CBS: Tweede week op rij 2000 meer doden dan normaal (plus zometeen RIVM-cijfers)
Cijfers cijfers cijfers
Het is weer tijd voor de dagelijkse RIVM corona update, maar u weet al lang: die cijfers zeggen niet alles. Er overlijden in Nederland namelijk ook een hoop mensen door corona zonder dat ze in de RIVM-statistieken terechtkomen. Om die mensen in de gaten te houden zijn er de CBS-cijfers over totale sterfte. De Nationaal Gecertificeerde Dodentellers schatten vandaag dat de zogeheten 'oversterfte' van vorige week (week 15) uitkomt op 2000. Dat is mokerveel, kijk maar naar het plaatje hieronder. En gelooft u ons maar: die extra doden komen niet vanwege een plotselinge stijging van het aantal verkeersongelukken. Zilver randje bij deze zwarte statistiek: "Je kunt je bij deze aantallen de vraag stellen of het plafond is bereikt. We zien dat die sterfte twee keer op rij gelijk is, maar niet verder verhoogd." Daar moet u het maar even mee doen. Zometeen op deze plek de nieuwste RIVM-stats.
UPDATE: 144 doden erbij, 156 nieuwe ziekenhuisopnames & 1235 nieuwe positieve tests.
EXTRA BONUS UPDATE VOOR DOMME ALU-HOEDJES: Die CBS-cijfers zijn in samenwerking met RIVM.
Ai
Reaguursels
Inloggen2.000 extra per week is ruim 100.000 extra doden per jaar. Wie gaat het falen van de overheid bij de inkoop van mondkapjes, beademingstoestellen en IC opleidingen aan de kaak stellen?
Bij Facebook aangestelde medicus en fact checker om daar op FB fake news te ontmaskeren/ontkennen (nieuws dat zegt dat dat virus uit Wuhan lab komt) blijkt nu zelf op dat lab te hebben gewerkt.
Wij van WC eend....
www.zerohedge.com/health/conflict-int...
Mooi. Ik ben dus dom. Ok. Hoef ik ook niet meer verder te leren. Succes verder.
Vergeleken met wat??? 2018 griepgolf leverde bijna 10.000 doden op. Hoorde men vrijwel niets over en zitten we nu ig lang niet aan....
Hoeveel procent van de bevolking was toen uiteindelijk besmet... En hoe weinig nu nog maar ....
Bij het zelfde besmettingspercentage gaan het aantal doden gigantisch over die van 2018 heen.
Weet niet waar ik meer van baal van die maatregelen of al die complot idioten. Maar hoe dan ook mooi kut ammel.
Volgens professor Yitzhak Ben Israel van de universiteit van Tel Aviv haalt het geen donder uit of je nu wel of geen lockdown hebt.
"The Wuhan Virus follows its own pattern, he told Mako, an Israeli news agency. It is a fixed pattern that is not dependent on freedom or quarantine. “There is a decline in the number of infections even [in countries] without closures, and it is similar to the countries with closures,”
townhall.com/columnists/marinamedvin/...
Ja dat zagen we (en zien we nog steeds) aan Brabant dat het geen donder uitmaakt..
In 2018 zag je op een gegeven moment in week 10 een sterke daling. Op een gegeven moment zijn de allerzwaksten al (deels slechts alleen iets eerder dan "gepland") overleden. Hopelijk zitten wij nu ook dicht bij de max.
Max staat hieronder, dus dichterbij dan je denkt
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 17:04: netjes
Max Headroom's dagelijkse COVID Curves: i.imgur.com/a6Ztcik.jpg
Er zat even een hobbel in de weg naar beneden. De sterfte neemt gelukkig weer af. De 14 daagse regressielijn op de groeifactor (linksboven) is helaas nog steeds positief maar wordt nu wel minder steil.
De groei in ziekenhuisopnames is nu onder de 2%. De groei in positieve tests en sterfte zijn 4%.
De data lijkt nog steeds inconsistent. We kunnen concluderen dat of
1) het aantal positieve tests te hoog blijft en een hypothese vormen dat het virus steeds zwakker wordt of dat het sneller verspreid dan we denken en er veel (vooraf) immune mensen of asymptomatische gevallen zijn
2) mogelijk komt er langzaamaan een correlatie naar voren tussen positieve tests en sterfte. In dat geval zeggen de ziekenhuisopnames niet veel.
Bij 1: De testen kunnen wijzen op een inhaalslag (zie de problematiek rondom de verzorgingstehuizen e.d.)
3) Er wordt alleen getest wanneer er zeker sprake is van Corvid-19
4) Indien alleen post mortem wordt getest (wat het rivm het liefste wil natuurlijk!) dan is de mortaliteit 100% en zijn en geen besmettingen meer.
5) virus gaat niet meer weg, vroeg of laat klopt het aan bij het verpleeghuis.
Dat is de nieuwe realiteit.
@Max ik heb best wel wat connecties in de zorg en die dichtbij het vuur staan. Die zijn vorige week pas voor het eerst getest of nog niet. Er is dus een inhaalslag bezig mbt. testen. En dan hopelijk met name op de niet-risico groep.
Coronica komt naar je toe deze zomer.
te makkelijk
Ik zag trouwens net ook iets over een persconferentie over de IC. Er gaan 20 mensen per week nog naar de IC, terwijl er 40 van de IC afgaan. Het is dus inderdaad op de goede weg.
Als die 40 levend van de IC af gaan wel.
@W_F | 17-04-20 | 16:47: ook als die niet levend van de IC af gaan dan is het een goede weg. Niet voor de overledenen natuurlijk.
Wie zijn die figuren die zich nu nog laten aansteken (ex verzorgingspersoneel) ?
Veel, er zijn zelfs mensen die vvd blijven stemmen, ondanks het bewezen structurele tekort aan IC-bedden en beschermingsmiddelen.
Zeg Oef, wat stem jij eigenlijk?
@Analia von Solmsch | 17-04-20 | 17:06: tekort? Volgens de huidige cijfers valt dat dus wel mee
Van die figuren zoals mijn buurman die deze week elke dag weer 2 of 3 andere mensen op bezoek had, de meesten voor zover ik kan opmaken niet aan elkaar gerelateerd ook want arriveren op verschillende momenten. Heel veel mensen hebben schijt aan alles en iedereen.
Wir schaffen das!
Het is oorlog. Elke dag zendt de NPO de Frontberichten uit. Betrokkenen mogen dan een filmpje met commentaar insturen. Het lijken wel ingehuurde acteurs, of influencers, of hoe ze tegenwoordig ook heten. Mijn doorgaans goed werkende bullshit detector signaleert telkens weer: ingestudeerde politiek correcte verhaaltjes met een hoog emo-gehalte. Ze zien er ook allemaal even fris en fruitig uit. Het zal toch niet?
Behalve een uitvaartmevrouw, haar gezicht staat op standje medeleven. Ze verteld gelaten, maar met veel gevoel voor onderkoeld drama, dat ze een overleden meneer van de zaal moest halen op een brancard. Zo erg. Ze hoopte maar dat de andere zieken het niet merken. Ze laat op precies de juiste plaatsen betekenisvolle stiltes vallen. Vervolgens demonstreert ze nog even hoe je een bodybag dichtritst. Wat voegt dit toe? Waarom moet ik dit weten?
Een verpleger komt welgemoed uit de nachtdienst en spreekt foutloos een tekst in, zonder haperingen, geen spoor van vermoeidheid of verdriet. Als ik de hele dag doodzieke corona patiënten heb lopen omdraaien en hordes huilende familie moest troosten zou ik geen pap meer kunnen zeggen.
Kortom, iets klopt hier niet. Maar wat?
Body bags genoeg, maar geen mondkapjes.
Het is toch wel aannemelijk dat het klopt.
Mensen in de zorg/uitvaartbranche weten -doorgaans- héél goed dat ze te maken (kunnen) krijgen met schrijnende en emotioneel zeer zware zaken. Daar hebben ze zich mentaal op ingesteld en dat kunnen ze in deze (nood)situaties ook prima aan. Vergelijk het met Mariniers: hun 'mindset' is ook altijd afgewogen kalm en beheerst. Dat geldt ook voor zorg- en/of uitvaartmedewerkers op kritieke posten als de IC en/of mortuaria. Mensen die dat niet zijn, worden doorgaans (via interne procedures) weg geselecteerd en belanden eventueel op andere posten. Of in een gekkenhuis.
@Boris Poepnagel | 17-04-20 | 16:31: Klinkt aannemelijk. Ik zal mijn overactieve bullshit detector eens ferm toespreken.
Die verpleegkundigen zorgen goed voor hun lijven, ze eten gezond en sporten, ze hebben namelijk in tegenstelling tot een groot deel van de samenleving, een bewuste levenshouding, want niemand weten beter hoe betrekkelijk het leven kan zijn dan medewerkers op een IC. Maar u mag aannemen dat ondanks ze nog fit van de afdeling afkomen, behoorlijk moe zijn, zeker mentaal, na zo'n dag.
Dat heet Propaganda Oorlog.
Blijkt zeer effectief, vooral ouderen zijn doodsbang en durven nauwelijks naar buiten.
@Bolder | 17-04-20 | 17:09: ik kom anders die ene keer per anderhalve week dat ik de super ing alleen maar bejaarden tegen die voor 2 appels en een pak koekjes naar de supermarkt gaan.
Kanker kost nog altijd veel meer levens. Eén op de drie crepeert aan die rotziekte.
Afgelopen week gingen er meer dood door Corona, zie grafiek.
@matatwork | 17-04-20 | 16:13 Oh, dan geeft het niet... *sarcasm off*
@Watching the Wheels | 17-04-20 | 16:21:
Klopt, is heel naar.
Maar wat gebeurde er tijdens de griep periode in 2017/2018, hoeveel mensen zijn er toen aan de griep overleden?
Ja, dus dat maakt alle maatregelen uiteraard overbodig. Man, man, man.
Sinds corona is het aantal diagnoses van kanker bijna gehalveerd inmiddels. Ik trek hieruit dan maar de conclusie dat kanker ook besmettelijk is...
Marks trapt er niet in, hij heeft z'n eigen systeem om baudet te bashen.
Onwillekeurig moest ik bij het zien van dat hoofd van de heer Jaap van Dissel denken aan de aankondiging van een nieuwe reeks bij BBC one.
Een gemoedelijk uitziende man die met zijn hoofd voor een getraliede deur zachtjes lispelt: "I'm going to kill you".
@Max Headroom kom maar met uw grafiekjes
Ja waar bent gij Max? En uwe duiding?
Ze staan er!
Heb even een drukke werkdag vandaag, zo tijdens de coronacrisis.
Het soort nieuws wat niet naadloos past. Veel knappe mensen, met een titel, viel ook op dat het totaal doden vandaag niet boven, soms zelfs lager uitviel als in voorgaande jaren. Dat is nu, oncontroleerbaar, even recht gezet.
Ondanks de intelligente lockdown toch dagelijks nog weer 100+ doden en XXX+ gevallen per dag erbij.
Ik probeer zoveel mogelijk contact met mensen te voorkomen maar moet af en toe toch buiten zijn om naar de super te gaan bijvoorbeeld. Wat ik niet snap als ik daar binnen kom en een zogenaamd gedesinfecteerd winkelwagentje in mijn handen geduwd krijg dat er ook een tafeltje bij staat waar mensen op een potje desinfecterende gel mogen drukken met de 'vieze' handen waarmee ze binnenkomen en dan de resten van hun handen mogen vegen met die rol papier die erbij staat. Dat moet toch 'vragen om...' zijn.
Dat terwijl er gewoon 'hygiëne zuilen' bestaan die met de voet bediend worden en dus geen 'vieze handen' contact nodig hebben om de handen te desinfecteren.
Stel het voor bij uw lokale super. Wij kunnen er nml. niets mee.
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 15:58: Ik ook niet maar 'dat tafeltje' is volgens mij een mogelijke bron van verspreiding en dus ga ik daar op ruim 1,5 mtr afstand aan voorbij. Maar velen maken er gebruik van...
Papier kan je ook gebruiken om te drukken :)
@ Halal gehaktbal | 17-04-20 | 15:53 Besmetting via oppervlakte kan theoretisch, maar de kans is klein. Volgens recent Duits onderzoek zelfs nihil... Overigens, desinfectiegel houdt het virus niet tegen, dat was al wel duidelijk.
Het is maar een griepje
je bent maar een spuit 11
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 15:50: Dit kan je op twee manieren lezen, met maar ook zonder azijn.
Voorzetseloefening:
Je kunt dood gaan vóór corona, met corona, na corona, door corona, in corona, bij corona ... .maar je telt altijd mee.
www.rijnmond.nl/nieuws/194489/Hardlee... "Hardleerse Dordtenaren krijgen ruim 5000 euro aan coronaboetes"
Saai! Ik wil een echt virus!
eensch, zodat we zombies krijgen
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 15:50: Dear God...: i.imgur.com/UoOK5Z2g.jpg
Dit ziet er heftig uit, is het misschien ook, maar een vraag die we nog niet weten is in hoeverre de factor “mensen met onderliggend lijden” hier effect op heeft.
Anders gezegd, hoeveel mensen die nu mede door corona overlijden, zouden zonder corona in de komende maand alsnog overleiden.
Wat was dus de levensverwachting van de mensen die nu zijn gestorven, zonder corona? Zie ook dat in 2018 net na de piek juist een daling was die onder andere jaren ging.
Om een echt goed beeld te krijgen van de dodelijkheid moet je dat er feitelijk nog vanaf trekken.
Correcte constatering. Laten we er maar van uit gaan dat uiteindelijk iedereen corona oploopt: dan gaan er de komende 3 a 5 jaar dus elk jaar ca 2.000 personen per winterweek extra dood: een kleine 50.000. Daarna daalt de sterfte want je kunt nu eenmaal maar 1x dood gaan. De levensverwachting neemt wel af dus de pensioenen kunnen weer omhoog, dat dan weer wel.
Weet je wat de crisis is? Dat het zover is gekomen dat we dit soort instituten niet meer geloven. En onze Minister President ook niet. Wat is waar? Je eigen beleving. De rest? Gissen..
Dan krijg je van dat soort mensen die roepen dat de aarde plat is, en de maanlanding opgenomen is een studio. Bent u er ook zo een?
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 15:43: De maan is plat.
wat is je voorstel dan?
Al die oudjes kunnen maar één keer dood , dan zullen er in het postcorona tijdperk gemiddeld minder mensen overlijden.
Toch ?
De gemiddelde verblijfsduur in verpleeghuizen in 2019 was 4 maanden, erg dat er nu velen iets moeten inleveren maar over de deskundigheid van de beleidsmakers t.a.v. die kwetsbare "opgesloten"ouderen kan men zich na 6 weken gestuntel best grotere zorgen gaan maken.Leg je daar de schandalige 6 miskleun-stellingen van het RIVM uit januari/februari bij dan rest maar weinig vertrouwen.
ja klopt
U kunt ook maar één keer dood..
@Lupuslupus | 17-04-20 | 16:15:
Precies en dat kan soms eerder zijn en soms later. Dus leef vooral eens mee met anderen.
JA, vooral voorzichtig doen.... Corona is de enige ziekte die u kunt oplopen. U kunt gerust doorgaan met sherry en shag. Slagroom gebak op de koop toe. Neem vooral een diepe snuif op uw fuif, en shot bij het ochtend gebod.
ik doe mijn best!
Rutte is een viezerik. Er is verdorie een werkend medicijn en kuur die in 5 dagen COVID-19 laat verdwijnen en vernietigen : i.imgur.com/T081RBH.png Er is zelfs een fabriek, ACE Pharmaceuticals, in Zeewolde die deze kuur onbeperkt kan fabriceren en aanleveren. Maar nee de eigenaar staat sinds 22 Maart onder permanente politie-bewaking. De kuur en bijbehorende medicijnen : Hydroxy-chloroquine en Azithromycin (meest verkochte antibioticum wereldwijd met meer dan 500 merknamen).
Nog steeds niet duidelijk of dit echt werkt. En dan zijn er nog bijwerkingen.
@Kuifje-naar-Brussel
Hoe durf je zo negatief te doen ;)
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 15:29: De patiënten zijn dan slechts een beetje dood?
Ik weet niet of het in alle ziekenhuizen wordt gebruikt, maar ik weet van tenminste 1 ziekenhuis dat ze dit medicijn gewoon gebruiken bij de ergere gevallen.
Er is Rutte veel kwalijk te nemen, maar deze begrijp ik even niet.
Is toch een anti-malariamiddel dat al veertig jaar op de markt is en waarvan alle bijwerkingen wel bekend zijn?
Zelf trouwens ook wel eens zo'n middel gebruikt in de tropen: nooit meer. Weken erna nog beroerd.
probeer het eerst zelf, dan geloof ik je
Parkeren zal binnenkort steeds makkelijker gaan. Gebruikte grijze auto's zullen bij bosjes worden aangeboden.
Nog ff en we hebben geen bejaarden-zorg-plicht meer. Ziekenhuizen kunnen sluiten want er zullen geen zieken overblijven. Geen tekorten meer op de balans....
Ja want in een ziekenhuis liggen alleen bejaarden. Nou ik kan u verzekeren dat 90% niet bejaard is.
@Lupuslupus | 17-04-20 | 15:39: bejaarden komen niet in het ziekenhuis laat staan op de IC. Onder het mom van je kunt toch beter thuis sterven met je daarbij je dierbaren?
@Henk1357 | 17-04-20 | 15:55: selecteren aan de voordeur heet dat ouderen worden bang gemaakt in opdracht van de regie.
Vrees dat na die corona weer wordt gedacht hoeveel verpleeghuizen al weer dicht kunnen en over zoveel jaar weer ineens nog langere wachtlijsten. En dan ineens verbaast acteren dat er niet genoeg plekken zijn.
Tsja dit is nu de crisis waarvan we wisten dat ie ooit zou komen, want het kon gebeuren namelijk. En alles wat kan gebeuren gaat eens gebeuren. Decennia de natuur teruggedrongen en zijn we steeds maar, met meer verschillende onderlinggende aandoeningen waar je niet meer aan dood hoefde te gaan, ouder geworden. Nu is er een stapje terug.
De natuur teruggedrongen is een understatement. Op alle mogelijke manieren is er gerotzooid met de natuur door de mens die als God wil zijn, steeds weer bakzeil moet halen en nog steeds door gaat. Zoals die krankzinnige Bill Gates die nu de hele wereld wil laten vaccineren. Hij heeft het in India geprobeerd met een pokkenvaccin, resultaat: de kinderen stierven bij bosjes. Waarop de Indiase regering Gates en zijn hele zooi het land heeft uitgetrapt.
@Lupuslupus | 17-04-20 | 15:44: - klopt helemaal. Door eindeloos kinderen te vaccineren met zijn poliovaccin zijn in Afrika talloze hummeltjes overleden of raakten verlamd. Kinderen als Guinese biggetjes gebruiken, machtswellustelingen als Gates horen op zijn minst in de gevangenis.
Bijzonder die reacties her en der over de 'Tokkies' die maar raak doen. Nu woon ik in zo'n wijkje met veel bakfietsmadammetjes en dito heren inclusief knotjes + baardje, de zgn. Hoogopgeleide keurige mensen. De aantallen tuinfeestjes en groepjes mensen met goed opgevoed kroost dat op een kluitje een afhaal Latte nuttigen zijn niet te tellen.
En houden ze zich wel aan social distancing met 2 bakfietsen ertussen?
@Jan, Leiden | 17-04-20 | 15:22: die hebben ze niet altijd bij zich. Valt sowieso op dat die dingen vaak voor de deur staan, maar in gebruik zijn ze niet echt. Lijkt een soort statement zo'n big baboe geval bezitten
@A.L.Lah | 17-04-20 | 15:25:
Dus staan die fietsen voor niks in de weg. Vreemd.
Tja, Nederland.... te weinig, te laat... kijk, er zijn andere landen die nu weer kunnen opstarten
Veel winkels zijn open, alle supermarkten zijn open, indien nodig kan je kind naar school, je kunt de auto plakken en naar Noord Oost Groningen of Vaals kachelen, je kunt steeds vaker naar je favo resto om eten af te halen .. wat zit je nou te zeiken man?
Ze moeten gewoon iedereen gaan testen. al die andere lapmiddelen zijn alleen maar geldverspilling. Dan weet je wie de sjaak is en wie niet.
Ongeveer drie keer per dag testen, anders zegt het nog niets. Over geldverspilling gesproken. De testcapaciteit is er niet en er zijn te weinig besmettingen om deze testhoeveelheden te rechtvaardigen.
Wanneer gaan we het eens hebben over de oorzaak van dit alles: de over populatie van deze planeet. Ipv symptoombestrijding. Niet alleen wat betreft dit virus maar alle "grote" onderwerpen vandaag de dag.
De oorverdovende stilte is werkelijk frappant.
How dare you!
Overpopulatie is ook onze blanke schuld, met onze 1,43 kinderen per paar. Gelukkig wordt dat binnen enkele decennia gelijkgetrokken en is de vermenigvuldigingsfactor in NL weer gelijk aan de meer eeeh zuidelijke landen
Dat is nu net waar het virus een poging toe doet, het stapje voor stapje terugdringen van die overpopulatie
@A.L.Lah | 17-04-20 | 15:22:
Juist. En Bill Gates wil zich daar ook 100% voor inzetten. Net als zijn vader trouwens.
Ja! laten we teruggaan naar de tijd van jager-verzamelaars! *vast een vleermuis schieten doet*
Ik vond het eerst dramatisch dat de economie op slot wordt gegooid en dat we een wereldwijde recessie ingaan, maar nu ken ik iemand wiens broer zijn vrouw op een IC werkt, en daar word je niet vrolijk van schijnt het. Dus totale lockdown tot de kerst graag.
Ik word ook niet altijd vrolijk van mijn vrouw, en die werkt niet eens op een IC.
Of een kans om dood te gaan of zeker dood gaan. Als we dit volhouden tot de kerst is iedereen wel dood bij gebrek aan eten.
@piet12345 | 17-04-20 | 15:37: hehe
Zijn er nog vluchten naar Suriname, Guiana of Frans Guiana? Even beetje zin in een ingelaste vakantie.
Ga dan naar Afrika zou ik zeggen...
In Zweden is nog geen politiestaat schijnt het.
De enige plek waar je veilig bent is het spacestation ISS. Daar schijnt juist weer wat ruimte vrij te zijn.
Toevallig zat ik hier twee dagen geleden te zeuren dat mijn buitenlandse post vertraging oploopt, omdat al die lijnvluchten aan de grond staan.
Nu las ik dat op Schiphol ook tientallen lijkkisten staan van overledenen, die in het thuisland begraven willen worden. Ik denk finnen.
Die kisten kunnen ze toch ook niet op blijven stapelen?
En voor wie het interesseert: Scannernet is ook weer in de lucht.
@Sinterbikske | 17-04-20 | 15:06:
Daar breekt het ook al flink uit zag ik. En ik schijt nu eenmaal 3 kleuren.
@Tishetnetnie | 17-04-20 | 15:10:
Wanneer je geen spierverslapping zou krijgen en u bent sponsor? Maar dat is een onmogelijke combinatie.
@Jan, Leiden | 17-04-20 | 15:19: je hebt er ook nog diarree bij, das helemaal reden om naar Afrika te gaan. Maak een trektocht zou ik zeggen en bezoek veel drukke plaatsen. Of blijf gewoon thuis.
Welke pagina? RIVM is "Niet gevonden"404.
dat betekent 404 vermisten
Wat we denk ik nodig hebben is dat dood gaan weer populair wordt.
Het positieve is nu natuurlijk wel dat er vanaf nu vooral domme asociale mensen dood zullen gaan aan covid-19.
De verstandige mensen en mensen die hun kinderen netjes hebben opgevoed houden zich net als hun kinderen aan de regels en lopen daardoor minder risico. Zorgwerkers weten ondertussen ook hoe risico's te vermijden.
Vanaf nu dus gelukkig alleen idioten en ouderen met slecht opgevoede tokkie-kroost die Petrus de hand gaan schudden.
En zo'n dom iemand hoest ff tegen een winkelwagentje welke ij daarna pakt en besmet wordt.
Is tokkie zijn dan ook besmettelijk?
@despee | 17-04-20 | 14:57:
Slimmerds houden daar dus rekening mee. Handschoentjes, flesje alcohol en niet neuspeuteren bij de groente afdeling en hop, opgelost.
En die medewerkers in verpleeghuizen Die geen beschermde middelen hebben zijn ook allemaal tokkies. En alle baby’s die besmet geboren worden ook! Zal ze leren!
Alsof aan de regels houden minder risico lopen betekent
Als je de oversterfte bij het aantal doden optelt kom je dus op ongeveer 9.500 uit.
Nee, je moet ze niet twee keer tellen. CBS grafiek van totale overledenen is inclusief coronadoden. Duh.
En dan is de vraag 'doen we het beter of slechter dan andere landen'. Dat valt op verschillende manieren te interpreteren. Ik zie raakvlakken met het beleid in de Oostvaardersplassen.
Is dat de vraag? Boeit me helemaal niks. Terug naar het normale leven daarentegen vind ik wel interessant. Zoals Marco al tegen Patricia zei; even slikken en weer doorgaan.
2000 extra doden per week is 27 per dag op een bevolking van17 miljoen. Dat zijn waarschijnlijk, maar niet zeker 100 % corona slachtoffers. En daarom worden ons leven en onze economie ontwricht?
rekenen is niet uw sterkste punt geloof ik
@ik_wacht_niet | 17-04-20 | 14:54: CITy3 is het treffende voorbeeld van waarom algemeen stemrecht geen goed idee is...
Uw leven... oh veel belangrijker dan dat coronageneuzel.
Eigenlijk is dit best shocking, de piek bij 2018 is die nasty griep. Nu hebben veel en veel minder mensen corona gehad (zeg 3% a 5% van de bevolking) maar de corona piek in sterfte ligt veel en veel hoger dan dat blauwe driehoekje.
Als de regering niets gedaan had was het onbeheersbaar geweest. Leven en economie zouden dan ook ontwrichten, hoeveel WC-papier had je dan nu nog kunnen kopen in de supermarkt? Panic all over the place.
Uw week bestaat uit 74 dagen?
Een week heeft 74 dagen. Ok, dat is nieuws voor me. Sinds wanneer is dat? Wie heeft dat erdoor gedrukt terwijl niemand oplette?
@Stormageddon | 17-04-20 | 15:03:
Haastige spoed...
@Headshrinker | 17-04-20 | 14:59: je had waarschijnlijk veel meer wc papier kunnen kopen juist, omdat de helft van de bevolking het niet meer nodig zou hebben wegens kapot deaud.
Ik raad u aan uw kroontje in te ruilen voor een mondkapje, heeft u meer aan.
@Stormageddon | 17-04-20 | 15:03: hij leeft op een andere planeet. Een dag duurt daar 56 uur en een jaar 932 dagen. Ongeveer dan, 1 x in de 17 jaar hebben ze daar een schrikkeljaar.
@Sinterbikske | 17-04-20 | 15:12: De helft is beetje fors geschat, maar ik schat in dat het een wild west van blinde paniek en survival of the fittest was geworden. Darwinistisch experiment ;)
de 'mensen die dood gaan zijn toch al te oud en te dik' methode van verschillende reaguurders hier houdt ook in dat:
- mensen die hart- en vaatziekten of kanker krijgen na overmatig drankgebruik en/of roken verlenen we ook 0 zorg --> spuitje
- mensen die te hard rijden en dan tegen een boom opknallen --> geen zorg en spuitje
- mensen die een verkeerd xtc tabletje slikken en ziek worden --> spuitje
daarbij geen enkel onderscheid maken tussen leeftijden.
het zorgstelsel is gebaseerd op een solidariteitsprincipe.
als dat solidariteitsprincipe wordt weggehaald, dan is er geen collectief zorgstelsel meer mogelijk.
een andere discussie is of we nog wel 100 medicijnen of een kunstheup willen stoppen in een 87-jarige opa. maar die redenatie gaat allereerst gevoerd worden vanuit een 'kwaliteit van leven' principe, en niet puur economische overweging.
wat overigens wel een logische puur economische overweging ivm zorgstelsel is: alle gekozen zorg (bv IVF trajecten) uit het collectieve stelsel halen, en de klanten (want dat zijn het in 90% van de gevallen) lekker zelf laten betalen. dan maar geen zomervakantie of nieuwe auto als je zo graag een kind wilt en het effe niet lukt.
Neem een joint, dat helpt
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 14:50: bier ook! *plop
U vergeet dat we een zorg industrie hebben die draait op behandelingen. Daar wordt namelijk grof op verdient
Iemand van 80 die nog twee jaar had kunnen leven, daar had men dus nog 2 jaar aan kunnen verdienen.
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 14:50: Dat zou best wel eens kunnen.
MaximusAurelius heeft 100% gelijk.
Uit solidariteit iedereen opsluiten i.p.v. alleen degenen die gevaar lopen door dit virus is verkeerde solidariteit. Als iemand in een ravijn stort spring je er ook niet achteraan, maar kijk je over de rand of de betreffende persoon misschien aan een tak is blijven hangen zodat je 'm nog kan redden.
Helemaal mee eens.. hebnooit begrepen waarom dat door de massa moet worden betaald....
@Crusher | 17-04-20 | 15:01: helemaal waar. maar het probleem is (en dat begrijpen veel mensen dus blijkbaar écht niet) dat als je alleen 70+ers en andere risicogroepen 'opsluit' en alle anderen weer 'gewoon' laat doorgaan met het normale leven, je binnen 4-6 weken op zelfde getallen IC opnames en doden voor die niet-risicogroepen. Als we nu uitgaan van 10%-15% besmettingen in NL (want bloeddonoren zijn zeker wat voorzichtiger en verantwoordelijker dan de gemiddelde nederlander, dus 3% in die groep betekent mogelijk 10-15% heel NL) als je dan nog steeds 80% van de bevolking (zeg 12-14miljoen mensen) met opzet een infectie laat krijgen, dan zul je zien dat het heel erg snel gaat met overbelasting van zorgsysteem en met nieuwe corona-gerelateerde doden. Dus ook in die groepen van 20-50 jaar. Met name als er infectie op infectie op infectie overheen komt - viral loads groter betekent meer kans op zwaardere ziekte.
Doe maar geen solidariteitsprincipe, is al 50 jaar achterhaald en al 50 jaar ondermijning van het land....
De grillige grafiek van het aantal doden per dag komt alleen door de administratieve rompslomp van het RIVM.
Op deze grafiek zie je in het grijs de echte overlijdensdatum en die grafiek in mooi vlak:
pbs.twimg.com/media/EVzlwJOWoAAmJ0g?f...
Aha.... dat grijze grafiekje ziet er toch een stuk beter uit.
Bron?
Dan loopt het aantal doden dus behoorlijk terug. Goed nieuws!
Mooi, opengooien die handel.
Wat is de bron van dit grafiekje???? waarom weet dit grafiekje de zgn echte corona overlijdens datum en het RIVM niet ?
duidelijk plaatje maar hoe moet ik die drie rode uitschieters dan zien? Alvast voor het weekend?
Schijnt dat iedereen die aan Corona overlijdt op die dag anders toch in het verkeer omgekomen zou zijn, waar maken we ons druk over. Wel nog even trucje verzinnen om de normaal gesproken 2 verkeersdoden per dag in deze cijfers te passen.
Vergeet de keukentrapjes niet...
Wel fijn dat je niet meer kunt overlijden aan kk ofzo. Iedere dode is een coronadode ongeacht onderliggende complicaties.
Heb je de term oversterfte al gegoogeld? Normaal ligt volgens mij niet 110% van normale IC capaciteit vol met 1 virus, al is maar 3% nu besmet met de huidige maatregelen.
2000/7 is gemiddeld 285 doden per dag oversterfte. Dat zijn er dan ook veel die aan de gerapporteerde over-oversterfte van Corona sterven. En de dagelijkse coronacijfers bevatten ook al potentiële (reguliere?) mededoodoorzaken.
Wat moet je hier nu van denken?
Dat veel mensen dood gaan aan corona, maar niet meetellen als coronadoden, omdat ze niet getest zijn.
Ja! Schiet Jaap! Schiet de boodschapper!
2000/wk vnl hoogbejaarden oversterfte valt wel mee. Das per stadje niet zoveel.
Verwachting: verlenging maatregelen. Nog meer geld naar de EU. Oplopende algemene onrust. Immer brave burgers.
Is dit een oproep tot geweld of ben je een komma vergeten te zetten?
@Superior Bastard: Komma?
2000 hoogbejaarden sterfte per wéék valt wel mee? Maar goed, als alle bejaarden 'op' zijn volgt ongetwijfeld de rest die nu hoog van de toren blaast. Kannie wachten!
@Lupuslupus
Dus omdat je het jammer vindt dat hoogbejaarden overlijden (wat nu eenmaal gebeurt) hoop je dat andere bevolkingsgroepen ook dood gaan? Wat is dat voor rare gedachte?
@Lupuslupus | 17-04-20 | 15:02:
jij bent toch ook bejaard?
@einStina | 17-04-20 | 15:01:
Ja, als in "schiet, Jaap!"
@Superior Bastard
Ah, toch. Of mensen nou op Jaap schieten of Jaap op de mensen, is allebei geweld toch? Ik vind dat Jaap wel een pluim verdient als gezicht van het zo gehate RIVM. Oproep tot lief zijn dus! :)
@einStina | 17-04-20 | 15:22:
Eens!
Het is wel zo dat dhr. Van Dissel corona (de gevolgen van) bestrijd met de middelen die hij heeft.
Die overleden mensen kan hij weinig aan doen als de regering niet alles op alles zet. Verpleeghuismensen waren al opgegeven zo te lezennop GS.
De IC capaciteit wordt niet uitgebreid, dus we blijven komende maanden nog zo leven als nu. Ik verwacht dat er wel een paar honderd IC personeel bijgeschoold had kunnen worden in 3 a 4 maanden tijd. En ook zou Philips hier beademingscomputers/apparatuur kunnen maken. En tenCate mondkapjes. Gewoon portemonnee trekken en de economie kan weer draaien. Dit is echt shitbeleid. Of ik denk er te makkelijk over.
Volgens mij mag het niks kosten van Mark, want levert niks op zogenaamd. Zo kan Van Dissel ook niet werken, maar alleen zijn wetenschappelijke bevindingen presenteren. Ik denk dat het zo zit.
Mag ik u er fijntjes op attenderen dat Jaap, ongeacht de middelen die hij heeft, genezen coronapatiënten na 24 uur klachtenvrij weer loslaat op de samenleving? Ja zelfs op de ziekenhuizen en verpleeghuizen?
@Papa Jones | 17-04-20 | 14:53: mensen hebben ook zelf verantwoording. Jaap gaat niet over ieders vrijheid.
@sjef-van-iekel | 17-04-20 | 15:20: Jaap doet aanbevelingen waarvan hij zou moeten weten dat ze verkeerd zijn.
@Frau Merkel | 17-04-20 | 15:41: ik denk dat het in overleg met is allemaal. Hij krijgt maar 2100 - 520 IC plekken. Daar is het beleid naar. Vorige maand hebben huisartsen 'opdracht gekregen' om oudjes te bellen met hun wensen (al dan niet reanimeren etc.) En verpleeghuismensen waren ook al opgegeven in principe.
Iedereen gaat het krijgen, we moeten geen piek veroorzaken. Dat is het uitgangspunt bij hun.
Vind het vooral ook sneu voor de Belgen die zo gewetensvol de slachtoffers tellen en daardoor ondertussen in de Worldometertabel met 445 doden per miljoen, op rang één voor de hele wereld te kijk staan.
www.worldometers.info/coronavirus/
Dat staan ze met Brussel in hun midden toch al ;)
En de Chinese communistische leugenaars zakken lekker naar onder weg. Net alsof het geloofwaardig is dat de VS nu acht keer zoveel besmettingen hebben als China. Yeah, right.
Die sorteren vast voor op de eurobonds. Het land met de meeste doden krijgt straks recht op eeuwigdurende steun van de knoflooklanden, om de pensioenleeftijd te verlagen tot 23 jaar.
Als je in Belgie van de stoep flikkert en je nek breekt met het corona virus in je lijf, dan ben je overleden aan corona.
Opvallend, in de lelijkste plek van Nederland, Den Helder, is het gezond toeven. Toch iets positiefs in de afgelopen 75 jaar.
Wonen er mensen in Den Helder?
In Den Helder is het stil
Daar zelfs de dood niet komen wil
In den Helder houdt men vrouwen in de kelder.
@HoerieHarry | 17-04-20 | 15:03: Vooral jonge vrouwen, gaat het gerucht.
Groepsimmuniteit neemt ook bijna niet toe, maar dat lijkt me logisch als (bijna) iedereen thuis opgesloten zit.
Ik zie genoeg tokkies, asos, paupers en nieuwe Nederlanders die het niet zo nauw nemen. Dus de besmettingen gaan geleidelijk door, geloof dat maar
Na u!
Doe m'n best maar iedereen rent van me weg.
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 14:39: We schijnen nu op 3% te zitten aldus de intelligentia in de Azijnbode. Dat duurt dus nog wel even.
Nog even over die cijfers hè. Een vriendin van mij had coronaverschijnselen, en is daar ook een paar dagen best wel ziek van geweest. Omdat ze in de zorg werkt is ze getest en inderdaad: een loepzuivere corona. Haar man en twee kinderen hadden in dezelfde tijd vergelijkbare verschijnselen. Maar zij zijn niet getest en verschijnen dus niet in de statistieken...
Ja dus? Zoals duizenden. Als ze dan verstandig genoeg zijn om geen anderen te besmetten?
En laat me raden, Jaap van Dissel vond het een goed idee uw vrouw na 24 uur klachtenvrij weer op de patiënten af te sturen?
@Papa Jones | 17-04-20 | 14:41:
Herstel, uw vriendin.
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 14:38: Dus doe geen moeite om elke dag rivm.nl te F5-en. Die cijfers zeggen niks.
@Papa Jones | 17-04-20 | 14:41:
Maar dan wel met schone kleren aan. Want oppervlaktes kunnen tot 3 dagen na besmetting levende virussen bevatten.
@kortebroek | 17-04-20 | 14:43:
48 uur volgens Jaap.
@Papa Jones | 17-04-20 | 14:46: Gewoon minimaal 4 dagen aanhouden. Ik laat mijn pakketjes 4 dagen buiten in de zon liggen en daarna besproei ik ze met alcohol 70% (plantenspuit) voordat ik ze open maak. Voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast, zéker als je leven ervan afhangt.
@kortebroek | 17-04-20 | 14:43: Doe een keer in de week boodschappen, met mondkapje, thuis kleren uit, wasmachine in, ikzelf douchen.
Moet van mijn dochter, die bij medisch centrum werkte.
@Lupuslupus | 17-04-20 | 15:08:
Ik zou de alcohol opdrinken en ze besproeien met chloor.
Honden kunnen corona waarschijnlijk ruiken las ik net.
Waar kan ik zo'n hond kopen?
Bij hondenhandel Li Cheng gevestigd op de foodmarket in Wuhan. Wilt U hem levend of gebakken ?
In het coronasiel
@Blauwpetje | 17-04-20 | 14:39: Zit die in Corona-tion Street ?
Hoeft niet, we krijgen een app.
Honden kunnen kanker ook ruiken maar alleen als ze daar op getraind zijn.
@zwenkwieltje | 17-04-20 | 14:52: Een honden-app?
Ik kijk even naar die grafiek met leeftijdsopbouw: het beste is om 100 te worden want er zijn bijna geen sterfgevallen van 100+.
En even wat serieuzer: interessant om te zien hoe multi-interpreteerbaar statistieken zijn, het bedient de grootste paniekvogel tot de grootste corona-ontkenner, gewoon de grafiek nemen die het best bij je persoonlijkheid past.
Ik denk dat u een punt heeft.
Dat is interessant. Ik heb nog niemand in de panelen gezien die Corona ontkent. Hoe kom je daar zo op?
@azijnseikerT | 17-04-20 | 14:36:
Hij doelt waarschijnlijk op de "het is maar een griepje"-roepers.
Het aantal 100jarigen is natuurlijk al significant laag. Ook het aantal van hen die uit het raam klimt en dan verdwijnt.
@azijnseikerT | 17-04-20 | 14:36: Jij leest alle posts begrijp ik? Chapeau.
@Graaisnaaiert | 17-04-20 | 14:38: Dat begrijp ik. Maar noem het dan ook zo. Weer die zogenaamde " ontkenners" met die eeuwige verwijzing. Word er een beetje moe van.
Ik snap die extreme paniek rondom IC bedden niet als het echte risico in de verpleeghuizen zit. Vanwaar die (on) natuurlijke selectie?
Waarom zou je een zwaar dement persoon nog in een IC bed leggen? Als ik het zelf ben, geef mij maar dan een spuitje!
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 14:40: Waarom zou je het niet doen? Wat u wilt gaat niet voor anderen op hoor. Spuitjes zijn trouwens precies hetzelfde als 'afmaken'. 'Mooier' woord voor hetzelfde.
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 14:40:
Zullen we je er nu vast een geven?
Ben je er maar vanaf. (en wij ook)
@Lupuslupus | 17-04-20 | 15:11: @goldsammy | 17-04-20 | 15:17: ik wil niet beslissen over andermans levens, wel de discussie starten over de kwaliteit van het leven tijdens, voor en na een corona besmetting. Ik wil zelf nooit dement worden. Als ik het ooit wordt wil ik niet dat ik een sociaal/medisch vangnet belast omdat mijn situatie kansloos is. En nogmaals, als het zover is wil ik dat het snel over is.
Het kom-oma virus leeft zich vooral uit in de Nederlandse verzorgingstehuizen.
Zoals een vos met rabiës in een hoenderhok.
Rabies wordt overgedragen door/aan vleermuizen en zoogdieren, de kippetjes hebben er geen last van. Hoop ik. ;-)
@Gravin v Kippenbouth | 17-04-20 | 14:40: Vossen met hondsdolheid bijten er op los.
Ik snap wel weer dat 50plus zich zorgen maakt. Al hun kiezers vallen om...
Die raken zo 2 zetels kwijt.
Wat een leed hebben wij toch te verwerken. De 230.000 doden op 26 december 2004 vallen er bij in het niet.
Ja en wat denk je van ww2? En de middeleuwen? En die dag dat die meteoriet bijna al het leven van onze planeet veegde?
Wat is dat nou weer voor een vergelijking? Zullen we de watersnoodramp uit ‘53 er ook maar bijhalen?
Pest ook niet onderschatten.
Wat te denken van die miljarden mensen die gewoon al doodgegaan zijn in de loop van de geschiedenis?
Op 6 augustus 1945 was het ook behoorlijk druk aan de hemelpoort...
Met al die verdampte Jappen...
Of de niet bevruchte eitjes...
@Vlotgetrokken | 17-04-20 | 14:32: Ja doen we. Daar is de wereld ook niet voor op pauze gezet destijds.
Kunnen jullie de top 10 landen met het aantal Coronadoden en/of oversterfte per hoofd van de bevolking er bij zetten? Dat geeft wel een consistent beeld van het drama en de 'toppositie' van Nederland.
coronavirus.app/map?mode=infected
Met oversterfte kun je niet de aantal coronadoden tellen aangezien influenza ook nog actief is.
Veel landen publiceren niet zo getrouw de oversterfte als Nederland. Nederland heeft geen toppositie.
@Wasbakplasser | 17-04-20 | 14:33: en vergeet de extra hogedrukreinigerongevallen niet
De meest oninteressante statistiek van allemaal; het totaal aantal coronadoden. Het gaat om de IC bedden, zodra daar ruimte is mogen we misschien wellicht wel weer gaan nadenken over normaal doen. Er gaan elke dag mensen dood en er worden elke dag mensen geboren, niks bijzonders.
@Bubske | 17-04-20 | 14:33: wel als je het relatief ten opzichte van de bevolkingsomvang laat zien. (wat in alle gevallen de beste informatie geeft)
@Wasbakplasser | 17-04-20 | 14:33:
De griep was al voorbij en is daarbij nog veel minder besmettelijk dan corona. Als je nu al door een hoestje besmet wordt dan is de kans dat het corona is veel groter dan dat het griep is. Misschien is het een positief bijeffect dat door de hygiëne / contact maatregelen de griepvirussen (grotendeels) uitsterven.
Die rivm site heeft het ook begeven
Gaat lekker , al weer een toename.
Nogal wiedes. Maar wel immuniteit.
Toename in wat, besmettingen? Gemm 1000 per dag, en hoofdzakelijk worden zorg gerelateerden getest. Aantal IC bedden gaat snel naar beneden en doden is het resultaat van half/eind maart, toen we aan het pieken waren. Dus no worries.
@ruudvangeelen | 17-04-20 | 14:33: Precies, zo zie het ook.
@Pedronegro | 17-04-20 | 14:29: jij bent inmiddels ook immuun voor deze berichten?
Eigenlijk horen alle sterfgevallen boven de gemiddelde leeftijd er niet bij, die zitten al in de verlenging. Dat telt bij de toto ook niet mee.
Gemiddelde levensverwachting. Maar die is al omlaag getrokken door rokers, drinkers, gevaarlijke verkeersdeelnemers en keukentrapjes.
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 14:35: het mooie is dat die steeds lager wordt en de aantallen dan bijna automatisch omlaag gaan.
144 officiele.
Precies een week geleden was het +1.335 personen besmet, +115 overleden, nu dus + 1.235 besmet + 144 overleden
Het gaat toch niet echt naar beneden of zo. En in het weekend en maandag en dinsdag zijn de cijfers weer (nog) betekenislozer.
@TheOtherWhiteMeat | 17-04-20 | 14:32: Meer overledenen bij minder besmettingen terwijl het andersom zou moeten zijn om 'positief' te kunnen denken. Dus zijn we hier nog lang niet vanaf en gaat Rutte over een week zeggen dat de maatregelen blijven.
We hebben per jaar 150K doden. 44K aan kanker. We zitten nu op 4K. Dat is veel, maar niet dramatisch. Het zijn hoofdzakelijk ouderen die wat eerder over het randje worden geduwd. Het is dan ook een nieuw virus waar nog geen behandeling voor handen is. Maar die komt er snel aan. Kunnen we nu weer normaal doen!
Nee, we kunnen normaal doen wanneer die behandeling er daadwerkelijk is. Oke?
@arashimashou | 17-04-20 | 14:29: als de maatregelen geen grote gevolgen hebben zou ik zeggen Oke. Maar nu dus een dikke NEE
Wat mensen zoals jij niet begrijpen is dat het zonder maatregelen exponentieel erger wordt.
@Devox85 | 17-04-20 | 14:41: Je moet wel maatregelen treffen. Daar waar het nodig is. En daar gebeurt het juist niet.
Dat is BOVENOP wat we normaal hebben. En dat is inderdaad niet echt de moeite, we krijgen jaarlijks meer asielzoekers dan dat, maar het probleem is niet het aantal dooien, ook niet besmettingen op zichzelf, maar de capaciteit van de zorg.
Iedereen staart zich blind op de cijfertjes absoluut en relatief, en alle modelbouwers en cijferfetisjisten storten zich erop alsof die getalletjes zelf betekenis hebben, of dat daaraan dagelijks kan zien of de uitbraak “afzwakt”. Nee.
Die cijfertjes zijn slechts indicatief voor de zorg en de druk op capaciteit. Als Corona geen ziekte veroorzaakt die zorg behoeft, maar bij infectie ben je meteen binnen een uurtje dood, dan kan de sterfte wellicht 1000 per dag zijn, maar dan is er niet zo’n probleem. Of er is een behandeling die geen wekenlange opname, IC en revalidatie behoeft, ook dan is er niet zo’n probleem. De bottleneck van deze uitbraak voor de maatschappij is de zorgcapaciteit. En dat is niet alleen bedden en apparatuur, maar vooral ook personeel.
Dus tja, je kunt het aantal lijken wel weg-bagatelliseren, maar dat absolute getalletje (en zelf relatief) is het probleem dus niet. Met 5000 of 10.000 doden of zwaar zieke en geïnfecteerde patiënten per dag kan een maatschappij ook prima functioneren, als je er maar op ingericht bent. En dat zijn we dus niet.
@Stormageddon | 17-04-20 | 14:48: Dat punt hebben we wellicht na het carnaval bijna bereikt. Dat was ook een uitzonderlijke situatie met veel mensen die veel contact met elkaar hadden. Ik pleit ook niet voor om meteen de stadions weer open te zetten. Maar Zweden kan het nu ook prima af. Gewoon een beetje normaal doen. Dus goede bescherming daar waar het nodig is, in verpleegtehuizen. Als je overigens goed om je heen kijkt. Dan zie je jongeren zich totaal niks aan te trekken van de maatregelen. Dan kun je beter de scholen ook weer open doen. Gelukkig gebeurt dat in Duitsland ook en denk we er hier over na. Dat is nu niet echt een risicogroep. Dus maatregelen daar nemen waar het nodig is. Overigens is het wel leuk als je iemand van 70+ drie weken op de ic houdt en hij overleeft het. Maar je komt daar slechter uit, dan je er in gaat. Maar zoals al eerder gezegd. Als de samenleving 100% voor de zorg kiest en 0% voor de economie. Wie ben ik daar om wat van te zeggen. Elke keuze heeft consequenties.
@azijnseikerT | 17-04-20 | 15:15:
Gisteren ook al zo’n idioot die zei “in Zweden is alles normaal en gaat de economie gewoon door”.
Nej, nee, nein, njet.
In Zweden zijn de maatregelen vrijwel vergelijkbaar. Alleen de horeca en scholen zijn open, maar dat kan ook veel makkelijker. Dat is geen urbane samenleving als Nederland. Maar social distancing, thuiswerken, geen samenkomsten... allemaal hetzelfde als Nederland.
En de economie in Zweden krijgt net zulke harde klappen als de rest vanndevan wereld. Dus hou op met dat fabeltje “in Zweden is alles normaal”.
Dat is NIET waar. Fake News. Stop it.
www.verksamt.se/en/web/international/...
www.msb.se/en/news/2020/april/almost-...
www.krisinformation.se/en/news
Huh? hebben ze alweer andere cijfers, dat veranderd echt elke keer. Het CBS en RIVM spreken elkaar iedere keer tegen, en komen vervolgens weer met andere cijfers en grafieken, ze waren al niet betrouwbaar, maar het wordt steeds erger met die corrupte organisaties.
De paniekcrisis moet gehandhaafd worden.
Ik vind het maar een slap virus. Tijdens carnaval eigenlijk amper huisgehouden en nu tijdens de placebomaatregelen ook maar zeer gematigd sterk.
Uw reactie is ook slap
Door iedereen en z'n 100-jarige demente oma in leven te houden is er al jaren ondersterfte. Alles omdat we de dood als een probleem zien waar het volk een oplossing voor eist.
Overigens word je doodgegooid (haha) met cijfers, maar één cijfer wordt angstvallig stil gehouden: de gemiddelde leeftijd van de Corona doden.
Ssst en het percentage met onderliggend lijden.
Nee hoor, die zijn overal bekend. Daarom blijft de grote paniek vooralsnog uit. Corona gaat niet als een moker dwars door de samenleving tekeer (zoals aids), maar treft ouderen. Levens worden eindeloos gerekt, maar die mensen komen wel van alles te mankeren.
Als je de gemiddelde leeftijd pakt van overledenen valt het indd reuze mee. Ik kan het lokaal erg goed in de gaten houden. Heb toegang tot het gemeentelijke systeem hiervoor. Laatste 10 doden hier hadden een gemiddelde leeftijd van 86 jaar. Blijft uiteraard gewoon kut. Zeker nu je zo beperkt afscheid moet nemen.
@Madame Poitiers | 17-04-20 | 14:27: Wat wilt u dan; een spuitje voor iederen boven x leeftijd? Het zijn beslist niet alleen de 'ouderen' die van alles mankeren. Weleens in de wachtkamer van de ziekenhuizen gekeken? Gewoon belachelijk om hier aids bij te halen. Aids had/heeft te maken met levensstijl (die dus te vermijden was) en later zéér beperkt door bloedtransfusies van besmette personen.
ok +144 doden
gezien de crash van die site... is het al weer zover.
In werkelijkheid +288 dus ongeveer.
En dat was juist voordat Jaap zijn servert in de fik stak
14.22 en NOG geen cijfers, mooi man, die spanning opdrijven.
Jaap zit te spinnen en te spinnen...
@Graaisnaaiert | 17-04-20 | 14:24: ja met z'n tollie in een suikerspinmachine zeker, beetje klaarmaken voor de vrijmibo met Maxima en prins Pils
Was allemaal dor hout waarschijnlijk.
Hoe gaan omroep Max en 50+ dit allemaal overleven?
Speciale editie Heel Holland Bakt in het crematorium.
@arlen | 17-04-20 | 14:28:.
Foei..
Jaap is traag vandaag. Is dat goed nieuws of slecht nieuws?
Het gaat om presentatie van officiele cijfers, niet de werkelijke. Misschien raakt dit zelfs Jaap op een gegeven moment.
Traag duurt het langst. Lijkt me goed nieuws
@litebyte | 17-04-20 | 14:25: Rutte had Macron aan de lijn. De miljarden strooigoed aan het Zuiden gingen voor Jaap. Jaap moest even wachten voor afstemming van de cijfers met Rutte.
Siberische kou van week 9 in 2018 heeft toen ook een behoorlijk slagveld aangericht.
Ja vooral op de Nederlandse IC's,,,
Maar, die was er dit jaar dus niet. Die Siberische kou dus, maar het slagveld daarentegen uitermate significant bloederiger dan toen.
U doet uw naam eer aan.
Het CBS doet wel heel stout. Hoe gaat de minister dit ongeoorloofde gedrag straffen? Het rantsoen van chocolade wordt met 25% verlaagd.
In het boek 1984 werd het rantsoen chocolade ook verlaagd, maar dat werd gezien als een verhoging, doordat de oude informatie reeds vernietigd was...
De afname in verkeersdoden moet nog bij die 2.000 worden opgeteld.
En de slachtoffers van keukentrapjes?
En de normale griepdoden, die heb je nu ook minder.
of afgetrokken, dat zou beter zijn.
En zelfmoorden door faillissementen en echtscheidingen en doodslag op vreemdgangers.
Wat snapt u niet aan oversterfte?
Normaal hebben we minder dan 3000 mensen die overlijden per week. Nu hebben we er 5000. Dus 2000 per week meer. Daar zitten alle gevallen in. Van keukentrapjes tot aan griepjes en Corona. Er kan dus wel gesteld worden dat Corona voor bijna een verdubbeling van het aantal stergevallen zorgt per week ten opzichte van andere jaren.
Hoezo een mokerslag? een paar 1000 extra doden? zou me niks verbazen dat rest van jaar onder de lijn komen, omdat die extra gestorven mensen anders dit jaar ook wel overleden waren.
Moet je ook niet vergeten dat alleen oudere zieken mensen aan dood gaat. Totaal zijn er nog geen 40 mensen aan overleden die jonger dan 70 zijn en geen ziekte er bij hebben.
Op een gegeven moment zijn de oude zieken mensen op. (hard gezegd)
Veel doden hadden voorkomen kunnen worden door beter optreden van onze overheid, en niet naar de corrupte WHO te luisteren, en direct gebruik te maken van hydroxychloroquine+zink voordat je op de IC komt, want op de IC heb je nog maar 40% overlevingskans
Zo kun je er idd ook naar kijken: alle mensen die dit jaar toch zouden doodgaan zijn in het eerste half jaar doodgegaan.
Hulde!
@skoftig | 17-04-20 | 14:22: Idd, doordat ze nu niet naar IC kunnen of omdat ze niet durven door covid-19 (sukkel!)
@litebyte | 17-04-20 | 14:24:
een Ad hominem maakt een reactie altijd zo veel sterker vind ik.
Snap nou eens met z'n allen dat het niet om de absolute cijfers gaat maar om het feit dat heel Nederland voorgelogen word door Rutte, RIVM en MSM!
De feiten zijn zonneklaar maar de gemiddelde hollander laat zich levend koken als een kikker.
Zolang de temperatuur maar langzaam verhoogd word blijft de kikker gewoon in het pannetje zitten.....
Mee eens, maar er zijn er nog te veel die, getuige de reacties hier ook op GS, nog lekker doorslapen.
U bedoelt dat een crisis wordt gecreëerd om ons aan de Eurobonds te helpen?
Noem mij naïef, ik geloof niet dat dat de bedoeling van onze regering is.
Dat men in sommige delen van Europa de crisis misbruikt om zulks er door te drukken, dat is natuurlijk wel evident.
Het RIVM zegt elke dag dat het werkelijke aantal besmettingen en doden hoger is. Ze geven alleen de bevestigde gevallen door. Wat is daar gelogen aan?
Angstige mensen hier (met ik vermoed een slechte lichamelijke conditie, overgewicht en lage weerstand) en opeens een blindelings vertrouwen in onze overheid
Elke dag weer genieten op de weg. heerlijk relaxed gemotoriseerd ontspannen.
Hoop dat dit nog jaaaaaaaaaaaren duurt
Positieve voetnoot bij al die pessimistische sterftecijfers: pensioenfondsen hoeven vanaf volgende maand wat minder uit te keren...
Hebben die ook weer eens een kleine meevaller in deze economisch moeilijke tijd.
Die pensioenfondsen worden straks door zuid Europa leeggezogen.
U verwart pensioen met AOW maar ja, weet u veel..
@Lupuslupus | 17-04-20 | 14:42: ik weet inderdaad best veel, dank u. Maar gezien uw reactie merk ik dat u enige toelichting blieft. AOW wordt uit de algemene middelen betaald, daar heb ik het niet over. Mischien is het u niet opgevallen, maar mij valt op dat de groep die over-vertegenwoordigd is qua sterfte, ook toevallig de pensioengerechtigde leeftijd heeft...
* voorlopige cijfers
2020 laatste week is een schatting.
???????
In dienst zijn we getraind om altijd te blijven handelen alsof het slachtoffer nog leeft. 'Tenzij er minstens 30 centimeter lucht tussen kop en romp zit', aldus de kapitein. Wellicht dat een deel van de slachtoffers als levend wordt geschat.
Ze schatten er 758 bij zag ik.
Als het waar is dat Afro-Amerikanen meer de klos zijn dan de Anglo-Saxen, vanwege onvoldoende absorptie van Vit.D3 uit het zonlicht, zou dat dan ook niet kunnen gelden voor mensen bij ons in het verpleeghuis die nagenoeg nooit buiten komen?
Wat ik ervan begrijp is dat ze meer de klos zijn omdat ze ook wat vaker overgewicht en diabetes hebben en nog wat extra dingen die bijdragen aan een verzwakt immuunsysteem.
@Poesmobiel | 17-04-20 | 14:15: klopt dat is ook het probleem. Je ziet overigens dezelfde conclusies uit onderzoeken in midden-amerika, m.n. Ecuador. Enorm veel doden onder m.n. mannen met overgewicht en diabetes
@Poesmobiel | 17-04-20 | 14:15:
Maar ze compenseren het toch door hun superieure hygiene? Ik heb dat tenminste een gekleurde dame op de NPO horen beweren. En iedereen die dat tegenspreekt is natuurlijk een racist.
@Poesmobiel | 17-04-20 | 14:15: Als de situatie in W-Europa een aanwijzing is, dan zijn ze wat slordiger in het naleven van de voorschriften.
@De verwarde man | 17-04-20 | 14:22: Echt waar? Heeft iemand dat bij NPO beweerd? Wat een kolder.
Hoeveel mensen zijn er overleden aan corona en hoeveel zijn er overleden door de maatregelen.
We leveren geen normale zorg, mensen hebben stress en angst. Meer en meer mensen gaan dood aan de maatregelen en niet aan de corona. Dit zal nog een hele lange staart met hogere sterfte cijfers worden.
Maar in Den Haag gaan ze nooit stoppen met liegen en toegeven dat de maatregelen erger zijn dan de kwaal.
Ik verneem net uit Den Haag dat velen geen boodschappen meer durven doen vanwege de vechtpartijen in de supermarkten. Hoor je ook niemand over.
Reguurders, wat is erger: Leven en lijden of de dood? Wat we nu doen met de lockdown is zorgen voor veel meer lijden, ook voor de gezonde mensen op lange termijn. Laten we zsm stoppen met de lockdown, maar wel proberen afstand te houden, mondkapjes en handen wassen. Dan moeten we toch een heel eind komen?
we zijn veel te moreel, zacht en emotioneel bezig. Rationeel en keihard moeten we zijn!
Ja maar ja maar ja maar ja maar... intelligente lockdown en groepsimmuminiteit... dat zijn twee tegenstrijdige zaken hoe gaan we dat nu doen dan?
.... bovendien zijn mondkapjes gevaarlijk voor particulieren!!!1!!! (aldus het RIVM in februar)
en mensen met een hoog risico (leeftijd, BMI, comorbiditeit) moeten echt binnen blijven natuurlijk.
En hoeveel extra zelfmoord, vanwege ondraaglijke eenzaamheid ?
De dood is niet erg. Sterven is wel vervelend.
@CiTy3 | 17-04-20 | 14:15: ondraaglijke eenzaamheid? We leven niet in het noorden van Finland... of in een dichtgelaste flat in Wuhan.
@threeheadedmonkey | 17-04-20 | 14:18: Dood is het tijdelijke met het eeuwige verwisselen. De dood is een vijand.
@Lupuslupus | 17-04-20 | 14:46: Die niemand kan ontlopen.
Mooie plaat. Jaap heeft inderdaad wel iets weg van de god (nargeest) van de wraak en verdoemenis uit het oude testament. The supreme leader. Big brother.
De enige relatie die ik tussen Jaap en god zie, dat beide voor interpretatie vatbaar zijn...
@litebyte | 17-04-20 | 14:15: Je moet maar durven. En dan nog de naam van de Schepper met een kleine letter schrijven. Ook u krijgt met Hem te maken en ik hoop voor u dat dat tijdens uw leven op aarde zal gebeuren.
@Lupuslupus | 17-04-20 | 14:48:
En daar is de mafklapper van het huis weer hoor...
God is een hond en jezus kon niet ophouden met zijn kontje te draaien in de buurt van die woest Romeinse mannen...
Krijg een lamme arm van dat tromgeroffel sinds 13:59 uur.
Jaap is zeker aan het bellen met CBS want de cijfertjes stroken niet met het gewenste beeld. Of ze daar even mee op willen houden.
Zet je aluhoedje eens af. Die cijfers kloppen heus wel. Of ze wel of niet bevallen is een andere kwestie.
@Vasquez | 17-04-20 | 14:11: tuurlijk kloppen ze want Jaap zegt het... daarom zeggen andere gezondheidsorg. ook dat het aantal doden veel malen hoger ligt (sukkel)
@Vasquez | 17-04-20 | 14:11:
Ja joh, tuurlijk. Alle andersdenkenden die gewoon de zaak kritisch en vanaf een andere kant bekijken hebben allemaal een aluhoedje. En het liefst moeten ze allemaal dood. Wat word ik moe van het woordje aluhoedje. Wat heb jij dan op je hoofd. Keramieken pispot of zo?
Ondanks dat dat grafiekje de y-as bij nul laat beginnen en een lineaire schaal gebruikt is het toch verneukeratief. Want je neemt toch onbewust al die horizontale lijntjes als nieuwe nullijn. Dus ja, er zijn veel meer doden dan normaal, maar ook maar 2x zoveel extra doden als bij de griepgolf van 2018 (toen we niet veel meer extra deden dan wat ziek thuis zitten, inclusief ikzelf trouwens)
Mijn oom Lee Towers zit in quarantaine op Curaçao: ‘Ik loop het park op en neer om niet vast te roesten’.
Ik las het. Klein leed.
Vreselijk. Moeten we weer klappen of een oliespuit crowdfunden?
Dan heet jij waarschijnlijk Poesman Towers.
@HoerieHarry | 17-04-20 | 14:22: Of Lee Poesman.
Als je in het GS archief duikt, zal je ze dat we in het verleden alle heldendaden van Leen uitgebreid en met waardering hebben besproken.
Er is meer voor nodig dan een stom virusje of quarantaine om hem eronder te krijgen!
@Kapitein Sjaak Mus | 17-04-20 | 14:33:
"zal je zien..."
Dikke vingers, klein schermpje en waar is mijn leesbril?
Bij het Algehele Dyslexie-dagblad kunnen ze ook al niet spellen. 'verhoogd'?
Ja met een d. U ziet het liever met een t?
@Papa Jones | 17-04-20 | 14:09: idd, nog even los van dat d/t-vouten niets met dyslexie te maken hebben.
@quazi | 17-04-20 | 14:10:
Nou het moet toch echt met een d. Lees de hele zin nog eens goet!
@Papa Jones | 17-04-20 | 14:15: moet echt met een T
de sterfte ... verhoogt. derde persoon enkelvoudt, stam + thee
@Reaguurdeskundige | 17-04-20 | 14:25:
Wat Reaguurdeskundige zegd.
Het is geen voltooit deelwoort.
@Papa Jones | 17-04-20 | 14:29:
Oh shit nu raak ik zelf in de war. Het is wél een voltooid deelwoord.
"We zien dat die sterfte twee keer op rij gelijk is, maar niet verder verhoogd."
'gelijk is' wordt vergeleken met 'verhoogd is'.
Het is in ieder geval flink autistisch woordgebruik.
@Papa Jones | 17-04-20 | 14:34:
Dus gewoon met een d.
@Papa Jones | 17-04-20 | 14:34:
Weet je wat? Die hele zin is krom. Of je het nu met een d of een t schrijft.
Of je het nu als voltooid deelwoord of als stam+t interpreteert.
@Papa Jones | 17-04-20 | 14:34: Verhoogt is met een t want werkwoord in de tegenwoordige tijd.
Jammer voor die 700.000 Nederlanders die de lijntjes in de grafiek (en de schoenen van Hugo) niet kunnen volgen/zien wegens kleurenblindheid. Mondkapje schijnt te helpen, maar die zijn op.
Heel veel masturberen helpt na enige tijd tegen kleurenblindheid. Serieus, probeer maar.
@supah | 17-04-20 | 14:14: Verdomd, u heeft gelijk. Mijn buurman meldt zojuist: Er gaat een wereld voor me open.
Voordeel is dat nu in een keer alle zwakke medemensen sterven. Volgend jaar Covid-21; minder doden, minder poeha.
Wat denkt u? Gaat u dat meemaken?
Het schijnt dat 6G en COV-21 juist op jongeren inwerkt.
@impy | 17-04-20 | 14:11:
Nou....... zo te lezen zit het virus nu al in de "hersens" van Marcel.
Kut! Ik zie de bui al hangen: verlenging maatregelen.
We worden allemaal gegijzeld door de overheid. De curve vlakt af. Vooruit met de geit: Kinderen naar buiten en oudjes naar binnen!
Heel Nederland wordt geofferd voor een naar en gemeen virus dat echter slechts een klein deel van de bevolking raakt dat anders toch weinig levensverwachting heeft.
En toen lieten we iedereen het virus maar krijgen met alle mutaties en onvoorziene gevolgen van dien. Toch grappig om te zien dat er mensen bestaan die nóg minder geschikt zijn voor de positie van minister president dan onze huidige flapdrol. En dat is me toch een hansworst in het kwadraat.
Alsof de overheid dit met opzet zo in elkaar zet. Ga zelf tussen de hoesters lopen en blijf dan bij je familie.
@MaarFeitelijk | 17-04-20 | 14:09:
Ja dat doen ze wel. Ze laten personeel in verzorghuizen en verpleeghuizen werken zonder beschermende maatregelen. Deze kwetsbare doelgroepen zijn dus bewust besmet met het gevolg dat er pieken zijn in de sterftecijfers.
@Traag | 17-04-20 | 14:20: Zo is het en niet anders.
Yep, CBS geeft het reele beeld.
Helaas kunnen (willen) we er niet meer aan doen dan nu.
De economie naar 0 met een total lockdown is geen optie.
Het gaat voilgende week ombuigen. Je ziet de gevallen al in week 15 naar beneden komen in de Nivel monitoring, die ik hier wel vaker aanbeveel.
Ik blijf het toch zeggen hoor.... MONDKAPJES! En zeker als we geleidelijk aan van die zogenaamde intelligente lockdown af willen.
Volgens Hugo en Mark heeft dat geen enkele zin. De hele wereld is gek, behalve Mark en Hugo. Als de dood dat hun incompetentie op dit vlak komt bovendrijven. Wat is dat toch met de beschermende kleding en mondkapjes? Hugo weet verdomme alles beter. In Duitsland ruimschoots voorhanden alles, maar nee, de rotzooi moet naar en nu weer vanuit China komen. Hugo, lieg niet en ga gewoon bij de oosterburen te biecht.
@Ommezwaai | 17-04-20 | 14:20: Vanaf het moment dat er overal mondkapjes te koop zijn, zal iedereen verplicht worden om die te dragen of anders: niet meer buiten! Mondkapjes wel te betalen natuurlijk.
Pak em beet 6000 extra gestorven sinds de uitbraak, 3% van NL heeft anti stoffen, sterfte percentage van omtrent 1%. Komen we op 200k doden als iedereen het krijgt.
Hou eens op over die 3%. Dat is niets meer dan een slag in de lucht!
zal niet gebeuren, virus is vals en destructief voor ouderen die bij elkaar moeten zitten , een hogere oversterfte dan in 2018 maar daar zal het bij blijven
Ik heb wat vragen bij die 3%. Bloeddonoren mogen pas twee weken nadat ze symptoomvrij zijn bloedgeven. De test is van vorige week, schat ik in. Immuniteit bouwt pas in twee tot drie weken op. Als je ziek wordt van COVID-19 sluimert dat lang door (precies vanwege die 2 tot 3 weken).
Dus als die 3% komt van mensen zijn die ziek zijn geworden dan moeten ze dat in week 11 of 12 zijn geworden. Toen was er nog niet veel aan de hand.
Maar goed, ik kan er helemaal naast zitten.
@grindbak | 17-04-20 | 14:10: Maar dat komt door de maatregelen. Want allerlei besmettelijke ziektes vertonen een ongekend laag voorkomen de laatste weken. Buikgriep bijvoorbeeld.
www.nivel.nl/nl/nivel-zorgregistratie...
@omanders | 17-04-20 | 14:14: Klopt. Zit vertraging in de cijfers.
@omanders | 17-04-20 | 14:14: Ik denk dat bloeddonoren niet representatief zijn voor de bevolking. Deze mensen zullen een voorzichtiger gedrag hebben omdat ze zich bewust zijn van hun donorschap.
Belgie +313 doden inclusief verzorgingscentra.
Dat zijn alle bejaarden en dementen die we bewust hebben besmet.
Wellicht is het handig een keer ander nieuws te tonen, de effecten van de lockdown, de CO2 uitstoot in steden, het verbruik in fossiele brandstoffen (Daar waar de OPEC sinds kort allerlei kartelprijzen hanteert en de productie wil doen verminderen).
Ik rijd al meer dan een maadn fileloos naar mn werk en terug. Dit is fantastich!
Morgen gaat het regenen. Goed voor de tuin.
Is inderdaad een feest op de snelweg geen maffe gasten Nauwelijks files je kan lekker doorrijden tank gaat ook minder snel leeg door minder remmen en optrekken. ++++
@Vasquez | 17-04-20 | 14:00:
Bill Burr: www.youtube.com/watch?v=O0Wa98LW-ZU
@Vasquez | 17-04-20 | 14:00: Zo zag Nederland er dus uit toen alles nog beter of tenminste nog goed was.
Zeg eens eerlijk, wie hier maalt nou werkelijk om die extra doden? Al die obese oudjes die je niet kent. Maar vervolgens wel deze cijfers gebruikem om de regering en de RIVM af te blaffen. Beetje hypocriet niet?
Ik kwam een paar jaar geleden nogal eens in verzorgingstehuizen. Veel oude vrouwen boven de 90 die de hele dag in de rolstoel zitten. En dan heb ik het nog niet eens over speciale afdelingen met demente bejaarden, die helemaal de weg kwijt zijn. Dat is natuurlijk laaghangend fruit voor Corona.
Oudjes zijn meestal niet dik. Dat is meer iets van jongeren en 40-50-ers die iets te veel eten en bier tanken.
Vandaag worden oudjes als economische eenheden afgeschreven, morgen ben jij aan de beurt.
@Deflatiemonster | 17-04-20 | 14:09: Zo is dat. Verder vind ik sommige commentaren een hoog Nazi-gehalte hebben..... Dat men zó schandelijk denkt en schrijft over ouderen, de Nazi's hadden het niet kunnen verbeteren!
@Lupuslupus | 17-04-20 | 14:11:
Iedereen wordt oud. Moet je ze dan eens horen.
@Lupuslupus | 17-04-20 | 14:11:
Eens !
In plaats van ouderen op te offeren, kunnen we ook reaguurders met een spaanse naam opofferen.
Ik maal daar niet zo om, wel of er nog een bed+verpleger vrij is als ik mijn longen eruit blaf. SVP niet allemaal tegelijk de corona krijgen.
no vaccine = continued lockdown.
als mensen dat niet kunnen begrijpen, dan kunnen ze ook kiezen voor vrijwillige euthenasie - onafhankelijk van hun leeftijd. dergelijke parasieten zijn gevaarlijker voor de samenleving dan effecten van beperkende maatregelen.
Maar begrijpt u zelf wat u schrijft ?
Ik ben om minder gepermafrost...
@Guillermo | 17-04-20 | 13:59: Vrij duidelijk verhaal iig.
En wie gaat dat vaccin leveren? Bill Gates wellicht?
Dan kan je lang binnen blijven zitten.
Vaccin komt er misschien nooit, (denk aan verkoudheid/HIV). De lockdown is er primair om de zorgketen niet te overbelasten.
Ai, wat nou, "griepje" roeperts?
www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers...
Pittig griepje. Maar let op, het virus raakt vermoeid.
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 13:59: Sommige reaguurders ook.
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 13:59: Het heeft wallen onder z'n ogen.
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 13:59: "het virus raakt vermoeid".. :) u hebt er écht geen kaas van gegeten. in uw wereld zegt 'het virus' : "ja nu heb ik wel genoeg mensen besmet, laat ik er maar mee ophouden".. ??
@FLP_du_Stok | 17-04-20 | 13:59: We zien jouw weinig meer inderdaad. Terugslagje?
Ach. Uit die grafiek haal ik dat de oversterfte 2x zo groot is als bij de griepepidemie uit '18. Fors, maar niet overdreven fors.
De vraag is wel of de oversterfte nog verder toe gaat nemen. De cijfers uit de ziekenhuizen lijken te stabiliseren, maar wat er nog uit de verzorgingshuizen gaat komen...
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 13:59:
Onder een aantal mensen groeit amnesie juist weer sterk.
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 13:59:
Het virus wordt moe. Dat zei die knotsgekke Belgische viroloog inderdaad. Echt een rare vent, waarschijnlijk een produkt van één van die fop-universiteiten die ze daar hebben. Schoffeerde z'n NL collega's ook door te zeggen dat Nederland wel terug zou komen op z'n beleid "eens daar de lijkwagens door de straten rijden". Voor die lui is echt alles een Holland-België.
@Muxje | 17-04-20 | 14:05: Deze cijfers zijn wel dankzij de genomen maatregelen, benieuwd hoe het er zonder die lock down uitgezien had maar zolang er geen 100K of plus dooie vallen zullen er altijd mensen over blijven die het niet zo spannen vinden idd.
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 13:59:
Het virus raakt niet op.
De mensen die er vatbaar voor zijn.
@De echte Stolwijker | 17-04-20 | 14:06: Klopt, ik las dat citaat in De Morgen. Viel me ook op, dat de Belgen het virus als een wedstrijdje zien. In eerste instantie hadden ze in België minder doden dan Nederland en toen bliezen ze nogal hoog van de toren. Daar zijn ze inmiddels wel op terug gekomen.
Goochelen met cijfers: "Aantallen sterf RIVM: 'gemeld binnen twee weken'"
Zolang het nog altijd voornamelijk handelt om hoogbejaarden, is het dat, een pittig griepje. Overigens was die griep van 2018 ook voor kinderen gevaarlijk edition.cnn.com/2018/09/26/health/flu...
An estimated 80,000 Americans died of flu and its complications last winter, according to the US Centers for Disease Control and Prevention. This means it was the deadliest season in more than four decades -- since 1976, the date of the first published paper reporting total seasonal flu deaths, said CDC Spokeswoman Kristen Nordlund.
In previous seasons, flu-related deaths have ranged from a low of about 12,000 during the 2011-2012 season to a high of about 56,000 during the 2012-2013.
Total flu fatalities during the most recent season included the deaths of 180 children, which exceeds the previous record high of 171 during a non-pandemic flu season, according to the CDC.
Mensen moeten gewone griep niet onderschatten. Onder die dode 180 kinderen zaten ook gezonde kinderen zonder bestaande aandoeningen. De helft, naar ik meen. Een stuk gevaarlijker dus dan corona, voor jongere mensen die nog een leven voor zich hebben.
@vansuyle.com | 17-04-20 | 20:35:
Wat probeer je nu eigenlijk te bewijzen?
Dat het allemaal wel mee valt? want het is tot nog toe maar twee keer zo gevaarlijk.
Volgens de schatting heeft ongeveer 3% van Nederland besmet(geweest). Mogelijk totale besmetting loopt op tot 80%. mag jij zelf uitrekenen hoeveel doden er ongeveer nog gaan vallen de aankomende maanden. En daaronder zullen velen gezonde kinderen en jongeren zijn. Want die gaan nu helaas ook al dood.
Eerlijk is eerlijk, als we bij "klimaatverandering" grafiekjes over de afgelopen eeuw willen zien en niet alleen de laatste 5 jaar, is het ook hier eerlijker om niet pas vanaf 2017 te tellen.
Onzin. 2018 was reeds extreem zwaar.
De vraag stellen, is hem beantwoorden:
opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...
Bekijk het grafiekje van seven bij het topic van 10:00 uur: twitter.com/seven__/status/1250744349...
@voldemort | 17-04-20 | 14:13:
Dank!
Valt reuze mee.
Ja voor een seizoensgriepje stelt het niets voor hé.
Dan zijn er gemiddeld bijna 300 per dag meer dan normaal. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat we worden voorgelogen. Enfin, dat gevoel heb overigens al een jaar of tien inmiddels.
@Ommezwaai | 17-04-20 | 14:15:
Kim II fatfuk zit in zijn noord Koreaanse handjes te wrijven hoezeer wij in Nederland de boel onder de pet weten te houden, dit politieke bestel is kampioen schijnheilige gezichten trekken, al die Aziaten lijken immers op elkaar en Rutte en consorten trekken ook diezelfde bekkies!!
Hopelijk weer een keer rond de honderd sterfgevallen
public.flourish.studio/visualisation/...
en hopelijk minder ziekenhuisopnames.
public.flourish.studio/visualisation/...
140, schat ik.
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 13:58:
Jij hebt jezelf lief ?
@*101# | 17-04-20 | 13:59: Mezelf en mijn naaste.
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 14:04:
U heeft een vaste vriend?
Bedankt voor de update, kees. Tot morgen.
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 13:58:
Net als Mark, Hugo en Jaap, die schatten ook maar wat. Meten is weten en schatten is jatten....
@Poesman | 17-04-20 | 14:07: Een fiancée. Mooie vrouw.
@Kuifje-naar-Brussel | 17-04-20 | 13:58:
144: je zit er dicht bij! (40 minuten te laat RIVM! )
Ziekenhuisopnames ook een lichte afname!
@keestelpro | 17-04-20 | 14:40: Ja, bijna goed inderdaad:-)
REAGEER OOK