Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jan Smeets maakt Omtzigt kapot in Volkskrant

We hebben onderhand piepende oren van de fluistercampagne tegen Omtzigt

Kijk, stukje boos rechts zuur van de baas van Pinkpop Jan Smeets (137) in de Volkskrant. Of althans, hij heet Jan Smeets en zo heet verder niemand, dus dat moet hem zijn. Of toch niet, ach, who the hell cares. Hoe dan ook, stukje zuur in kwestie is gericht TEGEN Pieter Omtzigt (CDA). En dat hoor je nou zelden, een anti-Omtzigt-geluid. Elk verstandig mens onthoudt zich namelijk van anti-Omtzigt geluiden aangezien Omtzigt zo’n beetje de enige was van 150 (!) Kamerleden die écht wat kritisch deed voor de mensuh waarvoor uitsluitend hulde, bloemen en sensibiliseringstoeslag (okee ook voor jou Renske Leijten). Jan Smeets echter heeft hét boek van Omtzigt gelezen en volgens Jan Smeets is dat boek een soort Ecce Homo meets het oeuvre van Thierry Baudet, oftewel zelfpijperij en autofellatio ter meerdere eer ende glorie voor & door de auteur in kwestie. 

Bovendien weet Jan Smeets: ‘veel’ van die door de toeslagenhorror getroffen ouders moeten niet zo janken want dat waren stomme fraudeurs terwijl Omtzigt het daar helemaal niet over heeft in zijn magnum opus. Right. En daarom moet ‘zonnekoning’ Omtzigt gewoon snoeihard een functie elders krijgen en snel een beetje. Aldus Jan Smeets. In de Volkskrant. Zou Jan Smeets een pseudoniem zijn van Bert Wagendorp? En doet Jan Smeets het met Fatima Dakmar? Pinkpop, bestaat dat eigenlijk nog? Heeft de echte Jan Smeets zich wel al laten vaccineren want hij klinkt er babyboomer & gepensioneerd genoeg voor? Vragen, vragen, vragen.

Bonusbrief. Azijnbode-abonnees. Altijd één streepje vromer dan hun eigen dagblad

Reaguursels

Inloggen

Huh? Is Bert B weer terug? Welkom!

Piet Karbiet | 18-05-21 | 12:27

Jan Smeets, de vader van?

Eppo | 18-05-21 | 09:11
-weggejorist-
Alinelia17 | 18-05-21 | 02:31

Jan Smeets, is dat niet die man die slecht geleefd heeft en nu een long covid toeslag probeert te frauderen? Pieter Omtzigt daarentegen, weet dingen. Mocht zijn optreden ertoe leiden dan "modellen" (bv van CPB, KNMI, RIVM, AIVD) weer de bescheiden plaats krijgen die ze toekomt, dan verdient hij de hoogste wetenschappelijke lof. En een functie elders, dan tussen die mavo-leerlingen op het Binnenhof.

borderlijntje | 18-05-21 | 01:45

Is de Volkskrant nu ook al in stelling gebracht? Mag de PvdA soms ook meeregeren? Vragen, vragen.

Mart6037 | 17-05-21 | 22:04

Zo zie je maar, ook al ben je nog zo sociaal, inclusief of divers bezig, er is altijd wel iemand te vinden die iets heeft weten te vinden om zich aan te storen, ergeren of beledigd te voelen

ArieR68 | 17-05-21 | 20:54

Toch mooi van Brusse dat hij de walging kon onderdrukken om dit VK artikel te lezen. Ik zag die kop en kon het niet opbrengen.

dihydrogenmonoxide | 17-05-21 | 20:51

Smeets, die achternaam betekent gewoon lul dus.

menage | 17-05-21 | 20:19

Zelf vind ik Bert Brussen een lavendelsnuiver eersteklas, maar als ie belooft zich te misdragen is ie hier van harte welkom wat mij betreft.

Sinterbikske | 17-05-21 | 19:50

Ik heb zijn boek ook gelezen. Leerzaam, leest vlot. Het begint met een best interessant autobiografisch stuk. Omtzigt is gepromoveerd op modellen van maatschappelijke en economische verschijnselen, die in Nederland een grote rol spelen bij beleid (het gaat meer om het model dan de werkelijkheid), en hij kan aangeven wanneer ze wel en niet werken.

Daarna een inhoudelijke behandeling van de toeslagenaffaire, wat best leerzaam is, ook als je het nieuws gevolgd hebt. Hij pakt er nog wat voorbeelden van vergelijkbare situaties bij.

Over die fraude: Hij zegt dat van alle ouders die als fraudeur werden aangemerkt, dat in 96% van de gevallen onterecht was. Die Smeets kan wel zeuren dat het niet over die 4% gaat, maar die 96% onschuldigen is het probleem hier.

Verder de nodige kritiek op het functioneren van de trias politica, en op het democratisch gehalte van de EU, wat me nogal terecht lijkt. Gedegen systeemkritiek van iemand die weet waar hij het over heeft, en die daarnaast ook het politieke handwerk beheerst om ook iets voor mensen te betekenen.

Kortom, een goede vent. En lees dat boek.

Koning_van_de_BBQ | 17-05-21 | 19:33

Dat boek zelfpijperij? Ben nu op een kwart, maar niets van dit alles! Walgelijke onder de gordel valse liegende zak dan deze Smeets. En dat tegen iemand die als enige een nieuwe bestuurscultuur voorstaat en daar een gedegen boek over schrijft. En als 1 van de weinige Kamerleden het werk wél doet: de Kamer controleren. Weet niet welke Smeets dit is, maar het is een laag figuur. Wanneer houdt die vieze smerige flyistercampagne tegen Omtzigt nou eens op?

Jan, Leiden | 17-05-21 | 19:18 | 1

Ik heb het boek helemaal gelezen, een aanrader heb er veel van geleerd en absoluut geen eigenpijperij idd.

Diederik_Ezel | 17-05-21 | 19:22

Jan Smeets, dat is een VVD stemmer, denk ik.

Otto Normal | 17-05-21 | 19:05 | 1

Kan maar huichelen kunnen ze ook bij het CDA.

bijna_raak | 18-05-21 | 08:02

Nou ben ik eerlijk gezegd die heiligverklaring van Pietertje ook wel een beetje zat. Onrecht aangetoond, er duizend veren voor in z’n reedt gehad, job done. En doorrrrrr.

Azijnist | 17-05-21 | 19:02 | 3

Gelukkig hoor ik dit veel vaker. Pietertje heeft prima gedaan, maar neemt Pietertje ook de verantwoording voor het feit dat er de komende 5 jaar ongecontroleerd massaal gefraudeerd gaat worden? We zijn het al bij de eerste 10 duizend oplichters die probeerden een zakje met 30 duizend euris mee te pikken.

Drek van Dilderen | 17-05-21 | 19:44

@Drek van Dilderen | 17-05-21 | 19:44: Dat hoeft niet als we nu ophouden
met de waanzin van toeslagen en koopkrachtreparaties hier en daar ontworpen om de modellen van het CPB te gamen zodat de koopkrachtplaatjes er alleen op papier gunstig uitzien. Omtzigt heeft goed uitgelegd hoe pervers dat systeem is en heeft voorstellen voor een aanpak die iets met de werkelijkheid te maken heeft.

dihydrogenmonoxide | 17-05-21 | 20:46

De grap is dat het Omtzigt om het beleid gaat. Het gaat hemzelf niet om veren in zijn rest maar om de totstandkoming van beleid hoe tienduizenden ouders ONTERECHT in de knel zijn gekomen.

Barre_de_k | 18-05-21 | 06:32

We hebben nog geen benul van hoe goor en link die hele politieke gifsoep wordt gebrouwen. Daar is glyfosaat nog een energydrink bij.
Réken maar dat deze linkse stroman (want dat is hij al jaren, subsidieput uit de PvdA-culturele-strooiwagen) een verzoekje heeft gehad.
En niet ondenkbaar dat het sociale, mensbegane van Omtzigt voelt als stelen van hun handelsmerk. Terwijl ze eigenlijk hun ziel verkochten aan de VVD en het Omzien naar mensen aan team Omtzigt lieten…
Doei links. RIP!

Braco.me | 17-05-21 | 18:58 | 2

Hij zou ook best iemand, die door de CDA-top is aangeslingerd kunnen zijn.
Want die zijn ook tot alles in staat om Omtzigt weg te krijgen.

Roadblock | 17-05-21 | 19:03

Ik stel voor dat we Jan Smeets laten aantonen dat alle bezoekers, daadwerkelijk voor de optredens kwamen, en niet voor de camping. Als hij dit niet kan, dan rest ons niet anders dan de BTW achteraf op 21% vast te stellen ipv 9%, en uiteraard een boete opleggen.

Gemak | 17-05-21 | 18:32

Purmerend, was dat niet de Anus van Amsterdam?

Shellshock | 17-05-21 | 18:19 | 3

De aambei aan de anus van amsterdam.

Knufter | 17-05-21 | 19:09

Dat is nu andersom denk ik

Reaaalist | 17-05-21 | 19:51

Shit man, heb de Volkskrant van zaterdag nog niet uit. Ben ik nog wel een week mee bezig, ben al blij dat ik geen abbootje heb anders zou ik nergens meer tijd voor hebben. Fok.

Tishetnetnie | 17-05-21 | 18:16

Het is jammer dat door het geschreeuw over de onterecht geweigerde toeslagen helemaal niemand meer stilstaat bij de waanzin van het verstrekken van dit soort toeslagen.

Gulliver | 17-05-21 | 18:13 | 6

En welke partij leverde de afgelopen 10-jaar de premier die het toeslagencircus in stand hield?

therealbraindump | 17-05-21 | 18:36

@dathoujetoch | 17-05-21 | 18:28:
Oh, wat mooi. U spreekt de tale Kanaäns, en dat tegen een CDA mastodont, kuch, ik bedoel natuurlijk een KVP mastodont.

Roadblock | 17-05-21 | 19:06

Komt ook terug in het boek van Omtzigt. Koopkracht moet vooruit gaan dus moeten dit soort toeslagen er komen. Maar eigenlijk willen we niet dat er te veel gebruik van wordt gemaakt dus worden de regels heel strikt gemaakt.
Onnodig strikt zo is gebleken want als je een beetje buiten het standaardplaatje valt, je meteen een heel diep ravijn terechtkomt.
lees het boek anders

Barre_de_k | 18-05-21 | 06:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Gaan jullie nog een keer Martijn van Helvert en Chris van Dam uitnodigen om te praten over de koers van Nederland en het CDA?

Barre_de_k | 17-05-21 | 18:11
-weggejorist-
P. Breidel | 17-05-21 | 17:56

Core-business dezes persoons: vergunningen aanvragen voor voortbrengen versterkte overlast op andermans grond in aller buitenlucht.

Francieux | 17-05-21 | 17:54

95% van de ouders die vanwege 'grove opzet' het stempel fraudeur kregen waren volgens een steekproef van de staatssecretaris onschuldig. Staat gewoon in het boek van Omtzigt.

Barre_de_k | 17-05-21 | 17:53 | 5

@Dr. Blechtrummel | 17-05-21 | 18:53: Heeft uw weleens tegen de belastingdienst geprocedeerd? Een oordeel van een rechter daar heeft u wat aan. Vergeet de rest.

Sierstrip | 17-05-21 | 19:04

@Sierstrip | 17-05-21 | 19:04: lees je nog maar eens in... de rechters hadden ook niet alle informatie maar oordeelden toch dat iedereen ongezien de typhus kon krijgen (soort van).

zws-vl | 17-05-21 | 21:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar hoeveel van die toeslagouders hebben nu gefraudeerd? Zijn daar cijfers over? Of zijn het allemaal heiligen? Net zoals Omtzigt?

dathoujetoch | 17-05-21 | 17:43 | 13

@dathoujetoch | 17-05-21 | 18:59:
De vraag zou een vraag geweest zijn zonder de tendentieuze zin:
"Of zijn het allemaal heiligen? Net zoals Omtzigt?"
Maar u heeft gelijk, ik werd te fel.
Mijn verontschuldigingen.

Roadblock | 17-05-21 | 19:13
▼ 10 antwoorden verborgen

Jan Smeets? Is dat niet een oom van Sidney?

Usumani | 17-05-21 | 17:39

Frans Verdonk, Purmerend. Kudtkudtkudt. No joy. Verdonk, Verdonk: wie heet er nou zo? Een verdwaalde Amsterdammert in de provincie?

Hetkanverkeren | 17-05-21 | 17:39

Wat een kutkrant. Ik mis niks.

keetla | 17-05-21 | 17:36

Vloeken in de kerk, maar hij zit overspannen thuis. Daar worden we dus niet wijzer van. Ik zie Rutte niet zo snel overspannen worden. (Sorry we kunnen niet aanvallen want de generaal is overspannen). Een geobsedeerde monomane drammer zou ook een beschrijving van Omzigt kunnen zijn. Hij blokkeert zo'n beetje in zijn eentje de vorming van een broodnodige regering. En intussen applaudisseren we hier voor die gek van een Simons die in haar finest hour alleen maar met veel te grote woorden Rutte af kon proberen te zeiken.

pleemobiel | 17-05-21 | 17:24 | 6

Het mooie van dit blog is dat mensen op hun acties worden beoordeeld, niet op wie ze zijn.

Barre_de_k | 17-05-21 | 18:12

Hoezoe blokeert Omzigt de formatie. Rutte had ook gewoon kunnen zeggen: Ik praat met alle partijen. En niet met individuele personen. En als het CDA niet wilt, prima. Op naar de volgende. Maar hij heeft zelf aangegeven dat hij met het CDA verder wilt. Dus niet Omzigt heeft om deze situatie gevraagd. Als een echte manager legt hij de schuld van zijn falen bij een ander.

loser | 17-05-21 | 18:17

@loser | 17-05-21 | 18:17: Helemaal correct. Het is walgelijk commentaar dat 'Omtzigt de formatie blokkeert'. Hij wil gewoon kamerlid zijn en de rest zoekt het maar uit. Dan moet Rutte maar tegen het CDA zeggen, "sorry jullie hebben een te kritisch kamerlid. Ik wil alleen met buklaven werken".

Grachus | 17-05-21 | 19:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Zit boze bert nu weer voor de GS te schrijve? Watskebeurt met ze eige weplok?

Schwanzeleber | 17-05-21 | 17:21 | 1

Ja de kachel moet branden en dit en dat en zus en zo hou je toch dus waar hebben we het over?

Verzoekend tot andere houding omtrent.
Hoogachtend J Molendijk (Spijkenisse)

pendajo | 17-05-21 | 18:02

Dus hij geeft alle ouders de schuld. Beticht ze van fraude. Terwijl de hele affaire erover gaat dat grote aantallen getroffenen niets te verwijten valt. Wat een lul ben je dan. Moet in Iran gaan wonen.

Argument ad "Ja, zijn hoofd is er dan wel afgehakt maar hij reed zelf wel 10km/h te hard en daar heeft niemand het over".

Wat een autistisch stuk monster ben je dan als je zo denkt. Echt een nsb mentaliteit.

Knufter | 17-05-21 | 17:20

een ongemakkelijke waarheid .. uiteraard is er veel, en dramatisch, misgegaan, maar er is ook , en op grote schaal , gefraudeerd .. daar wordt nu wel heel angstvallig over gezwegen .. zou er trouwens niet van staan te kijken als we omtzicht helemaal niet meer terug zien in de kamer .. de ontwikkelingen gaan snel in zijn (te) lange afwezigheid , zijn blazoen raakt zoetjesaan bevlekt, hij is de regie kwijt .. dat gaat niet meer goed komen ..

justinianus | 17-05-21 | 17:18 | 3

Ja, begin jij nou ook al...!!?

Leduc | 17-05-21 | 17:26

Goedkoop gelul een ongemakkelijke waarheid noemen is erg gemakkelijk.

Usumani | 17-05-21 | 17:36

Beste schizo,
Ten eerste staan je leestekens verkeerd en is je verhaal een bak ellende waarvan de boodschap ontbreekt.
Ten tweede 95% van de ouders doe vanwege "grove opzet" het stempel fraudeur kreeg, bleek dat achteraf onterecht. 95% is onterecht als fraudeurs bestempeld, laat dat even bezinken: van elke 20 ouders die zijn aangepakt was er maar één die aantoonbaar fraudeur was.
Ten derde: lees het boek van Omtzigt. Misschien steek je er iets van op.
Fijne avond!

Barre_de_k | 17-05-21 | 18:17

Tijd voor een Pinkpop zonder bezoekers.

OverdaanDerOnderheid | 17-05-21 | 17:14 | 1

Is een andere Jan Smeets oet Ommel. "From the day we read Jan Smeets, we stopped feeling afraid ..." het bestaat nog ook ... Pinkpop zonder publiek ... youtu.be/QTkphGggCKQ?t=773

Watching the Wheels | 17-05-21 | 17:15

Wantrouw altijd een oude man in een vaal t-shirt en een leesbril op het bovenhoofd.

RGV42 | 17-05-21 | 17:14 | 1

Eens, behalve als het op het vinden van een goede fles rode wijn aankomt, dan volg je het beste het advies van een dergelijk uitgedoste oudere man.

Stennislav Heibel | 17-05-21 | 18:36

De campagne tegen Sywert van Lienden heeft een goed gevolg gehad denken ze, dus dat moet bij Omtzigt ook lukken.

Mr.Crowley | 17-05-21 | 17:12 | 2

Wel grappig dat het bij Sywert vooral ging over “OMG hij heeft geld!! verdiend aan die mondkapjes, de schoft”. Terwijl de echt interessante vraag gaat over hoe dat haastig door hem en z’n vrienden opgetuigde BVtje die miljoenenorder in de wacht wist te slepen. Maar goed. Het zal inderdaad wel gaan over het kapotmaken van Sywerts imago en niet over het graven in de wondere wereld van rijksinkopers, netwerkjes en vriendendiensten.

Muxje | 17-05-21 | 17:17

@Muxje | 17-05-21 | 17:17:
Ben benieuwd of ze iets onwettigs gaan vinden.
We zijn in ieder geval nu wat meer op de hoogte van de werkwijze van de Volkskrant.

Mr.Crowley | 17-05-21 | 17:28

De toeslagenaffaire ging helemaal niet zozeer om de toeslagen, maar omde totaal
verrotte cultuur van het verzwijgen,voorliegen,vergeten ten opzichte van de volksvertegenwoordiging teneinde het democratisch proces te frustreren.

GOEM | 17-05-21 | 17:11

Had hij z'n roze schaatstrui aan?

Watching the Wheels | 17-05-21 | 17:09

Wow, heb nu net de ingezonden brief van Jan Smeets gelezen. Wat heeft die man een bord voor z'n hoofd en extreem slecht geïnformeerd. Stuk staat vol met fake news: uit steekproeven bleek dat ~95% onterecht als fraudeur was aangemerkt. Bizar eigenlijk dat een krant dit soort bagger afdrukt.

Diederik_Ezel | 17-05-21 | 17:09 | 6

Bovendien wordt in het boek een aantal problemen beschreven in de eerste plaats inhoudelijk en in de tweede plaats de rol van Omtzigt zelf als volksvertegenwoordiger. Snap het zonnekoning frame niet helemaal, tenzij de bedoeling is om Omtzigts reputatie te slopen.

Barre_de_k | 17-05-21 | 17:59

De kritiek van Omzigt naar de Nederlandse pers is zo te zien niet goed gevallen. Zo te lezen niet geleid tot zelf-reflectie (of wel op zijn ruttiaans), en dan maar vanzichzelf afslaan. Laf en toont onbekwaamheid.

Freselik | 17-05-21 | 18:36

Door wie? Door een rechter?

Sierstrip | 17-05-21 | 18:55
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Hetkanverkeren | 17-05-21 | 17:08

Een advocaat en paarse broek die zichzelf heel belangrijk vindt in Ommen

Zapata10 | 17-05-21 | 17:08 | 3

Welk "Ommen" bedoelt u?

L.E. Raar | 17-05-21 | 17:12

Ommel, zoals in kloothommel

Watching the Wheels | 17-05-21 | 17:13

@Watching the Wheels | 17-05-21 | 17:13: Ok thanx inderdaad.

Zapata10 | 17-05-21 | 17:39

Deze boomer en gepensioneerde neemt het de heer Brussen kwalijk dat hij zo badinerend spreekt over mijn leeftijdsgroep.
Wie denkt de heer Brussen wel niet dat hij is? De meeste millenials moeten nog eerst eens laten zien wat hard werken, jezelf veel zaken ontzeggen vanwege de (ontbrekende) pecunia en gedwongen spaarzaamheid. En dan nu - hoe geweldig - mogen genieten van een pensioen dat al meer dan 10 jaar geen cent meer oplevert dan in het begin.
Ik heb Bert B. redelijk hoog zitten, lees ook TPO, maar dit soort uitspraken doet mijn appreciatie geen goed.
En overigens is die Jan Smeets gewoon een doorsnee Nederlander: weet niks, kan niks, maar wel een grote bek.

L.E. Raar | 17-05-21 | 17:07 | 6

Ok, Boomer.

Grachus | 17-05-21 | 17:56

Wat was de huizenprijs in 1970 en waarom telt dat niet mee in de inflatiecijfers van het cbs?

Barre_de_k | 17-05-21 | 18:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik kan het met veel minder woorden af:
Jan Smeets uit Ommel-Asten is een lul.

DDSilver | 17-05-21 | 17:07 | 1

*applaus*

Barre_de_k | 17-05-21 | 18:18

Omtzigt heeft laten zien dat er iets niet goed gaat. En dat dat verborgen kon blijven omdat er actief zaken van de radar werden weggelakt.

Kan het een lastige vent zijn, maar hij heeft wel iets blootgelegd.

Lastige mensen moeten weg, ook al hebben ze 100x gelijk. Want belangen van mensen met oogkleppen op.

kloopindeslootjijook | 17-05-21 | 17:06 | 1

Net als van Dam de voorzitter van de toeslagen affaire, eigenlijk is het een grote schande dat het CDA hem op een onverkiesbare plek gezet heeft.
Daarom gewoon niet meer op die valse farizeeërs stemmen.
Dan houd het vanzelf op.

likdoorn | 17-05-21 | 17:43

Jan Smeets is de vader van Sydney. Dat verklaart zijn afkeer van mensen die politiek wel serieus nemen.

oldandwise | 17-05-21 | 17:05 | 2

Dat zou toevallig zijn, er zijn meer Smeetsen op deze wereld, met name in het Limburgse....

L.E. Raar | 17-05-21 | 17:08

@L.E. Raar | 17-05-21 | 17:08: Het was ook niet serieus bedoeld.

oldandwise | 17-05-21 | 17:12

Smeets,die organiseerde toch ooit in 1975 een festival of zo? Leeft ie nog dan...?

roberto9715 | 17-05-21 | 17:05

Volgens deze Smeets zijn de voorstellen van Omtzigt allemaal open deuren. Daaruit volgt dat ze dus direct door iedereen geaccepteerd worden en uitgevoerd. Daar kan Omtzigt alleen maar tevreden over zijn. Dan gaan we er wel vanuit dat Smeets geen debiel is en dat hij niet over the top, doorzichtig en kinderachtig karaktermoord probeert te plegen.

Sitting_targets | 17-05-21 | 17:00

Waarom moeten bekende mensen van buiten de politiek zich toch altijd zo publiekelijk politiek profileren? Heb het nou gewoon over zaken waar je verstand van hebt, in dit geval het organiseren van optredens van 13-in-het dozijn-bandjes.

culture_vulture | 17-05-21 | 17:00 | 1

Als je jaarlijkse feestje niet doorgaat, en de centjes moeten toch binnenkomen...

Sinterbikske | 17-05-21 | 17:03

Mag ik dat zeggen Smeets. Is dat familie? Soms moet je gewoon met pensioen gaan en gewoon ook vooral voor jezelf uit de publiciteit blijven.

MorgenEenAnder | 17-05-21 | 16:57

en Sywert is een 'beroepshandigerd'. lawl

klimaatsloper | 17-05-21 | 16:56

Ik wil hier ook wat over kwijt: Omtzigt volg ik al een poos. Een integer politicus met een groot hart. Zelf heb ik ook een hoge pet van hem op, wat niet wegneemt dat je kritiek op hem mág hebben. Anders gesteld: wat deze meneer in een 'lezersbrief' schrijft is erg ongenuanceerd, maar alles wat Omtzigt doet prijzen is ook ongenuanceerd.

GMC01 | 17-05-21 | 16:55 | 3

Klopt. Omtzigt spreekt aanhoudend met geen woord over de fraudegevallen die er wel degelijk zijn. Vermoedelijk ook onder allochtonen. Die fraudegevallen worden om politieke redenen niet (meer) genoemd of onder het tapijt geveegd.

Ridde Rogter | 17-05-21 | 17:04

@Ridde Rogter | 17-05-21 | 17:04:
Zou je kunnen stellen dat door die fraudegevallen uiteindelijk andere mensen het slachtoffer zijn geworden van een poging dat aan te pakken?

kloopindeslootjijook | 17-05-21 | 17:09

@Ridde Rogter | 17-05-21 | 17:04:
Hij heeft het wel degelijk over fraudegevallen in zijn boek. Ongeveer 95% van de fraudegevallen bleken achteraf niet terecht te zijn bij "grove opzet". Dus voor elke fraudeur werden er meteen 19 onschuldige ouders in de bureaucratische mallemolen geworpen.

Barre_de_k | 17-05-21 | 18:21

Die man moet hulp gehad hebben van binnenuit het CDA. De interne vraag was: Wie is er bijna dood en kunnen we een stukje laten schrijven om het eerste tegengeluid de ether in te mikken in de hoop dat we over een tijd 'Den Haag' weer voor onszelf hebben i.p.v. inclusief die kudtburger die meent ons te frustreren elke 4 jaar.

Robske007 | 17-05-21 | 16:54 | 3

Kijk een complotdenker!

BobDobalina | 17-05-21 | 16:56

Omtzigt is al lang met succes van CDA besties Rutte en Orwellongren vakkundig uitgerangeerd.

Graaf_van_Hogendorp | 17-05-21 | 16:57

Smeets is een Limburgse naam - ergo, kans op CDA-lidmaatschap erg groot. Ook kans op fraudegepoeligheid, overigens. Een plus een is twee.

L.E. Raar | 17-05-21 | 17:10
-weggejorist-
WeirJack | 17-05-21 | 16:54

Lijkt erop alsof meneer Smeets afkomstig is van de afdeling: "schaapjes op het droge".

Von Bliksum | 17-05-21 | 16:54

Ophef om een lezersbrief of ingezonden mededeling, briefschrijvers en mensen met een eigen mening aan de schandpaal nagelen, het lijkt TPO wel.

Sinterbikske | 17-05-21 | 16:53 | 8

@Mr.Crowley | 17-05-21 | 17:06: Er is wel degelijk iemand die Jan Smeets heet die in Ommel-Asten woont, hij heeft er zelfs een advocatenkantoor.

Sinterbikske | 17-05-21 | 17:13

@Sinterbikske | 17-05-21 | 17:13:
En dat is de schrijver van het stukje?
Jan Smeets is ook een organisator van Pink Pop.
Er zijn een heleboel jan Smeetsen.

daarom heet hij ook Jan Smeets.
Als er nou Mark Rutte had gestaan, ja....

Mr.Crowley | 17-05-21 | 17:16

Bel hem zou ik zeggen, dat advocatenkantoor heeft vast wel een website waar je de contactgegevens kunt vinden.

Sinterbikske | 17-05-21 | 17:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik dacht nog even aan de vader van Sidney toen ik het las, qua karaktermoord, een dag of wat geleden. Maar het weer op Gran Canaria is dus blijkbaar ook al van de cats and dogs?

Hetkanverkeren | 17-05-21 | 16:48

De ex-Pinkpopbaas is zo links als links kan zijn en komt uit Einighausen.

Cannabooze | 17-05-21 | 16:48 | 1

Bovendien zou die Jan een stukje eigenpijperij wel kunnen waarderen. Overigens heeft hij Pinkpop niet opgericht, maar dat terzijde.

Graaf_van_Hogendorp | 17-05-21 | 16:54

Het is te hopen dat Geenstijl de juiste Jan Smeets heeft opgespoord, anders krijg je opspoor-topics bij Joop en dat moet je niet willen.

gnidegna | 17-05-21 | 16:47

Als ik me niet vergis heeft Omtzigt nadat besloten was alle slachtoffers van de toeslagenaffaire 30.000 euro te geven gezegd dat hij dat niet zo’n goed idee vond omdat er mensen bij waren die “slechts” enkele duizenden euro’s schade hadden geleden en dan wel erg goed wegkwamen. En uiteraard zijn er ook bij die wel fraude hebben gepleegd. Zou hij daarom zo in de put zitten?

Zonder erg | 17-05-21 | 16:47 | 2

Het Instituut Mijnbouw Groningen stelt de slachtoffers van de NAM een eindbod voor van 5.000 euris de neus. Woekerpolisaffaire iemand?

Hetkanverkeren | 17-05-21 | 16:52
-weggejorist-
BenDover | 17-05-21 | 16:44 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Bij nupuntenel zien ze de bui al hangen, want volgens mij worden de bakens verzet.

Mr.Crowley | 17-05-21 | 16:41

Onderzoek leert dat we ook nog een schaakgrootmeester hebben die Jan Smeets heet. Maar die kan het niet zijn, want die kan denken.

J.P.Drapeau | 17-05-21 | 16:40

Ik denk dat als je zoekt je zal vinden dat Jan Smeets uit Ommel-Asten niet een verzonnen persoon is.

Qippie | 17-05-21 | 16:40

Die meneer heeft wel een punt als hij zegt dat we ervoor moeten waken niet in hagiografie-modus te gaan. Uiteindelijk heeft Omtzigt gewoon (goed) zijn werk gedaan. Het feit dat hij hierdoor zo opvalt tussen zijn collega-kamerleden is misschien zorgwekkender.

MickeyGouda | 17-05-21 | 16:39 | 5

@BobDobalina | 17-05-21 | 16:43: dus u vindt een mening verontrustend? Alles op de discussie te kleuren, of niet bob..

therealbraindump | 17-05-21 | 17:06

@BobDobalina | 17-05-21 | 17:06:
Er gaat maar 1 deel van de 6 delen over Pieter Omtzigt zelf.
De delen zijn:
1.Over Pieter Omtzigt.
2.Europa
3.Hoe modellen Nederland bepalen.
4.De Toeslagenaffaire.
5.Toeslagaffaire is geen incident.
6 Een nieuw sociaal contract.

Roadblock | 17-05-21 | 17:16
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
VeridisQuo | 17-05-21 | 16:39 | 1

De Volkskrant?
Hahahahahah.

Mr.Crowley | 17-05-21 | 16:39

Fascinerend hoe een zwijgend en afwezig politicus de gemoederen blijft bezighouden. Alle bochten, men wringt zich erin.

All_yall | 17-05-21 | 16:39 | 1

En het internetfenomeen is terug. *in nopjes is*

All_yall | 17-05-21 | 16:40

Nou heer smeets, ik heb het boek dan wel niet gelezen maar vind het toch wel een goed boek. Lekker puh. En al die fraude dan bij het Pinkpop festival, huh?

jan huppeldepup | 17-05-21 | 16:36
-weggejorist-
soggert | 17-05-21 | 16:36 | 1

Jan Smeets uit Ommel - Asten gun ik behandeld te worden als de toeslagouders. Vooral als een van de toeslagouders die niet aan fraude deed maar wel de Full Monty kreeg. En dat er dan iemand gaat vertellen in de Volkskrant dat hij niet moet piepen omdat er genoeg mensen wel aan fraude deden en dat de middelen die werden ingezet proportioneel waren. Dan hoop ik dat er geen volksvertegenwoordiger voor je opstaat. Jij, Jan Smeets, bent namelijk iemand die vindt dat mensen dat niet verdienen. Jij, Jan Smeets, vindt blijkbaar dat de toeslagouders verdienen wat ze kregen. Fraude of geen fraude. En dat het een grof schandaal is dat er een volksvertegenwoordiger (pfff, daar sta je toch boven) er iets van vindt.

El Rico Grande | 17-05-21 | 16:35 | 3

dat hele inkomensafhankelijke kinderopslagtoeslagverhaal is natuurlijk belachelijk.
veel zwartwerkers die profiteren van vadertje staat.
geldt overigens voor de meeste toeslagen (huurtoeslag etc.) - beste allemaal afschaffen

putinisyourfriend | 17-05-21 | 16:39

@putinisyourfriend | 17-05-21 | 16:39: Ben het er helemaal mee eens. Dat wil niet zeggen dat je de mensen die geen fraude hebben gepleegd zo moet aanpakken. Dat is gewoon onmenselijk.

El Rico Grande | 17-05-21 | 16:41

@El Rico Grande | 17-05-21 | 16:41:
als je 8000eur verdient met een bijbaantje maar voor 12000eur kinderopvangtoeslag ontvangt, dan kan een pienter persoon toch nagaan dat dat geen logische constructie is?

putinisyourfriend | 17-05-21 | 16:44

Volkskrant, de minst betrouwbare krant van Nederland. En dat wil wat zeggen met PC-correctbodes als NRC, Trouw, Parool en het AD als concurrent. De T heeft af en toe goede stukjes, maar al dat ge OH over voetbal en de Privé-sectie maken het niet serieus te nemen. Bovendien is Telegraaf de VVD-bode.

Koning Willy | 17-05-21 | 16:34 | 1

De Waarheid is wel aardig.

skoftig | 17-05-21 | 16:35

t is wel zo dat van alle faalprojecten van NL overheid en NL politiek - de toeslagenaffaire nou niet echt een voorbeeld was waar de 'slachtoffers' echt 100% slachtoffers waren. de mentaliteit dat vadertje staat moet zorgen voor je eigen kinderen is absurd.

putinisyourfriend | 17-05-21 | 16:34 | 3

Vadertje staat zorgt helemaal niet voor je kinderen. De Nederlandse roverheid hanteert zo'n hoge belasting druk, dat een normaal gezin stichten niet meer te betalen is als je niet tenminste 1,5 inkomen hebt. De mensen die het financieel toch aan durven om toekomstige belastingbetalers en pensioenpotspekkers op de wereld te zetten, voor ze te zorgen, op te voeden en bed, bad, brood te geven, krijgen simpelweg korting op hun belastingen.
Zodat ze geld genoeg overhouden om opvang voor de kinderen te betalen op een gezet aantal uren per week dat zij beide bezig zijn dat 1,5 salaris binnen te harken.

Dat dit dan niet middels een directe belastingkorting kan via de werkgever, maar via een toeslagcircus waar menig mens zich toch hééél goed in in moet lezen om niets fout te doen...
En dat, zoals met zoveel overheidsuitkeringen, het systeem fout- en daarmee dus ook fraudegevoelig is...

Kortom, ook de toeslagenaffaire is primair een overheidsfalen. Ze hebben daar goddomme 8 weken nodig om een verandering in je kinderopvangtoeslagaanvraag te verwerken. Dan heb je alweer 2-3 keer een foutief bedrag over gemaakt gekregen.
Of je belt de belastingdienst, daar ben je al tig keer doorverbonden met een toeslagenexpert, maar deze keer zegt het broekie van dienst "toeslagenexperts, nee die hebben we niet".

Veel te veel van wat de overheid aanraakt verandert mettertijd in stront. Een handvol echte fraudeurs in deze, op 10.000-en gedupeerden is daarmee geen rechtvaardiging van overheidsfalen..

WasHetMaarMakkelijk | 17-05-21 | 16:57

@Milovsky | 17-05-21 | 17:50:
Dank. Dat is, in alle bescheidenheid, wel vaker zo. Maarja, details, feiten, daar hebben veel mensen niet zoveel mee. Zo een lange lap tekst, gebaseerd op kennis, ervaring en zelfdenkend vermogen. Dat is moeluk en eng en tldr.

WasHetMaarMakkelijk | 17-05-21 | 21:08

Haha die Frank Verdonk. Doet me denken aan die anti-vaxx circusfiguren die 2 weken terug bij Op1 onderling ruzie kregen omdat eentje het wel wat ver vond gaan om speciaal een kerk op te richten om grote bijeenkomsten te houden.

Diederik_Ezel | 17-05-21 | 16:34 | 1

Ik ervaar dat Frank Verdonk zijn naam eronder zet als een grote beledeiging en schennis. Autofellatio in het openbaar.

Sterker, dit riekt naar eigenrimmerij!

Hemmenaar7 | 17-05-21 | 17:36

Oh. Mijn kroontje is verdwenen. Effe actie ondernemen.

Dubbelepunthoofd | 17-05-21 | 16:33 | 2

Kijk uit dat je er geen punthoofd aan over houdt!

Dwarsdenker | 17-05-21 | 16:41

Betalen!!! :)

Sinterbikske | 17-05-21 | 17:59

Dat ontzettend zure stuk past dan ook weer prima in de Azijnbode...

Wijze uit het Oosten | 17-05-21 | 16:32

De linksmensch is boos omdat Omtzigt een kabinet met linkse partijen tegenhoudt.

i-Wonder | 17-05-21 | 16:32 | 13

@CLoVis | 17-05-21 | 17:31: Blij dat je even dat artikel boven water haalt, want Dandruff beweerde hetzelfde tegen mij: "omgekeerde bewijslast: je bent schuldig totdat je het tegendeel kunt bewijzen"
Dat is dus keihard niet waar, maar ze rekenen erop dat je dat niet uit gaat zoeken.

cugel | 17-05-21 | 17:43

@cugel | 17-05-21 | 17:43: Ligt er maar aan welk recht het betreft. Strafrecht. Fiscaal recht.

Sierstrip | 17-05-21 | 18:59
▼ 10 antwoorden verborgen

Brussen?

Dubbelepunthoofd | 17-05-21 | 16:32 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is een advocaat, uit Ommel-Asten. Smeets en advocaat is blijkbaar een veel voorkomende combinatie.

ho4x | 17-05-21 | 16:31 | 2

Of nouja, dat doet mij Google vermoeden als ik Jan Smeets, Ommel-Asten zoek. Wil de beste heer natuurlijk niet valselijk betichten van het schrijven van deze lezersbrief.

ho4x | 17-05-21 | 16:32

Jan en Smeets ook...

knutsel_ | 17-05-21 | 17:11

Als je Jan Smeets heet ben je net zo'n lul als dat je Mart Smeets heet. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Dwarsdenker | 17-05-21 | 16:29 | 1

Sidney.

Met_baard | 17-05-21 | 17:13

Tsja, dat mag natuurlijk niet. Omzigt is heilig. Maar vertel wie heeft dat boek gelezen en vond het wel een goed boek? Het lijkt een beetje op de reacties op de negatieve kritieken op het boek van die Gul. Het onderwerp is kennelijk zo belangrijk dat het er niet toe doet of het boek goed is geschreven.

BobDobalina | 17-05-21 | 16:29 | 11

Het boek heb ik niet gelezen maar desondanks acht ik de kans groot dat Smeets een goed punt heeft. En voor degenen die vinden dat ik eerst het boek gelezen moet hebben:
1. Sinds wanneer geldt deze eis alvorens een oordeel over een casus en een persoon te mogen vellen?
2. Wordt deze eis ook gesteld aan degenen die Omtzigt adoreren?

Amsterdamsko | 17-05-21 | 18:18

@Amsterdamsko | 17-05-21 | 18:18:
Heb het boek gelezen.
Boek is constructief en geeft een aanzet tot een debat hoe de overheid beter kan functioneren aan de hand van voorbeelden uit de carrière van Omtzigt.
Vond de schrijfstijl prima en de inhoud heel goed omdat het een inzicht geeft in hoe het politieke vak er in de praktijk aan toe gaat volgens iemand die het beoefend en wat zijn ideeën zijn om beleid (en dan vooral het maken van beleid) te verbeteren.

Barre_de_k | 17-05-21 | 18:36

@Amsterdamsko | 17-05-21 | 18:18:
Is dat nou een oordeel op basis van feiten, of omdat het u goed uit zou komen?
U acht de kans dat Smeets een goed punt heeft, terwijl alleen al zijn bewering dat het boek grotendeels over Omtzigt zelf gaat al grote onzin is.
Wat ook grote onzin is, dat u poneert dat u een oordeel over een casus kunt vellen zonder de inhoud te kennen.
Dat heet je bek maar een duw geven.

Roadblock | 17-05-21 | 18:52
▼ 8 antwoorden verborgen

De zure Belg.

De luis | 17-05-21 | 16:28

Wat een koekwaus die Frank......
Ennuh, die Smeets ook, 26000 fraudeurs.

J-van-de-Bontekoe | 17-05-21 | 16:28

Altijd al medelijden gehad met Jan Jansen, die niet kon fietsen en al helemaal niet kon winnen van een oud omaatje.

BraadWorstLul | 17-05-21 | 16:28

De Volkskrant. Mijn kat pleurt dat vod nog uit de kattenbak. Kijkt me dan boos aan en blaast tegen me.

postmodernismisdead | 17-05-21 | 16:28 | 5

@BobDobalina | 17-05-21 | 16:29: Welnee, ze moeten die troep toch ergens kwijt, je moet tegenwoordig haast je brievenbus dichtplakken om te voorkomen dat'ie bij je naar binnen wordt gefrommeld.
"Zo, weer een tevreden lezer', mompelt de krantenjongen (inmiddels de 60 gepasseerd) af en toe.

EEnzame SchizofrEEN | 17-05-21 | 16:36

@BobDobalina | 17-05-21 | 16:29:
Het is vooral om die pubers te jennen die hem voor de appie aan je proberen te slijten.

postmodernismisdead | 17-05-21 | 17:14
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino