Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RIVM-domizer: +1.224 besmet, +115 dood

Weer nieuwe besmettingen (1.224)! Weer doden erbij (115)! Minder dan gisteren!

Wat zegt het allemaal nog, die getalletjes van het RIVM. Alsof je met je ogen dicht drie pijlen op een dartbord gooit. Vandaag zijn het er [hier het getal van vandaag], morgen zijn het er [hier het getal van morgen] en gisteren waren het er [hier het getal van gisteren]. En alles wat het is, is een ratrace voor de media, want als die getalletjes er eenmaal zijn buitelt iedereen over elkaar om de getallen te nuanceren, via omwegen te verklaren hoe het écht zit en uit te leggen dat het heus niet alles zegt. Pushbericht. Sneller dan de ander. Gooi. Publish. Send. Plaats. Verzend. Wie werpt zijn homp vlees voor de leeuwen en voor wie blijven slechts de gieren over. Vandaag zijn het er [getal van vandaag], maar het had net zo goed [niet het getal van vandaag] kunnen zijn. Knoop je jas dicht, doe een das om, was eerst je handen.

Duiding - 3 mensen in leeftijdsgroep 25 tot 50

Vandaag zijn er 253 patiënten als in het ziekenhuis opgenomen gemeld. Er zijn sinds gisteren 115 personen als overleden gemeld. Deze mensen zijn niet allemaal in de afgelopen dag in het ziekenhuis opgenomen of overleden. Onder de personen die zijn overleden zijn 3 patiënten in de leeftijdsgroep 25 tot 50 jaar. Bij al deze personen was er sprake van onderliggend lijden.

Reaguursels

Inloggen

Cijfers die geen bal meer voorstellen: we testen al vanaf het begin nauwelijks en met name verpleeghuizen moffelen veel doden weg. Je zult maar als Corona haard te boek staan lijken ze daar te redeneren.

Feitenpliesie | 06-04-20 | 07:59

Mensen zaten gewoon gezellig in groepjes te eten op de stoep hier, 1.5m afstand mijn neus. Het maakt ze geen zak uit. Zou bijna hopen op een paar weken totale lockdown a la Italia.

Rest In Privacy | 05-04-20 | 21:35

Het nos “journaal” waarschijnlijk beter met Geer en Goor, de grote feelgood show.

Noujazeg | 05-04-20 | 20:48

Gaat t nou nog steeds over dat griepje /sarcasm off. Hoeveel mensen ik er schijt aan zie hebben, te triest voor woorden. En maar klappen, kaarsjes branden en beren voor het raam. Hypocriete bende.

Pluisbaard | 05-04-20 | 20:19

Zat vandaag dat programma over artsen op IC-s bij verschillende ziekenhuizen te bekijken.
Er zei er 1, dat 50% van de mensen op de IC dood gaat. 50%!.
Dat ze normaal 8 overlijdensgevallen per week hebben, en nu per dag.
Al die artsen zagen eruit, of ze 3 dagen niet geslapen hadden, en zeiden in koor dat het ergste nog moest komen.
Allen vroegen met klem aan de mensen, om thuis te blijven als het niet nodig was om weg te gaan.
En toen dacht ik aan wat ik allemaal vandaag vanaf mijn balkonnetje had zien langs toeren. Schijt eraan dus.
Die mensen moesten zich kapotschamen.
Aan al dat feelgood geklap heeft de zorg niets.
Je helpt ze door te zorgen dat je niet besmet wordt.

Roadblock | 05-04-20 | 18:56 | 5

@Trumme | 05-04-20 | 19:10:
Zou leuk zijn, als u ook weet, hoeveel van de ziekenhuisopnamen naar de IC moeten.
Verder hoorde ik vandaag door een arts zeggen dat de hele club staat te klappen als er 1 vanaf de IC naar huis kan.
Dus vanaf de IC is nou niet bepaald - Joepie, ik ben genezen.

Roadblock | 05-04-20 | 19:16

Ik woon zelf in een flat, maar het is soms een hele kunst om mensen in de hal en bij de liften te ontwijken. Overal briefjes opgehangen om afstand te houden, maar sommigen kunnen niet lezen. Dan moet je als kwetsbare oudere zelf maar snel op zij springen. Desondanks lees ik steeds dat de Nederlanders zich keurig gedragen .......

Mannes | 05-04-20 | 19:31

@Mannes | 05-04-20 | 19:31:
Zoals ik al in een ander topic vermelde, is de lift een NO-GO Area voor mij geworden.
Ik ben voorzien van een fors postuur (1.93m) en een luid autoritair stemgeluid(grote bek), dus ik kon de eerste invasie op de lift afweren, maar ik had het wel na 1 x gezien.
Met krioelende kindertjes en hoofddoekjes ben je kansloos in een lift.

Roadblock | 05-04-20 | 19:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Kijk, als je boven de 90 bent en je krijgt Corona, moet je ook bij jezelf te rade gaan

Troumoetblijcken | 05-04-20 | 18:55 | 2

vandaag een twintiger wat moet die?

Trumme | 05-04-20 | 19:12

@Trumme | 05-04-20 | 19:12: Volgens velen onmensen: zal vast een dikkertje geweest zijn, of toch al ziek geweest. Dan mag je immers kapot vallen niet waar.

Pluisbaard | 05-04-20 | 20:35

In de VS is het aantal officieel geregistreerde overlijdens vanwege longontsteking (pneumonia) sterk gedaald, hoogst waarschijnlijk dankzij Covid19..... i.postimg.cc/8cfC3psx/cdc.jpg

Eeuwig..Op..Vakantie | 05-04-20 | 18:30

Irma de bekensdte.. Echt? De stagiair niet gecontroleerd?

TheseDays00 | 05-04-20 | 18:26

dit gaf mij weer inspiratie voor een vers gedigt uit de bundel: "Leuk zolang het duurde"

GAUW TEVREDEN

ik ben al gauw tevreden
je hoeft maar een beetje van me te houden
maar love me long time
en ons kind hoeft niet per se
te scoren op het veld
en de zon mag best wel waterig zijn

als je inzoomt zie je enkel de krasjes
dus houd een wijde blik
de deur piept, je tanden brokkelen
je ruikt soms naar een nestje jonge katjes
die slapen in het hooi
ik vergeef het je, want je leidt me
in verzoeking
op z'n Frans en Russisch

en trapt dan op mijn beduimelde bril
en maakt de sleutels kwijt

al weer een nieuwe lente is ons gegeven
toch weer, toch weer
gewoon opnieuw beginnen.

King of the Oneliner | 05-04-20 | 18:15

Begon de Covid19 Pandemie met bloedgespetter in een Wuhan laboratorium? www.dailymail.co.uk/news/article-8188... Er wordt niet aan getwijfeld dat SARS 2 zoönotisch (overdracht van dier op mens) is begonnen met zijn pandemische carrière, maar dat kan ook nagebootst worden in een lab. Daarbij kunnen fouten gemaakt zijn. Dit scenario is aannemelijker dan het natte markt + vleermuizensoep eten op die markt scenario.

Eeuwig..Op..Vakantie | 05-04-20 | 17:51 | 2

Er zijn zoveel theorieen, denk aan de val van caban enz.
De echte waarheid zullen we gelukkig nooit weten.

droeveling | 05-04-20 | 17:53

@droeveling | 05-04-20 | 17:53: klopt er zijn 90 biotechbedrijven bezig een vaccin te produceren maar over de bron hoor je niets.

Trumme | 05-04-20 | 18:22

De rust in Nederland zegt mij ook vooral hoe verschrikkelijk vol en overbevolkt Nederland en de rest van de wereld is.

zeeman73 | 05-04-20 | 17:48

Goede reden om de huidige maatregelen voorlopig in stand te houden: bij meer ouderen die overlijden haalt GroenLinks procentueel meer stemmen, en dan te bedenken dat er in de achterban van fvd en pvv best veel babyboomers zitten (dus risicogroep) en bij GroenLinks en Dela66 een stuk minder.

Ome_BW | 05-04-20 | 17:46 | 4

Weight Watchers schijnt ook leden te verliezen. Kunt u dat ook even politiek duiden?

Quatzimodo | 05-04-20 | 17:58

De economie moeten we niet redden, gewoon in de ww die luie flikkers en 70 % van hun laatste inkomen ca. 1 jaar.
Jaren hebben ze genoten en nu maar even door bijten.
Eindelijk kunnen ze een paar maanden voor hun kinderen zorgen zonder opa en oma op te zadelen met hun zelf gemaakte kroost.
Je gaat je ouders of schoon ouders nu toch niet in gevaar brengen en dat zou wel eens slecht voor je uit kunnen komen als die ziek worden of erger.
En de bedrijven hadden beter op hun centjes moeten passen, maar het kon niet op en gewoon maar uitgeven die euros aan onnodige zaken zoals de regering.

loekdeleeuw | 05-04-20 | 18:54
▼ 1 antwoord verborgen

Iedereen en zijn moeder zijn op de motor weg vandaag lijkt het.

droeveling | 05-04-20 | 17:33 | 4

Heb een autorit achter de rug. De wielrenners (mannen in rare pakjes) en motorrijders (mooi om te zien) hebben massaal hun tweewielers uit de schuur gehaald. Honderden en honderden. Ach, zo lang ze elkaar maar niet in de bek spugen.

Graaier | 05-04-20 | 17:41

Gelukkig geen beren op de weg

brandend maagzuur | 05-04-20 | 21:42
▼ 1 antwoord verborgen

De regering doet opvallend weinig moeite om een volstrekt onnodig generatieconflict te ontmoedigen. Zal het haar lukken om de schuld van een reeks 'noodzakelijke' reddingen van banken en multinationals bij doden neer te leggen die part noch deel hadden aan het opblazen en het klappen van de huidige megabubbel?

Schulzie | 05-04-20 | 17:24 | 1

Ja, dat gaat ze weer lukken... t is gvd godsgeklaagd, maar wéér tuint t volk erin.

Gladiator Fap | 05-04-20 | 17:44

Zitten er bij het aantal IC opnames zoals RIVM vermeldt ook de NL'ers inbegrepen die naar Duitse ziekenhuizen zijn gevlogen?

stipjes | 05-04-20 | 17:24 | 2

Dit dus. Ennn.. is het aantal opnames nog wel tot een week geleden te vergelijken, want de specificaties voor opname veranderen continu.

Barbaartje97 | 05-04-20 | 17:32

Ja

Gravin v Kippenbouth | 05-04-20 | 18:45
-weggejorist-
guile | 05-04-20 | 17:19

Ik hoor dat buren in de tuin zitten met hun bezoek, of dat ze op bezoek gaan bij anderen. Ook zie ik met dit weer meer mensen op straat.

Daarom verwacht ik een piek over 2 weken. Ik ben benieuwd of onze experts die ook zien aankomen.

ScumbaggusMaximus | 05-04-20 | 17:09 | 9

Vandaag ook even langs mijn ouders geweest. Alleen in de tuin, 2 meter afstand ertussen. Niets gegeten of gedronken. Niet gehoest, niet geniesst. Wat is het probleem? Hoe groot is het risico dan echt?
Morgen weer boodschappen doen in een supermarkt vol kuchende bejaarden...

Ron_Paul | 05-04-20 | 18:57

@Ron_Paul | 05-04-20 | 18:57:
Mijn kinderen en kleinkinderen komen er niet in. Punt.
U gokt dat het risico niet zo groot is.
Als u misgegokt heeft......
Kijkt u eens terug naar het programma "Levenslucht" wat vandaag om 11:05 was.
En naar die arts die stond te janken van ellende.

Roadblock | 05-04-20 | 19:05
▼ 6 antwoorden verborgen

maar asielzoekers worden wel doorgelaten.

FrankVeer | 05-04-20 | 18:41

Nou berg je maar. Grens dicht, dus de stroom valt uit, geen eten meer, drinkwater vies, huizen storten in, heel de week slecht weer. Nationale ramp dus volgens de EU-doctrine.

5611 | 05-04-20 | 18:45

Godsgeklaagd, dat de Duitsers het wel doen, en dat hier een Rutte alleen om Wilders en Baudet niet gelijk te willen geven, mooi weer zit te spelen.

Roadblock | 05-04-20 | 18:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik zie bij bijna iedereen toch een flinke daling. Minimaal zes voet naar beneden, horizontaal gestrekt.

Frau Merkel | 05-04-20 | 17:02

In week 13 was de oversterfte i.v.m. 2019 ~1300. De aangemelde gevallen waren 592. In week 14 zijn de aangemelde gevallen 995, dus kunnen we een oversterfte van iets over de 2000 verwachten.

www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/14/sterf...

(Daarbij rekening houdend dat de cijfers van week 13 nog kunnen veranderen. Maar niet naar beneden)

omanders | 05-04-20 | 16:58 | 2

Oversterfte is nog hoger, er zullen minder griep doden zijn (is de griepgolf al voorbij?) maar ook minder werk/verkeer gerelateerde doden. Al kan het zij dat er thuis natuurlijk meer mensen de kettingzaag in hun been zetten of van een keukentrapje donderen.

klaas24 | 05-04-20 | 17:42

Zijn deze dagelijkse topics ook niet een mooi voorbeeld van 'coronavirusobsessie'?

Festen | 05-04-20 | 16:51 | 2

Media.

Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 16:53

Natuurlijk. Dit zorgt voor bezoek en reacties, vinden adverteerders leuk en het is niet heul veul werk.

beldewouten | 05-04-20 | 19:03

Ouderen worden niet meer geteld. Doen er niet meer toe. Economie moet weer aan de gang. Alles voor de AEX.

Mart6037 | 05-04-20 | 16:50 | 1

Als de economie naar de kloten is , is er ook geen geld meer voor de zorg

elevator | 05-04-20 | 17:54

We zijn er nog niet.... ondanks daling in Brabant. Het schuift langzaam naar het noorden eerst.

Jan, Leiden | 05-04-20 | 16:56

Las vandaag in het AD, dat er in de hongerwinter meer mensen dood gingen en die hadden helemaal geen virus. Bedoel maar, het kan altijd nog erger. Gelukkig.

Tishetnetnie | 05-04-20 | 16:33 | 7

Maar een klein deel wordt als corona doden geteld.

Mart6037 | 05-04-20 | 16:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Als er na deze corona-ellende eindelijk weer virus-arme tijden aanbreken, kunnen we de economische ramp tegemoet zien als gevolg van het stilleggen van een groot deel van het bedrijfsleven. Het enige lichtpunt in die toekomstige periode van ingrijpende versobering, is dat de regering (hopelijk) de waanzin gaat inzien van het grootschalig subsidiëren van allerlei decadente 'ideële' clubjes op het gebied van (zogenaamde) kunst, het muljeu, Het Klimaat, en zogenaamde 'sociale' en/of 'culturele' islamitische instellingen.

Ik zie verlangend uit naar een tijd dat de dagelijkse gang van zaken in Nederland niet langer wordt bepaald door duujjjzaamheidswijven-clubjes als Urgenda, het clubje papierneukers van de procedure-ejaculerende Johan Vollenbroek en nog wat andere clubjes uit het moralistische wereldje van de 'milieubeweging'.

Er is daarbij altijd sprake van 'milieu-organisaties', een term die suggereert dat het gaat om grote, belangrijke 'organisaties', maar die in werkelijkheid meestal bestaan uit fanaten-groepjes die in aantal variëren van hooguit twee tot enkele tientallen mensen.

Ik verwacht dat er straks geen subsidiegeld meer is voor al deze clubjes, en al helemáál niet meer voor de megalomane, miljarden kostende dwangmaatregelen die die 'organisaties' via activistische advocaten en rechters hebben afgedwongen.

Het moet maar eens afgelopen zijn met de vanzelfsprekendheid dat dit land wordt geregeerd door activisten. En daarmee sociaal-economisch naar de gallemiezen wordt geholpen.

De gang van zaken in Nederland wordt nu (nog) bepaald door het corona-virus. Dat alleen al veroorzaakt een sociaal-economische ellende die niet is te overzien. Als daar straks ook nog eens die milieu- en klimaat-hysterie overheen gaat, kunnen we de BV Nederland wel definitief sluiten.

Peter Emile | 05-04-20 | 16:24 | 9

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 16:55: Dat klopt. Misschien is de meest veilige optie een Bundesland van Duitsland te worden. Maar daar is vast weinig animo voor.

DeWeerman | 05-04-20 | 17:56

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 16:55: We zijn gewoon erg internationaal georiënteerd.

Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 20:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Als we de 115 Coronadoden per dag een jaar volhouden met de huidige maatregelen, dan zijn we 42 duizend Corona-doden verder en 300 miljard armer. Iemand een oplossing?

tipo | 05-04-20 | 16:20 | 9

@Jan, Leiden 16:26: Verwacht je een vaccin of medicijn binnen 12 maanden? Ik heb nog niks geloofwaardigs langs zien komen binnen die termijn.

tipo | 05-04-20 | 16:54

@tipo | 05-04-20 | 16:54:
Nee, maar wanneer het virus over zijn top is gaat Nederland wel weer geleidelijk van slot af zo simpel zijn ze in Den Haag echt niet.

Jan, Leiden | 05-04-20 | 16:59

@Jan, Leiden | 05-04-20 | 16:59: Okay, dan zijn we over een jaar 42 duizend Corona-doden verder en 100 miljard armer. Dat klinkt al beter. Het virus is over zijn top als de helft van 70% van NL het heeft gehad. Het duurt in dit tempo 20 weken voordat 35% het virus heeft gehad. Dan zijn we 18.000 doden verder. De overige 24.000 vallen in de weken er na. Het is maar een schatting, maar echt vrolijk word ik er niet van.

tipo | 05-04-20 | 17:35
▼ 6 antwoorden verborgen

@ichneumonogwat; Zet het ook op Facebook. Dan weet iedereen het. Hoe geweldig je bent.

Normpje | 05-04-20 | 16:13 | 1

Hahaha

oldskoolhollander | 06-04-20 | 08:51

Zo, ga weer even met ware doodsverachting de straat op, een ijsje scoren en daarna weer wandelen. Prachtweer!

Veel plezier nog allemaal!

Ichneumonidae | 05-04-20 | 16:11 | 6

@Vitale-Reaguurder | 05-04-20 | 16:39: Kuifje ben je in slaap gevallen ?? Of moet je nog skypen met je grote leider, wat hier het beste antwoord op is ??

Vitale-Reaguurder | 05-04-20 | 17:20

@Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 16:30: Hou is op met je one-liners en regeer op inhoudelijke argumenten. Dat heb je dan weer niet goed begrepen, wilden de grenzen controleren en vluchten uit brandhaarden weren. Verder alle maatregelen die nu ( maar veel te laat) van kracht zijn. Stop is met het verdraaien van de feiten, en geef Wilders en Baudet de credits die ze verdienen.Kuifje ben je in slaap gevallen ?? Of moet je nog skypen met je grote leider, wat hier het beste antwoord op is ??

Vitale-Reaguurder | 05-04-20 | 17:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Wie is Tedros Adhanom nou eigenlijk? Hij is het opperhoofd van de WHO (World Health Organization). Deze man is gelanceerd door China en zo incompetent als de neten. Hij is de eerste Afrikaan die aan het hoofd staat van het gezondheidsagentschap en de eerste die geen arts is. Vroeger gewerkt onder het ministerie van Volksgezondheid onder de marxistische dictatuur van Mengistu. Vervolgens ging deze onversneden communist naar Engeland en promoveerde op een proefschrift over malariaoverdracht in Ethiopië. Vervolgens werd hij van 2005 tot 2012 minister van Volksgezondheid onder premier Meles Zenawi. Daar ontmoette hij voormalig president Bill Clinton en begon hij een nauwe samenwerking met Clinton en de Clinton Foundation en werd ook dikke matties met de prikgrage Bill Gates van de Bill en Melinda Gates Foundation. Als minister van Volksgezondheid zou Tedros ook voorzitter zijn van het Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria, dat mede is opgericht door de Gates Foundation. Het Global Fund is doorzeefd met fraude- en corruptieschandalen.Dat geeft de burger moed.
Tijdens de drie jaar durende campagne van Tedros om de WHO-post te winnen, werd hij beschuldigd van het in de doofpot stoppen van drie grote cholera-epidemieën, terwijl de minister van Volksgezondheid in Ethiopië de gevallen verkeerd etiketteerde als "acute waterige diarree" een symptoom van cholera-in een poging om de betekenis van de epidemieën te bagatelliseren, beschuldigingen die hij ontkende.. Het is gewoon niet te bevatten dat ze dit heerschap op het schild gehesen hebben.

Nehemia | 05-04-20 | 16:11 | 10

Bill Gates, Clinton dan kun je het uittekenen

Mercyseat | 05-04-20 | 18:34
▼ 7 antwoorden verborgen

Ok, dus over 2 weken weer lekker naar café. Oh nee, toch niet, want er kan nog een bejaarde ziek worden en overlijden! Dat krijg je als meer dan de helft van de kiezers tot een risicogroep behoren.

Hadena | 05-04-20 | 16:08

Als we dan toch allemaal doodgaan, wat doet het er dan toe of je afhankelijk bent van anderen voor je levensonderhoud of niet? Verhonger dan gewoon, deal with it! O wacht, dat hoeft helemaal niet, want dit is NL en daar zijn altijd wel brave burgers in loondienst die zich én aan de regels houden én lichtgewicht proleten uit de stront trekken.

Schulzie | 05-04-20 | 16:08

De stijgingen ten opzichte van gister zegt niet zo veel, aangezien er meldingen van dagen eerder tussen zitten. Op de site van het RIVM staat een pdf waar ze de meldingen met terugwerkende kracht op de juiste dag zetten. Dat zegt al ietsjes meer.
Artsen hebben wel wat beters te doen nu dan meldingen inkloppen. En de administratiemiep werkt niet in het weekend dus ik voorspel voor morgen en dinsdag een voor de media 'onverwachte' piek.

elco485 | 05-04-20 | 16:01 | 4

Precies, helaas is er ook geen direct nummer beschikbaar voor de meldingen. Je dient gewoon het algemene nummer te bellen:
"U belt met het nummer van GGD omgeving....; hebt u vragen over het coronavirus? Kijk dan op www.rivm.nl/coronavirus. Het coronavirus is een infectiezi..." GODVERDOMME, ik weet wel wat SARS-CoV-2 is... "Dan volgt nu een keuzemenu, hebt u toch nog vragen over het coronavirus, toets dan 1. Hebt u vragen over het SOA-spreekuur toets dan 2. Hebt u vragen over reizigersinformatie toets dan 3. Hebt u vragen over meldingsplichtige infectieziekten, toets dan 4. Bij overige vragen blijft u aan de lijn" GODVERDEGODVER!!!; "Goedemiddag, waarmee kan ik u van dienst zijn?" "Dag mevrouw, ik wil een CoViD-gerelateerd stervensgeval melden, hebt u misschien een direct nummer?" "Jazeker, ik verbindt u direct door.." "GODVER, ik wil dat nummer!1!!!!1 "tuut", "tuut", "er zijn nog 2 wachtenden voor u, blijft u aan de lijn" "tuut", tuut", "U bent eerst wachtende, blijft u aan de lijn" "tuu... Goedemiddag, waarmee kan ik u van dienst zijn" "Hallo, hebt u een direct nummer waarop ik u kunt bereiken?" " dit is het juiste nummer, wat u nu belt" "Nee ik bedoel dírect, niet verschillende keuzemenu's" "Nee sorry meneer...."

Aart4888 | 05-04-20 | 16:36

Meldingen inkloppen is nu helaas juist extra belangrijk..... net als testen. Dus laat maar idd

trottle | 05-04-20 | 16:40
▼ 1 antwoord verborgen

Gehoord de beraadslaging,

- Overwegende
- dat corona in principe niets meer is dat een griepje.
- dat de genomen maatregelen buitenproportioneel zijn.
- dat de genomen maatregelen de economie kapot maken.
- dat er relatief weinig slachtoffers vallen te betreuren
- dat er in Duitsland nog duizenden IC-bedden vrij zijn.
- dat ik het nu wel zo'n beetje zat ben.

- roept het college op om op te houden met alle coronaflauwekul

en gaat over tot de orde van de dag.

Geenstijl, 5 april 2020

0112358 | 05-04-20 | 16:00 | 8

@ceesreis | 05-04-20 | 16:20: Die 9000 was 'een inschatting van mogelijke griepdoden'. Het werkelijke aantal geregistreerde gevallen in 2018 was 1200 (bron CBS). Als je appels met appels wil vergelijken, het aantal geregistreerde COVID doden ligt nu op 1766. Flink hoger dus. Hoeveel dat dit jaar totaal gaan worden weet niemand, maar kan zomaar 2 tot 3 keer hoger liggen. Hoeveel ongeregistreerde COVID doden er in 2020 (inschatting mogelijke doden) zullen zijn zal ook weer een paar keer hoger liggen. En dan hebben we nu nog een lockdown, wat in 2018 niet het geval was. Kortom, onvergelijkbare getallen helaas.

Realisties | 05-04-20 | 16:47

@ceesreis 16:20: Binnen tien weken zit Corona ook op de 9000 doden in NL. Met een lockdown. En dan gaat het daarna nog minstens 9 maanden door (+33.000 doden), tenzij je een vaccin of medicijn weet.

tipo | 05-04-20 | 17:04

@tipo | 05-04-20 | 17:04: Dat is een voorspelling waarvan je niet weet of hij uitkomt.

Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 20:28
▼ 5 antwoorden verborgen

Als ik zo eens naar buiten kijk vanaf mijn balkon in centrum Rotterdam zijn er toch echt legio mensen die niet thuis blijven. Mensen zijn massaal aan het wandelen, brommeren, fietsen, wielrennen, bootje varen, motor rijden, auto rijden.
Blijkbaar moet het eerst nog veel erger worden.

omwenteling | 05-04-20 | 15:58 | 6

Dat zijn mensen die het zat zijn om vanaf het balkon van hun flatje naar beneden te spugen.

Tapioca pudding | 05-04-20 | 16:30

Houden ze wel afstand?

Jan, Leiden | 05-04-20 | 17:01

Oh, hier zijn er 12 aan het voetballen met nota bene een volwassene erbij.
Iedereen weet namelijk dat je bij voetballen op 1.5 meter blijft.
Als een bepaalde donkere bevolkingsgroep wat meer vertegenwoordigd is bij de ziekenhuis opnamen over 14 dagen, dan weet ik de oorzaak.

Roadblock | 05-04-20 | 20:03
▼ 3 antwoorden verborgen

zondag 15 maart - 176 besmettingen, 8 doden, 8/176 = 4,5 procent
zondag 5 april - 1224 besmettingen, 115 doden. 115/1224 = 9,4 procent.

VanderGeelen-Coppens | 05-04-20 | 15:57 | 5

Wat een onzin die percentages, we weten toch helemaal niet hoeveel mensen besmet zijn in nederland.

vlotterik | 05-04-20 | 16:36

Dit laat vooral zien dat de criteria voor ziekenhuis opnames veel en veel strenger geworden zijn. En als je niet test loopt dat percentage alleen maar verder op.

trottle | 05-04-20 | 16:41

@vlotterik | 05-04-20 | 16:36: Bovendien zijn die doden de besmetten van zeg 2 tot 3 weken geleden, toen de getallen veel lager waren. De procentuele verhoudingen zeggen totaal niets.

5611 | 05-04-20 | 18:59
▼ 2 antwoorden verborgen

John Molkenboer ook aan Corona overleden. AD bericht er uitgebreid over.

Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 15:57 | 5

@Papa Jones | 05-04-20 | 16:06: Steve Jobs

piloot47 | 05-04-20 | 16:16

@piloot47 | 05-04-20 | 16:16:
Pfff.... heb de instelling eindelijk gevonden.
Er was van álles default geactiveerd. Alle zinnen beginnen met een hoofdletter, doordrammen van suggesties, onderdrukken van grof taalgebruik... mijn god, waar bemoeien ze zich mee!

Papa Jones | 05-04-20 | 16:27

@Papa Jones | 05-04-20 | 16:27: Ja, dat is lastig.

Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 16:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Is het niet relevanter om ook te melden hoeveel mensen hersteld zijn? En hoeveel mensen van de IC afgegaan zijn? Of ontslagen uit het ziekenhuis? Of hoeveel positief getest, maar geen klachten?

Die selectieve vorm van het 'nieuws' brengen is mij echt een corona-doorn in het oog.

Gervano | 05-04-20 | 15:54 | 1

Of overal achter zetten: "van de 17 miljoen'.

piloot47 | 05-04-20 | 16:18

Ik moest echt even boodschappen doen, wachtend op mijn lift, zag ik zoveel mensen…….
Dit gaat niet goedkomen zo, vrees ik.

Bad - Casey | 05-04-20 | 15:54 | 2

Ik heb nog nooit zoveel mensen een frisse neus zien halen inderdaad. Ook nog nooit zoveel kinderen op een kluitje buiten zien spelen trouwens. Bizar.

osolemio | 05-04-20 | 16:19

Maar wel hartverwarmend dat mensen in deze moeilijke, bizarre tijden andere mensen nog een lift durven geven.

piloot47 | 05-04-20 | 16:19

115 doden is een meevaller - that's where we are today. Het nieuwe normaal. De vraag is hoe groot het effect is van onderrapportage in het weekend. Het Outbreak Management Team komt ook niet vandaag bij elkaar maar MORGEN. Jaap heeft ook recht op vrije tijd :-)

beniknouzoslim | 05-04-20 | 15:49 | 1

Het virus heeft toch ook een vrije dag.. Oh nee.

Roadblock | 05-04-20 | 20:05

Met een gemiddelde leeftijdsverwachting van rond de 80 zitten we eigenlijk wel goed in NL.
Ja, en daarna houdt het een beetje op. Dan ga je ergens dood aan. Of dat nu kanker, hartfalen of corona is, is in feite irrelevant.

Voor zover ik weet zijn er geen 18e-eeuwers meer in leven - daar lijkt dus een verklaring voor.

Daarom stelt al dit corona-gezeik ook niet veel meer voor dan een vaak gebrekkig onder woorden gebrachte angst voor de dood - doorgaans door mensen die in feite niet zozeer bang zijn voor de dood als wel voor het leven.

Ichneumonidae | 05-04-20 | 15:45 | 7

Ik wou dat er meer mensen zo dachten, Als die dan ook nog bij elkaar zouden komen samen met een corona-patiënt, dan hadden we die groepsimmuniteit in no-time geregeld en had de regering niet langer een excuus voor al die maatregelen.

Blauwpetje | 05-04-20 | 16:12

@Blauwpetje | 05-04-20 | 16:12:
Mja, je kan ook zeggen, als die nou lekker bij elkaar komen , een vlindernet eroverheen, en afvoeren.

Roadblock | 05-04-20 | 20:07

"Corona-gezeik = angst voor de dood - doorgaans door mensen die in feite niet zozeer bang zijn voor de dood als wel voor het leven".
Nou herken ik wel gezeik, en dit is een knap staaltje ervan.
Hoe krijg je het bij elkaar.

Roadblock | 05-04-20 | 20:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik woon toch gvd in het groene hart en niet langs het TT circuit...... kolere haal die penopauze mannetjes in leren pakjes vd weg. Volidioten!

de directeur | 05-04-20 | 15:41 | 4

Het is echt ongekend vandaag. Ik woon bij de N11 in de buurt, in een mooi rustiek stukje Groene Hart. Vrouwlief is net van ellende binnen gaan zitten. Vorige week was er een magere score van -3, benieuwd wat de score vandaag wordt!

peetteeq | 05-04-20 | 15:51

Ja bizar hè, De Krimpenerwaard leek ook wel een circuit. Dacht dat zondags iedereen in de kerk zat, lekker corona te snuiven.

Tishetnetnie | 05-04-20 | 16:31
▼ 1 antwoord verborgen

5 april, dodentelling. Wanneer al die lieve ambtenaren van het CBS weer eens aan het werk gaan valt er meer over te schrijven, maar t/m week 12 geen aanleiding om extra grafdelvers op te leiden. Het is vergelijkbaar met 2018.

2017 week 1 3568
2017 week 2 3637
2017 week 3 3487
2017 week 4 3626
2017 week 5 3574
2017 week 6 3446
2017 week 7 3417
2017 week 8 3328
2017 week 9 3152
2017 week 10 3054
2017 week 11 2843
2017 week 12 2778 <-----
2018 week 1 3343
2018 week 2 3359
2018 week 3 3364
2018 week 4 3322
2018 week 5 3403
2018 week 6 3513
2018 week 7 3660
2018 week 8 3691
2018 week 9 3937
2018 week 10 4092
2018 week 11 3733
2018 week 12 3430 <-----
2019 week 1 2606 (6 dagen)
2019 week 2 3262
2019 week 3 3150
2019 week 4 3178
2019 week 5 3143
2019 week 6 3185
2019 week 7 3252
2019 week 8 3222
2019 week 9 3066
2019 week 10 3171
2019 week 11 3227
2019 week 12 3042 <-----
2020 week 1 2242 (5 dagen)
2020 week 2 3364
2020 week 3 3151
2020 week 4 3040
2020 week 5 3157
2020 week 6 3187
2020 week 7 3195
2020 week 8 2952
2020 week 9 3084
2020 week 10 3087
2020 week 11 3203
2020 week 12 3575 <-----

Rest In Privacy | 05-04-20 | 15:39 | 14

@Rea-van-Guurder | 05-04-20 | 15:39

We zitten in week 14. En in week 13 schoot het aantal doden over de top van 2018.

omanders | 05-04-20 | 16:19
▼ 11 antwoorden verborgen

Ja allemaal waar dat het risico op een pandemie nog nooit zo groot is geweest, percntage mensen dat er op de wereld is en het gemak waarmee er met de huidige kennis van de wetenschap eng dingen kunnen worden gedaan is er zeker. Maar: www.volkskrant.nl/wetenschap/het-coro...

Pedro el Negro | 05-04-20 | 15:38 | 2

Hoe lopen die ambternaaren rijks en eu door de winkel, yes weer met een scenario de schappen vol, op naar de volgende overwinning????

Pedro el Negro | 05-04-20 | 15:40

Typisch de Volkskrant om het fabeltje dat de Spaanse griep uit Amerika kwam uitgebreid te beschrijven en kort te melden dat het ook mogelijk is dat het uit China kwam.

Gulliver | 05-04-20 | 15:44

In Italie hebben naar schatting 5 miljoen mensen het virus reeds gehad.
Nog niet voldoende voor groepsimmuniteit.
Wel is het virus een stuk minder dodelijk dan men aanvankelijk dacht.

Gulliver | 05-04-20 | 15:37 | 3

Ja, de vergelijking met Spaanse griep gaat mank. Daar lag het sterftepercentage veel hoger.

Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 15:52

Vergeet niet dat het stervingspercentage afhangt van de zorg. Een hoop mensen die in het ziekenhuis liggen komen er weer uit, maar als die niet geholpen kunnen worden gaat het mis.

elco485 | 05-04-20 | 16:07

Dat laatste klopt, en vraag je eens af wie zich net als jouw zo verheven voelt dat ze zich niks aantrekken van het publiek belang, zal best wat internationaalos uit lombardijen tussen zitten.

Pedro el Negro | 05-04-20 | 16:56

Wie telt de mensen die thuis doodgaan?

rein9576 | 05-04-20 | 15:33 | 2

Niemand. Die komen min of meer tevoorschijn in de oversterfte-data van CBS, na 2 weken.

MisterC | 05-04-20 | 15:37

Tjonge jonge jonge.
Alsof mensen massaal thuis doodgaan.
Dan heb je alsnog een huisarts die de doodsoorzaak vaststelt.

Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 16:58

Komt nog even een herhaling van mijn afschuw bij over de betrokken, zeer bezorgde en ook "opgesloten" BN'ers. Ik noem een Linda de Mol die telefonisch meld aan Boulevard dat het wel zweten is om een huis van 1500 m2 zelf te moten stofzuigen. Die haakneus van een Ali B, die te pas en te onpas zijn smerige kop met vet haar laat opdraven om iedereen te verbinden die er niet op zit te wachten. Niet echt on topic allemaal, maar als we dan toch gaan spuien...

On topic, die f#cking media zou eens die koppen uit de eigen reet moeten trekken en dan gezamenlijk beslissen dat we elke dag een uurtje of 2 tv maken met alle ins en outs van die Coronacrisis, op alle zenders tegelijkertijd, en verder gewoon de bek houden. Leuke films, series genoeg op de plank. Nee nu zie je die bos vet haar, Ali B, eerst 10 minuten goed werk doen bij Jinek en daarna rent hij de longen zowat uit zijn lijf om ook tv tijd te scoren bij Op1, of andersom, in de ochtend/middag heeft hij ook nog tijd gekregen bij Koffietijd, Boulevard en het jeugdjournaal. Iemand nog wat van dat mooie Coronalied gehoord? :"-)

BadPatNL | 05-04-20 | 15:32 | 5

Ja, maar Ali B is een M.A.R.O.K.K.A.A.N. Een goeie. Een knuffel. Een rolmodel. En hij deugt! Zit met een rood stickertje in alle talkshow-rolodexen.

piloot47 | 05-04-20 | 16:26

@Zieke Dichter | 05-04-20 | 16:03: Ik zie het ook zo, maar volgens de Nederlandse omroepen zien we het verkeerd. Ik kijk er de laatste tijd wat vaker naar, vanwege de actualiteit, maar normaal heb ik de Duitse TV aan. Daar heeft men nog wel geld voor wat ontspanning.

Heiner | 05-04-20 | 17:58
▼ 2 antwoorden verborgen

“En alles wat het is, is een ratrace voor de media, want als die getalletjes er eenmaal zijn buitelt iedereen over elkaar om de getallen te nuanceren, via omwegen te verklaren hoe het écht zit en uit te leggen dat het heus niet alles zegt.”

Inderdaad. Meer dan 300 tegels in een uur. GeenStijl en de reaguurders doen vrolijk mee. Pot en ketel of zo?

Janpoepeenuitje | 05-04-20 | 15:29

Het schijnt er bij onze medelanders ook flink in te hakken, maar daar hoor/lees je weinig over.
Iemand hier die misschien uitzicht heeft op een islamitische begraafplaats? Of op de weg er naar toe?

SNAFU | 05-04-20 | 15:29 | 5

Een kennis van me werkt bij een stadsdeelkantoor in 020. Daar zijn normaal 8 doden per week te melden. Deze week waren het er 8 per dag.. allemaal marokkanen en turken.

sjuul69 | 05-04-20 | 18:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Let the fat lady sing....
I hoped you all enjoyed the Corona show!

TB2318 | 05-04-20 | 15:22

Rebel News van gisteren, over de WHO (al vaker genoemd in de panelen) wordt geleid door een marionet van de CCP en Xi “Winnie the Pooh” Jin Ping.
youtu.be/XPSlqF5pjrw
(En de RIVM is de facto de Nederlandse afdeling van de WHO.)

Stormageddon | 05-04-20 | 15:18 | 6

@Stormageddon | 05-04-20 | 16:02,
Precies en met u eens, men heeft even niet door dat het hier over onnodige sterfgevallen gaat, ik word ook een beetje beroerd/onpasselijk van zulks reacties.

Bad - Casey | 05-04-20 | 16:09

@Bad - Casey | 05-04-20 | 16:09:
Onzin, Corona is gewoon een doodsoorzaak die als "gewone ouderdom" kan worden beschouwd. Net als de grote broer van Corona, genaamd Obesitas. Mensen gaan nu eenmaal een keer dood. En als er net even toevallig een virusje in de lucht is, gebeurt dat een paar dagen eerder. Net als een oude boom die ieder moment kan omvallen. Als het een tijdje windstil weer is, vallen er gewoon wat meer om bij windkracht vijf, dan als het iedere dag windkracht vijf is. De gemiddelde levensverwachting van de Corona-dode is 80,9. Dat was in 2008 de gemiddelde leeftijd van de doorsnee=dode.

TB2318 | 05-04-20 | 17:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Tis allemaal ikke ikke ikke, want ikke vindt dat ik zielig ben nu ikke binnen moet blijven, dat ikke daarmee anderen misschien het leven redt maakt ikke niet uit, want alleen ikke is belangrijk. Dus denk iets minder in ikke en pas je enigszins aan dan komt het goed. En een seizoen zonder hasj, coke en pillen is misschien wel goed, dan voorkom je misschien onderliggend lijden in een volgende pandemie, waar ikke dan misschien gebruik moet maken van schaarse middelen en waar andere ikkes dan kritiek op hebben.

Umberto die trotzoni | 05-04-20 | 15:18 | 12
-weggejorist-
Julius Pace Car | 05-04-20 | 15:53

@Ben7943 | 05-04-20 | 15:53:
Ze willen dat niet voor de ingang van het ziekenhuis, ze vinden dat die selectie vooraf al moet plaatsvinden. En ze menen te weten op basis van uiterlijke kenmerken wie doodgaat, wie gewoon ziek wordt, wie ernstig ziek en wie nauwelijks iets merkt. En die laatsten moeten gewoon aan het werk om hun pleziertjes te verzorgen.
Zoiets moeten ze denken.

Stormageddon | 05-04-20 | 16:00
▼ 9 antwoorden verborgen

Wat pas écht ziek is, is dat hier mensen worden verwenst omdat ze geen consumentengedrag vertonen. Door wie is dan niet moeilijk meer.

Schulzie | 05-04-20 | 15:18

RI(P)VM.

TheGreatMachine | 05-04-20 | 15:12

RIVM, Mark en Hugo zorgen vandaag voor mooie cijfers. Het gaat de goede kant op.

Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 15:10 | 12

@Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 15:53: Dat heb je dan weer niet goed begrepen, wilden de grenzen controleren en vluchten uit brandhaarden weren. Verder alle maatregelen die nu ( maar veel te laat) van kracht zijn. Stop is met het verdraaien van de feiten, en geef Wilders en Baudet de credits die ze verdienen.

Vitale-Reaguurder | 05-04-20 | 16:12

@spamzuiger | 05-04-20 | 15:24: Horen we al iets over hoe we de economie na de lockdown gaan redden, buiten wat met geld smijten?

Wat je zou verwachten: tijdelijke freeze op CO2/stikstof maatregelen om bv de bouw weer snel aan de slag te krijgen in plaats van verzand te raken in bureaucratie. Stoppen met geld smijten naar klimaat of uitkopen boeren, want er is dadelijk geen geld meer.

Wat we zien: Wiebes druk bezig om de laatste 3 kolencentrales te sluiten: kapitaalvernietiging.

5611 | 05-04-20 | 19:46
▼ 9 antwoorden verborgen

Intussen wordt men in het 010-gebied gek van de uitstoot (luchtvervuiling en tyfusherrie) van maximumsnelheid negerende ego's op motoren. Hoe worden de slachtoffers in de statistieken verwerkt?

Fijnstoffer | 05-04-20 | 15:10 | 3

Dat is de zogenaamde zwijgende meerderheid. Motoren zijn hobby voor veel burgers die flink geld uitgeven. In NL mag alles en wel daarom: hoe meer er geconsumeerd wordt hoe beter voor de staatskas en de economie. Al het andere doet er niet toe. Dus op de weg kun je van alles verwachten: wandelaars, joggers, fietsers, wielrenners, paardrijders, moeders met kinderwagens, surfers, tractoren, stinkende sportautootjes uit 1972, en onder dit volk zit een zeker percentage egoïsten die niet anders kunnen genieten door zich demonstratief met veel lawaai als zgn revolutionairen door het straatbeeld te razen. Naast die motards hebben we nog kansenparels uit de schaduweconomie die in hun zwarte audi's en vw's keihard gas geven en zich niets aantrekken van de snelheidslimiet. Zie daar: de BV Nederland. Leve de vrijheid want alles moet kunnen.

ecologiste | 05-04-20 | 15:16

Motoren is in grote steden een nieuwe trend die al een poosje aan de gang is. Want geen parkeerkosten in de stad en in ochtend en avondspits is het makkelijk door de files manoeuvreren. Daarnaast is de kick voor veel eigenaars dat je er veel lawaai mee kunt maken, dus ook nog eens lekker mee kunt showen.

straatsurfer | 05-04-20 | 15:42

Wie controleert eigenlijk of alle ziekenhuizen de aantallen naar waarheid doorgeven aan het RIVM? Zorgverzekeraars maken elk jaar afspraken net ziekenhuizen over hoeveel geld ze krijgen. En soms is dan het budget in november al op. Wanneer zijn de budgetten nu dan op? Loont het de ziekenhuizen om meer doden t.g.v. corona door te geven dan werkelijk, omdat ziekenhuizen dan extra geld krijgem i.v.m. niet voorzien/crisis? Of geven de ziekenhuizen juist andere doodsoorzaken door omdat dat financieel gunstiger is?

Leptob | 05-04-20 | 15:09 | 2

Ik stel voor dat jij bij alle ziekenhuizen langsgaat om te tellen, afgesproken?

Mans5 | 05-04-20 | 15:14

Een heel goede vraag. Al ga ik er vanuit dat Corona onbeperkt budget heeft.

Kluukluuk | 05-04-20 | 18:14

Knap dat op GS naast de virologen er ook ineenkeer heel veel conditietrainers, sporttrainers, dieetisten en sport medici aanwezig zijn. Knap dat de reaguurders aan alleen de BMI van iemands persoon kunnen zien of deze gezond is of niet. En hoeveel van de reaguurders hier staat wekelijks op de weegschaal? Hoeveel van u sport meer dan slechts 4 uurtjes per week? Hoeveel van u weet of het eigen immuunsysteem op orde is? Mooi man, zoveel specialisten hier die echt allemaal poep praten.

degurewind | 05-04-20 | 15:07 | 12
▼ 9 antwoorden verborgen

Belangrijke mededeling van rivm
Als Uw luchtgevulde vrouw een loopneus heeft is het geen Corona maar is ze vol

dirkdoorsnee | 05-04-20 | 15:07 | 2

Hahaha lekker af en toe lachen moet kunnen

Therrie | 05-04-20 | 15:08

Gelukkig hebben we jort.

Ren je rot | 05-04-20 | 15:07

Hoe lager het getap, hoe groter de kans dat het straks weer zal stijgen en er gelijk weer paniek is. Het RIVM zal trots zijn, want hun maatregelen werken....

born2killn00bs | 05-04-20 | 15:06 | 3

Getap = getal

born2killn00bs | 05-04-20 | 15:06

Tap er voor mij nog eentje s.v.p.

Piet Karbiet | 05-04-20 | 15:17
-weggejorist-
van Oeffelen | 05-04-20 | 15:05

Misschien heb ik niet opgelet maar zijn er ook cijfers van patiënten die ontslagen zijn uit het ziekenhuis? Recht op bedoel ik dan.

NLgaatnaardeklote | 05-04-20 | 15:05 | 1

Blijkbaar moet je zelf maar uitrekenen wat de IC opnames zijn. En dat is juist het cijfer waar iedereen over loopt te blèren met de politiek voorop.

roevka | 05-04-20 | 15:05 | 3

Die IC opnames zijn het belangrijkst. Als alle IC bedden bezet zijn heb je een groot probleem.

Slipsnifter | 05-04-20 | 15:06

@Slipsnifter | 05-04-20 | 15:06:
Ja dat zeg ik. Ziekenhuis opnames zijn geen IC opnames. Ik zou daarnaast liever weten hoeveel er op de IC terecht komen en hoeveel er weer vanaf komen.

roevka | 05-04-20 | 15:18

Heb wel is onderliggend geleden, ben ik nu een risicogroep ?

dhrat | 05-04-20 | 15:04 | 2

Wat grammatica betreft wel.

MarkiesDeBalzaque | 05-04-20 | 15:07

Haha, Balzak

Roelpaardensmoel | 05-04-20 | 15:12

Als ik zo om me heen kijk in de supermarkt en op straat, zijn de meeste er wel klaar mee.
Het is lekker weer, dus doe maar weer normaal mensen! groetjes!

deugnietmee | 05-04-20 | 15:02 | 1

Zelfde zie ik in Amsterdam, normale straatbeeld. Althans waar ik woon.

Ichneumonidae | 05-04-20 | 15:27

Max Headroom's dagelijkse COVID Curves: i.imgur.com/tmqptF9.jpg

De afname in ziekenhuisopnames is nu een duidelijke trend. Ook de sterftecijfers nemen langzaamaan af. Wel is een toename in positieve tests zichtbaar. Deze wordt mogelijk veroorzaakt door meer testen. We zien daarom voor het eerst een daling in het aantal opnames per positieve test.

2 belangrijke observaties:
- Het voorspelde aantal ziekenhuisopnames daalt tot 7500. Daarmee zijn 2000 IC bedden ruim voldoende. De rode curve rechtsboven maakt zich nu los van de groene curve (het aantal bedden). Dit betekent dat voor een verblijf van 3 weken de eerste generatie ziekenhuisopnames gaat beeindigen.
- In het model zijn positieve tests, opnames en sterfte niet gekoppeld omdat belangrijke parameters (nog) niet goed bekend zijn. De curves worden dus onafhankelijk van elkaar gemodelleerd. Dit begint nu onfysisch te worden omdat de blauwe curve (positieve tests) hoger blijft en theoretisch 10 dagen later in ziekenhuisopnames moet resulteren. De blauwe curve is nu echter breder dan de rode en de zwarte. Ik ga er vooralsnog van uit dat de oorzaak gelegen is in een snel stijgend aantal tests omdat de opname- en sterfte data sinds 2 weken de voorspelde trend heel precies volgt. Of deze aanname klopt zal de komende week blijken.

Max Headroom | 05-04-20 | 15:00 | 15

Max Headroom | 05-04-20 | 15:00
Dank u wel voor uw waardevolle bijdrage, heel fijn dat u dit allemaal doet!

Gravin v Kippenbouth | 05-04-20 | 18:13

@Mark_D_NL | 05-04-20 | 15:10: 1. We zijn er nog niet.
2. Er is al een fiks aantal mensen overleden, waarschijnlijk meer dan de officiële cijfers.
3. Vooraf was (en nog steeds is) onbekend hoe ernstig dit zou worden. Je kunt dan niet anders dan inzetten op een worst case scenario.

Ten aanzien van het laatste, het voorzorgsprincipe, zou ik dit willen vergelijken hoe we omgaan met fijnstof. Daar wordt eindeloos geïnvesteerd in vermindering om de verwachte levensduur met enkele maanden op te rekken.

5611 | 05-04-20 | 19:55
▼ 12 antwoorden verborgen

De meest grote blij is nu bij onze mannenbroeders van de cu want zondag rust. Daarna de meest linkse clubs want geen vervuiling.
Dat deze situatie in een grote chaos gaat eindigen want mensen opsluiten in huizen gaat ten koste van de geestelijke volksgezondheid, het voortbestaan van bedrijven voornamelijk het midden en kleinbedrijf zzp die gedwongen zzp zijn geworden want beter voor de bv Nederland. En uiteindelijk het failliet van onze verzorgingsstaat. Ultieme controle op de bevolking met nu al drones in de lucht. Kortom links heeft zijn ultieme orgasme. Maar zoals we allemaal weten na het ultieme klaarkomen is de harde werkelijkheid er weer!!!

Nico1000 | 05-04-20 | 15:00 | 4
-weggejorist-
Alleendewaarheid | 05-04-20 | 18:00
-weggejorist-
Alleendewaarheid | 05-04-20 | 18:02
-weggejorist-
Alleendewaarheid | 05-04-20 | 18:21
▼ 1 antwoord verborgen

Blijft vreemd, iedere week komen die superburgemeesters bij elkaar (Blijf thuis, geldt niet voor hen), en spreken dan iets af. Dat ze het in iedere plaats anders aanpakken: Amsterdam vandaag vaarverbod, Leiden, zo hoorde ik, iedereen op het water. Fijn voor de geloofwaardigheid. Met zulk bestuur, uit één mond sprekend, krijgen we nooit Corona eronder. Dank, onbetrouwbare Overheid.

dathoujetoch | 05-04-20 | 15:00

Hoeveel motor doden krijgen we vandaag? Hoor ze weer vrolijk blazen hier om me heen?

David000000007 | 05-04-20 | 14:59 | 2

Same here ... weg bijna leeg en blazen met bizarre snelheden voorbij. Rijdende orgaandonoren dat dan weer wel...

Kwelbeller | 05-04-20 | 15:07

Lol

David000000007 | 05-04-20 | 15:21

Ik maak me zorgen over hoe de staat en de EU deze corona uitbraak misbruiken om fundamentele vrijheden blijvend te ondermijnen.
Wetten die er zonder degelijk debat worden doorheen gejaagd.
De kudde laat zich veel te snel angst aanpraten, is veel te gezagsgetrouw en neemt veel te makkelijk dingen aan zonder er zelf kritisch over na te denken.
Dat zou de primaire taak van het onderwijs moeten zijn: kritisch zelf leren denken.

kempenaer | 05-04-20 | 14:58 | 7

Sterker nog; voor het debat begint zijn de meerderheden (indien nodig) al voorgekookt en uitgeruild. Debat is voor profileringsdrang, voor de bühne. Ik ga de tuin maar weer in.

Rest In Privacy | 05-04-20 | 15:07

Ik ben een van de weinigen geweest die van begin af aan heeft gezegd dat dit virus alleen de zwakkeren dood. Deze zwakkeren afzonderen was veel logischer geweest.
Het virus dooft nu langzaam maar zeker uit, en wordt steeds zwakker (Darwinisme). Ook dit heb ik steeds herhaald en gezegd.
De vrijheden zijn opgeofferd, de economische schade is gigantisch en vele mensen die niet tot de Corona zieken behoorde zijn nu overleden.

ja-ja-nee-nee | 05-04-20 | 15:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Net effe met de auto rondje Zandvoort gedaan. Bij eerste rotonde wordt door verkeersregelaars gevraagd of je gaat parkeren. Als je met nee antwoord mag je door. Op de eerste boulevard zijn de parkeerterreinen afgesloten. Vistentjes zijn wel open. Bij de tweede boulevard kan je wel parkeren en het strand oplopen. Overigens breek jeoveral je nek over grote groepen motorrijders.

AntonJansen | 05-04-20 | 14:57 | 7

@AntonJansen; En die motorrijders breken overal de nek over autorijders.
Je rijd er zelf ook!

SpicyMchaggis | 05-04-20 | 15:22

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 15:21:
Is het niet wat om een ieder die zijn motorrijbewijs haalt automatisch orgaandonor te laten worden? Dat zou dit ego gedrag nog een beetje dragelijk maken!

peetteeq | 05-04-20 | 16:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar? Kan die frisse wind even stoppen met waaien? Vet irritant.

ruudvangeelen | 05-04-20 | 14:56 | 1

Waai bijna de tuin uit.

Piet Karbiet | 05-04-20 | 15:05

" 3 mensen in leeftijdsgroep 25 tot 50"
Juist, tijd om de oudjes en de dikkerts op te hokken en de rest vrij te laten, die zon is nu al niet te doen zo onweerstaanbaar.
Jammer voor de oudjes, niks aan te doen. En die levensstijl-gerelateerde dikkerts moeten maar niet zoveel vreten, eigen schuld dikke bult.
Voortaan geen suikers en verzadigde vetten, weinig zetmeel en zout. Gewoon ouderwets groente, fruit, vlees&vis. Half uur wandelen per dag, allemaal zo eenvoudig, kost niks extra, kan iedereen. Ben je in een mum van tijd van je hoge bloeddruk, suikerspiegel en brakke conditie af, houdt dat een jaar vol en die buik is ook flink geslonken.

Abject | 05-04-20 | 14:55 | 7

Ik trek nog een pot bier los. Santé.

Fi-Bu-Bla | 05-04-20 | 15:04

@Ichneumonidae | 05-04-20 | 15:04: Yep totdat jezelf iets blijkt te hebben wat nog niet aan de oppervlakte is gekomen. Jammer joh ga maar dood omdat de rest niet ff rekening met je wil houden..... (narcisme ten top)

Hellsmurfje | 05-04-20 | 15:08

@Hellsmurfje | 05-04-20 | 15:08: Ook daar gaat het niet om. Mss moet je eens een cursus 'close-reading' gaan doen. Succes alvast!

Ichneumonidae | 05-04-20 | 15:25
▼ 4 antwoorden verborgen

En als dit allemaal voorbij is, vooral weer zorgen dat er weer GEEN beta-wetenschappers in de politiek en ambtenarij terechtkomen. Beleid op basis van gevoel en manipulatie werkt veel beter.

skoftig | 05-04-20 | 14:55 | 1

Maak je geen zorgen. Een ieder met meer dan twee hersencellen en een bèta- opleiding gaat niet de politiek in. Degenen met een opleiding, niet zijnde een bèta- opleiding, doet pas zijn bek open als hij/zij/het vertrokken is. Hallo Plasterk!

Frau Merkel | 05-04-20 | 15:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Verreweg de meeste mensen hebben lichte klachten. Nemen geen contact op met de huisarts en doe je dit wel, komt ie toch niet. Testen als je boven de 38grd koorts hebt gehad wordt niet gedaan. Kortom, doe net als bij influenza en kijk naar de oversterfte. Dat is meer sterfte dan je obv historische gegevens mag verwachten. In het griepseizoen 2017 waren er aldus 9400 extra doden.
9400.
Waar hielden wij ons toen mee bezig? Inderdaad de zielige bambi´s in de Noordvaardersplassen.

Jan Lange3373 | 05-04-20 | 14:54 | 2

Precies Jan. Nuchterheid daar hebben we behoefte aan. En kijken naar de oorzaken van die Chinese virussen.

kempenaer | 05-04-20 | 15:01

Wel fijn dat er zoveel mensen (nog) kiezen voor een even vrijwillige als zinloze privé-lockdown.

Had vandaag in de stad daarom alle ruimte van de wereld, net als gisteren. Eigenlijk zou je die 'eigen-rijders' die nu gezellig in hun huisje zitten er pas volgend jaar weer moeten uit laten.

Ichneumonidae | 05-04-20 | 14:53 | 5

Maar wat doe je dan in zo'n lege stad? Duiven tellen? Zelfs de tattoo-shop is dicht.

Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 15:15

@Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 15:15: Mondkapjes tellen. Gisteren 4 uur gelopen, 7 mondkapjes geteld. Als ik de 3 mensen meereken die een sjaal omhadden.

't Is vooral de nogal ongekende rust in een doorgaans vrij druk dorp (020) die me erg bevalt. Plus, alle verkeerslichten mee hè - daar hoef je niet eens naar te kijken. Wat ik toch al zelden doe.

Ichneumonidae | 05-04-20 | 15:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom nog aandacht geven aan die omhooggevallen ambtenaren met niveautje middelbare school natuurkunde

paulis | 05-04-20 | 14:50 | 1

Omdat het er 1.2 miljoen zijn. Die vormen een zeer repressief en onwerkbaar klimaat in Nederland.
We kunnen wel 20 miljard en meer uittrekken voor deze gecreëerde crisis, maar er was geen geld om de pensioenleeftijd te verlagen!

ja-ja-nee-nee | 05-04-20 | 15:25

Hebben we hier een corona light versie? Toch knap dat het hier met een halve lockdown zo snel onder controle lijkt.
Wel net 2 collega's door corona thuis dus nu moet ik er een zijn functie waarnemen voor een paar weken omdat hij in quarantaine moet nadat ze vrouw is opgenomen en aan de beademing ligt en de andere collega hapte naar lucht op het werk en die hebben ze naar de eerste hulp gebracht.
Veel opdrachten worden nu gecanceld dus misschien moeten we straks gaan afschalen maar misschien dat dat zo ook wel met "natuurlijk" verloop lukt.

decepticon | 05-04-20 | 14:49

Voorpagina Het Parool: Hou vol.
Lekker, zo'n kritische linkse krant.

Piet Karbiet | 05-04-20 | 14:48 | 1

Als je dat niet aan kan moet je de krant niet uit de brievenbus van de buren jatten.

Skunk57 | 05-04-20 | 14:53

De term "onderliggend lijden" is extra verdrietig. Zo iemand vecht misschien al jaren voor zijn leven, tussen hoop en vrees en moet nu het onderspit delven door een griep.

Skunk57 | 05-04-20 | 14:47 | 3

influenzavirus en coronavirus zijn verschillende virussen,

Damoos | 05-04-20 | 15:00

Longinfectie, doe niet zo knullig...

SterF... | 05-04-20 | 15:02

@Damoos | 05-04-20 | 15:00: Maar beide slecht voor de gezondheid als je al onderliggend lijden hebt.

Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 15:17

Zie het nou eens positief.
16.999.000 van ons zijn niet ziek geworden Afgelopen dagen.
Grote blij!

droeveling | 05-04-20 | 14:45 | 1

Als we helemaal stoppen met testen worden de cijfers nog mooier.

W_F | 05-04-20 | 14:53

Aha, dus dinsdag weer een piek. Fijn weekend, mensen van het RIVM!

Piet Karbiet | 05-04-20 | 14:43 | 4

@Jan, Leiden | 05-04-20 | 15:06: Nee hoor, kun je vergeten. Het weer en de hoge temperaturen zijn hier debet aan. Daaaag Corona virus!

ja-ja-nee-nee | 05-04-20 | 15:27
▼ 1 antwoord verborgen

We werken zoveel mogelijk thuis. We houden anderhalve meter afstand. We niezen in de ellebogen. We doen alleen boodschappen. We gaan niet hamsteren. We laten ons later allemaal vaccineren. We gaan liever niet naar het strand of het bos. We gaan niet carpoolen. We blijven zoveel als mogelijk binnen ook als het heerlijk weer is. We gaan alleen winkelen voor het hoognodige. We accepteren dat die drones er voor onze eigen veiligheid zijn. We gaan niet op bezoek bij opa en oma en of andere familie. We accepteren een recessie die zijn weerga niet kent. We geven geen verjaardagsfeesten. We gaan geen teamsport meer doen. We hebben blind vertrouwen in de politiek en het RIVM. We zijn braaf en gehoorzaam. We betalen 400 euro boete als we ons niet aan de regels houden. Alleen zo kunnen we deze pandemie bestrijden. Wat leven we toch in een gaaf land.

Nehemia | 05-04-20 | 14:42 | 8

Ik luister naar die specialisten op de intensive care en zorg dat ik bonnenblijf ja. Over anderhalve week gaat u wellicht nog zien waarom. Blijf binnen!

Jan, Leiden | 05-04-20 | 15:09

@Jan, Leiden | 05-04-20 | 15:09: Ooit van Darwinisme gehoord? Het virus is al op zijn retour.

ja-ja-nee-nee | 05-04-20 | 15:30

@ja-ja-nee-nee | 05-04-20 | 15:30:
We zitten nu juist nog middenin die bestrijding ervan. Nonchalant zijn omdat het mooi weer is vergroot het risico juist weer. Te idioot voor woorden dat zelfs IC chirurgen met hun waarschuwingen worden genegeerd bij het zien van een paar zonnestralen.

Jan, Leiden | 05-04-20 | 16:06
▼ 5 antwoorden verborgen

Gaat het lamenteren over de lock-down die geen lock-down is er nou over dat die je verhindert om te gaan werken, of dat je klantjes wegblijven? Als je vuistdiep in de klimaatindustrie zit met je start-up of als noob-belegger, dan kan ik me je 'ellende' voorstellen. Mijn hart gaat wel uit naar de kleine horeca-exploitant, met exponentiële nadruk op het adjectief.

Schulzie | 05-04-20 | 14:42

Het Rad van onFortuin kent enkel verliezers.

Ruimedenker | 05-04-20 | 14:41

Sja, de zondagsluwte. Ik hoop eigenlijk bij het volgende persmoment van Rutte te horen dat er vol gaat worden ingezet op testen bij mensen die de afgelopen maand vage klachten hebben gehad op antistoffen. Je wil nu een pool opbouwen die het land draaiend houdt - met natuurlijk in achtneming van de voorschiften - en weer geld gaat uitgeven. Zeker omdat er geluiden opgaan dat covid-19 vermoedelijk al eerder in Europa aanwezig was en dat vermoedlijk veel meer mensen het al hebben gehad zonder verschijnselen. Ergo, meten is weten en als ik antistoffen heb vanwege een "griepje" in februari hoef ik in april niet thuis te zitten als ik 38 graden meet of kriebelhoest heb. Dat zijn dan namelijk 2 maanden verspild kapitaal aan nodeloos thuiszitten/zelfquarantaine en dat kunnen we nu niet hebben. Ergo, doorpakken dus.

Graaisnaaiert | 05-04-20 | 14:39

Hier in Oostenrijk vlakt het nog veel sterker af. Hier luisteren de mensen ook, dat heeft te maken met [insert historische heldenverering hier].
Het is wel jammer dat de media worden gedomineerd door mensen die geen verstand hebben van statistiek ("oh ja, afvlakking? Er zijn vandaag anders WEER doden bijgekomen"). Piek van de Gauss is hier zo'n beetje bereikt en die cumulatieve S curve wordt vlak in een week of 2-3 schat ik zo. Ik reken op begin Mei voor afbouw van maatregelen. NL volgt week of 2 later, USA moet klap nog krijgen.

skoftig | 05-04-20 | 14:39 | 5

Oostenrijk, is dat niet dat land dat net deed alsof er niets aan de hand was (maar wel beter wist) in Ischgl en zo tientallen coronaclusters in diverse landen veroorzaakte?

DezeNicknameBestaat | 05-04-20 | 15:09

De historische heldenverering? Bedoelen ze dan die schilder die later een baantje in Duitsland vond?

Kluukluuk | 05-04-20 | 15:31

@DezeNicknameBestaat | 05-04-20 | 15:09: Ik hoorde ergens dat een Nederlandse volkszanger, die daar in allerlei skihutten optrad, corona had en geïdentificeerd is als superspreader.

5611 | 05-04-20 | 20:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Precies dezelfde afvlakking als alle vorige weekenden. Die +1200 word natuurlijj hier vakkundig genegeerd. Dat zijn namelijk de ernstig zieken uit de risicogroep, de ziekenhuis opnames en de zorgmedewerkers. Intussen word het weer steeds drukker buiten terwijl inmiddels al bewezen is dat 30 to 50% geen tot nauwelijks symptomen hebben. Maar deze groep is dus wel in staat andere te besmetten. De roep tot afschaffing van de maatregelen word steeds harder want de economie. Prima, ik ben voor maar dan mogen diegene die dit allemaal onzin vinden ook geen beroep doen op de IC. Want het is toch maar een stevig griepje. Zolang men niets wilt weten van een Aziatische aanpak of het dragen van mondkapjes. Verdienen we als land die paar duizend extra doden wel. Een mensenleven is tegenwoordig nog alleen maar uit te drukken in centen blijkbaar. Triest om te zien hoe de samenleving steeds verder kapot gaat omwille van individuele welvaart. Hef de maatregelen maar op, Nederlanders zijn gewoon een eigenwijs kutvolk geworden.

degurewind | 05-04-20 | 14:38 | 4

Vind ik ook, u wilde naar buiten die zondag om massaal mensen te ontmoeten? Prima, dan ook geen IC voor u, binnenblijvera die wel gehoor geven eerst. De nieuwe triage.

Jan, Leiden | 05-04-20 | 15:12
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer zeggen ze nou dat mensen zonder conditie de sjaak zijn. Gewoon een goed stel longen, dan kom je een heel eind. Overgewicht is ook een boosdoener, maar omdat je dat niet zo maar moet zeggen wordt het omschreven als diabetes, hoge bloeddruk en hartfalen, of nog cryptischer: onderliggend lijden. Gewoon buiten zitten, lekker verse lentelucht insnuiven. Veel gezonder dan die ophokplicht waarin je ruimte maakt in de diepvries door hem helemaal leeg te frituren.

Jos Tiebent | 05-04-20 | 14:38 | 8

@Dhr. W. Anhoop | 05-04-20 | 14:45: stel niet zo aan. Met mijn type I diabetes en extreem hoge bloeddruk zou ik tot een risicogroep behoren. Maar ik maak me geen zorgen.

Jos Tiebent | 05-04-20 | 14:55

@Jos Tiebent | 05-04-20 | 14:52: Ik heb je net uitgelegd dat BMI zonder vetpercentage erbij plus spiermassa gewoon compleet irrelevant is. Iemand die veel spiermassa heeft, heeft indirect ook een hoger BMI terwijl die dus zwaarder weegt door zijn spieren en waarschijnlijk fitter is dan de gemiddelde persoon. Complete nonsens dus dat BMI.

degurewind | 05-04-20 | 14:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Stel je netjes voor, eet zoals 't hoort, kam je haren, doe je clownsschoenen aan en zeg u (u u u). Ze zouden er eigenlijk bij moeten zetten hoeveel meer ze laten testen dan een week geleden. Aantal besmettingen alleen hoger door meer testen of gaat het toch weer fout?

Watching the Wheels | 05-04-20 | 14:36

Mwah, ik zou deze getallen met een Chinese korrel zout nemen aangezien veel overleden bejaarden achteraf niet getest worden op Corona.

Ben7943 | 05-04-20 | 14:36 | 1

Het 90+ balkje in de grafieken zegt ook veel: meer mensen overleden dan opgenomen in het ziekenhuis. Ik heb ook nog steeds niet kunnen vinder hoe goed de in Nederland gebruikte testen zijn. Kunnen die specifiek de Nieuwe Chinese variant van het corona virus aantonen? Ik zie nergens resultaten als: X mensen negatief, Y mensen gewone corona griep, Z mensen Chinese kuch.

W_F | 05-04-20 | 15:01

Iedere Corona-dode is er een teveel. Wie daar tegenin gaat is een "buitengewoon minderwaardig mens".
Daarom is het goed het land in totale lockdown te houden totdat crisis & recessie een feit zijn. Waarna speciale macht gegeven moet worden aan onze brusselmannen & mouthanen om onsch den weg te wijzen op een nieuw lichtend pad naar de globalistische horizon.
Houzee.

Jan Passant mk2 | 05-04-20 | 14:36 | 7

@Jan Passant mk2 | 05-04-20 | 14:45:
Nee inderdaad, dat zou erg zijn. Zou die Hugo met die clownsschoenen misschien de vader van Freek de Jonge zijn? Dat zou veel verklaren.

Watching the Wheels | 05-04-20 | 14:58

@Watching the Wheels | 05-04-20 | 14:58:
Ik moet bekennen nooit tv te kijken, om geestelijke besmetting met het linkse virus te voorkomen. Op die manier mis ik ook praktische kennis over/van deze Hugo.

Jan Passant mk2 | 05-04-20 | 15:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe groter de economische schade wordt, hoe meer men begint te realiseren dat er altijd mensen doodgaan en dat je daarvoor niet de hele wereld in de totale armoede kan storten. En dan gaan we ons realiseren dat we de zwakkeren moeten afzonderen en niet ook gezonde mensen die het virus overleven als een paar dagen snotteren en dat een zeker percentage niet zwakkeren het dan niet overleeft gaan we dan als collateral damage zien. Wie dat balletje nu al opgooit wordt nog verkettert, maar dat gaat niet lang meer duren. Het doet nog niet genoeg pijn in de financiën.

Crusher | 05-04-20 | 14:35 | 4

Pcs, heel lullig gezegd waar leg je de grens? 1 miljoen doden? Ja tuurlijk lockdown
1000 doden? 10 doden? 1 ernstig zieke? Ergens is een grens, maar waar ligt die grens tussen gezondheid en economie.

droeveling | 05-04-20 | 14:55

@droeveling | 05-04-20 | 14:55:
Hangt, denk ik, af van de grensbepalende functionaris. Er zijn autoriteiten die een totale recessie goed uitkomt. Anderen weer niet.

Jan Passant mk2 | 05-04-20 | 15:07

@Timide_Aso | 05-04-20 | 14:47:
Enige waar Jort Kelder zich druk om maakt is dat hij heel misschien niet alle zijn 3 huizen kan blijven behouden? Dat noem ik een luxeprobleem, roept hij daarom van alles?

Jan, Leiden | 05-04-20 | 15:16
▼ 1 antwoord verborgen

Geinig die RIVM domizer. Drie keer gedraaid en kom voor de komende dagen uit op 87, 122 en 123 doden er bij.

Nuuk | 05-04-20 | 14:35 | 1

Dan kun je bij het RIVM gaan werken.

Watching the Wheels | 05-04-20 | 14:43

Nord Rhein Westfalen (18 miljoen inwoners) +8 doden >> totaal 258 overleden
Nederland (17 miljoen inwoners) 118 doden >> totaal 1339 overleden.
Wat wil dat enorme verschil zeggen? Melden onze Duitse buren alleen de Covid19 overlijdens zonder onderliggend lijden?

Eeuwig..Op..Vakantie | 05-04-20 | 14:34 | 11

Misschien dat er in Duitsland gewoon minder dikkerds zijn.

spamzuiger | 05-04-20 | 15:32

Er bestaat een hypothese dat voormalig Oost Duitsland en het hele Oostblok + Rusland + Azië relatief minder doden te betreuren hebben vanwege de inenting van babies tegen Tuberculose. Maar West Duitsland is hierin hetzelfde als NL.

Eeuwig..Op..Vakantie | 05-04-20 | 17:38

@spamzuiger | 05-04-20 | 15:32: ik kan u vertellen dat de vetzucht van de Pruissen niet te vergelijken is met van ons. Vooral in Zuid Duitsland is met erg vet

pibasso | 05-04-20 | 18:40
▼ 8 antwoorden verborgen

Zeau, dan kan iedereen en z’n schoonmoeder vanaf volgende week weer normaal doen.

Julius Pace Car | 05-04-20 | 14:32

Is er al een RIVM bingo kaart?

Botte Hork | 05-04-20 | 14:32 | 4

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:34: pas goed op elkaar

Phreack | 05-04-20 | 14:36

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:34:
... Voorzichtig positief, maatregelen hebben effect, niesdruppeltjes, gezond verstand, tachtigplussers...

Papa Jones | 05-04-20 | 14:36
-weggejorist-
Imzadi | 05-04-20 | 14:52
▼ 1 antwoord verborgen

Men schermt nu met de 3 doden in categorie 25/50 met " onderliggend lijden" ( btw kandidaat voor het woord van 2020) maar zolang je niet weet wat het onderliggend lijden is , kan het voorlopig niet veel meer zijn dan verpakte waarschuwing aan jongeren.

daytripper | 05-04-20 | 14:31 | 8

Onderliggend lijden erbij vermelden krijg ik hetzelfde gevoel mee als vermelden dat daders blank zijn of er geen terroristisch motief was. . Soort excuus vermelden.

droeveling | 05-04-20 | 14:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Wij blijven nog wel ff binnen.

Robin Hood | 05-04-20 | 14:31 | 2

Beeindigen of versoepelen van een lockdown is weer een nieuw experiment. Ben benieuwd hoe dat zal gaan maar ben zelf liever geen onderdeel van dat experiment, zeker als er voldoende andere vrijwilligers blijken te zijn.

W_F | 05-04-20 | 15:06

Zijn we er toch weer ingetuind. Ik weet niet waarin, maar ben ziedend!

Phreack | 05-04-20 | 14:31

Gemiddeld overlijden er in NL zonder corona 400 - 500 mensen. Gezien al het achterliggende lijden zullen er over het hele jaar gemeten in dit tempo nauwelijks meer mensen overlijden dan vorig jaar. Hooguit een kleine verschuiving van een paar maanden.

jaapaap5 | 05-04-20 | 14:31 | 5
-weggejorist-
The_Master_Bear | 05-04-20 | 14:35
-weggejorist-
Zeikerd | 05-04-20 | 14:40
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Fi-Bu-Bla | 05-04-20 | 14:30 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Bij al deze personen was er sprake van onderliggend lijden.
Yes, de opluchting is weer groot.

RickTheDick | 05-04-20 | 14:29 | 8

Uit het lijden verlost dus, hoera!

oranjerood | 05-04-20 | 14:42

@Super Vaagstra | 05-04-20 | 14:36: Kwestie van je ogen gebruiken. Niet zo moeilijk lijkt me

Robin Hood | 05-04-20 | 15:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Geef maar een staatje per leeftijdsgroep en onderliggende ziekte. Kan alles volgende week weer open.

kaasfondue | 05-04-20 | 14:29

Grafisch gezien komen alle getallen, ook deze tijdelijke inzakking, nagenoeg overeen met het te verwachten verloop volgens de gewortelde cumulatieve kwadranteringsexponent in de cosinus. Dit wordt nog veel erger.

Leptob | 05-04-20 | 14:29 | 2

Je vergeet dat de het teken van de inversdiffractieve aberratiecoefficient omklapt waardoor de kwadranteringsexponent nuterend naar nul gaat. Het kan nog goedkomen.

Max Headroom | 05-04-20 | 14:33

@Max Headroom | 05-04-20 | 14:33: nerd

Miesjke | 05-04-20 | 14:42

Als we niks zouden doen, dan zouden we een enorme groei. Nu zien we (logischerwijs) nog steeds een groei, maar een minder snelle groei. Ik zou zeggen: best positief dus!
Het gaat allemaal gewoon om de juiste balans te vinden tussen (gecontroleerde) groei van het aantal gevallen en de beschikbaarheid van ons zorgsysteem. En volgens mij zijn we daar als land redelijk goed mee bezig.

Jimmydepimmy | 05-04-20 | 14:28

Het RIVM kan het rambam krijgen! Dat gegoochel met cijfers daar Hans Kazan alleen maar van dromen! En mensen draag je mondkapjes als je dat wil en trek je van niets en niemand van aan. Als je op het IC terechtkomt lig je alleen,en kan je alleen sterven. Oh enne.. van Dissel ik moest van karma aan je doorgeven dat je boven aan zijn lijstje staat!

Man-Bijt-Hond | 05-04-20 | 14:27 | 4

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:29: Cijfers kunnen niet kloppen want als er bij een huisartz drie mensen met dezelfde klachten sterven wordt alleen die ene geteste persoon geteld, andere twee niet.

jan huppeldepup | 05-04-20 | 14:48

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:29:
Die kloppen aantoonbaar niet, zeggen ze zelf ook.

hier openen | 05-04-20 | 14:48

@hier openen | 05-04-20 | 14:48:
Oke, dus waarom dan de ophef over de "onjuiste cijfers"?

Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:58
▼ 1 antwoord verborgen

115 doden RIP
Effe andere interpretatie van de cijfers.
Doden 115
Overgewicht per persoon 50 kg
Aantal calorieen per gram vet = 9
Dus totaal foetsie= 115 * (50*1000*9) = 51.750.000 calorieen.
Gewoon weg, foetsie.

luto333 | 05-04-20 | 14:27 | 3

Nee hoor, je kan het alsnog omzetten in warmte of composteren.

Japannert | 05-04-20 | 14:31

Denk nou aan thermodynamica!

SterF... | 05-04-20 | 14:34

Opsturen naar de Messias en Robojet!

daytripper | 05-04-20 | 14:42

Alle Nederlanders hebben met Rutte aan het roer last van onderliggend lijden. Duh

Henk P | 05-04-20 | 14:27

CBS heeft sterftecijfers tot en met week 12.
2017 tm week 12: 39910 doden.
2018 tm week 12: 42847 doden.
2019 tm week 12: 37504 doden.
2020 tm week 12: 37237 doden.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/70895ned/table?dl=35377

Bevolking Nederland is sinds begin 2017 met 0,4 miljoen gestegen en bovendien sterk verder vergrijsd.
Ik zou willen zeggen 'het is maar een griepje', maar daarmee zou ik het griepvirus wel zwaar tekort doen.

Volgende week voeg ik week 13 toe (CBS volente)! Nieuwe kansen voor corona om wat meer indruk te maken!

Antiquerulant | 05-04-20 | 14:26 | 21

Ik wil hier een nieuw onderste steen topic over!

kaasfondue | 05-04-20 | 16:06

@Lupuslupus | 05-04-20 | 16:20:
Ik test mezelf ook niet elke keer op griep als ik griep heb. De symptomen zijn gewoon duidelijk en bekend. Misschien kan je maar weer beter terug gaan naar het van echter de gordijnen tussen de vitrage doorgluren of je geen voetballende kinderen ziet. Kan je weer lekker 112 bellen en jezelf goed voelen...

Antiquerulant | 05-04-20 | 20:28
▼ 18 antwoorden verborgen

Wel jammer dat dat PDF bestandje niet geupdate was

starbuck280 | 05-04-20 | 14:26

Een week geleden nog 93, toen weer wat meer, toen weer wat minder, toen weer wat meer en vandaag weer wat minder.

Broadsquire | 05-04-20 | 14:24 | 3

Ja spannend hè?

Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:25

3 april was een trendbreuk ... die nu blijkt door te zetten qua sterftedoden.

daytripper | 05-04-20 | 14:26

Maar morgen niet wat meer ...

daytripper | 05-04-20 | 14:26

Het natte vingerwerkje van het RIVM
Rust In Vrede Mensen

SpicyMchaggis | 05-04-20 | 14:24 | 4

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:25: 5G in je vleermuizensoep moeten ze verbieden.

Mark_D_NL | 05-04-20 | 14:27

115 dooien... alsof je een emmer leeggooit.

oranjerood | 05-04-20 | 14:45
▼ 1 antwoord verborgen

Voor mij tellen alleen de totaalcijfers van de overledenen, in vergelijking met die totalen voorafgaande jaren . Per week (bijvoorbeeld,kan ook per dag, per 2 weken). Die cijfers geven namelijk de toename aan door toedoen van het virus. En geven een indruk van de mate van ernst van de situatie,waarin we zijn komen te verkeren.

hertogvanzottegem | 05-04-20 | 14:24 | 4

Hier wat cijfertjes. Ook van voorafgaande jaren.

www.rivm.nl/monitoring. -sterftecijfers-nederland

David000000007 | 05-04-20 | 14:36

@kwark001 | 05-04-20 | 14:25: nee .dat is correct,moeten we wel meenemen. Opvallend dat deze betrouwbare graadmeter volledig doodgezwegen wordt, behalve dan door Jensen,maar die kan officieel Nederland natuurlijk in de hoek van samenzweringsidioten wegzetten. Maar intussen...

hertogvanzottegem | 05-04-20 | 15:09
▼ 1 antwoord verborgen

Het tempo van de geteste mensen zit er goed in. Als dit zo door gaat kunnen we met de kerst van 2021 weer uit de lockdown. Al zullen we de 60% van 17.200.000 mensen nooit kunnen testen omdat bijna iedereen en zijn moeder a symptomatisch ziek is geweest. En tenzij je op antilichamen test kun je testen op Corona tot je een ons weegt.
Gelukkig zien steeds meer mensen de krankzinnigheid van de situatie in.

TheBurnerMan | 05-04-20 | 14:23 | 1

Je kent zo te lezen wel heel veel mensen, je hebt ze dus allemaal even gevraagd wat ze van de situatie vonden. Generaliseren kan je leren.

thephysicist | 05-04-20 | 15:10

Knoop je jas dicht, doe een das om, was eerst je handen. En vergeet niet......

youtu.be/KNIZofPB8ZM?t=21

Zwezerik | 05-04-20 | 14:23

Mijn kat heeft gisteren 116 vliegen vermoord.

brienenoord | 05-04-20 | 14:23 | 6

Dat komt ervan als ze de lijken niet meer ophalen.

Greisaart | 05-04-20 | 17:26
▼ 3 antwoorden verborgen

De intelligente lockdown lijkt voorzichtig effect te hebben.

stipjes | 05-04-20 | 14:22 | 6

@Boemibol | 05-04-20 | 14:43: Dat snap ik heel goed Koning Boemibol. IC en ziekenhuis opnames zijn belangrijk maar ook niet veel zeggend zonder te weten hoeveel mensen er besmet zijn en niet getest.

Ik ken nu al meerdere mensen die de afgelopen tijden ziek zijn geweest en niet getest. Ook is 50% is a symptomatisch. Niet raar op kijken als ondertussen al 500.000 mensen besmet zijn/geweest. Is heel goed mogelijk door de a symptomatische verspreiding in de weken voor de lockdown.

TheBurnerMan | 05-04-20 | 14:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Stalin zei ooit iets in de geest van: ‘De dood van 1 is een tragedie, de dood van velen is slechts een statistiek.’ Helaas had hij hierin misschien wel gelijk. Wie voelt nog het verschil tussen 120 of 150 doden? Wie ziet nog alle levens en gezinnen kapotgescheurd dood de dood van hun naasten?

Goed-hardt | 05-04-20 | 14:21 | 5

Vergeleken met het coronavirus is Stalin een eindbaas natuurlijk.

Papa Jones | 05-04-20 | 14:28

De onvermijdelijke dood die al nabij was? Ik zou het andersom willen poneren. Omdat de media steeds nieuwe “dood van 1” in het nieuws brengt wordt daadkrachtig beleid voor de gehele samenleving (utilitarisme) vermeden.

TheBurnerMan | 05-04-20 | 14:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Kwijlend worden de cijfers geconsumeerd...

oldandwise | 05-04-20 | 14:21 | 1

Hatsjoe!

Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 15:29

Is de RIVM website alweer veranderd? #verwarring

Pedronegro | 05-04-20 | 14:21

Da's gek. Hier zijn er 116 overleden.

Reppertje | 05-04-20 | 14:20

Nederland lijkt een beetje af te vlakken, gelukkig. Nog steeds veel bejaarden op de been en zelfs "chillen" in het park op de bankjes in groepjes van 3 tot 8. Harry21 zei er wat van en kreeg een grote bek terug. Stomme kut-bejaarde dan moet je het zelf maar weten.

Ondertussen schieten de cijfers van Zweden wel omhoog. van 50 doden 7 dagen geleden naar 400+ doden. Geen lockdown daar, scholen en restaurant gewoon open.

harry21 | 05-04-20 | 14:20 | 5

Windkracht 6? Wanneer? Ga ik mijn schutting weer vast sjorren!

Lorejas | 05-04-20 | 14:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Juistem.
Overigens zou het goed zijn om die corona-ontkenners die het fijn gaan feesten simpelweg voor 4 weken in een cel op te sluiten. Anders leert men t nooit.
400eur boete is natuurlijk een lachertje.

MaximusAurelius | 05-04-20 | 14:20 | 8

@MaximusAurelius | 05-04-20 | 14:32:
Tja, dan kom je bij verplicht vaccineren.
Die kant gaan we ook op met corona. En daarna bij de volgende kuch. Winst voor de farmaceuten natuurlijk.

Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:38

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:38: farmaceuten hebben 0 interesse in vaccins want die voorkomen ziekte. Farma is gek op chronische zieken; dat is t optimale verdienmodel. Vaccins zijn zeer effectief en efficiënt en dus geen goed business model

MaximusAurelius | 05-04-20 | 14:47

@MaximusAurelius | 05-04-20 | 14:47:
"Vaccins zijn zeer effectief en efficiënt en dus geen goed business model"
Griep....
Vaccinatie maar 50% effectief en elk jaar weer nodig...
$$$

Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 15:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Oh trouwens, hoeveel zijn er genezen/immuun geworden?

Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:20 | 7

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:56: ach ja, 60% immuun en 40% overleden is ook een resultaat he.

J-van-de-Bontekoe | 05-04-20 | 15:08

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 15:14: die zijn er dus niet. Als je ziek bent wordt je beter of je gaat dood. Er zijn niet meer dan twee uitkomsten. Dus iemand die immuun is geworden is weer beter. Simpel he. Nog simpeler is het dat iedereen die nu besmet is in één van die twee categorieën terecht gaat komen.

J-van-de-Bontekoe | 05-04-20 | 16:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Meer, meer, meer besmettingen, meer doden. Maar we moeten de maatregelen echt versoepelen hoor, want het is allemaal onzin.

Gregovic | 05-04-20 | 14:19 | 9

@J-van-de-Bontekoe | 05-04-20 | 14:50: Ik weet het. Laten we hopen dat er nooit een oorlog komt want dan blijft er van medemenselijkheid helemaal niets meer over.

Lupuslupus | 05-04-20 | 15:25

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 15:14: lees even hierboven of zo....

J-van-de-Bontekoe | 05-04-20 | 16:50
▼ 6 antwoorden verborgen

115: Je krachtige intenties loodsen je door deze overgangsperiode. Blijf positief en gefocust in deze tijden van verandering.

BrutusBosch | 05-04-20 | 14:19 | 1

Welke verandering?

Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:20

Meer besmettingen; de schuld van de zaterdag?

ruudvangeelen | 05-04-20 | 14:19 | 3

Er wordt meer getest.

Bubske | 05-04-20 | 14:21

Gister de cijfers een uurtje eerder, vandaag 25 uurs body count.

Guusje Nadorst | 05-04-20 | 14:51

Stijlloze tip: hoe maak je moonshine van toiletpapier. Altijd handig voor ontsmetting en natuurlijk om een rondje te geven in het corona-café. www.youtube.com/watch?v=v-mWK_kcZMs

OverdaanDerOnderheid | 05-04-20 | 14:19

Plus alle gevallen die nooit getest zijn.

Bigi Bana Boy | 05-04-20 | 14:19 | 4

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 15:13: Gebeurt bij griep ook. Wordt een andere aandoening doorgegeven. 40 procent van de vermelde oorzaak van overlijden schijnt foutief te zijn.

Kuifje-naar-Brussel | 05-04-20 | 15:32

@Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 15:13: symptomen behorende bij coronavirus...., dit echt gemist van de week? Stond zelfs “gewoon” in de Teledingus. Maar iedereen schijnt een blinde vlek te hebben deze dagen.

J-van-de-Bontekoe | 05-04-20 | 16:49
▼ 1 antwoord verborgen

Als er steeds verbetering in zit: goed nieuws.

joker3 | 05-04-20 | 14:19 | 4

Gelukkig geen Italiaanse toestanden...

keestelpro | 05-04-20 | 17:49
▼ 1 antwoord verborgen

Fijn om te weten, next topic.

kwark001 | 05-04-20 | 14:19

ALs ik zo dat park zag in Den Haag en Amsterdam, zullen de besmetten alleen maar toenemen.

obzzcure | 05-04-20 | 14:19 | 4

Hou toch op... Fietste net langs het Vondelpark, (bovenlangs), en dat zit echt wel snor...

neonreclame | 05-04-20 | 15:01

@Frau Merkel | 05-04-20 | 15:19:

Ook ja...

‘Wat zijn wij aan het doen meneertje’...

neonreclame | 05-04-20 | 15:23
▼ 1 antwoord verborgen

Ah, het is zondag...
Maandag en dinsdag weer tegen de 200...

SterF... | 05-04-20 | 14:19 | 1

Voor de zieken is het ook weekend.

Slipsnifter | 05-04-20 | 15:04

Oh jee! Paniek!
En mooi weer.. dat is wel fijn.

Is dit nog nieuws? | 05-04-20 | 14:18

Ik zit in de tuin aan een Schultenbrau!

wijnvlek | 05-04-20 | 14:18 | 6

@brienenoord | 05-04-20 | 14:24: dat is zeker waar,als t een stikhete zomer is dan zijn wij dolgelukkig met dat zeewindje.. maar nu is er helaas geen reet aan met t mooie weer hier buiten.. willen we eindelijk buiten zitten ,,word je weggewaaid.. morgen moeten zoon en man weer aan t werk.. dan zal t vast wel weer buitenzit weer zijn hier.. zoals altijd onder werktijd voor de harde werkers.

haatsmurfin | 05-04-20 | 15:23
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken