet. En dan komt er een olifant met een lange snuit, ..

Harry.Langezwaal | 01-06-21 | 13:46

Goegel zegt: Biomassa bestaat uit allerlei organische materialen, zoals hout, gft-afval, maar ook plantaardige olie, mest en speciaal hiervoor verbouwde gewassen. Bij het verbranden van biomassa komt CO2 vrij, net als bij aardgas, olie en kolen.
Dat hout is lache. Er worden bossen gesloopt in Scandinavië en de houtsnippers en dierensnippers gaan per CO2 neutrale zeilboot naar Nederland alwaar het wordt verbrand om electriciteit op te wekken. Masterbrein hierachter Diederik Samsom als lobbyist voor een betere wereld.

squadra | 01-06-21 | 13:12

Kost ontzettend veel maar dan heb je ook erg weinig.

Baksteenbakker | 01-06-21 | 11:10

Mensen met zonnepanelen op hun dak zijn en worden elkaars concurrent. Prijsdruk zal het gevolg zijn. Salderingsregeling gaat verdwijnen. Met zonnepanelen zal je straks btw moeten gaan betalen. Immers je krijgt ook btw terug. Administratiekosten drukken de "winst" nog verder. Er zal betaald moeten worden voor gebruik van het netwerk. Zonnestroom zal lager geprijsd gaan worden dan "altijd beschikbare stroom". Er zal straks commissie betaald moeten worden voor verkoop van je stroom. Ingewikkeld? Klopt, maar dankzij slimme meter mogelijk.

Sierstrip | 01-06-21 | 11:09 | 5

Er is al een voorzet gedaan. Alle zonnepaneel houders zijn in 2020 automatisch in de KOR geschoven én zijn per definitie aangemerkt als ondernemer. Als de saldering worsd afgeschaft zal ook de KOR weer verder worden afgebouwd en U gaat betalen als "ondernemer".

boerk | 01-06-21 | 12:12

@Joris Beltsin | 01-06-21 | 12:04: Dan ga ik nog een keer douchen en daarna duw ik mijn vrouw eronder , of zei duwt mij eronder, of samen, of de hond, dan is het water wel op. Weet ik veel. Ik heb gewoon geen zin om transport kosten en btw te betalen. Als ik niets aan de energie heb, nah dan niet. Misschien als ik ooit een auto op waterstof koop dat ik dan eiguh waterstof maak ofzo.

Snertjong | 01-06-21 | 13:11

@Snertjong | 01-06-21 | 13:11: Dat gaan er meer doen. Of airco's plaatsen. Als de wet van behoud van energie bestaat, bestaat de wet van behoud van vervuiling ook.

Sierstrip | 01-06-21 | 13:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Brokkelstenen kademuren.
Schilderachtig.
Och, een lekje meer of minder.

hallevvezool | 01-06-21 | 10:47

Wel lekker goedkoop ingekocht: 1,25 cent per kwh. Daar kan geen enkele centrale mee concureren.

Zult-eter | 01-06-21 | 10:14

"Nu 4% groene energie, dus we moeten 25 keer zoveel hebben om in onze totale behoefte te voorzien", is een foute redenering. Pieken en dalen zijn zo groot dat je veel meer nodig hebt om een constante energie leverantie te garanderen. In december levert een zonnepaneel slechts 1/10 hoeveelheid energie op in vergelijking met juni. Om aan de piekbelasting te kunnen voldoen heb je dus 250 keer zoveel zonnepanelen nodig.

Duitsland heeft kerncentrales gesloten en daarvoor in de plaats zonneweides aan gelegd. De CO2 uitstoot nam per saldo enorm toe omdat de steenkoolcentrales overuren moesten maken om de slechtweer dagen te compenseren.

Ik ben blij met mijn eigen zonnepanelen (dankzij subsidies een uitstekend rendement), maar het heeft mij ook doen inzien dat zonnepanelen niet de oplossing zijn.

ED-209 | 01-06-21 | 10:12 | 2

Houdt u het maar op 1/20e à 1/30e in december - februari, maar ok, een overkapte tuin heeft voordelen, en de explosies van trafokasten in de zomer wordt vast prachtig. In Australië kreeg je geld voor het leggen van panelen, en inmiddels geld als je de netbeheerder toestemming geeft om de af te schakelen als er te veel stroom is. M.a.w. ons voorland; panelen leggen kost geld (subsidie), en panelen afschakelen kost geld (ander tarief). U mag hooguit 2x raden wie dat gaat betalen.

Harry.Langezwaal | 01-06-21 | 13:53

@Harry.Langezwaal | 01-06-21 | 13:53: afschakelen? Nee hoor dat gaat hier stiekem.. de-rating op spanning en/of frequentie. De inverters gaan terug naar bijv 60% (of minder).

boerk | 01-06-21 | 18:16

Onwil. In Duitsland halen ze veel hogere percentages.

Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 09:46 | 1

Met bruinkool ja

Hollandse_blauwe | 01-06-21 | 09:53

Biomassa is helemaal niet CO2 neutral. Er komt gewoon CO2 vrij dat jaren eerder door bomen en planten werdt verwerkt. Dus precies zoals olie of gas.

redanx | 01-06-21 | 09:13 | 1

Alleen kweek je iets sneller een nieuwe boom dan een vat Brent olie.
Als we per tijdseenheid maar net zoveel aangroei hadden als we verbranden, was alles oké. Maar op een bierviltje is al uit te rekenen dat we niet zoveel plek voor bos hebben op onze planeet.

Joris Beltsin | 01-06-21 | 12:10

Ze bouwen een windmolenpark in het noorden van het land. Iedereen denkt dat is voor onze groene energie. Maar toen heeft de minister met een handtekening de opbrengst verkocht aan het datacenter van Google. De opbrengst van een volgend windmolenpark is verkocht aan een datacenter van Microsoft. En de mensen hebben allemaal energiecontracten met groene stroom.

Gek hè, de Nederlander wordt gefopt waar hij bij staat. Allemaal gebrainwashed door de NPO. lijkt wel op die film The Bodysnatchers. Ik stook lekker houtkachel van gratis wegwerppallets en mijn cv ketel staat de hele winter uit. Ik besoaar al 13 jaar €160 per maand, dat is 12x160x13=€24940! Ik lach me een bult!

Twee Jeetjes | 01-06-21 | 08:44 | 2

Mooi hè, en Google en al die andere buitenlandse bedrijven lopen mooi groen weer te spelen ten kostte van onze dure land-bouw grond. Scheelt dat we in ons landje zoveel ruimte hebben die wel wel kunnen missen nietwaar?

Hollandse_blauwe | 01-06-21 | 09:11

Die houtkachel zal snel verleden tijd worden. De vervuiler betaald.... misschien stuurt Rutte u nog wel even een naheffing over de afgelopen 13 jaar!

Hollandse_blauwe | 01-06-21 | 09:14

Gelukkig hebben we geen planeet B nodig omdat het prima gaat met planeet A. Met nutteloze oplossingen voor fictieve problemen hoeven we de aarde dus niet te redden.
Alsof iemand bij hoog en laag beweert dat het vandaag de hele dag droog blijft terwijl het buiten giet van de regen. Maar tja, Gerrit Hiemstra had droog weer voorspeld. Dat gevoel heb ik bij “de klimaatcrisis”. Hoe kan je blijven gillen dat het een crisis is als de zeespiegel niet stijgt, het weer niet extremer is, de bossen gezond zijn, de ijsbeerpopulatie toeneemt, en de temperatuur met zo weinig is gestegen dat niemand daar last van heeft?
Ja, het is iets warmer dan vroeger. Dat heeft ook te maken met de afname van luchtvervuiling (sterkere zonstraling en minder mistbanken), urban heat islands en gesjoemel met meetgegevens. Het menselijk aandeel overdrijven is een kunstvorm geworden, helemaal nu ieder doemscenario van de afgelopen 20 jaar niet is uitgekomen.
Iedere cent die wij onder dwang uitgeven aan windmolens, warmtepompen, biomassa en electrische auto’s is weggegooid geld. Sterker, het zijn centen die het milieu verkloten terwijl het klimaat gewoon zijn ding blijft doen.
Alle klimaatridders zouden zich diep moeten schamen. Als je blijft drammen over de klimaatcrisis, dan ben je een wankel, volgzaam dwaallicht. Of een profiteur. Of een machtswellusteling.

Zeddegeizot | 01-06-21 | 08:24 | 2

Een roepende in de woestijn :-(
Zeespiegel stijgt alleen wel - vroeger konden we naar Engeland lopen.
Verhoogde zonneactiviteit i.c.m. de algen in de zee
En tot slot... wat als het kouder wordt (zoals ze in de jaren 80 dachten - maar dat was geen goed business-model) - maar het is out of our hands sowieso

parterretrap | 01-06-21 | 09:05

Hear, hear.

Harry.Langezwaal | 01-06-21 | 13:57

Milieufanatisten en corrupte politici die bakken met geld verdienen met contracten, stoken nog liever het hele Amazone gebied op dan dat ze willen meedenken over een paar kerncentrales. Alle achterlijke EU afspraken over het klimaat kunnen ruimschoots gehaald worden door een paar van die centrales te bouwen maar er zijn gewoon teveel individuele belangen die het tegenhouden.

ILF2 | 01-06-21 | 08:06 | 1

Als jij er nou eens eentje bouwt die er morgen staat dan praten we verder.

TheManiac | 01-06-21 | 08:19

Laten we al die duurzame energie meteen gebruiken voor het minen van bitcoins. Dan schiet het tenminste lekker op met die klimaatverandering. Palmbomen langs de Rijn, ik kan niet wachten.

Beste_Landgenoten | 01-06-21 | 07:51

Gore leugen. Het is een leugen dat windmolens en zonnepanelen nauwelijks bijdragen.
Windmolens en zonnepanelen verhogen de co2 uitstoot door toename van gebruik fossiele brandstof. Hoe meer windmolens/zonnepanelen des te meer fossiele brandstof nodig is het electriciteitsnetwerk op peil te houden. Zowel in Denemarken als in Duitsland zijn ze er nu door praktijkcijfers achter wat diverse (onafhankelijjke) wetenschappers al hadden voorspeld.
Zoek eens Cees Le Pair en bekijk zijn bevindingen....... Zonnepanelen (ik heb ze zelf; goed voor mijn portemonnee, dank U) en windmolens is een heilloze weg.

Toeja | 01-06-21 | 07:48 | 3

Zonnepanelen zijn, als ik het dus goed begrijp, enkel goed voor mijn portemonnee?
Ik twijfel nog steeds of ik die dingen wel moet kopen; je zult zien dat er dan plots vanaf januari 2022 ingesteld wordt dat eigenaren van panelen (enkel particulieren, uiteraard) plots een belasting o.i.d. moeten gaan betalen.
Linksom of rechtsom, de burger moet een poot uitgedraaid worden.

EEnzame SchizofrEEN | 01-06-21 | 07:54

@EEnzame SchizofrEEN | 01-06-21 | 07:54: Zonnepanelen goed voor je portemonnee: ja, zo lang het salderen mag van onze Roverheid.
Maar dat gaat natuurlijk verdwijnen, zeker met de dubbele slimme meter.

Er komt een meter die bijhoudt wat je verbruikt (a 22 cent per KwH) en een meter die bijhoudt wat je panelen leveren (a 4,5 cent per KwH want zonder belastingen)
Terugverdientijd panelen keer 4 = ruim 30 jaar. Dus denk na of je ze neemt.

trouwens: het is Kees met een ''K''. Kees le Pair. Excuus

Toeja | 01-06-21 | 08:12

@EEnzame SchizofrEEN | 01-06-21 | 07:54: Als je een warmtepomp hebt, niet nemen ! Vanaf 2023 is het voornemen om de saldering af te schaffen... mede daarom wordt de slimme meter verplicht gesteld. Met 2 panelen is het dagelijkse verbruik wel te compenseren. En als je nachtdiensten draait, zou je overdag je electrische auto kunnen opladen.

Terugverdientijd +20 jaar... en daarna zijn enkele componenten toe aan vervanging - het blijft techniek

parterretrap | 01-06-21 | 09:11

Dus het leeuwendeel van de zg "duurzame" energie wordt nog steeds opgewekt door de biomassa centrales.
Dit zal ook nog wel even door gaan ,aangezien minister Wiebus een langdurige subsidie heeft toegezegd van zo'n 48 miljard euro aan deze "duurzame" energie tak.
Misschien moeten we ook maar eens weer beginnen met turf steken?

Datgingniegoed | 01-06-21 | 07:28

Wat doen zoveel windmolens trouwens met het klimaat? Hoor je de klimaat en opwarming van de aarde gekkies nooit over. Ik bedoel feitelijk onttrek je energie, wat doet dat met luchtstromen die verderop weer ergens nuttig zijn? Verandert toch ook weer het eea door? ..nja ik ga maar weer verder knutselen aan mn perpetuum mobile. Daag.

Gottlob | 01-06-21 | 07:09 | 2

Never ending hobby.... nice !

Koning BongoBongo | 01-06-21 | 07:12

Ik zou beginnen met magneten.

mono-culti | 01-06-21 | 07:43

Nog mooier, we zetten met heel veel subsidie nieuwe ontsierende windmolens neer, laten Vattenfall daar geld aan verdienen en vervolgens keuren we het goed om er nieuwe energieslurpende datacenters naast te zetten die al die energie weer opeten (Alleen Wieringermeer bijvoorbeeld eet 75% van de Amsterdamse huishoudens aan energie op).

Als er geen wind is moet die enorme extra energiehoeveelheid trouwens ergens anders vandaan komen, maar daar hebben ze het nooit over, vreemd genoeg. Er is geen journalist die die vraag stelt aan een minister. Gestopt met nadenken ook.

De lobby-afdeling glibberige sales-prietpraat verkoopt dat als 'energie-neutraal' en blijkbaar hebben ze de zaak zo gemasseerd van gemeente tot in den haag dat ze het voor elkaar krijgen en dat er iedereen daar die de meest vanzelfsprekende conclusie trekt : 'hee, dit is gek, hier heeft ons land niets aan' het zwijgen wordt opgelegd.

Dit is zo bezopen, we worden voor de gek gehouden. Eigenlijk is dit een heel slim soort corruptie, slim uitgesmeerd. En ze komen er mee weg ook nog.

kloopindeslootjijook | 01-06-21 | 06:46 | 5

@kloopindeslootjijook | 01-06-21 | 07:18: de enige die wat heeft aan een windmolen is de bank die hem financiert. De leverancier, de club die hem serviced en degene die de grond verkocht. De rest is bullshit en kost enkel geld. Windmolens staan er voor de investeringsmaatschappij.

Denkhetnjet | 01-06-21 | 07:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja, waarom zou je gratis energie willen als je ook gewoon gas en kolen kunt kopen.

nieuwe_Deen | 01-06-21 | 00:28 | 8

@De_Bruyne_Ster | 01-06-21 | 07:04: Ja, in Duitsland hebben ze al een complex systeem ontwikkeld waardoor alle (bijkomende) kosten van molens en zonnepanelen via allerlei omwegen worden doorberekend aan ... de gebruikers ..

Harry.Langezwaal | 01-06-21 | 14:03

@nieuwe_Deen | 01-06-21 | 08:02:
Eens kijken. Jij zegt: "oh ja want bij een ouderwetse centrale was dat gratis."

Ehhhh........ *ik* zeg niet dat er gratis energie is.
*Jij* zegt dat er gratis energie is: "Tja, waarom zou je gratis energie willen als je ook gewoon gas en kolen kunt kopen."

Dus niet de zaken om gaan lopen draaien, om te denken dan gelijk te krijgen ofzo...

peterdh | 01-06-21 | 16:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Waarvan meer dan de helft biomassa. Als we nu alle bomen op de Veluwe omhakken, dan kunnen we daarvoor in de plaats windmolens neerzetten. Zo slaan we twee vliegen in een klap.

Duifmans | 01-06-21 | 00:17 | 2

Maar dan hebben de wolfjes geen plek meer om te wonen.

Rdock | 01-06-21 | 00:44

We zouden kunnen uitrekenen hoe snel biomassa groeit ten opzicht van wat wij wegstoken. En dan zie je dat het geen oplossing is.

kloopindeslootjijook | 01-06-21 | 06:56

200 miljoen... daar kun je 1,8 miljoen Gazanen toch minstens een week van zakken chips mee voorzien...

bisbisbis | 01-06-21 | 00:14

Wat is het probleem?
Sommige dingen moet je overlaten aan mensen/landen die het beter kunnen.
Denemarken in dit geval.
Soort van privatisering, maar dan op Europees niveau.
Nederland is weer goed in, ehm..., belasting dingen?

Endoxa | 31-05-21 | 23:31 | 3

Ik ben in 2000 in Denemarken geweest en toen al geconstateerd dat windmolens daar horizonvervuiling zijn.

Santtulainen | 01-06-21 | 02:20

@Santtulainen | 01-06-21 | 02:20:
Het is vast heel fijn om in je gesubsidieerde Tesla daar langs te zoeven en tevreden kan kijken over wat je land zo allemaal technisch-futuristisch kan.
Op weg naar je mooie dure huis waar natuurlijk geen woep-woep-schaduwen te zien zijn, maar waar je wel de Tesla aan de stekker hangt en de airco aanzet.
De ellende is die groene droom is voor Henk en Ingrid.

kloopindeslootjijook | 01-06-21 | 07:00

Privatisering zorgt alleen voor zichzelf. In de praktijk wil dat nog wel eens zeggen dat de private sector de winst pakt, en de burger/belastingbetaler de risico's loopt en ellende krijgt. We hebben het dan niet over een kleine zelfstandige, meestal, maar de grote jongens die met een glimlach boven hun stropdas wat lopen te regelen en zich rotlachen om die domme overheden.

kloopindeslootjijook | 01-06-21 | 07:08

Ach gewoon wat meer gevallen takjes sprokkelen, aldus ons Frans en ja-knikkende Ploumen.

Zalluf | 31-05-21 | 23:30

Het is heel eenvoudig waarom dit niet goed gaat en niet werkt:
Prof ir Kouffeld, die er verstand van heeft en dit duidelijk uitlegt, gaat niet werken die windmolens
Maxime Verhagen, politicus en natuurkundig onnozel (Max is nu prima opgevolgd door de nog onnozelere Franskie die frans heeft gestudeerd)
De verkeerde beslist

zie KRO Brandpunt Windmolens windhandel deel 2 op YouTube

Doerak | 31-05-21 | 23:26

Deze berekening had onze regering vijftien jaar geleden ook kunnen laten maken. Het verbijsterende is dat ze aan dat klimaatgedoe begonnen zijn met stilzwijgende uitsluiting van kernenergie in de door niets gerechtvaardigde hoop dat het met windmolens en zonneparken allemaal wel voor elkaar kon komen. Wat wind en zon maximaal kunnen leveren was volkomen voorspelbaar.
Dat die Rutte er nog steeds zit en er straks weer zit is wanstaltig. Als er één verdient om aan de schandpaal te worden gezet en dagelijks door het plebs in zijn gezicht gespuugd te worden is hij het wel.

JvanDeventer | 31-05-21 | 23:21 | 3

Hij laat inderdaad met een glimlach een linkse puinhoop achter en gaat er nog steeds mee door.

Rdock | 01-06-21 | 00:46

Rutte is vieze man. Nederland zegt: 'Weg met vieze man'.

jansma28542681 | 01-06-21 | 06:09

Neeheej. We willen voorop lopen met klimaat industrie. Lekker veel centjes verdienuh. Dus doet Rutte het goehoed. Snappie.

Snertjong | 01-06-21 | 12:09

Ach, in de tachtiger of negentiger jaren maakten ze ons bang met de zure regen, wat is daar nu van over gebleven?

zilverrug | 31-05-21 | 23:12 | 5

"wat is daar nu van over gebleven?"
En is dat vanzelf gegaan, of juist door genomen maatregelen.

Maar met de energie gaan we dat niet zo makkelijk oplossen.

kloopindeslootjijook | 01-06-21 | 06:52

@Beste_Landgenoten | 01-06-21 | 00:41: Zure regen is nou juist een mooi voorbeeld van een slecht voorbeeld voor het voeden van klimaatontkenners. Weliswaar was er in de basis een probleem, en dat ging verder dan alleen de samenstelling van neerslag, en is dat vooral met de reductie van zwaveluitstoot in de industrie behoorlijk effectief bestreden. Het op de trom slaan met het voorspelde massale 'Waldsterben' bleek echter veel en veel te overdreven en bleek ook in een veel te platte relatie met zure regen in verband gebracht. Dan is en blijft dat desinformatie, vooral ook omdat de betrokkenen naderhand nooit weer heel veel moeite hebben gedaan voor een net zo'n krachtige tegencampagne om te rectificeren.

sweet_spot | 01-06-21 | 07:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Onhaalbare en overbodige zaak. Helaas duurt het vergaren en verwerken van informatie nu eenmaal wat langer bij debielen.

inCol | 31-05-21 | 23:10

Na mij de Ijstijd. Heeft Ajax nog gewonnen?

Von Knarrenstein | 31-05-21 | 23:05

Degenen die nu zonnepanelen kopen EN een warmtepomp hebben (dus zo'n beetje iedere aanstaande bezitter van een nieuwbouwwoning) gaan er flink op achteruit als vanaf 2023 de salderingsregeling afgebouwd gaat worden (in België is dat reeds gebeurd).

Met 20 panelen scheelt het 900€ op jaarbasis (lagere terugleververgoeding ook wel genoemd invoertarief)... ja, maar de panelen worden straks goedkoper (is het argument), maar het argument dat de energieprijs omhoog gaat, wordt niet gevoerd. Dus... mijn advies, neem geen zonnepanelen meer op het dak als je dief wilt zijn van je eigen portomonnaie

parterretrap | 31-05-21 | 22:56 | 6

@raynematoori
Yup. Als de zon schijnt. Dat was zeker al 5 dagen dit jaar.

peterdh | 01-06-21 | 00:41

@ReyNemaattori | 31-05-21 | 23:47: moet je eens kijken wat je platte dakreparatie kost als daar zonnepanelen op liggen! Wel eens uitgerekend?

Rdock | 01-06-21 | 00:49

@ReyNemaattori | 31-05-21 | 23:47: de meeste mensen hebben geen 5k liggen. Als je na 20 jaar je investering eruit hebt, break-even, dan kan je beter je geld elders beleggen. Een wasmachine kost op 40 graden 17 cent. Dat kan je opvangen met 1 paneel.

parterretrap | 01-06-21 | 09:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Zonnepanelen en thuis accu's. Dit kan (fysiek) bij heel erg veel woningen in NL en lost een heel groot deel van het probleem op. Pomp eens wat geld in die ontwikkeling

Vunzigheid | 31-05-21 | 22:54 | 3

Vandaag heeft mijn installatie 36kWh opgebracht, ik zou dan 3 Tesla Powerwalls moeten installeren voor 7000€ per stuk... en morgenochtend zitten die accu's nog steeds vol - tenzij ik ook 5 wasmachines aanschaf zodat ik stroom verbruik (en misschien nog 1 of 2 auto's opladen...)

parterretrap | 31-05-21 | 23:00

@parterretrap | 31-05-21 | 23:00: Je moet je accu's dimensioneren op je verbruik, niet op wat je oplevert. Je hebt van die 36KWh ook al wel het e.e.a. verbruikt door je vriezer, koelkast, pc, wasmachien of vaatwasser te laten lopen, dus waarschijnlijk heb je aan 2 walls voldoende.

ReyNemaattori | 31-05-21 | 23:59

@parterretrap
Vraagje, wat leverden je panelen vorige week ook toen de zon in geen velden en wegen te bekennen was?

peterdh | 01-06-21 | 00:43

Door de enorme toename van zonnepanelen op daken zullen op zonnige dagen steeds vaker daksystemen worden uitgeschakeld. Mensen zullen dit merken door een afname van de teruggeleverde (saldering) energie. Wanneer in een straat, wijk of buurt veel wordt teruggeleverd zal bij een achterblijvende energievraag vanuit het net, de spanning in het subnet gaan oplopen. Bij circa 253V schakelen de meeste inverters namelijk uit waardoor de teruglevering stopt. Pas als de spanning in de straat weer is gedaald, zal de inverter weer inschakelen. Dit betekent dat de verwachte meeropbrengst van nog meer zonnepanelen in Nederland niet zal plaatsvinden omdat de topproductie plaats vindt op momenten dat de afname minimaal is, hierdoor zal spanningsopdrijving in het lokale net optreden waardoor inverters uitschakelen en de teruglevering stopt.

hetgingperongeluk | 31-05-21 | 22:46 | 1

Dat is in België al het geval daarom heeft de rechter begin dit jaar met onmiddellijk ingang de salderingsregeling afgeschaft. De rechter oordeelden dat het niet zo kan zijn dat netwerk providers met enorme kosten worden geconfronteerd voor upgraden van het net en de klant er ook nog een vergoeding voor krijgt. Nu moet de klant zelf een apart contract afsluiten voor terug levering. In ieder geval een tarief dat veel lager is dan het afnametarief.

JanP999 | 31-05-21 | 22:55

Jah, dat had Lubach natuurlijk ook al uitgerekend, maar mag herhaald worden.
"Dat betekent dat we 25 keer zoveel zonnepanelen en windmolens moeten plaatsen om heel Nederland op deze groene manier van energie te voorzien"
.
Ja dat, maar er is ook nog *gigantische* energie opslag nodig voor de dagen dat het niet voldoende waait en bewolkt is. Metaal accu's gaan het niet redden, en waterstof staat nog in de kinderschoenen qua omzet efficientie, en is een beetje explosief...
.
Wat moeten we dan wel doen...?
Ach, kijk Lubach nog maar eens terug.

hotmint | 31-05-21 | 22:46 | 5

Als je stroom omzet in waterstof en weer terug, dan verlies je 2/3e van de energie. Nog afgezien van de kosten van opslag en omzetten.

DutchLion33 | 01-06-21 | 00:26

@raynematoori
Ja? En wie gaat die dingen in de Sahara onderhouden?

peterdh | 01-06-21 | 00:46

Het idee is dat we die stroom over heel Europa verdelen. Dus als hier het zonnetje schijnt is het misschien bewolkt en windstil in Portugal. En andersom.

Jeroen1234 | 01-06-21 | 10:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Franske......kom er maar in................(zucht).

grapjasz | 31-05-21 | 22:46 | 1

Tuurlijk... oppersmurf Timmerfrans heeft het foute antwoord op al uw ongestelde vragen.

laatmijmaareffe | 31-05-21 | 22:54

Franse kernenergie is helemaal klimaatneutraal

Reden | 31-05-21 | 22:45

Dus Nederland koopt dure groene energie uit Denemerken, waardoor wij aan een `doel´ voldoen, terwijl dit 0,0 van nut is op de totale werelduitstoot aan CO2. Serker nog, ik gok dat de financiële transacties en het energietransport alleen energie gekost hebben. Klasse. Echt, klasse.

JohnFrederikstadtdt | 31-05-21 | 22:39 | 2

Volgens mij is het een of andere boekhoudkundige truc ofzo, die ambtenaren moeten toch ook wat bedenken.

zilverrug | 31-05-21 | 23:07

Maar inkopen was nog de minst slechte "oplossing". Nu nog even over de andere "oplossingen".

dihydrogenmonoxide | 31-05-21 | 23:43

Welke lulhannes is ooit akkoord gegaan om aan die klimaatdoelen te voldoen?

Deflatiemonster | 31-05-21 | 22:33 | 2

Dat zal Rutte wel zijn

wapster | 31-05-21 | 22:39

@wapster | 31-05-21 | 22:39:
"Waar mag ik kriebelen? Oh, bij het kruisje waar mijn naam staat? Jahahaha, ga ik wel doen hoor, hahaha!" Zo, getekend, had ik nog een inlegvelletje of heb ik daar straks geen herinnering aan?

Jan, Leiden | 31-05-21 | 22:52

Hoeveel verdient Sywert (ook CdA) hier aan, of is deze keer een andere corrupte CdA'er aan de beurt om te mogen cashen?

dathoujetoch | 31-05-21 | 22:09

Het kost wat, maar dan heb je ook niks

namur62 | 31-05-21 | 22:09

Nucleaire energie is op dit moment de enige uitkomst.

Caesar.is.Keizer | 31-05-21 | 22:05

Tweede topic vandaag over energie. Ik schreef in vorige topic al hoe weinig die eventuele nieuwe biowaterkoker zou bijdragen aan warmte. Zit bij dit grafiekje trouwens ook brandstof/energie verbruik van auto's? Is bijna niet meer te scheiden straks of electriciteit naar een huishouden of naar de auto gaat. En waar vallen al die (transport)pallet verbrandende kachels onder? Kernenergie lijkt me toch wel nodig. Jammer dat bouw van een nieuwe energiecentrale ook nog eens 15 jaar uitloopt (zie Finland).

Hadena | 31-05-21 | 22:04 | 1

Vroeger konden ze dit vlugger, Borselle is in 4 jaar gebouwd van 1969 tot 1973

Doerak | 31-05-21 | 23:07

Hoezo 25x zoveel windmolens en zonnepanelen? Dat is alleen als er ook verliesloze opslag mogelijk is om momenten met te weinig wind en te weinig zon op te vangen. Via waterstof als opslagmiddel ben je meteen al 30% kwijt omdat je zinloos zuurstof produceert en nog meer als je er weer elektriciteit van wilt maken. Als je waterstof onder zeer hoge druk vlot in je automobiel wil tanken ben je daarvoor ook 30% kwijt. Hoe de waterstof in het tankstation moet komen is nog even een dingetje, in vrachtwagens bij 50 atmosfeer is weinig efficient, bestaande leidingen gebruiken kan pas als gasleidingen niet meer nodig zijn. Oh ja, er moeten ook nog veel dikkere elektriciteitsleidingen komen. Waar? Ongeveer overal maar daar beginnen we nog niet aan want kan altijd nog.
De plannen zijn zeer incompleet en ondoordacht, laat staan als geheel doorgerekend, maar ze zijn al wel op onze kosten aan het bouwen... Aan de elegante olifant in de porseleinkast, kernenergie waarbij niet grootschalig windmolens en zonnecellen met niet te recyclen onderdelen nodig zijn, wordt uiteraard geen cent uitgegeven.

chefren | 31-05-21 | 22:01 | 4

De plannen zijn zeer incompleet en ondoordacht,
In het algemeen zijn onze beleidsmakers gespeend van kennis van zaken op technisch gebied dus ze roepen maar wat. Tegen de tijd dat het besef is ingedaald dat de wilde plannen technisch en/of economisch onhaalbaar zijn, zijn ze toch al weer vertrokken dus who cares.

laatmijmaareffe | 31-05-21 | 22:17

Dat en de complete berekening van de productiekosten van groene energie opwekkers. Daar is geen rekening gehouden met de de daadwerkelijke ecologische schade (zie bijv. lithium batterijen of composietmateriaal van windmolens dat langzaam vergaat tot microdeeltjes) en is kennelijk iets voor de verre toekomst. Raar, dat men dan dan wel continue zit te wijzen naar kernenergie.

Deflatiemonster | 31-05-21 | 22:37

@Deflatiemonster | 31-05-21 | 22:37: Fukushima, wellicht 1 dode!!! (19.000 bij de vloedgolf die iedereen vergeten is...). Dat betrof een klassiek ontwerp, feitelijk meeliftend op kernbom technologie. Dat er nu voorstellen zijn voor intrinsiek veilige centrales waarmee je ook totaal geen bommen kan maken telt niet. Maar hele dorpen afgraven in Duitsland voor ongeveer de smerigste brandstof die er is vond "natuurkundige" Merkel een veel beter idee! Oplossing daarvoor is Putin de macht over de nieuwe Duitse hoofdgaskraan te geven. Duitsland aan het gas terwijl wij tientjes per maand betalen aan lelijke leidingen onder de Noordzee (die maken dat de molens zonder subsidie kunnen worden neergezet, die tientjes per maand van miljoenen elektra-abonnees tellen blijkbaar niet? Let wel, het kartel geeft democratisch ongecontroleerd toestemming om de commerciële bedrijven dat te laten innen, die dragen het weer af voor de vrijwel geheime en kostbare waterstof experimenten.
Graag snel veel meer openheid, om te beginnen alle RIVM algoritmen die beleidsbepalend zijn volledig open source graag!!!

Kernenergie, oud van Lubach:

www.youtube.com/watch?v=YjFWiMJdotM

chefren | 31-05-21 | 23:13
▼ 1 antwoord verborgen

voor de wereldstatistiek zie BP World Energy Report. In China en India en verder overal bouwen ze nog vrolijk batterijen kolencentrales.

AlexanderVissers | 31-05-21 | 22:00

23,5 miljard subsidie voor de molens op zee
10 miljard voor biomassa
8 miljard subsidie tbv electrisch rijden
Enzovoorts
Dat zijn ongeveer 3 kerncentrales en dat had zoden aan de dijk gezet.
Biomassa, wat gaat sneller, het groeien van een boom of hem opbranden?
Wat een gepruts daar in Den Haag, bah!!

Schipperke | 31-05-21 | 21:58 | 4

@wapster | 31-05-21 | 22:44: In ieder geval laatste 4 jaar, waarbij VVD het GL beleid uitgevoerd heeft

marcoplarco | 01-06-21 | 07:51
▼ 1 antwoord verborgen

Zag zondag jl Nijpels weer brallen en iedereen in de rede vallen; weet ALLES beter, luistert alleen naar zichzelf en gaat (dus) nooit op welk argument dan ook in. Spoor van vernieling achter zich met o.a. pensioenfonds en bank. Kartelparasiet lacht uiteindelijk iedereen uit.

Tinie | 31-05-21 | 21:52 | 1

Klopt, hij laat een en al destructie achter met wat hij aanraakt, gaat ook gebeuren met die zogenaamde "energietransitie". Luistert vooral naar zichzelf, en gunt hondsbrutaal niet het uitspreken van tegenargumenten, maar krijgt ook van interviewers ook alle ruimte voor dit interumperend gedrag. Echt bespottelijk en grotesk.

Jan, Leiden | 31-05-21 | 22:43

Hmmm het had jullie gesierd door te vertellen dat ik de Bron Ben van deze info. Paar topics geleden die link in mijn reaguursel vermeld. En daar heb ik flink voor moeten zoeken.

JamesYounger | 31-05-21 | 21:50 | 1

Plus 1 voor je onderzoek, echter had Struikrover ook even mee kunnen nemen dat hoeveel procent naar data centrums gaan ergo wij hebben er geen f aan.

Shadow112 | 31-05-21 | 21:57

Hier verdient een aantal mensen gruwelijk veel graties geld mee. Anders kan ik de blinde domheid van dit beleid niet bevatten.

Odin | 31-05-21 | 21:49 | 1

Dat doen ze, maar ik noem het geen blinde domheid bij hen die het bedacht hebben, de domheid zit hem bij de gemiddelde kiezer die dit mogelijk maakt.

Caesar.is.Keizer | 31-05-21 | 22:08

Dus we stellen een eis: een bepaald percentage energie moet "groen" zijn maar we kijken niet of het überhaupt haalbaar is.
Da's net zoiets als dat je 50km van je werk woont en de baas eist dat je binnen 5 minuten achter je bureau zit. En maar al te graag tekenen de volksvertegenwoordigers onderaan het contract.

Sneerpoets | 31-05-21 | 21:49

Je vergeet nog te vermelden dat er al zo'n 10 miljard is weggesmeten aan biomassa.

Diederik_Ezel | 31-05-21 | 21:44 | 2

Was even van mijn a propos....dacht dat U de uitzonderlijk smalle stamboom van reaguurder coronais5g bedoelde

hagelkruis | 31-05-21 | 21:54

Is niet waar , 48 en dat kan nog meer worden.
www.youtube.com/watch?v=h7bhqUXtsnw&a...

Ik vind het ook best wel storend dat niemand deze informatie niet als leidend neemt terwijl DEZE mensen zich al als waarheid heeft bewezen.

Datgingniegoed | 31-05-21 | 22:07
-weggejorist-
coronais5g | 31-05-21 | 21:40 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Het grootste schandaal van deze eeuw. Biomassa.
Wat een fuck-up

LonelyWanker | 31-05-21 | 21:39

Nee. Zelfs als we 25x zo veel windmolens en zonnepanelen plaatsen zijn we er niet.
Wind- en zonne-energie zijn AANBOD gestuurde energievoorzieningen. Gascentrales zijn VRAAG gestuurde energievoorzieningen. Als 's ochtends iedereen opstaan en 's avonds weer voor de buis kruipt en de lampen aan gaan, dan heb je daar een piek in de energie vraag. Wanneer en van waar de wind waait is altijd maar de vraag en dat de zon alleen overdag schijnt snapt een kind van 2.
Ik ben op zich vóór verduurzaming. We kunnen niet eeuwig gas en kolen blijven verbranden. Maar moeten we nu echt ons hele landschap vernielen voor die paar procentjes winst? Kunnen we niet volle bak investeren in het onderzoek wat straks in ITER gaat plaatsvinden? Kernfusie is de toekomst. Tot dan kun je beter wat "ouderwetse" kerncentrales bouwen (op basis van splijting i.p.v. fusie). De hoeveelheid energie die dat oplevert per m2 landgebruik is immens i.v.m. die debiele molentjes en zonnepanelen.

Timide_Aso | 31-05-21 | 21:38 | 6

@Timide_Aso | 31-05-21 | 21:56: in Zwitserland slaan ze de stroom op door water in de stuwmeren te pompen. Zit vast wel wat verlies op maar blijkbaar kan het uit

Hadena | 31-05-21 | 22:14

@Hadena | 31-05-21 | 22:14: ik denk niet dat België en Duitsland blij zijn als wij het Maas- en Rijnwater stroomopwaarts pompen als energiebuffer. Misschien is de conclusie gewoon dat ons overvolle land ongeschikt voor dergelijke miljarden kostende grapjes.

Timide_Aso | 31-05-21 | 22:30

@Epistulae_Morales | 31-05-21 | 21:42: En daar zijn nu die batterijen voor die Tesla bouwt in bijv. Australie. Die bufferen stroom voor later verbruik. Er zijn er niet eens zo heel veel nodig. En dat kan makkelijk in Nederland. De aanschaf van gas en olie is ook duur. En zoals je misschien hebt gezien in het nieuws is de kale grijze stroomprijs flink aan het stijgen door de CO2 rechten die nu al 70 euro per ton zijn. Windmolenstoom heeft daar geen last van, dus zie daar is het geld voor die batterij.

Jeroen1234 | 01-06-21 | 10:10
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
coronais5g | 31-05-21 | 21:35 | 11
▼ 11 antwoorden verborgen
-weggejorist-
coronais5g | 31-05-21 | 21:34 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Noem één verstedelijkt gebied in de EU dat wel deze normen haalt. Inkopen is de enige oplossing.

heldheino | 31-05-21 | 21:32 | 2

Misschien is dat wel de beste duiding van de wet van de remmende voorsprong, een land als Kenya is al helemaal voorzien van groene energie door het lake Turkana windenergie project en geothermie en Costa Rica gaat ook lekker..In Nairobi rijden zelfs al de eerste Nopia ride elektrische taxis rond goed bezig daar..

Smoelensmid | 31-05-21 | 21:42

Dit speelt inderdaad ook enorm mee! Nederland is een stad in het land EU. Hoezo moeten wij dezelfde normen halen als de provincies Spanje, Frankrijk of Duitsland?
Als er íets is waarmee de EU zijn nut zou kunnen bewijzen, is het om het "klimaatprobleem" vanuit een helicopter view te beschouwen. Waarom elk land afzonderlijk naar een percentage laten streven t.o.v. 1990? Nederland was toen zijn tijd ver vooruit met het gasleidingnetwerk en daar zijn we nu de dupe van. Terwijl ze in bruinkoolstokend Duitsland subsidie krijgen om over te stappen op gas! Te debiel.
Maak het dan eerlijker, en streef naar bijvoorbeeld een bepaalde uitstoot per inwoner. Tel het totaal van de EU bij elkaar op en pak de winst daar waar ie het grootst is (de Oostbloklanden). Waarom moeten wij MILJARDEN "investeren" in windmolens e.d. voor peanuts.

Timide_Aso | 31-05-21 | 21:44
-weggejorist-
coronais5g | 31-05-21 | 21:32 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Zoeb Zidi : Je laat mensen doen wat je wil, door ze zoeb zidi te geven.
Zodra je eenmaal je zin hebt gekregen, stop je de zoeb zidi. Handig !

Asteroid-B612 | 31-05-21 | 21:31

Ik denk dat we Brussel al wel als verloren kunnen bestempelen en straks lin wing jung als heerser kunnen verwachten.

Europa is enkel een consumptie partij. Dingen beter doen is er niet meer bij, dingen voordeliger doen is er al lang niet bij en efficiënt is het laatste wat ik er op zou plakken. Overtaxed. Ja dat wel.

Denkhetnjet | 31-05-21 | 21:29 | 1

Dat is de EU idd: gooi de historie en cultuur weg zodat het 1 grote shopping mall wordt.

Caesar.is.Keizer | 31-05-21 | 22:21

Ik ben weer eens in NL en een paar weken geleden alweer hoorde ik de hele dag een suggestieve opmerking in het nieuws: De helft van de elektriciteit wordt momenteel door windmolens opgewekt. Dat was op een zondag (=laag elektriciteitsverbruik) met keiharde wind. Die boodschap moest er even ingepeperd worden die dag.
Nu ben ik nog steeds in NL en elke dag zie ik de windmolens bijna stilstaan of stilstaan.
Want lieve mensen verdiep je eens in de power density van verschillende energievormen. Dan weet je dat zon en wind geen reedt zullen bijdragen in de verre toekomst. Als het keihard waait is het even feest voor de turbine, als het om 13.00 uur volop zon is dan heb je piekvermogen van je zonnepanelen, maar gemiddeld over een jaar dragen die bronnen maar 10 tot 18% van hun potentiële piek bij. Nee, dan kernenergie..... Maar ja daar ligt al 40 jaar een taboe op van de onwetenden.

Gele Beer | 31-05-21 | 21:27 | 6

@skoftig: juist en dan gemeten precies op het moment dat die huishoudens op kantoor zitten en de kinderen op school.

Lorejas | 31-05-21 | 21:50

De helft van de electriciteitsproductie is de helft van 1/5 van de energieconsumptie van een gemiddeld gezin. Gas en benzine zijn ook onderdeel van die mix en veel groter aandeel dan stroom. In de industrie is dat zelfs maar 1/8.
Dus windmolens produceren 1/10 van de stroombehoefte van een gezin en 1/16 van de stroombehoefte van de industrie (bedrijven)

Epistulae_Morales | 31-05-21 | 21:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat mij verbaast hè. Kijk, die vleesgeworden kwal Ed Nijpels begrijp ik nog. Die denkt gewoon: handel, en zorgt ervoor dat zijn achterban met dikke subsidies gratis "lekker groen bezig is". Gratis Tesla's, grstis E-trons, gratis zonnepanelen op het dak want zakelijke investering.
Maar die pedante gnoom Timmermans bijvoorbeeld. Die heeft dus werkelijk totaal geen benul dat zijn achterban - inmiddels geslonken tot krap 6% - die grappen helemaal niet kan betalen (voor hen geen subsidie, wat gek toch) maar voorlopig wel de subsidies voor de vvd-achterban mag ophoesten.

Da's maf hè, dat links bijna niet meer bestaat.

wapster | 31-05-21 | 21:24 | 2

Timmermans interesseert de PvdA helemaal niet meer, andere gezellige bierbuik, zaliger, Limburger Wöltgens had wel Hollandse ingangen, Franzl niet. Hij is bezig met een persoonlijke machtswraak die puur door corona 1.5 jaar (EU)-vertraging op heeft gelopen. Die green deal gaat de arbeider heel veel geld/welvaart kosten. Particulieren gebruiken maar 12% van de hele newtonhandel dus de industrie zal die rekening wel moeten doorschuiven als Frans ze het mes op de keel zet.

hagelkruis | 31-05-21 | 21:34

Die achterban van Timmerfrans is bejaard. Die maakt het geen reedt meer uit wat er met de aardkloot gebeurt.

Zapata10 | 31-05-21 | 21:34

wel humor - hernieuwbare energie - weet niet wat het is maar de overhead gelooft het kennelijk.

Pensionista | 31-05-21 | 21:23

Dit is voor niemand verrassend behalve voor beleidsmakers.

Quib | 31-05-21 | 21:21

Aardgas uit de Noordzee halen. Bodem daalt, geen hogere dijken nodig. Aardbeving=gratis golfslagbad. Het is allemaal zo simpel.

Normpje | 31-05-21 | 21:20

Miljarden belastinggeld stukslaan aan klimaatbeheersing. Socialisten kunnen dat.

Tha Analyzer | 31-05-21 | 21:18 | 3

Als straks olie weer $100 per vat kost, dan is er gewoon een business model hoor. Heeft niets met belastinggeld stukslaan te maken, Shell/Gasunie gaan het grootste windpark op de Noordzee bouwen met een capaciteit van 10.000 MW, operationeel in 2040.. dat is ongeveer alle electriciteitsproductie die we nu hebben, in 1 park, tenzij ze dat niet kunnen betalen omdat die rechter nu hun desvesteringen overhoop gooit..

Epistulae_Morales | 31-05-21 | 21:36

Dus er gaat helegaar geen subsidie rond in de klimaatwappie histerie? Maak dat de kat wijs.

Tha Analyzer | 31-05-21 | 21:43

@Tha Analyzer | 31-05-21 | 21:43: nu wel.. maar die wordt betaald met old oil.. snap dat dan.
Mijn Tesla, wordt gesubsidieerd op jouw Carbon tax.
Bedankt overigens.. het rijdt nl echt lekkerder...

Epistulae_Morales | 31-05-21 | 21:55

"Groene energie slechts een druppel op een door fossiele brandstof opgewarmde plaat. Windmolens en zonnepanelen dragen nauwelijks bij"

Daar gaat het niet om. Het gaat om macht. Links Nederland zal, moet, gaat hoe dan ook een warmtepomp en zonnepanelen door uw strot duwen, desnoods met dwang en als U dan nog niet zwicht met wettelijk of financiel geweld.
Maar ze zullen hun zin krijgen! Al zou blijken dat met al die zonnepanelen en windmolens de vervuiling (denk eens aan de produktie daarvan) vele malen hoger ligt als met gas.

me163komet | 31-05-21 | 21:18 | 5

@Jan, Leiden | 31-05-21 | 21:28: Ja, ik zit nog te wachten op een winter a la 1976 toek ik schaatsend over de weg naar school ging en de ijsberen op de ramen stonden te tikken of ze aub naar binnen mochten. Dan wil ik die grappenmakers met hun warmtepompen wel eens spreken. Bij een winter zoals afgelopen winter werkt een warmtepomp perfect omdat je slechts wat warmte hoeft toe te voegen bij weinig kou, maar bij een lange strenge winter bevriest het water in je pispot bij huizen met een warmtepomp.

me163komet | 31-05-21 | 22:23

@Jan, Leiden | 31-05-21 | 22:58:
Je kunt hoog en laag springen; het werkte

me163komet | 31-05-21 | 23:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Oh ja, en in die biomassacentrales ging toch oeroud boshout geïmporteerd uit Estland wat daar massaal werd gekapt las ik ooit? Ook niet echt milievriendelijk dan: elders oerbossen kappen. Én ongeremd kappen van bomen in Nederland zelf, want niets controleert Staatsbosbeheer? Slecht idee, al dat gekap in Europa voor buimassacentrales. En dan willen ze er nog meer van ook? Stel milieuvernietigers die groene lobby dan.

Jan, Leiden | 31-05-21 | 21:15 | 1

Uw mening behelst een ongewenste waarheid en is derhalve slechts op geen stijl terug te vinden.

me163komet | 31-05-21 | 21:20

Al dat gezeik terwijl we ook gewoon een gaatje in de atmosfeer kunnen boren waardoor de co2 kan ontsnappen.

Leptob | 31-05-21 | 21:14

We moeten Bolsonaro vragen dat regenwoud wat sneller om te hakken en met scheepsladingen zo snel mogelijk naar de verbrandingsovens te varen. Dat is goed voor het milieu.

wapster | 31-05-21 | 21:13

En dan die miljoenen subsidie voor CO2 opslag.
Compleet wappie.
Gooi maar weg dat geld.

RickyLaRue | 31-05-21 | 21:12

Zsm kleine MSR reactoren bouwen. Iedereen weet dat dit de toekomst is. Weg met die groene subsidiemeuk.

nerugaer | 31-05-21 | 21:12

Groene Khmer maffia doet goeie zaken, barst van de gelikte deugers om de belastingbetaler een poot uit te draaien, gelijk die Sywert de CDAer deed.

william7055 | 31-05-21 | 21:11

Wat de cijfers in de CBS tweet volgens mij vooral laten zien is dat een inhoudelijke discussie over de duurzaamheid van biomassa niet echt van de grond zal komen de komende tijd.
Zonder biomassa halen we ons quota (helemaal) niet, dus het moet wel duurzaam zijn.

TheOtherWhiteMeat | 31-05-21 | 21:10 | 1

U moest eens weten hoeveel prachtige Amerikaans/Canadese oerbossen al in Rotterdam "gelost" zijn als handzame brandkeutels voor die groene....."bio" stookketels, allemaal zo verschrikkelijk 666/GL-dom, en ze snappen het nog steeds niet.

hagelkruis | 31-05-21 | 21:18

Ik heb het gevoel dat we zo onderhand in een voortdurende leugen leven... qua corona, qua milieu, qua politiek.... wanneer schoppen we nou eens de waarheid in de muilen van al die deugzeugen, leugenachtige politici en de geldwolven van de farmaceuten...

Yoshidepossi | 31-05-21 | 21:09 | 2

De truth will set you free, hoeven de deugers ook geen rolletje meer te spelen

hotbrasil | 31-05-21 | 21:13

De dag dat jij van je luie stoel komt en iets in gang zet.

JanAmsterdamEnzo | 31-05-21 | 21:37

Hé!
Kop op!
Vier procent is toch maar mooi vier procent!
Beter dan niets!
Toch?

* optimistisch wachten doet tot het glas half vol is *
* en wacht *

* en wacht *

* en wacht *

* en wacht ........ *

Kapitein Sjaak Mus | 31-05-21 | 21:09 | 3

Ha! Dacht een post van neonreclame te lezen!

Lorejas | 31-05-21 | 21:15

Het ergste is dat je nog ergens een opslagmechanisme moet bedenken om wind- en zonneenergie langdurig op te slaan voor als het niet waait en donker is. Dan komt de roep om waterstof. Slim.... Behalve dan dat de conversieverliezen van elektriciteit naar waterstof en weer terug rond de 60 procent zijn. Dus nu heb je niet 25x zoveel, maar 60x zoveel van die klimaatminaretten en spiegelpaleizen nodig. Brrrriljant.
Kerncentrale dan maar?

marcoplarco | 31-05-21 | 21:37

@marcoplarco | 31-05-21 | 21:37: niet zo optimistisch! De conversieverliezen liggen eerder rond de 75%. Met waterstof heb je 4x zoveel windmolens nodig. Doen!!!! Geweldige business voor de bouwers en installateurs van windmolensokkels. De belastingbetaler hoest de rekening wel op

bdn01 | 31-05-21 | 23:03

Ik inventariseer wat de mogelijkheden zijn. Ik wil voor en achter op het dak zonnepanelen zetten, inclusief Tesla powerbattery. Uiteindelijk wil ik van het gas af en qua electriciteit niets van het net afnemen. Qua energie zelfvoorzienend zijn. Gewoon principekwestie en betaal er graag voor. De nieuwe generatie zonnepanelen zijn ook 25% efficiënt, 1/3de hoger dan de huidige.
Gaat me wel lukken.

Dr.Platypus | 31-05-21 | 21:08 | 8

@WillemWordtWakker | 31-05-21 | 21:14: als jij 110% opwekt van je piek obv je verbruik heb jij nooit ondercapaciteit.. alle overcapaciteit stop je in een batterij en in je EV. Daar kan al een week verbruik in. Als die beide vol zitten dan is er altijd nog de heat sink in het water.
Ok.. villa vereist, aan water.. maar daar wordt aan gebouwd.

Epistulae_Morales | 31-05-21 | 22:07

@Crusher | 31-05-21 | 21:14: ik weet nietwaar jij je zonnepanelen vandaan haalt, maar 0 productie is zelfs ‘snachts niet aan de orde.

Epistulae_Morales | 31-05-21 | 22:09

@Epistulae_Morales | 31-05-21 | 22:09: Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt, maar ‘s nachts leveren zonnepanelen geen stroom, of je moet ze binnen enkele meters van een lantaarnpaal hebben liggen. Ik heb ook zonnepanelen, zelf gemonteerd en aangesloten. Op donkergrijze dagen leveren zonnepanelen geen of zo goed als geen stroom en dat is niet alleen bij mij zo, maar ook bij anderen. Ik heb jaren op een solarforum rondgehangen, dus ik weet er inmiddels wel iets van.

Crusher | 31-05-21 | 22:33
▼ 5 antwoorden verborgen

hahahahahahaha....
hahahahahahaha...
hahahahahahaha...
enzovoorrrrrrrrrrrrts.

nobodiesunmighty | 31-05-21 | 21:08

Laten we nou gewoon eerst eens even heel simpel weer een dynamo aan het voorwiel van de fiets zetten. Dat zal al enorm schelen.

Leptob | 31-05-21 | 21:08 | 2

Mee eensch.
En dan nog een dingetje:
Een paar Kerncentrales bouwen.
Probleem opgelost.

vliegende knorrepot | 31-05-21 | 21:24

Maar kost het maken van een dynamo en draadjes minder dan batterij?

Hadena | 31-05-21 | 22:07

Ik heb gekeken op de website van Vattenfall die blij adverteert dat ze binnen een generatie (dus 20 jaar) fossielvrij willen zijn. Ik wilde graag zien hoe ze zich dat voorstellen op alleen zon & wind. Kan er niks over vinden. Loze kreten.

TheBigKirth | 31-05-21 | 21:08 | 5

Carbon neutraal? Dat doet Shell ook. Die gaan een gebied ter grootte van Spanje beplanten met bomen. In Europa. Ik weet alleen niet waar.. maar goed..

Epistulae_Morales | 31-05-21 | 22:13
▼ 2 antwoorden verborgen

De aloude aflaten zijn terug. Het is absurd dat je je doelen kunt halen door geld aan een ander land te geven. Maar ja, goed beschouwd kan dit wel eens veel goedkoper zijn dan de hele energietransitie. We geven gewoon x miljard per jaar aan andere landen ipv onze eigen economie volledig te slopen met waanzinmaatregelen.

WillemWordtWakker | 31-05-21 | 21:07

Waarom staat shell nog steeds zo laag. Denkt men echt dat we binnen 2 jaar allemaal elektries rijden?

BobDobalina | 31-05-21 | 21:06 | 5

Shell vertrekt. Terecht. Ondertussen voor de deugende domme hollander: het BNNVARA programma 'De Racisme Kennistest'. Ga je kijken? Kotszakje klaar houden.

isitsoornot | 31-05-21 | 21:15

Deels onzekerheid en voorschot op verwachte daling olieprijs. Iran gaat mogelijk weer olie mogen exporteren, dus dan daalt de prijs. Dus wordt Shell (upsream) minder waard. Deze week wordt verwacht dat ze een principeakkoord bereiken.
Overigens moet de vraag nog groter ( vliegverkeer m.n.) worden en loopt deze eerst de nog steeds grote voorraden op te maken. Dit jaar zal nog herstel zijn, maar volgend jaar en de daarop volgende jaren is 100 dollar weer mogelijk. Zeker als Biden een verbod op shale handhaaft

Epistulae_Morales | 31-05-21 | 22:18
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan vandaag in 1Vandaag ook nog de aanleg van de gasaanvoer vanuit Duitsland - Russisch gas - richting Nederland ter discussie willen stellen via besluitvorming in BRUSSEL.... De grootheidswaanzin ten top lijkt me? Dat gas hebben we keihard nodig!

Jan, Leiden | 31-05-21 | 21:05

Ik ben al een tijdje niet meer in Denemarken geweest, maar daar moet het goed tjokvol staan met windwappers.

SterF... | 31-05-21 | 21:03 | 3

Mocht u daar eens een trein pakken zal het u inderdaad niet ontgaan, nee.

Jan, Leiden | 31-05-21 | 21:06

En toch, als het daar 's nachts niet waait, brandt toch het licht. Rara politiepet waar halen ze hun energie dan vandaan?
Precies, waterkracht, gas en biomassa. Dat eerste kunnen wij niet dus wordt 't good old huisvuil verbranden.
Het is gewoon een grote oplichterij die hele zogenaamde transitie.

Bakkeleures | 31-05-21 | 21:11

@Jan, Leiden | 31-05-21 | 21:06: Zo'n dieseltrein?

Harry_Witkamp | 01-06-21 | 00:46

Kom op nou jongens. Bederf de pret nou niet. Ik heb hier 40k in mijn zak branden voor een warmtepomp. Anders gaat dat allemaal straks weer op aan iets leuks ofzo.

Lorejas | 31-05-21 | 21:02 | 4

Ik heb geen rijbewijs..... en geen garage.

Lorejas | 31-05-21 | 21:16

Doe er beter iets leuks mee. U weet toch: iedereen die het zelf betalen kan moet wel, anderen krijgen het weer!

Jan, Leiden | 31-05-21 | 21:19
▼ 1 antwoord verborgen

"Energietransitie" is de grootste scam uit de Nederlandse geschiedenis. Gaat wel weer een hoop Sywertjes opleveren.

UpdateAvailable | 31-05-21 | 21:02 | 4

Opleveren? Die lobby werkt al volop. Moet ik wel zeggen dat ik zonnepanelen nog wel zie zitten wanneer hoog geplaatst met bereikbaar gewas of gras eronder. Maar die vogelsdodende en insentendodende klapwiekers niet.

Jan, Leiden | 31-05-21 | 21:09

@Jan, Leiden | 31-05-21 | 21:09: Zolang die panelen niet uit China komen en ook nog eens na gebruik te recyclen zijn: waarom boven gewas of gras? Waarom niet gewoon op daken? Nog genoeg daken die daar geschikt voor zijn. Voornamelijk in industriegebieden.

Harry_Witkamp | 01-06-21 | 00:34
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino