Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wie niet van het gas af wil, krijgt STOOKSLAGEN

Ambtenaren dreigen met fossiele lijfstraffen

Terwijl het Windmolenschandaal nog door de Stopera zwoep-zwoep-zwoept, waait er opnieuw ideologische stof op in de Amsterdamse klimaatkamp. Gemeente, woningcorporaties en Vattenfall, staatsbedrijf uit Gretaland, willen burgers die niet van gas los willen, stokslagen geven. Amsterdam wil tien jaar eerder dan De Rest van Nederland van het gas af, om tussen 2040 en 2050 de thermostaat van hun morele superioriteit nog een tandje hoger te kunnen zetten. Maar weigerburgers hebben daar geen zin in, want verbouwingen, hogere energielasten en onduidelijke toekomstperspectieven. NOU, zeggen de Trias Climatica van 020, dan krijgen die mensen STOOKSLAGEN: „Laten we wel wezen”, stelt een adviseur energietransitie van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC) tijdens het naar De Telegraaf uitgelekte digitale overleg, „uiteindelijk moeten we een keer met de stok aan de slag.” Volgens de drie partijen, die in de ’Amsterdamse Warmtemotor’ plannen maken voor aardgasvrije wijken, zal dwang ’op een gegeven moment nodig zijn’. Wat nou opwarming? In 2040 is Amsterdam een ijskoud strafkamp.

Reaguursels

Inloggen

Terrecht! Je oogst wat je zaait...... je bent toch een Amsterdamse ideologische pannenkoek als je dat niet zag aankomen. En dan nu janken..... haha.... maar wel zgn. Lekker hip en chill wonen in die mierenhoop

Straight ahead | 06-02-21 | 08:56

Met de stookslagen is al begonnen het gas is veel duurder gemaakt dit jaar, en gaat nog duurder worden.

Banenenrepubliek | 06-02-21 | 08:23

Alleen met een warmtepomp die werkt met grondwarmte (flinke diepe lussen graven/boren) is werkbaar om echt van het gas te gaan. Als ze aankomen met een warmtepomp die op de buitenlucht moet werken knuppel ik ze mijn huis weer uit!

Zuma | 06-02-21 | 00:08

Ik wil graag van het gas af,maar er is geen betaalbaar alternatief.De zonnepanelen zijn slechts een aanvulling,geen vervanging.De horizonvervuilende windmolens trekken het ook al niet.Die doorgeschoten milieumaatregelen hebben er al wel voor gezorgd dat sinds de hele wijk is uitgerust is met zonnepanelen,het stinkt van de houtkacheltjes.

P.Faust | 05-02-21 | 21:21

Je kunt veel beter in België gaan wonen waar de mensen juist AAN het Russisch gas moeten wat hier niet mag omdat men hier bang is voor de Russen dus mag dat niet en moeten we heel veel geld betalen voor zwoepmolens die elke 10 jaren versleten zijn en vervangen moeten worden en dan moeten we dat nog een keer betalen en ondertussen genieten we van het zwoep zwoep geluid wat onze nieuwe natuur is die gelukkig wel een einde maakt aan al die vogels die overal alles laten vallen want die worden lekker in stukjes gechopt wat handig is op de barbecue die we net als onze kachelverwarming die we nodig hebben omdat het zonder gas klerekoud is stoken met pellethout waar we al die vervelende oerbossen voor omkappen wat helemaal niet erg is want alle vogels zijn toch al in stukjes gezwoept.

Rest In Privacy | 05-02-21 | 20:12 | 4

Ja dit is 1 zin.

SinisterNL | 05-02-21 | 20:56

Ja, vond ik voor een keertje wel aardig. En alles paste zo goed op elkaar, soms komt het gewoon goed uit. Moraal natuurlijk is dat heel die milieuvriendelijkheid totaal milieuonvriendelijk is.

Rest In Privacy | 05-02-21 | 21:58

Overigens is het me gelukt ook de komma's weg te laten.

Rest In Privacy | 05-02-21 | 21:59
▼ 1 antwoord verborgen

Een paar decennia geleden had je ook van dit soort gekank. Toen wilden mensen niet van steenkool af. En vele decennia ervoor wilden mensen niet van plaggen opfikken af. Aardgas das war einmal!

Rest In Privacy | 05-02-21 | 19:31 | 3

Moet je dus niet tegen de duitsers zeggen. Die willen juist aardgas. En waarom ook niet?

F1802 | 05-02-21 | 19:34

WE moeten er niet vanaf vanwege problemen in Groningen of de natuur maar omdat onze overheid geen Russisch gas wil.

Dat ze eerst eens goede alternatieven ontwikkelen in plaats van pelletkachels - dat is namelijk de middeleeuwen, bomen opstoken. Bomen opstoken war einmal!

Rest In Privacy | 05-02-21 | 22:01

Je zou ook gewoon de woningbouwverenigingen stokslagen kunnen geven om ervoor te zorgen dat ze hun oude meuk isoleren en van dubbel glas en fatsoenlijke ventilatie voorzien. Op die manier gaat de energiebehoefte alvast fors naar beneden. En voordat ik het vergeet, gooi ook het dak vol met zonnepanelen. VvE’s doen het al lang, maar voor woningbouwverenigingen is het ‘niet interessant’.

kapitein_berendbotje | 05-02-21 | 18:38

Als iedereen tegelijk electrisch gaat verwarmen, koken en de Tesla in het stopcontact steekt kan het huidige elektriciteitsnet dat helemaal niet aan. Alleen wil politiek dat nog steeds niet toegeven. In Duitsland zijn er nu al problemen met het laden van het relatief kleine aandeel electrische auto's.
www.ad.nl/auto/maximale-thuislaadtijd...

Der Schnitzeljäger | 05-02-21 | 17:22 | 1

precies dat heb ik al zo vaak aan vrienden uitgelegd! Het net kan het bij lange niet aan als je de energie behoefte van een willekeurig vinex- wijkje doorrekend. En de hele boel op waarderen kost smakken geld en de benodigde technici zijn er ook niet..

Museveni | 06-02-21 | 12:28

Wij kozen inmiddels alweer zo’n 18 jaar geleden (wat vliegt de tijd toch) uit ideologische (en stiekem toch ook wel een beetje met de gedachten dat we uiteindelijk gewoon goedkoper uit zouden komen) overwegingen voor een gasloze woning.
Sinds die tijd altijd afgerekend obv een aan de gasprijs gekoppelde energieprijs.
Als dan de olieprijs steeg, ja dan moest de gasprijs en dus de energie ook omhoog natuurlijk.
Tot de olieprijs halveerde natuurlijk.
Ja, nee dat moesten we toch echt loslaten die gedachte....
En overstappen gaat natuurlijk ook niet want gevangen in het monopolie van de WKK exploitant.
Ergo..., behalve ontbrekende vervangingskosten CV installatie nog nooit het idee gehad “beloond” te zijn voor de deuggedachte van 18 jaar geleden.

D-Fens_1963 | 05-02-21 | 16:29 | 2

Sterkte. Dat verhaal heb ik al helaas een paar keer gehoord. Boeven... gesanctioneerd door de overheid.

Louter Leuter | 05-02-21 | 16:31

je bedoelt =

Rest In Privacy | 05-02-21 | 22:02

Ik woon in A'dam. In 2040 : in dat geval ga ik mensen verzamelen die niet van het gas af wil - dat zijn er vele - en spannen een zaak aan naar de gemeente en de energie-producenten.

Thoth | 05-02-21 | 16:06

Uitgaande van de normen die Amsterdam hanteert voor de plaatsing van windmolens, kan er precies in het midden van het Vondelpark een giga windmolen geplaatst worden. Dus,.... Amsterdam, klimaatdrammers van GL., Plaats die molen aldaar!!

Breakdance | 05-02-21 | 16:04 | 3

Er zijn toch ook pleinen genoeg waar zo'n ding kan staan? Museumplein bv, daar kunnen er wel twee staan als de wieken gesynchroniseerd worden. Elk plein zijn eigen windmolen, Het ij kan ook volgebouwd worden en bij schiphol is helemaal veel plaats.

brie-de-penis | 05-02-21 | 17:37

@brie-de-penis | 05-02-21 | 17:37: Bij Schiphol is is inderdaad een toplocatie, opstijgen en landen gaat dan ook veel boeiender worden voor passagiers en spotters...!

CaptainSlow | 05-02-21 | 18:09

Er komen al lang uitgedokterde verdienmodellen in gevaar omdat de burger al die bullshit van de klimaatkerk niet meer voor zoete koek slikt. En om dat verdiemodel veilig te stellen komt er dwang bij kijken.

Desolator | 05-02-21 | 16:01 | 3

Precies!

steekmug | 05-02-21 | 16:06

Het wordt warmer in NL... dus we hoeven minder te gaan stoken... dus we gaan minder CO2 produceren zodat de temperatuur naar beneden gaat en we weer meer moeten gaan stoken... dus...

parterretrap | 05-02-21 | 16:36

@parterretrap | 05-02-21 | 16:36: Natuurlijk wordt het warmer in nederland, er komen steeds meer mensen van kleur deze kant op, en zwart trekt warmte aan.

brie-de-penis | 05-02-21 | 17:39

En er wordt weer niet serieus naar kernenergie gekeken. Waarom rust er zo'n taboe op kernenergie.

Fedde71 | 05-02-21 | 15:51 | 3

Omdat links nu eenmaal niet rationeel is en bol staat van de dogma’s.

kunstliefhebber | 05-02-21 | 16:35

Het gaat niet om feiten maar om de politieke gedachte en dat allen die blindelings volgen. Kernenergie zou redelijk veilig kunnen maar dan komen hier altijd weer managers bovendrijven die een bonus moete hebben die ze verdienen met bezuinigen op... veiligheid. Ook het afval gaat nog niet zo lekker.

Rest In Privacy | 05-02-21 | 22:04

@Patatter | 05-02-21 | 22:04:
Het afval gaat uitstekend. Stukken beter dan wat wij dagelijks de lucht in stoken aan allerlei shit die we verbranden om aan energie te komen. Wanneer is hier in Nederland het laatste ongeluk gebeurd met radioactief afval en zijn daar doden bij gevallen. Ohja. Niet Terwijl er hier jaarlijks mensen sterven aan luchtverontreiniging. Dus het is weer zo'n anti-kernenergie dooddoener die lekker ongefundeerd zegt: "Dat het met het afval ook nog niet zo lekker gaat". Het gaat prima met onze opslag van ongeveer 1 grote zeecontainer waard aan hoogwaarsig radioactief afval die wij in onze hele kerngeschiedenis in Nederland hebben opgespaard. Want meer is het niet.

peterdh | 06-02-21 | 02:23

We moeten inzetten op waterkrachtcentrales. We hebben overal water en zwaartekracht in Nederland. Als we daar nu eens 500 miljard in pompen dan hebben de knappe koppen over 25 een werkende centrale. Wat, geen bergen? Denk in oplossingen, niet in problemen! Dit is links denken.

whitechocolateface | 05-02-21 | 15:33 | 4

@W_F | 05-02-21 | 15:44:
WTF!?!? Gaan ze dat IN Almere bouwen?

"Pumpspeicherwerke" bestaan al langer. De PSW Koepchenwerk werd al in 1930 in gebruik genomen. Zijn er sindsdien nog veel bijgebouwd? Nope. Kleine hint dat ze beperkt, of zelfs niet rendabel zijn.

Louter Leuter | 05-02-21 | 16:01
▼ 1 antwoord verborgen

"...waait er opnieuw ideologisch stof op in het Amsterdamse klimaatkamp."
"...om tussen 2040 en 2050 de thermostaat van zijn morele superioriteit nog een tandje hoger te kunnen zetten."

There, I fixed it.

hirsute_priapist | 05-02-21 | 15:33

Wie stemt er nog in godsnaam zo links in Amsterdam? Je hebt er zelf toch alleen maar last van? En dat het groener moet juich ik eigenlijk alleen maar toe, maar dat aardgas zou als laatste aan de beurt moeten zijn...

SterF... | 05-02-21 | 15:29

Mocht het nou echt koud worden kunnen we de alternatieve warmte eens testen.
Plasterk zei vandaag in de telegraaf dat we nu al 2500 euro per gezin per jaar betalen om je lekker groen te voelen.
En die Zweden die biomassa gaan maken in dit land willen 400 miljoen subsidie.
Duitsland gaat groen d.m.v. gas als belangrijkste energiebron te zien.
Wij weten het weer eens beter en dwingen iedereen van het gas te gaan.

pejo | 05-02-21 | 15:29

En dan wordt er ook nog geschermd met: 'democratische 'besluitvorming: 'zeventig procent van de wijkbewoners moet vóór zijn'. Welnu, bij die 'besluitvorming' worden de meest smerige trucs toegepast. Ome Bis kent verschillende voorbeelden van stadjes waar zo nodig weialnden vól met zonnepanelen moeten komen. De eerste aankondiging daarvan gaat steevast als volgt: er ligt een prachtige folder in de bus met: "XXXX krijgt zonnepanelen. Nou, dat willen wij allemaal gráág, natuurlijk - zeventig procent van het dorp is vóór - en dan volgt er een 'inspraak'- avond waarop een strak gemantelpakte mevrouw namens een energieleverancier komt vertellen welke vergunningen er verleend zijn door de provincie - en dat was dan weer dat.
-
En de enige - letterlijk: de enige- manier om het tij nog -een beetje- te keren is dan op zo'n 'inspraak' avond met een grote groep een gi-gan-ti-sche hoop stennis te bouwen, dan kun je het nog drie jaar rekken.
-
Want van 'inspraak'is uiteraard bij voorbaat al geen sprake, en een keurige gang naar de bestuursrechter levert alleen maar advocatenrekeningen op.
-
Wij Hollanders, wij makke schapen.

bisbisbis | 05-02-21 | 15:24 | 3

Dat is in Amsterdam niet anders. Daar heeft Gl de 'energietransitie' volledig uitbesteed aan Vattenfall. En het windmolen draagvlak onderzoek liet al zien hoe men dan te werk gaat. De Klimaatjihad is dusdanig orthodox dat alle tegenspraak als klimaatlaster wordt opgevat. En dan gaan ze al vrij snel schuimbekken, met alle repressieve gevolgen van dien.

Shortganger | 05-02-21 | 15:34

O ja, en het weilandje bij Sloten dan? We moeten gewoon het referendum terug.

grietmetgroenefiets | 05-02-21 | 15:40

@Shortganger | 05-02-21 | 15:34: klopt, ook mensen die graag willen verduurzamen voelen zich overgeleverd aan Vattenvall.

kapitein_berendbotje | 05-02-21 | 18:43

Heb zo het vermoeden dat er heel anders tegen de warmtepomp aangekeken gaat worden als het straks 14 dagen flink gaat vriezen.

watazooi | 05-02-21 | 15:20

om tussen 2040 en 2050 de thermostaat van hun morele superioriteit nog een tandje hoger te kunnen zetten. Maar weigerburgers hebben daar geen zin in, want
Mooi van Rossem!

HaveXS | 05-02-21 | 15:17

Tesla is van plan om in de warmtepomp business te stappen, omdat in veel landen mensen niet over kunnen stappen op een thuis-accu en zonne-dakpannen van Tesla vanwege het hoge verbruik van airco's. Met de zuinige elektromotor en elektronica experts van Tesla en de pomp en koeltechniek experts van SpaceX, en belasting-vrije stroom uit eigen accu, is een warmtepomp in 2040 zo veel goedkoper dan gas dat niemand het meer gebruikt, zelfs als de gas-prijs en belastingen niet verder omhoog gaan.

W_F | 05-02-21 | 14:47 | 5

Stakker toch.
We hebben voor wel 100 jaar gas en gas is best wel schoon t.o.v. biomassa.

pejo | 05-02-21 | 15:31

Accu's, daar gaat het al mis bij dit plan.

Niet_Van_Hier | 05-02-21 | 15:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Al eens opgelet hoevaak er op het nieuws ruchtbaarheid gemaakt wordt van een gasexplosie in woningen. Meestal door stommiteiten tijdens een verbouwing of een lekkage bij de verwarming door beunhazerij (geen bron)
Dit is gewoon de samenleving gerichte informatie geven dat dat gas toch oh zo slecht is. Ze vergeten alleen dat we een hele grote sprong in welvaart hebben gemaakt sinds de 60er jaren toen ze de Groninger gasbel aanboorden. Destijds een van de grootste in de wereld. Hier hebben wij hier ontzettend veel aan te danken in Nederland. Rijkdom, centrale verwarming, een uitstekend gasnet tot in alle uithoeken van het land. En dat zomaar te grabbel gooien? Waanzin

clockandhammergame | 05-02-21 | 14:42 | 2

Bartje wist dal al, dat van dat gas slecht was; hij bidde niet voor niets niet voor bruine bonen! youtu.be/BAOJVkJJXtQ?t=425 ;)

Rest In Privacy | 05-02-21 | 14:53

Vergeet ook niet dat door het vervangen van kolenstook door gasstook de luchtkwaliteit in Nederland zeer sterk verbeterde.

Eugen Sandow | 05-02-21 | 15:01

Waarom is dat wegrottend gehucht eigenlijk hoofdstad van Nederland geworden...

Jos Tiebent | 05-02-21 | 14:42 | 1

Napoleon wees zijn broer aan als koning van De Bataafse Republiek en vorderde het Stadhuis van Amsterdam als paleis. Daarna trokken de Oranjes er in en is het paleis officiëel staatsbezit, het is nu omgebouwd tot hotel op uw kosten.
Dat Koninklijke vond men namelijk wel leuk staan, goed voor de PR.

Analia von Solmsch | 05-02-21 | 15:22

Als de meeste politici en andere GL-bestuurs-elite in de buurt van een windmolen gaan wonen een jaar of 3 minimaal, praten we verder.

kloopindeslootjijook | 05-02-21 | 14:40

Wacht nou effe tot er een serieus alternatief is. Toen de stoommachine werd uitgevonden, werden paarden toch ook niet gelijk verboden?

John McClane | 05-02-21 | 14:37 | 1

Het kan heel snel gaan, in 13 jaar van 1 auto naar nog maar 1 paard: i.imgur.com/0EC66mN.jpg

W_F | 05-02-21 | 14:54

Was Amsterdam niet de gemeente die met Vattenfall een onderonsje had gesloten om te voorkomen dat goedkopere aanbieders op de markt een kans kregen. Pure criminele organisatie derhalve de gemeente Amsterdam. Blijven stemmen zo Amsterdammers jullie vragen er om.

Therapietje | 05-02-21 | 14:37 | 1

smerige zaken mensen.... ga eens nazoeken wat dat vatteval aan smerige praktijken deed.... en doet.

Y&T | 05-02-21 | 18:52

Driedeling in de maatschappij, Politiek en uitkeringsrekkers tegen werkend Nederland.

verwonderd | 05-02-21 | 14:32

Het is bijzonder dat we binnen 10 jaar tijd van Euro 8,2 miljard investeren in een gasrotonde compleet overstag gaan naar een gasloze toekomst.

KillerK | 05-02-21 | 14:30 | 2

Komt door dat ze een klap van de molenwiek hebben gehad.
Helaas geen goed teken voor hen, en jammer voor de burgers.

nr123456789 | 05-02-21 | 14:45

Het gas gaat van Rusland, Iran en Turkije naar Duitsland en oost Europa. Niemand kan een reden noemen waarom al dat gas via Nederland zou moeten worden.

W_F | 05-02-21 | 15:00

Winter is coming voor Amsterdam. Benieuwd hoe ze hun huizen warm krijgen met de fractie aan windenergie (en niemand wil de windmolens aan de eigen horizon). Succes ermee. Of stem eens een keer op een partij met gezond verstand.

Toos Bevergeil | 05-02-21 | 14:25

Ja prima enzo,
maar wanneer begint dan de bouw van die kerncentrale,
zodat we ook *daadwerkelijk* van het gas af kunnen?

hotmint | 05-02-21 | 14:25 | 6

@verwonderd | 05-02-21 | 14:36: Ook eens, kerncentrales zo veel mogelijk importeren. Maar het zijn dan nog geen prefab bouwpakketjes die je even ergens neer plempt. Er moet gebouwd worden.

hotmint | 05-02-21 | 15:01

@hotmint | 05-02-21 | 15:01: Gewoon met een el.kabel zoals de Engie maasvlakte aan Engeland levert, levert Frankrijk dan aan ons.
Frankrijk heeft al 53 centrales, zijn ze hier gek geworden, om te gaan beginnen met centrales. Allemaal z.g deskundigen om 1 zo'n centrale heen, allemaal D66 en PVDA ex politici zeker ? Net als deskundigen bij de Pandemie je krijgt ze niet aangesleept aan die praattafels.

verwonderd | 05-02-21 | 16:45

@verwonderd | 05-02-21 | 16:45: Technisch kan het, maar heb je wel eens een bindende afspraak met een Fransoos proberen te maken? ;-) Ik wel ten tijden van de EuroNext beurs, maar de houdbaarheid was ongeveer tot de drempel van de deur...
.
Op eigen bodem lijkt me toch iets stabieler voor de lange termijn, maar laat de ervaren Fransen (of anderen) zeker maar helpen met bouwen.

hotmint | 05-02-21 | 20:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Zoals op die 'foto' misschien moeten ze in 020 dat maar eens doen. Kijken of de bevolking dat leuk vindt.

MooseNL | 05-02-21 | 14:19

... en als ik nog een keer met mijn vingers knip ontwaakt u uit uw hypnose-roes.

Rest In Privacy | 05-02-21 | 14:00

Ik hoop dat de ambtenaren dit heel hard gaan doorzetten. Want laten we nu eerlijk zijn, dit klootjesvolk verdient het!

Iedereen met ook maar een beetje gezond verstand ziet dat het niet kan. Even serieus, windmolens en zonnepanelen. En daar dan weilanden vol van? Echt, wij Nederlanders zijn idioten, wij zijn de weg kwijt en verdienen dit

Brulaapje | 05-02-21 | 13:58 | 1

foei... volgens de berichten wonen er geen Echte amsterdammers meer hoor... toch? echte amsterdammers..( ja jullie, met die grote smoelen altijd... hahaha en nu die keeper jaartje uit de doelatie, en dan zijn ze nog vergeten om die trage fransman in te schrijven... het totale failliet van eens een mooie stad.

Y&T | 05-02-21 | 18:55

Fijn dat ze dit proefballonnetje opdoen in Amsterdam, er staan zoveel oude panden daar dat dit quasi onmogelijk is om op warmtepompen alleen warm te houden...

ReyNemaattori | 05-02-21 | 13:56

Het probleem met die klimaatmaffia is dat alles aan elkaar hangt van een stelsel van exponentieel dubieuzer wordende claims die op het eind zo krankzinnig zijn dat je totaal geretardeerd om er in te geloven. Het probleem is dat als je zelfs 1 van die claims in twijfel trekt dat ze notabene jou gaan uitschelden voor wetenschapsontkenner of zelfs klimaatontkenner (Hoe kan je in godsnaam het klimaat ontkennen???).

Claim 1: Het klimaat verandert/ warmt op.
Op zich een behoorlijk aannemelijke claim. Het klimaat verandert immers al sinds het begin van de planeet en het lijkt daadwerkelijk wel wat warmer te zijn geworden dan bijv. in de jaren 70.

Claim 2: Deze opwarming is het gevolg van de toename van CO2 in de atmosfeer. Dit is al een zeer problematische claim. We hebben in dit zonnestelsel een gigantische kernfusiereactor rondzweven de zo'n 99,8% van de totale massa van het zonnestelsel bevat en nogal wat hitte produceert. Misschien heeft die er iets mee te maken? Daarnaast hebben we in onze atmosfeer nog een ander broeikasgas rondzweven dat in veel grotere hoeveelheden aanwezig is en ook veel effectiever is als broeikasgas. Dit broeikasgas heet waterdamp.... Misschien een idee?

De data van de CO2 matcht ook niet echt lekker met die opwarming. Daarom knoeien die linkse zeloten ook graag met de data. Vergelijk data van 1900-1990) van NASA uit 1990 eens met die van nu. Of vergelijk de ruwe data eens met de 'gecorrigeerde' data. De warme periodes in het holoceen maximum of de warme periodes in de late middeleeuwen laten zich niet echt lekker verklaren. Hadden mensen toe ook SUV's en gaskachels? Verder werd het vanaf de jaren '40 tot grofweg 1980 flink kouder, terwijl de CO2 in de atmosfeer bleef stijgen. In die tijd waren er malloten ('wetenschappers') die de polen met roet wilden bestrooien om de afkoeling tegen te gaan.

Tot slot is de oorzaak- en gevolgrelatie ook niet helemaal duidelijk. Veranderende temperaturen hebben ook effect op de CO-2 opnamecapaciteit van o.a. oceanen.

Claim 3. De toename van de CO-2 komt door mensen.
Het zou kunnen. Mensen produceren maar een fractie van de CO-2 op deze planeet (<5%). Het valt echter niet uit te sluiten dat dit een effect heeft op de totale CO2 balans van de planeet. Echt 'settled science' is dat echter niet.

Claim 4: De opwarming van de aarde en de toename van CO2 is een groot probleem.
Hoezo eigenlijk? Meer opwarming betekent meer neerslag. Neerslag en CO2 zijn de basis voor de flora van deze planeet. Dit betekent dat de planeet vergroent! Dat is fantastisch voor de mensheid. De vraag is of deze vergroening voldoende compenseert voor bijv. de hoge geboortecijfers (rond de 7) in de Sahelregio van deze planeet, waardoor overbegrazing zorgt voor bodemerosie, maar daar kan je het klimaat de schuld niet van geven (de term klimaatvluchteling is dan ook krankzinnig). Warme periodes zijn in de geschiedenis van de planeet ook vaak gepaard gegaan met bloeiperiodes (de renaissance, het oude Egypte). De hoogste CO2-concentratie ooit was er tijdens het Cambrium. Toen vond de grootste explosie van leven plaats op onze planeet. Overigens ging het toen om ongeveer 7000 parts per million, in tegenstelling tot de 400-450 parts per million waar we het vandaag over hebben.

Claim 5: We moeten de opwarming tegengaan en we kunnen de opwarming van de aarde tegengaan door onze CO2-uitstoot te verminderen.
Hier zit je dus echt in het gebied van 'batshit insane' en je moet ook echt de totale decadente wereldvreemdheid van een groelinksmeisje hebben om dit te geloven. Je denkt echt dat die paar windmolens gaan helpen?? Alleen in het decadente Westen dan, want op de rest van de planeet interesseert het ze geen aars. Nou is dit uitstoot van CO2 in het Westen al enkele decennia aan het dalen, maar dat schiet niet zo op met de explosie van CO-2 uitstoot in de rest van de wereld. Als Europa en Noord Amerika in een diep gat in de grond zouden verdwijnen incl. de hele bevolking dan zou op het huidige groeipad alleen al de toename(!) van de CO2-uitstoot van Azië in de komende 10-20 jaar die hele wegvallende uitstoot compenseren. Maar je denkt dat het een goed idee is om hier in het Westen onze economie en energievoorziening totaal te slopen zodat we misschien over 30 jaar 10% minder uitstoten??? Hiervoor moet je dus echt volslagen krankzinnig zijn om dit te geloven.

Antiquerulant | 05-02-21 | 13:54 | 8

@Antiquerulant | 05-02-21 | 13:54 |
Ho, ho, wat doet u nu? Zomaar feiten en onderbouwing gebruiken? Ferme Foei! Het moet góed voelen! Of e.e.a. wetenschappelijk ook nog een beetje klopt komt ten beste tertiair, mijn beste.

De enige serieuze optie naast gas is mijns inziens kernenergie. Dan ben je:

- Niet meer afhankelijk van de oliestaten.

- Zeer betrouwbaar. Werkt namelijk ook bij geen wind en geen zon.

- Goedkoop, zeker in vergelijking met windmolens/ zonnepanelen.

- Schoon. Nagenoeg geen CO2 uitstoot.

En even voor de mensen die roepen; "Ja maar gevaarlijk!" Dat klopt dus niet. De huidige moderne centrales zijn vele malen beter en veiliger dan de oudere generaties. En naar de ramp met de centrale in Chernobyl moet je al helemaal niet kijken. Die was:

- Bij de bouw al verouderd.

- Had ook nog eens een fatale designfout (met grafiet, wat dus een accelerator is, beklede punten van de control rods die juist de boel zouden moeten afremmen). En er waren nog wel meer dingetjes op aan te merken qua stabiliteit.

- Had een positieve void coëfficiënt. Alle westerse reactoren hebben een negatieve void coëfficiënt.

- Had géén(!) containment vessel om de reactor zitten! Iets dat alle westerse centrales wèl hebben.

- De veiligheidscultuur in de Sovjet Unie liet nogal te wensen over wegens verregaande politisering van zo'n beetje alles. Men wenste de test er liever ten koste van letterlijk alles doorheen te duwen, dan hem af te blazen wegens instabiliteit van de reactor en de hoge heren van het Politburo hun falen te moeten verwittigen.

Ook Fukushima doet niet mee. De Japanners weten echt wel hoe ze een goede en veilige kerncentrale moeten bouwen. Het is daar al tijden de voornaamste bron van elektriciteit. Maar tegen het geweld van aardbevingen en de daaropvolgende Tsunami's konden zelfs zij niet op bouwen.

Sjefke7807 | 05-02-21 | 14:37

Als we alle mensen straks willen voeden dan is CO2 hard nodig. Je vergeet ook dat we niet alleen een kernfusiereactor op enige afstand hebben maar ook op een deels vloeibare ijzernikkel kern rondlopen.

Los van het bovenstaande. We waren ooit, bijna 20 jaar geleden, eens skiën op en bij een gletscher in Oostenrijk. In het hotel waren oude foto's te zien van het hotel en de gletscher vanaf de 19e eeuw (het hotel lag ooit bij de punt van de gletscher). Sinds die tijd heeft de gletscher zich gestaag, ruwweg in hetzelfde tempo, teruggetrokken. Als het ons fossiele brandstofverbruik (verwarming, industrie, verkeer en het (ski)toerisme) was geweest dan had de gletscher zich pas vanaf 1950 mogen terugtrekken. Als het maar twee foto's waren geweest dan had het er heel dramatisch uitgezien. Het waren er gelukkig aanzienlijk meer. Ook met foto's kan je een narratief illustreren.

Louter Leuter | 05-02-21 | 15:29

Dat krijg je als je een generatie helemaal brainwashed met complete klimaatangstporno. En als de zak met euro's zo groot is, dat iedereen zijn principes en gezond verstand voor opzij zet. I'm lost...

überholprestige | 05-02-21 | 16:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Je stemt voor groene terreur... je krijgt groene terreur en de groene kmehr burgermeester pol pot halsema. Dan moet je niet achteraf gaan lopen klagen, maar dragen.

me163komet | 05-02-21 | 13:52

No way dat dat gaat lukken... die ambtenaartjes van Amsterdam hebben nog nooit van de ‘ dunkelflaute’ gehoord. Men vergeet dat die ideeen een enorme impact hebben op het elektriciteitsnet.. in Amsterdam moet dat van transport tot distributienet een factor 2-2,5 opgekrikt worden.. dat is zoveel werk dan zit je al in 2040. Het zal koukleumen worden bij een flinke koude piek ( vaak dan ook windstil en de zon doet het ook geweldig in de winter) ...

tek | 05-02-21 | 13:45 | 3

enigste oplossing wil men niet aan; naast wind molens en solar, zul je ook nog snel regelbare centrales moeten hebben. Dat zijn gas turbines ( dat willen we dus niet) , dan is de enigste oplossing kerncentrales met een waterstof fabriek er naast. ( daar de waterstof fabriek snel regelbaar is .. en de kerncentrale traag... geeft deze combi juist snel regelbaar E productie vermogen)... waterstof kan dan weer ingezet worden voor verwarming of auto brandstof...

tek | 05-02-21 | 14:07

Kijk naar de Amsterdamse vuilverbranding, dat werkt ook al zo goed. Ik zie grote donkere wolken aan de horizon verschijnen voor Amsterdam. En dat moeten ze niet hebben want dan werken de paneeltjes in de zonneweiden (waar gaat A'dam die plaatsen?) ook niet zo bar best.

clockandhammergame | 05-02-21 | 14:30

Is jullie bekend dat iedereen met huursubside warmtepompen zonnecellen gratis krijgen, immers de besteedbare uitkering moet op peil blijven voor vakanties en autorijden. Zonder subsidie gewoon moed blijven houden en weet, nivellering is nog steeds voor links een feest.

verwonderd | 05-02-21 | 13:43 | 1

Staat wel een huurstijging tegenover... en voor sommige wellicht een extra subsidie/toeslag ;)

Hollandse_blauwe | 05-02-21 | 13:49

Van het gas af geloof ik niet zo... eerst maar eens alle vormen van houtstook en pelletkachels verbieden... iedereen moet investeren en die Aso die de gehele woonwijk onder rook zet wordt beloond met een lage energie rekening. Beetje krom allemaal

Hollandse_blauwe | 05-02-21 | 13:37 | 4

Het is een emissie uitstoot en ja als je er nog meerdere in je omgeving hebt waarvan er sommige als alles brander gebruiken en met bruinkool stoken... dan ben je een aso dat gewoon een milieu delict pleegt en schijt heeft aan zijn omgeving. Dat heeft dus niks met de overheid te maken

Hollandse_blauwe | 05-02-21 | 13:45

En als het ondraaglijk wordt en je je kapothoest, moet je van de overheid dat met die buren regelen, dus "gewoon" aanbellen. Neen hoor kan niet gecertificeerd hout en dat gelul.

verwonderd | 05-02-21 | 13:49

@verwonderd | 05-02-21 | 13:49: hier meerdere stokers, aangegeven maar sommige stoken bewust alle dagen 24/7 gewoon omdat ze een lage rekening willen. Daar helpt bemiddeling niks bij. Verbod moet er direct komen voor alle houtstook en pelletkachels... bizar dat je enorm kunt vervuilen en chronische overlast mag produceren en daar nog financieel voor beloond wordt ook.

Hollandse_blauwe | 05-02-21 | 13:56
▼ 1 antwoord verborgen

Van het gas af is prima op zich. Maar dat hoeft niet gedwongen. Als de techniek voor elektrisch verwarmen beter wordt, gaan mensen vanzelf wel. Hoeveel mensen denkt u dat er nog op steenkool verwarmen?

42 | 05-02-21 | 13:34 | 7

@Nuchternederland | 05-02-21 | 13:41: Dat moeten ze toch, al was het maar vanwege de opmars van elektrische auto's. In plaats van energie en geld te steken in overheidsmaatregelen om mensen 'van het gas af' te helpen, zouden ze dat beter moeten doen.

42 | 05-02-21 | 14:05

@42 | 05-02-21 | 14:05:
Het is weer duidelijk dat 42 niet het antwoord is...

Louter Leuter | 05-02-21 | 15:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Waarom moeten we van het aardgas af?
De eenvoudigste, schoonste verbranding van alle fossiele brandstoffen, met nog een gigantische voorraad wereldwijd en in eigen land. De infrastructuur is er. Van top kwaliteit in Nederland, waardoor we perfecte verbranding hebben, met een maximaal rendement aan opgewekte energie.
De uitstoot per molecuul aardgas is na perfecte verbranding 1 molecuul co2 en 2 moleculen water, welke na verdamping gewoon weer o2, zuurstof, oplevert.

Vergelijk dat maar eens met niet-recyclebare windmolen wieken, die ook nog eens vaak stilstaan en zeer schadelijke milieu (milieu niet klimaat) effecten hebben.
Of met ontploffende, brandende zonnecellen, welke geproduceerd worden met kostbare grondstoffen, gewonnen uit dubieuze mijnoperaties. Schijnt de zon niet, ook nog eens pech gehad...

Waarom deze lobby, waarom deze religie?!
Waarom de focus leggen op een niet maakbare entiteit, het klimaat en volledig weg van het maakbare milieu?!

WasHetMaarMakkelijk | 05-02-21 | 13:33 | 2

Water dat na verdamping O2 geeft …….. "zucht en met hoofd op tafel bonkt"
Het scheikunde onderwijs is ook niet meer wat het geweest is.

Dual | 05-02-21 | 14:25

@Dual | 05-02-21 | 14:25:
Sorry, planten slurpen het op en stoten zuurstof uit. Of tal van andere varianten waarbij het H -atoom zich afscheidt en O2 overlaat. Ik wilde het eenvoudig houden...
Verbranding van aardgas zorgt voor 2 reststoffen. Co2, dat door planten in zuurstof omgezet wordt en h2o dat door planten (en mensen) gedronken wordt om te functioneren aangezien we daar voor het grootstedeel uit

WasHetMaarMakkelijk | 05-02-21 | 15:26

Dertig jaar geleden werd het gebruik van aardwarmte afgeschreven omdat 'aarde' een slechte geleider is, wat zou betekenen dat je warmtebron na een beperkt aantal jaren afgekoeld is. En dat je dan weer een nieuwe put mag boren.
Hoor ik nooit meer wat van.
(gaat niet op als je de beschikking hebt over lava)

Alquest | 05-02-21 | 13:33

Het uitgangspunt van het klimaatakkoord is woonlastenneutraliteit.

Benieuwd wanneer de VVD van 'klimaatpaus' €dj€ Nijp€l$ ook die belofte gaat breken!

wapster | 05-02-21 | 13:31 | 1

Je bedoelt N¥p€l$?

Argyronauta | 05-02-21 | 21:24

er is geen ruchtbaarheid aan gegeven, maar de gemeente Groningen wil in 2035 al gasloos zijn.

gemeente.groningen.nl/wijkenergieplan...

Ik zie het met angst en beven (haha) tegemoet. Ik woon in een schipperswoning uit 1878, gedeeltelijk geïsoleerd , geen spouwmuur, geen ruimte voor aardwarmte, geen ruimte voor zonnepanelen. Wel weer dubbel glas rondom, dat dan weer wel.

van_Heutsz | 05-02-21 | 13:31 | 3

Ik zou maar een paar extra dikke truien kopen. Zal flink koud zijn in de winter met een warmtepomp in een matig geïsoleerde woning uit 1878.

Diederik_Ezel | 05-02-21 | 13:35

Totaal onmogelijk.
Daar hebben ze de mankracht niet voor.
Daar hebben ze het geld niet voor.
Daar hebben ze de tijd niet voor.
En huiseigenaren gaan echt niet uit zichzelf tot € 30.000 steken om deze idiotie te betalen.
Dat loopt ook totaal niet synchroon met je reconstructiebudgetten.
Kansloos.

Aan de andere kant: voor 2035 zouden ze natuurlijk wel alvast een puike kerncentrale kunnen bouwen in de Eemsmonding. Dat scheelt een heleboel klimaatminaretten.

wapster | 05-02-21 | 13:39

@wapster | 05-02-21 | 13:39: Het meest voor de handliggende is om gelijk dit met nieuwbouw te doen. Een bestaande woning dusdanig verbouwen dat het energie neutrall kan zijn is gewoon veel te kostbaar en waarschijnlijk bijzonder slecht uit te voeren.

clockandhammergame | 05-02-21 | 14:35

ik heb een huis dat 100 jaar oud is. Als ik de vloer isoleer (de rest al gedaan) dan zit ik op zo'n 60 euro gas en licht per maand. in plaats daarvan zou ik voor de idiote milieuterroristen maar een verbouwing moeten starten die me rustig 50.000 gaat kosten zodat ik van het gas af kan en milieuvriendelijk leef... Zoals een rotterdammer pleegt te zeggen: ze kunnen aan het gas! wel 100.000 onrendabelen per jaar binnen halen waardoor onze algehele footprint nog met 5% per jaar toeneemt en dan alle mensen die er al zijn steeds meer afknijpen... ambtenaartje jagen gaat nog een grote hobby worden in de toekomst...

azubneritan | 05-02-21 | 13:31

Ik ga 2050 toch niet halen. Eigen schuld, dikke bult.

Leptob | 05-02-21 | 13:30 | 1

komt ook vanzelf naar je toe, gewoon door blijven ademen ;)

azubneritan | 05-02-21 | 13:32

Is het niet een beter idee om mensen te stimuleren om in warme landen te gaan wonen? Dan hoeft er minder gestookt te worden en ontstaat er in Nederland meer ruimte om bomen te planten.

Arnold Layne | 05-02-21 | 13:28 | 2

Of gewoon eerst de mensen die oorspronkelijk in een warm land woonden, of geboren zijn, weer terug sturen? Eventueel gestimuleerd middels bovengenoemde stookslagen?

GWBA | 05-02-21 | 13:32

Ik ben eens op een voorlichtingsbijeenkomst van de gemeente Amsterdam geweest over het het aardgasvrij maken van de stad. Iedere rationele benadering van de materie was afwezig, want alle aanwezige ambtenaren/voorlichters spraken vanuit hun eigen ideologische overtuiging.
Ik denk dat in de toekomst een niet onaanzienlijk deel van de Amsterdammers een kolenkachel zal aanschaffen, en gaat koken op butaan/propaangas. Want het beste aardgasnet van de wereld slopen (vervangingswaarde waarschijnlijk enkele tientallen miljarden euro's), dat is vooruitgang naar "liberaal-links model"!

Rhenium | 05-02-21 | 13:26 | 2

Van het gas af is de grootse waanzin die er bestaat, erg duur en zal leiden tot meer CO2 uitstoot en is idd volledig ideologisch gedreven

Diederik_Ezel | 05-02-21 | 13:29

We kunnen beter Amsterdam van GroenLinks afkoppelen

echtpaul | 05-02-21 | 13:25

En als het nou nog zín had...

We hebben een prachtig landelijk gasnetwerk! Heel wat Europese landen zouden daar jaloers op zijn. Die zijn nu aan het vergroenen door op gas over te stappen.
Pure kapitaalvernietiging om dat nu al af te schrijven.
Afgezien van mijn eigen kapitaalvernietiging.
Huizeneigenaars mogen al die onzin gaan betalen. Mijn huis is helemaal niet geschikt om electrisch te verwarmen.

En dan die gruwelijke landschapverpestende vogelhakselende windmolens en vervuilende biomassacentrales...

Stop die miljarden subsidies dan liever in isolatie van oude huizen. Dat zet pas zoden aan de dijk!

Lijkt hier wel het Klaver Kalifaat verdorie.

Papa Jones | 05-02-21 | 13:23 | 5

@Spring Bruissteen | 05-02-21 | 13:28: Die Nijpels is onderhand de Dorpsgek aan het worden, stuur die lutser met pensioen.
Moet wel lachen om die patser komt uit Breda papa had een meubelwinkel en meneer probeert bekakt te praten en verrekt dar bij zijn bek, bekakt lullen word je mee geboren kan je niet leren.

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 13:33

@usb stok | 05-02-21 | 13:29: Ja, daar zit het grote pijnpunt. Enkel isoleren is blijkbaar niet genoeg. Dan hadden we nog beter andere landen kunnen helpen met hun gasnetwerk, in plaats van deze kolder.

Papa Jones | 05-02-21 | 13:44

@Papa Jones,
Juist, Verstandige woorden.
Maak de nieuwbouw maar duurzaam.

Datgingniegoed | 05-02-21 | 13:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Alleen nog even uitvogelen hoe je het europabrede electriciteit net op 50Hz moet houden zodat je geen europabrede stroomuitval krijgt. En klaar meppen maar.

Niet_Van_Hier | 05-02-21 | 13:22

Een reaguursel met 'Amsterdam' en 'aan het gas' erin wordt vast weggejorist, dus dat doe ik maar even niet.

snokkertje | 05-02-21 | 13:21

De staat die verplicht waar jij je energie vandaan haalt. De staat die verplicht dat kersverse vaders 3 maanden thuis moeten blijven. De staat die eist dat jij geen vlees en suikergoed meer mag eten( komt nog wel ) en niet meer mag roken. De staat van wie ik na negenen niet meer over straat mag gaan. De staat die .. enz.. Ik plempte gisteren dat we in " 1984 " zijn beland en werd weggehoond. Ik spreek jullie nog wel over een tijdje.

JamesYounger | 05-02-21 | 13:20 | 3

Heb jij een suggestie van waar een vrijstaat? Spaanse Pyreneeën?

J.Cash | 05-02-21 | 13:23

Iedereen op electriciteit. Voor verwarming, voor eten en voor de auto En wat denk je dan dat onze immer betrouwbare overheid doet als het even tegenzit? Een 'tijdelijke rotmaatregel', we doen er even een kwartje bij. En nog een stuivertje. En een duppie. En er is geen ontsnappen aan. Ik kies lekker voor gasflessen in de tuin. Van die 40 kilobommen. Een stuk of 10, dan kan ik lekker een maandje of 2 vooruit. Net als vroeger.l met stookolie. Denkt die Timmerfrans nou echt dat we helemaal achterlijk zijn?

GekkePietje | 05-02-21 | 13:26

Al eerder gezegd: ik heb liever niet meer dat het "onze" hoofdstad is. Doe maar een andere stad.

knutsel_ | 05-02-21 | 13:20

ik zet desnoods wel gewoon (illegaal want laat het de verzekering maar niet weten) een diesel CV op zolder. Ze kunnen de typhus krijgen. Heb een jaren 80 revolutiebouw rijtjeshuis. Dat is echt met geen mogelijkheid warm te krijgen met een warmtepomp. Om maar niet te hebben over de extra isolatie en verbouwing die vereist zou zijn (spouwmuur houd halverwege de gevel op, daarboven is het vrij dun glaswol achter houten schroten zonder voldoende ruimte om er veel meer tussen te proppen, dak is alleen piepschuim maar constructie leent zich niet fantastisch om er makkelijk glaswol tegenaan te zetten, dus waarschijnlijk hele nieuwe dak constructie nodig, daklijn is noor-zuid dus matig geschikt voor zonnepanelen, geen vloerverwarming dus dat moet dan overal aangelegd worden maar geen ruimte voor voorzien. Geen balansventilatie, dus dat moet aangeleged worden maar geen ruimte voor voorzien (dus overal van die lelijke koven). etc, etc.) Ze kunnen m'n rug op. Ik blijf op gas zolang ik kan. Daarna zien we wel weer verder. Als ik hier wettelijk verplicht moet gaan verbouwen verkoop ik de kiet terug aan de woningbouw en zoeken die het maar uit. Is dan veruit de goedkoopste oplossing.

Gregovic | 05-02-21 | 13:19 | 2

dat zal ook de praktijk zijn.. Gas wordt straks gewoon 1 euro per kuub, en dan kan die verbouwing er ook uit..

Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:21

U heeft er goed over nagedacht. Een en al rede en logica. Waren alle Nederlanders maar begaafd met zo'n gezond verstand.

WasHetMaarMakkelijk | 05-02-21 | 13:40

Hadden ze maar niet op Groenlinks en D66 moeten stemmen. Heerlijk dat ze in Amsterdam helemaal los gaan, vooral die windmolens blijf ik een mooi verhaal vinden. Opeens zijn windmolens slecht... uiteraard alleen als ze bij de Groenlinks gekkies in de achtertuin staan. Heerlijk.. Amsterdam ga zo door, ik lach me kapot. Ps. graag wel deze gekte tot de stadsgrenzen laten blijven en niet laten overslaan naar de rest van Nederland.

Waargaathetheen | 05-02-21 | 13:18 | 1

Ik zou me ook heel erg gaarne de tering willen lachen om dat linkse roversnest, ware het niet dat veel van de daar gemaakte kosten ook gewoon bij de rest van land, dus u en ik, terecht komen.

Realism Is All | 05-02-21 | 13:43

Dat vattenval heeft deals all over the world gemaakt. Ook met islamsterdam en daar gaat vattenval islamsterdam aan houden.
Zie daar de 1ste stapjes in het veroveren van de nederstanse energie markt.

PS.
Werkelijk schitterende fotosoep.

Gokmaar | 05-02-21 | 13:17

Elektriciteit stelen/hacken wordt steeds interessanter.Soort van streamen zeg maar.
Een electronen bom kan bv heel Nl naar het stenen tijdperk sturen.

tegenalles | 05-02-21 | 13:16

Klimaat fascisme... en dat is het.

Leduc | 05-02-21 | 13:16

Ik ben beniewd hoe ze dat dan voor zich zien qua dwang enzo..
Gaan ze huiseigenaren dan verplichten te verbouwen? Lijkt me vrij lastig. Gaan ze woningbouwverenigingen dwingen? Dat kan al beter, maar ook al lastig.. Dit is iemand die praat over woningbouwverenigingen..
Gas duurder maken? Ik betwijfel of een gemeente daar een machtspositie heeft en hoe ze dat willen controleren is me ook een raadsel. Ik kan me niet voorstellen dat een energiebedrijf en een gemeente die data uberhaupt mogen delen.

Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:13 | 1

Ze sluiten gewoon de gastoevoer naar de stad af / geen gasleveranties meer aan de stad. Prima, ik kan er niet op wachten. Laat amsterdam (bewust met kleine letter) maar het experiment doen, dan hoeft de rest van Nederland alleen maar te kijken en te lachen en krijgen we het bewijs dat WIJ niet van het gas moeten gratis in de schoot geworpen.

Der Lehrer | 05-02-21 | 13:21

Zoals de kinderopvangtoeslagen affaire heeft laten blijken, is de overheid er niet vies van dergelijke middelen te gaan gebruiken

Mr.Crowley | 05-02-21 | 13:11

Walgelijk dat het van-het-gas-af-comite het klimaat gebruikt als argument. Er is maar 1 argument en dat is Groningen helpen. Nu heb ik een beter idee. Dat is 10 cent bij de prijs op en dat aan de groningers geven. Maar van het gas af heeft NIKS met het klimaat te maken. Als je al in man-made klimaatverandering gelooft, maar dat moet je zelf weten. De hele energietransitie is een excelmodelletje, een bullshit verhaal zonder concreet doel, laat staan een invloedje op het milieu. Het gaat maar om een ding en dat is Groningen. Dat is prima, maar laten we er eerlijk over zijn. En laten we dan ook alternatieve oplossingen bedenken in plaats van dit soort bullcrap.

BBRDWR | 05-02-21 | 13:11 | 5

@Jazeetie | 05-02-21 | 13:19: ja.. nog zoiets.. Met dat geld hebben ze 50 jaar luiheid gefinancierd waardoor ze ook al sindsdien het tekort op de (luiemense) arbeidsmarkt proberen op te vullen door laaggeschoolde personen te importeren. Dat gas gaat nog meer kosten dan het ooit opleverde...

Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:27

@Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:27: 50 jaar luiheid, mooi gesproken. Een grote fout en funest voor het heden en de toekomst. Wellicht uit een goed hart, maar 'the road to hell ..' . Sterke schouders dragen het zwaarst, mijn reet. Wij zijn er lekker mee. Het trok volk aan wat drie generaties later lachend invalidevergunningen aanvraagt en afgeeft. Die straten vol met blauwe borden zijn niets meer of minder dan een middelvinger in het gezicht van de verzorgingsstaat.

Jazeetie | 05-02-21 | 13:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit verbaast mij niet. Linksom of rechtsom gaan we allemaal uiteindelijk mee in de klimaatpolonaise. Let maar op: de prijs van het gas gaat gewoon omhoog (energiebelasting!) totdat de laatste weigeraar overstag gaat. Dwang door middel van het prijsmechanisme: het gaat gewoon gebeuren.

Amsterdamsko | 05-02-21 | 13:10 | 1

Moet je vooral heel veel rond gaan roepen. Dan ben jij en met jou vele anderen er straks de oorzaak van dat dit besef zich tussen de oortjes van de burgers is gaan nestelen.

Leduc | 05-02-21 | 13:15

De Amsterdammers wilden toch zo graag een kneiterlinks bestuur? Nou, van harte gefeliciteerd dan met deze doortastende groep mensen. Ik lach mij echt rot vanuit ons zeker niet links, nog onafhankelijk dorp. Prettig weekeinde.

RGV42 | 05-02-21 | 13:10

Alleen de titel al: 'Aardgasvrij soms ook onvrijwillig'. Het is altijd al onvrijwillig geweest. Dit is de ferme taal voordat ze moeten toegeven dat het niet gaat lukken.

grietmetgroenefiets | 05-02-21 | 13:09

Het enige wat ik zie als mogelijke oplossing tegen deze vergroeningsdwang, is om Nederland nog sneller te islamiseren.
De gemiddelde moslim interesseert dit namelijk echt geen zak, dus zodra die een serieuze machtspositie krijgen is het over met deze onzin. Maar ja, daar krijg je dan wel een hoop andere ellende voor terug.

C1O2 | 05-02-21 | 13:09 | 1

We hoeven niet verder te islamiseren, we hebben nu al wel genoeg moslims om alle vergroening tegen te houden en dat heeft de gemeente Amsterdam heel goed door.

grietmetgroenefiets | 05-02-21 | 13:10

GroenLinks is enorm liefhebber van strafkampen, vraag het maar aan Paul “Khmer” Rosemöller...

eerstneukendanpraten | 05-02-21 | 13:09

Ach, tegen dat Spoetnikvaccin was ook veel verzet maar onder druk wordt alles vloeibaar. Zelfde gaat voor Russisch ( en Noors ) gas gelden. Zolang wij hier namelijk naar 30 miljoen toe schijnen te moeten groeien zijn we voor extra lebensraum van het IJsselmeer afhankelijk, van onze voewelvoorziening uit het buitenland ( want het moet wel biologisch en duurzaam geteelt worden ), trappen we de veehouderij eruit en krijgen we importkipfilet voor 40 euro per kilo ervoor terug en heeft een huurder nog maar recht op maximaal 20m2 per persoon, 5m2 als je onder de 35 bent. En kopen? Ach, eerst 50K leges aftikken voordat je uberhaupt met de bank over die voordeursleutel in gesprek mag. Wonen is namelijk een luxe, kudtburgert, en eigen grond schaadt de gemeenschap al helemaal want daar kunnen ook vluchtelingen gehuisvest worden, vuile egoistische racist dat u er bent.
/Groene Nachtmerrie.

Graaisnaaiert | 05-02-21 | 13:09 | 1

Dat verhaal dusdanig die Schwab. Geen bezit meer, op naar de communistische heilstaat met politburo etc.

clockandhammergame | 05-02-21 | 13:12

Ze zijn er tenminste eerlijk over, het landelijk regime houdt dit nog stil tot na de verkiezingen

3Xniks | 05-02-21 | 13:08

En dan Ed Raket ergens de afgelopen dagen op het scherm dat we toch vooral de burgers erbij moeten betrekken bij de aanleg van een windpark, zonnewende etc. Ja natuurlijk Ed, meteen aandeelhouders

clockandhammergame | 05-02-21 | 13:07 | 3

Shit, te vroeg post gedrukt. Als er dan onderhoud gepleegd moet worden kunnen alle aandeelhoudertjes de poeplap trekken he Ed, gedeelde smart is halve smart alleen Ede zal wel minder de smart gaan delen.

clockandhammergame | 05-02-21 | 13:10

@clockandhammergame | 05-02-21 | 13:10:
Ja zo moeilijk is het niet om Ed zijn plannetjes te doorzien. Want als straks de subsidie kraan wordt dicht gedraaid moet het geld toch ergens vandaan komen.

Datgingniegoed | 05-02-21 | 13:52

@Datgingniegoed | 05-02-21 | 13:52:
Ik had vroeger ook een vriend die hete Ed en die wist ook altijd heel goed om van zijn probleem mijn probleem te maken.

Datgingniegoed | 05-02-21 | 13:54

Ik zou kiezen voor stokslagen, zolang ik maar niet in A’dam hoef te wonen.
Hierbij spreek ik m’n medeleven uit naar alle Mokumers die niet voor GL kozen.
Sterkte daar gappies.

Ruimedenker | 05-02-21 | 13:06 | 2

Dank.

BootleggersSmurf | 05-02-21 | 13:25

Dank, het zit hier helaas vol met hypocriete wensdenkers. Maar zeker niet allemaal!

eenkeermeer | 05-02-21 | 13:45

Wat een verspilling. Er ligt een gigantisch mooi gasnet in Nederland waar miljarden euro's aan is uitgegeven en wat veel uitstoot gekost heeft om aan te leggen. Tevens is gas verbranden helemaal zo slecht niet voor milieu en klimaat. Het is een vrij schone verbranding waarbij alleen CO2 en H2O vrij komt. De vraag is maar na hoeveel jaar het pas gecompenseerd is dat we huizen gaan verwarmen en gaan koken op elektra t.o.v. gas. Je gooit namelijk een gasnet compleet weg waar al CO2 voor uitgestoor is, en je moet nieuwe duurzame energiebronnen bouwen wat heel erg veel uitstoot kost (windenergie, zonne-energie). Not to mention dat koken op elektra helemaal zo efficient niet is t.o.v. gas. Iemand een idee hoeveel jaar het kost om deze transitie te compenseren? (weggooien van gasnet en nieuwe duurzame energiebronnen bouwen).

Old_Spice | 05-02-21 | 13:03 | 4

Meer gasgestookte elektriciteitscentrales aanleggen waarbij ze desnoods waterstof gaan injecteren in oude putten als opslag. Die centrales kunnen dan perfect schone elektriciteit leveren en ze kunnen desnoods scrubbers gebruiken om de afgevangen CO2 te verwerken. Of terugkomen in de gas reservoirs. Moeten we hier in Nederland dus wel ook zelf weer wat putjes gaan boren (offshore) om weer een beetje zelfvoorziening te zijn.

clockandhammergame | 05-02-21 | 13:19

NOx ook.. en dat is nu precies het probleem. De rest is idd CO2 en Waterdamp

Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:22

@Graaisnaaiert | 05-02-21 | 13:13: onzin.. je kunt gewoon overal nog de hoogte in in dit land. Bouw maar toerenflats.. met 1 in/uitgang graag.. dat is makkelijker controleren.

Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:29
▼ 1 antwoord verborgen

De laatste 100 jaar te horen gekregen dat gas zo schoon was.Nu het op is door het overdadig vullen van de schatkist door de export ervan is plotseling alles anders.
De super infrastructuur van het transport van gas is verloren kapitaal waar we allemaal dik voor betaald hebben.
Even de verkiezingen afwachten in het afvoerputje van Nl is misschien verstandiger.

tegenalles | 05-02-21 | 13:02 | 2

Verkiezingen? Buhaha... Er. Gaat. Niks. Veranderen.

kapoerewiet | 05-02-21 | 13:04

Tja, en ze zitten nog jarenlang aan leveringen aan het buitenland vast voor spotgoedkope prijzen....

A333aan | 05-02-21 | 13:34

Ik voel een aanvullend takenpakket van de Belastingdienst aankomen. De financiële stok. U moet en zal in de groene submissie geknuppeld worden.

Dit heeft niks met ratio, logica of reden te maken. Dit gaat over macht. Botte macht. U moet en zult "groen" worden. Bruin en Rood hebben we gehad in de wereldgeschiedenis. 100-den miljoenen doden. Wordt interessant hoeveel levens Groen gaat vernietigen...

Odin | 05-02-21 | 13:01

Goed zo! Helumaal volplempen met molens , zonneweides en biomassa centrales.
Ook subiet van het gas af halen graag en zelf opdraaien voor de gemaakte kosten en onderhoud van hun "groene"droom.

Datgingniegoed | 05-02-21 | 13:00 | 3

Slechts 23% van de Amsterdammers stemde voor Groen-Links. De meesten van hem expats en studenten.

kapoerewiet | 05-02-21 | 13:05

@kapoerewiet | 05-02-21 | 13:05: Het is al absurd dat expats stemrecht hebben. Studenten ook trouwens. Alleen netto-belastingbetalers horen stemrecht te hebben. Ambtenaren horen daar dus ook niet bij.

Der Lehrer | 05-02-21 | 13:32

@Der Lehrer | 05-02-21 | 13:32: Haha net als bij de Romeinen

Diederik_Ezel | 05-02-21 | 13:33

Wij willen graag met onze borst vooruitlopen in de klimaat en Co2 verbetering. Ik zal het niet meemaken, maar als dat gelukt is, als enige land.in Europa, zullen we geannexeerd worden. Bedankt, dom volk!

tabakagrarier | 05-02-21 | 13:00

Bij ons in het Dorp ook 1 grote ontwrichting door eigenwijze Pvda en D 66 idioten die per se molens en bio massa en zonneweides willen.
Pvda wil niet eens praten met mensen die tegen molentjes zijn.
Verdommen het ook om een enquete te houden,
Democratie is dat wij e.e.. a aan de lokale politiek over laten.
Redelijk bezwaar van weldenkende mensen, wacht even op het nieuw Kabinet eigenwijze politiek dorps kleuters.

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 12:59 | 2

Ongelooflijk ja, en veelzeggend weer over de regenteske houding van Links.

kapoerewiet | 05-02-21 | 13:06

@kapoerewiet | 05-02-21 | 13:06: En je dringt niet tot die linkse koppen door, verschrikkelijk om hopeloos en eventueel gewelddadig van te worden.

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 13:36

Jezus te paard, het begint nu toch wel een beetje eng te worden die milieumaffia

clockandhammergame | 05-02-21 | 12:58 | 3

Nu pas?

Rohin | 05-02-21 | 12:58

Dreigen met fysiek geweld, ook al is het misschien figuurlijk bedoeld, is toch een tikkeltje de kant van het geweldadige activisme op. Die gasten zijn totaal losgeslagen man.

clockandhammergame | 05-02-21 | 13:02

Gelukkig wat tegenstand van Ronald Plasterk en Ja21 plus het kan niet amders dat dit gaat spelen bij de verkiezingscmpagne.
Als het nieuwe Kabinet geen omslag gaat maken dan weet ik helemaal zeker dat het gedaan is met NL.

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 13:38

Op zich is kernenergie de schoonste energie met de minste CO2 uitstoot. Maar die zijn ze in Duitsland massaal aan het inruilen voor kolencentrales. Want zo rollen Die Grünen.
En in Nederland heb je de Groene Khmer, die in de Verenigde Staten en Canada hele bossen laat omhakken zodat wie die hier kunnen opstoken om elektrische fornuizen te laten doen wat ook op duurzame wijze met gasfornuizen kan.

Osdorpertje | 05-02-21 | 12:58

Ja mensen we zijn goed bezig.
We zijn onszelf namelijk he-le-maal afhankelijk aan het maken van elektriciteit.
Alles moet elektrisch: koken, autorijden, je huis verwarmen etc..
Zelfs betalen kan straks alleen nog maar elektrisch.
Het lijkt wel of we verslaafd moeten worden aan elektriciteit.
Nee verslaafd is een understatement. We zijn een samenleving aan het creëren die zonder elektriciteit verloren en verdoemd is. Dat is heel gevaarlijk.
Wij zouden moeten streven naar een leven waarin elektriciteit en apparaten ons leven vergemakkelijken maar waarin we te allen tijde ook nog zonder kunnen.
Wat mij ook irriteert is dat elektrische apparaten zich steeds dominanter gaan gedragen. Ik heb afgelopen week 1½ niet kunnen werken omdat mijn PC besloot na weken zeuren dat het toch ècht tijd was voor een update. Maar sowieso als ik in de auto stap begint mijn auto tegen me te zeuren dat ik mijn gordel om moet. Als het tijd is voor een grote beurt weigert ie nog 1 meter verder te rijden.
En als ik dan aan het verkeer deel neem waarschuwt mijn navigatie wanneer ik te hard rij. Buiten staan overal elektrische camera's om mijn rijgedrag in de gaten te houden. Ik kan hier echt uren over doorgaan. Televisie, internet, smartphones, betaalautomaten etc het neemt ons compleet over. Deze corona crisis is ook een grote overwinning van het elektrische monster. Ik ben er een beetje klaar mee.

We zouden 1 dag in de week (zondag bijvoorbeeld) een elektriciteitsvrije dag moeten instellen om ons eraan te herinneren wie we werkelijk zijn.

keestelpro | 05-02-21 | 12:57 | 15

@Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:18: Mijn gasgevelkachel werkt zonder electriciteit (kan desnoods zonder aardgas en dan op (bio)propaan). Ook mijn gaskookplaat werkt zonder electriciteit. Makkelijk bij de best wel vaak voorkomende elektrische storingen alhier. En mijn (twee) petroleumstelletjes doen het ook zonder electriciteit.

Groenstrook | 05-02-21 | 14:17

Ik vond het wel mooi, iets van anderhalf jaar geleden... maatje van me hier hield earthday ofzo... (ergens in het oosten.) Dus hem even wat videootjes gestuurd van wat wij in the warehouse aan het vieren waren... en hem bedankt dat wij (door de Locals in het oosten) toch een co2 vrij event hadden kunnen geven...

Flow_Snake | 05-02-21 | 14:18
▼ 12 antwoorden verborgen

Stoppen met gas is echt de meest stompzinnige maatregel die je kan nemen. In mijn gemeente gaan ze in 2021 de eerste wijken aankondigen die binnen tien jaar van het gas af moeten.
Mijn gemeente heeft veel rijke mensen en veel arme mensen, en die worden sowieso ontzien. De kans dat mijn wijk bij de eerste wijken zit die eraan gaan is dus vrij groot.

C1O2 | 05-02-21 | 12:57 | 2

hebben ze er ook bijgezegd hoe ze dat gaan afdwingen? Of is het nog steeds die thoretische reutel die je overal hoort?

Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:30

Niet zo pochen met je geld joh. Wat banaal

The Green*Machine | 05-02-21 | 13:39

Er zijn dus serieus een leger ambtenaren wat zich beszig houdt met "energietransitie." Van je eigen belastinggeld maken ze je het leven zuur.

Gewinflipt | 05-02-21 | 12:57

Het gasloos maken gaat als volgt. Men begint in een wijk waar voornamelijk corporaties actief zijn en daar gaat men beginnen. Corporaties zijn vorig jaar akkoord gegaan met het rijk om te verduurzamen. Wie echter die kosten gaat betalen is onbekend!

Daarbij, over het isoleren van woning omdat een warmtepomp onvoldoende capaciteit heeft hebben we het niet eens. Cq dat die woningen te isoleren zijn. Dat worden leuke drama's als een bewoner dat verplicht moet ophoesten.

Atlantis-95 | 05-02-21 | 12:54

Hoe groot is die stok? En hoeveel krijg je ervan? Want die dingen branden vast en zeker ook wel. Nat. In een houtkachel. Naast het GL kantoor. Zodat alle frisse rook daar binnen blaast.

Met_baard | 05-02-21 | 12:52

Klinkt allemaal leuk, ga het maar eens uitrekenen. m3 gas = ca 10 Kwh stroom. Iemand die van gas naar elektrisch gaat. zeg 1200 kuub = 12000 Kwh stroom extra enkel om te verwarmen. Neem een warmtepomp rendement 4-6 2000 tot 3000 Kwh stroom extra per huishouden, zou het net dat trekken? bovendien met zonne panelen is de opbrengst in december (wanneer het koud is) 2% van het jaargemiddelde. groenwappies

Geenjoris | 05-02-21 | 12:52 | 4

Bedenk dan ook dat, aangezien 90% v/d stroom nog fossiel opgewekt wordt, je ook nog de efficiëntie van de centrale moet berekenen. De hoogste rendementen liggen rond de 60%:

Dus voor elke 10 kWh die uit die centrale komt(=36MJ), is er 1,9 kuub gas verstookt(=60MJ).

Het is van de zotten dat je aardgas gaat omzetten in warmte, omzetten in beweging, omzetten in elektriciteit, omzetten in beweging, omzetten in warmte dan wel warmte-extractie via warmtepomp, terwijl je ook gewoon direct dat gas in je huis had kunnen verbranden voor de warmte and get it over with.

ReyNemaattori | 05-02-21 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

Blij dat ik daar niet woon en niets verloren heb liggen.

L.E. Raar | 05-02-21 | 12:52

Linkje gaat naat de betaalmuur van de T.
Het gaat kennelijk over het nationale gekkenhuis Amsterdam, dus laat maar zitten verder.

Schmalz | 05-02-21 | 12:49 | 1

Mag ik zeggen dat als je een beetje klungelt met chrome extensies je om een paywall heen kan? of kost dat me een Joris

Geenjoris | 05-02-21 | 12:54

Wordt het woord 'stookslagen' ook opgenomen in het handboek voor de ambtenaar, na zwartjes en afpakjesdag?

Zwiebelsuppe | 05-02-21 | 12:49 | 1

Laat ik nu afplakdag lezen.

Guiseppe | 05-02-21 | 13:00

Prima, gaan we weer turf stoken.

Joffri | 05-02-21 | 12:48 | 2

Nee joh, kolen! Gewoon een kolenkachel de hut in sjouwen. Ergens in Duitsland een kruiwagen bruinkolen halen en branden maar. Geeft overigens lekkere warmte kan ik je zeggen. Eerder, toen ik nog sigaren rookte, had mijn sigarenboer (dat waren nog eens tijden!) ook een kolenkachel branden. Dat was het beste om de sigaren niet uit laten drogen (volgens hem).

ole guapa | 05-02-21 | 12:51

@ole guapa | 05-02-21 | 12:51: Kolen zijn nog milieuvriendelijker dan biomassa, daar begin ik niet aan.

Joffri | 05-02-21 | 13:54

In mijn plempsel bij de Australische bosbranden heb ik het al over het verwijt dat wanneer je niet meedenkt, je oud denkt bij de lieden achter het geld. Ergens op internet staat dat al in 1996 Vattenfall wilde dat mensen hun wasmachine op het internet moesten gaan aansluiten, en per wasbeurt aan hen moesten gaan betalen. Stadstaat Amsterdam heeft een deal gesloten (of monsterverbond) om zulke zaken te kunnen doorvoeren: in een globaliserende wereld gek genoeg lokaal afhankelijk zijn van (te) dure voorzieningen. Het kan met een landelijke overheid als regisseur voor dergelijke internationale bedrijvigheid. En bedrijven houden niet van kritische consumenten. De tijd van "laat ze maar" is door hun verregaande samenwerking met overheden voorbij. Dat betekent windmolendwang voor u.

zeurmachine | 05-02-21 | 12:48 | 1

Afhankelijkheid geeft macht: immers als iemand afhankelijk is van jou, kun je hem alles laten doen wat je wil, zo niet dan annuleer je dienst aan hem of haar. Zie hier ook de reden waarom de hele economie de afgrond in moet, daarmee creëer je afhankelijke mensen. Afhankelijk van overheidsuitkering, afhankelijk van bedrijven, afhankelijk van...

Off-grid begint wel steeds interessanter te worden in ieder geval... maar de technologie is er simpelweg nog niet rendabel voor, zeker niet op deze breedtegraden in de winter.

ReyNemaattori | 05-02-21 | 14:11

Amsterdam niet alleen van het gas maar ook van het land loskoppelen. Dus ook geen geld van de provincie naar de poel des verderfs en ze zijn verplicht alle windmolens binnen hun eigen grenzen te plaatsen. Stem GL!

Louter Leuter | 05-02-21 | 12:47

Gewoon huisvuil verbranden voor warmtenet,kan gesoorteerd worden inwel of niet brandbaar door die 500 gelukzoekers die toch niets te doen hebben.
Zijn ze nog van enig nut.
Bed,brood en aan het werk.

De Profundus | 05-02-21 | 12:47 | 1

500 p/w.

De Profundus | 05-02-21 | 12:48

Amsterdam stemt massaal GL en D66, dan krijg je dus dit, prima toch?
Was overigens de gemeente niet al bijna failliet ?

Diederik_Ezel | 05-02-21 | 12:46 | 6

Valt wel mee met dat ‘massaal’. GL is goed voor 23% vd stemmen; hoofdzakelijk van studenten en wat expats die het woordje ‘green’ horen. De echte Amsterdammers zijn al jaren hier het slachtoffer van.

kapoerewiet | 05-02-21 | 13:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Over tien jaar is Amsterdam opgeslokt door het water.

Toetsenbordcomplex | 05-02-21 | 12:46

Ben benieuw, in welke wijk ze het precies gaan afdwingen? Ik stel voor dat de politiek de diamantbuurt als eerste op de lijst zet. Vertel de bewoners er gelijk even bij dat het minimaal €40.000 per woning gaat kosten en ze daarna veel hogere stookkosten gaan krijgen. Hahahaha, daar zijn de museumrellen niks bij vergeleken.
De biomassacentrale in Diemen boeit veel mensen niet eens, zolang je maar geen astma hebt en niet in Diemen woont. Windmolens in IJburg, boeit de mensen ook niet, daar wonen alleen GL stemmers.
Maar deze stoere praat gaat helemaal verkeerd uitpakken.

HoniSoit | 05-02-21 | 12:46 | 3

Dat zijn denk ik sociale huurwoningen. Daar gaat de corporatie voor opdraaien.

Atlantis-95 | 05-02-21 | 12:52

dat is het dan ook: stoere praat. Dit gaat nooit lukken en dat weten ze.. daarom stoere praat

Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:24

@Atlantis-95 | 05-02-21 | 12:52: en die woningcorporatie belast 't doodleuk door aan de huurders. Niet die huurders in sociale woningen uiteraard, want die hebben al niks, juist de niet-sociale huurders, want die verdienen toch teveel.

ReyNemaattori | 05-02-21 | 13:45

Verplicht van het gas is een grotere inbreuk op mijn recht op zelfbeschikking dan wat voor coronamaatregel dan ook

bots! | 05-02-21 | 12:43 | 1

Jouw zelfbeschikking ben je na de spoedwet al kwijt, diezelfde wet kunnen ze prima voor andere doeleinden gebruiken zoals de klimaathoax.

hisxxx | 05-02-21 | 12:50

Onlangs op de radio iemand van de Bovag die beweerde dat een dieselauto in Amsterdam schonere lucht uitscheidde dan deze innam via het luchtfilter. Slechts één reactie op gekomen. Van TNO. Dat het klopte.

goedverstaander | 05-02-21 | 12:42 | 10

Correct. Euro6 dieselmotoren laten het milieu schoner achter dan ze het vinden.

En weet je wat fijnstofbronnen zijn? Nummer één de trein. Dan tram, metro en stadsbussen.
En met stip stijgend: electrische auto's wegens zwaar, dus extra slijtage van banden en remmen.

De Droit | 05-02-21 | 12:52

@De Droit | 05-02-21 | 12:52: de meeste fijstof komt uit de monden van domme mensen.. of fijn.. zo fijn is dat ook weer niet

Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:31

Jaja, deugers en feiten, onmogelijke combinatie.

J-van-de-Bontekoe | 05-02-21 | 13:53
▼ 7 antwoorden verborgen

Een kapitaal uitgeven voor iets wat onder de streep vrijwel geen co2 reductie oplevert, terwijl ze in China lekker kolencentrales bijbouwen. Compleet gestoord.

Gewinflipt | 05-02-21 | 12:42 | 1

Nee, Chinezen zijn niet gestoord die hebben grote kolenvoorraden.

DeCynischeAmbtenaar | 05-02-21 | 12:54

Nooit gedacht het ooit te zullen zeggen, maar hulde voor de gemeente Amsterdam in dezen.
Hoe eerder, hoe beter. Dat vele gemeenten mogen volgen in het traject om de verwoesting van de aarde tegen te gaan.

DrumPiet | 05-02-21 | 12:41 | 9

@DrumPiet | 05-02-21 | 13:42: zak hooi, ook mooi van iemand die in de verwoesting van de aarde gelooft.
Ja, misschien door biomassacentrales, vogelblenders die ook voor omwonenden gezondheidsklachten creëren etc.
Maar succes daar in Amsterdam hè!

J-van-de-Bontekoe | 05-02-21 | 13:51

@DrumPiet | 05-02-21 | 13:42:
Beter is het om je kennis te verdiepen met een college thermodynamica en dan terug te komen.

thephysicist | 05-02-21 | 14:43
▼ 6 antwoorden verborgen

De komende vrieskou lijkt me een uitermate geschikt moment om eens een rondje te doen langs de warmptepomp&stadsverwarming-slaven.
Even vragen hoe warm en comfortabel hun huis er dan bij staat.
Maak er een mooie repo van.
Net op tijd om tijdens de verkiezingen wat tegengas te geven aan de milieuwaanzinige partijen.

Abject | 05-02-21 | 12:41

Wie niet horen wil...

Adriel | 05-02-21 | 12:41

Iedereen met een warmtepomp, heel veel sterkte met de mooi weer technologie.

rein9576 | 05-02-21 | 12:41

Trias Climatica, subliem!

Spring Bruissteen | 05-02-21 | 12:40

Er wordt nogal energie gestoken in de wens om u van het gas te halen. Benieuwd van Noortje er van zou vinden.

Normpje | 05-02-21 | 12:40

Echt, iedereen met twee werkende hersencellen gaat daar toch direct weg?

Metaalenzo | 05-02-21 | 12:39 | 2

Je subsidie zal maar afhankelijk zijn van je woonplaats waar je huis woont.

dorstig! | 05-02-21 | 12:42

@dorstig! | 05-02-21 | 12:42: Amsterdam graait de subsidiepot alvast leeg voordat andere gemeenten overstag gaan.

bots! | 05-02-21 | 12:45

Zolang dit soort waanzin beperkt blijft tot binnen hun stadsgrenzen zal het mij aan mijn reet roesten en lig ik dubbel van het lachen. Ze hebben de komende gemeenteraadsverkiezingen de kans de boel om te draaien. Doen ze dat niet (kans klein met al die studenten die meestemmen in een stad waar ze alleen maar een paar jaar studeren en het dus niets uitmaakt wat de lasten zullen worden en alleen ideologisch deug stemmen) is het hun eigen schuld en kunnen ze in de gracht storten van mij.

BekiekUtMoar | 05-02-21 | 12:39

Hahaha... je blijft lachen met al die linkse deuggleuven in dat ultralinkse hellhole. Wat een ramp is dat Islamsterdam toch. Ik hoop van harte dat het vanaf morgen flink gaat vriezen, (liefst -15° of meer) voor al die deugkneuzen daar. En daarna ieder jaar tot in 2040 met flinke uitschieters naar -20°.

Paaldanseres | 05-02-21 | 12:39 | 1

We zullen het beleven of deze deugers onze vrienden uit de woestijn aan de warmtepomp kunnen krijgen... Wat denkt u?

Ommezwaai | 05-02-21 | 12:51

Amsterdam begint steeds meer op een strafkolonie te lijken.
Wanneer voeren ze het verplicht insecten eten in?

Abject | 05-02-21 | 12:39 | 1

Zo ziet ongeveer de ideale socialistische heilstaat eruit in de ogen van Wassink en Halsema.

Ommezwaai | 05-02-21 | 12:50

Goedzo Amsterdam. Deugen to the max. Maar dan wel even alle energie OP EIGEN GRONDGEBIED opwekken. Dus alles volplempen met molens, panelen en bio-centrales.

goedverstaander | 05-02-21 | 12:39

Ik ben oprecht benieuwd hoe de gaslozen de komende week gaan ervaren, met temperaturen van -15.

Mean Dean | 05-02-21 | 12:38 | 6

Ik verheug me nu al op het geweeklaag van de linksdraaiende geitenwollensokkenbrigade. Koud hé, met je warmtepomp!

Tietmier | 05-02-21 | 12:57

@Ommezwaai | 05-02-21 | 12:49: hehehe aan de onderkant rot de boel weg en aan de bovenkant is het niet warm te stoken.. Mooie plek om te wonen

Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:32

@Ommezwaai | 05-02-21 | 12:49: Jan Rotmans, klimaatwetenschapper
en transitie professor krijgt zijn woning niet gas vrij na een ton versleuteld te hebben, omdat het een oud pand was(ik dacht 17e-eeuws) .

En dan moet jan Modaal, die geen 100k heeft liggen, geen doctoraat heeft in klimaatwetenschap en geen geleerde is in transities dat wel voor elkaar krijgen? Hoe dan xD

ReyNemaattori | 05-02-21 | 13:54
▼ 3 antwoorden verborgen

De middeninkomens trekken weg uit A’dam en op deze manier trek je weinig nieuwe klanten.
Wat overblijft zijn rijke stinkerTs en arme luizen.
Die arme luizen moeten dan weer gesubsidieerd worden om de geileGasgedachten te verwezenlijken.
Kortom, A’dam gaat nog veel verder naar de gallemiezen.
Benieuwd naar de volgende gemeenteraadsverkiezingen....

Ruimedenker | 05-02-21 | 12:38

Goedzo, dan wordt het gas hier in Duitsland goedkoper. Het aanleggen wordt ook flink gesubsidieerd hier. Elk land krijgt wat het stemd dus niet zeuren.

Karel | 05-02-21 | 12:38 | 1

Karel? Zal wel Carl zijn oder Gustav

dorstig! | 05-02-21 | 12:43

Zo blij dat ik niet meer in Pyong Yang aan de Amstel woon. Succes ermee! Tegen 2040 is de halve stad ingestort wegens linksch wanbeleid.

Hemke-Valsema | 05-02-21 | 12:38

Ondertussen gaat België vol op het gas. Niet iedereen heeft dat daar.
Hier in Nederland is iedereen aangesloten op het gasnetwerk. Maar daar hou je geen ambtenaar mee aan het werk. Dus iedereen van het gas af, en aan de warmtepomp.
Nederland is gek geworden.

Wim Venijn | 05-02-21 | 12:38 | 2

Check je factuur even en check dan het aandeel belastingen etc. Moet je eens opletten hoeveel ambtenaren je aan het werk houdt.

Torwart | 05-02-21 | 12:40

Wanneer mogen we dan weer een transitie meemaken van warmtepompen naar aardgas? 2050-2075?

Nuchternederland | 05-02-21 | 13:37

Hebben ze geen last van toeristen met rolkoffers krijgen ze warmtepompen die evenveel herrie maken als een stationair draaiende auto, en san bedoel ik geen EV

Ach-waarom-niet | 05-02-21 | 12:37 | 1

Opeens heb he het, je zet een windmolen op je mpev om je huis met een terrasverwarming te stoken! Het zou toch 7 Beaufort zijn dit weekend?

Jos Tiebent | 05-02-21 | 14:40

Gratis tip voor Amsterdam en de Amsterdammers: concentreer je eerst op het stutten van je stad door al die verrotte houten palen te vervangen door betonnen heipalen. Anders gaat je groene stad vanzelf ten onder in het moeras.

_pacman_ | 05-02-21 | 12:37 | 1

wat wel weer groen en circulair is!

Hemke-Valsema | 05-02-21 | 12:39

Dat de rest van dit failliete land ervan verschoond mag blijven.

deNettobetaler | 05-02-21 | 12:36

Klimaatwaanzinnigen denken dat ze net als thuis met de thermostaatknop, de temperatuur van de aarde kunnen regelen.

de honden blaffen... | 05-02-21 | 12:36 | 5

°C

horsteknots | 05-02-21 | 12:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie kent het nog: Een beter milieu begint bij jezelf.

En als je GroenLinks stemt moet je mee doen, dit is waar je voor stemt.
Eindelijk gaan de ogen eens open (hopelijk) dat dit totale wensdenkerij is en niet realistisch.

sjakei | 05-02-21 | 12:35

Hahahahahaha wat een zotten!

Dirk III | 05-02-21 | 12:35

Interne stokslagen en is daar al een ambtenaar voor aangewezen?

Wim Venijn | 05-02-21 | 12:34 | 1

Jij. Eerste op de lijst is Sylvana Simons.

Torwart | 05-02-21 | 12:35

Je krijgt waar je op stemt.

Flipside | 05-02-21 | 12:34

Bofkonten.... de Amsterdammers.

Cojan | 05-02-21 | 12:34

Die domme politici, gevolgd door "partij"-ambtenaren begrijpen totaal niet welke grond-operaties nodig zijn om ook maar 4 straten aan de zoemende onrendabele "warmte"pomp te krijgen, de infra die in ons land in 75 jaar met veel moeite en inzet is gerealiseerd..... wie daar geen inzicht in heeft is echt niet geschikt voor de politiek en overheid.

grindbak | 05-02-21 | 12:33

Dat betekend waarschijnlijk dat mensen die met geld verdienden en met geld om kunnen gaan alles moeten betalen voor de mensen die alleen hun hand ophouden.

West en Z.O. wordt betaald door de grachtengordel. Hoewel de grachtengordel wel weer een truuk zal vinden. En terecht.

freshideas | 05-02-21 | 12:33 | 1

Die truc zal wel afwentelen op ons worden, via Haagse subsidiestromen.

BekiekUtMoar | 05-02-21 | 12:42

Heel Nederland is naar de kloten met Amsterdam voorop.
Wat een verschikking

Jojoost | 05-02-21 | 12:33 | 1

Noi nee. ik zie dat eigenlijk het liefste in die volgorde.. Als de rokende puinhopen boven Amsterdam zijn opgetrokken is de rest van dit land wel zo slim om ook niet die kant op te gaan

Epistulae_Morales | 05-02-21 | 13:33

Amsterdam heeft de ambtenaren en bestuurders die het verdient.

Glasgow Argus | 05-02-21 | 12:32 | 1

En de (voormalige verzets)krant, nu getypeerd door wegkijken, policor en slapen

Tobi | 05-02-21 | 13:41

Dat is volstrekt normaal voor GL Amsterdam. Vooral het jonge spul is erg voor een repressief beleid. Op alle fronten trouwens.

Shortganger | 05-02-21 | 12:32 | 2

Die hebben op de basisschool alleen maar regenbogen mogen kleuren. En nu de jankende hippie uithangen zonder kennis of inzicht.

Jos Tiebent | 05-02-21 | 14:37

@Jos Tiebent | 05-02-21 | 14:37: Wat je ziet is de socmed bubbel generatie wat gaat spreken. Alles buiten de bubbel is dus haram. Dus wat dan rest is dwang, want het kan toch niet zo zijn dat je niet in hun bubbel zit.

Shortganger | 05-02-21 | 15:27

Volgende keer toch maar anders stemmen, beste Amsterdammers?

Muxje | 05-02-21 | 12:31 | 2

Als de Amsterdammer niet tevreden is gaat-ie wat anders stemmen: PvdA of D66.
En dan volgende termijn weer GroenLinks. Et cetera.

jemagookniksmeer | 05-02-21 | 12:54

Ik doe m'n best, maar ben, vrees ik, stemmende in de woestijn

Tobi | 05-02-21 | 13:38

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl