Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vragen voor Kees de Kort in GSTV Coronacafe?

Vrijdag bij ons in de studio: de mannelijke Marianne Zwagerman. Mokums Macro-machinegeweer. BNR's beursbazooka. De Nederlandse Jim "Mad Money" Cramer: Kees de Kort!

Kees de Kort was er vroeg bij met zijn coronaduiding, en houdt zich bepaald niet in om de lockdown, de aanpak door Rutte & RIVM en "het griepje" scherp te becommentariëren. Natuurlijk moesten we die dus in de show hebben, want hij legt alles idiot proof uit zodat Tom Staal & Van Rossem ondergetekende het misschien ook snappen. De Kort werkte ooit bij Staalbankiers, maar schuift nu aan bij Staalproducties in GSTV om Dekortiaanse duiding te geven over de financiële en medische gezondheid van een planeet in pandemie. Dekortom: WHO en Wereldbank in één, maar dan niet door China gekocht. Vrijdag bestormt hij de studio. Want hoe gaat onze economische toekomst eruit zien? wordt alles duurder, hebben we nog gewoon werk, blijven vliegvouchers hun waarde behouden?
VRIJDAG 15 mei, 21:00 uur, LIVE op deze zender & GSTV YouTube.
VRAGEN? Heb je vragen voor Kees? Gooi ze hieronder, gaan we ze meenemen in het gesprek. 

Reaguursels

Inloggen

Damn, GS Kees de Kort is een klasse bak. Maak die eens commentator over de economie op GS en het is mijn lidmaatschap meer dan waard

Guust Kadaver | 16-05-20 | 00:06

Dus landingsrechten naar vliegtuigmaatschappijen die gesubsidieerd zijn door UAE en China?

CzMichiel | 15-05-20 | 21:54

Vraag voor Kees, maakt het je nog uit wie tegenover je zit bij BNR qua presentator? Laatst had je een gesprek met Bas van Werven en dat klonk toch anders als andere dagen. Oja en wanneer is de bodem bereikt qua huizenprijs/hoe ver zakken we nog?

K0fr@ | 15-05-20 | 19:42

Wat vind hij van de oude mensen die gewoon aan het fietsen zijn, aan de wandel zijn en in winkelcentra rondspoken? Dit terwijl een groot gedeelte van Nederland eigenlijk thuis moet zitten om deze mensen en de zwakke mensen te beschermen. Is dit een persoonlijke vrijheid die niet aangetast mag worden? Bestaat solidariteit wel als er vrijheden in het geding komen?
(ik vind dat mensen die vrijheid moeten koesteren)

Rest In Privacy | 15-05-20 | 19:35

Zo man als Kees de Kort die hoeft toch niet meer te werken maar alleen nog maar te rentenieren en een beetje handelen op de beurs en in bitcoins als hij het spel op economisch gebied doorheeft.
Net als een wiskundige die het spel in het casino doorheeft met wiskundige berekeningen en daardoor de toegang ontzegd word in het casino.

steekmug | 15-05-20 | 19:10

California biopharmaceutical company claims coronavirus antibody breakthrough

www.foxnews.com/science/covid-cure-ca...

EXCLUSIVE — A California-based biopharmaceutical company claims to have discovered an antibody that could shield the human body from the coronavirus and flush it out of a person’s system within four days, Fox News has exclusively learned.

Later Friday, Sorrento Therapeutics will announce their discovery of the STI-1499 antibody, which the San Diego company said can provide "100% inhibition" of COVID-19, adding that a treatment could be available months before a vaccine hits the market.

"We want to emphasize there is a cure. There is a solution that works 100 percent," Dr. Henry Ji, founder and CEO of Sorrento Therapeutics, told Fox News. "If we have the neutralizing antibody in your body, you don't need the social distancing. You can open up a society without fear."

Moonwarrior | 15-05-20 | 19:00 | 1

149 % in de plus het aandeel

sprietatoom | 15-05-20 | 20:06

1. Denkt u dat de euro zijn langste tijd heeft gehad, of dat overheden juist werkelijk alles zullen doen wat ze kunnen - inclusief afkondigen noodtoestand, inzet leger, verbod op eurokritische partijen, afschaffen verkiezingen, etc - om de euro te behouden?
2. Waarin kan spaargeld het beste omgezet worden? Obligaties? Aandelen van een specifieke regio of sector? Onroerend goed? Roebels? Bitcoins? Zilver? Kunst?

obominotie | 15-05-20 | 18:27

Ben wel benieuwd of Kees denkt dat de aandelenkoersen door de Amerikaanse overheid via allerlei afgeleide producten kunstmatig beinvloed worden? We weten in ieder geval dat Saoedie-Arabie bijvoorbeeld voor meerdere miljarden aandelen Shell en Exxon enz. kocht afgelopen maart in het dal, maar zouden er (al) steunaankopen plaatsvinden? Waarom zakt KLM niet helemaal weg? Ze hebben al jaren geen dividend uitgekeerd, dus waarom zou dan nu ineens beter worden? Hij blijft maar op de 4 euro schommelen en een maand terug bleef hij steeds in de buurt van de 5 euro, alsof een partij op dat niveau steunaankopen deed. Goudprijs is ook van bekend dat er honderden keren meer papier van goud is (derivaten, afgeleide producten) dan fysiek goud, waardoor ze de prijs van fysiek goud en zilver laag kunnen houden. Kortom hoe werkt dat spelletje nou precies volgens Kees de Kort?

Watching the Wheels | 15-05-20 | 18:16

Deo volente Kees, deo volente

Watching the Wheels | 15-05-20 | 18:08

Kees riep altijd dat meteen na de crisis de huizenmarkt in elkaar zou donderen net als de huizenprijzen.

Is niet gebeurd.... (Kan nu alsnog natuurlijk)

En dat ie corona uitlegt als een griepje vind ik ook wat kort door de bocht... Dat is het NIET !

purgie | 15-05-20 | 18:01 | 2

Volgens mij zei hij laatst juist dat het er een paar jaar achteraan hobbelt. Bij de vorige crisis probeerden bedrijven eerst mensen vast te houden. Pas later verloren mensen hun baan, waarna huizenprijzen weer wat later pas begonnen te zakken. De huizenprijzen zijn pas een paar jaar hersteld en nu meteen door het dak gegaan. Waarschijnlijk krijg je nu hetzelfde, alleen erger. Werkloosheid wordt wellicht hoger dan na 2008. Ben ook wel benieuwd, wat Kees vindt.

Watching the Wheels | 15-05-20 | 18:20

Is ook gebeurd. Banken gingen strenger om met hypotheekleningen, geen securisatie van hypotheekleningen, koopkrachtverlies door bezuinigingen en belastingen, en werkloosheid. Pas nadat de olieprijs naar rond de 50 dollar ging, een ton van pa vrij in vastgoed mocht, de ECB met haar opkoopprogramma begon (daling hypotheekrente) en er jaren te weinig gebouwd was , kwam de markt weer op gang.

arlen | 15-05-20 | 20:16

De olieprijs, daar gedachten over Kees ?

sprietatoom | 15-05-20 | 17:33 | 1

Ondanks minder productie OPEC nog altijd bijna 10 miljoen vaten per dag te veel. Bijzonder is dat OPEC nu minder gaat leveren aan Azie voor een hogere prijs, maar wat betekent hier? In het westen een groter overschot?

Watching the Wheels | 15-05-20 | 18:22

Bewondering voor deze man. Al meer dan 10 jaar luister ik elke dag zijn column. Altijd kritisch. Durft tegen de gevestigde mening in de te gaan. Laat zich niet piepelen en heeft altijd een gefundeerde mening. Vraag: wat zou een reden zijn om niet een aparte munt voor zuid en noord te hebben? En als subvraag: vindt u ook zoals Flip de Kam eens zei dat de zuidelijke landen reddeloos zijn als we de euro houden?

azijnseikerT | 15-05-20 | 17:27

Waarom immigratie als AI voor de deur staat? Of staat AI voor automatische immigratie?

Kaas de Vies | 15-05-20 | 17:11 | 2

Artificial

Watching the Wheels | 15-05-20 | 18:24

Ook kunstmatig georganiseerd, artificial immigration. Rutte gooit bommen af in een ver land en levert daar Toyota's met beugels voor machinegeweren en Merkel zegt "komm komm, wir schaffen das, immer lustig gerade aus".

Watching the Wheels | 15-05-20 | 18:37

Kees,
Zal ik pootaardappelen of een zak kookaardappelen kopen voor de toekomst?
Ps, het word deflatie ipv stagflatie.

steekmug | 15-05-20 | 16:32 | 2

Die is er al, kijk naar de olieprijs.

Watching the Wheels | 15-05-20 | 19:03

@Watching the Wheels | 15-05-20 | 19:03: En autofabriekanten kunnen hun voorraden ook bijna niet meer kwijt, dus daar kunnen ook leuke aanbiedingen aan gaan komen.

obominotie | 15-05-20 | 19:44

Voor Kees,

Vraag 1: Wat voor beleidsinstrumenten buiten het verlagen van de rente hebben centrale banken verder om een ontzettend diepe recessie af te wenden?
Vraag 2: In hoeverre is het de centrale banken aan te rekenen dat ze de rente in 2016 - 2020 nóg verder verlaagd hebben.
Vraag 3: In hoeverre is negatieve rente een optie?
Vraag 4: Hoe kunnen politici zo de economische consequenties van het beleid onderschatten? Is dat eenzijdig advies? Getraind in risicomijdend gedrag? Hebben ze als ambtenaar in een stolp geen goed zicht op hoe de markt werkt? Combinatie van dat alles?
Vraag 5: Kan jij misschien mijn generatiegenoten (onder de 30, millenials en Gen-z) uitleggen waarom juist zij extra hard geraakt worden?
Vraag 6: Wat betekent deze nakende crisis voor de nabije toekomst (<3 jaar) van de Euro.

Ik kijk erg uit naar de uitzending!

Hardcore | 15-05-20 | 16:08 | 1

1. Aandelen kopen, nog slechtere obligaties, direct staatsobligaties van landen kopen enz.
2. Niet, de Fed moest haar verkrappingsbeleid eind 2018 al opgeven.
3. Niet, want dan gaan mensen hun geld van de bank halen. Mensen gaan nog meer oppotten door lage rente.
4. Politici denken alleen aan de volgende verkiezingen.
5. Bezit(ouderen) wordt beschermd, schulden doorgerold naar volgende generatie. Prijzen van huizen worden opgeblazen, dus intreders hebben pech bijv. Een status quo voor haves.
6. Dat is afhankelijk van het politieke draagvlak. Lees burger.

arlen | 15-05-20 | 17:55

Graag een schatting...

Met hoeveel % krimpt de economie in 2020?
Hoeveel % wordt het begrotingstekort?

Antiquerulant | 15-05-20 | 15:59

Kees, ga jij altijd short op aandelen?

Rest In Privacy | 15-05-20 | 15:54

Vraag aan Kees de Kort:
Is het te verklaren waarom bijna alle landen met dezelfde draconische maatregelen komen?
Maatregelen die bijna kritiekloos door de media worden geaccepteerd en de hele economie kapot maken.
Bedankt.

VanGeuzen | 15-05-20 | 10:02 | 1

Nog een vraagje aan Kees.
Hoe erg gaat deze economische depressie worden.
Kunnen wij beelden als gaarkeukens, tentcity, koppelbazen die dagloners oppikken en andere dystopische beelden in Europa of zelfs in Nederland sommige elementen verwachten?

Miezerig | 15-05-20 | 15:57

Kees, waarom staan de beurzen zo hoog ?

sprietatoom | 15-05-20 | 04:19 | 2

Omdat er een transitie gaande is naar een nieuwe wereldmunt(hopelijk zonder grote oorlog) en dan kan je beter aandelen dan geld bezitten.

steekmug | 15-05-20 | 16:28

Vergeleken met obligatiekoersen vallen de aandelenkoersen eigenlijk wel mee. Hoe lang zal het nog duren voordat we dividend moeten gaan betalen om een aandeel te bezitten? Afgezien van KLM dan? En de banken.

obominotie | 15-05-20 | 19:46

Drie belangrijke hoofdvragen, soms opgesplitst in deelvragen, waar ik echt mee zit en die ik aan Dhr. De Kort wil voorleggen.
Niet omdat hij alle antwoorden zonder meer zal weten maar ook om te filosoferen over de verschillende aspecten waar je rekening mee dient te houden als je naar mogelijke oplossingen zoekt. Daarbij realiseer ik me terdege dat ze pas achteraf door een historicus, als die over een jaar of twintig terugblikt naar 2020, echt beantwoord zullen kunnen worden.

Vraag 1: De coronacrisis is door Zuid-Europese landen misbruikt om Eurobonds in de vorm van Coronabonds af te dwingen. Het Duitse gerechtshof heeft geprobeerd om dat tegen te houden, net zoals het opkopen van waardeloos Zuid-Europees schuldenpapier met dure Eurobiljetten, die met biljoenen zullen worden bijgedrukt. De tegenstellingen tussen Noord- en Zuid-Europa worden door het hele coronagebeuren zichtbaarder, met name ook door de gespeelde verontwaardiging bij Zuid-Europese regeringsleiders over de houding van Hoekstra en Rutte. De enorme staatsschulden zullen door de economische crisis verder oplopen, in het Zuiden meer dan in het Noorden.
Zelfs linkse politici zoals Plasterk zien een herinvoering van de Gulden wel zitten. Dat is voor het eerst.
a) ***Luidt de coronacrisis het einde van de Euro in?*** Omdat de Europese wetgeving ‘boven’ die van nationale wetgevingen staat, kunnen de Zuid-Europese landen omdat ze meer inwoners hebben, hun wil steeds meer opleggen aan Noord-Europa. Ook dat zal tot enorme spanningen leiden. b) ***De volgende vraag luidt dan ook: kan de Europese Unie zo nog wel verder?*** De Unie verandert steeds meer in een Tegenstelling Noord-Zuid en door het wegvallen van het Verenigd Koninkrijk is het evenwicht ook nog eens helemaal verstoord.
c) ***Klopt de redenatie dat: ‘omdat de Amerikaanse Dollar en de Europese Euro sterke, gewilde en wereldwijd gebruikte munteenheden zijn voor internationaal betalingsverkeer en de prijs van olie bijvoorbeeld in dollars wordt berekend, zal het in grote hoeveelheden bijdrukken van deze munteenheden nauwelijks schade opleveren voor de VS en de EU-landen. Pas als er forse prijsstijgingen ontstaan, moet je stoppen met bijdrukken want dan wordt er een cruciale balans verstoord. Het bijdrukken van Dollars en Euro’s is vooral schadelijk voor het buitenland en het is een middel om de Amerikaanse en Europese schuldenlast te exporteren.’***
Hoewel er al heel veel geld is bijgedrukt, durven banken het nog steeds niet uit te geven of uit te lenen aan bedrijven. d) ***Waar bevindt het bijgedrukte geld zich fysiek en als het is bijgedrukt om het in de economie te steken, waarom gebeurt dat dan niet? Zelfs nu in de coronatijd worden bedrijven onvoldoende ondersteund, neemt het aantal werklozen toe en stellen banken heel hoge eisen aan bedrijven in nood. Hoe draait dit cirkeltje precies?***

Vraag 2: De economische schade door corona is enorm. Het aantal sterfgevallen door corona, ook al ligt het 1 ½ tot 2x zo hoog, is vergelijkbaar met het jaarlijkse aantal doden door griep en treft vooral 82-plussers. Zweden heeft voor een totaal andere aanpak gekozen dan andere landen. Een vaccin moet nog ontwikkeld worden en het is zelfs de vraag of dat er komt. Voor SARS, MERS en AIDS is het bijvoorbeeld nooit gelukt! Er wordt al gesproken over een tweede golf dit najaar en misschien is die al begonnen in Zuid Korea en China.
a) ***Is de aanpak zoals die in Zweden heeft plaatsgevonden, niet veel beter en zelfs onontkoombaar in de toekomst, met name als er geen vaccin komt of als dat nog vele jaren op zich laat wachten?*** Natuurlijk is het wel zaak om 82-plussers in quarantaine te zetten, steeds als het virus de kop weer opsteekt. Maar telkens een heel land in lockdown doen bij een nieuwe golf, zal leiden tot enorme werkloosheid, armoede en zelfs de totale ineenstorting van economieën of faillissementen van staten en dat kan weer tot burgeroorlogen leiden. Bij een tweede uitbraak dit jaar houd je geen kleine zelfstandigen meer over, betaalbaar openbaar vervoer of geld om grote bedrijven zoals KLM overeind te houden. Banken zullen omvallen omdat mensen en bedrijven hun schulden aan de banken niet meer kunnen voldoen, je krijgt een huizencrisis omdat huren en hypotheken niet betaald kunnen worden, naast een verder oplopende staatsschuld bij steeds minder belastinginkomsten. AOW en pensioenen worden net als de ziektekosten onbetaalbaar… Overigens: terwijl in Europa de coronabesmettingsgolf duidelijk over de top is, lijkt het in Zuid-Amerika net begonnen te zijn. Het golft als het ware over de wereld heen en dat betekent dat contacten tussen Europa en Zuid-Amerikaanse landen of andere landen waar de top nog niet bereikt is, onmiddellijk tot een nieuwe golf kan leiden, zeker als het virus ook nog muteert en dat laatste is al aangetoond. De Zweedse redenatie, dat alleen door massa-immuniteit het virus onderdrukt kan worden, wordt met de dag aannemelijker. Nogmaals, hebben de Zweedse wetenschappers niet gewoon gelijk met hun manier van aanpak van deze crisis? b) ***En waarom staan de Zweden eigenlijk alleen met hun visie?***

Vraag 3: China heeft waardevolle informatie achtergehouden en dat heeft wereldwijd geleid tot vertragingen in het bestrijden van corona. Ook werkt China niet mee om buitenlandse onafhankelijke onderzoekers toe te laten in gebied zero. De manier waarop vanuit Beijing gereageerd werd op Amerikaanse en Australische kritiek op de Chinese openheid over corona en het onmiddellijk daarop volgende en overduidelijk georkestreerde afsteken van de loftrompet over de Chinese aanpak, nota bene in het bijzijn van Xi Jinping, door de Ethiopische voorzitter van de WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus, die sterke banden heeft met China, doen vermoeden dat China heel veel te verbergen heeft. Ook maakt China misbruik van de ontstane situatie door de druk op landen die aan de Chinese Zee liggen, op te voeren. Zo patrouilleert de Chinese marine steeds meer in deze wateren en worden bijvoorbeeld niet-Chinese vissersschepen omver gevaren. Bovendien wil China wereldwijd armlastige bedrijven die door corona zijn omgevallen, tegen dumpprijzen opkopen en zo zal het land ook nog eens profiteren van de door China zelf veroorzaakte malaise. Naast buitenlandse investeringen die een hoog rendement kunnen opleveren, zal China ook veel technische kennis binnenhalen, die het nu via bedrijfsspionage en met behulp van hackers verzamelt. Trump ziet met lede ogen aan hoe de Chinese invloed toeneemt en eist nu dan ook schadevergoeding. Zo wil hij de Chinese tegoeden bevriezen en een streep zetten door de Amerikaanse schuldenlast. a) ***Denkt u dat hierdoor een kettingreactie in handelsboycots met China zal ontstaan?*** Nu is er nog alleen sprake van een -escalerende- handelsoorlog tussen China en de VS. b) ***Is een schadeclaim terecht, met name als aangetoond kan worden dat China wel degelijk verantwoordelijk is voor de uitbraak zelf, bijvoorbeeld als de Chinezen het virus uit een laboratorium hebben laten ontsnappen of door het achterhouden van essentiële informatie aan de rest van de wereld?*** China houdt zich niet aan de uitspraken van het Internationale Gerechtshof in Den Haag over de Chinese Zee. China zal Trumps eisen voor schadevergoedingen net zó naast zich neerleggen en nooit toegeven dat het fouten heeft gemaakt. c) ***Zou die houding kunnen leiden tot een gewapend conflict?***

Alvast heel hartelijk dank!

Angélica de Sancé | 14-05-20 | 23:34 | 4

@van Oeffelen | 15-05-20 | 00:10: Lees die tegel Oeff: "Niet omdat hij alle antwoorden zonder meer zal weten maar ook om te filosoferen over de verschillende aspecten waar je rekening mee dient te houden als je naar mogelijke oplossingen zoekt."

VP732 | 15-05-20 | 15:58

Eigenlijk zegt u: waarom doet China hetzelfde wat de USA al vanaf Pearl Harbor heeft gedaan. Het waren wijze isolationisten met toekomstvisie die de USA destijds buiten WW 2 wilden houden.

strawdog | 15-05-20 | 17:15

“Een natie die niet koloniseert is onherroepelijk gedoemd tot het socialisme.”
(Ernest Renan)

strawdog | 15-05-20 | 17:26
▼ 1 antwoord verborgen

Vraag aan Kees: Op dit moment wordt er wereldwijd een enorme hoeveelheid geld gecreëerd. Toch vreest men voor deflatie, terwijl je zou denken dat er gevaar is voor hyperinflatie, zoals destijds gebeurde in de Weimar republiek waar men ook op uitgebreide schaal geld ging scheppen. Hoe zit dat nou en wat is op dit moment gevaarlijker voor de wereldeconomie, hyperinflatie of deflatie? Alles heeft natuurlijk ook te maken met de grote schuldenproblematiek.

donkeyman | 14-05-20 | 23:32

Welke lessen heeft Kees geleerd naar aanleiding van de corona-uitbraak? Wat moet écht anders? Moet de globalisering van de economie bijv. teruggedraaid worden? Moet Nederland/Europa minder afhankelijk worden van China en India?

Amsterdamsko | 14-05-20 | 23:14

Zeg al vaker, Kees de Kort for president. Klasbak

Voor welke politieke partij zou Kees een ministerspost willen vervullen?

deNettobetaler | 14-05-20 | 23:06

Beste Kees, ben een fan van je van het eerste uur. Je gesprekken met Thomas elke dag bij BNR doen mij deugt: Mijn vraag is: vroeger eindigde je altijd het interview met de uitspraak “ DEO VOLENTE” met andere woorden “ Met Gods wil “ Waarom ben je gestopt met deze uitspraak en wie heeft je daartoe verplicht. Bedankt voor je uitleg

emile1962 | 14-05-20 | 22:58

Hoi Kees, wil je proberen om te vermijden:

Jij snapt ook wel,
Dat is een understatement,
Iedereen begrijpt dat..
Zoveel domheid..

te zeggen?

Daarnaast mag je weten dat jij de enige reden bent dat ik een podcast luister van BNR.

En de belangrijkste vraag, mis je Annette van Soest ook?
Ik wel en dan met name de sporadische clashes die jullie hadden waarbij ik kon voelen dat jij je enorm moest inhouden.
*mompel iets van links ideologisch meisje die wel leuk presenteerde*

Maya de Blij | 14-05-20 | 20:56 | 1

Dat, niet die.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 21:01
-weggejorist-
frank4444 | 14-05-20 | 20:54 | 3

Nou moe, het aantal Corona besmettingen stijgt, maar het aantal IC patiënten daalt.
Dat kan toch niet?

Bolder | 14-05-20 | 20:15 | 1

Testuhhhh!!

Rest In Privacy | 14-05-20 | 22:32

Kees, mede met dank aan jouw pionierswerk is NL nu op de hoogte van het feit dat het virus slechts voor een klein deel van de bevolking echt bedreigend is. Ik heb het gevoel dat er daarom nu een nieuwe narrative wordt opgetuigd om toch voldoende angst in stand te houden voor maatregelen. Namelijk dat er toch wel heel veel nare langdurige naijl effecten kunnen ontstaan die misschien zelfs wel permanent zijn. Hoe zie jij dat?

Gen. Maximus | 14-05-20 | 19:59

Ha Kees. Als jij al een bear bent in een bull markt zoals we die tot voor kort kenden. Wat is dan in de huidige markt je favoriete dier...?

Happy People | 14-05-20 | 19:15 | 1

O ja... En ik vind je iedere dag beter worden. Kan niet wachten tot morgen!

Happy People | 14-05-20 | 19:18

Kees: is the new green deal betaalbaar? Of is het een grote scam om op onnatuurlijke wijze te doen lijken dat er nog iets van economische activiteiten in NL worden ondernomen?

Samarkand225 | 14-05-20 | 19:12

Beste Kees, van Dissel moet voor het tuchtcollege verschijnende vanwege verdenking overtreden van de eed van Hippocrates; gij zult primair niet schaden. Vind jij dat hij een sanctie van de tuchtcommissie verdient?

Lawabidingcitizen | 14-05-20 | 18:45 | 1

Nee, Gommers wel. Eerst overleed 80%, daarna 60% en het zal door verbeterde triage nog wel iets dalen. Normaal 30 a 40% bij infectieziekten. Komt waarschijnlijk door de vele longembolieën. Echter, per gewonnen levensjaar mag 60000 worden uitgegeven. Wie legt er dan iemand van 101 op de IC. Ga uit van 8 miljoen economische schade per overlevende, zeer sterk stijgende door verminderde opnames, dan moet mevrouw 234 worden. Krankzinnig.

arlen | 14-05-20 | 19:39

En Kees, als je een bos ziet, denk je dan; dat kan nog mooi ontwikkeld worden hier?

SterF... | 14-05-20 | 18:45

Hoi Kees, wat gaan we doen met afgeschreven windmolens, zonnepanelen en Tesla accu’s?

Bolder | 14-05-20 | 18:43

2 vragen voor Kees, wat is de weersverwachting voor volgende week en heb ik kans op een prijs met de loterij. Wedden dat ik geen antwoord krijgt.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:41

Hoi kees, beschouw je jezelf als een apostel van de heilige groeigoden der economie?

SterF... | 14-05-20 | 18:41

Ik hoop wél op een interview met goed onderbouwde alternatieven dit keer.
Want alleen maar kritiek hebben, dat kennen we nu wel.

Papa Jones | 14-05-20 | 18:33

Eén vraag: wat heeft Kees gestudeerd dat hij het beter denkt te weten?

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:30 | 5

Tilburg

van Oeffelen | 14-05-20 | 18:39

@van Oeffelen | 14-05-20 | 18:39: dat is GEEN studie.

NietRonBrandsteder | 14-05-20 | 18:54

Kees heeft Vinologie gestudeerd aan de Wijnacademie.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 21:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Kees,
Je hebt zelf onderzoek gedaan naar vooral de cijfers omtrent corona.
Hoe gevaarlijk is dat virus nou echt voor de volksgezondheid?

jaapaap5 | 14-05-20 | 18:16 | 4

Kijk eerst eens naar de -historische- cijfers van het CBS en RIVM.
Wat denkt u zelf?

Bolder | 14-05-20 | 18:45

@Bolder | 14-05-20 | 18:45: Dan zie je bijvoorbeeld dat er dit jaar t/m half mei onder de 65 jaar geen sprake is van oversterfte (cbs)

jaapaap5 | 14-05-20 | 20:45
▼ 1 antwoord verborgen

Kees is een eindbaas, volg hem al vanaf 2006 op bnr. De man heeft een voortreffelijk inzicht in de economie en durft te zeggen hoe het zit.

IkwilJinekwel | 14-05-20 | 18:12

Heeft u nog een leuke grap?

sjef-van-iekel | 14-05-20 | 18:09

Elke Nederlander een bankrekening bij de DNB. Ik ben er voor, maar ik heb amper geld. Hoe dan? Het behoeft geen betoog, want die Centrale Banken kunnen geld toveren. Wat doet deze oetlul precies verkeerd?

Rest In Privacy | 14-05-20 | 17:54

Wat vind je van de plannen geopperd op Joop, om mensen met een verkeerde mening het stemrecht te ontnemen? Och man, zoveel vragen.

skoftig | 14-05-20 | 17:46 | 4

@Papa Jones | 14-05-20 | 18:20:
stemgewicht gecorreleerd aan hoeveel belasting je betaalt mag ook

skoftig | 14-05-20 | 18:36

U bedoeld zeker een 'afwijkende mening'.

Atlantis-95 | 14-05-20 | 18:47

@Papa Jones | 14-05-20 | 18:20: Strak plan, ik ben voor.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 21:04
▼ 1 antwoord verborgen

Denk je dat Rutte de economie expres helemaal laat instorten zodat gelukszoekers andere landen kiezen, en dat daarmee de PVV en FVD de wind uit de zeilen wordt genomen?

skoftig | 14-05-20 | 17:42 | 1

Nee.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 21:04

Vraag: bestaan er volgens jouw nog studios waar de eerste 10 minuten het geluid het nog niet doet?

skoftig | 14-05-20 | 17:38

Beste Kees. Waarom mogen beproefde middelen niet gebruikt worden door artsen om coronapatiènten te genezen zoals hydroxychloroquine in combinatie met zink? Ik vraag dit namens huisarts Rob Elens die werd teruggefloten werd nadat hij een aantal patiënten genezen had van corona.

Nehemia | 14-05-20 | 17:31
-weggejorist-
frank4444 | 14-05-20 | 17:27 | 1

Beste Kees. Was het een pandemie of een plandemie of gewoon beiden?

Nehemia | 14-05-20 | 17:26

Ik zou er een uur aan vastplakken. Wat een boel vragen.

Knufter | 14-05-20 | 17:16 | 2

Beste Kees, eet je varkensvlees?

SterF... | 14-05-20 | 18:39

Wat gaat de komende recessie voor invloed hebben op de sociale zekerheid en immigratie. Blijven we grenzeloos of gaan we eindelijk een daling zien van onze overbevolking en dus emigratie ? De koek wordt straks kleiner en het aantal koeketers groeit nog steeds

Carlos_I | 14-05-20 | 17:15 | 1

Een fokverbod voor die regio's waar de mensen hun kroost niet eens kunnen onderhouden zou niet onrealistisch zijn.

van Oeffelen | 14-05-20 | 17:29

Kees, wat is naar jouw mening het meest zwarte scenario ten aanzien van de oplopende staatsschulden in de eurozone en de algehele stabiliteit van het financiële systeem die daarmee samenhangt?

WilhelmusVNaanshouwe | 14-05-20 | 17:09 | 3

Iedereen werkloos, 90% arme mensen, waarvan de helft levend op straat. Gewoon het dagelijkse straatbeeld in een willekeurige stad in India.

van Oeffelen | 14-05-20 | 17:27

@van Oeffelen | 14-05-20 | 17:27: Dat lijkt me een erg pessimistisch scenario.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 22:34

Wees geen Kees: hoe ga je om met zo'n stigma? Ik vraag dit voor een vriend.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 16:59

De eerste vraag die bij me opkomt:

Beste Kees... hoe oorsmeer te verwijderen?

Papa Jones | 14-05-20 | 16:58

Als ik Thomas was dan had ik je allang de studio uitgegooid na de zoveelste belediging. Hup terug naar de Bijlmer.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 16:55

Hoe gaan we er voor zorgen dat de burgers niet steeds gaan opdraaien voor het klappen van 'too big to fail' instellingen zoals banken of complete landen.

kloopindeslootjijook | 14-05-20 | 16:54 | 1

Daar gaan we niet voor zorgen. Burgers gaan daar niet over, die mogen 1x in de 4 jaar tekenen bij het kruisje en de rest van de tijd reaguren, zoals ik nu doe...

canis lupus | 14-05-20 | 17:15

Heeft Kees de Planet of the Humans.gezien en wat vindt hij van de combinatie van de milieu-doelstellingen met de belangen van de 'renewable energy industry'.
Als het al ergens op slaat, kan dat uberhaubt werken?

kloopindeslootjijook | 14-05-20 | 16:53 | 1

En waarom is links zo over de zeik na de bevindingen van de documentaire die volledig hout sneden?

Nehemia | 14-05-20 | 17:41

Wie heeft er belang bij landen met een grote schuld zoals Italië en Frankrijk.

kloopindeslootjijook | 14-05-20 | 16:44 | 3

Waarom verkopen ze niet een deel van hun goud om de schulden af te lossen. Waarom verhuren ze niet een deel van de huizen die ze in bezit hebben gratis aan Nederlanders.

Kane | 14-05-20 | 16:53

@Kane | 14-05-20 | 16:53:
Leuk idee. Maar wie of wat wordt beter van dit soort situaties. En zijn toevallig ook de mensen die ze veroorzaken.

kloopindeslootjijook | 14-05-20 | 16:56

Als je meer uitgeeft dan je verdient, dan bezit je ook meer. Buitenlands vastgoed, goud, aandelen etc. Pakt een ander de rekening (NL) op, dan ben jij winnaar. Kijk naar Griekse reders met hun vastgoed in Londen.

arlen | 15-05-20 | 19:14

Beste Kees,
Ik volg je al (sporadisch) jaren bij BNR als ook bij de ommekeer.

Mijn vraag:
Hoe kijk jij aan tegen de uitspraak van Duitse Constitutioneel Hof, die het EU-hof naast zich neer legt?
De uitspraak is gedaan door vele Duitse wetenschappers. Kan hier nog vuurwerk van worden verwacht? Feitelijk is dit precies waar anderen vooraf hebben gewaarschuwd en ook de Nederlandse naast zich heeft neergelegd (incl. een uitkomst van een referendum)

EN dan de hamvraag:
Heeft de opstelling door het EU-hof invloed op nog te maken afspraken/voorwaarden die landen gaan stellen aan het (hoe zal ik het noemen) op te richten 'noodfonds'.

Hoe kijk jij tegen deze kwestie aan die met alle haakjes en oogjes in elkaar aan het grijpen is. Immers, wat opgemerkt werd door Klaas Knot is dat de ECB een monetaire unie is en geen fiscale of politieke unie.

En zo nee, handelen landen buiten hun mandaat op moment voorstellen worden aangenomen die buiten de bevoegdheid van de ECB vallen, omdat die in een fiscale- en/of politieke unie vallen?

Atlantis-95 | 14-05-20 | 16:44 | 4

@van Oeffelen | 14-05-20 | 16:49: Je mist mijn punt. Correct, er is geen fiscale unie is. Echter, op moment leningen worden verstrekt zonder voorwaarden (aan bijvoorbeeld Italië), zonder intentie om deze terug te betalen, wordt verkapt een soort fiscale/politieke unie gevoerd. M.a.w. het verstrekken van leningen valt buiten het mandaat waar die monetaire unie bedoeld voor is.

Atlantis-95 | 14-05-20 | 18:55

Ik steun deze vraag.

obominotie | 15-05-20 | 18:19

@Atlantis-95 | 14-05-20 | 18:55: De ECB verstrekt geen leningen. Zij koopt hen via nationale banken of zelf op de tweedehands markt(volgens de niet altijd gehanteerde regels). Dit gebeurt niet door belastinginning, maar door schuld(geld) op haar balans te zetten. Nederland betaalt de ECB niet om Italiaanse staatsschuld op te kopen. Zij staat wel garant of heeft in het begin kapitaal gestort net zoals bij ESM of eventuele Eurobonds. Een koppeling van belastinginning en schuld is er niet. Nederland zal moeten bijstorten als er tekorten op de balans van de ECB zijn. Dat gebeurt door schuld uit te geven of heffingen in NL. ECB schrijft geen inning voor.
De uitgifte van schuld loopt niet via de ECB en was het probleem niet. Het ging om het opkoopprogramma. De doelstellingen waren niet duidelijk volgens het Duitse Hof en zij eiste uitleg. Het Europese Hof van Justitie zei dat het Duitse Hof niet bevoegd was zich erover uit te spreken.

arlen | 15-05-20 | 19:47
▼ 1 antwoord verborgen

Zijn de centrale banken privaat bezit?
Wie bepaalt hun agenda en doelstellingen?
Waarom staan ze niet onder volkscontrole?

van heinde en verre | 14-05-20 | 16:43

Wanneer valt de dollar, en wat komt ervoor in de plaats, een mandje?

Kane | 14-05-20 | 16:43 | 1

Waarom zal de cryptomunt het contante geld gaan vervangen?

Nehemia | 14-05-20 | 17:42

Kan de wereldbevolking krimpen in combinatie met economische groei?
Of moeten we dan naar een ander soort economie toe.

kloopindeslootjijook | 14-05-20 | 16:39 | 2

Ja, dan moeten we naar een circulaire economie, dan moet je dingen aan jezelf verkopen om de economie op peil te houden.

Kane | 14-05-20 | 16:41

Beste Kees,
Als jij weet hoe het werkt, waarom profiteer jij er niet van? Nu ben jij de blutte pessimist.

arlen | 14-05-20 | 16:37 | 2

Daarom neemt van Oef ook nooit iets aan van lieden die zelf niet bewezen hebben dat ze het kunnen.

van Oeffelen | 14-05-20 | 16:44

@van Oeffelen | 14-05-20 | 16:44:

Van Oef kent toevallig wat mensen bij Goldman Sachs die hem voorzien van koopadvies.

sprietatoom | 15-05-20 | 16:02

Kees "gratis geld" de Kort.
Ik luister altijd graag naar de man op BNR. Leuk, ik ga zeker kijken!

pibasso | 14-05-20 | 16:36

Ik ga nog een vraag bedenken, maar ik volgde Kees vroeger , zo'n 20 jaar geleden. Als ik alles had opgevolgd dat uit zijn doemvisies op de markten volgde , dan was ik nu blut geweest. Heb vaak contrair op Kees gehandeld en ben al lang binnen.

Zwizalletju | 14-05-20 | 16:33 | 2

Kees doet een soort van fundamentele analyse, waar technische analyse meer op zijn plaats is om geld aan de beurs te verdienen.

Kees toont aan dat er in de kern iets mis zit.

van heinde en verre | 14-05-20 | 16:45

@van heinde en verre | 14-05-20 | 16:45: Dat klopt ook. Er is van alles mis. Betekent niet dat je geen geld kunt verdienen met allerlei opgeblazen assets waaronder vastgoed.

Zwizalletju | 14-05-20 | 17:04

Geen mooiprater hij heeft meer dan 3 minuten.
Dit kon best eens interessant worden.

kloopindeslootjijook | 14-05-20 | 16:31 | 2

Zoek even op Kees de Kort op het kanaal 'De ommekeer'. Zijn valkuil en zijn die van de interviewer is dat sommige aspecten meermalen op hetzelfde punt hetzelfde worden beantwoord door Kees. Maar dat komt meer door de vragen van de de interviewer van de Ommekeer.

Atlantis-95 | 14-05-20 | 16:46

Goh? Dus Kees gaat ons vertellen hoe erg het allemaal wel niet is dan?
Wat voor een economische afgrond voor ons dreigt en hoe lang dit allemaal gaat duren.
Maar ja, Kees is ook geen viroloog maar een econoom .
Misschien weet Kees wel meer als ik en voorspeld hij ,dat als de Deutsche bank en de Italiaanse financien weer boven Jan zijn het virus ook is geweken ,als sneeuw voor de zon.
Nou Kees vertel het allemaal maar, Hoe erg is het allemaal?

Datgingniegoed | 14-05-20 | 16:29 | 4

@kloopindeslootjijook | 14-05-20 | 16:35:
Op uw eerste vraag durf ik geen zinnig antwoord op te geven.
En de logische/ onlogische 2e vraag dat wij medeverantwoordelijk zijn is om dat er internationale verdragen zijn getekend, Buiten “medeweten/ inspraak” van het Nederlandse volk. Hier bij praten we over de oprichting van de Europese Unie ( MP Balkenende) )en in 1992 de VN Agnda 21 ( = Agenda 2030) , Migratiepact.
Uw Nederland wordt noet meer geregeerd uit Den Haag en zelfs niet Brussel maar is het speel balletje geworden van VN verdragen.
Het puzzeltje met 17 stukjes zal u duidelijk worden als u het programma “ sustainable development” Agenda 2030 gaat lezen.
Spiegel deze Agenda 2030 nou eens met wat er in het huidige Nederland gebeurd.....
Ohh, Mocht u het nog niet opgevallen zijn , De EU/ het EP is de dependance van dit globalistische zooitje.

Datgingniegoed | 14-05-20 | 17:24

@kloopindeslootjijook | 14-05-20 | 16:35: Italie kon alweer een tijdhe tegen redelijke rente lenen op de kapitaalmarkten. De spread met de Bund was maar 100 basispunten. Dus u lult uit uw nek.

van Oeffelen | 14-05-20 | 17:33

@van Oeffelen | 14-05-20 | 17:33:
136 % van het BNP. Full of KaKka
Maar als je nog goeie wijn hebt houd ik me aanbevolen.

Datgingniegoed | 14-05-20 | 18:21
▼ 1 antwoord verborgen

Kees de Kort is macro econoom. Dat lijkt een beta wetenschap. Vraag; vindt hij dat economie feitelijk een deelstudie is van de psychologie en dus een alpha vak?

PieterPassant | 14-05-20 | 16:28 | 3

Ik zie niet zo 1,2,3 de link tussen die twee, u wel?

JackStick | 14-05-20 | 16:44

@JackStick | 14-05-20 | 16:44: Ik wel ja. Laten we horen wat Kees hiervan vindt. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.

PieterPassant | 14-05-20 | 16:56

Meer gamma dingetje...

SterF... | 14-05-20 | 18:47

Waarom heeft die serveerster aan wie ik mijn nummer heb gegeven mij nooit teruggebeld?

NietRonBrandsteder | 14-05-20 | 16:22 | 3

Omdat je NietRonBrandsteder bent

Kane | 14-05-20 | 16:42

Als je naar jezelf in de spiegel kijkt, staart het antwoord je aan.

me,myself and IK | 14-05-20 | 16:43

Te weinig fooi gegeven.

kloopindeslootjijook | 14-05-20 | 16:45

Kees: Ik heb 20.000 winkelkarretjes opgekocht die overbodig zijn geworden. Waar kan ik die het best verpatsen?

overVecht | 14-05-20 | 16:17 | 5

Trailer Park Boys. Het zou verplichte kost voor elke econoom moeten zijn. Hoe je van een kwartje een dubbeltje maakt. New Kids is op zich ook niet verkeerd, maar Brabanders. Tsja: www.youtube.com/watch?v=idtmu3CiAk8

I wish.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 16:35

Soldeerbout erbij en maak er benches van en slijt ze aan wat dierenwinkels.

Nehemia | 14-05-20 | 17:39

Bij de oudijzerboer.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben al vele jaren Kees aan het volgen bij BNR en op Youtube bij de ommekeer.
Altijd een interessante visie op de macro economie, helaas laat de MSM hem links liggen.
Mijn vraag aan Kees is wat hij verwacht welke maatregelen de regeringsleiders gaan nemen om de onafwendbare economische crisis in goede banen te leiden.

polderaar | 14-05-20 | 16:17

Beste Kees, doet lachen pijn?

Earl_of_Doncaster | 14-05-20 | 16:14

Welk merk whiskey drinkt Kees?

Mr.Crowley | 14-05-20 | 16:13 | 2

Van Oef schenkt zo dadelijk een Glenfarclas 40 in op eigen terras. Kees zit waarschijnlijk nog aan het leidingwater.

van Oeffelen | 14-05-20 | 16:46

@van Oeffelen | 14-05-20 | 16:46: Haha, dat zal Kees leren.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 22:36

Vraag, wat betekent de uitspraak van het bundesverfassungsgericht in Karlsruhe voor de Euro? Welke konijnen kan men nu nog uit de hoge hoed toveren? Prima kandidaat voor een interview deze Kees de kort, verfrissend nuchter!

therealbraindump | 14-05-20 | 16:12 | 1

Ah, je was me voor blijkbaar. Maar ik heb nog een aantal vragen.

Atlantis-95 | 14-05-20 | 16:49

Alle apparatuur al getest? Soundcheck gedaan? (de MICROFOONS) Verbindingen gecontroleerd? Zo niet, dan is daar morgen de hele dag de tijd nog voor. Ik zie en hoor het resultaat wel.

piloot47 | 14-05-20 | 16:12 | 1

Mja, Das nog wel een dingetje geloof ik.

Datgingniegoed | 14-05-20 | 16:32

Wat vind Kees van het idee van Wortmann om centrale banken miljard-eurobiljetten te maken om de Corona crisis te betalen ipv lenen op de kapitaalmarkten?
www.youtube.com/watch?v=YLFehuuduPQ
En in het verlengde: van het idiote idee van de cryptocurrency van de centrale bank?

Stormageddon | 14-05-20 | 16:11

Vraag: stinkt het in dat opnamehok? Zo ziet het er namelijk wel uit.

beldewouten | 14-05-20 | 16:05 | 1

En is die popcorn nog een beetje te kanen?

Schemerlamp | 14-05-20 | 16:09

Al jaren luister ik onderweg naar Kees de kort op BNR, was altijd rond 11,50 uur.... opeens hoorde ik hem niet meer rond die tijd, hadden ze hem verschoven naar 12,06 of zo, na het nieuws... maar ik mag hem graag horen, hij lijkt qua stem op een geboren Jordanees, terwijl hij volgens mij niks heeft met 020.

Net als vele anderen hierboven maar 1 vraag : is de lockdown van Rutte de juiste weg geweest, of had hij dat liever anders aangepakt.

Keyboardspeler | 14-05-20 | 16:05 | 2

de Kort met een Hoofdletter uiteraard.

Keyboardspeler | 14-05-20 | 16:08

Volgens mij woont Kees in de Bijlmer.

van heinde en verre | 14-05-20 | 16:49

Vraag dhr. Kees ”griepje" de Kort-door-de-Bocht eens wat zijn onderbouwing is voor zijn losse flodders zoals ”áls je besmet raakt, betekent dat voor 95 procent van de mensen nauwelijks iets”, terwijl één van de grootste onbekende variabelen in deze crisis de blijvende restschade is na infectie, óók onder die ”95%” patiënten met nauwelijks of slechts milde klachten (lees: onder niet-dor hout, beroepsbevolking, die de economie draaiende moeten gaan houden en vooral niet aan een ziektewet- of WIA-infuus moeten gaan hangen)?

Vooral nu deze onbekende variabele beetje bij beetje wordt ontrafeld, en de eerste verontrustende case reports en kleine cohortstudies tonen dat er wel degelijk langdurige en potentiëel invaliderende (extra)pulmonale complicaties op kunnen treden in een deel van de patiënten (variërend van permanente (orgaan)schade door thrombose, tot fibroserende longbeelden, tot cardiomyopathie, tot neurologische en cognitieve stoornissen, tot...)

Wetenschopper | 14-05-20 | 16:05 | 5

@piloot47 | 14-05-20 | 16:18:
Het gaat er juist niet om *of* bepaalde complicaties ook op kunnen treden na andere respiratoire infecties als influenza, het gaat om de *frequentie* en *ernst* waarin deze verschillend optreden. De eerste reports - ook onder niet-IC patiënten - geven verontrustende signalen, en zolang deze variabele niet goed ongevuld is kan ook daar een forse klap op de productiviteit/economie uit voortvloeien

Wetenschopper | 14-05-20 | 16:31

@Wetenschopper,
Ja, Ik geloof het allemaal best dat er rest schade boj optreed.
Maar laten we vooral niet te eenzijdig aan het werk gaan en de economie ondersteunen met de mensen die niet tot de risico groep behoren.
Want door overmatig aandacht aan dit ene facet te geven, de gezondheid van de medemens, ondermijnen we de fundatie waarop onze maatschappij is gebouwd, de economie.
Als we hier niet gauw een “ vergulde middenweg” vinden hakt dit virus er vele malen harder in dan dat ooit nodig was geweest.

Datgingniegoed | 14-05-20 | 16:46

@Datgingniegoed | 14-05-20 | 16:46: Ik ben de laatste die de economie op het hakblok zou willen leggen; een samenleving met minder welvaart staat gelijk aan meer zieken en een kortere levensverwachting, punt.
Waar ik wel moeite mee heb is o.m. gezonde beroepsbevolking met sussende woorden onnodig blootstellen aan risico op chronische klachten en dus verminderde productiviteit. Mijn pleidooi is dan ook voor het veel verder opengooien van de samenleving dan uitgestippeld in de huidige "routekaart", maar onder de absolute voorwaarden van 1) een vrijwel uitgedoofde epidemie bij opengooien, 2) massaal testen met volwaardig traceren en monitoren van contacten, en 3) verplichting mondmaskers buitenshuis, no exceptions. Een Zuid-Koreaans model dus, waarin de gezondheidsbelangen en een zo open als mogelijke economie te verenigen zijn.

Wetenschopper | 14-05-20 | 16:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Vraag: Waar is het verzadigingspunt voor de monentisering door de FED en ECB ?

Pimp my Voortuin | 14-05-20 | 16:04 | 2

Ook mijn vraag voor Kees: Wat zijn de lange-termijn gevolgen van maximaal geld drukken? En waarom zien we geen inflatie?

Ebert de R | 14-05-20 | 16:08

@Ebert de R | 14-05-20 | 16:08: omdat de vraag is weggevallen.

van Oeffelen | 14-05-20 | 17:34

excuus: Rechtsmediziner

Bees X | 14-05-20 | 16:05
-weggejorist-
Imzadi | 14-05-20 | 16:03

Aha.... interessante gast. Mooi!
Vraag voor Kees. Stel dat de Rutte helemaal geen economiebeperkende maatregelen had genomen. Dan hadden we dus een situatie gehad waarin waarin het virus als een malle om zich heen greep en flinke aantallen slachtoffers zou maken. Niet alleen substantieel meer dodelijke slachtoffers maar ook simpelweg massa's mensen die gedurende korte of langere tijd niet functioneren en amper consumeren. Als een flink deel van Nederland in de ziekenboeg zit, heeft dat gigantische economische consequenties. In dat scenario is er sprake van langdurige chaotische en onzekere sitiaties met desastreuze economische consequenties. De arbeidsproductiviteit daalt, er gaat amper iemand naar de kroeg of uiteten (want kans op besmetting) etc etc.
Verkiest Kees dit scenario boven de aanpak van Rutte? Een scenario dat ook vele miljarden schade aanricht?
Rutte heeft toch gewoon gelijk als hij zegt dat gezondheid boven economie staat? Zonder een gezonde bevolking gaat de economie simpelweg op z'n gat. Benieuwd wat Kees hier nou van vindt.

Amsterdamsko | 14-05-20 | 16:03 | 2

@Amsterdamko,
Als we de statistieken bekijken komt zweden er niet echt slechter uit.
Ja en Rutte heeft gelijk dat gezondheid boven economie staat maar ook hier in heb je een “break even” punt en die zal niet al te lang op zich laten wachten.

Laat ik als voorbeeld een Multinational als TATA steel nemen die hoogstwaarschijnlijk zijn productie minimaal heeft verminderd in deze COVID-19 tijd. Wat is in dit bedrijf , de laatste maanden, het ziekte verzuim geweest, en was dit hoger/ lager als normaal en Covid-19 gerelateerd?

Datgingniegoed | 14-05-20 | 16:59

Vraag aan Kees: Denkt u ook dat we compleet gek zijn geworden met zijn allen?

VanBukkem | 14-05-20 | 16:01

Tijd om short te gaan op aandelen GS. Hierbij mijn beleggingstip: www.youtube.com/watch?v=Sq_jmrbh40Y Bitcoins: het nieuwe goud.

Zwijgen is niet eens brons meer. Maar dat was al wat langer een ondergewaardeerde legering. Je zou er bijna fvdlid van worden.

Leefde ON nog maar. Even op google gluren wie dit nu weer is, trouwens.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 15:59 | 5

@Schemerlamp | 14-05-20 | 16:12:
Volgens Kees gaat de koers van bitcoin naar nul wordt namelijk vervangen door betere stabielere producten. Dus betrouwbare cryptocurrency op basis van blockchain technologie zal zich verder ontwikkelen. Bitcoin is gewoon een zeepbel.

van der g | 14-05-20 | 17:30

@van der g | 14-05-20 | 17:30:
XRP

deNettobetaler | 14-05-20 | 23:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Heb recentelijk toch eens gekeken maar nee weinig interessant dat Coronacafe.
Eigenlijk net zoiets als een reguliere talkshow. Mensen die menen ergens verstand van te hebben maar er eigenlijk vooral zitten om zichzelf te horen oreren.

normanius | 14-05-20 | 15:59 | 1

De laatste was best leuk, met die kale treinboa. Gezellig kletsen. Moet je wel van gezelligheid houden. Als je alleen maar serieus wil doen, ben je hier verkeerd.

beldewouten | 14-05-20 | 16:07

Waarom ging mijn vader twee jaar geleden een pakje sigaretten halen en is daarna nooit meer teruggekomen?

NietRonBrandsteder | 14-05-20 | 15:59 | 3

De reden ben jij, NietRon. En dat weet je best. Met je vunzige gedrag.

beldewouten | 14-05-20 | 16:08

Je kon met je poten niet van Bellabeer afblijven.

Schemerlamp | 14-05-20 | 16:16

Andere vriendin?

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:37

Met die vergelijking met Cramer doe je De Kort te kort.
Cramer ziet het vaak verkeerd.

Pimp my Voortuin | 14-05-20 | 15:59

Kees, hoe lang houdt dit financiële stelsel het nog vol, en wat komt daar naar jouw inzichten voorin de plaats?

Elpefo | 14-05-20 | 15:53

Ik zou Kees wel eens willen vragen hoe hij de Corona-crisis had aangepakt als hij in Mark Rutte's schoenen had gestaan.
1. Wanneer had hij er op ingehaakt? (Januari al bv.)
2. Wat was zijn 1ste prioriteit geweest? (bv. Grootschalig testen of juist niet?)
3. Lockdown ja of nee?
4. Burgers angst aanjagen of de waarheid vertellen?
5. Vaccin???

Roadsurfer | 14-05-20 | 15:52 | 5

@overVecht | 14-05-20 | 16:02:
Kees komt met feiten en cijfers daar is hij namelijk van. Je bent niet zomaar 20 jaar lang huiseconoom bij BNR.

van der g | 14-05-20 | 16:49

@De verwarde man | 14-05-20 | 15:58:
Cynische Kees zei niet: isoleer ouderen en zwakkeren en maak de kachel met hen aan?

gestoptmetroken | 14-05-20 | 16:51

@Roadsurfer
Kees zegt wat Jort Kelder ook zegt!

van der g | 14-05-20 | 16:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Sinds 2008 wordt het blikje vooruit geschopt. Kees hoelang kunnen wij nog doorgaan met can kicking?

dedeurdichtlasser | 14-05-20 | 15:49

Is Kees met al zijn kennis inmiddels al binnen of blijft het nog sappelen en is kennis eigenlijk alleen maar ballast?

Miezerig | 14-05-20 | 15:48 | 3

Zeer goede vraag, Kees is nog aan het sappelen. Dan weet je eigenlijk al wel genoeg.

van Oeffelen | 14-05-20 | 15:53

Kees woont in de Bijlmer en is journalist. Hij is er naar eigen zeggen niet rijk van geworden.

arlen | 14-05-20 | 15:59

@arlen | 14-05-20 | 15:59: Was vanmiddag nog in Geerdinkhof, dat is best wel lommerrijk wonen daar aan het water.

Piet Karbiet | 14-05-20 | 21:40

Ha leuk, weer iemand met een kristallen bol waar steevast ook weer een ander verhaal uitkomt.

2voor12 | 14-05-20 | 15:44

Ik luister graag naar Kees de K.

De_fluitlokker | 14-05-20 | 15:43

Kees, hoe bescherm jij je eigen kapitaal? Welke investeringen doe je tegen een eventuele hyperinflatie?

Crusher | 14-05-20 | 15:43

Kees heeft in de kruikenstad Tilburg macro economie gestudeerd en dat is absoluut geen pré. Wat heeft hij bij FDA geleerd ? Want dat is de enige fatsoenlijke club waar hij even gewerkt heeft. Op de rest van zijn CV is toch een beetje second en third tier clubjes, met een paar regelrechte debakels aan toe.

Dus, wat kan Kees ons vertellen dat wij nog niet weten of wat geen open deuren zijn ? Waar kunnen we de komende maanden bijvoorbeeld geld mee verdienen ?

van Oeffelen | 14-05-20 | 15:42 | 3

Kees is ook voorzitter geweest van de soldatenvakbond VVDM.

Leon Tosti | 14-05-20 | 15:49

@Leon Tosti | 14-05-20 | 15:49:

Ja... want in het leger leer je hoe de economie werkt.

overVecht | 14-05-20 | 16:00

@overVecht | 14-05-20 | 16:00:
Je leerde er wel dat in een modern land straffeloos een debiele parallel-maatschappij kon bestaan.

piloot47 | 14-05-20 | 16:23

De helft zal zeggen dat over 24 maanden alles weer business as usual is.
De andere helft dat er een jaren 30 crisis aan komt.

Mijn vraag: is er ook maar iets zinnigs te voorspellen over hoe de huidige situatie zich ontwikkelen zal? Economen zijn vooral heel goed in het achteraf verklaren.

De helft van de economen zal ongeveer goed zitten en de helft fout.

Maar ze weten nog niet eens of het virus gaat uitdoven, er morgen misschien een medicijn is, of volgende maand een vaccin etc etc. Ook de effecten van al dat bijprinten van geld: is daar ook maar één zinnig iets over te zeggen?

Dit nog los van politieke, economische en technische ontwikkelingen. Over 6 maanden is er een oorlog met China, of barst een vulkaan uit of zo. Wat is de waarde van al dat koffiedikkijken?

Knufter | 14-05-20 | 15:41 | 1

Voor een macro econoom zou het nu vrij simpel moeten zijn om de impact van de gebeurtenissen volgend op de virusuitbraak te duiden, inclusief de reddingsschermen van de regeringen en de interventies van de centrale banken.

van Oeffelen | 14-05-20 | 15:44

vraag 1: 2021 einde € ?
vraag 2: wat gebeurt er met onze pensioenen door de crisis ?
vraag 3: duiding uitspraak Duitse rechtbank over ECB beleid ?
vraag 4: gaan er banken omvallen / moet er steun komen (zie ook vraag 1) ?

parterretrap | 14-05-20 | 15:39 | 1

wasitacatisaw?

flupsen | 16-05-20 | 00:40

Vraag aan Kees: is het einde van het financieel systeem in zicht?

kwark001 | 14-05-20 | 15:38

Als hij maar niet te Kort door de bocht gaat.

RickRD | 14-05-20 | 15:37 | 3

Serieus.....?

overVecht | 14-05-20 | 15:59

Kort lontje zeker?

flupsen | 16-05-20 | 00:39

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland