Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ad Verbrugge reageert op CENSUUR door NRC

Stukken interview geschrapt want 'niet wetenschappelijk onderbouwd'

In een jaar tijd zijn alle media viroloog geworden, dankzij het RIVM van Jaap en zijn Mensen, dankzij tienduizend glazen rode wijn van Ab Osterhaus in Op1 en dankzij de onontkoombare Dokter Diederik en zijn ziekelijke mediageilheid. Dus alle media weten nu wanneer iets wel of niet wetenschappelijk is, en bovenstaande citaat in een interview van het bekende medische dagblad NRC met de filosoof Ad Verbrugge is van de website geschrapt. Onder het interview ‘Onze angst voor het virus geeft de staat te veel ruimte’ staat nu een disclaimer: "Correctie (1-3-2021): Aanvankelijk werd een langere versie van dit interview gepubliceerd. Enkele passages zijn geschrapt omdat de wetenschappelijke onderbouwing ervan ontbrak." Dat gaat dus om bovenstaand citaat. Lijkt ons geen schokkende mening maar hee, wij zijn dan ook geen wetenschappers in de redactieraad op het Rokin.

Verbrugge ('Een soort Café Weltschmerz maar dan met het licht aan', mompelt hier een statisticus op de redactie) reageert boos op zijn LinkedIn en of hij nou wel of geen diepgeworteld wetenschappelijk gelijk heeft, wij triggeren toch wel hard op het citaat over zijn "grote zorg met betrekking tot de rol van de media – zeker ook waar het gaat om de berichtgeving rond COVID-19", want het is echt wel waar dat de meeste media al een jaar lang als verkeerd ja-knikkende amateurviroloogjes achter Jaap & Zijn Mensen aan blijven hobbelen. Zelfs als blijkt dat hun modellen onze winkels & terrassen te lang gesloten & verboten houden omdat ze Britse Varianten ten onrechte opblazen tot bangmaakproporties, blijf je voor kritisch debat aangewezen op Willem Engel Maurice de Hond. Oftewel: bedankt voor het sneltesten van onze onderbuik, NRC. We blijken nog steeds kerngezond.

Social

Over China, OMT & Avondklok

dit is gelukkig wel bewaard gebleden

'Rechtsstaat ondermijnd door technocratische bestuurscultuur'

Reaguursels

Inloggen

Dus Ad heeft geen enkel probleem dat zijn aanpak tot enkele duizenden extra doden leidt, maar het mss wel of niet bestaan van bijwerkingen is voor hem een groot probleem. En dan de overheid durven beschuldigen van angstzaaien. Waarom krijgen dit soort mensen uberhaupt een podium?

TheGreatGrumbler | 04-03-21 | 10:54 | 10

@TheGreatGrumbler | 04-03-21 | 15:23: Het punt is dat zodra er eventuele dodenaantallen worden genoemd iedereen in een kramp schiet, en daardoor de discussie over de verloren levensjaren van de mensen die lijden onder de maatregelen - en dat zijn er veel, denk aan het aantal faillisementen - niet gevoerd mag worden.

grietmetgroenefiets | 04-03-21 | 16:48

Dag Griet, ik krijg toch sterk de indruk dat dat exact de discussie is die overal gevoerd wordt. En in die discussie heb ik moeite om te moeten luisteren naar de ideeen van mensen die geen probleem zien met duizenden extra doden en vervolgens andere mensen gaat aanspreken op hun "sterk moraliserende toon". Dan heb je ze gewoon niet allemaal op een rijtje.

TheGreatGrumbler | 04-03-21 | 17:28

@TheGreatGrumbler | 04-03-21 | 17:28: Het is helemaal niet bewezen dat het beëindigen van de avondklok tot duizenden extra doden leidt, zelfs het OMT heeft aangegeven dat ze niet weten wat het effect ervan zal zijn, en ook dat ze het niet kunnen meten. Het is helemaal niet bewezen dat het openen van terrassen tot duizenden extra doden leidt, je zou zelfs argumenten kunnen aandragen dat daardoor drommen mensen gereguleerd verspreid kunnen worden. Die 'duizenden doden' lijkt zo langzamerhand meer op een truc om de tegenstander de mond te snoeren. Zeer effectief, zo blijkt ook nu weer.

grietmetgroenefiets | 04-03-21 | 17:46
▼ 7 antwoorden verborgen

Dus je mag niet constateren dat die vaccins veel sneller goedgekeurd zijn dan te doen gebruikelijk? Dat zijn feiten, harde, heldere, niet te ontkennen feiten.
Dus je mag niet zeggen dat achteraf, als we wel de tijd hebben, zal moeten blijken of die haast mogelijk een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van de geleverde producten, met name de eventuele bijwerkingen? Dat is logica, glasheldere, voor iedereen te volgen logica,
Verbrugge poneert hier helemaal geen stellingen, en hoeft dus ook niks te onderbouwen. Hij hangt geen wappie-theorie op, beschuldigt niemand, poneert geen waarheid, doet niks wat laakbaar is en toch worden zijn woorden weggegumd.
Verontrustend, diep verontrustend. Je mag dus, als het om bepaalde onderwerpen gaat, geen kritische houding meer hebben. Kritiek hebben op een wetenschappelijke positie mag dan enkel als je met keihard wetenschappelijk bewijs komt dat die positie niet houdbaar is, en anders moet je je mond houden.
Verbrugge stelt zich hier niet op als wetenschapper in een wetenschappelijk debat, maar gewoon als kritisch burger ten aanzien van de snelle goedkeuring van de diverse vaccins. Hij doet geen uitspraken over de deugdelijkheid van de vaccisn, van de deugdelijkheid van de uitgevoerde tests, en zelfs niet over de gevolgde procedures, hij stelt enkel wat simpele vragen omtrent het tempo waarin de vaccins beschikbaar zijn gekomen. De wetenschap zelf, niet Ad Verbrugge, zal daar op termijn een antwoord op moeten geven, en dat weet Ad Verbrugge donders goed. Maar degenen die hem de mond willen snoeren doen net alsof hij op de stoel van die wetenschappers wil gaan zitten, zoals die dansleraar dat bijvoorbeeld doet.
Ad, ik snap volkomen dat je verbolgen bent. Het is jouw vak, kritisch zijn.

Schoorsteenveger | 04-03-21 | 10:33 | 3

Het is mogelijk om met extra mankracht en power de vaccins eerder te beoordelen en te testen. Verder allemaal geen groot verhaal.

van Oeffelen | 04-03-21 | 10:58

@van Oeffelen | 04-03-21 | 10:58:
Tuurlijk niet. Alles is mogelijk. Maar je mag kritisch staan tegenover de gang van zaken zonder de wappie uit te hangen of vliegen af te vangen. Ad doet niet meer dan dat, een gezond kritische houding hebben.

Schoorsteenveger | 04-03-21 | 11:24

Zolang de NRC het onderzoek van Jan van der Beek cs verzwijgt,
heeft ze zichzelf officieel gediskwlificeerd,
Hiermee bewijst de NRC dat ze inderdaad bepaald nieuws achterhoudt. Puur en alleen omdat de inhoud van dat nieuws haar niet bevalt.

Propaganda-media. Iets anders kun jer er niet van maken.

michelpen | 04-03-21 | 10:29

Waar kan ik zo'n achtergrond met een stoffige boekenkast downloaden? Iedere wetenschapper lijkt er zo een te hebben voor zijn Zoomprofiel.

Professor Superhirn | 04-03-21 | 09:48 | 1

De oude media houdt van de lockdown, omdat ze nu eindelijk weer lezers en kijkers hebben. Weliswaar vanwege een gebrek aan alternatieven, maar dat terzijde. Daarom moeten critici gemuilkorfd worden, anders verliezen ze mogelijk hun avondklok privileges en nieuw verkregen abonnees.

deugallergie | 04-03-21 | 09:08 | 1

Pffffrrrt... tuurlijk joh / facepalm. Alsof dodeboom mediaas in enen een gigagroei aan betalend leesvolk doormaken.

Grijskijkert | 04-03-21 | 12:25
-weggejorist-
HillemWollander | 04-03-21 | 08:47 | 2

En dat, terwijl ene Victor Orban verweten wordt de 'rechtsstaat' te ondermijnen. In Nederland leggen ze zichzelf vrijwillig censuur op en helpen zo mee de 'rechtsstaat' om zeep te helpen voorzover de overheid /fiscus dat al niet gedaan heeft. De weinige echt kritische media worden voortdurend in de populistische nepnieuws categorie geduwd, net als de weinige echt kritische politici. En daarom hoop ik van harte dat fvd toch nog veel zetels zal vergaren, nadat deze partij net als de lpf destijds vakkundig gesloopt is door de aanhangers van de 'rechtsstaat', de 'kritische' journalisten in de hoofdrol.

SlimmeBelg | 04-03-21 | 08:16 | 3

Orban is geen premier voor alle Hongaren.

van Oeffelen | 04-03-21 | 09:08

Je vergeet gemakshalve even dat het optreden in woord en dat van Tjèrrie mede voor de afbraak heeft gezorgd. Daar waar een bruine walm niet via de ramen van de partij wordt weggeventileerd, verliest die partij (en diens leider) toch redelijk wat aan geloofwaardigheid. Ronduit jammer vinnik dat, mijn stem gaat nu naar een andere partij ter rechterzijde.

Grijskijkert | 04-03-21 | 12:32

@van Oeffelen | 04-03-21 | 09:08: dat is Rutte ook niet, hoor. Bewijs: het vooraf bij voorbaat uitsluiten van bepaalde partijen.

Spie | 04-03-21 | 12:55

De debunk van het artikel in NRC vond ik overtuigend. Is daar alweer een counter-debunk van?

Zuurteregelaar | 04-03-21 | 08:02 | 1

Nee, stilzwijgen en censureren. Business as usual.

hetmoetdanmaar | 04-03-21 | 12:55

We kunnen ook de totale IC terugbrengen naar 500, dan leef je constant in een alarmfase. Maar opschroeven met 500 kan ook en dan ziet alles er weer veel beter uit.

Zoelense Hobbyboer | 04-03-21 | 07:41 | 2

Het is iedere winter prijs met beddentekort ivm luchtweginfecties. De kindertjes met het RS-virus bevolken de kinderafdeling in de weken rond oud en nieuw en de ouderen komen met influenza. Nu is het dan covid19 geworden. En je weet: verhoog het aantal bedden en ze liggen vol. Dat maakt het lastiger het goede/benodigde aantal te bepalen. Hangt ook vd cultuur af. Duitsers snappen niet dat je hier zo snel ontslagen wordt uit het ziekenhuis, wij snappen hun gelanterfant na een opname niet.

Nichtsneues | 04-03-21 | 08:21

Soort van Duitsland? voldoende ic"s en geen problemen.

twents neuqkevertje | 04-03-21 | 08:37
-weggejorist-
DokterNo | 04-03-21 | 04:07

Je mag geen mening over virussen en vaccinatie hebben als je geen viroloog bent?
Dan straks ook volgend scenario in dit theater:
Je mag geen mening over eten hebben als je geen kok bent.

Feit is dat je bij vaccinatie papiertjes gaat tekenen waarin staat:
"Ik geef ook toestemming aan de behandelend arts voor het doorgeven van mijn vaccinatiegegevens aan het RIVM
ten behoeve van de veiligheidsbewaking, de bestrijding van de epidemie en voor het onderzoek naar de werkzaamheid van het
vaccin."

En waarom zou je toestemming moeten verlenen voor onderzoek na werkzaamheid van een vaccin. Anybody?

MistaRazista | 04-03-21 | 00:50 | 5

Tuurlijk mag je een mening hebben.
Ik ben inmiddels al een wappie, een racist, een fascist, een klimaatontkenner, een antisemiet, homofoob, enz enz. Heb ik zelf trouwens nooit geweten hoor.

zoalsikhetzeg | 04-03-21 | 07:41

@twents neuqkevertje | 04-03-21 | 01:22: Precies, ga dat es testen: klim op de Erasmus brug en val met je hoofd naar beneden op de brug. Mijn mening als wetenschapper: er is een extreem kleine kans dat er nog een PCR test uit je bakkes, gestandaardiseerd, kan worden gehaald. Er is al dan een gerede kans dat je positief gestest zou kunnen worden. Er is succesievelijk een grote kans dat je meegaat in de statistieken van coronadoden.
't Is maar een mening.

nobodiesunmighty | 04-03-21 | 07:57

Je mag wel een mening hebben en over smaak valt niet te twisten, maar waarschijnlijk kijken ze in De Librije raar op als om de Maggi of de ketchup vraagt.

quigg | 04-03-21 | 08:13
▼ 2 antwoorden verborgen

na jah, een filosoof is ook geen viroloog. Hij heeft nog nooit een vaccin in elkaar gezet maar weet er alles van. Zoals de Bestuurskundige alles weet van vliegtuigbouw. Laat het over aan de experts, Adje eigenwijs.

deBoel | 03-03-21 | 23:27 | 5

Ook elke arts is nog geen viroloog.

twents neuqkevertje | 04-03-21 | 00:45

status is niet (meer zo) van belang. zelfkritiek op je vermogen om adequaat de oorspronkelijke bronnen te vinden en deze op de juiste manier kunnen inschatten is van belang. Dat zijn er maar weinig die dat goed kunnen; het is daarnaast een hels karwei om iedere oorspronkelijke bron te scoren op kwaliteit. De Cochrane Library is het instituut waar dit gebeurt.
Velen kunnen het niet. Ik ook niet (denk ik). Of Ad het kan, weet ik niet.

nobodiesunmighty | 04-03-21 | 08:24

Ja, het handelen van de politici de afgelopen decennia is ook een echt overtuigend bewijs dat we de politiek met een gerust hart aan de politici over kunnen laten...

Spie | 04-03-21 | 12:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Verbrugge hanteert een veel hogere wetenschappelijke norm dan het NRC. Het is een gotspe dat ze dat 'geen wetenschappelijk bewijs' durven te noemen. Het is juist het ontbreken van het wetenschappelijke bewijs voor de Coronamaatregelen dat het NRC compleet negeert.

van heinde en verre | 03-03-21 | 23:25 | 1

Hoogmoed en domheid, zouden dat vaste karaktertrekken van een journalist zijn? zo ja, zie ik die bij Tom S. niet.

nobodiesunmighty | 04-03-21 | 07:59

Bij npo1 / op1 wordt de grote bangmakerij weer in het zadel geholpen... het “meedogenloze” virus ...
Wel ja! Iedereen wordt ziek ...

Analia von Solmsch | 03-03-21 | 22:45 | 5

@adam76 | 03-03-21 | 22:50: gemiddelde verblijfsduur in een verpleeghuis is 9 maanden, we zitten nu 12 maanden met een cipierskabinet. De helft van de bewoners is dus al overleden zonder Corona, maar wel in eenzaamheid.

Analia von Solmsch | 03-03-21 | 23:03

de Timbuktoe variant is nog veel ergerder!

Sjiek | 04-03-21 | 00:04

Ze zouden eens moeten weten hoeveel mini-beestjes op en in hunnie lichaam rondlopen, plakken, enz. Die gaan freaken!

nobodiesunmighty | 04-03-21 | 08:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik lees in het nrc regelmatig ingezonden stukken met meningen, soms vanuit eigen deskundigheid, meestal vanuit eigen verdienmodel dat geen enkele wetenschappelijke onderbouwing heeft, maar omdat het Kerona betreft gaat hè hoofdredacteur even snel censureren!
Maar ja, zo werkt de MSM en dat is ook zeer te wijten aan tien jaar vvd dictatuur: je wordt geweigerd bij persconferenties als je de vvd-doctrine niet volgt. Het lijkt het koningshuis wel, als je iets meld wat Willy wel eens niet zou kunnen zinnen, mag je niet meer naar Lech.

Analia von Solmsch | 03-03-21 | 22:31 | 3

Precies, die hebben een telefoontje gehad dat ze dat leuke interview wel konden vergeten als ze die tekst niet bliksemsnel aanpasten. En uiteraard knipmessen, want de achterkant van de advertenties moet zo goedkoop mogelijk vol.

5611 | 03-03-21 | 22:43

Dat zou dus betekenen: indien je een journalistenpas hebt gekregen, je eigenlijk een brevet van onvermogen hebt toegekend gekregen. Nou ja, schept in ieder geval duidelijkheid.

nobodiesunmighty | 04-03-21 | 08:47

Wat Verbrugge daar beweert over het testen van het vaccin is gewoon feitelijk onjuist en dan kan je dat maar beter schrappen of vermelden. Je moet de antivaxxers niet van nog meer onjuiste informatie voorzien.

Tapu | 03-03-21 | 22:29 | 10

@drexciya | 03-03-21 | 23:03: En het onderzoek is afgerond over 2 jaar, met daarin een analyse van de bijwerkingen.
Maar dan heeft een miljard mensen dit vaccin al gehad. Laat maar zitten dat rapport...

Sjiek | 03-03-21 | 23:26

@Analia von Solmsch | 03-03-21 | 23:09:
In the last 8 weeks of Pfizer mass vaccination, Israel doubled the number of Covid-19 deaths it had accumulated throughout the previous 10 months of the pandemic. It is hard to imagine a bigger blunder. Although the Israeli experiment is presented to the world as a ‘success’ by the compromised media, in Israel mainstream outlets are not convinced by the success of the Pfizer experiment, especially considering that the ‘R number’ is back at 1 and likely to rise further.

PM Netanyahu announced on Sunday that Israel is set to “purchase or produce 36 million vaccines in the next year.”

If you wonder why a nation of 9 million people that already gave half of its population two doses of the Pfizer vaccines needs 36 million vaccines, the answer is devastating: the mass vaccination campaign may help Netanyahu to secure his victory in the coming election but its long term impact on the nation’s health is ‘unknown,’ to say the least. To be slightly more realistic, it may be catastrophic. During the press conference Netanyahu admitted, “the vaccines we have, no one knows how long they last…We need to prepare for the worst scenario. The worst scenario is that we have to vaccinate (twice) every half year.” That would mean acquiring as many as 36 million vaccines, assuming that all 9 million Israelis require two doses every six months.

healthimpactnews.com/2021/death-rates...

Arachne | 03-03-21 | 23:44

Heel weinigen hier hebben de oorspronkelijke artikelen rondom de trails bestudeerd. Ik heb er maar eentje bestudeerd, die van Pfizer. Ik vond 'm volstrekt niet indrukwekkend en vol van vraagtekens. Ik heb m getoetst middels de criteria die Cochrane zelf hanteert, dan wel de leerboeken die hiervoor nodig zijn. De andere onderzoeken wilde ik ook gaan bekijken, echter: geen zin hierin, aangezien ik te veel zelfde (gedrags en onderzoeks) patronen zag als bij de influenza a en b vaccins: niet al te best: veel geld in jaarlijks terugkerende rituelen waarbij zelfs door het RIVM al aangegeven en toegegeven is in 2019, dat het maar magertjes, misschien zelfs niet werkt voor de oudjes, nadat deze vaccins eind vorige eeuw zijn ingevoerd met matige tot slechte onderbouwing (en nog steeds niet indrukwekkend onderbouwd).
Het is gewoonweg weer verdrietig om te zien dat een hele wetenschapstak zich zelf weer voor de zoveelste keer in diens zelfde eigen voet schiet, op dezelfde plek met dezelfde munitie en hetzelfde geweer: ze zijn gewoonweg niet in staat om zelf-reinigend dan wel zelfkritisch te werk te gaan en zo de kwaliteit van hun eigen onderzoek te optimaliseren.
Analia heeft zeker een vermeldenswaardig punt. Verbrugge ook.
(dit is een mening).

nobodiesunmighty | 04-03-21 | 09:12
▼ 7 antwoorden verborgen

Als we voortaan elk interview door dat zeefje gaan halen, past de volgende NRC op één A4'tje. Het slaat ook nergens op, want de quotes zijn voor rekening van Verbrugge. De journalist die twijfelt, vraagt dóór tijdens het interview. En als ie daar niet goed genoeg voor is, stuur je hem terug naar de schoolkrantredactie. Manmanman

borderlijntje | 03-03-21 | 22:23 | 1

Je had ook kunnen zeggen; dit is de mening van de Verburg. Wij staan niet in voor de inhoud. Klaar!

Analia von Solmsch | 03-03-21 | 22:39

Ik ben zo benieuwd naar het motief van de wetenschapsredactie van NRC om zo te handelen. Kan de ombudsman dat niet eens gaan vragen?

Boeser_Onkel | 03-03-21 | 22:11 | 3

Je zou nog een nobel motief kunnen vermoeden: de vaccinatiebereidheid mag niet omlaag; vaccins zijn immers het enige dat we hebben. Het alternatief om groepsimmuun te worden, is vijf tot tien jaar lockdowns. Maar er is geen enkele reden waarom de journalist dat niet tijdens het interview had kunnen vragen. Nu wordt ie thuis door de eindredacteur als een kleine jongen gecorrigeerd. Ik zou opstappen, als ik die interviewer was.

borderlijntje | 03-03-21 | 22:28

@borderlijntje | 03-03-21 | 22:28: Als je als uitgangspunt neemt dat het voorkomen van een imploderende zorg de centrale doelstelling van het beleid was, is en blijft, dan is er geen reden om de overgrote meerderheid der mensen te vaccineren die amper last zullen hebben van corona. Bij die groepen zal de vaccinatie bereidheid laag zijn, bij de kwetsbare groepen hoog. En dat is prima.

5611 | 03-03-21 | 22:56

@borderlijntje | 03-03-21 | 22:28: het is ook niet de taak van een krant om de vaccinatie bereidheid hoog te houden. Dat is de taak van overheid en haar pr machine. De krant gaat hier (zoals wel vaker) op de stoel van overheids pr-afdeling zitten.

snakedogman | 04-03-21 | 08:31

Rutte heeft even gebeld.

de honden blaffen... | 03-03-21 | 22:10 | 2

Zou zomaar kunnen, ze zijn wel heel close het kabinet en NRC.

Roze_bril_drager | 03-03-21 | 22:23

Nee, een of andere onderknuppel van de 700 man sterke voorliegafdeling van Rutte met een prepaid, afgeschermd telefoontje.

5611 | 03-03-21 | 22:58

Ach je kan maar 1x doodgaan. Ik heb echt een pesthekel aan naalden en prikken, maar ben bijna zover dat ik denk van fuck it. Laat de hele boel maar klappen. Dus of iedereen aan de corona en wie het niet overleeft... swa, of ram dat ding dan maar in mijn arm, zodat mijn kind zo snel mogelijk weer een normaal leven kan gaan hebben met school, vrienden, uitgaan, enz. Hoe dan ook... ik ben wel klaar met dit gezeik...

verlegenmaarlief | 03-03-21 | 22:06 | 1

Dat klinkt heel erg naïef. Het grote voorbeeld Israël heeft inmiddels genoeg extra vaccins aangeschaft om de hele bevolking 3x te vaccineren, waarom zou dat toch zijn als alles weer 'normaal' wordt na de prikjes?

Rusrs | 04-03-21 | 09:18

Goh, de “wetenschap” heeft zojuist ontdekt dat Corona net zo seizoens gevoelig is als de griep. (Bron telegraaf) Dat roepen de “wappies “ al maanden...

Gandalph | 03-03-21 | 21:59 | 9

@Roze_bril_drager | 03-03-21 | 22:21: Ik niet. Maurice is van de peilingen, toch? Die heeft testgroepen aan wie hij maatschappelijke vraagstukken voorlegt en wil weten wat zij daar over vinden. Bijvoorbeeld op welke partij zij straks gaan stemmen en aan de hand van de antwoorden stelt hij een prognose samen. Die voorspelling komt nooit uit en dan kan hij zeggen, ja maar, ze zeiden A maar deden B. Makkelijkste baantje ooit, hij kan het nooit fout doen en altijd de anderen de schuld geven. Mijn hond heet Maurice. Niet vanwege het woordgrapje maar omdat hij ook nooit luistert en stronteigenwijs is.

quigg | 04-03-21 | 08:22

Dat gruwelijke beest kennen we al sinds begin 20e eeuw uit kippedooiers meen ik en we weten al lang wat dat ding doet. Het lijkt net alsof het hoogleraarschap van nu een of andere collectieve dementie heeft en niet meer weet wat we van vroegah al weten. Dat zijn geen wappies. Dat is medische wetenschap uit de vorige eeuw.

nobodiesunmighty | 04-03-21 | 09:17
▼ 6 antwoorden verborgen

Heb al zoveel gif aan medicijnen binnen dat ik de gok van dat vaccin ook maar gewoon erbij neem. Kan vast niet erger zijn dan alles wat ik ooit heb geslikt.

Jan, Leiden | 03-03-21 | 21:46 | 4

Okay, prima toch! En dan wat te doen met die mensen die in hun hele leven nog geen strip paracetamol geslikt hebben, die toch ook maar vol spuiten of ook zelf de keuze laten maken het niet te doen?

BadPatNL | 03-03-21 | 22:22

Toch ook maar volspuiten

borderlijntje | 03-03-21 | 22:29
▼ 1 antwoord verborgen

Bindende leestip voor onze reaguurders: Isaiah Berlin's 'Two concepts of liberty'.

Stijlicoon | 03-03-21 | 21:45 | 2

Zeer leerzaam over positieve en negatieve vrijheid

thanseeuwen | 03-03-21 | 22:36

Ad Verbrugge:
De politiek zegt tegen de burger: we hebben een probleem en dat gaan we zo snel mogelijk oplossen.
_____
Doet me denken aan de 'Probleem, Reactie, Oplossing' tactiek :
.
Je vrijheid inleveren voor meer veiligheid. Veel mensen zeggen daar zonder daar echt lang na over te denken volhartig ja tegen. Want iedereen wil toch veilig zijn. Nou...., daar zit een naar randje aan. Van dat gevoel voor veilig zijn wordt door instanties gretig gebruik van gemaakt. Welkom in de wereld van de Hegeliaanse Dialectiek. Creëer een probleem en wacht op de reactie. Los het probleem op door een door jou bedachte oplossing die uiteindelijk jouw doel dient.

Kijkeensaan | 03-03-21 | 21:43 | 1

Wie vrijheid inruilt voor veiligheid verliest uiteindelijk beide..

therealbraindump | 03-03-21 | 22:12

Dat die vaccins in de experimentele fase massaal worden toegediend is een waarheid als een koe.
Pfizer zelf beweert op haar site dat deze fase (de derde) normaliter tot vijf jaar duurt.

de honden blaffen... | 03-03-21 | 21:43 | 5

@de honden blaffen... | 03-03-21 | 21:50: Kans is nihil omdat vaccin direct wordt afgebroken en ook omdat er nu al mensen die bijna een jaar gevolgd zijn die gevaccineerd zijn , maar prima om data te blijven verzamelen.

Diederik_Ezel | 03-03-21 | 21:54

@de honden blaffen... | 03-03-21 | 21:50: Met een tijdmachine natuurlijk. Ze liegen de hele boel bij elkaar, big pharma.

Krijgtheenenweer | 03-03-21 | 21:55

@Diederik_Ezel | 03-03-21 | 21:54: De normale dynamiek rondom registratie is er een van getrapte opschaling. Duurt een tijdje, en bij evt. ongelukken is er maar beperkte impact.

Nu gaat het via een test van 20000 in 1 stap naar orde 1 miljard prikken. Als jouw nihil nu eens niet nul is, kan het heel hard fout gaan.

Sjiek | 03-03-21 | 23:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Begrijp ik nu goed datdie Verbrugge een filosoof is?
Tja, dan heb je echt recht van spreken op het gebied van virusbestrijding natuurlijk.
*proest*

boer-zonder-principe | 03-03-21 | 21:42 | 8

Een filosoof kan denken over denken. Ik denk daar ook wel eens over, maar krijg dan al snel bonkende koppijn en ga wat anders doen. Dus blij dat Verbrugge ons bijpraat op een aantal punten. Besides op de rest was ik toch al uitgekeken.

borderlijntje | 03-03-21 | 22:34

Hij praat over de wetenschappelijke methodiek, niet over de inhoud daarvan. En juist daarvan heeft hij als filosoof verstand.

van heinde en verre | 03-03-21 | 23:30

Lees het interview nou maar, dan kun je wat leren.

Sjiek | 03-03-21 | 23:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Na meer dan 500 jaar Griep / Influenza hebben we dus een afdoend vaccin volgens de fabrikanten. Het duurde even, maar dan heb je ook wat.. Het mag geen Griep heten ( ist verboten..) maar we noemen het Corona. Miljoenen Nederlanders boven de 65 krijgen al ieder jaar een prik in Oktober, met de laatste mutaties. Dus vanaf dit jaar waarschijnlijk iedereen, dus ook beneden 65 jaar.. Geen Griepprik meer maar een Coronaprik. Verder zullen de golven gewoon doorgaan, najaar tot voorjaar met uitbraken en jaarlijkse doden. Al 500 jaar . Wanneer we dit niet als zodanig accepteren en gewoon verder gaan met leven gaan we allemaal kapot aan deze angst. Dood ga je toch wel, aan Corona of 101+ andere aandoeningen.

ceesreis | 03-03-21 | 21:42

Ad Verbrugge, sinds ik heb in 2006 in zomergasten zag ben ik onder de indruk. Dit is gewoon echt een mooie vent.
Nu met het youtube kanaal De Nieuwe Wereld is het alleen maar mooier geworden.

Fijn dat er mensen als Ad zijn. Bedankt Ad!

doemijjezusjemaar | 03-03-21 | 21:39

De Britse en andere varianten stijgen behoorlijk en we gooien de zaak langzaam los. Paradoxaal, maar de rek is eruit is bij de mensen. Covid wordt een van de vele reeds aanvaardbare risico's die bij het leven horen en alles went tenslotte.

Dood gaan vooral dikke oude kerels en de rest blijft leven, tenzij bij ander onderliggend lijden. Je kunt langdurig klachten houden en dat is niet fijn, maar dat is niet meer dan 1 op de 20 Covid-patienten. En kanker is ook niet fijn en daaraan gaan dagelijks veel meer mensen dood dan aan Covid.

Pakken we Covid dus te hysterisch aan? Ja en nee.

Nee, want niets tegen doen is geen optie, want dat levert een berg doden op en overspoelende ziekenhuizen en dus grote ellende. Maar dan nog is het alternatief slechts een vlakkere curve, ofwel het totaal aantal doden gaat nauwelijks omlaag doordat het aantal wordt uitgesmeerd in de tijd. En ziekenhuizen kunnen die lagere uitgesmeerde berg zieken verwerken, wegens hun beperkte topcapaciteit.

Dan zou je dus zeggen: Om hier sneller doorheen te raken, bouwt de overheid de topcapaciteit voor de IC's razendsnel uit naar het tienvoudige of meer. Dat had gekund in het jaar dat we nu in de bagger zitten, maar dat is niet gebeurd. Er is hooguit wat geschoven met bedden. Een behoorlijke gemiste kans. Nu dus trekken we ons veel te traag door dit verhaal heen met alle economische, psychologische en andere ellende van dien. De overheid heeft hier groots laten liggen, waar groots ingrijpen de noodzaak was. Waarom is een rijk land als het onze niet in staat dit voortvarend aan te pakken zoals China dat wel kon? In een week of twee stonden daar twee ziekenhuizen. We zijn faalhazen wat aanpakken betreft.

Nu lijkt de enige strategie: Apathie. Men wacht gewoon lijdzaam af tot er voldoende vaccins zijn om deze ellende te onderdrukken en ondertussen zie je aan de gekozen maatregelen dat er nauwelijks echt beleid achter deze aanpak zit. Men doet maar wat, in de hoop dat alles vanzelf beheersbaar blijft en het vaccin verlossing gaat brengen. Dat gaat niet zomaar, blijkt.

Anderzijds, ja, we zijn te hysterisch want Covid blijkt een niet super-dodelijke ziekte behalve voor sommigen dan, maar die zou je kunnen vaccineren en of afzonderen, zo lang als dit virus rondgaat of een gevaar vormt.

Mij lijkt de beste oplossing om alleen eerst kwetsbare mensen te vaccineren, tegelijk de economie weer helemaal open te gooien en gaandeweg ook de andere groepen te vaccineren. Dat laatste kan langer duren, want de jongere en gezondere groep loopt weinig gevaar om eraan te sterven. Ook omdat inmiddels de behandeling van Covid al veel beter is dan een jaar geleden. Dus vaccineer de oudjes en de dikkerds, laat iedereen weer helemaal vrij en vaccineer daarna geleidelijk de rest van de bevolking.

Beste_Landgenoten | 03-03-21 | 21:37 | 11

Niet slecht, maar een paar opmerkingen BL:
citaat: Dan zou je dus zeggen: Om hier sneller doorheen te raken, bouwt de overheid de topcapaciteit voor de IC's razendsnel uit naar het tienvoudige of meer. Dat had gekund in het jaar dat we nu in de bagger zitten, maar dat is niet gebeurd"
Probleem is hier het blik vol met professionele zorgverleners opentrekken wat er niet is. De opleiding duurt een aantal jaren.... en door de aanhoudende stress vallen er meer uit dan erbij komen. Capaciteit is afgebroken de laatste jaren weet je nog.
Het gaat ook niet om het aantal dodelijke slachtoffers alleen, maar de overlevers blijken nog erg lang last te hebben. Daaronder ook sportieve mensen onder de 50 jaar. Dan heb je mensen die niet eens weten dat ze de ziekte hebben want merken niets om wat voor reden dan ook, maar kunnen het wel overbrengen naar "gevoeliger" mensen. Ook gekleurde mensen zijn vatbaarder al hoor je daar om bekende redenen weer niet zo veel van.
Dus zo simpel is het allemaal niet. Wel vind ik het merkwaardig dat restaurants dicht moeten blijven en meer zaken waar de 1,50 meter of desnoods 2 meter regel goed gehandhaafd kan worden.

dijkbewaker | 04-03-21 | 01:40

Vind ik ook, dijkbewaker. Zo simpel is het niet, deze ziekte kent vele gedaanten en er zijn ook patiënten met langdurige klachten. Het probleem met de maatregelen is dat de ziekte zelf op de grens ligt van tamelijk onschuldig en werkelijk bedreigend. Vlees noch vis. De maatregelen zouden gemakkelijker te dragen zijn als de sterfte rond de 10% zou liggen maar het is veel lager dan dat. Misschien een factor tien ten opzichte van griep, wat zelf ook een niet helemaal onschuldige ziekte is, daar kan ik zelf van meepraten. Maar inmiddels is duidelijk dat deze ziekte niet meer weggaat. Ervoor blijven wegduiken is onmogelijk vol te houden. Dus dan maar met iets meer pragmatisme kijken naar bescherming van vooral de kwetsbare mensen en de anderen vrij laten vanaf nu.

Beste_Landgenoten | 04-03-21 | 08:02

B_L wat doe jij nou? zomaar vanuit het niets een zinnige uiteenzetting, en als kers op de taart wijs je naar een zinnige aanvlieg route hoe te vaccineren.. buiging mijnerzijds :)

Toepin | 04-03-21 | 08:08
▼ 8 antwoorden verborgen

Aan mijn lijf geen vakzèn.

Deksmaat | 03-03-21 | 21:33 | 2

Heel mooie uitspraak.
Ik hoor hier soms Vaksien.

EEnzame SchizofrEEN | 03-03-21 | 21:37

@EEnzame SchizofrEEN | 03-03-21 | 21:37:
Haha ernstig

Deksmaat | 03-03-21 | 22:32

“Één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.”
En dan laten we kunnen en willen even in het midden.
In mijn wereld staat vragen vrij, ok het weigeren te beantwoorden ook, maar dan heb je vaak het antwoord.

Ruimedenker | 03-03-21 | 21:33

Wat die vaccins betreft, vergelijk het eens met de Stint.
Stel je voor, dat de fabrikant van de Stint dezelfde voorwaarden als de vaccinatie-fabrikanten had kunnen regelen, namelijk dat alle verantwoordelijk direct wordt opgevangen door de overheid.
- Stint rijdt door slagboom
- 4 kinderen overlijden
- ouders rouwen
- Staat neemt haar verantwoordelijkheid (ja, oke, uniek, maar goed)
- Staat gaat rekken
- ouders spannen proces aan tegen staat
- Staat gaat rekken
- ouders inmiddels overleden
- Proces wordt na 45 jaar afgesloten met een mea culpa van staat
En Stint? Die blijft vrolijk aanpassen, 'verbeteren', 'met de kennis van nu', 'we trekken lering uit'.
Nee, die fabrikanten zijn alleen maar zo vlot omdat, wat er ook gebeurt, hen geen moer kan overkomen. Al vallen er straks meer doden door dat vaccin dan aan Covid.

EEnzame SchizofrEEN | 03-03-21 | 21:30 | 2

Vervang Stint door Microsoft.

van heinde en verre | 03-03-21 | 23:31

Je hebt een punt. Maar als je alle verantwoordelijkheid bij de fabrikant laat, wanneer spoed geboden is, dan ben je waarschijnlijk weer langer aan het wachten dan strikt noodzakelijk.
Het meest verontrustende in dat licht, zijn de stemmen die om vaccinatieplicht roepen. Uiteindelijk vind ik om redenen die jij beschrijft, juíst in dit geval een vaccinatieplicht niet eens overwogen zou moeten worden. Die moet er sowieso niet komen maar dat terzijde.
Het Mexicaanse griep vaccin, bij die andere bijna-pandemie heeft bij een klein deel van de gevaccineerden narcolepsie veroorzaakt. Daar ben je mooi klaar mee.

ratelaar | 04-03-21 | 08:41
-weggejorist-
theo-is-dood | 03-03-21 | 21:29 | 2

Laten we een koninklijke rijkscommissaris voor de waarheid benoemen. Die mag bepalen of iets de waarheid is of fake news.
Wellicht handig om een Fries te benoemen. Die schijnen nogal nuchter te zijn.

Schadenfreude | 03-03-21 | 21:27 | 3

1 persoon? Een anonieme jury is wellicht beter.

Canis.bonus.es | 03-03-21 | 21:31

Is er al:
Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken gaat de strijd aan tegen fake news rond de Tweede Kamerverkiezingen. Zo wil ze een onafhankelijke commissie instellen die desinformatie op internet in de gaten gaat houden.

de honden blaffen... | 03-03-21 | 22:02

@de honden blaffen... | 03-03-21 | 22:02: Mensen hun opinie ontnemen. De droom van iedere D66'er.

Grachus | 03-03-21 | 22:24

Dit is een heel smerige streek van NRC. Inderdaad om Verbrugge in diskrediet te brengen. Wat NRC bij het interview zet komt neer op: die Verbrugge die lult maar wat. Dit is een geplande actie van het establishment om Verbrugge te beschadigen. Hij wordt kennelijk te lastig. Kijkt allen De Nieuwe Wereld. (Hij zou een goed hoofdredacteur zijn.)

Rest In Privacy | 03-03-21 | 21:26 | 1

Nou het was niet zo zeer bedoeld om hem te beschadigen, maar slechts om te zorgen dat kritische kanttekeningen bij het Corona beleid niet in de krant afgedrukt zouden worden. Dat speelt rechts immers in de kaart. En daarvoor hebben ze dus Verbrugge misbruikt.

Grachus | 03-03-21 | 22:27

Het klinkt wellicht een tikkeltje hysterisch, maar in tijden van “oorlog” worden intellectuelen als eerste monddood gemaakt.
Kritische vragen zijn ongewenst.
Even de LinkedIn van Ad doorgelezen en ben het volledig met ‘m eens.
Totaal bezopen reactie van de NRC.
Volstrekt overspannen.

Ruimedenker | 03-03-21 | 21:23

Ad Verbrugge, jaren geleden college van gehad op de VU. Toen al met plezier zijn hoorcolleges gevolgd. Mooi om te zien dat hij nog steeds zo’n broodnuchtere filosoof is.

De Pilsvogel | 03-03-21 | 21:23

Komt gewoon uit dat Wuhan lab. Sommige dingen zijn overduidelijk.

überholprestige | 03-03-21 | 21:19 | 2

Nee hoor. Onze Marion Koopmans is daarheen gevlogen en men heeft haar aldaar verteld dat dat onzin is. Dus wat u zegt is onzin.

Prieelvogel | 03-03-21 | 21:53

Prima dat een krant als NRC enige censuur toepast bij suggestieve feitenvrije meningen. Er is al genoeg desinformatie mbt covid en vaccins te vinden online.

Diederik_Ezel | 03-03-21 | 21:16 | 11

@Diederik_Ezel | 03-03-21 | 21:52: Laat onverlet dat je niet alle lange termijneffecten kunt uitsluiten, dat restrisico neem je dan, of niet.

therealbraindump | 03-03-21 | 22:15

En nu weer terug in het gelid. Laat de Leider die boodschap maar uitspreken.

Grachus | 03-03-21 | 22:30

Verbrugge heeft gewoon gelijk.

Sjiek | 03-03-21 | 23:46
▼ 8 antwoorden verborgen

Heeft er iemand nog de illusie dat we over 2 jaar van de maatregelen af zijn?

IQ the Straycat | 03-03-21 | 21:14 | 4

Er zit een aanloop in. Het begon min of meer met sars. Het laatste was de Mexicaanse griep.. wat weinig mensen weten: de ziekenhuizen lagen vol met vaccin tegen de Mexicaanse griep; niet gebruikt, want vrijwel niemand kreeg de Mexicaanse griep. Die vaccins zijn de vuilcontainer ingegaan.
In de komende twee jaar zal vast iets als muizenkoorts of iets dergelijks uitbreken. De paniek zal nog groter zijn.
In "wetensjappelijke" kringen bestaat die paniek al heel lang. Ze voorspellen al minstens 50 jaar de terugkeer van een virus zoals de Spaanse griep. Volgens mij bevordert het internet die paniek.

Lentehaas | 03-03-21 | 21:23

Ligt er aan over welke maatregelen je het hebt.
- Sluitingen? Welnee. Het heeft alle schijn dat die sluitingen iets met de komende verkiezingen hebben te maken.
- Anderhalf meter? Mwoa. Dat zal afnemen, ook omdat ook deze 'maatregel' al met voeten wordt geschreden.
- Vaccinaties. Ja. Daar komen we bij de interessante maatregelen, want nu gaat het over geld verdienen bij een select aantal bedrijven. Ik reken er op dat we vanaf nu elk jaar nieuwe versies tegen varianten gaan krijgen. Af en toe een mooie uitbraak om maar weer aan te tonen dat het werkt en hup, de rest van je leven zit je vast aan een soort 'abonnement'.
- vaccinatiepaspoort. Reken op de rest van je leven. Hoe mooi is het dat je binnen de EU, met al die 'verschillende' paspoorten, in elk geval één 'gezamenlijk' paspoort hebt met alle interessante data? Een natte droom van elke oligarchie/aristocratie/plutocratie.

EEnzame SchizofrEEN | 03-03-21 | 21:24

Het zou mee kunnen vallen.
Rutte ziet ook de puinhoop vast wel, maar zit vast in zijn OMT spiraal naar beneden. Met succesvolle vaccinatie kan hij uit de spiraal stappen zonder gezichtverlies.
Maarja, of hij dat dan gaat doen?

Sjiek | 03-03-21 | 23:50
▼ 1 antwoord verborgen

Ik stel voor dat we alle critici van het regeringsbeleid de titel relschopper geven. Of nog beter: rechtsextremist. Net zoals ze in Duitsland doen.

Lentehaas | 03-03-21 | 21:13 | 8

@schijtzat. Heftig zeg, en u heeft mijn begrip

Canis.bonus.es | 03-03-21 | 21:23

Mag racist ook

van heinde en verre | 03-03-21 | 23:33

@Canis.bonus.es | 03-03-21 | 21:21: 95% klopt wel hoor, de IC ers en longartsen mochten voordringen in januari en hebben dat vrijwel allemaal gedaan, op een enkele zwangere arts na.

De verpleging is een ander verhaal, die moeten er niet veel van hebben. Bereidheid voor de jaarlijkse griepspuit is ook maar orde 30% of zo.

Sjiek | 03-03-21 | 23:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat tijdens de corona crisis toch wel het meest door de mand gevallen is, is de Nederlandse journalistiek. Dat het RIVm en OMT zwelgen in hun rol en met angstscenarios hun macht zo lang mogelijk willen vasthouden is voorspelbaar. Dat de politiek dit blindelings volgt idem; de bestaat (de enkele kritische geesten daar gelaten) uit machtgeile types en lieden zonder enige visie (hallo Rutte) die niet verder komen dan een politiek correct mantra uit te spreken en dat bestaat onder invloed van de corona angst nu eenmaal uit een reeks van vooral zinloze maatregelen.
Van de journalisten zou je echter een kritische blik verwachten en hoor en wederhoor verwachten, dat blijft echter al een jaar uit.
Aan de andere kant, hetzelfde zag je al ten aanzien de identitietsideologie, de massa immigratie, de energie transitie en de EU, geen enkele kritische noot. Daar kon je hun politieke overtuiging nog de schuld geven, maar door de corona crisis blijkt dat het niets meer is dan een volkomen gebrek aan kritisch denkvermogen en een hang om de machthebbers te behagen. In één woord: pathetisch.

Franker | 03-03-21 | 21:12 | 1

De vrije pers is zeker al 20 jaar en in ieder geval sinds Rutte dood. Volkomen gelijkgeschakeld.

5611 | 03-03-21 | 23:15

Mooi om te zien dat een prof. zuiver probeert te blijven en niet meegaat in de vele onzin dingen van deze tijd.

Kijktip: VPRO Tegenlicht: In Het Gareel: Bevangen in Vrijheid, Ad Verbrugge (2003) / lEB-yQpQ34A

Robert Haynes | 03-03-21 | 21:12 | 2

Dank, ga ik kijken.

schijtzat | 03-03-21 | 21:21

Ad Verbrugge ken ik nog van het interview met Piet Emmer. Prima 'slow listening' met voldoende tijd om dingen uit te leggen en te onderbouwen. Absoluut ongeschikt voor op de televee dus, want duurt lang en men zegt zinnige dingen.

FrankVeer | 03-03-21 | 21:11

De NRC is een schandelijk vod. De Volkskrant is een linkse k.. krant. De Trouw is een clubblaadje van gristelijke deugers. Het AD blijft braaf binnen de door links voorgeschreven paden.
Dan houd je alleen nog de T., maar daar staan teveel plaatjes in, teveel sport en teveel misdaad.
Nergens in Nederland is een degelijke, lekker rechtse krant te vinden.

JvanDeventer | 03-03-21 | 21:11 | 6

@Jackson | 03-03-21 | 21:33: Dat krijg je als alle kranten door achterbakse Belgen worden bestierd. Belgen hebben achterbaksheid zo ongeveer uitgevonden

_pacman_ | 03-03-21 | 21:50

Ook Elsevier (tegenwoordig EW) is flink naar links opgeschoven. De verhalen over de VS zijn alsof je CNN leest. Tijd om het op te zeggen.

SkepticalRealist | 04-03-21 | 00:53

Financieel Dagblad.

grietmetgroenefiets | 04-03-21 | 12:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Een arts als Dick Bijl of Pierre Capel zal je nooit zien bij Op1 of Jinek, want daar zitten alleen de provaccinnatieartsen van het OMT die NOOIT iets zullen zeggen over virusremmers of immume response remmers. Kijk dus niet meer naar Jinek of Op1 maar naar Youtube :
'In top VWS is geen inhoudelijke expertise vaccins.' Een gesprek met Dick Bijl www.youtube.com/watch?v=iL9_IiuS1rQ
al is de leugen nog zo snel www.youtube.com/watch?v=yTELWskRiT0

IndoFortuyn | 03-03-21 | 21:09
-weggejorist-
Sinterbikske | 03-03-21 | 21:04 | 2

Ik noemde in gesprek met een arts de overhaast van de ontwikkeling van de vaccins een gevaar en daarmee voor mij een bezwaar om zo'n vaccin te accepteren. Nou, solidair hoor, zei de arts snibbig. De arrogantie van de 'expert'. En het woord 'solidair' dat weer eens wordt gebruikt om te dwingen. Doe wat ik zeg, of je bent een egoïst. Prima, ik was ook al een racist en een fascist. Plak d'r maar bij.

Rest In Privacy | 03-03-21 | 21:03 | 5

Uitgekookte arts. Die krijgt natuurlijk 5% voor elke vaccin dat hij voorschrijft.

Grachus | 03-03-21 | 22:35

Vrouw?

Arachne | 03-03-21 | 23:20

De meeste artsen zijn dan ook geen wetenschapper, enkele extreem hard werkende uitzonderingen daargelaten.

lekgoot | 03-03-21 | 23:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Hehe geenstijl kijkt ook eens verder dan zijn neus lang eens. Zouden meer mensen moeten doen. Wie weet brengt het je wat.

1977 | 03-03-21 | 21:02

Vroeger in de middeleeuwen, of daarvoor, of daarna hadden we geen Rutte of Hugo die probeerden om de problemen van ziektes in te dammen. Toen was het devies toch echt meer van gooi al die zieken maar in een enclave en whatever.

Je kan zeggen wat je wil maar we bewijzen in ieder geval dat velen hier de moeite niet waard zijn.

Het gaat altijd mis als domme mensen denken dat ze slim zijn. Mijn buurvrouw. Italiaanse. Heeft longkanker. Ze vindt mondkapjes maar onzin. Als ik corona zou hebben en in haar gezicht hoest is ze over 2-3 weken dood. Wedden?

Schout-bij-Nacht-J | 03-03-21 | 20:59 | 3

Wedden is voor domme mensen of narcisten.

Koning BongoBongo | 03-03-21 | 21:02

Wat een naar verhaal weer, ik had u geblockt, toch nieuwsgierig, maar weer blocken. Zo!

marlies | 03-03-21 | 21:03

Voor welk bedrag bent u bereid om corona op te lopen en haar in het gezicht te hoesten?

lekgoot | 04-03-21 | 00:01

Wat als over een jaar of de ziekenhuizen vol liggen met Vaccinpatiënten (nu al het woord van 2022) wegens bijwerkingen? 1 ding is zeker: dat zal Hugo de Jonge niet meer op hoeven te lossen. Mark Rutte wel. Maar ook daar zal hij zich wel weer uit liegen.

ILF2 | 03-03-21 | 20:57 | 3

Men was als sinds SARS-COV bezig met vaccins voor dit virus. En er zijn nooit lange termijn bijwerkingen voor de ruime meerderheid.

Maar ik ben het wel zat. Laat het virus maar werken als de pest. Men kan niet zeggen dat weldenkend Nederland niet haar best heeft gedaan om virus #2 te bestrijden. Dat is net zo, of misschien nog hardnekkiger dan corona. Te weten grenzeloze domheid.

Schout-bij-Nacht-J | 03-03-21 | 21:02

Dan ga jij lekker lachen, 85% van de bevolking dood, geeft lekker ruimte, waar maak je je druk over als je er zo zeker van bent ?

Zorc | 03-03-21 | 21:13

@Schout-bij-Nacht-J | 03-03-21 | 21:02: u bent zo’n persoon waarbij ik hoop dat er verschrikkelijke bijwerkingen komen van dat mrna vaccin, helaas zouden dan nog miljoenen mensen meer gaan omvallen, inclusief een hoop mensen waar ik heel veel om geef. Vanwege die laatste categorie mensen, hoop ik dat ik ongelijk heb. Blind vertrouwen hebben in overheid en een op winst geconcentreerde industrie is naïef. Alle mrna vaccins zijn voor Covid nooit door de test heen gekomen. Alle proefdieren stierven bij de volgende blootstelling aan het virus waar ze voor waren gevaccineerd.

Gandalph | 03-03-21 | 21:26

Dus alle kranten zijn vanaf nu 1 pagina? Alles wat niet wetenschappelijk is onderbouwd schrappen we. Kan niet wachten op het acht uur journaal van 20 seconden.

JanAmsterdamEnzo | 03-03-21 | 20:54 | 2

1 minuut. Het weerbericht blijft, want klimaat.

Grachus | 03-03-21 | 22:38

De nummer 1 Viroloog van Nederland, Bart Nijman, doet ook weer een duit in het zakje.

MeshyMod | 03-03-21 | 20:53 | 1

Hij doet het in ieder geval nooit slechter dan die we al hebben. Ze gokken maar wat met allerhande maatregelen...... en maken het land kapot .

Koning BongoBongo | 03-03-21 | 21:04

Verbrugge zegt zinnige dingen over het onderwijs. Richtte een vereniging op om daar handen en voeten aan te geven. Nu stelt hij vragen over de vaccins. Redelijke vragen. Daar heb je filosofen voor, zou je zeggen. Het antwoord op die vragen is vrij aan iedereen. Maar het verbieden van die vragen is aan de NRC. En aan types als Ezel.

GregorVanPallandt | 03-03-21 | 20:52 | 1

Zelfcensuur heeft nog nooit bijgedragen aan de oplossing van een maatschappelijk vraagstuk. Vooruitgang betekent kritische vragen durven stellen, iets wat Verbrugge zeer goed kan. Het youtube kanaal de nieuwe wereld stelt vragen die je van de MSM, en dan in het bijzonder van de publieke omroep, zou verwachten, maar helaas komen die vaak niet verder dan het narratief van de overheid.

therealbraindump | 03-03-21 | 21:01

Let maar op dat de EU regenten een vaccinatieverplichting gaan opleggen.
Zonder inentingsbewijs mag je de grens niet meer over.

wapster | 03-03-21 | 20:50 | 5

jawel hoor... maar dan moet je 10 dagen in quarantaine. Dat moet nu al nl. Kies maar

Epistulae_Morales | 03-03-21 | 21:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Wetenschap is een instrument van de politiek geworden. Dat zie je nu met corona, maar natuurlijk al veel langer met allerlei milieu vraagstukken.
Wetenschap heeft ook op dat vlak dus de rol van religie overgenomen.

C1O2 | 03-03-21 | 20:46 | 2

Selectieve wetenschap. Voor de bekpamper was wetenschappelijk bewijs niet nodig.

wapster | 03-03-21 | 20:51

Zie ook de affaire van Justitie met het WODC.

2021 sla ik ff over | 03-03-21 | 21:44

Leon de Winter signaleerde de enge verwevenheid tussen virologen media en politici, dat blijkt hier ook weer

thanseeuwen | 03-03-21 | 20:41

De ondraaglijke leegheid van het conformisme

JohnLocke | 03-03-21 | 20:39

Waarom nou niet 'stukken interview geknipt'? Gemiste kans.

Mr_Natural | 03-03-21 | 20:38

Heb het al vaker gezegd... de bevolking wordt als proefkonijn gebruikt. Ennuh, ik doe niet mee.

MooseNL | 03-03-21 | 20:37 | 3

Ja jij koopt nog kleding in een winkel, gaat uit eten in een restaurant, koopt wat spulletjes bij een action, Hema of blokker? Je doet wel mee.

peterdh | 03-03-21 | 20:41

Verstandig. U hoeft niet mee te doen aan een experiment, zoals met mRNA. En als u meedoet dient u volledig en objectief geïnformeerd te worden. Daar is na WOII de Nurembergcode voor vastgesteld. www.cirp.org/library/ethics/nuremberg/...

Canis.bonus.es | 03-03-21 | 20:42

Ik doe wel mee.
Als lid van de ongevaccineerde controlegroep.

Pimp my Voortuin | 03-03-21 | 20:48

Waarom zou men rectificeren vanwege de bewering van een buitenstaander. Hebben die altijd gelijk?

AntiZanicz | 03-03-21 | 20:37 | 1

Geen voeding geven aan meningen die buiten de waarheid van uw broodheren vallen.
Regel 1 van kritische onafhankelijke en hoogwaardige journalistiek.

jemagookniksmeer | 03-03-21 | 21:24

Er is niets mis met filosoferen over de zin of juist onzin over de dingen des levens.
Andere kijk, inzicht, leerzaam debatteren.
Vragen stellen.
Filosoferen betekent niet altijd dat je gelijk wilt hebben.
Filosoferen.
Al kletsend een kijk op de wereld.
Even los van wat goed of fout is.
Luisteren, filteren concluderen.
Heerlijk.

Ruimedenker | 03-03-21 | 20:34 | 1

Pijpje stoppen, goed boek, knetterend open haard vuurtje.

Lorejas | 03-03-21 | 20:37

"Enkele passages zijn geschrapt omdat de wetenschappelijke onderbouwing ervan ontbrak"

Als dat het adagium wordt om artikelen te publiceren, dan wordt het stil in de krant.

UpdateAvailable | 03-03-21 | 20:32 | 3

De propaganda machine draait volle toeren.

073Cab | 03-03-21 | 20:35

Bovendien is er niets mis met de passages.

Canis.bonus.es | 03-03-21 | 20:37

En indien wel terecht toegepast, zijn de perconferenties van Rutte en de Jonge verleden tijd.

smdyasc | 03-03-21 | 20:42

@ Van Rossem, wel opvallend dat je laatste tijd vaker suggesties doet die niet kloppen, zoals dat vaccins geen besmettingen voorkomen of dat vaccins niet veilig/effectief zouden zijn of grote bijwerkingen hebben. Ga vooral door met kritisch volgen van de macht, maar aub niet feitenvrij.

Diederik_Ezel | 03-03-21 | 20:32 | 17

@Epistulae_Morales | 03-03-21 | 21:29: Ben Ik volkomen met u eens. Maar Diederik maakte de opmerking dat vaccineren besmettingen voorkomt, en dat is feitelijk niet juist omdat daar nog niets of weinig over bekend is. Een gevaccineerde kan waarschijnlijk nog steeds besmettelijk zijn.

Sinterbikske | 03-03-21 | 21:44

@Sinterbikske | 03-03-21 | 21:44: In Israel daalt de kans om überhaupt positief te testen met ~45% na vaccinatie (studie met >1 miljoen mensen). Lijkt me toch wel mooie data.

Diederik_Ezel | 03-03-21 | 21:58

@Sinterbikske | 03-03-21 | 20:36: yup staat niet voor niks in het contract dat mocht het niet werken de fabrikant niet verantwoordelijk gesteld kan worden.

captain-caveman | 03-03-21 | 23:09
▼ 14 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
minkowski | 03-03-21 | 20:31

We weten toch allemaal dat het een groot experiment is? Er is nog nooit een mRna-vaccin op mensen toegepast. Iedereen denkt dat het een soort griepvaccin is. En de overheid houdt die fakegedachte in stand. Effe een prikje halen...

Lentehaas | 03-03-21 | 20:28 | 3

Daarom nevernooit dat vergif in mijn corpus.

Zbrodj | 03-03-21 | 20:32

Echt niet!

vluchtelingallergie | 03-03-21 | 20:43

Op in diertesten voor het SARS virus gaven de mRNA vaccins sterfte. Bij de mRNA Covid vaccins is voor het tempo heel beperkt tot geen diertest gedaan. We zijn zelf de proefkonijnen. (Op zich wel aardig, minder dierproeven)

Canis.bonus.es | 03-03-21 | 21:30

Ik vind Ad een toffe gozerT.
Fijne spreker, nuchtere kijk.

Ruimedenker | 03-03-21 | 20:27 | 2

Nuchtere Zeeuw.
1 van de 360.000.

Pimp my Voortuin | 03-03-21 | 20:51

Afsteken die hap. Ik wel wel eens zien of dat 'Luctor et Emergo' klopt.

Grachus | 03-03-21 | 22:45

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl