Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Goud, bitcoin & digitaal centralebank-geld

GELDBLOG goes digitale knaken

De wereld staat door Covid-19 op zijn kop; centrale banken lijken op volle snelheid (digitaal) geld te printen, overheden schrijven het ene hulppakket na het andere uit om de snel naderende economische depressie te verzachten dan wel te verbloemen. In deze context worden goud en bitcoin vaak genoemd. Daarbij is er de afgelopen maanden steeds meer nieuws over centrale banken die een digitale munt willen invoeren. Allemaal interessante onderwerpen waar zowat eindeloos over geschreven kan worden. Gezien de lengte van deze column beperkt moet blijven, zal ik meer een korte beschrijving geven van de meest relevante zaken met betrekking  tot deze ontwikkelingen. Dus lezers die een (ver-)koopadvies voor bitcoin (met foto van Jort Kelder) verwachten, zullen teleurgesteld worden. Echter, er zullen genoeg ingrediënten aanwezig zijn voor een levendige discussie in de reactie sectie. 

Er zijn heel wat verschillende definities voor geld, wat een discussie over het onderwerp er niet makkelijker op maakt. In het algemeen wordt van geld verwacht dat het in ieder geval deze drie basisfuncties heeft: ruilmiddel, rekeneenheid en oppotmiddel. Met de euro kun je spullen kopen (ruilmiddel; je ruilt euro’s om voor goederen of diensten), je kan met de euro rekenen (rekeneenheid; prijzen bepalen en vergelijken van diensten en goederen) en je kan in euro’s sparen (oppotmiddel; je bewaart huidig inkomen/vermogen voor toekomstige uitgaven).  

Goud (ik ga hier uit van fysiek goud) en bitcoin (er zijn natuurlijk vele cryptomunten; ik vat deze nu oneerbiedig onder de noemer bitcoin samen) hebben geen perfecte score op deze drie functies. Zo is bitcoin erg volatiel, waardoor het niet helemaal geschikt is als oppotmiddel. Ook wat betreft het functioneren als ruilmiddel, is het verre van perfect gezien veel mensen en bedrijven geen bitcoin accepteren. Dit geldt ook voor goud, volatiel (niet zoveel als bitcoin) en beetje moeilijk in het ruilen. 

Trap. Er. Niet. In.

Echter, er zijn wel constructies die hier om heen werken. Zo kan je een goud-rekening openen bij Euro Pacific Bank (een 100% reservebank overigens!), waar je goud stort, maar met een gewoon bankpasje alles kan betalen; bij elke betaling halen ze X% van het goud weg. Voor bitcoin zijn er vergelijkbare opties zoals Cryptopay. De Euro Pacific Bank lost ook het probleem op waar je het moet opslaan en of je onder een bankgarantiestelsel valt. Met bitcoin heb ik dat nog niet gezien, maar ik neem aan dat dergelijke constructies zoals bij Euro Pacific ook voor bitcoin mogelijk zijn (of al bestaan). 

Het is natuurlijk wel zo, dat de anonimiteit die velen zoeken en denken te vinden in goud en bitcoin, door deze opties te niet worden gedaan. Nu is het overigens zo dat bitcoin minder anoniem is dan velen denken; opsporingsdiensten kunnen wel degelijk het één en ander achterhalen. Maar het is natuurlijk ook een relatief verhaal; in relatie tot girale transacties met fiatgeld, is bitcoin anoniemer. Met goud is het minder praktisch betalen, dus voor de gewenste anonimiteit en bruikbaarheid in het dagelijkse betalingsverkeer, is goud geen ideale optie.   

Als rekeneenheid zijn goud en bitcoin ook geschikt, maar in veel mindere mate dan met fiatgeld. Gezien de prijs van goud en vooral van bitcoin van moment tot moment enorm kan verschillen, is het prijzen van artikelen in goud en/of bitcoin geen voor de hand liggende zaak. Op een webshop zou het mogelijk zijn door het te koppelen aan de actuele koersen, maar handig is anders (zeker als het geen snelverkopende producten zijn en de voorraden betaald zijn met bitcoin).

Al met al scoort fiatgeld nog steeds het beste op alle drie de functies. Echter, en dat is de crux, goud en bitcoin moeten niet per se bezien worden als een vervanger voor geld, maar als een beter alternatief voor één van de drie hoofdfuncties.

Zo kan men vraagtekens zetten bij de claim dat fiat geld een goed oppotmiddel is. Normaal gezien wordt er rente ontvangen en krijgt de spaarder er in reële termen (dus gecorrigeerd voor inflatie) een redelijk voorspelbaar rendement. Maar in de huidige omstandigheden is de reële rente in veel landen negatief (en dan laat ik de vermogensbelasting nog buiten beschouwing). Verder is het nog maar de vraag of het huidige fiatgeld het overleeft (thesis van Ray Dalio) met nog meer monetaire en fiscale verruiming op komst. Dus voor iemand die alleen op zoek is naar een goed oppotmiddel met bovenstaand scenario in het hoofd, die zal zich meer senang voelen met goud en/of bitcoin dan met een fiatgeld spaarrekening. 

Iemand die faillerende banken en overheden verwacht, die zal ook meer voelen voor goud en/of bitcoin dan voor fiatgeld. En in de keuze tussen goud, bitcoin of beide, zal de persoon in kwestie nog het nodige huiswerk moeten verrichten. Zo kunnen overheden het houden van bitcoin en goud verbieden (het eerste zullen ze makkelijker kunnen doen dan dat laatste). Ook is er het risico op de beveiliging van crypto wallets en crypto exchanges (Mt Gox raakte 850.000 bitcoin “kwijt”; op de koers van vandaag USD 11,3 miljard), een EMP shock, 51% attack, en zo verder. De goudkluis kan ook worden overvallen, belastingimplicaties, en andere overwegingen moeten in overweging worden genomen bij dit soort beslissingen.  

Kortom, bitcoin en goud kunnen alle drie de hoofdfuncties van geld niet zo goed (simultaan) vervullen als fiatgeld. Maar wie zegt dat de huidige en toekomstige gebruikers van goud en bitcoin op zoek zijn naar alle drie deze functies in één? Willen ze een verzekering tegen faillerende overheden, of willen ze anoniem(er) blijven, willen ze speculeren, et cetera, dan past goud en/of bitcoin zeker in het straatje. Als ik een spijker heb, dan wil ik een hamer; als ik een schroef heb, dan wil ik een schroevendraaier (Cruyffisme). 

Dan als laatste, het digitale centrale bank geld. Nu denkt u wellicht dat dit hetzelfde is als giraal geld maar dat is niet helemaal juist. Zo zijn centrale banken verantwoordelijk voor het fysiek uitgeven van munten en biljetten (basisgeld).Gezien er tegenwoordig (helaas) steeds minder in cash wordt betaald, raken centrale banken een beetje impotent op dit vlak. Om de controle niet compleet te verliezen aan de banken en aan bitcoin, zijn ze nu aan het experimenteren met hun eigen digitale munt. Sommige marktvorsers omschrijven dit digitale centrale bank geld als een concurrent van bitcoin. Dit lijkt mij dus onjuist; deze digitale munt zal maar weinig bitcoin-gebruikers doen switchen. Immers, de centrale bank digitale munt lijkt teveel op het normale fiatgeld en hoeft het niet gebaseerd te zijn op blockchaintechnologie; het biedt dus niet de voordelen waar bitcoingebruikers naar op zoek zijn. 

Maar als centrale banken niet oppassen, kan de introductie van een dergelijke munt wel alle banken praktisch buiten spel zetten. Zo hoef je bij een rekening bij de centrale bank niet te vrezen voor een bankrun. Banken worden dan administratiekantoren van deze centrale bank rekeningen (rekening kan namelijk niet direct bij de centrale bank worden afgesloten en moet via een bank worden gedaan). Of ze daar zo blij mee zijn… Maar dat is voer voor een andere column.        

Reaguursels

Inloggen

Wat de gek er immers voor geeft. Wat is het je allemaal waard als je tijd op deze Ert eindig is?

Neuth | 31-10-20 | 22:08

De meeste mensen die bitcoin kopen en oppotten doen dat als hedge tegen inflatie waarbij je tegelijkertijd een heel aardig rendement kan maken. Voor de functie van geld als ruilmiddel in het geval van kleine transacties heb je andere cryptocurrencies die daar meer geschikt voor zijn. Volatiliteit zal vanzelf afnemen als de markt efficiënter wordt, dat gebeurt nu ook al.

Sir Hackalot | 31-10-20 | 20:28


CBDC zal er doorheen worden geduwd om een uniforme Europese belasting te kunnen heffen op bijna iedere transactie. Het zal de opmars zijn naar een fiscaal Europa. Het geld is programmeerbaar via smartcontracts in private blockchains.

Of dit goed of slecht zal zijn laat ik in het midden, we staan aan de vooravond van een monetaire transformatie.

www.dnb.nl/binaries/WEB_127593_OS_CBD...

KaleBult | 31-10-20 | 20:07 | 3

Pagina is niet beschikbaar.

many-more | 31-10-20 | 20:13

Ik betaal altijd overal met contant geld waar mogelijk. Dat is misschien wat minder handig maar als contant geld afgeschaft wordt dan krijgen de banken nog meer macht dan ze nu al hebben en dat is potentieel een gevaar voor de democratie.

petersteenkamp | 31-10-20 | 19:46

Heb verleden week 0.1 bitcoin gekocht en vastgezet op Celsius Network. Krijg daar bijna 5% rente per jaar. Combi van crypto en spaar

Kokossss | 31-10-20 | 19:38 | 3

Bij BlockFi krijg je 6% per jaar.

T. Rammel(l)an(d)t | 31-10-20 | 19:51

Ja klopt maar op celsius kan ik ook mijn Ripple (xrp) stallen (alles direct opneembaar) bovendien hebben ze hun eigen munt CEL, waarin je je rente kan laten uitbetalen. En die munt stijgt ook flink. Waar het allemaal op neerkomt is diversificatie (eindelijk eens ergens goed voor). Verdeel je spaarcentjes ov er verschillende bronnen.

Kokossss | 31-10-20 | 21:29

@Kokossss | 31-10-20 | 21:29: is wel een gedoe maar met 0% rente en 2.5 % inflatie kan je echt niet lui achterover leunen

Kokossss | 31-10-20 | 21:34

Fiat geld is waardeloos. Goud is prima, maar onhandig om mee te handelen (en risicovol). Bitcoin is een oplossing tegen inflatie, zoals je met fiat geld ziet. En bitcoin kun je zeer makkelijk verhandelen. Daarnaast is bitcoin decentraal en zorgt het voor vrijheid.

Flapgeit | 31-10-20 | 19:31 | 1

Fiatgeld is één woord.

Rhenium | 31-10-20 | 22:16
-weggejorist-
many-more | 31-10-20 | 19:21

Het begrip crypto is nog redelijk jong en ben zelf van mening dat het nooit als betaalmiddel geaccepteerd zal worden. Wel zijn er genoeg projecten die niet als betaalmiddel dienen zoals THETA, maar wel een hele belangrijke rol kunnen spelen in het heden ten dagen. Door een bepaalde hoeveelheid THETA te kopen en op te slaan in een wallet kun je bijdragen in een netwerk dat de kosten voor bijvoorbeeld Netflix, Twitch en Youtube aanzienlijk verlagen. In ruil daarvoor verdien je Thetafuel. Een passief inkomen. En heb je dus geen ''grotere gek'' nodig die je BTC van je overneemt(verwijzend naar een post van muxje).
En daarnaast voor de store of value is er maar één crypto, Monero. Monero is wat BTC had moeten zijn en is als enige ontraceerbaar. Het is daarom ook niet gek dat overheden, hackers ''grote bedragen'' hebben geboden de codes te kraken.

many-more | 31-10-20 | 19:08

Smelt al het goud om tot een enorme kubus (21m3) en parkeer 'm op een eiland in de oceaan.

Goud is echt ouderwets als oppotmiddel. Slecht te versturen, niet makkelijk opdeelbaar, onduidelijk hoeveel er eigenlijk van is. Leuk om sierraden van te maken? Ja, omdat het mooi glimt en niet roest... Klein beetje nodig voor de industrie, misschien.

Dus hop; nationale goudreserves inleveren, omsmelten en als gezamenlijkmonument van een droeve geschiedenis op een eiland in de oceaan zetten.

No more shiny rock!

kkoenen | 31-10-20 | 18:36 | 2

Prima idee. Als jullie alles naar mij opsturen ga ik er mee aan de slag.

Plaktong | 31-10-20 | 18:49

Goud (en zilver) zijn met name in de vorm van standaardmunten (Maple Leaf, Krugerrand e.a.) goed te versturen en al handzaam "opgedeeld".

Rhenium | 31-10-20 | 22:22

Ik ben in 2012/2013 ingestapt in Bitcoin, toen 1 Bitcoin een paar tientjes kostte. Sindsdien hoor ik hardnekkige geluiden dat het een tulpenmanie zou zijn, een ponzi scheme en dat het gebaseerd zou zijn op The Greater Fool theorie. Ik heb mijn woonboerderij net buiten Amsterdam begin 2018 volledig afgelost, dus ik zou zeggen: Have fun staying poor.
Goed dat hier eindelijk een min of meer serieus verhaal verschijnt waarbij Bitcoin gewoon naast fiatgeld en goud besproken wordt.
Over digitaal centraal bank geld (CBDC) gesproken:
Cypherium's mainnet is trouwens per vandaag gelaunched na ruim 3 jaar development. Zij focussen op de interoperability van CBDC's zoals de digitale Yuan, Dollar, Euro, etc. In een dual blockchain structuur combineert Cypherium (CPH) het Proof-of-Work principe van Bitcoin met een permissionless variant van HotStuff, waardoor ze (tien)duizenden transacties per seconde met instant finality kunnen verwerken en toch ook de Proof-of-Work zekerheid bieden. Facebook's Libra gebruikt ook HotStuff, maar dan in een permissioned variant, wat je nou juist niet wilt. En sowieso lijkt Facebook bij uitstek een onprettig bedrijf om mn financiele handel en wandel mee te delen.
Geen financieel advies, maar ik zou Cypherium (CPH) in de gaten houden de komende tien jaar.

Doctor Honoris Causa | 31-10-20 | 18:25 | 2

cardano hydra 1 miljoen transacties per seconde en >>>>>> up

Tasmaneiland | 31-10-20 | 18:34

@Tasmaneiland | 31-10-20 | 18:34: Yep. Is wel second layer. Is wel PoS. Maar prima. Ik heb uiteraard ook Cardano in mn portfolio. Maar ik noemde Cypherium omdat dat bij veel mensen onder de radar gebleven lijkt te zijn, terwijl ze aan tafel zitten bij alle grote Central Banks en grote mondiale financiele instituten, in China bijdragen leveren aan DCEP projecten. Een van de early investors was Pantera Group. Maar we zullen het de komende tien jaar wel zien, het zijn sowieso fascinerende tijden.

Doctor Honoris Causa | 31-10-20 | 19:28

We krijgen een digitale munt, gekoppeld aan een centrale digitale bank welke weer gekoppeld is aan een socialscoring systeem. Niks zal van u zelf meer zijn. Alles wordt via een soort gebruiksrecht tijdelijk gehuurd. U blijft werken om uw status te behouden. Wanneer uw betalingen stoppen, stoppen ook uw bezittingen.

De centrale bank zal in combinatie met uw sociale creditscore u toestaan luxe goederen te kopen zoals vlees, vers fruit etc. Niet teveel natuurlijk want uw CO2 voetafdruk mag niet te invloed uitoefenen op het klimaat

U las het eerst op GeenStijl.nl

Koning één oog | 31-10-20 | 18:23 | 2

En dan krijgen we een zonnestorm die iets langer dan 24 uur duurt, en zijn er enkele weken later een miljard mensen minder op aarde...

Rhenium | 31-10-20 | 22:23

Het kan nooit kwaad om op meer dan 1 paard te wedden toch?

deugallergie | 31-10-20 | 18:14

Vanaf april 2021 is Cardano blockchain volledig gedecentraliseerd, bitcoin en ethereum en vele andere crypto's zullen gebruik maken van hun structuur als betaalsysteem, transactie worden supersnel, in vergelijk met bijvoorbeeld alle transacties van creditcardmaatschappijen per seconden met een factor 10 ( aantal x snelheid) en de kosten (fees) zullen minimaal zijn, met name fijn bij bitcoin transacties

Tasmaneiland | 31-10-20 | 18:11

Waarom kan je niet gewoon met zilveren staatse guldens betalen of gouden rijders?

Jezus_Boeddha | 31-10-20 | 18:08 | 1

Ik zal dat spul nooit verkopen voor euro's. Gewoon uit principe.

kleybeuker | 31-10-20 | 18:10
-weggejorist en opgerot-
Petrus de Dooper | 31-10-20 | 18:07 | 1

Zojuist keek ik een oud filmpje op YouTube van Jacobse en van Es. Ze zaten op zwart zaad en Jacobse stelde voor om Tedje´s gouwe kies te trekken en bij de bank te wisselen voor cash. De bank was ABN. Aan het raam hing een pamflet. Spaarrente 9 1/4%.

squadra | 31-10-20 | 17:56 | 2

Das war einmal..........

ChipsNootjesBier | 31-10-20 | 18:46

@ChipsNootjesBier | 31-10-20 | 18:46: Jammer genoeg wel... In 1993 30.000 gulden voor 30 jaar in deposito weggezet tegen 8,5%, nog maar een krappe 2,5 jaar. :"-( Je moet eens weten hoeveel "aanbiedingen" ik van de ABN heb gekregen in de laatste 20 jaar om wat beters met mijn geld te gaan doen. :"-)

BadPatNL | 31-10-20 | 19:24

Centrale banken en het IMF hebben gezien dat een digitale munt een aantal voordelen heeft ten opzichte van fiat-geld: het zet commerciele banken buitenspel (waar dus ook geen bankrun op gedaan kan worden) en ze kunnen haarfijn tracken waar iedereen zijn centjes aan uitgeeft, en vanwege het centrale karakter kan men de digitale munt gebruiken om economie te sturen door de een wat meer rente te rekenen, de ander wat meer subsidie te geven enz. Zoveel macht bij een centraal orgaan dat aan niemand verantwoording af hoeft te leggen lijkt mij een heel slecht idee, tenzij je vriendjes bent met de baasjes bij het IMF.

Plug | 31-10-20 | 17:49 | 3

Centrale bank kan toch beste de overheid zijn dan. Zelf geld printen en verantwoordelijk zijn voor daden. De mens is toch de baas ?

ilumiToetoegaaaman | 31-10-20 | 17:53

No worries, ze weten wat goed voor ons is.

Harry Turtle | 31-10-20 | 17:56

Wat een kul. Het gaat ook om beheersing van de geldhoeveelheid.

van Oeffelen | 31-10-20 | 18:08

Is niet de meest relevante vraag in dit verhaal: welk van de drie vertegenwoordigt werkelijk tastbare waarde? Alleen goud. Al eeuwenlang waardevast en ik zie niet hoe fiatgeld of bitcoin daar verandering in gaan brengen

Derkaderr | 31-10-20 | 17:44 | 4

Goud kun je niet in rijden, niet eten, niet in wonen etc het is waard wat de gek ervoor geeft..

Diederik_Ezel | 31-10-20 | 18:08

Zeker, maar met fiatgeld en bitcoin kun je dat ook niet. Er staat niet veel meer dan wat gebakken lucht of wat data tegenover die andere twee.

Derkaderr | 31-10-20 | 18:18

@Diederik_Ezel | 31-10-20 | 18:08: Al een paar duizend jaar kun je er genoeg kleding voor kopen om het jaar goed gekleed te gaan. Vanaf de Egyptenaren en Inca's tot en met inmiddels 8 miljard zichzelf kapot consumerende wereldburgers. Verder voldoet het aan alle eisen waaraan echt geld aan moet voldoen. Dat kun je van fiat geld niet zeggen.

Graaier | 31-10-20 | 18:18
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeghur leerde je sparen voor later, nu zit je met dat leren van vroeghur op de gebakken peren. Mijn motto " leef alsof het je laatste dag is"

Jonkheer-Carolus | 31-10-20 | 17:36

Ik had ooit eens 100 btc. Nu niet meer :(

kleybeuker | 31-10-20 | 17:26 | 4

@von sokkenstopfen | 31-10-20 | 17:56: is al lang geleden. Het voor m'n kop slaan doe ik al sinds 2017.

kleybeuker | 31-10-20 | 18:07

@von sokkenstopfen | 31-10-20 | 17:56: 1.4 miljoen ja :)

kleybeuker | 31-10-20 | 18:08

Och, in 2009 op het punt gestaan om 1000 btc te kopen.
Staat mijn vriendin in lingerie voor mij.
Had alleen op enter hoeven drukken.
Zweer je, weet nu hoe duur een wip kan zijn.

yooooh | 31-10-20 | 20:17
▼ 1 antwoord verborgen

En hoe zit het met koeien en kamelen? In veel landen kun je daar bijvoorbeeld een vrouw voor kopen.

Peter Emile | 31-10-20 | 17:24 | 2

Kan dat omgekeerd ook?

Schriever | 31-10-20 | 17:31

Slechte uitgave. Een vrouw is geen asset maar een liability.

BP Richfield | 31-10-20 | 17:35

Ik spaar broodkruimels. Vind ook altijd de weg naar huis terug.

Poesman | 31-10-20 | 17:18

The Great reset en poef niemand bezit meer iets, als je niet bij de club hoort.

ilumiToetoegaaaman | 31-10-20 | 17:14 | 4

@likmegaties | 31-10-20 | 17:19: stel je voor alles gaat digi en er is een storing. Onze overheid kan de belasting aangiften nog niet eens aan.

ilumiToetoegaaaman | 31-10-20 | 17:25

@ilumiToetoegaaaman | 31-10-20 | 17:25:
Ik snap dan ook niet dat er nog geen hackers zijn geweest die de belastingdienst helemaal aan gort gehackt hebben, want die worden
dan in de heldenstatus verheven door het volk.

von sokkenstopfen | 31-10-20 | 17:52

Maar dan gaat wel de straatverlichting uit...?

bastemeijer | 31-10-20 | 19:56
▼ 1 antwoord verborgen

Zo kunnen overheden goud verbieden..

Dat u het maar even weet. Zo schijnen overheden ook klimaatdoelen te kunnen halen door een land in lockdown te gooien.

Zelfs Orwell was zover nog niet gekomen.

Stonecity | 31-10-20 | 17:09 | 1

Soms denk ik wel eens dat die Orwell vuistdiep hierin zat. Mockingbird.

ilumiToetoegaaaman | 31-10-20 | 17:42

Ik mis in dit overzicht aandelen. Deelnemen in bedrijven met pricing power is inflatieresistent (als de inflatie al zou stijgen). Verder maakt het niet zoveel uit waarin de waarde wordt uitgedrukt. Zijn het euro's of dollars: prima. Worden deze vervangen door een andere rekeneenheid, om wat voor reden dan ook (wegvallende vertrouwen), ook prima. Uitgekeerde dividenden: idem. Kun je de uitkering herbeleggen of als ruilmiddel gebruiken.

Graaf_Slis | 31-10-20 | 17:02 | 2

Daar heeft de blogger geen verstand van.

van Oeffelen | 31-10-20 | 18:09

Welke bedrijven met pricing power bedoelt U?

bastemeijer | 31-10-20 | 19:53

Bitcoin kan niet groot worden qua hoeveelheid transacties.
Maximale is iets van 300 per seconde.
Kijk naar het aantal pinbetalingen wat een veelvoud daarvan is.
Verder verbruikt het minen voor 1 nieuwe bitcoin meer valuta waarde in stroom dan dat je voor die ene coin ontvangt.

Is dit nog nieuws? | 31-10-20 | 16:48 | 1

Daarom staan die mining computers in 3e wereldlanden, want daar worden
ze nog geen poot uitgedraaid voor een Kw stroom.

von sokkenstopfen | 31-10-20 | 17:46

Het schaarste element van Bitcoin is in deze beschouwing niet aan de orde gekomen. En juist dat dat maakt Bitcoin bij uitstek geschikt als oppotmiddel. Dat begrijpen niet alleen particuliere beleggers, maar ook steeds meer bedrijven en institutionele beleggers. Wie nalaat om 5-10% van z'n vermogen in BTC te beleggen zou ook in de toekomst weleens een dief van z'n portemonnee kunnen zijn. Ene, qua techniek is er volop beweging; google maar eens op PayPal en Bitcoin. Mijn advies: strong buy!

twijfelbewaren | 31-10-20 | 16:46

We horen al decennia lang dat het mis gaat met de banken en de economie en het geld. Voorlopig gaan we door, er verandert niets, alleen de schulden (die nooit worden afbetaald) naar elkaar toe veranderen.

piet7003 | 31-10-20 | 16:45 | 1

Het gaat ook al jaren mis. Geloof nou maar niet dat je voor eeuwig de rente op nul kunt houden en zodra de rente gaat bewegen gaan de steentjes vallen.

Plaktong | 31-10-20 | 17:45

(rekening kan namelijk niet direct bij de centrale bank worden afgesloten en moet via een bank worden gedaan).
De DNB heeft toch andere plannen.
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Een betaalrekening bij de centrale bank voor iedereen; als het aan DNB ligt, komt die er
De Nederlandsche Bank wil binnen een of twee jaar experimenteren met rechtstreekse rekeningen bij de bank. Dit blijkt uit een studie die dinsdag wordt gepubliceerd.

Laurens Verhagen21 april 2020, 5:00

BP Richfield | 31-10-20 | 16:45 | 2

Zo kunnen overheden het houden van bitcoin en goud verbieden (het eerste zullen ze makkelijker kunnen doen dan dat laatste).
Formeel gezien kan de Nederlandse overheid besluiten om goud van haar burgers te nationaliseren, zoals wordt omschreven in artikel 26 van de Noodwet Financieel Verkeer (25 mei 1978). De minister-president heeft volgens deze noodwet de bevoegdheid om in uitzonderlijke situaties gouden munten, goudbaren en onbewerkt goud in te vorderen. Denk hierbij aan een situaties waarbij de Europese muntunie sneuvelt, de financiele markten niet meer normaal kunnen functioneren en/of in Nederland oorlog uitbreekt.

De wetgeving ligt dus al klaar. Probeert u maar eens een digitale asset te verbieden én te handhaven.

BP Richfield | 31-10-20 | 16:49

@BP Richfield | 31-10-20 | 16:49: Klopt helemaal.

gato | 31-10-20 | 17:17

Een voedsel overlevingspakket. En een manier om een binnen een milliseconde van de wereld te zijn.
Er bestaat een film over de laatste dagen van Hitler in zijn bunker. Daar kreeg het gezin van Göring? zoiets uitgereikt.
Binnen een milliseconde.

CalamityJane | 31-10-20 | 16:42 | 1

Het was Goebbels zijn gezin.

CalamityJane | 31-10-20 | 16:48

Precies dat inderdaad: goud, bitcoin en cash. Goud en bitcoin zullen over 5 jaar meer waard zijn dan wanneer je dat geld op je spaarrekening had laten staan. En cash aanhouden omdat je goud en bitcoin kunt bijkopen in het geval van een marketcrash of flinke dip.

scribent | 31-10-20 | 16:41 | 1

Zwitserse Francs (CHF) zijn ook goed. (1,0682)

onfray | 31-10-20 | 17:53

Maak mij meer zorgen over de invoering van sharia in de komende decennia dan om hoe waarde wordt opgeslagen. Alle fiat gelden van alle tijden zijn kapot gegaan, de huidige zijn slechts opvolgers die ook zullen sneuvelen. Dat heeft en zal de mensheid heus niet stoppen. Goud is een prima vehikel om waarde in op te slaan, en zo zal dat ook zijn met bitcoin. Je moet gewoon niet op één paard wedden en je risico spreiden. Koop bijvoorbeeld een mooi schilderij, een goed pistool, puike oldtimer, wat goud, paar bitcoins en spaar wat geld. Oh ja, je kan je geld ook prima opslaan in de vorm van netjes gestapelde stenen, doet het historisch gezien prima.

Lochos | 31-10-20 | 16:35

Met een hamer kan je niet schroeven maar met een schroevendraaier wel hameren.

aflaatverkoper | 31-10-20 | 16:29 | 2

euh, slagschroeven. Wel erin maar ik geef toe niet er uit

Painauchocolat | 31-10-20 | 16:53

Heel vroeger hadden we een spaarbankboekje (de Zilvervloot!) waarbij je eens per maand of zo naar de bank ging, een tientje neerlegde die keurig netjes werden bijgeschreven.

Toen kwam er de bankpas.
Daarna kwam er het geldautomaat.
Daarna kwam er de bank app, Apple Pay etc.
Daarna kwam er de nieuwe bank die alleen via app werkt.

Je hoeft geen genie te zijn om in te zien dat het betalingsverkeer door de jaren heen aan veranderingen onderhevig is.

En juist daarom ben ik groot fan van crypto waarbij Bitcoin de digitale goudstandaard is.
Een van mijn betere investeringen van de afgelopen jaren.

En mocht u crypto overwegen, kijk eens naar digitex futures.
Het handels platform van de toekomst.

Maya de Blij | 31-10-20 | 16:21 | 8

@Roze_bril_drager | 31-10-20 | 16:56:
Spijt heb ik niet. Wel een gevoel van dat niet alles voor mij weggelgd is en dat dat prima is. Speculeren is niet mijn ding.

aflaatverkoper | 31-10-20 | 17:16
▼ 5 antwoorden verborgen

PayPal gaat ook in crypto.
Daarom laat ik de BTC nog even staan.
Op een dag wordt het een online betaalmiddel en zit ik gebeiteld.
If not, geen man overboord.

Ruimedenker | 31-10-20 | 16:20

Hehe, dat is wat ik altijd zeg.

Koop bitcoin. Blijf bitcoin kopen.

Voorbeeldige burger | 31-10-20 | 16:19

Goud. Gewoon goud.
Goud korrels zijn heel makkelijk te smokkelen.

Gokmaar | 31-10-20 | 16:19 | 4

@onfray | 31-10-20 | 16:27: moeilijk wisselgeld. Mijnheer u heeft een broodgekocht dat kust u 0,01 gram goud.

BrutusBosch | 31-10-20 | 17:14

Gouden tientjes. Zien er niet uit. En 300+ euro is overzichtelijke som. Gaan ook wat makkelijker de grens over als je naar apeland moet. Gooi maar los in je bagage controle bakkie.

bastemeijer | 31-10-20 | 19:45
▼ 1 antwoord verborgen

Bitcoin niet geschikt als oppotmiddel? Bitcoin is de beste vorm voor opslag van waarde en bezit ooit.

24h : +3,6%
7d : +8,2%
30d : +28,3%
6m : +35%
2Y : +110%
12Y : +12010%

Ironisch dat zeven jaar geleden een ene Seven bitcoin tot pyramidespel en ponzi scheme uitriep ...
www.geenstijl.nl/3415421/bitcoin_by_s...

sir Ockels | 31-10-20 | 16:01 | 5

@Muxje | 31-10-20 | 16:30: maar Muxje zeg nou zelf, is fiatgeld dezer dagen geen pyramidespel? Wat staat er tegenover? Geloofwaardigheid,. Wanneer de muntunie barst, wat is de Euro nog waard?

BrutusBosch | 31-10-20 | 17:12

En doe dat staatje nog eens voor iemand die op 31 oktober 2017 z’n spaarcentjes in BTC op potte.

Plaktong | 31-10-20 | 17:54

@BrutusBosch | 31-10-20 | 17:12: Fiatgeld is geen piramidespel, het heeft ook geen influx van nieuwe slachtoffers nodig om zijn waarde te behouden. Fiatgeld is min of meer gekoppeld aan de onderliggende reële economie. Druk je geld bij maar groeit je economie even hard, dan blijft de munt evenveel waard. Wat ook mee speelt is de hoeveelheid inactief geld, en speculatie. Die factoren zijn echter erg klein bij de meeste munten: ook spaargeld is actief in de economie, en de speculanten hebben het volume niet om de markt significant te beinvloeden.

Dat alles geldt overigens ook voor bitcoin. Het verschil is: bij BTC is de omvang van de onderliggende reële economie vrijwel nul. Vrijwel alle BTC zijn opgepot of voor speculatieve doeleinden aangeschaft.

Muxje | 31-10-20 | 18:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je geen geld over hebt maakt het geen reet uit wat gebruikt om te betalen.
heb je geld over? Stel je de vraag wil je rendement of zekerheid? Is het antwoord zekerheid? Stenen en grond.

miko | 31-10-20 | 15:59 | 1

Het water komt!

Sitting_targets | 31-10-20 | 16:03

In die radio/podcast programma's van Kelder kunnen oplichters, bedriegers, charlatans en domoren gewoon hun verhaal vertellen. Hij sputtert wel eens wat tegen. Maar hij laat mensen nooit eens door de mand vallen, terwijl dat vaak wel kan.

Sitting_targets | 31-10-20 | 15:59 | 1

Precies. Zelfde verhaal als Harry Mens. Ondertussen heeft La Keldert wel een grote muil over maffiamaatjes, Eddy's vleesimperium en andere. Ranzig figuur is het.

shoarma4belgium | 31-10-20 | 16:06

Ik hebt geen geloof in de euro, maak ze direct op.

rechtsdwalendeautist | 31-10-20 | 15:56

wie zegt dat goud volatiel is snapt t niet helemaal. 'n kg goud is en blijft 'n kilo. De hoeveelheid fiat geld wat nodig is om het te bemachtigen is volatiel. Zonder prijsmanipulatie zou dat gestaag en geleidelijk hoger worden, maar in deze nep financiele wereld gaat t met schokken omhoog. Had je in 1973 belegd in goud ipv de US S%P had je n hoger rendement gehad en minder zorgen.

SpookJohn | 31-10-20 | 15:55

Beste mensen, neem vooral geen advies aan van onbekenden met dikke fantasienaam. Zoals OP van het artikel.

AntiZanicz | 31-10-20 | 15:54

De vrouw rijd Fiat, kunnen we ergens cashen?

Tishetnetnie | 31-10-20 | 15:53

Ik mis het doel van dit stuk.
Wat probeert hij mij nu duidelijk te maken?

Rohin | 31-10-20 | 15:45 | 3

Huh? Sinds wanneer "probeert" een schrijver "iemand" "iets" "duidelijk te maken?" Sinds wanneer heeft een tekst een "doel?" Dat zijn nogal wat strontkarren die je daar naar binnen rijdt.

Geen-Heil | 31-10-20 | 15:47

Het doel is bereikt: Alex Sassefras heeft weer wat poen verdiend aan een artikel.

Vuurwezel | 31-10-20 | 16:08

Dat cash niet vervangen zal worden door goud of bitcoin, maar dat ze alle drie naast elkaar zullen blijven bestaan.

nieuwe_Deen | 31-10-20 | 17:31

Prima verhaal om afwegingen en overtuigingen uit te wisselen. Pas na een echte systeemcrisis zullen we weten wie van de drie de meeste koopkracht oplevert. Afijn, ik hou van goud. Het is al duizenden jaren ongeveer evenveel koopkracht,, het kan als sieraad gebruikt worden, het blijft eeuwig mooi, het heeft alle kenmerken dat echt geld moet hebben en je kunt het over de hele wereld gebruiken. Bitcoin is afhankelijk van stroom en computers. Centrale banken zijn gekoppeld aan politieke belangen die bij uitstek om de zoveel tijd helemaal uit de bocht vliegen. Goud dus als je wat centen over hebt, ook al kun je het niet opvreten. Het heeft een oppotfunctie die generaties als verzekering tegen SHTF kan beschermen.

Graaier | 31-10-20 | 15:44 | 2

Meeste koopkracht na een systeemcrisis levert de AK47: gegarandeerd dat je daarmee alles kan bemachtigen wat je nodig hebt in een post-apocalyptische wereld.

FW Ta-183 Huckebein | 31-10-20 | 15:57

@FW Ta-183 Huckebein | 31-10-20 | 15:57: Moet je er wel lood bij kopen; blijkt dat de prijs voor patronen ook blijven stijgen...
Sta je met je AK en drie kogels, tegenover een hongerige meute half-zombies.

EEnzame SchizofrEEN | 31-10-20 | 16:24

Is Deutsche Bank al omgevallen? Dan kunnen we daarna gaan betalen met kraaltjes en spiegeltjes.

Piet Karbiet | 31-10-20 | 15:43 | 6

@Sitting_targets | 31-10-20 | 16:01: Ook interessant. Maar DB heeft Trump gematst met aflossingen en rentebetalingen, die The Donald niet (op tijd) kon voldoen.

Kuifje-naar-Brussel | 31-10-20 | 16:14

Tja, die Deutsche Bank hé, gisterenavond, bij de Trump Dynasty kwamen er heel wat rare zaakjes naar boven over die bank,
Heb nog een stuk hypotheek bij die bank over mijn huis pand in Duitsland, wat zou daarmee gebeuren bij het onwaarschijnlijke dat die bank omvalt, maar nogmaals ik schets dat als zo goed als onmogelijk...

A333aan | 31-10-20 | 16:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Ohja, dat geld waar alles op draait. Geen enkele regering durft te stellen, dat dit corona gekut nog drie jaar duurt. Want dan vallen alle geldstromen overal ter wereld stil. Of wellicht gaat het geld tegen de gewenste stroom in oftewel een zuigende werking aannemen. En dat maakt helemaal alles kapot. Het geld systeem is als het universum: het moet blijven uitdijen, anders kakt de heleboel weer in mekaar.

Leptob | 31-10-20 | 15:43

Het lastig te voorspellen wat voor monetaire trucs er nog uit de hoge hoed gaan komen.
Daarom denken in scenario's en risico spreiden.
Portfolio verdelen in investeringen, speculatie en verzekering.

Harry Turtle | 31-10-20 | 15:42 | 3

Wat mij hogelijk verbaast is dat je over 2 jaar opeens meer dan 400,000 euro mag hebben zonder daar vermogensbelasting over te betalen....
Ik, als echte "wappie" denk dat we binnen 2-3 jaar in een burgeroorlog met de islam verzeild zijn geraakt.
Vanuit die gedachtegang is het voor de rijkeren natuurlijk zaak je huis z.s.m. te kunnen verkopen en af te kunnen nokken met de cash-poen, want dat huis, daar heb je niet meer zo veel aan als de kruisen op de deuren komen te staan....
Maar alleh, wij zullen gaan zien...
Aangezien ik de huidige malaise en gangen van zaken al ruim 25 jaar geleden ruimschoots heb beschreven en die allemaal uitgekomen zijn zal mijn "wappiedenken" er nu wel ook niet al te ver naast zitten...
Ainsi-soit-il hé, of Insh' allah desgewenst.....

A333aan | 31-10-20 | 16:15

@A333aan | 31-10-20 | 16:15: Die grens van 400.000 waar je over gelezen hebt is alleen een fictieve grens, want gekoppeld aan de rentestand. Eerder las je nog over een grens van rond de 600.000 euro, de rente is inmiddels weer iets gestegen? Waar het in het kort op neer komt: Hoe hoger de rentestand, hoe lager je heffingsvrij vermogen.

Verder ook geen echte kaas van gegeten, maar wel ergens eens gelezen dat deze sigaar uit eigen doos nog wel eens heel erg nadelig kan gaan uitpakken voor de burger met een redelijk spaarbedrag op de bank.

De bedoeling was dat men het allemaal wat makkelijk en eerlijk zou moeten gaan maken, maar zoals we de Nederlandse (r)overheid nu eenmaal kennen, maken ze het nog een stukje minder vager en oneerlijker dan dat het was.

BadPatNL | 31-10-20 | 17:28

Met fysiek goud heb je het minste te duchten van de roverheid.

Wijze uit het Oosten | 31-10-20 | 15:42 | 3

Zie Italië!

Is dit nog nieuws? | 31-10-20 | 15:42

Goud en zilver kopen kan zonder legitimatie, verkopen ook,als je de juiste mensen kent. (Ik koop alleen)

onfray | 31-10-20 | 16:23

Zeker als je het in Zwitserland parkeert.

T. Rammel(l)an(d)t | 31-10-20 | 20:13

Ja, Bitcoin is volatiel. Bitcoin is ook nog maar 11 jaar oud en begon op nul. Dus de volatiliteit is vooral naar boven toe. Naar mate de marktkapitalisatie van Bitcoin groeit, zal de volatiliteit vanzelf afnemen.

Zak aarde | 31-10-20 | 15:40 | 1

True

Demuzieksmaak | 31-10-20 | 15:40

#teambitcoin

Demuzieksmaak | 31-10-20 | 15:38 | 2

Wat kan je daarmee?

Is dit nog nieuws? | 31-10-20 | 15:41

@Is dit nog nieuws? | 31-10-20 | 15:41: niets. Het is wat de gek er voor geeft. Het is een aanvullend ruilmiddel. Na verkoopt ruil je het weer in voor giraal geld en daarmee betaal je via de old school banken het bedrag. Of je koopt er mee op silk road, als dat nog bestaat.

MediastadInwoner | 31-10-20 | 16:03

Pers eventjes nog wat miljardjes, effe hard drukke phuaa

rein9576 | 31-10-20 | 15:37

Gaap. Next.

OverdaanDerOnderheid | 31-10-20 | 15:34

ECB

Geld uit het niets!

Is dit nog nieuws? | 31-10-20 | 15:33 | 4

Dat is er niet. Wanneer u de quantative ease niet begrijpt kunt u beter niet reageren.

AntiZanicz | 31-10-20 | 15:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, gewoon hard en slim werken en spaarzaam leven. Kom je een eind mee.

Kuifje-naar-Brussel | 31-10-20 | 15:32 | 13

@Kuifje-naar-Brussel | 31-10-20 | 15:49: Je pensioencenten zitten verplicht 40 jaar vast in (deels) EU obligaties, dat is een erg lange tijd, misschien ware het beter om meer keus te hebben?

nieuwe_Deen | 31-10-20 | 17:47
▼ 10 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken