Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

China en Iran tekenen strategisch akkoord van 25 jaar, intensiveren militaire samenwerking

AS VAN HET KWAAD

China investeert de komende 25 jaar $400 miljard in ruil voor goedkope Iraanse olie. Het was met jaarlijks $18,9 miljard al Irans grootste afzetmarkt natuurlijk, maar zo'n commitment 25 jaar de toekomst in inclusief "joint training and exercises, joint research and weapons development and intelligence sharing" is toch wel van een andere orde. We zouden het bijna een associatieverdrag willen noemen. Driemaal eerder deed de Chinese marine een gezamenlijke oefening met Iran, de meest recente op 27 december 2019.

Ook zou de overeenkomst "vastly expand Chinese presence in banking, telecommunications, ports, railways and dozens of other projects." Kortom, Iran wordt net als Afrika gekoloniseerd door China. Het voorstel is in Iran nog niet openbaar gemaakt en ook nog niet voorgelegd aan het 'parlement', waardoor de Gewone Perz zich nu een beetje zorgen begint te maken over hoeveel equity in Iran BV er nu precies weggetekend gaat worden. Volgens twee Iraanse officials is Ayatollah Khamenei Khamenei al wel aan boord.

Een van die 'voorgestelde' havens zou gesitueerd worden in Jask (maps), vlak buiten de Oostelijke ingang van de Straat van Hormuz, de belangrijkste zeestraat voor de wereldwijde oliedistributie. De Amerikaanse Vijfde Vloot ligt bij de Westelijke ingang hier in Bahrein. Kortom, weer een knauw in de Amerikaanse hegemonie.

Reaguursels

Inloggen

Ah en zo krijgt Nostradamus misschien toch nog gelijk.
Voor wie niet weet wie Nostradamus was: dat was een 16e eeuwse Fransman die de toekomst voorspelde. Hij beschreef de toekomst in een serie wazige gedichten die multi-interpretabel zijn en mensen zijn al eeuwen bezig om die te ontcijferen.
Volgens sommige van die mensen zal de derde wereldoorlog als volgt verlopen: De islamitische wereld zal zich verenigen en een bondgenootschap met China vormen. Zij zullen een wereldoorlog starten met als tegenstanders een coalitie van Europa, Rusland en de VS. De verenigde islamitische wereld levert de mankracht voor invasielegers en die zullen door China bewapend worden. De verenigde islamitische wereld zal Rusland en Europa binnenvallen maar uiteindelijk halverwege tot staan gebracht worden (al komen islamitische legers tot aan de Nederlandse grens) en teruggedreven. De VS zal China op zee verslaan met behulp van onzichtbare schepen. Uiteindelijk gaat de coalitie van VS, Europa en Rusland winnen maar de verliezen aan onze kant zullen gigantisch zijn en Europa zal lange tijd dunbevolkt zijn.

petersteenkamp | 14-07-20 | 13:22

Ik zie hier wel voordelen. De zweetgordijnen leren hoe ze babi pagang moeten eten, de sjisjezen leren hoe ze met een zweetgordijn om niet meer aan de alcohol mogen. Beiden hebben het al niet op lesbo’s homo’s etc dus dat is makkelijk. En van oom Donald met zijn club hoeven we niets meer te verwachten. Aangezien wij de Chinese eethuizen recent benoemd hebben tot cultureel erfgoed, vermoed ik dat de Jonge met de blauwe schoenen alweer iets stiekems aan het bekokstoven is. Uiteindelijk wilde deze blauwschoen ook al dat in Rotterdam bepaalde mensen verplicht anti conceptie moesten gebruiken. Neem gewoon een abonnement op China today en ga vrijdag eens naar de Moskee. Dat rijmt. Mag dat nog van onze A Quasi?

Amoebes | 14-07-20 | 12:10

zodan,
de chinezen zijn lekker bezig met het uitbreiden van lebensraum daar in oost azie en stomen afrika/midden-oosten klaar voor de arbeid.
en de westerse wereld maar fixeren op de verkeerde vijand.
mocht er echt gezeik komen bv in euopa, dan gaat nederland er, als poort van euopa, als eerste aan.

ptrck | 14-07-20 | 09:38

Helemaal goed , die gaan in no time de Oeioeioeigoeren achterna haha.

cat22 | 14-07-20 | 09:29

Mooi. Heropvoeden die Iraniërs. Zal ze leren.

Hemke-Valsema | 14-07-20 | 08:41

Dit soort verdragen zijn altijd complete bullshit.

Nee, deze landen zijn geen vrienden en geen geallieerden zoals Nederland en Duitsland dat zijn. Mensen snappen gewoon niet dat vijandigheid de standaard is tussen landen buiten het westen. Nee, je kan niet overal zo maar de grens overlopen zonder enige controle zoals in de EU. De EU is de uitzondering, de rest van de wereld de standaard.

Rusland en China zijn vijanden van elkaar. China en Iran zijn vijanden van elkaar. Rusland en Iran zijn vijanden van elkaar. Turkije en Iran zijn vijanden van elkaar. Rusland en Turkije zijn vijanden van elkaar. Ik kan nog even door gaan maar je snapt het punt. Dit soort overeenkomsten zijn een PR-stunt voor het publiek in het Westen, niets meer en niets minder. Ze weten hoe achterlijk naïef de gemiddelde linkse globalist is en maken daar dankbaar gebruik van.

Nederland80 | 14-07-20 | 08:33

Het is een spelletje Risk tussen gewetenloze opportunisten .

Minus Richels | 14-07-20 | 07:03

Oei. Tja. Dat wordt nog wat vrees ik. Gelukkig zal ik tegen de tijd dan niet meer around zijn. Ik hoop het beste voor mijn kinderen.

SaintNick | 14-07-20 | 02:29

.
"Kortom, weer een knauw in de Amerikaanse hegemonie."

In zoverre is dat prima. De omsingeling met bases van Azië (m.n. Rusland en China) zint de machthebbers daar helemaal niet. Als een Chinees aan de kust gaat staan en ver over zee uitkijkt dan ziet hij een overmacht aan Amerikaans oorlogsmateriaal. Dat is iets dat dhr Xi niet prettig vind, net als pres. Poetin met de NATO (lees vechtclub t.b.v. de VS) aan de westgrens van Rusland.

De Chinezen hebben al een basis bij Djibouti. Prima gekozen. Voorts zijn ze bezig in de Zuidchinese zee de Amerikaanse hegemonie in de praktijk een knauw toe te brengen. Begrijp ik ook prima.

Hier zijn een aantal mensen in de VS zeer kwaad over, want dit gaat in tegen de werkelijke eis van de VS om de absolute hegemoon van de wereld te zijn. Wilt u zich nog eens herinneren wat Paul Wolfowitz en Scooter Libby voorstonden met de gelekte Defense Planning Guidance. Dat was absoluut de baas zijn over de wereld en desnoods met "pre-emptive" militaire acties vermeend verzet tegen deze opstelling de kop in drukken.

Lees van Jogn Bolton zijn "The Room where it Happened" blz. 30:

"I explained why and how a preemptive strike against North Korea’s
nuclear and ballistic-missile programs would work; how we could use
massive conventional bombs against Pyongyang’s artillery north of the DMZ, which threatened Seoul, thereby reducing casualties dramatically"

Toch aardig van hem dat hij het aantal dode Zuid-Koreanen, want die zouden er zeker zijn, wil beperken. Aardige kerel. Dan hebben we nog niet over de tegenklap van Noord-Korea, als die nog iets over hebben, voor zover dat het gevalis, want talloze, talloze al generaties geplaagde vernederde, verhongerde, verarmde Noord-Vietnamezen zouden als eerste de dood ingejaagd worden.

(Ja, ja, ik hoor al iemand zeggen dat MacArthur zijn zin had moeten krijgen. Kennelijk geen idee wat een atoombom werkelijk aanricht. Maar dit terzijde)

Maar die "aardige" kerel heeft maar één vastomlijnd doel; door roeien en ruiten en makkelijk militair geweld de absolute dominantie van de VS, op ieder gebied, (her)(be)vestigen en bewaken. Doet er niet toe hoe.

Je steunt dictatoren, je geeft geld aan terroristen, werkt samen met de Britten ten bate van de Saoudi's om nog wat meer Yemeni te doden. Alles prima, als de VS maar de baas is

(De Britten zijn trouwens ook de meest gore schoften, als we kijken wat die machthebbers op hun geweten hebben, maar dat is een ander verhaal)

Grinnik, de militairen had Bolton waarschijnlijk ook niet mee. Leuk soldaatje spelen op je basis, geld uitgeven aan militair speeltuig. Rust. Geen fouten maken, geen stomme oorlogen verliezen, geen doden bij de families thuis moeten melden. Lekker rustig ergens oefeningen doen, bij voorkeur het toekomstig Europees oorlogstheater verkennen. Misschien waren ze het wel eens met Bolton, maar in de praktijk? Niets zo prettig voor de militair als vredestijd

Dat verschil met pres. Trump heeft Bolton uiteindelijk de kop gekost, want je kunt zeggen wat je wilt van Trump (en dat is behoorlijk wat) maar een echte superhavik is hij niet. Hij wilde eigenlijk wel af van die "endless wars" en hij tweette hoe vreselijk hij het vond als hij weer een paar ouders moest melden dat hun kind gestorven was. Dát soort dingen ging/gaat geheel tegen Bolton's filosofie in. Onenigheid met pres. Trump. Dus exit Bolton. Ach. misschien had hij zelf nog wel ontslag willen nemen.

Voor de duidelijkheid: Begrijpen is iets anders dan goedkeuren!
Het voelt mij koud om het hart. Evocatus
.

Evocatus | 14-07-20 | 01:09 | 4

Al die domme mensen die de US als vijand zien en China als de redder. Heel dom.

Noor | 14-07-20 | 08:40

Het is wel prima, totdat je net als de Filipijnen opeens beseft waarover je praat. De Filipijnen vonden het ook wel prima dat de Chinezen wat meer te zeggen zouden. Maar nu ze haast op de Filipijnse kust zitten en daar Filipijnse schepen tot zinken brengt, moeten ze toch weer in de armen van papa Amerika vliegen om hen te beschermen.

Het is goed dat de VS competitie heeft, dat houdt ze scherp, maar zij met de Pax Americana die ze brengen kun je beter hebben dan een Chinese vrede waarin ieder land een autocratische marionet cadeau krijgt waar je vrijwel niet vanaf komt. Een beetje zoals het westen dit in Latijns-Amerika en Afrika heeft, maar dan overal ter wereld.

Alexander des Burgus | 14-07-20 | 09:35

@Noor | 14-07-20 | 08:40:

Beste Noor,

Even voor de duidelijkheid.
1. De VS ziet der rest van de wereld als potentiële vijand voor hun overheersing.
2. Ik zie de VS als de grootste vijand
3. Ik zie China NIET als redder.
Eigen meester, niemands knecht! Evocatus
.

Evocatus | 14-07-20 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Iets met twee honden en een been.

Beste_Landgenoten | 13-07-20 | 22:17

Wat gaan Turkije en Rusland doen? Een machtsblok met deze landen erbij, plus nog wat nuttige failed states in Afrika en Zuid-Amerika is behoorlijk krachtig. Al is het alleen maar om elkaars rug te dekken op het internationale toneel (VN).

DrsRA | 13-07-20 | 22:12 | 1

China, Iran, Rusland, Turkije en nog wat andere van die landen in Afrika en Zuid-Amerika hebben allemaal een ding gemeen, ze hebben geld nodig uit het Westen. China koopt voor € 400 miljard goedkope olie in Iran, waar gaan ze die van betalen als ze (de Chinezen) geen harde valuta ontvangen door de verkoop van producten in de Verenigde Staten, Canada en Europa (inclusief het VK)...

Uiteindelijk blijven het toch gewoon "failed States"!

Tollebol | 14-07-20 | 07:34

Is het niet gewoon net zoals met de processie rups, kill it nu het nog kan?

MoltisantiBeer | 13-07-20 | 21:42

Want Twamp is de duivel. Want Bodeth is Lucifer. Want Wielders is Beëlzebub. Want Aquasi is een kunstenaar.
1 miljoen moslims in Chinese kampen speel geen rol.

SIogra | 13-07-20 | 21:23 | 4

@faraday | 13-07-20 | 21:35: Want sommige heropvoedingskampen zijn meer gelijk, dan andere heropvoedingskampen.

Arachne | 13-07-20 | 22:35

@Arachne | 13-07-20 | 22:35: Gezien de stand van dit land geloof ik ook wel in heropvoedingskampen.
Ik vrees dat de tegenpartij dat ook doet, de NPO had dat zondag nog integraal thematisch behandeld.

Abject | 14-07-20 | 03:14

@faraday | 13-07-20 | 21:35: Oost-Turkestan is inderdaad het Chinese Afghanistan. Het grenst zelfs aan Afghanistan. En toen Beijing zijn 9/11 in 2013 had met een terroristische aanval op Tianmen Square, toen heeft Beijing besloten het probleem tot aan de haarwortels aan te pakken. Het werkt wel, net zoals toen van Heusz in Nederlands-Indië alle radicale moslims afknalde. Maar of je dat nou moet willen? De mensen die onder de doelgroep vallen kunnen geen aanspraak maken op een rechtsstaat. Verkeerde huidskleur, iemand in het netwerk die radicaal is en je kunt zo het concentratiekamp in.

Alexander des Burgus | 14-07-20 | 09:51
▼ 1 antwoord verborgen

China heeft nood aan heel veel energie voor zijn snelgroeiende industriële activiteiten. Daardoor is het land zeer afhankelijk van de invoer van energie en zet het land sterk in op hun strategie om langlopende contracten af te sluiten met veel verschillende exporteurs en in tegenstelling tot Uncle Sam doen ze dit wereldwijd zonder politieke eisen te stellen en is China hierdoor veel minder afhankelijk van crisissituaties en chantage. Het komt daarenboven China heel goed uit dat door de CO2-hype de westerse vraag naar fossiele brandstoffen niet toeneemt of zelfs vermindert. Daardoor kan China (inclusief alle andere landen die niet meedoen de ‘Green Deal’ van de EU die duizend miljard euro zal kosten) goedkoper bediend worden en meer invloed hebben op hun leveranciers. Jeffrey Sachs de adviseur van VN-secretaris Generaal Guterres: 'De oliebedrijven moeten sluiten' wat betekent ‘onze industrie slopen’, zal gelijk hebben maar het ook krijgen. Onze misplaatste superioriteits-denken analoog het uitlachen van de Chinezen toen daar de Corona uitbrak betekent verarming en deze Corona-crisis heeft aangetoond dat dit snel kan gaan.

faraday | 13-07-20 | 21:12 | 5

Chinezen hebben eerst geprobeerd de venezolaanse olie te verzekeren (en nog) nu ook de iraanse. Iran is ook al een goede vriend van Venezuela. Heeft o.a. daar de Hezbollah ingebracht.

viejohuevon | 13-07-20 | 21:36

@Het brein erachter | 13-07-20 | 21:27: zoals met Rusland, sancties die onszelf raken en het tegenovergestelde bereiken door een sterker Rusland.

faraday | 13-07-20 | 22:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik las China betaald 400 miljard aan herstelbetalingen ivm het plandemie.

revolte | 13-07-20 | 21:09 | 1

In hun eigen munt zeker.

Deflatiemonster | 13-07-20 | 21:53

Voor de Iranezen het weten zit in iedere frituur en shoarmatent een Chinees..

B.Spiritus | 13-07-20 | 21:01 | 1

En een gratis vleermuis.

SaintNick | 14-07-20 | 02:34

Xi dat Pandabeertje zo kijken naar die Iraanse massamoordenaar met de gedachte van: binnenkort sluit ik je op tussen de Rohingaas, k*t moslim.

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-20 | 20:34 | 2

Xi ik xi wat jij nie xiet

overhetrandje | 13-07-20 | 20:52

De witmens wordt aan alle kanten kapot gemaakt. Nu weer door die racistische chinezen.

kleybeuker | 13-07-20 | 20:20

Nu wordt het interessant / spannend /beangstigend: China met Iran.
Ik vrees dat we een zoveelste 'Afganistan' krijgen: supermachten die dachten 'dat landje er wel even onder te krijgen' door opportunistisch 'de vijand van mijn tegenstander' te sponsoren / ondersteunen.
Op (moslim-)religieuze fanatici is op termijn geen peil te trekken; telkens staan er weer nieuwe clubjes / afsplitsingen op die nóg rechtlijniger in de leer zijn dan de 'hoofdstroom'. Of dit op (lange) termijn het Westen zal helpen in de strijd tegen China??

Het Westen deugt zichzelf ten onder, iig op korte tot middellange termijn.
Amerika? Geen idee hoever de Afro-Americans hun land kunnen hervormen /de vernieling in helpen.
Anderzijds vraag ik mij af of wat op de Europese (iig NLse) TV getoond wordt representatief is voor de VS: de deugende media tonen enkel waarschijnlijk vooral wat met in hun gewenste droomwereld overeen komt, en vooral 'wat hufter Trump fout doet'. De rellen en plunderingen door extreem links en Afrikaans tuig (ook in Frankrijk) worden met de mantel der liefde bedekt.

klimgek | 13-07-20 | 20:03 | 10

@Nederlandop1 | 13-07-20 | 20:51:
@overhetrandje | 13-07-20 | 20:52:
U denkt dat de gemiddelde Chinees nog steeds in een groen pak op een fiets rondrijdt? Tussen 1999 en 2019 is het prive-autobezit van 0 naar bijna 200 miljoen gegaan (and counting), en de laatste 10 jaar is het gemiddelde inkomen verdrievoudigd. Welvaart en inkomen kunnen groeien, en snel. De interne afzetmarkt is dus geen probleem, en China zal de voornoemde gebieden in het buitenland echt wel een steuntje in de rug geven om zo een afzetmarkt te creëeren. Daarbij zal het niet toestaan, zoals het westen heeft gedaan met haar "ontwikkelingshulp", dat financiële injecties in bodemloze putten verdwijnen. Slimme jongen die een Chinees zakenman een oor aannaait.

Cincinnatus | 13-07-20 | 21:13

@overhetrandje | 13-07-20 | 20:52: Begin met de grafieken van 20 jaar geleden en trek die nog 20 jaar door. Dan weet je dat het blanke ras een veel kleiner deel van de taart zal hebben.

Graaier | 13-07-20 | 21:13
▼ 7 antwoorden verborgen

Frans Bauer sturen, komt alles goed........
Nummer 15 met pindasaus.
China is niet meer te stoppen dankzij onze financiering.

Habe das Gewust | 13-07-20 | 20:03

Iran is het afdankertje van het Midden-Oosten. Zelfde gezeik, minder olie. Veel plezier!

heldheino | 13-07-20 | 20:01 | 5

@Roadblock | 13-07-20 | 20:06: T lullige is dat ze er dan zelf ook aan gaan, laatst een keurige uitleg over de gevolgen van een Atoombom, de komende 10 jaar zitten we in het donker door de stof etc. uitstoot, dus allemaal de pijp uit.

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-20 | 20:38

@Roadblock | 13-07-20 | 20:06: U kunt er vergif op innemen dat vijf seconden nadat er eentje richting Israël gestuurd is er al honderd bezig zijn aan de retourvlucht. Einde verhaal in het Midden-Oosten.

Kinkfactor | 13-07-20 | 20:57

@Roadblock | 13-07-20 | 20:06:
U bent van mening dat Iran zowel achterlijk als levensmoe is. Israël wordt volledig gedekt door de VS die, voorlopig nog, het grootste leger en de grootste marine hebben.
Als u de moeite neemt, de propaganda van Netanyahu (hij begon zijn loopbaan met het schrijven van propaganda voor het leger) even naast u neer te leggen. En dan eens te kijken naar wat de leiders van Iran daadwerkelijk zeggen. Zij zeggen dat de staat Israël door Allah een halt zal worden toe geroepen, omdat deze een woekering (corruptie) is.

En daarmee zeggen zij precies hetzelfde als, met name, de evangelische christenen (evangelicals). Die stellen dat, bij de wederkomst van Jezus, de joden zullen inzien dat zij het fout hadden. Bij die eindstrijd zal een groot deel van de Joden omkomen. Het overblijvende deel zal Jezus aannemen als de Messias. Daarna zal Jezus regeren over de aarde.

De joden geloven dat met de komst van hun Messias, de joden de aarde in zijn geheel zullen besturen. Dit volgens de wetten van de Talmoed (niet het OT) en dat de niet joden hun ondergeschikten (slaven of lijfeigenen) zullen zijn.

Arachne | 13-07-20 | 22:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Perzen geven niet om Oegoeren. Dat wordt een leuke discussie tussen Turkije en Iran.

Mokum Kosher | 13-07-20 | 20:00 | 4

@Het brein erachter | 13-07-20 | 21:37:
Misschien hadden ze geen aanslagen moeten plegen in een controlestaat.

LiniaalRectaal | 13-07-20 | 21:43
▼ 1 antwoord verborgen

Zie het resultaat van al die sancties, tegen de Russen,Iran en China.
Uiteindelijk zijn we zelf de Sjaak,knap gedaan uncle Sam

Roger-Rabbit | 13-07-20 | 19:47 | 2

De sancties waren niet hard genoeg. Mede dankzij uw EU.

Mokum Kosher | 13-07-20 | 20:01

De VS doen zelf natuurlijk niet mee aan de handelsboycot richting Rusland.

LiniaalRectaal | 13-07-20 | 21:31

Anno 2020 ondanks alle wereldorganisaties nog concentratiekampen voor andersdenkenden, terwijl het ideologisch bekrompen klootjesvolk in het Westen om elke scheet racisme schreeuwt. Het probleem in een notendop. Overeenkomst is overigens vergrijzing - zowel in West (Europa, VS) als Oost (China, Zuid-Korea, Japan).

Zonnebrildrager | 13-07-20 | 19:46

China is de nieuwe kolonisator en iedereen zwijgt. China manipuleert de hele wereld. Probeert via hackers overal data weg te trekken ook vanuit Nedrland en iedereen zwijgt. Als politici wat gematigd overr Rusland praten zijn ze in ogen andere politici staatsgevaarlijk. Maar over China hoor je niemand en dat is pas staatsgevaarlijk.

jaap932057795966 | 13-07-20 | 19:43 | 4

@Roger-Rabbit | 13-07-20 | 19:55: Oh ja boehoehoe ! "Amerika de grote Satan". Amerika is het meest publiekelijk gepubliceerde voorbeeld. Echter (veel) andere landen doen hier net zo hard in mee, echter dan onder de radar. Hoor je de (linkse) mainstream media, over dit feit ? Nee ..

Nederlandop1 | 13-07-20 | 20:55

Hier past alleen maar de moeder aller oplossingen: ik zeg meer EU!

Het brein erachter | 13-07-20 | 21:39

@Nederlandop1 | 13-07-20 | 20:55: Veel ander landen doen er niet hypocriet over. Amerika vindt dat alle regels en internationale wetten ALLEEN voor anderen gelden, niet voor haar gelden. En alles onder het motto van het verspreiden van de democratie, mensenrechten en liberale waarden.
Hypocriet tot op het bot.

Arachne | 13-07-20 | 22:23
▼ 1 antwoord verborgen

Wel vet snel 5G in Iran. Kan je nog sneller zien welke websites geblokt zijn.

johoost | 13-07-20 | 19:41

Ik vertrouw China voor geen cent. Totalitair, expansief, onvoorspelbaar. Dat herken ik ergens van.

squadra | 13-07-20 | 19:40 | 3

De VS?

Den_Helpdesk | 13-07-20 | 19:52

Totalitair, ja. Expansief, want? Taiwan? Als er één land getuigt van een totaal moordzuchtige en bemoeiende houding dan is het de VS wel. Allemaal onder het dekmantel van "het verspreiden van de democratie", maar wie gelooft dat vandaag de dag nog?

chemtrails | 13-07-20 | 20:14

Yup, ik ook. De EU.

Kinkfactor | 13-07-20 | 20:59

Kunnen we China niet nog één keer waarschuwen? Voor de laatste keer?

piloot47 | 13-07-20 | 19:36 | 1

Want dan worden ze ineens bang, ofzo.

chemtrails | 13-07-20 | 20:16

.. mooi dat de klimaatvriendelijke en inclusieve cultuurlanden samenwerken. Racisme-neutraal voorwaarts In den strijd tegen de dictatuurofobie die de westerse wereld bedreigt.
Wanneer in november de globalisten den totale macht mogen terug-grijpen in de VS wordt het pas echt weer een sprookje in deze wereld.

Jan Passant mk2 | 13-07-20 | 19:36 | 1

Exact, ze begrijpen door hun slappe opvoeding (in Nederland is het momenteel nóg dramatischer) helemaal niks meer. Bij extreem droog of nat ... roepen ze om
"gerechtigheid".. naar hun klimaatmoeders....
35 jaar juffen voor de klas i.p.v. meesters heeft van dit land een gewillig slachtoffer gemaakt, wie het wil pakken... pakt het.
Eerst de nitwits Piet-haters, dan China. Overigens heeft China al 65% van alle distributie-hallen op Trade-Port West Venlo in bezit..... dat U het maar even weet, slapende dombo's.

grindbak | 13-07-20 | 19:55

allemaal complottheorie hoor, die links-islamitische alliantie

Bert Konterman | 13-07-20 | 19:30 | 1

Yep, de Chinese Communistische Partij zijn onze beste_kameraden.

Jan Passant mk2 | 13-07-20 | 19:38

$400 Miljard aan olie.

Daar sta je dan met je verdrag van Parijs.

marcoplarco | 13-07-20 | 19:29 | 4

Heeft F. Timmerfrans zich al uitgesproken?

Gomezlopez | 13-07-20 | 19:43

@Gomezlopez | 13-07-20 | 19:43:
A propos Timmerfrans. Geloof het of niet, maar die Papa Smurf is verrassend populair in Polen.

Garantiebewijs | 13-07-20 | 19:47
-weggejorist-
Brain43 | 14-07-20 | 00:49
▼ 1 antwoord verborgen

Het grootste deel van de wereld wordt door despoten geregeerd die lak hebben aan mensenrechten en ondertussen heeft het Westen met al zijn BLM-demonstraties, discussies over het slavernijverleden en opvangmogelijkheden van asielzoekers uit de hele wereld het nakijken.

jochum1980 | 13-07-20 | 19:29 | 3

Reken je daar ook trump en de braziaanse président onder !

Brain43 | 14-07-20 | 00:51

@Brain43 | 14-07-20 | 00:51: Nee, ze zijn kortzichtig en zouden iets minder bot mogen zijn, maar despoten zijn het absoluut niet. Zijn bovendien gewoon gekozen en ik neem aan dat ze bij een nederlaag gewoon hun amt overdragen aan de opvolger.

jochum1980 | 14-07-20 | 08:12

En wie stemt die populistische potentaten aan de macht? Wie gaan er ook hier straks despoten aan een flinke zetelwinst helpen?

Bigi Bana Boy | 14-07-20 | 10:16

Ik maak mij hier geen zorgen om. De Israelisch zitten vuistdiep in de IT Infra van het arme Iran. Mooie opstap om ook Big Brother China een veeg te geven.

TedVreeven | 13-07-20 | 19:25 | 1

Israël is alleen ook goede vrienden met China. Kan nog wel leuk vuurwerk worden als dit opeens omslaat. China denkt alles te kunnen maken, maar ze vergeten alleen wel even dat Israël gewoon de boel platbombardeert als zij bedreigd worden.

Alexander des Burgus | 14-07-20 | 10:01

China zal ooit economisch, militair en op wetenschappelijke niveau op eenzame hoogte domineren. En de EU maar armoede importeren. De Chinezen lachen zich dood.

Wasbakplasser | 13-07-20 | 19:24 | 5

De Chinezen zijn extra gul voor onze regenten wanneer die onze industrie afschaffen en voortaan Chinese spulletjes importeren via een bindend handelsverdrag.
Importeren wij intussen ongeschoold-verwarde mannen als werknemers voor onze UWV-fabriek. Die doen het als bijklussers ook goed in de tussenhandel van chemische versnaperingen.
Dat kunnen wij wel gebruiken wanneer dit feestje zo doorgaat.

Jan Passant mk2 | 13-07-20 | 19:45

Dat is mooi laat ze zich maar dood lachen is het probleem opgelost.

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-20 | 20:40

De chinezen zijn heel geliefd in africa met hun investeringen en werkgelegenheid creëren

Brain43 | 14-07-20 | 00:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu Chinezen de Zijderoute met dubbeldik asfalt hebben bekleed, zodat hun
tanks schokvrij naar te westen kunnen rollen, wordt het tijd voor Navo-uitbreiding met Rusland. Anders kunnen we het schudden.

VanToppinghe | 13-07-20 | 19:20 | 5

En jij denkt dat deze oorlog met tanks gevoerd wordt. Terwijl jij met je verrekijker naar tanks op de horizon loopt te speuren en met je mobieltje loopt te swipen. Financieel-technologisch eerder, escalaties met tanks etc. zullen liefst vermeden worden.

Zonnebrildrager | 13-07-20 | 19:38

De navo hhh
Bestaat die nog ,de usa geeft geen stuiver meer voor de navo de usa zet alles op azie in niet europa want azie is de toekomst
Europa is niet intersant mwervoor hun

Brain43 | 14-07-20 | 00:56

@Zonnebrildrager | 13-07-20 | 19:38:

Beste Zonnebrildrager,

Het beroerde is dat een (menselijke)(AI)fout in dat kleine hoekje kan zitten en dan blazen enkele dwazen de hele wereld op.

Leest u even mijn stukje elders in deze draad, hoe John Bolton graag het NoordKoreaanse probleemn had willenb oplossen? Gewoon met een overdaad aan gewone bommen.
Pres. Trump heeft dat a.h.w vermeden. Evocatus
.

Evocatus | 14-07-20 | 01:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Afghanistan ligt tussen deze twee “ wereldverbeteraars”.
Dat wordt reuze interessant.

willem n | 13-07-20 | 19:14 | 1

Bruggen bouwen, hebben ze van ons geleerd.

chemtrails | 13-07-20 | 20:25

Mooi machtsblok hoor. Turkye, Syrie, Iran, Pakistan, Afghanistan en China. India zal hem wel knijpen.

Als China & friends nu een soort NATO verdrag maken heeft China lekker veel kanonvoer voor welke oorlog dan ook. Die ongeletterde lui kan je alles wijsmaken via de imam.

sjef-van-iekel | 13-07-20 | 19:11 | 1

Nee joh, India is vriendjes met de Russen. Met de Russen en Turken loopt het niet helemaal soepel. Met de Russen en Chinezen ook niet. Poetin schaakt de hele situatie naar zijn hand, en met een beetje uitdaging stampen de Russen zo weer een wereldmacht uit de grond. Het probleem zijn de Europese landen, die durven, of kunnen net niet genoeg om zelf een machtsblok te vormen tegen de VS, Chinezen of de Russen. Al zou een oorlog met of tussen een van die wel een goede reden geven voor een Europese superstaat. Beetje wrijving aan de oostgrens en Merkel(de Duitsers) neemt het continent over.

Jacques_SiConto | 13-07-20 | 19:23

Biologie: het maakt de natuur niets uit hoeveel organismen er doodgaan, als de soort maar overleeft
Islam: het maakt de religie niets uit hoeveel gelovigen er doodgaan, als de ideologie maar overleeft

Valse_nootjes | 13-07-20 | 19:02 | 1

Neoliberalisme en neoconservatisme, twee zijden van dezelfde medaille, maakt het ook niet uit hoeveel organismen er doodgaan.

Arachne | 13-07-20 | 22:15

En de EU zich maar druk maken over belangrijke zaken als wattenstaafjes.

Ko Ranzig | 13-07-20 | 19:01 | 2

Vergeet de plastic lepeltjes niet, kromming van de bananen, wattage stofzuigers.

Allemaal van die futiliteiten, intussen neemt China langzaam de wereld over.

sprietatoom | 13-07-20 | 19:13

Die hebben geen beleid. Alles is energieFransitie.

sjef-van-iekel | 13-07-20 | 19:13

China raakte zo’n 500 jaar geleden achter op het westen omdat men op basis van een misplaatst superioriteitsgevoel innovatie niet nodig achtte. Na de vernederingen in de 19e en 20e eeuw, toegebracht door de koloniale Europese machten en Japan, hebben ze hun les geleerd - en nu is ‘pay-back time’.

Het land maakt zich op voor een leidende rol in de wereld, controleert inmiddels de helft van de grondstofvoorraden in Afrika en Zuid-Amerika, domineert - met Japan - de mondiale consumentenindustrie, beïnvloedt de internationale financiële markten (naast Japan de grootste eigenaar van Amerikaanse staatsschuld en internationale reserves), en telt ongeveer 6 miljoen STEM afgestudeerden per jaar, bijna drie keer zoveel als de VS en Europa samen.

Zal het de wereld koloniseren, expansieoorlogen voeren? Weinig kans, waarom zouden ze? Chinezen zijn meesters in opportunisme en het voeren van ‘realpolitik’ - zoals Metternich, Bismarck en Kissinger gebruiken ze liever hun hersenen; geweld alleen als het echt moet.

Ik zei het al eerder: China zal zich openlijk afzijdig houden van de rest van de wereld, haar monoculturele samenleving en politieke stabiliteit bewaren, maar achter de schermen overal verdeeldheid in stand houden en met tevredenheid toezien hoe blank, zwart, christenen, moslims etc. zichzelf terug katapulteren tot wat ze in Chinese ogen altijd al zijn geweest: barbaren.

Cincinnatus | 13-07-20 | 18:54 | 6

Scherpe analyse, kan er geen speld tussen krijgen.

De Bredaonaar | 13-07-20 | 19:24

Kissinger is verantwoordelijk voor de overdracht van productiebedrijven van de VS naar China. Hij voerde geen realpolitik, hij voerde zijn agenda uit. Kissinger is gedrenkt in bloed.

Arachne | 13-07-20 | 22:12

Heel juist, heel juist! Duizenden jaren had China, in vele vormen genoeg aan zichzelf. Expansie? Ze bouwden een muur tegen indringers. Lukte het de indringers om toch binnen te komen dan assimileeren ze de Chinese cultuur zo ongeveer of helemaal.

Inderdaad barbaren waren we en zijn we nog steeds in hun ogen. Mijn docent op de universiteit drukte het eens zo uit. Al importeer je een doos spijkers in China, het blijft in wezen een tribuut aan de keizer.

Wat ons zo dwars zit is het gebrek aan kennis. Zoiets leidde tijdens WOII tot de ellende van de oorlog in de Stille Oceaan. Roosevelt liet zich er voorstaan dat hij en zijn familie grote Chinakennis bezaten. Het enige dat hij echter wist, kende hij uit de verhalen van grootvader Warren Delano. De grootse illegale opiumdealer uit de 19e eeuw. Dat soort mensen zaten net als de Hollanders vast op bepaalde plekken en konden niet zomaar China in. Maar volop arrogantie dat ze China kenden.

Dat niet kennen van, dat niet begrijpen van, dat totaal anders denken van de Chinezen wordt aardig geïllustreerd door de actie van Koning George III die via zijn gezanten van de Zoon des Hemels nogal impertinent eiste in 1793 dat de Britten een stuk kust zouden krijgen voor een handelsmissie en accreditatie aan het hof in Beijing. (De Britten begrepen geen schroef van de afstanden, dus dat was echt onzin.)

Gein, de reactie van de Zoon des Hemels: "I have perused your memorial, the earnest terms in which it is couched reveal a respectful humility on your part which is highly praisworthy" en "our Celestial Empire posses all things in prolific abundance and lacks no products in its own borders. Therefore was there no need to import the manufactures of outside barbarians in exchange for our own produce. But as the tea, silk and porcelain which the Celestial Empire produces are absolute necessities to Europese nations and yourselves, we have permitted, as a signal mark of favour, that foreign hongs (zakenlieden) should be established at Canton so that your wants might be supplied and your country thus participate in our beneficence" (Gentzler, Changing China, 1977, blz. 24-26) Het is trouwens een zeer lange en uitvoerige brief, dit zijn slechts twee kleine citaatjes.

Zo dacht de keizer erover, over de barbaren, goedgunstig konden zij de Chinese producten kopen, want China had niets van buitenaf nodig. Dat was een ramp voor de Britten, want er werd betaald in zilver en dat stroomde het land uit en China in.

Allemaal historie, zult u zeggen, maar het tekent een totaal ander mentaliteit van een rijk dat al duizenden jaren bestaat, even weg was wegens Mao, maar nu weer terug en pres. Xi houdt zich bezig openlijk met dat verleden. Hij publiceerde: "Xi Jinping: How to Read Confucius and other Chinese Classical Thinkers" U ziet beste lezer(es) zelfs de oude meesters wordt ingezet tot meerdere glorie van China.
Sow en ... nu ze sleurt me erin, in't bed. Evocatus

Evocatus | 14-07-20 | 02:37
▼ 3 antwoorden verborgen

@grindbak 18:27
Dat dus!

paridae | 13-07-20 | 18:42

Als Iran wordt bewapend door China is het tijd om ons ongerust te gaan maken...

Pierre Lebon | 13-07-20 | 18:42 | 2

Nee hoor, dat wordt wel voor ons opgelost.Door datzelfde land waar wij keer op keer op keer als VN resoluties tegen aannemen en diegenen die dat land en die bevolking van de kaart willen vegen hier omarmen, faciliteren en pamperen tot in de eeuwigheid..

Graaisnaaiert | 13-07-20 | 18:49

@Graaisnaaiert | 13-07-20 | 18:49: Nee, dat lost dat land niet op. Sterker nog, als dat land niet blind gesteund werd door de VS, dan had het allang moet leren leven met zijn buren.

Arachne | 13-07-20 | 22:10

Trump had als een van de weinigen in de gaten dat slap Amerika niet zag dat China al 30 jaar het westen en Afrika aan het gijzelen/invloed/opkopen is. Maar alle Nederlandse NPO-kwaliteits-"journalisten" (lees stront vmbo-niveau) zijn anti Trump, over 5 jaar worden ze wakker, zonder salaris.

grindbak | 13-07-20 | 18:27 | 5

Van geopolitiek hebben onze en de EU politici geen kaas gegeten.

Rennieflox | 13-07-20 | 18:34

China doet een soort van Marshall plan. Best slim wie betaald die bepaalt.

EmilioEsteves | 13-07-20 | 18:35

Heel goed gezien!

anti-fatwa | 13-07-20 | 18:47
▼ 2 antwoorden verborgen

De EU zal hun met onderling vergaderen en geld bijdrukken wel ff mores leren!

bart2653 | 13-07-20 | 18:25 | 2

Oorlogen worden achter een bureaux gevoerd tegenwoordig. Zijn Frans T. zijn woorden.

sjef-van-iekel | 13-07-20 | 19:16

Precies kapot green dealen die handel!

Kladderadatsch | 13-07-20 | 19:22

In Iran komt men er nog wel achter dat de Chinese rekening via de achterdeur komt.

Deflatiemonster | 13-07-20 | 18:22 | 1

Iran wordt dus een provincie van China.

BrutusBosch | 13-07-20 | 18:27

Ik dacht dat China een hekel had aan islam, zie oeigoeren.

TRUMP | 13-07-20 | 18:20 | 3

Chinezen hebben meer liefde voor geld en invloed. Daarnaast gek op een gokje.

Rotterdammert1965 | 13-07-20 | 18:24

Alleen als het Chinese onderdanen zijn die niet in de pas willen lopen. T.a.v. Iran hebben ze de tijd.

Synecdoche | 13-07-20 | 18:42

Oeigoeren wilden een eigen Islamitische staat in China. China wilde dat niet. Beetje gelijk hebben ze wel, toch?

piloot47 | 13-07-20 | 19:26

Maar de Chinezen zijn met meer! Aldus ene Rutte. Gaat U gerust slapen.

Lorejas | 13-07-20 | 18:17

De enigen die opstaan tegen de Chinezen zijn een groepje in de steek gelaten jongeren met paraplu's en lasers in Hong Kong.

Dat, dát is protesteren.

LuckyGuy | 13-07-20 | 18:10 | 1

Het "verzet" in Hong Kong is georganiseerd, een kleurenrevolutie.
Deze revolutie komen uitgebreid in de media. De gele hesjes in Frankrijk moesten hebben van de alternatieve media.
Hong Kong is China. Wanneer gaat iedereen dat nu eens begrijpen?
En Hong Kong was een Britse kroonkolonie, er heerste een koloniaal bewind.

Arachne | 13-07-20 | 22:08

Toch zonde. Ben er ooit nog eens doorheen getrokken. Iraq, Iran, Afghanistan, Pakistan. Prachtige landen, wat een cultuur en lieve mensen, onderweg naar India, wat was het leven toen simpel. Jammer dat het helemaal naar de klote is. Hoef je nu niet meer aan te beginnen. Een traantje van nostalgie wegpinken doet.

Tishetnetnie | 13-07-20 | 18:09 | 5

Inderdaad 1972 heb ik het over. Wat een prachtige wereld was het toen. Niks geen Daesh, alleen maar peace en harmony.

Tishetnetnie | 13-07-20 | 18:42

Ja,tot 75 geloof ik, toen zat ik alweer in de kibboets in Israël.

Tishetnetnie | 13-07-20 | 19:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Die focus op Amerika vs. China. Iran zit/zat in de Russische invloedssfeer. Iran gaat nu over naar de Chinese invloedsfeer.

China vindt dat het oosten van Rusland, dus voorbij Siberië eigenlijk meer bij China hoort. China en Rusland kunnen dus nooit echt vrienden zijn.

Deze nieuwe ontwikkelingen bieden kansen voor de USA en het westen.

Sitting_targets | 13-07-20 | 18:06 | 2

Een botsing tussen Rusland en China in die hoek komt wel steeds dichterbij.

Rotterdammert1965 | 13-07-20 | 18:25

@Rotterdammert1965 | 13-07-20 | 18:25:
Ik denk dat China en Rusland hier al druk overleg hebben gepleegd. Het zal China zeker bekend zijn dat Rusland daar belangen heeft.

Mr.Crowley | 13-07-20 | 18:37

Ik verwacht dat dit de laatste nagel aan de doodskist van de ayatollah's is. Chinezen zijn in hun ogen heidenen (geen monotheisten zoals Joden en Christenen) en kunnen naar de koran onmiddelijk gedood worden. Dat weten die Chinezen natuurlijk en die hebben echt geen zin aan nog een nucleaire moslimmacht (Pakistan is de andere, met dank aan Urenco in Almelo) in de onmiddelijke nabijheid. Trump heeft die zwartrokken in de handen van China gedreven en de EU stond erbij en kneep de ogen weer eens dicht. Nu is het aan de Perzen (waarvan de meerderheid de ayatollah's echt beu zijn) hun onderdrukkers af te zetten. Hopelijk (en de Amerikanen is er alles aan gelegen) gebeurt dit voordat de Chinezen de Perzische golf beheersen. Regime change hangt in de lucht!

Der alte Fritz | 13-07-20 | 18:02 | 7

@Fritz
Ah, vandaar dat ze evangeliseren in Israel en het westen ipv geweld te gebruiken.

einStina | 13-07-20 | 18:28

@Redemption | 13-07-20 | 18:23: de IRGC gaat volledig overstretcht worden met onoverzienbare effecten. Komende winter goed opletten.

Rennieflox | 13-07-20 | 18:31
-weggejorist-
Redemption | 13-07-20 | 18:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Geen woorden maar dadels.

Ruimedenker | 13-07-20 | 17:58

Het benne de Israëli's gaat het rond in de wandelgangen.

AntonJansen | 13-07-20 | 18:00

5G, je wil niet weten wat je met 5G kunt doen.

Rallywally | 13-07-20 | 18:08

Door China om te laten zien dat ze niet zonder China kunnen.

Rotterdammert1965 | 13-07-20 | 18:27
▼ 1 antwoord verborgen

Is China niet in Griekenland en Italië ook bezig?

Mr.Crowley | 13-07-20 | 17:56 | 6

@Der alte Fritz | 13-07-20 | 18:14:
De EU was al op weg naar zijn ondergang.

Mr.Crowley | 13-07-20 | 18:15

@Der alte Fritz | 13-07-20 | 18:19:
Alleen weten ze het zelf nog niet.

Mr.Crowley | 13-07-20 | 18:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar zijn Oeigoeren sjiieten?

Zoltan | 13-07-20 | 17:53 | 2

Soennieten.

paridae | 13-07-20 | 17:57

@paridae | 13-07-20 | 17:57:
Nou, geen probleem daar dan.. Die journalist zal wel een Soenniet zijn die het heropvoeden van drammerige religekkies verkeerd interpreteert.

Zoltan | 13-07-20 | 18:01

Zaken zijn zaken en geld stinkt niet. Dat blijkt wel weer. Ongetwijfeld denkt China: Als wij het niet doen, doet iemand anders het. En zo is het ook. Bovendien: Trump doet enorme zaken met Saoedi Arabië, en dat is ook een streng islamitisch land. Dus als de VS hierover gaan mekkeren tegen China zal China waarschijnlijk zeggen: Kijk liever eerst even naar jezelf, voordat je anderen verwijten gaat maken. Iets met de pot en de ketel.

Motleycrew | 13-07-20 | 17:52 | 4

China doet met niemand zaken.
Vraag dat de mensen in HongKong.

Mr.Crowley | 13-07-20 | 18:01

@Dikke_Tammo | 13-07-20 | 17:53: Exact hetzelfde als het Huawei verhaal maar dan openlijk zonder te verstoppen achter fake firma's.

maakjepunt | 13-07-20 | 19:34

The business of China is business, the business of America is war.

Arachne | 13-07-20 | 22:04
▼ 1 antwoord verborgen

Idioten in de EU. Rusland Poetin Rusland.
Het komt van China. Europa kan zijn biezen pakken. Amerika gaat nog node gemist worden.
Als Europa, Rusland en Amerika niet één blok gaan vormen gaan we het verliezen van de Chinezen.

CalamityJane | 13-07-20 | 17:51 | 3

Een NWO, dat is de toekomst.

Rallywally | 13-07-20 | 17:57

Rusland en China zijn een blok. Ze houden met regelmaat militaire oefeningen,

Nehemia | 13-07-20 | 18:02

Als de EU niet met Rusland wil dan gaat Rusland wel met China. Domme EU.

CalamityJane | 13-07-20 | 18:11

China kan beter een voorbeeld nemen aan de EU en hun geld steken in de energietransitie van hun land.

yeps | 13-07-20 | 17:50 | 14

@koter | 13-07-20 | 18:26:
Datzelfde geldt voor islamitische landen. Ik heb dat van dichtbij meegemaakt. Een boek (ook de koran) kunnen opdreunen maar absoluut niet weten waar het over gaat. Denken hoeft niet want alles is al gezegd door de profeet.

paridae | 13-07-20 | 18:40
-weggejorist-
Redemption | 13-07-20 | 20:08

@Redemption | 13-07-20 | 20:08:
Daar had ik het niet over. Studeren in de EU voor iemand buiten de EU is extreem duur. Kost je al snel een klein fortuin. Vandaar dat internationale studenten in de EU vaak uit welvarende kringen komen. Of het zijn heel talentvolle lieden die worden gesubsidieerd door hun overheid.

koter | 13-07-20 | 22:32
▼ 11 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Hollandse_blauwe | 13-07-20 | 17:47 | 2

Het Noodles-Libbentlop pact

Dikke_Tammo | 13-07-20 | 17:46

Wij hebben andere prioriteiten, wij huppelen achter Timmerfranz aan en knielen voor blm.

BozePaarseMan | 13-07-20 | 17:45

Mooi is dat, zijn we straks allemaal homeopatisch verdund, komen de Chinezen.

Mr_Natural | 13-07-20 | 17:43

En terwijl wij hier netjes ons plastic afval scheiden, wordt er een deal beklonken tussen de grootste plasticmeuk-producent op aarde en een onvrij land met gruwelijk veel olie.
Wil iemand dit even tegen GroenLinks-typjes zeggen? Dat het geen reedt uitmaakt wat wij hier doen zolang dat soort dingen nog gewoon gebeuren?

zwarte_weduwe | 13-07-20 | 17:43 | 2

Hear hear

WatZalIkErvanZeggen | 13-07-20 | 17:47

Ook vanaf hier hear hear!

China blijft dus nog jaren doorgaan met miljarden tonnen plastic produceren. Vaarwel aarde.

K. Westergaard | 13-07-20 | 18:39

Is dus ongeveer 16 miljard per jaar. Is niet erg veel als je kijkt naar het formaat van dat land. Als je kijkt naar de demografische ontwikkelingen in Iran is de kans erg klein dat dat regime dan nog bestaat (over 25 jaar). De Perzische en Azeri bevolkingen zijn sterk aan het krimpen.... bovendien seculariseert de jeugd heel snel. Dat weet het regime ook wel, vandaar dat ze de laatste jaren zo wild om zich heen slaan.

koter | 13-07-20 | 17:42

Er zijn feitelijk drie blokken. China, Rusland en de VS.

Mr.Crowley | 13-07-20 | 17:42 | 16
-weggejorist-
Redemption | 13-07-20 | 18:34

@Redemption | 13-07-20 | 18:11: In Iran woont een aanzienlijke Russische gemeenschap. Deze russen zijn gevlucht in 1917 voor de communisten. Er zijn, na de val van de USSR, weer veel contacten met het land van herkomst.
De Russische gemeenschap is volledig vrij in het uitoefenen en beleven van hun geloof en religie.

Arachne | 13-07-20 | 22:03
▼ 13 antwoorden verborgen

Heeft Poetin eindelijk zijn gedroomde multipolaire wereld.

Dikke_Tammo | 13-07-20 | 17:42 | 9

@Mr.Crowley | 13-07-20 | 17:58: Klopt. Zal ook nooit een westers land worden. Verschillen zijn te groot. Andere denkwereld.

Dikke_Tammo | 13-07-20 | 18:01
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Redemption | 13-07-20 | 17:41 | 1

China kijkt graag op lange termijn.
Amerika kijkt graag op korte termijn.
Europa vraagt zich af of je met z'n allen kan kijken zonder koppijn te krijgen.

Schadenfreude | 13-07-20 | 17:40 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Weet niet hoor, vraag maar eens aan fe Oeigoeren hoe China over de islam denkt

Feitenpliesie | 13-07-20 | 17:40 | 4

Hier dacht ik ook aan. Hoe vindt Iran dat?

CalamityJane | 13-07-20 | 17:46
▼ 1 antwoord verborgen

Chinese mannen lijken steeds meer op witte mannen met een vocmentaliteit.

RickTheDick | 13-07-20 | 17:39 | 1

Ik voorzie dat die Chinezen nog wel eens eerste viool gaan spelen in de toekomst.

Nehemia | 13-07-20 | 17:49

In eigen land de moslims de klink over jagen maar dan wel same willen werken met het meest moslim land ever. Vage troep van beide kanten.

menage | 13-07-20 | 17:37 | 1

Sjiïeten, soennieten. Minder vaag dan je denkt.

NoMoreMrNiceGuy | 13-07-20 | 18:12

En eerdaags sluiten de Russen ook aan.
De Chinese energiehonger is niet te stillen.
Zolang het Westen alles in China laat maken, komt daar voorlopig geen einde aan.

Ruimedenker | 13-07-20 | 17:36

Dacht dat China en Israël cozy met elkaar waren. Iran is Sjiitisch (een mix tussen Perzisch zoroastrianisme, hinduïsme en islam).. een soort van Jehova Getuigen van de islamitische wereld - iedereen vindt ze wereldvreemde mafklappers.... en bovendien nepmoslims.

koter | 13-07-20 | 17:36 | 7
-weggejorist-
Redemption | 13-07-20 | 20:14

@Redemption | 13-07-20 | 17:51:
Interessant gegeven als je erover nadenkt: Mohammed, de grootste verkrachter van zijn tijd, heeft geen zonen nagelaten die de volwassenheid bereikten. Die paar die stierven zullen ook wel niet van hem geweest zijn, lijkt me vrij duidelijk. Oorzaak van het schisma tussen Soennieten en Sjiieten.

LiniaalRectaal | 13-07-20 | 21:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Weer een stapje dichterbij.

CalamityJane | 13-07-20 | 17:36

Mijn knie zit op slot en ik moet naar de kapper.

Poesman | 13-07-20 | 17:35 | 3

Kan de slotenmaker je niet naar de kapper rijden?

Varende_Reaguurder | 13-07-20 | 17:36

Dat is knap lastig.

Dikke_Tammo | 13-07-20 | 17:37

Wat niet zo prettig is aan deze deal is dat er een militaire samenwerking komt tussen China, Iran én Rusland.

paridae | 13-07-20 | 17:33 | 5

@Mr.Crowley | 13-07-20 | 17:53:
Wat China en Rusland gemeen hebben is minachting voor zeloten. Kan nog interessant worden.

paridae | 13-07-20 | 17:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus geen Huawei meer kopen. Dan financiëer je indirect Moslim-terrorisme.

Realism Is All | 13-07-20 | 17:33 | 2

Wat kan je nog wel kopen dan? Niet zo veel volgens mij.

Mr_Natural | 13-07-20 | 17:34

Realism Is All | 13-07-20 | 17:33 Soennieten plegen meer aanslagen dan Sjiieten doen. Iran vecht bijvoorbeeld tegen ISIS en zo daarin juist ene bondgenoot moeten zijn. maar ja, het Westen steunt graag gematigde rebellen die dan toch niet zo gematigd zijn.

Vierkarakters | 13-07-20 | 17:56

Het Rode Gevaar.

Europa en de Democraten in de USA knielen en kruipen graag, en nou mag men op de blaren voort knielen/kruipen.

Hét vrije woord | 13-07-20 | 17:32

Grote uitdaging voor China, gezichtsherkenning zal niet meevallen met al die tulbanden en baarden.

Mr_Natural | 13-07-20 | 17:31 | 1

Zijn allang verboden.

LiniaalRectaal | 13-07-20 | 21:01

Dan kunnen SA en Israël hun borsten nat maken.
Olie in ruil voor uranium?
Zo komt de Iraanse kernbom steeds dichterbij.

Ruimedenker | 13-07-20 | 17:29 | 11

@Graaisnaaiert | 13-07-20 | 18:52: Omdat er niet echt veel haast mee gemaakt wordt. Iran gebruikt het streven vooral als pressie denk ik.

Vierkarakters | 13-07-20 | 19:26

@Vierkarakters | 13-07-20 | 18:34:
De Samson doctrine: als Israël wordt genuket, wordt Europa ook genuket. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

LiniaalRectaal | 13-07-20 | 21:01

@Ruimedenker | 13-07-20 | 18:08: Nee, die intentie was er niet. Als die er inmiddels wel is, kan ik dat goed begrijpen.
De VS wil Iran weg omdat Israël dat wil. Een land dat zelf een ruime voorraad nucleaire wapens heeft (o.a. Dimona), witte fosfor bommen in Gaza en de Westbank dropt en biologische lab heeft die worden gerund t.b.v. het leger.

De VS onderhandelt niet, men wil een onvoorwaardelijke overgave.

Hef de sancties op, laat de VN atoombureau het uranium controleren en laat het land met rust.

Arachne | 13-07-20 | 21:45
▼ 8 antwoorden verborgen

Onafhankelijkheid, liberalisme, vrijheid. Steeds meer iets voor tijdens de geschiedenisles.

einStina | 13-07-20 | 17:29 | 6

@OudeNederlander | 13-07-20 | 17:32:
Afwachten hoe lang de Chinezen dat systeem vol kunnen houden.
In de situatie Hong Kong zag ik toch wel een paar gaatjes.

Mr.Crowley | 13-07-20 | 18:11

@Ikwiljinekwel exact! En zelfs bij hoogopgeleide mensen. Iemand roept: niet meer vliegen! Of: lockdown! En velen knikken gedwee. Zelf nadenken en eigen verantwoordelijkheid nemen is moeilijk.

@Mr Crowley meh misschien verandert de techniek. Maar in de tijd dat hier Germanen verdwenen, Romeinen, het Heilige Roomse Rijk, de Koloniale Machten, de moderne samenleving... al die tijd is China een stevig blok.

einStina | 13-07-20 | 18:22
▼ 3 antwoorden verborgen

China heeft een typhushekel aan moslims, dat is wel algemeen bekend. Maar als het om de pegels gaat zijn de Chinezen minstens zo opportunistisch als de US/EU.
Tegen de tijd dat de Iraniers doorhebben dat ze bekocht zijn en intern de pleuris uitbreekt, zijn de Chinese sprinkhanen alweer vertrokken.

jemagookniksmeer | 13-07-20 | 17:28 | 2

Chinezen weten goed wie ze geld moeten geven om hun zin te krijgen.
Kijk maar naar Suriname.
Een paar hoge omes zullen er wel beter van worden.
Als ze slim zijn zorgen ze dat de bevolking het beter krijgt.

kloopindeslootjijook | 13-07-20 | 17:33

De ayatollah's zijn maximaal aan het cashen voordat hun dictatuur omvalt.

Rennieflox | 13-07-20 | 17:34

Hartelijk dank Donald!
Hong Kong weg, Syrië een ruïne, ruim baan voor raketten-Kim, vriend Erdogan steeds machtiger, Poetin geramd tot 2036.
Gaat lekker zo.

Ridde Rogter | 13-07-20 | 17:27 | 9

@Hét vrije woord | 13-07-20 | 17:39: Klopt 100 % Het vrije woord.

joppo0 | 13-07-20 | 17:45

Compleet Riddecuul Rogter.
HK heeft niet met USA te maken.
Syrië begon vér voor Trump.
Rusland en Kim varen al járen hun eigen koers.
En zelfs Erdo is al meer dan 10 jaar Turkije aan het islamiseren en de macht proberen te grijpen in zijn regio.
Probeer het nog maar een keer RR.

Ruimedenker | 13-07-20 | 17:51

Alles is de schuld van Trump?

Mokum Kosher | 13-07-20 | 20:10
▼ 6 antwoorden verborgen

Ali Baba is coming home.

Mr_Natural | 13-07-20 | 17:27

En Kaag staat in haar onderdoek.

Piet Karbiet | 13-07-20 | 17:27

Even gecheckt, Oeigoeren zijn geen sjiieten inderdaad, dus die zullen de ayatollahs aan hun reet roesten.

Blauwpetje | 13-07-20 | 17:25 | 2

Die Chinese Turken hadden beter geen aanslagen kunnen plegen, want daar houden de Chinezen niet van. En aangezien ze daar niet ineengekrompen zitten te janken over 'yellow guilt', slavernijverleden en mensenrechten, hebben de Oeigoeren nu een groot probleem.

Varende_Reaguurder | 13-07-20 | 17:32

Want het Rode Boekje gaat boven de Quran. Dit is geostrategische pekingeend, zonder het hemelse velletje. Er varen nu twee carriers door de Chinese Oceaan terwijl Japan bedankt heeft voor Aegis Ashore. Dit snappen ze prima bij de US Navy, die hele andere problemen heeft.

Fok die olie, we missen de andere grondstoffen. Maar leg dat al die fossiele brandstoffossielen maar eens uit. Over een knie in de nek van "onze beschaving" gesproken: Donald Trump, maar mogelijk is de wens hier de vader van mijn gedachte, lijkt dit feilloos te vermoeden.

Mijn verstandelijke vermogens schieten hopeloos tekort om het allemaal echt te begrijpen, lekker belangrijk ook wel. Leefde Dzjengis Kahn nog maar. Dat massamoorden hebben al die Aziatische horden prima in hun kleine handjes, maar die lange termijn visie. Dan nog liever Von Clausewitz.

Vergeet Sun Tzu. Een Kill Ratio van minstens 1 op de 1.000 is zo langzamerhand nodig willen we als het lelieblanke witte ras nog een kans maken. Volgens mij zien wij dat inmiddels slimmer.

Maakt een lotus rimpels als zij groeit op de vijver?

Hetkanverkeren | 13-07-20 | 17:24 | 1

Biologische oorlogsvoering (virussen) heeft de toekomst. Je zult alleen af en toe een testrun moeten doen op kleine schaal met verminderde payload.

LiniaalRectaal | 13-07-20 | 20:56

As van het kwaad? Nah. De as van de 21e eeuw.

Het Westen heeft zijn tijd gehad. We hadden het voor elkaar, maar hebben het verknald. Maar we hebben er ook mooie dingen voor teruggekregen, zoals massaimmigratie, islamisme, progressivisme, de LGBTIAQQRPXYZ+ beweging, 368679 genders, BLM, identity politics en DENK.

Varende_Reaguurder | 13-07-20 | 17:24 | 5

@Cobarde | 13-07-20 | 17:27:
Zou jij in het huis gaan wonen, waarvan de eigenaar jouw familie ombracht?

Ruimedenker | 13-07-20 | 17:33

@Ruimedenker | 13-07-20 | 17:33: In zowel de BRD als de DDR was er een ruime joodse gemeenschap. Met name in de DDR zaten veel joden in de opperste echelons van de overheid. Zoekt u even op Gregor Gysi en zijn vader.

Arachne | 13-07-20 | 21:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Op zich wel winst dat er verzet geboden wordt tegen die andere twee assen van kwaad: EU+Turkije en VS+Saoedi-Arabië.

obominotie | 13-07-20 | 17:24

Het is over en uit voor derdewereldland VS.

DrumPiet | 13-07-20 | 17:23 | 2

En voor ons ook. Not kidding.

Varende_Reaguurder | 13-07-20 | 17:27

China heeft een groot probleem. Te veel mensen, te weinig kritische resources. Te kort aan ruwe olie, voedsel, ijzererts, koper.
Dan zul je die uit het buitenland moeten halen. Goedschiks of kwaadschiks.

OudeNederlander | 13-07-20 | 17:21 | 6

Het Westen krimpt toch. Kan China dat koloniseren.

Arachne | 13-07-20 | 21:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Ah, kan de productie van goedkope plestik meuk gewoon doorgaan gelukkig. Al die handschoentjes, mondkapjes, testbuisjes, etc tegen corona moeten toch ergens van worden gemaakt.

Hadena | 13-07-20 | 17:21

Ook China is gewoon kapitalisme, cultureel gezien anders dan het westerse kapitalisme maar gewoon kapitalisme onder een autoritair regime. Die begrijpen dat wapen gekletter niet zoveel oplevert en dat je meer winst maakt door je aandeel steeds groter te maken daar waar winst te behalen valt.
Wij daarentegen bombarderen ieder land wat niet vrijwillig meewerkt om onze marktdoelen te halen het stenen tijdperk in en vragen daarna ... zullen we vriendjes zijn want we hebben jullie democratie gebracht.

Zapata10 | 13-07-20 | 17:20 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik weet nu al welk land het WK 2030 gaat kopen van de FIFA.

Piet Karbiet | 13-07-20 | 17:20

Met China als moreel kompas zijn we als mensheid verloren. De partij boven alles.

piet7003 | 13-07-20 | 17:20 | 8

Maar wie of wat is de partij?
Belanghebbenden? Wie dan?

kloopindeslootjijook | 13-07-20 | 17:29

@kloopindeslootjijook | 13-07-20 | 17:29: Nou dat is niet zo moeilijk. VVD/CDA/ D66 helemaal/PvdA/GL/ CU, die noemen zich namelijk progressief. FvD/PVV is conservatief rechts, SP keynesiaans en 50+ Denk PvdD SGP buitenbeentjes.

Zapata10 | 13-07-20 | 17:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Dankzij de sancties waarschijnlijk.
maar 25 jaar, dat is pas vooruit kijken.
Dat is nog eens wat anders dan een hema of een v&d overnemen, uitwringen, wegpleuren en snel cashen en rotzooi laten liggen voor de samenleving.

En wat zou er gaan gebeuren als ze de olie in Yuen in plaats van Dollars gaan afrekenen?

kloopindeslootjijook | 13-07-20 | 17:19 | 4

Als ze in yuan gaan afrekenen wordt Xi geliquideerd, net als Khadaffi die niet meer in $ wilde afrekenen. Of China worden sancties opgelegd net als Iran die de olie in € wilde afrekenen.

IkwilJinekwel | 13-07-20 | 18:18

@IkwilJinekwel | 13-07-20 | 18:18: Een liquidatie van Xi zal door China buitengewoon hard worden afgestraft. En het zal de Chinezen sterken in hun overtuiging dat de VS alleenheerser wil zijn.

Niemand stelt de vraag: waarom MOET olie in US dollars worden afgerekend? Waarom staat er sanctie op het afrekenen in een andere geldeenheid?

Arachne | 13-07-20 | 21:34
▼ 1 antwoord verborgen

400 miljard 'keiharde' dollars , verspreidt over 25 jaar, dat is onderhand peanuts met al dat gratis dollargeld wat de wereld overspoelt, vandaar dat ze zo snel zijn, nu lijkt dat nog wat, over 3 jaar kun je er net een bakje aardbeiden mee kopen.

Zer0-hedger | 13-07-20 | 17:19 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Ach ja. Zo’n Ayatollah doet het natuurlijk ook niet voor Iran maar voornamelijk voor zijn dynastie.

TheBurnerMan | 13-07-20 | 17:15 | 1

Ze hebben half Iran al verkocht aan China en sluizen het geld weg zolang ze dat nog kunnen. De boel staat op instorten daar.

Rennieflox | 13-07-20 | 17:19

Ik ga morgen een extra zakje pistachenoten kopen

Cidioot | 13-07-20 | 17:14

En daar gaan de "principes" van de Westerse Wereld. China lacht zich een gat in de broek met zulke naïeve mensen. Grote geldpers aan en hoppa weer een land wat aan het Chinese miljarden infuus ligt. Maar zolang we alles maar goedkoop kunnen krijgen is het prima want zij produceren wel onder een strak regime waar de ARBO zeikers geen plek hebben. Alleen is het de vernis die glanst, economisch zouden ze allang zijn ingestort volgens de geldende regels. Alleen die maakt ook China wel zelf.

nobody@home | 13-07-20 | 17:14 | 8

@Graaisnaaiert | 13-07-20 | 17:26:
Bush had Irak tot 51ste State van de USA moeten maken. Voor minstens 50 jaar, dan referendum. Inclusief Iraakse senators in het Congres.

Alquest | 13-07-20 | 20:24

@Alquest | 13-07-20 | 20:24: Dat is ook gebeurt. Er was geen enkele reden om Irak binnen te vallen, wel leugens weapons of mass destruction. De VS is Irak binnen gevallen omdat Israël dat wilde; destabilisering van het MO Irak is kapot gebombardeerd (Duitsland, Japan, de Balkan/Sarajevo) en wordt sinds de bezetting geplunderd. De broer van Joe Biden heeft miljoenen verdiend met de "wederopbouw".

Het Iraakse parlement heeft al 2x gestemd voor het vertrek van de Amerikanen. De Amerikanen zeggen, wij gaan niet.
Irak is dus gewoon bezet en een wingewest voor de VS.

Arachne | 13-07-20 | 21:28

@Graaisnaaiert | 13-07-20 | 17:17: Waarom? Wat hebben wij in Iran te zoeken? Wat hebben wij in dat land te vertellen? Waarom moeten mensen elders in de wereld, leven zoals wij dat willen? Waarom gaat iedereen er van uit dat de Iraniërs het anders willen en dat zij onze corrupte levenswijze over willen nemen? Omdat Afshin Elian dat zegt?

Arachne | 13-07-20 | 21:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Ondertussen weten we dankzij het Chinavirus al een beetje hoe de wereld er onder het marxistische totalitaire regime komt uit te zien. Het wordt steeds duidelijker welke richting 'wereldleiders' ons willen hebben. Ze hebben ons totaal uitgeleverd aan China. De gehele productie zit daar.

Zelf verbaas ik me al jaren hoe het kan dat ik voor 4 euro inclusief verzendkosten een product uit China kan bestellen. Terwijl als ik Nederlander alleen al voor de verzendkosten 4 euro moet betalen. Waarom stopt dit overhevelen van geld naar China niet?

roevka | 13-07-20 | 17:14 | 2

Subsidiekapitalisme en globalisering. Dat zijn de redenen.

Graaisnaaiert | 13-07-20 | 17:15

@Graaisnaaiert | 13-07-20 | 17:15: + cashloze maatschappij, controle over alles wat we bezitten met 1 druk op de knop kunnen zien.

IkwilJinekwel | 13-07-20 | 18:21

One Belt One Road.

Peter_la_Selie | 13-07-20 | 17:14

Nou, da's dan ook duidelijk. Boycot China helemaal de moeder, boycot bedrijven die hun producten in China laten maken of uit China importeren helemaal de moeder en - wellicht ten overvloede - spendeer uw geld niet bij / aan moslims. Geen eurokwartje. Alternatieven zat, productie vindt plaats in Thailand, Maleisie en ook in opkomende mate in andere Asean-landen ( organisatie is gericht is als tegenwicht tegen de Chinese economische en geopolitieke expansie daar in de regio ) en stem ook niet op partijen die rustig doorgaan met het pamperen en faciliteren van @Team Fout ( alles links van het CDA + uiteraard de VVD ).

Graaisnaaiert | 13-07-20 | 17:13 | 4

@Kuifje-naar-Brussel | 13-07-20 | 17:19:
Aye. En Maleisie moeten we niet loslaten, want net zoals in Indonesie is daar de Islam ook sterk in opkomst. En niet de vreedzame tolerante vorm. Het is nu optreden of we raken onze koppositie definitief kwijt.

Graaisnaaiert | 13-07-20 | 17:28

Je punt is helder. Maar geen dubbeltje spenderen bij moslims en produceren in Maleisië is best lastig.

Mogwai | 13-07-20 | 17:40

@Mogwai | 13-07-20 | 17:40:
Klopt, ik had er arabische moslims bij moeten zeggen. Al radicaliseren Indonesie ( en Maleisie ) ook in een angstwekkend tempo.
Daar zullen wij toch wat mee moeten, al was het maar quid pro quo-investeringen. Alles beter dan miljarden naar Afrika en het Midden Oosten te sturen om onze eigen ondergang te versnellen...

Graaisnaaiert | 13-07-20 | 18:55
▼ 1 antwoord verborgen

Hey westen doet zelf hun best om zulke allianties te creëren vanwege het continue pest gedrag en moreel failliete opgeheven vingertje.

The Russian | 13-07-20 | 17:13

Dat wordt wat dadelijk als er geen olie meer te verhandelen is, de moslimwereld staat niet echt bekend met zelf dingen bedenken of produceren om in hun levensonderhoud te voorzien, de markt van 2e hands sandalen reparateur raakt zodra snel verzadigd.

TijdelijkOptimist | 13-07-20 | 17:12

Ik koop niks meer uit Iran!

David000000007 | 13-07-20 | 17:12 | 1

Linksom of rechtsom die Iraanse aardolie beland toch wel in je benzine tank en andere aardolie producten. Zelfs IS verkocht gewoon olie.

roevka | 13-07-20 | 17:19

As van de vrede.

postmodernismisdead | 13-07-20 | 17:11

"Kortom, weer een knauw in de Amerikaanse hegemonie."
======

Het is een knauw in de westerse hegemonie.

Daarom verstandig geen Huawei en andere chinese producten te nemen als overheid. Als het in de toekomst tot een confict komt hebben de chinezen in ieder geval geen "backdoor" om informatie te vergaren.

China heeft Tibet ingelijft. Niemand maakt zich daar nu nog druk om. En zo zal het ook met andere landen gaan. In directe vorm of indirecte vorm.

Swieberj | 13-07-20 | 17:11 | 3

Cccpeu

David000000007 | 13-07-20 | 17:13

Ironisch genoeg zijn veel Tibetanen nu beter af.

LiniaalRectaal | 13-07-20 | 20:46

Er zijn meer bedrijven die een backdoor in onze computer gadgets hebben aangebracht. En die zijn niet chinees.

Arachne | 13-07-20 | 21:20

Waar ligt Hegemonie?

eegoo | 13-07-20 | 17:10 | 1

Boven Groningen

IkwilJinekwel | 13-07-20 | 18:24

Tja, het westen helpt zichzelf de verdoemenis in met dat gezanik over discriminatie en racisme, identiteitspolitiek, mensenrechten, en ga zo maar door. "We" zijn onze eigen ondergang. Ondertussen doen landen en staten die zich niets aantrekken van dat kinderachtige geblér keihard zaken en is de economie daar booming. Dan krijg je dit.

Le Roi | 13-07-20 | 17:09 | 5

Inderdaad, het gaat niet meer lang duren dan gaat het patriarchaat weer in ere hersteld worden uit pure noodzaak.

Caesar.is.Keizer | 13-07-20 | 17:11

Die oeigoeren zijn waarschijnlijk ook het verkeerde soort moslims dus dat boeit Iran niks

DooieKapotte | 13-07-20 | 17:18
▼ 2 antwoorden verborgen

En Iran weer verder in de boycott vanuit de VS in 3...2...1...

Gazzerop | 13-07-20 | 17:09

Ach, dankzij Trump is Amerika al lang niet meer nummer van de wereld.

RandyBiel | 13-07-20 | 17:08 | 4

Ja want hij is een fan van globalisme en *hij* heeft alle industrie naar China laten verhuizen.

Caesar.is.Keizer | 13-07-20 | 17:12
-weggejorist-
GeneralL | 13-07-20 | 17:52
▼ 1 antwoord verborgen

De angst voor het rode gevaar is actueler dan ooit.

Spring Bruissteen | 13-07-20 | 17:07

De vraag is of het Iraanse regime die 25 jaar wel gaat halen.

Frau Merkel | 13-07-20 | 17:07

The Donald zal hier niet blij mee zijn. Kan nog veel ferme taal opleveren in dit verkiezingsjaar. Heeft Biden weer iets om over te zeuren.

duProgue | 13-07-20 | 17:06

Iran is de nieuwe handpop van China. Maar mensen willen toch ultra goedkope snel kapotte zooi bij Alibaba kopen, krijgen ze nu de 40 rovers erbij.

bqbq | 13-07-20 | 17:04 | 1

Hahaha LOL

kaasfondue | 13-07-20 | 18:43

Dat gaat die chinezen nog tegenvallen. Afspraken met ajatollahs.

Knufter | 13-07-20 | 17:04 | 4

@omanders | 13-07-20 | 17:11: Dat weet ik, maar goed dat je het nog even toevoegt. Islamitische broedermoord.

Reaganmania | 13-07-20 | 17:14
▼ 1 antwoord verborgen

Het Westen haat China. Het Westen haat Iran. Dus dan drijft het Westen vanzelf zijn vijanden naar elkaar toe. Het Westen is, zoals wereldwijd democratisch besloten, de baas. Tenminste dat dénkt het Westen.

SchimmelSchwanz | 13-07-20 | 17:03 | 4

@SchimmelSchwanz | 13-07-20 | 17:03

Het is anders. China wil hebben wat het Westen heeft: Wereldhegemonie. Iran ook.

omanders | 13-07-20 | 17:12

Zouden ze het ook over de Oligoeren gehad hebben die Chemisch worden gecastreerd, zijn de Iranieers de volgende.

nobody62 | 13-07-20 | 19:36
▼ 1 antwoord verborgen

Ik geef ze groot gelijk.

FLP_du_Stok | 13-07-20 | 17:03 | 1

U bent dan ook de enige.

kaasfondue | 13-07-20 | 18:43

Dat krijg je met sancties en een belerend vingertje. Daarom is het ook in ons belang als die landen in het zuidoosten van Europa bij de EU komen. Anders worden ze door China ingepalmd. Wen er maar aan.

Diotima | 13-07-20 | 17:02 | 9
▼ 6 antwoorden verborgen

EU is nu helemaal uitgespeeld in Iran.

Mark_D_NL | 13-07-20 | 17:02 | 9

@kaasfondue | 13-07-20 | 18:41: We gaan het zien. 3 november alle serieuze reaguurders de hele nacht wakker blijven. Wordt een legendarische avond.

Kuifje-naar-Brussel | 13-07-20 | 19:33
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Adriel | 13-07-20 | 17:01

Hadden we nou maar beter naar Generaal MacArthur geluisterd en een grote waterstofbom op Mantsjoerije gegooid.

Kuifje-naar-Brussel | 13-07-20 | 17:00 | 6

Ok boomert

Cidioot | 13-07-20 | 17:16
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken