Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lilianne Ploumen rijmt op verwelkte bloemen

Ploumen van de Arbeid is nogal uit de tijd

We struikelden vanmorgen over een interview met Lilianne Ploumen en dat bleef toch als een soort graatje in de keel steken. Want die Partij van de Arbeid heeft dus echt helemaal NIKS geleerd van vier jaar degradatievoetbal. Aan het partijblad ligt het niet, die framen de val van Asscher als "het noodlot" en "uitvloeisel van de kindertoeslagaffaire", alsof de voormalige vicepremier helemaal per ongeluk met Ruttes badwater is weggespoeld. Het is echt Ploumen zelf die niet boven de geprogrammeerde retoriek van een partij in propagandastand kan uitstijgen.

Maar ja, wat wil je ook. De Partij van de Aftocht had behalve Asscher nauwelijks nog wat in huis om de kar uit de modder te trekken. Aboutaleb en zelfs Timmerfrans werden genoemd voordat Ploumen de doornenkrans rozenkrans kreeg opgelegd om aan te sluiten in de Polonaise van de Allerlaatsen. Het stevigste linkse verhaal is al voor de SP, de klimaatagenda ligt bij Jessias op tafel, het volksverhaal is voor de PVV (en FvD) plus wat potentiële nieuwkomers (Code Oranje, Splinter, JA21) en Sylvana's BIJ1 betaalt de hoogste debiliteitsprijs voor het blokje 'inclusiviteit & diversiteit', daar komt dat rare 'Ik kon als meisje naar de middelbare school'-verhaal niet eens bij in de buurt. De vrouwenkaart wordt bovendien al een jaar door Kaag gespeeld en ook op het vlak van met hele grote woorden zo min mogelijk concreet maken, troeft D66 de PvdA moeiteloos af. 

De PvdA, dat is na 75 jaar jaar gewoon net niks meer en dat komt vrij pijnlijk naar voren in het Volkskrant-interview vandaag. Een paar voorbeelden na de lees verder:

1. Ploumen is niet eerlijk tegen zichzelf

Ten eerste: "Het moet anders" is geen boodschap, dat is een lege kreet. Alle oppositiepartijen roepen dat. De meeste coalitiepartijen trouwens ook. Maar waar Ploumen zichzelf (en de kiezer) écht voor de gek houdt, is met de onzin dat de PvdA bij EU2019 de grootste werd vanwege het programma. Bullshit. Dat was 100% de Timmerfransbonus: een van de weinige bekende bekken in Brussel, op een hele hoge post. Daarom stemden mensen PvdA. Echt helemaal niemand weet wat het Europese programma van de PvdA is, laat staan dat het wat uitmaakt wat er in staat: in de EU bepalen de christendemocraten de toon en de muziek en dat is een Duitse mars met wat Franse flierefluiterij er doorheen. 

2. Wij zijn Nederland, niet Noord- en Zuid-Amerika

We zijn niet de VS. We zijn niet Brazilië. Wij zijn Nederland - het wordt zelfs regelmatig op straat gescandeerd tegenwoordig. Maar luisteren, ho maar. De PvdA denkt dat uitspreken dat je progressieve waarden moet uitdragen je ook verplicht om louter "progressief" te zíjn. Terwijl de eigen achterban al lang richting nog deftiger (D66) of nog linkser (SP), sociaal-economisch stelliger (PVV) of botweg volks-conservatief (FvD) is uitgewaaierd, blijft Ploumen zichzelf wijs maken dat JUIST NU het in lege woorden uitdragen van "progressieve waarden" de reddingsboei van de rozenpartij is. Want Trump. Die al weg is. En Bolsonaro, waar niemand in Nederland een fuck om geeft omdat het de baas van Brazilië is. HALLO LILIANNE in Nederland is "Regenwoud" hooguit een straatnaam in een Vinexwijk en is Kia zo'n beetje onze enige link met Rio.

3. Woke willen zijn en zelfs daarin falen

Mensen zeggen wel eens dat de PvdA het contact met de eigen achterban en vooral doelgroep is verloren. En dan lees je bovenstaande kwoots van Ploumen en dan denk je: die mensen hebben HELEMAAL GELIJK. Als "progressieve waarden" bij de PvdA betekent dat je extra sociale stickertjes moet uitdelen aan zichzelf gretig stigmatiserende doelgroepjes die graag een eigen kruisje in het paspoort willen, dan ben je ideologisch misschien niet failliet, maar wel heel erg blut. Grappig dat VK er de Amerikaanse Democratische Partij bij haalt, want ze kunnen in Nederland ook om het even welke linkse partij aanwijzen om hetzelfde punt te maken. Het probleem van links is namelijk dat "progressief" een valkuil heeft gegraven waar de pragmatiek in gedonderd is. Dan kan je wel een ontwijkend (en ingestudeerd) antwoord over minimumlonen geven op een vraag over de afstand tot je achterban. Maar daarmee komen ze echt niet terug, mevrouw.

Vast contract? Minimumloon? Voor WIE precies, PvdA?

4. "Ja maar iemand uit Friesland"

Zelfs De Volkskrant - toch niet de minst woke krant van Nederland - is het opgevallen dat de kieslijst wel heel erg om kleurtjes & komaf gaat. En met het non-antwoord "er staan ook mensen van onder de 100 van buiten de Grachtengordel op" kun je wel doen alsof het allemaal "prachtig" is, maar in werkelijk is het  micromanagen op identitair niveau waarmee de partij alleen zichzelf het gevoel geeft dat ze iedereen aanspreken.

5. Bejaardenpartij + postmoderne retoriek = au

Oudere mensen. Hartstikke leuk. Weet je wat oudere mensen willen horen? Dat hun aow'tje en hun pensioen intact blijven, dat ze in hun eigen wijk hun moerstaal kunnen spreken en dat ze aansluitend goed verzorgd worden in hun bejaardentehuis. Horen ze dat bij de PvdA? Nee, want Lilianne Ploumen denkt dat heel vaak "minimumloon!" roepen de honing is waarmee je de campagneretoriek moet insmeren om jonge mensen te lokken. Lieve Lilianne. Struikel niet over je eigen hipheid, dat trekken je heupen niet meer.

Hier wíl je niet eens van winnen, PvdA

Social

Reaguursels

Inloggen

Als meisje kon zij als een van de eersten naar de middelbare school. Toen gingen de dingen dus al een stuk beter. Sindsdien is overal 50/50 de nor.
Dus wil zij de PvdA en het land leiden want alles moet nu anders?

Sans Comique | 13-02-21 | 13:58

Voorheen kwamen ze op voor de arbeidersklasse, maar toen ze die uiteindelijk zelf vernietigd hadden door "zij doen het al vuile werk" te importeren was er geen bestaansrecht meer.

piet7003 | 13-02-21 | 09:50 | 1

De arbeiders kregen het steeds beter. Door een nieuwe onderklasse te importeren en te koesteren met hun paternalistische en racistische zelf-delusie poogden zij hun bestaansrecht ook in de toekomst veilig te stellen. En toen splitste DENK zich af.

Sans Comique | 13-02-21 | 14:06

Opdat wij TTIP nooit vergeten ... ;-)

hotmint | 13-02-21 | 00:12

Ploumen, spreek je dat uit als ‘Bucket’ of ‘Bouquet’?

Sinterbikske | 12-02-21 | 22:54

Door instemmen met de avondklok kan ik geen sp stemmen tot iedere doedel die hier mee in is gegaan is opgedonderd.
Ik was daarbuiten al een paar jaar aan het twijfelen.. SP is sinds de ‘dochter van’ een schim van enige visie.. hoe modern. PVV is geen partij... zelfs als hij helemaal doordraait kan niemand binnen die club daar hem opzij schuiven. Daarbuiten komt Wilders uit de Vvd.
Jammer.. Had al 3x graag op een democratische partij gestemd met Bosman achtige PVV onderbouwing.
Nu wordt het dus Partij voor de Dieren.
Tegen de EU. Tegen de avondklok.
Fuck you sp!

geen koning | 12-02-21 | 21:32 | 2

De tijdelijk avondklok is een non-issue. Het echte probleem is dat we steeds minder democratisch worden. Het samenvoegen van gemeentes is net als het samenvoegen van landen een manier om de invloed van de burger te verhinderen. In combinatie met de almaar toenemende invloed van talloze ongekozen en ongecontroleerde bestuurslagen, adviesraden, subsidiesponzen, rechterlijke macht, etc hebben we nergens meer wat over te zeggen. Kritiek daarop wordt ook al snel gecensureerd.

En PvdD doet daar gewoon aan mee. Misschien niet op het onbelangrijke dossier "avondklok", maar wel op bepalende zaken als massa-immigratie, klimaatkalifaat, afschaffen landbouw etc. Die laatste zaken leiden tot onomkeerbare rampen.

Kijktip, Bosma. www.geenstijl.nl/5157661/martin-bosma...

Dandruff | 12-02-21 | 22:14

Mooi gefileerd. Maar de honden blaffen, en de karavaan trekt verder. Ook als de PvdA het straks met 0 kamerzetels moet doen maken tienduizenden PvdA-ers de dienst uit op burgemeesterszetels, in gemeentelijke en provinciale raden, EU-commissies, fopwetenschappelijke nep-instituten als WRR, hoge ambtenarij, raadgevende subsidiesponzen, semioverheden en de rechterlijke macht.
Allemaal ongekozen en ongecontroleerd.

Het is wat Bosma hier zegt, bindende kijktip. www.geenstijl.nl/5157661/martin-bosma...
Gemeenten die hun zaakjes goed op orde hebben worden samengevoegd met faalsteden. Dat leidt tot veel hogere kosten voor veel slechtere service. En de burger heeft geen inspraak meer op dat beleid; dat wordt immers heel ergens anders bepaald. Contact tussen politiek en kiezer verdwijnt.

En daar gaat het ook om; de democratie te ondermijnen. De inspraak van burgers verdwijnt zowel op nationaal niveau (EU, VN), als op gemeentelijk niveau. Beleid wordt nog eens extra ondoorzichtig omdat in elke bestuurslaag ook allerlei lokale en internationale; gouvernementele en niet-gouvernementele clubjes meepraten. Of anders invloed afdwingen via de ongekozen en ongecontroleerde rechter.

Dat leidt niet alleen tot meer corruptie en meer wanbeleid. Het voorkomt ook dat burgers begrijpen dat corruptie en wanbeleid automatisch tot armoede leiden. Landen of gemeenten die niet aan de EU-eisen voor Alom Falen voldoen, worden immers alsnog helemaal leeg geklopt; middels een transferunie met hun Faalburen. Allemaal even arm is het einddoel. Zodat de NPO-kijker niet kan zien wat het verschil is tussen degelijk beleid en achterlijk beleid.
En de belezen en logisch nadenkende kiezer staat machteloos.

In een goed functionerend land heeft een overheid maar een paar taken; veiligheid, gezondheid, onderwijs, infrastructuur. In veel Westerse landen, ook Nederland, zien we het tegenovergestelde.

- Toenames van (gewelddadige) criminaliteit en extremisme worden nauwelijks aangepakt. Er wordt "geïnvesteerd" in de aanpak van niet-bestaande non-issues zoals "institutioneel racisme". Omdat er geen meetbare doelstellingen zijn is dat een goudmijn voor subsidiegraaiers.
- In zieken- en verzorgings- huizen wordt bezuinigd op handen aan het bed, terwijl er steeds meer overbodige managementslagen worden gecreëerd. Een gigantisch ministerie van Volksgezondheid blijkt niet in staat om op tijd mondkapjes, testkits of vaccinaties te regelen. Ondanks ondersteuning door een tiental "specialistische" clubjes als RIVM.
- Onderwijs idem dito. Leraren die kunnen schrijven of hoofdrekenen sterven uit, dus leren schoolkinderen nu dat Trump slecht is en dat de executie van Fortuyn zijn eigen schuld was.
- Infrastructuur; we gaan een schoon en goed werkend gasnet weg pleuren, om te vervangen door een niet-bestaand elektriciteitsnet dat niet-werkende windenergie moet gaan distribueren. De VVD wil dat Nederlanders in 2050 een minderheid zijn, maar er worden nauwelijks huizen gebouwd voor de miljoenen te importeren werklozen die straks de sharia moeten invoeren.

We betalen zo'n 50% belasting, maar de kerntaken van de overheid worden hier verwaarloosd. Vergelijk dat met landen als Zuid Korea, Taiwan en Singapore waar de overheid met pakweg 20% belasting wèl veiligheid, gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur kan regelen. Ook covid19 maakt in die regio nauwelijks slachtoffers.

Ploumen wil meer geld investeren in de structurele verwaarlozing van overheidstaken, en in het stimuleren van subsidie-sectoren (= corruptie en wanbeleid).
Iemand die daar echt in gelooft is òf volkomen simpel, òf echt kwaadaardig.
Niet op stemmen dus. Maar bedenk ook dat het probleem veel dieper gaat dan die 1 tot 2 zetels die de PvdA hooguit verdient. Om Nederland opnieuw te democratiseren moeten alle kartelpartijen jarenlang weggestemd worden. Inclusief CDA en VVD, ondanks die paar dagen rond verkiezingstijd dat ze zich als "realistisch" presenteren.

Dandruff | 12-02-21 | 21:07 | 1

Beste zoveel woorden verdient Ploumen niet!.

Kilroywashier | 13-02-21 | 04:19

Minimumloon, modaal, 2x modaal; het zet allemaal geen meer zoden aan de dijk als tweederde of meer weglekt naar vaste lasten. Wat is het PvdA plan voor die >200k/jr woningen erbij? What about bevolkingspolitiek? Wanneer is het dichtbevolkt genoeg in jullie maakbare steden, vinexwijken en onder stikstof bedolven dorpen? Hoe hard moet arbeid belast blijven, terwijl grootbedrijven zich laten feteren in belastingparadijs NL. Om over na te denken, in de context van de houdbaarheid van jullie verzorgingsstaat. Ene Jacques Monash heeft ooit een poging gewaagd, maar het veld geruimd. Ene Plasterk is ook in staat tot draaibewegingen, maar vecht nu als Don Quichote tegen windmolens aan de zijlijn. Binnen de ivorentorens van de PvdA gaan ze los op het woke-orgel van intersectionaliteit, slavernijverledens en berijden ze moreel verheven stokpaardjes van vermeende gender-pay-gaps, hebben ze piepjonge doelgroepmensen op de lijst niet gehinderd door significante maatschappelijke ervaring of visie, terwijl de verweesde deplorables zich afvragen hoe vastgeroest je moet zijn om die grijsgedraaide bullshitplaten te blijven grijsdraaien terwijl je de roze trompetterolifant in de kamer hardnekking blijft negeren. Hoe vermoeiend het is om iemand steeds maar weer details te horen oplepelen en afhameren terwijl hoofdzaken altijd onbesproken blijven? Mevrouw Ploumen, u zult vast wat stemmen krijgen vanwege uw inzet voor Afrikaanse vrouwen enzo, maar NL heeft de PvdA niet meer nodig. Draag haar maar ter zielen. Vecht voor emancipatie en minimumloon in Afrika!

Ir_HardGelag | 12-02-21 | 20:03

Heeft kut. Kan verder niet veel.

zwaaropdehand | 12-02-21 | 19:51

Die Paternotte lult ook maar wat om krampachtig in beeld te blijven, grijze D66 muis met populistische teksten. Ga eens iets doen!

P. Breidel | 12-02-21 | 19:35 | 1

Paternotte geeft perfect weer hoe ver hij en zijn partijtje van het overgrote deel der Nederlanders afstaat. Een totaal niet spelend onderwerp waar alleen het NOS journaal c.s. zich mee bezig houdt.
Oh ja, excuses kan je aanbieden aan mensen die het aangaat.

DeEchteWaarheid | 13-02-21 | 12:04

Altijd fijn. Als je er over nadenkt stelt links niets meer voor in NL. Je hebt rechts, splinterpartijtjes op ver rechts en alles op links is ook hopeloos verdeeld. Het blijft dus CDA/VVD + D66 en nog een partijtje. De keuze van de kiezer is dus eigenlijk wie wordt dat partijtje of maak je de oppositie sterker met mensen die dat ook kunnen en niet elke keer geslacht worden in elk debat omdat ze enkel maar wat roepen.

Rest In Privacy | 12-02-21 | 19:26

Alleen die stem al, hou eens op

Raetsheer | 12-02-21 | 19:19

Slaven, Partijslaven? Terug naar vroeger?
Google Joop den Uyl en Duitsland eens.

MorgenEenAnder | 12-02-21 | 19:02

Heerlijk dat clipje van Bosma en Kuiken. Uitstekende vraag en juf Kuiken valt even helemaal stil, staart voor zich uit als een konijn dat vergeten is waar hij zijn wortel heeft gelaten. En dan:...... dat werkelijk stuitend domme antwoord op een niet gestelde vraag.

Nuuk | 12-02-21 | 18:52 | 2

Om vervolgens keihard te zeggen dat de man pech heeft want hij is blank. Diversiteit moet door de strot geduwd worden, en als dat niet meer lukt dient u te bukken zodat de achteringang gebruikt kan worden. Diversiteit werkt prima. Je echt wel, op t werk 1 Antilliaan, geweldige gast, kun je prima mee lachen. Verwacht alleen niet dat hij het telefoneren onderbreekt om te kunnen werken.

WibionFire | 13-02-21 | 09:20

@WibionFire | 13-02-21 | 09:20:
Ik heb genoeg Antilianen, Surinamers, Marokkanen, Turken in werksituatie ontmoet die gewoon goed werken. Het probleem met diversiteit is dat het altijd over de “hoge” banen gaat, de elite banen. Daar zit het probleem bij de plucheplakkers. Die willen een blank leven en diversiteit mag alleen over “ de anderen” gaan.

Jankertjes als sylvana, Akwasie enz zitten in elitekringen. Ik hoor de gewonen Turk en Surinamer veel minder zeuren. Vandaar dat BIJ1 een mini-beweging is.

Nuuk | 13-02-21 | 11:56

Zweden als voorbeeld nemen, dat getuigd in ieder geval hoe we tegen de import van gelukszoekers aan moeten kijken, het is daar een mega succes

likdoorn | 12-02-21 | 18:40

De PvdA is voor alle linksmensen die de speerpunten van alle andere linkse partijen tegenstaat. Ze zouden zich misschien beter af kunnen vragen waarom ze nog links stemmen.

van heinde en verre | 12-02-21 | 18:28 | 2

Dat geldt komende 30 jaar voor ieder die zich links vindt. Rechts vult de kas.

Pieterman | 12-02-21 | 20:01

@Pieterman | 12-02-21 | 20:01: gelul. Rechts vult de kas uit het inkomen van wat ooit links was.
Links is morsdood in Nederland. Al 25 jaar.
Het resultaat ervaart iedereen dagelijks
(Werkelijk niks draait nu beter dan 30 jaren her)

geen koning | 12-02-21 | 21:21

Haiku
Bloemen verwelken
Schepen vergaan
Zo zal het ook met de pvda vergaan
Op zoek naar een nieuwe baan.

Carlos_I | 12-02-21 | 18:21 | 3
-weggejorist-
hesi | 12-02-21 | 18:44

Bij een of ander overheidsorgaan
te ondergaan

Louter Leuter | 12-02-21 | 18:48

Op de radio: Ploumen wilde geen Minister-President worden...... ok dan.

ger1306 | 12-02-21 | 19:04

Die Ploumen verdient wel een klacht bij de VVA (vereniging van aaflaatverkopers) vanwege kwakzalverij.

aflaatverkoper | 12-02-21 | 18:16

Heerlijk, er kan binnen de Part van de Argeloosheid niks beters gevonden worden dan mutsige Liliane. Terwijl alle tweede garnituur partijen lekker rond de 15 zetels blijven piemelen, groeit de VVD in de peilingen naar 45. Op naar nog 4 stabiele jaren onder Rutte. Daar mag dan CDA bij aanschuiven en/of D66/PvdA, wie maar genoeg water bij de wijn wil doen. En Mark zag dat het goed was ...

Azijnist | 12-02-21 | 18:14

Even uit de HRM praktijk:
Vooralsnog blijft inclusiviteit eenzijdig gepruts. Vooral omdat het nu eenmaal lastig is om de naar verluidt geëxclusificeerde kleurmedelanders met wil, kennis, kunde en vooral competenties zonder zware spraakaccenten aan te slepen. Dit vergt minimaal één maar realistisch geschat twee generaties. Het politiek en vooral sociaalachtig gedram maakt het wenproces erg tragisch om aan te zien.

PvdA, en Asscher voorop, had afgelopen 14 jaar natuurlijk constant bij moeten sturen om nu geloofwaardig te zijn. Hetgeen overblijft is gepruttel over ‘eerlijker’. Inmiddels weten we beter hè.
Blijft staat dat NvdA een redelijk alternatief is voor knuppelhanterend en argumentrovend GL. Alleen wegvallende Jessiastische schellen van hongersnoden kan PvdA nog wind in de rug geven. Maar dat moet dan wel echt deze verkiezingen gebeuren.
Hoe dan ook: Altijd Stemmen mensen!

Pieterman | 12-02-21 | 18:07 | 1

Hongersnoden = jongerenogen

Pieterman | 12-02-21 | 18:09

Zelfs het stevigste linkse verhaal van de SP (in de oppositie) levert nog geen zetelwinst op !

Stratum | 12-02-21 | 17:59

Wat een gemuts met ik als meisje middelbare school bla bla. Dat mens spoort echt niet. Geboren in 1962, dus in 1974 naar de middelbare school. Dat was godbeterehet in het jaar van het kabinet Den Uyl. Alsof het de middeleeuwen waren. Een gotspe.

RGV42 | 12-02-21 | 17:58

Oude blanke mopperaars. Die zouden niet willen geloven dat er institutioneel racisme is. Ik heb liever dat we allemaal durven geloven dat er institutioneel elitairisme is.
Zoals bij Halsema en haar legervriend die vermeende boze witte onmensen gaan vervangen voor (veel lager betaalde) anderen, enkele GS artikelen geleden.
Of lees H. v. d. Horst zijn artikel van vandaag over daklozen die gekort worden in Breda op bijstand. Geldt trouwens in veel steden ook voor antikraakbewoners: bijstand naar beneden want wie niet veel huur betaald krijgt straf ("Een keer normaal je rekeningen kunnen betalen of een beetje kunnen sparen, werkzoekende antikraak-loser met je studieschuld? Dacht 't effe niet!").
Dit beleid komt altijd uit op vertroeteling van de één, een rotschop voor de ander. Ga hun regels maar na. Gekleurden en kreupelen genoeg die net zo in de rotzooi getrapt worden. Altijd bepaald de schaal van troetel hoe erg precies. Ploumen had er voor deze groepen moeten zijn, juist zònder enig verschil te maken.

zeurmachine | 12-02-21 | 17:57 | 5

@Cor Netto | 12-02-21 | 18:55: Jij ook alle goeds. Nu nog even een echte reactie van je.

zeurmachine | 12-02-21 | 19:25

Nou vooruit: inclusiteit.
De rest is bewust zo geschreven: immers postactuele bullshit uit Zuidoost die mij indirect beschuldigt van racisme. Wat een treurig geleuter en een wriewerf belediging aan het adres van de gemiddelde Nederlander.

Pieterman | 12-02-21 | 20:20
▼ 2 antwoorden verborgen

De PvdA is toch een beetje het debiele jongetje m/v/x) van de klas. Maar dan wel het debiele jongetje (m/v/x) dat niet debiel geboren is, maar door te veel lijm snuiven wat hersencellen heeft moeten inleveren.

Stijlicoon | 12-02-21 | 17:57
-weggejorist-
Ben5570 | 12-02-21 | 17:52

Kinderen die volwassen zijn, maar noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen, omdat er geen woningen voor die kinderen zijn. Wat gaat de PvdA daar aan doen? Beetje minimumloon, beetje kleinere klassen... Het zet allemaal geen zoden aan de dijk. De echte oplossingen zijn allemaal taboe in de PvdA. Het beleid dat de PvdA wil, maakt het alleen maar erger.

Rest In Privacy | 12-02-21 | 17:47 | 3

Tel erbij op dat er minder huizen gebouwd worden dan dat er mensen hier heen migreren of worden toegelaten. Een tekort aan huizen plus stijgende huur- en koopprijs.

Adriel | 12-02-21 | 18:00

Ik heb zo twee kinderen die het huis uit willen, maar geen huis gevonden kunnen krijgen. Ik vind het niet erg dat ze nog thuis wonen, maar ze willen zelf weg. Ik vind van de andere kant dat er teveel natuur opgeofferd wordt om maar te kunnen blijven bouwen. Hoe denken ze ooit de CO2 uitstoot te kunnen verminderen als er maar meer mensen bij komen, er meer gebouwd gaat worden, er dus ook meer wegen bij moeten komen en ga zo maar door. Nederland is al het drukst bevolkte land van europa per km2. We komen in de toekomst in dezelfde situatie terecht als in china, waar 3-4 generaties in een huis wonen omdat er gewoonweg geen plaats is om huizen te bouwen en als er al gebouwd wordt zijn de huizen te duur.

brie-de-penis | 12-02-21 | 18:26

Ik denk dat de PvdA dan de ouders gaat euthanaseren.

Cor Netto | 12-02-21 | 18:56

Wat ben je toch een lege opportunistische droplul als je op de excuuskaravaan springt. Als ieder volk voor iedere misstand in ieder tijdperk excuses moet aanbieden, dan blijven we 24/7, 365/365 bezig en betekent het exact niets meer.
De enigen die excuses moeten aanbieden zijn Silly Sil, Aquarium en Airfryer omdat het zulke tergend irritante mensen zijn.

Zeddegeizot | 12-02-21 | 17:44 | 1

Heeft nederland ooit excuses van spanje gekregen? Of van duitsland, italie, frankrijk. Hebben we van de andere kant wel ooit excuses gemaakt voor noord ierland en de burgeroorlog daar? Dat was ook een nederlandse aangelegenheid want ierland was katholiek voordat er een nederlander in engeland kwam.
En daarbij, excuses van een kabinet zijn net zo geloofwaardig als een prostituee die zegt dat ze maagd is (en die zou ik nog eerder geloven dan een nederlands politicus).

brie-de-penis | 12-02-21 | 18:31

Er zijn inderdaad genoeg onderzoeken die concluderen dat diversiteit in een organisatie een goed iets is. Echter betreft dat karakter eigenschappen, ervaring en competenties. Dus bij voorkeur niet alleen techneuten of alleen marketeers in de top en niet alleen dispuut makkers met een rechtenstudie op zak in de boardroom. Daarnaast wil je dat alle persoonlijkheids eigenschappen uit de big 5 gecovered worden en je een leuke mix van jonge honden en ervaren rotten hebt

Feministen zagen een uitgelezen kans om dit verder op te delen in 'vrouwelijke' eigenschappen en 'mannelijke' eigenschappen. Waarbij vrouwelijke eigenschappen altijd deugdelijk en als positief neergezet worden (empathie, geordend, emotioneel intelligent) en de mannelijke eigenschappen als negatief (horkering, aggressief, haantjes gedrag), waarbij er nog aan voorbij gegaan wordt dat mannen blijkbaar nooit positief beoordeeld kunnen worden op 'vrouwelijke' karaktereigenschappen.

Het begrip diversiteit is dusdanig verwaterd dat alleen uiterlijkheden er toe doen. Je bent geen individu meer, maar onderdeel van een groep, gesorteerd op RAL kleur en de piemel/gleuf boolean.
Je groepsindentiteit bepaald welke karakter eigenschappen je zou moeten bezitten, individuele eigenschappen zijn ondergeschikt. En als er al individuele eigenschappen zijn te onderscheiden die niet conformeren aan het groepsvooroordeel dan komt dat door sociologische invloeden van buitenaf. Door bijvoorbeeld het patriciaal systeem of een onderbewust aangewakkerd racistisch denkbeeld.

De definitie 'Diversiteit' is een voorbeeld van definitie verwatering op een dusdanige manier dat deze past binnen de ideologische denkkader.

Ik ga een voorspelling doen.

'Bullshit jobs' wordt het volgende slachtoffer.
Een wegwerker is geen bullshit job. Beveiliging van een leeg kantoorpand wel. Chef vergaderzalen regelen bij de gemeente ook.
Lefties wijzen graag naar het bedrijfsleven, maar hebben niet in de gaten dat de overheid toch echt de grootste creator van bullshit jobs is.

Ik denk dat de term bullshit jobs gaat afhangen van de wenselijk van de organisatie, puur op basis van ideologische gronden. Wegwerker die bezig is met de verbreeding van de a27 wordt zodoende een bullshit baan en dwarsfluitist en yoga coach voor een illegalen opvang een cruciale baan.

Nou proost dan maar!

JanFTE | 12-02-21 | 17:44 | 4

Activisten zijn altijd aan de kant blijven staan. Ze hebben met hun wel of niet terechte protesten invloed gehad, maar doen dan zelf niet mee met die veranderde samenleving. Iemand als Kauthar wil als turkse en moslim de Tweede Kamer in, maar niet gewoon als algemene volksvertegenwoordiger. Ze zal blijven tegenwerken en moeilijk doen voor een zaak die niet gesteund wordt buiten haar groep. Het is niet emanciperen en meedoen, maar die maatschappij veranderen en wegwezen bij activisten. En dat is verdacht. Blanke mannen zijn nogal eens stille aanvoerder bij dergelijke groeperingen. Ook verdacht. Die b.s.-banen zijn er kennelijk onderdeel van.

zeurmachine | 12-02-21 | 19:40

Diversiteit is het onzin-woord van 2020 net als repsect dat van 2015, hoor je ook niks meer van. Op weg naar nieuwe onzin-kreten bedacht door mensen met bullshit banen.

discriminazie | 12-02-21 | 19:53
▼ 1 antwoord verborgen

Het was vanmorgen zou verschrikkelijk k,k,koud dat ik een PVDAer zag met zijn handen in zijn eigen zakk....

Nodeloos Kwetsend | 12-02-21 | 17:43 | 1
-weggejorist-
djmarco2 | 12-02-21 | 17:45

Alles wat de PvdA aanraakt zal verkruimelen onder hun vingers. Te beginnen met het onderwijs...

SterF... | 12-02-21 | 17:39

Als ik die tweet van Paternotte lees, dan wil ik een kruisje bij Hoekstra zetten. VOC kapitein met 4 kinderen. Die niet in het gezicht mept, maar normaal en nuchter doet. Het is wel duidelijk wie er wel mensen in het gezicht mept.

Rest In Privacy | 12-02-21 | 17:34 | 3

Ik snap je. Helaas is dat ook de partij van De Jonge en Grapperhaus (degenen die beter zijn in het regelen van avondklok ken dan in vaccineren).

Laat dan toch maar zitten.

Rest In Privacy | 12-02-21 | 18:01

Helaas sluit Hoekstra bij voorbaat regeren met PVV uit, en kwam hij vorige week met het voorstel om Commissarissen van bedrijven (nog) beter te gaan belonen. Dus niet mijn kandidaat.

Toos Bevergeil | 12-02-21 | 18:30

@Giraf01 | 12-02-21 | 18:01: De Jonge gaat weg (terecht). En Omtzigt krijg je bij Hoekstra erbij.

Hoekstra heeft wel samen met Rutte de euro gered. Voor Corona nog. Eigenlijk hebben ze toen al eurobonds ingevoerd. Transferunie, soort van Europese belastingen. Dat is niet best.

Rest In Privacy | 12-02-21 | 18:43

Ik ben jarenlang PvdA lid geweest. Sinds Fortuyn zijn bij mij de schellen van de ogen gevallen. Vroeger stonden ze voor een kapitalistische staat met oog voor zwakkeren; tegenwoordig is het alleen cultuurmarxisme wat de klok slaat. Identiteitspolitiek is de aloude klassenstrijd in een nieuw jasje.

Dat naïeve optimisme over de maakbaarheid van de samenleving is stuitend. Het tekort aan intellectuele bagage bij iedere lichting nieuwe 'Nederlanders' werkt nog generaties lang door, maar bij de PvdA is iedere allochtone uitkeringstrekker vooral het slachtoffer van institutioneel racisme door de 'witten'.

Over 100 jaar kijken we terug en vragen ons af hoe het komt dat onze situatie veel gelijkenissen vertoont met de geschiedenis van de Indianen in Amerika. Het trauma van de Tweede Wereldoorlog heeft er zo ingehakt dat we al het leed in de wereld zijn gaan zien als onze schuld. Onze protestants christelijke inborst was vruchtbare grond voor deze zelfhaat.

Ik ben bang voor de terugslag. Op een dag staat een handige volksmenner op. Het volk is gewend om voorgelogen te worden en de volksmenner maakt hier handig gebruik van. Links zal met heimwee terug denken aan Wilders en Baudet.

ED-209 | 12-02-21 | 17:30 | 2

Identiteitspolitiek is de aloude klassenstrijd in een nieuw jasje? Niet echt, identiteitspolitiek zaait haat en verdeeldheid. Het is strategie van divide and rule van het establishment. Mensen tegen elkaar opzetten en tegen elkaar laten vechten, en ondertussen het hele land leeg zuigen.

Rest In Privacy | 12-02-21 | 17:40

Die "handige volksmenner" zou best wel eens de islam kunnen zijn. Het scenario van Soumission is helemaal niet zo extreem ver gezocht in relatie tot de Nederlandse onderdanige (NSB) mentaliteit.

discriminazie | 12-02-21 | 19:57

Voor excuses moeten ze in Suriname zijn. Daar hielden ze slaven.

Tronald_dump | 12-02-21 | 17:28 | 2

Ook onze Oranjemannen waren oorverdovend stil tijdens het voetbaltoernooi in slavenstaat Qatar de afgelopen dagen. (Waar de organiserende sjeik overigens weigerde de vrouwelijke scheidsrechters een hand te geven..............)

Tinie | 12-02-21 | 17:54

En in Ghana, daar werden de slaven door de Ashanti tot slaaf gemaakt.

Blauwpetje | 12-02-21 | 20:01

Weet je, het is best fijn dat een groot deel van Nederland die partijen ziet aan den linkerzijde en zegt ‘eeeeh, doe es ff normaal joh, met je gejank en je megole-ideeen.’ Ik mag dat wel, van Nederland. Daarnaast nog iets dat me opviel, beetje off-topic maar omdat van Rossem het zelf inbracht: excuses voor het slavernijverleden. Ik ben zelf niet voor, omdat ik het verdom om iemand namens mij excuses te laten maken voor iets waar ik nog minder dan Sillysil van profiteer. Dat veel Surinamers en Indonesiërs daar anders over denken snap ik. Accepteer ik. Maar dat Marokkanen en Turken, nog meer dan den zwarte medemens, willen dat Nederland excuses maakt?? Wat is dat voor een Godspe? Wat een rare situatie ga je dan krijgen, Halsema die namens Marokkaanse Amsterdammers excuses gaat maken aan nakomelingen van Ghanese slavenhandelaren voor het leed dat de laatsten samen met de eersten hebben uitgevoerd, maar dan elders? Ofzo? Rare tijden vrinden. Rare tijden.

The-loopy-cowboy | 12-02-21 | 17:20

gaat PvdA nog VVD pijpen voor de verkiezingen in zo een tochtige fietsenstalling #fietsenstallingpoldermodel

HetOorAakel | 12-02-21 | 17:15

Het gaat domweg weer over de poen en de baantjes.
Slaapverwekkend voorspelbaar policor gelul.Is nu in de mode.
Wat zogenaamde betrokkenheid voor de buhne.
Mevrouw Ploumen gaat de PVDA echt geen winst opleveren.
Nog nooit echt gewerkt,alleen gezeverd.
Ex-Groenlinkse uitvreter.
Naar PVDA overgestapt vanwege meer kans op kletsbaantjes.
De poen en de baantjes.Schijnheilige bende.
Sterk voorbeeld:Timmermans.Nee hij ging niet naar Brussel want belangrijke taak als Minister in Nederland.
Een maand later zat hij in Brussel.

Zeurkont | 12-02-21 | 17:07

De grap is dat dankzij Lodewijkje je inderdaad geen vaste baan meer krijgt, heeft hij zelf verzonnen de Pvda zelf dus en nu de boel omdraaien.
Ploumen december vorig jaar bij Tros Radar over de kosten van een Zorgverzekering voor arme mensen, o wat was ze boos een verrast en geschrokken, onzin want de arme lieden krijgen een Zorgtoeslag en betalen 1 of 2 tientjes premie.
En het Eigen Risico was ook zo erg ging ze wat aan doen, het Eigen Risico is door de Pvda ingevoerd en verdedigd heeft n.l. met inkomenspolitiek te maken.
Maat ja het is de dochter v/d melkboer dus wie ben ik om er wat van te zeggen.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 17:03 | 2

En wie geen vaste baan heeft maar als ZZP'er werkt, is ook genaaid door Asscher. Die wilde schijnzelfstandigheid bestrijden, met een wet die er uiteindelijk voor zorgde dat echte ZZP'ers en hun opdrachtgevers enorm gehinderd werden door bureaucratie en onduidelijk belegde risico's en verantwoordelijkheden. Hij zorgde dat ZZP'ers na 2 jaar "een vaste baanaangeboden moeten krijgen", en dus na 2 jaar bedankt worden, zelfs bij een prettige samenwerking... iets dat men name bij de overheid zelf aan de orde is. En hij kwam met de onzinnige modelcontracten, waardoor de foute praktijken van godbetert PostNL als eerste werden gelegitimeerd, terwijl het hele circus juist vanwege de praktijken bij dat bedrijf opgetuigd was.

Muxje | 12-02-21 | 17:31

@Muxje | 12-02-21 | 17:31: Klopt met mijn ervaring. Ik heb eeen aantal zzp'ers geprobeerd te helpen die met minder inkomsten kwamen te zitten dan begroot. Geen van hen was helemaal zonder werk.
De uwv doet ongeloofelijk moeilijk over 18 gemiste uren werk te compenseren naar minimum loon. Die uwv site is een werk appart om daar je weg in te vinden. Ik heb nog geen linksliberale zzp'ers mogen helpen, althans voor zover ik weet. Dan krijgen heel gewone mensen de inkomsten pas 3 maanden later gestort, in mijn regio. waardoor ze geld moeten gaan lenen. Dat wordt als vernederend ervaren door de zzp'ers.

FredMistig | 12-02-21 | 19:03

Jan Paternotte is een afgrijselijke løl met vingers.

Montgomery Burns | 12-02-21 | 16:58 | 5

Het staat Jan Paternotte natuurlijk vrij om uit eigen middelen een donatie te doen aan al die nakomelingen van slaven die door Tippo Tip zijn verhandeld. Want dat is uiteindelijk toch de bedoeling?

wapster | 12-02-21 | 17:19

Ze blijven het vuurtje maar opstoken van hun slavernij obsessie.

lanexx | 12-02-21 | 17:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja ja, die sociale PvdA. In den Bosch hebben ze de uitkeringen van daklozen verlaagt want dan zouden die daklozen sneller geneigd zijn aan het werk te gaan aldus de PvdA. Ook zijn daklozen mazzelaars volgens de PvdA want ze hebben geen kosten voor een woning en daarom kan de uitkering naar beneden.
Die club is een totaal lege huls. Ze staan nergens meer voor, hebben geen idealen, geen visie, geen eigen gezicht meer. Ze willen alleen nog maar hun krent in de macht schuiven en voor de rest mag iedereen doodvallen van ze. De VVD zijn criminelen maar die komen er tenminste voor uit dat ze egoïstische zakkenvullers zijn. De PvdA is nog een graadje erger. Die proberen een sociaal sausje over hun hypocriete smoelwerk te smeren.

Zapata10 | 12-02-21 | 16:58 | 6

Ik heb het artikel van Han van Joop net al genoemd, en van de antikraak. Gaat over Breda, maar Den Bosch doet het ook. Er zijn gemeenten die je boodschappengeld al tellen in de bijstand en willen gaan terugvorderen wanneer je hebt overgehouden. Bijstand is geen afvoerputje meer voor sukkels, maar een toekomstige realiteit voor velen die nu nog werken of ww hebben. De basisbaanconstructie zal hen in deze armoe vasthouden. Gemeenten zullen steeds meer "hulpregelingen" verzinnen en deals aangaan met andere partijen om de slachtoffers genoegen te laten nemen met steeds minder. Een tweedeling die door velen ontkend en genegeerd zal worden zolang ze nog geld hebben.

zeurmachine | 12-02-21 | 18:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar dat tweede kabinet Den Uyl, dat komt er!

BrutusBosch | 12-02-21 | 16:58 | 6

@Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 17:07:
LOL,
Mijn opa, God heeft het maar druk met al die zielen, barstte ook immer in luidt getier los als hij Joop op de televee zag met z'n 'twee dingen'.
Rood aanlopend spuugschreeuwen naar de buis.

Die ouwe had helemaal niks met socia/communisten.
Een vriend had hem ergens rond 1920 eens meegenomen naar een toespraak van een of andere socialist in Groningen.
Vond het geschreeuw en gelul vreselijk, 50 jaar later culminerend in grenzeloze woede uitbarstingen als Joop ergens in beeld kwam.

vander F | 12-02-21 | 17:39

@JB86 | 12-02-21 | 17:18: Zelfs onder Kok en Bos werden de enge types die wij nu "woke" noemen nog kort gehouden. Dat is pas vanaf de periode dat Bos "de derde weg" aankondigde. Voor degenen in de top heel normaal, maar de grote activistische achterban kon het niet verkroppen dat hun heilstaat utopie aan de kant werd gezet en die hebben het gat in de intellectuele leegte gevuld met woke.

Grachus | 12-02-21 | 18:13
▼ 3 antwoorden verborgen

De linkse partijen staan er beroerd voor (toch het zijn peilingen he). De oorzaak is denk ik simpel: ze drammen vooral over een aantal punten waar het gros van de kiezers niet op zit te wachten. Inclusiviteit, diversiteit en klimaat. Ze doen alsof we het meest racistische en vervuilende land van de wereld zijn. En dat terwijl we vooral met de coronacrisis kampen die gaat over gezondheid, dreigende faillisementen en baanbehoud.

JB86 | 12-02-21 | 16:57 | 1

Linkse partijen hebben geen nationaal belang (behalve de PVV), maar alleen een belang voor eigen groepering. Allemaal bijzaken die op dit moment niet relevant zijn, geen wonder dat ze zetels verliezen.

Adriel | 12-02-21 | 17:28

Ik kan het alleen maar toejuichen, het Ploumeneffect. Maar goed dan gaan die zetels naar een van de andere drie. Dus of je nou door de hond gebeten wordt of de kat... links rules en dat wordt steeds erger.

Tiscali-2 | 12-02-21 | 16:57

Jacques Monasch en Ronald Plasterk hebben de VVD allang rechts ingehaald. De Partij van de Gastarbeid is morsdood.

Madame Poitiers | 12-02-21 | 16:57 | 1

Ben super blij met de artikelen van Plasterk tegen Windmolens en voor kernenergie en tegen Alfa bestuurders.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 17:08

De PvdA is inmiddels net zo'n partij als '66: algehele en totale niksigheid. Hebben al hun principes uit het verleden overboord gegooid, geen enkele binding met de kiezer meer en ronduit anti-democratisch. Alles wat er zit, zit er voor zichzelf. Nog een geluk dat er nog behoorlijk wat (min of meer demente maar zeker ontoerekeningsvatbare) gewoontestemmers zijn, anders zagen we deze partijen na 17 maart niet terug in de Tweede Kamer.

goedverstaander | 12-02-21 | 16:52 | 1

D 66 manoman, Mevr. Kaag wat gat u aan de pensioenen doen: het moet eerliker en groener, mevr. Kaag wat gaan we met Defensie doen: het moet eerlijker en groener, mevr. Kaag wat gaan we met de Noord Afrikanen in achterstandswijken doen: het moet eerlijker en groener, meer komt er niet uit .

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 17:11

Is wel zo. Anders dan traditie, waarom zou je in vredesnaam nu ook op de PVDA stemmen? Nou ja, de banenmachine wellicht nog.

Graaisnaaiert | 12-02-21 | 16:51

Ik las haartje ipv graatje. Moest gelijk aan uncle junior denken.

Carlos_I | 12-02-21 | 16:51

Zeg eens eerlijk. Heeft hier iemand interesse in de PvdA of zelfs overwogen om er op te stemmen?

DrumPiet | 12-02-21 | 16:49 | 6

@Carlos_I | 12-02-21 | 16:52:
Sinds 1998 heb altijd op hem gestemd, maar je hoort eigenlijk bitter weinig van hem.

gestoptmetroken | 12-02-21 | 17:05

Ook binnen de PVDA zijn wel personen te vinden die goed te pruimen zijn, zo'n Rene Cuperus, prima kerel. Eddy Terstall idem dito. Verheffing van de arbeider, kan ook rekenen op mijn sympathie. Alleen dat UVA woke gedoe wat op Joop welig tiert en nu ook de toon zet in de PVDA, daar zou ik nooit, maar dan ook werkelijk nooit op stemmen.

therealbraindump | 12-02-21 | 17:13
▼ 3 antwoorden verborgen

De kreten links en rechts dekken de lading niet meer. Links stond vroeger voor de arbeider en rechts voor het kapitaal en het draaide met name om de beloning van beide. Sociaal economische aspecten spelen op links echter geen enkele rol meer (behalve wellicht bij de SP nog). Eigenlijk draait het tegenwoordig om critical theory en zou je de politiek moeten verdelen in critical theory JA en critical theory NEE. En dan blijven er nog de enkelvoudige thema partijen over, zoals PvdD, Denk en NIDA.

Blauwpetje | 12-02-21 | 16:49

Hoor ik haar nu zeggen: "Door diversiteit krijg je kwaliteit" Nee, echt! Uit welk gesticht komt dat mens. OMG.

Psycho3 | 12-02-21 | 16:48 | 1

Ze vergat er ff bij te zeggen dat een jaar of 300 kan duren.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 16:51

De PvdA was al af toen Drees z’n lidmaatschap opzegde. En da’s al heul lang geleden.

Dubbelepunthoofd | 12-02-21 | 16:48 | 1

En vervolgens begraven door Kok.

SterF... | 12-02-21 | 17:33

Bertje Wagendorp stampvoet van woede omdat Ploumen niet mag meedoen aan het RTL-lijsttrekkersdebat. Haar partij staat op plek 7 qua zetelaantal, en alleen de eerste 6 zijn uitgenodigd.

gestoptmetroken | 12-02-21 | 16:46 | 2

Dat kan nog lager...

Wijze uit het Oosten | 12-02-21 | 16:50

Die Wagendorp, kan die onderhand niet met pensioen of gewoon de deur uitgeschopt worden. Wat een walgelijke eigenwijze autist van een wegkijker is dat zeg.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 16:53

'Ergens pal voor staan'
'Wij met zijn allen (voor elkaar)'
'Inclusieve samenleving'
'Diversiteit'
Etc. etc.

Al die holle frases, het liefst verkondigd met grote glimlach, ik ben er allergisch voor.

Waar is de gewone taal gebleven?
Wie spreekt er nog zonder partij-jargon?
Wie is er authentiek?

Bij de PvdA niemand, ik kan weer een partij van mijn lijstje schrappen.
Hoewel, deze stond er eigenlijk niet eens op.

Roos | 12-02-21 | 16:45 | 1

Volgens de Belastingdienst moet ik ook pal staan en wel voor 11 termijnen die ik jaarlijks moet afdragen en het hele bedrag voor 1.1.2022 anders zwaait er wat voor deze jongen.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 16:55

Juistem, dat is weer een prima rant vRossum. En t klopt als een huis. Waar bij Gl en D66 volledig gemarketeerd zijn denkt de PVDA nog dat de tijden van Den Uyl/vanJole nog steeds actueel zijn.

Shortganger | 12-02-21 | 16:44

In ons dorpie is de Windmolen discussie aan het ontsporen, de lokale Pvda sukkel wil niet eens praten met mensen die tegen WM-s zijn, anno 2021 geen idee van de tijdsgeest.
Qua ambtenaren korps kan dat nog wel eens heel raar gaan uitpakken al die voorgetrokken moslims al dan niet met doek die de burger gaan lopen zieken.
Segregatie 2.0

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 16:43 | 2

Uit een ambtenaren onderzoek over de klimaatmaatregelen bleek onlangs dat bijna 10% van de (vooral) Rijksambtenaren vindt dat de burger maar beter niet bij de klimaatmaatregelen betrokken zou moeten worden: 'het geeft maar gedoe'.

JB86 | 12-02-21 | 16:52

@JB86 | 12-02-21 | 16:52: Het erge is dat ze het nog menen ook.
Hier een D 66 stumper die over de molentjes gaat, verdomt het om een enquete te houden.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 17:13

Nee dan de vara op de radio: iedere dag verslag vanuit een kamp met Afrikaanse gelukszoekers aan de rand van Europa. Dat ze nu toch echt hier een huis en een uitkering willen en dat we ze moeten gaan halen....

Jan met de pet kennen ze niet meer.
MSM ha ha

zokanhetookja | 12-02-21 | 16:39

Als je afstammeling bent van een slaaf, heeft die slaaf zijn ballen en plasser mogen houden en mogen gebruiken, dus had hij geen Arabier als eigenaar, dat is logisch doei btw alle bomen moeten dood.

RickTheDick | 12-02-21 | 16:39

In de kern heeft deze PVDA gewoon een bloedhekel aan de eigen oorspronkelijke achterban. De Britse labour partij heeft aangetoond dat al die woke standpunten totaal niet aanslaan bij deze oorspronkelijke achterban. Asscher heeft gewoon te weinig lef gehad om het voorbeeld te volgen van de Deense sociaal democraten. Een definitieve exit voor de PVDA als brede volkspartij voor alle geledingen van de samenleving.

therealbraindump | 12-02-21 | 16:38 | 2

De PVDA is het verdienmodel geworden voor beroepsambtenaren en -bestuurders. Heeft niets meer met idealen of burgers te maken. Door op ze te stemmen faciliteer je hun maatschappelijke positie en bestaanszekerheid.

Graaisnaaiert | 12-02-21 | 16:53

Rake analyse. Nu was het verbond tussen hoogopgeleide 'intellectuelen' uit de middenklasse en de arbeiders altijd al een wat ongelukkig huwelijk. Zelfs voor de oorlog waren er al voorlopers van de huidige wokegekkies die met hun ideeën de arbeiders van zich vervreemdden. Orwell schreef daar in de jaren '30 al over:

"One sometimes gets the impression that the mere words 'Socialism' and 'Communism' draw towards them with magnetic force every fruit-juice drinker, nudist, sandal-wearer, sex-maniac, Quaker, 'Nature Cure' quack, pacifist and feminist in England."

Maar ja, toen was er echter in materiële zin nog veel te winnen voor de arbeider en dus reden om links te stemmen. Als dat dan wegvalt, en er komt ook nog het migrantengeknuffel bij, waarom zou je dan nog als arbeider.

Tashtego | 12-02-21 | 16:58

De PvdA is toch een beetje blijven hangen in 1966 toen ze het contact met de arbeider verloren en iedereen z'n best deed om nog linkser te zijn dan de rest.
Dat ze van gekkigheid niet meer wisten hoe links ze moesten zijn en de PvdA opriep om de Vietcong te erkennen als de wettige regering van Vietnam en dat ze erfenissen met 99% wilden belasten.
nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw_Links_(Pv...)
Dat was ook toen Willem Drees die Nederland opnieuw had opgebouwd met 20 jaar zuinigheid zijn lidmaatschap van de PvdA had opgezegd omdat de PvdA te links radicaal was geworden.

Osdorpertje | 12-02-21 | 16:38

Wat is toch de drijfveer van de heersende " ik ben blank dus deug ik niet" moraal?

De luis | 12-02-21 | 16:29 | 2

Pure zelfhaat om door zelfhaat de haat die ze hebben voor andersgekleurden en Israel te camoufleren.

Slough | 12-02-21 | 16:39

Men denkt een gat in de markt gevonden te hebben om kiezers aan te trekken. En een overschot aan UVA afgestudeerden.

Bataafje | 12-02-21 | 16:55

De peilingen, voor wat dat waard is, tonen een verlies op links (PvdA/SP/D66/GL) van in totaal 14 zetels.
Dat is mooi, heel mooi.

Broadsquire | 12-02-21 | 16:29 | 6

@therealbraindump | 12-02-21 | 16:49: Links heeft zijn culturele agenda (niet zo zeer zijn economische) altijd goed weten te realiseren ondanks het ontbreken van parlementaire meerderheden. Dat komt inderdaad omdat ze de instituten als de universiteiten en de media beheersen, op wat uitzonderingen na.

Tashtego | 12-02-21 | 17:13

@Tashtego | 12-02-21 | 17:13: wat de universiteiten, en dan m.n. de humanities, de publieke omroep, de rechtsspraak, het OM enzovoort nodig hebben is diversiteit. En dan niet diversiteit van sekse, kleurtjes tellen of andere groepskenmerken maar diversiteit aan opvattingen, wie ben jij als individu en waar sta jij voor.

therealbraindump | 12-02-21 | 17:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Geweldig dat Martin Bosma meedoet aan de TV-Kantine! Die Attje Kuiken-imitatie is trouwens briljant.

Cor Netto | 12-02-21 | 16:27 | 1

Een kuiken met een geschoren vagijn op borsthoogte. Apart.

gestoptmetroken | 12-02-21 | 16:37

De partij is overbodig geworden, en de naam van de partij is allang over de datum.
En ze vergeten nog wel eens dat de huidige pvv-stemmers voor een zeer groot deel oud pvda-stemmers zijn.
Trek daar lering uit!

laurentius | 12-02-21 | 16:26

Met haar stem zal ze wel een succesvolle carnavalskraker kunnen scoren, maar serieus kan je deze kleurloze niet nemen.

Earl_of_Doncaster | 12-02-21 | 16:25 | 2

Weet je wat ik wel zou willen zijn?
Een ploumetjesgordijn, een ploumetjesgordijn..

laurentius | 12-02-21 | 16:28

De pvda begon vooral hun enorme steun onder de arbeidersklasse te verkwanselen, door diezelfde klasse als een 3e rangs burger te behandelen ten behoefe van de volledige inzet op gastarbeiders en ander gezellig immigratie volk. Daar is in het partijboekje de laatste 30 jaar niets veranderd dus zelf het lezen van dat interview is verloren tijd, pvda is verloren en kan opdoeken of langzaam leegbloeden.

TijdelijkOptimist | 12-02-21 | 16:25 | 7

@Leipniz | 12-02-21 | 16:39: De eerste en enige juiste analyse die ik hier zie. Sociaal-Democratisch Europa had niet achter die gladde Britse rattenvanger aan moeten huppelen en hun uitgangspunten overboord moeten zetten. Maar zo’n Wim Kok lag in aanbidding voor die ogenschijnlijke succesboy. Maar wat koop je voor het neo-liberalisme light? Ik zie hoopvolle signalen dat de partij voorzichtig op z’n schreden terugkeert en denk dat het de enige weg terug is. Het jammere alleen is dat hun voormalige achterban achter populistische charlatans aan danst. Alsof een Baudet ook maar een fuck om “de gewone” man geeft. Zo’n rechte kakkineuse Leidse corpsbal. Die begrijpt zo goed hoe Gerrit de stratenmaker zich voelt. Dream on.

Bigi Bana Boy | 12-02-21 | 16:48

@Bigi Bana Boy | 12-02-21 | 16:48:
Hulde Bigi. Zo is’t krek.

DrumPiet | 12-02-21 | 16:52

@Leipniz | 12-02-21 | 16:46: Welnee. Dat is iets van de laats 4 à 5 jaar. Daarvoor haalde de VVD het niet in zijn hoofd om dit actief uit te dragen.

Grachus | 12-02-21 | 18:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Juist. En daarom had de FVD zo'n mooi alternatief kunnen zijn. Met duidelijke programma punten. Maar ja..... ze moesten zo nodig hun jonge hondengedrag tonen aan elkaar in de appjes. Sukkels.

antonconstandse | 12-02-21 | 16:22

Postmodernistische quatsch, een opoe die hopeloos met een rage voor de jeugd probeert mee te doen. PvdA was al af, maar de totale afbraak wordt doorgezet. Kijk nou eens naar de linkse partijen in pa Denemarken, dat is een voorbeeld met perspectief. Misschien draaf ik door, maar daadwerkelijk voor de belangen van arbeiders komen, is dat niet wat?

amateurrr | 12-02-21 | 16:22 | 1

Doet de SP al...

SterF... | 12-02-21 | 17:36

PvdA is irrelevant. Maar dat geldt voor alles op links. Milieu bla bla, maar wel het hele land volbouwen want illegalen zijn zielig. Bah.

BenDeLier | 12-02-21 | 16:20 | 2

Was dat maar raak. De PvdA is net een horror monster. Aan het einde van de film lijkt het dood maar komt het terug. Dit voor een nog slechtere sequal.

ZoekEenVrijeNick | 12-02-21 | 16:27

En alles moet eerlijker en groener !!
Moeten ze wel de kantoorgebouwen en flats Groen schilderen er is onderhand geen boom meer over en bedankt he, Samsom mooi lul.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 16:46

Als het niet zo leuk was, zou het bijna zielig zijn.

Hemke-Valsema | 12-02-21 | 16:17

Heel simpel. Als je nou een paar vragen wilt stellen aan de PvdA, doe het dan goed.

Gemeenten
1. Als gevolg van de centralisatie van zorgtaken door voormalig PvdA-minister Ronald Plasterk, moeten gemeenten dit jaar massaal bezuinigingen op sportvoorzieningen, zwembaden, bibliotheken en kinderboerderijen om het hoofd boven water te houden. Ook moet de OZB fors omhoog. Hoe vindt de PvdA zelf dat de decentralisatie is gegaan; en is de partij voorstander van nog meer decentralisaties zoals de Omgevingswet?

Energietransitie
2. De PvdA is bij monde van voormalig fractievoorzitter Diederik Samsom één van de aanjagers van de energietransitie. Uit de eerste pilots blijkt dat alleen al de omschakeling van gas naar andere vormen van warmteopwekking gemiddeld 30.000 euro per huishouden gaat kosten. Wanneer gaat u dit eerlijke verhaal vertellen?
3. De PvdA is tegen kernenergie en wil de centrale in Borsele zo snel mogelijk sluiten. Dat zelfde geldt voor kolencentrales. Het alternatief moet komen van enorme aantallen zonneparken en windmolens zo hoog als de Eiffeltoren. Waar moeten deze komen?

Asiel
4. Als in Ethiopië morgen een burgeroorlog uitbreekt, heeft volgens de PvdA dan iedere Ethiopiër recht op asiel in Nederland - en aansluitend recht op een woning?

Corona
5. De PvdA steunde tot nu toe alle coronabeperkingen, waaronder niet door wetenschap onderbouwde maatregelen als niet-medische mondkapjes en een avondklok. Donald Trump werd voor gek verklaard omdat hij zich niet door wetenschap liet leiden. Is voor de PvdA wetenschap ook maar een mening?
6. Volgens uw programma wil de PvdA alles (?) doen wat nodig is om het aantal coronabesmettingen naar nul te krijgen, hoe vervelend dat ook is. Hoe groot acht u de kans dat dat binnen 10 jaar lukt?

Zorg
7. Voormalig staatssecretaris Martin van Rijn bezuinigde zo hard op de zorg dat bij zijn eigen moeder in het verpleegtehuis, als ze soms even opstond, de urine langs haar enkels liep omdat ze niet was verschoond. Aldus zijn vader. Is het volgens u wel verantwoord, zo’n PvdA-er in de regering?

Onderwijs
8. De PvdA stond aan de wieg van tal van miskleunen in het onderwijs, zoals de basisvorming, de middenschool, competentiegericht leren, weer samen naar school, gepersonaliseerd leren, het nieuwe leren, ontdekkend leren en 21ste-eeuwse vaardigheden. De prestaties hollen achteruit en op de OESO-lijstjes bungelen we inmiddels onderaan. Kunt u al iets zeggen over het volgende experiment?

Wonen
9. Dit jaar moeten gemeenten 28.000 woningen beschikbaar stellen voor statushouders. De woningcorporaties bouwen jaarlijks ongeveer 16.000 woningen. Zelfs met een onwaarschijnlijke verdubbeling van hun productie kunnen ze nauwelijks in de vraag van buitenlanders voorzien. Wat heeft de PvdA in dit opzicht Nederlanders die op een woning wachten eigenlijk te bieden?

Buitenlandse politiek
10. Hoe kijkt de PvdA aan tegen de Armeense genocide?

wapster | 12-02-21 | 16:15 | 10

Het ergste dat je de PVDA kan aanwrijven is het op de rug liggen voor de vele, meest islamitische immigranten. Alles moet voor hen geregeld worden, ten koste van de eigen achterban. In het Amsterdamse zijn de islamieten heel lief tegen de partij die ze van alles toeschuift, ook weer ten koste van de autochtonen. De Volkskrant is van oudsher al een kutkrant, de PVDA een kutpartij.

Ruud5 | 12-02-21 | 16:55

Petje af !

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 17:20

Dan zijn er waarschijnlijk ook energie-transmensen?

Cor Netto | 12-02-21 | 19:00
▼ 7 antwoorden verborgen

De PvdA is een partij die zich in hun eigen keutel heeft verslikt. Jarenlang de gruwelijke motor geweest van de "haal ze maar binnen die multi culti troep", vervolgens daar een uitkering - en subsidie socialisme tegenover geplaatst. De onderhavige mensen behandeld als de minderbedeelden en hun armoede uitvergroot. Totdat die mensen, waarvan al vele generaties hier wonen, in de gaten begonnen te krijgen dat ze dankzij de PvdA alleen maar als lager wal volk bestempeld worden, en dat de PvdA bobo's alleen maar stinkend rijker werden. Dus zijn die mensen zichzelf gaan 'ontwikkelen' (niet altijd even wenselijk en succesvol) en hebben de ketting met de PvdA doorgezaagd. En toen viel de PvdA keihard op zijn smoel. Wat heb ik daar van genoten, jarenlang op gewacht. En nog steeds denkt de PvdA dat ze met dezelfde riedeltjes: het moet beter, het moet eerlijker, het moet anders nog indruk maken. Man wat een droevige zooi. De PvdA heeft het sociale uit het socialisme gesloopt en die sloopkogel is hard in het gezicht teruggekaatst.

Broadsquire | 12-02-21 | 16:14 | 1

Prachtig verwoord!

Slough | 12-02-21 | 16:47

Lilianne Ploumen is toch die vrouw die bijna altijd met haar ogen dicht praat?
En wanneer ze wel haar ogen wel open heeft nonstop met haar ogen knippert.
Doodvermoeiend en bloedirritant.

leo de pejo | 12-02-21 | 16:14 | 2

En dat accent.

antonconstandse | 12-02-21 | 16:24

De PvdA is al jaren een lege huls waarop de politici slechts meeliften omdat het baantjes oplevert. Met Ploumen aan kop zit er eindelijk iemand die prachtig past bij deze leegte.

JanVergoor | 12-02-21 | 16:14

Aboutaleb had een uitstekende lijsttrekker geweest. Jammer voor de PvdA dat hij niet wil.

Bigi Bana Boy | 12-02-21 | 16:13 | 6

Die man die niet wilde dat zijn dochter met een niet-moslim thuis komt?

BenDeLier | 12-02-21 | 16:23

@BenDeLier | 12-02-21 | 16:23: Ach, jullie hier lagen en masse in aanbidding voor een clown die niet wil dat z’n dochter met een neger thuiskomt.

Bigi Bana Boy | 12-02-21 | 16:51

Zo dom is hij nou ook weer niet net als Marcouch die gasten vermaken zich prima in hun burgemeestersbanen.
Eigenlijk raar, banen aan de partij te danken, maar iets terug doen, ho maar.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 17:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Zelfs Volkskrantlezers zullen bij iedere vraag denken: 'Dit is geen antwoord op de vraag'.

Ze kan er niets aan doen dat ze de uitstraling van een vaatdoek heeft, maar als je dan zelfs een interview op papier verpest, tsja....

Keutels | 12-02-21 | 16:12 | 2

Geen antwoord geven op vragen is precies wat ze van de grote leider Rutte geleerd hebben. Ook iets wat ik bijna elke keer zie bij de NPO of 1Vandaag. Bijna niemand die een vraag direct beantwoordt of ze gaan over iets compleet anders praten.

Adriel | 12-02-21 | 16:18

Dat antwoord kwam uit haar grote teen,en die zit kennelijk heel ver weg.

De Profundus | 12-02-21 | 16:25

Het vreemde is dat de linkse partijen zich totaal binden aan woke zijn en willen verbinden door uit te sluiten. Daardoor wordt de linkse taart elke keer weer een zeteltje kleiner.

i-Wonder | 12-02-21 | 16:12

Twee verkiezingen geleden had de PvdA nog een touringcar nodig om de gehele Tweede Kamerfractie te vervoeren.

Na de laatste verkiezingen past de gehele fractie in een Mercedes Sprinter.

Ik hoop dat na de komende verkiezingen de gehele fractie in een Fiat Panda past.

Wijze uit het Oosten | 12-02-21 | 16:12 | 2

Op een e-bike, bitte

amateurrr | 12-02-21 | 16:23

In een Canta.

Keutels | 12-02-21 | 17:16

Deze partij is mij te rechts. Ben zelf tegen bomen.

RickTheDick | 12-02-21 | 16:11 | 1

Dan ben je bij bv GroensLinks ook aan het juiste adres
die kappen in 020 stadsbomen als nooit tevoren

Tobi | 12-02-21 | 16:16

Staat voor mij een treetje hoger dan La Kaag, maar niet voldoende om een stem van me te krijgen.

oldandwise | 12-02-21 | 16:11

De socialistische gedachte had met Stalin begraven moeten worden. Toelstra is deuad. Socialisme heeft nog niks gebracht buiten honger en dood. Vergeet niet dat volgens marx theorie. Communisme het voorportaal zou zijn van het socialisme. Deporteer het zooitje naar een socialistische heilstaat naar keuze.

Zatkniss | 12-02-21 | 16:10 | 5

Voor dat het neo-liberalisme zijn intrede deed waren er geen voedselbanken.

Bigi Bana Boy | 12-02-21 | 16:14

@oldandwise | 12-02-21 | 16:12:
Alsof de linkse partijen dat aanhangen. Dat lees ik niet uit de verkiezingsprogramma's. Oke als het gaat om zelfverrijking zijn ze wel erg rechts.

Zatkniss | 12-02-21 | 16:15

@Bigi Bana Boy | 12-02-21 | 16:14:
Inderdaad. In West europa is het zo slecht. Gelukkig vreten de mensen in Venzuala, Cuba en Noord Korea zich lekker zat. Ook genieten ze van vette uitkeringen en toeslagen. De voedselbanken zijn al daar bomvol met lekkerneijen.

Zatkniss | 12-02-21 | 16:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat dat betreft een briljante zet van Rutte: je partij zo links maken dat linkse partijen kunnen kiezen tussen overbodig worden of opschuiven naar extreem links.
Een tactiek die uiteraard alleen werkt als je traditionele achterban dom genoeg is om op je te blijven stemmen.
Maar dat zit wel snor bij het VVD publiek.

jemagookniksmeer | 12-02-21 | 16:10

Ze hadden R. Oudkerk moeten nemen, had de PVV 14 zetels minder gehad...

Toetsenbordcomplex | 12-02-21 | 16:06 | 3

Rob is erg veranderd hoorde ik hem zeggen in een interview. De Rob die jij kent, de snuivende prostituant van welleer die is niet meer.

i-Wonder | 12-02-21 | 16:15

Oudkerk werd op een zijspoor gezet omdat hij een vrouw neukte, dat is niet divers. Een goede Lokomotief op een zijspoor zetten omdat er een deukje in het chroom zit is typisch PvdA. Natuurlijk was hij gevaarlijk voor de carrière van Job Lodewijk.

bergsbeklimmer | 12-02-21 | 16:18

@i-Wonder | 12-02-21 | 16:15: De nieuwe Rob heeft een mooie baan gekregen van zij vrindjes en heeft nog een leuke vriendin ook, die Rob toch.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-21 | 17:15

Op naar de nul zetels, als je links bent zijn er veel betere alternatieven

hoevenpe | 12-02-21 | 16:05 | 5

Een freudiaanse obsessie met een partij waar iedereen hier zegt niet op te zullen stemmen. Het is toch raden waar men wel op stemt. Gezien de rechterarmhijsreflexen en kritiek op alles wat aan het regeren is.

MaarFeitelijk | 12-02-21 | 16:35

@MaarFeitelijk | 12-02-21 | 16:35: rechterarmhijsreflexen is het goedkoop wegzetten van mensen die kritiek hebben op alles wat geen common sense is.

Slough | 12-02-21 | 16:55

Zolang dat maar niet GL of D66 is.,,,, Een fatsoenlijk persoon met enige mate van gezond verstand zal nooit op deze drie partijen stemmen. Van deze drie is voor het landsbelang PvdA toch echt de minst slechte keuze. Alleen totalitaire engnekken zonder empathie voor de medemens stemmen op GL of D66 (of Bij1).

Grachus | 12-02-21 | 18:35
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl