Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Welja. Mohammed geschrapt uit Nederlandse vertaling van 'De Goddelijke Komedie'

Laat varen alle hoop, gij die hier verder leest

Schrijven is schrappen. Kent u die uitdrukking? Bij uitgeverij Blossom Books, waar ze een nieuwe vertaling van De Hel uit De Goddelijke Komedie van Dante hebben uitgebracht, kennen ze hem wel. Daarom hebben ze de naam Mohammed, bekend vanwege zijn snel op hun teentjes getrapte aanhangers, volledig uit de Middeleeuwse klassieker geschrapt. 

Goed nieuws voor Mohammed, want wij weten dankzij de 14 keer dat wij De Goddelijke Komedie zelf hebben gelezen Wikipedia dat in het boek zijn romp keer op keer opnieuw wordt opengereten (zie boven) door een duivel met een zwaard. Slecht nieuws voor corrupte pausen, homoseksuele homoseksuelen en Judas (die uit de bijbel, niet de alliantie, red.), want die worden in het boek nog altijd in baden met pek gesmeten, moeten rondrennen in een woestijn terwijl het vuur op hun hoofd regent en nog meer fraais. Allemaal omdat ze in de Middeleeuwen nog geen Amnesty, Arbeidsinspectie en/of activistische pamfletten op Joop.nl hadden. Maar waarom Mohammed dan niet? Dat legt de Nederlandse uitgeefster Myrthe Spiteri even uit in dit kerncitaat uit een stuk in de Belgische krant De Standaard.

"‘We wilden niet onnodig kwetsen’, zegt uitgeefster Myrthe Spiteri aan De Standaard. ‘Bij Dante ­ondergaat Mohammed een grof en vernederend lot, alleen maar omdat hij de voorloper van de islam is. Met onze reeks vertalingen willen we klassieken van de literatuur op een toegankelijke en prettige ­manier beschikbaar maken voor nieuwe, vooral jongere lezers. Het zou jammer zijn als die lezers door die passage op de tekst zouden ­afknappen."

Maar natuurlijk. Niet onnodig kwetsen. Dat zou inderdaad erg vervelend zijn voor al die honderdduizenden, vooral jongere lezers, die altijd enorm genieten van veertiende-eeuwse literatuur, maar een grens trekken bij een grof en vernederend lot voor Mohammed. Zal je zien dat ze opeens massaal overschakelen op Petrarca en Boccaccio. Wij kennen trouwens nog wel wat mensen die een grof en vernederend lot moesten ondergaan, alleen maar omdat Mohammed de voorloper van de islam is. Verder is het best ironisch dat mishandeling van homoseksuelen vanwege achterhaalde religieuze denkbeelden in de literatuur gewoon gehandhaafd blijft, want dat gebeurt in het echte leven ook. Nou ja. Het is maar goed dat ze in De Hel geen avondklok hebben, want dan kan uitgeverij Blossom Books die tenminste niet afschaffen bij het ingaan van de ramadan. 

UPDATE - Uitgeverij blijft (voorlopig) bij keuze

Social

Het staat er echt: "dat het verhaal niet onnodig kwetsend zou kunnen zijn voor een lezersgroep die zo'n groot onderdeel uitmaakt van de Nederlandse en Vlaamse samenleving". Je vraagt je af of ze bij Blossom Books weleens in een boekwinkel komen. 

Reaguursels

Inloggen

Hoe kan de kronkel in je hoofd zo groot zijn dat je denkt dat dit problemen oplost ipv vergroot?

KritischeKrikker | 24-03-21 | 09:23

In een wereld waarin melk schijnbaar al racistisch is en Die Zauberflöte herschreven wordt vanwege één donker personage is dit niet zo vreemd. Maar het gaat erom hoelang we dit langzame oprukken van de met twee maten metende gedachtenpolitie nog langer blijven accepteren. Er moet gewoon ergens een grens zijn.
Hoe langer ik hier over nadenk, hoe schandaliger ik het vind.

SIogra | 24-03-21 | 08:40

Na het selecteren van vertalers op huidskleur nu dit. Ik vind dit dubbelplus ongoed. Zo langzamerhand moet je alle hoop laten varen als je bij uitgevers naar binnen gaat. Had Winston's vriendin niet een baantje op de roman-afdeling van het ministerie? En Ali, neefje/schoonzoon van de profeet, is die er ook uit geschreven?

www.gutenberg.org/files/30229/30229-8...., 28-e zang, vers 31, voor de liefhebber.

ParadiseLost | 23-03-21 | 21:18

Het zijn gouden tijden voor de geschiedenisherschrijvers. Big Brother gaat erg blij worden.

Patatter | 23-03-21 | 21:14

Beter te vroeg DANTE laat... het moeten afhakken van hoofden is hiermee vermeden...

HansV | 23-03-21 | 20:57

"In ere houden van de originele tekst" is tegenstrijdig met "niet onnodig kwetsend zijn".

Bovendien ervaar ik dit als kwetsend. Dat lijkt me ook onnodig?

Ik weet niet of ik ooit iets heb gekocht van deze uitgever, ik koop vrij veel boeken, maar ik doe het nu in ieder geval nooit meer...

Anoniemtje | 23-03-21 | 19:58

Bukken Books beschermt burgers tegen literatuur. Het schijnt dat in de volgende Lord of the Rings uitgave de Orcs worden weggelaten in verband met klachten van een bevriende dictator.

Turambar | 23-03-21 | 19:52

Ongeemanciepeerd zo weinig vrouwen in de hel van Dante

nwanko | 23-03-21 | 19:19

Hitler wordt ook vaak negatief neergezet, is beledigend voor goedwillende neonazi's.

ploppy | 23-03-21 | 19:16 | 1

sterk

VerganeGlorie | 24-03-21 | 07:08

Niets houdt ons tegen om een beschaafde review achter te laten op Blossom (google) Zonder dreigen en schelden natuurlijk, maar dat ze even weten dat we niet van geschiedvervalsing houden.

ginosino | 23-03-21 | 18:48

Islam = Haat

Petrus de Dooper | 23-03-21 | 18:27

Ik snap het wel. Mohammed was extreem gewelddadig dus niet zo’n vooraanstaand persoon die je in een boek wil hebben.

Eddy67 | 23-03-21 | 17:45

Persoonlijk smul ik van schrijfsels, waarin Mohammed een grof en vernederend lot ondergaat

reagierder | 23-03-21 | 17:32

De nieuwe wereldorde begint zich dus steeds meer op te dringen.

Jan, Leiden | 23-03-21 | 17:17

Benieuwd of de Koran nu ook alle onnodig hatelijkheden gaat wissen. Wordt wel een dun boekje dan.

klimaatsloper | 23-03-21 | 16:58

Tja. Het racisme van de lage verwachtingen is toch echt een veel reëler probleem dan het spookbeeld van "institutioneel racisme". En toch verandert er geen zak aan deze tendensen. Ik snap er geen reet meer van.

Gen. Maximus | 23-03-21 | 16:43

Bij de volgende vertaling van Shakespeare's Othello is het geen Moorse generaal meer. Waarschijnlijk dan een blonde Viking

strawdog | 23-03-21 | 16:32


Hoezo “onnodig”? Gaan we in retrospectief allerhande boeken, film, kunst, cultuur etc aanpassen omdat het mogelijk/misschien een ietsiepietsie ‘kwetsend’ zou kunnen zijn? We hebben het over mensen met het idee dat boeken van een god zijn, en volledig waar. Vliegende paarden, in tweeen gescheurde planeten, djins enzovoort. Wanneer ze dat allemaal voor zoete koek slikken, maak ze dan wijs dat het een andere mohammed was, mo’s zijn er meer dan genoeg.

Het gekruip en gelieg is al net zo erg als onze overheid. Met zijn extra uurtje ineens. Bah.

BenDeLier | 23-03-21 | 16:13

Flikker op met je ‘onnodig’ kwetsend! Weet je wat kwetsend is? Al die moordzuchtige barbaren die in naam van allah vermeende on- of andersgelovigen over de kling jagen. En wat stuitend en beschamend is dat dát gegeven steeds wordt gebagataliseert. Mohammed was een analfabeet die op de zak van zijn vrouw leefde een meisje trouwde en een hele schare zielige, bekrompen mannetjes inspireert om zijn minderwaardigheidscomplex te botvieren op anderen. Zonder die achterlijke idioot zou de wereld er een stuk beter uit zien. En het ironische is dat Dante de goddelijke komedie in het Italiaans schreef als kritiek op de kerk, die natuurlijk niet onnodig kwetsend is tenzij mohammed er van langs krijgt. Dan gaan we weer die kleinzerige mannetjes appeasen.

ratelaar | 23-03-21 | 16:12

En weer een schrijver kaltgestellt.
Gelukkig heb ik de moderne versie al uit '54...

da wizard | 23-03-21 | 16:05

Mag ik ook afknappen op een heleboel passages in de koran??? Gewoon dat hele boek verbieden wegens sterk opruiende inhoud.

Leffe Blonde | 23-03-21 | 15:42

In de vertaling is nu ook een hellering toegevoegd voor mensen met een niet-woke mening las ik in het persbericht.

WitteGaper | 23-03-21 | 15:25

Mohamzonder zo begrijp ik.

Pieterman | 23-03-21 | 15:24

Erg bevooroordeeld om te denken dat de aanhangers van de religie van de vrede zouden afknappen op een onwelgevallige passage in een boek.

Zorc | 23-03-21 | 15:20

Ach tegenwoordig zijn de volksverhuizingen in de 5e n.chr ook herschreven.
De Hunnen, Gothen, Franken,Vandalen,etc. Zijn nu klimaatvluchtelingen.

Orderic | 23-03-21 | 15:09

Volgend jaar: de toegankelijke en prettige ­manier beschikbare versie van Mein Kampf.

Der Schnitzeljäger | 23-03-21 | 15:04

Een regel die voor het kopen van boeken goed functioneert is: niet kopen wat door de Westerse MSM lovend gerecenseerd wordt en andersom. Behalve dan als je je moet voorbereiden op discussies met politiek correcten.

WirMachenMusik | 23-03-21 | 15:02

Hoe erg is dit. Moderne vorm van boekverbranding.

sioux_ | 23-03-21 | 14:58

Volgens mij gaat het in deze serie uitgaves van klassiekers om "hervertellingen" "in helder en begrijpelijk proza" en niet zozeer om "vertalingen".
Sowieso een stom concept. Waarom zou je in godsnaam een hervertelling gaan lezen en niet gewoon een vertaling? Nou zitten er in elke vertaling natuurlijk ook interpretaties, en zullen geen twee vertalingen ooit exact hetzelfde zijn, maar dan weet je iig dat er geen hele stukken worden aangepast om bepaalde, niet nader genoemde groepen niet "onnodig" te kwetsen.

snakedogman | 23-03-21 | 14:55

Tsja, met een hoop getoeter wordt er weer zo'n gedwongen huwelijk aangekondigd.....

J.Thee.Cohen | 23-03-21 | 14:54

Heel aardig, maar het is nu eenmaal ooit opgeschreven door Dante.

Maar om consequent te blijven:
Gaan we nu ook de antisemitische teksten uit andere publicaties halen?

kloopindeslootjijook | 23-03-21 | 14:53

Laat alle belgen mohammed zijn.

Klapsigaar | 23-03-21 | 14:26

Even over de vertaalster Lies Lavrijsen: "Maar als ik de uitleencijfers van de Stichting Lira mag geloven, zijn een paar korte boekjes over de Smurfen die ik op een blauwe maandag ooit vertaalde eigenlijk mijn populairste werk.
Hoeveel boeken heb je inmiddels vertaald?
Een veertigtal. De laatste jaren vooral Young Adult, maar ook boeken voor jongere kinderen, prentenboeken, strips, non-fictie en een paar boeken voor volwassenen. "
Lies is losgelaten op Dante. Doet me denken aan Spanje, waar af en toe een amateur wordt losgelaten op het restaureren van een middeleeuwse fresco"
We leven in een tijd vol kansen en mogelijkheden voor iedereen.

DenBeert | 23-03-21 | 14:26

Broekpeopers zoals deze deugmuts mogen direct naar Cocytus, de negende kring voor de verraders.

zwarte kip systems | 23-03-21 | 14:20

ik wilde een reactie schrijven, inhoudelijk en kritisch. Maar ik ben moe, ik ben murw, ik wil dit niet meer. De hamer sneuvelt eerder dan het aambeeld. Zou me willen opladen met een avondje kroegpraat maar ja...

small_town_dude | 23-03-21 | 14:19 | 2

Laat dat nou precies de bedoeling zijn. Ze hebben gewonnen. Ze hebben u al op de knieën gekregen dus.

B.Chamel | 23-03-21 | 14:54

@B.Chamel | 23-03-21 | 14:54: het lijkt wel drijfzand, hoe harder je protesteerd, hoe dieper je wegzakt. Ik verzin een list en kom dan keihard bovendrijven.

small_town_dude | 23-03-21 | 15:28

We wilden niet kwetsen... Sorry, maar de literaire productie van de islamitische landen blijft beduidend achter bij de rest van de wereld. Lazen ze maar eens wat vaker boeken. Romans, thrillers, gedichten, non-fictie, etc. Het mooie van boeken lezen is dat je de wereld vanuit andere perspectieven leert kennen. Dat voorkomt lange tenen en korte lontjes en je wordt een rijker mens.

Diotima | 23-03-21 | 14:18 | 1

Nou de duivelsverzen nogal wat ophef in de islamitische wereld.

dedwarsligger | 23-03-21 | 14:24

Uitgeverij De Lafaard.

bisbisbis | 23-03-21 | 14:16

Dat is allemaal goed nieuws mensen: we gaan naar een on-kwetsbare generatie van robots zonder vulling. Soort van Borg... dingetje (vind ik wel cool: hoef ik niet meer na te denken, dat doen ze wel voor mij).

nobodiesunmighty | 23-03-21 | 14:16

Gelukkig bestaan er ook nog serieuze vertalingen. En er zijn gelukkig ook maar heel weinig landen in Europa waar ze zò zijn doorgeslagen als hier

bisbisbis | 23-03-21 | 14:14

"We wilden niet onnodig kwetsen’, zegt uitgeefster Myrthe Spiteri"
Dan is één ding heel zeker, zij gaat nooit een vertaling van de Koran uitbrengen.
"Het zou jammer zijn als die lezers door die passage op de tekst zouden ­afknappen."
In de Koran wordt beschreven hoe ongelovigen eeuwig branden in de hel, hoe hun huid verbrand en dan direct weer geneest, zodat de horror eeuwigdurend is. Het enige dat de ongelovigen in de hel te drinken krijgen is kokende olie en het enige voedsel is de etterige afscheiding van ontstoken wonden.
Heel goed dat ze de tere zieltjes die hierin geloven beschermt tegen Dante's pennenvruchten.

Blauwpetje | 23-03-21 | 14:12 | 1

De Koran vertalen is min of meer verboden. Dat hebben "ze" dan goed geregeld. Alles in oorspronkelijke taal lezen. Vertalen is altijd ook herinterpretatie. Vooral door de tijd heen, drie dubbel zo. De kerken hadden Latijns moeten handhaven want het volk ging inderdaad zelf iets verzinnen over de oude God en de meeste mensen komen dan met opvallend slechte ideeën. Beter is om nieuwe goden uit te vinden!

GeenAccount | 24-03-21 | 07:43

Heb net Dostojevski aangegeven bij Kaag wegens antisemitisme. Ze gaat kijken wat ze kan doen om die schandelijke ‘lectuur’ te censureren.

Tiscali-2 | 23-03-21 | 14:07

Canto 27: 'Toen hij aldus zijn rede had voleindigd,
Verwijderde de vlam zich jammerklagend,
De scherpe spits rondslaande en wringende.
Wij gingen voort, mijn Gids zoowel als ik,
Steeds langs den rotswand tot aan de andre boog,
Die over diep ligt waar men ‘t loon betaalt

Aan hen die tweedracht zaayend, zich bezwaarden.'

In Canto 28 gaat het verder.

grietmetgroenefiets | 23-03-21 | 14:05 | 2

ik vond de film beter

small_town_dude | 23-03-21 | 14:27

@small_town_dude | 23-03-21 | 14:27: Er schijnt inderdaad een film te zijn uit 1991 van Manuel d' Oliveira: 'A Divina Comédia: Een allegorie over de westerse beschaving. Plaats van handeling is een inrichting met mensen die zich verbeelden een bijbelse, historische of literaire grootheid te zijn. Zo passeren onder meer Adam en Eva, Jezus, Raskolnikov en Ivan (uit de romans van Dostojevski) en een incarnatie van de anti-christ-filosoof de revue. Deze personages weerspiegelen volgens De Oliveira het grote levensdilemma uit 'de menselijke komedie': enerzijds de drang naar seks, macht en dood, anderzijds de hang naar het lijden en de wederopstanding.'
Ga 'k kijken.

grietmetgroenefiets | 23-03-21 | 14:59

Welke moslim leest er boeken?
Spanje vertaalt in 1 jaar tijd meer boeken in het Spaans dan er sinds het begin van het arabische schrift tot heden boeken in het arabisch zijn verschenen.

getzappad | 23-03-21 | 14:04 | 3

Dat dus. Was 15 jaar geleden al nieuws.
Maar bij uitgeverij Blossom Books weten ze kennelijk nog van niks.

Dandruff | 23-03-21 | 14:10

Inderdaad. Hoogstens wat gebedenboekjes. Wat dat betreft lopen ze 700 jaar achter.

Diotima | 23-03-21 | 14:20

Zoals de kalief Omar zei ten aanzien van de bibliotheek van Alexandrië.
Als wat in die boeken staat in lijn is met de Koran, dan hebben we het al. Als wat in die boeken staat niet in lijn is met de Koran, dan hebben we het niet nodig. Verbrandt ze dus maar.

Blauwpetje | 23-03-21 | 14:24

Natuurlijk, hoe ver kan je zinken als auteur en uitgever!
En toch is het ook wel een klein klein beetje nepnieuws, GS (het spijt me dat ik het zeggen moet), want op de omslag van het boek staat al: Dantes goddelijke komedie De Hel verteld door Lies Lavrijsen.

Francieux | 23-03-21 | 14:03

Geschiedenis wordt door de overwinnaars geschreven, boeken ook

De paus | 23-03-21 | 14:00

... En toen kochten zeker 100.000 opgeluchte moslims de nieuwe versie van de Goddelijke Komedie.

Rest In Privacy | 23-03-21 | 13:58

Voor mij weer eens een hoogst irritant cultureel alarmsignaal, want ik heb dat magistrale meesterwerk uit de lentefase van de Avondlandse cultuur in het Nederlands en een versie met ter linkerzijde Italiaans en rechts een Duitse vertaling, waardoor ik - al weer heel lang geleden - een beetje Italiaans heb leren lezen. Door dit topic weer eens uit de boekenkast gehaald en op mijn bureau gelegd.

WirMachenMusik | 23-03-21 | 13:57

Dit is wel een nieuw summum zeg. Alsof Moslims niet weten dat er mensen op de wereld zijn en waren die geloven dat de Islamitische profeet een nep-profeet was en daarom in de hel verkeert. Hoe moeten we religieuze discussies voeren als we dat niet mogen benoemen, of dat Mohammed een slechte man was? Mogen Moslims wel publiekelijk betogen waarom Christenen naar de hel gaan omdat Jezus niet de Zoon van God was, maar andersom mag niemand zeggen dat Mohammed in de hel is omdat hij geen echte profeet was? Ik vraag me af of deze mensen vooral gedreven zijn door domheid of door lafheid: vrijwel alle Moslims interesseert wat Dante of wie dan ook schrijft natuurlijk helemaal niets. deze D66-burgertjes zwichten voor de terreur van de aller- allermeest onredelijke medemens die er te vinden is.

stampertje85 | 23-03-21 | 13:55

De doelgroep van deze actie leest niet. Waarom deze deugactie? Zelfbevlekking? Wentelen ik eigen deugbrei?

inCol | 23-03-21 | 13:53 | 1

Ja.

quantumcollider | 23-03-21 | 13:59

Wat fantastisch dat D66 zoveel zetels heeft gekregen. De partij voor afschaffing van de democratie, voor geschiedvervalsing, voor keihard deugen ten koste van iedereen met gezond verstand. D66 staat pal achter aanpassingen van boeken en ook achter eenzijdige berichtgeving op NPO en achter hypocriet gedoe op staatsbezoeken met kopvodden.

ILF2 | 23-03-21 | 13:46 | 1

D66, de partij die penetrante doordringende totaal dementie uitstrooit over mensen, om zelf de macht te kunnen krijgen.
Vooral niet doen wat ze beloven.

nobodiesunmighty | 23-03-21 | 14:18

Wat zou Dante daar zelf van vinden?

masahide | 23-03-21 | 13:44 | 1

Over de vele vertalingen die van zijn werk gemaakt werden zou de dichter zelf niet enthousiast geweest zijn. In zijn Convivio (I, 7-14) schreef hij het volgende over vertaling:

Iedereen dient voor ogen te houden dat geen enkele zaak waarvan de harmonische eenheid op de band der muziek berust, van de ene taal in de andere kan overbrengen zonder dat men al haar harmonie en bekoorlijkheid verbreekt. Hierdoor komt het dat men Homerus niet uit het Grieks naar het Latijn heeft vertaald, zoals men met de andere geschriften van de Grieken wel heeft gedaan. En hierdoor komt het ook dat de verzen van het Psalterium geen enkele muzikale en harmonische charme bezitten: ze werden namelijk eerst van het Hebreeuws in het Grieks, en vervolgens uit het Grieks in het Latijn vertaald, en al bij de eerste vertaling ging hun schoonheid grotendeels verloren.[69]

Wikipedia.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 14:15

Wat verheugend progressief toch weer

thanseeuwen | 23-03-21 | 13:41

Het magnum opus van Dante Alighieri wordt weer even verkracht door politieke correctheid. Met als argument: 'we willen niet nodeloos kwetsen'. Gelukkig heb ik de Engelse vertaling, want de Nederlandse versie was sowieso al prutszooi.

DeBlijeGeit | 23-03-21 | 13:41

Je moet de vertaling van H. J. Boeken hebben, van de Wereldbibliotheek. En bij Shakespeare de vertaling Burgersdijk, alles daarna was altijd al bagger.

grietmetgroenefiets | 23-03-21 | 13:41

De kruistochten werden dan ook uitgevochten door de barbaarse middeleeuwers tegen de vredelievende , hoogstaande cultuur uit het vrije verre oosten.
Toen deze ons wilden komen bevrijden vanonder het katholieke juk , werden ze door ene Karel Martel tegen gehouden. Zo moesten we nog tot de jaren 70 van deze eeuw in deze barbarij blijven leven. Tot we door gastarbeiders bevrijd werden. De rest is geschiedenis.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:39

Heb van mijn opa nog een oudduitse vertaling liggen. Toch maar eens lezen dat boek?

namur62 | 23-03-21 | 13:38 | 1

sowieso is de hel van Dante een klassieker die iedereen zou moeten lezen. Maar in het oudduits?

small_town_dude | 23-03-21 | 14:26

En maar buigen totdat het een keer breekt ,wat een laffe mensen zijn dat toch.

Nietgek | 23-03-21 | 13:36

Voor uitgeverij Blossom is het maar wat prettig dat ze de koran niet uitgeven.

Dat zouden dan de twee kaften zijn......

J.Thee.Cohen | 23-03-21 | 13:34

Mohamzonder dus.

Jeggeworist | 23-03-21 | 13:32

Zou het kunnen dat Myrthe lief voor D66 gestemd zou hebben?

dorstig! | 23-03-21 | 13:31

Uitgeverij Blossom hoef je dus niet meer serieus te nemen.

Pieter Breydel | 23-03-21 | 13:30

Ik ga ‘Kuifje in Afrika’ maar weer eens lezen

laurentius | 23-03-21 | 13:28 | 3

Heb nog een ongekuiste versie liggen. de plaatjes zijn daar nog origineel.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:40

Geniet er maar van ,want dat zal ook niet lang meer duren, Na lang zoeken vindt de deugmens wel iets wat racistisch is.

Nico_the_Sparrow | 23-03-21 | 13:41

"Met onze reeks vertalingen willen we klassieken van de literatuur op een toegankelijke en prettige ­manier beschikbaar maken voor nieuwe, vooral jongere lezers. Het zou jammer zijn als die lezers door die passage op de tekst zouden ­afknappen."

Ah zo, dezelfde nieuwe jongere lezers die niets meer over de holocaust willen horen op school en die geen bloot in musea kunnen verdragen. Wanneer je als beschaving tegemoet komt aan die doelgroep dan is je geen lang leven beschoren. Hebben moslims eigenlijk ooit wel eens hun literatuur en kunst aangepast om niet-moslims niet te kwetsen of blijft het eenrichtingsverkeer?

GroetenVanUrk | 23-03-21 | 13:20 | 1

Wie zegt dat ze af zullen knappen? Christenen worden toch ook geconfronteerd met anti-religieuze dingen zonder dat ze aanslagen gaan plegen?

Diotima | 23-03-21 | 14:22

In de USSR waren literatuurliefhebbers blij als Dostojevski herdrukt werd, al was het dan gecensureerd

de drijfsijs | 23-03-21 | 13:19

Myrthe is gewoon een ongelooflijke lafbek. Als ze een kerel was geweest had ze ook alle andere hellegangers (christelijk of niet-christelijk) uit de vertaling moeten schrappen. Dan had je maar een dun boekje overgehouden, maar dan was je wel consequent woke geweest.

batvoca2 | 23-03-21 | 13:17

Zou Myrthe Spiteri wel beseffen hoe verschrikkelijk arrogant ze is!
Literatuurvervalsing ten top.

Roepende in de Woest | 23-03-21 | 13:16 | 2

Dante was maar een ‘witte man’. Daar lusten de honden geen brood van. Deze mevrouw weet het allemaal beter.

SIogra | 23-03-21 | 13:21

Dat is het enige juiste woord: literatuur vervalsing. En het ongelooflijk dat je een middeleeuwse klassieker gaat herschrijven cq censureren op hedendaagse modegrillen en gevoeligheden. Ik ben alleen benieuwd of er ook een rol is weggelegd voor de klimaatproblematiek en of er voldoende mensen van kleur ingesmokkeld zijn, dat laatste uiteraard uitsluitend als al dan niet bijgefantaseerde good guys..

5611 | 23-03-21 | 13:22

Goed dat die vent niet meer in dit tijdloze werk van de oude meester Dante zit.

SIogra | 23-03-21 | 13:15

"We wilden niet onnodig kwetsen". Je hebt niks te willen als je een vertaler bent. De schrijver heeft het zo geschreven en als vertaler blijf je daar dus met je poten vanaf. Met je gecancel. Bek houden en vertalen.

Hommel | 23-03-21 | 13:14 | 1

Niet onnodig kwetsen is de ergste vorm van kwetsen die er bestaat.

nobodiesunmighty | 23-03-21 | 14:19

Mohammed en zijn aanhangers gewoon helemaal schrappen, is dat een idee?

knutsel_ | 23-03-21 | 13:14 | 1

Ik zeg doen,allemaal terug naar Islamibia .Kun je heerlijk ramadannen iftarren geen vuile kechs meer om je heen,Doe je zelf een plezier Mohammed.

Longhorn | 23-03-21 | 13:18

Haar volgende 2 projecten worden een vertaling van Untergang des Abendlandes waarin het toch allemaal goed afloopt en een vertaling van Mein Kampf waarin de Joden als redders van de mensheid worden afgeschilderd. En dat is nog maar het begin. Er is nog zoveel geschiedenis te herschrijven!

Hetze Haatstra | 23-03-21 | 13:14 | 4

In die "vertaling" gaat ruimschoots aandacht besteed worden aan circulaire en klimaatvriendelijke oorlogsvoering.

5611 | 23-03-21 | 13:26

@5611 | 23-03-21 | 13:26: wat natuurlijk een hele nieuwe wending geeft aan het begrip ‘biologische wapens’.

Hetze Haatstra | 23-03-21 | 13:45

@5611 | 23-03-21 | 13:26: Precies. De Köningstiger was gemaakt door de Fjuurer himself van chitinepantsertjes, van humaan op een natuurlijke wijze overleden en niet onnodig kwetsend begraven insektenlevens, wier pantsertjes aan elkaar genaaid werden (na informed niet onnodig kwetsende consent van de familie).
Echt gebeurd hoor! We zijn al meer dan 80 jaar bezeikt met al die échte onnodig kwetsende geschiedenis van wij, de ondeugdelijken....

nobodiesunmighty | 23-03-21 | 14:23
▼ 1 antwoord verborgen

Denkt de uitgever echt dat er moslims zijn die dit boek zouden gaan lezen?

XverderNix | 23-03-21 | 13:14

Zelfcensuur is het beste en engste vorm van censuur die er is. Dit is afhankelijk van je positie ten opzichte van die censuur..

Ik kan echt alleen maar schamper doen over het schamper doen door deugend links wanneer mensen zich oprecht bezorgd maken over islamisering van onze samenleving.

Nuuk | 23-03-21 | 13:13

Moslims geven nu eenmaal een miljoen miljard deugpunten. Snap dat nou eens stelletje rechts-extremisten!!

mr_awesome | 23-03-21 | 13:10

Worden oude vertalingen waar Mo nog wel in voorkomt nu door de uitgever opgekocht en publiek verbrand? Zoveel respect hebben ze daar toch wel voor Mootje?

Koning Willy | 23-03-21 | 13:10

Even voor de zekerheid. Het in bezit hebben van een oude editie is vanaf nu fascistisch?

Luna71 | 23-03-21 | 13:07 | 4

Nee, zoiets noemt men een originele vertaling. Zal in de loop van de tijd alleen eer waard worden.

ultraman | 23-03-21 | 13:11

kom me dan maar in de bak steken, ik heb er 2 liggen.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:12

Gewoon naast Mein Kampf zetten, dan is alles op orde.

Tronald_dump | 23-03-21 | 13:45
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zet even het nummer Killing an Arab op van The Cure. Geinspireerd op een passage in een een boek van Camus. Nu het nog mag.

Piet Karbiet | 23-03-21 | 13:07 | 1

Ik draaide net toevallig Kill All The White Man van NOFX. Geinspireerd door hoe heette ze ook alweer. Lekker nummer overigens.

Koonkluk Huis | 23-03-21 | 13:18

‘We wilden niet onnodig kwetsen’, zegt uitgeefster Myrthe Spiteri aan De Standaard."

Joh. Echt. Dus "onnodig kwetsen" is nu de ondergrens voor censuur? Dat is interessant! Ik weet ook nog een oud boek met heel wat onnodig kwetsende passages. Misschien daar ook maar eens in schrappen, want je wil het graag toegankelijk maken voor jongere lezers.

Beste_Landgenoten | 23-03-21 | 13:06 | 2

Goh, nooit gedacht dat ik het nog eens roerend met u eens zou zijn.

Lefty-Messup | 23-03-21 | 13:07

Dan blijft er van de koran weinig over.

Koning Willy | 23-03-21 | 13:13

Het wordt tijd om een lijst bij te gaan houden met titels/uitgaven van gecensureerde boeken. Zodat je weet welke uitgave je niet moet kopen.

lekgoot | 23-03-21 | 13:04 | 3

Goed punt. Zijn er al meer titels dan deze die aangepast zijn?

ultraman | 23-03-21 | 13:12

@ultraman | 23-03-21 | 13:12:
Hier weet ik het niet. In de VS is dit al wat langer aan de gang, dus daar vast wel.

lekgoot | 23-03-21 | 13:18

Daar heb ik al een regel voor: niet lezen wat door de MSM lovend gerecenseerd wordt en andersom.

WirMachenMusik | 23-03-21 | 14:31

Op een of andere manier heeft Saoedie-Arabia de hele westerse top en establisment bij de ballen. Zonder enige protest of tegenstand wordt er gecapituleerd

BASinnic | 23-03-21 | 13:03

Want jonge islamaanhangers pakken nogal snel Dante uit de kast tegenwoodig. De lockdown doet dat gewoon met je.

de Voorzittert | 23-03-21 | 13:02 | 2

Ah, vandaar al die bilbliotheek ramkraken.

Mr_Natural | 23-03-21 | 13:05

Ja ik zie ze al zitten, waterpijpje erbij en dan de hel , ik vraag me af of ze tot aan het voorgeborchte gaan geraken.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:15

Een volk, dat voor de islam zwicht, verliest meer dan lijf en leden.
Dan dooft het licht.

BoerKoekoek | 23-03-21 | 13:01

Ik verslikte me bijna in mijn koffie deze middag. Als liefhebber van middeleeuwse literatuur ... Dante verkrachten door passages , te schrappen of remixen ... en dit dus enkel voor de moslim zieltjes niet te kwetsen.

In de goddelijke komedie wordt tegen iedereens glockenspiel geschopt, niet alleen dat van de moslims.

Een reis door de hel, waarbij iedereen die Dante niet zo tof vond in de hel wordt geflikkerd, diegene die op vergeving mogen rekenen de louteringsberg beklimmen en zijn geliefde Beatrice en een paar andere toffe peren in de Hemel hem begroeten. Als enige sterveling mag hij binnen , maar moet daarna natuurlijk terug opzouten.

man, man man, zoveel domheid.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:01

briljant, laten we gelijk ook wat kwetsende passages uit de koran schrappen. kan een hoop misverstanden en narigheid voorkomen.

kantje_boord | 23-03-21 | 13:00

Wie dit leest is gek. Kwets ik je nu?

Mr_Natural | 23-03-21 | 13:00 | 2

Je hebt het zelf als eerste gelezen.

Glasgow Argus | 23-03-21 | 13:02

Nee. Te weinig. Meer kwets svp!

nobodiesunmighty | 23-03-21 | 14:25

De volgende stap is het verbranden van boeken en dan is het cirkeltje weer rond. 100 jaar later. Uitgeverij NSB?

bergsbeklimmer | 23-03-21 | 13:00

Myrthe Spiteri, stomme kut, dit is bukken voor een religie van geweld. je bent af, af als mens, af als vrouw, af als moeder, je bent een loeder en een vijand van het volk!

azubneritan | 23-03-21 | 12:59
-weggejorist-
NACademicus | 23-03-21 | 12:59

Bij elke BAM! denk je aan de islam. (En dat is niet voor niks)

Patje | 23-03-21 | 12:59 | 1

Oh... ik dacht meer aan een bouwbedrijf. Maar goed, als het beton maar hard genoeg is.

nobodiesunmighty | 23-03-21 | 14:26

Nou dan mag ze wel eens met de lakstift door de Koran. Over kwetsen gesproken.

P-unit | 23-03-21 | 12:59
-weggejorist-
19Moi55 | 23-03-21 | 12:58 | 1

Hoe zit het met zijn schoonzoon Ali? Die zit ook in de achtste cirkel van de hel omdat hij een scheurmaker is. Is Ali ook verwijderd of zijn Sjiïeten minder snel boos?

robert1 | 23-03-21 | 12:57

Dit verdient een vizier-op-links sticker.

Leptob | 23-03-21 | 12:56

.. We wilden niet onnodig kwetsen .. Dus, alles wat hier nu in dit boek gekwetst wordt, is WEL nodig ? Of je kwetst alles, of niets.

NerdAlert | 23-03-21 | 12:56 | 1

Hij schopt zelf tegen de schenen van de paus, in zijn schrijfsel. Daar was in die tijd meer moed voor nodig dan nu een koran gebruiken om uw achterste mee af te vegen.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:04

Deze discussie is onnodig kletsen, zwetsen dus.

Mr_Natural | 23-03-21 | 12:55

Geweldig geschreven.

van heinde en verre | 23-03-21 | 12:54

Wat vinden de Moslims er nu van dat mensen zoals Myrthe wel even voor hun gaan beslissen wat ze wel en niet mogen lezen.

Cerpio | 23-03-21 | 12:54 | 4

Moslims vinden het heerlijk om betuttelend toegesproken te worden door links deugende meisjes omdat het voor hen ook niet makkelijk is met hun gemiddeld iq van 75 zich staande te houden in de cultuur van les infidèles. Een gidsende hand brengt rust.

Swedishchef | 23-03-21 | 13:04

Moslims die zijn gevlucht voor het regime van de verdraagzaamheid en moslims met enige opleiding; zien dit over het algemeen met lede ogen aan.

mr_awesome | 23-03-21 | 13:14
▼ 1 antwoord verborgen

En net als wel eerder het geval, krijg ik wederom flashbacks naar de figuur Winston Smith uit de film 1984. Zijn baan ? Als medewerker van het Ministerie van Waarheid het herschrijven van de geschiedenis door passages en/of woorden te vervangen. Zodat de meest actuele gewenste historie wordt weergegeven. Allemaal niet voor het eerst en ongetwijfeld ook niet voor het laatst. Zum kotzen.

Grijskijkert | 23-03-21 | 12:54 | 4

Wordt het niet tijd om ook 1984 eens te herzien? Er is nauwelijks aandacht voor diversiteit (waar is de gendertwijfelende mens van kleur?) en met al die schermen van Big Brother zal het klimaat er ook wel niet best vanaf komen. Trouwens, waar is Big Sister? Toch niet meer van deze tijd!

5611 | 23-03-21 | 14:47
▼ 1 antwoord verborgen

En Jesse, Sigrid, Ollonkreng en Joop.nl zagen dat het goed was en ze kabbelen rustig verder in hun bubbel......

Blonde Nel | 23-03-21 | 12:53

Ach ja, La Divina Commedia. Ik heb dat boek (of boeken, liever gezegd; behalve De Hel heb je ook nog Het Vagevuur en Het Paradijs) ca 40 jaar geleden gelezen, omdat ik toen meende van een dergelijk hoogtepunt uit de wereldliteratuur kennis te moeten nemen.

Ik vond het niet om door te komen, er was werkelijk geen reet aan, en er traden tsunami's (minor) historische figuren in op die in Dante's tijd wellicht actueel waren, maar eeuwen later totaal vergeten.

Maar dat je Mohammed schrapt uit je vertaling uit angst te 'kwetsen' en op lange tenen te gaan staan is uiteraard onvergeeflijk. We bewegen terug in de tijd; ik lees dat al in het nieuwe boek van Ayaan Hirsi Ali mbt vrouwenrechten/emancipatie, maar hier wordt terug bewogen naar (zelf)censuur. Nog even en bepaalde boeken zullen weer verboden worden.

Dan was het zg Ezelsproces tegen Gerard Reve (1966) kennelijk voor niets, als ook een aantal jaren daarvoor (1960) in de UK het proces mbt tot de publicatie van de ongekuisde versie van Lady Chatterley's Lover, waarin de adellijke Constance Chatterley een seksuele relatie begint met de jachtopziener van haar vader (of echtgenoot, dat weet ik niet meer), en in welk boek het woordje 'cunt' voorkomt. Op zich is het niet eens een goed boek (het is een keer volledig en overtuigend gefileerd door Theodore Dalrymple), maar de rechtszaak was wel weer leuk vanwege de Britse humor:

Toen de officier van justitie die het boek wilde laten verbieden aan een getuige - de uitgever oid - vroeg of hij dit boek zou laten lezen door zijn vrouw of dochter, antwoordde deze:

"Oh, that wouldn't trouble me in the least. But I would never let it into the hands of my gamekeeper".

Dat soort humor is tegenwoordig niet meer te vinden door de intimidatie van al die woke groeperingen. Jammer wel.

Dr_Johnson | 23-03-21 | 12:52 | 4

@lekgoot | 23-03-21 | 12:55: De hel is zeker het beste stuk. Als je er aan wil beginnen neem een vertaling waarin ze de versvorm niet al te strak volgen, want een versie op flinterdun papier uit de jaren 60 die ik ooit in handen had, is door die oorspronkelijke versvorm aan te houden bijna onleesbaar.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:08

@Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:08:
Ik heb de vertaling van Frans van Dooren. Die laat die versvorm volledig los. Terecht denk ik. Ik ben niet zo'n fan van verzen die weer in een vers worden vertaald.

lekgoot | 23-03-21 | 13:12

@lekgoot | 23-03-21 | 13:12: Ja, dan hebben we de dezelfde versie. De versie in versvorm was een uitgave uit de jaren 60. Mijn oom had die me in de handen geduwd. Man dat was doorbijten, Versen, voetnoten, ... Het was ook wiskundig opgebouwd, alleen al de manier waarop het origineel tot stand is gekomen, is een studie op zich.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:20
▼ 1 antwoord verborgen

Bij ons op het Gymnasium zaten geen moslims

Diederik_Ezel | 23-03-21 | 12:51 | 4

Dat geloof ik direct.
Daar is het niveau te hoog voor ze.

jufrouw theelepeltje | 23-03-21 | 12:56

Bij ons wel, altijd mee gelachen met die gasten.

FogerRederer | 23-03-21 | 12:57

Toen Ome Bis het gym bezocht begonnen de moslims bij Edirne - en dat was goed zo. ( overigens begonnen de hoofddoeken in die tijd pas vér achter de Bosporus)

bisbisbis | 23-03-21 | 13:07
▼ 1 antwoord verborgen

Zullen we de hele wereldliteratuur maar gaan herschrijven?
"Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!" (Leviticus 20 : 13)
Dat kan natuurlijk niet meer. Dat moet worden:
"Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met penetratie in de achteringang, zij hebben beiden iets heel liefs gedaan; zij zullen zekerlijk beloond worden; hun zaad is in hen!"
Nietwaar, Myrthe?

MAD1950 | 23-03-21 | 12:51 | 2

Gewoon die vrouw er niet bijleggen. Probleem opgelost. Verder nog iets?

zws-vl | 23-03-21 | 12:56

Geweldig.

jufrouw theelepeltje | 23-03-21 | 12:57

Dit is gewoon de volgende stap in de Cultuur-Marxistische ideologie, de geschiedenis herschrijven. De mensheid is afhankelijk van het geschreven woord om verhalen en ideeën door de tijd heen door te geven aan volgende generaties. Dat wordt nu dus gecensureerd waarmee in dit geval de Renaissance, die de islam (nog) niet heeft gehad, een stukje wordt uitgewist. Ga je daar een tijdje mee door dan blijft er van de geschiedenis niets meer over en zijn we allemaal weer net zo achterlijk als daarvoor. Het is immers nu al schokkend dat men ruim 500 jaar geleden wel doorhad dat schoppen tegen heilige huisjes en het recht mensen te beledigen een maatschappij wel vooruit helpt en nu niet.

R.F.Pickering | 23-03-21 | 12:51

Het lef en de hoogmoed van zo’n uitgever om in iemands tekst te gaan zitten snijden om de eigen innerlijke Gutmensch te kietelen. Als iedere vertaler al naar gelang de eigen politieke voorkeur gaat zagen en toevoegen in een tekst wordt het toch een enorme bende in de literatuur?

JJMS | 23-03-21 | 12:50 | 1

Ja kijk maar naar de bijbel.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:10

Dit is er weer een in de categorie "sigaretten verwijderen uit klassieke Hollywoodfilms".
Of schaamdoeken schilderen op Renaissance-naakten. Daar had je in de preutsere eeuwen een hele gespecialiseerde schilders-industrie voor.
Of, zoals tegenwoordig vaak gebeurt, wetenschappelijke rapporten verketteren omdat de boodschap onwelgevallig is. Of erger nog, wetenschap en kunst in het algemeen wantrouwen en afwijzen omdat het "witte-mannen-hobbies" zijn.

De kwets-generatie en de moderne cultureel-marxisten en revisionisten weten niet half wat voor onherstelbare schade ze aanrichten. Het is ironisch dat het noodzakelijke behoud van de progressieve cultuur en wetenschap uit alle eeuwen nu opeens in handen is van de conservatieve krachten in onze samenleving.

Leipniz | 23-03-21 | 12:49 | 1

Maar Martijn de Koning mag van Myrthe dan wel weer wel kwetsen.

Piet Karbiet | 23-03-21 | 12:49 | 1

Ja, maar hij maakte gebruik van een Ghostwriter, dan mag het want niet mijn schuld.

dorstig! | 23-03-21 | 13:29

Hebben ze al geschrapt uit de bijbel dat Jezus de zoon van god is? Moslims vinden dat zeer kwetsend namelijk.

Patje | 23-03-21 | 12:48 | 1

De bijbel moet helemaal geschrapt worden, denk ik zo.

Mr_Natural | 23-03-21 | 12:50

Dit is een gewoon geschiedvervalsing anno woke21. Niemand die er wat aan doet, niemand die er echt wat van zegt, behalve hier. Straks als de VVD, wanneer ze voor de buhne gesproken hebben met CDA en JA21, met extreemlinks een kabinet gevormd heeft hebben alle blanke mensen geen rechten meer. Omgekeerde wereld.

lachenjoh | 23-03-21 | 12:48

De boekverbrandingen uit Nazi Duitsland zijn er niks bij...(sorry voor de Godwin) De geschiedenis zal uiteindelijk de dwazen noemen zoals ze waren, censuur zal nooit aan de goede kant staan.

Snoorderlag | 23-03-21 | 12:48 | 2

Exact my words. Woke wappies gaan straks bepalen wat je nog wel en wat je niet meer mag lezen. Gaan volledig USSR richting op.

lachenjoh | 23-03-21 | 12:50

Ironisch genoeg verbrandden ze o.a. de boeken van de Frankfurter Schule en boeken over mannen die zich vrouwen menen en die veel emotionele en psychische klachten hebben.

Arachne | 23-03-21 | 23:32

Vrouwenkiesrecht, toch niet zo'n goed idee.

HoogToontje | 23-03-21 | 12:46 | 3

Vrouwen als Myrthe die werken op besluitvormingsniveau. Ook zoiets.

goedverstaander | 23-03-21 | 12:49

Je zou het op den duur wel gaan geloven.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:11

Mannen, ook niet zo'n goed idee. Met hun knotjes.

Deksmaat | 23-03-21 | 13:48

Ze spugen Dante hiermee recht in zn gezicht. Dit is precies de reden waarom dit boek ooit gemaakt is...

IJschpegel | 23-03-21 | 12:46

En het Rijksmuseum schildert een paar vrouwen op de Nachtwacht om kwetsen te voorkomen.

Sqbar | 23-03-21 | 12:45 | 2

En verandert de naam in De Avondklokwacht.

Mr_Natural | 23-03-21 | 12:47

Ik hoorde onlangs op de radio daar inderdaad over praten. Mooi schilderij hoor, maar geen mensen van kleur en vrouwen in een dominante rol. Er mocht dus wel wat minder aandacht naar klassieke kunsten.

JJMS | 23-03-21 | 12:52

Weet uit je welk boek ze ook eens een aantal passages moeten schrappen?

Mr_Natural | 23-03-21 | 12:45 | 4

De gehele koran.

Gaat het niet dan? | 23-03-21 | 12:55

Bram Vingerling?

drastic | 23-03-21 | 13:01

Mijn Kamp een handleiding om met de kameraden te gaan kamperen ?

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen

Godgeklaagd dit

obimikkel | 23-03-21 | 12:45

Myrthe is begonnen bij uitgeverij Kluitman. Vandaar dat er ook geen negers en slaven (meer) voorkomen in de Kameleon-boeken. Gerben (Stanley) was een Surinamer. Kees (Oeboemboe) was de slaaf van de molenaar van De Woudaap.

goedverstaander | 23-03-21 | 12:44 | 3

Daarom is het gebeuren ook genoemd naar een dier dat zich perfect aanpast aan elke kleur...

bisbisbis | 23-03-21 | 13:11

De kleur van de kameleon zou zijn gekomen door verfresten te mengen. Voor zover ik weet is daarvoor maar één uitkomst: bruin. Weet je wie ook bruine hemden droegen?

Koning Willy | 23-03-21 | 13:21

@Koning Willy | 23-03-21 | 13:21:
-
Eeeehhhhh... de verfrestenmenger?

bisbisbis | 23-03-21 | 14:10

een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Een boek met de ogen van toen vertalen met de woke oogkleppen van nu is een doodzonde! Schande! Driewerf schande!

RoemeenseStraathond | 23-03-21 | 12:43

In de tijd van Dante hadden ze nog geen sensitivity readers, daar wringt het natuurlijk. Serieus, dat die uitgever zich niet kapot schaamt.

Tashtego | 23-03-21 | 12:43

Toch slim, avondklok afschaffen bij de ramadan. Anders zijn de gevolgen niet te overzien, dan kunnen alle verloven worden ingetrokken. Trouwens, max 1 bezoeker mag ook wel uit de regels dan. Alhoewel ik denk dat precies niemand in Nederland zich daaraan houdt..

TheManiac | 23-03-21 | 12:43 | 1

Avondklok verzet wellicht naar 22 uur.
Toch alleen voor moslims neem ik aan.
De rest moet gewoon vanaf 21uur binnen blijven.
Wel zo handig,.
Kunnen ze op het huis letten als de moslims vrij rondlopen.

Kijkeensaan | 23-03-21 | 13:04

Wel pausen, geen mohammed. Werkelijk misselijkmakend die dubbele standaard. Gaat u schamen Myrthe. In uw hoofd zijn de Moslims tedere zieltjes die niet tegen een 14e eeuws boek opgewassen zijn. En voor een klein deel is dit inderdaad waar, zie Hebdo en dergelijken. Maar dit geweld wordt uiteraard niet expliciet genoemd, en in plaats daarvan wordt het 'niet willen kwetsen' argument afgestoft en op de gehele moslimgemeenschap toegepast. De christenen mag je wel kwetsen, dat zijn immers redelijke mensen die wel tegen een stootje kunnen.

coitus reservatus | 23-03-21 | 12:43

"Met onze reeks vertalingen willen we klassieken van de literatuur op een toegankelijke en prettige ­manier beschikbaar maken voor nieuwe, vooral jongere lezers. Het zou jammer zijn als die lezers door die passage op de tekst zouden ­afknappen."
Inderdaad, het zou bijzonder jammer zijn als dat gebeurde. En het is bijzonder jammer dat dit reeds gebeurt, overal om ons heen, dat jongeren 'afknappen' als er iets langskomt dat niet past in hun mens- en wereldbeeld.
Maar als jongeren 'afknappen', Myrthe, waarom is dat dan? Is dat omdat jullie slecht vertaald hebben, of is dat gewoon omdat de woorden die Dante heeft neergeschreven hen niet welgevallig zijn? Ik denk het laatste, Myrthe. Dit is helemaal geen vertaalprobleem, dit is een probleem dat veel fundamenteler is, en dat is de verhouding tussen kunst en moraal, tussen kunstuiting en morele regels. Jullie knielen, Myrthe, jullie buigen, Myrthe, jullie onderwerpen je aan de Wil van de Verhevene. Jullie zijn laf, Myrthe, kleinburgerlijk, angstig, kruiperig, slaafs. Het gaat helemaal niet om "nieuwe, vooral jongere lezers", nee, het gaat om lezers die een bepaald geloof aanhangen, het gaat om moslims. Jullie schijten in je broek, Myrthe, jullie zijn bang voor kritiek uit die hoek en passen de vertaling daarom aan, verkrachten een kunstwerk, gaan knippen en plakken, vernietigen, maken kapot.
Het is een grote schande, Myrthe. Jepretendeert uitgever te zijn maar je bent dat predikaat niet waard, je hoereert voor de Profeet (de Duivel hale hem), sprijdt je benen en laat hem over je heen gaan, laat hem jou, en daarmee het kunstwerk dat Dante schiep, verkrachten.
Lees dat boek van Houellebecq, Myrthe, in het Frans of in een goede vertaling en uitgegeven door een bonafide uitgeverij, en snap wat je doet. Je onderwerpt je, je laat je misbruiken en je lacht erbij.
Kunst ondergeschikt maken aan een volledig uitontwikkeld, rigide religieus systeem. Dat is terug naar de donkere middeleeuwen.

Schoorsteenveger | 23-03-21 | 12:41 | 6

@Schoorsteenveger
"kleinburgerlijk, angstig, kruiperig, slaafs"
Dat vat het inderdaad goed samen.

Basil Fawlty | 23-03-21 | 14:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat is dat toch, die "islamisering"?

Ride_On | 23-03-21 | 12:41

Ik vind dit onnodig kletsen van Myrthe Spiteri.

Mr_Natural | 23-03-21 | 12:39

Volgens mij heeft Mohammed er ook een beetje om gevraagd door in een kort rokje over straat te lopen.

Deflatiemonster | 23-03-21 | 12:38

Laten we de relativiteitstheorie van A. Einstein ook herschrijven. We noemen het de quran.

goedverstaander | 23-03-21 | 12:38 | 1

Of Darwin.

Mr.Crowley | 23-03-21 | 12:42

Elk geloof, maar vooral de Islam, is een grove belediging voor mij en schoffeert mijn waarden, normen en wereldbeeld. Maar ja, ik ga geen boeken censureren of gelovigen opblazen.

Risingson | 23-03-21 | 12:38

@Piet Karbiet | 23-03-21 | 12:51:
Het klinkt lekker, geeft een lekker gevoel, het past. Ik denk dat het niet dieper gaat.
In de zeventiger jaren, toen iedereen naar de Spaanse costa's toog waren namen als Bianca en Esmeralda in trek.

Schoorsteenveger | 23-03-21 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

Maar deugen dat die uitgeverij doet, niet normaal meer...

Wijze uit het Oosten | 23-03-21 | 12:37

Misschien kan Myrthe over een paar jaar een boek uitgeven over de helden van Charlie Hebdo, Bataclan, Brussel, World Trade Center ik bedoel genoeg materiaal.

dedwarsligger | 23-03-21 | 12:37

Bestaat nodig kwetsen ook? Zo ja, geef eens een voorbeeld.

Mr_Natural | 23-03-21 | 12:36 | 3

Groene olijven met pit moet je kwetsen voordat je ze inlegt.

goedverstaander | 23-03-21 | 12:39

Biefstuk kneuzen.

Is dit nog nieuws? | 23-03-21 | 12:41

Jij moet nodig eens ketsen.

Piet Karbiet | 23-03-21 | 12:42

Kan deze laffe gans voortaan met haar klamme handjes van de wereldliteratuur afblijven? Dank u wel.

Ad Hominem | 23-03-21 | 12:36 | 1

Laat ons hopen dat ze door geen enkele serieuze uitgeverij nog serieus genomen wordt. Een uitgever die daarmee in zee gaat schrap ik van mijn lijst.

Lt-Kol Kilgore | 23-03-21 | 13:32

Dit soort mutsen zijn er mede de oorzaak van dat de islamisering van het vrije westen langzaam stapje voor stapje plaatsvind. Zelfcensuur, geschiedvervalsing en nu dus ook op basis van een eigen deug-radar schrappen van passages in boeken. Enig historisch besef is bij de huidige generatie ver te zoeken tegenwoordig. Benieuwd wanneer het openbaar verbranden van muziek en boeken gaat beginnen in Nederland.

Ruikbaard | 23-03-21 | 12:36

Net die Myrthe Spiteri eens opgezocht. Jaar of 35, gestudeerd. Heeft zo iemand dan helemaal geen historisch besef? Of is zich bewust van effect van herschrijven van gescheidenis. Zich bewust van de totalitaire aard van wat ze doet. Het was onderdeel van totalitaire regimes in USSR, China, Duitsland, Cambodja.. Haar motivatie is hetzelfde die van Isis toen ze de eeuwenoude beelden in Nineveh vernielden.. Zou ze zou gespeend zijn van elk consistent denken? Je ziet het wel meer, in US binnen queer gemeenschap, zijn ze en masse bezig historisch figuren en hun werk een queer identiteit te geven.. ondertussen worden kinderen en teenagers van nu compleet gehersenspoeld en vinden dit waarschijnlijk helemaal ok...

feiten_en _cijfers | 23-03-21 | 12:36

Ik zou die islamieten graag onnodig willen kwetsen maar ik kan niks onnodigs bedenken.

isitsoornot | 23-03-21 | 12:35

Hoofddoekjes zijn nodeloos kwetsend.
Ook maar schrappen dan?

Hiram | 23-03-21 | 12:35

Man man, dus omdat een islam aanhanger er niet tegen kan dat zijn sprookjesfiguur een vernedering heeft ondergaan (6eeuwen geleden), moet dit geschrapt worden??
Geef ze meteen een paar rubberen tegels cadeau bij het boek en het nummer voor psychiatrische ondersteuning / praatgroepen.
Is de kruisiging van Jezus ook al geschrapt uit de bijbel?

boerk | 23-03-21 | 12:35

Wil je in Myrthe's hoofd eens een kijkje nemen? Roep daar dan heel hard "Hoe heet de burgemeester van Wezel!! .."

DenBeert | 23-03-21 | 12:35

Ach ach ach, je kunt die moslims ook niks kwalijk nemen. Er zit zo’n 600 jaar beschavingsontwikkeling tussen hen en het ‘moderne’ westen. Alleen degenen (veelal de blanke deugers) die de oren daar naar laten hangen die snappen niet waar ze mee bezig zijn en welke effecten hun acties heeft. Zouden meer stickers ergens ogen doen openen?

Leduc | 23-03-21 | 12:34 | 3

Heb sterk het gevoel dat dit bij de woke witmang vandaan komt. Mo, Rachid en Achmed van Fortnite leeftijd zitten niet te wachten op rijmende pizzamannetjes uit de middeleeuwen.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:37

Wel ogen definitief sluiten. Vooral van onschuldige mensen.

Kopieerapparaat | 23-03-21 | 12:37

Ze willen zich ook niet ontwikkelen.

Mr.Crowley | 23-03-21 | 12:41

Hoe dan ook, cynisch genoeg komt die hel steeds dichterbij.
Censuur of niet.

Mr.Crowley | 23-03-21 | 12:33

Hoe lang duurt het nog tot de codex opnieuw wordt ingevoerd, en we georganiseerde boekverbrandingen krijgen? Maanden? Een paar jaar? Vragen, vragen.

L.E. Raar | 23-03-21 | 12:31 | 1

Is al lang begonnen. In Amerika is Dr. Seuss zelfs al gecancelled (en de schrijver was nota bene een commie volgens mij).

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:35

De eerste stap in het volledig uitroeien van een bevolkingsgroep bestaat uit het verwijderen van referenties naar die bevolkingsgroep in kunst, literatuur en media.
Daarna verdwijnen ze gewoon..
Moslims zegt u? Nooit over gelezen.. wie zijn dat?

Epistulae_Morales | 23-03-21 | 12:31 | 2

Daar kom je snel achter als ze gequetst worden. Dan spuit het bloed zo weer rond. De verschrikking, dat is hun kracht.

Kopieerapparaat | 23-03-21 | 12:34

Op die manier bezien, begint het ausradieren.
Nu nog om niet te kwetsen en inclusief te zijn straks komt het goed uit. Die Chinezen waren zo gek nog niet, vindt men dan...

ratelaar | 23-03-21 | 12:46

Treurig gedoe.

van Oeffelen | 23-03-21 | 12:31

Bukken voor moslims.

Deksmaat | 23-03-21 | 12:30

Ik wacht wel op de film.

Gulliver | 23-03-21 | 12:30

Ik vroeg me al af waar al die Nederlandse dagbladen toch die betaalmuur vandaan haalden. U wilt Dante overigens lezen in het oorspronkelijke Oud Italiaans met een moderne "vertaling" ernaast. Je zult als relatief jong land toch maar kunnen bogen op zo'n prachtig cultureel erfgoed.

Hetkanverkeren | 23-03-21 | 12:29

De eerste 1 ster reviews zijn al uitgedeeld zo te zien in google reviews

Tronald_dump | 23-03-21 | 12:29

Het wordt tijd voor een nieuwe renaissance.

Glasgow Argus | 23-03-21 | 12:29 | 2

U krijgt een nieuwe inquisitie. Dit keer extra woke.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:30

Weer een laffe knielende uitgeefster.
Kwetsen hoort bij het leven.
Kwetsen is soms nodig om te overleven

laurentius | 23-03-21 | 12:29 | 3

Moslims mogen niet gekwetst worden. De rest wel.

Deksmaat | 23-03-21 | 12:32

@Deksmaat | 23-03-21 | 12:32: sterker nog: we worden geacht overal bang voor te zijn, behalve voor de moslim invasie.

Leduc | 23-03-21 | 12:36

@Deksmaat | 23-03-21 | 12:32: Moslims mag je heus wel kwetsen, maar dat is op eigen risico.
En een ongekwetste moslim vindt uiteindelijk toch wel iets om boos over te worden, desnoods zelfverzonnen en reageert daarop. En vergeet niet, het is nooit hun fout, want zij zijn perfecte volgers van de perfecte mens van de perfecte god. Dus ze *kunnen* niet eens wat fout doen. En als dat wel zo is, dan is dat opzet van ongelovigen.

Dezenaamhier | 23-03-21 | 12:51

Dank voor de tip!

bobsyouruncle | 23-03-21 | 12:31

Kunnne we die behaarde kutten op die schilserinen van oude meesters ook niet met een brillo-sponsje en een fles nagellakremover te lijf gaan? Kwetst mij ook zo ontzettend.

TmC | 23-03-21 | 12:29 | 1

Sowieso kunst. Vaak pijn aan mijn ogen dus nodeloos kwetsend.

Lorejas | 23-03-21 | 12:29

Winkels en bedrijven moeten dicht, maar moskeeën blijven open, iedereen moet zich aan de avondklok houden, maar met de Ramadan komt er waarschijnlijk een uitzondering voor moslims, en nu weer dit. Het lijkt wel een beschermde diersoort aan het worden, met al die voorkeursbehandelingen de hele tijd. Ik dacht dat we allemaal gelijk waren?

JackStick | 23-03-21 | 12:29

Dit is nou wat men noemt 'deugaandacht'.

Een totaal irrelevant persoon maakt een totaal irrelevant statement over een totaal irrelevant onderwerp om even wat Deugpunten te scoren.

Alles is gevoel en logica ontbreekt volledig, ofwel verheven op de moraalpaal der deugdelijkheden. Het Deugfascisme rolt door! Moet er nog een deugd-ethicus de nieuwe Denker des Vaderlands worden, of is dat reeds gebeurd?

Mensdier | 23-03-21 | 12:28

Zo wordt geschiedenis herschreven.

Mr.Crowley | 23-03-21 | 12:28

Vond Dante zichzelf een X of een Y? Zou ik graag willen weten voor ik aan zijn/haar/het/undefined werk begin.

Lorejas | 23-03-21 | 12:27

Ook wel weer typisch. Hoe meer vrouwen in de top hoe erger de vertrutting. We WiLlEn NiEt KwEtSeN. Wat een focking nietszeggend NON-argument. En ik heb nieuws voor Myrthe. Je hebt daarin GEFAALD, want jouw bekrompenheid doet mij pijn.
Is er een collectief spijtgevoel van de snoeiharde kritiek op de kerk en probeert men nu via de islam het een soort van goed te maken? Of denk je eigenlijk dat moslims te barbaars zijn om met kritiek om te gaan en te dom, zodat je ze maar een beetje ontziet? Of ben he gewoon bang, bang voor de toorn van de achterlijke inteelt die is geïmporteerd uit de ‘vreedzame’ islamitische wereld. Of heb je zelf nog nooit een boek gelezen en vind je het allleen insta-waardig on intellectueel over te komen?

ratelaar | 23-03-21 | 12:27

Dit is toch bizar?! Een 14de Eeuws stuk censureren om niet te kwetsen... Hoe dan?! Dit is toch gewoon kneiterharde censuur en zou toch helemaal geen officiële vertaling/uitgave mogen zijn 'omdat de uitgever/vertaler' niet onnodig wil kwetsen?! Waarom beginnen ze dan aan dit 14de eeuws stuk?!....

StijlloosRH | 23-03-21 | 12:26 | 1

Het is net zo achterlijk als het afplakken van borsten op schilderijen omdat anders het museum X rated wordt...

Epistulae_Morales | 23-03-21 | 12:28

Binnenkort nieuwe versie van de bijbel: zonder Joden om jongeren niet te kwetsen.

funkyd | 23-03-21 | 12:26 | 3

Volgens mij gaat de bijbel alleen maar over joden.
Hoelang nog, vraag ik me dan af.

Mr.Crowley | 23-03-21 | 12:29

De joden willen, om te beginnen, een waarschuwing op het NT.

Arachne | 23-03-21 | 23:14

@Mr.Crowley | 23-03-21 | 12:29: Fout. De bijbel gaat over het uitverkoren volk, het volk van Israël, hun God en de relatie en handelen tussen deze 2 partijen. De joden komen zijn een klein deel van dit volk. En hun God heeft een hoop met ze te stellen.

Arachne | 23-03-21 | 23:16

Het gezeik is blijkbaar al langer aan de gang:

"Two years ago, Gherush 92, a human rights organization that consults U.N. bodies on racism and discrimination stated that Dante's "The Divine Comedy" should be banned. "We do not advocate censorship or the burning of books, but we would like it acknowledged, clearly and unambiguously, "The Divine Comedy" contains racist, Islamophobic and anti-Semitic content. Art cannot be above criticism," said Valentina Sereni, the group's president."
www.dailysabah.com/feature/2014/02/27...

www.researchgate.net/publication/3287...

Abject | 23-03-21 | 12:26

Sylvana schuurt vaak de laatste pagina uit bijna elk boek omdat die meestal blank is. Zo is zij.

Patje | 23-03-21 | 12:26 | 3

Er uit schuren? Met een Black & Decker?

Lorejas | 23-03-21 | 12:29

Silly Syl Simons doet helemaal geen klap. Het zou haar ook niet interesseren. Ze kletst soms op de treurbuis na wat ze via het inteelt clubje bij de UvA/VU te horen krijgen. En telt haar stacks. Want ze kan geen rijke witte/jeaudse man meer krijgen voor de doekoe.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:29

Hypocriete troela:
- De feminist uithangen maar wel kruipen voor de patriarchale islam
- Met het vliegtuig op vakantie gaan, maar wel zemelen over dat mensen teveel CO2 uitstoten.
- Links lullen maar als de BTW van boeken omhoog gaat van 6% naar 9% gaat ze rechts gaat lopen brullen voor het eigen gewin.

Tronald_dump | 23-03-21 | 12:25 | 2

Dat vat de moderne muts aardig samen.

Garantiebewijs | 23-03-21 | 12:31

@Garantiebewijs | 23-03-21 | 12:31:
Inderdaad, wat mij ook opvalt aan dit soort mutsen, als ze kinderen hebben, moeten die opgroeien in een blanke bubbel. Het multiculti streven voor anderen hebben ze niet voor hun eigen kinderen. Die mogen alleen met blanken "witten" omgaan, gedomesticeerde anderskleurige "kinderen van expats en geadopteerden" daar gelaten.

Tronald_dump | 23-03-21 | 12:36

Dit land is ernstig stuk nu we ook al aan geschiedsvervalsing gaan doen. Een oude tekst bevalt niet? Ok dan passen we het aan.

Zuma | 23-03-21 | 12:25

De islam heeft een aparte status in het westen. It is known.

Phreack | 23-03-21 | 12:25 | 1

Het gaat niet zozeer alleen over de ieslaaaam. Ook andere stoute dingen over huidjes en inhoud van slipjes worden gecensureerd.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:28

Ik voorzie de Denker van Rodin binnenkort wel met een broek of nog beter een jurk aan

dedwarsligger | 23-03-21 | 12:25 | 1

Denken is Haram.

Glasgow Argus | 23-03-21 | 12:26

Dante's hel, maar dan leuk: Inferno door Jerry Pournelle en Larry Niven.

TheEgg | 23-03-21 | 12:24

Ja laten we alle negativiteit over Moslims uit de geschiedenis verwijderen, omdat we grote lafaards zijn en bang zijn voor opgefokte Moslims.

Maargoed, Nederlanders hebben gestemd voor meer Islamitische invloeden in Nederland, dus ze krijgen wat ze willen.

Greetjee | 23-03-21 | 12:23

Dat is een beste buiging. Schrikbarend, al sta ik er niet van te kijken.

Schepvogel | 23-03-21 | 12:23

"Wij willen niet onnodig kwetsen". Leugenaar! Wees dan eerlijk en zeg ; ik ben doodsbang dat ik straks niet meer veilig over straat kan lopen zonder dat de een of andere beledigde godsdienstwaanzinnige mij mijn strot doorsnijd. Dan ben je eerlijk. Nu ben je oneerlijk en probeer je er nog een sausje van politieke correctheid overheen te gieten, de ultieme zwakte

me163komet | 23-03-21 | 12:22

Aanpassen. Alles. Toegeven.
Fitna.
Onderwerping.

Is dit nog nieuws? | 23-03-21 | 12:21

Is er dan ook maar een moslim te vinden die dit onleesbare boekwerk tot zich gaat nemen? Nee toch?
Heel fijn jongens, alles in the scap-o-matic, totdat alleen die ellendige hard-coraan overblijft....

LeavingLaLaLand | 23-03-21 | 12:21 | 1

*Scrap-o-matic

LeavingLaLaLand | 23-03-21 | 12:22

Ziet er ook niet goed uit voor de volgende druk van Pinkeltje.

dirkdoorsnee | 23-03-21 | 12:21

En toch heb ik er wel een beetje begrip voor. Ik ben ook gelovig. Ik kan ontzettend woest worden op mensen die Petrus in de zeik nemen. Naar een ontmoeting met hem kijk ik uit. Die 72 hoeren in het hiernamaals zijn voor moslims, prima. Maar ik meld mij t.z.t. bij Petrus. Hij is de uitsmijter van (in mijn beleving) cafe de Hemel, met de oneindig lange bar, waar onbeperkt en zonder te betalen consumpties worden uitgegeven.
Als Petrus mij binnen laat, dan ben ik binnen.

Leptob | 23-03-21 | 12:20 | 2

Ga jij even bedrogen uitkomen

Capt. Iglo | 23-03-21 | 12:22

Haha!

TriangelJosti | 23-03-21 | 12:29

Zo zie je precies hoe al die bijbels, korans en andere religieuze boeken sinds de uitgave van de wiegedruk herschreven, (verkeerd)vertaald, weer herschreven, gecorrigeerd, herschreven, hervertaald, terugvertaald, anders uitgelegd, herschreven en weer vertaald zijn tot de huidige versies die ook weer vertaald, herschreven... enz. worden. Papier is het enige wat er misschien van het origineel over is.

pa_niek | 23-03-21 | 12:20 | 2

de koran is niet herschreven

Is dit nog nieuws? | 23-03-21 | 12:22

@Is dit nog nieuws? | 23-03-21 | 12:22: Jawel, maar dat was in het begin. Toen ze eenmaal duidelijk hadden wat ze echt wilden hebben is er een passage in gekomen dat elke aanpassing een doodzonde is door afvallige duivels. Daarom zijn er varianten van de koran en wordt daar ook vrolijk om gevochten (verkeerde kleur allah enzo).
Eigenlijk is dit ook gewoon een vorm van newspeak.

Dezenaamhier | 23-03-21 | 12:47

Jaaa, want Mo, Rachid en Driss gaan echt Dante lezen nu. Van welke planeet komt dat mens?

Zwiebelsuppe | 23-03-21 | 12:19 | 4

Als ze klaar zijn met het bekijken van de filmpjes van IS.

Piet Karbiet | 23-03-21 | 12:28

Mo , Rachid en Driss hadden de Duivelsverzen ook niet gelezen maar kregen er wel het schuim van op de lippen.

ginosino | 23-03-21 | 12:31
▼ 1 antwoord verborgen

― Winston Churchill, The River War :

“How dreadful are the curses which Mohammedanism lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy. The effects are apparent in many countries. Improvident habits, slovenly systems of agriculture, sluggish methods of commerce, and insecurity of property exist wherever the followers of the Prophet rule or live. A degraded sensualism deprives this life of its grace and refinement; the next of its dignity and sanctity. The fact that in Mohammedan law every woman must belong to some man as his absolute property – either as a child, a wife, or a concubine – must delay the final extinction of slavery until the faith of Islam has ceased to be a great power among men. Thousands become the brave and loyal soldiers of the faith: all know how to die but the influence of the religion paralyses the social development of those who follow it. No stronger retrograde force exists in the world. Far from being moribund, Mohammedanism is a militant and proselytizing faith. It has already spread throughout Central Africa, raising fearless warriors at every step; and were it not that Christianity is sheltered in the strong arms of science, the science against which it had vainly struggled, the civilisation of modern Europe might fall, as fell the civilisation of ancient Rome.”

Zo. Ik heb gedaan.

Thoth | 23-03-21 | 12:19 | 2

Winston Churchill is afgelopen zomer al gecancelled.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:20

Ik vond Sharleen Spiteri vroeger nog wel leuk...

Nuchternederland | 23-03-21 | 12:19

Jajaa, "goed bedoeld" fascisme is gestaag in opmars.
Bah.

hotmint | 23-03-21 | 12:19

Is de passage met de ezel al geschrapt uit het werk van Gerard Reve? Oh, wacht, verkeerde religie.

uninvited guest | 23-03-21 | 12:19 | 1

U haalt me de woorden uit de mond.

ginosino | 23-03-21 | 12:32

Mooi, nu ook een allah en mohammed vrije koran.

Dezenaamhier | 23-03-21 | 12:19

Dan de Koran ook herschrijven, veel teveel kwetsende teksten in dat boek.

Abject | 23-03-21 | 12:18 | 1

Als je de hadith zou censureren dan zou het eruit komen te zien als een dossier uit de toeslagenaffaire. Een grote zwarte vlek.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:20

Er komt werkelijk geen eind aan deze stompzinnigheid.

Barend Braakbal | 23-03-21 | 12:17

Het is toch ongelofelijk dat er hier eeuwen mensen hebben gestreden voor rechten en vrijheden (zoals Vvmu, vrouwenrechten etc.) en in plaats van die te verdedigen we die nu steeds verder inleveren om allerhande groepen tevreden te houden.

Capt. Iglo | 23-03-21 | 12:17

Waarom schrappen? Waarom niet herschrijven? Iedereen weet toch dat Mohammed een hele wijze, lieve en grappige man was?

Poesmobiel | 23-03-21 | 12:17 | 5

@Poesmobiel | 23-03-21 | 12:26: Nee, zo leer ik iedere dag hier weer belangrijke dingen over de islam. Dat is handig voor later.

Nuchternederland | 23-03-21 | 12:28

@Nuchternederland | 23-03-21 | 12:20:

Trouwen met een 6 jarig meisje,
maar besluiten om haar pas op 9 jaar te verkrachten,
toch een passage die bij veel mensen te onbekend is,
net zo onbekend als dat stukje proza van Dante waar mootje
zn flikker in tweeën gesneden wordt!
Ach de 13e eeuw, geen hygiënische verantwoordelijkheid, kruistochten, de inquisitie en zwarte builenpest! Het gouden eeuw van de intellectuele ontwikkeling?

TijdelijkOptimist | 23-03-21 | 12:33

@Nuchternederland | 23-03-21 | 12:28: Vreselijk ja. Maar: in discussies of debatten sta je met je kennis wel heel, heel sterk. En heel soms gebeurt er een wonder. Bijvoorbeeld met Maajid Nawaz, na het debat 'Is Islam a religion of peace'.

Poesmobiel | 23-03-21 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Hitlers dagboek samengevat.
Het is lekker weer. Zin om te schilderen. Eigenlijk zou iedereen een auto moeten hebben. Zag een lekker wijf bij de bakker. Eva, heet haar naam.

RickTheDick | 23-03-21 | 12:17 | 4

U vergeet dat hij Eva bij de bakker zag toen hij een ommetje maakte met zijn geliefde hond Blondi.

Patje | 23-03-21 | 12:20

@Capt. Iglo | 23-03-21 | 12:21:
Mijn excuses u heeft gelijk.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:23
▼ 1 antwoord verborgen

1 gezinslid: "We eten geen vlees meer"
De rest van het gezin: "Daar doen we niet aan mee"
1 gezinslid: "Jawel hoor, ik doe de boodschappen voortaan"

Patje | 23-03-21 | 12:16

... en hoeveel jugend weet ubehaupt van Dante af, laat staan jugend van mohammedaanse persuasie?

Die weten wel wat Cardi B's WAP is en wat de laatste Fortnite skin is heur. Maar geen vage boekjes in dichtvorm ergens uit het jaar prik van een zwaar trippende pizzamannetje.

Dit is gewoon ordinaire censuur. Door culturele marxisten, waarbij een uitgever onder druk is gezet of door een soepsidieclubje of door een anonieme huilstruikje op open riool twatter.

ps als je echt wil triggeren, linken naar Dolfie's mijn strijd. Kunt het gewoon kopen op Amazon.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:16 | 3

Er is altijd wel een gesjeesde Imam die dit dan onder het voetlicht brengt.

horsteknots | 23-03-21 | 12:19

@horsteknots | 23-03-21 | 12:19:
Ik denk niet dat er heel veel imams op de hoogte zijn van 13e eeuwse Italiaanse literatuur. Daar moeten ze op gewezen worden.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:26

Myrthe Spiteri is dus een onbetrouwbare vertaler en de producten van haar uitgeverij daarmee eveneens. Waarschijnlijk op de opleiding het vak 'constructieve journalistiek' gevolgd.
Feit, fictie en emotie broddelen tot een 'inclusief en gewenst' eindproduct. Sapperloot wat een aanfluiting.

Not_again | 23-03-21 | 12:15

Geef m dan gewoon niet uit als uitgever.

sjef-van-iekel | 23-03-21 | 12:14 | 1

Censureer gewoon niet als uitgever.

Graaf_van_Hogendorp | 23-03-21 | 12:17

Maar is het lijdend voorwerp nog wel een pedo of is dat ook aangepast?

De Pilsvogel | 23-03-21 | 12:14

Ik stel voor dat ze als volgende project een aangepaste versie van de koran uitbrengen. Ik vind het een buitengewoon kwetsend boek voor niet- moslims.

puszuiger | 23-03-21 | 12:12 | 1

Vriendelijk verzoek: denk eens na over de term 'niet-moslims'.

Poesmobiel | 23-03-21 | 12:19

Voor dit soort uitgevers had Dante een apart plekje in de hel bedacht, maar die passage is al een tijdje geleden geschrapt door een gekwetste uitgever.

Kapitein Sjaak Mus | 23-03-21 | 12:12 | 1

Hij is leuk.

Piet Karbiet | 23-03-21 | 12:25

Je moet dat boek lezen in de context van die tijd, en de schrijver van De Goddelijke Comedy maakte iedereen zwart waar hij een hekel aan had.
Deze gast (Knowing Better) die zijn eigen YouTube kanaal heeft legt het hele verhaal in een half uur uit. Voor als je geen zijn hebt om de Wikipedia te lezen. youtu.be/U4LSnc1DPr8

Osdorpertje | 23-03-21 | 12:12 | 1

Nee, sukkel. Waarom denkt u dat Goddelijke Komedie heet?
Lees het boek en zie wat de straf is voor zij die kinderen (ook jongens) seksueel misbruiken.

Arachne | 23-03-21 | 23:09

Als onnodig kwetsbare teksten geschrapt moeten worden, dan kan de koran ook wel een kleine update gebruiken. Of geldt dat dan weer niet?

JohnLocke | 23-03-21 | 12:11 | 1

Nee.

Wijze uit het Oosten | 23-03-21 | 12:52

Ze hadden hem ook een andere naam kunnen geven Abou de kinderverkrachter of zoiets met Asterix zodat we weten dat er een verwijzing is in de verklarende woordenlijst

Habe das Gewust | 23-03-21 | 12:11 | 1

Soort van newspeak?

Is dit nog nieuws? | 23-03-21 | 12:30

En dan de christenen, al die martelingen die Jesus ondergaat.
Het Nieuwe Testament moet ook opnieuw vertaald worden.

de honden blaffen... | 23-03-21 | 12:11 | 3

Een Jood! Repeat: Een Jood die door blanken wordt gemarteld en aan het kruis genageld!
OMG!!!
Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld!
Censuur!

Aristotalloss | 23-03-21 | 12:29

Kunnen we de snowflakes niet verdwijnen? Ze kwetsen mij enorm.

Tronald_dump | 23-03-21 | 12:11

"Islamisering, zo ziet dat eruit"

JohnLocke | 23-03-21 | 12:10

Dus dit is progressiviteit?

Veepert | 23-03-21 | 12:10 | 2

Nee, het tegenovergestelde.

Zwizalletju | 23-03-21 | 12:14

Moet ik dan nu "ha gelukkig" of "heh jammer" denken?

Veepert | 23-03-21 | 12:27

Als die nieuwe jonge lezers door die passage afknappen, dan ligt dat aan die lezers, niet aan het werk. Het enige dat jammer is, is dat we blijkbaar inmiddels ook al met de zwarte deuglak door de klassiekers heen gaan.

En verder: "Onnodig kwetsen". Als je daarom al zo ver gaat om een vertaling te censureren, waar ligt dan de grens? Wat is dan "nodig kwetsen"? Volgens mij het volgende: de mohammedanen (en de christenen, de joden, de hindoes en de shinto's) voortdurend te "kwetsen", zodat ze een beetje weerstand opbouwen tegen dingen die ze misschien vervelend vinden, en leren dat ze dat niet zomaar hoeven te pikken, maar dat ze daar wel op een normale manier op hebben te reageren. En gelukkig zit dat met veel gelovigen in ons land wel goed.

"Nodig kwetsen": op de langste tenen gaan we het hardst trappen. Zo bouw je wat eelt op.

Muxje | 23-03-21 | 12:10

We kunnen ook afspreken dat woke links zijn eigen maatschappij start met hun eigen boeken, cultuur, normen en waarden en aangepaste geschiedenis zonder dat ze de huidige maatschappij voor anders denkende mensen afbreken. Wat een verrotte arrogantie is het om jouw richting dat de maatschappij moet opgaan door te drukken bij iedereen. Ze zijn verdomme een minderheid, daar zullen ze vast op geilen, maar ze zien het niet eens.

Patje | 23-03-21 | 12:10 | 5

@Bataafje | 23-03-21 | 12:26: Ze hebben het wel altijd over die joden enzo maar die Duitsers, dat waren ook geen lieverdjes hoor!

Bakkeleures | 23-03-21 | 12:49

Ik zou graag emigreergeld hebben dan val ik niemand op links meer lastig . Capetown here I come !

Koning BongoBongo | 23-03-21 | 12:51

@Patje
Dat zou mooi zijn ware het niet dat links hun overtuigingen als enige juiste ziet en die dan ook hysterisch schreeuwend vaak zonder enige steekhoudende argumenten op andersenkenden willen duwen. Vreselijk irritante lui die zgn volksverheffers.

Basil Fawlty | 23-03-21 | 13:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit is toch niet normaal meer, Dat gedicht is 700 jaar oud! Ik vrees het ergste voor de toekomst. Gaan we schilderijen nu ook oververven?

feiten_en _cijfers | 23-03-21 | 12:10 | 3

Ja, maar we weten nog niet met welke kleur.

Veepert | 23-03-21 | 12:11

@Veepert | 23-03-21 | 12:11:

Heb me laten vertellen dat wit niet meer mag
maar dat zwart nu heel erg "in" is.

TijdelijkOptimist | 23-03-21 | 12:14

Bij de belastingdienst is het zwart toch juist wit geworden?
Verwarrend allemaal....

Veepert | 23-03-21 | 12:23

Ze LACHEN ons keihard uit... Steeds vaker.

Verderkijkert | 23-03-21 | 12:09

Soort van beeldenstorm, maar dan anders. Toegegeven dat ik me de laatste tijd ook wel erger aan Mohammed.

Tishetnetnie | 23-03-21 | 12:09

Heerlijk om de zaken niet bij de juiste naam te willen noemen.
Lafheid, door schijnheiligheid vermomd als respect.
Wat een fijn inlevingsvermogen van zo'n uitgeverij om zo zorgvuldig rekening te houden met de gevoeligheden van een partij die over de hele wereld bekend staat om zijn primitiviteit, zijn aanslagen en zijn wreedheden. Lomp van die Dante dat hij dat niet meteen al heeft ingezien, maar gelukkig zijn de vertalers wijzer!

JvanDeventer | 23-03-21 | 12:09 | 1

Lafheid vermomd als hoffelijkheid, aldus Hiddema over de politie-iftar.

Piet Karbiet | 23-03-21 | 12:24

De Nachtwacht wordt binnenkort overgeschilderd.

de honden blaffen... | 23-03-21 | 12:09 | 5

Tuurlijk. De wapens worden weggeretoucheerd, enkele gezichten krijgen een kleurtje. En hier en daar komt er een rokje ipv een broek.

DenBeert | 23-03-21 | 12:24

@DenBeert | 23-03-21 | 12:24: En er komen evenveel werken van mannen als vrouwen te hangen. Dan wordt het leeg in het Rijks, dan kunnen ze in de vrijgekomen vleugels asielzoekers opvangen. Kunnen die meteen zien hoe gek dit land is geworden (en er handig gebruik van maken).

Bakkeleures | 23-03-21 | 12:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Geschiedvervalsers en boekverbranders, en dat noemt zich een uitgeverij. En ja , 17 jaar geleden al weer dat Theo werd afgeslacht door een aanhanger van Mohammed.

Zwizalletju | 23-03-21 | 12:07

Vroeg of laat gaat die bom toch een keer barsten,
zoals een oud Hollandsche spreekwoord verteld.

TijdelijkOptimist | 23-03-21 | 12:07

Mooi he. De Winston Smith uitgeverij is een realiteit geworden. Maar ja, als je mensen die Myrthe Spiteri heten aanneemt, dan kun je ook weinig anders verwachten.

Graaisnaaiert | 23-03-21 | 12:07

Dante had 700 jaar geleden een betere kijk op de zaak dan nu tal van politici.

goedverstaander | 23-03-21 | 12:06

Een grote schande om een Italiaans meesterwerk zo te verkrachten. Waardeloze figuren!

ginosino | 23-03-21 | 12:06

De vertaling is gemaakt door iemand die niet heeft geleefd ten tijde van het schrijven van het boek. Dat kan gewoonweg niet. Lies Lavrijsen is een vrouw. Dat terwijl Dante een man was. Onbegrijpelijk dat ze dan dat boek kan vertalen.
In het boek worden meer historische figuren genoemd. Het doet pijn om te zien dat ze die namen wel genoemd heeft. Ze kwetst daar onnodig mee.

El Rico Grande | 23-03-21 | 12:05 | 1

De dames van Blossombooks zijn nogal selectief in het met hun tijd meegaan.
Overigens verrukkelijk veel engelse terminologie op hun website.
(En Maureen; ook verrukkelijk).

DenBeert | 23-03-21 | 12:21

Nou dan weet ik nog wel een boek waar wat kwetsende en schokkende passages uit geschrapt kunnen worden....

Lorejas | 23-03-21 | 12:05 | 1

Nee jij snapt het niet. Gelovigen hebben het monopolie op gekwetst zijn en de meest agressieve stromingen hebben daar bovenop een preferente positie. Die zijn namelijk áltijd gekwetst.
Het gemakkelijkste en tegelijk verstandigste zou zijn om religie in z'n geheel uit te bannen. Het levert namelijk alleen ellende op zoals onderdrukking en segregatie en het houdt mensen dom. Het beperkt mensen in hun vrijheid om kritisch en creatief te denken door zulke mensen in kaders te dwingen.

Bakkeleures | 23-03-21 | 12:15

Dit noem je dus Snowflake generatie.

SinisterNL | 23-03-21 | 12:03 | 5

Vertaalster is geboren in 1978 oid dus een millennial.

Basil Fawlty | 23-03-21 | 12:55

@Basil Fawlty | 23-03-21 | 12:55: u heeft geen benul van de feitelijke jaargangen?

MaarFeitelijk | 23-03-21 | 13:18
▼ 2 antwoorden verborgen

En door met woke links

Fedde71 | 23-03-21 | 12:02

"‘We wilden niet onnodig kwetsen“
Vertaal het dan niet muts!

Rico Tampeloerus | 23-03-21 | 12:02 | 7

@honde | 23-03-21 | 12:06: Rechtse sneeuwvlokjes kwetsen is geen probleem, dacht ik. Misschien heb ik het mis, maar volgens mij is Theo Maassens grap over Voledamse PVV-stemmers nooit geschrapt.

Gelukkig maar.

Rest In Privacy | 23-03-21 | 13:54

@Basil Fawlty | 23-03-21 | 12:51:
Door Vlamingen gemaakte vertalingen, zijn meestal niet prettig leesbaar voor ons NL, vooral omdat ze de woordvolgorde van Romaanse talen kopiëren. De verkoop is dus bij voorbaat al mislukt.

CiTy3 | 23-03-21 | 13:55

@CiTy3 | 23-03-21 | 13:55:
Geinig, wist ik niet. Ik heb dan ook lang geleden een Engelse vertaling gelezen en moet eerlijk erkennen dat ik mij weinig kan herinneren van de inhoud, Ik was waarschijnlijk te jong om het goed te begrijpen.

Basil Fawlty | 23-03-21 | 14:29
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos