ANIMATIE! Doorbraak Drieklovendam = RAMP
Een flinke ramp, dat is
Hopelijk hebben ze in China ook een Huangsje Brinker, want China kampt met de grootste watersnood sinds 1998 en dat vindt de Drieklovendam (VPRO-aflevering hiero) niet zo leuk. Er heerst al enige tijd de vrees dat de dam, met een breedte van 2,3 kilometer en een hoogte van circa 180 meter de grootste dam ter wereld en een van de grootste en belangrijkste prestigeprojecten van de Chinese overheid, een keertje genoeg heeft van de kracht van het beukende water. Er zijn reeds 38 miljoen (!) mensen geëvacueerd en als Huangsje bij een doorbraak zijn vinger niet in die dam propt, gaan er MILJOENEN mensen aan. Nieuwssite Caijing Lengyan - wie kent het niet - heeft een animatie online gespoeld met de (mogelijke) gebeurtenissen als de dam het begeeft. We spreken slechts een klein woordje Chinees en die woorden hebben allemaal te maken met de typisch Hollandse Chinees-Indische keuken, dus de interpretatie van het filmpje hebben we maar even overgelaten aan anderen, hier een Nederlandse vertaling:
"Als de dam breekt, stroomt een honderd meter hoge muur van water de Yangtze in. Door de steile bergen aan de oevers van de rivier kan het water niet weg. Het water bereikt een snelheid van 100 km/h. Dertig minuten nadat de dam is doorgebroken wordt de Gezhouba Dam verwoest en wordt ook de stad Yichang (4 miljoen+ inwoners, op 50 kilometer van de Drieklovendam) verwoest door een muur van water, dan nog 20 meter hoog, stromend met een snelheid van 70 kilometer per uur. Het water reist verder door de Yangtze, dorpen worden weggevaagd, waarna het water uitwaaiert. Bij de stad Jingzhou (5,6 miljoen inwoners) splitst de waterstroom. De hoofdstroom raakt Yueyang (5,4 miljoen inwoners, 350 kilometer van de dam) en tien uur na de damdoorbraak is Wuhan (11 miljoen inwoners) aan de beurt. "It is estimated that when the floodwaters arrive in Wuhan they will be 7 m in height. Although some urban areas of the city on high ground will be spared, other parts will be submerged under 5 m of floodwaters.'"
En die mensen in Wuhan, die hebben het de laatste tijd al zo makkelijk. Naast miljoenen mogelijke slachtoffers kan de damdoorbraak ook zorgen voor Tsjernobyl-achtige politieke destabilisatie, 'major economic disruption around China and around the world' en allround geopolitieke ellende. Ondertussen is China andere dammen aan het opblazen, zoals de dam in de rivier Chuhe bij Anhui, om de druk op de rest te verlichten. Gaat lekker daar! Hup China, hou je veilig.
Deze knaap is dan wel handig
Social
Paar recente foto's voor de leuk
Reaguursels
InloggenEen rechte dam, ipv een maanvormige dam. Fools!
De romeinen wisten al hoe het moest.
Bogen en nog eens bogen.
Kan merken dat de conqueror nooit in China is geweest.
We kunnen hier ook wel een spoeling gebruiken. Alles wat niet zwemmen kan, de zee in. Zo door het nauw van Calais terug naar het zuiden.
Zijn al die gevaarlijke virussen in Wuhan nu vernietigd of wordt er nog meer ellende letterlijk de wereld ingespoeld? Drieklovendam is misschien een beetje te megalomaan.
Die dam was altijd al dubieus, gelukkig stroomt het water niet mijn kant op.
Is dat zo? Water gaat altijd naar het putje. Er bestaat geen land dat lager is.
@bigstone | 28-07-20 | 10:03: Jordanië- Israël (Dode zee) 423 meter onder zeeniveau.
Als de kwaliteit net zo goed is als de brugpeiler in onderstaand filmpje dan zou ik maken dat ik weg kwam:
www.vkmag.com/magazine/bootje_speelt_...
Denk eraan: rijst niet afspoelen met water. youtu.be/53me-ICi_f8
Link naar een livecam?
Bak een ui in stukken, 6 tenen knoflook in stukken en 30-40gr. gember in een liter zonnebloemolie. Haal alles eruit als het bruin wordt. Laat de olie koelen en doe terug in de fles.
Kook basmatirijst of mie (Tai Ming Mie) met een blokje kippenbouillon en laat volledig afkoelen, het liefst nog in de koelkast.
Doe een hele dikke scheut van de olie in een wok en bak er een paar eieren in. Doe als het ei gestold is ringen prei en in kleine plakjes gesneden ham, en een uitgeperste teen knoflook bij.
Zodra dit glazig wordt, de rijst of bami erbij doen en roerbakken tot alles goed heet is. Doe, terwijl je dit doet, een goede snuf zout en vetsin erbij.
Who de fuk needs tjaainies.
De reclame die bij het item staat is ook wel erg treffend. “De oplossing voor uw vochtige muren”
Ha door kroontje niet gezien, maar das echt grappig!
Een Bison vochtvreter zal weinig soelaas bieden.
@Nehemia | 27-07-20 | 19:44: secondenlijm is t proberen waard. En je bent minder lang van huis als Hansje Brinker.
"Ondertussen is China andere dammen aan het opblazen, zoals de dam in de rivier Chuhe bij Anhui, om de druk op de rest te verlichten. Gaat lekker daar!"
Ja! Ja, nou en of! Ja, nóu! Zeker!
Een overheid die direct actie onderneemt en niet schroomt om gecontroleerd schade aan te richten indien dat noodzakelijk is. Daadkrachtig. Verantwoordelijkheid nemend. Kom daar hier maar eens om.
En het is makkelijk schamperen om die malle Chinezen toch, maar hier ten lande eigen schort ook het broodnodige aan onderhoud. En in de rest van de Westerse wereld. VS incluis. Het is alsof er 70 jaar geleden nog oerdegelijk werk werd afgeleverd waardoor we nu in slaap zijn gesukkeld waar het op onderhoud aankomt. Hoewel vorig jaar al bekend werd er in April nog vóór bezuinigingen op onderhoud gestemt in de Amsterdamse raad, en schrok men in Mei wezenloos van het nieuws dat Amsterdam op omvallen staat. En waar wordt het debat vanaf dat moment over gevoerd? Corona, de perfecte bliksemafleider. Racisme. Terwijl Amsterdam op deze manier over een paar jaar niet meer bestaat.
Maar ik drijf af...
Ik hoop dat Amsterdam afdrijft, zo in de richting van Engeland. Opgerot en weggejorist.
Mooi ik zal het niet missen
Een overheid die daadkrachtig is blijft niet alleen prestigeprojecten bouwen, maar onderhoudt ook bestaande infrastructuur en durft marges in te bouwen op plekken waar het water moet stromen. En daar is de CCP niet zo sterk in zo blijkt.
Als die dam net zo degelijk is , als het bamimotorblokje onder mijn scooter ,dan zie ik het somber in.
Nederland stuurt wel weer een paar pompen ofzo
Het is de mens eigen om altijd heel dicht op het water te wonen, dat is een feit.
Wij als geen ander weten de toegevoegde waarde van een uiterwaarde.
De huidige neerslag in dit chineese gebied is natuurlijk zeer extreem maar van geschiedenis kan je ook wat leren voor de verandering.
Het klimaat veranderd soms gestaag en soms heel drastisch tot in dit geval heel dramatisch/ extreem.
Zo blijkt maar weer dat wij kunnen bouwen en aanpassen wat we willen , maar Moeder aarde doet wat ze wil en onze knappe plannen komen uit respect en ontzag voor haar. we gaan het nooit winnen maar kunnen aan "Damage control "gaan doen.
Tijd om serieus naar onze uiterwaarde te gaan kijken omdat wij( In Nederland) de SOM zijn van alle rivieren en hierdoor direct alle gevolgen , van verderop, op ons brood krijgen.
Kap met de CO2 bull shit en begin met het 2e Delta plan!
Bah, wat een Falun gong propaganda weer, de 3 valleien dam is echt niet gemaakt van AliExpress onderdelen hoor. Echt nie.
Nee, het beton is alleen wel gewapend met het beruchte Chinese staal.
Huh? Hoe zit het nou met dat watertekort? Die AG600 is wel bad-ass trouwens.
Kan Xi Ping onze Nederlandse ingenieurs bij RijksWaterstaat bellen? Oh nee, daar zitten tegenwoordig alleen nog maar ambtenaren. De ingenieurs zijn er al lang geleden uitgeknikkerd. Dan is er echt geen hoop meer. Bodies gonna float.
kunnen we niet gewoon weer onze jantjes naar de dam sturen?
Iet zo gemakkelijk als je niet iets van andere landen kunt stelen
Niet
Gadverdamme...
Pa dam tsssss
Hoewel het breken van die dam wel heel erg past in het overall thema van 2020 (alles wat mis kan gaan, gaat mis), zal het er wel niet van komen. Gelukkig voor de Chinezen die er wonen, jammer vanwege de plaatjes van zo'n 100 mtr hoge muur van water die met mach 10 door de vallei dendert, die we nu niet gaan zien...
Ik had hem al gezien maar het is en blijft een prachtige documentaire op de VPRO.
Als we gaan snijden in de publieke omroep, mag dit blijven AUB?
De meeste mensen hebben blijkbaar niet helemaal door wat het eigenlijke probleem is. Het punt is niet zozeer dat als die dam breekt alles benedenstrooms onder water stroomt, inclusief tienduizenden, mogelijk miljoenen doden. Dat is een ramp en heel sneu voor die Chinezen, maar zoals ik vannacht in het café ook al schreef: de Yang-tse vallei is de de graanschuur van China. Daar wordt een groot deel van het voedsel verbouwt. Als die oogst vernietigd wordt (en dat is dit jaar zeker al het geval, maar bij een dambreuk voor de komende járen), dan betekent dat de China voedsel moet kopen op de internationale markt (waar de voorraden ook niet meer zo groot zijn - Noord Amerika heeft al twee slechte oogstjaren gehad en dit jaar wordt ook geen topjaar).
Waar gaan ze het halen? Wat gaat dat doen met de wereldwijde voedselprijzen? Voor de komende jaren? Buckle up, Dorothy. Kansas is going bye bye.
Dat is een win win voor Trump.
Hij krijgt China dan zeker op de knieën omdat ze dan wel hun gen graan moeten kopen en wat niet meer zijn.
@Miezerig | 27-07-20 | 16:17:
De VS heeft niks over. Vorig jaar was een heel slecht jaar en dit jaar lijkt iets beter, maar bij lange na niet genoeg.
www.uswheat.org/harvest-archive/
Was Ukraine niet de graanschuur van Europa?
@Miezerig | 27-07-20 | 16:17: Kerel, dan wordt voedsel onbetaalbaar. Daar krijgt dan iedereen mee te maken. Jij ook. Dan is eventuele macht van Trump niet meer belangrijk. Honger, chaos, oorlogen.
Vlug mijn bitcoins inleveren voor aandelen graan...
@Trumme | 27-07-20 | 16:23:
Nee het hoerenhuis.
@Stormageddon | 27-07-20 | 16:22: Waar is Jozef als hem nodig hebt?
ach zo blijven we nederig ten opzichte van de natuur.
Er komt nog veel meer water in het stroomgebied aan.
youtu.be/9UsF6yPf7BI
Holly shit! 1020 mm water in twee dagen , ik geloof dat geen enkele engineer tijdens de constructie met deze getallen heeft rekening gehouden.
Wat kan je doen? Alles maximaal open zetten en voor het beste hopen.
Wat betreft de Hydro power plant zou ik de mensen aanraden om dag en nacht de verlichting aan te laten en als mijn linker sok maar enig sinds begint te rieken de was machine hiervoor aan te zetten op het volledige programma.
Het concept uiterwaarden is volgens mij bij dit mega project niet overwogen of simpelweg vergeten.
Nou, sterkte daar. In Nederland hebben we op zijn hoogst een of twee keer plaatselijk 50mm neerslag op een dag gehad. Het neerslagtekort in nederland zit over drie maand gerekend rond 200-300mm. Om de getallen in zijn perspectief te zetten. En waar ze ook nog een keer mee te maken hebben zijn verzadigde dijken.
Als er vroeger op je speelgoedauto ''made in China'' stond, dan wist je al dat het autootje geen lang leven was beschoren. En let maar op, dat geldt ook voor die dam.
Je moest Tonka hebben. Die konden gewoon niet kapot gaan.
Rafting gaat nog eens heel groot worden in China.
Staan er al surfers op de dam te wachten op de golf van hun leven?
@Gulliver | 27-07-20 | 15:59: Wat zullen die een mooie lange ride hebben...
@Gulliver | 27-07-20 | 15:59: Lijkt me toch een Point Break actie.
Water werkt ook goed tegen mierennesten.
Stuwdam met overflow. Oké?
Van mij mag die zondvloed over Nederland heen; spoel alle schijt maar zo de Noordzee in.
Het stuwmeer bevat bijna veertig kubieke kilometer water, bijna acht keer zoveel als het IJsselmeer.
Wat een gigantische hoeveelheid. Hopen dat de dam het houdt.
Dus het IJsselmeer bevat 5 M3 water?
Een dam van die proporties.... Dan heb je toch te weinig van de wereld gezien hoor. Of niet opgelet bij aardrijkskunde.... En natuurkunde... Of allebei...
Wat bedoelt u?
De gemiddelde burger die er aldaar de dupe van wordt, kan er natuurlijk weinig, of niks aan doen. Toch merk ik dat ik een beetje ben afgestompt voor humanitair leed uit China, na alle ongein van de laatste tijd. Men maakt er met foute bedrijven spotgoedkope, slecht funtionerende meuk met enorme eco-afdruk, verkloot de wereldwijde economie met een virus afkomstig van de hardnekkige traditie van "wet markets", en heeft het lef om in de ontstane chaos alweer halve infrastructuren op te kopen in andere, noodlijdende landen.
Investeer eerst maar eens in de omstandigheden in je eigen land. Bouw maar eens shit die niet instort, voordat je de rest van de wereld wil opkopen en beheersen.
Hoe er met dieren omgegaan wordt heeft mij al lang geleden doen afstompen. Daar komt dat wat u schrijft nog bij.
Emotie = Aantal doden / Aantal kilometers van je bed
Die economie wordt niet kapot gemaakt door Corona, maar door onze eigen overheden.
Er zullen momenteel nog maar weinig mensen in de rest van de wereld zijn die er een probleem mee hebben als China geheel onder water verdwijnt.
@MisterMr | 27-07-20 | 15:34: Hahahaahah een regelrechte voltreffer !
Want vanwege de nieuws overload van tegenwoordig moet je ook 'iets vinden' van bijvoorbeeld een bus die in een of ander apenland die in een ravijn is gestort. Simpele mensen kunnen niets met dat nieuws.....
Vroegah, hadden alleen de notabelen van het dorp toegang tot wereldnieuws.... Via de locale Courant vernam hij dat er een schip was gezonken en dat er 1100 dooien waren bijvoorbeeld... en dat pas 2 maanden later ofzo. De rest van het voetvolk had genoeg aan dorpsroddels en wat er in het naburige dorp/stadsdeel gaande was.
Met de jaarlijkse kermis/carnaval als hoogtepunt van het jaar...
@MisterMr | 27-07-20 | 15:34: Dan kan deze zomaar best dichtbij gaan komen..
Dat filmpje is niet gemaakt met toestemming van de Chinese autoriteiten
Zijn ze gelijk van Covid verlost.
Alles weggewassen, dus wat zeuren ze dan nog.
Die Chinese AG600 amphibious aircraft is ook wat handig om dobberaars op te pikken uit de Midellandse Zee en de Noordzee (op weg naar Engeland) en meteen terug te vliegen naar Afrika.
Inderdaad en zou me niets verbazen als die tzt alle bestaande blusvliegtuigen in het Westen gaan vervangen want die zijn veelal al flink op leeftijd. Ziet er namelijk wel uit als een aardig groot toestel waar je flink wat water in mee zou kunnen nemen.
Zouden ze een goede firewall hebben?
wel genoeg bluswater als j e het filmpje zo bekijkt
Domino D-Day - The Wuhan Edition.
Je kunt op dat filmpje wel goed zien waar je in principe veilig staat.
Mits de aannames van de waterhoogte (en verwacht verval hoe verder het water komt) correct zijn geïnterpreteerd.
T zal flink klotsen dus ga voor de zekerheid maar op de top kamperen dan
Covid karma. Krijg je ervan als je de wereld probeert uit te roeien.
Wat ik wel kan waarderen, is dat ze consequent zijn. Ik ben zo min mogelijk meuk uit China gaan kopen, omdat het vaak meteen kapot is.
Dat ze met hun eigen dammen net zo omspringen, siert ze.
Is er ook aids karma?
Als de hemel valt dan hebben we allemaal een blauwe muts.
En wanneer de 'o' in de maand is dan heeft de helft een rode.
@De waard zijn gast | 27-07-20 | 14:36:
Juno?
Blijkbaar heeft BLM meegebouwd aan de dam, met alle gevolgen van dien:
"Kort na de opening werden de eerste – naar verluid oppervlakkige – scheurtjes in het beton aangetroffen. In 1998 liet de Chinese regering een aantal Westerse experts naar de toen nog in aanbouw zijnde dam kijken. Hun conclusie was dat het bouwwerk met inferieur staal en beton werd opgetrokken, en daarom mogelijk niet veilig genoeg zou zijn. De betrokken Chinese bouwbedrijven wimpelden deze waarschuwingen echter weg als ‘racistisch’."
En nu ontploft straks die anti-racisme houding in hun gezicht. Laat dit een waarschuwing zijn voor alle woke-snowfloke-jokers wereldwijd.
En roest is nog wel bruin van kleur!
@De waard zijn gast | 27-07-20 | 14:37: Wat die SJWs niet snappen is dat ze een soort "aangetrouwde familie" zijn. Zolang alles goed is, gezellig samen feesten etc. maar als het er ECHT op aan komt, zijn ze toch buitenstaanders.
Ik ben bang dat er ook heel wat Chinezen met een verkeerde mening het beton zijn ingedraaid.
Maar dat zal wel niet net als dat Joden voor het fundament van de autobahn zorgden.
Tijd voor picobello b.v.
Nergens aankomen, we komen er aan!
Beter bel je de firma Biereco, voor al uw herverbouwingen.
De tendentieuze berichtgeving uit China in westerse media begint een beetje op te vallen. Sinds het uitbreken van de corona-pandemie lijkt China-bashing de nieuwe trend.
Het doet me allemaal denken aan de opgeklopte dreiging die zogenaamd uitging van de SU tijdens de Koude Oorlog. Ik kan hier uitweiden over waarom leugens en desinformatie destijds over het westen zijn uitgestrooid, maar laat ik het kort houden: president Eisenhower wees er al op dat de Amerikaanse economie gegijzeld wordt door een militair-industrieel complex. Wellicht kan ‘financieel’ daar nu aan worden toegevoegd.
Met een vrij verzadigde interne markt lijkt het er inderdaad op dat de VS een buitenlandse vijand nodig hebben om zichzelf overeind te houden; zelfs toen ze de enig overgebleven supermacht waren, moesten ze immers zo nodig regime-changes bewerkstelligen in Irak en Libië om hun oliebelangen veilig te stellen en hun ‘defensie’-budget te legitimeren. En nu dan is China aan de beurt, ingegeven door het vinden van een bliksemafleider voor hun interne strubbelingen: raciale tegenstellingen, buitenproportioneel aandeel corona slachtoffers, economische neergang en politieke verdeeldheid.
China heeft buitenlandse avonturen niet nodig om overeind te blijven: laat het land met rust, en het zal haar een reet roesten wat men allemaal in het westen uitspookt.
Niet overtuigd? Noem één buitenlands gewapend conflict (dus niet een grensgeschil met buurstaten) waarin de PRC sinds 1949 actief betrokken is geweest.
De Koreaanse oorlog.
Dat is de strategie van communistisch China:
"Wees standvastig, verhul je krachten en wacht af" Deng Xiaoping
Voor meer info lees het boek De Nieuwe Keizer van Ties Dams.
@laatjenietkisten | 27-07-20 | 14:35:
Zodra ze sterk genoeg zijn pikken ze meteen Australië in. Lekker de ruimte, grondstoffen en ze kunnen zeggen dat de Australiers het ook gepikt hebben.
De recente opkoopdrift van Europese bedrijven stelt me nou niet bepaald gerust.
Noem mij 1 buurland waar China geen conflict mee heeft gehad of heeft uitgevochten. Het is nationalistisch tuig.
Tibet. Oh, nee buurlanden mogen niet.....van opsteller
Ehm, analyse over de VS klopt deels wel. Dat China als buitenlandse vijand nodig zou zijn. Tsja, deze niets ontziende communistische dictatuur met Mao als koploper massamoordenaar aller tijden, knaagt teveel aan de positie van de VS. En dat laat de VS nooit toe. En wellicht is China minder opzichtig aanwezig in de wereld, maar die communisten zitten overal en dicteren net zo meedogenloos, zo niet erger. Als ik moet kiezen dan zoveel liever de VS als machtsfactor dan die Mao vereerders uit de Volksrepubliek.
"sinds het uitbreken van de corona-pandemie".
Ah. U heeft Hong-Kong even gemist? Daar ging het nieuws ongeveer 24/7 over vóór corona. En over het zéér enge social credit systeem, mede-gefinanciëerd door het moederbedrijf achter Ali-express. U bedoelt dat u pas bent ingeschakeld in het volgen van de trend tijdens corona.
Der Schnitzeljäger | 27-07-20 | 14:29 |
China nam pas deel aan het conflict toen VN-troepen Noord-Korea (een bevriende communistische buurstaat) dreigden de overrompelen. Ik beschouw dat dus als een defensieve actie in een buurstaat en als volledig legitiem. Mijn vraag was gericht op het noemen van militair ingrijpen in een ver verwijderd land op basis van geopolitieke motieven, zoals de VS hebben gedaan in de Filipijnen, China (Boxeropstand), Nicaragua, Libanon, Congo, Vietnam, Laos, Cambodja, Bolivia, Zaïre, Grenada, Libië, Iran, Panama, Irak, Somalië, Haïti, Afghanistan, Syrië, en Jemen.
laatjenietkisten | 27-07-20 | 14:35 |
Mee eens. Het lijkt er echter op dat Xi Jinping zich te vroeg in de kaart heeft laten kijken. Zijn grondwetswijziging had wat mij betreft gerust achterwege mogen blijven: nu is te veel macht in één hand geconcentreerd, wat de kans op het maken van strategische fouten vergroot. China deed het op de internationale bühne onder zijn recente voorgangers veel beter.
Graaier | 27-07-20 | 14:52 |
“nationalistisch tuig” - ik zal het mijn vrouw meedelen, zal ze vast fijn vinden.
DeEchteWaarheid | 27-07-20 | 14:55 |
“Als ik moet kiezen” - ik begrijp die tegenstelling niet. China heeft geen traditie van streven naar hegemonie. Chinezen zijn opportunisten pur sang: ze hebben geen missiedrang om hun politieke systeem of waarden en normen aan anderen op te leggen. Integendeel, ze zijn ontzettend in zichzelf gekeerd. Wat ze wel zullen doen, om een herhaling van hun neergang in de 19/20e eeuw te voorkomen, is zich achter de schermen (economisch) te bemoeien met wat er in het westen gebeurt. Maar om te geloven dat de Chinese vlag ooit zal wapperen op een militaire begraafplaats in NL is echt onzin.
@Vage_eddie | 27-07-20 | 15:09:
Een van de leidende activisten is Joshua Wong, de Greta Thunberg van Hong Kong - iemand die zijn eerste acties op 14-jarige leeftijd voerde, Bestuurswetenschappen studeerde in de hoop op een bestuurlijke carrière in Hong Kong, maar toen hij die doorkruist zag door de groeiende invloed van de CP en het te laat was om lid van diezelfde partij te worden omdat hij inmiddels negatief de aandacht op zich had gevestigd, radicaliseerde en dingen begon te roepen als "People should not be afraid of their government, the government should be afraid of their people” - dat moet je vooral doen.
Daarna enkele keren gearresteerd en geïnterneerd, wat hem er niet van weerhield een onderhoud met de Amerikaans gezant te hebben en een spreekbeurt in Taiwan te houden - vonden ze in Peking ook heel fraai. In 2016 richtte hij zijn eigen partij op (Demosisto) met als belangrijkste punt het afdwingen van een referendum over de toekomst van Hong Kong, dit terwijl in de Brits-Chinese Joint Declaration van 1984 het hele transitieproces al was vastgelegd. Wong was echter nog niet oud genoeg om deel te nemen aan de parlementsverkiezingen van dat jaar (19 ipv. 21 jaar), en probeerde toen maar de kieswet veranderd te krijgen - hoe drammerig wil je het hebben?
Nu Peking het zat was en een veiligheidswet erdoor drukte om een einde te maken aan de voortdurende onrust, maakte hij - met nog een handvol kopstukken van Demosisto - dat hij wegkwam. Held.
@Der Schnitzeljäger | 27-07-20 | 14:44: Voorlopig probeert China het westerse systeem van binnenuit aan te vallen met behulp van links en daar heeft het westen voorlopig geen antwoord op al heeft Amerika er na 50 jaar wel genoeg van.
@Cincinnatus | 27-07-20 | 15:22: China is actief het marxisme globaal te verspreiden via Het Verenigd Front.
@laatjenietkisten | 27-07-20 | 15:38:
Hoe marxistisch is China, volgens u? China telt inmiddels een veelvoud aan multimiljonairs (in USD), veelal geslaagde ondernemers, en regelmatig zie ik een Rolls Royce, Ferrari of luxe Mercedes door de straten van Beijing rijden. China heeft een vrij uniek economisch systeem, noem het corporatisme of staatskapitalisme, waar de overheid diep verweven is met de financiële, industriële en dienstensector: niets gaat hier zonder medeweten en instemming van de partij. Dat ook de gewone burger hier de afgelopen twintig jaar onnoemelijk veel van heeft geprofiteerd staat als een paal boven water: sinds mijn eerste bezoek in 1999 is de infrastructuur (HSL-treinen, luchthavens) drastisch gemoderniseerd, overal moderne nieuwbouw uit het niets verrezen en de levensstandaard verveelvoudigd.
Neem natuurlijk niet weg dat de Chinese leiding niet zal nalaten om ‘useful idiots’ in het buitenland voor hun karretje te spannen, als het moet onder een marxistische vlag, om het westen van binnenuit te verzwakken. Maar dat is iets anders dan ‘marxisme verspreiden’, lijkt me.
@Cincinnatus | 27-07-20 | 15:27:
Ik zie een soldaat van het Vijftig Cent Leger.
@Cincinnatus | 27-07-20 | 16:08: Nogmaals, voor nadere uitleg lees het boek De Nieuwe Keizer van Ties Dams.
@arashimashou | 27-07-20 | 16:45: Lijkt er inderdaad op.
Gezien uw visie op de Korea oorlog: hoe zou u China’s directe betrokkenheid in de Vietnam oorlog willen classificeren? Ziet u het trainen van vliegers, het sturen van voedsel en materieel, alsmede de detachering van 300.000 luchtdoelartilleristen in Noord Vietnam, compleet met bijbehorende raketbatterijen als ‘ actieve betrokkenheid’?
Behave voorgaande comments ook meegekregen dat China zich agressief beweegd richting zijn buren? Dat vanwege de Internationaal niet erkende-Chinese 9-dash line? De buurlanden hebben afgelopen weekend aangegeven het niet meer te pikken (Japan, Filipijnen, Indonesie, etc).
@Der Schnitzeljäger | 27-07-20 | 14:44: Ze moeten niet de toorn van de Aboriginals over zich afroepen.
Het kolonialisme mag niet van de deugers maar wat China doet in Afrika is oke? Nee we moeten Putin bashen, dat is fijn.
Zodra ik die AG600 op het Ijsselmeer zie oefenen maak ik me pas zorgen.
Op welke software zou het lopen, Windows 98 ?
en daar dan een illegale kopie van.
Is er weer een schommeling in de aardas geweest? Dan hadden ze het kunnen zie n aankomen. sdproducties.wordpress.com/2019/10/22...
50 jaar lang onderzoek.... mijn hemel dat is me wat gezien de historie van de aarde.
Gezien !
De verandering gaat snel. Zo'n verandering werd in het verre verleden niet vastgelegd. Eureka.
Litebyte. Je gunt het niet eens enige twijfel.
Gelukkig hebben ze in China genoeg leegstaande spooksteden die ze hebben gebouwd omdat dat goed was voor het BNP. Kunnen die Chinezen daar gaan wonen.
Die spooksteden zijn er welgeteld 3, maar anders is het m.b.t. zogenaamde spookwijken (oude en nieuwe overigens), dat zijn er vele tienduizenden.
Daarnaast is er een veel groter probleem en dat is dat een groto aantal provincies al zeker 10 jaar leegstroomt - jongeren willen naar de grote steden. Je hebt dus enorm veel dorpjes en stadjes op het platteland waar letterlijk geen hond meer te vinden is.
(maar om dat te weten moet je ook in China zijn geweest en niet alleen je nieuws oppikken vanaf een of andere click bait site)
@litebyte | 27-07-20 | 14:22:
Die honden waren allang opgevreten dus dat klopt wel.
@litebyte | 27-07-20 | 14:22: Wat ook meespeelt is dat je mag trouwen als je een woning koopt. En dat laatste is een beetje prijzig voor de gemiddelde Chinees. En de Chinees die wel een woning koopt doet het meestal als beleggingsobject. En dan heb je een nieuwe woning, dan begint het verval binnen vier jaar. Er wordt niets meer aan gedaan. Stel, er is een vijver met water in het gebouw, dan staat die binnen drie jaar droog omdat die niet wordt bijgevuld.
Damned..
De dam is erg leuk, maar moet wel voor de eeuwigheid gebouwd zijn. Beton is dat niet. Hoe denken ze dat ding ooit te kunnen gaan vervangen?
Dat is voor de volgende...
Beton kun je versterken of je bouwt een 2e dam en laat daarna gecontroleerd het gebied tussen oorspronkelijke en de nieuwe dam vollopen. Ik lul ook maar wat out of de doos.
Romeins beton is wel voor de eeuwigheid gebouwd, staat nog steeds fier overeind. Nou hebben de oude Romeinen natuurlijk nog steeds een enorme technologische voorsprong op China.
>De dam is erg leuk, maar moet wel voor de eeuwigheid gebouwd zijn. Beton is dat niet.
Deze dam is geopend in 2003. Dat heeft niets met eeuwigheid te maken(*1). Kijk naar de Hoover dam uit 1936. Ze hebben een bestelbusje gebouwd waar eigenlijk een supertruck nodig is. M.a.w. de constructie is niet toegerust op wat het fysiek geschikt voor moet zijn.
>Hoe denken ze dat ding ooit te kunnen gaan vervangen?
Het is de vraag of ze die dam willen herbouwen. Geologisch hebben er de nodige effecten plaatsgevonden en er zijn zorgen over de omgeving. Denk bij zorgen aan seismische breuklijnen op 40 km afstand.
*1 = Aangenomen dat geen inferieur beton is gebruikt.
scitechdaily.com/excessive-rainfall-i... According to the Three Gorges Corporation, the water level in the reservoir reached a record high flood season level of 164.18 meters on July 19. The previous high level reached during the flood season since the dam became fully operational in 2012 was 163.11 meters. The reservoir is designed to hold a maximum water level of 175 meters. Nog 10 meter ruimte.
Andere calamiteit in Texas met wind, water en de muur van Trump: www.standard.co.uk/news/world/hurrica... Hurricane Hanna 'destroys part of Donald Trump's US-Mexico border wall'
Dat de maximale hoogte 175 meter is wil niet zeggen dat die dam dat fysiek aan kan. Een paar dagen geleden is gemeld dat er een verschuiving is van de dam, echter dat die binnen de marges zijn. Hoeveel de verschuiving is en hoe groot de marges zijn is niet gemeld. Echter het is niet mijn verwachting in China dat de overheid een verschuiving meld van een dam op moment het binnen de marges valt.
Waar ligt drieklovendam ?
Tik datzelfde woord in google maps en je hebt je antwoord.
Naast de drie tenendam.
@Basil Fawlty | 27-07-20 | 14:10: dank gevonden!
@dhrat | 27-07-20 | 14:18: Mooi, u beseft toch wel dat u een blunder heeft begaan? Dit is geen n u . n l
@Basil Fawlty | 27-07-20 | 14:10: De drieteenklovendam.
Communistische partij zal het lastig gaan krijgen als dit gebeurt. Mensen accepteren de onvrijheid en het gebrek aan mensenrechten zolang er welvaart en veiligheid is.
In China zijn ze al blij als er te eten is, u bent in de war met Europa.
De bouw van die dam was omstreden omdat het stuwmeer een groot aantal eeuwenoude steden en unieke archeologische vindplaatsen ging bedekken met water. Er moesten ook 4 miljoen mensen verhuizen. Ja, die CCP is me er eentje.
Wat heb je aan archeologische zooi? Of dacht je dat we van het verleden willen leren?
Maar wat is nu de bedoeling van dat filmpje... Moeten we nu ook al op voorhand empathie hebben voor al die arme Chineesjes op basis van iets wat er mogelijk kan gebeuren...?
Waar is het animatiefilmpje die laat zien wat er gebeurd als de eifeltoren omvalt op Parijs? De brug tussen Denemarken en Zweden die instort? Kerncentrales die ontploffen?
Weet je wat? Als die dam het begeeft hebben ze aan niemand anders te danken als aan zichzelf en het feit dat China wilde besparen op kosten tbv kwaliteit...
Slim om daar dan een paar honderd miljoen mensen achter te laten wonen...
Kwaliteit is in China en in Chinese producten ver te zoeken, beter: niet te vinden.
@Rdock | 27-07-20 | 14:51: heeft u gezien op de NOS....
@Rdock | 27-07-20 | 14:51:
-
Túúrlijk, joh! Die satelliet op de achterkant van de maan was van bamboe en visdraad... dat watervliegtuig in dit item ook ...
@Rdock | 27-07-20 | 14:51: dat is wel zo geweest maar tegenwoordig kunnen ze producten fabriceren van een goede kwaliteit
(en scheepsladingen/vliegtuigen vol weggooi meuk).
De status 'ontwikkelingsland' horen ze niet meer te hebben maar ja lekker goedkoop zodat bijna alle bedrijven hun productie naar China overgebracht hebben.
Er verzamelen zich al mensen met hun surfplank of wildwaterkano.
Dit wordt de Moeder der golven.
Kan onze Koning WA toch naar toe, die heeft zoveel "kennis "van water.. dus....... heeft iets met waterMANAGEMENT toch ?
Alleen van water met betrekking tot hop en andere ingrediënten.
Krijgen die Chinezen geen zwemles op school?
Nee, net als in Nederland wegbezuinigd.
Je krijgt in China wel lekker veel punten als je deugt...
Ja leuk verhaal maar je maakt mij niet wijs dat er geen experts zijn die exact kunnen berekenen of en wanneer het gaat gebeuren. Waarom zou dat ding ineens instorten? Zijn er constructiefouten gemaakt? Komt het door het milieu? Wat is de oorzaak? Kan er nog wat aan gedaan worden? etc. etc. Komt nu over als weer zo'n bangmaak verhaal.
Een vriend die jaren in Shanghai werkt en ervaring heeft met de Chinese stijl, kijkt soms ietwat sceptisch naar al die door Chinezen gebouwde wolkenkrabbers. Ze zijn nu eenmaal niet zo zorgvuldig als de Europeanen, en hier is de controle ook waterproef.
Ik heb iets gelezen over grote betonblokken die niet zijn verankerd maar gewoon los staan...
Tja, als je zo bouwt dan vraag je er niet om maar smeek je om het op den duur fout te laten gaan...!
@Witte_Willem | 27-07-20 | 14:08: Piramides zijn ook niet verankerd hoor, staan overigens ook gewoon op los zand... :-)
@litebyte | 27-07-20 | 14:27: daar stroomt geen water. Kameel.
Ehh, omdat het ding begin te lekken en aan het verschuiven is. Hoeveel wordt niet gemeld, waardoor de indruk wordt gegeven dat het binnen de marges valt.
www.youtube.com/watch?v=d_4xV3Cf1Z0
Ho Li Fok.
Toch wel een aardige reminder voor Die Partei dat niet alles planbaar en maakbaar is.
Gaat Merkel nu ook meteen alle waterkrachtcentrales dichtgooien in Duitsland?
Spijker - kop.
Nee, die draaien prima!
@Frau Merkel | 27-07-20 | 14:10:
Aber gnädige Frau, die kerncentrales draaiden toch ook prima?
Als de Duitsers iets van beton maken is het onverwoestbaar. Zie bijvoorbeeld de Feldstrasse bunker in Hamburg. Men wilde er vanaf na WO2 maar hij is gewoon niet kapot te krijgen.
Scherp
Gaat lekker daar.
Beelden van 11 juli
www.youtube.com/watch?v=KFJvXuCz3UQ
Houd er wel rekening mee dat Epoch times een zeer sterke anti-China agenda voert als het op "nieuws" aankomt. Het zal mij niet verbazen als die beelden van andere overstromingen binnen China komen dan geclaimd wordt in het filmpje.
Bizar filmpje, daar zit je dan voor een brakke dam, zonder je mondkapje op bij de kapper met het water tot aan je knieen.
Dat is wel veel risico ineens hoor, een virus, verzuipen, parasitaire infectie en als t tegenzit ook nog een verneukt kapsel.
Ik zie een imitatie-Citroen voorbij dobberen.
Die Chinezen zijn enorm geslepen. Die weten het wel zo te draaien dat bij een eventuele doorbraak al het water naar West-Europa of de Verenigde Staten stroomt en dat die landen vervolgens schepen en bootjes bij China moeten inkopen. Opnieuw van een ongeluk (COVID-19) voorspoed gemaakt
Misschien kunnen ze een paar miljoen Oeigoeren met schepjes invliegen om de dammen te versterken. Chinezen vormen een creatief volk dat weinig last lijkt te hebben van ethische bezwaren.
Schepjes? Bedoel je geen emmertjes?
Bij de volgende waterklus beter effe wat Hollanders inhuren. Je kan nou eenmaal niet alles namaken.
Ze komen vanzelf!
Dat opperde ik ook al. Ik ga turven hoeveel reaguurders met deze suggestie komen :-)
@Madame Poitiers | 27-07-20 | 14:00: Nederlanders inhuren, dan komt het goed.
Je bedoeld die vaklui van die 2 omvallende kranen ?
bedoelt ...
Doorbraak een ramp? Niet voor mij, ik woon er niet. Of komen al die Chinezen dan hierheen?
Blijf dan ook met je poten van de natuur af, God straft bijna meteen.
Heeft Nederland China al hulp aangeboden? Of zien ze dat als een belediging? Of misschien zijn de Chinezen bang dat de kwaliteit van hun produkten in twijfel wordt getrokken. Dan willen ze natuurlijk geen blank-racistische pottenkijkers, maar vragen ze Kameraad Kim Jong-un om raad.
Je kunt jet ook positief bekijken, als de dam breekt hebben de mensen wel meer meer.
Denk niet dat de animatie klopt. Omdat er geen continue aanbieding is van zoveel water. Daarom verwachting dat het water verder trekt naar lager gelegen omgevingen.
Dat idee heb ik ook al. Op de schaal van die kaart kan je nooit zo veel water uitsmeren over zo veel oppervlak. We gaan het zien
Zet vast een hele boel camera’s langs het traject, voor het live volgen. Heb ik wel wat euro’s voor over. En voor de gokkers dumpen we een lading badeendjes voor de badeenden race.
/ben Chips en bier kopen-
Misschien heeft China ook een soort Chernobyl nodig voordat ze af kunnen komen van die verderfelijke CCP.
Daarom is Inez Weski ook zo stil.
Dit is'wat anders dan een griepje dat ouderen en dikkertjes als voorkeur heeft. Dit is nietsontziende natuurkracht die iedereen onderdompelt.
The Damned - Smash It Up www.youtube.com/watch?v=Ux1Za8Wmz_s
Wat apart is, is dat voor alles heb je Chinese tekens maar voor getallen en voor oppervlaktes gebruiken ze westerse/Arabische cijfers en het alfabet km².
Chinezen zijn hartstikke inclusief, wist u dat niet?
Ik word er depressief van. Wie fleurt me op?
Hier een mop. Ken alleen de punchline.
Hoi krullenbol, is je moeder thuis?
Straks vraagt China aan de Hollanders om hun nieuwe dam te bouwen. Daar zijn wij nu eenmaal heer en meester in.
@RickTheDick | 27-07-20 | 13:43:
Zo ken ik er ook één.
"Wat stampen we lekker hè?"
@RickTheDick | 27-07-20 | 13:43: jimmi sattele die Huhner, wir fahren nach Texas.
@Kapitein Sjaak Mus | 27-07-20 | 13:47: Dat was die muis.
Het is niet heel moeilijk om uit rekenen hoeveel krachten een vol stuwmeer uitoefent op de dam. Ook is het niet heel moeilijk om een dam te bouwen die zulke krachten aankan. Fleurt dit op?
@kwark001 | 27-07-20 | 13:48:
Zie je?
Het gaat al beter met je.
@duProgue | 27-07-20 | 13:49: He, he, eindelijk een positief bericht.
@duProgue | 27-07-20 | 13:49: "Ook is het niet heel moeilijk om een dam te bouwen die zulke krachten aankan."
Een dam ONTWERPEN die het aankan is in de ruime zin van het woord niet heel moeilijk. Een dam BOUWEN die het aankan is een enorme onderneming en vergt hele nauwkeurige controle over heel erg veel verschillende variabelen zoals staal kwaliteit, beton consistentie, aantrillen/ontluchten van het gestorte beton, aggregaat formaat en kwaliteit, cement kwaliteit, uithardings-tijd, temperatuur bij storten en tijdens uitharden over de hele storting, etc. Allemaal dingen waar China in het verleden heeft laten zien niet altijd even goed in te zijn.
@Gregovic | 27-07-20 | 13:58: Hulde
@duProgue | 27-07-20 | 13:49: Menig weldoordacht project valt door betonrot in het water.
Hory fuck, dat is best wel een angstaanjagende animatie. Ik hoop dat dit geen werkelijkheid gaat worden...
Durf daar niks op te zeggen.
Wat leuk GS volgt m'n tweets
Die vleermuizensoep in Wuhan wordt daar dan wel flink verdund. Straling zou ook helpen dus als die reactoren daar ontploffen is gelijk heel de boel ontsmet.
Nummer 26, 33 en 98 alstublieft. Met witte lijst...
Een kwaltieltje.
Kloepoek bij?
Babi Dam Gang met Lijst
Babi Dam Gone?
Bam Dam style?
Wat een rustgevend animatiefimpje. Bijna meditatief met dat achtergrondmuziekje. Is dat niet gewoon geruststellend bedoeld voor t Chinese volk?
Waarom zou die dam doorbreken? Er zijn zat stuwdammen waar het vreselijk tekeer gaat als er teveel water overheen gaat.
Wat wel een gevaar is, dat zijn de oevers. Hoe stabiel zijn die landmassa's.
Googel maar eens op Longarone en Vajont dam.
Gaat ook niet doorbreken
De grond daar schijnt wat scheuren te hebben vanwege vulkanische/geologische activiteit.
Dus wat je zegt klopt, die dam kan sterk genoeg zijn, maar alles staat of valt met de fundering en de ondergrond.
De dam is al ernstig vervormd en Chinese ingenieurs hebben schijnbaar al gezegd dat er water onderdoor spoelt. Dan is het een kwestie van tijd.
En het blijft daar nog wel even regenen.
youtu.be/dtUtTzMakgY
Punt is dat er al eerder grote dammen in China zijn doorgebroken., er zijn er nogal wat met redelijk ondeugdelijk materiaal gebouwd.
Die dam is incontinent aan het worden en inmiddels aan de wandel geslagen. Gesuggereerd wordt dat het binnen de marges is, echter dat men het bevestigd geeft te denken.
www.youtube.com/watch?v=d_4xV3Cf1Z0
De Chinese alligator, de Siberische kraanvogel en zoetwaterdolfijn krijgen hun wraak.
Stik niet in je eerlijke, groene, diervriendelijke humaan gedoodde stukje Hollands varkensvlees de volgende keer.
@litebyte | 27-07-20 | 13:39: Gaat u eens poepen, dat lucht op.
Precies, blijf met je poten van de natuur af.
Vergeet deze niet: 200 miljoen jaar rond gezwommen. Binnen een paar decades om zeep. www.nationalgeographic.com/animals/20... Let her rip zou ik zeggen! Payback's a bitch and her stripper name is Karma.
Misschien dat Rutte alvast wat miljarden kan overmaken?
Ben je mal, China heeft geld zat - ik bedoel geen geld bijgedrukt omdat anders de Chinese droom niet meer kan blijven bestaan.
@litebyte | 27-07-20 | 13:36: Inderdaad, geld als water !
Kan het niet laten: Goed gewerkt, pik.
Ik hoop maar dat de afsluitdijk het houdt. Anders stijgt de zeespiegel wel heel erg snel.
Er staan ook nog flink wat kerncentrales die geraakt gaan worden als het misgaat.
slik.
www.xandernieuws.net/algemeen/hydrolo...
Iedereen beleeft het anders, dat zie je maar weer.
dat is niet zo waarschijnlijk. Zo groot is de massa nu ook weer niet.
@KlauwnBassie | 27-07-20 | 13:37: even ter referentie, de aardbeving in Japan waarbij Fukushima zwaar in de problemen kwam (9.0 op de schaal van richter) gaf een verandering van ongeveer 1,8 microseconde. De zeebeving/tsunami bij Indonesië pakte bijna 7 microseconde.
Dus ja, het is nogal wat eigenlijk.
Hoeveel zou die Tsaarbom en andere nucleaire bommen hebben bijgedragen aan de rotatie en snelheid van de aarde. Is daar iets van bekend?
Dat is gewoon een animatie van de Chinezen tsunami in Giethoorn.
Ach het is maar water en je bent toch niet van suiker zei mijn moeder als ik nat werd van fietsen van school.
Ik ga direct geld sturen naar die arme Chinezen, ik zie dan vanzelf wel wanneer mijn bij Alie bestelde rotzooi binnenkomt.
Als het fout gaat er er verdrinken wat Chinezen, moeten de regiohoofden wat organen afstaan. Gewoon naar beneden trappen en de volgende de schuld geven. Dat kunnen ze daar goed.
Kunnen we niet de grootte communist Marcel van 'Dam' inschakelen?
Een van de daders van de groepsmoord op Pim Fortuyn? Bedoel je die?
Floatation device.
Tieton?
Laat Vitens maar snel een luchtbrug beginnen voor al dat water. Is dat probleem ook weer opgelost.
Afgelopen weekend een artikel in Tubantie. Er wordt binnen vijf jaar een tekort aan drinkwater verwacht. Dit komt o.a. door de brand destijd bij Vredestijn waardoor een waterwinningsgebied onbruikbaar werd. Men overweegt een nieuw waterwinningsgebied te ontwikkelen, echter zijn we dan in 2030.
M.a.w na de brand bij Vredestijn waardoor een waterwinningsgebied vervuild werd heeft men geen ruk gedaan omdat verlies te compenseren en vinden de waterschappen het raar dat er tekorten zijn. Dat ze dat raar vinden vind ik raar.
De dictatuur en macht van de CCP, de natte droom van de EU-elite: grootheidswaanzin en teren op bevolkingen. Zie hier wat er van komt.
Die Chinezen hebben een verkeerde dam nagebouwd. Waren foto's van Madurodam. Krijg je dat.
Top deze! Ik moest denken aan die andere communisten ooit; de Sovjets. Hadden er ook een handje van om na te apen en geheimen te jatten. En zo ging hun Concorde tegen de vlakte omdat er tekeningen waren gejat van de Fransen waarin (opzettelijk?) fouten zaten.
Ze konden geen beter ontwerp vinden om te kopieren.
Een voordeel bij een nadeel is dat na de grote schoonmaak ook de Wuhan dierenmarkt weg is..
De wet markets.
Er zijn, om steden te beschermen, inmiddels al vele arme sloebers en boeren in kleine plaatsen opgeofferd, door waterkeringen te openen en dijken te slopen. De 'uiterwaarden' als overloop, zeg maar. Zie op Jijbuis Epoch Times, dat hier al weken lang over bericht.
Doen we hier in Nederland ook alleen de schaal is een stuk groter in China.
Dus zo'n dam is eigenlijk dubbel goed voor het klimaat.
En nu een animatie van Nederland wanneer de kades in Amsterdam instorten. Mensen neigen er overigens wel naar om op plekken te gaan wonen waar eventuele natuurrampen de grootste schade veroorzaken.
Komt omdat natuurrampen vaak voor vruchtbare grond zorgen. Rivieren, overstromingen, vulkanen, stormen, allemaal maken ze de grond vruchtbaarder.
Eigenlijk de enige grote natuurramp die de grond niet vruchtbaarder maakt is een aardbeving, en die komen vaak dichtbij vulkanen voor, dus indirect heb je dat alsnog.
@Leyrann | 27-07-20 | 13:28: Dit is dan natuurlijk geen natuurramp, maar een men made ramp. Een dam van deze proporties is gekkenwerk. En dan nog kerncentrales er achter zetten ...
Ik ben die Chinezen als sinds begin dit jaar behoorlijk flauw, maar goed er zijn er 1,4 miljard van, dus ze kunnen wel een stootje hebben.
Ik verheug me nu al op de beelden die we eventueel te zien krijgen.
@Sabali | 27-07-20 | 13:37: Och och. Ik ga op de nsb knop drukken.
@Normpje | 27-07-20 | 13:40: Want?
Ik spreek toevallig Chinees en in de documentaire wordt gesteld dat een damdoorbraak hoe dan ook de schuld van het racistische Nederland is.
Klopt, er zullen nog minimaal 10 standbeelden van historische figuren gesloopt moeten worden om het tij te keren!
@anale_snor | 27-07-20 | 13:27: En vergeet de bijbehorende straatnaamborden niet
@anale_snor | 27-07-20 | 13:27: Nee joh, er moeten belastingverhogingen komen en het is de schuld van de Nederlandse boeren.
Vind de CCP vast vervelend dat dat level 4 biolab en al het bewijsmateriaal zomaar vernietigd gaat worden.
Dam-n....
Het zou de verstoorde machtsverhoudingen op de globe wel weer wat meer in evenwicht brengen. Soort van ongelukskoekje van eigen deeg. Wel jammer voor de gewone man/vrouw die ook maar hun best doen.
Laten we hopen dat er niet bezuinigd is op die dam. Want een ramp van deze proportie zou zelfs in China tot een politieke aardverschuiving leiden. En ik ben bang dat dit een enorme druk zet op het regime om iemand anders de schuld te geven.
Er is niet bezuinigd op de dam, op papier dan. Ook hte onderhoud is goed op orde. Op papier. Gewetenloze mensen hebben hier heel veel geld aan verdiend.
Dat de goedkoopste leverancier, niet corrupt is geweest en staal en beton van de juiste kwaliteit heeft geleverd.
Ja, dat is er helaas wel. De dam is helaas niet geankerd op grondgesteente vanwege enorme bijkomende meerkosten, maar op 90% vast gesteente met een zogenaamde sandwich structuur. De ervaring is ook dat als China iets bouwt dan houden ze de specificatie aan waar het aan moet voldoen, maar vaak zonder voldoende reserves. In de regel als wij iets bouwen qua waterwerken dan wordt het zo uitgevoerd dan het vaak dubbel zo sterk wordt opgeleverd als de noodzakelijke specificatie vereist. Er liggen landbouwgronden stroomopwaarts, enig idee wat kunstmest doet met beton?
@#enpassant | 27-07-20 | 13:46: "enig idee wat kunstmest doet met beton?"
neen, vertel
in die animatie volgt het water keurig de bochtjes in de rivieren maar iedere stad wordt geheel opgeslurpt?
Oevers zijn hoge rotswanden. Dat is ook de reden dat het water zo'n enorme snelheid krijgt.
Die steden liggen iets hoger. Als je de badkuip vult stoomt het water toch ook niet gelijk over de rand?
Als die stad in een dal ligt wel ja.
Dat komt omdat de rivier vooral door heuvels en bergen stroomt, en de vlakke stukjes grond die er zijn, zijn compleet volgebouwd met steden.
En nu kom je met het antwoord dat je geen badkuip hebt. Zeg er dan ook gelijk bij dat je tijdens schooltijd altijd naar buiten zat te loeren.
Die vloedlijn schuift als een rechte lijn op. In de simulatie is geen rekening gehouden met de hoogteverschillen lokaal EN ik vraag af tot in hoeverre ze de hoogte op elk stukje kunnen inschatten. M.a.w. zie dit als een hele grove schets.
Nog een geluk dat men daar niet zoveel om mensenlevens geeft.
Dat doen ze wel.
@AntiZanicz | 27-07-20 | 13:36: Wie is ze ?
@Uw Verzekeringsadvis | 27-07-20 | 13:54: ze is men, eenvoudig Nederlands
If it aint Dutch it aint much
Inderdaad, de ingenieurs hebben gewoon in Delft gestudeerd. Met goed resultaat.
Tsjah, zo'n ding bouwen is één. Hoe lang zo'n ding het volhoudt is van latere zorg. Iets soortgelijks vraag ik mij ook wel eens af bij enorme torens zoals in Amerika. Wat is de verwachte levensduur? Hoe gaat dat t.z.t. weer naar beneden? Op Bin Laden hoeven ze niet meer te rekenen.
Die torens naar beneden, daar is een vliegtuig al voldoende voor om die netjes naar beneden te laten komen. Daar zijn meen ik nog wel beelden van te vinden op het internet.
De levensduur is minimaal 100 jaar. Het grootste probleem is bagger ophoging in het stuwmeer waardoor de capaciteit af neemt.
Ook al zou de dam bezwijken dan hij niet over de hele breedte instorten. Dwz het water zal door een bres moeten en zo dus gereguleerd blijven. Niet het hele meer rolt naar voren Ook daalt het peil in het meer en blijft er van de watermuur niet veel over.
Oh, dus het virus werkte niet goed genoeg, dus nu blaast de USA dan maar een dam op.
Zwitsers moet je daarvoor hebben.
Die hadden ze voor hun roltrappen ook goed kunnen gebruiken.
Werkelijk?
Aha, de dus de tweede golf komt ook uit Wuhan. Van Wuhan flu naar Wuhan flow
Gezien de hoeveelheid water is het woord "flush" meer van toepassing. Een soort van kunstmatige zoetwatertsunami.
De boel zit daar al jaren verstopt, teveel mensen op 1 plek. Is een mooi woord voor in het Engels “Anal Cleansing”, en dat is precies wat er nu gebeurd.
Dat is geen woord, dat zijn er twee. Het woord dat u zocht is "enema". Maar "klysma" is er nog een mooier woord voor, en dat nog wel in onze eigen taal.
Zo zie je, de mensen in Wuhan hebben tenminste nog een keus. Sterven aan het Chinese virus, verzuipen of allebei. En wij? wij hebben rutte.
Dam(n)!
Ah u was me voor
www.youtube.com/watch?v=Fhddcv7p2QM
Live stream voor de liefhebber
Hier de locatie voor de liefhebber
www.google.nl/maps/place/Yichang,+Hub...
Chinese muur … van water.
Alidam...
tja alle 7 plagen in eens en dan vanaf het jaar 0 (2021) opnieuw beginnen
Zouden de inca's dan toch een nummertje omgedraait hebben ?
@KlauwnBassie | 27-07-20 | 13:19: Nee. U bent kennelijk in de war met de Maya, enkele duizenden kilometers verder.
Ik mag niet meer trots zijn op Nederland, maar als dit wel had gemogen had ik aangeraden met Nederlanders te werken in projecten zoals deze.
hoeveel stuwdammen hebben we dan in Nederland??
@Petroselinum crispum | 27-07-20 | 13:06: Je snapt dat ik meer doel op het managen van grote hoeveelheden water, zoals de Noordzee. Maar we zijn niet helemaal zonder stuwmeren. Zie nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_water...
@Petroselinum crispum | 27-07-20 | 13:06:
Afvoeren van water zijn wij zo goed in dat we in Nederland tijdens een natte zomer tóch gewaarschuwd worden voor extreme bodem droogte
@Petroselinum crispum | 27-07-20 | 13:06: De Maas heeft vele stuwen. Hier en daar elders staan ook grote waterwerken. Soms al 80 jaar zonder een krimp te geven.
Ochten, de Deltawerken of Wilnis zijn echte toppunten van onderhoud of daadkracht. Ruim 30 jaar duurde het om de deltawerken te bouwen. En elke winter staan kades in Rotterdam, Den Haag of Dordrecht blank bij een beetje woei.
@arlen | 27-07-20 | 14:04: Inderdaad zijn de Deltawerken en het rivierenprogramma topprestaties waar ze elders een punt aan kunnen zuigen.
En de kades staan niet blank en al was het wel zo dan was er nog niets aan de hand.
De Chinese civiel ingenieurs zijn in Nederland naar de toenmalige Hogeschool geweest. Mijn docent betontechniek gaf lezingen in China.
REAGEER OOK