Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NU LIVE. De ECHTE dodencijfers van corona: ongeveer 1200 extra doden door corona

Belangrijke update van Lenny en haar mensen

Overledenen per week (CBS)

Bron grafiek

Vergeet die dagelijkse update om twee uur. Die is dan misschien wel actueel, maar vertelt niet het hele verhaal. De meest optimaal complete voorlopige definitieve sterftecijfers komen tegenwoordig een week na dato van het CBS in de vorm van het totale sterftecijfer in Nederland. Vorige week de cijfers over week 15, dat is dus de week voor vorige week, vandaag doen we week 16, oftewel vorige week. En we kunnen u alvast verklappen: dat worden veel doden. Want doodgaan aan corona doen we in Nederland gewoon samen. Ook als we niet in de RIVM-update terechtkomen, omdat niet iedereen getest wordt. Meer sommetjes bij de Volkskrant en een Stijlloze Bierviltjesberekeningen over het aantal extra doden aan de grote C na de breek. Wij zijn even cbs.nl f5'en en updaten dit topic zsm.
UPDATE: circa 4313 doden in week 16, een daling gelukkig: ongeveer 1200 meer overlijdens in week 16. Bierviltje hieronder wordt zsm geüpdatet.
UPDATE: Bierviltje geüpdatet. In week 11 t/m week 16 in totaal 6771 meer doden dan gemiddelde in eerste 10 weken van het jaar.
UPDATE: Hierrr prima draadje met interpretatie cijfers

oranje lijn = 2020

Stijlloos Bierviltje des Doods

Sterfte vanaf week 11 van 2020, vergeleken met gemiddelde eerste 10 weken 2020
NB: normaal daalt sterftecijfer in deze weken licht

Week 11: 3213 (81 meer dan gemiddelde eerste 10 weken)
Week 12: 3596 (464 meer dan gemiddelde eerste 10 weken)
Week 13: 4438 (1306 meer dan gemiddelde eerste 10 weken)
Week 14: 5068 (1936 meer dan gemiddelde eerste 10 weken)
Week 15: 4937 (1805 meer dan gemiddelde eerste 10 weken)
Week 16: 4313 (1181 meer dan gemiddelde eerste 10 weken)

Totaal week 11 t/m 16: 21.309 (6771 meer dan gemiddelde eerste 10 weken)  

Reaguursels

Inloggen

Er zijn ook veel minder griepdoden per week door de maatregelen van thuis blijven en zo. Net als verkeersdoden (al is dat marginaal) en moorden. Wordt dit ook bij deze benadering van het aantal werkelijke coronadoden in mindering gebracht? Want zo niet, dan is dat laatste aantal nog hoger.

De waard zijn gast | 24-04-20 | 21:50

Euh, even over vaccins. De jaarlijkse griepvaccinatie waarbij een cocktailje bij juist de risicogroepen wordt ingespoten levert dus meer oversterfte op dan een virus waartegen we nog niets voorhanden hebben ? Mag dan al met al minstens 92 miljard kosten (effectief 120 miljard, mark my words). We zijn zinvol bezig dus ??

DokterNo | 24-04-20 | 20:13

Waar is de griepgolf van 2018 (ca. 10.000 doden) weggemoffeld?

Feitenpliesie | 24-04-20 | 20:01

Beetje meer dan een gemiddelde zware griepepidemie. Ook veel ouderen erbij die al ziek waren en helaas op de potentiële dodenlijst stonden, kunstmatig in leven gehouden door het zorgstelsel, en spijtig genoeg mbv Corona het laatste zetje hebben gekregen. De natuur doet haar werk. Ondertussen barst het hier van de bejaarden buiten strompelend en wandelend door het bos. Ik zeg <55 allemaal aan het werk/consumeren, >55 jaar min of meer verplicht binnen zitten en >65 achter slot en grendel.

drammerd | 24-04-20 | 17:53

Gelukkig kan je maar 1x dood gaan.

Gokmaar | 24-04-20 | 17:31

En dat terwijl half Nederland niet mobiel was, dus er ook weinig ongelukken gebeurden..

Schietmijmaarlek | 24-04-20 | 16:12

Zojuist las ik in Het Parool een bericht over de voorwaarden om in aanmerking te kunnen komen voor coronasteun, die gesteld zouden moeten worden aan bedrijven die door het virus in moeilijkheden komen, en dat ik als ronduit alarmerend zou willen bestempelen, ik citeer:

"D66 pleit er voor dat bedrijven klimaatactie moeten ondernemen om geld te kunnen krijgen. Ook de oppositie pleit voor nieuwe eisen. 'Als wij KLM gaan redden, moet de vloot duurzamer worden,' noemde GroenLinks-leider Jesse Klaver als voorbeeld."

Ziehier de ronduit smerige wijze waarop de milieu- en klimaat-kongsi van Jetten & Klaver misbruik maakt van deze pandemie, door bedrijven en de mensen achter deze bedrijven, die het al moeilijk genoeg hebben door deze lock-down waar niemand om gevraagd heeft, in het dwangbuis te dwingen van de Groene Khmer.

Ik ontplofte toen ik dit las.
Dit is schaamteloze chantage.
Je moet dus op je knieën de groene vlag kussen om steun voor je bedrijf te kunnen krijgen, waarvoor je keihard hebt gewerkt om het van de grond te krijgen. En die groene vlag wordt vastgehouden door twee omhoog gevallen snotneuzen, twee zelfgenoegzame wijsneuzen die nog nooit in een bedrijf hebben gewerkt, laat staan er leiding aan hebben gegeven.

We hebben het hier over een nieuwe, groene, 21ste-eeuwse versie van de 'Ariër-verklaring', die je moet ondertekenen om je vege lijf te kunnen redden.

Het is verbijsterend om te zien hoe deze twee extreem-linkse dwingelands met hun messias-complex elke keer weer kans zien om bovenop de ruggen van de corona-doden, hun groene stokpaardjes te berijden.

Godverdomme. En excusez le mot.
Een beetje ongepast hun valse verbanden leggen tussen een dodelijk virus en CO2.
Valselijk 'duujjjzaamheid' en kruidenvrouwtjes naar voren schuiven als oplossing, terwijl dagelijks tientallen mensen een akelige doodsstrijd liggen te voeren. Terwijl duizenden ondernemers ongevraagd in een nachtmerrie terecht zijn gekomen en tijdens hun slapeloze nachten moeten vrezen voor het voortbestaan van hun bedrijf, voor hun inkomen, voor het welzijn van hun gezin, voor hun levenswerk.
En dan komen die groene apostelen een beetje zwaaien met flappen die je alleen kunt krijgen als je je door hen tegen je zin van achter laat nemen.

Schaamteloos.

Zal ik u vertellen wat véél gevaarlijker is dan CO2-uitstoot? Of stikstof-uitstoot?
Dat is de uitstoot van groene morele bagger.

Peter Emile | 24-04-20 | 15:44 | 2

Ze hebben die 'planet of the humans' docu nog niet gezien waarschijnlijk. Daarna zullen ze beide partijen opheffen. Komt goed

Stevo365 | 24-04-20 | 16:28

Pittig stukje vriend. Dat je gelijk hebt moge duidelijk zijn.

bigstone | 24-04-20 | 21:48

Leuk voor de cijfertjesfetisjisten, maar oninteressant.
People have died. - That’s what people do!
https://m.youtube.com/watch?v=pno-QZRmmyk

Ik herhaal het nog maar eens: het enige dat telt is de capaciteit in de zorg. Kunnen die de aantallen patiënten aan en kan de reguliere zorg worden hervat? Dan kan de rest van de maatschappij ook weer los. Dat is het enige dat telt. Honderd, duizend of nog meer doden... zal wel allemaal wel.

Tragisch, als het je zelf of een dierbare overkomt: absoluut. Maar voor de maatschappij niet heel interessant. Pas als Covid19 een “normale” ziekte is die met medicatie thuis kan worden bestreden, of er een vaccin tegen is en waar de ziekenhuizen niet meer mee worden overspoeld bij een uitbraak kunnen we als maatschappij weer naar “normaal”.

En elk ander gelul over cijfertjes en percentages, en mensenlevens uitdrukken in geld, in centen achter de komma....
Boeit me niet. Gelul. Interessantdoenerij. Cijfertjesfetisj.

Stormageddon | 24-04-20 | 14:39

Je hoort wel van meer landen dat ze heel vaag mensen bij corona doden turven
Een aantal zelfs waarin er werd toegegeven dat als iemand binnen komt en voordat ze de test krijgen sterven ondanks dat de symptonen niet overeenkomen met corona ze bij Corona doden worden gezet

Daarnaast hoor je ook nog eens van verschillende landen dat de oorzaak van overledenen achteraf was gewijzigd naar Corona

Het enige dat ik zeker weet is dat het 1 grote rotzooi is

niemand specifiek | 24-04-20 | 14:37

Diegenen die niet dood zijn gegaan denken dat het allemaal niks voorstelde . De overledenen weten wel beter maar die kunnen het niet meer navertellen .

Minus Richels | 24-04-20 | 14:11

CBS heeft de cijfers van vorige jaren veranderd..

Llpc020 | 24-04-20 | 13:55

Nou zeg. Moesten we daarvoor jan en alleman in de war brengen met een collectieve paniekaanval. Misschien een vaccin ontwikkelen tegen massahysterie?

einStina | 24-04-20 | 13:50

Oversterfte griep 2017-2018 was 9400. Corona is dus nog steeds niets vergeleken bij de griep!!!

Eagle_Eye | 24-04-20 | 13:37 | 9

@A.L.Lah | 24-04-20 | 13:47: Niemand weet inderdaad zeker hoe de lijn eruit had gezien zonder maatregelen, maar aan de hand van wat de deskundigen berekend hebben, is het aannemelijk dat het totaal uit de hand was gelopen. Het enige wat ik wil zeggen is: voordat je roept dat het niets voorstelt, neem dan ook de invloed van de maatregelen mee.

onrendabelenvervoer | 24-04-20 | 13:57

@Eagle_Eye | 24-04-20 | 13:46:
Waar zijn geen problemen dan? Ga je weer “Zweden!” roepen?
https://www.verksamt.se/en/web/international/running/important-information-to-entrepreneurs-due-to-the-corona-virus#New%20govermental%20propsals%20for%20small%20business
https://e-markets.nordea.com/#!/article/56693/sweden-macro-on-the-edge-of-a-cliff

Stormageddon | 24-04-20 | 14:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Jaarlijks 46 duizend doden in 0031 als gevolg van kanker. Wordt het niet hoog tijd dat daar een vaccin tegen komt?

Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 13:35 | 7

@kimmie
Kuifje was ironisch/sarcastisch... zet je radar ff aan voordat je wat droeftoeterigs plempt.

einStina | 24-04-20 | 13:55

@einStina | 24-04-20 | 13:52: Jij bent eeuwig jong, dus jij hebt dat niet nodig. Waar had je nou je 25ste verjaardag gevierd?

Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 13:56

@Kuifje-naar-Brussel
Nergens. Of/hoe ik deze zomer het volgende lustrum ga vieren, daar moet ik nog even creatief over nadenken.
Je hebt er zelf voorlopig ook nog geen last van overigens!

einStina | 24-04-20 | 14:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik vind dit eigenlijk wel meevallen, bovendien met een bemoedigende trend. Had eigenlijk gedacht dat de overstefte nog wel even zou plateau-en.

Verder begreep ik dat overstefte agv een griepvirus golf later in het jaar meestal leidt tot lagere sterfte en per saldo ongeveer op normaal uitkomt. Wellicht valt het allemaal reuze mee.

Gen. Maximus | 24-04-20 | 13:30 | 3

Ja, wat nu dood gaat, kan niet nog een tweede keer sterven. Een uitzondering op Pasen nagelaten.

Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 13:36

Inderdaad, precies dit.

SkylerWhite | 24-04-20 | 13:46

Deja vu...

"When the Spanish flu first appeared in early March 1918, it had all the hallmarks of a seasonal flu, albeit a highly contagious and virulent strain. One of the first registered cases was Albert Gitchell, a U.S. Army cook at Camp Funston in Kansas, who was hospitalized with a 104-degree fever. The virus spread quickly through the Army installation, home to 54,000 troops. By the end of the month, 1,100 troops had been hospitalized and 38 had died after developing pneumonia.

As U.S. troops deployed en masse for the war effort in Europe, they carried the Spanish flu with them. Throughout April and May of 1918, the virus spread like wildfire through England, France, Spain and Italy. An estimated three-quarters of the French military was infected in the spring of 1918 and as many as half of British troops. Luckily, the first wave of the virus wasn’t particularly deadly, with symptoms like high fever and malaise usually lasting only three days, and mortality rates were similar to seasonal flu."

Binnenbaan | 24-04-20 | 13:29 | 5

OMG, laat ons snel de restauranteigenaar om de hoek failliet verklaren, dát gaat het oplossen.

Gladiator Fap | 24-04-20 | 13:40

@Gladiator Fap | 24-04-20 | 13:40: Het kan geen kwaad het te proberen.

Binnenbaan | 24-04-20 | 13:44

U bent te vroeg. Dit argument is de troefkaart die de regering wil spelen als het virus tever is terug getrokken en de roep om versoepeling wordt te sterk

A.L.Lah | 24-04-20 | 13:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig compenseert de overheid deze getallen met kansparels! Opdat het nooit meer rustiger wordt en de paar AOWtjes minder weer mooi vervangen worden door wat meer bijstandsuitkeringen.
Alleen staken die oudjes niet willekeurige mensen neer maar dat is gewoon het nieuwe normaal mensen!

Dirk III | 24-04-20 | 13:28 | 1

Onze overheid heeft gewoon een hekel aan haar eigen volk. Het volk blijft ook op deze overheid stemmen, dus de zelf haat is groot en zit heel diep. Uiteindelijk krijgen we toch wat de meeste mensen willen.

Gandalph | 24-04-20 | 13:39

Wat een paniekstatistiek. Wat dacht je van deze cijfers:
2018 tot en met week 16: 54.732 doden
2020 tot en met week 16: 56.041 doden
Schrikken hè!
Voor de meer visueel ingestelde reaguurders: kijk eens naar de ruimte onder de hele oranje lijn vanaf week 1 en die donkerblauwe van 2018. Het overlijden is gewoon later begonnen dit jaar. Met hulp van eenzame opsluiting en slechte zorg voor niet-Corona patiënten.

SkylerWhite | 24-04-20 | 13:25 | 6

De maatregelen hebben voorkomen dat die 1200 extra vertienvoudigd zijn.

onrendabelenvervoer | 24-04-20 | 13:44

Waarop demense roepen: “je maakt je drukker om je centjes dan me oma!” En niet overzien welk leed dit voor gezinnen met zich mee brengt en uiteindelijk ook voor demense zelf omdat alles in een economie met elkaar verbonden is.

SkylerWhite | 24-04-20 | 13:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Tony Heller heeft een interessant filmpje gemaakt:
youtu.be/iDkUS63Mx9E

Stevo365 | 24-04-20 | 13:18 | 5

Interessant? Dat soort dingen wordt hier dus ook dagelijks onder elk RIVM statistiekjes topic getegeld. Precies hetzelfde verhaal wat je hier ook dagelijks van diverse lieden kan lezen. Het is allemaal waar hoor: Spaanse griep was veel dodelijker, andere epidemieën ook. Alle cijfertjes en feitjes: prima, klopt precies. Maar ook Tony gaat voorbij aan het meest wezenlijke en meest interessante punt en dat is de zorgcapaciteit.

Je kunt 1918 niet zomaar met nu vergelijken. Alleen voor algemene trends van hoe een virus zich verspreidt is dat historisch materiaal interessant. In absolute getallen heb je er niks aan. De impact, ook economisch, van dit virus in deze moderne 21e eeuwse geïndustrialiseerde en urbane maatschappij is veel groter. In 1918 woonde het grootste deel van de wereldbevolking, ook in het westen, op het platteland. Nu in steden. Steden kunnen slechts bestaan bij de gratie van allerlei vormen van infrastructuur en de zorginfrastructuur met ziekenhuizen is daar een hele belangrijke van. (Ik heb gisteren al getegeld hoe ik daarover denk). Vergeleken met de pest was zelfs de Spaanse Griep maar een verkoudheidje.

En wat hij beweert over Zweden en groepsimmuniteit moet zich eerst nog maar bewijzen, nochtans begint de kritiek op het isoleren van ouderen ook toe te nemen. Vooral ook omdat het nauwelijks effect lijkt te hebben. Om nog maar even af te zien van het feit dat ze dat in het bijna communistische Zweden kunnen doen, maar dat je in de VS nooit een groep verplicht kan isoleren. Gaat je niet lukken zonder opstand. Individuele burgerlijke vrijheden zijn daar ietsjes belangrijker dan in Zweden.

Ik was er niet zo van onder de indruk. En ik ben fan van Tony.

Stormageddon | 24-04-20 | 14:19

@Stormageddon | 24-04-20 | 14:19:
In de USA speelt buiten New York en New Jersey dat probleem van zorg capaciteit niet. Zegt Tony ook in de video. USA heeft 35 IC bedden per 100.000 inwoners, NL 6,4. Dat is het verschil.

me,myself and IK | 24-04-20 | 14:43

@me,myself and IK | 24-04-20 | 14:43:
Klopt allemaal. En voor grote delen van de VS zal er medisch gezien heus geen lock down nodig zijn. Ben ik het heel snel mee eens. Maar het probleem is dat een nationale economie zo ontzettend geïntegreerd is, en zo afhankelijk van van elkaar dat dát voor de economische gevolgen van deze uitbraak verdomd weinig uit zal maken.
Dat zie je aan de supply-chains van allerlei goederen. Als er 1 link in de keten, in getroffen steden en regio’s, plat komt te liggen, dan is het hele land, in sommige gevallen de hele wereld totally fucked. Dat zie je bijvoorbeeld in koelcel transporten. Toen de grenzen met China werden gesloten was meer dan de helft van koelcontainers op de hele wereld in China. Daar sta je dan als boer met 10 ton oogstrijpe sla. Of als slachterij met duizend geslachte koeien. Dat los je niet op als de winkels, de kappers en de kroegen in South Dakota gewoon open kunnen.

En de suggestie dat je regio’s in de VS kunt vergelijken met welke andere stad, land of regio in de wereld is waanzin.

Stormageddon | 24-04-20 | 15:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Mensen gaan dood dat is een gegeven, er gaan nu wat mensen eerder dood dan zonder Corona, dat betekent dat er later minder mensen dood gaan. Tenzij je mensen uit Afrika blijft importeren, die zouden in hun eigen land eerder dood zijn gegaan en blijven in de bijstand wat langer leven.

Holein1 | 24-04-20 | 13:16 | 2

Maar we hebben prachtige blauwe luchten, nu er niet meer elk uur per vliegtuig ongeveer 20.000 liter kerosine uitgeblazen wordt.
Mijn tuin begint fantastisch eruit te zien, planten en alles genieten van de schone lucht en zon.
Wie of wat voor Corona heeft gezorgd zal nimmer verklaard worden, maar ik zit dan wel in isolatie door mijn leeftijd, maar genieten in mijn tuin. Duveltje erbij en een paar varkensribben op de bbq, ja alles puur natuur natuurlijk.
Ik blijf nog wel ff in isolatie, o ja vogels gaan ook weer lekker tekeer, het is buiten prachtig en ik overweeg aandelen in pensioenfondsen te gaan nemen, daar er zoveel minder pensioenen uitbetaald gaan worden, die moeten wel winsten gaan maken binnenkort.

Theo-Pim-Riv | 24-04-20 | 13:27

Die prachtige clear blue skies gaan we nog eens missen, nu we weten dat die in Nederland ook gewoon van nature voorkomen. Volgens mij gaan we qua zon-dagen dit jaar een hoop records breken.

Binnenbaan | 24-04-20 | 13:38

"overheidsmaatregelen hebben geen invloed"
Hoe komt het dat Oost Europa met die strenge maatregelen gezamenlijk minder doden hebben dan Nederland al hebben ze gezamenlijk een meervoud aan inwoners.

Roger-Rabbit | 24-04-20 | 13:39

Wat hebben al die honderden " hoogleraren epidemiologie ", experts, RIVM , ziekenhuizen, enz. eigenlijk gedaan na de grote influenza epidemie van 2018?
Uit hun neus gegeten? In ieder geval geen voorbereidingen getroffen voor de situatie van 2020...

ceesreis | 24-04-20 | 13:12 | 1

Ze lullen uit hun nek en vreten uit hun neus en sidekicken E 2.500 per avond, noem ze maar eens dom.

Theo-Pim-Riv | 24-04-20 | 13:29

Zie de laatste weken zeer veel meer overlijdens advertenties in de kranten. Zeg genoeg denk ik.

Cocorico | 24-04-20 | 13:07 | 1

Oude mensen dus. Want die komen nog in de krant.

Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 13:31

Ik zou wel eens willen weten hoeveel er de afgelopen jaren is bezuinigd op de gezondheidszorg en wat dat nu aan economische schade kost.

Der Schnitzeljäger | 24-04-20 | 13:06 | 4

En waarom al die omgevallen Ziekenhuizen niet opnieuw opgestart zijn door Rutte&Co?

Theo-Pim-Riv | 24-04-20 | 13:30

@Theo-Pim-Riv | 24-04-20 | 13:30: Omdat er overcapaciteit was. Slotervaart kon niet uit. Bovendien had het ziekenhuis last van een slechte reputatie.

Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 13:32
▼ 1 antwoord verborgen

Sinds het mooi, droog en warm weer is lopen de aantallen zeer lichtjes terug, dat gaat volgende week veranderen . Een kijken of dat uitmaakt .

Castor12 | 24-04-20 | 13:00 | 5

@Binnenbaan | 24-04-20 | 13:40: Tip ik doe af en toe wat melkzuurbacterie van de Kefir aan het water toevoegen, nog ff en ik ga mijn supergezonde Koi zelf op de bbq gooien. (niet echt natuurlijk)

Theo-Pim-Riv | 24-04-20 | 14:27
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan worden er even 15000 satelieten rond de aarde aan elkaar gekoppeld. En dan hebben we ineens noord Koreaanse toestanden. Ook toevallig.

Tishetnetnie | 24-04-20 | 12:54

Ik heb me net ingespoten met bleek...mij kan niks gebeuren...

kat-de-kat | 24-04-20 | 12:52 | 5

Vergeet niet om de lamp ook nog even aan te doen voor de win-win...

vette_shit | 24-04-20 | 13:13

Je was me voor, Jos...

vette_shit | 24-04-20 | 13:14

Ik heb mijn anus gebleekt.

Binnenbaan | 24-04-20 | 13:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Hier is het oorspronkelijke artikel van de zojuist genoemde prof. Ben-Israel: "The end of exponential growth: The decline in the spread of coronavirus."
Heel verrassend en heel lezenswaardig.

www.timesofisrael.com/the-end-of-expo...

Rijlaars | 24-04-20 | 12:52 | 1

inderdaad!

AdPatat1960 | 24-04-20 | 12:59

snappen jullie het allemaal dan niet? Corona is er gekomen om binnen een jaar 1 europa te krijgen. we offeren een paar duizend mensen op, iedereen in paniek en via slinkse methodes maken we er 1 europa van .

die 540 miljard is het begin. rond de zomer wanneer u nergens heen kan, word de landelijke macht overgedragen naar europa en u , u kutn dan niet meer terug.

ps iemand nog intresse in een hoedje gevouwen van atoomnummer 13 folie?

13. kan ook geen toeval zijn!

Henk P | 24-04-20 | 12:51 | 4

En de pensioenfondsen maar blehren, terwijl ze miljoenen minder hoeven uit te keren. Maar als je die app wilt installeren, moet je eerst je locatie aanzetten en koekjes toestaan, je mag wel je hoedje ophouden gelukkig.

Theo-Pim-Riv | 24-04-20 | 14:30

@Theo-Pim-Riv | 24-04-20 | 14:30: ondertussen wordt er minder premie opgehaald en kelderen de koersen op de beurs ... minder uitgaven maar ook minder inkomsten.

Analia von Solmsch | 24-04-20 | 20:31
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie ook een piek in 2018. Wordt een trend. Gewoon maar elk jaar een lockdown dien van december tot maart, met een dagelijkse update van het aantal doden. De media (vitaal, woeha) hebben een prachtige ouwehoer en inkomstenbron.

Tarvo | 24-04-20 | 12:50 | 1

tja, waar is de griepprik ook alweer voor...

Aart4888 | 24-04-20 | 13:14

Je moet niet vergelijken met de eerste 10 weken van 2020 maar met het gemiddelde van dezelfde week voor (2017+2018+2019)/3. Of met nog een paar jaren erbij. Sterfte in maar en april wijkt af van januari en februari.

beniknouzoslim | 24-04-20 | 12:48

Een paar duizend doden meer per land dan gemiddeld en daarvoor gaan wij 540 miljard euro overmaken naar het zuiden - bedankt politici en succes aan alle kinderen want jullie betalen dit wel even voor ons toch?

Rebellis | 24-04-20 | 12:48 | 4

@Muxje | 24-04-20 | 12:53:

Klopt, met name de lockdowns en het tot stilstand komen van veel economische activiteiten.

Rebellis | 24-04-20 | 12:56

Ja een paar duizend die net niet de gemiddelde leeftijd van 87 halen, maar bij 81 al uitstappen. Verschrikkelijk voor de nabestaanden natuurlijk.

Het meest erger ik me nog aan Frankrijk: altijd belangrijk doen, maar wel als een derdewereldland je hand nu ophouden. Macron: bemoei je eens wat minder met Europa en tracht wat van je verrotte natie te maken.

A la snackbar | 24-04-20 | 13:00

Paar duizend doordat er maatregelen zijn genomen. Zonder was het veel hoger geweest, dat moet je wel even meenemen.

Erikjan79 | 24-04-20 | 13:06
▼ 1 antwoord verborgen

Breaking news?? Wat een sensatie-topic en paniekzaaierij! Allemaal aannames en schattingen. Er wordt niks getest buiten het ziekenhuis dus we weten NIETS. En als er al getest wordt .. als ik morgen onder de bus kom en blijk Corona te hebben kom ik óók in dit staatje terecht.
"Normaal daalt sterftecijfer in deze weken licht" . Ja, er al eens aan gedacht dat dit misschien juist de gevolgen zijn van de maatregelen die we nu terug gaan zien in de statistiek? Het sociaal isolement waar de kwetsbaren van onze samenleving in zijn gedrukt? De stress die is veroorzaakt is bij veel mensen? De economische rampspoed? Ik zie het inmiddels in mijn directe omgeving zijn tol eisen.
.
Houd hier mee op!
.
In LA is het al een bewezen griep: mortaliteit 0,15%. Wat een waanzin!! https://www.latimes.com/science/story/2020-04-21/california-first-state-coronavirus-tests-without-symptoms

Dommelsch | 24-04-20 | 12:48 | 5

Baseer je je voor die 0,15% nu op een onderzoek dat zo slecht was dat het al compleet is gefileerd en teruggetrokken?

Jeggeworist | 24-04-20 | 13:24

Ik bedoelde dit artikel, excuus.
https://www.latimes.com/california/story/2020-04-20/coronavirus-serology-testing-la-county

Dommelsch | 24-04-20 | 14:30
▼ 2 antwoorden verborgen

We hebben een Minister voor Volksgezondheid en een Minister voor Medische Zorg. Voor het stukslaan van 100 miljard moet je natuurlijk wel met zijn tweeen zijn. Gelukkig gaat de eigen bijdrage wel weer fors omhoog.

Piet Karbiet | 24-04-20 | 12:47 | 1

nee hoor, je kan het zelfs alleen: Merkel zegt tegen Mark: effe dokken svp en Mark zegt: oké mama! Die twee ministers dienen alleen maar als Alibi.

Gladiator Fap | 24-04-20 | 13:05

En volgens mij gaat het dan ook om het lijstje van de week waar de doden gemeld werden. Laatst een overzicht gezien dat er vorige week nog doden van 29 maart gemeld werden. Die cijfers hebben op deze manier ook geen zin. Daarom denk ik dat die piek eigenlijk veel eerder is geweest.

Jos Tiebent | 24-04-20 | 12:46

En hoeveel waren het er in 2019 rond deze tijd?

oldskoolhollander | 24-04-20 | 12:46 | 1

Totaal aantal overleden mannen en vrouwen (bron CBS)

2019 week 11* 3 227 - 14 2020 week 11* 3 213
2019 week 12* 3 042 + 554 2020 week 12* 3 596
2019 week 13* 3 013 +1425 2020 week 13* 4 438
2019 week 14* 2 900 +2168 2020 week 14* 5 068
2019 week 15* 2 900 +2037 2020 week 15* 4 937
2019 week 16* 3 040 +1273 2020 week 16* 4 313

TOTAAL MEER OVERLEDEN +7443

ResSoniya | 24-04-20 | 13:04

Goed, we hebben dus nu, na de piek van de Corona besmettingen ongeveer 7000 doden meer dan normaal. Dus 7000 Corona doden. Klinkt heftig, vooral met een grote roze BREEK in de headline.

We hebben ook de eerste Sanquin resultaten, obv donoren die midden maart gezond waren (minimaal 2 weken klachtenvrij). Dus aan het begin van de epidemie in Nederland, rond de 3% 18-75-jarigen waren besmet. Dat komt neer op 300.000-350.000 besmettingen, waarbij de besmettingen onder jongeren en bejaarden dus niet zijn meegenomen. Daarnaast een zekere bias, omdat iedereen die om gezondheidsredenen niet kan/mag doneren ook zijn uitgesloten. Je kan je ook nog eens afvragen hoe representatief de donoren populatie is.

Maar al met al hebben we dus 7000 doden op minimaal 300.000 besmettingen, is een mortaliteit van maximaal 2,3%. Daarnaast wordt oversterfte door een zware griep, meestal gevolgd met een lichte ondersterfte in de 2 jaren daarna, doordat de griep dan veel mensen over het randje heeft geduwd, die anders aan andere zaken waren overleden in de ~18 maanden erna.

Misschien is het verstandig om een beetje minder schreeuwerig te doen over losse cijfertjes, en iets minder paniek te zaaien. Ja, COVID19 is heftiger dan een influenza griep. De risico's op longschade ook groter. Maar het is nog geen Ebola uitbraak.

Qippie | 24-04-20 | 12:45 | 9

Klopt natuurlijk geen reet van, 22% van de inwoners van New York City heeft antistoffen. Van de hele staat is het 17%. Die 3% van van Dissel is onzin.

me,myself and IK | 24-04-20 | 13:13

@me,myself and IK | 24-04-20 | 13:13: De foutmarge van de test was eerder 22%. De gebruikte testkits zijn onbetrouwbaar en de auteurs van het rapport bleken "corona ontkenners".

Jeggeworist | 24-04-20 | 13:28
▼ 6 antwoorden verborgen

Dit soort cijfers zorgt voor een forse bezuiniging op de WLZ (Wet Langdurige Zorg- zeg maar mensen met een verpleeghuisindicatie). Stel dat 18.000 van de 21.309 gestorvenen een WLZ indicatie hadden dan zorgt deze sterfte voor het kille bezuinigingscijfer van ongeveer € 830.000.000,--
En Covid-19 waart pas enkele weken flink rond. De rekenmeesters in Den Haag zullen wel vreugdedansjes doen.
Ik leef mee met alle nabestaanden en denk er maar eens over na om de staat aansprakelijk te stellen voor het niet tijdig reageren op deze ongekende crisis. Thierry wilde al snel een debat over de hulpmiddelen, maar dat was niet nodig.... Stelletje prutsers. Hierdoor zijn veel opa's en oma's vroegtijdig aan hun einde gekomen. Ik ken er zelf helaas ook een aantal die zijn gaan hemelen. Kutzooi!

pibasso | 24-04-20 | 12:44 | 6

Ik ben ook een opa van 65 maar moet gewoon elke dag nog naar mijn werk !

elevator | 24-04-20 | 13:30

@Henk P | 24-04-20 | 12:54: Jouw schoonouders hadden toch geen kinderen?

Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 13:58

@Henk P | 24-04-20 | 12:53: Nog meer inkomsten voor het rijk. Erfbelasting!!

goldsammy | 24-04-20 | 18:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Grafieken die zo gelijk lopen als 2017/2018/2019 doen mij ergens aan denken. Mijn omzetten smeerde ik administratief vaak uit. En dat op zo'n manier dat het lekker stabiel leek. Als er dan een kutmaand tussen zat had ik niet meteen het halve management in mijn nek hijgen met wat is er aan de hand en komt dit goed.......

Leptob | 24-04-20 | 12:44

Tellen mensen die een fles bleekwater achterover hebben geslagen ook mee als coronadoden?

Mr_Natural | 24-04-20 | 12:44 | 3

wanneer ze corona hadden wel!

Henk P | 24-04-20 | 12:44

Nee want die zijn er de afgelopen 10
jaar wel meer geweest. Het gaat om het langjarige gemiddelde

Trumme | 24-04-20 | 12:45

Net 1 op... kon volgens Trump

kat-de-kat | 24-04-20 | 13:02

Het virus piekt na 40 dagen en verdwijnt na 70 dagen. Dat zegt professor Ben-Israel van de universiteit van Tel-Aviv.
Het virus heeft een 'time-stamp' in zich die wordt meegegeven met elke deling en zelfs mutatie. Nog vier weken dus.

bolletje kaas. | 24-04-20 | 12:41 | 7

4 maanden terug hadden ze een piek in China , dan had het virus nu toch allang weg moeten zijn ?

elevator | 24-04-20 | 13:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Kan er een richtlijn komen voor wanneer cbs-cijfers wel en niet betrouwbaar worden geacht? Het voelt nu zo willekeurig.

beldewouten | 24-04-20 | 12:39 | 7

@beldewouten | 24-04-20 | 13:12:
Ja. Er is ook nog wel onderscheid per onderwerp. Dat heeft te maken met de methode per onderwerp. Dat hangt vaak van de populatie. Als het CBS zegt dat ministerie A bedrag B heeft uitgegeven kan je er vanuit gaan dat ze precies weten dat ministerie A bedrag B heeft uitgegeven.

Als het CBS claims over bijvoorbeeld de uitgaven van huishoudens maakt dan weet je dat ze nooit de hele populatie precies hebben onderzocht, maar slechts een klein deel. Dat zullen ze dan aanvullen door gegevens uit indirecte bronnen zoals gegevens van winkeliers, de belastingdienst, etc. Dan heb je een redelijke raming, maar het blijft een raming met al z'n beperkingen. Natuurlijk heeft het CBS wel methodes om met statistische beperkingen om te gaan, maar die methodes hebben op zichzelf ook weer beperkingen.

Enquêtes over sociale onderwerpen zijn over het algemeen weer minder betrouwbaar dan harde economische cijfers, etc.

Antiquerulant | 24-04-20 | 15:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar de soc.-econ. gevolgen in de VS, daar valt het hier bij in het niet: er worden al slachthuizen en food processing plants worden gesloten, omdat medwerkers besmet raken. Gevolg intussen al 15 % minder varkens geslacht, de bevroren voorraad (goed voor een week) is er zo doorheen gejast, dus dat moet niet te lang duren of dit en ander vlees moet daar "op de bon". Je leest er hier weinig over, op Twitter is het blijkbaar verboden om het erover te hebben, maar de signalen zijn er sinds maart en nu echt duidelijk: varkens kunnen op veel plekken niet meer geslacht en verwerkt worden, worden dus gedood ("euthanised") in grote getale. Zie bijv. Youtube "Social Media Censors as Food Shortages Begin"

MisterC | 24-04-20 | 12:39 | 4

@Glasgow Argus | 24-04-20 | 12:45: "Op twitter verboden?" lastige vraag precies.

Guillermo | 24-04-20 | 12:57
▼ 1 antwoord verborgen

Het gaat erom het Nederlandse volk koest te houden. Dan worden de cijfers anders gepresenteerd dan ze werkelijk zijn. En ondertussen nog even €540 miljard overboeken naar de zuideuropese landen. Gelukkig is iedereen met de sterftecijfers van corona bezig anders hadden we allang een Nexit.

Eerst had je GeenStijl, toen GeenPijl en ik wou al zeggen GeenPartij maar die is er nooit gekomen maar nu zeg ik GeenNexit! Die komt er ook nooit. En dat er zoveel mensen dood gaan aan corona omdat het RIVM in de beginperiode zei dat je zonder symptomen niet besmettelijk was, doen ze toch niets aan. Die 198 MH17 overleden daar doen ze alle moeite voor, maar die 6500 teveel overleden mensen in verzorgingstehuizen is het toedeloe. Komt vast wel een parlementaire enquete over maar daar doen ze dan niks mee. Als je gaat dan ga je en niemand zegt iets.

Twee Jeetjes | 24-04-20 | 12:36

Eventjes wat afleiding voor de corona cijfers. Een nieuwe column van Arno Wellens.

"Nederland gaat straks betalen voor de rijkere Italianen" - www.youtube.com/watch?v=D2-aOToOlhA

DolfWeerwolf | 24-04-20 | 12:35 | 2

Ga ik zeker kijken. Hij heeft altijd zinnige teksten. Lees ook de column van ome Roon in de telegraaf even zou ik nog willen toevoegen.

MarkiesDeBalzaque | 24-04-20 | 12:40

.. dat griezelige gele statistiekje lijkt wel een hockeystick. Zag wel eens eerder heel angstig makende statistieken die zo ontworpen waren om precies die vorm te vertonen.
Brr, wordt nog spann0nd, de komende tig jaren van Corona.

Jan Passant mk2 | 24-04-20 | 12:34

Ik krijg nog steeds corona aan m'n ogen als ik zie hoe het woord 'ge-update' verkracht wordt tot 'geüpdatet'. Wat ik me afvraag is of er ook mensen zijn die het echt zo uitspreken. Zo van 'mijn zojuist ge-updeettitte telefoon is kapot'.

Reaguurdeskundige | 24-04-20 | 12:33 | 1

Ik heb net gestofgezogen.

Piet Karbiet | 24-04-20 | 12:52

Het goed nieuws: géén doden meer door hartfalen en kanker

Dezedan | 24-04-20 | 12:33

Hoe was het met de oversterfte tijdens de afgelopen paar zomerse hittegolven?

En hoe gaat het de komende zomer?

En aankomende winters weinig oversterfte.

Let maar op.

Is dit nog nieuws? | 24-04-20 | 12:32 | 1

In CBS kun je mooi van de data je eigen grafiekje maken. Dan zie je in week 30 een kleine piek in verder een dal.
De piek die je nu ziet, hebben we sinds 1995 nog niet gezien. Maarja het gaat niet alleen om de piek, maar ook om het aantal weken dat het aanhoudt.

Aart4888 | 24-04-20 | 12:47

Het lijkt wel of reaguurders met de dag dommer worden.

Stellen dat 5000 doden meevalt - hoewel subjectief - gaat niet op, immers zijn er maatregelen van kracht die erger hebben voorkomen.

Maatregelen brengen minder dagelijkse risico’s met zich mee - denk aan verkeer.

Vergelijking met Zweden gaat niet op - immers andere verhoudingen medische voorzieningen, lagere bevolkingsdichtheid (met uitzondering van grootste steden).

Ervan uitgaande dat het virus niet langer onder ons blijft als het vijf weken niet door wordt gegeven - valt vast te stellen dat een complete lockdown, dus niet intelligent, had plaats moeten vinden.

Nu zijn we vijf weken verder en bevinden we ons nog steeds in een wurggreep. Een greep die we puur kunnen verzwakken door ons vijf weken lang compleet stil te houden. Zoals het nu gaat blijft dit nog wel even doormodderen zo......

Wat is het plan???

Nicolas Arcissus | 24-04-20 | 12:29 | 7

Ja. Klopt. Als iedereen een kubus krijgt van 5 x 5 x 5 meter en daar blijft wonen en er magische eet-pillen tevoroshcijn komen. Dan is over 5 weken alles opgelost. Bent u wiskundige ofzo?

Ja, u heeft gelijk, 5000 valt mee, maar inderdaad er vallen minder 'andere' doden. Wat we echter ook gaan zien in het najaar is dat de oversterfte lager wordt dan het gemiddelde, uitgaande van dat we Corona kunnen uitbannen. We hebben nu, cru gezegd, al hard aan de boom geschud. Oudjes met onderliggend lijden die anders met de wintergriep waren gestorven hebben nu het zetje van Corona gehad. Kortom, het hoopt zich nu op. De rest is die sterk genoeg was haalt de griep ook wel. Dat zijn de harde cijfers, het is natuurlijk vreselijk verdrietig voor familie etc.

BBRDWR | 24-04-20 | 12:38

Een plan (ik zeg niet dat dat HET plan moet zijn) is alle focus op een vaccin te leggen ipv op Italië en in tussentijd proberen tijd te rekken door alleen de meest kwetsbaren te isoleren totdat vaccin er is. Een vaccin gaat er niet sneller of langzamer komen als de eigenaar van de kroeg bankroet gaat. Zolang diezelfde eigenaar, besmet of niet, maar een tijdje niet bij zijn vader in het verpleeghuis op bezoek gaat.

Gladiator Fap | 24-04-20 | 12:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Heb m hieronder als antwoord al geplempt, maar ik wil m nog even hierboven kwijt:
De percentages Besmetting/sterftecijfer zijn compleet irrelevant, om de simpele reden dat statistisch gezien niet iedereen dezelfde kans heeft om te sterven bij besmetting. Of nu bereids 4% of 40% besmet was doet er helemaal niet toe, om het simpele feit dat dat niet de groep kwetsbaren vergroot. Het is niet lineair. Als je écht wil weten hoeveel er gaan sterven moet je niet naar de verhouding "besmetting/sterfte" gaan kijken, maar naar de hoeveelheid die, op basis van de beschikbare data, als "kwetsbaar" betracht kunnen worden. Als je dan van een 100% besmetting uitgaat, kun je zonder vaccin dus stellen dat die groep het loodje gaat leggen. Weet iemand over hoeveel 1. dikke 2. ouder dan 80 en 3. (ernstige) medische voorgeschiedenis we precies praten? Dat er meer kinderen geinfecteerd worden gaat, zolang die kinderen niet met deze groep in aanraking komen dus NIET bijdragen aan het sterftecijfer. Je kunt dus stellen dat de scholen prima open kunnen, ZOLANG Opa in isolatie blijft.

Het ENIGE dat ons zou moeten bezighouden is dat de duur van de lockdown van diezelfde OPA dus verbonden wordt met de tijd die nodig is om hem te kunnen vaccineren, zodat hij zonder zorgen weer zijn kleinkinderen op bezoek kan krijgen.

Dat heeft alles gene ene flikker te maken met 540 miljard die plotseling in Italië benodigd zijn.

Gladiator Fap | 24-04-20 | 12:29 | 3

Gemiddelde sterfte cijfers zeggen niet zoveel. Dat klopt. Dat is zoiets als het gemiddelde van een binaire code berekenen. Maar goed, daarom heb je ook sterfte percentages per 'risicogroep', leeftijdscohort etc. Dat is het domein van de statistici. U behoort tot ontelbaar veel groepen, de ene heeft 1% kans op sterven, de andere groep wellicht 5%, maar het zegt niet veel over u. Op groepsniveau kijken naar cijfers heeft echt wel waarde, maar niet specifiek voor het individu. Je behoort namelijk tot heel veel groepen, met ieder hun eigen risicoafweging.

BBRDWR | 24-04-20 | 12:42

@BBRDWR | 24-04-20 | 12:42: Exact, klopt als een bus. Maar we hebben één "voordeel" (ik gebruik "" omdat het niet echt positief is in dit geval): we weten ook wat de combinatie van al die groepen brengt met betrekking tot het aantal mensen dat sterft en kunnen dat inmiddels als representatieve steekproef betrachten. Anders gezegd: doe een regressie over de factoren en je kunt je beperken tot de paar factoren die, zeg 80-90% van de verdeling verklaren. Dat betekent dus dat je niet geïnteresseerd bent in hoeveel (eindeloos veel) groepen er zijn, maar alleen maar in die paar factoren die tot getallen boven de, zeg 5-10% leiden.

Gladiator Fap | 24-04-20 | 12:47

Dat vaccin duurt nog wel even, daar moet opa dus op wachten? Over 2 jaar zijn opa en/of oma er misschien wel niet meer, en anders van hun kleinkinderen vervreemd. Slecht plan. Familie laten testen voor elk bezoek wellicht. Kan er ook nog geknuffeld worden.

Wiebenick | 24-04-20 | 14:00

Kan iemand mij uitleggen waarom de cijfers over 2019 voorlopige cijfers zijn? Gaan deze overledenen weer opstaan? Of gaat men met terugwerkende dood?

Hoksie | 24-04-20 | 12:27 | 3

Laat binnen gekomen data. Ter vergelijking, ik hou nu de sterfte elke week bij van 2020. De data van de eerste weken wordt nu nog elke week met 1-5 mensen bijgesteld. Terwijl data van de laatste week vaak nog wel met 100 o.i.d. bijgesteld kan worden. Data van oudere jaren zullen nauwelijks nog veranderen.

Antiquerulant | 24-04-20 | 12:35

@Antiquerulant | 24-04-20 | 12:35: Klopt. Zo waren er van 19-25 maart 300 doden, maar met alle gegevens binnen werd dat 500 - en CBS kwam met oversterfte van 1.025, dus meer dan 3 x zoveel dan wat we in die week zelf hoorden.
Met echt actuele getallen had men ws. eerder ingegrepen - en was de verspreiding eerder vertraagd. (Om het verder niet te hebben over RIVM-onzin als "carnaval gaf geen extra risico").
Diezelfde 3 getallen voor de week daarvoor: 50, 100 en 350 doden.

MisterC | 24-04-20 | 12:53

Op een bepaald moment zijn de corpulente bejaarden met onderliggende oorzaken natuurlijk op.

Cookieman | 24-04-20 | 12:24 | 1

Stttt. Coronadeugers incoming....

Is dit nog nieuws? | 24-04-20 | 12:33

In mijn omgeving zie ik dat heel veel mensen - ja zelfs medisch geschoolde!!! - een een werkelijk panische angst hebben om het corona-virus te krijgen. Ik begrijp daar echt niets van. Ik draag geen mondkapje en heb al meerdere keren contact gehad met genezen corona-patiënten en ook mensen die het al hadden maar toen nog niet wisten. Ik heb nog steeds nergens last van en misschien heb ik het wel gehad wie weet maar angst noop totaal niet. Iedere sukkel weet dat een 1,5-meter samenleving nooit gaat werken en dat we gewoon verder moeten met ons leven. Zolang dit corona-virus geen gastheer vindt - en daar ga ik vanuit - zoals Influenza dooft het uit en komt het niet terug net als met SARS-CoV-1 en MERS. Maar ja dan is 1 ding ontzettend belangrijk en dat is testen-testen-testen en laat nou net DAT dus niet gebeuren al maandenlang niet. Ja dan heb je dus wel een groot probleem omdat je niet weet hoe/wie/wat/waar het rondwaart.

Roadsurfer | 24-04-20 | 12:23 | 10

Ignorance is bliss.

Binnenbaan | 24-04-20 | 13:14

@VolleBak | 24-04-20 | 13:01: Ook voor u geldt: Wees eens zinvol bezig en zoek zelf eens objectief, het is hier geen kleuterschool.

TriestGeval | 24-04-20 | 14:44

@Aart4888 | 24-04-20 | 12:53: Wees eens zinvol bezig en zoek zelf eens objectief, het is hier geen kleuterschool.

TriestGeval | 24-04-20 | 14:45
▼ 7 antwoorden verborgen

Die cijfers boeien mij echt niet meer maar waarom gaat Lenny op de foto? Voor wie doet Lenny dat? Lieve Lenny, jij kan niet naar de kapper, wij kunnen niet naar de kapper en dat is niet leuk. Laten we daar dan ook geen foto's van maken, ok?

hetgingperongeluk | 24-04-20 | 12:22

Tering, het lijkt inmiddels wel dat als je aan Corona bent overleden, dat enorm veel erger is dan aan iets anders... HYSTERIE!

canis lupus | 24-04-20 | 12:21 | 1

Ja, maarre.... Corona... Dat is heel erg..... Ongekende zombie survival apocalyps.

Is dit nog nieuws? | 24-04-20 | 12:34

Dit geeft goed aan dat er meer doden zijn dan gemiddeld. Er zal ongetwijfeld een correlatie zijn met corona, maar causaliteit?

Wensbaar Denken | 24-04-20 | 12:20 | 5

Dat velen denkend aan corona onder de tram zijn gelopen?

Watching the Wheels | 24-04-20 | 12:25

En over een aantal maanden hebben we mogelijk gemiddeld minder doden, omdat die nu een paar maanden eerder dood zijn gegaan. Hoe dan ook, een jarenlang voortdurende verwoesting van de economie is dit niet waard geweest.

Kane | 24-04-20 | 12:28

Die had ik nog niet gezien. Dank.

Wensbaar Denken | 24-04-20 | 12:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat tekort aan alles in de zorg...
Dat komt gewoon door de FNV die jaar in jaar uit om loonsverhoging zeurt.

Papa Jones | 24-04-20 | 12:19 | 2

Uhum. Daar zal 't aan liggen. En niet aan de maatschappen en bovenste managementlaag, die handig bergen euro's in 'da pocket' schuiven.

schijtzat | 24-04-20 | 12:21

Wel blijkt hieruit dat sinds de intelligente lockdown de oversterfte terugloopt.

marrretje | 24-04-20 | 12:18 | 5

Of de mensen beginnen op te raken, dat kan ook.

Watching the Wheels | 24-04-20 | 12:26

@intelroy73 | 24-04-20 | 12:21:
Nee geen bewijs, maar er is ook geen andere aanwijsbare oorzaak dan corona voor de oversterfte en diezelfde oversterfte daalt dus precies nadat de lockdown is gestart.

marrretje | 24-04-20 | 12:35

@Watching the Wheels | 24-04-20 | 12:26:
De verzorgingstehuizen beginnen leeg te raken.

marrretje | 24-04-20 | 12:36
▼ 2 antwoorden verborgen

In ieder geval is duidelijk dat het RIVM maar wat doet..

BRR76 | 24-04-20 | 12:18

Graf iek.

Mr_Natural | 24-04-20 | 12:19
-weggejorist-
ruudvangeelen | 24-04-20 | 12:17

Cause of death graag bij deze statistieken!
Anders kun je met deze informatie nog geen fluit.

moooooo000 | 24-04-20 | 12:17 | 7

@Sessine | 24-04-20 | 12:22:
Verkeersdoden zijn inderdaad minder, doordat er minder verkeer is, dus dat maakt deze getallen nog zuinig.

marrretje | 24-04-20 | 12:25

@BlijkbaarNormaal | 24-04-20 | 12:22: ik denk meer dan 100%, je hebt door de lockdown minder verkeersdoden, minder doden door uitgaansgeweld, minder hartaanvallen op voetbalvelden enzovoorts. Er zullen wel wat meer klusdoden vallen denk ik.

down | 24-04-20 | 12:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Waarom zijn die stippen geel op de Corona-kaart nu geel?

nikolaos | 24-04-20 | 12:17 | 2

Geel ziet er minder alarmerend uit.
RIVM paste eerder de kaartjes ook aan, van rood-bruin naar blauw.
Maar dat had je al wel begrepen; we doen er alles aan om het leuk te laten ogen.

Wobbelplatte | 24-04-20 | 14:25

Ugh, ugh ugh, het is een mooie dag om te sterven maar deze Winnetou gaat naar binnen toe.

Mr_Natural | 24-04-20 | 12:16 | 1

Te laat.

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:33

En het merendeel van de oversterfte zit bij de 80+ ers. Zo'n 4100 ouderen die als er genoeg mondkapjes en test materiaal waren geweest nu allemaal nog in hun verzorgtehuis hadden gezeten.
Oversterfte onder 65 is rond de 3/400 in de afgelopen weken.

klaas24 | 24-04-20 | 12:16 | 1

Precies. En daarom moet dit faalkabinet opstappen. Maar neen, Rutte wordt op het schild geheven.

Wobbelplatte | 24-04-20 | 14:22

Gemiddelde "hoe" berekend? Laatste 10 jaar? Laatste eeuw? Houden ze rekening met bevolkingsgroei in die eeuw?

Watching the Wheels | 24-04-20 | 12:16

Wat een paniekzaaierij weer.. heel economie naar zijn grootje omdat, waarom eigenlijk? Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is?

Mark_D_NL | 24-04-20 | 12:16 | 6

Er is een nieuw virus, verwant aan Sars en Mers. Komt uit China.
Gaat nog eens heel groot worden.

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:33

inplementatie van agenda 21

HouseMaster | 24-04-20 | 12:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgend de monitoring sterftecijfers: "In de week van 9 april tot en met 15 april 2020 was de totale sterfte in Nederland sterk verhoogd (sterfte binnen 2 weken gerapporteerd - rondom 97% gerapporteerd). In totaal zijn 4.500 sterfgevallen gemeld, gewoonlijk verwachten we in deze tijd van het jaar tussen de 2.654 en 2.959 sterfgevallen. Dat is tussen 1.541 en 1.846 meer sterfgevallen dan we zouden verwachten. "
Pak maar een nieuw bierviltje ;)

&%@#$^&*@#$*&^!@# | 24-04-20 | 12:16 | 2

Prima username.

Rohin | 24-04-20 | 12:18

Ondertussen zijn we qua weeksterfte in 2020 sinds de piek in week 14 al weer bijna 800 doden gedaald.

Stefte tot en met week 16:
2018: 54732
2020: 56041

Wel betekent dit nieuwe cijfer dat 2020 deze week voor het eerst 2018 heeft ingehaald!
Daarbij moet echter wel worden aangetekend dat sinds 2018 de bevolking met ongeveer 1,2% is gegroeid, terwijl bijvoorbeeld het aantal mensen tussen de 80 en de 85 met 7% is gegroeid. Uit de onderzoeken blijkt dat de gemiddelde leeftijd van de coronadoden 80 is en dat de overgrote meederheid ouder is dan 65 jaar. Feitelijk zou je dus de cijfers van 2018 moeten corrigeren voor deze groei.

Als we dus een voorzichtige correctie van 5% maken bij 2018, dan zouden we in 2018 tussen de 57.000 en 58.000 doden komen. Oftewel, we kunnen nog steeds vaststellen dat dit virus niet ernstiger is dan een serieuze griep. En nee het beperkt aantal doden ligt niet aan die bezopen maatregelen. 0,0 bewijs voor. Een simpele landen vergelijking levert eerder bewijs dat de maatregelen de sterfte heeft vergroot.

Kortom, boven alles is dit vooral een uitbraak van collectieve hysterie geweest en niet van een samenleving bedreigende ziekte. De samenleving is pas geruïneerd door al die bezopen maatregelen. Daar gaan we straks de vruchten van plukken als de economie met 10% is gekrompen en er bijv. 5 miljard op de zorg moet worden bezuinigd.

Antiquerulant | 24-04-20 | 12:16 | 1

IC

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:31

Maak eens een wekelijkse BREEK met het aantal faillissementen, ontslagen, echtscheidingen en depressies door de economische schade.

johndeer | 24-04-20 | 12:14 | 6

Dit,
Maak ook eens een BREEK met de groente en fruitmisstanden in bv Italie en Spanje en ongetwijfeld andere EU landen.
Zie KvW op NPO, Tomaat

ptrck | 24-04-20 | 12:21

@bcsk | 24-04-20 | 12:17: Als je wat proactiever de media in de gaten had gehouden dan had je al antwoord gehad op al je prangende vragen, maar goed: circa 4%; een aantal maanden maar maximaal een jaar; nog een jaartje; korte termijn dood of lang revalideren, mogelijke lange termijn schade een hele waslijst waaronder permanente longschade, schade aan hartspier, schade aan nieren en lever en mogelijk verminderde vruchtbaarheid - ook voor hen die slechts milde klachten hebben gekregen van het virus.

Binnenbaan | 24-04-20 | 13:20

@Binnenbaan | 24-04-20 | 13:20: en natuurlijk de beroertes voor 30'ers en 40'ers niet vergeten, en hersenschade bij serieuze ziektegevallen.

Binnenbaan | 24-04-20 | 13:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Het treft veelal zeer oude mensen in verzorgingshuizen. Demente patiënten, zeer hulpbehoevenden (anders kom je daar überhaupt niet). Als de rust is weergekeerd gaat de overheid zeggen, kijk eens bedden genoeg daar. Bezuinigen!

Kattie | 24-04-20 | 12:14

Een roze banner en roze kop dan schrik ik altijd weer even want dat is een "des doods" bericht. Op zich klopt dat wel maar ja, wat nu.

ruudvangeelen | 24-04-20 | 12:13

Als ik een alu-hoedje opzet dan zegt een stem in mijn hoofd dat deze statistieke bedoeld zijn om mensen bang te maken en binnen te houden.

Diotima | 24-04-20 | 12:12 | 5

@GeenHeil | 24-04-20 | 12:13: precies. Ik verwacht meer scherpte, diepgang en een gezonde portie achterdocht.
Meer journalistiek en minder broadcasting GS.

Rest In Privacy | 24-04-20 | 12:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben niet zozeer benieuwd naar de overlijdens per week, maar naar het totaal overlijdens van week 1 tot en met week 15 en dat vergeleken met voorgaande jaren. Dat geeft een veel beter beeld.

BDonker | 24-04-20 | 12:12 | 2

De eerste weken geven een goed beeld van een eventuele griepepidemie.
Als er tot week 10 niets aan de hand was qua oversterfte, kun je een griepepidemie uitsluiten. Want die duurt normaliter tot halverwege maart.

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:27

Op 1 punt zijn de politicus, journalist en reaguurder gelijk: Hoe erger, des te belangrijker we zijn.

skoftig | 24-04-20 | 12:10

BUUUUUUULSHIIIIIIIT

Raar dat de gegevens op EURO MOMO iets anders laten zien
www.euromomo.eu

Onkel Bratwurstbude | 24-04-20 | 12:10 | 2

Exact, dat zei ik net ook al. Maar, alles voor de centjes hé. Deze formulering verkoopt beter.

GeenHeil | 24-04-20 | 12:12

Kijken we dan naar dezelfde data?
Ook daar zie ik voor heel Europa een daling in totale sterfte van 73k naar 61k in week16.
Voor Nederland zie ik een daling op 'z-score' van 17.7 naar 8.8.

Locusta | 24-04-20 | 13:03

Nou fijn toch. Hebben we een tweede halfjaar met ondersterfte.
Mensen hebben nu eenmaal de neiging om dood te gaan. Gelukkig kunnen ze dat maar één keer doen.

DrumPiet | 24-04-20 | 12:10 | 3

Is het al bekend van dat tweede halfjaar? Of zei de nek/duim dat?

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:25

@Nuchternederland | 24-04-20 | 12:25: Die ondersterfte is gewoon een kwestie van gezond verstand. Als er mensen twee maanden eerder sterven, dan sterven er twee maanden later minder mensen,

Jean Cul | 24-04-20 | 12:39

@Jean Cul | 24-04-20 | 12:39:
Ondersterfte in de leeftijd 65-min. De werkende, feestende en zichzelf verplaatsende mens dus. Als de maatschappij weer open gaat gaan ook die cijfers weer rap emhoog, maak u geen illusies. Misdaad, ongevallen, fijnstof en andere uitstoot, noem maar op.

Graaisnaaiert | 24-04-20 | 15:18

"Door Corona"

Hou daar nou eens mee op, want je weet dondersgoed dat het nepnieuws is, als het op deze manier is geformuleerd. MET Corona. We weten helemaal niet of Corona de (hoofd)oorzaak is.

GeenHeil | 24-04-20 | 12:10 | 5

Al die duizenden mensen extra zijn spontaan allemaal tegelijk toevallig dood neer gevallen?

Diddykong92 | 24-04-20 | 12:21

@Diddykong92 | 24-04-20 | 12:21: heel simpel, mensen werken thuis, zijn in de buurt van de keuken, dus in de buurt van een keukentrapje. En je weet hoe gevaarlijk die zijn.

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:24

En daarnaast: welke vorm van Corona? Covid-19 zou een betere aanduiding zijn.

DoOne | 24-04-20 | 12:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo'n korte termijn vergelijking heeft niet zoveel zin. Veel mensen zouden binnenkort toch al sterven, wat door de corona besmetting versneld is. Waarschijnlijk zullen er minder sterfgevallen zijn dan normaal in de periode dat het virus ingedamd is. Een vergelijking over het hele jaar t.z.t. lijkt zinvoller.

watazooi | 24-04-20 | 12:09 | 2

Aantal kankerdiagnoses is met de helft gedaald en er is ook op ander gebied heel veel uitgestelde zorg. Het kan ook zomaar zijn dat de oversterfte stijgt de komende jaren.

osolemio | 24-04-20 | 12:17

Precies. Dan zitten we weer onder het gemiddelde. Na verloop van tijd kunnen we dit soort getallen beter duiden

Wensbaar Denken | 24-04-20 | 12:25

Triest zoals dit loopt. De regering doet het zogenaamd geweldig allemaal; Rutte hijsen we in een hermelijnen mantel. Maar Rutte en consorten is verantwoordelijk voor het gekloot in de zorg, dat dit jaar > 10000 extra doden zal opleveren. Ondertussen stuurt de staatsomroep een berichtje: CBS ziet de sterftecijfers dalen. Ze lezen zeker mee op GS?

Wobbelplatte | 24-04-20 | 12:09

Nog even volhouden, dan kan de pensioenleeftijd naar 62!

Leeuwarder | 24-04-20 | 12:08 | 1

Soort Staatsloterij, als je het zelf wel overleeft wordt je prijs steeds hoger. Ze kunnen zomaar vallen ...

Watching the Wheels | 24-04-20 | 12:09

Hoeveel gestorvenen aan Corona hebben we nu gemiddeld volgens het CBS.

Dan kunnen we mooi aan de EU om extra geld vragen.

WachTMeesteR | 24-04-20 | 12:08

Maar hoeveel daarvan zijn gestorven door zorgmijding, eenzaamheid, faillissementszelfmoord, etc? Hoeveel erger is het medicijn dan de kwaal?

De Laatste Atlantiër | 24-04-20 | 12:07 | 7

Hoeveel hebben de hand aan zichzelf geslagen nadat ze geenstijl hadden gelezen?

Guillermo | 24-04-20 | 12:14

In de gehele kredietcrisis zijn er 2000 mensen meer gestorven aan zelfdoding dan normaal. Met corona was dat aantal enkel in 15 week er al met hevige maatregelen.

Diddykong92 | 24-04-20 | 12:16

Ik denk dat het medicijn een enorme schaduw zal werpen op de kwaal. Onze kleinkinderen zullen zich achter de oren krabben en zich afvragen hoe we ooit zo dom hadden kunnen zijn.

Jean Cul | 24-04-20 | 12:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Kun je niet beter vergelijken met dezelfde periode vorig jaar?

mrfreeze | 24-04-20 | 12:06

Als er 100.000 doden per week zijn, kan ik de maatregelen begrijpen, maar een paar duizend ...... pfff

Digitaal Smoelwerk | 24-04-20 | 12:05 | 17

@Watching the Wheels | 24-04-20 | 12:40: Heel het leven zit vol risico's toch?

storm op komst | 24-04-20 | 12:49

@Watching the Wheels | 24-04-20 | 12:14: Dat ligt er helemaal aan hoe de besmettingen van nu, die 3-4%, verdeeld zijn over de kwetsbare en niet-kwetsbare groepen. Jouw redenering gaat op als die nu evenredig verdeeld zijn. Zijn er nu relatief minder ouderen besmet omdat ze opgehokt zijn/zichzelf opgehokt hebben dan zou het nog meer kunnen worden. Zijn bepaalde groepen niet alleen kwetsbaar in de zin van hoger overlijdensrisico bij besmetting maar raken ze ook makkelijker besmet dan is het aantal besmette kwetsbaren al relatief hoog en gaat het aantal doden meevallen.

5611 | 24-04-20 | 12:56

Je haalde zeker ook je schouders op over mh-17? Dat dodental was natuurlijk helemaal te verwaarlozen.

Binnenbaan | 24-04-20 | 13:25
▼ 14 antwoorden verborgen

Hoe sterf je aan een gedragstoornis?

menage | 24-04-20 | 12:05 | 5

Risicovol gedrag vertonen (met gevolgen), ongezond leven - verslaving, zelfmoord om een paar te noemen.

harry21 | 24-04-20 | 12:12

Anorexia

bijna_raak | 24-04-20 | 12:14

Door niet naar Martin Gaus te luisteren

Spartaan1888 | 24-04-20 | 12:22
▼ 2 antwoorden verborgen

.. meten is weten. Daarom wordt er niet gemeten en telt iedere dode mee. Als het aan onze prille dictatuur ligt gaat dat virus nooit meer weg.

Jan Passant mk2 | 24-04-20 | 12:04 | 1

Inderdaad, iemand moet dat virus even zeggen dat het moet opzouten verdomme.

menage | 24-04-20 | 12:05

Raar dat er niet meer getest wordt . Door de Gezondheidsdienst voor Dieren en Wageningen Bioveterinary research kunnen honderden extra testen gedaan worden .

elevator | 24-04-20 | 12:03 | 2

Eerst moet duidelijk zijn wie bevoegd is en hoe we dat vaststellen ik denk zelf aan een examen en natuurlijk een commissie.

bijna_raak | 24-04-20 | 12:16

@bijna_raak | 24-04-20 | 12:16: Hoho, maar zonder keurmerk en EU-certificering moeten we dat niet willen met zijn allen.

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:22

Economische krimp van 5% tot nu toe volgens Rabobank. Onze BBP is 900 Miljard. Dus minstens 5 Miljard krimp. 1200 doden. Elke dode is 4,1 Miljoen waard.

harry21 | 24-04-20 | 12:03 | 4

Omzet is geen winst.

Sunir | 24-04-20 | 12:09

@zeauzitdat | 24-04-20 | 12:16: Valt me ook op dat veel mensen totaal niet kunnen rekenen. 45 Miljard inderdaad. Gedeeld door krap 7.000 (en dus niet 1.200) is dat dik 6 miljoen. Ga je uit van nog een verdubbeling de komende weken, dan kom je uit op 3 miljoen.

5611 | 24-04-20 | 12:59
▼ 1 antwoord verborgen

Dus om kort te gaan, nog niet de helft van de stevige griepgolf van 2018 die iedereen allang vergeten is?

marcoplarco | 24-04-20 | 12:03 | 7

Corona is veel dodelijker dan griep, een weekje Corona is vergelijkbaar met een heel griepseizoen:
"In 2018 zijn volgens de CBS Doodsoorzakenstatistiek 1.207 mensen (513 mannen en 694 vrouwen) overleden met influenza als onderliggende doodsoorzaak "
www.volksgezondheidenzorg.info/onderw...

Festen | 24-04-20 | 12:17

@Wobbelplatte | 24-04-20 | 12:12: Ook een stukje eigen risico. Als je weet dat je kwetsbaar bent, moet je gewoon oppassen. Deze hele crisis is een bewustwording dat - ja - je kunt doodgaan! Mijn oom van 78 zegt "ik pas gewoon op, maar als ik het krijg dan krijg ik het, jammer dan, ben ik eindelijk bij mijn vrouw". Je moet ook kunnen leven he.

harry21 | 24-04-20 | 12:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Ronaldo, je optelling is van week 11 t/m 15. 16 zit er dus nog niet bij. Ervan uitgaande dat dit weer rond de 1900 ligt kom ik dan op ca 7.500 oversterfte. Edit: 1.200 in week 16, meevaller inderdaad. Zitten we op 6.800.

5611 | 24-04-20 | 12:03 | 1

Oversterfte week 16 is 1.450

Rennieflox | 24-04-20 | 12:06

5036 op 17.5 miljoen? Waar praten we over?

coolvibe | 24-04-20 | 12:03 | 6

Het is de angst die ze de bevolking aanjagen. Heel veel mensen denken nog steeds dat ze door dit virus zullen sterven. Ze zeggen dat 3-5% al besmet is. Dat zijn 510-750.000 mensen en slechts 5000 doden. Er zijn dus ongelofelijk veel mensen niet dood hier aan gegaan. En die voorzichtige schatting van 5% kan nog weleens 10-30% zijn. Zowat heel Brabant en Limburg is besmet geraakt.

Graaf Monte Cristo | 24-04-20 | 12:10

Sterker nog, toen de eerste Corona-dode viel: 1 dode op 17,5 mln, waar praten we over?

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Duitsland 500.000 testen per week en groeiende. Nederland tot nu totaal 188.000.
Indien er niet getest wordt weet je te weinig, en dat betekent in the end meer doden, meer zaken die preventief hadden kunnen worden aangepakt.

Broadsquire | 24-04-20 | 12:02 | 1

Nu testen werkt niet met terugwerkende kracht preventief.

Mayka.Lovelace | 24-04-20 | 12:11

Waarom week 10-15 2020 vergelijken met week 1-10 2019? Of zie ik iets over het hoofd?

Computer_says_no | 24-04-20 | 12:02 | 1

Ohw..la maar.

*lees dan@mezelf*

Computer_says_no | 24-04-20 | 12:04

Theoretisch gezien, kan het ook aan de schonere lucht liggen. Want we moeten niet vergeten: hoe viezer de lucht wordt, hoe de ouder de mensen worden. De lucht wordt in snel tempo schoner en er gaan plots veel mensen dood. Dat laat elke grafiek zien die je maakt.

Leptob | 24-04-20 | 12:02

Totaal week 11 - 16 in 2021 wordt lager dan gemiddeld. Je kunt maar 1 keer doodgaan. Positief blijven

Oerkoendoe | 24-04-20 | 12:01 | 1

Iedereen gaat dood.

bijna_raak | 24-04-20 | 12:19

Hè, hè. Top dat jullie dat doen, maar RIVM heeft trackrecord qua verkeerde cijfers. Moet we dan 1,5 maand wachten tot dat iemand het gespin van Rutte & VVD door prikken?

Guust Kadaver | 24-04-20 | 12:01

Nou, euh, het RIVM heeft wel 13.453,21 IC-bedden voorkomen, als ze niet had ingegrepen. Door geen mondkapjes, test kits en beschermende kleding op tijd te regelen.

Piet Karbiet | 24-04-20 | 12:01

En hoeveel mensen zijn er in de griepepidemieën de afgelopen jaren gestorven, ook deze graag na de breek!

Digitaal Smoelwerk | 24-04-20 | 12:01 | 4
-weggejorist-
frank4444 | 24-04-20 | 12:06

Waar denk je dat het gemiddelde sterftecijfer uit bestaat? Doden uit keukentrapjesongelukken?

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:19

Hier een grafiekje waarin ook de overlijdens van 2017-2018 staan waar de "griepjes" roepers altijd aan refereren als zijnde 9000 doden waar je ook niemand over hoorde, dit terwijl we nu al op anderhalf tot twee keer het aantal doden zitten, dit ondanks de genomen drastische maatregelen, kun je na gaan hoe het eruit had gezien zonder die maatregelen.
www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers...

zwellevertje | 24-04-20 | 12:20
▼ 1 antwoord verborgen

Het is makkelijk en bijzonder misleidend om alle oversterfte toe te wijzen aan corona. Want er is nog een andere grote doodsoorzaak op dit moment. De corona-maatregelen.

Hoeveel ouderen verliezen de wil te leven, hoeveel mensen sterven door verminderde reguliere zorg? Etc

Maar daar hoor je niemand over.

High speed duck | 24-04-20 | 12:01 | 7

Dus je moet mensen in het ziekenhuis niet verzorgen, om de zieke bejaarde in een verzorgingshuis te redden?

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:18

Het aantal verkeersdoden zou omlaag moeten zijn gegaan. Dus er zit een stukje ondersterfte bij. Of zijn dat er 2 per dag ofzo?

voldemort | 24-04-20 | 12:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe ouder je bent, hoe groter de kans dat je deaud gaat. Maar dat was altijd al zo, staat me bij.

Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 12:01 | 1

Niet helemaal het eerste jaar verdienen jongentjes terug.

bijna_raak | 24-04-20 | 12:21

En dat was de helft geweest als het personeel gewoon hulpmiddelen hadden gehad?

Stevo365 | 24-04-20 | 12:00 | 3

Nee, als ze de adviezen van Trump hadden opgevolgd.

Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 12:01

@Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 12:01: het was Trump zijn advies om een paar miljoen hulpmiddelen naar China te sturen toen het virus drie dagen ervoor in NL was ontdekt?

Stevo365 | 24-04-20 | 12:09

We gaan de goede kant op. Eén minder dan vorige week. Het herstel is ingezet!

Enter Yeti | 24-04-20 | 12:00

5.649 doden wower-de-wow-wow-wow wat veel zeg. En daarvoor wordt de gehele economie gesloopt.

Roadsurfer | 24-04-20 | 11:59 | 10

@Goldfinger | 24-04-20 | 12:12:
In Zweden zijn er ook per 1000 inwoners nog altijd een stuk minder doden dan in Nederland. En het oppervlak van een onbewoond bos is totaal irrelevant als iedereen in de grote steden woont.

Antiquerulant | 24-04-20 | 12:23
▼ 7 antwoorden verborgen

Sinds ik een fragment van een dame bij Jinek zag, die uitlegde dat het de bedoeling is dat het coronavirus moet blijven rondwaren in Nederland, waarbij eigenlijk het tempo het belangrijkst is, snap ik het desastreuze non-beleid. Het is namelijk beleid.
Te laat reageren, beschermingsmiddelen naar bijvoorbeeld China en Montenegro sturen, tekorten veinzen, goede oplossingen afstraffen of negeren, werkende medicijnen afkeuren, desinformatie verspreiden, mensen expres laten besmetten, niet tellen, niet testen, ontmoedigingsbeleid voor de behandeling van ouderen, en zo snel mogelijk geld naar andere landen overmaken: Nederland heeft eigenlijk toch gekozen voor groeps-immuniteit.
Dat het ongelooflijk lang duurt om die te bereiken (60%, toch?) en heel veel slachtoffers veroorzaakt, maakt niet uit. Het is simpel. Mensen genoeg in Nederland en we krijgen er wekelijks nog meer bij. We kunnen gewoon weer eens de vinkentering krijgen. Of corona.

Poesmobiel | 24-04-20 | 11:59 | 10

Dat geloof ik meteen. Anders is dit wanbeleid gewoon niet te verklaren.

GuusHetSchaapje | 24-04-20 | 12:21

@Roadsurfer | 24-04-20 | 12:02: Dat moet zijn 3% van het aantal donoren, en dat is ongeveer hetzelfde aandeel van de populatie dat corona heeft gehad (500 - 700 K mensen). Dan ziet het er alweer een stuk positiever uit ?

appeltjes | 24-04-20 | 12:29

@High speed duck | 24-04-20 | 12:19: Dus in 3 maanden 3% met antistoffen, en we moeten naar de 60% toe - 60 maanden dan is wel een riskante aanname toch?
Succes en tot mei 2025 met de lockdown dan.

Dezenaamhier | 24-04-20 | 13:32
▼ 7 antwoorden verborgen

En hoeveel griep gevallen zitten hier tussen? Graag even een eerlijk beeld geven naar oorzaak icm reeds onderliggend leed.

Waargaathetheen | 24-04-20 | 11:59 | 7

@Hojo24 | 24-04-20 | 12:04: net zoiets als in 2018 toen de griep flink aan het huishouden was. @viezekaas: bedoel je dat griep onderdeel is van de oversterfte of tel je dit onder de noemer normale sterfte? Zou niet onder de categorie normale sterfte moeten vallen.

Waargaathetheen | 24-04-20 | 12:15

Wat begrijp je niet aan oversterfte? Dit zijn extra doden, dus dat zijn meer doden dan gemiddeld in andere jaren over deze periode.
Die oversterfte zullen we dus weer binnen de normale gemiddelde bandbreedte van sterfgevallen moeten krijgen voordat we weer aan dingen als bars, cafe's, kappers en massage/massage+ kunnen denken.

Graaisnaaiert | 24-04-20 | 12:20

@Waargaathetheen | 24-04-20 | 12:15:
Toen heerste er een extreem zware griep. Nu een virus dat de luchtwegen aantast en er kans op blijvend letsel is aan o.a. de longen.
Wat is je probleem?

Graaisnaaiert | 24-04-20 | 12:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgende keer wanneer er ergens ter wereld een uitbraak van een virus lijkt, direct de grenzen preventief dicht. Uitreisverbod, inreisverbod. Alleen goederen. Dan kunnen we de binnenlandse economie gewoon laten draaien. Compartimentalisatie is het enige wat werkt.

Old_Spice | 24-04-20 | 11:59

Wanneer mag je iemand als een corona dode meetellen ? Hoeveel zuivere coronadoden zijn er als je al dat onderliggend lijden waar ze toch binnenkort aan zouden bezwijken er weer aftrekt ? Het hysterische opblazen van de getallen slaat nergens op.

van Oeffelen | 24-04-20 | 11:59 | 8

Dus mensen die anders volgende maand waren overleden?
Dan neem ik aan dat we volgende maand een ondersterfte -cijfer gaan zien?

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:13

@John McClane | 24-04-20 | 12:09:
Onze Oeffelse Appenzeller snapt niet wat oversterfte is of het komt hem niet goed uitbij zijn wensdenken over Covid-19. Lagaan.

Graaisnaaiert | 24-04-20 | 12:16

@Nuchternederland | 24-04-20 | 12:13:
Normaal wel want dan is dat virus weg of hebben we een vaccin. De kans dat dat heel lang gaat duren is groot. Die ondersterfte komt er ook wel, maar niet volgende maand en ook niet volgend jaar.

LinkeLotje | 24-04-20 | 12:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Iemand al een berekening gemaakt in hoeverre het RIVM en het CBS verschillen van elkaar en wat hier voor mogelijke redenen aan ten grondslag liggen?

kyriaap | 24-04-20 | 11:58 | 3

Dat is toch al 100 keer uitgelegd.

Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 12:02

Ze verschillen enorm, omdat het CBS het aantal doden telt, en het RIVM alleen het aantal doden dat getest is op Corona. En aangezien we nog steeds te weinig testen, valt het aantal gemelde doden per dag ook relatief mee.
Geen dank.

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:12

De RIVM cijfers zitten in de CBS. RIVM rapporteert alleen de aantallen die bij hen gemeld worden van geteste. CBS kijkt naar totale sterfte o.b.v. aangifte, daar zit dus alles in. Enige wat daar aan is te zien is verschil met het verwachte aantal. De zogenaamde oversterfte, in het kort de RIVM aantallen kun je voor een beeld gebruiken maar dat zijn dus niet de werkelijke aantallen. Impact zie je dus aan de CBS cijfers

Sp1tz | 24-04-20 | 12:23

Toch hoger dan verwacht

Graftak | 24-04-20 | 11:58

Zet de officiële Coronadoden dan even naast die extra overlijdens van het CBS. Voor elke week vanaf begin februari.

Bungabunga | 24-04-20 | 11:58

Doe ff een stijlloze legenda bij de grafiek. Wel zo handig voor een leek.

Brintabever | 24-04-20 | 11:58

Ik lach me dood om al die cijfers. Word ik nu ook meegeteld?

PieterPassant | 24-04-20 | 11:58 | 3

Als u bent opgestaan uit de dood wel. Bent u het echt Jezus?

bixiers | 24-04-20 | 12:00

Dat lijkt er meer op! Op datgene waarvoor iedereen zo bang is.

Auwieje | 24-04-20 | 11:57

Nou Jaap "pinkeltje" Dissel. Choke on that.

zalkmarzegge | 24-04-20 | 11:57 | 2

Dit weet hij toch al lang.

Kuifje-naar-Brussel | 24-04-20 | 12:04

Deze cijfers geven inderdaad een eerlijker beeld

hetgeleteken | 24-04-20 | 11:57

4.262

Glasgow Argus | 24-04-20 | 11:57

Gelijk nu dan ook maar de laatste asielcijfers erbij, netjes alles in 1 topic....

nope | 24-04-20 | 11:56

In Kanton Zürich is de mediane leeftijd van de 108 doden (in 6 weken) 85 jaar. Schei uit zeg wat een Mickey Mouse getallen.

van Oeffelen | 24-04-20 | 11:56 | 2

Dit is 6771 doden meer dan wanneer we alleen een griepje zouden hebben.
Op een gegeven moment zijn de 85-jarigen ook in Zürich wel op, Kloten!

Nuchternederland | 24-04-20 | 12:11

85 jaar. Nog in de bloei van hun leven. Wat jong!

harry21 | 24-04-20 | 12:17

Dat zijn de ware statistieken!

baskb | 24-04-20 | 11:56 | 1

Wil niet de partypooper zijn maar wie betaald eigenlijk het CBS?

Pedronegro | 24-04-20 | 12:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken