Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Droogte des Doods maakt natuur stuk

Alles kaputt

Kijk voor de lol maar eens naar buiten en dan weet u het wel: het is zo droog als het seksleven van iemand u weet wel wie. En dus: de natuur staat op omvallen. Onheilspellend persbericht hier: heide kleurt paars maar schijn bedriegt, dode en grijsbruine plekken waar weinig leven te bespeuren is, vlinders dood, sterfte in bossen, berken dood, verdroogd veen, drooggevallen beken, de veenmosorchis lijkt zeer kwetsbaar, minder orchideeën, geen kwel, minder kuikens, dramatisch verval grutto en kievit, slecht broedseizoen roerdomp en woudaap, drooggevallen leefgebieden, moeilijke migratie beekprik en kwabaal, geen voortplantingsmogelijkheden boomkikker, knoflookpad en vroedmeesterpad, geen witsnuitlibellen gezien in Brabant en de speerwaterjuffer gaat ook zeer matig. Het wordt tijd dat ze in India wat minder troep in de Ganges pleuren en maak in godsnaam een Zweedse kneuter van 12 president van planeet want het loopt de spuigaten uit met die klimaatverandering.

Reaguursels

Inloggen

Ik stel voor om er geen klote meer aan te doen omdat het hiervoor toch al decennia te laat is. En weer door !

piet7003 | 29-08-20 | 11:34

"Boswachters constateren deze zomer dat opnieuw veel natuur verloren gaat door de extreme droogte."
Woestijnen zijn ook Natuur, wat een kul dat er 'Natuur' verloren zou gaan. Zolang de boswachers en milieuorganisaties er met hun fikken van af blijven is het Natuur.

Sans Comique | 29-08-20 | 11:19

"heide kleurt paars maar schijn bedriegt, dode en grijsbruine plekken waar weinig leven te bespeuren is, vlinders dood, sterfte in bossen, berken dood, verdroogd veen, drooggevallen beken, de veenmosorchis lijkt zeer kwetsbaar, minder orchideeën, geen kwel, minder kuikens, dramatisch verval grutto en kievit, slecht broedseizoen roerdomp en woudaap, drooggevallen leefgebieden, moeilijke migratie beekprik en kwabaal, geen voortplantingsmogelijkheden boomkikker, knoflookpad en vroedmeesterpad, geen witsnuitlibellen gezien in Brabant en de speerwaterjuffer gaat ook zeer matig."

Maar wat krijgen we er voor terug...

Sans Comique | 29-08-20 | 11:15

Komt door al die warmtepompen

Guust Kadaver | 29-08-20 | 10:04

Is toch netjes dat we de vluchtelingen uit Woestijnië zich een beetje thuis laten voelen zo...?!?

Broedermans_Rikje | 29-08-20 | 09:39

Minder minder minder!

Naall | 29-08-20 | 09:38

Dus we hebben letterlijk 2 en een halve week in totaal lekker warm weer gehad deze lente/zomer. 49,5 is het gewoon koud en nat, echt Hollands weer. Maar toch maar weer over de droogte beginnen.

Hou je moeder voor de gek.

Stonecity | 29-08-20 | 09:31

De natuur heeft al miljoenen jaren zijn eigen problemen opgelost ook aan de evt droogte pas de natuur zich aan. Alleen de mens heeft er moeite mee. En de hoeveelheid water op aarde wordt niet meer en niet minder. Het verschuift.

dik van alster2409 | 29-08-20 | 09:25

Men is van het weggejorissen deze ochtend?

pjisonline | 29-08-20 | 09:02 | 1

Je moet niet zo peeuwen.
Take it like a man.
Je bent trouwens niet je enige kankert hier, velen voelen zich geroepen zich te beklagen over een Joris. Terwijl iedereen hier weet dat er hier toch bepaalde kwaliteitscriteria gehanteerd worden en enig fatsoen een vereiste is.

Sans Comique | 29-08-20 | 11:29

Droog dagje weer vandaag.

Van de week zag ik weer zo'n laken aan zonnepanelen langs de weg... voorheen boerenland. Het is toch ook werkelijk geen porem. Bovendien is het zo niet pro-milieu.

Want wat gebeurt er nu met de grond en het plaatselijke leven wat nu continue het daglicht vrijwel niet verdragen mag? Dit verarmt dan toch, het gras zal verdwijnen en plaatsmaken voor wat?

Santoku | 29-08-20 | 09:02 | 2

Inderdaad, net als dat temp van het zee water beduidend verhoogt rondom een windmolen. Goed voor de zeestromingen.
Dit hele klimaat beleid zorgt er juist voor dat evenwicht sneller omslaat. zodra zeestroom omslaat anders loopt krijgen we hier een klimaat verandering. Hoe je het went of keert, we zijn met teveel mensen die allemaal luxe willen leven. Snap ik wel, zou ik ook willen als ik in een hutje ergens in Afrika woon. Toch zou ik zeggen tegen al die mensen die nu deze kant op komen lopen. verwens je verre voorouder die had besloten daar te blijven ergens 60.000 terug.

moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 09:13

Boeren weg en dan zonnepanelen op het weiland. Hoe bedenken ze het. Foei lelijk. Het land is vol. Afval van zonnepanelen. Al die subsidie die wij betalen voor deze onzin. Maakt elektriciteit goedkoop. Maar de belastingen hoog. Kortom, stoppen met subsidie en eerlijke prijzen betalen.

Moestuinier | 29-08-20 | 10:42

Tis wel zo. In mijn tuin dit jaar welgeteld 5(!) vlinders en een stuk 10 hommels. Dat was een paar jaar geleden echt wel anders.

ParaPiet | 29-08-20 | 08:53 | 2

Op beton komen ze niet af.

dik van alster2409 | 29-08-20 | 09:26

Klopt. Vandaar dat we dat niet hebben in onze tuin.

ParaPiet | 29-08-20 | 10:17

Die dinosaurussen hebben er ooit ook een potje van gemaakt door zoveel te vreten en CO2 uit te poepen blijkbaar. O nee er was een meteoriet.
Kortom de mens is een narcistisch wezen die werkelijk waar denkt invloed op het wereld klimaat te hebben. we kunnen hooguit onze leefbaarheid verhogen. Dat kan alleen bereikt worden door minder mensen. Want alle mensen willen uiteindelijk voorspoed en een koelkast.
De aarde itneresseert het geen ene moer dat wij mensen grotendeels verdwijnen net als de dino vroeger. Die draait gewoon door, met straks nieuwe bewoners. Wellicht nog een klein groepje mensen dat zich heeft kunnen aanpassen. Valt over 50 jaar de electriciteit weg, dan weet niemand meer hoe het zelf te doen. dat zie je al bij de huidige jeugd. Met alle mogelijkheden om informatie te vinden, kunnen ze de informatie niet opzoeken omdat het hen vaak aan de basiskennis ontbreekt. Hoe moet je dan zoeken? Verder zal het mijn tijd en dat van mijn kinderen wel duren.

moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 08:30
-weggejorist-
pjisonline | 29-08-20 | 08:13

Misschien toch maar geen koe kopen dan en af en toe eens een vegaburgertje op de bbq. Productiever dan alleen maar mekkeren en eisen dat 'ze' het oplossen en dan verongelijkt alle oplossingen van de hand wijzen omdat je vier keer per jaar biefstuk wil eten in het vliegtuig

beetje.jammer.dit | 29-08-20 | 08:05

Och och word nu de climate change weer van stal gehaald?

Me dunkt dat er de afgelopen weel heel wat liters naar beneden gekomen en nog is de grond kurk droog?

lex63 | 29-08-20 | 06:42

Mijn hemel, dadelijk maakt Diederick uit Nunspeet deel uit van de rampkindjes in SoCuTeRa en Lilianefonds spotjes op NPO...... dat willen we toch helemaal niet!!!

Nederlanddraaitdoor | 29-08-20 | 04:08
-weggejorist-
Anileta | 29-08-20 | 03:52

Goed
Erg positief dat GS aandacht besteedt aan de droogte en nu de juiste conclusie (lijkt) trekt/te trekken.

Ik ben, zeg maar, een ervaringsdeskundige en kan bovenstaande gevolgen op zowel soortniveau als op natuurgebieden alleen maar bevestigen. Prachtige, unieke soorten die op geen enkel poëtisch niveau mooier te maken zijn dan ze al zijn, verdwijnen in buitengewoon rap tempo. Vooral de drassige gebieden moeten het ontgelden; in menig veengebied is een ware plantenmoord aan de gang en je zult je kinderen wellicht nooit meer iconische vleesetende planten kunnen laten zien. En dan hebben we het nog niet gehad over het verlies aan potentiële onderzoeksobjecten; die schade is volstrekt onschatbaar.

En nu zal menigeen toch zeggen dat het wel meevalt, want: 'Nature.... eh... finds a way'. Helaas zijn vorig jaar al vele veengebieden ontwaterd geraakt en is dit jaar de mineralisatie ingetreden. Als volgend jaar redelijk wat regen valt, staan deze gebieden in september 2021 vol met riet, distels en brandnetels.
De bosgebieden in het oosten van het land zijn voorts kurk-, kurk- en kurkdroog. Zelfs de lelietjes-der-dalen en de zomereiken hebben het buitengewoon lastig.

Onze regering kan geen miljard teveel uittrekken om meer water vast te houden.

Billy Ocean | 29-08-20 | 02:06 | 8

@moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 08:41: het is een dieptrieste maar ware constatering. De betaalbaarheid en maakbaarheid van onze maatschappij loopt ook wel op z'n einde met al die illegalenimport die niet aangepakt wordt.

In zo'n maatschappij, dit wil je een kind niet aandoen. Dus steeds meer originals moeten er niet aan denken om nog een kind op deze wereld te zetten. De opportunistische en gesponsorde illegale probleemvergroters die fokken wel door in voor hun luilekkerland.

Santoku | 29-08-20 | 09:23

@moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 08:41: Ik denk er precies zo over. Maar overbevolking mag nu eenmaal niet besproken worden. Het Moet en het Zal gaan over CO2 besparen. Een kindje minder zoals jij voorstelt bespaart een hele berg aan CO2. Maar ja, we gaan natuurlijk praten over zonnepanelen. Of over een vliegreis compenseren met het kopen van een een boom. En natuurlijk had er in europa bevolkingskrimp moeten komen. Wat er nu gebeurt is nog erger dan de kwaal.

HoniSoit | 29-08-20 | 11:09

Je leeft veel te kort om een 'ervaringsdeskundige' te zijn. Als je 1000 jaar zou leven zou je de Natuur constant zien veranderen.

Sans Comique | 29-08-20 | 11:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Welke droogte? Gemiddelde jaarlijkse neerslag stijgt al ruim 100 jaar gestaag door. Zelfs het ‘droge’ jaar 2018 was natter dan het gemiddelde jaar pre-1920. De natste herfst en winter sinds 100 jaar vond plaats sep ‘19 - half maart ‘20. Juni, juli en augustus ‘20 (gaan) halen normale gemiddelden. Welke droogte? De droogte van de MSN, die het al maanden hebben over ‘aanhoudende droogte’. Wie bepaalt wat droog is? Ok, dus soms is het een paar weken achtereen droog en het grondwater zakt, so what? Stond het grondwater misschien voorheen gewoon te hoog misschien, kan ook toch?

Hopenschauer | 29-08-20 | 00:36
-weggejorist-
Anileta | 29-08-20 | 00:31 | 1

De natuur reguleert zichzelf en zorgde ervoor dat Nederland niet voller werd en zou vergrijzen. Daar steken een paar figuren een stokje vóór en laten het land overspoelen door .... dus meer huizen, minder natuur.

Bill Cosby | 29-08-20 | 00:12 | 1

Inderdaad, ingrijpen in de bevolkings aantallen in Europa door veel immigratie die er nu voor zorgt dat er groei is is de meest achterlijke actie ooit. Om die reden vind ik dat hele klimaat gedoe ook een enorme hypocriete bedoeling waar ik weiger aan mee te doen. Het si net een reactie van een klein kind. Daarbij worden er hele meutes mensen europa binnen gehaald om de consumpte hoog te houden. Ouderen consumeren minder. De nieuwe willen huis koelkast krijgen kids etc... Kortom het beleid is helemaal niet gericht op een beter leef klimaat voor de mensen. Het EU beleid is gericht op zorgen dat de consumptie op niveau blijft. zodat de fabrieken kunnen blijven draaien. en daar moet groei in zitten alleen draaien is niet voldoende voor de aandeelhouders die toch graag weer wat geld erbij willen hebben. Kortom dit systeem is gewoon failliet en zal pas stoppen bij een enorme klap/correctie. Covid -19 is daarvan een start.

moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 08:50

Een deel van het probleem zit hem in hoe we naar natuur kijken. Het woord 'Natuurmonumenten' zegt het treffend. Alsof Natuur een monument is, dat behouden moet worden zoals het is, lekker de 'status quo' behouden jongen!
Ik snap dat we ondertussen zoveel mogelijk biodiversiteit moeten behouden die we nog hebben. Maar natuur als een park zien zoals natuurmonumenten doet blijft toch wel pijnlijk. De evolutietheorie en dat natuur zo'n beetje synoniem staat aan verandering (en dus niet een park- of status quo behouden) stamt toch echt al uit de 19e eeuw. Dan loop je dus best achter met een naam als 'natuurmonumenten'.

je therapeut | 29-08-20 | 00:11 | 2

Gelukkig hadden de dino's geen natuurmonumenten:) zou wat wezen zeg, geen ontwikkeling tot mens. Wie weet wat wij als mens nu allemaal tegenhouden door maar niet grotendeels te verdwijnen. Dino's zijn in de form van vogels ook niet weg. Gee grote oorlogen meer dus veel te veel mensen. Natuur komt met oplossing, covid-19 Werkt ook niet, te weinig mensen gaan dood. Volgende actie natuur zal dus meedogenlozer worden.
Iets van onvruchtbaarheid veroorzaakt door een virus of grote kindersterfte door virus. Als wij als mens onze aantallen niet corrigeren corrigeert de natuur uiteindelijk wel. We zijn tenslotte gewoon dieren.

moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 08:56

Natuurmonumenten kocht bij oprichting het Naardermeer aan, ruim 100 jaar geleden. Dat ziet er nu nog zo uit. Dat is niet normaal maar als je op stilstaande natuur bent geënt is verandering vreselijk. Hei hoort bos te worden maar wij willen dat niet.
Nederland doet aan tuinieren. Er is geen echte natuur meer, kan ook niet met 17 miljoen mensen en voortgaande immigratie. Het past niet en we zijn met te veel.

Nichtsneues | 29-08-20 | 09:14

Niet zo zeuren. In de Sahara, dáár is het pas droog. Vanmiddag heeft het hier gestortregend. O wacht even, zeuren is een typisch Nederlandse gewoonte, een soort van folklore die onder de noemer van het cultureel erfgoed valt. Dus vooruit maar jongens. Zeur maar lekker verder.

Talentubby | 29-08-20 | 00:00

helaas klopt het. Hier op de veluwe grote boomsterft de laatste jaren, droogvallende beken ook. Het grondwater moet hoger, en helaas zijn het de boerenbelagen in de waterschappen die dat tegenhouden.

zeeman73 | 28-08-20 | 23:49 | 1

Welke soort bomen doen het slecht volgens u en welke beek heeft geen water?

Sw.Dwaallicht | 29-08-20 | 04:29

Zowel 2018, 2019 als 2020 is een veel droger jaar. Waar normaal beken, venen etc. zijn valt de boel nu droog. Ook de hoogte van grondwater is zorgwekkend laag, veel bomen laten 3 jaar op rij bladeren en vruchten voortijdig vallen, flink aantal bomen staan in overleven onder druk, veel dieren ook. Zeer terecht is dat wel degelijk zorgelijk. Oplossing: zuiniger met water en daarmee grondwaterpeil en grotere infrastructuur buffers met water in Nederland rondom de natuurgebieden. Want ook 2021 wordt net als de 3 jaar ervoor droger en nog altijd daalt het grondwater. Kortom: Natuurmonumenten heeft gewoon gelijk.

Jan, Leiden | 28-08-20 | 23:28 | 3

En door de zeespiegelstijging stroomt het rivierwater minder snel door naar zee. Het land gaat overstromen. Gelukkig wordt het in 2022 een zeer nat jaar en komt alles weer goed. Helaas zullen dan wel de huizen onder water staan vanwege de regen. Maar we gaan dan ook weer terpen bouwen. Natuurmonumenten heeft Natuur lijkgelijk.

echtpaul | 28-08-20 | 23:50

Je zou ook kunnen denken dat dit dus verkeerd management is van de waterschappen.
Aangezien onze rivieren nog vele kubieke meters zoet water naar de zee transporteren.

at mekkert | 29-08-20 | 01:26

Op de paaseilanden vraten de mensen elkaar uiteindelijk ook op. De wereld in het klein. Dat gaat uiteindelijk de mens ook gebeuren als er niet eerder een correctie op aantallen komt.

moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 08:59

Leuk voor de zandsalamander. Dat wilden die milieugekkies toch zo graag?

Mart6037 | 28-08-20 | 22:37 | 1

Zandhagedis. Zelfs dit dier is gebaat bij licht vochtige plekken.

Billy Ocean | 29-08-20 | 02:08

Tijdens het lezen van dit artikel regent het toch alweer een tijdje.

Vic284 | 28-08-20 | 22:03 | 2

Grondwaterpeil daalt nog ieder jaar.

Jan, Leiden | 28-08-20 | 23:30

@Jan, Leiden | 28-08-20 | 23:30: dat komt door de zeespiegelstijging

echtpaul | 28-08-20 | 23:44

En ijsberen eten van ellende, Nederlandse toeristen op.

echtpaul | 28-08-20 | 21:50

Ik word hier weggejorist omdat ik zeg dat we Natuurmonumenten beter Cultuurmonumenten zouden kunnen noemen ?? Je meent het. Let op wie ik aan het einde van dit jaarabo joris, joris.

suscrofa | 28-08-20 | 21:39 | 2

OK dat is netjes Joris. Dan blief ik nog eemn.

-edit met scrollen gebeurt dat soms. 99 vd 100 zie ik het. -

suscrofa | 28-08-20 | 21:49
-weggejorist-
niv01 | 28-08-20 | 21:49

Die hittegolf duurde wel verrekte lang dit jaar.

JvanDeventer | 28-08-20 | 21:26

Wat een gelul.
Het heeft dit jaar al meer geregend dan vorig jaar, het bos is hier zo groen als het spreekwoordelijke gras van de buren.

GekkeHenkieNiet | 28-08-20 | 21:23

't Is toch nog niet zo heel lang geleden dat de dijken verhoogd moesten worden? Er werden zelfs overloop gebieden aangewezen om de rivieren de ruimte te geven.

Heelsum | 28-08-20 | 21:17

Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer, dat zijn toch die organisaties die onze bossen aan het verknaken zijn? Onder het mom van; brengen heide terug? Of soms voor iets anders..

KARLSSON | 28-08-20 | 21:05
-weggejorist-
ikwilookeenswatzegge | 28-08-20 | 20:55

Gelul natuurlijk. Mijn achtertuin zit vol met vlinders. Kwestie van de juiste planten. Tegels en beton zijn minder aantrekkelijk. Overbevolking, lees immigratie, illegaal, maakt dit land stuk. Alles wordt volgeplempt. Zodat Mark en zijn vriendjes kunnen blijven cashen op schaarste. Natuur is een keuze.

oplichter | 28-08-20 | 20:49

Ze denken allemaal dat ze god zijn. Alsof wij het weer kunnen veranderen. Ja we kunnen er belasting voor betalen. Maar veranderen doen we helemaal niks.

Laat het regenen op de heide en het herstel is als bij toverstaf zo snel als de natuur zich zal herstellen.

En doet het dat niet, dan zie je inderdaad verandering.

Ooit stond hier zeewater. Hoe hadden ze dat willen behouden dan onder het mom van wat? Alles moet toch hetzelfde blijven?

Denkhetnjet | 28-08-20 | 20:49

Kunnen ze Glanerbrug niet verplaatsen naar Abcoude.... daar stortregende het 2 uur geleden enorm, het leek wel of de hemel was open gezet, de oprit A9 had je een 4x4 voor nodig.

Keyboardspeler | 28-08-20 | 20:18 | 1

Weet uit zeer betrouwbare bron dat het in Glanerbrug ook niet meer droog is...

Nuchtere_Tukker | 28-08-20 | 20:49

Kan een van onze superintelligente guurders geen wolkenmaakmachine uitvinden?

einStina | 28-08-20 | 20:11

Ik wil mijn spijkerbroek wel op de heide leggen, genoeg vocht na een kwartiertje op de fiets naar huis vanaf mijn werk zojuist. Het heeft godverdomme van pak em beet oktober 2019 tot en met half april 2020 elke dag geregend. Vervolgens een enorme kwakkelzomer, drie weken eind juli / begin augustus droog en de klimaatgoeroe's reuren zich alweer via de Staatsomroep. Want klimaatverandering bedreigt onder anderen de ijsbeer met uitsterven. Maar als een instahipster wordt doodgebeten mag je een ijsbeer prima afknallen.

R.F.Pickering | 28-08-20 | 20:08 | 2

'Ik sta te lullen bij de bus. Te zeiken over het kloteweer.' B. Fasko. Dat doen nederlanders heel graag. Wat voor weer het ook is.

inCol | 28-08-20 | 21:33
-weggejorist-
mr.money | 28-08-20 | 19:55 | 2

De grote rivieren brengen genoeg zoet water naar ons land, start een Deltaplan 2.0 voor voldoende aanvoer en afvoer van water. Uiteraard uit de EU geldpot betaald, Timmerfrans zit daar niet voor niets.

revolte | 28-08-20 | 19:43 | 1

Hmm... probleem is vooral dat boeren belang hebben bij laag grondwaterpeil en huizen/wegeneigenaren bij hoog waterpeil. En dat veel begroeiing dood gaat van zout, zilt of brak water, en vervuild rivierwater. Ook hebben waterschappen strikte afspraken over hoeveel water ze elkaars gebied in mogen pompen... ivm reinigings en pompkosten. Dus de rivier ff het land in laten stromen, zo makkelijk is het niet.

einStina | 28-08-20 | 20:09

Natuurmonumenten zou zichzelf beter Cultuur(landschap)monumenten noemen. Het verdrogingsdrama voltrekt zich met name in onze gemengde bos-heidereservaten op de hogere zandgronden. Uitgestrekte heidevelden en de zandverstuivingen (door overexploitatie) ontstonden door het zogeheten heidepotstalsysteem, een agrarisch menselijk systeem op die voedselarme zandgronden waarbij begrazing door schapen en koeien en het plaggen en branden van heide voor meststoffen voor nog meer verschraling zorgden. Misschien wordt het tijd om onze hele definitie van wat natuur is in Nederland nog eens onder de loupe te nemen. Dan blijft er niet veel meer over dan de dynamiek van zee en zand zoals de Waddenzee. Het behoud van de heide en het gentiaanblauwtje zou geen prioriteitmoeten hebben. Besteed die gelden liever aan het behoud van primair regenwoud rond de evenaar wil je de mensheid redden. De natuur in Nederland was al dood. Natuurmonumenten tuiniert.

suscrofa | 28-08-20 | 19:39 | 3

Zucht... ooit wel eens van trekvogels gehoord? Daar is het maar wat fijn voor dat er ook nog andere gebieden zijn dan alleen de Wadden (die zijn overigens wel enorm belangrijk?). Of de Markerwadden (ligt in t IJsselmeer)? Of dat de wolf terug is? Uiteraard, de biodiversiteit valt in t niet tov de regenwouden. Maar vervult wel degelijk een heel belangrijke rol!

GekkeLorrie | 28-08-20 | 20:23

@GekkeLorrie | 28-08-20 | 20:23:
Onze Nederlandse biodiversiteit in onze zogeheten Palearctische zone is volstrekt onbeduidend als men een vogelvlucht maakt naar de oost over het grote Rusland helemaal naar Kamatsjaka. Daar groeit, bloeit en vliegt bijna vrijwel alles 'van hetzelfde' rond in even soortarme biotopen doch in ontzagwekkende aantallen ten opzichte van Nederland en bijv. de kwetsbare uitermate soortenrijke en kwetsbare ecosystemen van het regen- en mangrovewoud. Het heeft te maken met mutuale en symbiotische relaties, die zijn in het regenwoud zo gedifferentieerd dat het uitsterven van een bepaalde bestuivende insectensoort gelijk mortale consequenties heeft voor een reeks andere plant- en diersoorten. Je moet het voorstellen als een geweldig kaartenhuis waar je een kaart uittrekt. Ons ecosysteem is veel soortenarmer, maar kent veel opportunisten die een niche kunnen opvullen bij het verdwijnen van een bepaalde soort. Onze natuur is veel weerbaarder juist door onze aanwezigheid, hoeveel we al kapot gemaakt hebben en nog steeds doen.

suscrofa | 28-08-20 | 21:58

@GekkeLorrie | 28-08-20 | 20:23:
Voor het overige ben ik het helemaal met je eens. Het zwaartepunt in ons natuurbeheer zou moeten liggen op onze resterende estuaria, het IJsselmeer, de Biesbosch, laagveennatuurgebieden, etc. Daar vervult onze natuur haar belangrijkste rol, als oplaadstation voor de trekvogels naar hun overwinteringsgebieden in het zonnige zuiden. Ons laatste stukje oerbos is echter niet meer.

suscrofa | 28-08-20 | 22:22

Als het aan de natuur ligt is er geen heide in Nederland.

TonieKolonie | 28-08-20 | 19:32 | 1

Knap, dat je mijn betoog hierboven zo treffend weet samen te vatten. Kan ik nog een puntje aan zuigen..

suscrofa | 28-08-20 | 19:48

Begin maar eens met geboorte beperking (wereldwijd). (1 kind per gezin ofzo)
Na een (1) jaar zie je al resultaat zowel in de natuur/milieu als ook in de schatkist.
En dat laatste ... dat willen de mensen misschien wel maar de politiek en de grote bedrijven niet.

Het Licht | 28-08-20 | 19:27 | 2

Dit dus, mensen met elkaar de hele planeet volkonijnen en dan zaniken over tekorten .

Canis.bonus.es | 28-08-20 | 21:59

Inderdaad, stop met de immigratie om de consumptie op peil te willen houden zodat de fabrieken kunnen blijven draaien. Minder mensen dan minder vraag, Dat bestaat gewoon niet in de hoofden van de economen. hoezo is het niet mogelijk met midner mensen de welvaart goed te houden? een keer heb je het probleem van teveel ouderen daarna niet meer. Nu creeren we een nog groter probleem, overbevolking. Meer vervuling door hogere consumptie etc.. Kortom het draait helemaal niet om zieligheid van mensen maar het op niveau houden van de consumptie. daar is de immigratie voor. Merkel is werkelijk waar de grootste leugenaar van de 21ste eeuw. Zonder consumptie vallen de fabrieken stil en gaan de rijke heren failliet. En die denken echt dat de wereld stopt als zij er niet meer zijn. De arrogantie!

moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 09:08

Recent een woning gekocht, notaris vroeg me naar herkomst eigen middelen wegens wet ter voorkoming witwassen etc., heb maar ingevuld dat ik milieuactivist ben en groenlinks stem...

Moet goed komen.

GKJP | 28-08-20 | 19:19

Doet me denken aan de zure regen eind jaren ‘80. Hoor je al decennia niets meer van. Zelfs de teloorgang van de natuur is aan hypes onderhevig. Raarrrrr......

nee_toch? | 28-08-20 | 19:14 | 4

Dat is omdat er verregaande maatregelen genomen zijn voor zowel zure regen als het gat in de ozonlaag (wereldwijd verbieden gebruik CFKs).

www.hier.nu/themas/klimaatverandering...

ZOMG | 28-08-20 | 19:35

@ZOMG | 28-08-20 | 19:35: zure regen bleek een schimmelinfectie in de wortels te zijn.... alle maatregelen waren in die zin zinloos...

De Droit | 28-08-20 | 21:01

@ZOMG | 28-08-20 | 19:35: CFK's werden gebruikt als drijfgassen in spuitbussen en als koelmiddelen in koel/vriescellen. Deze zijn uitgefaseerd vanwege Ozone Depletion Potential... de nu -- sinds Kyoto-protocol/verdrag -- toegepaste koelmiddelen zouden niet meer schadelijk moeten zijn voor de ozonlaag, echter wordt deze middelen nog wel een GWP (global warming potential) toegedicht, dat getal maal de hoeveel in gewicht geeft een CO2-equivalent. Dus, ook hierin is een gang naar (synthetische) koudemiddelen met een steeds lager GWP en wordt ook meer ingezet op zogenaamde groene of natuurlijke koudemiddelen (zoals CO2, NH3, propaan, iso-butaan) i.p.v. de synthetische, echter vraagt dit vaak om andere systemen vanwege hogere drukken die benodigd zijn of brandbaarheid van bepaalde middelen.

Nu las ik laatst nog dat een dunnere ozonlaag ook mogelijk voor meer opwarming zou kunnen zorgen maar zeker weten doen ze niet.

''Zure regen of zure depositie ontstaat wanneer zwaveldioxide (SO3), stikstofoxiden (NOX), ammoniak (NH3) of vluchtige organische stoffen oplossen in regenwolken.''

Santoku | 28-08-20 | 23:09
▼ 1 antwoord verborgen

Waar is het kaartje met neerslag tekort gebleven? Of heeft het teveel geregend om die cijfers nog zodanig te kunnen manipuleren dat het lijkt op een droog jaar? We hebben 2 iets droge perioden gehad, afgewisseld met perioden met veel neerslag. Zoals het NL-se klimaat al een jaar of 10.000 is dus.

_pacman_ | 28-08-20 | 19:10 | 2

Als je met zo'n klimaat-gekkie praat en je noemt het Grote Zonnejaar dan kijken ze je aan alsof water brandt. Want dat kon toch eigenlijk niet, zo lang geleden want toen was er nog niet zoveel C02 in de atmosfeer. En de kleine ijstijd, zo vanaf 1500-1800 , dat wordt ook genegeerd want past niet in het verdienmodel...

eerstneukendanpraten | 28-08-20 | 19:10 | 1

Net als de middeleeuwse warme periode (950 - 1250) waarin de temperatuur flink hoger lag dan de perioden ervoor en erna. Heeft ook niet zoveel met CO2 uitstoot te maken...

_pacman_ | 28-08-20 | 19:13

Ach, niets zo veranderlijk als het klimaat.
En vrouwen natuurlijk.

Mr_Natural | 28-08-20 | 19:09 | 1

Je vergeet het kabinet.

abeltasman | 28-08-20 | 19:39

Sorry, maar ik heb nog nooit zo veel vlinders gezien als deze zomer en allemaal verschillende soorten.

UncleAlbert | 28-08-20 | 19:04 | 3

Klopt. Word er gek van, dat gefladder om je hoofd. Hier massa's Atalanta's.

piloot47 | 28-08-20 | 19:06

The Butterfly Effect, oh jee...

Mr_Natural | 28-08-20 | 19:08

En wespen ook wel

Kopieerapparaat | 28-08-20 | 19:46

Dat milieu, daar hoor je vaker wat over. Dat kan nog best een dingetje worden, over een jaar of 30.
O, wacht, dan ben ik toch al deaud.
In dat geval, krijg dan maar mooi de klere met je milieumaatregelen !!

The2Amendment | 28-08-20 | 19:00 | 1

Haha, precies. Veel plezier met alle droogte, hitte, watersnood en honger. I won't be there anymore. Na mij de zondvloed.

Lorejas | 28-08-20 | 19:33

Minder natuur is meer plek voor autobahnen. Dat is toch goed ?

grapo | 28-08-20 | 18:59


In de afgelopen millennia is ons klimaat meerdere malen verandert , niets nieuws onder de zon dus.
Al is het wel weer een mooi excuus om ihkv het milieu de burger weer meer belasting te laten betalen.
En dat geeft bij mij zout water.

Ambiorix | 28-08-20 | 18:56

Woudaap? Mag dat nog, dezer dagen? Moet dat geen WoudPoC zijn?

Lu_Tze | 28-08-20 | 18:55

Nederland is niet een dicht bevolkt land maar een lege stad.
In stedelijke gebieden is de temperatuur gauw enkele graden hoger en de luchtvochtigheid een stuk lager. Tel uit je warmte en droogte. En toch wil dat CDA, die bouwmaffia weten jullie nog? Ja nog steeds willen ze bouwen doorbouwen en daarom moeten we fokkie doen en immigranten welkom heten. De banken financieren wel
Kijk eens hoe we lijken op New York, Los Angeles, San Francisco en Chicago:
www.reddit.com/r/thenetherlands/comme...

ecologiste | 28-08-20 | 18:54 | 4

@Ambiorix | 28-08-20 | 19:07: warmte: opstijgende luchtkolommen die de aanwaaiende buien weg drijven uit de stad.

ecologiste | 28-08-20 | 19:26

Fokkie fokkie doen we niet meer, want allemaal enge mensen inmiddels die wij welkom heetten. Die enge mensen doen wel fokkie fokkie en interesseren zich verder ook niet voor de natuur, medemens of andersdenkenden. Waar maken we ons nog druk om

Bill Cosby | 29-08-20 | 00:06

@Bill Cosby | 29-08-20 | 00:06: Inderdaad. dus je niet druk maken is het beste. Consumptie is het enige waar de hoge heren zich druk om maken. willen we als mensen echt iest doen, stop met overmatig consumeren. koop niet steeds meer en meer wat je niet nodig hebt. O wacht dat is al de tendens. Oplossing hoge heren is dus, haal velen met nog niks binnen. die moeten alles nog kopen. Hun kinderen krijgen het in tegenstelling tot de kinderen van de meeste autochtonen beter dan hun ouders. en zo blijft afrika een een mooie pool van minder bedeelden die ze indien nodig in golven hierheen halen. En dat alles onder het mom zielig. wanneer de hoge heren echt bezorgd zouden zijn over klimaat dan zouden er hele andere acties genomen worden. De enige zorg die ze hadden was de consumptie hoog houden. dat lukt niet met een verouderde bevolking. En iedereen trapt erin. Maak iedereen bang voor klimaat werkt ook. Klimaat is wat het is, zou hier ook beter veryoeven worden als we gewoon met de natuur ware mee gegaan, minder geboortes dus krimp. maar nee we plempen heel europa maar vol. want consumptie. vooral DL heeft dat nodig.

moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 09:27
▼ 1 antwoord verborgen

Ow... dan zullen de aardappelen, aardbeien en vlees volgend jaar wel weer duurder worden... der is altijd wel een achterlijke reden om je portemonnee leeg te trekken.

Paaldanseres | 28-08-20 | 18:53

Ik baseer mijn mening altijd op het peil van het water in het Buursermeertje. Ben er vanochtend nog in de buurt geweest maar had geen meetlat bij mij.

Leptob | 28-08-20 | 18:53

Mijn originele roundup heeft er twee weken over gedaan het onkruid enigszins dood te krijgen....

GKJP | 28-08-20 | 18:52

Vroeger hielden de waterschappen het grondwater nog op een hoog peil, voor de boeren. Dat mocht niet meer, wegens de natuur. Want de natuur had voorrang. Ok. Dan. Krijgen jullie wat je wilt, “natuur”mensjes.
Boeren weg, water weg, natuur weg. *applaus*
En nu wil natuurmonumenten natuurlijk meer subsidie. Voor de natuur. En het aanleggen van waterreservoirs in de vorm van beken, vennen en meertjes. Die er net echt en heel natuurlijk uitzien. Of zo.

Stormageddon | 28-08-20 | 18:52 | 1

En vissen aquaducten natuurlijk zodat de paling en stekelbaars veilig over de A12 kunnen in het paar seizoen.

grapo | 28-08-20 | 18:56

Niet om het een of ander maar dat komt dus door types als Reaguurders, die in alles geloven als het maar niet elektrisch rijden, vliegtaks, CO2-belasting en het beteugelen van de (immer verkwistende) vrije markt is. Dan krijg je dus dit. Succes met ademhalen!

QuelleFromage | 28-08-20 | 18:47 | 6

Types als QF plempen vernietigen liever de natuur door alles vol te plempen met zonne"weides" om zodoende het klimaat te "redden". Wat een lachertje.

jacobh-59 | 28-08-20 | 20:21

Als we iets nou net niet doen is de natuur zijn gang laten gaan door meer mensen hierheen te halen om de consumptie op peil te houden. Elektrisch rijden, waarom blijven mensen geloven dat Elektriciteit schoon is.

moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 09:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Nou meer maatregelen, water op rantsoen, versneld allerlei dure verplichtingen doorvoeren. Het land op slot zetten vóór nog meer inwoners, het is al druk genoeg en de natuur raakt uitgeput. oh wacht dat laatste doen we mooi niet, kunnen we straks nog meer maatregelen uitstrooien over de hardwerkende Nederlander

Bill Cosby | 28-08-20 | 18:47

Als het water op is kan je altijd nog Heineken drinken. Smaakt hetzelfde...

guinnessdude | 28-08-20 | 18:46 | 1

En dan drinkt zelfs James Bond het nog. De wereld zit raar in mekaar.

Leptob | 28-08-20 | 18:48

Ik wandel nou al de gehele zomer haast dagelijks door het duingebied en ik kan mij niet herinneren dat het zo’n lange tijd alles zo groen is geweest.

NoMoreMrNiceGuy | 28-08-20 | 18:45 | 1

Prachtig toch? Elk nadeel....

Lupuslupus | 28-08-20 | 19:07

Het is heftig hoor mensen. Hele gebieden in mijn omgeving die vroeger mooi en natuur waren. Of anders open polders met her en der een oase van bebossing. En nu staat er nog maar een fractie.

De rest is allemaal... volgebouwd. Dikke L. Met je natuur. Dat bestaat in NL namelijk niet. De Noordzee misschien. Maar die bouwen we ook vol in 3... 2... 1...

sjef-van-iekel | 28-08-20 | 18:45

Maar het was een bijzonder goed jaar voor de Lichtgetinte Stadsratten. En ook de Getinte Strandruiers deden het goed. Verder lijkt het voor De Bruinzwarte Schietaapjes ook een heerlijk jaar te zijn evenals voor de Steekmeermannetjes.
De ZuidAmerikaanse Witlopertjes alsmede alle soorten Witsnuivertjes hebben dan wel weer een slecht jaar.

grapo | 28-08-20 | 18:44

See, I’m not one of these people who’s worried about everything. You got people like this around you? Countries full of them now: people walking around all day long, every minute of the day, worried… about everything! Worried about the air; worried about the water; worried about the soil; worried about insecticides, pesticides, food additives, carcinogens; worried about radon gas; worried about asbestos; worried about saving endangered species.

George Carlin - Saving the Planet
www.youtube.com/watch?v=7W33HRc1A6c

RickRD | 28-08-20 | 18:44 | 1

Hij is geweldig

Datgingniegoed | 28-08-20 | 18:54

Mijn buurvrouw staat ook droog.. maarrrrrrr.....

Premier Trutte | 28-08-20 | 18:44 | 3

Komende week gaat het regenen .

likmegaties | 28-08-20 | 18:59

Mijn buurvrouw staat ook droog.. maarrrrrrr..... ff goed door roeren met de vingers.

Rinet97 | 28-08-20 | 21:07

Ik heb last van scheurgras. Komt dat ook door de droogte?

piloot47 | 28-08-20 | 18:44 | 2

Ik stuur straks even een mannetje bij je langs, die strooit wat neutronenkorrels en het probleem is opgelost. Kost wat, maar levert je veel op.

Glasgow Argus | 28-08-20 | 18:46

@Glasgow Argus | 28-08-20 | 18:46: Ah, bedankt! Stuur eerst maar een offerte anders. We komen er wel uit.

piloot47 | 28-08-20 | 18:58

Dat lijkt allemaal wel mee te vallen op dit moment. Zie onderstaande. We vallen op dit moment ruimschoots buiten de 5% droogste jaren.

www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie...

Atlantis-95 | 28-08-20 | 18:42 | 1

Dit jaar is de klimaatverdubbelaar ingezet.

Kopieerapparaat | 28-08-20 | 19:12

Heeft Sjaan een natte doos in mei, is de droogte in september voorbij.

Kwelbeller | 28-08-20 | 18:42

Bijna heel NL ligt 2 mtr onder zeeniveau. Ik zeg prik hier en daar een paar dijken door. Probleem opgelost. Next.

RickRD | 28-08-20 | 18:37 | 2

ik zeg doen! Mijn huis wordt lekker veel waard.

Leptob | 28-08-20 | 18:49

Meerdere problemen opgelost.

Kopieerapparaat | 28-08-20 | 19:13

Zeespiegel stijgt toch? Wordt al een tijdje verkondigd, gaatje in de dijk en hopsakee.

GKJP | 28-08-20 | 18:35 | 1

2 zielen...

RickRD | 28-08-20 | 18:38

Dat het op sommige plekken te droog is geloof ik best, hier in Noord Holland is het - net als vorig jaar- weer zeiknat....

Jafco | 28-08-20 | 18:33

De droogte helpt wel goed tegen vaginale schimmel.

Mr_Natural | 28-08-20 | 18:32

Ik heb planten van plastic, dus nergens last van.

Mozes Jeuk | 28-08-20 | 18:31 | 2

Handig, hoef je ook niet te snoeien, en straks je tuin winterklaar te maken.

RickRD | 28-08-20 | 18:39

"is zo droog als het seksleven van iemand u weet wel wie."
Mark rukke ??

Roger-Rabbit | 28-08-20 | 18:31

Jullie weten niet van droogte is
*Huilend van de bank op staat*

skoftig | 28-08-20 | 18:30

Schijnt de zon of is er regen, ik ben overal op tegen.

Jane3715 | 28-08-20 | 18:30 | 1

Dat is een leuke!!

Lupuslupus | 28-08-20 | 18:35

Gelukkig heeft klimaatdeskundige Greta Thunberg besloten om weer verder te studeren, dus zij zal binnenkort wel met een oplossing komen voor onze grote stille heide.
www.ad.nl/buitenland/klimaatboegbeeld...

RickRD | 28-08-20 | 18:29 | 2

Gaat ze niet spreken op de grote demonstratie in Berlijn, morgen? Samen met Angela?

piloot47 | 28-08-20 | 18:47

We wonen in Nederland dus het is altijd

flesje | 28-08-20 | 18:29 | 1

Zuid westen wind.Altijd regen en wind.Waar hebben ze het over.Alle "gewone" mensen die er verstand van hebben zijn opgeruimd.Computer moest het overnemen,zie hier.

flesje | 28-08-20 | 18:33

Ons waterbeheer is vooral gericht op AFVOEREN en niet op beheren van water. Prins pils moet zijn huiswerk eens over doen..

boerk | 28-08-20 | 18:28 | 3

Gewoon een paar regentonnen kopen, dan kun je het water stiekem vasthouden.

kweethetooknietbeter | 28-08-20 | 18:37

Kom je uit de woestijn,
Vond je het daar niet fijn,
Kun je niet aarden in dit land,
Ondanks gratis geldjes in je hand,
Vind je het Hollandse weer te min,
Is warm en droog meer naar je zin,
Dreig je weer naar huis te gaan,
Dan passen we toch het klimaat hier aan!

illuvatar | 28-08-20 | 18:28 | 1

@ illuvator.
Als je hier maar astiblieft blijft wonen
En u daarvoor rijkelijk kunnen belonen.

Bull-Sunnyboy | 28-08-20 | 18:31

Juni was bovengemiddeld nat, juli regelmatig een bui.. Augustus 3 weekjes wat warmpjes. Fake news

niv01 | 28-08-20 | 18:26 | 1

Hier in het oosten regent het bijna elke dag (sinds een week).

Lupuslupus | 28-08-20 | 18:30

M'n cactus is ook verdroogd. Kudtnatuur.

Knisperende_Tissue | 28-08-20 | 18:25

Waar komt dat nou weer vandaan... Het giet hier al de hele dag!

eismc2 | 28-08-20 | 18:25

De palmbomen bij de buren doen het uitstekend en sinds mijn andere buren verhuist zijn heb ik minder last van die groene vliegen.

Mr_Pikibelly | 28-08-20 | 18:24

Droogte des Doods? Als iedereen nu 1,5 meter afstand houdt én een mondpakje draagt en zich straks allemaal laat vaccineren dan tegen covid-19 (en diens varianten) dan komt het allemaal goed. En als Nederland als enige land massaal van het aardgas afgaat, dat helpt ook. En natuurlijk moet u al uw zonden afkopen door (heel) (veel) aflaat te betalen in de vorm van (heel) (veel) ecotax.

kweethetooknietbeter | 28-08-20 | 18:24

Of: we planten vegetatie wat wel tegen droogte kan? Beetje creatief mensen, het is niet gelijk een woestijnklimaat.

TheOneTruth | 28-08-20 | 18:22 | 1

Prachtig inderdaad, die cactus-landschappen.

Kuifje-naar-Brussel | 28-08-20 | 18:24

Of er nu wel/niet klimaatverandering is en of nu wel/niet komt door mens en CO2. Naar mijn mening heeft de natuur in Nederland te weinig ruimte en te weinig speling doordat wij mensjes ergens moeten wonen etc etc dus de hele boel verdringen en daardoor is de veerkracht bij slechtere jaren natuurlijk minder voor veel diersoorten..
Als in een bos 100 dieren lopen en 50% gaat dood of er lopen 10 dieren en 50% gaat dood. Die 50 dieren hebben bij gelijke aantal geboortes iets meer veerkracht dan die 5. Uiteraard speelt biologisch evenwicht ook mee maar wij mensjes hebben die aardig lopen verstoren. Nu weet ik niet of denken in percentages zo werkt maar wat ik persoonlijk ervaar is dat als ik door de natuur loop vind ik maar bar weinig dieren te zien zijn hier in drenthe.
Zou het niet een idee zijn om weer op natuurlijk wijze langzamerhand van 17 a 18 miljoen mensen terug te gaan naar ongeveer 10 miljoen? Dat kan door minder immigratie en aansturen op het nemen van weinig kinderen. Ik volg de club van 10 miljoen en er zijn behoorlijk wat aanwijzingen dat 10 miljoen een prima getal is voor ons land.

timmey | 28-08-20 | 18:22 | 8

Wij hebben net een nieuwe tuin aangeleged met een combi van gras, tegels, planten en bakken. Kattenkruid lavendelmix trekt enorm veel bijen en hommels aan merken we. Thierry is ondanks vele lavendel nog niet neergestreken. Ik denk dat het per gebied verschilt. Maar als in een stukje fiets hier door de bossen hoor en zie ik relatief weinig dieren. Als sportvisser merk ik dat sommige wateren vooral polders steeds minder vis in zit. De mastenbroekepolders bijvoorbeeld helder en kale bende. De poldervaarten zijn ook steeds ondieper en dat kost s winterse kou en droge zomers vis en dieren.

timmey | 28-08-20 | 21:05

Wellicht worden u wensen vervuld. er zijn aanwijzingen dat Sars-Covid ook in je testis komt. Wat het daar doet is nog niet bekend. bij SarsI waren er ideeën dat het wellicht onvruchtbaarheid veroorzaakt. Dus wie weet is dit de oplossing van moeder natuur.

moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 09:35

@Lupuslupus | 28-08-20 | 18:34: En bij ons stikte het dit jaar van de vlinders. Soorten, ook de zeldzame, waren er veel meer dan andere jaren en dit ondanks het desastreuze maaibeleid in sommige gemeenten. Maar ja ze hebben machines en mensen en die moeten werken. en waarschijnlijk blijft ook nog wat aan de strijkstok hangen van de beleidsbepalers.
Veel afwisseling gehad van droge en natte perioden en daarbij dan ook overvloedige neerslag dat heel snel richting afvoer gevoerd wordt ipv naar opvangbekkens (beleid).
Maar ja een heel mooi gekleurd stukje van de boswachters aldaar....

Troyan horse | 29-08-20 | 11:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Natura 2000: we moeten onze verschraling koesteren. Gaia: hoi! Be careful what you wish for! Moeder natuur: www.youtube.com/watch?v=ZQ1Eu3Z9IHU

God is een neger.

Hetkanverkeren | 28-08-20 | 18:22

Als je al eeuwen vecht tegen water en blijft winnen, trekt het zich vanzelf een keertje terug. We moeten water op een natuurlijke manier laten afvloeien naar de zee. Dus niet via het riool. Hallo tegeltuin.
Maar goed, je krijgt (of kreeg) subsidie om HWA af te koppelen en te alten infiltreren. Veel geld van jezelf en een grijpstuiver van de overheid. Daarnaast mag je zelfs bij enorme regenval geen overtollig water lozen via het riool, maw je verzuipt maar ter plekke.
Dit moet en kan anders.
Dat we 2 miljoen inwoners erbij hebben die allemaal willen wonen, rijden en kraanwater willen helpt ook niet in deze casus.

Andersdenkend | 28-08-20 | 18:22 | 2

2 miljoen inwoners sinds?...

canis lupus | 28-08-20 | 18:23

@canis lupus | 28-08-20 | 18:23: Laten we zeggen, "sinds de euro" en de verplichte constante aanwas van kanslozen.

Andersdenkend | 28-08-20 | 18:56

Altijd wat te zeiken. Nederland was decennia koud en nat. Dat vonden we massaal een reden om te klagen. Nu wordt het beter, warm en droog. Dit is toch wat we wilden? Nou dan.

illuvatar | 28-08-20 | 18:21

Regen ,zon,regen ,zon.
Waar is gretl.

rein9576 | 28-08-20 | 18:21

Ik vind het jammer. Loop graag door die natuur, met m'n trenchcoat aan. Op zoek naar contact.

beldewouten | 28-08-20 | 18:20 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 28-08-20 | 18:38: Weet je hoe ver dat plantsoen van mijn oprijlaan ligt? Misschien wel goed voor de conditie.... Weet alleen niet of het hondje zo ver kan lopen.

beldewouten | 28-08-20 | 18:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Mijn vrouw komt uit Glanerbrug en was 33 jaar geleden al heet. Ik heb nu met afkoeling te maken.

Dubbelepunthoofd | 28-08-20 | 18:20 | 1

Glanerbrug, mes in je rug. Dat hoorde ik eens. Komt dat bekend voor?

Leptob | 28-08-20 | 18:28

Nog wat gebeurd vandaag?

Fatwabuster | 28-08-20 | 18:20

Water genoeg, maar alles komt tegelijkertijd naar beneden zetten. Groen-Links stelt voor dat alle burgers het water opvangen in hun Tena Lady en die milieuvriendelijk uitknijpen in de Urker Wetering. Tot zover het nieuws.

Nivelleermarionet | 28-08-20 | 18:19

M'n buurman is een ark aan het bouwen.

Mr_Natural | 28-08-20 | 18:18

Het wordt warmer en warmer, ik denk dat er volgende zomer veel zoldertjes met een airco zijn uitgerust.

Kuifje-naar-Brussel | 28-08-20 | 18:17 | 3

Voor die 5 dagen in het jaar?

NoMoreMrNiceGuy | 28-08-20 | 18:41

Volgens de NASA wordt het binnenkort kouder en kouder.

piloot47 | 28-08-20 | 19:02

Venus was ooit ook fijn.. alleen hebben de Venus bewoners er zo'n klote zooi van gemaakt dat lood er smelt op een koude dag.

MeneerGuggenheimer | 28-08-20 | 18:16 | 1

Dan is er nog hoop voor mijn ex.

marcoplarco | 28-08-20 | 22:10

Ik lees dit stuk terwijl het hier onweert en keihard regent...

JBKiller | 28-08-20 | 18:16 | 1

Ja grappig is dat.

Lupuslupus | 28-08-20 | 18:38

Heeft ook z'n voordeel. Hoeven we niet eerst paletten te maken voor de biomassacentrales.

HenkyPanky | 28-08-20 | 18:16 | 1

pellets

piloot47 | 28-08-20 | 18:53

Misschien moeten ze in Oost-nederland iets aan waterbeheer gaan doen, anders dan “minder, minder, minder”.
Je hoeft niet met met je 10 ton trekker half februari al het land op, je kunt ook een paar weekjes wachten, hoef je ook niet de halve zomer te sproeien.
Werkt hier in het westen heel goed, genoeg nattigheid in de duinen, sprengen werken weer en oude vijvers staan weer vol.
Altijd me verbaast dat in tukkië een sloot per definitie droog moet staan.

Analia von Solmsch | 28-08-20 | 18:14 | 1

Blijkbaar heeft Analia nog nooit gehoord van het fenomeen boven en onder NAP. In het oosten des lands en bijvoorbeeld op de Veluwe heb je zandgrond die meters boven NAP liggen. In die gebieden heb je vaak geeneens sloten, dus daar kun je nix met peilbeheer of zo doen. Elke bui die daar valt is gewoon enkele dagen later volledig weg gezakt. Kun je niet veel aan doen.

Gait-man | 28-08-20 | 18:45

We hebben structureel te weinig regen en we ontdekken te veel grondwater. Daardoor wordt het droger.
Een dag regen of een week regen vult dat niet aan.

Voordat iedereen roept ....

MeneerGuggenheimer | 28-08-20 | 18:14 | 3

Waar precies is grondwater ontdekt?

Mr_Natural | 28-08-20 | 18:15

Het waterbeheer is hier structureel gewijzigd, hierdoor is het grondwater structureel hoger, dus niet lager, ondanks de droogte/gebrek aan neerslag, ga ik je alvast verklappen dat ik niet in Oost-Nederland woon, dus kwestie van ander beheer.
Verzilting is in het westen een probleem, in het oosten zijn boeren het probleem. Het probleem bepaalt de oplossing.

Analia von Solmsch | 28-08-20 | 18:22

Mijn regenton van 100 liter is de hele zomer nog niet leeg geweest.

Lupuslupus | 28-08-20 | 18:39

Hitte des doods, droogte des doods, storm des doods, onweer des doods, opwarming aarde des doods, virusje hier en virusje daar, dictators hier en ook nog daar. Maar he, wat heerlijk. Het is bijna weekend!

MoonBeebe | 28-08-20 | 18:13 | 2

Bedankt voor je reaguursel des doods.

Kuifje-naar-Brussel | 28-08-20 | 18:25

Wie dan leeft, wie dan zorgt. PloP!

RickRD | 28-08-20 | 18:25

Als opvolger van 'Het Water Komt' schrijft Rutger Bregman een nieuwe bestseller: Het Water Verdwijnt.

Sitting_targets | 28-08-20 | 18:13 | 1

Was dat niet Pieter Waterdrinker?

piloot47 | 28-08-20 | 18:54

Ik zag laatst een draaihals

lingo star | 28-08-20 | 18:13 | 1

Jakkes!

Kuifje-naar-Brussel | 28-08-20 | 18:17

Hallo @redactie, het komt de hele middag al met bakken uit de lucht hier. Her riool kan het amper aan. Kijk anders even op Buienradar.

RickRD | 28-08-20 | 18:10 | 2

Rare naam eigenlijk, een radar zorgt er juist voor dat je weersgesteldheid niet ziet.

Mr_Natural | 28-08-20 | 18:17

Wat nou droogte? Het is dat mijn woning iets hoger ligt dan de omringende grond, anders hadden we zandzakken moeten neerleggen. Lopend door de tuin sopt het tegen je schenen op. Het "illegale zwembad want droogte" stroomt over.
Ze zouden de gemalen eens met rust moeten laten. Ze blijven hier water afvoeren en maar klagen dat het grondwaterpeil zakt. Stelletje nitwits.

Gomezlopez | 28-08-20 | 18:09

Is het niet de droogte dan wel de stront uit de lucht of het moordende verkeer, of het ruimtebeslag van de bouw, de infrastructuur, het gif in de rivieren. Gek hè, maar in NL wordt het hoogste sterftegeval aan kanker gemeten hoorde ik vanochtend nog op de tv, gek hè? En volgens Kok was NL niet vol. Volgens de huidige regering ook. maar NL was al vol begin jaren 50. Toen emigreerden we nog massaal. We waren toen een emigratieland. En weet je wie ik als ecologiste de schuld geef? ja? De économiste en met hem de politici, bestuurders, banken, multinationals, hun aandeelhouders en iedereen die meer dan 3 kinderen heeft.

ecologiste | 28-08-20 | 18:09

Kneuter? https://clubrunner.blob.core.windows.net/00000009201/Images/Story%20Photos/greta-thunberg.jpg

LiniaalRectaal | 28-08-20 | 18:09

Natuurmonumenten moet ook nodig nog even een duitje doen in de smerige leugenachtige schijthysterie van de klimaatzwendel. Even de aandacht voor "Natuurmonumenten" want anders gaat alle aandacht naar "Corona"

Zwizalletju | 28-08-20 | 18:09

Death Valley is ook droog. Mensen vinden het prachtig.

Leptob | 28-08-20 | 18:08 | 4

Maar niet om te joggen of te fietsen.

Kuifje-naar-Brussel | 28-08-20 | 18:19

@keestelpro | 28-08-20 | 18:24: Ik vergeet altijd dat jij een ander dagritme hebt dan de gemiddelde Nederlander/Amerikaan.

Kuifje-naar-Brussel | 28-08-20 | 18:39
▼ 1 antwoord verborgen

Dan hoeven toekomstige generaties alhier de IJsbeer niet te vrezen.

Glasgow Argus | 28-08-20 | 18:07

Zonder gekheid, de natuur is behoorlijk naar de kloten aan het gaan. Met name de verscheidenheid in flora, en daardoor indirect ook de fauna, holt aardig achteruit. Aan de andere kant scheelt het wel weer dat je tegenwoordig zuid Europese planten prima in de tuin kunt hebben. Elk nadeel heb dan ook z’n voordelen.

amateurrr | 28-08-20 | 18:06 | 9

Zonder gekheid: de natuur overleeft het wel, hoor!

zetje01 | 28-08-20 | 18:28

De natuur kan helemaal niet naar de kloten gaan.
Niet vergeten: alles is natuur. Ook de asteroïde die alles wat leeft vernietigd.

dijkbewaker | 28-08-20 | 22:23
▼ 6 antwoorden verborgen

Er valt in principe regen genoeg maar tegen het hysterische en onophoudelijke stuk wassen van 34 miljoen handen is geen waterschap opgewassen.

keestelpro | 28-08-20 | 18:06 | 2

33.999.998 bedoelt U denk ik. Ik doe niet mee aan die histerie.

Leptob | 28-08-20 | 18:09

Droogte? Heeft de overheid weer een melkkoe nodig?

BozePaarseMan | 28-08-20 | 18:05 | 2

Een buienradarauto, dat is wat we nodig hebben!

Glasgow Argus | 28-08-20 | 18:09

Eerder de linkse subsidieclubjes die wel even een regendans gaan doen.

Wilde Slechtdoener | 28-08-20 | 18:10

Er is hier net 13 mm regen per vierkante centimeter gevallen, als je dat snel bij elkaar schraapt heb je even genoeg voor die woestijn daar.

Met_baard | 28-08-20 | 18:05 | 3

U bedoelt 13 liter per vierkante meter. Die 13 mm is all over the place, niet op juist die vierkante meter.

goedverstaander | 28-08-20 | 18:23

Jeetje!
Hoeveel is dat per vierkante decimeter?

zetje01 | 28-08-20 | 18:26

* Kijkt naar de tuin
Hoezo droogte?! Mijn vijver is vanmiddag bijna overstroomd door de hoosbui!

EEnzame SchizofrEEN | 28-08-20 | 18:04

Jemig. Is raining now Cats and Dogs.

TRUMP | 28-08-20 | 18:04 | 3

Is raining Cats and Dogs now.

Frau_Ferkel | 28-08-20 | 18:09

Pipeshafts

Mr_Natural | 28-08-20 | 18:13

Weet je wat nooit grappig is?
Katten en honden die pijpen stelen.

keestelpro | 28-08-20 | 18:20

Stop met het kunstmatig verlagen van de grondwaterstand

Reden | 28-08-20 | 18:03 | 1

Dit. Maar de boeren hebben het voor het zeggen bij de waterschappen dus het gebeurt niet.

matatwork | 28-08-20 | 19:16

Zo is Mars ook ooit begonnen.

keestelpro | 28-08-20 | 18:03 | 2

Daar kleurde de heide rood.

Sitting_targets | 28-08-20 | 18:07

Wat daar hebben mensen er ook een pestpokkezoi van gemaakt waardoor de planeet onbewoonbaar is geworden?

Borrom | 28-08-20 | 19:54
-weggejorist-
Padre Grassi | 28-08-20 | 18:02

Als de temperaturen echt omhoog zouden gaan, dan schuift de heide vanzelf naar het noorden.

marcoplarco | 28-08-20 | 18:02 | 4

@Peter_la_Selie | 28-08-20 | 18:16: jammer dan, zo gaat het met een dynamisch systeem zoals de aarde dat afhankelijk is van vele factoren. Grenzen zijn menselijke dingen. Normaal zouden die mensen dan gaan verhuizen, maar dat mag nu niet. Als we echt eerlijk willen zijn, dan gaan grenzen dicht en kan iedereen daarheen waar hij wil en leven. Wel weer met speren etc.

moetnoggekkerworden | 29-08-20 | 09:38
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken