Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

nrc sluit zich aan bij War on Houtkachels

Alleen maar om te stoken

lalalala gezellig

Als de politiek het niet doet en de Volkskrant houdt z'n bek, doen wij het wel, dachten ze bij de Vlaamse meubelfolder gone webwinkel tussen het verkopen van twaalfdelige koffie- en theesetjes door. Waarop de 'redacteur duurzaamheid en energie' en dan weet je het wel qua alles moet stuk een volstrekt willekeurig stuk in de krant plempt om de oer-Hollandse kumbaya-gezelligheid te beroven van het absolute middelpunt in de feestvreugde: de houtkachel. Waarom nu? Er komt een hittegolf aan, Zwarte Piet is bijna in het land en Erben Wennemars maakt zich op voor de Elfstedentocht, dáárom. Er verdwijnen complete bossen in de biomassacentrales van D66 die meer meer meer stikstof en fijnstof uitstoten dan kolencentrales maar die 'particuliere verbranding', die is vooral heel erg, die moet stuk en voorlichting is niet genoeg actie van de pollertiek. Terwijl iedere geoefende stoker wel gewoon weet: keurig het schoorsteentje laten vegen, droog hout stoken, geen geverfd of gebeitst hout, stook eens een keertje niet als het windstil is, helemaal niet als het mistig is en ga verhuizen als u naast Asha ten Broeke woont. Alle krantreizen van reisbureau NRC ('Verbreed uw wereldbeeld in goed gezelschap'), zoals een poldercruise met een elektrisch cruiseschip, een treinreis naar Washington, een zeilreis naar Indonesië en met de zonneauto door Colombia, vindt u HIERRRR (2mb).

Reaguursels

Inloggen

Ook maar even 2 kuub bestellen. Ik zal aan jullie denken als het windstil en mistig is. Jankeballen.

npo | 28-07-20 | 10:00

Nog maar maximaal 2 a 3 kuub gasverbruik deze maanden dankzij zonneboiler en 3 ton zware speksteenkachel met oven (A klasse). Zelfs als de stroom op een dag onbetaal/onbeschikbaar zou worden staat er nog een warme prak klaar. De eerste Piet die hier het rookkanaal weer uit komt in november/december in regenboogkleuren, kan zo bij Groen Links/Duh!66 verder met zijn onvermogen echt iets klaar te spelen.

HebjeHemweer | 28-07-20 | 04:35

Ik ben best voor een keurmerk ofzo. Houtstook kan prima maar wel in kachels met een rendement van minstens 80 pct. Anders ben je gewoon teergas de lucht in aan het blazen. Zonde van de verloren brandstof en fucking ongezond.

hustler01 | 27-07-20 | 23:36 | 2

een keurmerk ... ja goed plan ,laten we totaal onwetende figuren oordelen of iets goed is of niet(volgens bepaalde voorschriften zou het stoken van samengeperste troep het beste zijn... zucht ). en ach, dan krijg je een sticker .. godsamme gebruik gewoon je gezonde verstand ,en donderstraal niet alles in de kachel .is dat nu zo lastig ?

bowlfabriek | 27-07-20 | 23:55

misschien maar de Duitse methode .. en normen.. stoken veel meer en ook in steden.. 1x per jaar controle door schoorsteen veger hoe je stookt veel roet/aanslag .. krijg je een stookverbod.. want slecht stoken of verkeer materiaal

je ne regrette rien | 28-07-20 | 10:22

Houtkachel is heerlijk, zalige warmte.
Stook lekker 5 tot 8 kuub per jaar.
Ook lekker in de houtgestookte hottub s' winters, verder ook nog een houtkachel in de veranda.
De buitenkachels gaan wel altijd op houtbriketten.

Witte197 | 27-07-20 | 23:33 | 3

Viesterd

24^7 | 28-07-20 | 07:21

Ga je buiten zitten wanneer je stookt. Kun je ruiken wat je de mensen buiten aandoet.

Ookalweer | 28-07-20 | 10:36

Dat interesseert hem vast niet, wat hij anderen aandoet.

Schuldenbrau | 28-07-20 | 10:44

Moet van het schone gas af maar mag wel smerig hout blijven stoken. Totaal niet uit te leggen. Vreemde vogels soms daar in de tweede kamer.

Die houtkachels gewoon integraal verbieden. Zijn toch geen derde wereld land waar sommigen nog moeten sprokkelen om te koken?

Martin007 | 27-07-20 | 22:57 | 1

Houtstoken mag enkel verboden worden als ze alle 30km/h en meer wegen door alle dorpen en steden verbieden. Het moet maar eens afgelopen zijn met autos en brommers in de kernen. Of de fiets of lopen. Als je slecht ter been bent misschien de bus. Ik heb geen zin om je vieze kankerverwekkende fijnstof uit je uitlaten op te snuiven.

Harris Pilton | 27-07-20 | 23:19

Ik ben tegen het milieu

poepaanmijngaatsie | 27-07-20 | 22:47 | 1

Pcies. En pro asfalt.

Mopar | 28-07-20 | 09:59

Een goede d'66 roker is geen onruststoker

batvoca2 | 27-07-20 | 22:23

Is toch ongelofelijk en ongehoord dat die houtstookterreur mag doorgaan en dat mijn HR cv ketel op schoon aardgas de deur uit moet!

Schuldenbrau | 27-07-20 | 21:56 | 3

Ik kan het u niet uitleggen. Misschien Wiebes?

NPOlitiekgekleurd | 27-07-20 | 22:00

Houtstook terreur klinkt wel heel heftig meteen. Maar de politiek heeft hier natuurlijk wel een klont boter op het hoofd ter grote van de provincie Groningen. Lastig doen over gas en houtstook. Maar ondertussen kernenergie op de backburner zetten. En volledig woke gaan op biomassa centrales. ( lees hout stoken, dat eerst met vieze stinkboten uit Canada deze kant op gevaren moet worden, en waar primma bomen en bos voor om moeten) hout stoken-slecht, biomassa-goed. Volgt u het nog?
Lekker je CV blijven stoken. Steek eerder geld en energie in betere isolatie en solar.

Blubberbazooka | 27-07-20 | 22:37

Wat dacht je van de benzine en diesel terreur! Allemaal mafia.

Harris Pilton | 27-07-20 | 23:20

Houtkachels en reisbureau NRC: weg ermee.

IJsbrekert | 27-07-20 | 21:49

Ik ben helemaal klaar met die houtkachels/allesbranders. In de winter is het hier elke avond raak en kunnen we de deuren en ramen sluiten omdat we anders wakker worden met een strot alsof ik een matras heb opgerookt. En dat zeg ik als roker. Ik gun iedereen zijn vuurtje maar hou je ff aan de stookregels en denk ook eens aan de buren AUB.

Blehhhh | 27-07-20 | 21:15 | 1

Hahahaha als roker klagen over houtkachels. Dit moet een grap zijn.

Koenz0r | 28-07-20 | 12:45

Oh ja, voor alle klagers onder ons:

Ik heb voor jullie een geschikte stedentrip in de aanbieding, namelijk Jeruzalem!
Daar staat een hele grote muur, wat heel toepasselijk "de klaagmuur" heet.
Daar kan je zo lang je wilt de hele tijd tegenaan staan klagen over hoe erg die houtkachelbezitters wel niet zijn.

Kamikazepiloot | 27-07-20 | 20:59

conclusie met betrekking tot Houtkacheleigenaren van dit topic aldus veel reaguurders:

-Je bent een totale Milieuterrorist
-Je flikkert er van alles erin alsof het een WW2 allesbrander is dus ben je Nazi
-Je hebt een houtkachel, maar ik woon in een appartement, dus jaloers(houtnijd)
-je bespaard geld uit en dat vinden de energiemaatschappijen niet leuk.
-Kutrook! ( ik zeik ook niet over je kutkat of hond als ie weer op straat of in mijn tuin zit te schijten, dus een beetje tolerantie werkt 2 kanten uit )
- Bomenkap. Ha! vraag even hoeveel bomen er al in die "biomassacentrales" zijn verdwenen, wat per schip ( zeer milieuvervuilend ) vanuit de andere kant van de wereld komt

dus sodemieter een eind op met je geneuzel... we zijn praktisch het kleinste landje ter wereld. Denk je nou echt dat ons stookgedrag die ijsberen zal redden?

Kamikazepiloot | 27-07-20 | 20:50 | 1

Voor de katten: begraaf enige ballonnen met water op de favoriete plekjes. Die knappen dan als kat graaft, kat schrikt en komt nooit meer terug. Voor de hond: strooi mest (tijgermest voor superieur effect) waar honden heerlijk in kunnen rollen; baasjes komen nooit meer langs uw tuin, want hond wassen is zelden hun hobby.

Alquest | 28-07-20 | 09:19

1 goede kachel
2 Goed rookkanaal
3 Goed droog schoon hout
4 Juist stoken
5 niet zeiken

laurentius | 27-07-20 | 20:47 | 3

1) check!
2) check! elk jaar professioneel schoon laten maken
3) 2 jaar gedroogd eiken!
4) van boven naar onder
5) ik klaag niet over een ander, dus doe dat dan ook niet bij mij. ( tolerantie, weet je wel... daar stond Nederland vroeger bekend om )

Kamikazepiloot | 27-07-20 | 20:54

Schoon stoken bestaat niet. Er is geen veilige ondergrens voor fijnstof.
Luchtfonfs.nl: "Fijnstof is een sluipmoordenaar. Hout stoken in woonwijken is de grootste vervuiler als het op fijnstof aankomt. Er komt meer fijnstof vrij door het stoken van hout dan door de 8 miljoen auto’s in Nederland (bron: emissieregistratie.nl)"
Wel beperkt u door uw maatregelen enigszins de schadelijke gevolgen voor uw omgeving.

NPOlitiekgekleurd | 27-07-20 | 21:09

@NPOlitiekgekleurd | 27-07-20 | 21:09: onzin! Schoon stoken kan wel. Google eens op is houtvergasser. Een goeie kachel stoot alleen h2o en co2 uit. Geen fijnstof en geen teergas.

hustler01 | 27-07-20 | 23:40

Deze 'winter', echt koud is het natuurlijk niet geweest, kwamen ik met mijn gezin thuis en onze hele bovenverdieping zat onder kleine zwarte spikkeltjes, de lakens, stoelen, werkelijk alles zat onder deze rotzooi. En wat bleek, onze buurman, had weer iets opgestookt in zijn allesbrander. Vervolgens heb ik deze aso buurman aangesproken op zijn gedrag en wat kreeg ik als antwoord; je kunt het toch niet bewijzen en ik sta in mijn recht. En de beste man heeft nog gelijk ook, gemeentes hebben amper juridische dwangmiddelen om dergelijke figuren aan te pakken, een gotspe. Houtstook, ook verantwoorde houtstook en palletkachels, zijn m.i. niet bedoeld als hoofdverwarming en horen niet thuis in woonwijken. Voor aardgas betaalt de consument in Nederland zo ongeveer het meeste van alle europeanen want CO2 uitstoot en houtstook in woonwijken vindt Rutte 3 prima...

therealbraindump | 27-07-20 | 20:25

Maar bekijk het eens van de positive kant:
De bossen die D66 laat opstoken zijn alleen maar oude oerbossen. Wat moet je daar nou mee? Daar zijn we mooi weer vanaf.

Patatter | 27-07-20 | 20:14

Weg met die kankerverwekkende stinkzooi.

Schuldenbrau | 27-07-20 | 20:03

Je mannelijkheid ontlenen aan een haard...

beldewouten | 27-07-20 | 19:22 | 3

Misschien vinden sommige mensen een knapperend vuurtje gewoon gezellig en rustgevend? Wellicht omdat het je primitieve oermensch tevreden stelt en wellicht omdat je als man je tribe hebt voorzien van geborgenheid warmte. Fijn toch als de jager-verzamelaar in je even gelukkig is. Mijn mannelijkheid ontleen ik wel gewoon aan die enorme kloppende paal die ik daarna in het vrouwtje stamp na het nuttigen van wat verzamelde rode bessen op gisting.

Joostmochtnietsweten | 27-07-20 | 19:51

Beter dan aan een Tesla.

The2Amendment | 27-07-20 | 19:53

Een doodgezwegen milieuprobleem. Er is nagenoeg geen beleid om deze ernstige vorm van directe luchtvervuiling met giftige rook in woonwijken aan te pakken.
De lobby van kachel- en haardenfabrikanten zit niet stil en onze overheid heeft zichzelf na het ontmantelen van het biomassasprookje al helemáál ongeloofwaardig en belachelijk gemaakt. Het RIVM meet fijnstof bij snelwegen maar niet in woonbuurten. Wat zitten daar voor mensen die aan de knoppen draaien?

NPOlitiekgekleurd | 27-07-20 | 19:13 | 7

@Joostmochtnietsweten | 27-07-20 | 19:55: dat mag allemaal zo zijn joost maar bij mijn slaapkamerraam wat ik s'nachts graag open heb liggen geen cruiseschepen aangemeerd. Wanneer er op grootschalige wijze hout gestookt gaat worden in buurten, en die tendens is er wel degelijk, gaat de lokale luchtkwaliteit snel achteruit. Het verbranden van hout is niet een toekomstgerichte vervanger van aardgas maar juist een stap terug in de tijd.

therealbraindump | 27-07-20 | 20:34

@The2Amendment | 27-07-20 | 19:54: Roken was decennia lang ook geen enkel probleem, weet u nog? En wie er anders over dacht was een beroepsklager.

NPOlitiekgekleurd | 27-07-20 | 20:35

En luchtvaart “meten” ook maar tot 900 meter.
Het is niet eens meten. Maar gecalculeerde depositie. Dat soort statistiek griezels zitten de regels te verzinnen. Om te huilen.

Blubberbazooka | 27-07-20 | 22:41
▼ 4 antwoorden verborgen

GS, houd nou een sop met berichten over dit onderwerp. Hoe meer aandacht, hoe slechter. Man man. Dat snap je toch zelf wel.
Wil je dit behouden, wees er dan stil over,

mark1487 | 27-07-20 | 19:06 | 5

Het stinkt alleen als je het fout doet. Dus gewoon een kwestie van educatie. Net als dat auto's veilig genoeg zijn om je kind in te vervoeren, maar een moordwapen zijn in de handen van iemand zonder rijbewijs of een moslim met spontane maagdenlust.

Joostmochtnietsweten | 27-07-20 | 20:04

Weg met die stookterreur!!!

Schuldenbrau | 27-07-20 | 21:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Het mag dan allemaal pittoresk zijn, ik zit liever in een nieuwbouwwoning met vloerverwarming

lingo star | 27-07-20 | 18:59 | 2

Wel fijner voor uw buren, als die er niet van houden

Canis.bonus.es | 27-07-20 | 19:11

Met zo'n drinkwater verziekende bodemwarmtepomp zeker...

Joostmochtnietsweten | 27-07-20 | 20:05

Paar jaar terug verbleef ik ergens een weekje extra met vakantie waar die dingen veel waren, maar dan onder afdakjes in tuinen. Daarvoor zei ik altijd dat mensen niet zo moeten zeuren, maar kom daar na een zomerweek aldaar met 3 stokende afdakjesburen toch op terug. Slaapkamerraam kon namelijk gewoon niet open vanwege de smog. En dat was knap warm daar.

Jan, Leiden | 27-07-20 | 18:57 | 3

Hier is dit het hele jaar het geval. Omsingeld door open haat fanaten. En wanneer het even niet koud is, in de avond lekker de vuurkorf stoken..

Motorkater | 27-07-20 | 19:02

Omdat een paar dodo’s niet kunnen stoken, mag niemand het meer? Jan, u komt op deze manier ook aan de beurt. Alcohol? Mountainbiken? Een hond /kind hebben? Er is altijd een groepje dat het niet zou moeten doen...

Canis.bonus.es | 27-07-20 | 19:02

@Canis.bonus.es | 27-07-20 | 19:02:
Ja, dat zou het ook nog kunnen zijn, verkeerd stoken? Zeker, en raar genoeg speel ik op sommige zaken al in, omdat je nu al weet dat ze helaas ook met gezondheid gaan bemoeien. Maar niet mogen biken?

Jan, Leiden | 27-07-20 | 19:15

Toen ik in november met subsidie een pelletkachel bestelde, juichten mijn GL-vrienden me toe. Toen hij geplaatst werd in januari, werd ik verguisd.

djtdlg | 27-07-20 | 18:57 | 1

Bedankt voor de duiding, maar de meesten hier mijden hunnie al heel lang hoor.

NumbNuts | 27-07-20 | 19:15

De rook van houtkachels is een groeiend probleem. Steeds meer mensen hebben een houtkachel en daarmee neemt ook de overlast toe. De rook is niet alleen hinderlijk, maar vooral ook schadelijk voor de gezondheid. Schadelijker dan de dieselauto's die we met zijn allen zo vies vinden. Dat stelt de Werkgroep Houtstook-vrij in een brief aan minister Henk Kamp.

Motorkater | 27-07-20 | 18:56 | 6

Als er al een werkgroep is met de naam houtstook vrij ,zijn er hoop die teveel aan vrije tijd hebben

bowlfabriek | 27-07-20 | 19:36

Als je goed stookt is het niet giftig, heb je geen fijnstof en stinkt het niet. Enkel bij onvolledige verbranding (door te weinig zuurstof en/of te nat of slecht hout) krijg je al die narigheid.
Overigens gaat er natte houtpulp in die biomassacentrales, dus kun je na gaan hoe slecht dat is.
Houtstoken hoeft dus niet verboden, men moet gewoon leren hoe te stoken. Net als dat je ook de verkeersregels leert als je wil deelnemen aan het verkeer lijkt een stook-brevet me een prima oplossing. Wie alsnog verkeerd stookt raakt zijn brevet kwijt en wie stookt zonder brevet krijgt een boete. Hoppa, geen communistische verboden, prima voor mens en dier, en nog gezellig ook.

Joostmochtnietsweten | 27-07-20 | 20:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Als niemand meer een krant nodig heeft om de openhaard mee aan te steken daalt de oplage van de NRC naar 0.

Gulliver | 27-07-20 | 18:52 | 1
-weggejorist-
Joostmochtnietsweten | 27-07-20 | 20:09

Nee, bomen kappen om letters op te drukken, da's duurzaam.

dugo | 27-07-20 | 18:46

Houtkachels... Leuk voor buiten de bebouwde kom.

beldewouten | 27-07-20 | 18:30 | 3

Inderdaad! Lekker tussen de weilanden doen, in het buitengebied waar je er niemand ziek mee maakt.

Motorkater | 27-07-20 | 18:38

@Motorkater | 27-07-20 | 18:38: als je normaal hout stookt is er geen rook prutser.oh en je word er niet ziek van hoor

bowlfabriek | 27-07-20 | 19:52

Amen!

heppykemper | 27-07-20 | 19:58

houtkachels zijn vies .

newray | 27-07-20 | 18:19 | 8

@Tietmier | 27-07-20 | 18:33: Een mietje mogelijk nog niet maar wel ver weg van een echte kerel waarmee we groot zijn geworden en nu de wereld vakkundig naar de kloten helpen. Doe mij maar weer een houtkachel.

aflaatverkoper | 27-07-20 | 19:07

Als je ze goed gebruikt zijn houtkachels heel schoon, circulair en efficiënt en bovendien gezellig.

Joostmochtnietsweten | 27-07-20 | 20:12
▼ 5 antwoorden verborgen

NRC deugt. NRC Next!

Dodebomenkrantje voor boomers, nietszeggende media.

Rest In Privacy | 27-07-20 | 18:08

Dat gezin op de foto heeft zeker het pallet hout eerst in de diesel laten intrekken zodat het beter brandt.

Osdorpertje | 27-07-20 | 18:04

Neem aan alleen online nog die NRC? Papier komt, ook gerecycled papier, van deaude bomen. Laat dit nou ook meteen hun bijnaam zijn!

Lorejas | 27-07-20 | 17:59

Kutdkachels, maar die zijn niet zo erg als de gasten die ze stoken, met alles wat wil branden, want voor de kliko betalen we per kilo, dus de waus mikt alles er in. Heerlijk hoor, want ook bij 30 graden moet er afval verstookt worden

Maggiderin | 27-07-20 | 17:57 | 1

Klopt! Doen ze hier ook gewoon in een woonwijk. Houtkachels stoken met -met loodverf- geverfd hout, allesbranders, palletmeuk en in de zomer fijn de vuurkorf aanzetten wanneer anderen de het beddegoed willen luchten of voor de verkoeling de ramen open zetten..

Motorkater | 27-07-20 | 18:41

Vuur terug in huis, de lucht op straat niet pluis.
Ondanks de vele *kuch* verantwoorde stokers hier.

D-Fens_1963 | 27-07-20 | 17:57

Voor de d66 biomassa centrale heb ik nog een mooie oplossing waar het land mooi van opknapt. Ruim de klerezooi in de Nederlandse bossen eens op. In de jaren '60 heeft een of andere slimme leipo rondverteld dat het goed is voor het bos als je alles laat liggen en die bezuinigingsmaatregel zal hem politiek geen windeieren hebben gelegd. Met als gevolg dat je in de bossen rond Apeldoorn en, nog erger, de Utrechtse Heuvelrug, hier en daar geen stap meer kan zetten en dat is geen reclame voor vakantie in NL. Ergo, 50 jaar niks opgeruimd en nu kun je daar dus de d66 biomassa centrale van laten roken.

eastender | 27-07-20 | 17:55 | 2

Van de Utrechtse Heuvelrug kan ik inderdaad bevestigen. Ik dacht altijd dat we luie boswachters hadden. Is beleid dus.

Frans Laarmans | 27-07-20 | 18:58

Dat is goed voor het bos. Kevers, rupsen en weet ik veel hoeveel beessies vinden dood hout zalig. En vogels lusten die beestjes weer. Ga eens kijken in de bossen over de grens. Je komt meestal niet eens het pad af, wegens 2 meter hoge braamstruiken met brandnetels. Waar de open plekken en corridors moeras zijn.
Schitterende 3,4,5 stammen bomen bedekt met mos, metershoge holle klimopconstructies waarvan de boom 40 jaar geleden vermolmd verdwenen is.

Alquest | 28-07-20 | 09:37

Ganz zufällig heeft vanmiddag de lokale houtvester vanmiddag ruim 3 kuub op het achterterras gestort. Merendeel is beuk, ik zag nog wat berk en wat divers. Alles lokaal gezaagd (wij wonen op de Utrechtse Heuvelrug).
Met al dat thuiswerken moet natuurlijk de gasrekening niet te hoog oplopen deze winter. Comfortabel wat blokken in de kachel zodra de R in de maand zit.

ole guapa | 27-07-20 | 17:54 | 3

Lang laten drogen, dat beuken

Canis.bonus.es | 27-07-20 | 19:05

@Canis.bonus.es | 27-07-20 | 19:05: Kijk een connaisseur! Amice! Nou wil het geval dat deze blokken al ruim een jaar gezonnebaad hebben en hier de rest van de zomer ook nog rustig onder een afdak in zon en wind mogen liggen voor ze tot as zullen wederkeren. Kijk ik wil er blokken opgooien, maar ik ga niet op de knietjes om het aan te blazen.

ole guapa | 27-07-20 | 19:08

@ole, wij begrijpen elkaar!

Canis.bonus.es | 28-07-20 | 09:48
-weggejorist-
dennistegelwerken | 27-07-20 | 17:52 | 1

Hey guurders,
Ik ben vandaag even wat aan het App-developpen geweest en ik heb:
t,me/nrchandelsblad
en
t,me/nieuwnieuws
gemaakt voor jullie! Notificaties van je krantjes in je telegram! Moet alleen ff iemand die komma naar een punt omzetten in bovenstaande linkjes, zonder zwitsal.

Digikluizenaar | 27-07-20 | 17:52 | 1

Zo'n houtkachel laat de hele buurt meuren en het is slecht voor je longen en opwarming van de wintersportgebieden

stipjes | 27-07-20 | 17:51 | 5

Het is goed voor de opwarming

grapo | 27-07-20 | 18:28

En de Gemeente doet er NIETS tegen. Mooie verhalen over 'U moet meer ventileren" en "U heeft recht op ventilatie met schone lucht"... Bah!

Motorkater | 27-07-20 | 18:42

@Piet Karbiet | 27-07-20 | 18:01: Alleen smelt het nu per direct ipv een gletcher te vormen

heppykemper | 27-07-20 | 19:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Een goed merk houtkachel, bijvoorbeeld een Jacobus, heeft veel minder uitstoot.
Chinese shitkachels des te meer. En waar/hoe je woont is ook van belang.

glaaf | 27-07-20 | 17:47 | 2

Originele Dick Geurts staan. Geen rebranded DRU spul, originele zuil-1 uit 1998. Pijp op 13 meter en we wonen ook nog eens hoog.

ole guapa | 27-07-20 | 17:50

Hier staat een godin, geeft een partij heerlijke warmte.

Jemaintiendrai | 27-07-20 | 19:05

Scandinavië, Oostenrijk, Zwitserland, Polen, de Balkan....
Ik denk dat NL de laagste houtkacheldichtheid vd wereld heeft.
Makkelijke slachtoffers dat wel. Nederlanders zijn een makkelijke prooi.

Ruimedenker | 27-07-20 | 17:47 | 4

Overbevolking zou strafbaar gesteld moeten worden.
Juliana zei het al eens..
Dit land is vol.
Sindsdien verdubbeld met 100% zeikerts

Jemaintiendrai | 27-07-20 | 19:06

@Hollandse_blauwe | 27-07-20 | 18:58:
Geen idee van de werkelijke cijfers.
Ken mensen met een open haard, maar niet veel mensen die hun hele huis verwarmen met houtkachels.
Dat lijkt mij ook iets meer voor mensen die inderdaad in dunbevolkte, bosrijke gebieden wonen.
Dus net als in de landen die ik opsom.
Die 5 à 10 zal ik niet tegenspreken noch bevestigen.

Ruimedenker | 27-07-20 | 19:55
▼ 1 antwoord verborgen

Om eerlijk te zijn zal ik die dingen niet meer missen sinds ik een buur heb gehad die al zijn huiselijk afval er in opstookte. Een biomassacentrale naast de deur geeft nog minder overlast.
Gemeenten die afval per kilo/kliko afrekenen vragen hier gewoon om (en uiteraard ook afvaldumpingen).

Abject | 27-07-20 | 17:45 | 2

Het wemelt hier in de woonwijk van dit soort milieu psycho's. En ondertussen WEL een stekker auto rijden, want milieu enzo :-s

Motorkater | 27-07-20 | 18:44

Niet milieu, goedkoop!

Canis.bonus.es | 27-07-20 | 19:07

Zaag altijd het liefst IKEA meubelen in stukken, daar gaat de kachel echt van loeien, van dat duurzame (lol) spul!
PS De strekking van het stuk was natuurlijk wel dat de politiek er niks aan durft te doen en na de houtkachel van Jesse snap ik dat wel

Feitenpliesie | 27-07-20 | 17:44

Woon in een appartement en stook/kook op gas. Plusminus 500 Euro per jaar kwijt. Heb pijn in de mondhoeken.

Normpje | 27-07-20 | 17:42

Je ziét de man op de foto gewoon denken: Die joekelille gaat er zo aan.

Piet Karbiet | 27-07-20 | 17:39 | 2

Heet z'n dochter zo?

Zenzeo | 27-07-20 | 17:45

Tranen in mijn ogen ... :D

Te_gast | 27-07-20 | 17:48

Kranten..... slecht voor 't milieu.

LeavingLaLaLand | 27-07-20 | 17:36

Wij stoken thuis nog met briketten. Ik kan het iedereen aanbevelen.

Ridde Rogter | 27-07-20 | 17:31

Oja, binnenkort weer even 2 kub hout bestellen, bedankt voor de herinnering.

John McClane | 27-07-20 | 17:31 | 1

“Ding dong”, buitengewoon opsporingsdienst ambtenaar Boussoufa aangenaam....
Ik heb sterk het vermoeden dat....
Mogen we even binnen komen?

D-Fens_1963 | 27-07-20 | 17:50

Lekker stoken, het liefst met fruitbomenhout. Ruikt heerlijk en brand, mits goed droog, behoorlijk schoon. Ga meteen maar ff een kuubje bestellen, krijg er zin in.

The2Amendment | 27-07-20 | 17:30 | 2

Pine apple bij?

chicago river | 27-07-20 | 17:31

@chicago river | 27-07-20 | 17:31: nee. Kers of appelboom. Perenbomen zijn ook goed.

The2Amendment | 27-07-20 | 17:49

Onzin. Een houtkachel of anders een open vuur in de huiskamer is de onvermijdelijke toekomst.

Luister maar naar de sinistere klimaat-praat van de Zweedse gehaktbal die de NUON kwaadaardig overnam. Ons gas afsluiten voor gewone burgers, dat is wat die schurken willen! Dreigende klimaatpraat die ook galmt uit de driehoek Hilversum-DenHaag-Brussel.

Jan Passant mk2 | 27-07-20 | 17:27 | 1

Exact daarom willen ze zo snel mogelijk de houtkachel verbieden. Zodat mensen geen ander alternatief hebben dan de niet werkende, te dure warmtepomp

IkWilOokWatZeggen | 27-07-20 | 17:41

Een van mijn buren heeft een zelfbouwkavel. Geen aansluiting op stadswarmte maar koken al 10 jaar op zo'n blauw campinggaz tankje. Ze zijn kneiterlinks. Docenten HBO. Vorig jaar 5 weken met het gezin in de auto van de West naar de Oostkust van de USA. Geen idee hoe de hersenen van die mensen werken.

Piet Karbiet | 27-07-20 | 17:27 | 3

Niet.

The2Amendment | 27-07-20 | 17:30

Dat is CO2 uitstoot op een ander continent dus geen probleem.
Ook de reden waarom Rob Jetten een paar keer per jaar ver weg vliegt, dat is ook CO2 uitstoot die niet ten lastte van de EU komt.

2voor12 | 27-07-20 | 17:31

Maar het voelt wel goed Piet, en dat is bij dergelijke figuren erg belangrijk.

therealbraindump | 27-07-20 | 17:36

Houtkachels zijn ook kut in een drukke Vinex wijk.

Dirk III | 27-07-20 | 17:25 | 13

@IkWilOokWatZeggen | 27-07-20 | 17:45:
Als je in Noord Groningen gaat wonen kun je nog veel mooiere huizen kopen, ook vrijstaand met mooie kavel. Ik had ooit iemand over de vloer uit Utrecht die precies dat gedaan had. Hij was erg gelukkig want hij kon als 'simpele' electricien prachtig wonen.

Zoiets | 27-07-20 | 17:55

@Zoiets | 27-07-20 | 17:55: en beetje zzp klusser hier heeft al een boerderijtje met oude koeienstal zodat ie zijn materiaal kwijt kan. Ik vind noord Groningen met iets te saai en te vlak, met de aardbevingen zou ik geen probleem hebben. Aardbevingbestenig bouwen is best wel een dingetje in andere plaatsen op deze wereld, dus komt wel goed. Liever naar zuid Limburg dan naar Groningen.

IkWilOokWatZeggen | 27-07-20 | 18:43
▼ 10 antwoorden verborgen

Drie kuub besteld, wordt vlg week bezorgd. Lekker stoken wederom aankomende herfst / winter.

_pacman_ | 27-07-20 | 17:25 | 1

Drie? Twintig hier. Eiken, moet goed drogen

Canis.bonus.es | 27-07-20 | 19:11

Walgelijke krant voor mensen die zelf niet kunnen nadenken en alles van een ander aangedragen moeten krijgen. En ze waren nog flink fout in de oorlog ook.

piet7003 | 27-07-20 | 17:22 | 3

Maar ze hebben hun leven gebeterd en zijn nu dus wel tegen allesbranders.

skoftig | 27-07-20 | 17:27

"RTL4", NS en "de Mediamarkt" waren ook fout in de oorlog. Beetje een grijze plaat hoor....

Te_gast | 27-07-20 | 17:27

Tja, NRC is ook niet mijn krant. Toch vind ik het thema duurzaamheid -en de aandacht daarvoor- wel een dingetje. Een geciviliseerde samenleving kan mooier dan 'action', plastic soep en chineze troep van Alibaba.

Te_gast | 27-07-20 | 17:22 | 3

Echte duurzame aarde = aanmerkelijk minder mensen. Dan volgt de rest vanzelf.

_pacman_ | 27-07-20 | 17:30

@_pacman_ | 27-07-20 | 17:30:
Minder rotzooi en (chemische) troep uit China scheelt een hele, hele hoop. De wegwerpmaatschappij is een stap achteruit in beschaving, gezondheid, rentmeesterschap en -uiteindelijk- uw eigen portemonnee.

Te_gast | 27-07-20 | 17:36

Als je als krant duurzaam wou zijn, dan moest je wel fout zijn in de oorlog. Want toen duurde fout zijn het langst.

Janas | 27-07-20 | 18:07

Papieren kranten verbieden. Het is 2020 mensen.

Dikke_Tammo | 27-07-20 | 17:21

Hier in de buurt zijn (nog steeds) een aantal prachtige zalencentra met een geweldige ambiance. Veelal voorzien van een enorme haard met daaromheen luxe fauteuils waar we voor en/of na het eten met een dikke sigaar en wat sterks voor het knisperend haardvuur zaten. Alle drie elementen van deze beleving zullen, moeten en gaan kaput. Hier kan geen enkele hippe tent in de Randstad tegenaan.

Leptob | 27-07-20 | 17:20 | 3

Sfeervolle ambiance. Holland Casino?

Ashtrey | 27-07-20 | 17:24

Jan Bik seksboerderij?

skoftig | 27-07-20 | 17:26

NRC fikt wel goed

Turbulentie? | 27-07-20 | 17:28

Pallets stelen is de nieuwe mode 2020.

Cocorico | 27-07-20 | 17:17

Voor d NRC en alle andere zeikwappies gaan schreeuwen, graag eerst cijfers. Wat is het percentage uitstoot van privé open haarden in de totale (industrie, gas etc.) uitstoot van Nederland?

TheBigKirth | 27-07-20 | 17:17

NRC is prima om de kachel mee aan te steken. Maar dankzij de opwarming straks ook niet meer nodig.

P.s. u krijgt gemiddeld 30 kg. reclamefolders per jaar.

padbuffel | 27-07-20 | 17:17 | 1

Inderdaad, tijd voor war on reclamefolders! Als ik toch een bedrijf zou zijn met duurzaam ondernemen als belangrijk, dan zou ik als eerste stoppen met adverteren in reclamefolders vanuit het belang van duurzaam ondernemen....
Het feit dat je overigens nog steeds een opt-out sticker moet plakken voor reclame-shit terwijl je overal online een opt-in moet doen voor spam-mail komt doordat de vereniging van drukkers tot aan de hoge raad processen blijft voeren om nieuwe wetgeving te traineren.

ole guapa | 27-07-20 | 18:00

Geen vuurwerk voor de plebs, geen houtkachels voor de elite.

GateKeeperNL | 27-07-20 | 17:16 | 1

als de plebs dan geen vuurwerk mogen, wil nog niet zeggen dat ik als elite geen houtkachel mag!

ole guapa | 27-07-20 | 18:00

Tyf allemaal maar op met die regulering op elk aspect in het burgermansbestaan. Het gaat inderdaad enkel en alleen maar om btw heffingen en energietransitie-opslagen op onze gasprijzen. Ik brand er hier elk jaar 6 tot 8 kuub hout door, behaaglijk en goedkoop. Ik ga al die linkse hobbies niet meer bekostigen!

Tarrelhapper | 27-07-20 | 17:16 | 2

Helemaal mee eens. Sinds ik een houtkachel heb ben ik steeds minder gas gaan gebruiken. Inmiddels zit mijn jaarlijks verbruik op 2500m3 minder dan voordat ik een houtkachel heb, ik verbruik nog ongeveer 500 m3 gas per jaar. Hout heb ik de helft gratis en de rest koop ik bij. Ik stook maximaal 5 gestapelde m3 per jaar. Ben ik maximaal 250 euro voor kwijt. Tel uit je winst, en veel gezelliger dan cv.

Sinterbikske | 27-07-20 | 17:21

Inderdaad mooier is er niet dan een goed vuur. Kap nog eens zelf ook, nog mooier combinatie. Flink wat zonnepanelen op het dak, oude meter. Ik geef toe het ziet er wat links uit. Maar niet alles is wat het lijkt.

grom | 27-07-20 | 18:19

De struisvogel, met z'n kop onder t zand, denkt: echt niet, dat kan echt geen probleem zijn. Als het een probleem was dan zou ik het toch zien.
De waarheid is wat je ziet, de mening van iemand is een mening, niet de waarheid zegt de struisvogel.

Schadenfreude | 27-07-20 | 17:15 | 1

Meent u dat, of weet u dat zeker?

Kapitein Sjaak Mus | 27-07-20 | 17:34

Ik ken een gozer die zijn haard gebruikt als persoonlijke verbrandingsoven.
Alles gaat erin.
Kranten, pizzadozen, versleten meubilaire, kliekjes
En accu’s, wat een knal was dat.

Turbulentie? | 27-07-20 | 17:15 | 8

Met die achterlijke prijzen voor afval verwerking, snap ik dat wel.

IkWilOokWatZeggen | 27-07-20 | 17:31

Hier ook iemand in de buurt... Schoorsteenbrand, bijna zijn huis afgefikt. En toen een tijdlang niet meer daar geslapen, want "stonk zo naar rook".... Ik vraag me af of de -brand- verzekering dit dekt, want zelf aangestoken??

Motorkater | 27-07-20 | 18:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Ambtenaren hadden toch bedacht dat houtstook duurzaam is en CO2 neutraal?

Diederik_Ezel | 27-07-20 | 17:14 | 2

Ambtenaren, het woord zegt het al. Hun baan is wel lekker duurzaam.

Watching the Wheels | 27-07-20 | 17:20

Dat is alleen als het gesubsidieerd hout uit Estland / Canada is wat verstookt wordt voor die succesvolle stadsverwarming waar alle gebruikers zo enthousiast over zijn. Iemand met een eigen houthaard is natuurlijk een facist. Capice?

_pacman_ | 27-07-20 | 17:28

Als het één een blamage blijkt, ga je een ander treiteren met je frustraties.
Ze motte en zalle iemands plezier vergallen.
Hierna verzinnen ze weer iets nieuws.
Ik gok op terraswarmers verbieden.

Ruimedenker | 27-07-20 | 17:14

De mens stookt al duizenden jaren hout. Anders ging je dood. Verbied Oerol maar, dat is veel schadelijker.

Piet Karbiet | 27-07-20 | 17:13

De oplossing voor al dit geneuzel: kernenergie, bij voorkeur op basis van Thorium.
Geen bossen opstoken.
Geen stikstofuitstoot.
Geen CO2-uitstoot.
Geen horizonvervuiling.
Geen vogels kapothakselen.
Levert continue stroom (niet alleen wanneer het waait of de zon schijnt).
Het risico is (zeker bij Thorium) zeer beperkt en het afvalprobleem beheersbaar (klein bunkertje).

duProgue | 27-07-20 | 17:12 | 3

Beter idd en dan 'for old times sake' af en toe een bbq'tje of lekker een fikkie stoken kan dan verder niet heel veel kwaad.

keikoud | 27-07-20 | 17:16

Prima die kernenergie, zeker doen, maar zolang de stroom geld kost zal ik toch mijn huizen warm blijven stoken met mooie oergezellige houtkachels. En als de stront de ventilator raakt en stroom en gas niet meer geleverd worden, dan blijf ik heerlijk warm met een glaasje wodka en een blikje kaviaar bij de kachel zitten terwijl buiten alles dood vriest en de buren in hun bed liggen te bibberen.

Wladimir 1928 | 28-07-20 | 02:30

Dan noem je het toch een private biomassacentrale.

Ing. eslapen | 27-07-20 | 17:10

Dat lijkt me onjuist.. Asha ten Broeke gaat absoluut verhuizen als ik naast haar zou komen wonen en niet andersom...

Pierre Lebon | 27-07-20 | 17:10

Als omgewaaide bomen in het bos liggen te rotten komt er net zo veel co2 vrij als dat ik daarmee m’n houtkachel stook. Branden met die hap! Geleuter in de marge.

Fuckinghell | 27-07-20 | 17:10 | 1

Verbied daarom het omwaaien van bomen.

2voor12 | 27-07-20 | 17:13

Vroeger was je een geitenwollensok als je een houtkachel had, nu een milieuterrorist.
Kernenergie gaat nog heel groot worden.

HoerieHarry | 27-07-20 | 17:09 | 4

We hebben er hier 40+! En geen biomassa verbrandingen...

Pierre Lebon | 27-07-20 | 17:11
▼ 1 antwoord verborgen

Hout is goud. Lekker Hout stoken om te koken. Van Hout krijg je het nooit koud.

Mark_D_NL | 27-07-20 | 17:08 | 3

en er gaat niets boven een Bos Hout voor de deur

skoftig | 27-07-20 | 17:10

Vloerverwarming met een eikenhoutenvloer, staat geweldig maar blijft een risico, weet jij ook.

Ashtrey | 27-07-20 | 17:11

Ga jij maar op een houtje bijten.

Kuifje-naar-Brussel | 27-07-20 | 17:11

Moet Urgenda de tonnen subsidies nu niet terugbetalen?

Trumme | 27-07-20 | 17:08

Zeiken over BBQ-lucht zit er deze zomer niet in, dus men moet wat nietwaar?

Mensdier | 27-07-20 | 17:07

Dat "na het gas komt de kachel" is al eerder geprobeerd, niet bevallen, maar dat NRC blijft maar volhouden.

skoftig | 27-07-20 | 17:06 | 2

Zelfs met dat van-het-gas-af lukt het niet echt nu mensen die eerst stonden te juichen horen wat het ze zelf allemaal gaat kosten.

2voor12 | 27-07-20 | 17:08

@2voor12 | 27-07-20 | 17:08:
Precies. Die totaaldebielen dachten dat de gemeente of de regering alles betaalt. Voor de nieuwe billenwassers en apothekers wordt immers wel alles betaald, met nog zakgeld toe, voor zoverre hun gewaad zakken heeft.

Nivelleermarionet | 27-07-20 | 17:41

Ik verbrand altijd wietafval in de kachel.. Nooit klachten van de buren over gehad. Sterker nog: ze staan altijd vriendelijk & lachend te zwaaien als ik de kachel weer eens aan heb.

Kamikazepiloot | 27-07-20 | 17:05

Geoefende stoker ja. Maar helaas koopt iedereen zo een ding bij de bouwmarkt om er oude spoorbielzen, spaanplaat en wat dan ook in te kieperen.

2voor12 | 27-07-20 | 17:03

Anno 2020 nog houtkachels toe staan is van de gekke. Of deze nu klein of groot zijn. Klaarblijkelijk denken sommigen tegen grote houtkachels te kunnen zijn maar dan zelf een eigen installatie wel te mogen hebben. Die NB ook met canadees of baltisch hout gestookt moet worden.

AntiZanicz | 27-07-20 | 17:03 | 5

Wij hebben een houtkachel, hout-steen Pizza oven, vuurkorf en pallet-cv systeem waarbij de laatste, duizenden euro's subsidie opleverden (kunt u nu niet meer doen). Heerlijk. Keihard biomassa-stoken. We moesten van het gas af. Dat hebben we afgevinkt. Next.

Marcello Christiani | 27-07-20 | 18:51

Gas = vervuilend, en verbrandingsmotoren moeten schoner worden. Maar houtverbranding mag 'gewoon' in woonwijken!?? Dat terwijl er ook mensen wonen met astma, COPD, bronchitis en andere ademhalingsproblemen..

Motorkater | 27-07-20 | 18:55

@Marcello Christiani | 27-07-20 | 18:51: In het thuisland waren er geen subsidies om onder valse voorwendselen te verkrijgen?

AntiZanicz | 27-07-20 | 18:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben ook geen fan van houtkachels. Niks mis met steenkool.

Kuifje-naar-Brussel | 27-07-20 | 17:02 | 4

Heb ik al geprobeerd maar ze blijven eruit komen.

Rocknrolla7372 | 27-07-20 | 17:31

@skoftig | 27-07-20 | 17:12: Die mijnen staan onder water op een stuk of wat na volgens mij maar bruinkool wordt van vrijwel direct over de grens gewoon dagelijks geleverd als u dat wil.

Halal gehaktbal | 27-07-20 | 17:45

@Halal gehaktbal | 27-07-20 | 17:45: een stuk of wat over? U weet wel hoeveel er waren? Een stuk of wat?

AntiZanicz | 27-07-20 | 18:58
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken