Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De dood nadert: levensverwachting daalt

Zin om met pensioen te gaan

Jarenlang zette je de auto in hetzelfde parkeervak, groette je dezelfde receptioniste, ging je met dezelfde lift omhoog naar dezelfde verdieping en dezelfde afdeling en pakte je op dezelfde tijden dezelfde slappe koffie om van dezelfde stomme collega dezelfde stomme grappen te horen over dezelfde stomme ellende bij Feyenoord, altijd hetzelfde gezeik, om zoals alle dagen door hetzelfde raam naar buiten te staren tijdens het aftellen naar eerst de lunch en daarna 16.58 uur - inpakken van de spulletjes, op dezelfde manier, in de aktetas die je al veertig jaar hebt, om uit te klokken om 17.01 en terug naar huis in dezelfde roestbak via dezelfde file met precies dezelfde mensen als alle andere dagen, thuis, alwaar je vrouw Priscilla dezelfde gore troep als altijd op tafel heeft getoverd, en een dag later begint het hele gedonder weer opnieuw en dat al veertig jaar lang. MAARRRR gelukkig ben je bijna 66 en dan kan het leven beginnen hoor, dat zwarte gat gaat jou niet krijgen; lekker kaarten met je vrienden, in de tuin kloten, je steekt je handen uit de mouwen bij de tennisclub, naar het café, de stad in, misschien koop je wel een oldtimer of een camper, wat kan jou het schelen, je hebt er immers keihard voor gewerkt, denk je, terwijl je een slok van dezelfde vieze koffie als altijd neemt, en dezelfde krant openslaat.

"Het Centraal Bureau voor Statistiek en deskundigen verklaren dat de gemiddelde levensverwachting in Nederland dit jaar naar beneden moet worden bijgesteld. 'De droom dat we allemaal stukken ouder worden is vervlogen'." Jammer pik!

Reaguursels

Inloggen

Die levensverwachting is altijd een leugen geweest om beleid op te maken. Nu hebben ze een excuus om de leugen te maskeren.

Geen01 | 02-04-20 | 20:39

dus we kunnen straks weer eerder met pensioen?

tsunami69 | 02-04-20 | 17:32

Tsja, wat maakt het mij uit of ik GEMIDDELD minder oud word? Ik zou het wel akelig vinden als ik te horen kreeg dat ik
1) Corona heb
2) Naar de intensieve verzorging moet
3) Op de buik moet liggen
4) Als de bliksem een testament moet maken
Noem me ongevoelig, maar het gemiddelde van de mens interesseert me niet.

JvanDeventer | 02-04-20 | 17:22

Wie had dat ook al weer uit gezocht dat we steeds ouder zouden worden , iedereen wist natuurlijk dat het niet zo was kijk om je heen

Banenenrepubliek | 02-04-20 | 17:13

God zij dank! Anders moet je je nog langer aan de EU ergeren

Feitenpliesie | 02-04-20 | 17:04

Nu ging het de laatste jaren met onze gemiddelde eindleeftijd tóch al achteruit... nog geen tien jaar geleden stonden wij nummertje vijf in de wereld met onze gemiddelde levensverwachting, na (geloof het of niet) Barbados, Costa Rica, Griekenland en Bermuda. Inmiddels vallen wij buiten de top-10.

bisbisbis | 02-04-20 | 14:42

En gaat de pensioenleeftijd dus weer omlaag?
Dat zal wel weer net gebeuren NAdat ik met pensioen mag (nu over 6 jaar)

Gerf | 02-04-20 | 14:22

Schandalig dat dit de wereld in wordt geslingerd..

guile | 02-04-20 | 13:47 | 4

@hier openen | 02-04-20 | 14:56:
Wie zegt dat?
Bronvermedling graag,

Gravin v Kippenbouth | 02-04-20 | 16:46

@Gravin v Kippenbouth | 02-04-20 | 16:46: ik ben het met u eens en zie ook graag een bronvermelding. Wreed om dit zo te publiceren.

doggolino | 02-04-20 | 17:11

@hier openen | 02-04-20 | 14:56: Hoe weet u dat i-e-d-e-r-e-e-n schade aan de longen krijgt? Hoe komt u aan die kennis?

doggolino | 02-04-20 | 17:12
▼ 1 antwoord verborgen

Word no leuk als we onze pensioenpot aan de EU uitlenen. De EU moet dan elk jaar hun hele meerjaren begroting over de kop gooien omdat de levensverwachting van een paar Nederland weer veranderd is.

W_F | 02-04-20 | 13:03

Rutte wrijft zich al in zijn kleffe handjes. Er kunnen nog meer verzorgingstehuizen dicht.

FrankOngerust | 02-04-20 | 12:58 | 1

De Navo gaat gewoon door met hun grote oefening, ja incl. Italiaanse soldaten, hahaha.

joppo0 | 02-04-20 | 13:26

Men heeft het in de VS over 100000 doden evt door COVID
CDC: 80,000 people died of flu last winter in U.S., highest death toll in 40 years
www.statnews.com/2018/09/26/cdc-us-fl...

pga | 02-04-20 | 12:49

Volgens Rutte zal dit wel een ''momentopname zijn'' agv eenmalige coronaincident,dat de cijfers over een lange termijn niet mag beïnvloeden.

pga | 02-04-20 | 12:28

De schrik zit er goed in bij de meeste mensen.
Misschien dat mensen gaan inzien dat gezond zijn en welzijn toch belangrijker zijn dan alleen de welvaart die zich nu vooral kenmerkt door consumentisme gecombineerd met antidepressiva en perverse excessen.

Kijkeensaan | 02-04-20 | 12:24 | 5

Werkt vast net zo goed als die afbeeldingen op pakjes sigaretten: na een maand is iedereen er aan gewend en pakken we oude gewoontes weer op.

Ik hoop dat er eindelijk eens meer onderzoek gedaan zal worden naar voedsel, zodat mensen die het wel interesseert hardere cijfers hebben om hun keuzes op te baseren. Heel misschien worden de medicijnen die de halve bevolking slikt ook meegenomen in de onderzoeken. Nu doet iedereen of pillen waar ratten niet binnen een week dood aan gaan wel gezond zullen zijn.

W_F | 02-04-20 | 13:00

@heinze | 02-04-20 | 12:43:
Zoals profijt ten koste van alles,
Zoals winstmaximalisatie zonder ethische terughoudendheid.
Zoals dingen van intrinsieke waarde, zoals bijvoorbeeld milieu en cultuur, opofferen aan de hebzucht.
Terwijl mensen daar niet gelukkiger van worden.... rusteloosheid depressiviteit, stress, verslaving, burn-out

Kijkeensaan | 02-04-20 | 13:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Vandaar dat oude mensen niet meer op IC komen te liggen.

Patatter | 02-04-20 | 12:14 | 1

@Patatter: Wat ik niet okay vind want volgens mij hoeft er geen onderscheid gemaakt te worden qua leeftijd. Er is volgens mij genoeg ruimte maar omdat men rekening wil houden (logisch) met plotseling grote aantallen zieken denkt men in schaarste termen.

doggolino | 02-04-20 | 17:52

Momenteel moeten de pensioenpotten eerst leeggeroofd worden door de boomers die op zeer jonge leeftijd met pensioen gaan. Want het is ondenkbaar dat zij aan solidariteit gaan doen met de generatie voor of na hen.
Daarna zijn de potten zo leeg dat de pensioenleeftijd nog verder omhoog zal moeten, tot na uw dood.

Wil je op een normale leeftijd met pensioen? Dan zul je zelf een potje moeten maken.

Reaguurdeskundige | 02-04-20 | 12:12 | 5

De potten zitten werkelijk barstensvol, o beste voorgelogen huilschaapjes .

Castor12 | 02-04-20 | 12:52

@Bekeerling | 02-04-20 | 12:38: precies. Super rendementen.. Omdat Koolmees de idiote rekenrente niet wil aanpassen, moeten ze veel hogere reserves aanhouden en kunnen de pensioenen niet worden geïndexeerd aan de inflatie. Drammers 666 zijn grote hufters, maar dat wisten we al...

FrankOngerust | 02-04-20 | 13:50

@FrankOngerust | 02-04-20 | 13:50: Plu de gemiddelde pensioen uitkering is een paar honderd euro tot 600 euro p.mnd valt wel mee dus.

Uw Verzekeringsadvis | 02-04-20 | 14:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Verzekeraars, banken, pensioenfondsen; mijn mening: de grootste criminelen

ruudvangeelen | 02-04-20 | 12:06 | 2

Calimero gereutel Ruud. Als de statistische levensverwachting van de rest daalt is dat goed nieuws.

van Oeffelen | 02-04-20 | 12:13

@van Oeffelen | 02-04-20 | 12:13: Alleen is er een premievakantie.

arlen | 02-04-20 | 12:40

Nu ik bij het grof vuil wordt gezet door regering en MSM, vraag ik mij af: Waar kan ik herstelbetaling aanvragen voor alle pensioenpremies die ik in mijn hele leven heb bijgedragen?

Schietmijmaarlek | 02-04-20 | 11:52 | 2

Daar kan je naar fluiten.

Toos Bevergeil | 02-04-20 | 13:25

Bij Ruud Lubbers. Oh wacht...

Ivoren Toren | 02-04-20 | 16:13

Zou hiermee dan ook de pensioenleeftijd omlaag worden bijgesteld of is dat zoals altijd ijdele hoop

kabouter prikkeprak | 02-04-20 | 11:44 | 2

Inderdaad ... het zal zijn als met de benzine-prijs.

daytripper | 02-04-20 | 11:53

Dat zal inderdaad wel ijdele hoop zijn. Langer werken, eerder dood, leuke reserves voor de pensioenfondsen.

Goldfinger | 02-04-20 | 11:53

Stand van zaken tot en met 18 maart 2020
In de week van 12 maart tot en met 18 maart 2020 was de totale sterfte in Nederland sterk verhoogd (sterfte binnen 2 weken gerapporteerd - rondom 97% gerapporteerd). In totaal zijn 3.233 sterfgevallen gemeld (gewoonlijk verwachten we in deze tijd van het jaar tussen de 2.727 en 3.040 sterfgevallen). De sterfte was sterk verhoogd in de leeftijdsgroep 75 jaar en ouder en in de gecombineerde regio Zeeland/Noord Brabant/Limburg. Ook was de sterfte verhoogd in Overijssel/Flevoland/Gelderland.

www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers...

David000000007 | 02-04-20 | 11:32 | 1

In 2018 week 12 was dat 3430, de piek van de griepsterfte in 2018 viel in week 10 met 4.092 doden. Voor 65 jaar en ouder waren de cijfers voor week 12 en week 10 van 2018 resp. 2992 en 3628. In week 12 van 2020 is de sterfte boven de 65 voor het eerst hoger dan in 2018 met 176 mensen meer. Alle andere weken van 2020 lag de sterfte voor 65+ lager dan in 2018. The worst is certainly to come, maar hoe erg wordt het?

Holein1 | 02-04-20 | 11:48

opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...
Hier kun je zien dat het allemaal wel meevalt met die extra pensioenjaren:

Een vrouw die in 1920 werd geboren had op 65-jarige leeftijd een levensverwachting van 19.76 jaar.
Een vrouw die 40 jaar later is geboren, in 1960, heeft nu een levensverwachting van 24.27 jaar.
Minus twee jaar langer doorwerken kom je op 22.27 pensioenjaren.

Dus maar 2.51 jaar méér dan die vrouw uit 1920. Althans, volgens de verwachtingen die men zo rond 2010 ontwikkelde, toen de pensioendatum omhoog gejaagd moest worden…).

Maar om aan pensioen toe te komen, moet je wél eerst 67 zien te worden i.p.v. 65. Die huisvrouw van 1920 had het makkelijker dan die vrouw uit 1960 die 50 volle jaren zal moeten werken voordat zij aan pensioen mag beginnen (met uitzondering van politici en hoge ambtenaren, die starten namelijk doorgaans pas rond hun 30e met werken en bijdragen. Kijk maar eens in een paar van die CV’s).

En dan nog… het zijn allemaal maar verwachtingen. De gezónde levensverwachting daalt alleen maar. En de gemiddelde leeftijd van overlijden is nog steeds rond de 78 jaar.

Wering | 02-04-20 | 11:32

Via tpo.nl : www.businessinsider.nl/coronacrisis-p... 1 slecht beleggingskwartaal en insignificante oversterfte en ons pensioenmodel is kapodtstuk. Aldus een ambtenaar van de staatsbank ABN AMRO.

Nee lul, de financiële markten zijn al zeker 30 jaar overleden en worden met belasting- en helikoptergeld in leven gehouden. Daarom ben jij nu een ambtenaar: jij en al die aasgieren als jou zijn het echte probleem. Zie ook het versterkende effect van de financiële sector op conjunctuurschommelingen.

Trap er niet in mensen: in feite wordt Brussel gerund door bankiers (en niet alleen maar uit Europa). En die aasgieren cirkelen al veel langer dan vandaag boven de pensioenpotten van Nederland.

Hetkanverkeren | 02-04-20 | 11:27 | 2

De beurs daalt als gevolg van verwachte economische effecten van de pandemie en resulterende lockdowns. De vraag is of Corona de verwachte levensduur zal verlagen zoals het AD beweert. Dat zou de dekkingsgraad van de pensioenfondsen doen stijgen.

Holein1 | 02-04-20 | 11:53

@Holein1 | 02-04-20 | 11:53: Dat is niet zo. Meest veelzeggende voorbeeld: en.wikipedia.org/wiki/Black_Monday_(1...)

Oorzaak: ongelimiteerde verkopen op basis van computermodellen. De financiële markten zijn al heel lang losgezongen van de economische realiteit. Zie ook de kredietcrisis in 2008, veroorzaakt door het faillissement van Lehmann Brothers waardoor vanwege Britse wetgeving de interbancaire handel acuut stil kwam te liggen. Enzovoort en zo verder.

En die waanzin gaat tot op de dag van vandaag vrolijk verder. Wij als belastingbetaler krom liggen voor al die bailouts en de daders lachend binnen blijven lopen. Zie ook die speculant die de afgelopen dagen met een inleg van 25 miljoen dollar ruim 2 000.000.000 dollar heeft "verdiend".

En je dan afvragen bij wie die winst vandaan komt.

Om Warren Buffet maar te citeren, toen hij na TARP Goldman Sachs voor een prikkie kocht: sinds wanneer is het strafbaar om slimmer te zijn dan de rest?

Dat dus.

Hetkanverkeren | 02-04-20 | 13:09

Op 18 Maart 2018 lag het totaal aantal doden in Nederland voor 2018 (griepgolf) ruim 5000 hoger dan op 18 Maart 2020 (CBS). Voor 65 en ouder waren op dat moment nog steeds ruim 4200 meer doden te betreuren in 2018. Uiteraard komt er nu een sterfte golf aan door Corona die het verschil wellicht de komende weken kleiner zal maken tussen 2018 en 2020. Maar een aantal mensen (met onderliggende complicaties) dat nu aan Corona overlijdt zou wellicht in de komende weken aan iets anders zijn overleden als er geen Corona zou zijn. Ik moet nog zien wanneer 2020 een duidelijke sterfteoverschot gaat laten zien vergeleken met 2018. Door de lockdown zal de sterfte in ieder geval vertragen. Tamelijk tendentieus artikel van het AD met name doordat de kop ondersteund wordt door een grafiek met daarin alleen de sterfte op een dag (31 maart). Grote pieken in sterfte worden over het algemeen gevolgd door een lagere sterfte in de maanden daarna.

Holein1 | 02-04-20 | 11:17 | 2

Kranten hopen dat je ergens op klikt,waarheidsvinding is niet belangrijk.

pejoar | 02-04-20 | 11:21

Is wel zo.

Kuifje-naar-Brussel | 02-04-20 | 12:44

Of je nou 70 of 80 wordt wtf,mooiste tijd van je leven is slechts een herinnering.

Ooievaar | 02-04-20 | 11:14 | 1

de mooiste tijd van je leven is nu; dus wat je er zelf van maakt.

ruudvangeelen | 02-04-20 | 12:09

De kranten weten al jaren niet meer wat ze moeten schrijven.Daarom worden die ook minder gelezen. Als je echt iets wil lezen lees een boek.

pejoar | 02-04-20 | 11:11

Goed nieuws!

de pensioenleeftijd gaat dus ook omlaag!

WachTMeesteR | 02-04-20 | 11:08 | 3

Hahahaha

Loebas | 02-04-20 | 11:09

Zonnige kijk op het leven heb jij!

Omebert | 02-04-20 | 11:12

Dat is inderdaad een goeie grap

JanAmsterdamEnzo | 02-04-20 | 11:12

Thuisbevallen en thuis sterven. Het zijn praktijken uit een ver verleden. Anno 2020 vliegt men voor iedere scheet naar de dokter en het ziekenhuis. De overheid to the rescue voor paupers en buitenlui. En dat zijn er opeens veel geworden sinds de crisis.

van Oeffelen | 02-04-20 | 11:04 | 4

@Lupuslupus | 02-04-20 | 11:14: na het darmkankeronderzoek begin 50 is de laatste check de finale beurt bij het afleggen.

van Oeffelen | 02-04-20 | 12:11
▼ 1 antwoord verborgen

Hmm, censuur van feiten. Ik mocht dit bericht niet plaatsen dus ik zal de linkjes (gewoon van de WHO site, dus je kan zelf Googlen) er uit laten en het nog eens proberen: "Ik heb 's wat op die WHO site zitten snuffelen. 15% van kinderen van 0 - 5 overlijden aan longontsteking. Zo'n 800.000 in 2017 ( Van de jongeren tussen de 10 - 19jr is één van de top 5 doodsoorzaken lage luchtweginfecties. In 2015 bijna 73000. In Nederland sterven gemiddeld 3200 mensen aan longontsteking (gemiddelde berekend over 2013 - 2016 zie site van volksgezondheidenzorg. Lagere luchtweginfecties schijnt de meest dodelijke overdraagbare ziekte te zijn ter wereld: 3 miljoen slachtoffers in 2016. Italië had in heftig griep jaar 2016 ruim 50.000 dodelijke slachtoffers te betreuren. (Te vinden op de Italiaanse variant van RIVM). Om nog maar niet te spreken van het bericht van de uitvaartbranche die zeggen dat er helemaal niet méér doden zijn te betreuren maar zelfs minder dan maart 2019. We worden zó ongelooflijk gemanipuleerd. En mensen maar smeken om opgesloten te worden. Knettergek

Sandronique | 02-04-20 | 11:03 | 4

Niet eens een grein twijfel Lupus.

CalamityJane | 02-04-20 | 11:30

Je wordt bijna opgeknoopt als je met feitelijke WHO cijfers komt. "HET IS GEEN GRIEP!" Iedereen in de emotie vanwege gruwelijke IC beelden. Waarom we nooit dagelijkse updates hebben gehad over de 3 maandenlange gemiddelde 3200 griepdoden per maand, gemiddeld 76 per DAG, waardoor het mijns inziens ook 500 per dag hebben kunnen zijn, en aan het begin/eind 2 per dag, want hey: gemiddelde enzo, ik begrijp 'm niet. Natuurlijk is het gruwelijk wanneer je tot de heftige 20% besmetten hoort. Ik gun het niemand (nou ja, ik kan wel wat kinderverkrachters bedenken) maar 3 miljard mensen opgesloten? Die mensen die nog meer lockdown willen zouden ze, euh..., moeten opsluiten.

Sandronique | 02-04-20 | 11:58
▼ 1 antwoord verborgen

Als necrofiel zijn het voor mij gouden tijden.

arlen | 02-04-20 | 11:02 | 1

Wat een naargeestige schets van het dagelijks leven, iedere dag op en neer naar de ketchupfabriek ? Dit is toch helemaal niet nodig ? Men kan toch ook gewoon groots en meeslepend leven ?

van Oeffelen | 02-04-20 | 10:59 | 5

@van Oeffelen | 02-04-20 | 12:09: In het centrum, vlakbij de shoppingmall. Leuk plaatsje, Montreux.

Kuifje-naar-Brussel | 02-04-20 | 12:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit is echt een bizar bericht

Dommelsch | 02-04-20 | 10:55

Dit artikel van het AD is dus pure propaganda en paniekzaaierij die echt totaal nergens op slaat. De coronacrisis gaat inderdaad een significant hebben op de levensverwachting op lange termijn, maar dan vooral door de maatregelen (niet bewegen, werkloosheid, etc.). Verder is dit artikel echt te bizar verworden. Laten we het eens stap voor stap ontleden:

‘ ,,Je zal de hogere sterfte als gevolg van corona in ieder geval terug gaan zien in een dalende levensverwachting voor dit jaar.’’’ Ja, dat was bij de griepgolf van 2018 ook al het geval. Die had een effect van enkele maanden. Aangezien de oversterfte nu nog niet eens in de buurt komt van die van 2018 (zie de link naar de CBS-cijfers onderaan) zal het effect hooguit één of twee maanden zijn. Bovendien gaat het CBS uit van dalende levensverwachting ten opzichte van eerdere prognoses waarin een stijging werd verwacht en dus niet ten opzichte van de daadwerkelijke cijfers.

‘Volgens de ic-expert (Gommers) zal het CBS ‘gaan laten zien dat de gemiddelde leeftijd met één of twee jaar is gedaald’’ Deze zin wordt nu gekoppeld aan de uitspraken van de CBS’ers die tot nu toe geen getallen hebben genoemd. Gommers heeft blijkbaar echt de ballen verstand van statistiek aangezien een dergelijke daling die hij noemt statistisch gezien onmogelijk is. Pure onzin dus.

Vervolgens gaan we naar die prachtige grafiek die totaal misleidend is. Door de hoge pieken geeft die grafiek de indruk dat er veel meer doden door corona zijn gevallen dan in 2018 door griep. Het gaat hier echter om een relatieve leeftijdsverdeling en niet om aantallen doden. Dat zijn er dus veel minder dan in 2018. Het zou hier statistisch dus net zo goed gaan over 100 coronadoden ten opzichte van een miljoengriepdoden. Wat de grafiek echter wel laat zien is dat al het geschreeuw over ‘Er gaan ook heel veel jonge mensen dood’ nergens op gebaseerd is. Door de griep gaan er dus veel meer jongeren dood.

Dan wordt het aantal coronadoden weer in twijfel getrokken: ‘Er kunnen dus meer doden zijn dan gerapporteerd en die tellen straks wel mee in berekening van de trend in levensverwachting.’’’ Ja, en er kunnen ook veel meer sterftes aan andere aandoeningen bij corona worden meegeteld (comorbiditeit bij bijna alle gevallen). Hoe al die mensen ook sterven, je zou het in ieder geval terug moeten zien in de totale sterftecijfers. Die komen echter nog steeds niet in de buurt van die van 2018 (zie linkje naar CBS-sterftecijfers).

In het laatste stuk komt het CBS dan uiteindelijk met cijfers. ‘Eind 2016 dacht het CBS nog dat Nederlanders in 2023 gemiddeld 20 jaar en 9 maanden zouden leven na hun 65ste verjaardag.’ Maar die prognose is al bijgesteld naar 20 en een half jaar, toch net wat jonger.’ Dus de prognose van 2016 waarbij nog uit werd gegaan van een stijging van de levensverwachting is met 3 maanden bijgesteld. Dus niet de daadwerkelijke levensverwachting is bijgesteld, maar de prognose is bijgesteld. En dat met 3 maanden. En dat dan als gevolg van de griepgolf van 2018!!! en dus niet als gevolg van de corona die voor veel minder sterfte zorgt!!!

Tot slot weten we allemaal hoe goed het CBS is met bevolkingsprognoses: www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2004/51/maxim...

Vergelijk tot slot de daadwerkelijke sterftecijfers van de eerste weken van 2020 met die van 2018:
opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...

Antiquerulant | 02-04-20 | 10:54 | 1

"Vergelijk tot slot de daadwerkelijke sterftecijfers van de eerste weken van 2020 met die van 2018:"

Die cijfers gaan tot week 11. In week 11 waren er nog maar een kleine 10 extra doden per dag, gemiddeld.

omanders | 02-04-20 | 11:31

Dan kan de pensioenpremie omlaag. Mooi, voor nu.

TheseDays00 | 02-04-20 | 10:46 | 4

@nietoftochwel | 02-04-20 | 10:49: we betalen toch met zn allen allang 'ziektekosten' die helemaal geen ziektekosten zijn, maar electieve zorg? (bv IVF, yogasessies en wat voor een andere hoop onzin onder het 'essentiele' pakket geschoven)

putinisyourfriend | 02-04-20 | 10:52

@putinisyourfriend | 02-04-20 | 10:52:
De mensen die geen zorgpremie betalen (230.000 wanbetalers) krijgen de zorg waar de rest voor mag betalen. Solidariteit noemen ze dat.

pejoar | 02-04-20 | 11:19
▼ 1 antwoord verborgen

OT:
1.In juni wordt er in Israel begonnen met het testen van een vaccin op mensen.
www.jpost.com/HEALTH-SCIENCE/Israeli-...
2.Mensen die het virus gehad hebben, worden opgeroepen om bloeddonor te worden voor de ontwikkeling van een passief vaccin - dat bestaat uit antilichamen tegen het virus van herstelde patiënten - om het virus te behandelen.
Wij hielden het aantal herstelde patienten geloof ik niet bij? Noch wie het zijn?
Geweldig RIVM!

Roadblock | 02-04-20 | 10:46 | 2

De bloedbank gaat overigens wel testen op antilichamen. Dus dan kom je er vanzelf achter

Terra | 02-04-20 | 10:51

Het is natuurlijk wel een leuke smoes om niet te hoeven “stigmatiseren” als je het nu op Corona kunt schuiven.

Want als je bijvoorbeeld kijkt naar het Jaarrapport Integratie 2018 (CBS) bij het hoofdstuk Gezondheid, dan zie je dat de “Nederlander” steeds ongezonder wordt.
Hoe meer “CBS-Nederlanders” (want -beide- ouders in NL geboren), hoe lager de levensverwachting zal zijn.
En vooral: hoe hoger de zorgkosten. Kijjk bij obesitas, bij zorgkosten, bij antipsychotica, antidepressiva, etc.
longreads.cbs.nl/integratie-2018/gezo...

Wering | 02-04-20 | 10:38 | 4

@Franker | 02-04-20 | 11:13: Mijn zus heeft 40 jaar in het Westeinde ziekenhuis in den Haag gewerkt: patienten: 70% allochtonen. Ze is vorig jaar mei - God zij dank - met vervroegd pensioen gegaan.

Lupuslupus | 02-04-20 | 11:34

@Lupuslupus | 02-04-20 | 11:34:
Precies, zo gaat dat.
De officiële verdeling van de hele bevolking in NL is:
76,36 % Nederlands
10,27 % Westers
13,38 % Niet-Westers
Maar in de zorg is géén 3/4 van de hulpbehoevenden NL.

Zie 3.1c - sociaal economische positie
longreads.cbs.nl/integratie-2018/soci...
Voor het bijdragen liggen de verhoudingen dan weer geheel anders....

Wering | 02-04-20 | 12:17
▼ 1 antwoord verborgen

OT
Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten, zou het aantal besmettingen in China in werkelijkheid 1.2 miljoen bedragen hebben, en het aantal doden 97.000.
www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/28/wuhan...

Roadblock | 02-04-20 | 10:36 | 4

En de gemiddelde leeftijd van IC gevallen daalt in de VS.

omanders | 02-04-20 | 11:21

Gezien de berichten uit Wuhan - vlak na de uitbraak van het virus - kan het niet anders dan dat de cijfers die u noemt, correct zijn. Het aantal doden zal zeker het miljoen halen zo niet overschrijden. Alleen al in Wuhan. Dat kàn gewoon niet anders. 40 mobiele crematoria naar Wuhan die dag en nacht in werking waren. Bedieners van die crematoria die 12 uurs diensten draaiden en volkomen uitgeput waren, de wanhoop nabij... Straten vol met ingepakte lijken die klaar lagen om opgehaald te worden. Mensen die uit hun huis gesleurd werden, vechtend voor hun leven omdat ze wisten dat het hun doodsvonnis zou worden. Maar het gevecht verloren. Die beelden zullen voor de rest van mijn leven op mijn netvlies gebrand blijven.

Lupuslupus | 02-04-20 | 11:43
▼ 1 antwoord verborgen

Ik begrijp dat ik nu eerder met pensioen mag maar dat er dan geen geld meer is om dat uit te betalen?

Koonkluk Huis | 02-04-20 | 10:35

En de Spaanse banken maken ondertussen mooi gebruik van dit virus om de duimschroeven extra aan te draaien. Ik stel voor om bankdirecteuren als proefkonijnen te gebruiken bij het ontwikkelen van een vaccin. Zonder verdoving, om geld te besparen.

spanarchist | 02-04-20 | 10:31

Dikke mensen die niet meer naar buiten mogen worden nog dikker en gaan nog eerder dood.

lulleficatie | 02-04-20 | 10:31

@Lupuslupus | 02-04-20 | 10:33:
Bovendien begraaft men geen oud mens maar meestal een vader, moeder of broer.
Een beetje meer respect zou die pubers niet misstaan.

botbot | 02-04-20 | 10:42

@botbot | 02-04-20 | 10:42: vaak irriteer ik me aan je maar hier heb je gelijk. Het zijn onze naasten.

Dirk III | 02-04-20 | 11:18
▼ 1 antwoord verborgen

niemand die het idee heeft dat als dit virus in goede symbiose met zijn gastheer leeft er juist een langere levensverwachting is? Juist de "zwakkere" die het niet zouden halen worden voortijdig naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. De hele studie in wuhan was gebaseerd op de veronderstelling dat vleermuizen juist door hun symbiose met virussen zo lang kunnen leven.(10x zo lang als een muis, (dezelfde grote)). Het is dus best mogelijk dat iemand die het coronavirus succesvol heeft opgenomen in zijn bio. Ouder wordt dan tot nu toe mogelijk werd geacht.

pieterS | 02-04-20 | 10:28 | 10

Dit

Funkgesteuert | 02-04-20 | 10:55

@Nuuk | 02-04-20 | 10:45: Gaat u dat nou echt vergelijken? Nogal een verschil met honden, katten, vleermuizen, gordeldieren en nog heel veel meer eten. En wat u noemt hoeft voor mij ook helemaal niet. Het is 1 enorme schande hoe er over de hele wereld omgegaan wordt met onze zwakkere broeders, de dieren.
'De grandeur van een natie is af te meten hoe zij met de zwaksten, de weerlozen in de samenleving, de dieren, omgaat'. citaat Ghandi. Dus oprotten met in de 1e plaats die Chinezen. Boycotten dat land.

Lupuslupus | 02-04-20 | 10:56

@lupuslupus

Funkgesteuert | 02-04-20 | 10:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Dat is slecht nieuws, ik weet niet hoe ik mijn buurman van 92 zachtjes moet bijbrengen.

jan huppeldepup | 02-04-20 | 10:25 | 1

Doe maar boodschapjes voor uw buurman, daar heeft hij veel meer aan.

Lupuslupus | 02-04-20 | 10:58

Ik heb nog wat tropenjaren, dus toch op mijn 71 e met pensioen?

thepinkpainter | 02-04-20 | 10:23

Ellende bij Feyenoord? De snaveltjes zijn zo bang voor de prijzenpakkers van Zuid dat met steun vd Televaag, (zie sjokoelade voorpagina letters deze morgen) toch echt de competitie dit jaar moet eindigen met deze stand en bijbehorende Europese tickets.
Doorzichtig hoor. :)

Ashtrey | 02-04-20 | 10:23 | 1

grappig he!

trottle | 02-04-20 | 10:38

Er moet natuurlijk wel pensioen zijn als je de gerechtigde leeftijd hebt.

Mr.Crowley | 02-04-20 | 10:22

Het CBS deed altijd aan extrapolatie, maar pas sinds kort zijn ze de feitelijke sterftecijfers gaan verzamelen en publiceren. Dus alweer een Rijksinstituut dat er jarenlang met de pet naar gooit. En alweer een les voor beleidsmakers: alle statistiek is indicatief omdat de aanlevering meesttijds ondeugdelijk is.

CiTy3 | 02-04-20 | 10:21 | 7

@botbot | 02-04-20 | 10:45:
Als u mensen niet vertrouwt, moet u eens in de spiegel kijken. Zal nooit meer op u reageren.

CiTy3 | 02-04-20 | 10:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Eerst maar eens wat gelukkiger worden, die leeftijd is bijzaak. Maar goed die coronakak helpt niet mee.

Pluisbaard | 02-04-20 | 10:18

834.000 werklozen er bij in Spanje in maart. Spaanse UWV kan de aanvragen niet aan en heeft al gezegd dat de uitkeringen in maart, ook van de mensen die al langer werkloos waren, niet betaald zullen worden. Daarnaast 100.000 ZZP-ers, semi ZZP-ers en werknemers die simpelweg niet betaald worden omdat er geen geld is.
Met 9000 doden door het Corona-virus op een bevolking van 46 miljoen, waarvan 85% 70-plussers waren. Wat een gigantische waanzin om je hele economie daarvoor naar de kloten te helpen.

spanarchist | 02-04-20 | 10:17 | 11

@AntonJansen | 02-04-20 | 10:22: Is niet zo bijzonder voor het grootste land ter wereld met een oppervlakte van 17.098.246 km²

Lupuslupus | 02-04-20 | 11:02
▼ 8 antwoorden verborgen

Echte Bullshit artikel in het AD. Gewoon even bij het CBS zoeken op het aantal overledenen de eerste 11 weken van dit jaar, en de 4-5 jaar hiervoor.
We worden middels de berichtgevingen wel weer ergens heengemasseerd. Want zo rolt de overheid.

Tuinhekje | 02-04-20 | 10:17 | 4

@5611 | 02-04-20 | 10:26:
Vorig jaar 2900 en het jaar er voor 7800 griepvirus doden.
Of dacht u dat deze mensen overleden zijn aan zweetvoeten ?!.
Deze paniekzaaierij gaat Nederland en Europa (Behalve Zweden) en nog veel grotere sociaal economische ramp opleveren.

joppo0 | 02-04-20 | 10:29

Klopt! De boodschap is dat we helemaal niet oud mogen worden. In de toekomst wordt je denk ik vanaf pensioengerechtigde leeftijd eigen risico drager. Als je wat ernstigs mankeert en je kunt de behandeling niet betalen, dan mag je het D666/GroenLinks pilletje tot je nemen. Dat wordt de toekomst.. Jij, oude, nutteloze zak weg, ruimte voor een jonge, frisse, nieuwe consument/slaaf..

A-Safari | 02-04-20 | 10:56

@joppo0 | 02-04-20 | 10:29: Griepdoden heb je nu ook. Dus wat is je punt? Dat je een fitte 70iger kan vertellen ok misschien was je aan griep overleden als het niet corona was?

redanx | 02-04-20 | 11:04
▼ 1 antwoord verborgen

Na de Corona kan de AOW leeftijd dus ook weer naar de 65.

WTSHTF | 02-04-20 | 10:16 | 2

Mag niet van Italië en Frankrijk. Wij moeten het geld verdienen voor hun pensioen vanaf 52.

lulleficatie | 02-04-20 | 10:32

Inderdaad, want dat was toch altijd de reden dat het omhoog moest, de levensverwachting. Maar dat zal nu wel niet het geval zijn.

Kees22639418 | 02-04-20 | 11:05

Haha pensioen. We mogen straks weer lekker opdraaien voor de ellende van de knoflooklanden, en boevenland Albanië als dat straks onherroepelijk aan de EU wordt toegevoegd. Die fictieve pot met geld is al leeg tegen de tijd dat ik 50 ben.

Le Roi | 02-04-20 | 10:15

Met het tempo waarop de huidige ruif wordt leeggegeten en de sprinkhanen binnen komen had ik al weinig vertrouwen in dat mensen een pensioen krijgen zoals ze babyboomers het nu krijgen

Behangdelul | 02-04-20 | 10:14 | 3

De babyboomers hebben zelf voor hun pensioen betaald.

Lupuslupus | 02-04-20 | 11:06

U weet echt niet he , als er niks meer bij zou komen zit er voor jaren vele decenia in de pot om uit tekeren , alleen er wordt nog steeds geld in de pot gestopt zelfs meer als vroeger

Banenenrepubliek | 02-04-20 | 17:26

Kuur afmaken.
Plop.

Piet Karbiet | 02-04-20 | 10:13

Welk pensioen? Op dit moment heeft Wopke een enorme schep in zijn handen om het geld van Noord naar Zuid naar beneden te tyfen. En dit gaat gebeuren mensen, vroeg of laat.

Zeiss | 02-04-20 | 10:13 | 3

Ik denk vroeg dan, als ik het zou moeten zeggen...

SterF... | 02-04-20 | 10:14

Eén miljard naar het zuiden, terwijl een paar weken geleden bekend werd dat de vader van de huidige Spaanse koning 100 miljoen op een Zwiterse rekening heeft. Cadeautje van de Arabieren. En die Spanjolen maar schelden op die gierige asociale Nederlanders.

spanarchist | 02-04-20 | 10:19

Toch werd het “we worden allemaal ouder” excuus gebruikt om de pensioensleeftijd te verhogen. Dus die gaan ze ook weer terugdraaien?

DerUnterMensch | 02-04-20 | 10:11 | 1

Haha.

Ik moest lachen.

Over 20 jaar als ik aan de beurt zou zijn staat de pensioenleeftijd op 123 jaar.

Knufter | 02-04-20 | 10:15

Wat maakt het uit, je pensioen is tegen die tijd toch al weggetimmerfranst.

Schulzie | 02-04-20 | 10:10 | 3

Met deze semi-lockdown kan je vast droog oefenen.

Schulzie | 02-04-20 | 10:15

Als Timmerfrans klaar is met het inbinden van pensioen is alleen pens nog over.

Knufter | 02-04-20 | 10:16

Volgens Brusselmans wordt uw pensioen heel verantwoord in de bodemloze klimaatput gestort.

5611 | 02-04-20 | 10:28

En dat net nu de maatschappij een nieuwe impuls krijgt en we ons met z'n allen realiseren dat ouderen er ook bij horen.

MickeyGouda | 02-04-20 | 10:09 | 2

Ik denk dat de boodschap vanuit de overheid (laks reageren op eerste berichten, IC bedden wegbezuinigd, niet meer helpen boven bepaalde leeftijd) al duidelijk genoeg moet zijn. Combineer dat met berichten van reaguurders dat men kennelijk thuiszitten vervelender vindt voor zichzelf en de economie dan vele ouderen die 'normaal gesproken' toch wel dood gingen aan de griep en je weet waar je aan toe bent. Raar, want er wordt zo vaak geroepen dat we zo'n rijk land zijn. Kennelijk (zowel letterlijk als figuurlijk) dus niet.

Deflatiemonster | 02-04-20 | 10:17

@Deflatiemonster | 02-04-20 | 10:17:

We zijn ook rijk, maar knuffelgroepen scoren nu eenmaal beter op Insta dan ouden van dagen. De vergrijzing hangt al decennialang boven ons hoofd als het zwaard van Damocles, maar dat weerhield onze regeerders er niet van om massaal extra kostenposten te importeren. Als het groeiende leger ouderen al een probleem is, dan is het wel óns probleem. Dat andere had dat wat mij
betreft niet op deze manier moeten zijn.

MickeyGouda | 02-04-20 | 10:39

Het kost minder pensioen. Er komen wat huizen vrij. Is dat erg? Je moet alleen zelf wat eerder een abonnement op de tennisclub nemen.

Deflatiemonster | 02-04-20 | 10:08

Men gaat dan ook naar de tennisclub om eens iemand anders dan Priscilla aan te duwen.

Deflatiemonster | 02-04-20 | 10:07

"Deskundigen", hahaha. Zeker die klunzen van het RiVM? We worden bang gemaakt mensen, doodsbang gemaakt. Maar helaas pindakaas, bij mij werkt dat niet. Er zit een Satanisch plan achter. Lees het laatste bijbelboek Openbaringen en u ziet wat daarin vermeld staat - meer dan 2000 jaar oud - voor uw ogen werkelijkheid worden. Er kòmt een wereldregering. Er kòmt een tijd dat u niet meer zult kunnen kopen of verkopen als u het teken van het beest niet draagt. De volkeren van de wereld zullen in grote angst verkeren(!). Nou ja, lees het zelf maar, het is op internet te vinden. Doe dat nou eens en oordeel daarnà of 'het allemaal onzin is'.

Lupuslupus | 02-04-20 | 10:06 | 16

@Lupuslupus | 02-04-20 | 12:03: Wij zijn tv, vermaak, game en proeftuin voor een andere wereld. De ontdekking v algoritmen ondersteunt deze mogelijkheid.
.

ger1306 | 02-04-20 | 14:03
▼ 13 antwoorden verborgen

Wacht even hoor er sterven niet meer mensen dan anders met een seizoensgriep met hier en daar af en toe een uitschieter kortom de sterfte verandert niet dus waarom dan weer dit paniekbericht??? Weet je wanneer de levensverwachting naar beneden bijgesteld moest worden? Tijdens de Spaanse Griep in 1918 met tientallen miljoenen doden! Deze aantallen zijn bijna lachwekkend laag. Toen hoorde je over 1 miljoen doden niemand en nu is Tante Truus en Ome Jan groot nieuws als ze sterven. Massahsyterie van de MSM.... Hoezo joh???

Roadsurfer | 02-04-20 | 10:05 | 3

Ja maar toen werden er op een slagveld ook een miljoen op een dag doorheen gejaagd

Behangdelul | 02-04-20 | 10:10

De vermeldingen over de Spaanse griep hanteren een aantal doden van 20 - 80 miljoen doden. Het kunnen er dus 20 miljoen zijn geweest maar ook 80 miljoen. Dat is natuurlijk al natte vinger werk. Laten we daarvan een gemiddelde nemen van 50 miljoen. Is natuurlijk nog heel erg veel maar bedenk daarbij dan ook even de levensomstandigheden dus de voeding, de medische verzorging, de wereld kwam net uit een grote oorlog enz. enz. Totaal verschillende omstandigheden dan nu. De massahysterie van de MSM heeft een doel. Een satanisch doel; de mensen doodsbang maken want doodsbange mensen zijn heel makkelijk te manipuleren en op te sluiten. Hier zit een strategie achter. Ik ben niet zo snel geschokt maar een video van Bill Gates (op YT te vinden) opende mijn ogen. Hij zei: 'er zijn veel te veel mensen op de wereld, en vooral teveel ouderen, we moeten meer vaccineren om het aantal terug te brengen'. Laat die uitspraak maar eens goed tot u doordringen.

Lupuslupus | 02-04-20 | 10:22

elke nuance ontbreekt deze dagen... ik lees op de RIVM site dat de griep in 2017/2018 aan 9444 mensen het leven heeft gekost. Niet alleen ouderen van 75+ maar ook in de groep 55+

Ik weet niet waar de teller momenteel op staat, maar volgens mij zijn we nog niet in de buurt van de 10k.
OK, het zal je maar gebeuren of in je naaste omgeving, maar een beetje relativering mag ook wel.

Zo. Ik zie dat het 10 uur is geweest.... *plop*

McFreek | 02-04-20 | 10:24

als ik de reaguursels zo lees is de gemiddelde leeftijd op GS tenminste 55+

Petroselinum crispum | 02-04-20 | 10:03 | 1

Dat belooft dan weinig goeds voor het (ledenbestand der) GS! In de verte hoor je de champagnekurken al knallen bij de nurk en de joop.

Hetkanverkeren | 02-04-20 | 10:08

CBS en deskundigen. Wie zijn dat dan wel weer? Ga eens bij de eerste beste levensverzekeraar in de boeken kijken, waar de echte deskundigen, actuarissen, werkzaam zijn. Die weten al van het begin af aan dat wat die lachende leugenaars het plebs op de mouw hebben gespeld, de grootste leugen van de eeuw was, maar zagen natuurlijk hun kans schoon om de uitkeringsleeftijd van hun pensioenproducten ook een paar jaar uit te stellen. De kraak van de eeuw. Tienduizenden euro's gestolen van de gemiddelde burger.

SlimmeBelg | 02-04-20 | 10:02 | 1

De meeste verzekeraars gebruiken de modellen van het Actuarieel Genootschap. Maar het model van het CBS wordt gebruikt voor de bepaling van de (verhoging van de) pensioenleeftijd, als ik het me goed herinner. De modellen verschillen volgens mij niet zozeer qua levensverwachting, maar hoogstens qua variantie.

Eierkopf | 02-04-20 | 11:25

Deze week keek ik een documentaire, ik dacht tegenlicht, over dit coronafeestje. Iemand die aan het woord kwam, durfde het aan om de term 'myxomatose' te noemen. Ik kijk er niet raar van op.

Leptob | 02-04-20 | 10:01 | 6

@grindbak | 02-04-20 | 10:04: aantallen doden tgv een regular griep, die er ongetwijfeld nu ook zijn, kom ik nergens tegen. Is misschien interressant om die naast elkaar te leggen.

Leptob | 02-04-20 | 10:08

@Dutch_Holland | 02-04-20 | 10:07: Omdat nu iedereen vanaf 80 jaar toch een verschrikkelijke IC-opname(met coma) kreeg en iedere arts weet dat dit na 3 weken fysiek en geestelijk een wrak oplevert

grindbak | 02-04-20 | 10:09

@grindbak | 02-04-20 | 10:04: We zijn nog steeds niet - en gelukkig maar - aan het eind van dit jaar. Dus die vergelijking gaat mank.

Lupuslupus | 02-04-20 | 10:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Pensioenleeftijd kan weer naar beneden en iedereen die later is gepensioneerd dan 65 moet die maanden terugkrijgen in de vorm van extra wedergeboorte jaren.

ecologiste | 02-04-20 | 10:00

Nog even en de gemiddelde levensverwachting daalt beneden de pensioengerechtigde leeftijd. Met dank aan Rutte die in het verleden bijna alle zorg heeft wegbezuinigd.

0112358 | 02-04-20 | 10:00

Als de gemiddelde leeftijd daalt vanwege het Corona-virus, dan betekent dat geenszins dat ik, als ik niet besmet raak, meer risico loop om eerder te sterven.
Onzinverhaal dus. Gewoon die oldtimer kopen en Priscilla inruilen.
Overigens, als er nu méér oudjes sterven, betekent dit dat de pensioenfondsen minder hoeven uit te keren. Is dat al berekend?

Schoorsteenveger | 02-04-20 | 09:59 | 1

Als de pensioenfondsen minder hoeven uit te keren vermindert dat de verliezen die ze hebben geleden, o.a. door de verliezen op de beurs EN de idiote rekenrente. Maar pas aan het eind van dit jaar kan de balans worden opgemaakt en niet eerder.

Lupuslupus | 02-04-20 | 10:29

jouw niet krijgen?

Graeme Reaper3779 | 02-04-20 | 09:59 | 3

Dit soort spelfouten (jouw in plaats van jou) haalt het niveau en de zeggingskracht van deze zeer noodzakelijke webstek omlaag. Het ontbreekt GeenStijl aan voldoende eindredactie jammer genoeg.

Dr. Worstenbroodje | 02-04-20 | 11:40

@Dr. Worstenbroodje | 02-04-20 | 11:40: Er is geen niveau hier en ik zit hier al 13 jaar.

Nipplechip | 02-04-20 | 12:43

Bewoond klein huisje dus lekker goedkoop. Geen auto dus lekker goedkoop. Relax werk zonder stress maar laag loon. Werkt 4 dagen in de week dus 3 dagen weekend. Keuzes mensen.

sparka | 02-04-20 | 09:59 | 5

@EEnzame SchizofrEEN | 02-04-20 | 10:08:
Zo ervaar ik het ook. Ben gestopt met savonds en weekenden werken. Je kan de opbrengst zo wegbrengen. Geen zin meer in als zzper

anti-fatwa | 02-04-20 | 10:20

@EEnzame SchizofrEEN | 02-04-20 | 10:08: Dat dus, collega's welke minder uren werkten dan ik hadden niet eens zo gek veel minder loon aan het eind van de maand. Wie is er dan gek bedacht ik me. Gelijk een dag minder gaan werken. Al dat extra werk, het loont niet.

sparka | 02-04-20 | 11:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een ontzettend raar verhaal (... of weten zijn wat wij niet weten). Een paar jaar terug heeft de griepgolf bijna 10.000 oudjes over het randje geduwd. Dit jaar was de griepgolf ontzettend mild, maar hebben we nu bijna 1000 corona doden. Dat gaan er ongetwijfeld meer worden, maar om daar nu dit soort verhalen over levensverwachting op te gaan hangen.

trottle | 02-04-20 | 09:57 | 7

In de verzorgingstehuizen gaan heel veel mensen dood. Zij zijn niet getest en vallen dus NIET onder de corona doden. De cijfers worden gemanipuleerd door het incompetente rivm....

FrankOngerust | 02-04-20 | 12:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Toevallig gister nog gemeld in een tegel:
De jongere generatie (<45) moet rekening houden met een pensioengerechtigde leeftijd van 70 of hoger.
De levensverwachting blijft gelijk of gaat naar beneden (meer stress, dubbel inkomen nodig om de race naar de bodem te overleven).
Dat betekent dat ongeveer 30% van deze pensioenspaarders nooit de dag zal meemaken dat zij van hun pensioen kunnen genieten.
En dat staat uiteraard helemaal los van iets incidenteels als het COVID-19 virus.
Want het is onzinnig om op basis daarvan de levensverwachting aan te passen.

jemagookniksmeer | 02-04-20 | 09:56 | 1

Studeren tot 26jaar dan pas geld in leggen ik leg straks 48jaar in de pensioen pot

Banenenrepubliek | 02-04-20 | 17:30

Toch een vraagje @Mosterd. Hoe weet je dat je leeft?

Mr.Crowley | 02-04-20 | 09:56 | 5

@Mr.Crowley | 02-04-20 | 10:04:
O, op die fiets. Je weet het nooit, of je weet het altijd. Want wat is weten? Als de oude wijze man begrijpend kijkt naar een jong, onervaren wicht dat erop los leeft en zegt zo ontzettend zeker te weten dat ze leeft, wie weet het dan het beste?
www.youtube.com/watch?v=NQOoHrVPcGM

Schoorsteenveger | 02-04-20 | 10:21

@Schoorsteenveger | 02-04-20 | 10:21:
Bestaan is iets anders als leven.
Als ik het artikel lees, denk ik dat er mensen zijn die hier moeite mee hebben. Zoiets gun ik niemand. Ik zeg niet dat ik het weet, vandaar mijn vraag. Misschien dat het mensen aan het denken zet.
Cogito ergo sum.
Volgens mij is het onderwerp als zodanig, dan ook niet zo belangrijk meer.
Dood gaan we toch.

Mr.Crowley | 02-04-20 | 10:29
▼ 2 antwoorden verborgen

'De droom dat we allemaal stukken ouder worden is vervlogen'.
Droom? En allemaal eindigen als een dement wrak? Goed voor de graaiende farmaceutische industrie maar niet echt mijn droom.

roevka | 02-04-20 | 09:56 | 1

zoals een zeer wijze vadsige dronkaard ooit zei toen hij werd aangesproken op zijn slechte leefstijl en dat hij daarmee nooit oud ging woorden: "If i die before the dripping and drooling phase, that's fine with me!"

trottle | 02-04-20 | 10:00

Op naar de 10 miljoen inwoners !!!

Karel Kruizenruiker | 02-04-20 | 09:55 | 2

Wees maar niet bang. Dat wordt gewoon aangevuld vanuit exotische reserves.

GOEM | 02-04-20 | 09:57

Dat is voorzichtig gezegd kut nieuws, ik had mij er al helemaal ingesteld op een lang shit leven... dank u wel Centraal Bureau voor de statistieken des doods...

Roehm | 02-04-20 | 09:55

Allemaal gelul. Het gaat om gemiddelden. Als je er voor zorgt dat je gezond blijft en niet wordt getroffen door één of ander vreemd virus dan is er geen vuiltje aan de lucht.

goedverstaander | 02-04-20 | 09:54 | 2

En de bullit genaamd kanker dodged...

VerganeGlorie | 02-04-20 | 10:00

Dat is niet hoe gezondheid werkt mijn beste, domme pech speelt ook een rol. Simpel voorbeeld: een noodlottig ongeval. Hoewel veel mensen anders hopen is ook niet iedere ziekte een "welvaartsziekte". Maar ik wens u uiteraard een lang leven.

Geen van de in het AD artikel genoemde deskundigen is overigens statisticus, alleen een socioloog van het CBS is blijkbaar bereid gevonden een duit in het kotszakje te doen. Voorlopige cijfers van maart en dan al spreken van een trendbreuk. Het zal allemaal wel.

Terzijde: de officiële sterftetabellen hebben al jaren een "matigende" invloed op de "dekkingsgraden" van onze pensioenfondsen. Want al veel langer dan vandaag veel te optimistisch. Tel daar bij op de wettelijke rente van zo goed als 0 als disconteringsvoet en we hebben naast de stikstofoplichting het al veel langer spelende andere biljoenenschandaal van Nederlandje. Best wel knap voor zo'n geografische en demografische dreumes.

Hetkanverkeren | 02-04-20 | 10:04

misschien de redding van onze pensioenfondsen zeg heft die maatregelen maar op even 800.000 80+ers opruimen.

(let op cynismepost dit cynisme)

Petroselinum crispum | 02-04-20 | 09:54

Wat is de pensioenleeftijd in Bruss€l eigenlijk ?

ja,diedus! | 02-04-20 | 09:53 | 2

O , ik zie het al. .................63

ja,diedus! | 02-04-20 | 09:55

die hebben meer tijd nodig om al het geld op te maken. lijkt me wel zo fair.

VerganeGlorie | 02-04-20 | 10:00

Mooi. Dan kan de pensioengerechtigde leeftijd ook weer wat lager.

Quib | 02-04-20 | 09:53 | 1

Ben je gek, die mag nog wat hoger, werken zal je, tot je d'r bij dood valt.

Abject | 02-04-20 | 09:59

Als je dat jarengeleden beweerde, zoals ik zei de gek, werd je uitgehoond door de bevriende chirurg en studente geneeskunde. Goh, wat verbaasd me dat nou niet en heb nu alweer de neiging om dit concept te projecten op andere "vaststaande" feiten van deze tijd zoals mijn overtuiging dat RIVM (WC-eend) adviseert het kabinet op basis van eigen gemanipuleerde cijfers (WC-eend, 175 doden) op de dag dat er slecht nieuws moet worden gebracht dat geadviseerd is door RIVM (WC-eend). Foei, hoe durf ik het te denken!

Heisessie | 02-04-20 | 09:53

Was natuurlijk ook grote onzin dat we steeds ouder en ouder worden, zo zitten we niet in elkaar.
De mens werd in de middeleeuwen ook wel 80. Alleen halen meer mensen dat tegenwoordig.

MooseNL | 02-04-20 | 09:52 | 2

betere hygiëne en betere gezondheidszorg maar nu halen de mensen niet 80 maar 120 als alles meezit dus een beetje van beiden. (op chromosoombasis)

Petroselinum crispum | 02-04-20 | 09:56

@Petroselinum crispum | 02-04-20 | 09:56:
Vergeet lagere kindsterfte niet. Een hoge kindsterfte haalt het gemiddelde gigantisch omlaag.

Lumenatra | 02-04-20 | 17:39

Als er zoveel mensen doodgaan dan kunnen de supermarkten
daarop inspelen met allerlei aanbiedingen, vanaf volgende week
Soylent green in de aanbieding, hamsteren niet nodig!!
(Maakt gebarentaal grijp handjes)

TijdelijkOptimist | 02-04-20 | 09:52

Komt ook allemaal omdat we de ouden-van-dagen allemaal valselijk hebben dat ze oud mogen zijn op basis van de valse garantie dat er medicatie genoeg zou zijn om de oude dag lekker lang te rekken. Zeg ik niet, zegt één van 's lands grootste medicijnpikken:
https://www.1limburg.nl/jarenlang-tekort-aan-medicijnen-na-coronacrisis?context=topstory

Boris Poepnagel | 02-04-20 | 09:51

Doe even *jou van maken Mosterd, dit staat zo lullig...

Lerp | 02-04-20 | 09:50

We gaan diep in de buidel tasten voor de faalstaten in Zuid-Europa dus van die verlaging van de pensioenleeftijd zal niets terecht komen.
Die zal eerder nog meer stijgen.

2voor12 | 02-04-20 | 09:49

Zal in de praktijk neerkomen op 3 maanden minder.
Dat zijn dan je laatste 3 maanden en daar is meestal toch geen reet meer aan.

Plaktong | 02-04-20 | 09:49 | 3

Maar dan zijn er weer drie maanden daarvoor die drie maanden die weer geen reet aan zijn.

Miezerig | 02-04-20 | 09:51

Meneer is al een paar keer met pensioen gegaan?

TDB | 02-04-20 | 09:51

Volgens de regels wordt de pensioenleeftijd dan ook niet verhoogd. Eigenlijk zou deze dan ook zelfs naar beneden moeten.

MaarFeitelijk | 02-04-20 | 09:48 | 1

Hup , weer naar 65 . Lang zat om te werken , en heeft de jeugd ook weer (eerder ) ruimte om aan hun toekomst te werken.

ja,diedus! | 02-04-20 | 09:52

Is dat leven zoals Mosterd dat beschrijft? Goh.......

Mr.Crowley | 02-04-20 | 09:48

Dus de AOW leeftijd gaat navenant ook naar beneden? Gezien die per 2021 gekoppeld wordt aan de levensverwachting?

Harris Pilton | 02-04-20 | 09:47 | 3

Hahahahaa

Muxje | 02-04-20 | 09:51

Voor de meeste ambtenaren waarschijnlijk wel...

Ommezwaai | 02-04-20 | 09:52

komende 5 jaar werd hij al niet verder verhoogd door de niet gestegen levensverwachting van 2017 en 2018. Gaat per blokken van 5 jaar. Dus in 2024 gaan ze kijken wat de levensverwachting op dat moment is.

Petroselinum crispum | 02-04-20 | 09:58

Afromen. Onze lieve moeder aarde is gewoon even aan het afromen. Maar dan op haar manier. Dat is alles.

Leptob | 02-04-20 | 09:47

Als de levensverwachting daalt, dan zou de pensioengerechtigde leeftijd ook omlaag moeten gaan..

Ploertendodert | 02-04-20 | 09:44 | 4

@ja,diedus! | 02-04-20 | 09:47: Vrouwen leven gemiddeld 7 jaar langer dan een man. Zal wel komen dat ze (fysiek) minder uitvoeren.
*onder tafel duikt*

AntonJansen | 02-04-20 | 09:49

@AntonJansen | 02-04-20 | 09:49: niet meer verschil is in rap tempo aan het afnemen omdat vrouwen in de jaren 70 massaal zijn gaan roken.

Petroselinum crispum | 02-04-20 | 09:59

@Petroselinum crispum | 02-04-20 | 09:59: maar door COVID19 gaat het verschil weer gigantisch toenemen omdat 80% van de sterfgevallen man is.

Petroselinum crispum | 02-04-20 | 10:00
▼ 1 antwoord verborgen

Ik rook al 38 jaar niet meer, heb op m'n 48e m'n baas al de groeten gedaan, en al die collega's bij de koffiecounter, en ben voor mezelf begonnen, best decision ever, leef al langer dan m'n moeder, nu m'n vader nog.

DitjaarkrijgikAOW | 02-04-20 | 09:44 | 3

U bent vast gezellig bij de familie.

Miezerig | 02-04-20 | 09:51

Flinke klap met tuinschepje op de schedel zal het hem wel doen. Succes.

dathoujetoch | 02-04-20 | 09:58

Gefeliciteerd, echter leven zit hem niet in het aantal jaren. Maar goed, plezier ermee ouwe.

Pluisbaard | 02-04-20 | 10:16

Vervlogen dromen. Voor "dit jaar". Statistisch gezien.

Rest In Privacy | 02-04-20 | 09:43

Is ook al meegerekend dat de burgemeester van Nijmegen de vierdaagse dit jaar laat doorgaan?

Opajoop | 02-04-20 | 09:43 | 1

Een jaartje geen 40.000 gekkies in de stad lijkt me wel eens lekker.

Rallywally | 02-04-20 | 09:48

Komende 6 Juni officieel met pensioen, na de leukste baan te hebben gehad! Nu bezig m'n verlof op te maken, geen wekker meer die om 4.30 afgaat, goed slapen lekker rondklooien. De oven van m'n oude fornuisje was kaduuk, vorige week het nieuwe fornuis geleverd. Meneer Loesje blij, buren blij en deze hobbykok blij!
Geen tijd om me te vervelen en te denken aan leeftijd. Hoop natuurlijk wel het ABP een grote poot uit te draaien!

LoesjeP | 02-04-20 | 09:43 | 8

Ik hoop dat je het ABP volledig uitmelkt.

boccelullus | 02-04-20 | 10:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Stel nu eens, dat je als rijk land behoorlijk maatschappelijk inteert omdat de zorgkosten sky high gaan (iedereen wordt ouder, en mensen hebben een hogere standaard) en daarnaast steeds meer wil (dus niet moet) betalen aan Brussel om de arme, zielige zuidelijke landen te helpen. In dat kader is het ineens heel fijn nieuws deze georganiseerde crisis: het geld kan zo hup, uit de pensioenpot naar brussel (het is immers ciris, we moeten wel!) en de maatschappij slikt het als bittere koek om de zorg & onderwijs enorm te versoberen (veldbedjes in een tent, in elkaar geknutselde beademingsapparatuur, scholen dicht) want het is immers crisis, we moeten wel! Ik word steeds zuurder en sceptischer. Fuck dat positivisme over Mark, hij was te laat met zo'n beetje alles en ook de vorm suckt. Ondertussen krijgt Europa niks voor elkaar, behalve een hogere rekening door de Nederlandse werkende burgerstrot duwen. Fuck dat.

opblaasschaap | 02-04-20 | 09:40 | 7

@Harris Pilton | 02-04-20 | 09:50: we klappen nu allemaal voor onze hulpverleners die verdienen een veel beter salaris hoor je overal dus die zorgpremie zal zeker flink gaan stijgen als het niet bij loze woorden blijft.

Petroselinum crispum | 02-04-20 | 10:01

@Harris Pilton | 02-04-20 | 09:50: Waarom zou dat uit de zorgpremies moeten komen? Het gaat om het verdelen van geld in een staatsbegroting, geld naar zaken die je belangrijk vindt. De begroting van Nederland wel eens bekeken? Nee? Moet je eens doen.

goedverstaander | 02-04-20 | 10:04

@Harris Pilton | 02-04-20 | 09:50: Doe niet zo hysterisch met je 200%. Gaat om prioriteiten. En die van jou zijn duidelijk. Wat kan mij het schelen hoe het kan dat ze zoveel plekken hebben. Het gaat er om DAT ze ze hebben.

azijnseikerT | 02-04-20 | 10:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is natuurlijk een verschrikkelijke rotmaatregel, maar door de afgenomen levensverwachting, kan de pensioengerechtigde leeftijd natuurlijk weer een stukje omlaag.
Echt balen. Echt een rotmaatregel.

De verwarde man | 02-04-20 | 09:38 | 2

helaas zijn de pensioenfondsen hard geraakt door de crisis op de financiele markten dus moet de pensioenleeftijd omhoog en de uitkering omlaag.

Glasgow Argus | 02-04-20 | 09:40

@Glasgow Argus | 02-04-20 | 09:40: Trekt wel weer bij

MooseNL | 02-04-20 | 09:51

Tijd voor bier? Tijd voor wodka! Ontsmet veel beter.

nedpol | 02-04-20 | 09:38 | 1

En dat is bevestigd door de autoriteit bij uitstek, de heer A. Loekaschenko.

Zatkniss | 02-04-20 | 09:51

Een beroemde kok uit Volendam zei altijd: het leven is geen wedstrijdje oud worden. Na je vijftigste begint het aftakelen in snelvaart en komt de spijt van dingen waar je bent ingetrapt en spijt van de dingen die je vooruit hebt geschoven.

Rallywally | 02-04-20 | 09:38 | 2

Goh, dat heb ik helemaal niet.
Zou er iets met me zijn?

Roadblock | 02-04-20 | 10:00

Ja, en ze gaan ermee door tot jaren en jaren na de coronacrisis. Hebben ze eindelijk hun zin. Nu nog een verbod op kerkklokken, en Nederland is over en uit.

dathoujetoch | 02-04-20 | 09:40

vind ik geen goed idee.

newray | 02-04-20 | 10:22

Ik heet geen Elvis maar ik ga wel a.s. woensdag met pensioen. Mazzel pik !

boccelullus | 02-04-20 | 09:37 | 1

Zie mijn tegel 9:43 u.
Veel pret, dat U er maar lang van mag genieten!

LoesjeP | 02-04-20 | 09:47

OT: Smerige handen heeft die kantoor klerk. Bleh.

Het Licht | 02-04-20 | 09:37 | 2

ouderdomsvlekken, die man had al lang in het tehuis moeten zitten

dathoujetoch | 02-04-20 | 09:38

U denkt echt dat iedereen een ideaal instagramfilter huidje moet hebben?

MaarFeitelijk | 02-04-20 | 09:52

Pia Lijkstra, oogsten!!

dathoujetoch | 02-04-20 | 09:37 | 1

nonsense. uit bejaarden wordt weinig gewonnen. Bovendien moet er toestemming zijn van de nabestaanden en kan er na ouderdomssterven weinig gebruikt worden. Motorrijders zijn de beste leveranciers.

MaarFeitelijk | 02-04-20 | 09:51

Zojuist de sterftecijfers van de afgelopen 5 weken vergeleken met dezelfde periode in voorgaande jaren (zie CBS)... hier is geen significante trend te te signaleren. Best bijzonder want je zou zeggen dat het sterfte cijfer nu wekelijks al snel zo'n 1.200 hoger moet zijn.

Sjompie | 02-04-20 | 09:36 | 5

Viel mij ook al op. Daar hoor je het RIVM dan weer niet over.

bixiers | 02-04-20 | 09:40

Klopt heb ik ook gedaan, heb zelfs de site gearchiveerd,mochten ze denken met de cijfers te kunnen gaan knoeien.

_washier | 02-04-20 | 09:40

Gelukkig, U laat zich dus ook niet gek maken!
Volgens mij is de grootste "ziekte" op dit moment de "millennialmassahysterie".
Waarom geen paniek tijdens de griepgolf van bijv. 2017/2018? Toen stierven er bijna 9500 mensen meer in Nederland dan normaal.

LoesjeP | 02-04-20 | 09:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus we kunnen met ons 74ste met pensioen in plaats van 75ste.

Haha!

Eat that Italy!!!

Kaas de Vies | 02-04-20 | 09:36 | 1

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar ik vermoed dat er van een verlaging van de pensioenleeftijd echt geen sprake zal zijn.

Muxje | 02-04-20 | 09:41

Ik dacht dat D’66 de reden was van de dalende levensverwachting.

Nuuk | 02-04-20 | 09:36

Tanja Traag gaat nu even te snel.

Glasgow Argus | 02-04-20 | 09:35

De menselijk genoom gaat nu eenmaal achteruit, de levensverwachting oprekken dmv een verbeterde medische zorg heeft ook een grens.

Tronald_dump | 02-04-20 | 09:35 | 4

@kapotte_stofzuiger | 02-04-20 | 09:50:
Dat lost niets op, omdat we dan nog langer door moeten werken om al die uitkeringen, gratis zorg, huur toeslagen, PGB's, kinderbijslag, onderwijs en extra justitie te betalen.

Tronald_dump | 02-04-20 | 09:53
▼ 1 antwoord verborgen

Komt dit door de corona doden of door de economische depressie waar we naar af stevenen?
Laat een probleem in de gezondheidszorg IC capaciteit geen probleem van de economie worden.
Hef de maatregelen op en wees eerlijk wat belangrijker is.
Er gaan meer levensjaren verloren door armoe dan door dit virus.

Miezerig | 02-04-20 | 09:35 | 1

Het komt door het klimaat. Dat is namelijk de grootste crisis sinds WO2. Of nee, sorry.. het komt door de stikstofcrisis. Dat was ook al de grootste crisis sinds WO2.

Zalluf | 02-04-20 | 09:38

Geloof ik geen hout van. Doden zijn in de hoogste leeftijdscategorie en de meeste waren al ziek. Ik denk dat het helemaal niks doet. Maar we moeten mee met de hype he. 1000 doden op 150K per jaar. Je lacht je suf.

azijnseikerT | 02-04-20 | 09:35

De enige Priscilla die ik ken, doet dingetjes met mannen, voor geld. Niet met mij. Maar ik ken haar gewoon. Zij vertelt er wel eens over. Ik lach mij bijna dood.

Leptob | 02-04-20 | 09:34

Hij had in 40 jaar tijd ook wel een keer kunnen koken...

abnormal me | 02-04-20 | 09:34

Daarom moet je ook een oldtimer kopen als je 42 bent.

AlfredvonSchlieffen | 02-04-20 | 09:34 | 1

Op die leeftijd kocht ik een motor en een toupet.

quigg | 02-04-20 | 18:55

Wel fijn dat de pensioenleeftijd dan niet meer omhoog kan gaan.. oohhh wacht..

Urinezuur | 02-04-20 | 09:33 | 1

Nu is het wachten op het D66 voorstel: Spuitje als je de pensioenleeftijd van 72 jaar hebt bereikt. Even wat organen inleveren, erfenisbelasting op 100%, met uitzonderingen voor mensen die van vitaal belang zijn voor de samenleving. En laten dat nu allemaal D66'ers zijn.

Tronald_dump | 02-04-20 | 09:39

Goed nieuws! Nu kunnen alle nieuwe maatregelen die ingevoerd zijn 'omdat we allemaal ouder worden', per direct teruggedraaid worden.

Harry de Witte Maan | 02-04-20 | 09:33 | 2

VUT terug , AOW op 65 en gewoon weer indexeren.

Heiner | 02-04-20 | 09:39

Alle illegale migranten naar huis.

Piet Karbiet | 02-04-20 | 10:08

Nuance,.. dikke mensen gaan eerder dood. Maar dat was altijd al zo.

Mark_D_NL | 02-04-20 | 09:33

Vreselijk, 40 jaar lang bij Priscilla moeten eten.

kapotte_stofzuiger | 02-04-20 | 09:32 | 1

Ik geloof er helemaal niks van dat ze Priscilla heet. Die kerel is nu 65 jaar, dan zal z'n vrouw ook ongeveer 60-65 jaar zijn. Zestig jaar geleden werden er in NL maar een handjevol Priscilla's geboren, het zou wel heel toevallig zijn dat zij daar een van is.
www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/pris...

quigg | 02-04-20 | 10:26

Horloge loopt voor. Zo gaat de tijd ook wel erg hard.

bixiers | 02-04-20 | 09:32

we are all gonna die

newray | 02-04-20 | 09:31 | 1

De "redenering" is overigens bijzonder vreemd. Het klopt dat als er, pak hem beet, 100.000 mensen door corona komen te overlijden, de gemiddelde levensverwachting lager wordt. Maar dat wordt hij natuurlijk niet individueel beschouwd voor al die genen die corona overleven. Theorie vs Praktijk!

bixiers | 02-04-20 | 09:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken