Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

+10% - Afvalstoffenheffing naar recordhoogte

In welke kliko moet het kapotte vaasje?

Wij zijn Hogeland. WIJZIJNHOGELAND

Dingen in de kliko gooien, 2 x per week naar de glasbak en nóg een keertje doortrekken wegens remsporen WAS NOG NOOIT ZO DUUR. Omdat de kosten stijgen (hoe dan, we halen alleen maar goedkope arbeidskrachten binnen, 500 per week) gaan de gemeentelijke heffingen maar weer eens omhoog, met maar liefst 10 procent, de GROOTSTE STIJGING IN 26 JAAR TIJD. En dat is allemaal de schuld van Mark Rutte. In het AD een handig coronakaartje van Nederlandse gemeenten zodat u zelf kunt zien wat die Bruine Ochtendkathedraal in uw woonplaats gaat kosten. Weet je, we verhuizen wel naar Noord-Groningen, en dan lekker de hele dag eierballen kanen in de sneeuw en Ede Staal draaien ofzo. Teringjantje, dit land...

Reaguursels

Inloggen

In ons dorp wordt in de plasticklikko de gekste rotzooi gegooid. Totale fiasco. Nu krijgen we een 4e klikko voor oud papier. Vragen om zelfde fiasco. Gescheiden inzamelen is totaal overbodig. Vuilverwerking kan zelf veel beter scheiden..

Willem53 | 27-01-21 | 16:02

Zolang ik bij iedere glasbak nog steeds keramieken vazen zie staan ga ik er niet van uit dat we snel omlaag gaan. Als mensen zo dom zijn om dat glas te vinden en toch ook weer niet en het dan maar achter te laten alsof de keramiekfee het 'snachts ophaalt ....
En wij altijd maar dokken

Shoarmamasutra | 27-01-21 | 15:07

Tsja, dan de kosten van ambtelijk en bestuurlijk afval nog!
(ontslagvergoedingen en wachtgeld)

vranac | 27-01-21 | 15:06

Hier ook maar wèl een online "inspraakavond" over windmolens en zonnepanelen op kostbare landbouwgrond. Dit gaat er sowieso doorgedrukt worden maar het 'volk' mag zogenaamd meebeslissen cq medeverantwoordelijk voor worden. Belastingen omhoog? U heeft dit zelf gewild. Klimaatterreur is het.

revolte | 27-01-21 | 14:54

Nou dan hebben we het plee papier van de ambtenaren alweer vergoed, nu nog de ventilators, miljoenen vaccins, GGD teststraten en overuren van zorg- en calamiteiten personeel. Maar u gaat er weer allemaal weer op vooruit dit jaar!

deugallergie | 27-01-21 | 13:43

Daarom pleur ik ook alles in de kliko. Dat ze het lekker uitzoeken. Voor wat ik betaal wil ik service en loop ik niet naar de glasbak en verzamel ik geen oud papier. Vind op dindag die kliko aan de straat zetten al teveel als je 60 uur moet werken om de rest te betalen.

Rocknrolla7372 | 27-01-21 | 13:41 | 1

Ben je alleenstaand of met zijn tweeën zeker? Het is ook al jaren zo dat alle containers net te klein zijn en je dus wel moet sorteren om het er in te krijgen.

Shoarmamasutra | 27-01-21 | 15:08

Hier in roermond was het prima geregeld, een duobak die iedere week aan de straat kon, en om de zoveel tijd plastic, our papier enz.

Toen kwam er een groenlinkser als wethouder en ging de ophaalfrequentie naar tweewekelijks maar waren er nog geen nieuwe bakken en was de nieuwe afvalverwerker niet ingericht op duobakken. Gevolg; uitpuilende duobakken, dus worden er extra millieuparken ingericht voor luiers. Voor alle huishoudens nieuwe bakken, terwijl de oude bakken nog vrij nieuw waren. Nu scheidt men netjes, maar het komt gewoon in een compartiment van de vrachtwagen, klagende bewoners, enz enz. En allemaal terwijl andere steden weer terug gaan na een bak.

Groenlinks in een notedop. Hier zal niemand verbaasd zijn dunkt me.

Joris-maar-weg | 27-01-21 | 13:26

Nederland als stadstaat vol mini-stadstaatjes. De grote stadstaat doet net alsof deze terugtreed, maar CDA en VVD gaan door in hun eigen ontworpen miniversies. De schijnbare lastenverlichting van de grote staatstaat wordt verrekend met het peperduur maken van het wonen in een van de ministadstaatjes. "De lasten moeten omhoog.", aldus de onderafdelingen van CDA en VVD. Zelfs je afval is een van hun goudmijnen geworden.
...
Wat betreft dat vaasje, dat kan bij het morele afval. Grotere vraag is waar we met de bagger blijven die over onschuldige burgers wordt uitgestort door de overheid. Die troep krijg je niet zomaar weg.

zeurmachine | 27-01-21 | 13:25

Wordt altijd alleen maar duurder en hoger. Nooit efficiënter of beter. Hier geldt alleen maar de wet van de monopolist die zonder concurrentie altijd de prijzen alleen maar hoger maakt.

van heinde en verre | 27-01-21 | 13:19

Schreef daar iemand naar Portugal gaan, niet doen, wegblijven, niet meer Nederlanders hier nodig. Leven is veel te duur... dagelijks vuilophalen dus geluidsoverlast !!onroerend goed belasting etc. kost je zeker 200,00 euro p.jaar.
Nutsvoorzieningen basistarief 18,00 p. maand inclusief water en 1e hoeveelheid
kwuren. Als je hier komt wonen mis je enorm veel : geen hoofddoeken, snelheidscontroles, alcoholcontroles (alleen in Lissabon) , niet in de buitengebieden waar de burgemeester politiecommissaris samen bij de lunch een fles wijn achteroverslaan. Zoals van Amerongen en de rest van de Nederlanders hier zeggen : blijf weg..blijf weg.

portuca | 27-01-21 | 12:58

Hier is het een genot, iedere dinsdag kan je de afvalbak aan de weg zetten, om de week de container voor papier glas en blik. Gewoon simpel 2 containers. En heb je een keer wat grover afval. Je ouwe droger bijvoorbeeld, gaat gewoon mee. Geen gezeik geen gedoe. Betaal jaarlijks rond de 400$ aan gemeentelijke belastingen voor riool en afval.

BennietmeerinNL | 27-01-21 | 12:35 | 1

Geluksvogel. Ik heb maar n kleine restkliko 1 keer per drie weken. Om de week plastic, om de drie weken groen behalve wekelijks zomer en elke maand papier.

Shoarmamasutra | 27-01-21 | 15:10

Yep, meer zelf scheiden en veel zelf moeten wegbrengen naar de milieustraat . Dan 3 lelijke containers in je voortuin ipv 1 en dan nog meer betalen ook! En dat terwil steeds meer gemeentes erachter komen dat scheiden bij de afvalverwerking veel beter gaat mogen wij hier steeds meer gaan scheiden. En je wordt nog eens gecontroleerd met een chip in de bak.

Sinclair | 27-01-21 | 12:24

Producenten mogen hun producten voor de verkoop naar hartenlust in plastic troep verpakken, soms met drie of meer lagen.
Door de politiek toegestaan door het harde werk van lobby-clubs.
En dan komt het weer op het bordje van de burger, die het verplicht kan gaan sorteren, en betalen voor het opruimen van die troep.
Het introduceren destijds, vanaf de jaren 70, van supermarkten heeft het enorm toenemen van verpakkingen mede veroorzaakt.
Onder andere voor de hygiëne, want iedereen kon overal aankomen, en blisterverpakking tegen diefstal.

Kijkeensaan | 27-01-21 | 12:02

Heeft ook te maken met prioriteiten.
Gemeenten vinden cultuur,diversiteit, verbinden en asielopvang leuker dan afval opruimen.
Lekker veel ambtelijke baantjes en heel veel ouwehoeren.

pejoar | 27-01-21 | 11:51 | 1

Dat zijn nou de leuke secundaire arbeidsvoorwaarden. Allemaal leuke culturele dingetjes bedenken en zelf dan de eregast mogen zijn. Ik snap het wel. Beter een vrijkaartje voor een verbindend cultuurfestival ipv een rondleiding op een vuilverwerking.

dasechtgeenstijl | 27-01-21 | 12:01

Ik betaal in mijn eentje 295,- per jaar afvalstoffenheffing, dus ruim 24,- euro per maand. Als ik twee zakken vuilnis per maand weggooi, is het veel.
Dus het 'mogen' deponeren van één vuilniszak in de container kost mij 12,- per volle vuilniszak als alleenstaande.

De buren zijn met 4 man in huis en die zullen misschien iets meer per jaar betalen maar die zie ik wekelijks vele, vele zakken vuil in de container storten; die komen uit op ergens tussen de 4,- en 6,- euro per vuilniszak.
Maar dáár doet men dan weer niets mee in dit land van 'het moet eerlijker'.

Wering | 27-01-21 | 11:51

Waren begin deze maand leuke verhalen over het loonstrookje. Je zou er wel 50 euro per maand op vooruit gaan! Naja wij niet, de gemeenten dus met hun achterlijke verhoging.

TheManiac | 27-01-21 | 11:48 | 2

Je kan de gemeentes de schuld geveb maar die hebben WMO, Jeugdzorg en AWBZ op hun bordje gekregen met maar 80% van het bijbehorend geld.

Shoarmamasutra | 27-01-21 | 15:13

Shoarma heeft een goed punt. Want jeugdzorg vanaf oktober dichtgooien, dat ziet ook niemand zitten, dan maar wat meer voor je afval aftikken

Het brein erachter | 27-01-21 | 15:37

Hierin de gemeente zijn wagens met robotarmen voor de vuilcontainers aangeschaft. kosten waarschijnlijk vele tonnen. Bijkomende kosten is de WW en bijstand voor de vuilnismannen. zo gaat dat met gemeentes en afval.

zeeman73 | 27-01-21 | 11:29

Zoals een paarse broek het ooit zo mooi zei: ' U gaat niet minder betalen, maar wel 'eerlijker'. "

WernerT | 27-01-21 | 11:28 | 1

Dat probeer ik in gedachten te houden bij de volgende blauwe envelop.

spamzuiger | 27-01-21 | 11:31

Doordat de overheid de afval-ophaling en -verwerking heeft geprivatiseerd gaan de kosten per jaar omhoog. Voor een dergelijk bedrijf heb je een grote infrastructuur nodig. De gemeente sluit een contract met zo’n bedrijf. Na een jaar of vier moet of kan dat contract verlengd. Dan kun je wel aan andere bedrijven vragen ook een offerte te maken, maar die kunnen nooit uit het niets een dergelijke infrastructuur uit de grond stampen en zijn dus niet in staat er tussen te komen met een lagere aanbieding. Dit maakt het weer mogelijk dat de bestaande afvalverwerkers steeds weer hun prijs omhoog kunnen doen zonder dat de gemeentes een alternatief hebben. En al die gigantische geldstromen die ze ontvangen worden doorgesluisd naar de eigenaars in (dit geval) Engeland. Een totaal verrot systeem. Net zo min als de post en de energievoorziening moet je de afvalverwerking overlaten aan private partijen.

B. Randnetel | 27-01-21 | 11:28

Het Bruine Legioen krijgt er wel een nieuwe taak bij: opsporing van corona. Aan het rioolwater kan men zien of de Engelse Variant al wat vorderingen maakt. Ze kunnen er ook je cocaïnegebruik mee vaststellen. Dat mag natuurlijk wel wat kosten.

JvanDeventer | 27-01-21 | 11:27 | 1

Of misschien is het de nieuwe californische variant.. zelfs in varianten gaat ons land achtergesteld worden *proest* maar een lichtpuntje : al die varianten komen wel hier!, de oost west thuis is het ook niet best variant.

All_Anonymous | 27-01-21 | 11:31

Grappig. We hebben nu hier centrale ondergrondse containers, terwijl hiervoor per huishouden een bak of zakken werden gehaald. Dat zou zijn omdat dat veel goedkoper is dan individueel ophalen en de extra rotzooi op straat was dat het wel waard. Waarom dalen de kosten dan niet? Waarom? Voor wie is het goedkoper dan? Voor het afvalbedrijf? Zijn ze vergeten de factuur te verlagen nu de winstmarge zo enorm is gestegen?

minnenman | 27-01-21 | 11:22 | 2

Domoor. Gemeentelijke kosten dalen nooit!

inCol | 27-01-21 | 13:10

Hoe betalen ze dan die extra ambtenaar die windmolens inplant?

Shoarmamasutra | 27-01-21 | 15:14

Tja, afval is big business geworden waar over het algemeen meerdere gemeente politici wel een belang bij hebben. Ook moeten alle gemeenten zo nodig het wiel opnieuw uitvinden en word er alleen maar gewerkt vanuit "groen" wensdenken en niet vanuit de realiteit dat mensen nu eenmaal zooi hebben waar ze zo snel en makkelijk mogelijk van af willen.

En als laatste (en ook niet onbelangrijke reden) is de grens van wat gemeenten kunnen bereiken met WOZ verhogingen wel zo'n beetje bereikt, dus moeten ze hun verkapte belastingverhogingen op een andere manier verwerken. Dus dan is de afvalstoffenheffing een goed excuus.

Gregovic | 27-01-21 | 11:19 | 1

Alles voor het ' mileu' en lekker groen doen. Precies.

DeCynischeAmbtenaar | 27-01-21 | 11:42

Vergeet ook niet dat het nieuwe gemeentepaleis via de afvalheffing en de OZB wordt betaald. Ook financiële blunders van incompetente raamambtenaren worden op de hinderburger afgeschoven. De beste melkkoeien zijn geen koeien, maar burgers. Vooral de automobilerende huisbezittende hinderburger moet afzien.

Nivelleermarionet | 27-01-21 | 11:18 | 4

Massa is Kassa, waar veel van is daar zal je de overheid vinden met een of andere belasting.
Net zoals de ZPP-er voorspelde al het worden er veel, dikke miljoen, dus wat doet de overheid, belastingaftrek verminderen hoppa de miljarden stromen weer binnen voor u weet wel wat.

Uw Verzekeringsadvis | 27-01-21 | 11:29

@Uw Verzekeringsadvis | 27-01-21 | 11:29: Zonnepanelen zijn de volgende melkkoe, let maar op.

DeCynischeAmbtenaar | 27-01-21 | 11:42
▼ 1 antwoord verborgen

De afvalstoffenheffing is idioot duur, voor je geld krijg je een Diftar systeem met regels die de DDR niet misstaan zou hebben. Vandaar dat meneer en mevrouw DeCynischeAmbtenaar zo min mogelijk afval hebben.

DeCynischeAmbtenaar | 27-01-21 | 11:16

Tja, hier ook diftar sinds een aantal jaren, dat begon met een verlaging van de vaste lasten van 220 (onbeperkt) naar 200 (+ 0.70 euro per 60 liter in de container diftar), maar zou eerlijker worden, want de vervuiler betaald of zoiets. halverwege werd het al zoveel duurder dat de buurt hier de gemeente gevraagd heeft om toen een 30 liter container te plaatsen, waarmee een 'verlaging' werd gerealiseerd van toen (uit mijn hoofd) 1.20 per lediging (60 liter) naar 80 cent per lediging (30 liter). Ondertussen zitten we op 1.25 per lediging van 30 liter en is het vaste deel weer op niveau van voor diftar.

Dan hebben ze ook nog eens verzonnen dat ze op het milieu-eiland hier in de buurt best wat minder vaak kunnen ophalen waardoor het elke keer dat je er bent vol staat met zooi die de bak niet in kon omdat die vol zit.

Ik betaal steeds meer voor steeds minder, het lijkt mijn pensioen wel..

Terra | 27-01-21 | 11:12 | 4

De tarieven worden jaarlijks verhoogd, en je kunt niets doen. Hetzelfde geldt voor de ov tarieven, zorgverzekeringspremie, benzineprijzen enz enz.

DeCynischeAmbtenaar | 27-01-21 | 11:18

@DeCynischeAmbtenaar | 27-01-21 | 11:18:
Dat is prima, en een paar procent erbij per jaar om de inflatie die we de afgelopen jaren nauwelijks hebben gehad bij te houden en loonsstijgingen te kunnen bekostigen, dat snap ik allemaal. Maar je kan me niet wijs maken dat daar een bijna 400% stijging per liter voor nodig is terwijl ze ook weer recordprijzen vragen voor de stadsverwarming die op datzelfde afval draait.

Terra | 27-01-21 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Hier 250 alleenstaande en 300 euro voor heel gezin met tig kinderen .
Logica?
Daar eens naar kijken.

chausson61 | 27-01-21 | 11:06 | 4

@ratelaar | 27-01-21 | 11:11:
Zou toch een leuk puntje zijn voor alleenstaandenpartij d'66,om de tarieven wat eerlijker te verdelen.

chausson61 | 27-01-21 | 11:29

@chausson61 | 27-01-21 | 11:29:
Dat zou leuk zijn. In de marges valt er nog een beetje met de centjes te spelen, maar in de politieke blender wordt het allemaal een smakeloze brij. Sommigen gooien die brij gelijk het afvoerputje in, de meesten knijpen de neus dicht en drinken het op.
De gemeentes proberen ook gewoon de eindjes aan elkaar te knopen en het groeiende takenpakket te bolwerken. Mogelijk dat er een lokaal partijtje is die zich er druk om maakt, maar onderaan de streep zijn dat de klimaatontkenners, de gekkies, die persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden voor de plastic soep, waardoor die uiteindelijk tegenover de deugdzame ‘rationele’ meute staan met de hockeystick grafiek in de hand waarop de staat van de klimaatverandering in beeld is gebracht. De vervuiler betaalt, want anders gaan wij met deze planeet naar de klote, zie onze wetenschappelijke grafiek! Hier staat het, dus het is waar! Wappie!

ratelaar | 27-01-21 | 12:17

In mijn gemeente is het verschil 25 euro tussen een eenpersoons- en een meerpersoonshuishouden ...

Groenstrook | 27-01-21 | 12:27
▼ 1 antwoord verborgen

Punt van kritiek. Wat heb je aan een overzicht van de relatieve d.i. de procentuele toename t.a.v. vorig jaar als je de verschillen per gemeente van de absolute kosten van dit jaar t.a.v. vorig jaar niet kent?

GingerTed | 27-01-21 | 11:04

In Amsterdam krijg je waar voor je geld: je pleurt in GL city gewoon alles op elk moment in de ondergrondse, als die vastloopt neem je niet de moeite om naar de volgende hoek van de straat te lopen maar gooi je het gewoon ernaast. Hoe anders is het bij mijn 2e woning in de provincie. Een schamele zak waar je nog voor moet bijbetalen die eens in de twee weken wordt opgehaald; voor de rest moet je naar het Milieupark dat werkelijk de diepste vernedering is die een Nederlandse burger kan ondergaan, met die Melkert-banen die de macht en de megafoons in handen hebben. Kortom, Amsterdam predikt GroenLinks maar niet voor eigen parochie; de rest van Nederland moet gehoorzamen en is de lul.

kapoerewiet | 27-01-21 | 11:00

Is er de afgelopen 60 jaar ooit iets goedkoper geworden dan? Niet dat ik me kan heugen.
Wen er maar aan, we zullen worden uitgemolken tot de laatste stuiver.

Rest In Privacy | 27-01-21 | 10:33 | 9

Er is heel veel goedkoper hoor: vliegreizen, kleding, veel levensmiddelen, speelgoed, audioapparatuur, auto's, witgoed. Het is overigens wel zo dat de kwaliteit van veel producten bedroevend is geworden.

staat het bier koud? | 27-01-21 | 12:14

@zeeman73 | 27-01-21 | 10:43: logisch toch? Iedereen met een zeeman budget moet alles kunnen kopen. Vroeger had je ook echt goede scooters van Europese kwaliteit... aanschaf was dan ook 5000 gulden. Toen kwamen eerst de lease mogelijkheden, voor de tieners zonder centen, waarmee velen een schuld op jonge leeftijd wist op te bouwen dankzij hun ouders. En ja, toen kwam de rommel kwaliteit, scooters die al roesten in de showroom... bagger kwaliteit dat zo goedkoop is dat het voor iedereen betaalbaar is.... punt is dat iedereen wilt meedoen en velen graag boven hun eigen sociale en financiële klasse wilt uitsteken. Daar weet de marketing heel handig op in te spelen.

Hollandse_blauwe | 27-01-21 | 13:13

Beste reaguurders, ik doelde op zaken waarmee de overheid ons de euro's uit de zakken klopt. OV, energie, accijnzen, btw, zorgkosten, etc. Niet die goedkope zooi uit China.

Rest In Privacy | 27-01-21 | 13:43
▼ 6 antwoorden verborgen

"hoe dan, we halen alleen maar goedkope arbeidskrachten binnen, 500 per week?"

Dat is wel de grootste clusterfuck! Kom je hier voor gratis geld, want broër/nëëf heeft gezegd dat het geld hier gratis is, sta je met je mooie schoenen hier het riool schoon te spuiten.

O... Wacht...

BadPatNL | 27-01-21 | 10:32 | 1

500 slokdarmen per week extra waar gesubsidieerd voedsel en medicijnen door gevoerd moeten worden...500/week van rara luchtjes en vreemd voedsel en afval wat door de wc gespoeld wordt. Een groot deel van Bl
Maakt stappen op gebied van veiligheid en hygiëne terwijl de meerderheid van alle allochtonen nog 50 jaar achter lopen. Kwestie van tijd dat de voortgang van NL stagneert.

Hollandse_blauwe | 27-01-21 | 10:40

Maar serieus, de kosten om in Nederland te wonen staan eigenlijk niet meer in verhouding tot de voordelen. Kan je zeggen: rot dan op, maar ik zou liever hopen dat er ergens een belletje gaat rinkelen. De kosten moeten omlaag, en niet met 2.1% (wat netto dan neerkomt op +3%) maar letterlijk gehalveerd.

John McClane | 27-01-21 | 10:31 | 5

Spot on! Wijlen P. Fortuyn zei dit al jaren geleden. Hij wilde 25% van de ambtenaren ontslaan om daarna te kijken waar nog echt bezuinigd kan worden,
En ik denk dat dit een goede start zou zijn.

Toeja | 27-01-21 | 10:51

Die vijfhonderdperwekiërs denken er heel anders over. Allemaal voordelen graties.

gestoptmetroken | 27-01-21 | 11:09

@BadPatNL | 27-01-21 | 10:36: Zou Portugal nou een slecht idee zijn? Aantal enigszins bekende NL-ers zijn er al naar vertrokken, bijvoorbeeld Erik de Vlieger, Arthur van Amerongen & Heleen van Rooyen.

Ik vermoed dat je daar ook weinig belasting betaald, maar daar zou je zelf een beetje onderzoek naar moeten doen. Als ik in Europa was gebleven had ik zeker Portugal in overweging genomen, maar ik ben zelf naar Thailand verkast zo'n 4 jaar geleden.

DolfWeerwolf | 27-01-21 | 11:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Plastic en papier wat ingezameld wordt gaat per schip naar China om daar gerecycled te worden, als het niet al bijgemengd wordt bij regulier afval om te verbranden omdat de boel anders niet fikt.
Groenafval wordt als biomassa gebruikt (daarom wordt er overal zoveel gesnoeid) of gecomposteerd (ook co2 uitstoot).
Elektronica? Gaat in containers en dan naar Afrika om daar in de open lucht opgebrand te worden voor het koper.

Maar goed, geloof in de droom.

Is dit nog nieuws? | 27-01-21 | 10:29 | 1

Dit.In "new speak" heet dit: De circulaire economie.

We hebben een gigantisch tekort aan grondstoffen, voornamelijk voor die dingen die nodig zijn om "groene" stroom op te wekken en te gebruiken zoals koper en platinum ed. Gemeenten laten zich aan alle kanten naaien door afvalverwerkers die beweren aan de ene kant hoge kosten te hebben (en dus moet de gemeente betalen om van zijn afval af te komen) en aan de andere kant dat afval vervolgens verkopen om er winst op te maken. Van 2 walletjes eten en er nog mee wegkomen ook.

Gregovic | 27-01-21 | 10:52

Rutte: Door marktwerking in de zorg, zal de zorg goedkoper worden.
(maar hij zei niet voor wie het duurder zou worden)

RdeFriesch | 27-01-21 | 10:28

Eerst voor veel geld je met bloed en zweet minutieus gescheiden huishoudelijke afval laten ophalen en dan de bij de verbranding vrij gekomen restwarmte voor heel veel geld terugkopen als stadsverwarming. Daar krijg je toch een tikkie het gevoel van dat je dubbel genaaid word en dat zonder enige vorm van smering.
Voor straf pleurt ik lekker alles weer bij elkaar in 1 zak.

Texacoballletje | 27-01-21 | 10:25

Als het lijken dumpen maar gratis blijft.

overVecht | 27-01-21 | 10:21 | 2

Dumpen? Die slaat men op in kasten.

Nuchternederland | 27-01-21 | 10:22

Weet u het nog? ‘Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten’. Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Een deel van deze taken hebben de gemeenten overgenomen van de Rijksoverheid. Dit heet ook wel decentralisatie. Toen de landelijke overheid een fors deel van het takenpakket overhevelde naar de gemeenten en tegelijkertijd de geldkraan dichtgooide , wist je al dat dit ging komen. In 2019 schrijft minister Hugo de Jonge van VWS dan ook aan de Eerste Kamer: ‘De decentralisatie van de langdurige zorg in 2015 heeft het Rijk jaarlijks een besparing opgeleverd van 1,1 tot 1,3 miljard euro’. De Eerste Kamer is dan al bezorgd over de kwaliteit van zorg in gemeenten. Het was een sluwe zet van Rutte: als er een landelijk geldtekort is, moet dit in de Kamer besproken worden. Het land kijkt mee en de regeringspartijen wordt lastenverzwaring verweten: dit heeft gevolgen voor de volgende verkiezingen! Door de verschuiving van verantwoording naar gemeenten is het een lokaal probleem geworden. En die begroting wordt stilletjes op de vaste donderdagavond in de gemeenteraad besproken en goedgekeurd en u, kutburger, mag de rekening betalen. Verhuizen naar een goedkopere gemeente? Vluchten kan niet meer, want alle gemeenten zijn gekort op het budget, dus alle gemeenten gaan de lasten verhogen. Ongelofelijk nare, sluwe, achterbakse zet van Rutte – precies zoals we hem kennen!

GekkePietje | 27-01-21 | 10:20 | 2

Helemaal correct.

omanders | 27-01-21 | 10:25

Jammer dat ze alleen naar de besparing in euro's kijken en helemaal niet naar de effecten voor de burger.

Besparing vanuit de landelijke overheid bekeken.

Mogen we als burger een overzicht van de kosten van al die gemeenten bij elkaar die nu gemaakt worden voor de uitvoering van de overheidstaken?

Je hebt er meer ambtenaren voor nodig en meer geregel op kleinere schaal
Dus je houdt minder geld over.
Iets moet wijken.

Maar he, bij Groningen krijgen ze het ook voor elkaar om schadevergoeding op te stoken aan overheden, interims en adviesbureaus.
En dan komt het gekke: er is dan niemand die zegt, wat raar. Moeten we dat niet anders doen. Het gaat allemaal gewoon door...

kloopindeslootjijook | 27-01-21 | 10:33

Kapotte vaasje kan gewoon in de groene bak, afgedekt met groenafval.

Zoelense Hobbyboer | 27-01-21 | 10:16 | 2

Hoe is de Tielse Avri? Of moet je ook naar Geldermalsen?

Nuchternederland | 27-01-21 | 10:22

Dit geld ook voor olie en chemicalien...

Dutch_Viscount | 27-01-21 | 13:40

Tegenwoordig moet ik voor alles dat ik wil weggooien dat groter is dan een basketbal, naar de "milieustraat " rijden met de auto. Want restafval moet in een centrale container in de buurt. Dat kreng is echter niet al te breed, en de bak is rond, als een groot kaaswiel. Een ruitewisser? Past niet. Een oude koekenpan? past niet. Een kapotte paraplu? pas niet. enz enz.
Dus zelf wegbrengen met de auto. 12 kilometer heen, 12 kilometer terug.
Als dat niet een verbetering is vergeleken met een eigen kliko voor restafval, weet ik het ook niet meer.

Nuchternederland | 27-01-21 | 10:16 | 6

Ik denk dat een hybride nog een betere keus is dan fullblown .. alleen al om het aantal km wat zo’n elektrieken auto haalt op dit moment.

All_Anonymous | 27-01-21 | 10:47

Ruitenwisser en paraplu maak je met 1 flinke karatetrap passend. Koekenpan is oud ijzer.

Ron_Paul | 27-01-21 | 11:10

Bij ons zit aan de achterkant een klepje, een beetje zoals bij een pedaalemmer. Direct naar de ondergrondse bak. Passen al die lange dunne dingen prima doorheen.
Ik kwam daar ook pas later achter, misschien is dat bij jullie ook zo.

JoudN | 27-01-21 | 12:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Het schijnt zo te zijn dat gemeenten zelf mogen weten wat ze met de inkomsten mogen doen. Maar toch ben ik nieuwsgierig wat het verschil is tussen heffing op afval en de directe besteding daaraan.
Met andere woorden, hoeveel van de afvalbelastingen gaat naar andere doelen. Iemand een bron daarvoor?

Iets offtopic: GS zou regionale afdelingen moeten oprichten :)

JoudN | 27-01-21 | 10:16

Ik zou het niet eens erg vinden als die stijging direct naar een loonsverhoging zou gaan van de mensen die het afval van de straat ophalen.
Maar dat zal wel weer niet.

Dezenaamhier | 27-01-21 | 10:15 | 1

U geeft zelf het antwoord al. ;-)

BadPatNL | 27-01-21 | 10:29

Zo lang mijn containers: groen, grijs, blauw en oranje niet vaker worden opgehaald dan nu, is er geen enkele reden voor een verhoging. Verder is het natuurlijk belachelijk dat een 8-pers. huishouden evenveel betaalt als een 2-pers. huishouden. De gemeente zegt (desgevraagd) daarover: 'zo zijn de regels' terwijl het echt geen moeite is om via het GBA uit te vinden hoeveel personen er op 1 adres wonen en die meer te laten betalen. Lamzakken dat het zijn.

Lupuslupus | 27-01-21 | 10:15 | 4

'dat zijn nu eenmaal de regels' is geen antwoord op de waaromvraag.
Blijkbaar worden we als burger wel geacht ons aan de wet te houden, maar als we willen weten waarom een wet op een bepaalde manier in elkaar zit mogen we dat niet weten.

kloopindeslootjijook | 27-01-21 | 10:21

Ja ik heb dus een bak laten ophalen en een andere is kwijtgeraakt. Nu flikker ik alles gewoon bij elkaar. Geeft nog een beetje het gevoel dat je niet voor niks betaalt, maar voor een beetje luxe.
En nee, het wordt niet duurder als iedereen dat doet en nee, ook niet goedkoper als iedereen scheidt. Dat hebben de laatste jaren wel bewezen.

JoudN | 27-01-21 | 10:24

Ja ik heb dus een bak laten ophalen en een andere is kwijtgeraakt. Nu flikker ik alles gewoon bij elkaar. Geeft nog een beetje het gevoel dat je niet voor niks betaalt, maar voor een beetje luxe.
En nee, het wordt niet duurder als iedereen dat doet en nee, ook niet goedkoper als iedereen scheidt. Dat hebben de laatste jaren wel bewezen.

JoudN | 27-01-21 | 10:24
▼ 1 antwoord verborgen

Afvalstoffenheffing 2017 was 180 euro
Afvalstoffenheffing 2020 was 202 euro.
Valt mee voor 4 containers( PMD, papier en 2x GFT) en de ondergrondse voor restafval.

steekmug | 27-01-21 | 10:15 | 2

Even opgezocht bij het digitale gemeenteloket via digiD.

steekmug | 27-01-21 | 10:18

4 containers is ook 4 vierkante meter. En dat is bij mij >16000 euro, als ik de woz mag geloven. In Amsterdam het dubbele en in getuigen Groningen nog niet de helft, maar nog steeds flink geld.

JoudN | 27-01-21 | 10:26

Nederland is toch een belastingparadijs?

Leptob | 27-01-21 | 10:14 | 1

Voor wie ook al weer?

kloopindeslootjijook | 27-01-21 | 10:38

De alleenstaanden zijn de grootste sjaak. Ik betaal 354 euri, maar mijn buren met 4 man betalen 468 euri ipv 1416.

wijsvinger | 27-01-21 | 10:14 | 6

Het lijkt erop dat alleenstaanden sowieso het moeilijker hebben en dat de overheid daar geen kijk op heeft. Alles is duurder en sommige dingen kunnen niet.
Kijk maar eens hoe de meeste alleenstaanden wonen en hoe de meeste tweeverdieners wonen. Veel alleenstaanden kunnen hun huurwoning niet uit omdat kopen moeilijker is dan voor tweeverdieners. Dat zorgt weer voor andere problemen in woningaanbod.
Dat weten ze al jaaaaaaren maar ze doen er niets aan.

kloopindeslootjijook | 27-01-21 | 10:25

In mijn gemeente is het verschil 25 euro tussen een eenpersoons- en een meerpersoonshuishouden ...

Groenstrook | 27-01-21 | 12:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Composteren.

Nuchternederland | 27-01-21 | 10:19

Even voor alle duidelijkheid, Daniel Verlaan is niet het stuk vuilnis waarnaar Mr_Natural verwijst.

Het stuk vuilnis is Hugo de Jonge, de faalbaas van faalministerie van volksgezondheid.

Ze kunnen echt niks. Maar dan ook echt helemaal niks.

Glasgow Argus | 27-01-21 | 10:22
▼ 1 antwoord verborgen

OZB wordt ook meegenomen in de optelling van de opbrengsten per gemeente. De stijging van de huizenprijzen is dus (groten)deels verantwoordelijk voor de totale stijging van de kosten.

Klablong | 27-01-21 | 10:14

VVD: kleine overheid, lage belastingen. lol.

Baizuo | 27-01-21 | 10:10 | 2

Decentraliseren.
Dat is voordeliger voor de landelijke overheid.

kloopindeslootjijook | 27-01-21 | 10:11

@kloopindeslootjijook | 27-01-21 | 10:11: Klopt, decentralisatie is de toekomst. Ook voor het individu. Zie wat er nu gebeurt met Gamestop in de VS. Groot investeringsfonds gaat bijna failliet door activistische kleine beleggers.

Baizuo | 27-01-21 | 10:33

Als je op bijstandsniveau zit worden meestal de gemeentelijke belastingen vrij gescholden. En welke groepen zitten vooral op bijstandsniveau?
Ja inderdaad, murken asielcolonisten.

Tronald_dump | 27-01-21 | 10:07 | 3

Wat is uw punt? Dat asielcolonisten meer poepen?

kloopindeslootjijook | 27-01-21 | 10:12

Dat is logisch, asielzoekers die hier verderop in de wijk wonen pleuren alle troep gewoon in de achtertuin.

zoalsikhetzeg | 27-01-21 | 10:16

@kloopindeslootjijook | 27-01-21 | 10:12:
Die groepen worden steeds groter, dus naar verhouding moeten de mensen die niet in die groepen zitten steeds meer gaan betalen.

Tronald_dump | 27-01-21 | 10:18

Probleem met de afvalstoffenheffing, is dat er geen enkele stimulans bij is om minder afval te produceren, Ik breng alle plastic, blik, papier en glas naar de container, dat is allemaal spul wat hergebruikt wordt en netto niets kost aanverwerking (want het wordt weer een vderkoopbare grondstof). GFT composteer ik zelf. Tussen Kerst en Nieuw is mijn kliko voor het laatst geleegd en er ligt nu 1 pedaalemmerzakje afval in. Dus ik zet een pas op zijn vroegst eind februari aan de straat. Maar ik betaal evenveel als iemand die wekelijks een voll kliko aan de weg zet. Dat stimuleert nu niet echt om minder afval te produceren.

Franker | 27-01-21 | 10:05 | 6

Nobele strijder, door de vele zelfregulaties en regeltjes en stempeltjes en bedrijfjes weet niemand meer of het spul echt daar terecht komt waar het terecht moet komen. Het lijkt er op dat het veeleer in Polen in afgelegen gebieden wordt gedumpt of andere gevaar-loze regio's Ik meen me daar docu's op de NL MSM gezien te hebben, alsmede de Duitse MSM (of dit betrouwbaar is weet ik natuurlijk ook niet). Kapitalisme lijkt eigenlijk ook op een soort communisme: hoe je het ook regelt: maak het complex en uiteindelijk zal Gordon Gekko in beide systemen zeggen: "Greed..... is good!".
(m.a.w., zo zijn we nu eenmaal geprogrammeerd).

nobodiesunmighty | 27-01-21 | 10:16

Ik breng alle plastic, blik, papier en glas naar de container, dat is allemaal spul wat hergebruikt wordt en netto niets kost aanverwerking (want het wordt weer een vderkoopbare grondstof).
Zolang u het zelf gelooft, het meeste plastic gaat gewoon de oven in. Nieuw plastic is goedkoper en van betere kwaliteit dan gerecycled plastic...

TDB | 27-01-21 | 10:16

Ik raad u de serie "Broken" aan op Netflix, aflevering Recycling Scam.

Jazeetie | 27-01-21 | 10:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Amsterdam -2,4%.
Wat gaat hier mis.

Rest In Privacy | 27-01-21 | 10:04 | 2

Men heeft daar de discussie van de onrendabele biosmassa centrale die er doorheen gedrukt wordt. Dit heeft letterlijk miljarden gekost en gaat de belastingbetaler helaas ook moeten betalen.

Die afvalstofheffing (verkapte belastinverhoging) pakken ze dit jaar wel via de OZB om de sentimenten niet teveel tegen de biofaal te richten.

Szymon | 27-01-21 | 10:11

Alles!

MoonBeebe | 27-01-21 | 10:38

Ik vind het wel mooi dat ze het positief brengen, ze verwachten meer opbrengst. Dat leest toch fijner dan, het wordt duurder.

C1O2 | 27-01-21 | 10:04

Word al jaren misbruikt door gemeentes om begrotingsgaten te dichten . Is tegen de wet maar goed, we hebben het hier over de Nederlandse overheid, die criminelen zijn er nu eenmaal niet voor de inwoners .

Castor12 | 27-01-21 | 10:02 | 1

Belasting is een ANBI wat inhoudt dat wij wel moeten betalen maar er vervolgens geen drol tegenover hoeft te staan, een ANBI is normaal gesproken een gift, dus je betaalt een gift aan de belastingdienst maar deze gift is niet terugvorderbaar schijnt terwijl andere ANBI instellingen wel de eigenschap hebben dat het geschonken bedrag terugvorderbaar is, geeft je ook gelijk een inkijk als iemand met geld een gulle donatie doet.. ja lekker makkelijk als die terugvorderbaar is via de achterdeur.

All_Anonymous | 27-01-21 | 10:10

Iedereen wordt maar rijker en rijker, iedereen koopt steeds meer, dus meer afval.
Meer belasting zodat we minder kunnen kopen is dus logisch.

Mr_Natural | 27-01-21 | 10:02 | 1

Beurzen hebben het idd prima gedaan de afgelopen jaren, maar of de gemiddelde NL'er er ook echt vooruit is gegaan qua koopkracht de afgelopen jaren vraag ik me af.

Diederik_Ezel | 27-01-21 | 10:05

Is er ook een kaartje met gemiddelde totale afvalheffing per huishouden? Want hier heb je geen ruk aan natuurlijk. Ik flikker mijn vuilniszakken gewoon over de rand van de gallerij. Doet iedereen, is normaal.

beldewouten | 27-01-21 | 10:01 | 2

U woont in een schotelflat?

BrutusBosch | 27-01-21 | 10:35

Jaren terug toen dat scheiden van afval op kwam ben ik dat als brave burger netjes gaan doen. Je zou verwachten dat het namelijk goedkoper zou worden, als zaken vooraf gescheiden worden omdat een afvalverwerker dat niet hoeft te doen. Dat was wat naïef, want de prijs bleef stijgen. Sindsdien flikker ik alles bij elkaar, ze zoeken het (zelf) maar uit. Bij de overheid kan helemaal niks goedkoper worden. Gaten die ontstaan worden gelijk opgevuld door dure hobby's die altijd weer duurder uitvallen dan gedacht.

memanta82 | 27-01-21 | 10:00 | 3

De grap is dat die afvalverwerker het door jou zo netjes gescheiden afval weer bij elkaar flikkert om ofwel vervolgens zelf nog eens te gaan scheiden, ofwel alles gewoon in dezelfde ketel te verbranden.

Die vijf afvalbakken kennen hun parallel in mondkapjes en het verplichte ontkleden voordat je een vliegtuig in kunt. Het is het voor het dresseren van de schapen.

Glasgow Argus | 27-01-21 | 10:07

Ik noem afvalscheiding bezigheidstherapie.. en inderdaad je scheidt het afval maar vervolgens gaat alles weer op den grote hoop, het is puur om de mensen van extra activiteiten te voorzien, zie het als een dagbesteding haha, je zou maar wat leuks doen met die extra tijd die je over had kunnen hebben dat is niet de bedoeling!.

All_Anonymous | 27-01-21 | 10:18

@Glasgow Argus | 27-01-21 | 10:07: dat over het verplichte ontkleden is gewoon niet waar, het heeft wel degelijk een veiligheidsdoel. Je wilt niet weten wat er al geprobeerd is te verbergen in schoenhakken en zolen, leren riemen etc. Mits goed uitgevoerd, hebben die controles wel degelijk nut!

Museveni | 27-01-21 | 11:39

Ik bespaar al jaren op mijn afval. Echter wordt dit niet meer beloond. Het gaat al lang niet meer over milieu, maar over geld, want afval scheiden levert te weinig op aan de kant van de verwerker. Nog even en ik flikker het bij de gemeente over de schutting.

pibasso | 27-01-21 | 09:58
-weggejorist-
Paardebaffer | 27-01-21 | 09:58 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Sinds met de WMO allerlei taken van hogere overheden over de schutting naar de gemeenten zijn gegooid zitten laatstgenoemden met oplopende tekorten.

Weer een subliem staaltje mismanagement van de kabinetten onder de bezielende leiding van Mark Rutte.

Alle gepolder, gekonkelefoes en coalitiedwang heeft de totale verrotting van de overheid in dit land veroorzaakt.

Zo nu en dan raakt iets van waarheid het toiletpapier van het AD: www.ad.nl/binnenland/buitenlandse-cor...

Dit land is zo hard dichtgetikt dat alleen buitenstaanders de gekte kunnen zien.

Glasgow Argus | 27-01-21 | 09:57 | 2

De zelfoverschatting in Den Haag is al langer geleden uit de hand gelopen.

Harry.Langezwaal | 27-01-21 | 10:12

Jup het kabinet is gewoon kut. Grootste nalatenschap van Rutte 3 zal zijn dat Nederlanders meer verdeeld zijn dan ooit.
Zou ook 1 2 3 geen partijen weten die kunnen bewerkstelligen dat de neuzen dezelfde kant op gaan staan.

Barkruk2 | 27-01-21 | 10:13

Een reden om weer op kantoor te werken. Kan ik rustig doorspoelen zonder leeg te lopen

NaughtiusMaximus | 27-01-21 | 09:57

De rubberen tegel generatie zit intussen in het bestuur, en die zijn gewend dat ánderen betalen voor alles wat ze willen.

Harry.Langezwaal | 27-01-21 | 09:56

You ain't seen nothing yet, voor voorstander van de strenge lockdown, dit zal wel de eerste van vele belastingverhogingen zijn die er aan staat te komen, de kosten van coronamaatregelen moeten ergens vandaan komen.

Thomtidom | 27-01-21 | 09:56

Ah kijk eens, het leven wordt weer duurder. Een of andere hockeystick grafiek heeft laten zien dat de CO2 richting standje: “De mensheid wordt UITGEROEID!”Gaat. Dikke paniek, rechtszaken, een klimaatplan dat er ineens is.... Windmolens, zonneweiden, isoleren zult u en een warmtepomp kopen moet u! De vervuiler betaalt, we moeten het SaMeN doen. “Ik baal er ook enorm van.”
Steeds meer mensen in Nederland geïmporteerd (waar blijft de importheffing....) steeds minder huizen, steeds hogere prijzen, steeds minder ruimte, steeds meer megalomane bouwprojecten, blijf binnen Corona! Zie de hockeystickgrafiek! Enorme distributie centra en datacentres, steeds meer diensten, tegen een kleine vergoeding per maand, een grijpstuiver voor je nutteloze beeldschermbaantje, een paar cent per pakket voor de bezorger.
Je zou bijna de boel willen kort en klein slaan uit frustratie en woede.... Oh wacht...

ratelaar | 27-01-21 | 09:55 | 4

Ja, en intussen protesteren allerlei dwazen tegen wegaanleg en -verbreding, terwijl de instroom doorgaat. Ze kunnen beter protesteren tegen instroom/bevolkingsgroei, of anders weg-en de rest-aanleg accepteren.
De groene klimaathype is ook een hockeystick als je de paniek uitzet in een grafiek. En intussen draait de aarde onverstoorbaar zijn rondjes om de zon, nu en over 1000 jaar.

Harry.Langezwaal | 27-01-21 | 10:16
▼ 1 antwoord verborgen

In plaats dan mensen hier de straat voor opgaan... Vorig jaar 8%, dit jaar 10% verhoging. Hallooooooo, waar zijn we mee bezig joh?

Do-na-zi | 27-01-21 | 09:53

Het komt door het overmatig aantal hogere ambtenaren in de gemeenten, die niets anders te doen hebben dan idiote plannen verzinnen op alle gebieden. Maar ja, deze figuren hebben niets te vrezen, zij zijn verzekerd van ruime inkomsten tot hun laatste snik. Terwijl de hardwerkenden in het bedrijfsleven recentelijk aan de rand van de bedelstaf werden gebracht, zijn veel van deze overbodigen niet of nauwelijks naar kantoor geweest, nee, zij hebben nu al praktisch een jaar volop vakantie gevierd. Zoals te verwachten viel, gaan de gemeenten met idioot hogere tarieven hun gemakkelijke prooi verder uitmelken. Een grote schande!

mevr.Kribo | 27-01-21 | 09:53 | 1

Die 'hogere ambtenaren in de gemeenten' voeren alleen maar uit wat Rutte over de schutting kiepert. Coalitie peilt 81 zetels, dus men vindt het geweldig.

Rest In Privacy | 27-01-21 | 09:58

Tja, die staatssteun moet ergens van betaald worden.

RickRD | 27-01-21 | 09:53

We kunnen ook stoppen met afval uit Afrika te halen.

Patje | 27-01-21 | 09:50

Als de heren van de afvalinzameling alleen de uren, dat ze daadwerkelijk werken, worden betaald, dan kunnen de tarieven fors omlaag.

happen_maar | 27-01-21 | 09:50

En daarom doe ik niet aan vrijwillige liefdadigheid. Waar gaan deze extra opbrengsten naartoe? Toch wel naar de hulpbehoevende MKB-ers mag ik hopen!

PhallusObesitas | 27-01-21 | 09:49 | 1

Hahaha grapjas

tsjajaja | 27-01-21 | 09:54

Het exporteren van ons afval gaat tegenwoordig minder makkelijk dan voorheen.

dihydrogenmonoxide | 27-01-21 | 09:49 | 2

Exporteren? Nederland importeert massaal afval uit Napels, het noorden van Duitsland en uit Engeland.

Pleegzuster B | 27-01-21 | 09:53

Ja, we hebben nog jaren in België gestort toen het hier niet meer mocht, tot de Belgen dat niet meer wilden.

Harry.Langezwaal | 27-01-21 | 10:19

Een allesbrander is in mijn geval de beste oplossing gebleken. Bij mij is enkel reclamefolder papier papier gescheiden op te halen.

Het leven is zwaar | 27-01-21 | 09:48 | 5

O ben jij die persoon die de stankoverlast veroorzaakt. Een allesbrander heet niet zo omdat je er alles in kan donderen.

zevensprong | 27-01-21 | 09:56

@zevensprong | 27-01-21 | 09:56: ik heb daar zelf helemaal geen last van, en heb ook nog nooit klachten gehad.
Nu moet ik zeggen dat mijn dichtstbijzijnde buren op zo’n 800 meter afstand wonen.

Het leven is zwaar | 27-01-21 | 11:36
▼ 2 antwoorden verborgen

'Amsterdam krijgt onderwijl een flinke klap te verduren, vanwege het uitblijvende toerisme.'
Twee kanten:
- Inwoners moeten toeristenbelasting gaan bijleggen terwijl ze echt niet op vakantie zijn in Amsterdam?
- Amsterdammers zijn toerisme en de rollende koffers zat dus leggen ze graag het verschil bij.

Leptob | 27-01-21 | 09:48 | 2

En Femke zag dat het goed was.
Nu nog een stuk minder parkeerplekken, en de groenlinks wens is klaar.

Het leven is zwaar | 27-01-21 | 09:51

@Het leven is zwaar | 27-01-21 | 09:51: nog wat windmolens op de Dam hè.....

J-van-de-Bontekoe | 27-01-21 | 09:57

En voor dat geld moet ik dan een deel van mijn tuin opofferen voor hún containers, die zo klein zijn dat je bij de minste afwijking (feestje oid) al ruimte te kort komt, alles perfect aanbieden, zelf scheiden, en grof vuil zelf wegbrengen en ook daar weer zelf gescheiden weggooien. En dat dan ook weer met een maximum, want ja, je mag niet te veel weggooien natuurlijk. De rest eet je maar op oid. Totale mafketels.

John McClane | 27-01-21 | 09:48

Arme natuur..... Alarm op zijn Kliko gaat zetten. Laat ons dan per kilogram betalen. Dat zet mensen tenminste aan het denken. Allesbrander wellicht ook een idee.

padbuffel | 27-01-21 | 09:48

Waar moet die "tas vol gestolen spullen" van de berbertjes naartoe? Ook de kliko in?

van Oeffelen | 27-01-21 | 09:44 | 1

Geen idee, wellicht verkopen op marktplaats of verpatsen aan een “neef” waarvan ze er ongeveer een stuk of dertig hebben.

eerstneukendanpraten | 27-01-21 | 09:48

Ik houd geen geld meer over!

Rome | 27-01-21 | 09:42 | 4

Gelukkig maken ze as we speak in Italië nu ruzie aan wie er een paar honderd miljard euro moet worden uitgedeeld.

eerstneukendanpraten | 27-01-21 | 09:49
▼ 1 antwoord verborgen

De gemeentes "verwachten meer opbrengsten"? Wat is dit voor newspeak? Het is geen passief gebeuren, ze verhogen actief de tarieven om de door hun eigen blunders en gefaal ontstane gaten te vullen. Zal ik na het openen van de kroegen ook eens proberen thuis: "Schat, ik verwacht een hoge mate van dronkenschap bij mijn terugkeer vannacht. Gezien de omstandigheden komen we er helaas niet onderuit".

Jazeetie | 27-01-21 | 09:42 | 4

@Muxje | 27-01-21 | 09:45: En zo wordt de inwoner als sluitstuk van de gemeentelijke begroting gebruikt. Met een woningmarkt die op slot zit is verhuizen onmogelijk dus men kan geen kant op. Om jouw analogie te volgen: Ik geef meer uit dan er binnenkomt dus daarom verwacht ik opslag, oftewel, ik maak mijn probleem het probleem van mijn baas. Hoeveel werkgevers trappen daar in denk je (als ik niet beter ga presteren?) Precies.

Jazeetie | 27-01-21 | 09:48

@Muxje | 27-01-21 | 09:45: Nee hoor. Dat kan je zeggen en dan zegt hij mooi nee. Gemeentes laten je gewoon dokken. "Gemeentes zorgen voor meer opbrengsten" of "Gemeentes pluken inwoners kaler" zou het beter weergeven.

redanx | 27-01-21 | 09:52

@redanx | 27-01-21 | 09:52: Opgevolgd door "Werken levert steeds minder op", "Bezit is diefstal", "You will own nothing and you will be happy".. of sla ik nu door?

Jazeetie | 27-01-21 | 09:55
▼ 1 antwoord verborgen

Sinds jaar en dag betalen mensen in de bijstand geen riool- en afvalstoffenheffing. Zijn ze van ontheven. Dat moeten de rijken maar betalen in deze socialistische bananenmonarchie. Dat zijn mensen met een forse schuld bij een bank, die mogen betalen voor de dagelijkse stronthopen van statushouders en asielzoekers in uw gemeente.

Piet Karbiet | 27-01-21 | 09:41 | 3

En bijbeunen natuurlijk hè. Die bijstanders hebben het heel druk altijd.

J.Cash | 27-01-21 | 09:47

Er schijnt ook een soort ziekenfonds te zijn voor die mensen, dan is alles verzekerd inclusief gebit, voor een fractie van het bedrag wat de werkenden moeten ophoesten voor alleen een basisverzekering.

tsjajaja | 27-01-21 | 10:00

Rioolheffing wordt opgelegd aan degene die "het genot heeft krachtens zakelijk recht" oftewel de eigenaar van het onroerend goed. Doorgaans heeft een bijstandsuittrekker geen eigen pand.

nednied | 27-01-21 | 10:13

Afvalstoffenheffing is een rekbaar begrip en wordt in de praktijk voornamelijk gebruikt om alle gemeentelijke financiële tegenvallers mee aan te vullen.

I.P standing up | 27-01-21 | 09:40 | 4

Nou daar heb je vooral de ozb voor. Huiseigenaren betalen wat het rijk op de gemeentes heeft afgewenteld.

redanx | 27-01-21 | 09:50

Bij ons was het verleden jaar al dat de gemeente eerst trots meldde dat het huisvuil traject veel voordeliger was uitbesteed. En melde even daar na dat de heffing werd verhoogd. Zo rollen ambtenaren.

J-van-de-Bontekoe | 27-01-21 | 09:56

@J-van-de-Bontekoe | 27-01-21 | 09:56: Of een ander schitterend voorbeeld van de kwaliteit van onze ambtenarij: Afvalverwerkingsbedrijven die minder afval aangeleverd krijgen van de gemeentes (doordat burgers minder afval aanleveren, beter scheiden etc.), diezelfde gemeentes succesvol aanklagen (want niet voldaan aan contract) en die boetes worden weer betaald door??? Juist, de burger. Zoek op Attero, gemeente Altena etc.

Jazeetie | 27-01-21 | 10:02
▼ 1 antwoord verborgen

Over die glasbak: wanneer schaffen we die eens af? In sommige landen mag het glas gewoon bij het plastic/metaal, het is namelijk prima te scheiden.

Muxje | 27-01-21 | 09:40 | 1

Alles - drugsafval, asbest, accu's en halfvolle verfblikken - in de grijze vuilniszak en naar de ondergrondse stortbak.

gestoptmetroken | 27-01-21 | 09:53

You loose some , you Winsum.

[[[Mad.doC]]] | 27-01-21 | 09:40 | 2

Ach, Winsum, in de pittoreske gemeente Het Hogeland?

DeCynischeAmbtenaar | 27-01-21 | 11:13

De hobbies incl. Een sloot niet producerende ambtenaren moeten ergens van betaald worden. Gewoon doorlopen en de volgende keer weer op Rutte stemmen.

allesofniks | 27-01-21 | 09:39 | 4

Dat thuiswerk koffiegeld hè?

dihydrogenmonoxide | 27-01-21 | 09:45

@guile | 27-01-21 | 09:43: In ieder geval iemand anders. Er zijn 17 miljoen alternatieven. En inderdaad, 1 daarvan is Wilders.

dihydrogenmonoxide | 27-01-21 | 09:46

@guile | 27-01-21 | 09:43: dom Wilders bashen. Rutte heeft voor de derde keer laten zien hoe ondemocratisch, populistisch, onbetrouwbaar, zelfs dictatoriaal de VVD blijkbaar is. En het ligt toch echt aan of de absolute domheid of het ranzige opportunisme van een deel van deze bevolking dat Rutte nog zo hoog in de peilingen staat.
En waarom iemand niet de kans geven of hij het beter kan dan iemand die tijdens drie kabinetten Nederland alleen maar slechter heeft gemaakt.

J-van-de-Bontekoe | 27-01-21 | 09:53
▼ 1 antwoord verborgen

Is de schuld van de groene rakkers, die willen immers "scheiden bij de bron" om het "gescheiden"afval opnieuw te scheiden bij het verwerkingsstation. om het vervolgens gescheiden allemaal dezelfde oven in te flikkeren.
Die afvalbedrijven lachen zich de ballen uit de broek!

TDB | 27-01-21 | 09:39 | 6

@allesofniks | 27-01-21 | 09:40:
Belangrijkste oorzaak van de verhogingen lijkt de hogere belasting te zijn die gemeenten betalen voor het storten en verbranden van restafval. In 2019 ging deze belasting van €13 naar €31 per ton afval. Met de verhoging wil de rijksoverheid de recycling van afval bevorderen. Veel gemeenten berekenen de kosten door in een hogere afvalstoffenheffing.

TDB | 27-01-21 | 09:55

@TDB | 27-01-21 | 09:43:
Mijn argument blijft daarmee staan; voor de afvalverwerkers is het probleem niet anders. De gescheiden stromen kosten meer werk, en dus meer geld.

Dat de rijksoverheid het vervolgens zwaarder belast.... tja. Kost dus meer geld.

Rest In Privacy | 27-01-21 | 10:02

Wat ik meestal mis in zulke verhalen is wat eigenlijk de echte kosten zijn van de extra routes voor het ophalen van al die verschillende containers. Het gerucht gaat dat de kosten voor de gemeente Groningen volgend jaar van 6 naar 10 miljoen gaan als gevolg van de efficiency verlagende keuzes.

dikketietenhardetepl | 27-01-21 | 11:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Niet zo gek. De vvd blijft taken bij de gemeenten neerleggen zonder het benodigd budget. Dat geldt voor de overheveling van de jeugd- en ouderenzorg, maar ook voor bijvoorbeeld de omgevingswet en de warmtetransitie.
Dat geld moet natuurlijk wel ergens vandaan komen. Je kunt het zwembad en de bibliotheek maar 1x sluiten.

wapster | 27-01-21 | 09:39 | 2

Het zwembad en de bibliotheek zullen koste wat kost open blijven, anders kunnen ze niet meer dreigen om die te sluiten als ze meer geld nodig hebben. Maar goed, je hebt gelijk dat hier een vies spelletje gespeeld wordt. Het overhevelen van taken naar de gemeente is gewoon een verkapte belastingverhoging geweest.

Muxje | 27-01-21 | 09:44

@Muxje | 27-01-21 | 09:44: laten we nou niet de VVD gaan bekritiseren zeg.
Ontevreden over de participatie maatschappij in dit gave land?

J-van-de-Bontekoe | 27-01-21 | 09:47

Als je als gemeente een tekort hebt komt dat niet omdat je te veel uitgeeft maar omdat je te weinig belasting heft.
En het afgelopen jaar heeft er toe geleidt dat er minder inkomsten waren door de Corona Apocalyps dus in plaats van te bezuinigingen gaan de afvalstoffen heffing om hoog. Mensen kunnen toch niet verhuizen. Na een economisch mager jaar kan de burger dat er nog wel bij krijgen terwijl de overheid en de ambtenaren geen centje pijn voelen.

Osdorpertje | 27-01-21 | 09:39 | 2

Vooral bij de grote gemeenten kan het wel wat minder hoor.
Geen HBO’r inhuren als freelancer voor een paar maanden a €125,00 per uur. (Rotterdam).

J.Cash | 27-01-21 | 09:50

Klopt als een bus, vergeet de thuiswerkbonus voor de ambtenaren niet.

MokumsMoppie | 27-01-21 | 09:50

De overheid heeft jaren geleden bedacht dat we plastic apart moeten scheiden maar er zijn helemaal geen processen voor om dat goed te recyclen. Met de minste vervuiling, lukt recyclen niet met als gevolg dat we het in de oven moeten verbranden. Kortom: verkeerde ramingen voor de verbrandingovens, contracten met boete clausules die geactiveerd zijn, extra logistiek om onnodig plastic op te halen en voor de zoveelste keer honderden clubjes vragen hoe je dit vraagstuk wel op een degelijke manier oplost.

zevensprong | 27-01-21 | 09:38

Moeten die relli's nu ook voor straf papierprikken.

Steve1234 | 27-01-21 | 09:38

Een vaasje is keramiek en dient u in te leveren bij de dichtstbijzijnde gemeentelijk milieustraat.
Het kabinet kan bij het oude hout worden gegooid.
Inlegvelletjes bij het oud papier.
En Rutte, rubberen tegels en fotorolletjes bij het klein chemisch afval i.v.m. de teflon ed.

letterzetter | 27-01-21 | 09:37 | 1

Bij mij is een vaasje glas, en een pot keramiek.

Jos Tiebent | 27-01-21 | 11:28

Ik geef mijn geld het liefst gewoon direct in de kroeg uit. In plaats van dat het via belastingen door de overheid verdeeld wordt via allerhande steunpakketen aan noodlijdende ondernemers. Bij Rupsje Nooitgenoeg blijft er namelijk meer aan de strijkstok hangen.

Enter Yeti | 27-01-21 | 09:37

Directe resultaat van iedereen aan de gescheiden inzameling.
Iedereen zag direct in dat dit meer geld zou gaan kosten, want veel meer administratie en veel meer werk bij het ophalen en storten.

Maar nee, de politiek zag dat het goed was, de wethouders wisten het beter.
En uiteraard; die laatsten zaten er naast. Sukkels.

Rest In Privacy | 27-01-21 | 09:37

Zwaar offtopic: @GS maar het vroegere verversen/of terug naar de homepage door op het logo te klikken was handig, dat jullie er nu een audio bestand bij zetten is op t werk echt zwaar kut!

ikworstelengadouchen | 27-01-21 | 09:36 | 3

Humor om te lachen!

Wijze uit het Oosten | 27-01-21 | 09:51

@Wijze uit het Oosten | 27-01-21 | 09:51: behalve als je pc opeens gaat bleren terwijl er geluid aan staat en collega's vlak bij je zitten.

ikworstelengadouchen | 27-01-21 | 09:58

Waren we niet onderhorig aan de EU dan hadden we die honderden miljarden zelf mogen houden en was vuilverwerking en vele andere zaken gratis voor de inwoners geweest.

2voor12 | 27-01-21 | 09:35

De 500 arbeidskrachten per week zijn er meer. Dat zijn de asielzoekers die worden gemeld in door de overheid. Het CBS heeft in haar stukken staan dat er jaarlijks een saldo van immigratie is van 125.000. 10 jaar Rutte geeft dus meer dan 1 miljoen immigranten weer. Dat moet ook allemaal betaald worden. Die mensen produceren ook afval, die mensen reizen ook, die mensen moeten ook eten. Helaas hebben die mensen meer niet dan wel een baan waarmee dat soort zaken betaald kunnen worden.
Hogere lasten zijn er ook omdat Rutte het nodig vindt om jaar in jaar uit gigantische bedragen uit te geven aan de EU, Griekenland, Italië. Soms geeft de EU een fooi terug. Vaker een sneer.

El Rico Grande | 27-01-21 | 09:34 | 2

En als we niet snel ongezien extra veel geld geven dan schelden de knoflooklanden ons uit voor fascisten.

2voor12 | 27-01-21 | 09:37

Mote eerlijk zeggen dat ik gewoon alles in 1 bak fllkker naast papier. Ze komen niet genoeg langs voor de rest voor dat geld dus zoek het maar uit

menage | 27-01-21 | 09:34 | 2

Goede zaak, dat is namelijk ook nog goedkoper om te verwerken ook. Als iedereen dat zou doen, zou de afvalstoffenheffing naar beneden kunnen.
Uitsluitend papier en ijzer zijn rendabel om te scheiden.

jemagookniksmeer | 27-01-21 | 09:37

@jemagookniksmeer | 27-01-21 | 09:37: IJzer ook niet, als er iets gemakkelijk uit een afvalstroming te scheiden is dan zijn metalen dat wel.

Wijze uit het Oosten | 27-01-21 | 09:54

We betalen nog veel te weinig belasting kennelijk.

Mr.Crowley | 27-01-21 | 09:33 | 1

Is wel zo.

Rohin | 27-01-21 | 09:39

Ik ga dit jaar weer zo'n €950 aftikken om hier in mijn anderhalfje (junior van 7 is hier 3,5 dagen per week) in de gemeente te mogen wonen. En dan heb ik ook nog maar de kleinste restafval kliko.

Leptob | 27-01-21 | 09:31 | 3

Wij betalen met zn 2 inderdaad ook zoiets voor o.a. ondergrondse containers, best veel geld inderdaad

Diederik_Ezel | 27-01-21 | 09:37

Kost hier CHF 80 per huishouden per jaar.

van Oeffelen | 27-01-21 | 09:43

@van Oeffelen | 27-01-21 | 09:43:
Hier in Vlaanderen moet je stickers kopen die je op de container plakt. Kost 6 Euro voor een 240 liter. Twee keer per maand opgehaald. Speciale zakken voor blikjes koop je bij de supermarkt. Een kwartje per stuk of zo. Papier gratis.

J.Cash | 27-01-21 | 09:55

Moet veel goedkoper kunnen, voor iedere afvalstroom moeten nu een of meerdere vrachtauto’s per week door je wijk. Is erg milieuonvriendelijk en geeft veel overlast en soms zelf gevaarlijke situaties. En dat terwijl de gemiddelde burger de afvalstromen vervuilt omdat ze niet precies weten in welke bak je het afval moet doen (kristal en gehard glas niet in de glasbak maar bij restafval bijv.). Het lijkt mij beter om de verschillende afvalstromen flink te beperken en in te zetten op centraal na-scheiden.

Leduc | 27-01-21 | 09:31 | 6

Geswcheiden of niet, 95% beland alsnog in dezelfde verbrandingsoven

TDB | 27-01-21 | 10:10

De meeste afvalbedrijven hebben geen enkele motivatie om te innoveren terwijl dat prima zou kunnen.
De overheid zou verplicht kunnen stellen dat alle verkochte verpakkingen 100% recycleerbaar moeten zijn. Plastic is vaak niet te hergebruiken omdat het zwart is waardoor de scanner het niet kan onderscheiden. Vleesschaaltjes van schuim zijn te hergebruiken maar belanden in de oven.
Ook producten moeten herbruikbaar zijn en dus demontabel. Stel eisen en normen vast en dwing de industrie tot het innoveren richting minimum waste.
Maar ja.
Overheid en innovatie. Not gonna happen.

Bakkeleures | 27-01-21 | 10:15

Als iemand die werkt in de afvalverwerking blijf ik me elke keer weer zo verbazen over de keuzes die worden gemaakt en hoe de subsidies worden verdeeld. Nascheiding is aantoonbaar zoveel efficiënter.
Het zal er wel mee te maken hebben dat het goed voelt om de mensen thuis ook 'iets' te laten doen.

dikketietenhardetepl | 27-01-21 | 10:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Meer Ede Staal, voor iedereen.
En Pé Daalemmer met Rooie Rinus. Grunn!

Normpje | 27-01-21 | 09:30

Goedkope arbeidskrachten die niet mogen/kunnen/willen/zullen gaan werken. Wel mag de gemeente hun uitkeringen betalen. Van uw geld, natuurlijk.

de visser | 27-01-21 | 09:29 | 1

Ga er maar vanuit dat er 3 miljoen of meer mensen zwart (bij)klussen.

NomadBrewer | 27-01-21 | 09:46

Dit is nog maar het begin, de afrekening aangaande Corona krijgt u nog aankomende jaren. Vergeet de klimaatrekening niet, kunt u alvast sparen

Ach-waarom-niet | 27-01-21 | 09:28 | 2

Die laatste heb je al... 'opslag duurzame energie'

MooseNL | 27-01-21 | 09:33

Bij welke rel-appgroep moet ik me hiervoor melden?

obi1 | 27-01-21 | 09:28 | 2

Joop

El Rico Grande | 27-01-21 | 09:35

Valt onder de gele hesjes denk ik.

Rohin | 27-01-21 | 09:41

Bruine ochtendkathedraal...........

the brush | 27-01-21 | 09:28 | 1

... en dan gewapend met the brush naspoelen. Ook nog.

Yrrab | 27-01-21 | 09:36

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl