Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kan iedereen elkaar even de maat nemen?

Spelidee: anderen wijzen op het feit dat ze buiten zijn

We hebben een nieuw spelletje bedacht. Het is heel erg origineel want we hebben het welgeteld 0x gezien op sociale media de afgelopen dagen. Het doel van het spel is om elkaar keihard de maat te nemen. Het werkt zo: iemand maakt een foto van mensen het Amsterdamse Bos, een druk strand of de bouwmarkt, en pleurt dat op Twitter met de vraag of iedereen wel wijs is. Wat die persoon zelf op die plek deed, doet niet ter zake. Vervolgens downloadt iedereen die foto, en stuurt ‘m door naar zo veel mogelijk contacten in WhatsApp. Zijn we nou helemaal gek geworden met z’n allen? Ben je toevallig zelf ook op het strand of in de bouwmarkt geweest, dan speel je natuurlijk de 'Ja Maar Joker' en dan mag je de foto ook gewoon doorsturen. Ja maar bij jou op het strand was het immers niet druk! Ja maar jij hield je wel aan de regels in de bouwmarkt! Ja maar jij gaat iedere week naar het bos! Het maakt dus niet uit dat je pas wist of het druk was toen je daar arriveerde, want jouw geweten is schoon. Je krijgt bonuspunten als je verwijst naar een of andere internetpiemel, Bas Smit of heet die gast inmiddels Bas van Dam? Een vergelijking met het aantal doden en besmettingen in Italië werkt als verdubbelaar voor extra veel ophef. Dat het helemaal niet raar is dat Nederland nu nog ‘gelijk’ loopt met Italië, wegens zes dagen geleden pas de speech van Rutte, incubatietijd en alle andere variabelen en verschillen met Italië die buiten beschouwing worden gelaten, maakt niet uit. Iedereen is namelijk gek geworden, want zij zijn wel in het bos, en ikke niet, het is niet eerlijk. Je hebt keihard verloren als  je gewoon met jezelf bezig bent, afstand in acht neemt en de handjes wast, in plaats van anderen van een afstandje de maat neemt over hún gedrag. Het spel heet trouwens Calimero en mocht het lukken een bekende te ontmaskeren krijg je ƒ 7,50 kopgeld, nergens te besteden want alle kroegen zijn dicht.

Dit

Social

Reaguursels

Inloggen

Hoop mensen snappen het gewoon echt niet, inclusief mijn eigen vriendin.. om u een voorbeeld te geven:
Zaterdags halen we altijd patat, al jaren, meestal halen we het samen. Dus ik zeg afgelopen zaterdag, ik ga wel even patat halen, wil zij mee, want 'het is waarschijnlijk toch niet druk'. heb ik eerst een kwartier een discussie waarom zo min mogelijk mensen in de snackbar toch wel het beste is.....

aardt | 23-03-20 | 07:55

Vroeger kreeg je daar een kek bruin uniform voor en werd je tweetalig opgeleid samen met andere jongens die er net zo over dachten...

Aatje | 22-03-20 | 20:56

Ook op de telegraaf site een foto van mensen die in het bos lopen als voorbeeld hoe het niet moet..... Ik zie echter veel ruimte, veel meer ruimte dan de 1,50 meter tussen de mensen.... Diegene die met elkaar lopen zijn duidelijk stelletjes..... die onder 1 kap wonen en waarschijnlijk 1 bed delen.... Ook wij gaan er op uit en gelukkig ken ik de buurt heel goed om altijd een rustig gedeelte te vinden waar je kan lopen..... Valt wel op dat er ondanks het koude weer veel mensen aan het vissen zijn.. Blijkbaar wil iedereen die een beetje fit is er op uit....
Misschien is een bootje op een meer wel de veiligste plek van Nederland......
Persoonlijk vind ik die 1,50 meter veel te kort... een beetje vochtige wind blaast de virus zo je mond in op zo'n korte afstand.... Hou zo veel als mogelijk afstand van elkaar. Liever 5 dan 2 meter. Bij mensen in hetzelfde huis is dat onmogelijk.....

dijkbewaker | 22-03-20 | 19:30 | 1

Dit dus. Hoop paniek terwijl de mensen juist in een eigen autotjes rijden, en wat uitwaaien. Natuurlijk zit er af en toe een knuppel tussen maar dit is onvergelijkbaar met de gelijktijdige hamsterkassarijen.

Shoarmamasutra | 22-03-20 | 20:54

Eerst vond ik de term ‘kudde-immuniteit’ tamelijk dehumaniserend. Maar het IS gewoon een kudde — en misschien moet je ze ook maar zo gaan behandelen.

SIogra | 22-03-20 | 19:26

Wat u ziet is een campagne van het kabinet om draagvlak te creëren voor een lockdown.

Het spelletje is door de kabinetten Rutte ondertussen zo vaak op dezelfde manier gespeeld dat u het ondertussen toch wel zou moeten herkennen.

jemagookniksmeer | 22-03-20 | 18:49

Wees blij dat mensen buiten zijn. Het vergroot de weerstand, dus dat is positief. "Blijf thuis" klinkt leuk, maar dat is niet gezond. De buitenlucht wel. Natuurlijk moet je 1,50 meter afstand houden. Dat doen de meesten. Wat ik weer niet snap is dat grootouders en moeders samen het kind vasthouden. Laat de moeder het kind vasthouden. Dat is toch één gezin. Oma/Opa woont elders (neem ik aan), en die moet wellicht een keer naar de dokter, de informele bloemschikcursus of naar de klandestiene klaverjasavond.
We moeten het ook niet erger maken dan het is. als je een foto horizontaal richting een groep mensen zet, lijkt het al snel alsof iedereen op een kluitje zit.

TB2318 | 22-03-20 | 18:18 | 4

Ik hoor U bent arts, ssssssssssssukkel. De volgende stap is kontaktverbod (niet meer dan met enkel huisgenoot op straat). De daarop volgende stap is uitgaansverbod (niet op straat zonder goede reden, en nee werk is geen reden ) . Overigens ligt Nederland sinds vandaag voor op het italiaanse schema. Ga zo door Nederland, ga vooral zo door. Maar ja, zelf-opoffering iss nooit een nederlandse eigenschap geweest.

Henk1955 | 22-03-20 | 18:30

Waarom zou buitenlucht gezond zijn?

Bab01 | 22-03-20 | 20:43

@Bab01 | 22-03-20 | 20:43:
Daar zijn genoeg bewijzen voor. Ik ga daar niet op in. Bovendien voel je je wel beter. Binnenzitten is nooit goed. Buitenlucht en Beweging is essentieel.

TB2318 | 22-03-20 | 23:47
▼ 1 antwoord verborgen

Zijn er ook nog bonuspunten voor "weet je wie er pas dicht op elkaar zaten" ?

Zorc | 22-03-20 | 18:12

Op zich wel weer handig om zsm de gewenste groepsimmuniteit te bewerkstelligen, anders gaat dit nog maanden aanslepen.

Scepticus | 22-03-20 | 18:02 | 1

Tegen welke kost?

SaintNick | 22-03-20 | 18:22

Wat is beter? Één grote boodschap voor de hele week (een contact moment), of meermaals per week het huis uit voor een kleinere boodschap (meerdere contactmomenten)?

SaintNick | 22-03-20 | 18:02

En dus fietste ik afgelopen nacht om 2.00 h door de stad, en zong een lied: "O mooie stad, je bent weer van mij! Pleur op, toeristen, met je Nutellawafel erbij!" Ik kwam vrijwel niemand tegen onderweg, het was heerlijk. En omdat ik in beweging moet blijven ga ik vanavond weer erop uit. Waarheen? Misschien even naar Schiphol en weer terug!

Rhenium | 22-03-20 | 18:00 | 1

Narcist

mreasyaloha | 22-03-20 | 19:02

Even een mooi poëtisch nummer van Kate Tempest (een soort Anne Clark maar dan van 30 jaar later, wordt ook wel vergeleken met de lyrics van The Streets, waar ik het slechts deels mee eens ben, maar er is weinig vergelijkingsmateriaal).
www.youtube.com/watch?v=QSVyyykaEOo

Dit nummer is van eind 2015, haar hele album 'Let Them Eat Chaos' kan ik ook van harte aanbevelen.

Uit een review over dit album:
"En dan verwoordt Tempest ook haar boodschap: de door de maatschappij opgelegde mythe van de individualisering heeft ons van elkaar vervreemd."
Hoe actueel is dit...

Hier de review:
www.volkskrant.nl/cultuur-media/kate-...

De waard zijn gast | 22-03-20 | 17:56

En dat zijn dezelfde mensen die voor een paar maanden nog voor geengageerd Friday for Future en Extingsion Rebelion gedemonsteerd hebben. ssssssssssssssssukkels

Henk1955 | 22-03-20 | 17:55

Tot iedere prijs: Rutte uit de wind houden. Tot iedere prijs: 'dappere strijders' als Bruins en zijn onkundige ambtenaren uit de wind houden ( ambtenaren afvallen? how dare you) Tot iedere prijs: burgemeesters die roeptoeteren dat het zó niet langer kan uit de wind houden - dat hadden ze namelijk niet alláng kunnen zien aankomen.
-
Toegestaan: burgers die zich overal tegenaan bemoeien, Het grote voordeel van de Nederlander is namelijk, dat die vijf keer per jaar dat hij een glaasje wijn drinkt, hij toevallig oenoloog is. Als hij zijn buurman na diens hartaanval in het ziekenhuis bezoekt, hij toevallig cardioloog is en dat de vijf keer per jaar dat hij bij het plaatselijke restaurant alwéér niet herkend wordt hem toevallig tot Gault-Millau inspecteur maken.
-
Een verder voordeel van de Nederlander is dat steevast z'n buurman met z'n Golfje tegen de boom klapt - nooit hijzelf, en daarom hoeft hij zijn veiligheidsriem niet om.
-
En wij gaan dus als lemmingen naar de plekken waar wij nu juist niet moeten zijn, omdat het 'allemaal zo'n vaart niet zal lopen', en het allemaal 'nogal zwaar aangezet is'

bisbisbis | 22-03-20 | 17:49

NL heeft gewoon schijt aan de mede-mens en opa & oma. Zolang je er zelf maar geen last van hebt.

Kaan78 | 22-03-20 | 17:28

@mosterd. Waanzinnig stuk! Hypocriete deugnietjes dat ze er groeien!

Franque | 22-03-20 | 16:35

Gaat Rutte trouwens vanavond het volk nog toebrullen of moeten we het zelf maar uitzoeken?

Reaguurdeskundige | 22-03-20 | 16:24 | 2

We krijgen allemaal 1000 euro, toch?

Stijlicoon | 22-03-20 | 17:18

@Stijlicoon | 22-03-20 | 17:18: Plus dat kwartje nog weet je wel? Dus:
€ 1.000,25
Al moet dat kwartje eigenlijk x alle getankte liters sinds 1991. Maar soit.

SaintNick | 22-03-20 | 17:56

Buiten valt het over het algemeen best mee. Het grootste probleem nu is dat de grote winkelketens nog steeds hun verantwoordelijkheid niet nemen en iedereen zomaar tegelijk de winkel in laten komen.

Kleine zaken doen het vaak wel goed, uit zichzelf.

dihydrogenmonoxide | 22-03-20 | 16:19 | 1

Dat komt omdat in kleine zaken degene die gaat over het beleid hierom elke dag zelf ook "met z'n poten in de klei" staat en net zo veel risico loopt als zijn personeel. In de grote zaken is er een of andere miep/lullo in een hoofdkantoor ver weg die beleid bepaalt en zijn de leidinggevenden in de winkel meestal geselecteerd op "befehl ist befehl" mentaliteit als het op beleid van het hoofdkantoor aan komt.

Gregovic | 22-03-20 | 20:24

Speltip #1 ; Spel niet met D66'ers ; die weten namelijk als geen ander hoe een ander de maat te nemen,da's namelijk D66 eigen.

UltraViolence | 22-03-20 | 16:19 | 1

Ook fijn voor d66 dat er gewoon grenzen zijn .We mogen niet meer naar België. Nu zie je hoe één Europa door de hoeven zakt. Waar hoor ik Jetten hoe we dit aanpakken?. De illusie van D66.

foxhunter | 22-03-20 | 16:47

ik zit lekker in het zonnetje in het twiske. zolang het nog kan ga ij lekker mn appartement uit.

Oromis | 22-03-20 | 16:14

Beetje langdradig wat is nu ook al weer je punt?

nokkenaskettingklem | 22-03-20 | 16:10

De overbevolking in ons land wordt weer eens duidelijk aangetoond. Ignoranten kunnen we missen als kiespijn. Met z'n 17 miljoen?? Mag het een ietsipietsie minder minder?

ofarim | 22-03-20 | 15:54 | 1

Was mijn idee ook, we zijn te klein en te vol, woon aan de rand v/d Veluwe, stap er van uit mijn tuin zo op.
De drukte is afgelopen jaren idioot groot geworden, schuldige Natuurmonumenten, deze bomen/moeflon slopers vinden het hun taak om mensen de "natuur "in te krijgen met alle gevolgen van dien, rare club 25 mio eigen omzet en 75 mio aan subsidies en P.code loterij omzet, en nog verlies draaien.
Overigens heeft de oproep om op te rotten wel geholpen was stiller dan normaal, gisteren was het een gekkenhuis.

Uw Verzekeringsadvis | 22-03-20 | 17:07

Dit laat maar weer eens voor de zoveelste keer zien in het buitenland hoe ongelooflijk "hersenloos" die Hollanders zijn! Jullie staan er weer goed op op Facebook!

This just goes to show for the umpteenth time abroad how incredibly "brainless" those Dutch people are! You are all very popular on Facebook again!

Ditisgeenstijlmeer | 22-03-20 | 15:49 | 3

De hel, dat zijn de anderen (Sartre)

Weerduivel | 22-03-20 | 15:50

Het is belangrijk om er op Facebook..... goed op te staan. Over hersenloos gesproken! Ik zie trouwens niet alleen mensen uit de twee provincies Holland op de plaatjes. En fijn dat je het even, min of meer, vertaalt voor de Engelstaligen onder ons. Nu nog in het Frans, Spaans, Duits en Chinees graag!

DeEchteWaarheid | 22-03-20 | 16:02

Ik heb zojuist met een vriendin uit Londen gesproken. Daar precies dezelfde taferelen in de parken. In de Parijse voorsteden wordt ook geen rekening gehouden met de gezondheidsvoorschriften. Domheid is niet beperkt tot Nederland alleen.

Toos Bevergeil | 22-03-20 | 18:12

Kunnen we met ons allen niet beter het personeel in de supermarkten de maat nemen?

Ik bedoel: zelfs als iedereen zich aan de regels houd, dan moeten we nog steeds allemaal af en toe boodschappen doen, toch?

Hier mijn verslag

Afgelopen woensdag.
Ik zie in een winkel hoestend personeel. Een vakkenvuller. Hij hoest terwijl hij zijn kar met bijvulartikelen naar een gangpad brengt. Hij hoest niet in zijn elleboog, maar blijft de kar vooruit duwen en hoest over de nog bij te vullen artikelen heen. Hij draagt ook geen handschoenen. De kassamedewerkers ook niet. Die dag besluit ik tijdens winkelen voortaan handschoenen te dragen.

Dinsdag.
Ik heb een klein boodschapje gedaan. De kassamedewerker, een op het oog Antilliaanse jonge knul, draagt handschoenen. Hij ziet die van mij. We geven elkaar een glimlach, en knikje van herkenning en wederzijds begrip.

Donderdag.
Weer wat nodig. De kassamedewerker, dit keer een Turkse kassière, draagt geen handschoenen. Niet nodig, niet verplicht. zegt ze kribbig. Als ik opmerk of dat wel verstandig is, krijg ik een grote bek. Ik pak mijn boodschappen en ga bij een andere kassa afrekenen.

Vrijdag.
Toch weer wat nodig. In de lokale Albert Heijn zie ik dat sommige mensen opzettelijk maling hebben aan de regels. 1,5 meter afstand houden is vaak niet mogelijk. Van de 4 kassamedewerkers, 1 bij de balie, en alle vakkenvullers, draagt maar 1 personeelslid handschoenen. Dat is toevallig een jong op het oog autochtoon meisje. De rest niet.

Zaterdag.
Toch maar even naar de Intratuin. Ik ga expres vroeg. Heb alleen wat zakken aarde nodig. Die liggen dicht bij de kassa. Van de dame bij de kassa mag ik even tussen de kassa's door, zodat ik niet eerst die hele Intratuin door hoef. Top! Prima service! Dat vermindert evt. contact. Het kan ook, want het is op dat moment heel rustig. Ik pak 4 zakjes van de stapel en loop gelijk weer terug naar de kassa. Daar een groot plastic scherm voor de kassa. En iedereen draagt handschoenen. Ik vraag of het verplicht is. Een NLs meisje zegt daarop ja. Verplicht nu. Eerder nog niet. Haar surinaamse collega reageert verbaasd. Zij wist dit nog niet. Zeker pas veranderd, zegt ze. En ze zegt dat ze die handschoenen vervelend vind want "ik krijg er uitslag van aan mijn handen".

Voer voor de huisdieren vergeten. Weer naar de supermarkt. Weer Albert Heijn, maar dan een andere. Dit keer zie ik bij de ingang een pomp met desinfectiespul voor klanten. "Eerst handen desinfecteren voordat u een wagentje of winkelmandje pakt", staat op een A4tje dat ernaast geplakt is. "Netjes hoor, hartstikke goed" denk ik nog, maar ik zie ook dat sommige klanten dat niet opvolgen. Ze zien en lezen het briefje niet, pakken met ongedesinfecteerde handen een mandje en lopen de winkel binnen. Ik loop ook naar binnen.
Dit keer zie ik van het personeel niemand met handschoenen. Zelfde vraag. "Goh, ik zie dat je geen handschoenen draagt. Is dat bij jullie nog niet verplicht?"
Ook dit meisje, een knap ogend jong meisje op het oog en afgaande op de naam op haar naamkaartje met een Turkse achtergrond, reageert nogal vijandig. Ze wil herhaaldelijk in discussie gaan. Niet verplicht, niet nodig, uitslag op mijn handen (2e keer die dag dat ik die smoes hoorde), onzin, enz , En zo blijft ze zichzelf herhalen. Ik heb 2 x gezegd dat ze dat zelf mag weten, en negeer haar pogingen een discussie hierover te beginnen volledig. Onlogisch, denk ik nog. Klanten word verteld hun handen te desinfecteren, en kassapersoneel zit zonder handschoenen want "Niet verplicht" en "onzin"?
In de supermarkt zag ik verder dat veel klanten, i.t.t. personeel, wel handschoenen dragen. Iedereen lijkt 1,5 meter afstand te respecteren dit keer en ik zie ook de eerste mondkapjes al.

Wat mij verder opviel is dat in grote meerderheid het winkelpersoneel dat de maatregelen niet respecteert en niet opvolgt in grote meerderheid a) een niet-Nederlandse nationaliteit, - afkomst of - achtergrond heeft (maar goed, ik woon in een grote stad, dus dat kan in een klein dorp ergens in het groene hart weer heel anders zijn natuurlijk) en b) vrijwel zonder uitzondering beneden de 25 jaar is.

Ik vind dit zorgelijk. Op dit moment vormen de supermarkten een groot risico om besmet te raken. Niet alleen als je personeel bent, maar vooral als je een klant bent omdat winkelpersoneel massal weigeren de hygiëne-maatregelen op te volgen.

Wie heeft dit nog meer mee gemaakt?
Wat denken jullie, mijn beste GS collega-reaguurders, wat er zou moeten gebeuren?

gaffelbaard | 22-03-20 | 15:42 | 24

Het maakt geen reet meer uit, de afgelopen dagen herhaaldelijk dikke fittie gehad (lees ruzie) met downie-klanten uit Downie-town, totaal hersenloos met hele groepen tegelijk stampen ze de winkel binnen, lallend, om vervolgens te blijven hangen met zijn allen, en die anderhalve meter ruimte in de rij, vergeet dat ook maar, ook meermaals dikke fittie, ( wilt u niet zo in mijn nek ademen) die lockdown en die 10.000+ doden komen er hoor, in NL, ze willen het zelf. En nee, hele groepen lallend, is niet alleen de jeugd, maar ouwe tadderakken vinden het ook plesant om volop te scanderen dat ze "niet bang zijn" op naar de 100.000+ doden dus.

onesizefitsall | 23-03-20 | 08:59

Minder vaak boodschappen doen?
Mijn dochter werkt bij AH en mocht zich niet ziek melden toen ze verkouden was
Alleen bij koorts
En de vracht van ah wordt uit magazijn verwerkt voor vracht door Polen etc die met zijn 8 en of 12 en samen een bungalow delen van het uitzend buro
Zonder voorzorgs maatregelen
Wat ik heb meegemaakt was dat het heel druk was
Vakkenvuller bijna liep te huilen in de winkel
Er een hoestende man die duidelijk goed ziek was iedereen opzettelijk in gezicht hoestte
En daarna zonder boodschappen weg liep
Misschien beveiliging in de winkel voor dat soort idiote?
Overigens het was druk
Veel ouderen hier en niemand droeg handschoenen of mond kapje

Therrie | 23-03-20 | 11:29
▼ 21 antwoorden verborgen

Hoe geef je dat kopgeld op aan de belasting?

Rest In Privacy | 22-03-20 | 15:33

Zeer toepasselijk. Ik kreeg er kippevel van.

isitsoornot | 22-03-20 | 15:36

LOL

Gazelle | 22-03-20 | 15:55

Welja, doe hier een NSB-ertje en splijt de samenleving nog wat verder.
Later in alle veiligheid na afloop kunt u dan trots gaan bazuinen dat U in het corona-verzet heeft gezeten.

afdankert | 22-03-20 | 15:23

De Rotterdamse Burgervader heeft de Marokkaanse bevolking gevraagd binnen te blijven, dit ivm onderbezetting.

ron9129 | 22-03-20 | 15:20 | 1

Onderbeztting van de politie?

MentalW | 22-03-20 | 16:06

Wie zit er trouwens al een hele week dag en nacht binnen als ik vragen mag?

Roadsurfer | 22-03-20 | 15:18 | 9

Hier ook al 2 weken in vrijwillige lockdown. Niemand er meer in of uit. Heb mijn voordeur dicht gelast.

RickRD | 22-03-20 | 15:59

ik kom al jaren niet buiten

jan cioran | 22-03-20 | 16:20

Bijna wel. Soms moet het

menage | 22-03-20 | 16:29
▼ 6 antwoorden verborgen

Gelukkig, ik heb verloren. Zit wel in de zon uit de wind in mijn achtertuin te genieten van een heerlijke voorjaarsdag.

NaughtiusMaximus | 22-03-20 | 15:13

Ach ja wat zeg ik. Knuppels in hoenderhok: 99% van de doden zijn hoogbejaarden die toch al met een half been in het graf stonden. Te dikke oude mannetjes met veel te hoge bloeddruk en of diabetes en of andere ellende. De meesten gaan dood in het verzorgingshuis, te ziek reeds om nog maar de IC te gaan. Ben je jonger en gezonder dan word je ziek, je loopt als je pech hebt long schade op een dat is pure ellende. Maar de aantallen daarvan zijn laag.

Ondertussen krijgen andere zieken, jongere kankerpatiënten, hartpatiënten en gewone zieken geen zorg meer, loopt de economie een enorme klap op die ook doden kost, want geld is gezondheid en leggen we iedereen aan de ketting. Normaal sterven in dit land 150 mensen per dag aan kanker en ook zoiets aan hart en vaat ziekten. Dat is ook erg, maar hoor je niks van.

Ja we moeten erger voorkomen, we moeten er alles aan doen maar hysterie lijkt me ook niet op zijn plaats en achteraf kunnen we pas de balans opmaken, of dit het allemaal waard is. Kijkend naar de statistieken uit Italië is de conclusie, het zijn op een enkeling na allemaal reeds zieke, behoorlijk oude mensen die eraan sterven. Ook zielig, maar wat is het verlies in qualy's afgezet tegen het verlies wegens onze stilstaande samenleving?

Beste_Landgenoten | 22-03-20 | 15:11 | 7

Ik heb ook intens medelijden met mijn jonge buurman die ook niet meer volledig behandeld kan worden en/geopereerd.

MoonBeebe | 22-03-20 | 16:05

Je lult uit je nek. Woon in brabant, liggen hier 3 dorpsgenoten waarvan de oudste 50 jaar is op de ic..
In zorgelijke toestand.

Je weet er net zo veel van als de rest van nl

Nieta

JDMslut | 22-03-20 | 16:31

Beste Landgenoten.
De reden dat die andere patienten die u noemt minder zorg krijgen is juist het feit dat de besmettingen maar blijven doorgaan.

letopuwzaak | 22-03-20 | 18:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe langer dit duurt, de meer depressieven, de dichter gaan ze op elkaar staan.

ron9129 | 22-03-20 | 15:05

Als introvert verandert er niet zoveel voor mij! Van mij mag de sociale distantiëring permanent ingevoerd worden! De overheersende populatie extraverten dunt zich op deze manier vanzelf wel uit! Heerlijk al die rust!

Stijlloze bezoeker | 22-03-20 | 15:02 | 6

Eens.

Bab01 | 22-03-20 | 20:49

Amen.

Pluisbaard | 22-03-20 | 21:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Het beste zou zijn om de rampsirenes een kwartiertje te laten loeien.
We hebben ze niet voor niks en maken wellicht nog een beetje indruk.
Iedereen is inmiddels ziek van het woord Corona. Niemand luistert nog
naar de NPO wegens het verspeiden van nepnieuws en aanhoudend
Trump bashen. Rutte is een pathetische leugenaar en daarom slaat
iedereen de raad van zijn spindokters in de wind.
We hebben zodoende het vertrouwen verloren in de mensen en instanties die momenteel belangrijk voor ons hadden kunnen zijn.

Sjekkie | 22-03-20 | 15:00 | 2

verspeiden = verspreiden (sorry)

Sjekkie | 22-03-20 | 15:02

U zit een beetje in een bubbel,

menage | 22-03-20 | 16:31
-weggejorist-
Afgeschminkte Bassie | 22-03-20 | 14:57 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik begrijp het wel. Het is een verkoudheidje voor de meesten en dodelijk voor de al zieken. De economie op slot is een lapmiddel met verschrikkelijke gevolgen. De dijken zijn allang al gebroken. Stop die miljarden in de afscherming en zorgcapaciteit van de zwakkeren. Ga niet wachten totdat mensen op de gang doodgaan.

Gezonde_Roker | 22-03-20 | 14:52 | 6

@mr_666 | 22-03-20 | 15:24:
Aanspreken kan altijd op die afstand (mits de ontvang(st)er niet hardhorend of doof, en anders even via een ander gangpad omlopen.
Maar ik snap je punt. Zelf een mondkapje dragen (mits met de juiste beschermingsfactor ffp3, al doet ffp2, die vele klussers wellicht in huis hebben) ook een hoop in het voorkomen van besmetting van anderen.

Hoewel het virus als een onzichtbare laag zit op alles in de omgeving waar het zich bevindt, zie ook dit informatieve artikel daarover:
www.theguardian.com/world/2020/jan/31...

Een klein stukje daaruit:
"Wearing a substandard mask may at least deter wearers from self-contaminating by putting their hands to their noses or mouths, but we can self-contaminate by touching our eyes, too. “We know that in the markets in Wuhan,” says MacIntyre, “they found coronavirus all over the surfaces, so someone walking through could touch it and contaminate themselves."
Het zou onze regering sieren wanneer ze meer met dit soort informatie naar buiten komen en desnoods niet voor primaire behoeften (en daarmee bedoel ik niet schijtpapier) benodigde winkels sluiten.

De waard zijn gast | 22-03-20 | 17:39

@De waard zijn gast | 22-03-20 | 14:56:
Even een:
"'En niet omdat ik zelf in die leeftijdscategorie zit..." want zover ben ik voorlopig nog niet"
edit.
Voor die menschen denken dat ik ook een wegwerpartikel ben.

De waard zijn gast | 22-03-20 | 17:48

Inderdaad. Maximale inzet op de kwetsbaren en risicogroepen. Wees voorzichtig maar sla aub niet door. Laat jonge mensen ook eens een rondje in de buitenlucht lopen

zuurtjeregen | 22-03-20 | 18:04
▼ 3 antwoorden verborgen

We leven vandaag officieel in een land vol ignorant fucks.
Deze horden gaan er voor zorgen dat we straks met zijn allen een straatverbod krijgen opgelegd.
Kunnen deze malloten niet massal worden opgesloten in de nu toch ongebruikte Center Parks locaties? En dan het liefst met zoveel tegelijk dat een gemiddelde social distancing van meer dan een halve meter rechtopstaand onmogelijk is.
Dan slapen ze maar in wisseldienst, die 21th century Kuifjes.

De waard zijn gast | 22-03-20 | 14:52 | 1

Door die ignoranten zijn wij idd de pinokkio. Onbegrijpelijk dat er zo laconiek wordt omgegaan met een pandemie vol dodelijke en ernstig zieke slachtoffers. Jij die buitenloopt in een groep kunt het ook bij je hebben en overdragen aan iemand anders die minder weerstand heeft. Snappen die egoistische dombo's dit nu echt niet??

ofarim | 22-03-20 | 15:44

Gisteren was het absurd druk in het Amsterdamse bos, vandaag was het erg rustig alweer. Niemand zit op elkaars lip, niemand hoest elkaar onder, helemaal niets aan de hand, is allemaal beeldvorming voor de validatie van een stel sneue online egos

F#ckingAwesome | 22-03-20 | 14:49

Gisteren was het absurd druk in het Amsterdamse bos, vandaag was het erg rustig alweer. Niemand zit op elkaars lip, niemand hoest elkaar onder, helemaal niets aan de hand, is allemaal beeldvorming voor de validatie van een stel sneue online egos

F#ckingAwesome | 22-03-20 | 14:48

Toch niet zo`n slecht idee dat we 3 weken geleden al zijn begonnen met hamsteren. Geen last van hamster-schaamte hier. We houden het nog makkelijk een week of 3 uit voor we weer naar buiten moeten. Sterkte iedereen.

RickRD | 22-03-20 | 14:48

Zo lang ze hier in nl nog zomaar binnen komen lopen ... dan loop ik inderdaad zomaar naar buiten.
Geen enkele regering, en zeker niet vvd, die mij binnen houdt.
Zij zijn de oorzaak dat hier in nl de "1.5m afstand regel" niet kan handhaven.

Binnen anderhalve meter staat er wel een handophouder/gelukszoeker om je heen.
Nederland is vol. Te vol.

Het Licht | 22-03-20 | 14:36 | 4

Gaat het goed met u?

letopuwzaak | 22-03-20 | 14:47

Zoekt u snel hulp want dit gaat niet goed.

soldier-of-fortuyn | 22-03-20 | 14:55

Zeg dan gewoon niets...

Lompiedompie | 22-03-20 | 15:06
▼ 1 antwoord verborgen

Men heeft gewoon schijt aan de maatregelen. Het park hier is vol met kinderen en ouders. De lunchroom - die naar mijn idee gesloten had moeten zijn, al is het alleen al omdat ze vegan cola verkopen - doet alleen nog aan afhalen. Dus men staat gezellig buiten in groepjes te ouwehoeren en dan 1 voor 1 naar binnen. Snap ook niet waarom je niet gewoon thuis een bakkie pleur kan zetten. Nee die kudthipsters moeten hun vegan latte macchiato chocolato weet ik veel koffie hebben met een natte tosti.

Garry_de_Graaf | 22-03-20 | 14:32 | 4

Maar wel allemaal supersolidair klappen en 'walk on' zingen...

MentalW | 22-03-20 | 16:12

Vegan cola... U woont in Amsterdam?

Bab01 | 22-03-20 | 20:50
▼ 1 antwoord verborgen

Maak gewoon een foto vanuit je huis met samenklonterende randdebielen. Geen excuus nodig lijkt me en ja, dan mag je anderen de maat nemen.

BozePaarseMan | 22-03-20 | 14:28 | 1

Yes naming and shaming!

2tribes | 22-03-20 | 16:45

Het is opvallend hoe de ooit zo nuchtere Nederlander is verworden tot een krijsend viswijf dat altijd gelijk heeft, de bevestiging van dat gelijk zoekt op internet (zo gevonden) en vervolgens de wereld langs de meetlat van dat eigen gelijk legt.
Het is werkelijk van een stuitende achterlijkheid en je ziet het overal in de samenleving.
Ik vermoed dat het ooit is begonnen met op school rondhangende ouders die niet accepteerden dat hun pareltjes moesten nablijven en dus wel even een hartig woordje met de leraar wilden spreken. Vervolgens zette het zich door naar het niet opvolgen van orders van politie en overige hulpverleners en anno 2020 zijn we dus in deze puinhoop beland. We hebben te maken met een serieuze gezondheidscrisis met potentieel veel doden, maar de egoïstische Nederlandse “internetdeskundigen” lappen massaal alle regels aan hun laars want “wij laten onze vrijheid niet inperken”.
Om vervolgens dan massaal van die plastic huilstruik”poëzie” à la Hyves op internet te slingeren wanneer opa en oma “plots” wél door het virus worden getroffen en het niet overleven. Dan wordt het verhaal namelijk ineens dat de overheid niet genoeg maatregelen heeft genomen... Het komt simpelweg niet bij deze grenzeloze debielen op dat anderen wellicht kwetsbaarder zijn dan dikke ikke en dat de huidige regels mede zijn ingevoerd om die kwetsbaren te beschermen.
Zucht... de nuchtere Nederlander: dat beeld kan definitief naar het museum.

Lefty-Messup | 22-03-20 | 14:28 | 6

Vandaag op GS Schreef een reaguurder huilerig dat hij al een week niet doen wat hij wilde. Hij vreesde voor PTSS.

Gravin v Kippenbouth | 22-03-20 | 15:48

@Gravin v Kippenbouth | 22-03-20 | 15:48:
Tsja, de bezuinigingen op GGZ beginnen zich te wreken...

Lefty-Messup | 22-03-20 | 15:57

@kenny harder | 22-03-20 | 15:41: En heeeeel erg entitled vooral.

2tribes | 22-03-20 | 16:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Gister mijn hometrainer gerepareerd, zojuist in mijn tuin van 2.5x2.5m met de hand dode bladeren verwijderd (heerlijk die zon), de 240L papierbak gaat mijn zomer-zitbadje worden, onderstaande tuintips na de laatste nachtvorst uitvoeren. Ik leg me er maar bij neer, hopelijk kan ik op zonnige dagen nog op de fiets een ommetje maken, en als het kan ergens een hengel uitwerpen, alles ver van mensen uit de buurt.

Het zij zo.

twitter.com/MLKChefLean/status/123988...

Abject | 22-03-20 | 14:28

Voor de coronacrisis stierven er elke dag in Nederland ruim 400 mensen per dag. Hoorde je nooit iemand over. Nu zijn er na drie weken corona 180 doden. Waar praten we over. Het is maar een griepje. www.volksgezondheidenzorg.info/onderw...

de euro middenweg | 22-03-20 | 14:25 | 4

Dit zijn extra doden, dit virus druk zwaar op de gezondheidszorg. Leer nadenken.

BozePaarseMan | 22-03-20 | 14:30

In Italie gaan mensen massaal dood omdat de zorg het niet meer aankan. Haal je kop uit het zand

Nappa | 22-03-20 | 14:31

Gemiddelde leeftijd van de overledenen: 79,5 jaar.
Ze hebben daar wel wat specifiekere problemen dan dat 'de zorg het niet meer aankan'.
Die het dit in de eerste plaats al nooit aangekund.

Gazzerop | 22-03-20 | 15:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ook al is alles heel erg vreselijk en is speculeren zonder wetenschappelijk bewijs, vermoed ik dat de intrede van de lente en zomer het corona drama gaat indammen. Eventueel komt het later weer terug, maar ons land (en alle landen) zal aanzienlijk veranderen op bepaalde cruciale plekken. Het kalf is verdronken, dus de put wordt gedempt. Als het vliegverkeer weer wordt hervat zal men overal ter wereld maatregelen nemen en blijven nemen om dit risico van infectieziektes te mitigeren. We hebben nu risicovluchten uit landen die drugs produceren, zo gaan we ook risicovluchten krijgen uit landen die hetzelfde type markten hebben als China. En zo zal het overal gaan. Mensen passen zich aan, heel snel als de nood hoog is.

Nu nog even de komende economische depressie overleven en alles is koek en ei.

Nederland80 | 22-03-20 | 14:23 | 3

Maatregelen prima. Hou die grenzen maar lekker dit.

Teeweetwee | 22-03-20 | 14:33

Is wel zo. Ik schrik nu al als ik mensen in films elkaar zie aanraken haha, zo snel gaat dat proces kennelijk.

2tribes | 22-03-20 | 16:59

Stel dat de regering alle automobilisten adviseert om niet te hard te rijden, zonder dat met boetes te handhaven. Denken ze echt dat mensen zich er dan gaan houden? De landen om ons heen zijn echt niet gek. Ik verwijt Rutte een gebrek aan realisme in deze crisis.

Nappa | 22-03-20 | 14:23

Voor alle kuifjes en andere reaguurders die het maar blijven zien als een griepje. Ik kan jullie wel vertellen dat het in sommige delen van het land al heel veel niet corona gerelateerde slachtoffers aan het maken is. Ik ben zelf aktief in het patiënten vereniging landschap en kan jullie vertellen dat bijvoorbeeld heel veel kanker patiënten met chemo kuren nu de dupe worden door een compleet overbelast systeem. Chemo afspraken worden verplaatst en er zijn patiënten die uit nood een speciale injectie krijgen om hun imuum systeem te ondersteunen. Dialyse centra die gesloten zijn en zo kan ik het lijstje nog wel verder aanvullen. Het gaat mij niet om paniek te zaaien maar hoop dat al die gasten die het maar onzin vinden gaan inzien dat het griepje vele malen erger is als een standaard griep.

cibeest | 22-03-20 | 14:23 | 1

Wie vindt dat het verloop van een corona infectie meevalt, kan op zijn minst toegeven dat een lockdown wenselijk is omdat ons zorgsysteem de (extra) toestroom niet aankan.
Er ontstaat veel 'nevenschade' waar ook slachtoffers vallen.
De crisis is niet met een verkleinwoord te omschrijven in elk geval..

letopuwzaak | 22-03-20 | 14:55

Gras is groen maar niet alles wat groen is, is gras.
Het klinkt inderdaad Owelliaans.

Tegelijkertijd is het ook gewoon heel erg gezond verstand om nu de ziekenhuizen niet verder te belasten (ziekenhuizen worden nl ook gebruikt voor de alledagelijkse niet-coronagerelateerde zaken zoals ziekten, ongelukken en beroertes) en gewoon gehoor te geven aan de oproep sociale afstand te behouden en thuisblijven.
Elkaar niet opzoeken. Niet op een kluitje verblijven.

Als men hier zich niet aan houdt en de ziekenhuizen raken verder overbelast, is een lockdown een gevolg. Ja.

Klinkt Orwelliaans, maar kan ook iets anders zijn.
Net als corona zelf.

letopuwzaak | 22-03-20 | 14:19 | 2

Wat jij zegt, letopuwzaak. Fijn je te lezen!

MickeyGouda | 22-03-20 | 14:37

@MickeyGouda | 22-03-20 | 14:37:
Mickey! Dank.
Ik vroeg elders (maar te laat) aan jou hoe het gaat met jullie en de ouderen in de familie waar je boodschappen mee deed?
En las ik nu gister iets over je dochter en medicatie? De goede spirit is nog aanwezig hoop ik.

Verder hopelijk genoeg vermaak in huize Gouda, wij zijn ons tuintje aan het ombouwen tot een mini speeltuin. Met allerhande rustgevende activiteiten, vooral voor moeders bedoeld;)

letopuwzaak | 22-03-20 | 14:53

Pas als het kopgeld bij wet is geregeld wordt dit interessant.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 14:17

We zitten onder de Italië cijfers nu

Wim Venijn | 22-03-20 | 14:16 | 1

Is dat een geruststelling?

happen_maar | 22-03-20 | 14:24

Is het nu het eerste moment dat er minder besmettingen zijn (gemeten) dan de dag ervoor?

nswc | 22-03-20 | 14:16 | 2

Zegt niets... ze testen hier veel te weinig....

Heisenberg74 | 22-03-20 | 14:17

Het eerste wat ik doe als dat quarantaine gedoe achter de rug is , is lekker onbezorgd achter m'n PC kruipen en mezelf een paar maanden opsluiten op m'n zolderkamer.

blisterverpakking | 22-03-20 | 14:15 | 3

I see what you did there.

King of the Oneliner | 22-03-20 | 14:22

@King of the Oneliner | 22-03-20 | 14:22:
Nou ja, ik kom nu eigenlijk alleen een soort van buiten d.m.v. m'n VR bril.

blisterverpakking | 22-03-20 | 14:27

Lol

soldier-of-fortuyn | 22-03-20 | 14:58

Ben al 14 minuten aan het refreshen op RIVM.nl.. maar de zondag ploeg zit er weer

Heisenberg74 | 22-03-20 | 14:13 | 4

22-03-2020 | 14.14

43 patiënten overleden, 573 nieuwe patiënten, in totaal 4204 positief geteste personen
Sinds gisteren zijn 573 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 4204. Onder hen zijn 988 mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest).

43 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 179 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen de 57 en 97 jaar.

De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1404 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (585) en Noord-Holland (535).

Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners.

ViaNova | 22-03-20 | 14:15

Incompetent +ambtenaar+zondag+mooi weer= je merkt wel wanneer het komt.

quatro32 | 22-03-20 | 14:17

Die zijn naar het strand.

RickRD | 22-03-20 | 14:41
▼ 1 antwoord verborgen

Als een agent je tegenwoordig staande houdt als je in de auto zit, wordt dan ook die 1.5m in acht genomen ?

sprietatoom | 22-03-20 | 14:13 | 1

Dat zou wel moeten.

Lupuslupus | 22-03-20 | 14:14

Eerst het pluimvee, toen koeien, toen varkens en nu mensen... Tja handig hè, wonen op een kluitje met veel te veel mensen en dieren..

merel veld | 22-03-20 | 14:12 | 5

Verschil is dat mensen niet preventief geruimd worden

Swaffelkaffert | 22-03-20 | 14:15

Ja je hebt gelijk. Weg met al het vee. Alleen nog maar aan de synthetische burgers uit fabrieken van multinationals.

paulis | 22-03-20 | 14:16
▼ 2 antwoorden verborgen

“Dat het helemaal niet raar is dat Nederland nu nog ‘gelijk’ loopt met Italië, wegens zes dagen geleden pas de speech van Rutte, incubatietijd en alle andere variabelen en verschillen met Italië die buiten beschouwing worden gelaten, maakt niet uit.” -Mosterd-

Dat is niet zo gek inderdaad. Het is wel krankzinnig dat Rutte zo lang heeft gewacht om de schade zoveel als mogelijk te beperken. Zeker omdat Nederland nogal laat werd besmet. Maar daar kan Rutte straks natuurlijk Jaap de schuld van geven. En Jaap geeft dan weer de schuld aan al die mensen die er geen reedt van snappen. “Moeten we nou groepsimmuniteit opbouwen of niet? Volgens Rutte gaan veel Nederlanders toch wel het virus oplopen Minder dan 100 mensen toch.”

Ik bedenk ineens een nieuw spel: Zwartepieten. Oh wacht!

benjeallanggek | 22-03-20 | 14:12 | 2

Lock him up!

polgroningen | 22-03-20 | 14:13

Ik ben wel benieuwd hoe ze het tekort aan mondkapjes op de bevolking gaan afschuiven.

Harry Turtle | 22-03-20 | 14:20

Tja. Hoe moet ik dit nu weer brengen? Ik gooi het er maar gewoon uit.
De stads duiven hier sterven bij bosjes van de honger.
Eerst wel doorvoede duiven zien er nu uit als scharminkels. Dun en vliegen niet meer weg als je het pleintje overloopt.
Ik heb er 1 even bekeken en ik zag een ingevallen borst en het had geen puf meer om weg te lopen.
Dieren lijden dus ook.

Gokmaar | 22-03-20 | 14:11 | 8

En de eendjes doen ook al niet vrolijk van kwaak-kwaak-kwaak. Daar moet de regering eens iets aan doen!!

dathoujetoch | 22-03-20 | 14:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Rutte kondigde het toch al aan in het debat dat Wilders en Baudet gelijk zouden krijgen met de lockdown

SpicyMchaggis | 22-03-20 | 14:11 | 1

Dat heet politieke risicospreiding.

Als Rutte gelijk na de oproep van Baudet striktere maatregelen zou doorvoeren krijg je het 'ziejewel' effect en geef je populisten als Wilders en Baudet gelijk. Beter om heel langzaam maatregelen door te voeren waar ze in omliggende landen al 2 weken mee bezig zijn. Dan geef je B&W toch geen gelijk en doe je aan bescherming van de bevolking.

Overigens niet alleen veel burgers gaan dood hoor, ook de VVD. Over een maand of 4-6 gaan we de rekening opmaken. Nu zijn er belangrijkere zaken.

litebyte | 22-03-20 | 14:25

Ik besta alleen op GeenStijl. Hoe kom ik buiten dan? En wat is daar dan...?

F. von Zeikhoven | 22-03-20 | 14:09 | 5

Wacht, we komen allemaal naar je zolderkamer.

Acidstain | 22-03-20 | 14:11

@F. von Zeikhoven | 22-03-20 | 14:11: Weet ik wel, ik maakte maar een geintje. Maar ok vraag het aan de hospita.

Zapata10 | 22-03-20 | 14:15

Ik reaguur dus ik ben.

P-unit | 22-03-20 | 14:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Natuurlijk is de beursgenoteerde immer veel te dure AH de trekpop van de regering om bericht te sturen dat er een probleem is met de distributie dat absoluut niets met voorraden te maken heeft. Stuur de slechte boodschap in etappes.

penis-aqua-rosA | 22-03-20 | 14:08

Het zijn nauwelijks twee regels en het lukt de overheid niet eens om deze duidelijk te maken aan de bevolking. De meeste mensen zijn in overtuiging dat je anderhalve meter uit elkaar moet blijven.

Maar wat blijkbaar bedoelt wordt is dat je binnen behoort te blijven en in uiterste noodzaak naar buiten mag en dan minimaal 1,5 meter bij elkaar vandaan moet blijven.

roevka | 22-03-20 | 14:07 | 2

Handhaven is een vloek in NL. Dat krijg je nu dubbel en dwars terug

litebyte | 22-03-20 | 14:12

@litebyte | 22-03-20 | 14:12: Net een van de meest domme schooljuffen in NL gezien in Buitenhof die burgemeester is van een pretpark, namelijk Amsterdam.

Die aangaf dat de markten een belangrijke functie hebben en open moeten blijven. Ik zou de omliggende gemeentes willen adviseren, sluit Amsterdam compleet af. Zodat ze in pretpark Amsterdam lekker sociaal kunnen doen en jullie lekker bescherment.

litebyte | 22-03-20 | 14:18

Shit, ik zit in mijn achtertuin, op ruime afstand van iedereen geenstijl te f5en. Ben ik af? Of gediskwalificeerd? Vragen, vragen... Ah well, de zon schijnt, dus ik neem een Corona met lyme, uit de koelkast. Bezorgd tot aan de voordeur en nu richting mijn maag:-)

Bart218 | 22-03-20 | 14:07 | 3

Zo hoort het ook. Cheers.

GraafKaasschaaf | 22-03-20 | 14:14

Het teken-seizoen is geopend, dus kijk uit met die Lyme...

Ad Hominem Tu Quoque | 22-03-20 | 14:24

@Ad Hominem Tu Quoque | 22-03-20 | 14:24: ik heb preventief de bomen geruimd ;-). Maar je hebt gelijk: Lyme isk*'t, dus opletten is verstandig!

Bart218 | 22-03-20 | 14:36

Nederland; waar het individueel belang hoger weegt dan een algemeen belang (volksgezondheid). Maar dit is al 10 jaar het beleid van Rutte. Waarom zijn mensen nu zo verbaasd?

Nappa | 22-03-20 | 14:06 | 2

Ja naast Corona moesten we ook om de economie denken volgens Mark.
Gaat iedereen een patatje halen op het strand is het weer niet goed.

Harry Turtle | 22-03-20 | 14:08

@Harry Turtle | 22-03-20 | 14:08:
Moeten ze in Noord-Italie ook aan de economie denken volgens jou? Als we zo doorgaan krijgen we Italiaanse toestanden hier

Nappa | 22-03-20 | 14:11

THE SURVIVAL OF THE KINDEST

Niet van eigen hand, maar vind het wel passend:

Als een mens een keer griep doormaakt kan dat een schok zijn voor het immuunsysteem. Sommige schokken zijn misschien te groot, maar de meeste maken ons sterk en creëren een gezonde afweer. Nu lijkt het of de wereld de griep heeft. De wereld hoest, heeft een pauze nodig en werkt aan zijn eigen immuunsysteem.

Juist nu het klimaat dringend aandacht vraagt, moeten we massaal thuisblijven. De luchtkwaliteit krijgt hier en daar een adempauze en knapt op. We kunnen nadenken over of we vaker thuis kunnen werken en de natuur een beetje sparen.

ALLES IS MET ALLES VERBONDEN

We denken soms zo in landsgrenzen, geloofsgrenzen, hokjes en soorten, goed en kwaad, maar deze griepgolf doet daar niet aan mee. In de natuur bestaan deze grenzen namelijk niet. Alles is met alles verbonden. We zijn één grote familie. We kunnen allemaal geraakt worden en we hebben saamhorigheid en solidariteit nodig als onze weerstand beproeft wordt.

We zijn zo’n enorme consumptieve wereld geworden, maar deze griepgolf vraagt ons om even te stoppen, de boodschappentas thuis laten, zelf thuis blijven, even niet van hot naar her reizen. Even ZIJN in plaats van doen. De voorraden die we hebben aanspreken en al het rennen en vliegen en consumeren even laten kalmeren. We leven in een 24 uurs maatschappij, nu is het een aantal weken of maanden tijd om tot stilstand te komen. We hebben weer lege dagen op de kalender, we kunnen thuis zijn met onszelf. We voelen weer hoe het is om dagen gewoon samen een gezin te zijn. Met elkaar de tijd beleven.

HET WONDER ONTDEKKEN

Veel van onze relaties spelen zich deels of geheel af in een digitale dimensie. Nu we elkaar niet mogen aanraken en niet mogen knuffelen kunnen we weer ontdekken hoe waardevol werkelijk fysiek contact is. Nabijheid en aanraking zijn van levensbelang. Soms ontdek je het wonder van iets pas wanneer je het even kwijt bent.

Darwin zei: niet de sterkste of de meest intelligente overleven, maar diegene die zich het beste kunnen aanpassen aan veranderingen. Dit is een moment om onze mee-verander-spieren weer eens flink te trainen. Ook kunnen we ontdekken dat onze acties invloed hebben op de mensen om ons heen. We zijn van elkaar afhankelijk. Het virus vraagt zorg voor elkaar en onszelf even iets ontzeggen om voor de zwakkeren zorg te dragen. The Survival of the Kindest!

Dus laten we geen schuldigen zoeken, geen complotten bedenken, maar de uitdagingen die op ons afkomen aangaan, met zoveel mogelijk medemenselijkheid en zorgzaamheid.

©️ Psycholoog F. Morelli, Italië

nuchterbekeken | 22-03-20 | 14:05 | 1

Er is altijd eentje die met een hippie zwamverhaal voor de dag moet komen.

Datsun_Cherry | 22-03-20 | 14:17

Weerstand opbouwen doe je het best in de frisse buitenlucht in de zon.
Gratis vitamine D.

Miezerig | 22-03-20 | 14:05 | 1

Juist heel goed frisse buitenlucht en zonnetje.

Wim Venijn | 22-03-20 | 14:06

Geen RIVM update? In Belgie maar 8 doden, wel een uitbraak ergens. En nachtvorst.

Piet Karbiet | 22-03-20 | 14:04 | 2

Besmettingen vooral in het welvarende Vlaanderen. Want die reizen meer dan de armere Walen.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 14:08

@mosterd. Heb je wel overwogen dat er ook mensen zijn die de rationele en/of professionele overweging hebben gemaakt om nu niet eens in bossen en parken, op stranden en op markten te wíllen (of kunnen) zijn? Je zit dan niet te wachten op commentaren van mensen die na amper vijf dagen het totalitarisme al zien loeren als er verwijten worden uitgewisseld op social media. Me dunkt dat dit juist een van de laatste gezonde mechanismen in dit land is.

Schulzie | 22-03-20 | 14:02

Ik vandaag nog in de supermarkt. Netjes 1½ meter afstand houden, maar er liep dat oude, vieze, stinkende, schurftige vrouwtje rond, achter haar rollator, die er dus gewoon SCHIJT aan had.

Mozes Jeuk | 22-03-20 | 14:02 | 1

Rutte denkt dat vrijwilligers een briefje in haar brievenbus doen en boodschappen gaan doen voor haar

penis-aqua-rosA | 22-03-20 | 14:04

Als er een volledig slot komt dan hoop ik dat Jensen naar de rechter stapt en dat hij de Nieuwe Willem van Orange wordt.

ProAsfalt | 22-03-20 | 14:02 | 2

Zou best kunnen, die Willem van Oranje was tenslotte ook maar een inhalige opportunist.

Zapata10 | 22-03-20 | 14:07

@Zapata10 | 22-03-20 | 14:07: Nou, die Willem is het overigens wel gelukt, kijk maar naar zijn nazaten die nog altijd door ons worden getrakteerd op veel eerbetoon en nog meer Euro's (alsof ze daar een gebrek aan hebben). Dat gaat Jensen niet lukken, echt niet.

Peerkeoud | 22-03-20 | 14:15

En wat nou als je moet werken, en je ziet de grote groep die niet meer hoeft te werken. Of de mensen die niet mogen werken/thuis moeten blijven? Krijg je dan het dubbele?

Derp.

Kleine_Deugniet | 22-03-20 | 14:02

14:02 wat is de stand? F5 doet.

Schemerlamp | 22-03-20 | 14:02 | 2

RIVM trolt de trouwe kijker door minimaal 5 minuten te laat de update te psoten.

Binnenbaan | 22-03-20 | 14:05

14.07 Nog steeds geen update. Zouden ze de tel kwijt zijn?

RickRD | 22-03-20 | 14:08

Ik ga mijn vrouw vanavond voor de verandering eens keihard nemen.

aamert | 22-03-20 | 14:01 | 5

Goed plan. Every fuck you miss is goooone forever.

Harry.Langezwaal | 22-03-20 | 14:28

Ok, dan zal ik haar deze avond een keer overslaan.

Reaguurdeskundige | 22-03-20 | 14:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Duidelijk hoe de bal gaat rollen. NL alert is de opmaak voor aankondiging lock down. Mensen zijn gewaarschuwd maar passen hun gedrag niet aan, dussss

austinhealey | 22-03-20 | 14:01 | 4

Dat alert daar zat Ryanne van Rijbroek achter.

Trumme | 22-03-20 | 14:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ik merk op dat veel reauguurders die gisteren nog vol in angst hysterisch voor een lockdown pleitte vandaag ineens een stuk genuanceerder en joliger zijn...

Watskebeurt...?!

Witte_Willem | 22-03-20 | 14:00 | 2

Vandaag ff niet hoor, Willem. Ik ben nu even bezig met een goeie schotse straight en een boek in mijn tuin. Morgen is het weer doomsday pleiten maar in godsnaam, vandaag is het zondag. Proost.

GraafKaasschaaf | 22-03-20 | 14:02

*plop*

Proost...!

Witte_Willem | 22-03-20 | 14:02

Is elkaar keihard de maat te nemen een symptoom van Covid-19? Dan is het gehele parlement besmet.

isitsoornot | 22-03-20 | 13:59 | 1

Nee, dat is die 'geweldige' Nederlandse Cultuur. Welkom in het land van 17,2 miljoen dominees en imams. Hier lijd ik al jaren onder. Fijn dat het nu iedereen treft.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 14:03

Bij WNL Op Zondag vanmorgen.
Nieuw woord : Hamster-schaamte.
Verpleegster Dawn Bilbrough heeft 14 uur gewerkt en treft een lege supermarkt aan.
www.youtube.com/watch?v=XzdRs9LPj2M

kloopindeslootjijook | 22-03-20 | 13:59 | 4

@Kaas de Vies | 22-03-20 | 14:00: Beetje lastig he, verschil hij en zij. En ja, mij maakt dat wel wat uit.

dathoujetoch | 22-03-20 | 14:01

48 hours of work.
"I had a little cry in there," she continues, tearing up. "I'm a critical care nurse. I've just finished 48 hours of work. I just don't know how I'm supposed to stay healthy. People are just stripping the shelves of basic foods. You just need to stop it, because it's people like me that are going to be looking after you when you're at your lowest, so just stop it."

kloopindeslootjijook | 22-03-20 | 14:07

Heeft die verpleegster geen partner/familie/vrienden?

RickRD | 22-03-20 | 14:10
▼ 1 antwoord verborgen

Weet je toch, al heb je 100 x gelijk, als je lastig bent voor iemand boven je moet je opdonderen. En ze komen er mee weg ook nog.

kloopindeslootjijook | 22-03-20 | 14:22

Waarom is er nog geen petitie tegen het corona-virus aangekondigd? En waarom zijn er nog geen voorbedrukte aangifteformulieren?

dathoujetoch | 22-03-20 | 13:57

VVD, Veelteveel Virus Doden.

anti-fatwa | 22-03-20 | 13:57 | 3

Stoer man. Zelf verzonnen?

Nohara | 22-03-20 | 13:57

Ik voel me niet aangesproken want ik eet geen vleermuizen.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 14:10

Lockdown speelt baudet en wilders in de kaart... moeten we niet willen met z’n allen.

Messerschmitt | 22-03-20 | 13:56 | 6

Dat is de standaard Jetten-reflex.

isitsoornot | 22-03-20 | 14:10

Als een ding duidelijk is geworden is het wel dat Europa als het echt spannend wordt compleet desintegreert. Het is een luchtbel en niets meer dan dat.

soldier-of-fortuyn | 22-03-20 | 15:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Klimaatdrammers en deugend Nederland hebben wat nieuws gevonden. Alleen zij kunnen zo hypocriet zijn door de andere op hun gedrag te wijzen en ondertussen zelf het doen.

Wim Venijn | 22-03-20 | 13:56

Ik mag op mijn 66e niet naar buiten om wat weerstand op de bouwen. Maar Halsema vindt het uitstekend dat een bepaalde religie zich nergens aan houdt want zielig en onderdrukt. Ik kan Amsterdam zien liggen in de verte. Daar mag alles en ik mag niks? Bekijk het, Rutte. Ongezien de typhus zoals men hier vroeger sprak.

jan-lul-de-behanger | 22-03-20 | 13:56 | 3

Je mag best naar buiten, het is alleen niet de bedoeling dat je drukke plaatsen opzoekt.

Nohara | 22-03-20 | 13:57

Ik mag op mijn 75e ook niet de straat op maar doe dat wel 1x per dag s morgens om 6 uur om mijn honden uit te laten. Een kwartiertje.

Lupuslupus | 22-03-20 | 14:04

@Lupuslupus | 22-03-20 | 14:04: Hier nog een... af en toe straatje op en neer lopen en verder op het balkon.. al 3 weken nu

knalrode lippenstift | 22-03-20 | 14:29

Wat moet je eigenlijk doen als je handen wit worden van droogte door het vele wassen? Nog meer wassen? Nivea? Of trekt dat virussen aan?

Reaguurdeskundige | 22-03-20 | 13:55 | 4

Helemaal kapoy wassen is ook weer niet goed. Maar probeer een zalfje van het een of ander.

*Kan bijv handschoentjes aandoen voor boodschappen doen, gelijk erna wegdoen.

Kleine_Deugniet | 22-03-20 | 14:03

@Kleine_Deugniet | 22-03-20 | 14:03: Niet wassen als het niet nodig is. Als het goed is, is uw woning virusvrij. Dus als u b.v. uw toetsenbord s morgens al hebt schoongemaakt kunt u rustig uren gaan internetten zonder eerst nog een keer uw handen te wassen. Als u buiten bent geweest, wel de schoenen buiten laten staan want op de zolen kan het virus aanwezig zijn.

Lupuslupus | 22-03-20 | 14:08

Je moet je handen niet te vaak wassen. Je handen hebben van nature een huidflora. Miljarden bacteriën die permanent aanwezig zijn op je huid. Ook wel de residente flora genoemd. Dan heb je ook nog de de transiënte flora. Dat zijn de 'vreemde' micro-organismen die je oploopt door besmette voorwerpen vast te pakken met allerlei narigheid. Transiënte flora kun je makkelijk weghalen met water en zeep.

Nehemia | 22-03-20 | 14:10
▼ 1 antwoord verborgen

Wat betreft het gedrag van de mensen?
Ja maar, waarom,ik heb rechten,waar bemoeien ze zich mee,ik doe wat ik zelf wil en nog meer van dit.
De overheid heeft al jaren bezuinigt op handhaving.Er is nauwelijks politie.
Doorpakken of optreden wordt door veel politieke partijen gezien als iets "rechts".
Een lockdown vraagt veel te veel onze overhead managers.

pejoar | 22-03-20 | 13:54 | 2

Wat dacht u overigens van de anti-autoritaire opvoeding van de jaren '70? De resultaten kunnen we nu zien!

L.E. Raar | 22-03-20 | 13:58

@L.E. Raar | 22-03-20 | 13:58: Precies.

Lupuslupus | 22-03-20 | 14:09

Het liefst sluit je de mensen op voor altijd en alleen zij die mogen en er voor betalen mogen af en toe eruit. maar nu doen 'ze' net alsof ze juist de mensen willen vrij laten hahaha. In werkelijkheid zouden ze ze liever opsluiten. maar door zo openlijk afschuw uit te spreken hebben ze straks een mooi alibi wanneer te weinig mensen zich houden aan de 1,5 m afstand. Dan sluiten ze ons op 'voor ons eigen bestwil" dat is toch een echt gefundenes Fressen für die Politik. Bertolt B zag het allang geleden aankomen.

ecologiste | 22-03-20 | 13:58

Is daar gebeurd? Ik gok op een chemische peeling, dacht ze in thuisisolatie even ongemerkt te kunnen uitzitten wellicht?

2tribes | 22-03-20 | 17:17

Riki-tiki-tavi mijn mangoeste is verdwenen.
Je kunt maar beter meteen doen wat je echt wil
Begin er maar meteen aan en verslap niet
Want de Verenigde Naties is niet echt verenigd
En de organisaties zijn niet echt georganiseerd.
Riki Tiki Tavi mangoest is verdwenen
Hij zal niet meer komen om je slangen te doden,
Toen ik jong was, werd ik ertoe gebracht te geloven
dat er organisaties waren om mijn slangen voor mij te doden
De kerk, de regering, de school
Toen ik wat ouder werd, leerde ik dat ik ze zelf moest doden
Riki Tiki Tavi de mangoeste is verdwenen (uit Junglebook van Kipling)
Donovan in 1969

ecologiste | 22-03-20 | 13:52 | 2

Geef mij dan maar Atlantis.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:55

Zolang de hele regering foei blijft roepen zal er niets veranderen, en we weten hoe geweldig onze regering foei kan roepen. Maar elke dag dat je wacht met het aanpakken van het probleem zal het aantal slachtoffers verdubbelen.
Weer halve maatregelen vanuit den haag, dat zien we al 4 weken.

zoalsikhetzeg | 22-03-20 | 13:52
-weggejorist-
tyronel | 22-03-20 | 13:51 | 20
▼ 20 antwoorden verborgen

Hallo hé, mensen wijzen op eigen verantwoordelijkheid.
Als je op straat mensen erop wijst als ze afval op straat gooien moet je je al haast zorgen maken om niet neergestoken te worden.

Verder: Hoe groot is de kans op besmetting buiten op het strand of in het park vergeleken met in de bouwmarkt (hallo economie)?

Oh bijna vergeten, zijn die horecagelegenheden in de Schilderswijk allemaal nog open?

Is dit nog nieuws? | 22-03-20 | 13:51 | 3

Goeie vraag, die laatste. In Marokko zit de boel op slot, pantservoertuigen op pleinen en belangrijke wegen. Maar de diaspora is minder gezagsgetrouw.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:57

Aangezien het een airborn virus is , groot!

Het hangt tot 3 uur in de lucht en word al verspreid door ademen. Dat maakt dit ook zo hyperbesmettelijk.

Besmette patienten nog zonder symptonen stoten tot 10.000x meer virusdeeltjes dan uit dan mensen met symptonen.

En zelfs als je dan zelf opknapt ben je nog tot 2 weken besmettelijk.

Die economie is al helemaal kapot. Als er geen enkel land om je heen meer overeind staat wat jank je dan nog om geld of handel.

Batshitbusman | 22-03-20 | 13:58

@Batshitbusman | 22-03-20 | 13:58: man man man daar heb je weer zo'n doemsday expert zonder gedegen bronvermelding. Gehoord bij RTL Boulevard?

paulis | 22-03-20 | 14:14

Volgens de Telegraaf stuurt viroloog Ab Oosterhuis aan op het uitdelen van boetes als die anderhalve meter niet in acht genomen worden.

Nehemia | 22-03-20 | 13:50 | 1

Schoenmaker moet zoch bij zijn leest houden.. Ab weet dingen van kleine plantendingetjes, niet van crisis-/crowdmanagement

eekeek | 22-03-20 | 13:56

Buiten door de natuur lopen geeft echt 0 risico dat je besmet raakt. OVerdreven gedoe.

Vula | 22-03-20 | 13:48 | 3

O, heb je bewijs?

Mr_Pikibelly | 22-03-20 | 14:09

Als je in je eentje loopt wel ja.

kloopindeslootjijook | 22-03-20 | 14:23

Zoals kloopindeslootjijook al aangeeft klopt dit, maar niet zoals op de foto te zien is wanneer meerdere mensen dicht bij elkaar lopen.
Reacties zoals Vula geeft zijn kenmerkend voor de mensen die meestal alleen aan zichzelf denken of absoluut niet gehinderd worden door enige kennis van zaken.

D0zoo | 22-03-20 | 14:40

Het valt me op dat op GS de laatste tijd een klein beetje meer over dat virus, dinges, ojaa corona geschreven wordt. Is daar wat?

jan huppeldepup | 22-03-20 | 13:46 | 2

Volg je nog meer media of kijk je alleen maar op GS

likdoorn | 22-03-20 | 13:49

Na twee dagen niet op GS gekeken te hebben telde ik net dat van de 20 topics er maar 18 over corona gingen.
Dus het valt best mee.

2voor12 | 22-03-20 | 13:50

En een andere vraag is waarom Kuzu er mee ophoudt.
Ja, geen on topic reactie want daar ben ik klaar mee.

pejoar | 22-03-20 | 13:46 | 2

Wordt burgemeester van Den Haag.

dathoujetoch | 22-03-20 | 13:49

In de corona-crisis snel z'n met stille trom verdwijnen.
Hopelijk is hij tot de conclusie gekomen dat er iets niet klopt aan Denk, maar kan hij dat niet hardop zeggen.
Of hij voelt een druk van Ankara en trekt zich daarom terug. Dat zou eigenlijk dan toch geen goede zaak zijn.

kloopindeslootjijook | 22-03-20 | 13:53

Mag ik wel profileren onder te verraden mensen? Wil het woord etnisch bewust niet laten vallen maar....

Lorejas | 22-03-20 | 13:46

Fred

SpicyMchaggis | 22-03-20 | 13:46

@jan huppeldepup | 22-03-20 | 13:47: Kut, ik heb geen elastiekjes.

RickRD | 22-03-20 | 14:00

Ik heb in het bos staan klappen.
Het waren boomverzorgers.

Ruimedenker | 22-03-20 | 13:45 | 2

Ik sta nog steeds op het balkon met de buren. Sinds woensdag non stop.

Lorejas | 22-03-20 | 13:48

@Lorejas | 22-03-20 | 13:48: Nog niet door dat de buren al lang zijn overleden? Dat ze staande zijn opgedroogd?

dathoujetoch | 22-03-20 | 13:51

En hoe moet de burger die NSB foto maken zonder zelf naar buiten te gaan?

Mahatma | 22-03-20 | 13:45

Die Bas Smit mag van mij sowieso de Corona krijgen. Wat een mannelijke aandachtshoer is dat zeg. Zo'n over het paard getild, met de gouden lepen in d'n smoel, opgegroeide 'self-made' kaklul. Die elke Anne-Fleur en Merel van Ollongren-van-Oranje-Naussau heeft versierd op de plaatselijke poloclub. Flikker op man, ga je wijf neuken op de Willemsparkweg in de gesloten keuken van d'r ouders. We geven geen reet om jouw mening en je 'equity for media-deals'. Okay, dit was mijn verzetje van vandaag wel. Tabeetjes!

sander3488 | 22-03-20 | 13:44 | 3

Prima verzetje. Prachtig verwoord. Hulde!

Lorejas | 22-03-20 | 13:50

Goed bezig aldaar. Is Sander Schimmellul al te woord gestaan om zijn pedante mening te spuwen?

GraafKaasschaaf | 22-03-20 | 13:54

@GraafKaasschaaf Heb jij soms azijn gehamsterd?

sander3488 | 22-03-20 | 14:08

Even iets belangrijks tussendoor, he..

Die groene stip zit al boven de 200 mln clicks!

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:44 | 2

Angst verkoopt...!

Witte_Willem | 22-03-20 | 13:53

Hij molenwiekt steeds heviger over het scherm !

Plofkap | 22-03-20 | 13:58

Naming and shaming.
Normaal zul je van mij geen NSB praktijken mogen verwachten, maar met dit idee, gezien de omstandigheden heb ik er geen moeite mee. Tenslotte zijn juist ZIJ verantwoordelijk voor het in stand houden van dit virus. Zet ze maar voor lul, naam er eventueel bij etc. Maak een soort database aan voor alle triage tenten en op het moment dat ze daar in voorkomen, dan vervallen hun rechten op IC hulp en gaan anderen voor die wel hun best hebben gedaan. Tenslotte word er met levens gespeeld en dan ben ik ook stellig van mening dat dit een prima idee is.

Mr_Pikibelly | 22-03-20 | 13:43 | 1

Precies dit. Elkaar de maat nemen is perfect normaal, productief en wenselijk gedrag. Een #orwell erbij plempen is makkelijk scoren, voegt echt helemaal niets toe. Ik dank de facebook-bagetaliseerders en andere weggooiers hartelijk vooor het verergeren van deze anderszins goed te managen crisis en geef ze hierbij een bindend wegblijfadvies als ze onverhoopt toch bij dat kleine percentage jonge kritieke toestandfiguren blijken te zitten. Direct naar uw eigen slaapkamer, ga niet langs de IC, u bent af.

Koekje-dr-bij? | 22-03-20 | 13:52

Nederland ten voete uit: massaal wc-papier hamsteren en vervolgens, door op een kluitje bij elkaar te gaan hoesten, bewijzen dat je te dom bent om te poepen.
Dit land verdient een collectieve Darwin award.

zeur | 22-03-20 | 13:43 | 4

Mooi. Een lach is goud waard.

Normpje | 22-03-20 | 13:49

Smakelijk gelachen en bewaard voor later, bedankt.

Mensdier | 22-03-20 | 13:56

Há, die is lekker. +1

GraafKaasschaaf | 22-03-20 | 14:00
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ga zo maar eens even kijken bij een tuincentra met koopzondag ff gluren hoe druk het daar is.

likdoorn | 22-03-20 | 13:43 | 2

Ga gelijk even langs Oma.

RickRD | 22-03-20 | 13:47

@RickRD | 22-03-20 | 13:47: Geen rood kapje omdoen, er zijn weer wolven in het land gesignaleerd.

dathoujetoch | 22-03-20 | 13:53

-Het- moment om nieuwe maatregelen aan te kondigen is vandaag, voor etenstijd, net als afgelopen weekend.

De generale repetitie hebben we zojuist gehad. Ik ga ff douchen en naar de coffeeshop.

polgroningen | 22-03-20 | 13:42

En vanavond als groot voorbeeld op de tv weer een spelletje of ander programma met natuurlijk een vólle tribune.

pa_niek | 22-03-20 | 13:42 | 2

Doe nou niet zo suf....

neonreclame | 22-03-20 | 13:44

Nee, want Hilversum is gewend om aan zichzelf te denken.

NaughtiusMaximus | 22-03-20 | 15:15

Ach zolang de onbezonnen jeugd denkt, dat alleen ouwe lullen sterfelijk zijn....

Robhal | 22-03-20 | 13:42 | 1

Was het maar alleen die onbezonnen jeugd.
Ik zie hier vooral grijze dakduiven over straat lopen.

En de jeugd heeft ook geen ongelijk, statistieken bewijzen wel wie het meest vatbaar is.
Kun je boos over zijn of zelfs niet mee eens, maar ja....

Gazzerop | 22-03-20 | 15:14

Er zijn gewoon heel veel domme kortzichtige mensen.

HoerieHarry | 22-03-20 | 13:41 | 3

Dat klopt Harry en bij dat je weer terug bent.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:48

Hoerie! Ik zocht u al. Fijn dat u er weer bent.

zwenkwieltje | 22-03-20 | 13:57

Schrikbarend hoe graag mensen dit spelletje willen spelen. Echt, wat een dominees land. Alle closet nazi’s kunnen morgen aan de slag. Iedereen krijgt een zwarte gutmensch armband. Hele dag lekker verbaliseren
Terwijl het stukje van Mosterd lichtjes ironisch bedoeld was. Het was een grote GeenStijl character-test. Toch Mosterd?

mreasyaloha | 22-03-20 | 13:41

En toen muteerde het virus naar de groep met midden leeftijd...

Pedronegro | 22-03-20 | 13:40 | 9

@Berbaar | 22-03-20 | 14:04: .

Zucht, Berba-haar! Het sleutelwoord van onze grote leider in dezen was 'samen', toch? Ik heb dat geïnterpreteerd in de zin van 'een beetje geduld hebben met', een beetje begrip hebben voor en wat medemenselijkheid tonen'. Wat Lupus zegt, dus.

MickeyGouda | 22-03-20 | 14:20

@knalrode lippenstift | 22-03-20 | 14:45:
Jeweettog Berbaars grootste stress trigger is of hij mw Berbaar voldoende Hermès tassen kan bezorgen voor haar diensten. Compleet andere league. Licht wereldvreemd en neurotisch misschien, maar in zijn wereld zijn dat ook legitieme zorgen.

2tribes | 22-03-20 | 17:35
▼ 6 antwoorden verborgen

Kan de PvdA geen meldpunt openen? Zij zijn daar het beste in. Beetje publiekelijk schandpalen die mensen.

Wim Venijn | 22-03-20 | 13:37 | 2

Was Groenlinks niet nog beter daarin...?

Witte_Willem | 22-03-20 | 13:43

Mag Jesse en Rob ook meedoen?

likdoorn | 22-03-20 | 13:44

Zolang je mislukte mensen aanstelt als burgemeester (Helsema bijvoorbeeld) gebeurt er niets. Het merendeel neemt geen verantwoordelijkheid, want het is oh zo erg dat je een tijdje min of meer binnen moet blijven. Gruwelijk ja. En dan wijst madame Flopke Helsema naar de Centrale Overheid, en als die iets beslist, gaan ze mompelen dat ze in Amsterdam de regels niet gaat uitvoeren. Wel eens gehoord van een APV? Verantwoordelijk besturen, heet zoiets.

dathoujetoch | 22-03-20 | 13:36 | 5

Heeft ze al wat lege panden gevonden voor de stakkers van We Are Here om ze niet met z'n allen op een kluitje te laten zitten

likdoorn | 22-03-20 | 13:47

@likdoorn | 22-03-20 | 13:47: Ja en we moeten snel wat regelen voor alle arbeidsmigranten uit Zuid- en Oost-Europa die vrijwillig hiernaartoe gekomen zijn omdat ze hier beter konden verdienen en nu huilebalken dat ze met zn 20en in een CenterParcs huisje bivakkeren en Nederland daar in deze crisis even geen prioriteit aan geeft.

2tribes | 22-03-20 | 17:45
▼ 2 antwoorden verborgen

ik weet niet hoe de "hogere machten" het voor elkaar hebben gekregen maar mensen zijn tegenwoordig heel erg happig op meewerken aan hun eigen veroordeling, "ik heb immers toch niks te verbergen?". Zolang ze hun moralistische vingertje maar kunnen wapperen vinden ze het fan-tas-tisch. Ik heb het vaker geroepen maar de stasi zou jaloers zijn dat mensen destijds niet zo meewerkten..

1984 was geen handleiding. Zouden al die moralistisch superieure mensen dat boek eens moeten lezen. Al zal het me niet eens verbazen dat hun conclusie zou zijn dat dat wel een heel goed systeem is. Meer meer meer controle, overal camera's etc. Gedachtenpolitie is er al. Zet op twitter o.i.d. dat je een Wilders en/of Baudet aanhanger bent en de gedachtenpolitie komt en masse op je af wat voor smerige racist/ fascist je wel niet bent en gaan eisen om je ontslag bij je huidige werkgever (dit soort dingen gebeuren echt). In China hebben ze ook een social credit systeem. Houdt in dat je minpunten krijgt als je sociaal ongewenst verdrag vertoont. Dit houdt in dat jij straf krijgt. Bijvoorbeeld, je mag geen gebruik maken van het OV. en ga zo maar door.

Het is ook net goedgekeurd dat de overheid je telefoon mag volgen ivm corona.
tweakers.net/nieuws/164878/loca ... jding.html
"anoniem"

Dit virus is een heel goeie mogelijkheid om alles aan banden te leggen en het voetvolk onder de duim te krijgen. 2020 is het jaar van de omslag. Vanaf nu zullen we alleen maar meer beperkingen krijgen en meer gecontroleerd worden onder het mom van "veiligheid". Binnenkort zullen we ook wel gechipt worden onder het mom van "je hebt toch niks te verbergen?"

We krijgen onze manier van leven ook na dit virus nooit meer terug.

vincent uit groninge | 22-03-20 | 13:36 | 7

Tja, ze moeten iets nu de chemtrails uitgezet zijn he? Dat lege vliegtuigen door de lucht sturen kunnen ze niet eindeloos volhouden.

Blasfemie | 22-03-20 | 13:41

Hear hear!

mreasyaloha | 22-03-20 | 13:43

@Witte_Willem | 22-03-20 | 13:40: Angst voor de dood is irrationeel. En de oorzaak van idiote religies en politiek. Wel grappig dat die paniek en godsdienstfellatio vaak de oorzaak is van diezelfde dood.

threeheadedmonkey | 22-03-20 | 13:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit virus gaat door tot 90% van de mensen geïnfecteerd zijn en word dan een endemische kinderziekte. Net zoals er eens in de zoveel tijd een windkracht 15 komt die alle oude bomen omver waait krijgen wij nu dit virus over ons heen.

Gaan er daardoor veel zieke mensen dood? Ja. Is dat het einde van de wereld? Nee. In Italie heeft 99% van de doden al een onderliggende aandoening. Alle mensen die dus al ziek waren worden nu over het randje geduwd.

Niks hier van is reden om honderd miljoenen mensen in hun huis op te sluiten!
We hebben nog niet eens enig idee of dat hele 'flatten the curve' wel werkt!
Wat er gebeurt heeft meer weg van trauma based mind control. Hoe de overheid iedereen in staat van angst brengt is misselijkmakend. Mensen lijken wel bezeten.

Neem wat afstand etc. Maar laat je niet opsluiten. En ga ook niet als een nsb'er iedereen verdacht maken die zich niet tot de letter aan een overheidsmandaat houd wat gebaseerd is op een onbewezen theorie.

Kortom, stop met bang zijn! Snap out of it! Help de ouderen waar je kunt. Bid desnoods voor ze. Maar laat niet zomaar je vrijheid ingeperkt worden door wat er nu speelt. De overheid kan vrijwel niks hiertegen doen. Stop met naar de overheid kijken voor verlossing. Niet dat overheden niets moeten doen wereldwijd maar een lockdown is veel te extreem.

Ze traumatiseren miljarden mensen! En we geven de wereld een gigantische duw richting een totalitair dystopisch systeem.

KutFilosoof | 22-03-20 | 13:35 | 20

@Lefty-Messup | 22-03-20 | 14:03:
De eerste wet van logica is identiteit... We moeten dingen noemen bij hun correcte naam.

"Ik zie de definitie anders" is geen argument.

Er is nou eenmaal één definitie van een woord die we allemaal moeten gebruiken of herdefiniëren.

KutFilosoof | 22-03-20 | 14:07

@Koekje-dr-bij? | 22-03-20 | 13:58:
Rivm virologen:
-Het komt niet naar Nederland
-Misschien wel naar Nederland
-Oeps toch wel in Nederland
-Kan niet asymptomatisch verspreiden
-Kan toch wel
-Kinderen kunnen gewoon naar school
-Oeps toch niet naar school
-Als u niet uit een risicogebied komt kunt u het niet hebben hoor!
-Oeps, Brabant komt waarschijnlijk door Carnaval(toen niemand het kon hebben volgens ons)

Lijst gaat door en door en door en door.

De virologen hebben geen antwoorden. En de overheid al helemaal niet.
Bovenstaande is ook niet mijn eigen mening. Maar die komt ook van experts. Maar weet u het beter ofzo? Fantastisch! Succes met de nobelprijs!

KutFilosoof | 22-03-20 | 14:12

@KutFilosoof | 22-03-20 | 13:35

Heb je veel aandelen?

omanders | 22-03-20 | 15:48
▼ 17 antwoorden verborgen

Ik ben in principe geen verrader, maar voor slechte mensen maak ik vanzelfsprekend een uitzondering. Die geef ik zonder nadenken aan bij de daartoe bevoegde autoriteiten.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:35 | 3

Maar ja, zijn ze slecht of dom?

MickeyGouda | 22-03-20 | 13:38

Precies ! Zoals de profiteurs die op Marktplaats "mondmaskers" en "mondkapjes" aanbieden tegen schertsprijzen. Ik ( En velen met mij denk ik) meld ze aan MP. Aso's.

oldandwise | 22-03-20 | 13:39

And here we go;

De Europese Unie pleit voor het opzetten van een Europees crisiscentrum dat in dit soort situaties alles coördineert voor alle lidstaten...

De EU spint uiteindelijk deze hele 'crisis' de moeder, let maar op...!

Witte_Willem | 22-03-20 | 13:35 | 11

@Witte_Willem | 22-03-20 | 13:51:
Je zou net zo goed de voordelen van weer wat meer autonomie en wat minder globalisme met open grenzen in kunnen zien. Ligt aan je filter.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:57

@je_zusje | 22-03-20 | 13:57: Ik zag gisteren nog wat cijfertjes voorbij komen en globalisme heeft voor een enorme welvaartsstijging gezorgd. Dus dat is in dit geval het kind. Het badwater- de scherpe kantjes van globalisering- kun je vaak wel weggooien. Door bijvoorbeeld productie weer terug te halen naar het Westen. Met behulp van de ontwikkeling van 3-D printers moet dat lukken.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 14:02

@Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 14:02:
Had het over "wat minder". Globalisme is een feit. De wereld is veranderd sinds de val van de muur. Het is geen speeltuin. Ietsje meer vooruit denken en een beetje protectionisme is niets mis mee.
Productie terughalen naar het westen is tevens nadenken over de waarde van arbeid en over inkomensverdeling. Of je je baan nu verliest aan Chinezen of 3D-printers.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 14:10
▼ 8 antwoorden verborgen

Je kan gewoon naar buiten maar ga niet naar plekken met veel mensen. Thats all.

Swaffelkaffert | 22-03-20 | 13:35 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

@Buitenhof, Burgemeester Halsema die gaat handhaven! Hoe ongeloofwaardig kan je zijn nadat je weigert een nikab te handhaven en de handhaving van je eigen gezin ook een dingetje is.

Beroep = Boerenlul | 22-03-20 | 13:35

@Kuifje, Berbaar, en andere griepjesroepers

We hebben nu al een tijdje dat er om "social distancing" wordt gevraagd en dat er door een deel van Nederland volstrekt laks daarop wordt gereageerd. Merkwaardigerwijs is het helemaal niet ter zake doende of dit nu "maar een griepje" is of niet. We moeten het het bestrijden, of we nu willen of niet. Nederland wordt door buurlanden al gecorrigeerd, als we het zelf niet doen.

Nu is het zo dat als een gedeelte van de bevolking in volstrekt paniek overreageert dit de verspreiding van het virus goed verminderd. Terwijl als een deel van de bevolking te laks om enige zelfdiscipline op te brengen dit de inspanning van het andere deel teniet doet. En dat lakse deel zal zichzelf wel geruststellen met het idee dat het "maar een griepje is". Dus als er maar genoeg lakse Nederlanders zijn kan de regering weinig anders doen dan de deur op slot te gooien, met alle economische gevolgen vandien.

Begrijp nu eens dat *jullie* deze lockdown veroorzaken. Als iedereen wel de zelfdiscipline kon opbrengen om 1,5 meter afstand te houden in de supermarkt dan kunnen we inderdaad een lopende economie houden. Maar een substantieel deel van de bevolking - jullie dus - kunnen en willen dat niet en dus komt er een lockdown.

Jullie worden bedankt.

omanders | 22-03-20 | 13:34 | 11

@omanders | 22-03-20 | 14:10: Je moet mensen met andere meningen niet meteen leeghoofd noemen. Hoewel je inhoudelijk waarschijnlijk een punt hebt. Het merendeel van de Corona-doden overlijdt niet op de IC, omdat ze daar niet meer heen gestuurd worden.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 14:15

@Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 14:15: Als goed oplet las geen mening maar iemand die beweerde een feit te brengen: "komt vooral door". En aangezien al hier en daar in kranten berichten komen dat in Nederland relatief veel van die ouderen niet kiezen voor de IC had de Wasbakplasser dus kunnen weten dat het omgekeerde waar was. Personen die een dergelijk gezwatel brengen alsof het een feit is noemen we in goed Nederlands een leeghoofd.

omanders | 22-03-20 | 14:41
▼ 8 antwoorden verborgen

Alle mensen die elkaar nu staan te besmetten in het Amsterdamse bos of wherever hebben pech. Tegen de tijd dat je ziek wordt en naar de IC moet is er geen plaats meer omdat alle ziekenhuizen vol liggen met CorornaBrabo's.

JanVergoor | 22-03-20 | 13:34 | 2

Ja ….. maar dan roepen ze dat ze voorrang wensen omdat ze heeeeeel belangrijk zijn ...….

nietoptimistisch | 22-03-20 | 13:36

Je reinste nachtmerrie in Nederland. De stilte van de natuur opzoeken om tot rust te komen om vervolgens de halve bevolking tegen te komen. Dit is onnatuurlijk.

halfvolle glas | 22-03-20 | 13:33

Dichtlassen in eigen woning dat soort lui.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:33 | 1

sms dichtlassen + adres naar +31 20 9852. 24/7 snelle levering. Nu 3 deuren, 2 betalen.

dedeurdichtlasser | 22-03-20 | 13:41

Niet invalide mensen worden al boos wanneer je wijst op het parkeren op een invalidevak. Laat staan dat je ze zou wijzen op het negeren van Corona adviezen.

MaarFeitelijk | 22-03-20 | 13:33

We kunnen leren van de DDR, daar waren ze zo goed in

Fijn_dat_je_er_bent | 22-03-20 | 13:33

Foei. Uw globalisten willen u allemaal achter uw vergrendelde voordeur. Voor uw eigen bestwil.

Wel de grenzen openhouden voor mensen die ook wel eens een eigen voordeur willen.

Jan Passant mk2 | 22-03-20 | 13:32

Mobieltjes verbieden, dat zal helpen. Of gewoon met een emmer zand met je hoofd erin wandelen.

Maar die supermarkt bezoeken dat blijft uiteindelijk de grootste bron van mogelijke besmetting als we vanavond een soort van lockdown te horen krijgen.

sprietatoom | 22-03-20 | 13:31

Afgelopen woensdag een mailtje van Zuid-Hollands Landschap

Beste natuurliefhebber,

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan heeft het Zuid-Hollands Landschap extra maatregelen genomen. Alle groepsactiviteiten tot 6 april zijn geannuleerd en Bezoekerscentrum Tenellaplas is voorlopig gesloten. Er is gelukkig één evenement dat wel doorgaat en dat is... de LENTE!

Blijf daarom niet de hele tijd thuis zitten, maar trek eropuit en geniet van de ontluikende natuur. Volg daarbij de richtlijnen van het RIVM. Op onze site hebben we leuke tips verzameld waar je direct mee op pad kunt.

Mailtje van vandaag

Onze natuurgebieden worden dit weekend overspoeld met duizenden bezoekers. Dit is niet meer verantwoord! Dringend verzoek om naar huis te gaan of thuis te blijven. We snappen dat dit geen leuke boodschap is, maar wel nodig.

RickRD | 22-03-20 | 13:31 | 2

Vind je het gek als onze leiders totaal geen leiding geven?

Laat Rutte alsjeblieft opstappen, en Lock him up!

polgroningen | 22-03-20 | 13:33

@polgroningen | 22-03-20 | 13:33: die lockdown die Geert Wilders en Baudet wilden gaat er uiteindelijk toch komen. Wel weer twee weken te laat door onze geweldige MP Rutte maar ach, hij gaf toch wel een prachtige speech...

Waakvlam | 22-03-20 | 13:37

Dat verhaal van Chloroquine kan ook de prullenbak in. De Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose meldt dit omdat uit proeven in Brabant blijkt dat het middel nauwelijks effect heeft maar flinke bijwerkingen zoals maag/darm klachten hartritmestoornissen en depressiviteit.

Trumme | 22-03-20 | 13:30 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 22-03-20 | 13:50: Dus? Die Chloroquinezooi bestaat al heel lang en de bijwerkingen zijn ook al lang en breed bekend, slechts de toepassing tegen het coronavirus is nieuw.

Muxje | 22-03-20 | 14:03

@Muxje | 22-03-20 | 14:03: Je moet wel zeker weten of het echt werkt. Als het nauwelijks helpt en voor een grote groep flinke bijwerkingen heeft, moet je heel voorzichtig zijn.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 14:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zit al jaren in pyjama thuis. Kan het iedereen aanraden.

polgroningen | 22-03-20 | 13:30 | 1

Haha

bart2653 | 22-03-20 | 13:37

Wat een achterlijkheid, net of je kunt vertrouwen op de verantwoordelijkheid van de mens. We kunnen nota bene niet eens vertrouwen op de Rivm... Lockdown Nu! Iedere seconde langer wachten is spelen met de levens van honderden ouderen en risicopatienten. We moeten overzicht krijgen waar we staan.

First Contact | 22-03-20 | 13:30

Lekker nsb-en op de Twittert.

Nederland anno 2020.

de Voorzittert | 22-03-20 | 13:30

Met al die gezichtsherkerkenning tegenwoordig is het toch een eitje als straks gekozen moet worden wie nog beademing krijgt?

Deflatiemonster | 22-03-20 | 13:29 | 1

Daar is die NL-Alert app voor ( onlangs uitgebracht voor Android en iOS ).

Die zal gebruikt worden om te controleren of u buiten mag zijn, en of u het waard bent om te redden.

polgroningen | 22-03-20 | 13:32
-weggejorist-
frank4444 | 22-03-20 | 13:29 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Een 100% dekkende sociale cohesie is niet mogelijk in Nederland. Niemand doet het 100% goed, maar dat gezeik op elkaar wordt inderdaad nogal vermoeiend. Lockdown is onvermijdelijk door het kapitalistisch individualisme. Dreig mensen met boetes en ze blijven massaal thuis. De lockdown komt eraan hoor.

Mensdier | 22-03-20 | 13:28 | 4

@Trumme | 22-03-20 | 13:32: we hebben allemaal geen andere keus meer. Helaas is acceptatie van overmacht voor vele mensen een moeilijk dingetje. Deze pandemie is overmacht, voor alles en iedereen.

Mensdier | 22-03-20 | 13:37

Gewoon even meewerken dus en jouw creapie heilstaat komt er aan

mreasyaloha | 22-03-20 | 13:57

@mreasyaloha | 22-03-20 | 13:57: mijn creepy/crappy heilstaat? Mocht ik willen mn kind. Ik heb even weinig invloed als ieder ander en ook ik vind het niet leuk. Maar het leven is niet altijd leuk, nietwaar?

Mensdier | 22-03-20 | 14:12
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vraag mij af hoeveel van deze dwazen die zich er niks van aantrekken straks voor in de rij wensen te staan als ze onverhoopt ziek worden …… Dan zijn ze ineens heeeeeel belangrijk.

Dom volk geworden - niet meer gewend aan discipline en handhaving …
Wellicht wordt dit de les die een reset van normen en waarden veroorzaakt.
(men mag hopen)

nietoptimistisch | 22-03-20 | 13:28 | 3

Ha... hier stond een jonge gast stoer te verkondigen dat ie schijt had aan Corona en als tie het kreeg, dan had ie lekker een paar daagjes vrij.
Tuurlijk jochie.

Schietmijmaarlek | 22-03-20 | 13:35

Kans is groot dat ie gelijk heeft.

CamaroHans | 22-03-20 | 14:07

@Schietmijmaarlek | 22-03-20 | 13:35: die jonge gast wordt wel voorgelaten op de IC als de doktoren over een week of 2 zelf voor God mogen spelen. Bizar!

pibasso | 22-03-20 | 14:32

De vrije denkers van GS laten zich vrijwillig thuis opsluiten. Wonderlijke tijden.

Ars Vivendi | 22-03-20 | 13:28 | 8

Ja, want het is vooral heel vrijzinnig en het getuigt van een ware vrije geest om vooral nu lekker toch naar buiten te gaan.

zwellevertje | 22-03-20 | 13:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Als je als land niet zorgt dat je voor noodsituaties grote voorraden mondkapjes hebt liggen (en snel kunt produceren), alsmede heel veel testmateriaal, word je nu dus overvallen en geconfronteerd met de overmacht van een virus. Lockdown lijkt onvermijdelijk.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:27


En langs het tuinpad van m'n vader
zag ik de hoge bomen staan.
Ik was een kind en wist niet beter,
dan dat nooit voorbij zou gaan.

JustMe | 22-03-20 | 13:27 | 2

Mijn vader heeft geen tuinpad. De kleautzak.

threeheadedmonkey | 22-03-20 | 13:31

JustMe | 22-03-20 | 13:27: Vluchten kan niet meer, zou niet weten hoe.

Waakvlam | 22-03-20 | 13:42

Mogen mensen die niet thuis kunnen werken omdat ze simpelweg buiten moeten werken bij een lock down wel aan het werk? Over 10 dagen breekt de pleuris hier pas echt uit. www.google.nl/imgres?imgurl=https://p...

enkelereisretour | 22-03-20 | 13:27 | 3

Hou het in de gaten voor de lotto getallen straks.

Wim Venijn | 22-03-20 | 13:31

In andere 'lockdown' landen mag je wel naar je werk. De supermarkten moeten worden bevoorraad, vuilnis moet worden opgehaald enz. Maar de 'vakantievierders' moeten dan binnen blijven.

Lupuslupus | 22-03-20 | 13:33

Vergeet niet dat in Nederland euthanasie ingeburgerd is en in Nederland de stekker veelal thuis eruit is getrokken.

arlen | 22-03-20 | 13:42

Je moet ook zeggen dat alle Nederlanders zo zijn, en in de rest van de wereld helemaal niemand. *Iedereen* loopt nu op het strand, hand in hand kameraden.

John McClane | 22-03-20 | 13:26

@ Bluto Blutarsky , ja je zult maar vastzitten binnen je kleine aantal M2's , waarom zijn mensen opgehokt ?

15121937 | 22-03-20 | 13:26

Soms moet je Darwin gewoon z'n gangetje laten gaan. #nederlandwordtsteedsslimmer

Wim Venijn | 22-03-20 | 13:25 | 2

Lol...

Witte_Willem | 22-03-20 | 13:26

Mee eens een Nederlander stoot zich geen twee keer aan dezelfde corona.

dedeurdichtlasser | 22-03-20 | 13:33

Goed idee. Groepje Turken van dichtbij op de foto zetten. Vinden ze vast leuk.

VanBukkem | 22-03-20 | 13:24 | 4

@serieus bedoeld | 22-03-20 | 13:25: Dan wel onder luid getüter.

Groene_pixel_man | 22-03-20 | 13:29

In België zijn ziekenhuizen waren de helft van de patiënten een Turkse achtergrond heeft. Verklaring: clancultuur, mensen blijven elkaar massaal opzoeken.

Gazelle | 22-03-20 | 13:46

@Gazelle | 22-03-20 | 13:46: waarschijnlijk bedoelen ze turken. 50% van de patienten is een turk, heb je toch pech als belg als er turken in je bed liggen. stel: er is nog 1 bed. en er zijn 2 zieken. een belg en een turk. wie krijgt het bed?

squadra | 22-03-20 | 14:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ja leuk. Met een kaars op mijn balkon. Moet je vooraf Imagine zingen of alleen als je hebt gewonnen?

Piet Karbiet | 22-03-20 | 13:24 | 5

Veural niet fergeten te klappen heur,.. want dat heurt er euk bij.

Paaldanseres | 22-03-20 | 13:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Je hoeft ook niet alles te weten.

Ignatius J Reilly | 22-03-20 | 13:28

Ik loop nu in het bos, Hollansche Rading, bij H’sum.
Ik bijt iedereen toe dat ze moeten oprotten.
Ben pas 2 mensen tegengekomen.
Ik ga op zoek naar drukkere plekken.
Even de mensen erop wijzen, fout bezig te zijn.

Ruimedenker | 22-03-20 | 13:24 | 4

Goed bezig ja, als iedereen dat nou zou doen.. Oh nee, dan ben je zelf onderdeel van het probleem.

Tilburger | 22-03-20 | 13:47
▼ 1 antwoord verborgen

Dit exact.

BRR76 | 22-03-20 | 13:24

Jezus @mosterd, echt? Dit is toch een grap hè?

Ignatius J Reilly | 22-03-20 | 13:23 | 1

O Reilly? Yes Reilly.

threeheadedmonkey | 22-03-20 | 13:25

Alleen nog naar buiten met een inlegvel.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:23 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Het RIVM maakt elke dag om 14.00 uur de landelijke cijfers bekend. Daar is ook op gemeenteniveau te zien hoeveel besmettingen er zijn. De GGD Twente is daar vorige week mee gestopt, omdat het aantal besmettingen nu zo ver oploopt dat het volgens de GGD niet meer relevant is om dit in Twente per gemeente bij te houden.

SpicyMchaggis | 22-03-20 | 13:23 | 2

Nou heeft Twente ook wel erg veel gemeenten.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:30

En daarom denken de meeste het zal wel loslopen

Banenenrepubliek | 22-03-20 | 13:44

Als er niemand besmet raakt dan kan je ook de groepsimmuniteit tactiek niet toepassen...

Jimmy Mc Clure | 22-03-20 | 13:23

Stel nou dat er over 2 jaar weer een nieuw virus opduikt en over 5 jaar weer en over 8 jaar weer. Gaan we dan elke keer in lockdown?

Der Lehrer | 22-03-20 | 13:23 | 11

Het is nog niet bekend hoe lang je immuun blijft nadat je het gehad hebt, dus we kunnen over twee jaar weer precies hetzelfde virus krijgen.

W_F | 22-03-20 | 13:47

Ik voorzie een stijging van de aandelen van mondkapjesfabrikanten.

Wel kansen blijven zien hé?

NumbNuts | 22-03-20 | 14:07
▼ 8 antwoorden verborgen

Zelf een groot matrix bord willen ze niets van weten , Daarom nu #hardoptreden tegen die leeghoofden.

obzzcure | 22-03-20 | 13:22 | 1

Misschien moeten ze eens met braille proberen?

Plofkap | 22-03-20 | 13:33

We klappen en zingen naast elkaar voor de zorgverleners die hun leven wagen om dat van u of uw vrienden te redden. We staan de andere dag in de rij bij de viskraam of gaan massaal naar het bos of strand. Alle voorzorgsregels met voeten tredend. Het lijkt er toch echt op dat de mens beschermd moet worden tegen zichzelf met een totaal straat verbod.
Er zit blijkbaar niets anders op om elkaar en de zorgverleners te redden.
We zijn gewoon knettergek.

Therapietje | 22-03-20 | 13:22

Jij een geitenpaadje. En jij een geitenpaadje. Iedereen een geitenpaadje!

pjotr nicknaamtov | 22-03-20 | 13:21

Beetje kort door de bocht. Komen die foto’s ook niet van internet? Ook mogelijk dat iemand wel degelijk afstand houdt maar 20 meter verderop zie je een kudde staan met een “ach het zal wel houding”.

Nuuk | 22-03-20 | 13:21 | 1

Dit is een gezochte foto. Ingezoomd over de lengte van een bospad zodat alle mensen heel dicht bij elkaar lijken. Helemaal achteraan een soort van opstootje of iets bezienswaardig waar mensen instinctief bij elkaar gaan staan.
Maar dat is een redelijk uniek tafereel.

keestelpro | 22-03-20 | 13:29

Tja als je de hele week al opgesloten zit in je Vinex hut of flat, netflix afgekeken, vrouw zit al een tijdje te mokken dat ze niet kan shoppen. Gelukkig is de appie/jumbo en de plus open. Eens kijken of er nog wc papier is.

Bluto Blutarsky | 22-03-20 | 13:20 | 1

Wat nog erger is zijn die oude appartementen met houten vloeren, waarbij je de buren kan horen snurken.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:23

Goed idee, maar ja, verstaan ze nederlands?

Schriever | 22-03-20 | 13:20

Misschien zijn die mensen op het strand wel voor het spelletje: “Darwin”, zoveel mogelijk het virus verspreiden en kijken wie het overleefd.

honde | 22-03-20 | 13:20

Heel Nederland staat al een week in kilometers lange files om hun ouwe troep naar een milieustraat te brengen. Ook dat kan niet wachten. Als ze blijkbaar allemaal dood gaan, dan in elk geval wel met een opgeruimde zolder en schuur.
Joe!

Botte Hork | 22-03-20 | 13:18 | 8

@Graaisnaaiert | 22-03-20 | 13:36: nu in eens de tijd om iets te doen waar we normaal geen tijd voor hebben denken ze snap het wel maar is dom

Banenenrepubliek | 22-03-20 | 13:47

Kudtvolk is het. We zijn failliet... maar nu echt.

overVecht | 22-03-20 | 13:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja maar... alle andere kutburgers en het Nederlandse klootjesvolk de maat nemen, dat deden we toch altijd al?

Stormageddon | 22-03-20 | 13:18

Op dagen als deze heb ik misschien geen pleepapier, maar wel een entertoets op mijn toetsenbord.

#smallthings

threeheadedmonkey | 22-03-20 | 13:18 | 1

Lijkt me onhandig vegen.

Kapitein Sjaak Mus | 22-03-20 | 13:20

Ranzig volk. Egoistisch. Op slot, handhaven en boetes!

Dodaar | 22-03-20 | 13:18 | 5

Weet je wie dat ook zei...?!

Witte_Willem | 22-03-20 | 13:24

@Schietmijmaarlek | 22-03-20 | 13:29: dan blijf jij dus voornamelijk binnen. Zo'n app zal het tracen van besmettingsstromen ook beter mogelijk maken. Just sayin'. Als jij niet beter kan.

Claude_Vieaul | 22-03-20 | 13:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Het gros van het volk denkt nou eenmaal niet zelf na, dat zou Mark moeten weten, zo wint ie elke keer de verkiezingen.
Als je dus vol overtuiging over groeps immuniteit gaat lopen speechen ipv echte maatregelen kan je dit verwachten.

Harry Turtle | 22-03-20 | 13:18 | 2

Precies. En zo is het.

anti-fatwa | 22-03-20 | 13:19

Zijn voor een groot deel zijn eigen stemmers.

Heiner | 22-03-20 | 13:19

Halsema doet weer ff voor de buhne het linkse masker van mededogen op: 'mensen opsluiten is een gruwelijke maatregel'.

pigadaki | 22-03-20 | 13:17 | 6

Corona past zooo niet bij Amsterdam.

Harry Turtle | 22-03-20 | 13:56

Laat het maar lekker losgaan in Amsterdam dan Femke, jouw keuze. Drie dagen geleden overleed er ieder kwartier (!) iemand in het grootste ziekenhuis van Madrid, God weet hoeveel er nu per kwartier stikken. Kutwijf!

pibasso | 22-03-20 | 14:26

Halsema heeft hier even niets van te vinden.

aardt | 23-03-20 | 07:24
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
van Oeffelen | 22-03-20 | 13:17 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik vind de rust op de stranden die je nu op de webcams ziet illustratief. De drukte van gisteren op sommige plekken is niet het gevolg van een inherente tekortkoming aan onze samenleving (mensen die de drukte welbewust opzoeken), maar het gevolg van een informatieprobleem. Een heleboel mensen dachten in alle rust even uit te waaien, en kwamen er ineens achter dat het nogal druk was. De oplossing is betere informatievoorziening over waar het druk is, niet hypocriet over elkaar rollen in verontwaardiging.

Dr. Vigilante | 22-03-20 | 13:17 | 3

Als mensen aankomen, zien dat het druk is en dan alsnog die drukte in gaan zoeken ze het doelbewust op. Welke informatievoorziening heb je nodig als je een grote groep mensen met je eigen ogen kunt zien?

Blasfemie | 22-03-20 | 13:20

Mooi gezegd.

keestelpro | 22-03-20 | 13:23

Ze hebben aarde kust de parkeerplaatsen dicht gegooid en politie ingezet om mensen terug te sturen. Dus kijk: goede informatievoorziening helpt ..

marchbrown | 22-03-20 | 13:52

Bevolkingsdichtheid van 400 inwoners per vierkante km.
Als iedereen naar een park gaat dan krijgt men dit soort taferelen.
Maar goed, ik zou bijna zeggen: als dit elkaar al besmet. Dan houdt het op. Hoewel, verderop de foto staat wel een groep heel dicht bij elkaar.

ProAsfalt | 22-03-20 | 13:16 | 1

Fuck, wat ben ik blij met een grote tuin, zodat ik dit soort idioten niet tegen hoef te komen. Net in quarantaine een uur bezig geweest met het gras maaien. Lekker hoor.

pibasso | 22-03-20 | 14:23

Ach ja, roepen om lock down is makkelijk wanneer je zolderkamer je wereld is...

LangeT | 22-03-20 | 13:15

7,50 dat is het bedrag wat je betaald aan zorgverzekering in belgie.

Gijsbert | 22-03-20 | 13:15 | 1

Plus 13,07 procent van het brutoloon.
Daarnaast betalen gezinnen in België een eigen bijdrage die kan oplopen tot 1.800 euro per jaar.
En dan is er nog meer.

NLgaatnaardeklote | 22-03-20 | 13:24

Heerlijk dit :)

Drukvandaag | 22-03-20 | 13:14

Er is géén lockdown dus je mag gerust naar buiten gaan! Maar met inachtneming van de 'regels'en het gezonde verstand dus geen dagtripjes naar het strand (samen in de auto weetjewel)

pigadaki | 22-03-20 | 13:14 | 1

Gezond verstand. Jaja. Dat is ook in normale tijden al met een lantaarntje zoeken...

Graaisnaaiert | 22-03-20 | 13:34

Als de slachtoffers kinderen waren was alles anders.

RickTheDick | 22-03-20 | 13:13 | 2

Als de ouders van die kinderen ziek worden houdt het ook op.

ebonk | 22-03-20 | 13:15

Dat spreekt voor zich Rick.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 13:31

De maat nemen voor de grafkisten?

BrutusBosch | 22-03-20 | 13:12

Ho eens. Die foto is wel epic.

Hier stonden ze gisteren serieus voor het huis te dringen bij de viskraam! Zaterdag=visdag.... daar komme ze nie an! Stelletje egoïstische kudt autisten.

overVecht | 22-03-20 | 13:11 | 6

Bloedirritante neurotypicals die aan de verkeerde kant van de weg lopen, iedere bestuurder is verplicht zo veel mogelijk rechts te houden, maar dat blijkt niet voor voetgangers te gelden.

Wellicht dat COVID-19 deze ergernis kan oplossen, fingers crossed.

BubbelWater | 22-03-20 | 16:08

@BubbelWater | 22-03-20 | 16:08:
nee, voetgangers moeten (ook zoveel mogelijk) links houden, indien ze op de weg moeten lopen

Hemmenaar7 | 22-03-20 | 18:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat zou Anne Frank te zeggen hebben over deze mensen die paar weken thuisblijven niet lukt?

Blasfemie | 22-03-20 | 13:11 | 9

@overVecht | 22-03-20 | 13:40: Ik bedoelde dat ze een goede, zeer zichtbare reden had om binnen te blijven: de mof met zijn geweer in de aanslag...

Aristotalloss | 22-03-20 | 14:00
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl