Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

AD zaait angst over EU-plannen voor verplichte snelheidsbegrenzer in iedere auto vanaf 2022

Maar hoe erg is het?

Het AD ratelde (mirror) bij gebrek aan beter nieuws deze ochtend maar weer eens de verplichte snelheidsbegrenzer voor auto's op. De Europese automobilistennachtmerrie waarbij ieder voertuig een verplichte snelheidsbegrenzer krijgt, waardoor hard rijden niet langer mogelijk is. Kortstondig sneller dan de limiet knallen kan dan alleen nog maar bij een noodsituatie of om een inhaalactie te voltooien, maar dat komt dan wel met irritante waarschuwingspiepjes en een registratie van de overtreding in de zwarte doos van het voertuig, aldus het artikel. Deze enorme clickbait is inderdaad een paar jaar terug voorgesteld door European Transport Safety Council (ETSC), maar de werkelijkheid ligt ondertussen aanzienlijk genuanceerder. De EU bekijkt momenteel een veel slappere versie van het systeem, waarbij het meer om een waarschuwing gaat dan om fysiek ingrijpen. Over de techniek wordt nog flink gediscussieerd en de voorstellen variëren van weerstand in het gaspedaal tot een piepsignaal of een waarschuwingslampje. Daarnaast is het systeem ook uit te schakelen. Nog steeds vervelend, omdat u dat wel elke keer moet doen als u de auto start, zoals bijvoorbeeld bij het start-stop-systeem en de lane departure vaak nu al het geval is, maar minder het doemscenario dat het AD schetst (en Autoweek braaf overschrijft (mirror)). Onder meer Duitsland, Frankrijk en Italië proberen het voorstel zo veel mogelijk af te zwakken om hun eigen auto-industrie tevreden te houden. Hoe het systeem er precies uit gaat zien, is dus nog onduidelijk. De feedback-periode op de wet is net afgerond en nu is het aan de Europese Commissie om zich nogmaals over het voorstel te buigen. Wanneer dat gaat gebeuren is nog onbekend en de kans dat het systeem al vanaf volgend jaar in elke nieuwe auto zit is erg klein. De meeste automobilisten zitten helemaal niet te wachten op zo'n babysittersysteem en hopelijk komt er uiteindelijk helemaal niet, maar het is in ieder geval een stuk genuanceerder dan het doemscenario van het AD.
UPDATE: AD-redactie doet of haar neus bloedt en tikt nieuw stukje

En alweer weg

Reaguursels

Inloggen

Hoe gaat zon auto weten hoe hard je mag? Ik rijd een vrij dikke Peugeot, en die denkt op de meeste snelwegen nog steeds dat ik 130 mag..

Sokonomi | 05-05-21 | 08:04

Minder bekeuringen, hogere belastingen. En het leven wordt weer wat leuks afgepakt.

Pieterman | 04-05-21 | 18:21

Het enige wat het AD kan, is provoceren.
Doen altijd net of heel Nederland achter hun staat.
Blehhh

avrillavigne | 04-05-21 | 18:10

Dan mag de claxon en het mistachterlicht ook wel afgeschaft worden. De toeter wordt tegenwoordig alleen nog bij bruiloften en voetbalwedstrijden en door types met een te kort lontje/te weinig geduld gebruikt en het mistachterlicht komt nog uit de tijd dat auto's een 6 volt gloeipeertje hadden. Beide zijn achterhaalde opties, daar mag de EU zich ook wel eens druk over maken.

Defman | 04-05-21 | 17:55

Het gaat uiteraard helemaal niet erom om van alle vervoersbewegingen de gegevens te verzamelen..

Finn | 04-05-21 | 17:38

Ah, eindelijk eens maatregelen die ons blakamannen niet raken. Want je kan zeggen wat je wil, maar (te) hard rijden doen we niet.

Bigi Bana Boy | 04-05-21 | 15:39 | 1

Ja waarom is dat eigenlijk? Het vergt niet meer inspanning om het pedaal 3mm dieper in te drukken.

Overigens is hetzelfde fenomeen ook van toepassing op de fiets, waar het soms haast evenwichtskunst wordt van de zwartrijder.

parlinone | 04-05-21 | 16:24

je kunt ook een begrenzer zetten op het aantal "mediteraans" rijdende automobilisten i.p.v. iedereen alle pleziertjes te ontzeggen.

Maar zoals we allemaal weten is de EU vooral bezig om nog een van de laatste alledaagse pleziertjes te ontzeggen aan de blanke en dus boze racistische en mysogene meneer negen tot vijf.

parlinone | 04-05-21 | 15:09 | 3

De wet overtreden door te hard te rijden is een pleziertje voor u? Opmerkelijk.

Red shirt | 04-05-21 | 15:48

@Red shirt | 04-05-21 | 15:48: ... want alleen legale dingen zijn leuk?

Dat 120 rijden comfortabeler is dan 100, wat overigens de helft van de weggebruikers nog altijd gewoon doet is nieuw voor u?

Of dat hard rijden adrenaline geeft? (en verboden dingen meestal ook?)

U bent zeker die man die de meeste mensen op verjaardagen probeert te mijden.

parlinone | 04-05-21 | 16:07

Tot op zekere hoogte: Verkeersborden zijn betuttelende uitmelkerij.
Maar met zóveel truttige stiurdraaiers soms wel handig. Een minimumsnelheid op snelwegen en rechts mogen inhalen zou veel ongelukken schelen.

Pieterman | 04-05-21 | 18:25
-weggejorist-
parlinone | 04-05-21 | 15:01 | 1

Tesla's waren toch al begrensd door de EU? Of vallen die niet onder de stofzuigers?

Wim Venijn | 04-05-21 | 14:47 | 1

Ik weet niet wat voor pilletjes jij neemt, maar nee dus

Epistulae_Morales | 04-05-21 | 15:57

Wat ik niet begrijp is waarom de EU nog geen richtlijn heeft over de kleur van mijn badkamertegels.

Zeddegeizot | 04-05-21 | 14:46 | 1

de maten zijn wel al voorgeschreven. Nu is het nog 30x30, 60x60 of 90x90, maar vanaf 2024 wordt het standaard alleen nog maar 44x52, omdat een ambtenaar heeft uitgerekend dat er bij de standaard duitse badkamer het minste tegel wordt versneden.

parlinone | 04-05-21 | 16:14

Elke auto is toch uiteindelijk begrensd?

Kernsplijter | 04-05-21 | 14:46 | 1

Niet met een kernsplijting aan boord. Kannietwachten hierop.

Pieterman | 04-05-21 | 18:26

Misschien is er ook nog ruimte een idioterie-bedenk-begrenzer voor leden van het EP en EC. en de verzamelde lobbyisten, hoernalisten etc.

discriminazie | 04-05-21 | 14:33

Ik vraag mij af hoe ze berekenen dat het aantal verkeersdoden vanaf 2024 met naar schatting 25.000 doden afneemt over een tijdsperiode van 15 jaar.
Nemen ze in de berekening ook de toenemende aantal roekeloze statushouders en arbeidsmigranten die een voertuig kunnen starten mee?

steekmug | 04-05-21 | 14:25

verkeersboetes opgelegd voor te hard rijden in 2020: €6.364.857
Om dat bedrag toch te incasseren zal de wegenbelasting wel worden aangepast.

HenkyPanky | 04-05-21 | 14:23 | 1

Het is niet voor €6.364.857 aan boetes.
Het zijn 6.364.857 boetes.
Bij een gemiddelde van (pak hem beet) € 65 per boete zit je dan op ruim € 413 miljoen.

Bertorelli | 04-05-21 | 17:12

@redactie De naam van van de journalist (Erik Kouwenhoven) is ook even handig vervangen door "autoredactie", zie de mirror link.
Bovendien komt dit nooit door het EP, is de infrastructuur er nog in geen 20 jaar voor klaar en vereist dit ook een constante data verbinding met een fabrikant, instantie en politiedienst.

Mocro070 | 04-05-21 | 14:12 | 1

Gps tracker in de auto gekoppeld aan een ssd geheugen en jaarlijks bijvoorbeeld met de APK keuring laten uitlezen. Boete achteraf eventueel bij het bedrag aan mrb opgeteld in termijn betaald , geen dure infrastructuur nodig ook geen live verbinding.

steekmug | 04-05-21 | 14:31

Terecht, gelijk doorvoeren die snelheidslimieten. Je ziet te vaak grensoverschrijdend gedrag van de witte kentekenplaten.

stipjes | 04-05-21 | 13:46

Geenstijl die pro-eu nu zelfs de berichten plaatst

Von der leyten en frans eet meer gras zijn trots

Triple2K8 | 04-05-21 | 13:42

Leuke stukjes van d'n Struikrover. Maar het is IEDER mens en ELK ander ding/tijd/levend wezen.

Organische evolutie | 04-05-21 | 13:30

Best handig, die registratie. Dan heb je nog voordat je weer thuis bent in real time die boete van het CJIB al te pakken.

Asteroid-B612 | 04-05-21 | 13:23

In tegenstelling tot wat eerder werd gemeld - ook op deze nieuwssite -, is het voorstel nog niet definitief goedgekeurd door de Europese Commissie.

TonAlias | 04-05-21 | 13:25

Ik heb als funauto 1 zonder abs, turbo's, airbag (bijrijder), hanggeschakeld, lichtgewicht en Gordels niet om wordt nog met een gewoon lichtje aangegeven en niet met herrie. Ik zou zeggen, geniet er nog van voordat die elektrische zware meuk gemeengoed is.

1977 | 04-05-21 | 13:08

Start-stop systeem kan je ook uitschakelen door de accu van dit systeem uit de auto te verwijderen. Kost maar 5 minuten werk.

Kukooo1 | 04-05-21 | 12:32 | 1

Of de sport-stand inschakelen.

McPhart | 04-05-21 | 12:33

Geldt dit ook voor de elektrische bakfiets van mijn buurvrouw?

Amsterdramt | 04-05-21 | 12:26

Meteen een printer en een nfc-pinpaslezer erin en de nachtmerrie van Demolition Man is compleet. Nu nog uitvogelen hoe dat precies gaat met die drie schelpen...

Lonestarr | 04-05-21 | 12:23

De auto's zijn te comfortabel geworden. Dus we gaan harder rijden anders vallen we in slaap.
De oplossing is dus heel simpel.
De wegen niet meer onderhouden en allemaal in een soort Trabant.

kloopindeslootjijook | 04-05-21 | 12:20 | 3

Een Trabant reed 95, plankgas.

DeCynischeAmbtenaar | 04-05-21 | 12:30

Of allemaal in Belgie rijden

ches | 04-05-21 | 13:36

Een klassieker rijdt sjieker.
Voor mij is dat Porsche 928.

Pieterman | 04-05-21 | 18:29

Prima, kom met mijn 255 pk ook niet boven de 150

Uw Verzekeringsadvis | 04-05-21 | 12:18 | 2

U verplaatst cement?

kloopindeslootjijook | 04-05-21 | 12:23

Nog redelijk snel in een woonwijk.

Is dit nog nieuws? | 04-05-21 | 12:23

Ik sprak jl. zaterdag een kerel die zijn Nissan (sportauto model) flink had opgepept. Dik 400 pk zat er nu onder de motorkap. Met een uitlaat (kennelijk zonder dempers en katalisator) die een enorme herrie maakt. Een soort straight pipe noemde hij het. De auto staat nu bij het politiebureau in afwachting van een oproep ter herkeuring door de RDW en een boete voor het vreselijke geluid heeft hij al op zak. Met die uitlaat wordt de auto afgekeurd vanwege te hoge decibel. Ik vroeg hem, wat moet je nou met 400 PK op de openbare weg, waar de max. snelheid overdag 100 km/u is en waar je geen onnodig geluid mag maken. Hij vond het gewoon leuk. Voor dat soort halve garen is zo'n begrenzer wel een goed idee. Mensen die het verkeer waarlijk serieus nemen wagen zich niet aan dat soort onzin.

Broadsquire | 04-05-21 | 12:18 | 7

@bowlfabriek | 04-05-21 | 12:48:
Het gaat waarschijnlijk om het irritante brulpijpje dat kennelijk die 400 PK aan medeweggebruikers moet kenbaar maken.
Kijk, dat je op je zestiende je brommertje een beetje extra laat knallen om cool te lijken is tot daaraantoe, maar als een volwassen vent nog steeds druk bezig is met zoveel mogelijk lawaai produceren maakt 'm dat inderdaad een halvegare.

Lefty-Messup | 04-05-21 | 13:00

@Lefty-Messup | 04-05-21 | 13:00: Ja, wat is dat toch altijd voor ongein. Je piemol wordt er echt niet groter van, maar kennelijk is er toch een soort compensatiegedrag nodig.

potsenmakkert | 04-05-21 | 13:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat is relevanter. Snelheid of rijgedrag.

Jengelkinderen op de achterbank, nog even inhalen, nog even door het rode licht, nog even ikke eerst, beetje drukken op de linkerbaan, klooien op je smartphone om te kijken welke flauwekulberichten er binnenkomen, nog even voor sluitingstijd boodschappen doen.

En een broodje eten, dat is pas erg. Dan kun je niet meer op het verkeer letten. Schijnt.

kloopindeslootjijook | 04-05-21 | 12:16 | 1

Vooral brood smeren.

Is dit nog nieuws? | 04-05-21 | 12:25
-weggejorist-
Leggie_Lekker | 04-05-21 | 12:16

Als je het gaspedaal intrapt en je krijgt een duw dan geeft dat toch even een kick. Alsof jij het bent die zo sterk is.
Dat is natuurlijk onzin, iedere lul die een flinke creditcard op tafel kan leggen kan dat kopen, en geld verdienen is zelfden een kwestie van harder werken dan iemand anders, dus al dan niet handig op kosten van de zaak. En de energie komt uit platgestampte kleine beestjes van een paar miljoen jaar geleden.
Maar leuk is het wel.
Helaas, leuk dat mag niet. Na de houtkachel, vliegen en vlees op de BBQ is de heilige koe aan de beurt.

kloopindeslootjijook | 04-05-21 | 12:06 | 2

Houtkachel aan de beurt? Voorlopig kunnen die aso’s in woonwijken nog vrolijk hun zooi in de allesbrander pleuren en de buurt vol met schadelijke uitstoot brengen 24/7 en worden daar nog financieel voor beloond ook. Nee de overheid linkt maar wat graag astma aan de N2 uitstoot maar de uitstoot van houtverbranding en zooi in woonwijken is een veel groter en omvangrijker probleem dat veel meer burgers/kinderen schade toebrengen.

Hollandse_blauwe | 04-05-21 | 12:58

@Hollandse_blauwe | 04-05-21 | 12:58:
Goei'Smiddags , de mens gaat het tegenovergestelde bereiken met catalysatoren, slijtvaste banden/remmen.
Onze longen zijn niet ingesteld op fijnstof, de longen slibben dicht.
Evenzo het effect met regen, grove stofdelen regelen natuurlijke neerslag, fijnstof veroorzaakt die lokale onvoorspelbare stort buien.
( Door een Australiër onderzocht )
Dus die houtkachels, hout erop want da houdt niet " op "....

V.Puffellen | 04-05-21 | 16:24

Terecht

guile | 04-05-21 | 12:03 | 1

Onterecht

Is dit nog nieuws? | 04-05-21 | 12:25

De EU is “af” genoeg. Vanaf nu zouden de bureaucraatjes zich alleen nog moeten bezig houden bewaking van het fort, of plannetjes om de EU te verkleinen.
Iig niet met dit soort kul.

Zeddegeizot | 04-05-21 | 12:00 | 1

Bestaande knelpunten oplossen vergt nog wel 30 jaar voorlopig; immigratiebeleid, grensbewaking, defensie, buitenlandpolitiek, verbeteren van kwaliteit van het bestuur, verhogen van het democratisch gehalte, enz. Op het gebied van burgerbetutteling is het voorlopig een zegen dat de EU nauwelijks functioneert.

Harry.Langezwaal | 04-05-21 | 12:12

De Dacia dealer kan dus een run op de meest kale uitvoeringen verwachten.
Wat er niet op zit kunnen ze ook elektronisch niet begrenzen.

captain-caveman | 04-05-21 | 11:56 | 5

@PisFinger | 04-05-21 | 12:04:
Nou je het zegt,
is er een overzicht van hoeveel verkeersdoden elk merk maakt eigenlijk. Wel uitgezet tegen aantal dat rond rijdt natuurlijk.
Je kunt met een Dacia niet eens agressief rijden, al zou je het willen. Dus zo hoog zullen die niet scoren.

kloopindeslootjijook | 04-05-21 | 12:11

Ik ga m’n Daf 44 maar inruilen voor een 30 denk ik (met grille naar Amerikaans model), 105 is precies genoeg tellerafwijking om boetes en inbouw van een snelheidsbegrenzer te voorkomen.

Waarom heb ik trouwens België van Het Goede Doel in m’n kop zitten?

Nostra da Mus | 04-05-21 | 16:04

Een Dacia,Fiat Panda, Volvo 960...doe mij er een.
In Brazilië een VW Tiguan gehuurd, vanwege onverharde wegen, diepe kuilen.
Wat een verschrikkelijke computer bak is die Tiguan,
piep piep te kort op de berm,
piep piep u daalt de berg af maar wij van VW remmen computerologisch bij...
Dat opdringerige van VW... Die van WC Eend was nog leuk...
Mijn Lief heeft tijdens de eerste reis van drie uur, de handleiding in Portugees, proberen uit te leggen...na een uurtje was het teveel.
Een overkill aan info, en laat staan als er een van die sensoren het begeeft...
De grap begon pas echt toen we de autobaan achter ons lieten, en de bergrit begon...
De supersonische GPS vd Tiguan...die adviseerde om om te keren.
Toen maar met m'n Nokia 1020 en gedownloade kaarten de bergrit voltooid, zonder internet.

V.Puffellen | 04-05-21 | 16:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Als ze dit invoeren voor auto's die geheel zelfstandig rijden, prima. Echter wil ik altijd de keuze hebben om zelf het stuur over te nemen en zo te rijden zoals ik dat zelf wil.

Vrijheid mensen, het woord heeft steeds minder waarde. We gaan toe naar een overgereguleerde maatschappij en de meeste schapen lijken dat wel prima te vinden. Lekker makkelijk toch, als alles voor je bepaalt wordt.

zegmaarwij | 04-05-21 | 11:56

Fijn. Wie gaat dat betalen? En heeft diegene dit ook gewild? Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor die posteractie van de FvD.

Gelly P. Sprite | 04-05-21 | 11:55

Ik weet iets veel beters.
Bij snelheidsoverschrijding deuren en ramen op slot, en linea recta op de autopiloot naar het dichtsbijzijnde politiebureau.

Papa Jones | 04-05-21 | 11:53 | 1

Nekschot uit de hoofdsteun.

uisge baugh | 04-05-21 | 11:55
-weggejorist-
wezen | 04-05-21 | 11:52 | 1

Ik vrees nog steeds voor een systeem die net GOS volgt waar je rijdt en bij overtreding van de limiet vol automatisch CJIB inlicht. Mijn auto heeft zo'n ecall wat ik niet wil,lane departure wat uitstaat, dodehoek gezeur, visuele waarschuwing bij overtreden limiet etc. Hele lol van rijden is weg met dat gepiep en geknipperd. Uitzetten doe ik wat ik kan, naar ik neig naar drastischere maatregelen.

GPZ550 | 04-05-21 | 11:52 | 1

Fietsen?

gijnsteel666 | 04-05-21 | 12:02

Ik denk dat een versnellingsbegrenzer ook goed is. Enerzijds om opgefokte types te beteugelen, anderzijds om die groene pretenties van elektrische auto's waar te maken.

Diotima | 04-05-21 | 11:49

Discriminatie. Voor iemand die zijn of haar snelheidsboetes hoofdzakelijk binnen de bebouwde kom haalt is dit niet eerlijk.

Diotima | 04-05-21 | 11:47

Dit mag dan een plan zijn dat in EU-verband wellicht nog flink zal worden afgezwakt, maar onze kruiperige overheid kennende is die er straks als de kippen bij om dit onzalige idee als een van de eerste landen naar de letter in- en tevens uit te voeren. Nederland gidsland, tenslotte! Voorts zal dan blijken dat de NL overheid wel degelijk -en geheel automatisch- kan handhaven. Alles om de laatste centen uit de eigen burgers te wringen.

Lefty-Messup | 04-05-21 | 11:42 | 3

Yep. Boete in real time, uiteraard verhoogd met "administratiekosten" (ook zo'n prachtige Nederlandse uitvinding).

Asteroid-B612 | 04-05-21 | 13:37

In 2028 wordt aangekondigd dat wij binnen tien jaar allemaal van de auto af zijn, dat de laatste auto verkocht mag worden in 2032 en dat wij in 2040 allemaal gezellig met de bakfiets en het OV moeten. En Minister Klaver gaat daar een wereldwijd persmomentje van maken - want wij zijn de eersten in Europa.

bisbisbis | 04-05-21 | 15:10

@bisbisbis | 04-05-21 | 15:10:
Elon Musk is iets slimmer/ sneller dan Klaverdt, al die satellieten... zelfrijdende taxi.
Eigen auto bezit in de toekomst ?
De enigste slechtste investering waarbij nooit over " terugverdientijd"
wordt gesproken.
Neem in Brazilië 4x pdag POP99 Comfort, de betere Uberdt, en voor da geld ken ik geen auto rijden, laat staan parkeren hier in Rio, niet te doen.
Dus laat Klaverdt maar dromen..;;))

V.Puffellen | 04-05-21 | 16:54

De meeste doden vallen op binnenwegen en in de bebouwde kom. Met de begrenzing volgens de max. snelheid in Europa mag kun je daar dan nog steeds 140 rijden. Ze zijn weer nuttig bezig die ambtenaren.

foka | 04-05-21 | 11:42 | 4

@2voor12 | 04-05-21 | 11:43: Dat kan mijn auto ook maar hij zit er ook wel eens naast. Meestal gaat het goed maar soms houd hij een 30km bord aan op de snelweg. Dit gaat voorlopig niet veilig werken.

foka | 04-05-21 | 11:47

@foka | 04-05-21 | 11:47:
Het zal wel een GPS systeem dan worden, ook omdat het dan wel heel makkelijk word voor de overheid om iedereen altijd te kunnen controleren.

2voor12 | 04-05-21 | 11:52

@2voor12 | 04-05-21 | 11:52:
Dit doet de autodealer al, dus die zullen straks verplicht worden om de gegevens af te staan

TriangelJosti | 04-05-21 | 12:05
▼ 1 antwoord verborgen

De uitdrukking is iets oprakelen, niet op ratelen.
Zucht. Junior redacteuren.

Tapu | 04-05-21 | 11:41 | 1

Zit niet zo te ratelen man.

uisge baugh | 04-05-21 | 11:49

Reden te meer om met mijn huidige auto nog vele jaren door te rijden.
Straks met mijn oude Dacia overal die BMW's inhalen die volgas 80 gaan.

2voor12 | 04-05-21 | 11:37 | 2

De revival van auto's zonder chips.

Zoelense Hobbyboer | 04-05-21 | 11:50

Amai, ik vind een nieuwe Dacia al errug.

uisge baugh | 04-05-21 | 11:51

Nou doe maar net of de slappe versie niet zo erg is en geen belachelijke maatregel om meer bemoeienis te krijgen van de EU. Als het dan toch door gaat dan ook maar kijken of er bij verandering van rijbaan de knipperlicht wel aan gaat en of je niet teveel kijk naar je mede passagier en misschien dan ook wel gelijk of je genoeg gegeten hebt en fit genoeg om auto te kunnen rijden.

Chesoner | 04-05-21 | 11:34

Ik schakel zo snel mogelijk de cruise control in. Dat rijdt zuinig en ontspannen. Haastige spoed is zelden goed leerde ik van mijn moeder.

Only the lonely | 04-05-21 | 11:28 | 1

Was uw moeder al 70 of zo toen ze u kreeg, immers, haastige spoed...

dathoujetoch | 04-05-21 | 11:33

Bij auto-tuners is chiptuning een manier om bijvoorbeeld het vermogen softwarematig op te schroeven. Lijkt dan geen probleem om via chiptuning de begrenzer wat op te schroeven.

Rest In Privacy | 04-05-21 | 11:26

Ben geen fanatiek voorstander van een snelheidsbegrenzer maar zou bij plenty automobilisten geen kwaad kunnen. Als je bijvoorbeeld mijn stad van de snelweg nadert dan staan er duidelijk borden 70 en vervolgens stuk verder 50. Ben continu zo'n beetje de enige die zich hier aan houd en als ik mijn achteruitkijkspiegel kijk heb ik af en toe de beef hoe imbecielen mij met een noodgang naderen en net niet op me klappen. Bij het stoplicht stukje verder staan ze vervolgens weer naast me. Puntensysteem invoeren en veel meer rijbewijzen afpakken.

Omzwicht | 04-05-21 | 11:19 | 2

Haha, je bent niet de enige! Ik ben er ook zo een! Ook na 1900 nog 100 rijden mag ik graag doen.

Zoiets | 04-05-21 | 11:25

@Zoiets | 04-05-21 | 11:25: Voor jou maken we een lagesnelheidsbegrenzer die onder de 120 gas bij geeft.

hoejeheette | 04-05-21 | 12:47

49,3 cc onder mijn snorfiets. Vette Peugeot variomatic. Rengdengdengdeng. Probeer die maar eens te begrenzen!

Lorejas | 04-05-21 | 11:18 | 1

U mag uiteraard gewoon 130.

CamaroHans | 04-05-21 | 11:21

Die snelheid begrenzer heeft niks met de veiligheid te maken. Drogreden is de uitstoot beperking die wie o zo belangrijk vinden maar via deze route gewoon meer macht en bemoeienis voor Brussel, dat is het doel.

Hollandse_blauwe | 04-05-21 | 11:18

En allemaal terwijl aan de andere kant van de grote plas dit mogelijk is:

youtu.be/Dp33kr6RT-w

Beetje hypocriet niet waar?

FLP_du_Stok | 04-05-21 | 11:15 | 3

Dat mag hier ook gewoon.

CamaroHans | 04-05-21 | 11:21

Wat een losers. In een auto gaan zitten en dan veel herrie maken. Als dat je toppunt van vermaak is...

Knufter | 04-05-21 | 11:51

Wederom een luchtballonnetje, klinkt weer als een subsidie harkende D66-er die weer lekker zijn burgerhaat ventileert.

Hollandse_blauwe | 04-05-21 | 11:11

Oprakelen, niet opratelen....

CaseIf | 04-05-21 | 11:11

Het is toch krankzinnig in een land met een maximum snelheid van 100 km per uur dat de meeste auto's 100 pk hebben of meer.

Mr.Crowley | 04-05-21 | 11:09 | 5

Voor minder dan 200 pk doe ik het niet. Toch is het fijn om voldoende vermogen te hebben.

Only the lonely | 04-05-21 | 11:31

@Ichneumonidae | 04-05-21 | 11:21 is gewoon 80 mpu, is 130 kmu en vrachtwagens rijden daar ook zo hard op de interstate en provinciale wegen in veel staten.

Heb het nog even opgezocht voor je:
www.wegenwiki.nl/Maximumsnelheden_in_...

Daar mag je binnendoor buiten de bebouwde kom ook gewoon 75 mpu (120 kmu)

zegmaarwij | 04-05-21 | 11:49

'T ego heeft een tekort aan debielen,
oh sorry Decibellen...

V.Puffellen | 04-05-21 | 16:59
▼ 2 antwoorden verborgen

De NS rijdt al jaren met een snelheidsbegrenzer, daar je ook weer niemand over. Beetje willekeurig panikeren hier.

dathoujetoch | 04-05-21 | 11:07 | 2

Precies de reden waarom ik geen treinmachinist ben geworden.

Gaz21 | 04-05-21 | 11:16

Gelukkig wel, anders zouden we gezien de technische staat van het spoor hier in Nederland bijna elke dag met een zeer ernstig treinongeval te maken kunnen gaan krijgen en dat wil toch hopelijk niemand?

HAL 9000 | 04-05-21 | 16:20

Zolang er uit Duitsland en Italië snelle auto's verkocht worden gaat dit niet gebeuren. Stel je voor dat iedereen een Aston Martin Brexit koopt ipv een Ferrari.

P. Breidel | 04-05-21 | 11:07 | 2

Concurrentie is goed, zo zie je maar weer....

Nichtsneues | 04-05-21 | 11:08

Die moet dan toch ook gewoon goedkeuring voor de EU krijgen.

John McClane | 04-05-21 | 11:13

Over 10 jaar kun je je auto alleen nog maar starten met een creditcard.

Jos Tiebent | 04-05-21 | 11:06

Europese Unie.
Voor alles wat u NIET wilt.

Davy Kroket | 04-05-21 | 11:05 | 1
-weggejorist-
Speknek | 04-05-21 | 11:06

Ik wordt altijd zo moe van dat gelul over computers die wel gaan bepalen hoe en of ik veilig rijdt. Als je wil weten of ik veilig rijdt, dan bel je mijn verzekeringsmaatschappij, die vertelt je dan dat ik in 30 jaar nooit een claim heb ingediend en je weet meteen dat ik nog nooit (ernstige) schade heb gereden (ik heb helemaal geen schade gereden, maar dat kun je dan niet controleren uit mijn claim geschiedenis).
Daar kan geen algoritme tegenop. Hup. Weg uit mijn auto.

TheEgg | 04-05-21 | 11:03 | 2

Hetzelfde kan je zeggen tegen een matrixbord of überhaupt een snelheidslimiet.

De Eierbal | 04-05-21 | 11:06

@De Eierbal | 04-05-21 | 11:06:
*tegen = over

De Eierbal | 04-05-21 | 11:06

Vaak kun je -door een doemscenario voor te stellen- de mensen wakker schudden zodat een onzinnig plan in de ijskast verdwijnt of slechts sterk verzwakt ten uitvoer wordt gebracht.
Nog altijd beter als volkomen zwijgen en ineens geconfronteerd worden met een raar stukje wetgeving.
Overigens zou dat ook betekenen dat de snelheid in heel Europa eerst gelijk getrokken moet worden, van ijsland (90), Nederland (100) tot Duitsland waar geen beperking is (theoretisch).

me163komet | 04-05-21 | 11:02

Snelheidsbegrenzer? Zal wel, waarom hoor ik niemand over de bij heel veel mensen ingebouwde intelligentiebegrenzer? Ik heb dat niet, dus wie kan me daarover informeren?

dathoujetoch | 04-05-21 | 11:02 | 1
-weggejorist-
Speknek | 04-05-21 | 11:04

Waarom niet een aansporingshulp. Wanneer er te traag wordt gereden gaat de stoel trillen en wordt een licht schokje toegediend. Bijvoorbeeld wanneer men onder de snelheidslimiet komt. Of wanneer de afstand met de voorligger te groot wordt.
En wanneer de gemiddelde snelheid op een traject te laag ligt gaat er een signaal af en een waarschuwingslampje branden.
Meer doorstroming en alertheid stimuleren, graag! Bevorderen van een actieve ipv een passieve houding. Laat het risico en gevaar toenemen.
Angsthazen mogen afhaken, er is een prima OV systeem. Goed voor het milieu, bovendien! Bij de NS geen enkel risico, want wanneer het KNMI code geel afgeeft wegens weer, start de NS een aangepaste dienstregeling: better safe than sorry! Er kunnen blaadjes op het spoor liggen.
Als je niet kunt meekomen met het verkeer, laat je dan rijden! Da’s ook veilig en verstandig en goed voor de doorstroom op wegen. De files nemen af met minder mensen op de weg, dus zullen er ook minder ongelukken zijn.
.
Kijk eens op een andere manier naar de wereld.

ratelaar | 04-05-21 | 11:02 | 4

@Red shirt | 04-05-21 | 11:08:
Goed punt! De minimum snelheid op de snelweg bepalen op 100 km/h. En boetes voor te langzaam rijden. Meer punten?

ratelaar | 04-05-21 | 11:27

@Red shirt | 04-05-21 | 11:08:
Dat ligt iets genuanceerder. Er geld voor auto's een minimumsnelheid van 60km/u op de snelweg, maarrrrr als je gevaarlijk of hinderlijk gedrag vertoond kun je ook een boete krijgen. Oftewel als iedereen 120 rijdt en jij daar met 60km/u lekker tussen gaat tuffen is dat gewoon even beboetbaar als een snelheidsovertreding bij te hard rijden. Dus wat dat betreft is er precies evenveel urgentie.

----
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verk... :
U kunt een boete krijgen voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag. Dit is geregeld in artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 ( wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR00066... )

peterdh | 04-05-21 | 11:28

@Red shirt | 04-05-21 | 11:08: Boetes schrijven bij een file dus. Hop, 60 rijden...

Is dit nog nieuws? | 04-05-21 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Dat zouden ze moeten introduceren bij verhuurbedrijven die Lamborghini's verhuren. Nooit meer met 220 kilometer per uur tegen de vangrails.

Osdorpertje | 04-05-21 | 10:59 | 1

Oh man, ik kan niet wachten tot al die Türkënbäkken zich ein-de-lijk moeten aanpassen...

bisbisbis | 04-05-21 | 15:16

De vraag is dus wie er straks nog een auto koopt van 70 pk of meer als die toch niet harder kan dan 130.

Mr.Crowley | 04-05-21 | 10:59 | 3

Wat dat de staat gaat kosten aan belasting.

Mr.Crowley | 04-05-21 | 11:05

@Mr.Crowley | 04-05-21 | 11:05:
-
Koester de gerust niet de illusie dat de Staat der Nederlanden daar niet binnen tien minuten de geijkte oplossing voor introduceert. Ons overheidsapparaat heeft dan wel een hekel aan auto's, maar het is tegelijkertijd verslaafd aan de inkomsten die ze genereren...

bisbisbis | 04-05-21 | 15:20

@bisbisbis | 04-05-21 | 15:20:
ik denk dat we tussen de 80 en 90 procent van ons inkomen aan belasting betalen. nu is het natuurlijk wel zo dat als we geen dure auto`s meer kopen, dat we meer geld in ons zak houden.
Maar dit gaat over de inkomsten van de staat. Hebt u al aan de snelheidsbekeuringen gedacht? Om het maar niet over de autofabrikanten te hebben.
Uiteraard zal de EU hier zeer voorzichtig mee omgaan en het waarschijnlijk ook maar zo laten. Bluf dus.
Maar bedenk, om financiële redenen. het is niet voor niets dat ons geld steeds minder waard wordt.

Mr.Crowley | 04-05-21 | 17:23
-weggejorist-
Speknek | 04-05-21 | 10:58 | 1

De toekomstige auto zou je moeten zien als een prive wagon van een trein maar die ook zelf kan rijden. Op rustige wegen en woonwijken rij je zelf, totdat je op ''het spoor'' komt en daar haak je je wagon virtueel aan de trein als je invoegt.
Geen ongelukken. Betere doorstroming doordat je alles allemaal tegelijk doet.
De techniek is er. Al dat emotionele gezeik over een V8. Stelletje bejaarden.

hoejeheette | 04-05-21 | 10:55 | 2

Lekker in de zombie modus 24/7. De staat waakt over ons. Faalhaas naar keuze aan de top en hup verder het regelmoeras in. En qua V8, Ieder z'n ding. U rijdt zelf een 1.0 polo wellicht?

Kladderadatsch | 04-05-21 | 11:01

Angst, slechte raadgever. Next.

van Oeffelen | 04-05-21 | 10:55 | 3

Vaak is angst een prima raadgever.

Rare tegeltjeswijsheid.

Knufter | 04-05-21 | 11:09

Er is slecht over nagedacht. Dus des EU's.

Want hoe moet het volk nog een dure pornobak kunnen betalen die überhaupt harder kan dan 140-150, nadat al ons geld is verbrast om nietswillend en -kunnend en nooit meer weg te krijgen Islam volk te importeren?

Realism Is All | 04-05-21 | 10:55

Alles leuk en aardig, maar iedereen weet dat het altijd "beperkt" wordt ingevoerd en daarna wordt het stap voor stap meer restrectief. Die Big Brother meuk komt er uiteindelijk echt wel. Tot en met het van afstand kunnen afschakelen van de motor aan toe. Die Nexit wordt met de dag aantrekkelijker.

Overigens is er wel één lichtpuntje: de auto-industrie heeft een schreeuwend tekort aan chips en dat zal, aldus de Intel CEO, nog wel een jaar of 2 à 3 aanhouden. Zo heeft Nedcar zelfs de productie een week moeten stilleggen, puur en alleen vanwege een tekort aan chips. Dat tekort speelt niet alleen bij Intel: ook AMD en NFC kunnen de vraag niet aan.

McPhart | 04-05-21 | 10:54 | 6

@van Oeffelen | 04-05-21 | 11:50: Dat kun je nou wel zeggen Oef ,maar de man in de straat gaat er al jaren op achteruit ... of dat nou is vanwege BTW verhogingen , of je pensioentje dat met 12% geslonken is of je ziekteverzekering die bijna onbetaalbaar wordt..... Ik heb in al die jaren nog geen voordelen mogen ontwaren .... Maar ja ik ben dan ook geen multinational.

Koning BongoBongo | 04-05-21 | 16:35

@Koning BongoBongo | 04-05-21 | 16:35: Oeps ,ik vergeet nog de rente op spaargeld waar oudje altijd naar uitkeken...... ook foetsie . En nu ook al negatieve rente..... Weg met de EU Oef.

Koning BongoBongo | 04-05-21 | 16:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat er überhaupt een instantie is, die denkt dat het goed idee is. Dan is voor mij het failliet van de EUSSR al aangetoond. Opdoeken die extra overheid.

3Xniks | 04-05-21 | 10:53

Auto's gaan straks automatisch bekeuringen uitschrijven. En in de toekomst gaan auto's een trein vormen. Aan privébezit komt een einde. Elektrische auto's gaan vermoedelijk ook relatief veel afschrijven voor nu althans. Wel rijdt een elektrische auto fijn. Parkeergarages laten elektrische auto's al minder toe. Mag je met je diesel de stad niet in. Met je elektrische auto wel, maar die kan je dan nergens kwijt.

Sierstrip | 04-05-21 | 10:51

Ik ben het onderhand schijtbeu, al die verstikkende regeltjes en plannetjes van de EU, en onze eigen regering. Prestatiedrang van het meest onbenullige niveau betreffende de groepen die geen enkel verweer kunnen geven. Auto's worden doorgaans gereden door werkende mensen die van en naar hun werk gaan, en niet onnodig veel extra (vrije) tijd kwijt willen zijn aan gebrekkig en veel te duur openbaar vervoer. Kernpunt is "werkende mensen", u weet wel, dat soort dat belasting betaalt, de economie draaiende houdt... de motor van onze samenleving laat maar zeggen...

Nederlanddraaitdoor | 04-05-21 | 10:51 | 3

Maar wel heel democratisch besloten /sarcasm

memanta82 | 04-05-21 | 10:54

De mens wordt een kistkalf. We leven in een planeconomie nieuwe stijl. Wereldregering is het doel. Alle schulden worden straks pro rata in delen door een centrale wereldbank kwijt gescholden. Nullen op onze biljetten weggestreept zoals Italie al deed met de lire. Zoals bedrijven nu moeten concurreren (mededinging) zo zouden overheden dat ook moeten doen. Zodra er wereldwijde gelijkheid van belastingheffing komt, is er geen rem meer.

Sierstrip | 04-05-21 | 10:55

@Sierstrip | 04-05-21 | 10:55:

Zorg dat je onafhankelijk bent en stop iig de helft van je vermogen in crypto.

MargauxGrandCru | 04-05-21 | 11:10

Lekker belangrijk. Voor de uitkeringswappies hier is een scooter het hoogst haalbare.

buler | 04-05-21 | 10:50

En dan gelijk ook een bonprinter erin zodat ie gelijk een bon eruit kan ejaculeren wanneer je een overtreding begaat....

TonyMontana010 | 04-05-21 | 10:50

Mooi plan. Begrenzen gelijk aan de vrachtwagens.
Maar dat gaat niet gebeuren.... de verdienmodellen via onze cash-cows gaat dan naar de knoppen. Stel je voor zeg dat deze snelheidovertredinginkomsten bij niet-auto-bezitters vandaan geharkt moet worden om het te kort aan snelheidsovertredingen te compenseren.

Ram_Ram | 04-05-21 | 10:49 | 1

Begrenzen aan vrachtwagens?
Die mogen 80. Wordt ook niet op gecontroleerd.

Is dit nog nieuws? | 04-05-21 | 12:29

Niet zo slim, hoe langzamer je rijdt, hoe langer dat je in de auto zit, lijkt me niet goed voor de CO2 uitstoot.

Mr_Natural | 04-05-21 | 10:48 | 1

Jij snapt hem. Pak het vliegtuig, ben je er nog sneller.

StiekemeBunzing | 04-05-21 | 10:51

Maakt deel uit van de post Corona maatregelen, build back better.

Acidstain | 04-05-21 | 10:45

Gaan we toch allemaal weer trabant rijden,die komen toch al niet boven de 100.

Roger-Rabbit | 04-05-21 | 10:43

Die past gelukkig niet in de Abarth. Die rijdt nog zonder allerlei hulpassistentie en zo snel ik dat wil.

pibasso | 04-05-21 | 10:43

De EU legt binnenkort ook Aliexpress aan banden.
Ieder stukje vrijheid wordt je ontnomen.

Prijsvergelijking leert dat electronica onderdelen ca. 4x duurder worden, andere artikelen minimaal 2x?

Bolhoed | 04-05-21 | 10:43

Bonusvraag: wanneer gaat de EU nu eens keer iets doen waar we blij van worden in plaats van dat eeuwige burgertje treiteren?

Valka | 04-05-21 | 10:42 | 2

Zeur niet zo, we hoeven toch niet meer te wisselen aan de grens?

Mr_Natural | 04-05-21 | 10:43

Het werd tijd ook, om te beginnen de EV’-s aub.

D-Fens_1963 | 04-05-21 | 10:40 | 1

precies. goeie testcase. Alle Tesla's daarmee uitrusten en dan kijken of het wel het gewenste effect heeft.

small_town_dude | 04-05-21 | 10:49

Dan worden de huidige auto's, zonder dat systeem alleen maar meer waard. En, er ontstaat vanzelf een industrie van handige jongens die dat systeem wel uitzetten.

ole guapa | 04-05-21 | 10:40 | 1

Die auto's zijn nu al niet meer te betalen. Nederland heeft het oudste wagenpark van Oiropa. Maar de BPM is heilig, net zoals de green deal. Wat een ontzettend kortzichtig stel debielen zijn het toch in den Haag.

Vanilla | 04-05-21 | 10:41

Ik neem wel aan dat wij die begrenzers voor de Italianen betalen toch? Neem er ook gelijk maar een nieuwe auto bij.

johoost | 04-05-21 | 10:39

Denk dat ik een Buick V8 uit 1985 wil op gelode benzine. Kan ook niet te hard rijden in bochten en rechte stukken zijn niet lang genoeg om boven de 100 uit te komen in Nederland, maar ach. Cassettebandje erin en gaan.

TheseDays00 | 04-05-21 | 10:39 | 3

zo een heb ik gehad, een Park Avenue. Heerlijke auto, vooral lange ritten

small_town_dude | 04-05-21 | 10:50

Ik irriteer me mateloos aan die scheurneuzen op de linkerbaan. Dan haal ik even met 120, wat al te hard is overdag, even een vrachtwagen in... Geheid dat er een dikke leasebak op je achterbumper zit. Zet dat systeem maar in voor notoire hardrijders die denken dat de weg van hun is. Niet voor mensen die wél normaal kunnen doen op de weg.

Donderwolkje | 04-05-21 | 10:39 | 13

En ook al zo’n moeite met de nederlandse taal.

Schriever | 04-05-21 | 10:59
▼ 10 antwoorden verborgen

Straks rijdt iedereen elektrisch en kunnen ze op afstand je snelheid regelen. Kikker in snelkookpan. Steeds meer kleine maatregelen die leiden tot een dystophische samenleving. Call me a wappie.

deministerpresident | 04-05-21 | 10:37 | 4

In dit geval heb je angst voor het onbekende. Ik zou je als xenofoob bestempelen.

hoejeheette | 04-05-21 | 10:45

Hoeft de popo je niet meer te achtervolgen maar fryen ze op afstand ze electronisch systeem. Sta je dan als ondernemend jong Mo'tje met je gekraakte pinautomaat of tassen vol met snuif.

Graaisnaaiert | 04-05-21 | 10:48
▼ 1 antwoord verborgen

Op mijn Fiat Panda mag wel een omgekeerde begrenzer, om te voorkomen dat ik te langzaam rijd. Met die harde tegenwind vanochtend was dat wel makkelijk geweest.

Quib | 04-05-21 | 10:37 | 1

De trouwe lezers weten inmiddels dat ik een AMG logo op mijn Fabia heb geplakt en vreemd genoeg heb ik ook last van de tegenwind.

penis-aqua-rosA | 04-05-21 | 10:39

De maakbare samenleving, de EU streeft er naar. Techniek gebruiken om de mens van zijn vrijheden te beroven.

Roze_bril_drager | 04-05-21 | 10:36

Nu nog een waaschuwingssignaal als je keukentrapje niet stabiel staat.

Mr_Natural | 04-05-21 | 10:36 | 2

Ik heb er al zo een. En vrijdag krijg ik mijn vaccinatie. Nog net niet met zo'n pistool zoals bij dieren.

Sierstrip | 04-05-21 | 11:02

Uitzetten? Eruit slopen of kabeltje los. Ik rij zelf en hoef geen commentaar van de auto. Rij trouwens eigenlijk nooit harder dan het maximum, hoe van lekker toeren, niet van scheuren, maar toch. Weer zoiets onzinnigs. Zet ook altijd traction control uit, vreselijke uitvinding. Weet je precies hoe je een steile/gladde/besneeuwde helling gaat nemen, komt dat rotsysteem er weer tussendoor. Veel te veel toeters en bellen in die auto's van tegenwoordig of, zoals Gerrit de Jager ooit grapte in de Doorzon: ABS, traction control, airbags, carpoolstroken. Het wordt steeds veiliger om 250 te rijden.

Graaisnaaiert | 04-05-21 | 10:36

Merkt nou niemand dat we sluipenderwijs steeds minder vrijheid genieten?

Stijlicoon | 04-05-21 | 10:36 | 2

Merk jij nou niet dat het helegaar niet sluipenderwijs gaat?

D-Fens_1963 | 04-05-21 | 10:39

Ja maar daar mag je niets van vinden of over zeggen en morgen gaan we die vrijheid gewoon vieren.

General Dripple | 04-05-21 | 10:39

Weg met die klote - EU

langzullenweleven | 04-05-21 | 10:35 | 1

Asap!

Koning BongoBongo | 04-05-21 | 13:06

Lekker dan, ik heb een BMW 640i, die gaat dan dus piepen zodra je het gaspedaal aanraakt.

skoftig | 04-05-21 | 10:34 | 8

@skoftig | 04-05-21 | 10:45: Die begrenzer kun je er wel af laten halen. Overigens kun je ook in Dld. vrijwel nergens > 250 km/u rijden, hooguit een paar minuten.

Ichneumonidae | 04-05-21 | 10:47

@Ichneumonidae | 04-05-21 | 10:47: Die begrenzing van 250 km/h heeft ook een technische reden, het is lastig en duur om remmen te dimensioneren die boven die snelheid langere tijd betrouwbaar blijven. Aan die 250 ben je overigens vrij snel gewend, maar tegenwoordig is het inderdaad bijna nergens meer te doen op de openbare weg (in Duitsland uiteraard).

gekwetst | 04-05-21 | 11:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Iedere auto? Ook politie-, zieken- en brandweerauto's? En de auto van Max Verstappen?

Mr_Natural | 04-05-21 | 10:34 | 1

Niet op die van Hamilton, deugers krijgen ontheffing.

Acidstain | 04-05-21 | 10:39

Dan gaat CJIB failliet

Jordy | 04-05-21 | 10:33 | 1

Nee hoor, komen andere inkomstenbronnen voor terug. Of dacht u dat ze al die nieuwe boa’s gingen ontslaan ;-)

D-Fens_1963 | 04-05-21 | 10:45

Ik koop wel een helicopter als dit zo doorgaat.

BobDobalina | 04-05-21 | 10:31

Verplichte snelheidsbegrenzer is een prachtig plan. Meteen doen! Scheelt tal van doden en gewonden.

Lievewitteman | 04-05-21 | 10:30 | 4

Past wel een beetje bij de huidige situatie waarin het verboden is om dood te gaan.

skoftig | 04-05-21 | 10:33

Die zit al in de meeste Duitse auto's. Al sinds midden jaren 90 en die is op 250 km/h gesteld.

Graaisnaaiert | 04-05-21 | 10:46

Schaf dan ook vliegreizen af, of fietsen en wat dacht je van keukentrappen! Dodelijk die dingen.

Gomezlopez | 04-05-21 | 10:47
▼ 1 antwoord verborgen

Kan het me niet voorstellen dat dit echt is. Zou een perfect voorbeeld zijn van lompe EU wetgeving. Er is nl. geen enkele reden om zoiets Europees te organiseren. Verder kan het niet anders of het installeren van zo'n zwarte doos wordt een clusterfuck. Iets met aanbestedingsregels en IT falen van overheden. Dat zou met rekeningrijden ook een doffe ellende worden.

StiekemeBunzing | 04-05-21 | 10:28 | 2

Als je 'lomp', 'stompzinnig' of 'onnodig' en 'EU (wetgeving)' in 1 zin kan combineren, weet je dat het echt is!

BoetoeVoetoe(btvt) | 04-05-21 | 10:38

Chipsfabrikant NXP is al jaren bij allerlei overheden aan het lobbyen voor dit soort systemen, want die zijn voor hun net zo lucratief als vaccinaties in een pandemie. Ooit gaan die lobby miljoenen nog resultaat opleveren, maar hopelijk niet voordat ik definitief gestopt ben met rijden.

gekwetst | 04-05-21 | 11:06

Nja, eCall is ook bij de fabrikanten door de door strot gedrukt, onder het mom van "veiligheid". Dat deze modules 24/7 gevolgd kunnen worden is een mooie bijvangst voor de totalitaire overheid.

Vanilla | 04-05-21 | 10:28

Vervelend voor die drugsrunners die je met 200 km rechts en links inhalen.

laurentius | 04-05-21 | 10:26

Geloof zo dat het niet zo snel als geschetst wordt ingevoerd. Enger is, dat erover is nagedacht. Dat dit plan überhaupt geboren is. Kwestie van tijd dus.

FustViking | 04-05-21 | 10:26

1 april is toch al geweest? Daarnaast... iets met snijden in eigen vingers... of beter gezegd in eigen begroting... zou dom zijn aangezien snelheidsovertredingen flink opleveren. Ik geloof er niet in.

Swaffelkaffert | 04-05-21 | 10:26 | 1

Voor de verkeersveiligheid hoef je 't ook niet te doen aangezien het overgrote deel van de slachtoffers in het verkeer komt door geen voorrang verlenen. Beter maakten ze daar een kastje voor.

Bakkeleures | 04-05-21 | 11:09

Als je wilt zien hoe een online trollenleger een complete website kan overnemen, moet je Autoweek.nl eens checken. GroenLinks (of welk andere groepering aan de linkerflank dan ook) heeft daar een trollenleger actief wat een minimaal aantal posts per dag moet doen. Echt ongekend hoe verziekt de sfeer daar is door klimaatdrammers. Ja, klimaatdrammers op een autowebsite. Autoweek durft er niet tegen te ageren. Hoe een medium zichzelf om zeep kan helpen, schitterend.

Derechtselutser | 04-05-21 | 10:25 | 5

@Red shirt | 04-05-21 | 10:31: U zegt dus eigenlijk zelf dat u daar (autoweek.nl) ook reageert zoals ik kan opmaken uit uw woorden/reactie lol.

Slough | 04-05-21 | 10:36

Daarvoor hoef je niet naar autoweek. Gebeurt hier ook, inclusief de redactie.

De Pilsvogel | 04-05-21 | 10:38

@Red shirt | 04-05-21 | 10:31:
Ik ook. Daarom ben ik ook voor progressieve voortplantingsheffingen.

Graaisnaaiert | 04-05-21 | 10:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Buiten wat ik van het voorstel vind, (ruk), is de verslaglegging van het AD gewoon suggestief.

Wijze uit het Oosten | 04-05-21 | 10:25

Gaat niet gebeuren. Duitsland gaat het daar nooit mee eens worden en zij domineren de EU. Porsche, BMW, Mercedes, Audi - ga dat maar eens verkopen ja.
Enfin, onzinverhaal kennelijk alweer gejorist.

Ichneumonidae | 04-05-21 | 10:24 | 8

@TheEgg | 04-05-21 | 10:57: Zie niet zo in waarom dat geld bij allerlei bedrijven terecht komt. Ging vooral om staatsschulden vzv ik weet. Mss heb jij andere info.

Ichneumonidae | 04-05-21 | 11:13

Het gaat gewoon gebeuren. Vooral in DE. Vrij hard rijden is daar ook al flink ingeperkt. Met reden!

AntiZanicz | 04-05-21 | 11:19

Duitsland laat graag de oren hangen naar wat de rest van de EU (lees: Frankrijk) ergens van vindt. En om de lieve vrede te bewaren, gaan ze precies daarin mee. Als den dood voor het volgende land dat uit de EU wil.

bisbisbis | 04-05-21 | 15:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Dus dan moet ik de nieuwe Lamborghini Urus nog even bestellen voordat dit systeem verplicht wordt is het advies?

BoerKoekoek | 04-05-21 | 10:24 | 1

De optie zit al in nieuwe auto's. Het gaat om het activeren van supervisie.

AntiZanicz | 04-05-21 | 11:19

Begrenzen? Op welke snelheid? Of is het adaptief?
Stel dat ding komt op 100 te staan, dan is dat nog steeds te hard binnen de bebouwde kom.

Is dit nog nieuws? | 04-05-21 | 10:24 | 3

Galileo gekoppeld aan de kaart met max snelheden. Goed in woonwijk en op de provincie wegen. Het had er al lang kunnen zijn. Het ruimt ook lekker de oude auto's op.

AntiZanicz | 04-05-21 | 11:18

Ach. Komt dan vast wel een chiptuner die het systeem kan overwriten

IJzer Oxide | 04-05-21 | 10:23

Boeiend! Als we willen planken ff circuitje boeken.

B2 | 04-05-21 | 10:22

Prioriteiten van de EU: betuttelen en knuffelen

de visser | 04-05-21 | 10:22 | 1

het gaat gewoon okm de verkeersveiligheid en geloof maar dat zo'n systeem behoorljk verschil zal maken.
Vooral in woonwijken en op lokale wegen.

AntiZanicz | 04-05-21 | 11:16

Ik ga me verdiepen in de firmware van die doosjes. Kan nog wel eens een gouden business worden...
Trouwens, de snelheidsboetes worden al meegenomen in de begroting. Zo'n begrenzer betekent per definitie een begrotingstekort.

Mastermattie | 04-05-21 | 10:22 | 3

Ongeveer 400 miljoen. Da's peanuts in ons met miljarden wegsmijtend landje.

John McClane | 04-05-21 | 10:26

@John McClane | 04-05-21 | 10:26:
Zijn toch weer 254 'vluchtelingen'.

Toetsenbordcomplex | 04-05-21 | 10:37

aanpassingen zijn dan ook niet meer mogelijk. bovendien zou je dan de enige zijn

AntiZanicz | 04-05-21 | 11:15

In de verenigde arabische emiraten is dit systeem al een tijdje in iedere auto aanwezig. Een zeer irritant piep signaal als je te hard rijd...

adam76 | 04-05-21 | 10:19 | 6

Maar alleen als een vrouw achter het stuur zit toch?

NeedIsaymore? | 04-05-21 | 10:35

In Oman ook. Best irritant als je zo'n 900 kilometer woestijn te doorkruisen hebt.

Tapu | 04-05-21 | 12:14
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl