Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Haven en rederijen zo plat als een dubbeltje

Steeds meer schepen gedoped

Nouuuu jaaaaaa zeg fascinerend nieuws. "Bendes smokkelen drugs via handlangers die in dienst zijn bij de grote reders. Bedrijven in de Rotterdamse haven zijn 'op grote schaal' gecorrumpeerd." Dat hadden we nou nooit verwacht zeg! Bedrijven in de haven op grote schaal gecorrumpeerd! Met Jantjes Ondermodaal die het eelt op de klauwen staan te werken in zo'n haven of bij zo'n reder, terwijl een kilo coke over 'de toonbank' gaat voor een prijs van een kilo coke. Met honderden kilo's die dag in dag uit de weg van Zuid-Amerika naar uw heerlijke neusgat zoeken. Pakketten coke die Montenegrijnse bemanningsleden per ongeluk van MSC-schepen laten vallen - heel toevallig precies in de vaarroute van viskotters. Honderden uithalers die iedere dag weer toegang weten te krijgen tot beveiligde gebieden in de haven, niet aangepakt (kunnen) worden, en een dag later doodleuk weer als uithaler op het terrein rondbanjeren. Met om de paar dagen joekels van drugsvangsten. Met afgezaagde koppen op de Amsterdamse straten. Met godmothers die zomaar verdwijnen. Met Marokkaanse bendes die elkaar overhoop knallen met kalasjnikovs. Met jongeren uit de Bijlmer die bereid zijn drugsmoorden te plegen voor een paar duizend euro. En kijk straks in het café maar eens goed om u heen. "Drugssmokkelaars hebben in de haven van Rotterdam het hele logistieke proces in handen", zegt Jan Janse, het hoofd van de Zeehavenpolitie. WAUW hee.

Reaguursels

Inloggen

Als er meer mensen 'werken' bij de vijand, wordt het je vriend. En maar verder bezuinigen op politie etc.

piet7003 | 27-04-21 | 07:29

Tijd om alle drugs te legaliseren. Alleen maar voordelen. Crystal meth en andere zooi wil je natuurlijk niet in je maatschappij maar welke idioot gaat er nog smerige methamphetamine snuiven als je overal 100 procent pure coke en heroïne kunt krijgen?

hustler01 | 27-04-21 | 05:22 | 1

Ik denk heel wat. De propositie vooronderstelt dat mensen die coke en/of heroïne gebruiken iets met hun verstand doen. Ik moet voor dat vermoeden nog de eerste rechtvaardiging zien.

Mazzelstof | 27-04-21 | 07:57

Rederijen doen er alles aan om dit te voorkomen....., nou, sprekend uit ervaringen...., hele afdelingen vol daar met lui die om de precedures en processen van terminals heen werken om die ene container, vrachtwagen of binnenvaartschip toch maar behandeld te krijgen. Alle gegevensuitwisseling elektronisch via separate verbindingen, want veiliger, en dan toch hele dagen bellen, mailen en op hoge poten van alles eisen, want klant...., douane ook zo’n partij, onder dreiging van van alles en nog wat toegang eisen tot afdelingen en daar hardop verdachte containernummer staan roepen, want zo atoer en goed bezig....., als het al niet verdacht was, is het gewoon dommigheid en gelegenheid bieden. Alles onder het mom van commercieel denken en zogenaamd klantvriendelijk, Nederland regeltjesland, maar als het niet uitkomt gaan zeiken en drammen...., heb weleens voorgesteld alle telefoons van afdelingen te halen, mijn medewerkers keken me dankbaar aan, maar was niet commercieel en klantvriendelijk......, maar gezien procesinrchting, informatieuitwisseling kwam er geen telefoon voor in het plaatje..., ach ja.....

Marcello | 26-04-21 | 17:53 | 1

Mooi stukje inzicht!

Justhenk | 26-04-21 | 19:37

Als ze nu een paar jaar alle drugs legaliseren , dan zijn die drugbazen failliet.

elevator | 26-04-21 | 16:33 | 6

@sjef-van-iekel | 26-04-21 | 16:58: Ja, vandaar dat al die containers vol zitten met alcoholische versnaperingen? Dat de uithalers immer flink in de weer zijn met brandewijn ende vieux.
Zwam niet zo.

geen koning | 26-04-21 | 18:51

En een zorgverzekering die twee zo duur wordt. Nee, dank u.

staalvlechter | 26-04-21 | 18:56

En den GGZ vol. Of nee - Lekker wonen naast de "verwaarde person".

redanx | 27-04-21 | 08:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig hebben we in Nederland al tientalen jaren een succesvol drugsbeleid zonder effect richting hard drugs. Tijd om te legaliseren.

Nichtsneues | 26-04-21 | 16:07 | 1

Het laatste zetje om van Nederland helemaal een bananenrepubliek te maken bedoel je?

staalvlechter | 26-04-21 | 18:58

Vaart de Spido nog in Rotterdam?
Of is dat Speedo?

laurentius | 26-04-21 | 16:03

Je kan druks toch gewoon verbieden?

Schadenfreude | 26-04-21 | 16:02 | 3

En illegalen gewoon uitzetten?

laurentius | 26-04-21 | 16:09

En reaguurders gewoon op hun zolderkamer houden?;)

DeRechteRug | 26-04-21 | 16:27

@DeRechteRug | 26-04-21 | 16:27:
-
Dat laatste lijkt nog de beste kansen te hebben van alle suggesties - gezien de aantallen reaguurselen en de gemiddelde reactiesnelheid in deze panelen moeten er toch de hele dag aardig wat oude boze blanke mannen op zolderkamertjes op hun IKEA bureaustoeltjes gespannen zitten wachten tot het volgende item op GS verschijnt....

bisbisbis | 26-04-21 | 17:34

Gebeurt dit ook in Tel-Aviv, Haifa, Eilat? Zo niet, hoe zou dat toch komen? Zouden ze in Nederland niet eens massaal op cursus moeten bij die Joden. Cursussen zat: besturen, vaccineren, defensie, inlichtingen, organiseren, lekker eten.

enkelereisretour | 26-04-21 | 16:00 | 4

Ooit gehoord van de Israëlische maffia?

steekmug | 26-04-21 | 16:30

Shoarmaffia? Of is deze echt te fout?

Sinterbikske | 26-04-21 | 17:08

Nee. Iets met achterland.

bisbisbis | 26-04-21 | 17:36
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang er meer coke door de riolering stroom dan stront gaat het prima met de handel. Gehandhaafd wordt er nergens meer en in de havens komen er nauwelijks nog mensen aan de overslag te pas. Dan vraag je er toch om

Therapietje | 26-04-21 | 15:51

De verweving van onderwereld en bovenwereld. Dat is al heel lang gaande, hier in wegkijkland.

DenBeert | 26-04-21 | 15:49 | 4

Ik vraag me regelmatig af hoeveel advocaten toegeschoven krijgen van de criminelen die ze uit de gevangenis houden.

Mr.Crowley | 26-04-21 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

Als we het legaliseren is de handel meteen stuk.

Harry.Langezwaal | 26-04-21 | 15:47 | 6

Yes, heroine, crystal meth en die George floyd drugs voor iedereen beschikbaar, dan gaat het goed komen. Ik kan niet wachten totdat mijn autoradio weer wordt gestolen en je voor een tientje een junk m/v/x op een parkeerplaats kunt neuken, goede oude tijd.

Sinterbikske | 26-04-21 | 16:06

En kunnen er belastingen over geheven worden, win win.

Gokmaar | 26-04-21 | 16:14

@Sinterbikske | 26-04-21 | 16:06:
-
Neeeeee!!!! Tot maanden na de inbraak die stukjes autoruit uit je auto zuigen - alsjeblieft nooit weer!

bisbisbis | 26-04-21 | 17:38
▼ 3 antwoorden verborgen

de staat moet de drugs nou maar eens vrijgeven zodat dit uit het criminele circuit verdwijnt. Die troep kost in werkelijkheid dubbeltjes maar door staatsbemoeienis is het zowat onbetaalbaar wat in het belang van de drugsbaronnen is. Sta vrije legale verkoop toe door de apotheken dan is het hele criminele aspect meteen weg. Overigens is ons lichaam van ons en niet van de staat, de slavernij is allang afgeschaft en mogen we zelf weten wat we onszelf willen toedienen zodat de staat ons helemaal niet mag verbieden drugs te gebruiken, dat de staat dat toch doet is illegaal.

wlodek | 26-04-21 | 15:47 | 3

Mee eens, trouwens wat kost dat schip waar Jan voor staat te poseren?

ademende aarde | 26-04-21 | 16:01

Deels mee eens. Je lichaam is van jou: als jij het willens en wetens kapot maakt met coke, vet, alcohol of nicotine moet je er financieel OOK zelf voor opdraaien, lijkt mij dan.

BenPakdee | 26-04-21 | 17:23

@BenPakdee | 26-04-21 | 17:23: Dat lijkt jou zo. Maar dat gebeurt niet. Dan moet de GGZ komen. Of de politie omdat "verwaarde persoon". Zelfs de verkleppen worden nu eerder geinent.

redanx | 27-04-21 | 09:01

Die paar handhavers die er zijn, waar moeten die naar toe?
De havens, de wijken waar sharia heerst, de straten waar allerlei tuig regeert.
Ze kijken wel uit. Ze weten dat de rechters dat volk gelijk de straat op stuurt dus wat moet je dan als politieagent?
Iemand die een bammetje eet in zijn auto maar bekeuren?
Al decennia is er een chronisch tekort aan handhaving.
Duizenden zaken liggen te verjaren.
Probleem? Nee.
Want de politiek geeft liever jaarlijks miljarden aan de asielonzin.
Hoe ze recht proberen te lullen wat al eeuwig krom is. En vooral wegkijken
als er geen verkiezingen komen.

pejoar | 26-04-21 | 15:46

Zat dat vrouwtje van VVd'ster Neelie-Smit-Kroes-Peper-hup-weer-een-facelift niet met ene Paarlberg diep in die Rotterdamse haven? Denk (weet zeker) dat het VVD-gehalte hoog is daar in het havenbedrijf. Verder goed zoeken......

dathoujetoch | 26-04-21 | 15:45

Grappig.

Het is eigenlijk zelfs bijzonder makkelijk om jezelf 'aan te melden' op sommige haven terreinen.
Het verschilt trouwens enorm per terrein.
Bij de ene moet je een mini-examen afleggen, van je paspoort en/of nummers er op worden kopieën gemaakt, van je hoofd wordt een foto gemaakt en je moet via de agentschap van een schip worden aangemeld via de email en/of aanmeldsysteem met verificatie...
Bij de andere loop je naar het security hokje toe met een fluo vestje en helm met wat logo's, je kan elke naam en bedrijf opgeven zonder controle en je mag naar binnen...

Van het eerst is het soms enorme overkill, van het andere denk je echt "ik had net zo goed kunnen zeggen dat ik drollen kom rapen op de kade".

LangeTijdGeleden | 26-04-21 | 15:45

De VOC-mentaliteit is alive and kickin'.

staalvlechter | 26-04-21 | 15:41

Heeft Rotterdam geen Marokkaanse burgemeester?
Denk ik in een keer aan.

Mr.Crowley | 26-04-21 | 15:39 | 2

Het volk wat hier de scepter zwaait is hoofdzakelijk afkomstig uit voormalig Joegoslavië en dan met name Montenegro (kan dat nog wel vraag ik me dan af dat 'negro') derhalve is de macht van Abou hier dus zeer beperkt!

HAL 9000 | 26-04-21 | 15:51

Tsja,

Schijten beren in het bos?

Als je dat dan weet, zeehaven-pannenkoek, doe er dan wat aan.

In plaats van roeptoeteren in een krant.

Wijze uit het Oosten | 26-04-21 | 15:39 | 3

Vriend van me werkt bij ECT daar hebben ze veel last van 'af' en 'ophalers' die lopen standaard met afgepast €. 84,00 in hun jas of broekzak, dat is namelijk de boete die je krijgt wanneer je je ongeoorloofd op het terrein bevind. Pliesie erbij bekeurinkje uitschrijven cash die €. 84,00 dokken dan mag je weer gaan. En drie dagen later ben je gewoon weer terug bij de volgende aankomst van zo'n containerjager met natuurlijk voor de zekerheid weer die €. 84,00 in je zak...

HAL 9000 | 26-04-21 | 15:56

@HAL 9000 | 26-04-21 | 15:56: Koopje

Diederik_Ezel | 26-04-21 | 15:57

@HAL 9000 | 26-04-21 | 15:56:
Da’s niet veel accijns. €84,- op een partij drugs...

ratelaar | 26-04-21 | 17:01

Voor heel veel mensen is coke niet de witte sloper maar gewoon leuk. Ex collega van me deed het regelmatig. Als ik vroeg of hij het slim vond om harddrugs te gebruiken was de vraag "harddrugs? Nee joh. Gewoon ff een lijntje". Enkele jaren later was er niet veel meer van m over. Mentaal, fysiek, sociaal en financieel naar de klote. Mooi spul.

YoMoms | 26-04-21 | 15:37 | 1

Of ze vinden het stoer. Kijk mij eens lekker onverschillig iets doen wat eigenlijk crimineel is. Beetje patsen.
Nou. nou.
Echt respect voor hoor. Mensen die de zware criminaliteit supporten zodat de politie weinig tijd heeft voor de burger.
Not.
Echt respect krijg je voor hele andere dingen. Wat je op eigen kracht doet zonder dat er andere mensen de dupe van zijn bijvoorbeeld.

kloopindeslootjijook | 26-04-21 | 15:52

Handlangers binnen rederijen, transporteurs, etc... maar ik hoor niemand over de ICT systemen hierachter? Hackers schijnen ook een hoop te kunnen met omleiden van containers

klavert | 26-04-21 | 15:37 | 1

Geloof mij, sommige van die systemen aldaar op sommige terreinen zijn zo hopeloos verouderd en analoog, daar kom je echt niet in via het internet/netwerk.
Dan kan je beter de beveiligers van zo'n terrein bedreigen of omkopen, dan dat je moeite gaat doen om een container (of 2) om te leiden.

LangeTijdGeleden | 26-04-21 | 15:47

Waarom staat er een witte man aan het hoofd van de Zeehavenpolitie? Waarom is de Zeehavenpolitie nog niet divers en stuk?

Odin | 26-04-21 | 15:34 | 2

Misschien omdat dat poeder in zijn handen minder opvalt?

Mark van Leeuwen | 26-04-21 | 15:41

@Mark van Leeuwen | 26-04-21 | 15:41: Hoezo? Omdat ie het kan betalen? Racist.!!! Oh... wacht...

BBRDWR | 26-04-21 | 15:48

Als we het dan toch hebben over mensen die de Nederlandse gezondheid kapot maken... Zojuist kwam iemand geluidsapparatuur ophalen voor een feest en zomaar vanuit het niets ... Gaven we elkaar een hand. We hebben wel oeps gezegd

Leptob | 26-04-21 | 15:32 | 1

Waar is dat feestje? Zin in.

Sinterbikske | 26-04-21 | 15:44

De EU telt dit allemaal mee voor het BNP.

Earl_of_Doncaster | 26-04-21 | 15:30 | 1

Klopt, de schatting van het zwarte circuit wordt meegenomen in de btw grondslag.

Sinterbikske | 26-04-21 | 15:46

Doorgesnoven Dirk - Pak een punt

Diederik_Ezel | 26-04-21 | 15:30

Toch blijft het raar.
Als je cocaïne gebruikt weet je dat je dat criminele circuit in stand houdt.
Dat het je land kapot maakt.
Waarom zou je daar aan willen meedoen.

kloopindeslootjijook | 26-04-21 | 15:29 | 5

Nouja, onze belastingen worden ook gebruikt/misbruikt aan doelen waar 99% van het land niet achter staat. Die circuits worden ook in stand gehouden...

LangeTijdGeleden | 26-04-21 | 15:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien toch tijd om wat lokaler te gaan inkopen. Minder Chinese shit=minder invoer van synthetische grondstoffen voor drugs. Waarom niet zelf mondkapjes en vaccins (duurzaam) produceren? Zijn we meteen minder afhankelijk;)

DeRechteRug | 26-04-21 | 15:29 | 4

@feiten_en _cijfers | 26-04-21 | 15:35: "Meer op continent produceren" is voor EU: "Meer in Oost-europa produceren en West-europa meer asfaltificeren."

LangeTijdGeleden | 26-04-21 | 15:51

@feiten_en _cijfers | 26-04-21 | 15:35: voor coronaperiode betaalde je per container 1500 euro uit China. Nu betaal je 15.000 per container uit China. Je ziet nu dat de kledingfabrikant weer terugkeren naar Europese landen als Polen, Turkije, Portugal etc.

TRUMP | 26-04-21 | 17:28
▼ 1 antwoord verborgen

>>Jantjes Ondermodaal die het eelt op de klauwen

Duidelijk dat betrokken schrijver recent niet meer in de have is geweest. Het is allemaal administratief en zittend werk geworden. Een deel kan al in lage lonen onder gebracht worden. Een kraan kun je ook opstand besturen. En de zelfrijdende wagens hebben ook niet veel nodig.
Alleen de sjorders werken nog met inzet van lijf en leden. En die trekken echt geen pakken coke uit een containert.

MaarFeitelijk | 26-04-21 | 15:27 | 2

Benoemt u nou niet ook meteen de oorzaak?

DeRechteRug | 26-04-21 | 15:32

@DeRechteRug | 26-04-21 | 15:32: nee, de op afstandwerkers zullen ook geen containert openen. het gaat om het sturen van de gemerkte containers en het bij de douane buitenbeeld houden of daar langs een 'bekende'te loodsen.

MaarFeitelijk | 26-04-21 | 17:11

Is er ook nog nieuws?

Themistocles | 26-04-21 | 15:23 | 1

Hoi!

Is dit nog nieuws? | 26-04-21 | 22:18

Ik ken(de) iemand die met regelmaat de boot van en naar den helder nam. Ook hier liet ie schemeren gerust met een kg zo nu en dan heen en weer te reizen. Niemand die controleert.

Krachtkoe | 26-04-21 | 15:20 | 5

Voor die 3 schepen per week die in Den Helder aankomen/uitvaren lijkt mij dat niet zo heel handig om te zeggen.
Tenzij je de marineschepen bedoelt, maar dat trekt weer een heel ander blik open.

LangeTijdGeleden | 26-04-21 | 15:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Die strijd is allang verloren door de Nederlandse overheid.

Toos Bevergeil | 26-04-21 | 15:20

Nederland: Een soort wit zwart gat.

puszuiger | 26-04-21 | 15:18 | 4

@Schulzie | 26-04-21 | 15:21: Oh jee, kleurtjes politie komt zo dadelijk zeggen dat rood en geel ondervertegenwoordigd zijn in deze analyse.

Is dit nog nieuws? | 26-04-21 | 15:24

@Is dit nog nieuws? | 26-04-21 | 15:24: In Brabant hebben ze vast diverse pilletjes in alle kleuren van de regenboog.

puszuiger | 26-04-21 | 15:45
▼ 1 antwoord verborgen

Geen wonder. Met slechts een verklaring omtrent gedrag en de juiste werkgever kun je zelf inklaren wat je wil. Net als in andere sectoren is controle door de overheid grotendeels wegbezuinigd en vervangen door blind vertrouwen in bedrijven. Mocht het misgaan dan staan de heren politici vooraan om anderen de schuld te geven. Zie ook de recente ontwikkelingen bij de banken.

Zoiets | 26-04-21 | 15:16 | 1

Juist. De verantwoordelijkheid is over zoveel verschillende partijen uitgesmeerd dat niemand meer verantwoordelijk is. De Nederlandse aanpak, zeg maar.

Tietmier | 26-04-21 | 15:27

Jan Janse, is die naam een grap?

Old_Spice | 26-04-21 | 15:16

De halve Tweede Kamer snuift zich een ongeluk. Zie Hugo bij de presco's en Baudet bij zijn afgang.
Legaliseer die meuk toch gewoon. Kan weer miljoenen belasting aan verdiend worden en dito bedrag op politie worden bespaard. Dweilen met de kraan open helpt niet. En die kraan krijg je niet dicht.

Abject | 26-04-21 | 15:15 | 2

Als een paar landen nu een jaar of drie zelf cocaïne gaan produceren en op de markt dumpen voor weinig dan sloop je wel het verdienmodel van drugsmaffia in midden-Amerika.

kloopindeslootjijook | 26-04-21 | 15:25

En het hele land zo gek als Hugo en Thierry? Denk eens na.

redanx | 27-04-21 | 09:04

Het probleem is niet 'infiltratie in de bovenwereld', maar het almaar groter wordende aandeel cokejunks in dit land. Ja, ook de 'recreatieve' snuifstruiken zijn hier debet aan. Triest drugsvolk, van de onderste laag tot de 'bovenwereldse' laag.

Toos Doos | 26-04-21 | 15:13 | 1

Het is waar dat vraag aanbod creëert, maar 95% van wat in Rotterdam aan drugs binnenkomt is bestemd voor het Europese achterland.

Schulzie | 26-04-21 | 15:22

Wat zou er gebeuren als we in Nederland cocaïne gaan produceren voor een flutbedrag.

kloopindeslootjijook | 26-04-21 | 15:12 | 8

@Is dit nog nieuws? | 26-04-21 | 15:22:
Dat zal wel nodig zijn dan inderdaad. Of andere sabotageacties.

kloopindeslootjijook | 26-04-21 | 15:30

Die plantjes staan overal al hoor,
net als papavers.
Die zijn voor de farmaceutische industrie.
Voor lidocaïne, morfine etc.

Vroegâh wel eens wat weggeknipt uit zo’n veld, opiumthee zetten.

vander F | 26-04-21 | 16:43

@Is dit nog nieuws? | 26-04-21 | 15:22:
Die kassen zal wel meevallen, weet je hoeveel blad je moet oogsten voor een beetje coke? Wat dat betreft werkt cannabis een stuk beter.
In Colombia kun je dat blad ook gewoon verkrijgen op verschillende markten. Bijvoorbeeld die bij de sierra Nevada STa martha. . Ze zetten er thee van of die indianen proppen het met wat kalk in hun bakkes.

miko | 26-04-21 | 16:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Er wordt altijd gesproken over er werd bijvoorbeeld 20 ton coke met een straatwaarde van 1 miljoen euro in beslag genomen.
Maar wat kóst het de importeur nou werkelijk?

Leptob | 26-04-21 | 15:11 | 7

Kg coke doet plus/min 50.000 Euro @Lebtop

Mr.Crowley | 26-04-21 | 15:30

Iets meer dan 20.000 als het hier aankomt. Dat is inclusief transport. Productie en verlies zit ingecalculeerd. Een ons koop je hier tussen de 3000 en 4000 mede afhankelijk van kwaliteit en wie je kent natuurlijk. Productiekosten in Bolivia, Peru en Columbia zijn net een paar duizend euro. De gevangenisstraffen gaan daar van 8 jaar tot levenslang meen ik. Bezint eer gij begint.

Sinterbikske | 26-04-21 | 15:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Zeg nou eens eerlijk.
Dat die drugs Europa bereiken is een gegeven.
Willen we dan liever dat dat via Rotterdam gaat of via Antwerpen?
Nou dan.

jemagookniksmeer | 26-04-21 | 15:10 | 1

raar betoog, alsof er iets legitiems aan is. Alsof spanjaarden trots zijn op Franco.

MaarFeitelijk | 26-04-21 | 15:24

Drugs is kudt, drugsgebruik(ers) houdt dit in stand.
Ook als het legaal zou zijn.
De afhankelijkheid en breinontwrichting is te groot.
De maatschappij zou het moeten verwerpen ipv omarmen, maar individualisme = yeej.

Braco.me | 26-04-21 | 15:09 | 5

Grotendeels eens. En dat maakt mij een ontzettende hypocriet.

All_yall | 26-04-21 | 15:19

Ja individualisme Jee! Of je nou legale of illegale drugs gebruikt. Het is een symptoom van onze samenleving.
Voor alles is er een pilletje of poedertje. Aan de ene kant leven we daardoor langer, ook al is het met onderliggend lijden. Kanker, diabetes, hart en vaat ziekten je kunt er oud mee worden. Ook psychische problemen (angsten, schizofrenie e.d), slapeloosheid kunnen we behandelen met een pilletje of een poedertje. De verveling, of het maximale aan plezier ervaren kan ook met pilletjes en poedertjes. We zijn een samenleving met een mensgemaakte oplossing voor elk probleem.
Ooit zocht je heil in toewijding in god, en accepteerden we dat we een onderdeel waren van gods schepping, de natuur. Nu proberen we dat naar onze hand te zetten.
Alles heeft zijn voor- en nadelen.

ratelaar | 26-04-21 | 15:48

@ratelaar | 26-04-21 | 15:48: Alcohol en drugs zijn ouder dan de boeken gods. Sterker nog; recent onderzoek vermoed dat religie immer is vormgegeven door hoge dosis psychedelica.
Als je de verhalen leest verbaast het niks.

geen koning | 26-04-21 | 18:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Cultuur- verandering. Het wordt steeds meer een 3e wereldland.

Is dit nog nieuws? | 26-04-21 | 15:08 | 2

In de jaren '70/'80 was drugs een veel groter probleem.

All_yall | 26-04-21 | 15:43

En toch raken Alibaba spullen wel kwijt.

TheseDays00 | 26-04-21 | 15:06

Het is toch schandalig dat dit allemaal nodig is om een beetje vrije wereldhandel te beschermen.

Leptob | 26-04-21 | 15:06

Je zou denken dat een beetje geheime dienst hier wel een vinger achter kan krijgen. De plaats van de misdaad is immers in veel gevallen al bekend.

J.P.Drapeau | 26-04-21 | 15:05

Geinig, in een ver verleden waren het vooral de havenbaronnen die zich met criminaliteit bezig hielden. De tijden zijn veranderd.

Tishetnetnie | 26-04-21 | 15:05 | 1

Nee, hoor. Er is wel en groepje bijgekomen.

geen koning | 26-04-21 | 18:52

Dankzij Rutte en Kaag is het niet zo erg. #oudisnieuwleiderschap

El Rico Grande | 26-04-21 | 15:05

Ponypackjes-boot.

Toetsenbordcomplex | 26-04-21 | 15:03 | 1

pannenkoekenboot

VoltaireJohn | 26-04-21 | 15:04

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino