Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De dagelijkse RIVM-cijfers die toch niks zeggen: +1.335 besmet, +115 overleden

Het moet maar weer

We hebben hier maar eens een Random Getallen Machine neergekwakt want de getallen die u iedere dag rond 14.00 uur hoort van het RIVM slaan toch nergens op. Klik maar een paar keer op 'Generate', bedenk er een persbericht bij en het zal allemaal wel. Volgens het CBS is de coronasterfte in ieder geval 'waarschijnlijk twee keer hoger' dus vragen we ons zo langzamerhand af waarom iedereen en z'n Volkskrant die willekeur nog bij de mensen in het gezicht pusht. We duwen 'm wel weer door hoor, want nieuws, maar de korreltjes zout mag u er zelf overheen strooien.
UPDATE: +1.335 personen besmet, +115 overleden - HET VLAKT AF. Denken we.
Update 1600 uur: Aantal bezette IC-bedden met 33 gedaald naar 1384 

Duiding

Vandaag zijn er 225 patiënten als in het ziekenhuis opgenomen (geweest) gemeld. Er zijn 115 personen als overleden gemeld.  Deze mensen zijn niet allemaal in de afgelopen 24 uur in het ziekenhuis opgenomen of overleden. Sommige patiënten worden later gemeld. Daarom worden de gegevens van voorgaande dagen vaak nog aangevuld.

De cijfers van de afgelopen dagen passen nog steeds bij het beeld dat de verspreiding van COVID-19 langzamer verloopt dan wanneer er geen maatregelen genomen zouden zijn.

Omdat niet alle COVID-19 patiënten getest worden, zijn de werkelijke aantallen in Nederland hoger dan de aantallen die in de rapportage genoemd worden.

Tot nu toe zijn er 23.097 bevestigde COVID-19 patiënten gemeld aan het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu .  Bijna een kwart van alle tot nu toe gemelde COVID-19 patiënten komt uit Noord-Brabant. Het aantal meldingen in het noorden van Nederland is stabiel laag.

Zorgmedewerkers
De verdeling tussen het aantal bevestigde besmettingen van zorgmedewerkers en overige patiënten  is per regio sterk verschillend. Dit is afhankelijk van  de mate van verspreiding van het coronavirus en het lokale testbeleid tot 6 april. Zo is 56% van alle meldingen uit Groningen afkomstig van zorgmedewerkers. In Noord-Brabant zijn dit 11% van de meldingen tot nu toe. Landelijk gezien is 24% van de bevestigde COVID-19 patiënten een zorgmedewerker.

In het kaartje wordt per provincie het aandeel meldingen van zorgmedewerkers getoond ten opzichte van overige patiënten.

Testbeleid
Er wordt sinds 6 april meer getest. De uitbreiding van het testen is bedoeld voor zorgmedewerkers buiten het ziekenhuis, zoals huisartsen, verpleeghuismedewerkers, medewerkers gehandicaptenzorg  en thuiszorgmedewerkers. Ook worden er meer patiënten getest met een hoog risico op ernstig verloop van een coronavirusinfectie, zoals ouderen en mensen met een bestaande ziekte of aandoening. 

Reaguursels

Inloggen

Wanneer je snapt dat de cijfert niks zeggen, hoef je ze ook niet te vermelden toch?

Feitenpliesie | 11-04-20 | 07:41

Plenaire verslagen | Tweede Kamer der Staten-Generaal
Tweede Kamer, 67e vergadering - Woensdag 8 april 2020
Klaas Dijkhoff VVD: "Misschien moeten we na 28 april gewoon door zoals het nu is. En als we dit paasweekend massaal domme dingen doen, dan moet het zelfs strenger dan nu." Dat gaat een lange hete zomer worden.

Nehemia | 10-04-20 | 18:14 | 3

Even een kleine analyse:
Rutte hoopt dat er het Paasweekend domme dingen gedaan worden.
Als Duitsers massaal hier naar toe komen, heeft hij een kudtsmoes om de grens dicht te gooien zonder gezichtsverlies tov Baudet en Wilders.
Tevens kan hij de beroemde app wat meer verplichtend maken.

Roadblock | 10-04-20 | 18:52

@Roadblock | 10-04-20 | 18:52: Die grens had al lang dicht moeten zijn. Nu mag de Marechaussee smeken, zonder enige juridische backup. Het enige middel wat ze hebben zijn het constateren van overtredingen en misdrijven, Als zo'n Duitser zegt, bekijk het maar staan ze met lege handen. Dat was ook te voorzien.

Heiner | 10-04-20 | 19:11

@Roadblock | 10-04-20 | 18:52: Het is zorgelijk. Het laatste waar we op zitten te wachten zijn nog meer totalitaire maatregelen. Mike Ryan - een andere hotemetoot bij de WHO pleit ervoor dat de sterke arm mogelijk huizen moet binnenvallen als er mogelijke besmettingen zijn. Vervolgens moeten ze dan in quarantaine geplaatst worden. Die idioot dringt er gewoon op aan om ouders en kinderen te gaan scheiden. Doodeng dit.

Nehemia | 10-04-20 | 19:15

Ik hoop dat de kinderopvang nu ook de waardering krijgt die het verdient. De arbeidsproductiviteit van videobellen met een kind op schoot is toch wel heel beperkt.

van heinde en verre | 10-04-20 | 18:00 | 2

Wat voor waardering verdient het dan?

Balabanov | 10-04-20 | 18:22

@Balabanov | 10-04-20 | 18:22: Normale salarissen. Het zijn nu veredelde uitzendbanen. Zoals overal: de uitvoerenden, de mensen die de handen uit de mouwen steken worden onderbetaald en uitgebuit. En als er een nieuwe crisis uitbreekt of politieke beleidsmisser wordt gemaakt, dan worden ze er als eerste uitgefklikkerd.

van heinde en verre | 10-04-20 | 19:00

Wat nu ook pijnlijk duidelijk wordt dat zijn de bezuinigingen op het aantal IC bedden. Onder Rutte is dat gehalveerd. Niet zo gek dat ze in Duitsland veel meer bedden per hoofd van de bevolking hebben. Die hebben niet zo achterlijk bezuinigd.

van heinde en verre | 10-04-20 | 17:58 | 1

Is straks iedereen weer vergeten.

Roadblock | 10-04-20 | 18:53

Stats van Johns Hopkins geven aan dat het aantal besmettingen per dag in NL toenemen. Ik zie geen afvlakking.

paridae | 10-04-20 | 17:50 | 6

@paridae | 10-04-20 | 18:24: Dat dus. Johns Hopkins wordt als gezagshebbend gezien, maar doet niets anders dan andermans nonsens in de openbaarheid gooien.

Heiner | 10-04-20 | 19:13

@Heiner | 10-04-20 | 19:13: WHO vind ik zelf ook een soort RIVM maar heb respect voor het CDC dat ook cijfers levert aan Johns Hopkins. Maar zekerheid heb ik niet. Blijven opletten en kritisch blijven.

paridae | 10-04-20 | 19:24
▼ 3 antwoorden verborgen

De Corona cijfers van het RIVM passen precies bij het verloop van een normale griep periode.

Bolder | 10-04-20 | 17:41 | 2

Nope ze zitten op ongeveer 1000 doden per week, een heel heftige griep zoals die in 2017/2018 zat op 350 per week. Maar de cijfers van het CBS die betrouwbaarder zijn dan die van het RIVM meten een oversterfte van 2000 per week.
Nogal een verschilletje nietwaar?

Zapata10 | 10-04-20 | 17:47

Ja, dat doet het RIVM wel goed he.

Papa Jones | 10-04-20 | 17:49
-weggejorist-
Imzadi | 10-04-20 | 17:35 | 1

Ben helemaal klaar met directie van verzorgingshuis waar mijn vader inzit, ze liegen dat t gedrukt staat, zeggen dat ze bescherming hebben en oh ja no worry’s. Terwijl personeel aangeeft t niet te hebben. Ik wens directie een flinke groepsimmuniteit toe

Noujazeg | 10-04-20 | 17:14 | 1

Goed voorbeeld doet goed volgen.
Als onze opper-leugenaar het mag, en het RIVM ook, waarom een directie van een verzorgingstehuis niet?

Roadblock | 10-04-20 | 18:56

"Aantal bezette IC-bedden met 33 gedaald naar 1384" Dat geeft m.i. een te rooskleurig beeld. Er is veel meer een beeld van een afvlakking en nog niet een daling van het aantal nieuwe bewezen patiënten met bewezen Covid19 en ook niet voor het totaal aanwezig na aftrek van herstelden en overledenen. De aantallen die gelden voor de afgelopen twee tot drie dagen nemen in de dagen door een correctie iedere dag bij nieuwe vrijkomende cijfers nog toe. Daarmee rekening houdend zie ik vooralsnog een meer vlakke op gelijk blijvende lijn ontstaan en nog geen daling. Neem de nog groene aantallen/staven dus niet serieus maar die daarvoor. Bron: www.stichting-nice.nl

Arne Appelmelk945599 | 10-04-20 | 17:00 | 1

"een meer vlakke op gelijke hoogte blijvende lijn ontstaan en nog geen daling"

Arne Appelmelk945599 | 10-04-20 | 17:36

tja wat nou cijfers op IC zijn gedaald ze laten die ouden van dagen gewoon massaal doodgaan in de verpleegtehuizen... gewoon moord op klaarlichte dag - de fuck met die RIVM

lasttango2016 | 10-04-20 | 16:55 | 7

@Bolder | 10-04-20 | 17:36: 9500 in 27 weken. wat een gemiddelde oversterfte van 350 per week geeft. Volgens het RIVM geeft de oversterfte aan Corona 1000 per week en volgens het CBS welke betrouwbaardere cijfers heeft omdat die ook de verpleeghuizen meetelt zitten we nu op een oversterfte van 2000 per week.
Ik snap niet wat u met dat griepseizoen van 2017/2018 wilt. De oversterfte cijfers lagen toen een veelvoud lager.

Zapata10 | 10-04-20 | 17:52

@Bolder | 10-04-20 | 18:00: Officiële cijfers ja maar u kent het begrip oversterfte niet? Als de doden in verpleeg en verzorgingshuizen niet meegeteld worden en die mensen ook niet getest worden dan kan je de cijfers laag houden.
U verspreid zelf nepnieuws door een griepseizoen hiermee te vergelijken wat een veel lager oversterfte cijfer had.
www.ad.nl/dossier-coronavirus/vorige-...

Zapata10 | 10-04-20 | 18:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik vraag me af welke straf hierop in Singapore of Wuhan zou staan... Iemand een idee?

DeterioraSequor | 10-04-20 | 16:39

Vroeger was het elke zondag in de kerk net zo, de gevallen leden van de congregatie werden met respect voor de nabestaanden opgenoemd, om ze in gebed te gedenken. Het was in ieder geval niet anoniem. In Amerika krijgt het betreffende ziekenhuis bij opname $11,000.= en bij overlijden $55,000.= van de staat als het COVID-19 betreft. Daartegen is geen enkele statistiek, ook die van de RIVM niet, tegen bestand.

rmstock | 10-04-20 | 16:38

Mooie cijfers, dat geeft de burger moed. België daarentegen....

Kuifje-naar-Brussel | 10-04-20 | 16:37 | 3

Hoezo Belgie daarentegen?
Minder ziekenhuisopnames, meer IC-capaciteit beschikbaar.
Wat betreft het aantal overleden personen: in de ziekenhuizen 114 (NL: 115). Men telt daarnaast ook het aantal overleden personen daarbuiten: 211 (NL: geen idee...).

Schmalz | 10-04-20 | 17:03

wat ben je toch een volslagen idioot he ... CNN fake news central is er niks tegen.

sunchaser | 10-04-20 | 17:40

@Schmalz | 10-04-20 | 17:03: Heeft geen enkele zin joh - Kuifje-naar-Brussel kijkt al een week of 6 niet meer op of om. Denkt nog altijd dat Belgie en Nederland cijfers op dezelfde manier tellen.
I tried.

sunchaser | 10-04-20 | 17:51

Kom net van Albert Heijn. Gekkenhuis daar.
Lijkt wel gewone Pasen. Dus ABSOLUUT geen 1 1/2 meter afstand van elkaar. En dan mensen die kriskras lopen en van die vrouwen die elkaar ontmoeten en dan lekker uitgebreid met elkaar gaan babbelen, zodat niemand er langs kan/durft. Ik snap niet dat er geen maximaal aantal bezoekers naar binnen mag tot er weer wat ruimte is. In veel andere winkels zoals bakker groenteboer wel. Maar supermarkt doet daar niet aan mee helaas.

Kattie | 10-04-20 | 16:34 | 6

@Kattie
Fout van de manager, hier bij mijn AH zetten ze mensen in de rij als het druk is. En geven ze dan een ontsmet winkelwagentje.

Papa Jones | 10-04-20 | 17:42

Gewoon mondkapje op en af en toe flink kuchen, werkt als een tierelier.

El Sid | 10-04-20 | 17:42

@Papa Jones | 10-04-20 | 17:42: Hier ook, en niet te veel mensen binnen. Buiten staat dan een rij te wachten. De mandjes en wagentjes worden netjes voor ons gereinigd

AdPatat1960 | 10-04-20 | 19:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Weet nog dat de dagelijkse lotto kwam op tv. Waren ook cijfers. Eerste dagen was het leuk om te kijken, daarna ben je er wel klaar mee. Deze dagelijkse trekking heeft ook eigenlijk mijn aandacht niet meer. Zolang je niet iedereen met klachten test, zeggen deze cijfers net zoveel als de dagelijkse trekking destijds.

niet_oke | 10-04-20 | 16:20

In de VS zijn het de republikeinen die realiseren dat de voorspelde cijfers van corona door bijna alle specialistische bureaus zwaar overdreven zijn. Hierdoor proberen ze nu waar dat kan (groot land veel staten) weer verantwoord zo snel mogelijk aan het werk te gaan. Democraten vertragen waar mogelijk de geldstromen door eisen te stellen die niets met de bestrijding van het virus van doen hebben. Trump durft ook in deze crises tegen de democratische stroom in te zwemmen en de mensen echt op 1 te zetten. Zijn kansen op herverkiezing worden alleen maar groter.

Hypno2050 | 10-04-20 | 16:13 | 2

Ze weten ook waar die hotspots nu zijn (NY oa) Dus daar kunnen ze ook groot op inzetten.

starbuck280 | 10-04-20 | 16:26

Tuurlijk joh, vergeet je pillen niet

priwax | 10-04-20 | 16:58

En volgende week corrigeerd het CBS het sterftecijfer weer met factor 2 tot 3...

Oepsie1234 | 10-04-20 | 16:11 | 1

... corrigeerd...

Ichneumonidae | 10-04-20 | 16:23

Wat een goed stuk van Kustaw Bessems in de azijnkrant. De twijfel die hij daar uitspreekt over het RIVM zou ook toepasbaar moeten zijn op de adviezen en analyses die zij geven bij het klimaat-, pfas- en stikstofbeleid.
Ik mag hopen dat de reputatieschade die het RIVM nu oploopt ertoe leidt dat de regering hun adviezen op deze gebieden niet meer blindelings volgt.

Amsterdamsko | 10-04-20 | 16:09 | 5

@Kuifje-naar-Brussel | 10-04-20 | 17:04:
Heb je het stuk in de Volkskrant gelezen?
Kern is dat we niet (altijd) blindelings op het oordeel van dit instituut moeten varen.
Dat is nogal wat uit de pen van Bessems die duidelijk zijn worsteling beschrijft. Een worsteling en twijfel die naar ik vermoed breder leeft maar het is politiek volstrekt incorrect om daar uiting aan te geven. Er staat ontzettend veel op het spel. Niet alleen mbt corona maar ook op de andere dossiers.

Amsterdamsko | 10-04-20 | 18:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Waar is de stichting nice website gebleven?

Hadena | 10-04-20 | 16:05 | 2

https://www.stichting-nice.nl/

Roadblock | 10-04-20 | 16:34

Ook het aantal doden zegt niks. De mensen die nu dood zijn gegaan kunnen morgen of later niet meer doodgaan. Dat komt omdat ze als het ware al dood zijn.

Waar we dus naar toe gaan is een dramatische ondersterfte in de rest van 2020 en mogelijk latere jaren.

Ja, en wat dan? Ook elke dag rivm-lulcijfers?

Ichneumonidae | 10-04-20 | 16:02

Het vlakt niet af, er is een slachting aan de gang in de verpleegtehuizen.

Deze wordt vakkundig onder de pet gehouden en waar dat niet kan (Rotterdam!) daar geven ze het de verpleegkundigen op de kop.

WachTMeesteR | 10-04-20 | 15:49 | 4

Die weer geen beschermingsmiddelen krijgen.

Zapata10 | 10-04-20 | 15:57

Die verzorgingstehuizen zijn snelsterfhuizen aan het worden. Pia Lijkstra heeft al een motie klaar om ervoor te zorgen dat de organen van corona slachtoffers geoogst kunnen worden. Wel is men, samen met GL, uiterst content met de reductie van het aantal 70+ers.

5611 | 10-04-20 | 15:58

@5611 | 10-04-20 | 15:58: Nou, om nou het hart van een 80-plusser te transplanteren....

Kuifje-naar-Brussel | 10-04-20 | 16:36
▼ 1 antwoord verborgen

zou graag een steekproef zien met wie is er besmet geweest en wie niet. Die random getallen van het RIVM maken iedereen helemaal gek. Het is iedere dag niet volledig en dat moet dus nu wel. Kom op RIVM dit moet beter.

Schilder58 | 10-04-20 | 15:39 | 3

Ik ben ook inderdaad nieuwsgierig naar het resultaat van dat onderzoek van Sanquin.

starbuck280 | 10-04-20 | 15:42
-weggejorist-
dnieper | 10-04-20 | 15:43

Max Headroom's dagelijkse COVID Curves: i.imgur.com/BFB43HB.jpg

Zowel de ziekenhuisopname als de sterftegrafiek volgen weer het voorspelde model. De groeifactor voor de sterfte is nu net onder de 1 en daalt volgens de trendlijn.

Twee dingen die opvallen:
- Het aantal positieve tests blijft hoog. Volgens de virologische dagstaten wordt er echter nog niet meer getest. Het aantal gerapporteerde tests wijkt ook af van de virologische dagstaten.
- Het aantal positieve tests in Nederland en Italie blijft correleren, beide landen hebben nu een kleine toename. De fluctuaties zijn in Nederland iets sterker. Ik heb geprobeerd dit met enkele omgevingsparameters te correleren maar heb nog geen goede verklaring.

Max Headroom | 10-04-20 | 15:35 | 5

Tnx. Dit is nog niet voorbij, als het goed interpreteer.

de visser | 10-04-20 | 16:03

Interessant, we blijven je volgen.

Kuifje-naar-Brussel | 10-04-20 | 16:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Het vlakt af. En als alle testen op zijn is de corona overwonnen. Whahahaha. Hm.

Mart6037 | 10-04-20 | 15:34

Even een vraag tussendoor: hoeveel mensen sterven er nog 'gewoon' aan bijvoorbeeld kanker of aan bijvoorbeeld hart- en vaatziekten?

kweethetooknietbeter | 10-04-20 | 15:29 | 3

Dat is nog gewoon gemiddeld.

Baron Clappique | 10-04-20 | 15:31

Dat heet nu onderliggend lijden.

ik_wacht_niet | 10-04-20 | 15:53

Alles wat niet tot de oversterfte behoord.

Zapata10 | 10-04-20 | 15:58

Is de at random generator ook te gebruiken voor aantallen werklozen en faillissementen ?

Baron Clappique | 10-04-20 | 15:25 | 2

zal ook wel hoger dan normaal zijn..

starbuck280 | 10-04-20 | 15:28

Wel voor het aantal bukkende klaplopers in de politiek.

Kopieerapparaat | 10-04-20 | 15:43

Gewoon zo doorgaan en we krijgen uiteindelijk de kroon op ons huidige zorgstelsel: dividend. De hartewens van de heer Rutte c.s.

Je hebt een reptielenbrein of je hebt het wel: www.youtube.com/watch?v=E-P2qL3qkzk Santé!

Hetkanverkeren | 10-04-20 | 15:22

Voorheen kregen we een kaartje te zien met het aantal besmettingen per gemeente. Nu is dit veranderd in het aantal ziekenhuisopnames.
Hoeveel zijn er dan (thuis) besmet en /of zitten nog onder de radar?

photto | 10-04-20 | 15:21 | 2

U= {S} x Z faculteit/ cummulatief gemiddelde @ / R 0....6 som van het kwadraat +/- 5 % hectopascal, bij een gelijkblijvende luchtvochtigheid.

Baron Clappique | 10-04-20 | 15:29

Juist. En is R dan 0 of 1 of variabel? Dan kom ik er wel uit met de grafiekjes. Passer er op, cirkeltje draaien en de good old geo er over.

Lorejas | 10-04-20 | 16:32

Op wie gaan jullie stemmen bij verkiezingen November 2020 nadat NL regering is gevallen in Augustus 2020?

putinisyourfriend | 10-04-20 | 15:18 | 14

De Corona partij. Die groep heeft heel veel invloed in de wereld en groeit maar door,

Graaier | 10-04-20 | 16:53
▼ 11 antwoorden verborgen

Zo een lockdown of intelligente lockdown is niet voor iedereen nadelig. Buiten het gegeven dat de grote jongens alle faillissementen voor een appel en een ei overkopen. Als mensen zich niet meer kunnen vergaderen, kunnen ze ook geen vuist meer maken. Dus geen mensen die meer protesteren. Ideaal toch of niet Macron? Geen verzet meer tegen de staat want monddood gemaakt. De sociale cohesie raakt steeds verder ontvlecht. Mensen vervreemden van elkaar. Ouderen vereenzamen totaal. Zelfmoorden zullen toenemen. Feestjes, bruiloften, optredens. Allemaal voorbij. Het onderbewustzijn wordt ook getriggerd. De horrorverhalen van de MSM worden dagelijks als heipalen in ons onderbewuste gestampt. Het is pure programmering. Gisteren zag ik in de supermarkt een man met plastic handschoentjes aan die schichtig om zich heen keek. Mensen worden steeds banger gemaakt. Daardoor komt er een steeds fermere controlegreep van de overheid om het volk nog beter in de pas te kunnen laten lopen. Dit virus is slechts een marginale dreiging, maar het wordt tot zulke proporties opgeblazen of we de asregens van Pompeij over ons heen gaan krijgen.

Nehemia | 10-04-20 | 15:18 | 2

In Spanje volgens de lokale Volkskrant elpais.com/sociedad/2020/04/09/actual... 5 keer meer doden dan de normale griep. En dat met een stevige lock down. Met een NL beleid in Spanje zou dat nog veel hoger zijn. Massagraven in sommige rijke landen...

whynow? | 10-04-20 | 15:36

@whynow? | 10-04-20 | 15:36: Volgens mij - maar ik heb het niet opgezocht- slaat de griep sowieso in Spanje minder toe.

Kuifje-naar-Brussel | 10-04-20 | 16:33

Ik heb de maximale 300 uit de generator gehaald
Win ik nu iets?

niemand specifiek | 10-04-20 | 15:17 | 1

Volgens mijn bronnen was het aantal besmettingen in NL 853.782, vrouwen en kinderen meegerekend.

Het aantal NL- doden als gevolg van deze pandemie, door sommigen luchtig afgedaan als een 'griepje', lag gisteren op 1.246.785. Gemiddeld overleeft niemand het, dus binnen nu en een paar weken ligt het dodental boven de 2 mln, ervan uitgaande dat er verder geen besmettingen meer plaatsvinden.

De kans op het laatste is nihil, zodat we het aantal NL-doden rustig bovenwaarts kunnen bijstellen naar 8.421.963.

De verwachting is dat binnen nu en 110 jaar er in NL tenminste 17,5 mln doden te betreuren zullen zijn, zwaar afgerond naar beneden.

Ichneumonidae | 10-04-20 | 15:15 | 9

@Kuifje-naar-Brussel | 10-04-20 | 16:34: Is ook goed, want ik reken met een foutmarge van 100% of meer, net als het rivm.

Zijn inmiddels meer prognoses dan doden, dat geeft de burger wel weer moed. Altijd goed als de mensen de toekomst zonnig tegemoet zien. Daar hoort natuurlijk niet bij dat je als een uitgerangeerde bonobo binnen blijft zitten als het stralend weer is.
Dat laatste enigszins terzijde.
De rest ook trouwens.

Ichneumonidae | 10-04-20 | 16:42

@Kuifje-naar-Brussel | 10-04-20 | 16:34: nee hoor de gemiddelde leeftijd verander de laatste jaren niet. Nu met kungflu gaat de gemiddelde leeftijd zelfs omlaag. De hoogste tijd om het eens over de AOW leeftijd te hebben, die moet omlaag.

revolte | 10-04-20 | 19:49
▼ 6 antwoorden verborgen

Waarom wordt de oversterfte niet bij crematoria en begrafenisondernemers gepeild? Daar komt iedereen uiteindelijk terecht als het goed is. Of wordt nu, vanwege de huidige rust in de bossen, toch wat vaker gewoon een kuil gegraven?

vrijejongen | 10-04-20 | 15:12 | 2

@vrijejongen | 10-04-20 | 15:12

Waarom zoek je dat zelf niet op? Ze melden het bij het RIVM en je kan het bij het CBS opvragen. Want ieder sterfgeval in Nederland wordt aangemeld bij de burgerlijke stand.

omanders | 10-04-20 | 15:17

Wat een uitstekend kritisch stuk over de aanpak van het RIVM en Rutte van Gustav Besems in de Volkskrant, dat mag ook wel eens worden gezegd. Zie link in het topic. (bij betaalmuur link even openen in een incognitovenster (shift + n) Echt een must read!

Voorts wil ik nog even melden dat de GS Corona Tracker Nederland kapotstuk is. Die telt alleen het aantal besmettingen op maar het aantal overledenen staat nog steeds op 1339, moet zijn 2511.

Marie Curieux | 10-04-20 | 15:10 | 1

Klopt.

artfremd | 10-04-20 | 15:15

Gelukkig het vlakt af, massaal naar buiten met het paasweekend, al passion zingend door de bouwmarkt, tuincentrum en de meubelboulevard's.

janderuiter | 10-04-20 | 15:05 | 4

Ik ben een vrije burger en laat mij niet beknotten, nu niet nooit meer fascisme!

Miezerig | 10-04-20 | 15:13
▼ 1 antwoord verborgen

Was het werkelijk een zeer gevaarlijke virus dan was iedereen allang dood.

rein9576 | 10-04-20 | 15:05 | 6

Eigenlijk zou je moeten dienen als zweet lapje voor die artsen die nu overuren draaien op IC's. Het is je vergeven omdat je mentaal beperkt bent

litebyte | 10-04-20 | 15:16
▼ 3 antwoorden verborgen

www.youtube.com/watch?v=bUju31yqll4

The old rugged cross van Johnny Cash en June Carter Cash. Speakers voluit en op 2:11 zingt het hele stadion mee. Kippenvel!

Lupuslupus | 10-04-20 | 15:46
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mij - ik volg nauwgezet het nieuws hier in Frankrijk, in Nederland en in de VS zijn "de cijfers" niet interessant; het ontbreekt simpelweg aan basisinformatie.

Wat wél interessant is, is de wetgeving die via allerlei geitepaadjes wordt ingevoerd.

Follow the money!

De Droit | 10-04-20 | 15:04 | 2

Vermoed ook dat er veel andere belangen meespelen.

rein9576 | 10-04-20 | 15:07

Welke wetgeving dan? (graag een link naar het betreffende wetboek)

litebyte | 10-04-20 | 15:17

Ik ben coronamoe. We helpen onze hele economie naar de klote. Bij de supermarkt sta je te wachten tot je een karretje krijgt die met een vies doekje is schoongemaakt door de medewerker. Daarna probeer je in een soorrt van te zigzaggen door die hele kut winkel om 1.5 meter afstand te houden. Werkt voor geen (anderhalve) meter want als tante Truus en Beppie staan te kwekken midden in het pad, kun je weer drie paden verder lopen. Gooi die restaurants gewoon weer open want daar is wel anderhalve meter afstand te houden.

Henk003 | 10-04-20 | 15:03 | 7

@Lupuslupus | 10-04-20 | 15:48:
07:05 Gisteren.
Ik was die man met mondkapje en handschoenen, die schichtig om mij heenkeek.

Roadblock | 10-04-20 | 15:54

@ploppy | 10-04-20 | 15:12:
Je moet tegenwoordig een uur uitrekken om de boodschappen te doen. Maar ja, dan kun je in ieder geval wel je beschuitje eten.

Henk003 | 10-04-20 | 17:20
▼ 4 antwoorden verborgen

3 weken geleden na een paar dagen lichte hoofdpijn beetje moe zijm in eens in de ochtend heel benauwd en ziek en duizelig voelen .. Maar de dokter gebeld. Kan milde corona zijn. maar we kunnen niet testen. U klinkt niet benauwd genoeg voor onderzoek en als het slechter word belt u maar. De huisarts verwijst pas door als Je om de 2 worden half stikkend naar adem haald. Week goed ziek geweest en 24 uur klachten vrij mag je dus gewoon weer de straat op. . Testen of je het gehad hebt gaat ook voorlopig niet gebeuren. Je snapt gewoon niet dat ze zo laks zijn met testen.

@NL | 10-04-20 | 15:03 | 4

Het RIVM had bepaald dat er maar op 2 locaties getest hoefde te worden. DAAR zit het echte probleem met "te weinig testcapaciteit", terwijl er erg veel laboratoria in NL zijn met ruim voldoende personeel om dit veel grootschaliger te kunnen doen.
Maar het RIVM zal nooit haar fouten toegeven en dus wordt de test capaciteit maar mondjesmaat opgeschroefd.

JanVergoor | 10-04-20 | 15:12

Ik heb gisteren gezien, dat die 24 uur klachtenvrij ook weer een RIVM uitvinding is.
In Belgie moet je na klachtenvrij gewoon nog een week thuisblijven, omdat je een terugval kunt krijgen.
Hier mag je de boel al weer 6 dagen besmetten.

Roadblock | 10-04-20 | 15:59

Hier ongeveer hetzelfde. Maar ik mocht de huisarts niet eens bellen omdat ik geen koorts had. Wat inmiddels geen criterium voor Corona blijkt te zijn... waardeloos.

Eric Newby | 10-04-20 | 16:28
▼ 1 antwoord verborgen

De inkoop van mondkapjes word traag maar wel heel erg zorgvuldig gedaan.
Zou dat misschien een bedoeling hebben U mag daar zelf over nadenken.

likdoorn | 10-04-20 | 15:02 | 3

Bedrijven willen en kunnen produceren maar de Nederlandse overheid wil niet bestellen.
We tekenen bij het kruisje voor Italië maar zijn te gierig om mondkapjes voor onze eigen zorgmedewerkers te kopen.

Zapata10 | 10-04-20 | 15:05

Niet alleen de inkoop, maar ook de distributie.
Afin, als men er achterkomt, dat we met zijn allen stiekem bedonderd worden voor de zogenaamde groepsimmuniteit van Jaap van Dissel, en dat blijkt, dat dat een x-aantal extra doden gekost heeft......
Dan lult Rutte zich daar ook wel weer uit.

Roadblock | 10-04-20 | 16:02

Flinke toename, vraag me eigen of of deze slappe methode wel werkt. Zie nog genoeg parken vol met mensen, En zolang dit is gaan het er niet beter op worden.

obzzcure | 10-04-20 | 15:01 | 11

@Zapata10 | 10-04-20 | 15:03: Ongeveer tussen de 6% en 8% van Nederland was week 13 en 14 besmet. Ongeveer de helft van mensen met klachten in het zuiden is coronagerelateerd. Ongeveer het dubbele aantal doden.

omanders | 10-04-20 | 15:29

Joh het aantal opnames is al vrijwel afgevlakt en de IC's zijn al begonnen met leegloop. Ruim voordat de max in zicht kwam. Zullen we in plaats van nog meer lockdown fetisjisme eens vooruit gaan kijken om weer normaal te kunnen leven?

Gen. Maximus | 10-04-20 | 15:39

@Gen. Maximus | 10-04-20 | 15:39:
Ik geloof pas wat, als het aantal oversterfte van het CBS afvlakt.
De rest van de cijfers zijn allemaal onzin.

Roadblock | 10-04-20 | 16:04
▼ 8 antwoorden verborgen

In sommige delen van Spanje is er sprake van 115-175% oversterfte (vanaf 10 maart, de datum dat het land min of meer op slot ging).

Het 'Duitse Wuhan' (Reinsberg) heeft een kleine studie gedaan; slechts 15% van de bevolking daar wordt geschat besmet (geweest) te zijn met het virus.

Conclusie: de échte klappen in NL zullen pas volgen in Mei-Juni, naar de paasfeesten en ramadanbijeenkomsten.

Veel succes.

m.a.w.

putinisyourfriend | 10-04-20 | 14:55 | 7

@putinisyourfriend | 10-04-20 | 15:01: De snelheid waarmee er groepsimmuniteit ontstaat neemt toe. Professor Hendrik Steeck heeft dit gisteravond goed uitgelegd (ZDF)

artfremd | 10-04-20 | 15:08

@putinisyourfriend | 10-04-20 | 14:55

Dat van Heinsberg en 15%, daar wil ik heel graag een linkje van zien.

omanders | 10-04-20 | 15:30
▼ 4 antwoorden verborgen

We zijn dus op de goede weg? In mei kunnen de winkels wel weer open. Op naar een 1,5 meter economie. Kroegen gaan waarschijnlijk nooit meer open als er geen vaccin komt. Net als poppodia en concerten. Naar de film kunnen we ook niet meer voorlopig. Kijk nu al uit naar de zomer, geen ellende in het zwembad.

Tishetnetnie | 10-04-20 | 14:55 | 2

Winkels zijn hier gewoon open... en druk dat het er is, brrr

kapoerewiet | 10-04-20 | 15:06

Vooral mijn complimenten voor de laatste zin. Zeer fraai geformuleerd!

Butters | 10-04-20 | 15:16

En daar hebben we het RIVM weer.
115 doden. Stel we ronden het naar boven af naar gemiddeld 150 doden per dag. Dan zit ik volgens het RIVM aan de hoge kant.
Dan komen we op 1050 doden per week.
Het CBS meldt een oversterfte van 2000 doden per week.
Waar zou het verschil uit bestaan?
Kortom kloppen de cijfers van het RIVM of die van het CBS?

Zapata10 | 10-04-20 | 14:54 | 7

Het dodental is al 150 gemiddeld per dag over een periode van 10 dagen (8-4 tm 28-3). De periode daarvoor zaten we op slechts 75 doden gemiddeld per dag. Als we over weer 10 dagen niet onder de 120 zitten is er geen exponentiële afname zichtbaar en hebben de maatregelen geen effect daarop. Kortom, Rutte en Jaap kozen de meest open route kwa lockdown mogelijk. En juist die route gaat dit land uiteindelijk helemaal kapot maken ook economisch. Want 2 weken volledige lockdown was Wilders en Baudet in de kaart spelen. Daarnaast heeft Jaap toegegeven geen afstand te doen van 1,5 meter en handen wassen beleid. Dat betekent dat we dit virus in Nederland nog maanden met ons gaan meedragen. Opheffen van de intelligente lockdown is dus niet meer mogelijk, want dan ontploft direct de IC opnames zoals Gommers gewaarschuwd heeft. Keiharde faal van Rutte en co!

degurewind | 10-04-20 | 15:15

"Waar zou het verschil uit bestaan?"

Klopt. Die van het CBS kloppen. Het RIVM erkent dat ook. Maar de sterfgevallen worden weliswaar zo gemeten dat niet alles gemeld wordt maar het is wel een van de metingen die vrij consistent hetzelfde wordt gemeten. En dan kan je dus een trend gaan zien.

Dat het CBS de waarheid meldt wordt niet alleen erkend door het RIVM, het RIVM publiceert die cijfers zelfs op haar site.

omanders | 10-04-20 | 15:34

@omanders | 10-04-20 | 15:34: Een trend zien met een verschil van duizend sterfgevallen per week? De enige trend die ik zie is misinformatie.

Zapata10 | 10-04-20 | 15:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Begrafenisondernemer uit Den Bosch geeft een inkijkje wat er nu gebeurd. www.youtube.com/watch?v=96UCTAvvqpI Spoiler: Ze is blij als er in _een_ crematorium nog een plekje is om het stoffelijk overschot te cremeren.

Feynman | 10-04-20 | 14:52 | 4

Ja nu heel echt heftig. Vooruitzicht is wel dat als corona voorbij is kunnen ze uitrusten en een jaar halve dagen werken. Ziekenhuizen hebben straks lange wachtlijsten en kunnen doorbikkelen.

Henk1357 | 10-04-20 | 15:13

Je bent begrafenisonderneemster - en je heet: Graves ?

bisbisbis | 10-04-20 | 15:20
▼ 1 antwoord verborgen

De Corona ambtenaar bij het RIVM heeft ook gewoon Goede Vrijdag natuurlijk. Morgen t/m maandag zullen de cijfers best laag zijn, dan dinsdag wat hoger en als hij woensdag zijn bureau opgeruimd heeft een piek boven de 300.

robot from 1984 | 10-04-20 | 14:50 | 2

Het melden bij het RIVM heeft terecht geen prioriteit voor de ziekenhuizen de cijfers van het RIVM zijn daardoor slecht bruikbaar.

Rennieflox | 10-04-20 | 15:06

Deze ambtenaar heeft 3 bingo machines
Besmet getallen tussen 900 en 1450
Opgenomen 160 tot 250
Dood 100 tot 160
Zonodig word de inhoud aangepast.

likdoorn | 10-04-20 | 15:11

Ik zit niet in de risicogroep, er is geen oversterfte in mijn leeftijdsgroep. Waarom niet de 60+ alleen opsluiten dan kunnen wij door.

Mans5 | 10-04-20 | 14:49 | 9

In Zweden zijn ze met zo een experiment bezig.

Rennieflox | 10-04-20 | 15:08

Die 60 plussers kosten toch alleen maar geld in de komende 20 jaar? Waarom zou je die dan testen en beschermen. Dat past niet in Pinokkio's plaatje. Lang leve nog meer bezuinigingen op de zorg, minder, minder, minder Aow, meer, meer, meer erfbelasting en minder zorgkosten op langere termijn....

FrankOngerust | 10-04-20 | 15:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Ben bang dat ‘t na het weekeinde weer bal is.
Mensen hebben last van lentekriebels.
Net even in het winkelcentrum geweest....
Iedereen probeert zijn/haar best te doen, maar het lijkt wel een pot met pieren.
Winkelend publiek loopt kriskras door elkaar en een enkeling houdt zich helemaal niet bezig met afstand houden e.d.
Ik snap het wel. Thuis is het haast niet uit te houden, een boodschap doen is het nieuwe uitje.
Spanning loopt op, huiselijk geweld neemt toe.
Het gaat een heule heule hete zomer worden.
Blijf koel en houd ‘t hoofd helder, drink niet te veel, maar ook niet te weinig.
Laten we het vooral gezellig houden.

Ruimedenker | 10-04-20 | 14:48 | 8

@Abject | 10-04-20 | 14:55: bent dan wel korter per keer in de winkel dus minder tijd om
virus te happen

Huwelijksgeluk | 10-04-20 | 15:08

Vin het wel wat hebben die quarantaine.

bijna_raak | 10-04-20 | 16:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Niet iedereen wordt gestrest.

happen_maar | 10-04-20 | 14:48

Bij die 115 zit nu helaas een oom van mij, en nee niet lichamelijk ongezond en zeker niet te zwaar. Keihard voor vrouw en kinderen, want die kunnen elkaar niet eens normaal troosten nu.

Pluisbaard | 10-04-20 | 14:48 | 13

@Miezerig | 10-04-20 | 15:10: Kijk, ik ook niet in principe. Maar veel pleziertjes zitten er voorlopig niet in natuurlijk. Maar mensen doen er over het algemeen te lichtjes over heb ik het idee.

Pluisbaard | 10-04-20 | 15:14

Gecondoleerd.

likdoorn | 10-04-20 | 15:32
▼ 10 antwoorden verborgen

Ben benieuwd af het gebruikelijke aantal van 1035 per jaar vermijdbare doden bij ziekenhuis ingrepen nu ook daalt. (buiten corona doden)

Polarisator | 10-04-20 | 14:46

Heeft iemand zelf ervaring met zelf minimaal twee keer overlijden? Iemand die iets kan zeggen over hoe overlijden door corona is t.o.v. bijvoorbeeld een lange lijdensweg t.g.v. kanker ofzo. Kan corona bevrijdend zijn voor mensen met onderliggend lijden die anders nog een enorme lijdensweg zouden hebben te gaan?

Leptob | 10-04-20 | 14:46 | 6

Ja, ik ken mensen die Corona ziet als de bevrijder en de onderliggende vette pens als de bezetter.

RickTheDick | 10-04-20 | 14:54

Een vriend van mijn ouders was al terminaal gediagnosticeerd ivm uitgezaaide kanker en zat vorig jaar al 2 maanden in een hospice maar omdat hij niet sterven wou is hij teruggeplaatst naar een verzorgingstehuis en deze week is hij overleden aan de covid-19 ziekte met onderliggend lijden na nog 8 maanden geleefd te hebben in het verzorgingstehuis.

steekmug | 10-04-20 | 14:58

Leptob, happen naar adem is nooit fijn.
Zeker niet wanneer het dagen duurt.
En dit gebeurt ook bij jonge mensen zonder onderliggende kwaal.
Leuk verhaal he.

Papa Jones | 10-04-20 | 14:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Stichtng NICE (IC opnames) telt elke dag gemm. 60 opnames. Geen afvlakking en geen afname; ofwel, er moet meer gebeuren.
.
En dan 1335 besmettingen. HOE DAN? Zorgpersoneel; ok, maar kunnen ze aub. ook nagaan bij degene die ze positief testen HOE ze zijn besmet? Ik mijn huidige situatie (en volgens mij miljoenen) is de kans op besmetting nagenoeg nihil. Vragen vragen vragen ...

ruudvangeelen | 10-04-20 | 14:45 | 10

@thephysicist | 10-04-20 | 15:10: hugo steekt die app maar daar waar de zon niet schijnt. Laat hij maar eerst gaan zorgen dat alle huisartsen en ALLLE zorgpersoneel getest worden, vervolgens moet hij eindelijk ogen dat iedereen bescherming spullen krijgt. Tevens eindelijk ook de bewoners van verpleegtehuizen, etc allemaal testen. Ze vallen daar bij bosjes neer... Hugo = domme eikel...

Ik ben zijn lul praatjes beu. Punt. Genoeg woorden : nu daden. Duurt allemaal veels te lang!

FrankOngerust | 10-04-20 | 16:07

Dat mis ik ook erg, wáár worden die mensen besmet? En door wie? Valt natuurlijk niet altijd na te gaan maar toch wel ongeveer. Heb het idee dat maatregelen dan veel specifieker gericht kunnen worden in plaats van dit one size fits all beleid waar we de economie mee te gronde richten.

snakedogman | 10-04-20 | 17:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Stel je kent iemand die op bezoek is geweest bij iemand in een verzorgingsflat. Waar verpleegkundigen en thuishulp zonder beschermingsmiddelen in en uit rennen. Vanaf dat bezoek gaat die persoon naar kinderen, kleinkinderen en vrienden. In totaal vier adressen. Wat zouden jullie zeggen tegen deze persoon?
(Ik heb zelf ook iets gezegd, maar kreeg een klacht over mijn toon.)

Poesmobiel | 10-04-20 | 14:45 | 5

Besmet raken betekent niet dat je meteen zelf besmettelijk bent, daar gaan nog wel wat dagen overheen. Dus an sich handig aangepakt als het eenmalig is.

Binnenbaan | 10-04-20 | 14:55

Dien een klacht in bij de organisatie!!
Deze mensen mogen zich niet ziek melden en willen dit vaak wel.

letopuwzaak | 10-04-20 | 15:03
▼ 2 antwoorden verborgen

115 dooien, hoeveel IC bedden zijn er dan weer vrij?

Miezerig | 10-04-20 | 14:44 | 2

Die gaan niet allemaal deaud op de afdeling IC.

ruudvangeelen | 10-04-20 | 14:46

Het vlakt verder af. Dat zal dan toch het resultaat zijn van de deal van Hoekstra.

Ridde Rogter | 10-04-20 | 14:43

Volgens Rutte geen zomervakanties, langdurig de 1.5m samenleving (die term alleen al) en wennen aan het nieuwe normaal (nog hippere kreet). Afvlakking gegarandeerd: inkomens > bestedingen > welvaart > enz. Verticaal afvlakken zeg maar

A.L.Lah | 10-04-20 | 14:43 | 1

En dan maar verbazen over de stress...

starbuck280 | 10-04-20 | 14:49

We moeten mensen met smetvrees rehabiliteren

stipjes | 10-04-20 | 14:43

Ik heb wel een belangrijke vraag. Vandaag werd er een (corona) dode op een schip gemeld. Telt deze mee in de Nederlandse tombola of in de statistics van het land van herkomst???

echtpaul | 10-04-20 | 14:42 | 6

@Sqbar | 10-04-20 | 14:46: Die schepen varen allemaal onder de vlag van Panama. De cruiseschepen dus.

gato | 10-04-20 | 15:01

Hangt er ook vanaf of het binnen de territoriale wateren is.

onfray | 10-04-20 | 16:16
▼ 3 antwoorden verborgen

De eu maakt dankbaar gebruik van de situatie om ons verder uit te kleden. En niet alleen financieel.

etwaboy | 10-04-20 | 14:41 | 1

Met medewerking van onze leiders uiteraard.

storm op komst | 10-04-20 | 14:48

Nederlandse lafheid ten top:
in de bajesen zitten de criminelen zonder drugs - want die krijgen ze normaal gesproken van de bezoekers (lekker controlebeleid!).
geoppperde oplossing van bajesbewakers: NL staat moet softdrugs gaan uitdelen om de vrede te bewaren.

mijn alternatieve oplossing zal ik maar niet expliciet noemen, maar het heeft iets te maken met een stengun voor die bajesklanten die zich niet weten te gedragen...
allemaal even aanpassen aub.

putinisyourfriend | 10-04-20 | 14:41 | 3

Gewoon de celdeur op slot laten en voer via het luikje.

Abject | 10-04-20 | 14:45

Het is ook bijna niet te doen op wiet op te sporen, want als je dat aan het roken bent kun je dat vrijwel niet ruiken. Onbegonnen werk dus.

Reaguurdeskundige | 10-04-20 | 14:47

Is ook zo'n beetje hetzelfde als wat Blok doet: alles in het werk stellen om kut Marokkanen terug naar Nederland te krijgen.

Willibald von Klúúúk | 10-04-20 | 15:11

Volgens in Nederland ongegeneerd overgenomen berichten is tachtig procent van de sterfgevallen in New York van de zwartige medemens. Waarom mag zo'n racistisch op te vatten bericht wel, en krijgen we geen cijfers hier over het aantal allochtonen?

dathoujetoch | 10-04-20 | 14:40 | 7

Veel overgewicht, diabetes en sikkelcelanemie en lang wachten om de professionele zorg op te zoeken, vanwege geen ziektekostenverzekering?

Heiner | 10-04-20 | 14:52
▼ 4 antwoorden verborgen

De Belgen, die anders rekenen dan wij, hebben te maken met een extreme stijging van doden, en staan al een kleine week op hetzelfde aantal ziekenhuisopnames. (400-500) De Belgen zitten in een zwaarder regime, dan dat wij hier hebben. Alleen daarom, kan je onze cijfers dus niet serieus nemen. We zijn er in ieder geval nog lang niet.

Klappernoot | 10-04-20 | 14:40 | 9

Daar tellen ze de doden in verpleegtehuizen wel mee als de dienstdoende ars een vermoeden van corona heeft. In Frankrijk doen ze dat ook. Alleen in het verrotte Nederland niet. Want wij hebben een inteligente lockdown. Jammer dat de guillotine is afgeschaft....

FrankOngerust | 10-04-20 | 16:12

@Headshrinker | 10-04-20 | 14:48: Heb je een flinke training genoten bij de KMar, allerlei extra cursussen gevolgd, mag je bedelen bij Duitser die je zitten uit te lachen. Omdat de support van Rutte en Grapperhaus totaal niet aanwezig is. Kwestie van een paar minuten overleg (ook met de Duitse autoriteiten) en je hebt het probleem opgelost.

Heiner | 10-04-20 | 19:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Zowaar een afname in doden en gelukkig ook, maar zegt nog steeds niets of maatregelen wel werken. Aangezien het aantal besmette personen nu hard toenneemt doordat RIVM eindelijk meer is gaan testen.

Kijkend over een periode van 10 dagen (8-4 t/28-3) zit je op een gemiddelde van ruim 150 doden per dag. Ga je naar de periode daarvoor kijken zit je op slechts 75 doden per dag gemiddeld. Pas over 10 dagen weten we meer, maar zolang er geen exponentiële afname te zien is in het aantal besmettingen en doden, zijn de huidige genomen maatregelen dus niet voldoende. Dus gaat er per 1 juni ook geen afname in maatregelen komen.

Doen we dat wel, dan plegen we zelfmoord op onze gezondheidszorg en de samenleving.

degurewind | 10-04-20 | 14:40 | 3

Ik ben eens benieuwd of hier straks verschillen per provincie een rol zullen gaan spelen.

starbuck280 | 10-04-20 | 14:45

De rivm neemt de niet geteste doden in verpleegtehuizen Ed niet mee., ook niet als de arts een corona besmetting vermoed. Klopt geen bal van, maar daarom willen ze die zieke mensen daar niet testen... Eikels. Het CBS meet de oversterfte wel. Die cijfers zijn dus de juiste. Met de cijfers van het rivm veeg ik mijn reet af. Gelul van een dronken aardbei...

FrankOngerust | 10-04-20 | 16:16

@starbuck280 | 10-04-20 | 14:45: in Groningen, Friesland en Drenthe hebben ze wel getest vanaf het begin en vervolgens ook maatregelen genomen. Daar liggen de cijfers dus ook lager. Het rivm wilde dat niet, maar ze hebben gewoon doorgezet. Fuck het rivm.

FrankOngerust | 10-04-20 | 16:19

De middelen zijn erger dan de kwaal.

etwaboy | 10-04-20 | 14:39

Het is Goede Vrijdag dus ik schat dat de helft van het RIVM thuis zit. Idem voor 2e Paasdag. De cijfers van de komende dagen gaan dus echt nergens over. En dan woensdag a.s. weer een enorme piek.

Piet Karbiet | 10-04-20 | 14:38 | 2

Gelul zonder feiten.

ruudvangeelen | 10-04-20 | 14:47

De zon schijnt dus menigeen piept er wat eerder tussenuit.

Abject | 10-04-20 | 14:54

De hele corona crisis wordt op een schandelijk slechte wijze gemanaged door het kabinet Rutte . Vooral de kaalslag die op het moment gaande is binnen de verzorgingstehuizen is te triest voor worden .
2 weken geleden kon een bedrijf in Alkmaar al starten met het maken van beschermingsmiddelen maar dat werd tegengehouden door de overheid i.v.m. de productiekosten . Ik hoop dat het hele zooitje na de crisis ter verantwoording wordt geroepen en tekst en uitleg moet gaan geven waarom ze zo schandalig nalatig zijn geweest .
Ik gruwel van de houding van Rutte en zijn kornuiten !

leo59 | 10-04-20 | 14:38 | 4

Tja,het is niet goed of het deugt niet. Altijd leuk aan de zijlijn.

oldandwise | 10-04-20 | 14:43

Helaas blijkt de meerderheid van het volk al tijden gedemoraliseerd. Dus Rutte c.s. heeft vrij spel.

scorpio777 | 10-04-20 | 14:44

Tegen die tijd heeft Rutte er "geen herinnering" meer aan en lacht alles weer vrolijk onder het tapijt.

Kakmadam | 10-04-20 | 14:46
▼ 1 antwoord verborgen

Valse bingo! 115 hebben we al gehad, op 5 april.

Computer_says_no | 10-04-20 | 14:37

Cijfers liegen niet, behalve de 6 dan, die kan nog weleens jokken.

Mr_Natural | 10-04-20 | 14:37 | 1

De 0 is ook wel eens aan het dwalen hoor. Soms voor en soms achter de komma. Soms gaat hij echt op stap en staat hij ineens achteraan, terwijl hij eerst vooraan stond.

El Sid | 10-04-20 | 14:45

Ik vind dat Ruttes stem de laatste tijd afvlakt.

piloot47 | 10-04-20 | 14:37

Hoe is het met de wekelijkse instroom van gelukszoekers? Zijn die er niet meer?

aartvantiemenvanjand | 10-04-20 | 14:36 | 2

Nee, de cijfers zijn op.

Mr_Natural | 10-04-20 | 14:38

Een X aantal zijn naar Snorkelland gegaan.

Nehemia | 10-04-20 | 14:44

Alle cijfers tot nu toe waren enkel de cijfers uit ziekenhuizen. Het aantal overledenen ligt vreselijk veel hoger.

Gomezlopez | 10-04-20 | 14:33 | 2

Precies daarom zijn de cijfers in Belgie realistischer.

ThePeet | 10-04-20 | 14:37

60 % hoger... Het CBS meet wekelijks de oversterfte. Dat zijn de echte corona doden. De cijfers van het rivm is net genoeg om als plee papier te gebruiken. Wegkijk gelul

FrankOngerust | 10-04-20 | 16:23

RIVM legt de lat steeds lager. En lager. En nog lager: "De cijfers van de afgelopen dagen passen nog steeds bij het beeld dat de verspreiding van COVID-19 langzamer verloopt dan wanneer er geen maatregelen genomen zouden zijn."

beniknouzoslim | 10-04-20 | 14:33 | 3

Oh. Nou dat is ook maar een aanname he.

Papa Jones | 10-04-20 | 14:41

Absurde conclusie "... langzamer verloopt dan wanneer er geen maatregelen genomen zouden zijn". Ze zullen wel knoeien en stoeien met hun rekenmodellen.

thephysicist | 10-04-20 | 14:54

@thephysicist | 10-04-20 | 14:54:
In theorie wel waar natuurlijk.
Duidelijk gericht op de gemiddelde intelligentie van DE nederlander.

goldsammy | 10-04-20 | 17:32

En weer vele besmettingen erbij, deze "intelligente" lockdown is toch niet zo erg intelligent.

scorpio777 | 10-04-20 | 14:32 | 15

bedoelt -> bedoeld

thephysicist | 10-04-20 | 16:27

@thephysicist | 10-04-20 | 16:27: Het was regelrecht gevaarlijk. Nu worden ze wat duidelijker voor wat reisadviezen betreft, maar het is nog steeds niet optimaal. Men creëert daardoor verwarring en wurmt zich in een positie waarin er men alleen nog reactief kan handelen, omdat men zat te slapen toen er preventief gehandeld kon worden, "Als het uit de hand loopt, grijpen we in" Het moet eerst fout gaan, voordat er gehandeld wordt. Dat zou ook anders kunnen.

Heiner | 10-04-20 | 17:21

@thephysicist | 10-04-20 | 16:27: We zien het geknoei aan de grens met Duitsland nu. De KMar die iedere Duitser moet ondervragen over de reden van hun reis naar NL. Ze kunnen alleen maar vragen of ze alsjeblieft niet verder willen rijden. Gelukkig zijn er nogal eens "ouwe wijven" die met meer dan twee in een auto zitten, dus dan kan er beboet worden. Maar het is niet nodig. Sluit die grens, zet er betonblokken neer maak duidelijk dat het flink geld kost,. Probleem opgelost. Maar nee. die onderonsjes met zweterige automobilisten door open raampjes zijn blijkbaar beter.

Heiner | 10-04-20 | 18:17
▼ 12 antwoorden verborgen

In het Rotterdamse Erasmus MC heeft een coronapatiënt plasma ontvangen van iemand die is genezen van covid-19, de ziekte die wordt veroorzaakt door het coronavirus. Dat gebeurde afgelopen woensdag. Het is voor het eerst dat in Nederland iemand deze behandeling krijgt. nos.nl/artikel/2330036-nederlandse-co...

Het complete oranjelegioen wil hier graag aan meewerken, maar zolang de meeste beschikbare donoren niet getest zijn, mogen en kunnen ze hier niet aan meewerken.

Feynman | 10-04-20 | 14:32 | 2

Rotterdam Erasmus rules! Fijn dat deze behandeling daar is gegeven, keeping my fingers crossed!

pibasso | 10-04-20 | 14:35

Hoe werkt dat trouwens met dat plasma? Kan dat gemakkelijk bijgemaakt worden als er een batch beschikbaar is? Dus 1 donor = talloze behandelingen, of is het ongeveer 1:1, dus van een donor wordt een bepaalde hoeveelheid bloed afgetapt = 1 dosis plasma = 1 behandeling?

FrankVeer | 10-04-20 | 14:42

Verhalen van een kuchende man in een parkeergarage sla ik even over. Mijn vriendin werkt bij een redelijk grote zorginstelling in het midden van het land. Op dit moment is het al zo ver dat er vrijwilligers worden aangewezen die op de speciale Corona vleugels en Corona gebouwen moeten werken. De Leeuwenhoek staat op zich zeker niet alleen, is eerder regel dan uitzondering.

El Sid | 10-04-20 | 14:29 | 4

"Op dit moment is het al zover...". Want? Zijn de vaste krachten ziek, hebben geen zin meer, teveel patiënten etc. Graag wel volledig als u wilt.

VP732 | 10-04-20 | 14:33

Op meer plekken wordt het zorgpersoneel verboden om zich, bij gebrek aan materiaal, zelf te beschermen met eigen mondkapjes. Net als in De Leeuwenhoek. Heb al meerdere mensen hierover horen klagen. De managers in de zorg (die zelf geen enkel risico lopen) vinken gewoon de procedurelijstjes af zonder daarbij nog gezond verstand te gebruiken en zeggen doodleuk dat het wat verwarrend is voor zorgvragers als zorgmedewerkers eigen materiaal gebruiken.

jochum1980 | 10-04-20 | 14:36

Verpleeghuizen; 20 jaar lang mocht het vooral niets kosten. Dat gaat een slagveld worden. Als het dat al niet is. Maar gelukkig voldoen we wel aan de begrotingsregels. Wij wel.

Rest In Privacy | 10-04-20 | 14:39
▼ 1 antwoord verborgen

Zo. De totale sterftecijfers van het CBS zijn er weer. Zowel week 13 als week 14 zijn toegevoegd. Ik moet toegeven dat die iets hoger uitvallen dan ik had gedacht, maar echt heel schokkend zijn ze nog steeds niet. Week 14 is nog een raming van het CBS, maar ik neem hem toch maar mee, voordat mensen beginnen te zeuren.

Sterfte 2020 tot en met week 14: 46760

Ter vergelijking was in 2018 tijdens de griepgolf de sterfte tot en met week 14 49112.

2020 is dus wel aan het inhalen, maar het zal spannend worden. Week 14 was de piekweek van vorige week. Deze week is de sterfte ook nog hoog. Wellicht halen we in week 15 ook wel 5000 (t.o.v. 2900 in 2018). Daarna zal het aantal waarschijnlijk dalen. Dat betekent dat het spannend gaat worden of 2020 2018 (2018 zat op 2900 voor week 14 en 15) gaat inhalen.

Nog een aantal interessante observaties. Ondanks dat iedereen roept dat er ook heel veel jongeren doodgaan is dat niet terug te zien in de cijfers. Het CBS ziet geen toename van het aantal sterfgevallen onder jongeren ten opzichte van de weken voor de corona-uitbraak. Alleen bij ouderen is een flinke toename te zien.

Deze observatie is ook van belang als je sterfte vergelijkt. Tussen begin 2018 en begin 2020 is de bevolking met ongeveer 1,3% toegenomen. Het aantal mensen boven de 65 is echter met 4,5-5% toegenomen! Als je dus echt 2020 met 2018 zou willen vergelijken, zou je daarvoor moeten corrigeren.

Verder nog de observatie dat België ons flink voorbijgeschoten qua coronasterfte. Opvallend voor een land dat een nog veel strengere lockdown heeft dan Nederland, maar slechts tweederde van het aantal inwoners. Sowieso blijven landen met de meest verregaande lockdowns het hoogst scoren qua sterfte.

Al met al blijft de conclusie dat de maatregelen die op dit moment van kracht zijn op geen enkele manier gerechtvaardigd kunnen worden op basis van de sterfte laat staan op basis van andere gronden zoals individuele mensenrechten en economie (die ook weer een enorme impact heeft op de volksgezondheid).

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/70895ned/table?ts=1586517430130

Antiquerulant | 10-04-20 | 14:28 | 16

@Antiquerulant. Is het u dan ook opgevallen dat m.n. het percentage niet-westerse ouderen stijgt?
Vergelijk het aantal inwoners 50-55 jaar in 1979 met het aantal inwoners van 90-95 (!) jaar in 2019 naar achtergrond:
Nederlands: nog 13.92 % van het aantal inwoners,
Niet-westers: 16.13 % (ondanks een lagere levensverwachting). Ofwel: er komen veel nieuwe inwoners van hoge leeftijd bij.

Of: "we hebben zoveel ouderen"... vergelijking van het aantal inwoners van een bepaalde leeftijdsgroep t.o.v. 40 jaar geleden: aantal NL inwoners van 70-75 jaar in 1979: 407.017 en het aantal 70-75 jarige NL inwoners in 2019: 791.603
Dat is factor 1,94

Niet-westers: inw. 70-75 jaar in 1979: 1.566
en niet-westers 70-75 jaar per 1-1-2019: 36.723
Dat is factor 23.45

Wering | 10-04-20 | 15:16

België en Frankrijk tellen doden wel mee als corona dode (als de arts een vermoeden van corona heeft omdat de patiënt symptomen van corona heeft.). In Nederland testen ze niet in verpleegtehuizen. Die oudjes moeten gewoon creperen. Zorgpersoneel daar is vaak on bescherm en krijgen het dus ook. Rutte is een hufter. Punt

FrankOngerust | 10-04-20 | 16:28

@Van Urk | 10-04-20 | 14:35:
Nou, het valt wel mee met dat axioma. Ik kijk gewoon heel nuchter naar de cijfers en ik stel mijn mening bij op basis van mijn bevindingen. Het is inderdaad een iets serieuzer virus dan ik eerder had gedacht. Maar ook niet heel veel. De honderdduizenden doden in Nederland die door velen hier zijn voorspeld (waaronder enkele commenters op mijn post hier) gaan er echt niet vallen.

Ik heb heel lang gezegd dat de cijfers nog niet bij 2018 in de buurt kwamen en dat klopte ook gewoon. Nu komen de cijfers bij 2018 in de buurt, maar ze zijn er nog niet overheen. Aangezien we nu al over de coronapiek heen zijn zullen we wellicht over enkele weken op grofweg dezelfde sterfte uitkomen. Dan bljft de vergelijking met griepje gewoon gerechtvaardigd.

Voor wat het CBS betreft, blijven de prognoses vrij slecht. Dit ging over een voorspelling van een week in de toekomst o.b.v. 80% van de cijfers die binnen waren. En dan zaten ze er nog iets van 150 doden naast voor week 13. En dan proberen ze de demografie over 30 jaar te voorspellen, waar ze o.b.v. resultaten uit het verleden er consequent miljoenen naast zitten.

Antiquerulant | 10-04-20 | 17:24
▼ 13 antwoorden verborgen

Kan iemand even contact opnemen met Bill Gates? Hij schijnt een heleboel af te weten over de corona-virussen, heb ik me laten vertellen. Bovendien schijnt hij ook nogal wat geld te schenken aan de WHO. Maar of dit allemaal juist is, weet ik niet.

kweethetooknietbeter | 10-04-20 | 14:28 | 1

Dat is juist en hij schenkt ook geld aan de RIVM.

scorpio777 | 10-04-20 | 14:35

115! YES!!! *naar Solmar surft om zonvakantie te boeken*

keestelpro | 10-04-20 | 14:28 | 2

Haha, u is ook iemand die denkt in augustus weer lekker op verkansie te kunnen?

pibasso | 10-04-20 | 14:33

@pibasso | 10-04-20 | 14:33:
Om eerlijk te zijn ben ik blij als ik in augustus nog leef en niet failliet ben. :-)

keestelpro | 10-04-20 | 14:37

115 it is! dat is gelukkig minder, minder, minder!

pibasso | 10-04-20 | 14:27

181 volgens de generator. Ze zijn laat vandaag... Mattäeus-Passion nog niet afgelopen?

Sardirod | 10-04-20 | 14:27

Waarom is 1400u dat tijdstip dagelijks?

Mogelijk om ervoor te zorgen dat alles op tijd binnen is? Het is toch een relatief “laat” tijdstip op de dag. En dan toch nog presteren om het dagelijks niet tijdig af te hebben? Zet dan dat dagelijkse tijdstip later.

LuNaTeeQ | 10-04-20 | 14:27 | 1

Ze gaan het voortaan morgen om 14:00 u bekend maken.

Guillermo | 10-04-20 | 14:49

3000 meer doden dan een normale week. Zegt een stuk meer. Da's 430 doden per dag ipv die flauwekul getallen. Verder loopt het in de bejaardentehuizen compleet uit de klauw. Hoe moeilijk was (het is nu te laat) het om een bejaardentehuis af te grendelen en het personeel daar te laten slapen zodat het virus niet binnen zou kunnen dringen. Misschien niet leuk maar wel prima uitvoerbaar als je wil.
In plaats daarvan laat men de oudjes verzorgen door jong personeel (valt niet van te zeggen of ze besmet zijn of niet) dat GEEN mondkapjes/handschoenen draagt (zijn er gewoon niet), elke dag naar huis gaat waar ze het virus op kunnen lopen EN moet komen werken bij lichte verkoudheid etc omdat er simpel weg geen personeel is. En ze worden NIET getest. En ik heb dit allemaal uit de eerste hand.
Terwijl de kwetsbare groepen als eerste beschermd hadden moeten worden. Faal op faal op faal.

hoejeheette | 10-04-20 | 14:26 | 8

en dat personeel wil niet naar huis om familie/gezin te zien? ga weg man, niemand die dat accepteerd.

ikworstelengadouchen | 10-04-20 | 14:40

Best wel gevaarlijk, mogelijk, er zijn aanwijzingen dat als je heel veel virussen in een keer krijgt dit veel gevaarlijker is dan een kleine blootstelling - ook voor jongere mensen.

Anoniemtje | 10-04-20 | 14:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Klik op de groene pixel en je ziet het totaal aantal zinloze coronawoorden tot nu toe.

piloot47 | 10-04-20 | 14:26
-weggejorist-
Zeikerd | 10-04-20 | 14:26 | 2

De toevalsgetallengenerator geeft bij mij 115 aan.

Van Urk | 10-04-20 | 14:26

115

Gravin v Kippenbouth | 10-04-20 | 14:25 | 1

Mooi toch. Die had ik nog niet op de bingo kaart.

keestelpro | 10-04-20 | 14:29

De arrogante bestuurders in dit land zeiden al voordat het virus hier toesloeg.
Wij zijn degelijk voorbereid op alle vlakken en we staan in de top 3 van de wereld als het daarom gaat.
Later bleek al vlug dat we te weinig ic bedden hadden,te weinig test materiaal,te weinig beschermende kleding te weinig kennis etc.
Nu is er weer politiek correct gelul over wat ze willen bekend maken en hoe de heren managers baas kunnen blijven door feiten te manipuleren.
En mondkapjes geven schijnveiligheid en 1,5 meter is uitstekend.

pejoar | 10-04-20 | 14:25

Trump mocht van het zieke instituut WHO de pandemie geen China-virus noemen. Want rassies. Toch is het heel normaal om infectieziekten te vernoemen naar hun oorsprong: Bijvoorbeeld de Aziatische griep, de Boliviaanse koorts, Ebola, Duitse mazelen, Japanse encefalitis, De Hongkong-griep, de ziekte van Lyme, het Marburg-virus, het Middle East Respiratory Syndrome (MERS), Pontiac-koorts, Rift-koorts, Venezolaanse koortsSpaanse griep, Venezolaanse en het West-Nijl-virus. Spaanse griep was waarschijnlijk een verkeerde benaming. Kwam mogelijk uit Kansas. Maar het benoemen van Spaanse griep is geen reden geweest om Spanjolen te haten. Je hebt ook de Dutch disease.

Piet Karbiet | 10-04-20 | 14:23 | 6

@omwenteling | 10-04-20 | 14:29: wat dacht u van de Afrikaanse varkenspest. Als dat niet negatief afstraalt op de nobele wilde weet ik het ook niet meer.

LucaBrasi | 10-04-20 | 14:38

Dutch disease? Heeft dat met de Hollandse zuinigheid te maken, en is dat ontstaan door het trekken aan een cent door 2 personen? Wellicht valt het onder de noemer Hollandse ziekte?

watmagjenogwel | 10-04-20 | 15:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is de helft van de bewoners van een verzorgingstehuis in Rotterdam overleden welke niet meegeteld zijn omdat ze niet getest zijn, heel Nederland wordt in de maling genomen met de cijfers. Lijkt wel of de overheid het niet erg vindt een tig duizend pensioentjes minder.

ariedeknaller | 10-04-20 | 14:23 | 2

Klopt, het is landelijk beleid dat alleen de eerste drie op een afdeling getest worden, de rest telt letterlijk niet meer mee. Het effect op de AOW, pensioenfondsen en wachtlijsten voor zorg is mij ook niet ontgaan.

Feynman | 10-04-20 | 14:36

De helft van de demente patiënten (15) en niet de helft van het verzorgingstehuis. Je laat je inpakken door de media.

Bubske | 10-04-20 | 14:47

RIVM site ligt nog niet eens plat.
-edit: nu ik deze tegel post wel natuurlijk :|

jip_86 | 10-04-20 | 14:22 | 2

nu wel

bixiers | 10-04-20 | 14:23

The website encountered an unexpected error.
Onverwacht LOL

A.L.Lah | 10-04-20 | 14:24

Het is toch werkelijke van de zotten dat we het in Nederland niet voor elkaar krijgen om gewoon goed betrouwbare cijfers van overlijdensgevallen te verzamelen. Je kan toch gewoon iedere overleden persoon testen op Corona. Dat moet toch mogelijk zijn in een modern land met een belastingdruk van heb-ik-jou-daar?

omwenteling | 10-04-20 | 14:22 | 7
-weggejorist-
Zeikerd | 10-04-20 | 14:30

@ariedeknaller | 10-04-20 | 14:24: Precies, het moet lijken dat er weinig lijken zijn ...... Oh, oh , wat doet nederland het goed ( sarcasme modus uit) .. Het is een teringzooi bij het RIVM. Foute protocollen en foute inschattingen vanaf dag 1 ,. Jaap van Dissel en zijn mensen zijn eikels . Grote eikels , die niets voor elkaar krijgen.

Gommers is een kanjer , zonder hem en zijn eigen inschattingen waren er nog meer onnodige doden gevallen.

Er zijn nog steeds geen mondkapjes genoeg voor verzorgingstehuizen , getest wordt er daar ook niet . Alleen maar om het dodenaantal te drukken . Hufters zijn het bij het RIVM: alleen maar om het falen van Rutte en zijn verrotte kliek te verbloemen .

Dat de zorgmederwerkers gevaar lopen boeit die vvd hufters niet . Van mij mogen ze allemaal de ......... krijgen . Eikels ....

FrankOngerust | 10-04-20 | 14:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Persbericht:
We gaan allemaal deaud. Allemaal! Maar eerst bier...

Balletje Mayo | 10-04-20 | 14:21

Let wel, met name in kleine gemeenten kan het aantal overledenen sterk fluctueren. Dat komt doordat een stijging van normaal gesproken één sterfgeval naar nu twee sterfgevallen ook al een verdubbeling is. Zo kan er, hoewel een toename in week 13 in een kleine gemeente waarschijnlijk veroorzaakt wordt door corona, ook sprake zijn van toeval.

Sweeeeed | 10-04-20 | 14:21

208

Superior Bastard | 10-04-20 | 14:20 | 1

Bron of gokje?

keestelpro | 10-04-20 | 14:25

Op Strategic culture.org/ staat nu een artikel van een Amerikaan met Italiaanse roots Philip Giraldi www.strategic-culture.org/news/2020/0... Hij suggereert dat de enorm hoge aantallen van sterfgevallen in Italië te maken heeft met de landelijke invoering van een euthanasie wet in september 2019, iets waartegen de Katholieke kerk altijd fel geageerd heeft. Veel ouderen met ernstige Covid19 klachten zouden daarom in Italië eerder sedatie en euthanasie hebben ontvangen, een nieuw fenomeen in dat land. Daardoor stegen de sterftecijfers wellicht extra...

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-04-20 | 14:19 | 2

Tsja, wie weet.

piloot47 | 10-04-20 | 14:22

Klinkt als een broodje aap verhaal dat gebruikt kan worden om die wet weer terug te draaien. Ze proberen in Italië juist stokoude mensen te redden, daarom ligt de IC daar zo vol.

omwenteling | 10-04-20 | 14:24

Zolang het RIVM niet over de brug komt even deze cijfers:

Week 10 t/m week 13
Doden in Nederland
2018 14.480
2019 13.751
2020 14.170

Meteen op twitter ontkracht door deze:
pbs.twimg.com/media/EVPF_KxUUAMJWTO?f...

keestelpro | 10-04-20 | 14:19 | 6

Wat is de bron van die tweede grafiek?

Superior Bastard | 10-04-20 | 14:24

Week 14 mist

wijnvlek | 10-04-20 | 14:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Is Japio nog even de laatste afvlakking er in aan het verwerken?

Snap je!? | 10-04-20 | 14:19 | 1

Japie danst de horlepiep terwijl hij alle bobbels in het tapijt probeert plat te trappen.

piloot47 | 10-04-20 | 14:24

Wat is het bezwaar tegen de tellingen zoals ze gemeld worden. Putin en Bonkers zien het graag anders?

MaarFeitelijk | 10-04-20 | 14:15 | 1

Putin? Bonkers (wtf)?
Je bent toch niet stiekem deugpunten aan het verzamelen?

piloot47 | 10-04-20 | 14:21

199

Watching the Wheels | 10-04-20 | 14:15 | 2

199=398

tipo | 10-04-20 | 14:19

295 had ik net.. Verklaar je nader!

Dirk III | 10-04-20 | 14:20

Ik las dat er ook nog een griep epidemie was...

David000000007 | 10-04-20 | 14:15 | 1

griepbesmettingen (en -doden) zullen juist veel minder zijn dit jaar door de 'intelligente' lockdown. dus coronadoden getal ligt nog hoger dan geschat via de oversterfte calculatie.

putinisyourfriend | 10-04-20 | 14:17

Een schrale troost. Op termijn gaan we allemaal dood.

PieterPassant | 10-04-20 | 14:15 | 2

We zijn allemaal nu dood. Anders had het RIVM wel cijfers gehad.

bixiers | 10-04-20 | 14:17

Er is leven na de dood maar daar merk je niks van als je dood bent.

Mr_Natural | 10-04-20 | 14:25

Een Vlaamse hotemetoot zei in de krant (maar welke?? (wellicht nu achter betaalmuur van GVA) dat de lockdown zou worden opgeheven dat dat niet zou moeten voor bejaarden, die kunnen volgens hem beter nog een tijdje in isolatie blijven. Ben benieuwd wat er zou gebeuren als net als in de VS mensen van Afrikaanse roots veel vatbaarder blijken. Komt er dan alleen vrijheid voor de blanke Belg, en moeten de Congolezen nog een maandje binnen blijven?.
Overigens voor iemand -van welke leeftijd dan ook- die nog een jaar te leven heeft is een maand isolatie feitelijk een levensverkorting van 8%.

CiTy3 | 10-04-20 | 14:14

Eindelijk eens zowaar een Kabinet kritisch stuk in de azijnbode. De macht ligt volledig bij het OMT en Jaap en zijn zogenaamde groep van experts bij het RIVM.

Een oversterfte van 2000 extra doden in 1 week. Wat word er nog meer achter gehouden door het RIVM. Ook het feit dat Jaap in de technische briefing liet weten niet af te wijken van het 1,5 meter en handen wassen beleid baart mij grote zorgen. Er is geen enkele aanwijzing dat het RIVM ook maar enigzins van plan is de bestaande aanpak te wijzigen indien noodzakelijk. Als blijkt dat er geen exponentiële afname te zien is in het aantal doden en besmettingen, blijven we dan voortdurend in een intelligente lockdown?

degurewind | 10-04-20 | 14:14 | 1

Oversterfte totaal is u al 5.000+ Neem je dan cijfers uit Zuid-Korea (besmetting/sterfte) dan zouden er in Nederland al zo'n 500.000 tot 750.000 mensen besmet zijn.

klaas24 | 10-04-20 | 14:21

De cijfers zijn nog niet gaar.

ikbenerweer! | 10-04-20 | 14:13

Alles x 6 dan kloppen de cijfers weer. 2000 extra doden in 1 week volgens het CBS. Daar horen we Gommans en Jaap en 'n mensen niet over.

Watching the Wheels | 10-04-20 | 14:13 | 3

die hebben het ook alleen over wat ze in de ziekenhuizen zien..

starbuck280 | 10-04-20 | 14:14

Daar spreekt Jaap constant over. Als je verder zou kijken dan je neus lang is.

Bubske | 10-04-20 | 14:51

Alles is toch alleen maar gericht op damage control. Dan wil de waarheid al snel sneuvelen.

Fantomas | 10-04-20 | 14:12 | 1

De overheid heeft geen belang bij "waarheid".

Pedronegro | 10-04-20 | 14:35

Heb zojuist met gevaar voor eigen leven boodschappen gedaan voor de Erbarme dich dagen van het lentefeest met die kudthaas.

Rest In Privacy | 10-04-20 | 14:12 | 5

Pro-tip: verstop de eitjes terwijl je knetterstoned bent.

Reaguurdeskundige | 10-04-20 | 14:19

@Vuurwezel | 10-04-20 | 14:17:
Das Virus is overal! En zo druk was het niet, doch veel mensen ontbreekt het simpelweg aan omgevingsbewustzijn. Maar goed.

Rest In Privacy | 10-04-20 | 14:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Komende dagen komen de besmettingen en doden van de verzorghuizen erbij, die worden wel even gespreid anders is er paniek. Eind volgende week 50.000 officiele besmettingen.

klaas24 | 10-04-20 | 14:11

Singapore earned early praise for its containment of COVID-19. But on Tuesday it will go into total lockdown for one month, following a spike in cases that now puts the island city-state of just under six million people on a per capita par with Australia, both in coronavirus cases and deaths.
--
As many other countries start seeing signs of the coronavirus curve flattening, on Sunday Singapore posted its highest ever number of new cases in a single 24-hour period.
--
Echt een goed idee zo'n lockdown.

Mark_D_NL | 10-04-20 | 14:11 | 4

Goede les, de 'slimme' aanpak heeft zelfs in het gedisciplineerde Singapore jammerlijk gefaald. Lockdown is het enige dat helpt, tenzij je op de Waddeneilanden massagraven wilt gaan aanleggen.

Festen | 10-04-20 | 14:18

De reden van de laatste 'spike in new cases' is ***1*** besmettingshaard, bestaande uit een dorm met arbeidsmigranten en is al onder controle. De vorige betrof ook 1 besmettingshaard - ook al onder controle.

Door het goede testen (verplicht) het gebruik van apps (semi-verplicht) en zeer strikte regels mbt het dragen van mondmaskers, afstand houden (minimaal 2 meter) en groepscontrole is het in stadslanden als Singapore goed onder controle te houden.

Zal in Nederland niet lukken.

litebyte | 10-04-20 | 14:22

@degurewind | 10-04-20 | 14:18: arrogantie is tot daar aan toe maar als virlogen op de nationale televisie gewoon fake news gaan vertellen omdat er bepaalde tekorten zijn in beschermnigsmateriaal (mondkapjes), dan is dat ronduit schandalig en zou juridisch moeten worden aangepakt.

litebyte | 10-04-20 | 14:25
▼ 1 antwoord verborgen

De absolute cijfers doen er eigenlijk niet toe, de trend doet ertoe. Zolang je de meetmethoden niet tussentijds aanpast zijn de cijfers prima bruikbaar.

C1O2 | 10-04-20 | 14:11 | 3

RIVM meet niet, ze hebben door modellen voor.

klaas24 | 10-04-20 | 14:12

*daar

klaas24 | 10-04-20 | 14:22

De huidige trend werd week geleden zichtbaar . Over een week bijna geen sterfdoden meer .

daytripper | 10-04-20 | 14:48

10 en in het echte leven 500

rein9576 | 10-04-20 | 14:11

Heeft Gordon vandaag al iets huiveringwekkends meegemaakt?

Lorejas | 10-04-20 | 14:10 | 2

Vandaag is Hazes aan de beurt. Morgen weer de relnicht.

Pedronegro | 10-04-20 | 14:34

Juist. Ik denk dat collectieve onverschilligheid, en een beetje gezond verstand ons nu wel gaan redden van deze machtsovername.
Het is ronduit eng wat er politiek gebeurt.
We zouden en moeten onze vrijheden weer terug verdienen.
Oh ja, en dat huis wat we helpen blussen... Met hoeveel blusmiddelen hebben we eigenlijk alsnog de hypotheek over genomen? ZEURO?

Digikluizenaar | 10-04-20 | 14:10 | 1

En dan heeft u het niet eens over die verplichte app, kun je het je voorstellen, N-Korea ver voorbij, zie die ambtelijke kliek eens grijnzen

watmagjenogwel | 10-04-20 | 14:39

Ik gok ...:110 sterfdoden.

daytripper | 10-04-20 | 14:10 | 1

Ik denk 132 waarvan 85 ernstig.

keestelpro | 10-04-20 | 14:14

Je wist dat die eraan zat te komen...: "Amsterdam sluit zich aan bij de oproep van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten die coronacompensatie willen. Dat zegt wethouder van Financiën Victor Everhardt (D66) in gesprek met AT5."

www.at5.nl/artikelen/201249/ook-amste...

Vuurwezel | 10-04-20 | 14:10 | 1

Waarvoor? Hebben ze teveel D66-Sinterklaas daar in 020 gespeeld?

Headshrinker | 10-04-20 | 14:21

Die RIVM cijfers zijn een prima indocator.
Je moet er alleen zelf even een factor 2 overheen leggen:
Op momenteel NL: Eerste week apri ongeveer 2000 mensen meer overleden in NL dan gemiddeld

hotmint | 10-04-20 | 14:09

Zie je niet vaak meer -1 aan doden. Misschien is er een kansje op dit paasweekend.

roevka | 10-04-20 | 14:09 | 2

lol

Watching the Wheels | 10-04-20 | 14:15

121

Stinkend_zadel | 10-04-20 | 14:09 | 1

Is dat een gok of zijn dat een actueel cijfer?

keestelpro | 10-04-20 | 14:13

De cijfers worden door Rutte doorgebeld aan het RIVM en zijn bedoeld om de roep in de samenleving om meer of juist minder maatregelen zoveel mogelijk in evenwicht te houden. Een oversterfte van 2.000 in een week met heel redelijk weer (geen kou of hitte) spreekt wat dat betreft boekdelen.

witwas | 10-04-20 | 14:08

Wel mooi trouwens dat GeenStijl ook steeds bewuster wordt.

nuchterland | 10-04-20 | 14:08 | 1

Als dit zo doorgaat zit de GS redactie met klimaat optimist tshirts aan

Herr_Kalashnikov | 10-04-20 | 14:15

Voor wie nog wil zeggen dat het maar een griepje is: De sterftecijfers door het CBS berekend voor de week tot 1 april liggen 2000 personen hoger dan verwacht, dit is ongeveer 2x zo hoog als de gemelde COVID19 sterfte door het RIVM

www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers...

einz | 10-04-20 | 14:07 | 10

Het is maar een griepje, met in het najaar net zoveel ondersterfte als nu bovensterfte.

Ichneumonidae | 10-04-20 | 16:44

Het is geen griepje maar ook geen ebola met R0 > 2

TheBurnerMan | 10-04-20 | 17:40
▼ 7 antwoorden verborgen

Kan er iemand een random Telegraaf artikel generator maken met heel veel enge getallen en angst over Corona?

nuchterland | 10-04-20 | 14:07

@kuifje-naar-brussel

Met evenveel anticipatie als de (zwaar onderschatte) cijfers van het RIVM wacht iedereen met eenzelfde spanning in de broek af of Kuifje-naar-Brussel eindelijk doorheeft dat ie al weken bananen en augurken loopt te vergelijken in zijn kruistocht om België te kakken te zetten.

We proberen het daarom nog eens, hopelijk voor de allerlaatste keer:
We hebben vandaag in Belgie 496 overlijdens meekregen van “ons RIVM”:
114 overlijdens in ziekenhuis
211 in woonzorg en thuis (Belgie telt zelfs niet-geteste gevallen mee hier, maar “vermoeden van corona” is genoeg)
171 achterstallige overlijdens , allemaal woonzorg cijfers.

Cijfers van het RIVM houden alleen rekening met ziekenhuisgevallen, dat heb je nu hopelijk, na al die weken wel door.

Mocht je alles nog eens rustig willen nalezen zodat je je ergens in een hoekje kan gaan liggen schamen voor je fake news van de voorbije weken:
www.hln.be/nieuws/binnenland/overzich...

sunchaser | 10-04-20 | 14:07 | 18

@sunchaser | 10-04-20 | 15:16: NL heeft het beleid bijgesteld, da's waar, maar de heer Vos, Vanthemsche en De Croo zouden nog lang daarna hun gal blijven spuien. Da's geen probleem hoor, maar als ik een Belg was zou toch even de pijlen richten op Maggie.

drs. Levi Samsonov | 10-04-20 | 16:37

@drs. Levi Samsonov | 10-04-20 | 16:37: Maggie is te druk met snot uit haar neus te pieren.

sunchaser | 10-04-20 | 17:56
▼ 15 antwoorden verborgen

Dat 'het moet' lijkt mij overdreven.

Guillermo | 10-04-20 | 14:06

Aantal dagen geleden heb ik hier ergens geplempt dat ik volle Bingo heb met 174. Spannonnnnd.

Leptob | 10-04-20 | 14:05 | 2

Ik denk dat met Pasen een heleboel mensen Jezus achterna zullen gaan. Met een dag vertraging verwacht ik woensdag een enorme piek.

Jos Tiebent | 10-04-20 | 14:40

@Jos Tiebent | 10-04-20 | 14:40:
Dat zou fijn zijn, want Jezus stierf niet met Pasen , maar herrees uit de doden.

Ruud Hazes56616330 | 10-04-20 | 15:41

Twee cijfers zijn interessant: het aantal covid-19 doden precies een week geleden en het aantal doden gisteren.
Vorige week vrijdag 3 april was het sterftecijfer 148.
Gisteren 9 april was het sterftecijfer ook 148.
Ik ben benieuwd naar het nietszeggende cijfer van vandaag...

keestelpro | 10-04-20 | 14:03 | 7

Voor de record: het is 115.

keestelpro | 10-04-20 | 14:30
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken