Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Preventieakkoord XL: Meer belasting, minder plezier

U moet en zal gezond leven!

U bent te dik en zuipt te veel alcohol en daarom moeten alle leuke dingen in het leven duurder worden. Dat is de korte samenvatting van het advies van het RIVM aan het ministerie van VWS voor een uitbreiding van het preventieakkoord. Alcohol verdwijnt in de richting van de sigaretten met hogere prijzen en minder verkooppunten (alleen in slijters!) en ook ongezond eten gaat langzaam dat pad op. Uiteraard wordt de suikertaks weer van stal gehaald, want frisdrank komt rechtstreeks uit de tepels van de duivel, en het aantal fastfoodlocaties moet afnemen. Allemaal extra maatregelen die ook de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving vandaag toejuicht. Meest typerende zin uit het RIVM-advies: "Er is in dit onderzoek niet gekeken naar de haalbaarheid van de maatregelen. Bijvoorbeeld of er genoeg geld of draagvlak is." Dat politieke draagvlak lijkt er wel te komen met D66 aan het formatieroer, maar succes met dat draagvlak onder de bevolking voor het kapotbelasten van de kleine pleziertjes in een jaar waar we al zo weinig leuks kunnen doen. Wederom een heel land straffen voor een feit dat een deel geen mate kan houden en dat allemaal voor een beleid dat meer naar de kwantiteit dan de kwaliteit van het leven kijkt. Want liever honderd jaar ongelukkig leven, dan na vijfenzeventig jaar te met een glimlach te dik in de kist, zo lijkt het motto. Zucht, zin in bier en burgers nu. 

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Urbanus_2.0 | 08-04-21 | 11:36

En ondertussen blijft het advies van het RIVM dat buitensporten (teams) niet mag. Want dat is natuurlijk ook al zo ongezond.
Dus ook als je 150 kg weegt, nooit sport en een negatieve test overlegd ben je volgens het RIVM welkom bij test evenementen.

Guurreader | 08-04-21 | 10:58

Doorgaans is dit asymmetrische paniekzaaierij; ongezond leven kost zogenaamd geld aan zorg etc., maar ik lees nergens wat de baten zijn als je je hele leven belastingen en premies betaalt, om vervolgens rond je pensioendatum definitief uit te stappen, waarna weer uitkeringen en zorgkosten bespaard worden. Is het niet gewoon moralistische bemoeienis met ons privéleven?

Harry.Langezwaal | 07-04-21 | 18:19

Ik sport, ik rook niet, ik eet gezond en drink heel weinig, maar flikker op met dit soort bemoeizucht.
Laat fabrikanten met grote letters op hun zooi zetten wat er in zit, dan beslis ik zelf wel of ik eet, rook of drink.

Zorc | 07-04-21 | 18:16

Dit gaat niet gebeuren, aangezien de 2 grootste partijen liberaal zijn.

drs. Levi Samsonov | 07-04-21 | 17:55 | 3

Vrijheid tot ziekte is een brug te ver hoor.
Zelfs de liberalen sluiten u op als u een gevaar bent voor de volksgezondheid. Maak u vooral geen illusies.

Rest In Privacy | 07-04-21 | 17:57

Daar bedoel je dan VVD en D66 mee ??

Zorc | 07-04-21 | 18:12

Leg dat Pia Dijkstra ff uit

Gen. Maximus | 07-04-21 | 23:46

Nog net vorige week 40 Builen shag in Duitsland gehaald en daarmee minstens € 90 aan betuttelende Nederlandse accijnzen ontweken.... Flikker op roverheid met je betutteling. Als ik mij leven wil verkloten heb ik jullie daarbij niet nodig! Stop maar eens met subsidie op kinderen.

Spoorhaas | 07-04-21 | 17:39 | 1

Ik ben heel blij dat ik dicht bij belgië woon voor dezelfde redenen, als dit doorgaat ga ik er wat extra's bijverdienen denk ik, kunnen we weer ouderwets gaan smokkelen.

brie-de-penis | 07-04-21 | 17:51

Ja, GS, waarom zou je in godsnaam gezond leven?? Vreet je lekker vol en vooral geen lichaamsbeweging: blijf lekker achter dat scherm zitten: chips, nootjes en bier.

cugel | 07-04-21 | 17:36 | 3

Inderdaad, lekker niks doen, een pens die steeds dikker wordt, dichtslibbende aderen en tenslotte impotentie en trombose. Tot je 50-ste merk je er meestal nog niet echt veel van, maar als je teveel vreet en zuipt ga je na die leeftijd de prijs wel betalen. Met als gevolg dat je uiterlijk snel aftakelt, je met pillen overeind moet blijven en geen bier meer mag van de dokter. Have fun. Ongezond levende mensen krijgen 20 jaar eerder (ernstige) gezondheidsproblemen dan lieden die wat matiger zijn. En kosten de belastingbetaler klauwen met geld.

CupDCake | 07-04-21 | 17:48

@CupDCake | 07-04-21 | 17:48: Ernstig alcoholisme en rookverslaving zijn overigens dan weer relatief 'goedkope' ziektes though ;)
Maar tja, wil je herinnerd worden als de jan doedel die maar de helft van het bierviltje volmaakte met zijn QALY/ROI-berekening ... ;-)

Rest In Privacy | 07-04-21 | 17:56

@Digikluizenaar | 07-04-21 | 17:56: Ik kon het een beetje raden maar moest toch even opzoeken wat je bedoelde: kwaliteit van levensjaren en return of investment, maar dan maar de helft van je bierglas onderzetter volmaken met de berekening: dat maakt je een sukkel? Daar raak je me toch even kwijt.

CupDCake is dan weer een inventieve nick.

cugel | 08-04-21 | 05:58

Het advies van het RIVM.... hmmm.... dat zelfde RIVM waarbij wel/niet inenten tegen Corona en wel of geen versoepelingen slechts dagkoersen zijn... dat RIVM... ok

Nederlanddraaitdoor | 07-04-21 | 17:25

Zwarte Piet , roken , vuurwerk, vlees eten ,alcohol , frisdrank ,
Staat er nog meer op stapel wat de Wappies willen verbieden.?
Rusland is zo slecht nog niet , Daar is bovenstaande niet verboden......
Je mag daar alleen niet te veel kritiek hebben op Poetin , maar daar is goed mee te leven..

Nico_the_Sparrow | 07-04-21 | 17:10 | 1

Vind ik ook...

Goedzo | 07-04-21 | 18:20

Wie gezond wil zijn heeft daar meestal voldoende mogelijkheden toe. Overheid: donder op, ga weg, laat mij met rust, flikker op en geef mijn geld terug.

etwaboy | 07-04-21 | 16:59

Desnoods wel een vaccin er door drukken waar je kans op trombose hebt. Ik wil suiker. Moet ik de hele dag stressen, mag ik thuis alleen een vega hapje en een glas water. Dan kun je beter in de gevangenis zitten en hopen dat je nog wat ter zijde kon leggen.

ET007 | 07-04-21 | 16:50

Een centraal geleid land zoals we dat vanuit het oosten kenden. Zo gaat dat en zal alleen maar erger worden.

inCol | 07-04-21 | 16:07

Alcohol duurder / fruit goedkoper ? www.ad.nl/koken-en-eten/gezondheidsex... = per saldo alles duurder, lagere belasting op appel stopt supermarkt gedeeltelijk in zijn zak) mensen zijn die prijzen al gewend.

Geenjoris | 07-04-21 | 16:01 | 1

Veel pruimen kopen, suiker importeren en zelf slivovic maken.

ET007 | 07-04-21 | 16:51

Goedkope manier om extra belasting te heffen.
Trouwens wat tegenwoordig echt gezond is, is maar de vraag met al die microplastics en andere shit in werkelijk alles.

Krijgtheenenweer | 07-04-21 | 15:55 | 1

Dat is de zeik net. Ik wil niet leven als een Tibetaanse monnik. Dan was ik wel afgereisd.

ET007 | 07-04-21 | 16:55

Bij het WEF is men van mening dat u moet stoppen met het eten van vlees. Want slecht voor het klimaat of zo. Dit verhaaltje is al jaren in voorbereiding. Zo heeft men natuurlijk weer corrupte wetenschappers bereid gevonden voor te rekenen dat voor de productie van 1 kg vlees 16.000 liter water nodig is. Is dat ook zo?

fokkewoelf | 07-04-21 | 15:53 | 4

@Digikluizenaar | 07-04-21 | 15:59: zo'n doodgeschoten Bambi is wel een stuk lekkerder dan alles wat bij de supermarkt te koop is. Dus ja, ik koop rustig nog een stukje bij de jager

Jacques_SiConto | 07-04-21 | 17:24

Nee dat is niet waar. In die 16.000 liter is de regen meegerekend die op het land valt waar het vee op loopt dan wel hun voer op groeit. Het is wel waar dat voor 1 kilo vlees 10 kilo plantaardig veevoer nodig is. Veevoer wordt tegenwoordig vaak gemaakt van soja. En daarvoor wordt tropisch regenwoud gekapt. En dat is geen goede ontwikkeling.

CupDCake | 07-04-21 | 17:35

@Jacques_SiConto | 07-04-21 | 17:24: nog even geduld. Per 1 mei opent het jachtseizoen voor reebokken. Het fijnste en lekkerste vlees dat er is

theo-is-dood | 07-04-21 | 18:47
▼ 1 antwoord verborgen

"Onze" regering heeft nu eenmaal dure hobby's: de EU, de publieke omroep, de immigratie, de Palestijnen. En aangezien wij blijmoedig voor deze regering gekozen hebben, hebben wij ook voor deze dure hobby's gekozen en gaan wij daar even blijmoedig voor betalen. Toch?

MAD1950 | 07-04-21 | 15:52 | 1

Nee, want ik heb er niet op gestemd, sterker nog dit zooitje motiveert mij alleen maar om nog meer, meer, meer belasting te ontwijken. Democratie is dictatuur van de meerderheid, en werkt ook niet zie Churchill.

Neem nou bijvoorbeeld de Schoenen, op zo'n post wil je bijvoorbeeld een Ernst Kuipers, of een andere specialist in ieder geval een deskundige. Of nog erger een Grapperwaus die niet weet wat Encryptie is... die gast is verantwoordelijk voor Cybersecurity. Politiek beloont incompetentie, omdat het volk kennelijk incompetentie waardeert (of alles wat de media propageert voor zoete koek aanneemt). Of als laatste voorbeeld, die komiek van Oekraïne een komiek als leider van een land wtf? Ik bedoel ik kan Hans Teeuwen erg waarderen maar zie hem niet echt als premier.

Voer de meeste dingen moet je hier in Nederland een diploma, of bewijs van competentie hebben en terecht (rijbewijs, arts, notaris etc.) maar kinderen mag iedereen hebben en stemmen mag elke halve tamme??? Ik vind dat raar.

TrickMeister90 | 07-04-21 | 16:01

Zo. Een heerlijke HJ Grand Prestige. In een koffiemok. Met een laatste Zoom-meeting voor de boeg. Ze zakken er maar in allemaal. *proost*

entwederoder | 07-04-21 | 15:37 | 1

drank voor de uitstekende tip!

Spoorhaas | 07-04-21 | 17:43

Vreselijk, waarom moet de overheid zich overal mee bemoeien. Ook van die tenenkrommende commercials, "dat is goedkoop & gezond", of "samen gaan we gezonder leven". Samen dit, samen dat. Flikker op ik wil gewoon een hamburger en whiskey. Als jij je leven aan de avocado's en Quinoa's wilt zitten prima, maar waarom moet het weer aan iedereen worden opgelegd.

Ook alles moet maar vegetarisch en duurzaam zijn (ook zo'n nietszeggend container begrip), en natuurlijk tegenwoordig mag in elk reclame-spotje de obligate perso(o)n(en) van kleur niet ontbreken.

Normaal kun je al dit geneuzel prima negeren door een mooie knop, dus moet de burger het maar weer door zijn strot geramd krijgen door middel van extra belasting. Verder gaat de import van doktors, apothekers en raketgeleerden natuurlijk gewoon door.

Zo dat moest er even uit * HJ open maken doet + zak chips *
Fijne middag iedereen !

TrickMeister90 | 07-04-21 | 15:34 | 4

@woutere | 07-04-21 | 15:42: Support your locals prima! Maar het punt is dat het daar niet om gaat. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen keuze, dus prima als jij jezelf vol vreet dat je meer zorgpremie betaalt. Mijn punt is, dat het nu weer voor iedereen moet gaan gelden.

TrickMeister90 | 07-04-21 | 15:48

@TrickMeister90 | 07-04-21 | 15:48: De enige manier om mensen die zich volvreten meer te laten betalen zal toch echt via de belastingen zijn. Hoe ga je controleren of iemand zo ongezond leeft dat zijn zorgpremie omhoog "mag"? Een dergelijk 1984-systeem lijkt me niet fijn.

CupDCake | 07-04-21 | 17:40

@woutere | 07-04-21 | 15:42: dit is het honderdste topic over gezondheid& eigen verantwoordelijkheid. Gaaaap

theo-is-dood | 07-04-21 | 18:49
▼ 1 antwoord verborgen

Iedereen wil oud worden maar niemand wil het zijn!!!
En al helemaal niet als ouderdom met gebreken komt (wat meestal zo is).
Lekker en gezellig leven en laten leven om daarna op tijd plek te maken voor de volgende generatie.

potjandorie | 07-04-21 | 15:33

Och, een aflaatverkoper wordt betaald met Brabants geld.

aflaatverkoper | 07-04-21 | 15:22

Waarom mogen mensen niet gewoon lekker leven en doodgaan?

Hunter S. Thompson | 07-04-21 | 15:19 | 1

Dan zijn je organen onbruikbaar.

entwederoder | 07-04-21 | 15:21

Ja, de coronakilo's blijven wel komen als je als loonslaaf al een jaar gedwongen bent thuis te werken in een klein kot zonder veel beweegruimte. Dan gaat uit pure ellende om vier uur tijdens de zoveelste Zoom- call van de dag wel eens een blik sterk bier in een koffiemok.

entwederoder | 07-04-21 | 15:16 | 2

Dat zijn allemaal keuzes, woon ook drie hoog achter in een bezemkast.
Maar je kunt ook even tijdens de lunch naar buiten.
Of ipv bier wisky pakken, minder calorien en meer dronken. Bonus, het lijkt op thee en kan daarom bij de eerste ochtendmeeting al :-)

woutere | 07-04-21 | 15:45

Als de Staat echt begaan is met de mensen.
Waarom dan niets doen aan de steeds groeiende groep die bij de voedselbank terecht moet omdat men onder het bestaansminimum zit?
Maar bij die groep is niks te halen.
Zou het dan toch weer een ordinaire belastingmaatregel zijn?

Godderwrake | 07-04-21 | 15:14

Komt er dan nu dan eindelijk een verbod op Unilever? Aangezien meer dan 98 procent in de supermarkt eigenlijk niet verkocht zou mogen worden, zo ongezond.

Boris die Sauertopf | 07-04-21 | 15:12 | 1

Nee, dat kost geld, gaat erom dat het wat gaat opbrengen in regeringspot Den Haag.

Jan, Leiden | 07-04-21 | 15:26

Ongezond eten zit vooral bij lage inkomens.
Ongezond eten is nou eenmaal goedkoop.
Ik praat uit ervaring want Ome Kees heeft zelf in de bijstand gezeten.
Als je maar 5 euro hebt en je kunt kiezen uit 1 biefstukje of 4 pizza's in de aanbieding is de keus snel gemaakt.
Maak gezond eten goedkoper en verbied fabrikanten het overbodige toevoegen van suikers (zelfs in theezakjes!)

kees1386 | 07-04-21 | 15:07 | 4

@Hunter S. Thompson | 07-04-21 | 15:21: Waar?

Deflatiemonster | 07-04-21 | 15:26

@Hunter S. Thompson | 07-04-21 | 15:21:
Het kan,
Kipfiletje van 2,50, aardappels van 0.73 en bloemkool van 1.99.
En wat doen we met de overige dagen?

kees1386 | 07-04-21 | 15:36

Als je bij de boer koopt heb je voor die vijf euro zo veertig kilo aardappelen. Om maar een voorbeeld te geven. En in de bijstand heb je voldoende tijd om de stad uit te fietsen.
Ook voor weinig geld kun je gezond eten

theo-is-dood | 07-04-21 | 18:54
▼ 1 antwoord verborgen

Want een probleem verdwijnt vanzelf, als de overheid dingen maar extra gaat belasten. Wat een wonderlijke gedachtengang is dat toch. En het blijkt gewoon NIET te werken. Met precies dezelfde motivatie ("mensen moeten gezonder gaan eten") is in Denemarken ooit een zg. "vet taks" ingevoerd. De consument werd gedwongen verplicht extra voor vleesprodukten te betalen, want dan zouden ze wel gezonder gaan eten. Niet dus, want de de Denen zijn verzot op hun Danish bacon en pølser (worstenbroodjes). Kwa consumentengedrag maakte die extra belasting niets uit. Toen hebben ze die die "vet taks" maar weer afgeschaft. Het grote verschil met Nederland is natuurlijk dat ze hier belasting nooit worden teruggedraaid wanneer de beoogde doelstelling er niet mee wordt behaald.
Mensen zullen blijven zuipen, net zoals ze mensen ondanks de jaarlijks verhoogde belastingen en accijnzen op tabak blijven roken. En de overheid weet dat ook wel. (Een TIENTJE voor een pakkie peuken ! Pfff ! Wel blij dat ik zelf niet rook, btw. Dat dan weer wel).

Asteroid-B612 | 07-04-21 | 14:57 | 4

Tien gulden was voor mij altijd de magische grens.
Komen ze met de Euro! Potverdomme!
Maar goed, sinds 2020 is een pak goedkope shag van 50 gram een tientje of meer ...
Dus ik ben inmiddels bijna een jaar gestopt.
Na 25 jaar zware shag.
En mijn huis ruikt helemaal naar het luchtje van mijn LAT. Heerlijk.
Peuken alleen in de tuin, van het bezoek.
Als ik rook ruik, maak ik coronageluidjes ... zie die ogen snel kijken dan. Ha ha.

Rest In Privacy | 07-04-21 | 15:06

Iedereen verplicht maandelijks naar het ziekenhuis.
En oh wee als uw BMI dan boven de 25 zit.!
Dan valt u direct in een hogere belastingschijf.
(voorstel Kaag in 2022)

Godderwrake | 07-04-21 | 15:20

@Godderwrake | 07-04-21 | 15:20:
Tegen, BMI is een slechte maatgever. Rico Verhoeven heeft een BMI van 30.6, kan niet zeggen dat hij teveel vet heeft. Kunt beter vet% meten. Alles meer dan 25% is verplicht op dieet.
Goede methode bestaat in portugal: abdij van Alcobarça
nl.quora.com/Wat-is-de-meest-merkwaar....
2 meter hoge deur en 32cm breed, naar de eetzaal. Pas je er niet doorheen dan is het op een houtje bijten :)

woutere | 07-04-21 | 15:51
▼ 1 antwoord verborgen

Fuck op! Ik bepaal wat ik vreet, rook en drink. En niet een ambtenaar! Zolang mijn verschil tussen bruto en netto van mijn loon naar jullie gaat, bepaal ik en niet een overheid. Schijt land. Gelukkig ga ik weg uit deze bananen republiek. 3 werf de tyfus

Sfeerbeheer | 07-04-21 | 14:53 | 1

Ik begrijp u ook.
Nog een stukje döner voor vertrek, ken precies de tent!

Rest In Privacy | 07-04-21 | 15:29

Gezond eten bestaat niet.
Probeer maar eens een jaar lang uitsluitend tomaten te eten.

fokkewoelf | 07-04-21 | 14:52 | 5

@kees1386 | 07-04-21 | 15:02: Loop je wel de hele dag als een percolator uit je ass te pruttelen. Dat dan weer wel. Maar bonen + rijst is wel een goede combi. Niet alleen zijn onze Surinaamse vrienden er dol op, ook de Mexicaanse amigo's lusten wel bonen + rijst, een low-cost volwaardig eiwit, rich in fiber, beter te verteren dan dierlijk eiwit (vlees), cholesterolverlagend met heilzame werking0n, Rice & Beans : MASTER OF THE FOOD GROUPS !!!

Asteroid-B612 | 07-04-21 | 15:16

Hehe. Van lectines kun je wel een leaky gut krijgen.

RichardBandler | 07-04-21 | 15:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Op zich ben ik het er niet mee oneens maar ik ben bang dat als dit soort plannetjes in beleid gegoten gaat worden onze groene vrienden hun ideologie gaan doordrijven.

JJMS | 07-04-21 | 14:41 | 1

Gezond leven promoten: Voor.
Dit verplichten (evt via belasting): Tegen, Tegen, Tegen!

ikworstelengadouchen | 07-04-21 | 14:56

Gelukkig voor Nederlandje zijn ttip en Ceta nog niet in werking, want dat zou via ISDS nog wel eens gezeik op kunnen leveren als McDonald’s en de Burgerking hier wat zaken moeten sluiten.

Sinterbikske | 07-04-21 | 14:38

Als het mag, even een fragmentje uit 'Van Peel Overleeft 2015 (oudejaarsconference)', over het invoeren van suikertax in België. Ik vind dit fragment wel van toepassing:
- youtu.be/17F6lj6HflY?t=2826

kweethetooknietbeter | 07-04-21 | 14:36

Ben benieuwd hoe ze dat willen gaan handhaven. Er zit 10 gram suiker in een appel van 100 gram. Dat is bijna net zoveel suiker als er in een Mars reep zit.

Epistulae_Morales | 07-04-21 | 14:35 | 3

Zin in Mars-moes nu.

entwederoder | 07-04-21 | 15:18

Onzin, zit nauwelijks suiker in een aardappel en een mars bestaat voor 30% uit suiker.

Hunter S. Thompson | 07-04-21 | 15:25

@Hunter S. Thompson | 07-04-21 | 15:25: Koolhydraten zeggen u niet zoveel? Een aardappel is vrijwel uitsluitend koolhydraat en vertaalt zich naar suiker en dus indien niet verbrand naar vet in uw lichaam. Maar met een snel te consumeren mars gaat het inderdaad sneller qua grammen glucose per hap slik weg.

Rest In Privacy | 07-04-21 | 16:42

Een goede zaak! Een ongezonde levensstijl
kost de maatschappij klauwen met geld, dus dit moet zoveel mogelijk worden ontmoedigd.

En daarbij is het aangetoond dat mensen die er een gezonde levensstijl op nahouden over het algemeen gelukkiger zijn.

de IJsman | 07-04-21 | 14:28 | 6

1 keer per week mcdonalds en 1 zak chips per week is echt niet erg als je de rest van de tijd goed eet. 80% goed, 20% wat minder goed en je zit al goed.
Ps: brood is hartstikke ongezond.

Graftak | 07-04-21 | 14:44

Weet je wie er ook klauwen met geld kosten ....

Zorc | 07-04-21 | 14:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Geen fruittax ? Maar fructose is vele malen slechter voor je dan "gewone" suiker...
gundrymd.com/fructose-toxic/

RichardBandler | 07-04-21 | 14:27

's Ochtends het wilhelmus richting den haag, 6 dagen x 10 uur in de week werken als het er is, 2x per dag naar de staatskeuken, landelijk rouwen met verplicht huilen bij overlijdensgevallen in de coalitie, herinvoering 8-jarige dienstplicht vanaf 16 jaar, fitnespaspoorten bij toegang tot staatsvoetbal, we hoeven ons nergens meer zorgen om te maken.

CleaudeSacke | 07-04-21 | 14:22 | 1

Dit doet me denken aan het verkiezingsprogramma van de PVV.

E2 | 07-04-21 | 14:34

Het komt niet vaak voor. Nu is het zover. Ik ben het eens met het RIVM. Niet op alle punten, maar wel op het punt dat het RIVM stelt dat de BTW op producten uit de Schijf van Vijf moet worden afgeschaft.
Wat zit er in de Schijf van Vijf?
Vlees. BTW naar 0%.
BTW op olie en eieren naar 0%. Het maken van mayonaise was nog nooit zo aantrekkelijk.
Ook gaat de BTW op aardappelen naar 0%. Het eten van een patatje mayo was nooit zo aantrekkelijk. Zeker nu ook de BTW op olie naar 0% gaat, als het aan het RIVM ligt.

El Rico Grande | 07-04-21 | 14:22 | 1

De meeste zaad-oliën zijn superslecht voor je. De verkeerde soort, vaak geoxideerde vetten. Zelfde met de meeste noten. Veel te hoge omega 6 / omega 3 ratio.

RichardBandler | 07-04-21 | 15:04

Gewoon als het weer mag naar onze Oosterburen. Auto volladen met Wijn en Sterke Drank, alle Drogisterij artikelen, braadworstje eten, voltanken und Tschuess bis zum naechsten Mal. Zelfs vanuit het westen van Nederland naar net over de grens bij Nijmegen is het een lonende zaak.

Felipe | 07-04-21 | 14:22 | 6

Vanuit Groningen is dat een uurtje of 5 hoor, is net over de Duitsche grenZ een betere optie.

vander F | 07-04-21 | 14:43

@vander F | 07-04-21 | 14:43: Naar Leer bijvoorbeeld.

knutsel_ | 07-04-21 | 14:55

@vander F | 07-04-21 | 14:43: "Bij de PRUUS" zoals de oudjes plachten te zeggen. (Duitse Koninkrijk Pruisen lag naast Groningen)

Asteroid-B612 | 07-04-21 | 15:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Mensen die gezellig ongezond eten vinden dat in de regel geen probleem, en storen zich niet aan demense die wel gezond eten, maar zich ondertussen als ongezellige intolerante klootzakken gedragen en iedereen en zijn kroketten friturende moeder kapodt willen belasten.
Zo bezien zijn de gezond etende chagrijntjes het probleem, en zouden we maatregelen moeten nemen zoals een verplicht dagelijks dieet van patat mayo met een kroket en een fles cola voor ongezellige voedselnazies met represaille-neigingen.

Daar worden ze niet gezonder van, maar waarschijnlijk wel gezelliger, en dat is ook wat waard !

De Briemusketier | 07-04-21 | 14:21

Binnenkort op Discovery: Moonshiners NL

JesseGatsie | 07-04-21 | 14:18

Een Drooglegging? Dus daarom helpen ze vast de kleine cafés om zeep. Schiet lekker op.

jovank | 07-04-21 | 14:17

you will own nothing and eat the fuck what we say. and oh yeah and don"t drink and smoke and walk 40 km a day and shut the fuck up about being happy.

BennieB1 | 07-04-21 | 14:16

Nou dat gaat veel zoden aan de dijk zetten.. lage belasting.

1 Dubbeltje eraf op een product van 3 euro

Wat dacht je van 1/3e eraf.

En bij een pizza 1/3 erbij

Abzurd | 07-04-21 | 14:12 | 1

Dus 4/3 pizza voor de prijs van 1, past dat dan in een doos?

voorbips | 07-04-21 | 15:13

Onze overheid... dat is pas ongezond voor een mens!

boezeidekoe | 07-04-21 | 14:11

het gaat uiteraard om de extra belasting die ze kunnen vangen. De middenklas moet zo veel mogelijk uitgemolken worden. Over een poosje is het vanuit Zandvoort al goedkope om in Duitsland boodschappen te gaan doen.

Snap_het_ook_niet | 07-04-21 | 14:09 | 2

Procentueel en naar rato, worden de laagste inkomens altijd het hardst geraakt door belastingen op primaire/consumptie goederen. Is meteen het grootste stuk van de belastingtaart. Simpel rekenen, niet eens wiskunde.

Rest In Privacy | 07-04-21 | 14:23

Wanneer je een stuk of 5 pakketjes tegelijk naar de VS wil sturen, dan kan je nu al eigenlijk netzogoed de trein vanaf A'dam naar Duitsland pakken, en alles via Deutsche Post verzenden. Niet zijn de tarieven schappelijker, dan weet je ook tenminste ook dat je pakjes zullen aankomen, want bij PostNL - met afstand het meest rampzalige bedrijf in dit land - raken ze geloof ik standaard de helft van alle pakjes kwijt. Foetsie, weg... Wat een drama, dat PostNL.

Asteroid-B612 | 07-04-21 | 14:26

Door corona is de levensverwachting terug gelopen, door gezond te leven kunnen ze u tot 70 jaar laten werken en uitwringen . Die Spanjolen en Grieken nokken met 60 af en dat geld moet ergens worden opgehoest .

Castor12 | 07-04-21 | 14:03

Tja dit was een kwestie van tijd. Het enige leuke aan NL was nog de grote keuze in voedsel en drank en de relatief lage prijzen voor voedsel en drank. Dat alles gaan ze nu dus onbetaalbaar maken. De overheidsbemoeienis slaat al 20 jaar compleet door, maar dit is wel weer next level hoor. De alsmaar uitdijende overheid in controle, wetten en belastingen is het grootste gevaar van de 21e eeuw.

Old_Spice | 07-04-21 | 14:02

Aan het RIVM hecht ik tegenwoordige evenveel waarde als aan de uitspraken van Rutte.

knutsel_ | 07-04-21 | 14:01

Nu steeds duidelijker wordt dat de meeste Corona doden die overlijden op de IC oude dikzakken zijn, viel dit te verwachten. Maar maak gezond eten dan ook betaalbaarder.

Vrijhetzelaar | 07-04-21 | 14:00 | 3

Nee een overheid hoort niks "Betaalbaarder" te maken. Een overheid hoort zich niet te bemoeien met wat ik vreet en wat ik betaal voor mijn eten. Dat bepaal ik zelf wel.

Old_Spice | 07-04-21 | 14:04

Als het gezonde eten veel duurder is dan een pizza moet je niet verbaasd zijn dat de bevolking steeds dikker wordt. Je ziet meer dikke konten dan normale figuren. We gaan Amerika achterna in volle vaart

Maak die salade maar wat goedkoper maar juist gezond eten wordt beloond met een 1.5 euro meer

Abzurd | 07-04-21 | 14:20

@Abzurd | 07-04-21 | 14:20: je hóeft geen pizza te eten. Ongezond, vet, zout voedsel is nog steeds een persoonlijke keuze.

theo-is-dood | 07-04-21 | 19:02

Als dat Kaagmensch hier wat te vertellen krijgt kun je wel fluiten naar een onbezorgde fluit hapgrage schuimpils plus een sappige vette druipert van een hamburger........!

grapjasz | 07-04-21 | 14:00

Ik betaal wel

Ironische is idd dat we met zijn allen zo lang mogelijk moeten leven maar ondertussen de IC's vol liggen met "dor hout" en we daarom al een jaar binnenzitten.

Een korter mensenleven is juist goed voor alles en iedereen.

Dit gaat in principe alleen maar over zorgkosten, die ze zelf geprivatiseerd hebben

menage | 07-04-21 | 13:58

Alcohol alleen in de slijterij?

Dus je kunt geen bier meer kopen in de supermarkt straks?
Geen Leffe's en andere fijne Belgische biertjes en zo?
En een wijntje voor bij de BBQ.
Of mag de BBQ ook niet meer.

kloopindeslootjijook | 07-04-21 | 13:58 | 3

Duitse LIDL, here I come.

knutsel_ | 07-04-21 | 13:59

En alleen op vertoon van vaccinatie paspoort

klaasjanhenk | 07-04-21 | 14:00

Wees gerust, het gaat er niet om om de verkoop te verminderen dus die supermarkten blijven bier verkopen. Het gaat ze alleen om de belastingen te verhogen.

2voor12 | 07-04-21 | 14:00

Alle reaguurders met een BMI boven de 30 hebben al weer commentaar geleverd, valt me op.

Zonen-van-Kuifje | 07-04-21 | 13:57 | 3

Wat een slimmerik ben je toch ook he?

Lorejas | 07-04-21 | 13:59

Arnon !

De Briemusketier | 07-04-21 | 14:04

BMI 19 hier, vanochtend hardgelopen, nu aan de Haribo, vanavond aan de Boeuf Bourguignon.

kapoerewiet | 07-04-21 | 15:14

De consument proberen te sturen in een supermarkt vol verleidingen die precies zo goed gemarketingd zijn, dat je je het liefst er vol op stort zodra het voor je komt. Echt waar? Belachelijk. Enige oplossing: de troep niet meer produceren. Nog niet zo lang geleden vraten mensen de bagger nooit. Produceer dan smaakvol vegetarisch gezond eten. Ook snelle maaltijden. Maar ja, dan krijg je een betere wereld en dat moeten we met z'n allen niet willen uiteraard.

zeurmachine | 07-04-21 | 13:56 | 7
-weggejorist-
Red shirt | 07-04-21 | 14:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Nederland slaat werkelijk door (in alles zowat). Hier in portugal eet ik picanha met alles erop en eraan inclusief een 7-up voor maar 14 euro.

Krachtkoe | 07-04-21 | 13:55 | 3

Hier in Portugal gaat het ook die kant op.
Er komen steeds meer nieuwe wetten en regels bij.
Sinds vandaag terrassen open. Dat weer wel.
Een almoço met een karafje wijn hier (Alentejo) nog altijd rond de 7€. Een bica 55 cent fles Sagres bier een euro in het café. Pakje shag 8 euro.
Boodschappen in de supermarkt zijn vergelijkbaar met nederland behalve het vlees en vis zijn een stuk goedkoper. Laatste keer dat ik diesel getankt had stond de prijs op 1.24€ per liter bij de Intermarche. Lenha 80€ per tonnage. Was voor een lange tijd 50€ euro per ton.
Huizenprijzen vanaf plus minus 19.000€ en grond prijzen vanaf 3000€. De prijzen verschillen zijn enorm per regio. Search op Inmobili Portugal.
Mensen hier hebben een lager inkomen dan in Holland.
Bo tarde Krachtkoe.

jitro | 07-04-21 | 14:24

U vergelijkt een derdewereldland met NL?

Red shirt | 07-04-21 | 14:40

@jitro | 07-04-21 | 14:24: M'n vriendin deedt gisteren beklag over waarom portugal zo overlopen wordt met expats. Ik zeg dat komt omdat A, portugal in de EU zit, en dus open landgrenzen (moet) hanteren, B, jullie eigen volk hebben en houden in steden zoals Lissabon verkoopt aan de hoogste bieder, en daarmee huizenprijzen voor locals zowat onbewoonbaar maken. C, omdat Portugal gewoon te aardig is en de toerisme ook nodig heeft. Het produceert weinig ten opzichte van een land zoals duitsland en de meeste jonge portugezen trekken allemaal naar het westen om daar te gaan werken, want ja daar zijn de salarissen hoger. Klopt; het is iets duurder maar je maakt mij niet wijs dat je in NL lekker kunt eten voor 15 euro buiten de deur, inclusief een drankje. En dat is nou net ff het verschil. Hier lopen ze naar de maan voor je voor 20 euro. Dat moet ik in NL nog meemaken.

Krachtkoe | 07-04-21 | 17:05

We mogen van geluk spreken dat Arnon Grunberg er vanuit New York nog geen column aan heeft gewijd, maar wellicht neemt hij deze kans om heel ongezond vretend Nederland af te zeiken alsnog waar.

De Briemusketier | 07-04-21 | 13:54

Ah, een nieuwe manier om ons geld af te pakken. Ze doen het echt alleen maar voor ons. Onze gezondheid vinden ze echt, oprecht belangrijk.

Gandalph | 07-04-21 | 13:54

Ik ben een beetje klaar met die bemoeizucht van de overheid.

Oral Fistfucker | 07-04-21 | 13:53

Ik zou willen voorstellen dat sigaretten, drank en fastfood alleen nog maar te koop is bij de sportschool.

Pju | 07-04-21 | 13:53

Mensen worden straks gehouden net zoals kippen en koeien. Zo weinig mogelijk voer en andere troep om ze zo efficient en lang mogelijk in leven te houden. Ooit een koe een joint zien roken? Nee, dat mogen ze niet meer.

Leptob | 07-04-21 | 13:51 | 4

Wie had het er ooit eens over.... menshouderij

BL!ZZ | 07-04-21 | 13:58

@BL!ZZ | 07-04-21 | 13:58: daar is een boek over, de ' intensieve menshouderij'. Anno 2004 ging het nog over organisaties als intensieve menshouderijen, nu over een heel land als intensieve menshouderij.

DeCynischeAmbtenaar | 07-04-21 | 14:23
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ging al regelmatig naar Duitsland voor boodschappen, gefeliciteerd overheid, voer dit in en ik ga nog vaker naar Duitsland. Daar hebben ze dit soort debiele belastingen niet!

Swaffelkaffert | 07-04-21 | 13:51 | 2

Nog niet...

DeCynischeAmbtenaar | 07-04-21 | 14:24

MEt andere woorden, heb je knaken? Lekker vreten.

Ben je een SP stemmende pauper? Grijze nutri-blokken gemaakt van vermalen wormen.

Rest In Privacy | 07-04-21 | 13:50 | 2

Klopt.. en waarom is dat een probleem? Laat die woke, snowflakes met bloedarmoede door ijzertekort lekker de kenker krijge..

Epistulae_Morales | 07-04-21 | 13:54

Waar haal je het idee vandaan dat de SP-stemmer het slecht heeft?
Zei deze SP-stemmer.
Heb net de bank even gesproken *kuche*, deze maand elke dag een joet voor food. En nu niet heel stoer zeggen dat dat 'weinig is', want de vriezer ligt nog vol eten - en sowieso, eet maar eens meer dan 10 euro op 1 dag - alleen, daar word je dik van al waren het druiven!

Ontopic:
Mij zal het inmiddels lekker boeien. Voor mij persoonlijk is het therapie ondersteuning. De overheid die me een beetje bij de leefstijl-les houdt.
Het liberale deel van mijn gedachten, wordt echter behoorlijk tekort gedaan met dit soort betutteldrang... Maar ja, toen ik dat hersendeel nog voornamelijk volgde was mijn bestaan suboptimaal. Moeilijk lastig.

Rest In Privacy | 07-04-21 | 14:03

Ik heb mijn kinderen altijd verteld dat wel in een vrij land wonen.
Ik weet niet of ik dit ook nog aan mijn toekomstige kleinkinderen kan vertellen.

laurentius | 07-04-21 | 13:50 | 1

Ik leer mijn kinderen dat je zelf moet nadenken, zelf keuzes moet maken en de regels creatief moet overtreden en omzeilen om een beetje lol in je leven te hebben.

Zo’n verbod maakt het leven en het tegenovergestelde doen gewoon veel leuker. En minimaal komen we dan weer eens wat vaker in Duitsland.

Epistulae_Morales | 07-04-21 | 13:56

Dus om de prijzen laag te houden pompen we gewoon wat meer zoetstof als suikervervanger in alles. Lang leve de chemie. Zelfs in de smeerkaasjes met kruiden moet zoetstof worden toegevoegd.

muggetje | 07-04-21 | 13:49

Wel echt supertoevallig dat alle biermerken ineens 0.0% gingen verkopen enkele jaren geleden.
Een complotdenker zou zeggen dat ze getipt zijn. Maar die zou dan ook zeggen dat het doel al jaren geleden geformuleerd is (bijv geen alcohol meer voor het plebs), en dat er nu alleen een lullig rapportje nodig is voor een bullshit verklaring.

klaasjanhenk | 07-04-21 | 13:49 | 3

in Duitsland is het 0,0 % bier duurder dan normaal bier omdat het dan een frisdrank wordt en dat wordt weer anders belast .

muggetje | 07-04-21 | 13:51

@muggetje | 07-04-21 | 13:51: Je kan hier nu ook nog kiezen. Het gaat met babysteps. Maar alles wat hier speelt, zal ook in Duitsland gaan spelen en andersom. We hebben ons namelijk allemaal geconformeerd aan agenda 2030.
Tenminste, dat zeggen de complotdenkers natuurlijk. In werkelijkheid gaat het om onze gezondheid waar we nu met zijn alle niet zuinig op zijn. Waarom de levensverwachting alleen maar toeneemt is dan wel weer een raadsel.

klaasjanhenk | 07-04-21 | 13:56

@muggetje | 07-04-21 | 13:51:
In Nederland meet de douane in het brouwhuis de vergistbare suikers in de wort, en de brouwer wordt aangeslagen op de alcohol die daaruit vergist kan worden. Of hij dat wel of niet doet maakt voor de fiscus niet uit. Los daarvan, het alternatief dat je eerst zou vergisten en naderhand de alcohol eruit haalt is ook duurder omdat je dan moet nabewerken.

Louter Leuter | 07-04-21 | 15:00

En een bij komend voordeel gezond etende mensen ,zijn minder ziek en kunnen langer en harder werken . Hand op de kinp zeg maar voor de overheid.

Banenenrepubliek | 07-04-21 | 13:48

Nederland is sinds ze zijn gaan privatiseren (eind jaren 80) enorm ten slechte veranderd. Voor die tijd werden er nog polders drooggemalen , schaatste men nog voor het plezier en niet voor de reclame etc. etc.
Koningin Juliana was echt populair en je kon met de VUT lekker in Benidorm gaan wonen. Helaas was er toen al woningnood en werkloosheid. Oma of opa kon met 65 jaar, als ze dat wilden, naar het verzorgingshuis. Als ik die tijd vergelijk met nu?
Vul zelf maar in. Dan ook nog nu verplicht doorwerken tot 68 jaar. Ik zeg niet dat alles vroegah beter was....maar wel veel was er beter.

Sojev | 07-04-21 | 13:47 | 2

Maar we hebben er een hoop voor teruggekregen.
Want had u toen al gehoord van couscous, plofkraken en AZC-criminelen?
Zonder al die nieuwe nederlanders waar u nog wat jaartjes langer voor moet werken had u dat allemaal moeten missen.

2voor12 | 07-04-21 | 13:55

De globalist heeft het voor elkaar de hele wereld economisch met elkaar te verbinden. Elkaar verplicht stukconcurrerend raken we hier allerlei goede regelingen kwijt. De rest van de wereld wordt tenslotte mobieler en bewuster van hun mogelijkheden en zijn met meer. De EU was een relatief veilige vesting, maar is nu een open strijdperk geworden dankzij neoliberale bedrijfskundigen die de politiek zijn binnengedrongen. De sociale zekerheid en cohesie zijn daarom weg.

zeurmachine | 07-04-21 | 14:07

Als daarbij de zorgpremie daalt.. De vervatser betaald!

E2 | 07-04-21 | 13:47 | 2

hoe meer mensen blijven leven hoe duurder de zorg.

captain-caveman | 07-04-21 | 13:57
-weggejorist-
De_Antiglobalist | 07-04-21 | 13:46 | 2

Kan altijd nog erger... zie nannystateindex punt org

Schokkend hoe hoog het VK staat. En bier, Guinness, is in Ierland ook aan de prijs...

Louter Leuter | 07-04-21 | 13:45

Géén bier meer?

*Stampvoetend over zolderkamer benen doet...*

Wijze uit het Oosten | 07-04-21 | 13:44

De beste manier om gezond oud te worden: met mate maat houden.

Hetkanverkeren | 07-04-21 | 13:42 | 3

juist, mijn opa at elke dag een ei, witbrood met reuzel, en een glaasje port, een of twee sigaartjes. Stond met 75 nog een grasveld om te spitten.

small_town_dude | 07-04-21 | 13:46

Suikertax vettax, maak ongezond leven maar weer duurder.
Want geloof, me gezond leven wordt een klein beetje goedkoper.
De overheid neemt alleen meer en is er niet voor u en uw gezondheid.
Het zal er wel weer op uit draaien dat het bakfiets rijdende, quinoa kauwende
Tesla "goed" volk er weer vooruit gaat. Natuurlijk blijven de riante belastingvoordelen voor de colabrouwers en hamburgerketens gewoon bestaan.
Tenslotte moet de schoorsteen van de gemiddelde VV(d) er en (d)66 er ook roken.

Dzjengis-Somebody | 07-04-21 | 13:41
-weggejorist-
De_Antiglobalist | 07-04-21 | 13:49

Het meeste "junkfood" is niet ongezond als je het gewoon op een normale manier thuis maakt.
Niet teveel kaas en vlees op je pizza, ook wat groente er op.
Hamburger met een normaal klontje uit de braadpan. Geen of weinig kaas, blaadje sla, tomaat, augurkje, niet te wild met de sausjes.
Friet of gebakken aardappels uit de airfryer..
Idem voor snacks..

Alles veelal combineren met een lekkere salade erbij.

Pas wanneer junkfood fastfood wordt, dan ontstaan de problemen met extreem hoge vet en zout hoeveelheden.
Fast food, omdat steeds minder mensen echt kunnen koken, de tijd en moeite nemen om wat fatsoenlijks op tafel te zetten. Kinderen leren steeds minder wat goed eten is, zijn steeds meer de "smaak" explosies van instant hap gewend.

Dat de overheid zich daar op concentreert, educatie, voorlichting en het minder belasten van gezond voedsel. 25 jaar geleden kocht je in het seizoen een kg prei voor onder de gulden. Nu voor 54 of 59 cent per speer, kom je zo aan 3 euro de kilo. Van de zotte.
En minstens net zo erg dat een groot gros van de kinderen dit nog nooit gegeten heeft, en redelijk jong volwassenen geen idee hebben wat je er allemaal voor lekkers van kunt maken. Gewoon, van een simpele, goedkope basis groente, waar in Nederland nog steeds velden vol van staan.

Mijn basisschool dochtertjes lusten het vrijwel allemaal, tot aan asperges aan toe. De McDrek is voor af en toe, speciaal. Ik zet ze liever een zelf gemaakte hamburger voor, de oudste legt er uit zichzelf al sla tussen. En het is veelzeggend dat ze bij de McDrek altijd kipnuggets nemen, ze weten qua hamburger wel beter.

Kortom, opvoeding, educatie en voorlichting, niet belaste.
Zo typisch calvinistisch Nederlands, ontmoedigen in plaats van aanmoedigen..

WasHetMaarMakkelijk | 07-04-21 | 13:40 | 9

@Epistulae_Morales | 07-04-21 | 14:02:
Het water wordt primair gebruikt in het verwerkingsproces, dat daarmee efficiënter en dus goedkoper wordt. Een deel van dat water blijft dan achter in het product, het duurste water van Nederland. Om de vleesverwerkende industrie te pleasen mag er tegenwoordig "tot maximaal 10% water toegevoegd" of zoiets op de verpakking staan.

Het is een schandaal! Twee keer water afgieten als je gehakt aan het braden bent. Met een lepel of vork allerlei lillende randjes aan de zijkant van filetlapjes of speklappen weg scheppen tijdens het bakken.

Net zoiets.. Braadworsten en worstjes die overmatig naar nootmuskaat smaken, extra toegevoegd om de slappe smaak te verhullen.

"Tja, dan moet je maar bij de slager goed vlees kopen"...

Neen, de slager is veuls te duur, kapot belast op pand, personeel, energie. En er zijn er steeds minder.

"Tja. dan moet je maar wat minder vlees eten"..

Neen, de mens is een omnivoor en is zich pas echt gaan ontwikkelen toen vlees op vuur geroosterd werd. Vlees, gedroogd, meegenomen kon worden. Ergo, de mens structureel energie uit vlees ging halen en dit combineerde met gezonde eigenschappen van groente, fruit, noten en zaden.

Ik ben een mens, ik wil een volwaardige maaltijd en kwalitatieve maaltijd tegen een redelijke prijs. En dat moet prima kunnen in Nederland, wanneer niet alles kapot belast zou worden en in het teken staat van winst voor steeds groter wordende bedrijven die kwantiteit voor kwaliteit hebben staan.

WasHetMaarMakkelijk | 07-04-21 | 14:17
▼ 6 antwoorden verborgen

Ben het hier wel mee eens eigenlijk. Haal dan wel de belasting van groente en fruit af

jeweettochniet | 07-04-21 | 13:38 | 4

@small_town_dude | 07-04-21 | 13:43: reken eens uit wat je kwijt bent per maand aan avondeten en fruit. Fruit niet duur? Waar haal jij je fruit dan. Uiteindelijk is alles relatief maar fruit hoort zeker bij de duurdere producten

jeweettochniet | 07-04-21 | 13:47

@jeweettochniet | 07-04-21 | 13:47: koop fruit uit de buurt en fruit van het seizoen. Ook bananen zijn nooit duur. Waarom denken mensen dat een Mars van 90 cent niet duur is en een grapefruit van 90 cent wel?

small_town_dude | 07-04-21 | 13:51

@small_town_dude | 07-04-21 | 13:51: ja 1 grapefruit. 4 grapefruits voor een glas sap maakt dat al 3,60. Waarschijnlijk eet je gewoon vrij weinig fruit. Moet je zelf weten maar voor mij persoonlijk zou het een goede verandering zijn als ze het belastingvrij maken

jeweettochniet | 07-04-21 | 13:55
▼ 1 antwoord verborgen

Think out of the box; maak het gezonde eten en drinken goedkoper, dan wordt er vanzelf meer van genuttigd.

Charred_Metal | 07-04-21 | 13:38 | 1

Maar minder verdiend... jeweettoch.

Koning BongoBongo | 07-04-21 | 13:49

Het lijkt wel of heel het begrip "eigen verantwoordelijkheid" is gecanceld! Als je te dik bent, dan is dat vaak een keuze. Dat mag.

Timide_Aso | 07-04-21 | 13:36 | 1

Maar ondertussen wordt de rest van de mensen al een jaar in gijzeling gehouden..

Frits_Binkestein | 07-04-21 | 13:38

Het word wel zo dat de belastingen verhoogd worden maar niet zodanig dat mensen ook minder van dat eten gaan kopen natuurlijk. Het is alleen maar een drogreden om tot belastingmaximalisatie te komen.
Al die corona-gratisgeld wegsmijterij richting knoflooklanden moet toch opgehoest worden door de nederlandse belastingbetaler.

2voor12 | 07-04-21 | 13:36

Heb ik tig jaar geleden toch de juiste beslissing genomen door een bierbrouwende jager te worden. Neemt niet weg dat dit nog steeds uitermate Kudt is! En iedereen, maar juichen dat Rutte schandpaald wordt terwijl Kaag vanonder haar steen soppend omhoogkijkt.

WeirJack | 07-04-21 | 13:35

Het blijft raar.
Men wil een extra taks op suiker omdat het ongezond is, maar als je dat suiker laat vergisten wordt op het restproduct een nog hogere taks geheven.

Alco-de-Holist | 07-04-21 | 13:35

Natuurlijk joh: maak het allemaal gewoon duurder want dan gaan we ons met z'n allen vanzelfsprekend anders (lees; gezonder) gedragen. Dat er al lang mensen zijn die elke dag überhaupt niet voldoende te eten (gezond of ongezond) hebben en dus helemaal geen keuze hebben, zal verder niemand wat interesseren. Het maakt me ontzettend verdrietig en ongelukkig als ik zie / lees / hoor over mensen die in een rijk land als NL volstrekt afhankelijk zijn van de voedselbanken. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk? Wat doen we met z'n allen verkeerd?

Knuffel-allochtoon | 07-04-21 | 13:34 | 2

Hou toch eens op joh. Niemand hoeft naar een voedselbank. Alleen leeft hier het idee dat hoe weinig je ook je ook hebt, je altijd recht hebt op de mooiste kleding, het beste kapsel, de nieuwste telefoon, de grootste televisie, een niet al te oude auto, een goeie laptop, internet en minimaal één verre vakantie per jaar. En dat gaat dan mis.

John McClane | 07-04-21 | 13:38

@John McClane | 07-04-21 | 13:38: Dank u voor uw reactie! Toch denk ik dat u een enigszins vertekend beeld heeft van de mensen die afhankelijk zijn van de voedselbanken. En ik weet het uit mijn eigen werkervaring want ik kom met die mensen in aanraking. Geloof me: deze mensen hebben helemaal niet de mooiste kleding, de nieuwste telefoon en ga zomaar door. Een ver vakantieland zien ze alleen op internet als ze die al hebben / kunnen betalen. Er is veel leed onder het oppervlak / achter de voordeur.
Overigens ben ik het met u eens dat, wanneer je meer uitgeeft dan je kunt uitgeven, je onherroepelijk is de problemen kunt komen. Met andere woorden: rek uit hoe groot je deken is, anders krijg je het koud.

Knuffel-allochtoon | 07-04-21 | 13:59

Heeft er al iemand bedacht om belasting op belasting te gaan heffen? Dat moet een goede vondst zijn!

johoost | 07-04-21 | 13:34 | 7

Je ziet het johoost, behalve dat ze bij de belastingdienst argeloze burgers tot de bedelstaf weten te brengen kunnen ze de rest ook heel goed een poot uitdraaien

Alco-de-Holist | 07-04-21 | 13:49

@Zack Hooi | 07-04-21 | 13:56:
Top. Glaasje op, laat je rijden.

Alco-de-Holist | 07-04-21 | 14:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Link waar het naar toe gaat. War on farmers and food is losgebarsten in de EU. Boeren slaan terug maar het zal tevergeefs zijn.
youtu.be/JmYnZH3Sb7I

jitro | 07-04-21 | 13:34

Krijg je straks in het vliegtuig alleen nog maar banaan ?

Bjorn19851111 | 07-04-21 | 13:33 | 4

Gij zult niet vliegen

D-Fens_1963 | 07-04-21 | 13:37

Je mag straks ook niet meer vliegen.

Koning BongoBongo | 07-04-21 | 13:51

@_pacman_ | 07-04-21 | 13:35: Maar ook heel veel vitamientjes die je gezond houden. Kijk maar naar Appie Happie !

Koning BongoBongo | 07-04-21 | 13:52
▼ 1 antwoord verborgen

Stel facisten.
nu snap ik waarom het Libertarische gedachtegoed geen
Wortels schiet in Nee-derland bemoei land..
Eigen verantwoordelijkheid is een vies woord in de polder.

whiteberry91 | 07-04-21 | 13:32

Werken is ook slecht voor de gezondheid.

Ing. eslapen | 07-04-21 | 13:32

Boeien, mn champagne haal of bestel ik toch al in Frankrijk, want minder belastingen. En bier sla ik in in België, want minder belastingen. Het enige wat mij echt stoort is dat ik gewoon de echte jaren 90 coca cola wil hebben, toen er nog gewoon extra veel suiker in zat en geen stevia of whatever troep.

brawler | 07-04-21 | 13:31 | 3

Die cola verkopen ze nu nog in Tsjechië , net als ongekend veel smaken fanta. Via een paar muisklikken te bestellen

Het leven is zwaar | 07-04-21 | 13:35

ik kan me herinneren dat ik een paar jaar geleden in Bolivia een flesje cola kocht in een cornershop en dacht meteen, jaaa zo smaakte dat dus vroeger.

small_town_dude | 07-04-21 | 13:37

Die Stevia frisdranken zijn al lang weer van de markt af volgens mij. Ik zie ze nergens meer.

5611 | 07-04-21 | 13:52

"U bent te dik en zuipt te veel alcohol"
Absoluut, maar het is niet mijn schuld dat de sportscholen, evenementen en avondwandelingen afgelast zijn... maar die van het RIVM.

Als ze nou eens adviseren dat alles weer open mag, dan kan er gewerkt worden aan 't dik zijn en kan ik weer uitkijken naar een drankje bij evenementen...

ReyNemaattori | 07-04-21 | 13:31 | 2

Eh, dat is helemaal niet de schuld van het RIVM maar van de overheid. Zij beslissen wat er open en dicht gaat.

Tostiapparaat | 07-04-21 | 13:33

Dat RIVM mag zo langzamerhand met 70% ingekrompen worden, want op eén of andere manier gaat het dingen produceren, die me doen denken aan de orwelliaanse ongevraagde, zinloze en irritante regel- en bemoeizucht van overbodige EU ambtenaren in de Marollenbende. Net als CBS,CBR CPB is ook dat RIVM te veel invloed toegekend door de opeenvolgende slappe, maar arrogante bendes in Den Haag.

hertogvanzottegem | 07-04-21 | 13:30

Prima dat er meer toezicht op suiker in producten komt, maar van mijn biefstukje en fles whiskey blijf je af.

usb stok | 07-04-21 | 13:30 | 1

En van mijn bier!

Mallepietje1001 | 07-04-21 | 13:48

Suikerfeest / Ramadan afschaffen.
Zeer Slecht voor je gezondheid.

Het leven is zwaar | 07-04-21 | 13:29

We mogen straks helemaal niks meer en let wel, alleen de armen worden hiermee gestraft. Voor de rijken boeit het niet of een fles cola 1,40 of 1,90 kost. We worden steeds meer de tering in geholpen en hebben niks meer te zeggen en iedereen maar in de pas meelopen. Laf, laf en nog eens laf. Werken en gezond vreten en drinken, flikker toch op....

TB-Spoelie | 07-04-21 | 13:29 | 4

Die mensen kopen die producten met 0 voedingswaarden omdat ze dat willen en omdat ze van hun toch al miserabele bestaan in ieder geval nog iets zoets willen proeven. Denk je dat ze massaal overgaan op gezonde voeding? Of dat ze nog minder te besteden krijgen aangezien producten met suiker duurder worden en ze ze toch blijven kopen?

TB-Spoelie | 07-04-21 | 13:40

@TB-Spoelie | 07-04-21 | 13:40: Goed als je mensen een vals gevoel van comfort biedt door je vol te proppen met vette troep, waardoor ze vervolgens vanaf middelbare leeftijd in feite niks anders leuks meer kunnen doen dan nog meer vette troep eten. Zo is het dan ook weer. Liever wat realiteit erin krijgen. Vet en suiker draagt ook bij aan een negatieve gemoedstoestand, wie weet zorgt minder vet en suiker nog voor enorme positieve veranderingen. Maar laten we vooral niet proberen dingen te verbeteren. Laten we direct met z'n allen zeggen: bah, overheid wil controle over mijn leven! Daar komt niks van in! En doorgaan op het pad waarop we ons momenteel bevinden: in 2020 de helft van de volwassenen overgewicht. Dat is natuurlijk beter dan een overheid die een maatregel probeert te nemen.

TancredvanTiberias2 | 07-04-21 | 13:49

@TB-Spoelie | 07-04-21 | 13:40: Hmm, mijn ervaring is dat slechts 2 maanden, proeven van gezond eten - zonder uitstapjes of uitzondering naar wat je gewend wás als tokkie halve junk hè... Genoeg zijn om die hele grijze massa overdrive te laten maken voor een maaltijd salade, in plaats van een zak chips. Voor een glas tonic in plaats van merlot en voor extra pluskudo's van jezelf voor jezelf, door simpelweg te kiezen voor wat langdurig vol te houden is ... ofwel gezond eten en drinken. Echt. Heus waar. Probeer maar. SolutionS B.V. te Voorthuizen als iemand momenteel een serieus consumptieprobleem heeft van wat dan ook ... Wordt gedekt door je zorgverzekering. Fulltime werken is het wel. Dus neem 2 maanden vrij, als je niet al reeds aan de bedelstaf was geraakt.
Kijk, daarna ben je geen jezus of ghandi of zo ... Maar het is wel een stuk beter met jezelf leven en met de ervaring dat alles gewoon te managen valt zonder vet, veel, alcohol, drugs, pillen en bizar veel geld en tijd ... Echt - hoopvol - al bereik ik maar 1 reaguurder met deze tegel: Schrijf je gewoon in in Voorthuizen! Omdat je het waard bent en het zich driedubbel terugbetaalt. Beloofd. [/sorryvoordepreek]

Rest In Privacy | 07-04-21 | 14:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ze zoeken het maar uit. Ik woon hier lekker aan de Duitse grens. Even tjoep, de grens over en niks aan de hand. Ze hebben er zelfs gas. Weet je waar ik een hekel aan heb? Aan de Canadezen.

Leptob | 07-04-21 | 13:27 | 3

je mag van die kanselier-etterbak helemaal haar uitgemergelde Germanië niet in, zonder negatieve covid tetst-verklaring oder so etwas.

hertogvanzottegem | 07-04-21 | 13:32

@hertogvanzottegem | 07-04-21 | 13:32: Ik ben ook al de grens overgeglipt, als je de juiste weggetjes en grensovergangen weet. Er hangt geen dodendraad meer tegenwoordig.

Lt-Kol Kilgore | 07-04-21 | 13:35

Ik haal mijn brandewijn in Moresnet.

kapoerewiet | 07-04-21 | 13:47

De voedselayatollah's van het RIVM zonder mandaat die een nepparlement zonder draagvlak adviseren om een Natie zonder volksvertegenwoordiging op water en brood te zetten.

De Briemusketier | 07-04-21 | 13:27 | 8

@kapoerewiet | 07-04-21 | 13:53: Geloof dat ik deze account een maand of 4-5-6 geleden heb aangemaakt. Maar verder wel een schattige reactie, hoor. Het befaamde 'kind' argument ook, dat laat sowieso je niveau al zien. Wil je nog inhoudelijk iets toevoegen, of laat je het hierbij? Ik snap het wel als het een beetje eng voor je is een gedachte neer te pennen, dan zien mensen misschien dat er toch niet zo heel veel in dat koppie omgaat. Succes daarmee!

TancredvanTiberias2 | 07-04-21 | 14:03

@TancredvanTiberias2 | 07-04-21 | 14:03:
Het afzeiken van noobs is een eerbiedwaardige traditie op dit weblog, en zeker als ze uit de nek reaguren. Wel schattig dat je daar zo chagrijnig op ingaat, dat kenmerkt de echte noob.

De Briemusketier | 07-04-21 | 14:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Ha, de maakbare wereld! Daar is die weer! Wij als overheid bepalen wat goed voor u is.
In plaats van mensen te belonen met een lagere premie op de zorgverzekering wegens goed en gezond leven, gaan wij dat ene patatje in de week en dat glaasje cola ook voor u duurder maken. Want, meer belasting betekent dat wij nog meer collega's kunnen verlonen, die nog meer met uw leven bezig kunnen zijn.

Tyf op met je bemoeienis!

Derechtselutser | 07-04-21 | 13:27 | 2

Leuk hè?! Sociale democratie?

haddem | 07-04-21 | 13:28

Er moet wat gebeuren. Als het zo doorgaat zijn over 10 jaar de zorgkosten verdubbelt. Vervetting is het grote gevaar, je bent stekelblind als je dat niet ziet, kijk maar om je heen op straat , ik denk dat 80% minimaal 5 kg te zwaar is. Sporten moet , bewegen moet. Je hoeft niet naar een sportschool. internet staat bomvol met allerlei thuistraning programmaas. En bydeway, het is ronduit fantastisch om gezond en fit te zijn, echt, iets beters bestaat er niet, beter dan geld, macht of sex. Gezondheid gaat voor alles , als je niet gezond bent heb je helemaal niks.

streknek | 07-04-21 | 13:26 | 3

Er moet wat gebeuren. Wat dacht je dan van een regendans?

Deflatiemonster | 07-04-21 | 13:28

Wat denk jij wat het met de zorgkosten doet als iedereen z’n nek na100 jaar pas strekt?

D-Fens_1963 | 07-04-21 | 13:29

Of er nu wel of niet iets gebeurd, die zorgkosten zullen over 10 jaar hoe dan ook verdubbeld zijn, mogelijk zelfs verdrievoudigd. Dat ligt niet aan de gezondheid van de mensen die hard achteruit gaat, maar vooral aan langer leven(ondanks ongezond somehow) en dat het huidige zorgstelsel een kapitalistische onderneming is met een winstoogmerk. Beetje aanpappen en nat houden is nu eenmaal gunstiger voor de winstcijfers dan daadwerkelijk zieken beter maken.

Veel beter zou het zijn om slechte dingen zoals excessief suiker- / zoutgebruik te verbieden in producten, maar ja, waarom zou je een probleem oplossen als je er ook stinkend rijk van kan worden? Zelfde gedonder als met alcohol en tabak: ja het is slecht voor je, maar in plaats van verbieden, heffen ze gewoon een accijns die tegenwoordig niet meer terugvloeit naar de gezondheidszorg(want geprivatiseerd), waardoor zowel de kosten van genotsmiddelen als van gezondheidszorg blijven stijgen:
"De overheidsinkomsten uit accijns op tabak zijn toegenomen van bijna 1,6 miljard euro in 2000 tot ruim 2,5 miljard euro in 2019." terwijl het aantal rokers van 33% naar 20.2% is gedaald tussen 2000 en 2020.

ReyNemaattori | 07-04-21 | 13:44

De mens ondergeschikt aan de wetenschap. Welcome, brave new world.

SamV | 07-04-21 | 13:25

100 jaar ongelukkig leven? Als je het geluk uit alcohol en goor vreten haalt, dan is er iets goed mis met je.

Kabila de stijlloze | 07-04-21 | 13:24 | 1

Vraag me af hoe uw feestjes er uitzien.

Mr.Crowley | 07-04-21 | 13:54

Suggestie voor bestuurlijke vernieuwing. RIVM afschaffen. Scheelt een hoop geld en een hoop ellende.

Nathal | 07-04-21 | 13:24 | 1

In ieder geval decimeren, want dat nest vol bemoeizuchtige ambtenaren met hun modellen is volstrekt improductief. Kunnen ze in die nieuwbouw op de Uithof mooi studenten huisvesten.

5611 | 07-04-21 | 13:58

Ik vraag me af in hoeverre ongezond leven nou echt een vrije keuze is. Mensen met weinig opleiding leven gemiddeld zo'n 7 jaar korter dan hoogopgeleiden en krijgen hun 1e chronische ziekte zo rond hun 55ste. Dan is het leven echt niet zo leuk meer met COPD, diabetes en hartproblemen. Reden is consequent verkeerde "keuzes" maken (roken, slecht eten, te veel drinken, niet bewegen enz). Is dat nou vrijheid?

Diederik_Ezel | 07-04-21 | 13:24 | 1

En wanneer, op welke leeftijd krijgen die hoogopgeleiden daar dan mee te maken. In mijn familie heeft tussen de 50 en 60 4 van de hoogopgeleiden een hartprobleem, omleiding, versleten gewrichten. Ik alleen als gewone middelbaar opgeleide alleen een versleten heup van te veel sporten.

wakker worden | 07-04-21 | 14:21

Gezond eten is wel héél verstandig om algehele vetzucht en meekomende zorgproblemen te voorkomen.

Maar ik heb een schijthekel aan de belastingroute om gewenst gedrag te voorkomen. Uiteindelijk leidt het alleen maar tot een volgevreten overheid en bevolking.

van heinde en verre | 07-04-21 | 13:24

Het politieke suikerfeest: ongestraft extra belasting heffen onder het motto "wij weten wat goed voor u is, wij helpen u om om te kunnen gaan met uw vele vele vrijheden".

Als we echt wat willen doen voor ""de wereld"" is het bomen planten en geboortebeperking.
De rest is symptoombestrijding of duur uitstel van executie.

Veepert | 07-04-21 | 13:24 | 2

Ok. We gaan alleen bomen planten en laten iedereen zich net zo lang vol vreten tot we er allemaal bijlopen als een club vethompen. Het een sluit het ander niet uit, je kan mikken op een gezondere bevolking én wat doen aan klimaat.

TancredvanTiberias2 | 07-04-21 | 13:39

@TancredvanTiberias2 | 07-04-21 | 13:39: Alleen wordt er niks gedaan aan het klimaat. Ja, er worden moeilijk veel subsidies uitgedeeld zodat multinationals die toch al nauwelijks belasting betaalden goedkoop groene energie kunnen produceren om die vervolgens aan andere multinationals door te verkopen. De burger, die die subsidies op hoest heeft het na kijken, want nadat zijn belastinggeld is verdwenen in zakken van multinationals moet hij op eigen kosten van het gas af. Kortom, de grote corporaties lachen zich rot en de burger betaald dubbel of zelfs driedubbel.

ReyNemaattori | 07-04-21 | 13:49

Ik vind het eigenlijk wel goede ideeën. Vooral suiker moet minder.

guile | 07-04-21 | 13:23

Uhm...zo'n beetje alle problemen van tegenwoordig zijn te wijten aan overbevolking. Is het dan niet veel logischer om het gebruik van alcohol, slecht vreten en roken zo goedkoop en makkelijk mogelijk te maken?

PieterOpZicht | 07-04-21 | 13:23

De horeca is al stuk gemaakt door de overheid. En dan krijgen ze nu de genade klap. Wat hebben de ondernemers gestemd vorige maand?

Deflatiemonster | 07-04-21 | 13:23

Wat is er toch aan de hand met al dit soort malloten die in steeds verdere belastingverhoging een oplossing voor "problemen" zien... Bizarre tendens.

Lood om oud ijzer | 07-04-21 | 13:23

Suikers worden in veranderde vorm opgeslagen in de lever om opgeroepen te kunnen worden in het geval we moeten vechten of vluchten en accuut energie nodig hebben. Maar de opslag in de lever is beperkt en het overbodige wordt omgezet in vet dat u ziet wanneer u naaktfoto's in de spiegel kijkt. Rood vlees verhoogt de kans op kanker aanzienlijk en iedereen die na kan denken eet zeer matig rood vlees. Verzadigde vetten zoals in fastfood zijn slecht voor je hart, je hersenen en je geheugen. Het bevat onvoldoende voedingswaarde en het is slecht voor je spijsvertering. De vraag is waarom de overheid burgers moet demotiveren en waarom deze niet zelf in staat is gezond te eten?

Red shirt | 07-04-21 | 13:22 | 2

De vraag is eerder wat is hier de agenda nu weer achter? Dat hele gezondheids gelul is onzin. Of gaan ze de vriendjes van Unilever etc dan verplichten gezonde producten te maken? BS.

ikworstelengadouchen | 07-04-21 | 13:29

@ikworstelengadouchen | 07-04-21 | 13:29: Het antwoord is simpel, hebzucht. U wilt 'ongezond' eten, dan zult u daar extra veel voor betalen.
Het draait altijd om geld of macht, altijd.

Charred_Metal | 07-04-21 | 13:44

Volgens mij gaan we ons straks dood vervelen.

Mr.Crowley | 07-04-21 | 13:22

Als de Duitse corona maatregelen minder worden weet ik wel waar ik vlees, bier en snaps ga halen meteen effe tank volgooien en klaar.

DerkArie-ut-de-Achte | 07-04-21 | 13:22 | 2

ik met Belgie.

ikworstelengadouchen | 07-04-21 | 13:28

Duitsland staat economisch aan de rand van de afgrond. Dat blijft daar niet lang meer goed gaan. Prijzen zullen ook gaan stijgen. 15 jaar Merkel heeft het land geen goed gedaan (opvolging door die Grüne gaat het nog erger maken).

Bataafje | 07-04-21 | 13:29

Hoe kan D66 nou gezond eten propageren als ze eerst alle boeren willen uitroeien?

skoftig | 07-04-21 | 13:22 | 3

Omdat het beter is voor het klimaat om ons eten te importeren, van ergens waar het met minder regels geproduceerd kan worden zodat er meer geld over is voor distributie, marketing en belasting.
Vrij logisch toch?

Veepert | 07-04-21 | 13:28

Die willen gewoon grote Monsanto boerderijen.

ikworstelengadouchen | 07-04-21 | 13:28

Goed punt.

BelleFleur | 07-04-21 | 13:29

Het zou een sport moeten worden om sneue regeltjes te schrappen, niet om te blijven verzinnen!!

Gaat het niet dan? | 07-04-21 | 13:22

Alcohol duurder maken en ik start een eigen stomerij op.

WatZalIkErvanZeggen | 07-04-21 | 13:22 | 3

Stokerij dan heh

WatZalIkErvanZeggen | 07-04-21 | 13:22

Mag niet. Het zelf destilleren van alcohol is verboden. Ook voor eigen misbruik.

Alco-de-Holist | 07-04-21 | 13:28

Iets kleins, maar niet onbelangrijk: op cola straks een suikertaks, op fruit een lager of geen BTW. In een glas versgeperst sinaasappelsap zit net zoveel suiker als in een glas cola. Dat u het even weet.

H.J.W. | 07-04-21 | 13:21 | 1

Moest je dat nu echt verklappen....

Lt-Kol Kilgore | 07-04-21 | 13:33

Een paar oude vaten op de kop tikken (porto, sherry of sancere bvb) en wat koper spullen in een bepaalde vorm gebogen en dan aan de slag met fruit dat dan goedkoop is toch, (want geen suikertax)

Lt-Kol Kilgore | 07-04-21 | 13:21

Zeker Rutte of misschien Kaag gaan hier gebruik van maken niet om de gezondheid maar om weer ergens aan te verdienen. Ze moeten ook wel, gas weg, alles is al verkocht wat er te verkopen viel, je weet wel privatisering. Tol vragen voor het wegennet komt ook nog wel eens aan de orde.

NLgaatnaardeklote | 07-04-21 | 13:21 | 1

En adembelasting. Dan komt het RIVM eerst (uiteraard op verzoek) wel met een rapport dat veel ademen ongezond is en er derhalve belasting op moet komen.

5611 | 07-04-21 | 14:02

Ah het leefverbod. Bleef ook al te lang uit natuurlijk en maakt het animo voor voltooid leven aanvragen natuurlijk ook wat uitgebreider.

Nederland heeft gekozen. Veel plezier met de keuze. Vergeten jullie niet de kleine lettertjes in het 66 programma, aangaande 'gezondheids gelijkheid'?

Iedereen even arm, iedereen geen plezier. Zo komen we er 'samen' wel uit.

IndoorexpaT | 07-04-21 | 13:21 | 2

Slecht een bestaan is u gegund. Maar wel voor en door de tiet van de overheid.

haddem | 07-04-21 | 13:23

Er wordt gesproken over een wettelijke zorgplicht voor de overheid t.a.v. gezondheid. Dat betekent dat straks eenmansclubjes de overheid kunnen gaan dwingen om dit soort belastingen in te gaan voeren. En je hebt altijd NSBers die zich hiervoor lenen.

5611 | 07-04-21 | 14:04

Shoarma zaken verbieden, kijken of ze dat durven.

Uw Verzekeringsadvis | 07-04-21 | 13:20 | 1

Shoarma en Kabab is healthfood

homieguerneville | 07-04-21 | 13:22

Elitaire klootzakken zijn slecht voor de gemoedstoestand. Verbieden dat tuig.

Deflatiemonster | 07-04-21 | 13:20

Als je gaat rekenen en je pakt een zak aardappelen van 3kg en een groente als broccoli of bloemkool en 100 gram vlees (kip of karbonaatje) dan zit je aan ongeveer 2,50 de man. Gezond eten is dus al de helft goedkoper dan een zakje patat met 2 snacks bij wijze van. Alleen het kost je snel 30min van je tijd en is misschien minder lekker. Maar dat is nog altijd je eigen keuze en verantwoordelijkheid.

Weet je wat we moeten doen? Lekker helemaal niks. Mensen laten leven zoals zij dat willen. Wil je elke dag patat vreten en voor je 50ste een hartaanval krijgen omdat je lijf kapot is, moet je lekker doen joh. Een overheid moet zich daar helemaal niet mee bezig houden.

76435 | 07-04-21 | 13:20 | 4

ze zouden op een pot Chicken Tonight ook een plaatje moeten zetten van een obees persoon met een open wond aan zijn been.

small_town_dude | 07-04-21 | 13:32

@Lorejas | 07-04-21 | 13:23:
Tel de kosten aan uitkeringen, woonruimte enzovoort van gezonde mensen die tot hun 90e blijven leven dan ook bij die zak met wortels.

2voor12 | 07-04-21 | 13:47

@2voor12 | 07-04-21 | 13:47: Precies dat. Mensen die op hun 59e in één keer omvallen zijn het goedkoopst voor de overheid van allemaal. Zo'n gezonde overheidslaaf die 95 wordt kost om te beginnen 30 jaar AOW. Sowieso zitten de meeste kosten voor zorg in de laatste jaren van je leven of je nou 60 of 90 wordt.

5611 | 07-04-21 | 14:07
▼ 1 antwoord verborgen

De EU wil op etiketten voor alcohol toch ook waarschuwingen plaatsen? Net als bij rookwaar. Zie het als een stap...

Bataafje | 07-04-21 | 13:20

Wordt een duur suikerfeest de komende tijd. Of zullen er weer uitzonderingen gemaakt worden?

Rest In Privacy | 07-04-21 | 13:19 | 2

Suikerfeest toeslag

homieguerneville | 07-04-21 | 13:23

De vraag stellen is hem beantwoorden hé

Mallepietje1001 | 07-04-21 | 13:57

Genieten wordt weer elitair en ik kan het betalen: heerlijk!

JoudN | 07-04-21 | 13:19 | 1

kwestie van tijd voordat ook jij aan de geeuwhonger ligt.

dorstig! | 07-04-21 | 13:22

Laten ze dan eens beginnen om het btw tarief op gezond voedsel omlaag te brengen.

pa_niek | 07-04-21 | 13:18 | 1

defnieer 'gezond'. Is brood gezond? En dan elk brood? Die keurmerken en labels zijn totaal niet leidend. Ten tweede, heb ik gezegd dat gezond eten helemaal niet duur is?

small_town_dude | 07-04-21 | 13:29

Coffeeshops ?

Uw Verzekeringsadvis | 07-04-21 | 13:18 | 1

Joh, wat mij betreft verkopen ze legaal crack in de winkel, zo lang ze maar niet gaan doen alsof 'het normaal is' - zoals met alcohol en vet eten gebeurt. Ze zeggen nou nooit: "Hey gezellige magere hardloper, glaasje water?" in de reclame. - Ik bedoel, tenzij je hele goede connecties in het cabaret wereldje hebt, is dat voor niemand anders dan de bezitter van het afgetrainde lichaam, rendabel. En wat hadden we de meute net wijs gemaakt? We all benefit. Jij profiteert als Wij profiteren. Kortom: Gewoon betalen. Dik worden. Drie koopwoningen laten bouwen op die detox-programma's van je. En aan het einde van de rit, doen we misschien niet alsof je lucht bent in de lokale krant. [/cynisch]

Rest In Privacy | 07-04-21 | 14:38

Ik snap nu iets beter waarom Deen supermarkt stopt. De bemoeienis van de overheid wordt steeds groter. Die gaat bepalen hoe we moeten leven en eten.

ja,diedus! | 07-04-21 | 13:18 | 1

Gáát bepalen?!

haddem | 07-04-21 | 13:19

Veganisten gaan eerder dood.
Dat zou iedereen moeten doen.

jemagookniksmeer | 07-04-21 | 13:17

Niets geleerd van de drooglegging. Nu al zin in...!

Canis.bonus.es | 07-04-21 | 13:16 | 1

Anno 2021 gaat het niet meer om 'drooglegging' maar het collectieve besef dat men beter af is zonder een industrie die garen spint bij tremor, korsakoff, leverschade, overgewicht, burnout, en ga zo maar door. Zelfs iemand in de bijstand met slechte leefstijl kan tegenwoordig opdreunen wat de consequenties zijn van duurzaam losbandige leefstijl ... Tijden veranderen. Moonshine komt niet zo snel weer terug.

Rest In Privacy | 07-04-21 | 15:18

hey hallo, alweer iets wat mij (en tevens velen andere) gewoon weer geld kost zonder een doel te gaan nuttigen.

ik zie er de komende tijd naar uit om al dit soort prachtige maatregelen te gaan bekostigen.

disclaimer: mogelijkis hier sprake van sarcasme.

Baksteenbakker | 07-04-21 | 13:16

Ik zal nooit het genot van tofu kennen, al boden ze het gratis aan. Wat zeg ik, al gaven ze geld toe. Takkevoer. Er gaat niets boven een frikandel!

quigg | 07-04-21 | 13:15

who cares ik koop mijn speciaal bier al jaren in België (zelfs nu met de lockdown met een vod van eer). Meer keuze en lagere prijzen zijn mijn drijfveer. Zelfs de Neerlandsche brouwers zijn in België goedkoper vertegenwoordig. Fuck de accijns

Halal Snackbar | 07-04-21 | 13:15 | 1

Prik&Tik. Een soort mediamarkt voor bier inderdaad.

small_town_dude | 07-04-21 | 13:27

Waarom niet gezond eten goedkoper?

SinisterNL | 07-04-21 | 13:15 | 6

@haddem | 07-04-21 | 13:20: Mensen moeten het verschil leren tussen duur en kostbaar. Als je met de hele familie naar een snackbar gaat ben je ook veel kwijt, dan beter een lamsrack en zelf salade maken en aardappels bakken. Een fikandel is duur, die kost 10 cent en verkopen ze voor 2,50.

small_town_dude | 07-04-21 | 13:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Och ja dan word het geen frietje maar een wietje.

Bjorn19851111 | 07-04-21 | 13:14

En dan worden we allemaal nog ouder en zijn nog langer dement.
Dat kost zeker niks.

Zack Hooi | 07-04-21 | 13:14

Totale medische dictatuur: Eerst zo'n vacinatiepaspoort, dat wordt straks een gezondheidspaspoort, waarschijnlijk met elk jaar een medische keuring.
Alle leuke en lekkere dingen worden wegbelast, u zult een gezonde loonslaaf worden! Als dit zo doorgaat zet ik m'n alluhoedje weer op en ga ik toch op Thierry B stemmen.

ikworstelengadouchen | 07-04-21 | 13:13 | 7

#Ikworstelengadouchen whaha gewoon overheen zetten ,alleen doe dit niet in combinatie met hamburgers dit kost je een hoop geld. Dus dat word dan waarschijnlijk een wortel .

Bjorn19851111 | 07-04-21 | 13:39

En je organen willen ze ook hebben.

boezeidekoe | 07-04-21 | 14:49
▼ 4 antwoorden verborgen

"U bent te dik en zuipt te veel alcohol"
Ah, na Facebook weet GS dus ook mijn privegegevens.

skoftig | 07-04-21 | 13:13

Hoeren in een laag BTW-tarief, want die zorgen voor enige lichaamsbeweging voor dikkere mannen.

BrutusBosch | 07-04-21 | 13:12 | 1

Door dit reaguursel zie ik nu in mijn hoofd een dame van lichte zeden een man van formaat Bruls berijden. Klapt die onderkin bij ieder wipje tegen de tietjes.

stekkerinjeoor | 07-04-21 | 13:16

Bruls gaat het zwaar krijgen.

Bjorn19851111 | 07-04-21 | 13:11 | 1

En Timmermans.

Veepert | 07-04-21 | 13:30

Ik zie wel veel overgewicht bij jonge kinderen met een migratie achtergrond. Meestal met een grote zak chips komend uit de supermarkt. Dat belooft wat...

Magmacarta | 07-04-21 | 13:11 | 2

Nee, dat is cultuur.

DeCynischeAmbtenaar | 07-04-21 | 13:16

Onzin. Genoeg kinderen zonder migratieachtergrond die overgewicht hebben. Chips tot daaraantoe. Het zijn volgens mij de energydrankjes die de schade toebrengen.

stekkerinjeoor | 07-04-21 | 13:20

Belasting afdragen is ook heel slecht voor je gezondheid.

van stampij | 07-04-21 | 13:11

(..)Dat politieke draagvlak lijkt er wel te komen met D66 aan het formatie roer.

Yep. Maar voor de politieke 'elite' gelden er andere regels, zoals in Frankrijk. B.v. de lekkere restaurants waar je iets kan eten + drank.

Thoth | 07-04-21 | 13:11

In zo'n maatschappij wil je toch ook helemaal niet oud worden.
Belasting op vet, belasting op suiker, belasting op alcohol, overal belasting op heffen, om onzinnige subsidies te kunnen blijven bekostigen.
Waarom komt er geen kindbelasting, we zijn met veel te veel mensen hier en mensen met meer dan twee kinderen drukken buitensporig hard op het stikstof probleem.
Maar nee hoor de fokpremie blijft gewoon in tact, ik zeg doe de eerste twee gratis en voor elk extra kind betaal je gewoon oplopend meer. en boven de 5 kinderen per kind het dubbele.

tsjajaja | 07-04-21 | 13:10 | 1

U wilt minder belastingen en het voorstel is om daarvoor een extra belasting te gaan heffen? De kinderen van nu gaan later ook belasting betalen.

stekkerinjeoor | 07-04-21 | 13:26

Onderwijs moet ook beter,. Leer dat tomatensoep van tomaten gemaakt wordt, en hoe je dat doet. In plaats van uit blik of een zakje. Kinderen weten vaak niet beter,
geef ze in de middelbare school kookles. (Jamie Olivier heeft daar een indrukwekkende documentaite over gemaakt trouwens. ) Wij gingen tenminste nog naar de Flevohof en haalden veel bij de boer, maar dat kan zeker niet meer.

small_town_dude | 07-04-21 | 13:10 | 2

iets bij de boeren hallen? jij vieze milieu verontvuiler, en maa rlekker CO2 de lucht in pompen

dorstig! | 07-04-21 | 13:25

Bij de boer halen? Die moeten nou net allemaal kapot van D666! Ga maar naar de supermarkt, veel beter voor klimaat, uw gezondheid en het milieu!

5611 | 07-04-21 | 14:12

En zo wordt iedereen weer gestraft omdat een deel van de bevolking zich niet in kan houden.
Ik heb een beter idee. Als we nou gewoon alle deuren van snackbars en andere soortgelijke vreetschuren nou gewoon niet breder maken dan 30 centimeter max. Lukt het je niet om jezelf naar binnen te wurmen, hee, dan heb je pech. Dan geen vette hap voor jou.
Plus dat idee van @Schadenfreude | 07-04-21 | 13:02 : Maak de belastingafdracht afhankelijk van de BMI.

VanBukkem | 07-04-21 | 13:10 | 2

Maar dan lijden we allemaal weer aan anorexia met die 30 cm.

MoonBeebe | 07-04-21 | 13:14

Ok, maar bepaal van tevoren het doel en meetmomenten. Doel niet bereikt? Dan werkt de maatregel niet, en wordt hij teruggedraaid.

John McClane | 07-04-21 | 13:08

Als de regering het allemaal zo goed met ons voor had gehad, hadden ze alle unilevers geweerd... suiker is het grootste gif ter wereld.. net als tarwe of meelproducten allemaal goedkope opvulling waar men teveel voor betaald.. maar los van dit alles gezien moeten jullie toch met mij eens zijn dat alle plezier kapot moet en zal links OF rechtsom?.. kan ik nu ook mn verplichte plezierbelasting terug vragen? Mja dan kan ik ook mn wegenbelasting terug gaan vorderen want : het wordt noet aan het wegdek besteedt.. hier en daar wordt het opgelapt en that’s it ik reedt een paar weken geleden door gaten in de weg waar je u tegen zegt maar zodra mijn autoveren daardoor kapot gaan raden jullie al wie dat moet betalen...

All_Anonymous | 07-04-21 | 13:08 | 3

Suiker is een prachtig natuurproduct. Hele generaties zijn normaal en niet dik opgegroeid met suiker. Nu is het ineens een probleem. Zal het aan de suiker liggen, of toch aan de mensen?

John McClane | 07-04-21 | 13:10

@john McClane : overdaad schaadt dat is ook zo.. maar zo natuurlijk is suiker als zoetstof niet hoor laat suiker compleet uit je voedsel (in hoeverre het kan tegenwoordig) en je merkt toch echt wel verschil in je lijf en hoofd.. suiker is en blijft stimulatie net als velen geneugtes producten.

All_Anonymous | 07-04-21 | 13:15

@John McClane | 07-04-21 | 13:10: De waarheid zal in het midden liggen. Zelf koken/bakken en daar wat suiker gebruiken is prima. Maar bewerkte meuk met toegevoegde suiker in de supermarkt kan je beter laten liggen. M.a.w. wat je grootmoeder zou herkennen als eten, is wsl in orde. Komt bij dat men vroeger wat meer bewoog op een dag dan wij nu.

StiekemeBunzing | 07-04-21 | 13:17

Dat ia toch hetzelfde RIVM dat se sportscholen heeft gesloten?

snokkertje | 07-04-21 | 13:08

Dit treft alleen mensen met een krappe beurs. Ton Elias kan gewoon blijven kluiven en zuipen.

homieguerneville | 07-04-21 | 13:08 | 1

Anouk ook.

skoftig | 07-04-21 | 13:21

Opvallend dat een lap vlees met veel sla en tomaat op een broodje als ongezond wordt gezien en een dezelfde lap vlees op een bord met aardappelen en groenten en een sausje als Stroganof wel als gezonder wordt gezien. Ik kan mij niet voorstellen dat een aardappel gezonder is dan een broodje.

Sinclair | 07-04-21 | 13:08

Dat zal de trek naar het Oosten des lands nog verder doen toenemen: even drank inslaan in Duitsland, nog veel goedkoper ook! Meteen even tanken.

Rationa | 07-04-21 | 13:08 | 1

Helaas, u moet een recente negatieve coronatest bij u hebben in Duitsland. Schengen is een wassen neus geworden, de facto worden landsgrenzen lekker gesloten.

DeCynischeAmbtenaar | 07-04-21 | 13:20

DE Overheid weet wat goed voor u is en zal datgene wat goed voor u is, desnoods met geweld door uw strot persen.
Het mag toch niet als een verrassing komen met D66 aan het roer.
Daarom mogen we gemakshalve aannemen dat Dit Is Wat Nederland Wil.

jemagookniksmeer | 07-04-21 | 13:08

Dit betekend alleen maar dat mn Duitsland boodschappen/tanken ritjes nog rendabeler worden.

sokkenpluisje | 07-04-21 | 13:07

Het was al mooi om dicht aan de grens met Duistland te wonen, maar ze maken het in DH steeds mooier. Na alle tankstations in de grensregio in Nl kapot gemaakt te hebben, komt nu de finale doodsteek voor de slijters, slagers en supers. Lang leve de kortzichtigheid!

Tikkie Terug | 07-04-21 | 13:06 | 3

Ja die tankstations in Nicaragua zijn niet meer wat ze geweest zijn.

Korporaal Banaal | 07-04-21 | 13:10

Alsof globalistisch beleid zich beperkt tot de Nederlandse grens...
Dit gaat overal zo zijn.
Iedereen vegan, iedereen minimalistisch. Het liefst gewoon dood eigenlijk want dat scheelt Co2.

MaxiCosi24 | 07-04-21 | 13:12

Los van allerlei zaken duurder maken zou het beter zijn om gezond voedsel goedkoper te maken. Dit eerste is voor de overheid gemakkelijker en zorgt er per saldo vaak voor dat men alleen maar meer geld kwijt is.

Boosdoener is m.i. vooral het bewerkte vreten, allerlei producten waar vet, snelle suikers en dergelijke aan zijn toegevoegd. Voor de producent gek genoeg goedkoper om te maken en met hogere marges dan een broccoli. Als er een slimme manier is om juist die productieketens te belasten, dan zou dat pure winst zijn. Moet je eens lezen hoe in bv. de VS de productie van mais aan alle kanten wordt gesubsidieerd en dat er een giga overschot is. Uiteindelijk wordt mais verwerkt in allerlei suikerhoudende shitzooi en wordt het zelfs aan vee gevoerd. Misschien beter om een dergelijke keten aan te pakken door incentives daar weg te nemen dan het eindproduct te gaan belasten.

StiekemeBunzing | 07-04-21 | 13:06 | 5

@CynicalBastard | 07-04-21 | 13:08: Eigenlijk kan je vrijwel alles van Unilever, Nestle, Heinz, Coca cola etc. het beste laten liggen. Dit zijn tegelijk ook de clubs die biljarden uitgeven aan marketing om zich op de borst te kloppen hoeveel CO2 ze besparen en wat ze allemaal doen voor een gezonde levensstijl.

StiekemeBunzing | 07-04-21 | 13:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Die walgelijke regelzucht van politiek en lobbyclubs. Hoezo gezond leven? We leven ongelofelijk gezond en dat is de reden dat we een levensverwachting hebben van ruim 80 jaar.

Nuuk | 07-04-21 | 13:06

gezond eten is al goedkoop, ik snap het niet. Een kilo appels of een kilo Mars? Een kilo tomaten en wat kruiden, andijvie en een zak aardappelen kost geen drol. Water uit de kraan, met een beetje siroop. Het gaat niet om geld. De probleemgevallen gooien de band gewoon vol met troep waar ik misselijk van wordt. Mijn kinderen lusten gelukkig het meeste niet eens.

small_town_dude | 07-04-21 | 13:05

Het gaat -zoals alles tegenwoordig- louter om geld geld geld. En natuurlijk ook om de macht over uw geest; u zal zich onderdrukt voelen en vrijheid wordt duurder.

De overheid geeft geen moer om uw gezondheid. Onthoud dat maar.

Mensdier | 07-04-21 | 13:05 | 1

Milieu: idem.

jemagookniksmeer | 07-04-21 | 13:10

De standaardoplossing van de burgerhatende (pun intended) bureaucraat: een extra belasting.

Tietmier | 07-04-21 | 13:05

Ik ben best voorstander van een suiker en vleestax, als hierdoor gezondere alternatieven goedkoper worden. Maar in de praktijk zal het er op neerkomen dat suiker en vlees duurder worden, maar de gezondere alternatieven dezelfde prijs houden. Zo was betaald parkeren ooit bedoelt om parkeerdrukte te spreiden, maar nu is het een cashcow van gemeenten.

JWZ_JMK | 07-04-21 | 13:05 | 4

Yep. Dit komt jaarlijks terug, alleen nu voor het eerst beiden tegelijk. Normaal gaat eerst de belasting op alcohol al gelijk per 1-1 omhoog, want slecht, en in de loop van het jaar de suikertax, want slecht. Beiden zijn dan verhoogd, dus maakt het belastingtechnisch geen verschil meer of je alcohol zuipt of frisdranken / sappen. En dat kunstje repeteert dus jaarlijks. Maar ja, nu moet er groter worden geharkt, en is het momentum daar, want corona dikkerds, dus alles gelijk omhoog.

NerdAlert | 07-04-21 | 13:10

Vlees is niet ongezond. Het behoort tot de schijf van vijf.

jemagookniksmeer | 07-04-21 | 13:10

@jemagookniksmeer | 07-04-21 | 13:10: Dat schrijf ik ook nergens, maar er zijn gezondere alternatieven. En het maakt nog al een verschil of je een stukje vlees bij je gezonde maaltijd eet of dat je dagelijks een mixed grill naar binnen schuift.

JWZ_JMK | 07-04-21 | 13:42
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig staat er niets over hoeren.

Mr.Crowley | 07-04-21 | 13:04 | 2

Dag mijnheer Seegers.

Mr.Crowley | 07-04-21 | 13:06

dat valt deels onder vleesconsumptie.

small_town_dude | 07-04-21 | 13:06

Mooi, weer een nieuwe wet. En wat is de sanctie als men deze niet naleeft?

de Kent | 07-04-21 | 13:04

Wees eerlijk en kijk om je heen,16 jaar en ze zijn al baggervet.
Vaak omdat ouders te lui zijn om knap vreten op tafel te zetten.

Roger-Rabbit | 07-04-21 | 13:03 | 2

Dus omdat ouders tegenwoordig niet instaat zijn hun kinderen op een gezonde manier op te voeden moet ik nu meer betalen voor mijn alcohol, verder lopen naar de snackbar en een maand hypotheek voor een pakje sigaretten betalen?

MrLahey | 07-04-21 | 13:06

Zo werkt Darwin.

Mr.Crowley | 07-04-21 | 13:17

Komt puntje bij paaltje heb je inderdaad ook helemaal niets aan dikke mensen.

Ichneumonidae | 07-04-21 | 13:02 | 3

En rokers
en alcoholisten
en overmatig geblesseerde sporters
en oude mensen
en jonge kinderen, wtf baby's heb je helemaal geen kutd aan!!!11!!1!!!

TijdelijkOptimist | 07-04-21 | 13:07

@TijdelijkOptimist | 07-04-21 | 13:07: Klopt wel aardig. Aan de meeste mensen heb je ook helemaal geen zak, te stom om te kakken en zich maar volgieten of volspuiten met allerhande ongezonde rotzooi.
Doet het rivm toch nog iets goeds, gewoon brede maatschappelijke discussie over dit soort dingen.

Ichneumonidae | 07-04-21 | 13:09

Ze brengen de maatschappij minder schade toe dan linkse mensen.

jemagookniksmeer | 07-04-21 | 13:13

Maak het getal van je BMI het percentage van je inkomen dat je bijdraagt aan de gezondheidszorg. Er zijn dan 2 gevolgen, alle vermageringsgoeroes hebben volop werk en de lonen in de zorg kunnen gelijk flink omhoog.

Schadenfreude | 07-04-21 | 13:02 | 4

Bourgondiertax. Hm. Niet eens zo'n slecht idee...

Graaisnaaiert | 07-04-21 | 13:09

Magere mensen stoken meer warmte. Laat die dan alle warmtepompen betalen om het klimaat te redden. Zoiets?

Lorejas | 07-04-21 | 13:26
▼ 1 antwoord verborgen

"Gezond" extra voordelig maken: gezondheidsmodel
"Ongezond" extra belasten: verdienmodel
Doe uw voordeel met deze beknopte analyse?

CynicalBastard | 07-04-21 | 13:02

Het RIVM is toch dat instituut met die faal berekeningen ?

elevator | 07-04-21 | 13:02

Voedsel fascisten, als het aan hen lag eten we vegan of insecten.

Reebensteeltje | 07-04-21 | 13:01

Haha, leuk hoor. En dan later klagen dat er teveel oude mensen zijn. Vergrijzing! Huizen bezetters! Mensen die maar niet lijken te snappen dat hun leven voltooid is! G.E.D.!

Poesmobiel | 07-04-21 | 13:00

RIVM is wat mij betreft hetzelfde als het UWV..

Messerschmitt | 07-04-21 | 13:00

Alsof mensen al niet genoeg hekel aan het RIVM hebben. Maar goed, een maatschappij-breed advies neerleggen en daarbij haalbaarheid en draagvlak niet onderzoeken - flikker het rapport dan gewoon meteen de open haard in. Sowieso wel typisch RIVM om iets te roepen zonder daarbij te onderzoeken in hoeverre het haalbaar is.

Do-na-zi | 07-04-21 | 13:00 | 1

Open haard? Foei!

Ruud Hazes56616330 | 07-04-21 | 18:21

Krombacher biertje, on-NL-se mayo, hamburger waar vlees (identificeerbaar als vlees) op zit. Conclusie: deze foto kunt u in D. nog prima waarmaken.

_pacman_ | 07-04-21 | 12:59

Het is al ergerlijk genoeg dat ik als niertransplantatie vaccinatie patient al 4 weken heb moeten wachten omdat morbide obesen voorgaan..Jaren gevochten na drie keer strijd tegen kanker voor mijn overleving en dan gaat iemand die zich gratuite heeft volgeslempt ook nog voor.. belast het maar in de overtreffende trap de enig werkende manier waarop mensen duiding krijgen..

Smoelensmid | 07-04-21 | 12:59 | 2

Klinkt wel een beetje heel erg ikke ikke ikke en de rest kan stikken.

Vanilla | 07-04-21 | 13:20

De bemoeizucht van onze overheid neemt wel groteske vormen aan. We gaan saneren, en te beginnen bij RIVM.

TRUMP | 07-04-21 | 12:59

Compleet doorgeslagen. Laat mensen zelf de keuze maken. Prima als je gezond eten meer aanprijst en betaalbaarder maakt (dus niet ongezond eten duurder maken), maar laat het aan de mensen zelf. Dit land is aan het doorslaan om maar zoveel mogelijk levensjaren te halen. De aanpak van de coronacrisis is een voorbeeld hiervan. Kwaliteit van leven boeit niet, als je maar niet dood gaat. Werken en belasting betalen zult u.

elco485 | 07-04-21 | 12:59

Ik ben voor een BMI-belasting: je BMI wordt tevens je belasting-percentage..

Frits_Binkestein | 07-04-21 | 12:58 | 2

Gisteren was er nog een extreem dikke vetzak aan het huilen op TV dat hij zoveel risico liep door een evt prikje van Astra-Zeneca. Nee, dat is echt waar hij zich zorgen om moet maken. Niet om het om het verzadigde frituurvet wat door zijn blobbige lijf stroomt.

_pacman_ | 07-04-21 | 13:02

@_pacman_ | 07-04-21 | 13:02:
En werd hij daarop aangesproken door de rest of was zijn safe space uitgeloten van fatshaming/zelfreflectie. Oh, wacht, het was niet zijn schuuld natuurlijk maar hij had een stofwisselingsziekte, de voedingsindustrie combineert suiker & vet, het is zo goedkoop, het ligt voor het grijpen en de reclame enzovoorts enzovoorts. De arme man, wat een gemene rotwereld is dit toch.

Graaisnaaiert | 07-04-21 | 13:07

Gewoon lekker thuis pizza's maken. Aanrecht heteluchtoven gaat best hoor.

TmC | 07-04-21 | 12:58 | 2

Een pizza hoeft in principe niet ongezond te zijn. Als je er niet te veel vlees op gooit maar in plaats daarvan een paar stukjes groente, hee, dan is er echt niks mis met een pizza.

VanBukkem | 07-04-21 | 13:02

@VanBukkem | 07-04-21 | 13:02: Vlees is ook helegaar niet ongezond, zolang het maar niet van die bewerkte supermarkt-rotzooi is.

_pacman_ | 07-04-21 | 13:05

Gelukkig zit er geen suiker in Fernandes.

RickTheDick | 07-04-21 | 12:58 | 1

Vooral die rode Soft is erg lekker.

Zonen-van-Kuifje | 07-04-21 | 13:19

Maak gezond eten goedkoper.
Van een setje groenten en fruit koop je 2 zakken patat met snacks en een shitload marsen als toetje.
MAAK GEZOND ETEN GOEDKOPER.

GateKeeperNL | 07-04-21 | 12:57 | 3

Nee, want de BV Nederland moet wel geld blijven sturen naar handophouders en aandeelhouders. Overigens ben ik het met u eens dat gezond eten goedkoper mag worden maar dat gaat hand in hand met voorlichting. Ik bedoel, kinderen die opgroeien in gezinnen waar ma koken niet leuk vindt en snel een magnetronhap klaarzet of als ze zeuren ze een knaak voor de McHappie geeft en voor de verjaardag Bami & Nasi voor allemaal bestelt, sja. Dan begin je al op een 3-0 achterstand. Denk dat je op de basisschool in de bovenbouw best een paar uur per jaar kunt besteden aan kookles en voedingsleer. En ze ook leert wat smaak is en dat een goed bereide salade 100x lekkerder is dan een kroket of een zak drop. Maar goed, dit land kennende zal het wel bij polderen en belasten blijven dus wel duurder, niet beter.

Graaisnaaiert | 07-04-21 | 13:04

@Graaisnaaiert | 07-04-21 | 13:04: Nee dus!! Hou eens op met allerlei dingen die bij een normale opvoeding (door de ouders) horen neer te leggen bij de scholen. Het onderwijs rammelt al aan alle kanten, mede door dit soort onzindingen die basisscholen allemaal moeten gaan aanbieden.

Scholen horen onderwijs te geven. That's it. De rest doen die luie ouders maar gewoon.

2Little2Late | 07-04-21 | 13:46

@Graaisnaaiert | 07-04-21 | 13:04:
Toevallig een paar dagen geleden een oude aflevering van Jamie Oliver in Amerika gezien.
In het stadje Huntington steeg het sterftecijfer enorm, ook onder jongere mensen. Wat opviel was het gigantische overgewicht van mensen in alle leeftijden. De dominee in dat stadje maakte zich daar ernstig zorgen over en predikte op zijn manier voor een gezondere levensstijl.
De basis van de ellende begon al op de kleuter en lagere scholen, door de zgn. school-onbijten en lunches. Ukkie's die konden kiezen uit kipnuggets of pizzapunten! Schitterend geoutilleerde keukens met de prachtigste apparatuur die werdt gebruikt om al die kant en klaar troep op te warmen.
Het enige "verse" dat de dinnerladie's elke dag maakten waren witte bolletjes! Volgens de regels van de (soort) Gezondheidsraad aldaar die 2 tarwe gerelateerde items per dag eist!
Wat wij op de, weggooi bordjes, flesjes en bestek op de dienbladen van die kinderen zagen, vervulde Jamie en ons met afgrijzen. De hoeveelheden zout en suiker in die rotzooi.... ongelooflijk!
Een pizzapunt of nuggets, een plastic flesje melk met artificiele smaakjes, gewone melk was er niet, of frisdrank en zo'n rotbolletje. Geen groente of fruit te bekennen. En dan de hoeveelheid die er werd weggegooid.Jamie mocht proefdraaien met verse producten, gemarineerde drumsticks gewone melk en fruit.
Sommige kinderen aten er iets van, enkelen namen zelfs een hapje van het fruit. Maar het merendeel verdween volledig intact in de kliko. Hele appels, kiwi's, broodjes etc. Bizar! De dinnerladies vonden dat "hun" school kinderen het beste van het beste kregen trouwens.
Op al die ingredientenlijsten van die diepvriesverpakkingen stond in ieder geval het belangrijkste ingredient, bijv. vlees als eerst vermeld. Dus dan was het goed volgens hen. Dat dat een minimaal deel uitmaakte van hetgeen het moest voorstellen naast tenminste 30 andere duistere ingredienten, vonden zij absoluut geen bezwaar. De fabrikanten wisten heus wel wat ze deden hoor!
Kansloos!

LoesjeP | 07-04-21 | 14:19

Ach, nog maar een adviesje van het "Corona is niet besmettelijk van mens op mens en komt niet naar Nederland" RIVM.

TheEgg | 07-04-21 | 12:57 | 1

En carnaval vier je in een klein groepje. Wellicht wel als dat bier verboden wordt.

elco485 | 07-04-21 | 13:01

ik ben blij dat ik de meeste aardappels al gehad heb, wat een ongelooflijk zieke betuttelende kutmaatschappij wordt het toch, met een almaar machtig wordende EU

(Behind)Doors | 07-04-21 | 12:57
-weggejorist-
Lectori_salutem | 07-04-21 | 12:57 | 2

Beter mensen per kilo belasten.

swassannuf | 07-04-21 | 12:57 | 3

Ik ben 195cm lang. Dus best wel wat kilo's in gewicht tov een dwerg van 165cm.
Daarnaast ben ik al meer geld kwijt voor kleding, een passende auto, langer bed, schoeisel etc etc. Het zou wel fijn zijn als u daar ook rekening mee houdt in uw voorstel.

Bootvisser | 07-04-21 | 13:04

@Bootvisser | 07-04-21 | 13:04: Mensen belasten op vetpercentage dan. Met een correctie voor chicks met echte dikke jetsers

brawler | 07-04-21 | 13:28

thuisbezorgd aanzwengelt nu het nog kan en mag ...

CynicalBastard | 07-04-21 | 12:56

Kaufland ;-)

Conan de Rabarber | 07-04-21 | 12:56 | 1

Dat worden nu dure boodschappen met iedere week een nieuwe geldige Corona test...

Smoelensmid | 07-04-21 | 13:01

Gelukkig ben ik veganist.

Ichneumonidae | 07-04-21 | 12:56 | 10

Ja daar zijn dieren voor. Levendvoedsel.al heel lang.

strawdog | 07-04-21 | 14:55

@Ichneumonidae | 07-04-21 | 13:06: Je kunt als varken beter in een stal leven dan dat je in de natuur door honger of een roofdier aan je einde komt .

elevator | 07-04-21 | 15:13

Bier is vaak niet vegan door het gebruik van vislijm als klaringsmiddel.

Bakkeleures | 07-04-21 | 16:24
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com