Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Moordenaar Bas van Wijk ontsnapt aan hogere celstraf wegens VORMFOUT

Megablunder Openbaar Ministerie

En dan schakelen we nu over naar Amsterdam, alwaar de rechtbank uitspraak zal doen in de zaak tegen Samir el Yaacoubi, veroorzaker van de Ophefmoord des Vaderlands. De 21-jarige ""verdachte"" wollahde vorig jaar tijdens een warme zonnige dag (dat bestond toen nog) twee kogels in het lichaam van Bas van Wijk, die de aanslag niet overleefde. Wegens een Rolex, wegens stoerdoenerij, wegens 'indruk maken op de groep' en wegens nog meer kutsmoezen om iemand neer te knallen. Ongeleid projectiel Samir rookte '20 tot 25 jointjes per dag' en bij de inhoudelijke behandeling van de zaak bracht de verdediging naar voren dat de moord voor Bas van Wijk geen pretje was, maar toch zeker ook niet voor Samir. De dader vond het immers erg 'intens' en 'ongemakkelijk'. Eis is 18 jaar cel + tbs, niet voor moord, maar voor gekwalificeerde doodslag. Kom er maar in, rechtertje - livetweets na de klik, updates hieronder.
UPDATE: WTF hee. De rechter haalt 9 jaar cel van de eis af. Samir krijgt 9 jaar cel + tbs
UPDATE: Iets met 'gekwalificeerde doodslag' terwijl de rechter uitgaat van doodslag. Over een paar jaar loopt de staatsgevaarlijke Samir el Yaacoubi dus weer gewoon tussen de mensen
UPDATE: Vonnis met gratuit gelul over 'onbeschrijflijk leed' hiero
UPDATE: WAUW. Wauw. Het juridisch zwaardere 'gekwalificeerde doodslag' kon vanwege een VORMFOUT niet behandeld worden door de rechter: er stond geen plaats en pleegdatum bij de tenlastelegging. Daarom kon de rechter alleen uitgaan van 'doodslag'. "Daarmee is de kans groot dat Samir aan een zwaardere celstraf is ontsnapt. De kans dat hij anders voor het juridisch zwaardere ‘gekwalificeerde doodslag’ zou zijn veroordeeld, is groot. Nu liet de rechter het hele vraagstuk of Samir wel of niet uit was op het stelen van een horloge, buiten beschouwing."
UPDATE: Saskia Belleman: "OM heeft geblunderd"
UPDATE: Gelukkig is herstel mogelijk - maar wel pas in hoger beroep.
UPDATE: Familie en advocaat Bas van Wijk geschokt. Advocaat Richard Korver: "De rechtbank zegt niet toe te komen aan de beoordeling of het hier gaat om gekwalificeerde doodslag, omdat er op de dagvaarding geen datum en plaats staat vermeld. Terwijl we hier twee dagen hebben gesproken over een en hetzelfde feitencomplex, en de datum en plaats op de dagvaarding wel worden genoemd bij de overige aanklachten voor moord, doodslag en bedreiging. Dat leidt bij mijn cliënten tot een grote mate van onbegrip. Die krijgen het idee dat ze in een poppenkast terecht zijn gekomen en niet op een plek waar rechtvaardigheid plaatsvindt."

Reaguursels

Inloggen

20 tot 25 joints per dag? Is het dan niet bijna per definitie verzwarend? Je gaat de maatschaopij in terwijl je totaal niet meer kan denken

Shoarmamasutra | 18-05-21 | 23:10
-weggejorist-
CaptainParmezaan | 18-05-21 | 21:09

Na afloop eruit?

dedwarsligger | 18-05-21 | 20:39

Iedereen gaat er altijd blind van uit dat het een domme fout is, die door het OM gemaakt is! Zou het kunnen dat de desbetreffende officier van justitie niet gewoon een leuk bedragje in cash heeft gehad en toen deze "fout" gemaakt heeft?

EenGoedBegin | 18-05-21 | 19:39 | 3

Of het cash was durf ik niet te zeggen. Wel weet ik zeker dat dit niet per ongeluk was.

discriminazie | 18-05-21 | 20:13

Ik las de naam Samir en had vanochtend gelijk het gevoel dat ook hij hier mee weg zou komen met een flutstrafje. Gelijk...

momferd69 | 18-05-21 | 18:42 | 1

Daar hoefde je geen geld op in te zetten. Dan kun je nog beter een spaarrekening openen.

Mazzelstof | 19-05-21 | 06:26

In de dagvaarding stond geen datum en plaats van het delict? En hoeveel juristen op het OM hebben dat niet gezien over over het hoofd gezien? Geen wonder dat er steeds minder vertrouwen is in de rijksoverheid?

Jan, Leiden | 18-05-21 | 18:38 | 2

Het probleem is dat de rechter het OM wil straffen voor deze fout door de verdachte een lagere straf te geven. Daar moeten ze mee stoppen. Stuur het dossier gewoon terug met de opmerking: "Er ontbreekt iets"!

EenGoedBegin | 18-05-21 | 19:42

Het is 020, daar is het OM over het algemeen heel druk met diversiteit. Strafzaken, nou ja, omdat het moet. Dat ga je dan toch merken, denk ik.

Otto Normal | 18-05-21 | 20:40

wat is er nou zo moeilijk aan om moordenaars gewoon de strop te geven

out-of-de-box | 18-05-21 | 18:20 | 2

Eh, het risico dat je een totaal onschuldige ophangt, een zogenaamde gerechtelijke dwaling. Of dacht je dat "foutjes" in de dagvaarding de enige grove fouten zijn die daar gemaakt worden.

me163komet | 18-05-21 | 18:58

@me163komet | 18-05-21 | 18:58: Ja, de fout die je kunt maken is dat je een onschuldige hangt aan de ene kant of een moordenaar vrij laat die een, twee of vijfentwintig onschuldigen vermoordt aan de andere kant.
Mensen die zich ontzettend druk maken over het eerste zijn opvallend vaak totaal blind voor het tweede, terwijl het aantal onschuldigen die doodgaan aan het tweede veel hoger is dan het eerste. Het argument kan dus niet zijn dat je het erg vindt dat er onschuldige slachtoffers gaan vallen, het argument moet zijn dat het uitsluitend erg is als de staat het doet.

Mazzelstof | 19-05-21 | 06:21

Ik dacht altijd dat rechters niet alles letterlijk namen maar ook naar de geest van moesten kijken. Maar goed, als het zo'n niet westerse achtergrond betreft, dan natuurlijk wel alles letterlijk, vooral als het blunders van het OM zijn (bewust of onbewust).

Peerkeoud | 18-05-21 | 18:08 | 1

Ach we hebben d66 rechters en die moeten lief zijn voor onze medelanders.

Hoorneslaan | 18-05-21 | 20:17

En weer een blanke Nederlander vermoord door een moslim. En weer een schandalige Bassie & Adriaan-straf. Daar gaan de BLM en Pro Palestina schreeuwers niet de straat voor op. Met dank aan de Deugelite en de WIldersbashers.

K. Westergaard | 18-05-21 | 18:00 | 2

Dit land is echt hartstikke kapot.

Flip468 | 18-05-21 | 18:19

Qua incompetentie doet het OM nauwelijks onder voor de "regering". Het OM overweegt in hoger beroep te gaan. Kost dat allemaal dat gepruts ? Het hele circus kan weer worden opgetuigd om vervolgens te horen te krijgen dat de moordenaar alsnog aftrek van straf krijgt omdat het zo lang heeft geduurd of iets dergelijks.

Ruikbaard | 18-05-21 | 17:49 | 1

Overweegt.... daar hebben ze 14 dagen voor. Verbaas je dus niet als ze over vijftien dagen staan te stamelen dat ze net een dag te laat zijn en de rechter ze niet ontvankelijk verklaard.

me163komet | 18-05-21 | 19:07

Vergeten de datum en de plaats in de dagvaarding te zetten.... Het is toch niet serieus met je boerenverstand te bevatten?
Het lijkt het ajax bestuur wel met de inschrijving voor Europees voetbal.
Of Rutte die de dagvaarding schrijft, "Dat ben ik vergeten."
Het is een totaal apeland, dit Nederland. Te schandalig voor woorden, dit.

Johnnie Hansome | 18-05-21 | 17:41

Hun Nederlanderschap wordt niet standaard ingetrokken, waar ik hier eerder - en trouwens altijd - voor pleitte, ze krijgen in 9 van de 10 gevallen straffen die reusachtig meevallen, en ze komen na 2/3 van hun straf te hebben uitgezeten, weer op vrije voeten wegens 'goed gedrag'. Dat is wel standaard.

Als een en ander niet verandert, zou ik willen pleiten voor een hele andere, een ''out-of-the-box'' aanpak: veroordeel al dit soort lieden tot zware gevangenisstraffen, stuur ze na 2 of 3 jaar op onbegeleid verlof, en de kans is groot dat zo'n Samir el Yaacoubi de benen neemt naar zijn 'eige' land, net als inmiddels al weer dik 10 jaar geleden de Turkse pooier Saban B, die zijn 'merchandise' met een honkbalknuppel placht te disciplineren.

Dan zijn wij verder van dat tuig verlost (want als ze hier weer opgepakt worden, moeten ze de rest van hun straf uitzitten), ze kosten ''ons'' niets meer aan kost en inwoning in de gevangenis, slachtoffers hoeven nooit meer bang te zijn zo'n lowlife tegen het lijf te lopen als ze weer op vrije voeten zijn, en ze zullen nooit recidiveren, althans niet meer in Nederland.

Zeg nou eerlijk: is er een mooiere win-win situatie te bedenken?

Dr_Johnson | 18-05-21 | 17:41 | 6

Gewoon dumpen zo'n gast in een shariawijk in een islamitisch land. In andere wijken willen die moslims daar zo'n klant ook niet hebben als buurman.

FredMistig | 18-05-21 | 20:13

@strawdog | 18-05-21 | 18:07:

Maar ik heb het in mijn voorstel niet over 'terugsturen', maar over een langgestrafte naffer of Turk loslaten op onbegeleid verlof hier. Dan zal hij hoogstwaarschijnlijk op eigen gelegenheid terugkeren, en dan wordt zo iemand noiir geretourneerd. Dat zag je met die Saban B, en ik dacht dat er in het verleden ook wel eens iemand naar Marokko was gevlucht, voor wie het hier te heet onder de voeten werd.

Marokko werkt niet mee als Nederland alles 'by the numbers' doet, maar zo'n ontsnapte gevangene sturen ze echt niet terug, hoor, als zo'n lul hier dan verder zijn straf van 12 jaar oid moet uitzitten.

Dr_Johnson | 18-05-21 | 21:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Over een paar jaartjes kan de familie hem zelf straffen.

ceriel82 | 18-05-21 | 17:16 | 1

En dat heet dan ineens wel moord met voorbedachte rade. En dan worden er wel straffen geëist van 25 jaar of levenslang, en worden er op mysterieuze wijze geen fouten gemaakt in de dagvaarding.

me163komet | 18-05-21 | 18:27

Ja ja, net als destijds na het incident in Alphen a/d Rijn zeker. Toen waren officiële documenten ook opeens 'zoek'.

Nederlandop1 | 18-05-21 | 17:12

Die lui van BLM roepen om het afschaffen van de politie. Dat lijkt volslagen onzinnig. Totdat dus de Nederlandse rechter verschijnt. Hun reden van bestaan is alle politiewerk totaal overbodig te maken. Waarom niet in 1 slag zowel rechters als politie afschaffen? Dat scheelt een hoop werk, nog veel meer kosten en met exact hetzelfde resultaat.

Mazzelstof | 18-05-21 | 17:11 | 2

En daarna? Het recht van de sterkste regeert? Of je krijgt alleen je recht als je genoeg BLM hebt gesteund? Want ga er maar van uit wat er voor in de plaats komt misschien dan wel geen fouten maakt, maar misschien ook niet onafhankelijk is.

me163komet | 18-05-21 | 19:01

@me163komet | 18-05-21 | 19:01: Rechtspraak is de facto (da's Latijns voor in het echt) niet onafhankelijk. En het verschil tussen het recht van de sterkste of het recht van de zwakste, het recht van de meest zielige, is dat een verschil in richting van willekeur dat de financiering van zo'n compleet apparaat rechtvaardigen kan?

Mazzelstof | 19-05-21 | 06:13

9 jaar voor dit prinsje van allah, die hollandse ongelovige doodschoot om slechts hollandse ongelovige zijn

win | 18-05-21 | 16:51

Ik zet hier ernstige vraagtekens bij.
En elk ander land zou ik zeggen dat de familie van de rechter bedreigd is, of dat hem een voorstel gedaan is wat hij niet kon weigeren.

Roadblock | 18-05-21 | 16:47 | 1

Ik heb wel vaker het vermoeden dat de rechtspraak mt dubieuze uitspraken komt zodra het verdachten betreft uit de RAL8000 categorie. Het bedreigen van rechters of de familie hiervan zou ik niet uitsluiten. Dat is namelijk heel gewoon in sommige "culturen".

Ruikbaard | 18-05-21 | 17:54

Hoe kan dit dan? Kan iemand die velden op de dagvaarding niet even VERPLICHTE velden maken? Gewoon een *-je er voor zoals in wel meer formulieren.

sioux_ | 18-05-21 | 16:37

Hij komt er door deze blunder genadig af. Misschien een bloemetje?

Ridde Rogter | 18-05-21 | 16:08

Wordt steeds lastiger om de Nederlandse rechtspraak serieus te nemen.En dat was al vrij moeilijk.. En uiterst pijnlijk voor de nabestaanden,nog een trap na.

Maar even gewoon zakelijk,er kan toch gewoon hoger beroep komen?
Dan wel je huiswerk gewoon eens een keer goed doen,OM.En graag dit vonnis x 3,of zo...

roberto9715 | 18-05-21 | 15:55 | 1

Nouuu, bij Wilders hakken ze er echt wel in hoor. Maar ja dat was dan ook veul erger.

jan huppeldepup | 18-05-21 | 16:29

Korver is een aardige en leuke vent en heeft hier overigens helemaal gelijk. De rehtbank heeft veel vrijheid om de tenlastelegging "verbeterd" te lezen. Belachelijk dat ze zo formalistisch te werk zijn gegaan.

BobDobalina | 18-05-21 | 15:45

Zijn het dan geen voor gevormde formulieren die alleen ingevuld behoeve je worden. Een tip? Het is moeilijk zeker.

bigstone | 18-05-21 | 15:44

Rechter en OM onder een hoedje?

inCol | 18-05-21 | 15:42

Ja, dit is een blunder van het OM. Maar een nog grotere blunder van onze wetgevende macht die dit soort onzin vormfoutjes strafvermindering op laat leveren i.p.v. het strafrecht fatsoenlijk aan te passen.

Goofy Goofball | 18-05-21 | 15:41

Schaam! Schaam je! Schaam je godverdomme he le maal kapot! (en wij ook)

(Behind)Doors | 18-05-21 | 15:39

Onbegrijpelijk... lijkt me dat ze ook bij het OM in zo'n spraakmakende zaak alles driedubbel laten checken.

Overigens ben ik er voorstander voor als Samir el Y. zijn 9 jaar netjes uitzit en daarna de keus krijgt: òf TBS òf zijn Nederlandse paspoort door de shredder, als ongewenst vreemdeling aangemerkt worden en enkeltje Heimat.

lamlendig | 18-05-21 | 15:35 | 1

Dan staat hij de volgende maand weer op de stoep van een AZC. Geef hem gewoon twee Rolex polsbandjes en laat hem daar maar 9 jaar aan hangen. Voetjes van de vloer.

Usumani | 18-05-21 | 16:47

Die officier is toch zeker wel ontslagen wegens vergaande inc... ach, laat maar.

MAD1950 | 18-05-21 | 15:16 | 2

Nee, die kon ook aantonen dat hij het vroeger moeilijk had.

Veepert | 18-05-21 | 16:33

Nee, in die kringen is het juist normaal dat je na zo'n blunder promotie krijgt as een vorm van "aanmoediging". Omdat je een moeilijke zaak hebt gehad, en niet alles loopt altijd goed

me163komet | 18-05-21 | 19:06

Is dit nu Bureaucratie?

SinisterNL | 18-05-21 | 15:15 | 1

Bureaugratie is het als je hele straf wegvalt door een vormfout.

Usumani | 18-05-21 | 16:49

'' er stond geen plaats en pleegdatum bij de tenlastelegging.''

He? Hoe was die tenlastelegging dan opgebouwd?

""ergens was er een keertje een blowende....... '' Zoiets?

Toeja | 18-05-21 | 15:08

Nederland, het land waar in het rechtssysteem rechtvaardigheid ondergeschikt is aan of je het formuliertje wel netjes hebt ingevuld. In een moordzaak.

snakedogman | 18-05-21 | 15:06

Welke klootviool vergeet datum, tijdstip en plaats dan op het papiertje te zetten?

Daarnaast: als je twee dagen praat over een bepaald feit - wat je wel bewezen acht-.... wat ben je dan als rechtbank aan het doen?

Fervent | 18-05-21 | 15:04 | 2

De typmiep.

van Oeffelen | 18-05-21 | 15:25

De stagiaire.

Overigens, mij staat vaag bij dat men jaren geleden iets aan de wet veranderd had om te voorkomen dat criminelen op grond van een vormfout zo maar weer vrij kwamen. Nou is dit niet helemaal hetzelfde, maar toch...... Ik dacht dat het niet meer mogelijk was om een onredelijk voordeel te krijgen op grond van een vormfout.

Dr_Johnson | 18-05-21 | 17:23

'Vormfout' . Lees: het zoveelste verzachtende eufemisme voor het Kafkaëske en bizarre falen van onze overheden. Maar gelukkig maakt de feilloze, geautomatiseerde afwikkeling van 'Mulder-overtredingen' een heleboel goed.
-
Zouden ze in andere landen nu ook zo ingewikkeld doen over 'vormfouten'?

bisbisbis | 18-05-21 | 15:02 | 1

Laten wij hopen van wél, maakt functioneel deel uit van het fenomeen rechtstaat. Denk aan zgn. rechtspraak in Turkije, China, Myamar etc.. Trouwens TBS is een slot op de deur.

P. Breidel | 18-05-21 | 15:08

Over 9 jaar wordt ie vast gedextert door iemand uit de vriendenkring van Bas. Hoop ik.

pibasso | 18-05-21 | 14:58 | 2

Nobody knows I am the Bay Harbor butcher.

Francieux | 18-05-21 | 15:33

Ik weet niet of het in het echt ook zo werkt. Ik had hem bij de eerste aflevering al door en ik ben niet bepaald de slimste.

Mazzelstof | 19-05-21 | 06:30

typisch dat er nooit vormfouten voorkomen bij te laat betaalde parkeerbonnetjes

wlodek | 18-05-21 | 14:57

Je zou zeggen dat ze, na die duizenden en duizenden blunders, gebruik maken van een reguliere checklist. Wereldvreemde rechter trouwens, kijkt die man geen AT5 of zo?. Of is die al zo ge-indoctrineerd door het zielige verhaal?

Phantomas | 18-05-21 | 14:55 | 1

Digitaal zou dat kunnen,je kan het een net lezend kind laten invullen, vakje datum: rood: u heeft geen datum ingevuld vul iets in voordat u verder kan.. kan zo ingebouwd worden

timmey | 18-05-21 | 15:14

Uitstekend idee: iedereen die betrapt wordt met (dealer) of na gebruik van welke drug dan ook een strafblad. Alleen dan houdt het op.

Slough | 18-05-21 | 14:50 | 4

@naglfar | 18-05-21 | 14:55: Nee iedereen. Dus als je weekend gebruiker bent van bijv. cocaine dan laat je het wel voortaan uit je hoofd om te gebruiken. Dan houdt ook meteen de hele maffia eromheen op.

Slough | 18-05-21 | 15:00

Die ontoerekeningsvatbaarheid komt echt niet door een blowtje hier en daar(hoewel 20 joints per dag natuurlijk gekte is). Meestal sporen die gasten bij voorbaat al niet.

timmey | 18-05-21 | 15:16

@Slough | 18-05-21 | 15:00: Ik ben vóór!
Maar ik denk dat het een illusie is om te denken dat het dan ophoudt...

naglfar | 18-05-21 | 15:20
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig gaat het met de bekeuringen wel goed.

ja,diedus! | 18-05-21 | 14:49 | 1

Ja stel je voor, anders hadden we nu geen NOW 4.0, TOZO, TONK, etc.

Phantomas | 18-05-21 | 14:57

Pakweg 70% van de (wanna be) mocro-maffia is verminderd of volledig ontoerekeningsvatbaar. En de rest doet alsof.

Dat zou dus sowieso nooit als verzachtende omstandigheid mogen dienen. Om te beginnen zijn ze allemaal slim genoeg om te vluchten; bewijsmateriaal te verstoppen; getuigen te intimideren; etc. Maar al zouden bepaalde moordenaars inderdaad geen enkel besef hebben, dan nog is de rechtsstaat er niet uitsluitend voor hen. De rechtsstaat moet ook de slachtoffers en de rest van de samenleving beschermen. Feitelijk is dat zelfs een ietsjepietsje belangrijker dan het welzijn van een veroordeeld moordenaar-om-niks.

Dit soort gewelddadige gekken moeten vast blijven zitten tot ze dood zijn of bijna dood; maar geen schade meer aan kunnen richten. Er is geen enkele garantie dat een of andere peperdure behandeling hem zou "genezen" van zijn moorddadige neigingen. TBS is extreem duur en feitelijk onnodig als we de samenleving ècht eens gaan beschermen.

Dandruff | 18-05-21 | 14:49 | 1

Jep..
Slachtoffer > dader.

timmey | 18-05-21 | 15:17

Vormfout of een bewussie? In zo'n geval let je toch 3x op en kijk je je zaakjes 6x na? Het gaat niet om een recalcitrant wildpissertje.
Wmb de betrokkenen op staande voet ontslaan. Mensen die ons mandaat in het juridische proces beschamen horen daar niet thuis. Period.

Graaisnaaiert | 18-05-21 | 14:47 | 1

Op dat wildplassertje van u werd recent nog alles uit de kast gehaald om hem te naaien.

P. Breidel | 18-05-21 | 15:13

"Ze" doen het expres, ik weet het zeker, kan niet anders. In een normale rechtsstaat is dat niet mogelijk, daar zitten geen flutrechters en en officieren van Justitie. Daar zijn het goed opgeleide mensen.

Tishetnetnie | 18-05-21 | 14:45

Alle Rolex verbieden, dat zal hem leren.

dihydrogenmonoxide | 18-05-21 | 14:42

Dat van dat blowen was toch eigen initiatief?

apek00l | 18-05-21 | 14:41 | 1

Nee, ook schuld van de maatschappij.

Lorejas | 18-05-21 | 14:50

Als je straalbezopen achter het stuur kruipt en iemand doodrijdt, krijg je dan ook strafvermindering wegens verminderde toerekeningsvatbaarheid door alcohol?

obominotie | 18-05-21 | 14:38 | 5

Alleen als suikerpatiënt met een moeilijke achternaam.

ja,diedus! | 18-05-21 | 14:50

Familielid is dit overkomen (als dader). Dit familielid is, nadat hij na een stuurfout een auto raakte die vervolgens vol in de vangrail klapte, in de berm gaan zitten wachten op de politie. De nabestaanden vonden dat familielid van het plaats delict was 'gevlucht', familielid nam alle schuld op de schouders en heeft netjes volle tijd uitgezeten. De strafvermindering die werd gegeven is inmiddels standaard wegens goed gedrag in de bajes. Staat los van alcohol of zo.

EEnzame SchizofrEEN | 18-05-21 | 15:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Er wordt weer teveel rekening gehouden met de dader, en totaal geen rekening met de nabestaande.

zoalsikhetzeg | 18-05-21 | 14:31

Het zoveelste voorbeeld dat binnen onze overheden elke vorm van een menselijke maat volledig is verdwenen. Hoe kun je het in koele bloeden neerschieten zo afzwakken. Dat die gast een drugsgebruikende zwakzinnige is doet niks af aan de Ernst van het delict. Hij heeft hulp nodig? Prima, maar het hoort de straf niet te beïnvloeden. Zeker in een tijd waar geweld door ‘jongeren’ zo ondertussen een ware plaag aan het worden is.

P-unit | 18-05-21 | 14:30 | 3

Oh, maar de rechterlijke macht noemt juist dit soort uitspraken uit als een vorm van menselijke maat. Tja.

EEnzame SchizofrEEN | 18-05-21 | 15:03

@EEnzame SchizofrEEN | 18-05-21 | 15:03:
Sinds een paar jaar vallen de polderjihadi's voor ISIS daar ook onder. Maar het is een bevoegdheid, niet een verplichting, van de minister. Dat blijkt uit het woordje "kan". Helaas is er geloof ik nog noet één polderterrorist geweest die een retourtje herkomstland heeft gekregen, dus in de praktijk een dode letter, maar we hebben er wel een bepaling voor in onze wetten.

Krom he?

gaffelbaard | 18-05-21 | 15:14

@gaffelbaard | 18-05-21 | 15:14:
Sorry, schizo.
Ik plakte mijn reactie onder de verkeerde tegel. Foutje. My Bad.

Joris, haal maar weg hoor ajb.

gaffelbaard | 18-05-21 | 15:15

Art. 14 lid 2 sub c Rijkswet op het Nederlanderschap. Zoek dat maar op.
Ik verwacht dat onze Minister de daad bij het woord voegt. NLse nationaliteit afnemen en na zijn celstraf uitzetten.

gaffelbaard | 18-05-21 | 14:27 | 2

Goed artikel! Valt veel onder. Zoals "in vreemde krijgsdienst"...

apek00l | 18-05-21 | 14:45

@apek00l | 18-05-21 | 14:45:
Sinds een paar jaar vallen de polderjihadi's voor ISIS daar ook onder. Maar het is een bevoegdheid, niet een verplichting, van de minister. Dat blijkt uit het woordje "kan". Helaas is er geloof ik nog noet één polderterrorist geweest die een retourtje herkomstland heeft gekregen, dus in de praktijk een dode letter, maar we hebben er wel een bepaling voor in onze wetten.

Krom he?

gaffelbaard | 18-05-21 | 15:14

Acculturatieproblemen.

Weer wat geleerd. Lekker makkelijk ook.
Jodenhaat? Geweld tegen en plunderen niet-moslims? Terrorisme?
Welnee!
Dat zijn allemaal "aculturatieproblemen".
En dat heeft - natuurlijk - niets te maken met een haatzaaiende of tot geweld en terreur oproepende religie of iets degelijks. Het zijn "problemen met de cultuur". En dat - natuurlijk - niet zijn schuld.

gaffelbaard | 18-05-21 | 14:59

@gaffelbaard | 18-05-21 | 14:59:
Dat bericht doet me beseffen dat alle niet-moslims in NL vogelvrij zijn door zulke uitspraken. Lees: acculturatie-stoornissen.

Stel, op een dag loop ik over straat. Ineens, uit het niets, word ik neergestoken. Door een Syriër of zo.

Dan is dat ik ben neergestoken mijn eigen schuld!?!
Want; de dader heeft "acculturatieproblemen" Dat wil zeggen dat hij zo "wantrouwend" en "agressiever" werd, dat hij mij wel móest neersteken, en dat is allemaal de schuld van onze, voor hem, "nieuwe cultuur".

Lees nog maar eens..
"Hij worstelt met zogenoemde acculturatieproblemen. Dat wil zeggen: psychische problematiek in combinatie met aanpassingsmoeilijkheden in een nieuwe cultuur. Daardoor is hij wantrouwend en wordt hij steeds agressiever. "

gaffelbaard | 18-05-21 | 15:10

Man man man... Wat een prutsrechtssyteem hebben wij toch
Lijkt me heerlijk om zo'n geitenneuker tot op het bot toe te martelen
Volledig laten genezen en weer opnieuw martelen.
Mn haartjes op mn armen gingen zojuist even overeind staan van geluk bij die gedachte

TriangelJosti | 18-05-21 | 14:26

Dat wordt hoger beroep. Maar helaas geen ontslag voor blunderende ambtenaar. Dat zouden ze een keer wél moeten doen.

En de kosten van het hoger beroep als schade op de blunderende ambtenaar verhalen. Dan leren ze het een keertje af om ONS daarvoor op te laten draaien.

van heinde en verre | 18-05-21 | 14:25 | 2

Oei, kunnen we dan voor eigen rechter spelen, want zoals ik het zie blundert momenteel het hele jip en janneke rechtssysteem hier in NL.

TriangelJosti | 18-05-21 | 14:29

Zul je zien dat ie in hoger beroep een nog lagere straf krijgt.

snakedogman | 18-05-21 | 15:10

Hebben de kogels waarmee hij een moord gepleegd heeft ook rekening gehouden met "vormfouten" ?
Nee?
Dan zou ik ervoor kiezen om hetzelfde type kogels toe te passen bij Samirtje.
Zou voor hem toch niks uitmaken toch....
Scheelt ook nog eens 9 jaar in leven houden van den Waste of space...

Ad Pendix | 18-05-21 | 14:24

Alweer een stukje minder 'rechtsstaat'. Maar wat wil je? In den haag geven ze het voorbeeld. Kan me niet voorstellen dat zoiets zou kunnen gebeuren in Polen of Hongarije, u weet wel, die landen die beticht worden geen rechtsstaat te zijn. Maar blijkbaar wel voor hun eigen burgers zorgen, gezien de aantallen toegelaten gelukzoekers en nu de percentages gevaccineerde burgers, blijkbaar is er in Hongarije geen tekort aan vaccins. Die hebben ze gewoon gekocht en zelf betaald. Bravo.

SlimmeBelg | 18-05-21 | 14:23

Onze wetgeving - gemaakt dóór en vóór beschaafde mensen met enig normbesef en verantwoordelijkheidsgevoel - is al lang niet meer toepasbaar op de grote aantallen primitief geteisem uit archaïsche macho-culturen met een religie die gelijk staat aan een obscure doodscultus, waarin verantwoordelijkheids-gevoel, empathie en medeleven vrijwel volledig afwezig zijn en waarin geweld als een legitiem middel wordt beschouwd om dingen voor elkaar te krijgen.

Inmiddels zitten we opgescheept met pakweg anderhalf miljoen mensen die nog altijd, ondanks de moderne tijden, tot hun nek in deze achterlijkheid vast zitten. En die deze stompzinnigheid ook nog eens superieur achten aan de westerse wereld waarin ze leven, waarvan ze uitsluitend profiteren en die ze bezig zijn met hun morele rotting te infecteren.

Peter Emile | 18-05-21 | 14:21 | 2

Die achterlijkheid buiten ze wel optimaal uit.
Zwarte Piet zijn we al kwijt, Pasen volgt en met Kerst is het spoedig ook mis.

hagelkruis | 18-05-21 | 14:26

Mee eens. Die absurd lage strafmaat in NL is een overblijfsel uit de 60-er en 70-er jaren toen men gewelddadige criminelen niet beschouwde als misdadigers die straf verdienden, maar als patienten die geholpen dienden te worden. In de VS kijkt men hier toch anders tegenaan (al is Soros druk bezig daar eenzelfde 'soft on crime' beleid te realiseren). Zodra je in dit land verklaart voorstander te zijn van strengere straffen voor zeer ernstige delicten, waarschuwen de Calvinistjes al gauw dat "onze rechtspraak geen wraakmachine mag worden". Wraak en passend straffen zijn natuurlijk 2 verschillende dingen. Nu is iedere verhouding zoek, en buitenlandse criminelen geven zelf toe dat Nederland een ideaal jachtgebied is, wegens zeer lage pakkans en zeer lage straffen. Het andere argument is : "dat is veel te duur ! Een gedetineerde kost 500 euro per dag !" O RLY ? Sinds wanneer is "te duur" een argument ? We gooien ieder jaar tientallen miljarden over de balk hier en sturen miljarden naar het buitenland. Oplossing 1 : streng versoberen penitentiaire inrichtingen naar Russisch model, of laat HIER 'de vrije markt' dan maar op inspringen, met commerciele gevangenissen. Dat kon toch ook met de Posterijen, zorgverzekering enz. ? Oplossing 2 : laat gedetineerden verplicht werken als het te duur. Bij werkweigering geen eten. In de woorden van cartoon-poppetje Brigadier Dog (wie kent hem nog ?) "Tsjieuw Muskie ! Jij dwarsgebakken brasem ! Dertig dagen op water en brood !"

Asteroid-B612 | 18-05-21 | 15:09

Vormfout?!
Dat stuk ongeluk is een vormfout!
Wat een land......

LoesjeP | 18-05-21 | 14:14 | 2

Hij kreeg gewoon 9 jaar Berberdiscount.

Haberdoebas | 18-05-21 | 14:15

De adviseur van de Hoge Raad heeft vandaag bij Wilders geen vormfout gevonden, iets met bomen en bos.

hagelkruis | 18-05-21 | 14:21

Ik begrijp die vormfout zeker wel. Die lui van het OM hebben het ook zo druk met de afdoening van de demonstranten tegen de corona maatregelen, de avondklok boetes en de vervolgingen wegens niet naleven andere corona maatregelen, Kwestie van prioriteiten, zullen we maar zeggen.

Nebuchednezzar | 18-05-21 | 14:13 | 1

Bovendien verwacht de VVD-, CDA- en D66-achterban nu eenmaal dat hun OM de andere kant opkijkt als moslimtuig aan het moorden slaat.

obominotie | 18-05-21 | 14:37

Tja wat moet je hier nu mee.

"Volgens advocaat Veerle Hammerstein was het geen gekwalificeerde doodslag, waarvoor een celstraf van achttien jaar en tbs is geëist. De schutter, die een persoonlijkheidsstoornis heeft, zou volgens zijn advocaat onverwachts in een "hevige gemoedsbeweging" onbedoeld in de borst van het slachtoffer hebben geschoten nadat hij hem in zijn been had geraakt."

Omzwicht | 18-05-21 | 14:10 | 5

Het netto-resultaat is hetzelfde. Pleidooi afgewezen. Levenslang en na uitzitten straf denaturalisatie en uitzetten. Weg!

Graaisnaaiert | 18-05-21 | 14:49

Er had nog straffen bovenop moeten komen : illegaal wapenbezit, wapenhandel, drugsbezit, openbare geweldpleging, in gevaar brengen van kinderen etc.. En uiteraard moeten dat "consecutive sentences" zijn, de ene straf uitzitten, en daarna gaat de volgende in. Enz.

Asteroid-B612 | 18-05-21 | 15:17

@Asteroid-B612 | 18-05-21 | 15:17:
Maakt niet uit, in Nederland wordt gekeken naar de hoogte straf uit een rijtje misdrijven, en die zit je dan voor 2/3 van de opgelegde straf uit. Optellen van straffen kent men hier niet.

me163komet | 18-05-21 | 17:33
▼ 2 antwoorden verborgen

DE NPO zwijgt -liever?- over de vormfout...

Verderkijkert | 18-05-21 | 14:05 | 2

Kijk eens op de nieuws site van de NOS.
Waarom komt u met dit fake nieuws?

botbot | 18-05-21 | 14:13

Het staat er gewoon hoor.

Leviticus_ | 18-05-21 | 14:36

Tijd voor grondige hervorming van het strafrecht in Nederland én het schoonvegen van de rechterlijke macht en OM.

Franker | 18-05-21 | 14:04

En hoppa, het gaat maar door.

14-jarige jongen aanhouden voor aanval met machete in Hoofddorp, slachtoffer (15) zwaargewond.

De aangehouden verdachte van een steekincident aan de Hoofdweg in Hoofddorp waarbij een vijftienjarige jongen maandagmiddag zwaargewond is geraakt, is een veertienjarige jongen uit Hoofddorp. Dat meldt de politie dinsdagmiddag.

Burgernet: Hoofddorp: U heeft uitgekeken naar een li. getinte jongen van ong 15 jr omg Hoofdweg. De persoon is inmiddels aangetroffen. Bedankt voor uw medewerking.

Omzwicht | 18-05-21 | 14:03 | 2

Na een reprimande weer naar huis mogen gaan.
Zal het nooit meer doen heeft hij plechtig beloofd.
Taqia hier,taqia daar,bij die gasten is het toch nooit waar.

De Profundus | 18-05-21 | 14:12

Lees net dat dit wel eens een aculturisatie probleem kan zijn. Dikke zucht.

EEnzame SchizofrEEN | 18-05-21 | 15:06

Als de wetgeving zo in elkaar steekt dat de kans op het maken van fouten dusdanig groot wordt, waarbij je ook nog rekening moet houden met hoge werkdruk bij justitie door allerlei bezuinigingen, dan krijg je dit. En achteraf massaal verontwaardigd doen.

Net als bij het onderwijs, net als in de zorg .......

Von Bliksum | 18-05-21 | 14:03

Gelukkig voor de rechterlijke macht zijn ze bij Wilders en het ongedaan maken van de uitspraak over het afschaffen van de corona regels wel wakker.

likdoorn | 18-05-21 | 13:59

Het is behoorlijk onterecht dat het OM of politie en justitie in het algemeen steeds de hoon van iedereen over zich heen krijgt, ze zijn zwaar onderbemand en gefinancierd. 1 iemand moet het werk doen waar je er eigenlijk 2 of 3 voor nodig hebt, dan gaat er weleens iets fout. Die kabinetten Rutte hebben het tijdens de financiële crisis gewoon heel slecht gedaan, veel bezuinigd op belangrijke zaken zoals justitie en ggz en daar plukken we nu de vruchten van. Er is toen al voor gewaarschuwd door de mensen die er verstand van hadden.

Capt. Iglo | 18-05-21 | 13:56 | 1

Het OM heeft wel de mankracht om demonstranten tegen corona of politici met een incorrecte mening te vervolgen, dus er kan geen gebrek aan capaciteit zijn.

Franker | 18-05-21 | 14:06

Na een tranentrekkend verhaal over vage klachten of een overleden tante mag Samir eventjes op verlof (ik kom echt terug hoor) om vervolgens de benen te nemen naar het Rifgebergte.

LucaBrasi | 18-05-21 | 13:55

"Medelander krijgt 50% quantum korting" was een betere kop geweest.

Leviticus_ | 18-05-21 | 13:54

Niet verbaasd, het gaat in dit land altijd eerst om de vorm en daarna de inhoud.
Als hij volgende week vrij rondloopt en nr 2 doodknalt verbaasd het me ook niet.

whitechocolateface | 18-05-21 | 13:53

Ik snap niet dat het meenemen van een pistool, iemand bedreigen met een pistool, het feitelijk richten met een pistool op iemand en twee keer schieten niet wordt gezien als moord. D'r zit toch wel verschil in iemand in zijn been schieten en die dan dood gaat of iemand in zijn borst schieten en dan dood gaat.

Forwaards | 18-05-21 | 13:52 | 1

Niks geen bijzonders ik neem ook altijd een pistool mee als ik na het strand ga.
ik moet er toch niet aan denken dat iemand een mooier horloge heeft als mij.
Bovendien mogen wij hem wel dankbaar zijn dat het maar bij één dode gebleven is gezien het aantal patronen wat hij nog over had.
Daarom had ik wel vrijspraak verwacht.

botbot | 18-05-21 | 14:02

Jointjes, wiet, zware drugs.. je leest het vaak bij moord en doodslag. Vandaag al weer bij twee zaken.
Ik blijf zeggen dat onder invloed zijn wat mij betreft kwalificerend moet werken bij geweld en niet strafverminderend.
Als je van plan bent zwaar te gaan spuiten, snuiven of slikken, dan doe je jezelf maar handboeien om en keten je jezelf aan een lantaarnpaal of zoiets, maar een reden om iemand op die grond de verantwoordelijkheid voor z’n daden te ontzeggen zie ik totaal niet; het is des te kwalijker, omdat iedereen weet dat je onder invloed rare dingen kunt gaan doen.

Francieux | 18-05-21 | 13:50 | 2

Helemaal mee eens. Je helpt jezelf willens en weten van de wereld en je bent volledig verantwoordelijk voor alles wat je dan uithaalt. Zou eigenlijk strafverzwarend moeten werken.

drolla | 18-05-21 | 13:54

Ik heb wel es joints gerookt dat was voor plezier en gezelligheid. Ik kan me niet voorstellen dat je daar moord neigingen van krijgt. Die gast spoorde sowieso al niet, maar verdient wat mij betreft geen strafvermindering.. je bent wie je bent en je daden zijn je daden. Op de blaren zitten je moet toch wel heel ver weg zijn van een normaal sociaal leven als je iemand doodschiet op t strand. Van mij mag ie op de stoel, dit soort mensen zijn een gevaar voor de maatschappij. Dieren worden om minder al in slaap gesust.

timmey | 18-05-21 | 15:24

Waarschijnlijk een met de hand ingevulde aanklacht, zou zo simpel te verhelpen moeten zijn : Oh, zijn we wat vergeten in te vullen, pak je pen en vul de ontbrekende gegevens in en DOORRRR.
Maar nee, zo werkt de nederlandse recht(?)spraak niet. Zoals eerder al opgemerkt, in hoger beroep zal deze fout waarschijnlijk rechtgetrokken worden, zodat er dus een dubbele rechtzaak komt over een vaststaand feit.
Had makkelijk voorkomen kunnen worden, zie : Nuchternederland | 18-05-21 | 13:28

Penus Decoratus | 18-05-21 | 13:50

Los van de inderdaad compleet belachelijke en absurde vermindering door een schrijffout van het OM, ook die hele TBS nonsens zou eens goed bekeken moeten worden.
De kosten. €528 per dag kost dat. Belastingbetaler betaalt dit. Wat je er voor terug krijgt is bijvoorbeeld dat zo'n monster lekker een sociotherapeut kan neuken, de rest van de tijd zijn natje en droogje voor elkaar heeft, van alle gemakken voorzien de tijd door moet zien te komen en waarschijnlijk er prettiger bij zit dan de gemiddelde Nederlander tijdens corona.
Het frappante is telkens, dat er positievos zijn die schrijven dat het doel van tbs 'terugkeer in de maatschappij' is. Ik zou zo graag een debat in de tweede kamer horen over de haalbaarheid van dit doel, met name bij geestelijk zwaar beperkte figuren zoals dit stuk menselijk afval. Welke terugkeer hebben we het dan nog over? Gaat dit stuk zuurstofmisbruiker gedurende die tbs extra IQ-punten scoren, wordt die een voorbeeldig burger en positief bijdrager aan de Nederlandse samenleving?

EEnzame SchizofrEEN | 18-05-21 | 13:46 | 5

tbs kan ook levenslang betekenen, niks mis mee dus

Satria | 18-05-21 | 13:58

Als het maar halal is,en hij al flink opweg naar zijn 76 maagden na het afschoeten van deze kafir toch.

De Profundus | 18-05-21 | 14:17

@Satria | 18-05-21 | 13:58: Sorry, maar die vlieger gaat in mijn tuintje al lang niet meer op.
Lees nog even terug over die tbs-er die lag te naaien met zijn socioloog... Levenslang is in mijn boekje nog steeds heel iets anders dan een verkapt centerparks waar je nog net niet elke weekend met verlof mag...

EEnzame SchizofrEEN | 18-05-21 | 15:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Vindt er geen dubbele controle plaats voordat iets ingeleverd mag worden?

ArieR68 | 18-05-21 | 13:44 | 1

Blijkbaar niet.

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 13:46

WTF?!?!?
9 jaar i.p.v. 18 jaar wegens een VORMFOUT????
Nondeju nog-an-toe.......

MK27 | 18-05-21 | 13:44 | 3

Allemaggies zou Bassie zeggen.

Lorejas | 18-05-21 | 13:50

En Loekie asjemenou

ploppy | 18-05-21 | 14:03

Maar in hoger beroep kan een vormfout toch wel gecorrigeerd worden?

Nappa | 18-05-21 | 13:44 | 1

Ja, dat kan.

Pontius Vulgaris | 18-05-21 | 13:50

Kudtambtenaren, nog te beroerd om een datum op een stuk te plaatsen. Megafail.

knutsel_ | 18-05-21 | 13:42

Als de datum en plaats van die misdrijven niet is ingevuld, dan is het natuurlijk nooit te bewijzen dat Bas doodgeschoten is....
Vrijspraak zou dus beter op zijn plaats geweest zijn. Tijd voor hoger beroep!
*Advocaat van de duivel logica uit*

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 13:39 | 1

Jonathan Haidt stelde dat de gene die het minste geremd wordt door moraliteit de sterkste positie heeft in een conflict. In Nederland zullen de doorgedraaide geesten altijd hun slag kunnen slaan in de samenleving, en daarna nogmaals bij het hekje van de rechtbank.

GeheidEenGeit | 18-05-21 | 14:04

Gekwalificeerde doodslag wil zo veel zeggen als: 'het is je echt niet overkomen, je acties waren doelgericht en ook al voorafgegaan door andere strafbare feiten richting de doodslag (denk aan het zelf starten van een gevecht) danwel het treffen van handelingen om onder vervolging uit te kunnen komen'. Zo'n beetje het enige wezenlijke verschil nog met moord is dan het afwezig zijn van voorbedachte rade.
Ik snap zo'n rechtbank dan niet, als je dit dossier onder ogen krijgt en in één van de stukken ontbreekt een belangrijke datering, dan omwille van de zorgvuldigheid van je oordeel stuur je die stukken dan toch direct terug met een eis over duidelijkheid qua relatie met de rest van het dossier? De rechtbank heeft altijd het voorbehoud om te vragen om aanvulling en verduidelijking voordat er mensen of advocaten opspringen om te gaan roepen dat zoiets beïnvloeding van de rechtsgang zou zijn (en ja de clusterfuck is natuurlijk het OM te verwijten). Gezien het relaas van getuigen en het onderzoek van de politie is er geen twijfel aan de mate waarin onze Samir een gevaar voor de samenleving vormt, maar voor een rechter is dat pas echt zo als alle formuliertjes van te voren in hapklare brokken naar binnen worden geschoven. Je zou haast gaan geloven dat er -gelukkig- nog een escape is gevonden om Samir toch wat korter in het staatshotel te houden.

sweet_spot | 18-05-21 | 13:37 | 1

Welkom in de 'normalen zijn de gekken' samenleving.
Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan in NL.

Krijgtheenenweer | 18-05-21 | 13:47

En het vreemd vinden als mensen eigenrecht hanteren. Politie en justitie, voor als u het goed verneukt wil hebben.

mundusvultdecipi | 18-05-21 | 13:37

Hoe kan je toch zo'n blunder maken?? Je weet dat dit een beladen process is, en dan vergeet je 1 fokking formuliertje compleet in te vullen??

Dus zelfs een datum invullen kan men niet... Onbegrijpelijk weer

Borrom | 18-05-21 | 13:36 | 3

Dat krijg je met al die deeltijdwerkers.

Mr.Crowley | 18-05-21 | 13:41

Wanneer je op je kinderopvangtoeslagformulier een veldje vergeet ben je voor jaren een crimineel. Hier kom je er mee weg....

drolla | 18-05-21 | 13:56

Het OM is slordig geweest en nu gaat iedereen los op de rechter? Als die flutadvocaten van het om wat zorgvuldiger waren geweest meneer zowat het dubbele gekregen. Zo zie je maar weer dat advocaten ovrbetaald zijn

miko | 18-05-21 | 13:36 | 3

En hoe moest men dit van tevoren weten??

halfvolle glas | 18-05-21 | 13:38

@halfvolle glas | 18-05-21 | 13:38: Dossier nalezen nadat het ingevuld is?

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 13:40

Misschien een een tweetje?
Ze kennen elkaar allemaal.

Mr.Crowley | 18-05-21 | 13:42

Vergeet niet dat TBS keer op keer verlengd kan worden. Die lul wordt een hele tijd opgeborgen.

Hommel | 18-05-21 | 13:33 | 7

18 of 9 jaar. maar beide met TBS. Kunnen ze toch tot einde der dagen verlengen dacht ik, maar weet het niet zeker. Iemand die dat wel weet ? feit is wel dat deze aanwinst eigenlijk noot meer los mag

Ahulf | 18-05-21 | 13:50

Hij had drie meter onder de grond "opgeborgen" moeten worden.

knutsel_ | 18-05-21 | 13:51

Dat gebeurt maar heel zelden, TBS is gericht op terugkeer in de maatschappij. Over 2 jaar dient zijn advocaat een verzoek in om alvast met de behandeling te beginnen (want beter voor zijn client, wat goed is voor de maatschappij is namelijk nooit een argument) en binnen 4 jaar heeft dit stuk geïmporteerd afval al zijn eerste onbegeleid proefverlof.

Franker | 18-05-21 | 14:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach, iedereen maakt weleens een vormfout.

Mr_Natural | 18-05-21 | 13:33 | 1

Gebeurt mij ook vaak met pottenbakken.

Penus Decoratus | 18-05-21 | 13:52

Kortom een leven is niets waard in dit rechtssysteem.
In USA wordt je met gemak (1 of 3x) levenslang de cel in gegooid en nooit meer naar omgekeken voor bewust iemand omleggen.
In Nederland krijg je paar jaartjes door een vormfout.
Je meest waardevolle bezit dag in dag uit opvoeden, chillen, op vakantie, genieten en ga zo maar door bruut van je afgepakt met een paar jaar cel voor de dader door "vormfout". Ga zo door D66 rechters, ik ga vanavond voor jullie klappen om 20.00 uur.

TERUGVANWEGGEWEEST | 18-05-21 | 13:32 | 3

In de door u verheerlijkte Verenigde Staten krijg je ook met gemak 35 jaar cel voor bezit van wiet.

Pontius Vulgaris | 18-05-21 | 13:52

Als je Amerikaanse praktijken hier wilt ben je of zot in je hoofd, of je hebt geen flauw idee waar je het over hebt.

De VS sluit meer mensen op dan elk ander land, m.u.z. van China (dankzij hun politieke gevangenen). Het heeft het land op geen enkele manier veiliger gemaakt, kost klauwen met geld, heeft een commerciele gevangenisindustrie gecreeerd met heel veel politieke invloed, die er alleen bij gebaat zijn dat nog meer mensen worden opgesloten. Veel hoger recidivecijfers dan welk land dan ook, dus de straffen hebben nauwelijks effect Kinderen die als volwassen berecht worden. Mentaal gehandicapten die gewoon berecht worden. Nauwelijks behandeling van psychische stoornissen, alleen straf. Misstanden, misdaden en corruptie in gevangenissen. Ook nog eens -zeker op lager niveau- rechters die heel erg politiek gekleurd zijn (scheiding der machten is twijfelachtig) en vaak nauwelijks capabel. En als resultaat daarvan worden heel veel mensen onschuldig opgesloten of zelfs ter dood gebracht.

Het Nederlandse rechtssysteem, de Nederlandse rechtsorde en de kwaliteit van de Nederlandse rechters veruit superieur aan de Verenigde Staten.

Japannert | 18-05-21 | 14:25

@Pontius Vulgaris | 18-05-21 | 13:52: Huillie mijn tegel ging specifiek over moord. Niet over het gehele strafsysteem.

TERUGVANWEGGEWEEST | 18-05-21 | 15:36

Wordt degene die verantwoordelijk is voor de "vormfout" er nu uitgeflikkerd of op z'n minst in rang verlaagd? (retorische vraag)

J.P.Drapeau | 18-05-21 | 13:32 | 3

Het is er waarschijnlijk niet eentje geweest, dat is zo vreemd. Dit soort vormfouten worden meestal gewoon hersteld op de zitting, maar dat is kennelijk niet gebeurd.

C1O2 | 18-05-21 | 13:37

"vervroegd pensioen", misschien was het hem of haar wel wel om te doen

small_town_dude | 18-05-21 | 13:37

Niet zo paniekeren, GS. Ja, het is slordig. Maar OM in hoger beroep, tenlastelegging kan tegenwoordig ook dan nog gewijzigd worden. Dus hof gaat hem alsnog de juiste straf geven. In de tussentijd gaat meneer nergens heen, want de voorlopige hechtenis loopt gewoon door. Dus een “leermoment” voor O.M. en verder geen man overboord.

Magna Carta | 18-05-21 | 13:31 | 3

De familie moet alleen dit heel gezeik nog een keer doormaken. Kan gebeuren toch?

General Dripple | 18-05-21 | 13:36

Dit "leermoment" gaat dus weer goud geld kosten. Om over het emotionele leed van de familie nog maar te zwijgen. U doet er wel heel makkelijk over, MC.

halfvolle glas | 18-05-21 | 13:41

@halfvolle glas | 18-05-21 | 13:41:
Het is - net als bij ambtenaren en veel andere mensen - niet hun eigen geld wat uitgegeven wordt.

PisFinger | 18-05-21 | 13:47

Met die hongerloontjes van die ambtenaren krijg je natuurlijk incompetente primaten. Het wordt tijd voor een promotie voor de verantwoordelijken.

BrutusBosch | 18-05-21 | 13:31

Er is nou nooit eens een vormfout die van 9 jaar ineens 18 jaar maakt!

Felipe | 18-05-21 | 13:31

Grootste vormfout vond 20 jaar geleden plaats toen Abdul Yacoubi naast zijn ezel ook zijn nicht volblafte en dit misbaksel is ontstaan.

Janhoo | 18-05-21 | 13:30 | 1

We kunnen ons ook afvragen wat deze lui in GODSNAAM in Nederland doen? We hadden hier een ietwat grijzig aardapleletend paradijs kunnen hebben. Maar de boven ons gestelden vinden dat u niet deugt en dat ons paradijsje met hem schuim der aarde gedeeld moet worden. Vooral VVD blijven stemmen mense. Schietende berbers; binnenkort ook in uw park.

Koekje-dr-bij? | 18-05-21 | 13:36

Als je wél doodslag, inclusief plaats en pleegdatum, hebt en als je dat wél kunt behandelen, waarom zou het dan nog nodig zijn dat je opnieuw plaats en pleegdatum vermeldt voor gekwalificeerde doodslag?
Ik kan best begrip opbrengen voor sommige vormfouten maar dit is toch onzin? Ik kan me levendig voorstellen dat die fout door het OM wordt gemaakt. Aan de andere kant barst Nederland uit zijn voegen van de ambtenaren en dan is het gek dat het OM niemand heeft die bij zo'n belangrijke zaak nog even naar die tenlastelegging kijkt.

JvanDeventer | 18-05-21 | 13:29 | 3

En wie zo dat nog 'even' moeten doen volgens u? Er is geen reserve capaciteit die 'even' het werk van een ander kan QC'en.

Amsterdramt | 18-05-21 | 13:32

Er kan tot op zekere hoogte begrijpend en verbeterd gelezen worden door rechters, maar het houdt ergens op. Maar in hoger beroep komt dit allemaal wel weer goed. Ja, allemaal.

Magna Carta | 18-05-21 | 13:33

ik denk dat meerdere getuigen kunnen worden opgeroepen om de juiste plaats en datum nog een keertje door te geven.

small_town_dude | 18-05-21 | 13:39

Het is een vormfout dus bij het hoger beroep wordt het weer 18 jaar.

Mr_Natural | 18-05-21 | 13:28 | 1

Laat god ons genadig zijn en deze tegel uit laten komen!

Lorejas | 18-05-21 | 13:54
-weggejorist-
Watching the Wheels | 18-05-21 | 13:27 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

'Vormfouten' mogen gewoon niet voorkomen. Ga alle medewerkers van het OM maar eens zorgvuldig doorlichten. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel 'vormfoutjes' bewust worden veroorzaakt....

D.Ormin | 18-05-21 | 13:25 | 1

Het lijkt me een formulier dat ingevuld moet worden. Als je de datum niet invult, zou je dat echt wel moeten zien.
Digitale formulieren weigeren dan zelfs verdere verwerking.
Ik sluit daarom opzet ook niet uit.

Nuchternederland | 18-05-21 | 13:28

www.inspectie-jenv.nl/Publicaties/jaa...

Bij een aantal uitvoeringsorganisaties in het werkveld van justitie en veiligheid is de druk zo hoog dat het veilig maken en houden van de samenleving in de knel kan komen. Het gaat bijvoorbeeld om de politie, om organisaties in de jeugdzorg en die in de forensische zorg.

-
De problemen zijn niet alleen ontstaan door het gebrek aan voldoende personeel, maar ook door de te grote instroom van tbs'ers en het feit dat de plekken in de klinieken niet meegroeien.

Daarbij is er te weinig doorstroom naar plekken met een lichter regime, omdat er weinig vervolgvoorzieningen zijn.

Door deze factoren zijn klinieken de regie op de resocialisatie kwijtgeraakt, zo zegt de inspectie. Keuzes in het traject waarin de tbs'er terugkeert naar de maatschappij moeten worden gebaseerd op de voortgang die iemand maakt én de risico's voor de samenleving, maar vanwege de druk op het systeem lukt dit lang niet altijd.
-

Nou....
Eh....

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 13:24 | 1

Re-integreren kan prima. Volgens mij is er nog plek zat op de Rottermerplaat of een ander wad. Voordeel: bij de volgende eb zijn er weer nieuwe plekken vrij.

PisFinger | 18-05-21 | 13:50

Dat het belang van een vormfoutje zo’n enorm effect heeft op de uitspraak van een gewelddadige moord en diefstal... onwerkelijk gewoon. Zo raar is het niet trouwens, het kan namelijk nog veel gekker in dit D66 bananen rechtstaatje... door vormfouten zijn er ook zware criminelen vrij gesproken.... het kan dus altijd gekker. Hoe moeten de nabestaande van Bas zich nu wel niet voelen.... ik kan mij voorstellen dat ze diegene die hiervoor verantwoordelijk is hoogst persoonlijk een bezoekje willen brengen.

Hollandse_blauwe | 18-05-21 | 13:24

De faculteit rechten zit volgens mij ook vol lamlendig snuifvolk.

klimaatsloper | 18-05-21 | 13:24

Vanwege een vormfout de straf voor het doden van een mens halveren is volkomen logisch want dat is mogelijk...... waarom zou je dit niet met spoed veranderen of voor het doden van een medemens niet valideren want absurd?

Koning BongoBongo | 18-05-21 | 13:24

Ik geloof allang niet meer in onopzettelijke blunders

jemagookniksmeer | 18-05-21 | 13:22

Ach, zelfs de premier mag fouten maken ...

hoochee | 18-05-21 | 13:22

Zet de kinderen van die rechters met een Rolex om bij deze aap in de cel..kijken wat er gebeurt ..

DrTodd | 18-05-21 | 13:21
-weggejorist-
SaabDaap | 18-05-21 | 13:19 | 3

'Fouten maken mag!' Wordt er bij junior al vanaf groep 1 ingeramd. Dus...

Leptob | 18-05-21 | 13:19 | 2

En pluimen, vergeet niet de hele godganse dag te pluimen.

osolemio | 18-05-21 | 13:23

Er stond geen plaats en datum bij? Maar tien miljoen Nederlanders weten de plaats en datum wel. Vul die ff in en je kunt verder. En welke ongelooflijke druiloor bij het OM vergeet deze basale zaken te melden? Mag de vervallen straf naar deze persoon graag?

Beste_Landgenoten | 18-05-21 | 13:19 | 2

Ik dacht min of meer hetzelfde. Totaal debiel dat zoiets iets van impact heeft. De lagere aanklacht had deze informatie kennelijk wel, en ik kan de vertellen dat het voor deze aanklacht gewoon hetzelfde is.

C1O2 | 18-05-21 | 13:22

Ik krijg steeds meer het idee dat dit expres gebeurt.

Laag_opgelijdt | 18-05-21 | 13:31

Ja whats new in dit land. Valt me wel tegen van de tekenaar dat ie de datum verkeerd heeft aangegeven op zijn tekening. Zo zie je maar weer. Vormfout op vormfout.
Het komt niet meer goed in dit land.... niet vanzelf.....

Leduc | 18-05-21 | 13:18

Je kan opzoeken wat voor nevenfuncties een rechtert heeft zie ik nu. Een van de rechterts zijn hevig in de Amsterdamse kunstwereld bij verschillende clubs. Ik vermoed dat die geen Geertje of onze Tjer stemt... over de andere rechterts helaas weinig te vinden.

Graaf_van_Hogendorp | 18-05-21 | 13:18 | 3

Ja, "onze Tjer" zou zich nooit met zoiets elitairs bezighouden als kunst, pianospelen of latijn brabbelen...

* Il Principe * | 18-05-21 | 13:26

@* Il Principe * | 18-05-21 | 13:26:
Professionele "kunstenaars" stemmen geen FvD, daarvoor heeft u Maurice de Hoax niet nodig.

Graaf_van_Hogendorp | 18-05-21 | 13:44

D66. Kans van 80%.

squadra | 18-05-21 | 19:06

Dat wordt hoger beroep.

DeBlijeGeit | 18-05-21 | 13:18 | 2

Daarbij kijkt men naar de vormfout....

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 13:26

Ik zie z'n reactie al als de advocaat het voorlegt: "Hoger? Beroep? Ik ga echt geen opleiding volgen voor een 9 tot 5 baan, broeder. Geef me dan de jaila voor die paar jaar, jwzlf."

GeheidEenGeit | 18-05-21 | 14:17

Het is toch gvd onbestaanbaar dat vanwege lullige foutjes zo'n rechter tot deze uitspraak moet komen. Alsof de man niet weet waar en wannneer de feiten gepleegd waren. Wat een flauwekul.

Zwizalletju | 18-05-21 | 13:17

De persoon achter de vormfout zal binnen enkele jaren worden benoemd tot rechter.

Raspatat | 18-05-21 | 13:17

Dit is vreselijk. Je zal maar de ouders van Bas zijn en in al je verdriet het kunnen opbrengen naar de zaal te gaan om te horen; 'hoe verder'. En dan dit. Vreselijk.

GMC01 | 18-05-21 | 13:17 | 1

Ja.

Bataafje | 18-05-21 | 13:24

Mijn God , dit land is door en door verrot .

Man-bear-pig | 18-05-21 | 13:16

Hij lijkt op een van die broertjes Gibbs.
(En het artikel ga ik maar niet lezen. Heb geen zin om me boos te maken.)

Gewone_mevrouw | 18-05-21 | 13:16
-weggejorist-
JanAmsterdamEnzo | 18-05-21 | 13:16 | 15
▼ 15 antwoorden verborgen

Zou het OM geblunderd hebben of zou de vormfout met opzet gemaakt zijn?

Bamberger Reiter | 18-05-21 | 13:15

Die OM-stagiare die de vormfout gemaakt heeft, is dat toevallig familie van die gek?
Verder zal het zal vanavond wel weer een groot feest worden in VVD-, CDA- en D66-kringen vanwege deze poetsenbakkerij. Hun weigering om de wetgeving op het gebied van lullige vormfoutjes te corrigeren werpt nu zijn vruchten af. Laten we hopen dat het de volgende de keer jullie kind is dat aan de beurt is, in plaats van het kind van een ander.

obominotie | 18-05-21 | 13:15

Dit is geen blunder. Dit is racisme. Waarbij ook nog eens de Nederlandse wet wordt geschoffeerd.

squadra | 18-05-21 | 13:15 | 3

Ben eigenlijk benieuwd wat de sharia hiervan zegt...

Ommezwaai | 18-05-21 | 13:24

Ik zou graag eens een vormfout zien die in het nadeel van de dader is.

Selassie | 18-05-21 | 13:14 | 1

die bestaan echter worden terstond gecorrigeerd onder het mom van "kennelijke verschrijving".

oblix | 18-05-21 | 13:34

Dit land is wel naar de klote, het is te laat om het schip te draaien. met dank aan de linkse kerk.

oh nee he | 18-05-21 | 13:14

Wanneer gaat die bezem eindelijk eens door het OM?
Oh wacht, Rutte is nog steeds aan de macht. Die VVD-doofpot moet dicht blijven, al gooit Mark het ganse land er voor de bus.

Abject | 18-05-21 | 13:13

En ik maar denken dat de rechter een verzachtende omstandigheid zou zien in het feit dat de vriend van Bas zich nogal provocerend gedroeg door een nep-rolex te dragen. Zelf de kat op het spek had gebonden. Nee zeg, vormfout!

wijsvinger | 18-05-21 | 13:13 | 2

Vriend van Bas had beter moeten weten

oldfaithfull | 18-05-21 | 13:14

Spek!?

Mr_Natural | 18-05-21 | 13:15

We hebben een Paul Kersey nodig.

Conan de Rabarber | 18-05-21 | 13:13

Negen jaar in een gebouw vol naffers ..... da's een behoorlijke straf .

Koning BongoBongo | 18-05-21 | 13:12

Als ik dronken in de auto zit en ik word aangehouden, krijg ik dan ook strafvermindering omdat ik 25 joints per dag rook?

Mr_Natural | 18-05-21 | 13:12 | 1

Ligt eraan, ben je een witte man? Nee.

General Dripple | 18-05-21 | 13:14

Het rondlopen met een geladen pistool betekent helemaal niets!, staat gelijk aan het vervoeren van stronken prei, als ik mijn best doe kan ik daar echt schade mee doen.

oldfaithfull | 18-05-21 | 13:11 | 1

Dat, en hij gaf zelf aan met zijn blaffertje verhaal te komen halen, en als intimidatie het horloge wilde afpakken. Wss zoals veel van het bekende signalement ook een laag IQ, dus verminderd toerekeningsvatbaar. Ook moeten we rekening houden dan rondlopen met een pistool voor hem normaal was.

Ploertendodert | 18-05-21 | 13:15

Als bij de doodslag ook geen datum was ingevuld, was hij dan helemaal vrijgesproken?

TheOtherWhiteMeat | 18-05-21 | 13:11 | 1

ja, want feiten doen er niet toe het gaat om gevoel en " op papier"

SinisterNL | 18-05-21 | 13:36

Ik hoop van harte dat dergelijke "rechters" zeer spoedig zelf slachtoffer gaan worden van figuren als deze Samir.

En, oh wat moet ik hier nu een moeite doen om me te beheersen en niet meer te zeggen. Mijn bloed kookt erger vanwege dit mispunt wat zich rechter mag noemen, dan degene in het beklaagdenbankje.

_Roy_ | 18-05-21 | 13:11 | 3

de rechter past de wet toe, dan moet je bij het OM zijn, of in Den Haag zijn zodat vormfouten hersteld kunnen worden.

oh nee he | 18-05-21 | 13:12

Dat, zal echter niet plaatsvinden.... Gated communities

oldfaithfull | 18-05-21 | 13:13

Je moet wel lezen. Het OM maakte er een potje van, die rechter volgt hier de regels.

Otto Normal | 18-05-21 | 15:36

Die gaat FM installeren en een paar jaar lekker gamen.

Patje | 18-05-21 | 13:09

In- en intriest.
Dit is nou ons 'recht'systeem.
Laf fopstrafje voor het vermoorden van iemand om een fucking horloge en z'n ego.

Wim Venijn | 18-05-21 | 13:09

Jan de Vries had levenslang gehad

Johan1235 | 18-05-21 | 13:07

"De rechtbank rekent het de man zwaar aan dat hij in het bijzijn van veel omstanders, waaronder kinderen, het slachtoffer om het leven heeft gebracht. Het slachtoffer, een jonge man in de bloei van zijn leven, wilde de ruzie sussen en het opnemen voor zijn vrienden. Het is zeer kwalijk dat dit hem fataal is geworden. Het gebeuren heeft een enorme impact gehad op de vriendengroep. Zij bevonden zich in een buitengewoon beangstigende situatie en hebben gezien hoe hun vriend werd neergeschoten. De man heeft de nabestaanden onbeschrijflijk leed toegebracht. Zij zijn hun geliefde kwijt en moeten de rest van hun leven verder met dit immense gemis. "

Volgens deze DDR666 rechtert is voor onbeschrijfelijk leed maar max 9 jaar voor te geven. 1/3 aftrek is ook ok. Waarschijnlijk komt deze rechtert noch zijn kroost ooit in de buurt van Samir en zijn vrindjes, dus merkt hij weinig van als hij binnenkort weer op straat staat te hosselen.

Graaf_van_Hogendorp | 18-05-21 | 13:07 | 1

Het is niet de rechter. Het is het OM die deze fout maakt. En ja helaas, ook bij deze zaken tellen vormfouten. Net als dat soms in jouw voordeel kan uitpakken bij verkeersboetes bijvoorbeeld. Maar dit is best een dieptepunt.

Beste_Landgenoten | 18-05-21 | 13:21

Roy van K. (aka de "messentrekker van groesbeek", de "bad boy for life" ook meerdere keren hier op GS langsgeweest) kreeg voor een vergelijkbare daad slechts 8 jaar en TBS. Valt me mee dat we die niet weer eens een keer door het lint hebben zien gaan op proefverlof sinds 2018.

Ploertendodert | 18-05-21 | 13:07 | 4

@De Eierbal | 18-05-21 | 13:15: je hoort dat zo vaak dat je toch bijna zou gaan denken dat sommige vrouwen dit soort mannen heel opwindend vinden. Misschien is het een ideetje om minder vaak vrouwelijke therapeuten in te zetten bij mannelijke delinquenten?

Bamberger Reiter | 18-05-21 | 13:19

verdomme was dat die vent! klootzaak. Die Koen die hij neerstak was de beste vriend van mijn beste collega.
Wel eens tegengekomen op de basis.

SinisterNL | 18-05-21 | 13:39

@De Eierbal | 18-05-21 | 13:15:
Godverdomme, die zak hooi loopt dus weer vrij rond, en heeft een nieuw leven gekregen in een andere stad waar niemand hem kent.

Ken hem zelf van de middelbare school(1 van 5 die hij had want ze wilden hem nergens hebben, was toen als psycho als fuck, maakte met iedereen ruzie omdat die daar zin in had, en dat scheen die ook al sinds zijn 10e te doen ofzo.

Weet wel op zeker dat net zoals het artikel gesteld staat dat zijn verbetering een schijnvertoning is, en het een kwestie van tijd is voor hij weer met auto's door voortuinen gaat rijden en zich met intimidatie bezig gaat houden.

Sws klopt er iets in het artikel niet, de mesdagkliniek waar ze ook het nieuws omtrend hun clienten volgen weet tenslotte toch wie zijn behandelend therapeute was?

Ploertendodert | 19-05-21 | 08:18
▼ 1 antwoord verborgen

Het wordt wel erg druk in de bossen rond Den Dolder....................

grapjasz | 18-05-21 | 13:06

VORMFOUT.... Jezuschristusallemachtig wat een bananenzooi.

Dirk III | 18-05-21 | 13:06 | 3

Je kan natuurlijk ook de datum en de plaats gewoon moetwillig niet vermelden. Of zouden ze bij het OM zo dom zijn om dat te vergeten?

Henk1955 | 18-05-21 | 13:11

@Henk1955 | 18-05-21 | 13:11: Bas is dood, moordenaar heeft het gedaan. Wat de fuck maakt het uit waar het precies is gebeurd.

klaasjanhenk | 18-05-21 | 13:14

@klaasjanhenk | 18-05-21 | 13:14:
Jij wil dus bewijslast etc. aan gaan passen zoals in elke bananenrepubliek? Een corrupt rechtssysteem dat mensen veroordeelt op aannames en niet bewijs ??

miko | 18-05-21 | 13:33

Sprakeloos..

Wijze uit het Oosten | 18-05-21 | 13:06 | 1

Uitsprakeloos...

Lorejas | 18-05-21 | 13:08

De rechter neemt het hem kwalijk dat hij schoot in het bijzijn van veel kinderen. Jammer dat het niet meer aan Bas gevraagd kan worden wat hij daarvan vindt.

dedwarsligger | 18-05-21 | 13:06

Vroeger was al het eten in de gevangenis halal, hoe zou dat toch komen..

Patje | 18-05-21 | 13:05

Marokkanen krijgen altijd 50% korting van onze rechters.
Blanken een toeslag van 20%.

Geen idee hoe dit ontstaan is, maar het lijkt de realiteit.

Rohin | 18-05-21 | 13:05 | 1

Het probleem is natuurlijk rechters weten drommels goed dat figuren als Samir neven, ooms en broers heeft.

meneer Q | 18-05-21 | 14:59

Je zou bijna willen dat de islam het hier over neemt, want dan had t 25 jaar of de doodstraf geweest. Alhowel, in dit geval misschien niet, want deze Maroc is zielig omdat hij niet zo'n neprolex heeft als de bleekscheet.

Toverkol | 18-05-21 | 13:05 | 2

aan de andere kant was zijn woord als "gelovige' dan meer waard geweest als dat van twee ongelovigen, of dat van een vrouw.
maar ff niet doen dus.

me163komet | 18-05-21 | 13:15

Nee, volgens de sharia zou hij waarschijnlijk worden vrijgesproken. Het doden van een ongelovige heeft weinig consequenties.

wijsvinger | 18-05-21 | 13:18

Een vormfout voorkwam een zwaardere straf... gvd, lekker dan die trap na! Net zoals de toeslagen affaire naait ook deze keer de overheid/rechterlijke macht de slachtoffers in dit land! Tuigh is het.

Hollandse_blauwe | 18-05-21 | 13:05 | 2

ze wisten de plek en datum niet? Goffer, in elke krant heeft dit gestaan. gebruik google dan ff, sufger0kte kl00tklappers van rechters

dorstig! | 18-05-21 | 13:08

9 jaar aftrek omdat de plaatsen datum ontbrak.... terwijl iedereen weet waar en wanneer dit gebeurd is. 2 jaar korting was mi meer dan genoeg geweest.

Toverkol | 18-05-21 | 13:08
-weggejorist-
Vieze-zak-patat | 18-05-21 | 13:04 | 2

(Straf)juristen, academici en journalisten lijden volgens mij allemaal aan een hang naar 'contrairisme' die hun bewust doet kijken naar wat het volk vindt of voelt, om vervolgens express de andere kant uit te kunnen wijzen. Hoe meer de burger mort om hun woorden, hoe meer ze zichzelf en elkaar kunnen overtuigen intellectueel verheven te zijn. Misschien moeten we met zijn allen eens masaal smeken om lagere straffen(*reverse psychology).

stampertje85 | 18-05-21 | 13:03

Nederland moet groener worden, ik ben voor een Green Mile.

Mr_Natural | 18-05-21 | 13:01

Staan die dappere vriendjes van Samir eigenlijk ook ergens voor terecht? Die lieverdjes met wie het "akkefietje" allemaal begon op die mooie zomerdag?

Lorejas | 18-05-21 | 13:01 | 3

Diegenen die hem niet verlinkten?
Nee joh.

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 13:03

Tsja. Domme vraag eigenlijk van me. Ik zou beter moeten weten.

Lorejas | 18-05-21 | 13:04

Nope is een moeilijk( niet!) te integreren minderheid met leerachterstanden en een iq van 50 dus die kunnen er niets aan doen want zwakzinnig .

Koning BongoBongo | 18-05-21 | 13:09

Het lijkt mij vreselijk om in de gevangenis te zitten, opeens ben jij een minderheid in een gevangenis vol met Noord-Afrikaans tuig en moslims. Elke Nederlander die de gevangenis in moet word eigenlijk dubbel gestraft.

Patje | 18-05-21 | 13:01 | 2

Nee, die kan alvast wennen. Heeft dadelijk een voorsprong in het nieuwe Nederland.

SamV | 18-05-21 | 13:02

Minder, minder, minder !

pibasso | 18-05-21 | 13:00 | 2

Pas op! Dat is strafbaar! U kunt beter iets als 'Khaybar' roepen, daar komt u zonder enig probleem mee weg.

entwederoder | 18-05-21 | 13:11

@entwederoder | 18-05-21 | 13:11: Ik zou niet zomaar Gaybar roepen.
De ene , of de andere aandacht die je dan krijgt wil je waarschijnlijk niet.

Nuchternederland | 18-05-21 | 13:22

Als de rollen waren omgedraaid.... Samir gedood door Bas... grote woede in de 1e en 2e Kamer over deze racistische moord veel demonstraties op allerlei pleinen. In kranten en achter het nieuws uitgebreide beschouwingen over racisme in dit land. Tot slot Bas had van de rechter 20 jaar cel gekregen.

meneer Q | 18-05-21 | 13:00 | 1

Ongelofelijk maar helaas wel de realiteit.....

D.Ormin | 18-05-21 | 13:19

Er is feitelijk maar 1 gepaste straf voor dit soort tuig.

WhiteShark | 18-05-21 | 12:59 | 4

Maar heel veel manieren om uit te voeren.

Mr_Natural | 18-05-21 | 13:07

Een brief naar Israel sturen dat hij een hamas leider is . Coordinaten erbij en poef !

Koning BongoBongo | 18-05-21 | 13:10

@Koning BongoBongo | 18-05-21 | 13:10: En wat als daar later door een vormfout de verkeerde coördinaten bij bleken te staan?

Greisaart | 18-05-21 | 20:17
▼ 1 antwoord verborgen

Vormfoutje, bedankt!

hoejeheette | 18-05-21 | 12:59

De moordenaar(moslim) van de Joodse vrouw in Parijs was óók een veelvuldig jointjesrokerT.
Ontoerekeningsvatbaar en vrijspraak, terwijl hij de “gebruikelijke” allah akbar schreeuwde.
Lekker is dat.
Het halve land blowt zich het apezuur.
Ik heb zelf 25 jaar puffies gepaft en geen moment , werkelijk geen moment in m’n kop gehad een ander iets aan te doen.
Peace weet je wel.
Ook geen wapen op zak.
En daar zit het verschil.
Een “cultureel” verschil.
Ik walg met de dag meer van dit uitschot.

Ruimedenker | 18-05-21 | 12:59 | 2

Heb je nu wel zo'n moment?

hoejeheette | 18-05-21 | 13:00

Hij heeft TBS dus in principe kunnen ze hem levenslang vasthouden, zonde van het geld natuurlijk maar helaas hebben we voor dit soort eencellige amoeben geen doodstraf helaas.

macdushi | 18-05-21 | 12:58 | 4

Kosten TBS: €528 per dag.

meneer Q | 18-05-21 | 13:03

Ja die principes in Nederland vertrouwen we voor 100%. Levenslang krijgen en dan gewoon een gezin hebben buiten. Vraag maar aan die turk die in het Koetsiertje dat meisje doodschoot en nog 5 andere.

dedwarsligger | 18-05-21 | 13:04

Het is gek, maar ik vertrouw dat "in principe" van u helemaal niet. Zou dat misschien komen omdat die TBS-dokters net zulke wereldvreemde idioten zijn als de rechters?

JvanDeventer | 18-05-21 | 13:04
▼ 1 antwoord verborgen

Prima uitspraak, beter was geweest helemaal geen celstraf maar direct TBS, TBS is in Nederland vaak levenslang en een gevangene met een psychische stoornis moet je al helemaal niet opsluiten in een P.I. al was het maar uit veiligheid voor de medegevangenen

Zaanse Mayonaise | 18-05-21 | 12:58 | 4

Maar ja, in de tbs-kliniek wordt hij dan weer opgevangen door een medewerkster die medelijden met hem heeft en hem eigenlijk best wel een lekker ding vindt.

wijsvinger | 18-05-21 | 13:02

@meneer Q | 18-05-21 | 13:05:
1 jaar later: Ouderschaps-proefverlof want 'een vader heeft het recht zijn kind te zien opgroeien'.

gestoptmetroken | 18-05-21 | 13:15
▼ 1 antwoord verborgen

In het ADlees ik wat anders; De rechter hield het op negen jaar vanwege een vormfout. Men was plaats en pleegdatum vergeten te vermelden bij de term gekwalificeerd, en dat levert dan negen jaar strafvermindering op.
Daar wordt je toch wild van!

me163komet | 18-05-21 | 12:57 | 6

het is echt waar ik moest het zelf even lezen. vanwege een onjuiste genoteerde datum wordt de straf verlaagd. Bizar, eigenlijk is de enige juiste actie op dit moment hooivorken en fakkels aangevuld met pek en veren voor een ieder die iets te maken heeft met dit gedrocht van een rechtsgang.

Baksteenbakker | 18-05-21 | 13:03

Stond ook op rechtspraak link al; "De rechtbank komt niet toe aan de vraag of er ook sprake is van gekwalificeerde doodslag, omdat dat volgens de rechtbank niet op de juiste wijze ten laste is gelegd."

Lorejas | 18-05-21 | 13:03

Moeten jij of ik eens ern prent krijgen wegens te hard rijden; dan maakt het niets uit of je n.a.w gegevens verkeerd zijn opgenomrn, de overtreding is altijd begaan op of omstreeks... maar ja, dan is er geld te halen, dan tellen fouten niet en kan ineens alles.

me163komet | 18-05-21 | 13:21
▼ 3 antwoorden verborgen

En als hij straks vrijkomt, wat dan? Volledig op vrije voeten? What can possibly go wrong?

JackStick | 18-05-21 | 12:57 | 2

TBS

Zaanse Mayonaise | 18-05-21 | 12:59

@Zaanse Mayonaise | 18-05-21 | 12:59: panhuis

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 13:01

En illegaal wapenbezit? En van huis vertrekken met een pistool op zak? Ik lees dat nooit, maar wordt dat er nou wel of niet bij opgeteld?

Poesmobiel | 18-05-21 | 12:57 | 6

@Poesmobiel | 18-05-21 | 13:02: Op het bezit van een vuurwapen staat 3 maanden. Is verdisconteerd in het vonnis. Er mee schieten veronderstelt bezit.

P. Breidel | 18-05-21 | 13:30

@Poesmobiel | 18-05-21 | 13:02: als de datum en plaats van die misdrijven niet is ingevuld, dan is het natuurlijk nooit te bewijzen of ze wel echt op dezelfde dag en plek zijn gepleegd. *koekkoek*

Bulloch | 18-05-21 | 13:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een belachelijk lage straf - nl rechters in optima forma

Recalcitrant_Schaap | 18-05-21 | 12:56

Als ik een boete krijg van heul veul duizenden euro's omdat ik iets geflikt heb en pa betaalt die boete, dan is het klaar.
Waarom mag pa dan niet voor mij gaan zitten als ik een gevangenisstraf opgelegd krijg?
Is toch ijzer om oud lood?

Leptob | 18-05-21 | 12:55

OM moet in beroep gaan. Ik gun deze Mocro wel degelijk 18 jaar zeepjes rapen voor Bubba

PikinhetBlik | 18-05-21 | 12:55 | 2

O. M. Is zittende macht, gaat niet ge

oldfaithfull | 18-05-21 | 12:57

OM is staande macht. Rechters zijn zittende macht...

PikinhetBlik | 18-05-21 | 12:59
-weggejorist-
oldfaithfull | 18-05-21 | 12:54

Iemand vermoorden om iets dat glimt en dus toegeëigend dient te worden. Tekenend voor de primitieve tribale uit afrika afkomstige 'mens'. Bling-bling boven beschaving. Maar shithole-drek is volgens een bepaalde groep een verrijking.

wijsvinger | 18-05-21 | 12:54

Ja maar het slachtoffer was een autochtone man, met werk. Dan daalt de straf.

Piet Karbiet | 18-05-21 | 12:54

9 jaar - vooraftrek - goed gedrag - re-integratietraject (thuis met enkelband).
Dat wordt 3 jaar blowen in een staatshotel.

Dirk III | 18-05-21 | 12:54 | 4

@Zaanse Mayonaise | 18-05-21 | 13:00: Welke? vooraftrek? Goed gedrag? Enkelband? Of blowen?

Dirk III | 18-05-21 | 13:03

@Zaanse Mayonaise | 18-05-21 | 13:00: Idd ,hoor het nog vaak roepen.Zou toch onderhand wel eens bekend mogen zijn

roberto9715 | 18-05-21 | 13:04

bla bla, over enkele jaren vrij schrijft GS ook, maar "+ tbs" dus dat kan jaren zijn als blijkt dat hij niet lekker in zijn hoofd is. gemiddeld is het 8 jaar. dus deze gast zit 14-25 jaar vast. Of dat voldoende is kan je inderdaad over van mening verschillen , maar dat gelul van na 3 jaar vrij is vermoeiend

medo | 18-05-21 | 13:06
▼ 1 antwoord verborgen

Wat zijn we hier nou toch godfrietvanbouillion aan het doen zeg. Hoe groot moet die totale f*ck-you naar de maatschappij worden?

Zalluf | 18-05-21 | 12:54

Ooit een gesprek gehad met een rechter. Vroeg haar wat ze vond van mininum straffen. Was ze heel erg op tegen, want dan kon ze niet de straf opleggen die ze gepast vond. Gelukkig, door creatief te zijn met de strafmaat, kon ze het veelal wel omzeilen.
Geen moment drong het tot haar door dat minimumstraffen bestonden omdat de samenleving vond dat zij als rechter bewezen had koppig niet de daadwerkelijk gepaste straf op te willen leggen.

quantumcollider | 18-05-21 | 12:54 | 1

De rechter bepaalt wat gepast is, de rest moet niet zeuren want die hebben er niet voor geleerd. Ego trippers.

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 13:00

En voor de zoveelste keer komt de laatste doodschop voor de nabestaanden van justitie. Je zou het recht in eigen hand nemen, Maar ja, dan krijg je wel 30 jaar.

TheBigKirth | 18-05-21 | 12:53 | 2

Tja, niets aan toe te voegen

Dirk III | 18-05-21 | 12:57

Eensch!

aardv@rk | 18-05-21 | 13:09

Wat betekent het woord "wollahde"?

ZoltarTheMagnificent | 18-05-21 | 12:53 | 6

Vrije vertaling van "avadakedavrade".

Kapitein Sjaak Mus | 18-05-21 | 12:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Het gidsland van de mensenrechten beschermt de rechten van een moordende horlogerover. De rechten van Bas van Wijk worden ook beschermd, zij het dan wel na zijn dood. Stel dat Bas ooit in zijn leven zin had gekregen om iemand dood te schieten om een horloge, dan had hij dat toch moeten kunnen doen?

JvanDeventer | 18-05-21 | 12:52

Ik kijk al uit naar z’n eerste proefverlof

laurentius | 18-05-21 | 12:52 | 1

We moween er alles aan doen om deze kansenparel, die met een geladen pistool rondloopt, weer zo snel mogelijk in de maatschappij te laten integreren. En mensen, haal het touwtje maar weer uit de brievenbus, een D'66 rechter heeft weer gesproken dus berg u voor de inbrekers en moordenaars.

Ruud5 | 18-05-21 | 12:56

mensenleven wordt steeds goedkoper, eerst bij criminelen op straat en nu ook al bij de rechter aan het loket.

Tjemig | 18-05-21 | 12:52

De blinddoek van vrouwe Justitia is een paar decennia geleden al ingeruild voor een hoofddoek, zo blijkt ook nu weer.

Maar gelukkig is er nog nooit een rechter beschuldigd van racisme.

Leon Tosti | 18-05-21 | 12:52

Wat is de reden van deze vermindering op de strafeis? Is het omdat hij 'zwakbegaafd' is, zoals al die criminele naffers blijken te zijn als ze tegen de lamp lopen?

Ach, het interesseert me maar matig. Ik vind dat bij al dit soort lieden standaard het Nederlanderschap moet worden ingetrokken, zodat ze na het uitzitten van hun gevangenisstrafje er voorgoed uitgeflikkerd kunnen worden.

Dr_Johnson | 18-05-21 | 12:52 | 5

@Dr_Johnson | 18-05-21 | 13:06: helemaal mee eens. Denaturaliseren en verklaren tot persona non grata. Onbegrijpelijk dat dit niet als straf opgelegd kan worden. Ik zie geen enkele reden waarom dit niet over het hele politieke spectrum gesteund zou worden. Er is niks onethisch aan.

Bulloch | 18-05-21 | 13:14

@Bulloch | 18-05-21 | 12:55: De rechter moet zich aan de wet houden. Als een tenlastelegging niet klopt is dat een mega blunder van de OvJ, de rechter kan dat niet corrigeren.
De faalhaas van dienst is hier de OvJ, niet de rechter.

euroka | 18-05-21 | 13:16

@euroka | 18-05-21 | 13:16: technisch gezien klopt dat. Dan nog is de maximale straf voor "gewone" doodslag 15 jaar en duikt de rechter daar flink onder. De rechter lijkt met dit vonnis m.i. een punt te willen maken dat ik niet kan bevatten.

Bulloch | 18-05-21 | 13:24
▼ 2 antwoorden verborgen

De betekenis van TBS is bij de meeste reaguurders onbekend geloof ik.

oldandwise | 18-05-21 | 12:51 | 2

Tekenen Boetseren Spelen
Tijdens het dagelijkse uurtje omgaan met frustraties en mindfulness door?

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 12:59

TBS is erop gericht om mensen weer terug de maatschappij in te sturen. Ja, je hebt ook de longstay, maar daar zitten de echte koekwouzen. Die zitten er dan ook vaak levenslang.

Waar de meeste reaguurders zo verbolgen over zijn is dat hij een lage celstraf krijgt.

Hersenletsel | 18-05-21 | 13:02

Hopelijk heeft Bas innovatieve vrienden die dit "probleem" zelf kunnen (laten) oplossen ....

TinusVlugOpDeKut | 18-05-21 | 12:51

Stuitend.

Nee het is een alias | 18-05-21 | 12:50

Het is doodslag en geen moord volgens de rechter omdat er geen plan aan voorafging.... waarom loop je dan in godsnaam met een doorgeladen pistool op zak? Dan weet je dat je het risico loopt dat er dodelijke ongelukken gebeuren.

Goed, er is nog tbs, dus laten we hopen dat de geitenwollensokkenbrigade hem als subsidieproject ziet en hem verbant richting de long-stay.

me163komet | 18-05-21 | 12:50

Dus over 5 jaar rent hij alweer de halve marathon met linkse volksheld Volkert.

keestelpro | 18-05-21 | 12:50

www.linda.nl/nieuws/zeker-twaalf-mede...
4 x per jaar over de periode 2014-2016. Zal nu niet veel anders zijn.
En dat zijn degenen die "betrapt" worden.
Hoeveel TBS-ers zijn er in totaal?
Er zitten blijkbaar veel charmeurs in TBS.

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 12:49 | 4

Soort Stockholmsyndroom in het kwadraat. Maar zoals pedo’s veelal werk zoeken waardoor ze meer in aanraking komen met kinderen, zoeken deze vrouwen misschien ook wel werk waardoor ze meer in aanraking komen met “nobele wilden” of “ruwe bolsters” bij wie de “blanke pit” nog moet worden geholpen te ontwaken.

BASinnic | 18-05-21 | 13:14

Psychopaten kunnen inderdaad charmeurs zijn, waar mensen voor vallen.

ZOMG | 18-05-21 | 13:31

@ZOMG | 18-05-21 | 13:31: Tijd voor een psychologische test van alle medewerkers in dit soort instellingen.

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 13:42
▼ 1 antwoord verborgen

Kan het zijn dat sommige rechters furore willen maken en hun geweldige technische kennis van de wet willen tentoonspreiden door absurd lage straffen toe te kennen, ten koste van de nabestaanden en de samenleving?

Bulloch | 18-05-21 | 12:49

Er zijn landen, westerse landen, daar laten ze je gewoon inslapen voor zo'n vergrijp. Daar hoeft de jury niet lang over na te denken.

VanBukkem | 18-05-21 | 12:49 | 3

Aah, westerse landen met Mohammed normen en waarden. Ja die zijn top!

JanAmsterdamEnzo | 18-05-21 | 12:50

Ik las vanochtend dat ze ergens old sparky en het vuurpeloton weer van stal hebben gehaald als optie. De veroordeelde mag kiezen.

VanBukkem | 18-05-21 | 12:53

De eerste rechter met enige kennis van wat er zich afspeelt in de maatschappij moet nog geboren worden. En dan krijg je dit. Zo is onze rechtsstaat.

Raspatat | 18-05-21 | 12:48 | 2

Straks zijn de rechters ook weer islamieten, dan wordt het helemaal een feest hier.

Isan | 18-05-21 | 12:57

@Isan | 18-05-21 | 12:57: Dan was de familie van Bas aangeklaagd, voor het vals beschuldigen van diefstal/roor, moord, en verkeerd kijken naar Samir.

Hersenletsel | 18-05-21 | 13:03

Misschien was 'ie op zoek naar verzorgde huisvesting want daar hebben we immers een gebrek aan.

potjandorie | 18-05-21 | 12:48

De straf gaat in op het moment dat hij terug is van verlof.

Mr_Natural | 18-05-21 | 12:48

Ach, gisteravond was Mathijs weer op TV, met Maxima, was leuk en wat zeg je? Moslim tuig wat onze maatschappij ontwricht? Ach, laten we het leuk houden, wel zo fijn.

Normpje | 18-05-21 | 12:47

TBS is blijven staan. De opmerking dat hij dus over een paar jaar weer vrij is, is onjuist.

inferno | 18-05-21 | 12:47 | 2

Moet jij eens opletten hoe snel hij “genezen”is.
Lekker dwarskopje van me.
Xx

Ruimedenker | 18-05-21 | 12:53

Ik kan me niet één rechtszaak herinneren waarbij ik dacht: goh, wat een hoge straf zeg, dat had wel wat lager gemogen.

JackStick | 18-05-21 | 12:47 | 1

Die rechter van Volkert (nee niet dat paard van Bea)....
ach, laat maar zitten

hagelkruis | 18-05-21 | 12:51

Minus 1/3 voor "goed gedrag " = 6 jaar. Voor een moord in koelen bloede.
Hopelijk duurt die tbs totdat ie de tyfus dood is gestorven.

Ride_On | 18-05-21 | 12:46

Je gunt toch dat deze crimineel als hij over 6 jaar vrijkomt iemand in de kring van de rechter berooft van het leven.

doemijjezusjemaar | 18-05-21 | 12:46

Snap even niet waarom er gemeld moet worden dat de heer jointjes rookte? Want dat word je een moorddadige lul ofzo? Hoeveel biertjes dronk Holleeder per dag? Hoeveel broodjes kaas at de tramschutter?

JanAmsterdamEnzo | 18-05-21 | 12:46 | 5

Nou van 25 jointjes blijf je niet echt helder

laurentius | 18-05-21 | 12:55

Ik zeg niet dat je een moordenaar wordt van jointjes roken, ik zei alleen maar dat ik niet kan geloven dat iemand 25 jointjes op een dag kan wegroken. Ervan uitgaande dat hij 1 gram per joint verbruikt is dat in 2 dagen 50 gram x 9 euro per gram (shop prijs) is toch 450 euro per twee dagen dus per maand bijna 7000 euro, hoe gaat hij dat bekostigen? Of hij teelt zelf maar dan is dat nog veel geld per maand dus dan maar roven he....en dat loopt dus soms verkeerd af. Komende 9 jaar kan hij in ieder geval afkicken. Een tevreden roker is geen onruststoker maar sommigen kunnen er gewoon niet zo goed tegen blijkbaar want hij voert dit wel op in zijn zaak als 'verzachtende' omstandigheid.

potjandorie | 18-05-21 | 12:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat zal hem leren..! Maar hij staat dan wel in hoog aanzien bij zijn bro’s, deze straf weegt echter niet op tegen het leed wat deze man heeft aangericht! Ik kan deze rechtspraak echt niet meer volgen..

aardv@rk | 18-05-21 | 12:46

Godverdomme zeg, mag hopen een hoger beroep en zo nodig cassatie? Wordt je zoon/broer even weggegeven als een stuk vuil door de moordenaar 9 jaar op te sluiten.

mr.money | 18-05-21 | 12:45 | 1

Ik las castratie..

Wijze uit het Oosten | 18-05-21 | 13:13

"De man heeft de nabestaanden onbeschrijflijk leed toegebracht. Zij zijn hun geliefde kwijt en moeten de rest van hun leven verder met dit immense gemis." Dan is 9 jaar natuurlijk wel genoeg voor deze rechter. De vrienden en familie krijgen wel levenslang.

omwenteling | 18-05-21 | 12:45

Toen de Berbers/Moren naar Spanje immigreerden duurde het 750 jaar voordat ze eruit getrapt werden. Aannemende dat de geschiedenis zich herhaalt zitten we nog even met Het Probleem.

Westheimer | 18-05-21 | 12:44

TBS is blijven staan. Mag je je handen nog dichtknijpen.

Dubbelepunthoofd | 18-05-21 | 12:44

Omdat het een nep Rolex was?

Mr_Natural | 18-05-21 | 12:44

Schandalige uitspraak. Ik stel voor de rechterlijke macht per direct te sensibiliseren. Veel sterkte voor de nabestaanden.

Valka | 18-05-21 | 12:44

achja uiteraard. een gewetenloze moord om niks anders dan stoer doen met besef wat je doet. op een recreatieterrein zonder voorgeschiedenis noem het allemaal maar op.

maarja, het is zielig ofzo.

Baksteenbakker | 18-05-21 | 12:43

Die familie is trouwens boven Amsterdam ook beroemd.

Pieterman | 18-05-21 | 12:43

Nederland is niet voor niets zo aantrekkelijk voor anderskokenden. Staan er weer een paar duizend klaar in Ceuta.

P. Breidel | 18-05-21 | 12:43

Er mag best wetgeving komen dat je bij dit soort het NL paspoort afpakt. Proefverlof in Marokko. En doei.

de visser | 18-05-21 | 12:43 | 3

Die komg na het uitzitten van zijn straf Marokko niet in. Daar zitten ze echg niet te wachten op die sukkel.

me163komet | 18-05-21 | 12:52

@me163komet | 18-05-21 | 12:52: Zou het niet logisch zijn om een factuur naar die koning daar te sturen, voor kost, inwoning ende vermaeck van zijnen onderdanen? Er zijn zat geldstromen die kant op waarvan het ingehouden kan worden.

marcoplarco | 18-05-21 | 13:33

@me163komet | 18-05-21 | 12:52: Nee inderdaad. Hebben ze net decennia lang hun berbertuig naar hier gestuurd, komt het weer als een boomerang terug. Al die moeite om je afval te dumpen dus voor niets geweest, ik snap wel dat ze de poort dichthouden.
Hun poorten wel, ondertussen sturen ze vrolijk gelukzoekers naar EU hekken om nog wat meer afval te dumpen.

Acar_ketimun | 18-05-21 | 15:54

Nog een keer hoger beroep gaan en hij hoeft nog maar 4,5 jaar te zitten.

Mr_Natural | 18-05-21 | 12:42 | 1

Daar ben ik ook bang voor..

aardv@rk | 18-05-21 | 12:48

20 tot 25 jointjes per dag.

Dat is 6 tot 7,5 gram. Uhm nee dat verwerkt jouw systeem niet. Zeker niet als je klein en tenger bent.

netniet | 18-05-21 | 12:42 | 1

Flinke toeters draai jij zeg.

Mr_Natural | 18-05-21 | 12:43

Wat een intense armoe. Ik heb gewoon plaatsvervangende schaamte, kan toch niet dit? Van 18 naar 9 jaar, what the fuck. Gaat iemand deze rechter nog voor de camera trekken voor tekst en uitleg?

Do-na-zi | 18-05-21 | 12:42

uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocum.... Rechtbank heeft aangeknoopt bij gangbare strafoplegging voor doodslag. De zinloosheid en het extreme antisociale gedrag van de dader nopen niet tot een hogere straf kennelijk. Beschamend. Hoger beroep kan nog wel eens anders gaan uitpakken. Niet alle rechters in Nederland zijn kut.

BobDobalina | 18-05-21 | 12:42 | 1

Laten we dat hopen.

Lorejas | 18-05-21 | 12:47

Die partij van Vrouwe Sigrid K. krijgt veel teveel invloed. Wat een farce!

Normpje | 18-05-21 | 12:42

Ze kijken ook niet naar hoe veel straf iemand verdient tegenwoordig. Ze schatten in hoe snel de samenleving het weer vergeten is.

nsfl | 18-05-21 | 12:42

OM doet eens hoger beroep......

Habe das Gewust | 18-05-21 | 12:41

Moslim + misdaad is strafvermindering. Dat heet dan positieve discriminatie

Zuma | 18-05-21 | 12:41

TBS, dus loopt niet over een paar jaar vrij rond.

Maar kan in de instelling doorgaan met jointjes roken, computeren en neuspeuteren.
Beetje hetzelfde als nu zeg maar.

Toetsenbordcomplex | 18-05-21 | 12:41 | 2

Alleen scheelt het wat boodschappen doen en zelf koken.

Lorejas | 18-05-21 | 12:46

Met als bonus de behandelaars die op foute mannen vallen...

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 12:46

Oh ja, rechters zijn onschendbaar. Die doen hun werk goed. Niemand die dat beoordeeld of daaraan twijfelt.
Waarom niet een jaarlijkse beoordeling? Oh je bent als rechter niet verantwoordelijk voor een draaideurcrimineel die na straf weer in recidive gaat?
Stel je bent chirurg en je zaagt 8 keer per jaar een verkeerd been af, tja, de overige 500 operaties gingen wel goed?

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 12:41

Doodslag?? Hoezo doodslag?? Meneer gaat met een gun het strand op, waarom heb je dan zo'n schietijzer in je zak als je er niets mee zou willen doen? Lijkt mij wél voorbedachte rade; hij ziet Rolex, weet dat hij zichzelf kan verdedigen mocht het fout lopen en het liep fout want Bas kwam heldhaftig voor zijn vriend op, uiteraard niet wetende dat meneer een blaffer tevoorschijn zou halen. Dit is m.i. dan wél voorbedachte rade want als hij zo'n ding alleen om te dreigen zou willen gebruiken dan stop je er geen kogels in. Punt. Negen jaar is een lachertje, moet je eens in Amerika proberen, kom je niet meer vrij.

potjandorie | 18-05-21 | 12:41 | 5

@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 12:42: ik ken de term niet, verklaar je nader svp

potjandorie | 18-05-21 | 12:45

Dit dus. Als je met een geladen vuurwapen de stad in gaat, dan neem je bewust het risico dat je iemand dood kunt schieten. Dat heeft met doodslag niets te maken.

Trekhaas | 18-05-21 | 12:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is goed dat ik dit weet. Mocht ik ooit moordneigingen krijgen, dan weet ik precies welke leugens ik moet verkopen, om als wiet-verslaafde eenzame schizofreen met een psychose, er goed vanaf te komen. Ok, TBS is ook geen pretje (of wel?). Ik ben hardcore Atheist, maar speel dan gewoon een fundamentalistische, losgeslagen Christen met een drank probleem. Het was Jezus die mij commandeerde, deze daad te doen, rechter. Krijg ik nu 50% korting ?

Omnisofos | 18-05-21 | 12:41 | 2

U moet dan wel van minimaal lichtgetinte kleur zijn

Dubbelepunthoofd | 18-05-21 | 12:47

Oh, een update. Het is gewoon een fukking VORMFOUT.

Omnisofos | 18-05-21 | 13:26


Ik heb altijd fantasieën hoe ik dit recht zou zetten.
Er zijn verschillende scenario's, waar je er nog mee weg komt ook.
Vuistregel: Keep It Simple.

King of the Oneliner | 18-05-21 | 12:41 | 6

@King of the Oneliner | 18-05-21 | 12:57:
En Law Abiding Citizen, vond ik een goeie.

Mr_Natural | 18-05-21 | 13:14

@Mr_Natural | 18-05-21 | 13:14: Ja, scene in hamburgertent: deze hamburger lijkt totaal niet op het plaatje!

King of the Oneliner | 18-05-21 | 13:23

@Mr_Natural | 18-05-21 | 13:14: Oh nee, dat was -Falling Down- , Law Abiding Citizen -scene met opengesperde ogen zonder oogleden, injectie met middel om niet flauw te vallen, en martelen maar.

King of the Oneliner | 18-05-21 | 13:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Het oude liedje, de rechtbank ziet de ernst van de misdaad niet in - en weet niet wat er leeft onder de bevolking. Schande!

L.E. Raar | 18-05-21 | 12:41

als je familie & vrienden bent van die Bas van Wijk, dan spaar je in de komende 9 jaar 50duizend EUR bij elkaar, om een of andere servische scherpschutter over 9 jaar in te huren. op het moment dat Samir de gevangenis verlaat, direct een kogel door zijn hoofd. probleem dan echt aangepakt.

putinisyourfriend | 18-05-21 | 12:40 | 3

Ik denk dat je met €5000 al een heel eind komt..

VolleBak | 18-05-21 | 12:55

Misschien even een crowdfunding opzetten.

Rohin | 18-05-21 | 13:02

Liever twee kogels door zijn knieen. Dat voelt hij langer.

euroka | 18-05-21 | 13:32

TBS kan heel lang duren hoor...

Barend Braakbal | 18-05-21 | 12:40 | 1

Staan ook sterk onder druk om ze zo snel mogelijk weer naar buiten te sturen.

Roze_bril_drager | 18-05-21 | 12:41

Laat mij raden, een D66 rechter.

Arnold711 | 18-05-21 | 12:40

Pim mocht weg voor 12 jaar minus minus. Heerlijk land dit toch ….

Pieterman | 18-05-21 | 12:40

Sterkte voor de familie en vrienden van Bas. Te pijnlijk dit.

Choco Chanel | 18-05-21 | 12:40

Komt door die bril denk ik.

swassannuf | 18-05-21 | 12:40 | 1

En nep rolex

swassannuf | 18-05-21 | 12:40

Schunnig hoe vaak het hier vaak genoemde rechter-mantra 'de dader is ook slachtoffer' weer wordt bewezen. De eis van 18 jaar + tbs had een mooi begin geweest, nu is het wederom een fopstraf voor een zeer ernstig vergrijp. Het idee dat je met vrienden in de zon aan het hangen bent en dat iemand opeens wordt afgeslacht om een horloge is weerzinkwekkend.

StiekemeBunzing | 18-05-21 | 12:39
-weggejorist-
sokkenpluisje | 18-05-21 | 12:39

Wat een schandelijk vonnis.
Maar ja, wat verwacht je anders nog in dit land.

staat het bier koud? | 18-05-21 | 12:39

Verminderd toerekeningsvatbaar, net als al die religieus gemankeerden.

de visser | 18-05-21 | 12:39 | 1

Slecht vergelijk de visser..!

aardv@rk | 18-05-21 | 12:54

Hij is dus levensgevaarlijk met grote kans op recidive.

van Oeffelen | 18-05-21 | 12:39 | 2

Daarom tbs. Nu maar hopen dat hij nooit uitbehandeld raakt.

de visser | 18-05-21 | 12:39

@de visser | 18-05-21 | 12:39:
Onbegeleid proefverlof, net als de moordenaar van Anne Faber. Ze moeten natuurlijk wel kunnen bewijzen dat ze genezen zijn. En als ze dat niet zijn, dan is het jammer voor Anne.

JvanDeventer | 18-05-21 | 12:42

Vertrouwen in onze rechtsstaat -1

JohnLocke | 18-05-21 | 12:38

Moordenaar in Nederland: Taakstrafje in de zon, voor koffie wordt gezorgd. En dat omdat andermans inteelt tot ‘ons’ probleem moet worden gerekend.

Pieterman | 18-05-21 | 12:38

Nederland is ziek, en die rechter spoort niet. Soms Ben ik jaloers op die Amerikaanse rechters die gwn4x levens lang geven ....

Icewallowkum | 18-05-21 | 12:38 | 1

In soortgelijk nieuws: Omdat de injecties niet meer leverbaar zijn wordt in USA de stoel weer ingevoerd. Misschien een ideetje? Ik doneer graag 10kV.

marcoplarco | 18-05-21 | 13:27

Ach het was maar een blanke.

dedwarsligger | 18-05-21 | 12:38

Waaron telt een witte leven maar voor de helft.
White Lives Matter also!

*101# | 18-05-21 | 12:38 | 1

Dat laatste ja.

MooseNL | 18-05-21 | 12:48

Fucking unbelievable dit.

deHomofobeLesbo | 18-05-21 | 12:38

9 = 6, want na tweederde mag je eruit. En die 6 wordt 5 want hij moet minstens een jaar "wennen" aan het weer vrij lopen in de maatschappij.
Mijn God, moeten die rechters niet óók in een psychiatrische inrichting?

JvanDeventer | 18-05-21 | 12:38 | 4

TBS= Terras Bier Sex (z)onder begeleiding.

Pieterman | 18-05-21 | 12:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ik word ook altijd zo moe van dit 'argument'. Schandalig lage straf.

OscarWilde | 18-05-21 | 12:41

Negen jaar ! Dát is een mensenleven waard volgens de rechter in Nederland. Volslagen belachelijk. Onze rechtspraak is KROMspraak. Waardeloos land leven we in. De helft minder straf voor het ombrengen van iemand.

aamert | 18-05-21 | 12:37

Eigenlijk zouden dit soort rechters eerst een ‘nabestaande van een slachtoffer’-ervaring moeten hebben. Wat een schande is dit.

Lafayette | 18-05-21 | 12:37

9 Jaar.
Om iemand te vermoorden.
Tja.
Jurisprudentie voor toekomstige zaken. Een leven wordt steeds minder waard.

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 12:37 | 1

Nuance, van moordenaars kennelijk méér

P. Breidel | 18-05-21 | 12:40

9 jaar is 6 jaar, is na 3 jaar begeleid verlof, is na 4 jaar onbegeleid verlof.

Ridde Rogter | 18-05-21 | 12:37 | 4

Het is wel 9 jaar + tbs. Dus zomaar op onbegeleid verlof gaat ie niet.

omwenteling | 18-05-21 | 12:39

Nee maar wat is nou 9 jaar? Al zit ie die volledig uit? 9 jaar?

deHomofobeLesbo | 18-05-21 | 12:42

@omwenteling | 18-05-21 | 12:39: TBS klinieken kan je gewoon in en uitlopen. En anders kan je je als cliënt botvieren op het personeel. Of daar een relatie mee beginnen. Iets wat Bas niet kan.

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

beetje goed gedrag en zielig doen en dan gaan er weer wat jaartjes er van af. Hij moet immers weer een plek in de maatschappij krijgen en ergens stage kunnen lopen. Om te kotsen dit.

hansjansen2 | 18-05-21 | 12:36 | 1

wil het vonnis niet goedpraten en kots ook van de lage 9 jaar MAAR TBS kan wel levenslang zijn dus er is nog altijd een kans dat hij nooit vrijkomt.

Fedde71 | 18-05-21 | 12:38

"Rechter: Samir is verminderd toerekeningsvatbaar"
Rechterstaal voor kwetsbare man.

All_yall | 18-05-21 | 12:36 | 1

Ja dat raak ik ook van dit soort berichten

deHomofobeLesbo | 18-05-21 | 12:40

Toch hoor ik overal dat er de laatste tijd zwaarder gestraft wordt.

oldandwise | 18-05-21 | 12:36 | 3

Klopt, de gewone burger wordt zwaarder gestraft.

General Dripple | 18-05-21 | 12:38

Klopt, bijvoorbeeld als u de auto 3 cm buiten het parkeervak hebt staan of 2 km te hard rijdt.

Ridde Rogter | 18-05-21 | 12:39

Ja, als je een blanke, autochtone Nederlander bent misschien.
Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat justitie bij anderskokenden/biddenden tal van zaken laat meewegen die op de gewone Nederlander niet van toepassing (kunnen) zijn.
De algemene tendens van dergelijke overwegingen: sielug, want... (vul zelf een gemeenplaats in).

Lefty-Messup | 18-05-21 | 12:45

Een (vermoedelijke) gelovige die én rookt én drugs gebruikt én steelt én moordt, geen 70 maagden meer. Hooguit, naar ik hoop, 70 bubba's.

dathoujetoch | 18-05-21 | 12:36

Zo kennen we onze rechtsspraak weer.

Roze_bril_drager | 18-05-21 | 12:36 | 1

Zet die roze bril maar af

SinisterNL | 18-05-21 | 12:39

Doe Vrouwe Justitia de blinddoek maar af en stuur haar maar naar huis. Dit heeft niets meer met rechtspraak te maken. Negen jaar en een paar sessies psychotherapie omdat je iemand twee keer door zijn flikker hebt geschoten... Zo kennen we onze rechterlijke macht weer. Manmanman, wat een treurnis.

Enter Yeti | 18-05-21 | 12:35 | 1

Vrouwe Justitia draagt geen blinddoek meer maar een hoofddoek.

Ommezwaai | 18-05-21 | 13:19

Nah, doe die straf maar door de helft. Is allemaal helemaal niet leuk voor deze jongen die tenslotte nog een heel leven voor zich heeft.

drijflijk | 18-05-21 | 12:34 | 1

dit in tegenstelling tot Bas van Wijk, die heeft geen leven meer door deze kakkerlak.

Koning Willy | 18-05-21 | 12:37

Dan moet je het niet gek vinden dat het respect voor de rechterlijke macht dalende is en het nulpunt nadert of zelfs al voorbij is.

NeedIsaymore? | 18-05-21 | 12:34

Nederlandse rechters hebben wat mij betreft iets teveel oog voor de daders en te weinig oog voor het beschermen van de maatschappij tegen dit soort ongedierte.

Koning Willy | 18-05-21 | 12:34

Persoonlijkheidsstoornis … hij is een opgefokte moslim?

rman | 18-05-21 | 12:34 | 1

Dan kunnen ze half Nederland inmiddels wel zo kwalificeren...

Ommezwaai | 18-05-21 | 13:18

9 jaar en tbs tegenover een jong leven volledig wegnemen.
Tis toch om te janken

moonshiner3519 | 18-05-21 | 12:34

WTF: 9jaar, dus dat is 6 jaar zitten en 1 jaar ja knikken met therapie en over 7 jaar mag iemand anders d'r zoon/dochter begraven omdat die idioot weer iets wil hebben vanuit zijn schaamte cultuur.....

Hellsmurfje | 18-05-21 | 12:33

Bizar!
Veel te laag,hij lacht in zijn vuistje.

Kdoemaarwat | 18-05-21 | 12:33

Wat voor een werk deed hij eigenlijk?

P. Breidel | 18-05-21 | 12:33 | 1

Weed-tester. Op vrijwillige basis en met eigen bijdrage in de kosten.

Koning Willy | 18-05-21 | 12:53

Ongelofelijk....... en de straffen zullen alleen maar lager gaan worden komende jaren en dit tuig alleen maar overmoediger. Binnenkort zijn ze de baas in de straten van Nederland, links doet de rest op andere niveaus zoals onderwijs, media en politiek.

Isan | 18-05-21 | 12:33 | 2

heel vreemd, maar het OM zal in beroep gaan.

MaarFeitelijk | 18-05-21 | 12:39

daarbij is het natuurlijk dat er repateriëring wordt toegepast.

MaarFeitelijk | 18-05-21 | 12:41

9 jaar voor dat stuk stront.

Krachtkoe | 18-05-21 | 12:33 | 1

Zes jaar, 1/3 automatische aftrek wegens goed gedrag.

Guusje Nadorst | 18-05-21 | 13:42

Wat heeft een rechter te maken met 25 jointjes per dag? Als ik per dag 25 salmiak lolly's neem, is dat dan ook relevant?

Leptob | 18-05-21 | 12:32 | 1

Zeker, ammoniumchloride wordt gevonden in Dutch Dynamite, oppassen dus.

P. Breidel | 18-05-21 | 12:38

'20 tot 25 jointjes per dag'
Wat kost dat?

Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 12:31 | 2

Twee autochtone omaatjes per dag beroven.

Festen | 18-05-21 | 12:37

Weten we ook weer wat een mensenleven maar waard is.

General Dripple | 18-05-21 | 12:31 | 2

Wat onze strafrechters betreft: uw leven is niets waard. Echt helemaal niets.
U weet toch: daders zijn zielig, de slachtoffers niet natuurlijk.

staat het bier koud? | 18-05-21 | 12:37

@staat het bier koud? | 18-05-21 | 12:37:
Dat ligt eraan. Allochtonen mogen alles en doen dus ook alles.

K. Westergaard | 18-05-21 | 17:51

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino