Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"""Onze voorouders vonden molens ook niets"""

Vrouw loopt met molentjes. Windparken zijn wel lelijk.

"In het verleden stond ook niet iedereen te juichen bij molens. Nu maken ze deel uit van het nationaal erfgoed.”

Rabiate onzin uit de mond van Kristel Lammers, de nieuwe programmadirecteur voor het Nationaal Programma Regionale Energie Strategieën (NP RES) en in dier voege verantwoordelijk voor de Algehele Nederlandvernieling middels spuuglelijke wind- en zonneparken. (Let vooral ook even op -parken, daar gaat iets moois en pastoraals vanuit, terwijl we beter van windzenuwvelden en zonnewoestijnen kunnen spreken.)

We stonden in het verleden weldegelijk te juichen bij molens, want het waren regelrechte welvaartsmachines, in tegenstelling tot windturbines, want dat zijn armoedemolens voor het volk. Zonder molens hadden we geen Nederland gehad en nooit de wereldzeeën geroeleerd. Check dit kaartje uit de Polderatlas van Nederland (koop dat boek) en zie hoeveel land we hebben drooggemalen met molens (en nog steeds doen). We stonden in het verleden zo te juichen bij molens dat in de zeventiende eeuw schilders er massaal op uit trokken om die dingen te schilderen, en toen waren die dingen nieuw en moesten ze nog erfgoed worden. 

We stonden in het verleden zo te juichen bij molens dat we ons gingen vernoemen naar die dingen. Het halve land heet zo. Mevrouw Lammers, u loopt met molentjes na een klap van de molen en krijgt de groeten van onder andere de heer en mevrouw Mulder, Vermolen, Van der Molen, Mollema, Molen, Vermoolen, Voormolen, Moulen, Muller, Smulders, Milder, Mulderij, Rozemuller, Molanus, Meulstra, Rosemöller, Molinga, Miller, Millar, Meller, Hagenmiller, Milard, Mielaard, Smolders, Smeulders, Smolenaars, Smullenaars, Van der Meulen, Ter Meulen, Möhlen, Moulijn, Dumoulin, De Mol, Mols, Niemöller en Molenaar.

PS: Uw zondagavondopdracht. Zoek op Google naar schilderijen van windturbines. Succes.

Reaguursels

Inloggen

Er was een tijd dat ze wel blij waren met windgeneratoren om aan het eind van het grid wat extra boost te geven. Momenteel staat er zoveel onbetrouwbare capaciteit opgesteld dat het een gevaar voor de stabiliteit van het net geworden is. De politiek raaskalt maar wat dat is ingefluisterd door lobbyisten maar hebben geen verstand van de realiteit. Electrificeren is in een land zonder hoogteverschillen niets meer dan het verplaatsen van de schoorsteen.

revolte | 24-02-20 | 14:15

Er wordt wel veel geld rondgepompt maar daar blijft het ook bij. Voor een echte energie transitie moeten er andere keuzes gemaakt worden en de ideale transitiebrandstof aardgas hebben we al. Voor mobiliteit is de accubak een verkeerde keuze, waterstof/brandstofcel moet het worden. Het bouwbesluit moet worden gewijzigd zodat er ruimte onder de huizen komt voor warmteopslag. Warmteopslag die in de zomer wordt geoogst en in de winter wordt verbruikt, google maar eens op "warmtebatterij". Verder moeten de dijken worden verzwaard en back-up gemalen worden opgesteld onafhankelijk van het grid. Pfas en stikstof moeten terug naar waar het hoort, de prullenbak want je kan na een paar honderd jaar industriële revolutie niet de normen pakken van vóór die tijd.

revolte | 24-02-20 | 13:54

Duitsland loopt voorop in de windmolenrace en de resultaten zijn duidelijk: Compleet fiasco. Energieprijzen ontploffen, het energienet piept en kraakt, de milieuwinst is nul en het landschap is duurzaam verziekt.
Dus. Kerncentrales.

Zeddegeizot | 24-02-20 | 08:27 | 1

Of we voorop lopen weet ik niet. Duitsland heeft al een energiewende ingezet (overstap op zon en wind) en gestopt. Omdat de uitstoot van fijnstof en CO2 juis steeg, omdat de kolencentrales moesten bijspringen om de gaten (‘s avonds en op menig windstille bewolkte dag) te vullen. Dus Nederland loopt voorop maar als fakkeldrager van de energietransitie, die elders al op de lange baan is geschoven.

ratelaar | 24-02-20 | 09:03

Bij vrouwen die in hun profiel als beroep opgeven: 'moeder' begin ik al af te haken. Wat een domme dame, is ze van d666??

dathoujetoch | 24-02-20 | 08:17

Mevrouw beweert ook dat windmolens en zonnepanelen breed gedragen zijn, want aan de klimaattafel hebben alle belangengroepen gezeten.
Ho,ho, mevrouw dat is niet waar! Diverse kritische wetenschappers waren niet uitgenodigd en ook de belangengroep kernenergie was niet welkom.
Mevrouw jokkebrokt dus!

pollo1 | 24-02-20 | 08:15 | 2

Je vergeet de grootste belangengroep: de burger!

Rationa | 24-02-20 | 12:50

De grootste leugen van allemaal: Die klimaattafels en het draagvlak. Als ik aan klimaattafels denk dan denk ik vooral aan de beroepsuitvreter Edje N. Aan die profiteur van de installateurs, Doekle T. En aan de kalkoen die op tafel ligt en die als enige niets te zeggen geeft: de burger.

5611 | 24-02-20 | 13:02

Volgens mij is die harde wind van de laatste weken het gevolg van die windmolens. En wat rondom die Polar Vortex dan?

ecologiste | 24-02-20 | 07:40

Leuk geprobeerd troela. Maar toen hadden we ook niet veel anders dan mankracht of dierkracht om dingen te doen. Tegenwoordig is dat anders en zijn windmolens super inefficient en duur afgezet tegen elektriciteit centrales, die de energie leveren om dingen te doen.
Kortom pleur op met die subsidies slurpers. Begin dat klimaat gedram ook leuk zat te worden. Zeker omdat ik verleden jaar 620 euro gemeentelijke belasting betaal en dit jaar 1349,95 euro....

ratelaar | 24-02-20 | 07:22

Een klein stukje tekst van mevr Kristen.
Daarin staan meer afspraken dan alleen molens en panelen, zoals bijvoorbeeld windparken op zee.
Moemakers

Boerenlogica | 24-02-20 | 07:10

Waar zijn de ecoterroristen?

Zeebonkus | 24-02-20 | 07:03

Stop die excuus-Truus en stop die vermaledijde Vattenfail VØgelblënders.

Graaiende ratten zijn het, samen met hun op kakkerlakken lijkende ambtenaren zo'n beetje de enige diersoorten die niet door die krengen doodgemept worden. Walgelijke lui, blech.

Kinkfactor | 24-02-20 | 02:16

Kunnen ze niet gewoon massaal die oude molens maken en die laten draaien?
Ze hebben wieken, ze draaien en ze leveren dus stroom op. En schijnbaar vindt iedereen ze mooi. We bouwen gewoon kinderdijk 2 tm 14 goed levert ook extra toerisme op. Alhoewel we misschien even moet wachten met bouwen

Bixby | 24-02-20 | 00:21

Vraagje aan mevrouw Lammers: hoe verklaart u het, dat romantische landsschapsschilders - van van Gooyen tot Koekoek tot van Ruysdael tot Hobbema tot van Wessel tot Koninck en zo verder en zo voorts...
-
..... MOLENS...... schilderden?

bisbisbis | 24-02-20 | 00:15 | 1

Stom wijf, toen stonden er 3 molens nu 3000

Lexus01 | 24-02-20 | 01:41

Ik durf te wedden dat onze voorouders betaalde roeptoeters als Kristel Lammers ook niets zouden hebben gevonden. Jammer dat er nog geen tijdreizen is uitgevonden, dan hadden wij mevrouw kunnen teleporteren naar en land met twee miljoen inwoners en droogmakerijen, waar voortdurende het water moest worden uitgeschept. Ik denk dat Mw. Lammers er achter zoiu komen dat het met die opvatting vanb leijkheid allemaal zo'n vaart niet liep.

bisbisbis | 24-02-20 | 00:10 | 2

Volslagen nietsnutten als dit wicht hadden ze toen niet. Iedereen moest vol aan de bak en alle zeilen bijzetten in plaats van duurbetaalde prietpraat te verkopen.

Als deze mevrouw Lammers een jaar lang thuiszit zal niemand haar missen en het land zal er niets op achteruitgaan, integendeel. Als de vuilnismannen van Nederland twee weken staken, hebben we een immens probleem. Je kunt er echter donder op zeggen dat deze volksverlakster minimaal 4x zo veel graait als die vuilnisman krijgt.

5611 | 24-02-20 | 03:45

Ik denk dat onze voorouders haar hadden opgesloten in het dol- of spinhuis.

BigKnor | 24-02-20 | 07:21

Die windmolens van vroeger hadden een aantoonbaar nut: je kon er granen, zaden en gesteente mee malen, je kon er hout mee zagen, papierpulp mee maken en water verplaatsen.
-
Ze hadden, kortom, een algemeen geaccepteerd en maatschappelijk nut, in een land met (300 jaar terug) twee miljoen inwoners. En als je op een afstandje stond, dan kon je de Hoillandse luchten boven die molens zien.
-
Moderne windmolens kennen maar één truukje, en dat is tegen een bedrag dat wij nooit meer gaan terugverdienen in een minimaal deel van onze stroombehoefte voorzien. Ze zijn foeilijk, ze maken een enorme tyfusherrie en ze meppen vogels uit de lucht.
-
Absoluut zinloze dingen. Wij roepen een ramp over onszelf af als wij doorgaan met deze waaanzin. (en zolang als wij nog onkundige truzen een platform geven om domme dingen te roepen)
-
En oh ja: een heleboel van onze voorouders vonden slavernij, het katholicisme, en de Bataafse Republiek ook maar niks - zullen wij ze dan maar opnieuw invoeren?

bisbisbis | 23-02-20 | 23:58 | 1

Een republiek zou niet eens een slecht idee zijn. En wat is mis met Katholieken? Die lopen niet op straat om mensen de keel af te snijden. Met het feit dat slavernij oer en oer slecht was ben ik het wel eens.
Maar denk je nu echt dat een arbeider uit 1560 iets met slavernij te maken heeft gehad. Een kleine groep rijken heeft zich over de rug van deze arme mensen nog meer verrijkt. Niet de gewone Nederlander, zoals mevrouw Sylvana Simons je wil laten geloven.

pollo1 | 24-02-20 | 08:21

Wat een onbenul moet je hebben om onze oude krakende houten windmolens te durven vergelijken met die stalen winddynamo's. Praat madam ook zo oneerbiedig over de penis van haar man in vergelijking met de dildo in haar samsonite trolley ?

suscrofa | 23-02-20 | 23:53

Sommige mensen zijn echt gestoord. En dat is dan de creme de la creme van de society. Drinken een fles wijn en denken dan de waarheid te kennen.

ET007 | 23-02-20 | 23:27 | 1

Dat mens weet ook wel beter maar krijgt dik betaald van "onze" overheid. In de oorlog hadden ze voor dit soort volk een aparte naam.

5611 | 24-02-20 | 03:47

Wat kan die investeerders het nou schelen hoe het er uit ziet of wie er last van heeft. Geld moet het opbrengen. En wat goed is voor het individu, dat is beter voor iedereen. Schijnt. Vraag maar aan Rutte.

kloopindeslootjijook | 23-02-20 | 23:25

Die Tesla's moeten tenslotte ergens op rijden.
Alleen staan de windmolens niet bij de eigenaren van de Tesla voor de deur.

kloopindeslootjijook | 23-02-20 | 23:22

Zet ze in natura 2000 gebieden.
Dan blazen de stikstof weg.

de honden blaffen... | 23-02-20 | 23:19 | 1

Ik moest lachen.

Montesquieue | 24-02-20 | 08:02

Ik word hier zo melig van..

Schriever | 23-02-20 | 22:55

Ik las “Onze voorouders vonden moslims ook niets”. Ben ik nu een racist?

duh! | 23-02-20 | 22:46 | 1

Nee, moslim is namelijk geen ras

Het leven is zwaar | 23-02-20 | 23:05

Dus de impact van een traditionele Nederlandse windmolen op het landschap is volgens deze dame te vergelijken met moderne windmolens waarvan sommigen 200 meter of meer hoog zijn? Mooi, weer wat geleerd.

therealbraindump | 23-02-20 | 22:41 | 1

Evens lang de opticien dus, die mevrouw.

kloopindeslootjijook | 23-02-20 | 23:23

Was ze erbij, toen?

vrijejongen | 23-02-20 | 22:41 | 1

Halbe waarschijnlijk wel. Die was erbij.

Kopieerapparaat | 23-02-20 | 22:57

Test

Evangelical | 23-02-20 | 22:38

Hoe kun je nog spreken van landschapsbescherming -sterker nog: een aaneensluitend geheel van 'beschermde' landschappen willen instellen - als je pal daarnaast een zooitje die van die volstrekt onzinige horizonvervuilers neerplempt? Het Nederlandse landschap, voorzover niet 'verdoosd' door distributiecentra, voort tientallen jaren lang compleet verziekend?
-
Mijn horizon terug!!

bisbisbis | 23-02-20 | 22:34 | 2

Zet die windturbines in de Natura2000-gebieden, noem dat gebied dan 'windmolenpark' en het hele stikstofprobleem is in één klap van de molen opgelost.

piloot47 | 23-02-20 | 23:01

Verschil met die dozen is dat daar geld verdiend wordt, vaak ook nog voor de export, dus zijn ze volgens de nieuwste mode in Den Haag viesbah. Die windmolens en zonneparken leveren niets zinnigs op en zijn voor Groen Links en D666 dus moeten wij ze mooi vinden.

5611 | 24-02-20 | 03:50

We staan ook niet te juichen bij massa immigratie, inmiddels maakt het deel uit van ons erfgoed.

BozePaarseMan | 23-02-20 | 22:32 | 2

En wij zijn bevrijd door de Marokkanen.

bisbisbis | 23-02-20 | 22:35

Vrouw heeft een tik van de molen gekregen.

Van Duyvenbode | 23-02-20 | 22:29 | 1

En voorzover zij die nog niet gehad heeft, is het de hoogste tijd dat ze er één krijgt.

bisbisbis | 23-02-20 | 22:35

Waarom overheidsinvesteringen altijd verkeerd aflopen wordt hier even in het kort uitgelegd:
youtu.be/0Xg4Uq1W4L8

Bolder | 23-02-20 | 22:26 | 1

Gezien. Een absolute aanrader dit filmpje !

SNAFU | 23-02-20 | 23:42

Vermeulen

small_town_dude | 23-02-20 | 22:25

Ik dit ultradomme argument hier ook vaak genoeg gelezen. Het probleem met links is dat het ze ontbreekt aan zinnige argumenten en zodra iemand er eentje gevonden meent te hebben dan gaan ze dat massaal nablaten.

Gulliver | 23-02-20 | 22:19 | 1

Dan moet je ze eens vertellen dat er een duidelijke positieve correlatie is tussen de gemiddelde temperatuur in Nederland en het aantal windmolens/zonnepanelen. Dan beginnen ze echt te graven naar facebookwijsheden/

small_town_dude | 23-02-20 | 22:27

Aha, dus dat wat vroeger niet kon mag nu wel. Ga gauw negerslaafje halen.

Alco-de-Holist | 23-02-20 | 22:17

Alle leugens zijn geoorloofd om je doel te halen zolang het maar Links is. Het doel heiligt de middelen.

Patatter | 23-02-20 | 22:14

Moller, Möller, Mullender, Meelker en dan vergeten we er nog een paar. Vroeger, een 20 jaar gelden, waren mensen ook al niet blij met windturbines.

AlexanderVissers | 23-02-20 | 22:12 | 1

Watermulder.
20 Jaar geleden kregen wij zo'n kreng 150 m van ons huis in buitengebied. Juist bij lage windsnelheden nare bromtoon. Kregen het voor elkaar dat hij s 'nachts uit ging dankzij jurist in de familie. Is gelukkig alweer op de schroothoop beland.

Rest In Privacy | 24-02-20 | 00:06

"programmadirecteur"??? Het gaat om een vrouw ja, gewoon DIRECTRICE DUS!!!

Evangelical | 23-02-20 | 22:10 | 1

Maar misschien identificeert ze zich als directeur, weet jij veel. Vroeger mocht dat niet, nu is het cultureel erfgoed om je te identificeren als wat jij maar wilt.

Timide_Aso | 24-02-20 | 08:55

Het nieuwe indoctrineren begint met stellingen als: 'Europeanen houden van treinreizen' - 'schoon water, daar hebben wij allemaal bést iets voor over' - 'allemaal blij met afvalscheiding' - en aanverwante positivo-bullshit die je zou doen laten geloven dat iemand er verstand van heeft, dat er diepgaand onderzoek naar is gedaan en dat jij eigenlijk de enige eenzame overgebleven aso bent die tegen is.
-
De verbijsterde burger, die met z'n klompenverstand aanvoelt dat er allemaal geen hout van klopt en dat hij er in ieder geval alvast niet in gekend is, in woede en verbiijstering achterlatend.
-
Wij gaan een donkere dagen tegemoet: de heksenmeesters en de inquisiteurs van het Heilig Groen Geloof, niet gehinderd door enige vorm van technische of biologische kennis en gelokt door het Grote Ambtenarenpensioen en de subsidiepotten, krijgen een veel te grote muil.

bisbisbis | 23-02-20 | 22:02 | 2

Staatsenthousiasme werkt aanstekelijk. De media doen het juichen en klappen, de luidruchtige linkse pressiegroepen vullen de straten waar de camera's staan om al dit enthousiasme te filmen.

Wij demense staan erbij en mompelen zachtjes de (crorrecte) gedachte dat het allemaal een scam is. Hoe strafbaar dat negatieve denken ooit nog eens zal worden.

Stem ze weg. Liefst voor ze Der Untergang weer opstarten.

Jan Passant mk2 | 23-02-20 | 22:07

Nog een jaar of vijf en dan moeten we 's zondags niet meer naar de kerk maar naar hun windmolens en hun zonneparken om te bidden voor genoeg wind en zon. En over 10 jaar moet iedereen een landschap met windmolens en zonneparken aan de muur.

5611 | 24-02-20 | 03:52

Moderne windmolens zien er elegant uit, of staan op zee. En leveren graties stroom die we niet meer hoeven in te kopen van de kolenboer of oliesjeik.

nieuwe_Deen | 23-02-20 | 21:54 | 8

Ik wist niet dat ik in het oosten des lands ook al aan zee woonde. Toch verschijnen die koleredingen hier massaal en wordt de omgeving (nota bene aan de rand van nature 2000 gebied) danig verziekt.

Kopieerapparaat | 23-02-20 | 23:05

Op welke planeet woon jij? Zo'n kreng levert dus never en te nooit niet gratis stroom omdat voornoemd kreng al lang naar de kloten is voordat ie z'n soepsidie voor de helft terug verdiend heeft. En dan moet er dus weer een nieuwe komen, begint het verhaal opnieuw, en weer een en weer een en. En dan hebben we het nog niet eens gehad over plaatsen, onderhoud en uw belastingaanslag.

Maar goed, inderdaad, leuk, ik heb gehapt.

Kinkfactor | 23-02-20 | 23:43

Hiermee heb je jezelf definitief gekwalificeerd voor de domste tegel du jour met je gratis. Die dingen worden ten eerste niet gratis gebouwd en ten tweede weet je nooit te tevoren of en hoeveel stroom ze leveren.

5611 | 24-02-20 | 03:57
▼ 5 antwoorden verborgen

.. linkse mensen houden veel van tangen en minder van varkens. Winden laten, dat doen zij als de besten. En met molentjes speculeren, samen met hun nieuwe globalistische klimaat-vrindjes van VVD en '66.

Jan Passant mk2 | 23-02-20 | 21:52

Dat boek kost €199 bij Bol! Dat is mijn bruto maandsalaris.

Portnoy | 23-02-20 | 21:52

Windmolens zijn idd cultureel erfgoed. Eigenlijk zou dat al genoeg moeten zeggen over het idee dat je daar nu nog je heil in gaat zoeken. Bovendien lijken de oude molens in uiterlijk, hoogte en aantal in niets op de huidige molens en de stelling dat we dat in de toekomst ook mooi gaan vinden is kul want Hoogspanningsmasten worden ook nooit cultureel erfgoed maar die zijn onvermijdelijk windmolens niet. Toen waren molens VOORUITGANG en nu ACHTERUITGANG.

JanP999 | 23-02-20 | 21:46 | 4

Precies. Historische windmolens zijn prachtig, daarom hoeven wij nog niet windmolens of de historische trekschuit weer te verplichten als speerpunten van innovatie, logistiek & transport.
Meer efficiënte vervoermiddelen EN bronnen van energie zijn inmiddels uitgevonden. Die verbieden is typisch iets wat een linkse activist of een EUrocraat zou bedenken.

Jan Passant mk2 | 23-02-20 | 21:58

In dit kader is de esthetische waarde van hoogspanningsmasten wel een mooie analogie. Ik geloof niet dat veel mensen ze mooi vinden.

5611 | 24-02-20 | 03:59

@botbot | 23-02-20 | 21:52: Tot een paar jaar geleden hoorde je gezeur over verrommeling van het landschap met termen als witte schimmel. Met uitzondering van distridozen is dat geluid vanuit de overheid geheel verstomd. Drie keer raden waarom.

5611 | 24-02-20 | 04:00
▼ 1 antwoord verborgen

Deze opmerking is zo stupide, daar zijn gewoon geen woorden voor. Het zegt iets over het denkniveau van deze muts. Te dom om te poepen.

Motleycrew | 23-02-20 | 21:41

Ik vind windmolens elegant staan. Het Nederlandse landschap is een groot agrarisch industrieterrein waar iedere gedachte over landschap neoromantische vooringenomenheid heeft. Klets, het is gewoon lelijk. Alles wat je ziet in Nederland is door mensen gemaakt. Alleen de lucht is nog onbesmet. De rest is het resultaat van rationele voortbrengingsmechanismen. Windmolens passen daar heel goed in. Als je dat lelijk vind kijk dan eens naar het omringende landschap, dat is pas echt lelijk

harington | 23-02-20 | 21:31 | 2

De lucht nog onbesmet wat about co2 stikstof

Boerenlogica | 23-02-20 | 21:42

Ah een Volkskrant lezende GroenLinkser.

5611 | 24-02-20 | 04:01

De windmolens staan in NL garant voor 70000 dode vogels per jaar, dat was vroeger toch wel minder.

Ko Ranzig | 23-02-20 | 21:28 | 1

De nieuwe natura 2000

likdoorn | 23-02-20 | 21:32

Ik nodig iedereen uit om (via Google Earth) even bij de vuurtoren van Urk te gaan staan en die rijen windmolens langs de dijken te bewonderen. De antieke windmolens die her en der in ons landschap staan kan ik met geen mogelijkheid vergelijken met de rijen futuristische horizonvervuiling die er nu is/wordt neergezet.

GroetenVanUrk | 23-02-20 | 21:12 | 2

Spuuglelijk zeg!

Schietmijmaarlek | 23-02-20 | 21:19

Zijn ook altijd wit. Waarom niet blauw of groen? is dat voor de volgels?

small_town_dude | 23-02-20 | 22:31

Wieringermeer hebben ze helemaal volgezet met die luleke dingen om datacenter aan te drijven

oldskoolhollander | 23-02-20 | 21:09 | 1

Je hebt gelijk, Mark!

Portnoy | 23-02-20 | 21:51

Aandoenlijk dat gejank over windmolens.

RandyBiel | 23-02-20 | 21:07 | 1

Ben blij met die windmolens. Eet nu al jaren gratis met het lekkere vogelvlees van doodgeslagen patrijzen, meeuwen, eenden en al wat veren heeft. En ik schep heel wat vitaminerijke insecten op. Vooral die sprinkhanen smaken heerlijk op m'n braai.

Pleegzuster B | 23-02-20 | 21:16

Last me raden, geen windmolen in het zicht van Kristel Lammers. Altijd zo makkelijk om het bij anderen te plaatsen en geen orobleem te vinden.

Feitenpliesie | 23-02-20 | 21:06

Alle molens van vroeger en de replica's zijn een lust voor het oog. Ze stralen rust uit.
Door die nieuwerwetse molenwieken stijgt mijn bloeddruk en daalt mijn bankrekening.
Geen idee wie die mevrouw Lammers is, maar ik weet wel dat vroeger zulke mensen opgesloten werden.

Schietmijmaarlek | 23-02-20 | 21:03

Gooi ze allemaal maar op de meulen belt.

Broadsquire | 23-02-20 | 20:59

Daar hebben we weer zo'n duujjjzaamheids-doos die recht lult wat krom is.
Idioten - en idiotes - die kwaken dat windturbines mooi zijn en tot ons nationaal erfgoed gaan behoren, zijn net zo zeer de weg kwijt als linkstypes die blaten dat massa-immigratie 'cultuurverrijking' is. Ik zou ze de kost niet willen geven, de beroepsdeugers die serieus vinden dat de islam tot ons 'nationaal erfgoed' gaat behoren.

En zo.... wordt ons land systematisch naar de kloten geholpen door een kongsi van een regering die al lang geen meerderheid meer heeft, een paar linkse partijen en een roedel schreeuwerige, drammerige, gelijkhebberige en zwaar gesubsidieerde milieugroepjes die pure, anti-democratische dwingelandij tot een legitiem beleidsmiddel hebben gepromoveerd en zelfs bepaalde individuen tot politieke moord hebben aangezet.

De linkse slooppartij treft niet alleen het landschap, maar ook talrijke andere onderdelen van ons nationaal erfgoed, ons normen- en waardenstelsel, onze cultuur, onze tradities én onze weerbaarheid.
Zelfs de bossen in Canada zijn niet meer veilig voor de inquisitie-beulen van de linkse kerk.

Peter Emile | 23-02-20 | 20:56

Zet bedrijfsterreinen vol met molens, niet het platteland. Dat gezegd hebbende zag ik van de week veel daken van boerderijen en stallen vol liggen met zonnepanelen. Want ze janken wel over die rare milieugekkies, maar zijn uitgekookt genoeg als het om geld gaat. En kennelijk is het dus toch interessant genoeg.

Bigi Bana Boy | 23-02-20 | 20:56 | 1

Daken volleggen met zonnepanelen is niets mis mee. Weilanden en akkers des te meer, daar is alles mis mee.

5611 | 24-02-20 | 04:06

Fantasieverhaal. Men smijt met procenten energie uit de wind gehaald, maar vergeet even te vermelden dat de beginwaarde wordt bepaald door het oppervlak aan wind dat men bestrijkt. Bij molens met wieken is dat de hele diameter. Bij deze palen is dat niet echt veel. Gaat dus niet werken.

nieuwe_Deen | 23-02-20 | 21:50

@nieuwe_Deen | 23-02-20 | 21:50: U bent ingenieur op het gebied van windenergie begrijp ik? Verder heeft u de molen uitvoerig getest en daarvan rapport opgemaakt? Waar kan ik uw onderbouwing downloaden? Niettemin hoef ik die dingen evenmin in mijn omgeving, of ze nou werken of niet

Kopieerapparaat | 23-02-20 | 23:23
▼ 1 antwoord verborgen

Wat wel weer uit komt wijsheden met molens er in,
Een klap van de molen is wel bekend gaat Meestal over een groene partij
iets heeft lang in de molen gezeten (dat is niet het klimaat beleid)
Als een molensteen om de nek (lasten voor groenbeleid voor de burgers)
En ambtelijke molens draaien langzaam (voor dat ambtenaar het door hebben ,iets met onbetaalbaar beleid)

Banenenrepubliek | 23-02-20 | 20:53

GS u schetst het verkeerd om. Vroeger hadden we hele goede schilders en die konden prachtig molens schilderen.
Schilders van dat niveau bestaan al lang niet meer. Dus bouwen we nu simpelere molens.

Leptob | 23-02-20 | 20:50 | 2

Dan blijkbaar nog niet simpel genoeg.

harryverdetsie | 23-02-20 | 20:51

Kees Appel, de broer van Karel.

Pleegzuster B | 23-02-20 | 21:17

Klopt Don quinoashot vocht vroeger al tegen die koloniale molens

Boerenlogica | 23-02-20 | 20:49

In plaats van wind- en zonneparken, spreek ik liever van industrieterreinen.

canis lupus | 23-02-20 | 20:48

Drogreden. Willekeurige correlatie.

paartjehop | 23-02-20 | 20:48

@ dat Kristel-mevrouwtje: Wiens links brood men eet, diens onzin men spreekt.

Fijnstoffer | 23-02-20 | 20:46

De VVD elite heeft zich inmiddels heer en meester gemaakt van de windmolens in de Noordzee, middels overname van de Stichting Noordzee. Zie : BREKEND! Zoon Frans Timmermans voert letterlijk papa's vernietigende agenda uit www.youtube.com/watch?v=b_51Eyjf7M4 "Met Rypke Zeilmaker doken we in de stichtingen achter het Visserijakkoord, de windfarmmaffia en de privatisering van de Noordzee." Het Heerenakkoord met de grote banken en de postcodeloterij is daar, vanaf nu automatisch ting-ting-ting op de diverse bankrekeningen wanneer een windmolen draait. Binnenkort is alle vis verdwenen.

rmstock | 23-02-20 | 20:45 | 4

Kijk daar eens, nog een Timmermans. Marc Timmermans. Wist ik niet. Draait dus nou al door papa mee in de baantjescarrousel.
Nou, lekker dan. De ene ramp Timmermans is nog niet vertrokken of de volgende dient zich al aan. En deze gaat zich natuurlijk ook voortplanten.

Deksmaat | 23-02-20 | 20:59

Ik moet je teleurstellen, maar ik heb nog geen windmolens in bezit.

Kuifje-naar-Brussel | 23-02-20 | 21:16

@Kuifje-naar-Brussel | 23-02-20 | 21:16: Dan ben je waarschijnlijk slechts een loopjongen van de VVD-ers. Ze doen alsof je erbij hoort, maar lachen je achter de rug om vierkant uit. Kom Kuif, verlaat die enge club, nu het nog kan.

Kopieerapparaat | 23-02-20 | 23:29
▼ 1 antwoord verborgen

Windturbines zijn net minstens zo lelijk als hoogspanningsmasten en industriële schoorstenen. Daarbij zijn windturbines doorgaans een stuk hoger en groter in aantal, dus ze vervuilen een veel groter oppervlak aan landschap. Windturbines maken ook nog eens een zenuwtergend lawaai voor mens en dier in de omgeving. En waar vogels nog veilig op een 380 kilovolt hoogspanningskabel kunen zitten, worden ze door windturbines uit de lucht gemept - kreupel of dood. Windmolens verliezen voorts af en toe en onverwacht een rotorblad, dus ze zijn een stuk gevaarlijker voor de omgeving dan de gemiddelde schoorsteen. En last but not least: in de korte geschiedenis van de moderne windenergie in Nederland zijn in ons land al twee doden gevallen bij werkzaamheden aan een windturbine. Vergelijk dat eens met het aantal doden dat gevallen is in - ik noem waar wat - Nederlandse kerncentrales.

Alvast voor de eventuele d66groenlinkstrol die het bovenstaande gaat proberen te ontkrachten: koop een huis onder een windmolen, en reaguur drie maanden later nog een keertje. En o ja, geef die kreperende vogels in je tuin een genadeklap met de spa voordat je ze bij de overige dode vogels en vleermuizen begraaft.

Professor Superhirn | 23-02-20 | 20:44

Het klinkt allemaal heel redelijk. Echter. Zij vergeet dat windmolens toen een vooruitgang betekenden en nu windmolens een feitelijke achteruitgang betekenen. En daar zit de crux. En dat lijkt zij liever nietvte willen zien. Wat een geur van vooringenomenheid verspreid, wat op zich weer knaagt aan geloofwaardigehid en riekt naar goedkope, neerbuigende pogingen tot manipulatie. Vrij kansloos zo'n interview en het richt daarmee meer schade aan dan dat ze dichter bij het geschetste doel zal komen. Een doel wat sowieso al volstrekt ongeloofwaardig is. Ik wens haar dan ook een prettige wedstrijd toe.

Macroglossum | 23-02-20 | 20:41

We hebben een schilderij met een moderne molen aan de muur hangen. Wat heb ik nu gewonnen?

frank87 | 23-02-20 | 20:41

Ik lees het, staat hier stijf van de energie experts.

botbot | 23-02-20 | 20:40 | 3

Dag zou je bijna denken inderdaad.

Kuifje-naar-Brussel | 23-02-20 | 21:16

Dat kun je van de Haagse politiek niet zeggen, die kan je van
alles wijsmaken.

de honden blaffen... | 24-02-20 | 00:18

Tsja, ik woonde vroeger aan de Molenweg. De molens daar zijn wel even wat anders dan die turbines op 120m hoogte en bladen van 70m. Verschil tussen mooi en lelijk.

Gele Beer | 23-02-20 | 20:38 | 1

Wat zou eigenlijk het rendement zijn van een mooi gebouwde windmolen. Een soort moderne variant van iets uit 1850 aan de buitenkant?

kloopindeslootjijook | 23-02-20 | 20:41

Mevrouw Lammers is zelf lelijk!

Gele Beer | 23-02-20 | 20:35

We hebben wel wat Nederlandse molenvocabulair verloren.
Nou is het wel zo dat de koningsspil (behalve bij standerdmolens) een bonkelaar heeft, en aan de andere kant een spoorwiel dat de steenspil aandrijft, maar dat kan ook een onderrondsel en onderbonkelaar zijn. Bij de bovenkruiers draait het luiwerk op een luitafel natuurlijk, en bij een standerdmolen wordt het varkenswiel van het luiwerk aangedreven door het bovenwiel, maar dat is dus logisch.
De spil heeft dan een tapijzer gelagerd met twee neuten van pokhout, of een linkszittende bronzenneut en een rechtszittende pokhoutenneut, om de achterwaartse druk van het bovenwiel naar penbalk over te brengen. De twee poortstokken hebben dan een kneveltouwtje, anders lopen ze weg.
Daaronder zit de taats die in de taatspot draait, soms is dat dan een donsbalk of spilkalf, maar bij de oliemolen de putstoel.
Snap je wel.

kloopindeslootjijook | 23-02-20 | 20:33 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Weer zo'n klapmuts die het ons allemaal oplegt. Kan dat niet gewoon gaan werken voor d'r centen? Iets nuttigs ofzo...

eismc2 | 23-02-20 | 20:31 | 1

Nee, zulke mensen kunnen zich in een vrije markt niet staande houden. Dat is het hele probleem, we hebben te veel van die nietskunnende klaplopers.

Max Headroom | 23-02-20 | 20:43

Ik ben klant van Budget Energie.
Die levert 100% groen stroom, deels van Nederlandse windmolens, en verder van Italiaanse zonne-energie.
Italiaans, niks mis mee en de lampen branden er goed op.
Dus we hebben helemaal geen extra windmolens nodig. Allemaal over naar Budget Energie, en klaar is het.
Is ook nog eens extra goedkoop.

ZZP-er | 23-02-20 | 20:29 | 10

@Papa Jones | 23-02-20 | 20:41: Klopt,in Europa zijn alle energiecentrales met elkaar verbonden(koppelnetwerk).

De Profundus | 23-02-20 | 21:00

Zo werd ik ooit gebeld door een leverancier van groene stroom.
Op de vraag of ik dan een aparte aansluiting kreeg, stond men met de mond vol tanden.

de honden blaffen... | 23-02-20 | 21:57

Ik denk dat zzper een eigen kabeltje naar Italië heeft. Zo heb ik lekker atoomstroom uit Frankrijk. Heel schoon, geen CO2 en geen heel landschap vernield zoals zzper.

5611 | 24-02-20 | 04:13
▼ 7 antwoorden verborgen

Ja, een paar historische molens zijn leuk.
Maar tweehonderd daar geleden stonden er in de Zaanstreek DUIZENDEN.

Het maakte zo'n ongelooflijke takkeherrie, dat je het kon horen stampen als je op de Dam in Amsterdam (!) stond.

Maar goed, het zorgde wel voor heel veel werkgelegenheid.

Papa Jones | 23-02-20 | 20:29 | 4

Waarschijnlijk zou je diezelfde molen nu niet meer kunnen horen op de Dam, door alle verkeer en muziek in winkels.

kloopindeslootjijook | 23-02-20 | 20:39

@Jones
200 jaar geleden...., zucht.

toetssteen | 23-02-20 | 21:00

@kloopindeslootjijook | 23-02-20 | 20:39: Op vrijdagmiddag hoor je zelfs een windturbine op 500 meter afstand nog niet. Dan zijn er andere verrijkende geluiden die de Amsterdamse straten vullen.

Kopieerapparaat | 23-02-20 | 23:38
▼ 1 antwoord verborgen

Molens brachten vroeger welvaart en windturbines van nu met die energietransitie helpen die welvaart in snel tempo af te breken. Geen wonder dat we een enorme pesthekel hebben aan die spuuglelijke ondingen!

kunstliefhebber | 23-02-20 | 20:29

Waar staat beschreven dat onze voorouders molens niets vonden ? Nergens he , weer een links verzinsel.

ja,diedus! | 23-02-20 | 20:26

Dankzij molens konden we sneller zagen en een grotere vloot bouwen. Zo'n beetje de enige tijd in onze geschiedenis waar we een beetje trots op kunnen zijn. Nu betalen wij belasting zodat molens gesubsidieerd kunnen worden zodat de vrindjes van de politici hun zakken kunnen vullen. En waarom doen we dit? Om een zelfverzonnen probleem op te lossen. Maar de grap is dat de milieuwinst er helemaal niet is. Het is fucking maffia maar ipv verborgen in de onderwereld wordt er godverdomme nog gedaan alsof ze de wereld aan het redden zijn.

hustler01 | 23-02-20 | 20:24 | 2

@hustler
Eensch!

toetssteen | 23-02-20 | 20:55

En zelfs dat trots zijn wordt door links weggemoffeld.

5611 | 24-02-20 | 04:15

Gejat uit de Televaag: „Het kost tijd om het vertrouwen van iedereen te winnen. Het is ook een groeiproces, waaraan steeds meer burgers zullen meedoen. Maar de bedoeling is om dit vraagstuk gezamenlijk op te lossen. De intenties deugen echt.”
Lammers deugt echt, de intenties deugen van geen kanten en de berekeningen al helemaal niet. De burgers gaan meedoen, maar dan wel met demonstreren en de boel plat leggen. Het is aperte onzin en nonsens die ze verkoopt.

Frau Merkel | 23-02-20 | 20:22

Waar woont die Lammers? Zullen we daar beginnen?

zokanhetookja | 23-02-20 | 20:21 | 2

Elke drie meter kan er daar een molen in de grond, afgetegeld met zonnepanelen.

Frau Merkel | 23-02-20 | 20:23

Zo kan het ook ja.

Manus Olie | 23-02-20 | 20:31

Alleen in die dagen woonden er minder mensen in Nederland. Dus die windmolens maakten deel uit van een kleinere economie.
In 1850 staan er 9000 windmolens in Nederland
Maar dat is op een bevolking van 3 miljoen.

kloopindeslootjijook | 23-02-20 | 20:21 | 1

Toch ook esthetischer, die oude windmolens.

Kuifje-naar-Brussel | 23-02-20 | 20:22

Standaard linkse tactiek. Net zo lang onzin verkopen over de geschiedenis totdat veel mensen het ook werkelijk gaan geloven.
'Nederland is altijd een migratieland geweest' Totale onzin, de gehele immigratie tijdens de 80-jarige oorlog (inclusief de val van Antwerpen) was kleiner dan de immigratie in 2019 (en bovendien totaal verschillend van aard)
'Nederland is rijk geworden door de slavernij'. Totale onzin. Aandeel in de economie van de slavernij is totaal verwaarloosbaar geweest.
'Onze voorouders vonden molens ook niets'. Totale onzin, maar als je maar stellig genoeg dit soort onzin debiteert en in de krant laat afdrukken gaan mensen het vanzelf wel een keer geloven.

Antiquerulant | 23-02-20 | 20:20 | 2

Geheel juist!

Nederlanddraaitdoor | 23-02-20 | 20:29

Het is met die campagne tegen nepnieuws al net als met de politie; als je ze nodig hebt zie je ze niet.

witwas | 23-02-20 | 20:34

Die heeft een klap van de malle molen gehad.

Zalluf | 23-02-20 | 20:18 | 2

was dat niet ooit een liedje voor het Eurovisie songfestival in de jaren 70 of zo? Zie je wel, zelfde ellende.

skoftig | 23-02-20 | 20:20

Nee hoor, die is door de overheid omgekocht om dit soort onzinverhalen op te hangen. Wedden dat er haar huis niet verrijkt is met windmolens?

5611 | 24-02-20 | 04:18

Prietpraat voor de onwetenden, een goedkope leugen voor iedereen met maar een beetje kennis van de geschiedenis.
Windmolens zijn niet fraai, daarom moet je die dingen ook op zee zetten, dan klagen alleen de vissers.

snapal | 23-02-20 | 20:17

Ben opgegroeid dichtbij de Zaanse Schans. En de vraag is nu: zullen binnenkort ook horden Japanse en Chinese toeristen langs onze windmolenvelden trekken, en zo ja, valt daar wat aan te verdienen?

skoftig | 23-02-20 | 20:17 | 1

Windmolenparken klinkt dus net iets deftiger voor een toerist.

snapal | 23-02-20 | 20:22

Ik vind windmolens tof. Indrukwekkend staaltje techniek, de mens die de wind temt. Leuk.

beldewouten | 23-02-20 | 20:16 | 11

@snapal | 23-02-20 | 20:40: de kustlijn is ongeveer een half miljoen meter lang. Met een triljoen molen zit je in Engeland. En de molen na een molen werkt minder goed. Ik zie wat problemen.

beldewouten | 23-02-20 | 20:49

Waar woon je? Mogen ze allemaal bij jou in de voor-en achtertuin.

Schietmijmaarlek | 23-02-20 | 20:54
▼ 8 antwoorden verborgen

Vroeger was er geen NP RES. En betaalden de mensen geen 70% belasting. Mischien heeft dat met elkaar te maken?

Max Headroom | 23-02-20 | 20:16

Heel veel mensen onder ons hebben een klap gehad van een molenwiek. Bij ons betekent dat je gek bent . Helaas zitten deze mensen tegenwoordig in de politiek. Hun vraag is,wat is de beste manier om een land kapot te maken.. Jammer ook voor de inwoners want ze zijn erg succesvol. Gebruik al jaren minder energie en moet meer betalen. Gaat het over minder minder energie gebruiken. Nee want dan zou je geld terug krijgen. Het is een grote corrupte geld verdien model. GL wil niet minder dan zou je dat belonen.

foxhunter | 23-02-20 | 20:16

Ze zijn wel makkelijker op te ruimen dan een kerncentrale: assets.bwbx.io/images/users/iqjWHBFdf... Toch maar zonnepanelen + accu's dan?, dat kan je op/in eigen huis "achter de meter" doen, dus veel minder gedoe met regeltjes en energiebelasting.

W_F | 23-02-20 | 20:15 | 1

Over 10 jaar moeten we weer extra energiebelasting betalen omdat die gesubsidieerde rommel opgeruimd moet worden.

Max Headroom | 23-02-20 | 20:19

Tsja. Schilderkunst. Nog ziet deze kunstbarbaar die totale ontzetting van de uiteenzetting van de aankoop van Victory Boogiewoogie nummer zoveel aan zijn geestesoog voorbij trekken. Door een lul van een curator met een naam als een gecastreerde stier.

Hele generaties schilders die ons speciale licht ten lande roemen, en dan als emigrant je eigen museum krijgen in Amsterdam. Over toondoof gesproken.

Ooit was ook de Grachtengordel van Amstelredamme als verdedigingslinie bedoeld. Verdronken Kalf of Zonnebloem. Alles is prima, dus niets doet er nog toe. Maar het kunstkongsie Breughel & Zn. Het soort van Brusselse Hel dat zelfs die Zuid-Nederlandse onverlaten niet konden voorzien.

Of misschien juist wel. Persoonlijk ben ik meer van de Bob Ross. Voor zijn Nachtwacht hadden al die drukke Schutters vast minder lang moeten stil staan.

Qua lichtinval en zo. Zo'n atelier is ernstig overgewaardeerd. Vooral ambiancetechnisch.

Gezelligheid kent geen tijd. Zie dat maar eens te vereeuwigen.

Hetkanverkeren | 23-02-20 | 20:13

Mevrouw Lammers: "Windmolens lelijk?"
Logisch dat je vindt van niet, want vergeleken met je eigen grafkop is alles ineens mooi. Als we nu eens naast op iedere windmolen een billbord met jouw ponum plaatsen? Zomaar een ideetje.

De waard zijn gast | 23-02-20 | 20:11

Mevrouw Lammers heeft duidelijk een klap van de molen gekregen. Hoe komt zij anders aan deze functie.
Je moet volkomen onzin kunnen lullen om tot deze secte te mogen behoren.

ZZP-er | 23-02-20 | 20:11

Ik weet wat Pim Fortuin tegen haar gezegd zou hebben

tsjajaja | 23-02-20 | 20:09 | 4

Ach mevrouw, ga toch koken...
Dat mens moet verplicht worden om in een huis zo ongeveer 300mtr nabij zo'n windturbine te gaan wonen. Zodat ze zelf de hinder kan ondergaan.
Ik heb in een ander topic al eens aangegeven: Olofsplein in Delft. Daar wonen veel linksgekkies, GL'ers en aanverwant. Zadel niet de polderbewoners op met die ondingen.

hotnot | 23-02-20 | 20:16

@hotnot | 23-02-20 | 20:16:
Kan me dat wel voorstellen, zo n windmolen in je achtertuin is gewoon niet leuk, zeker niet als er ook nog slagschaduw bijzit. Hoe maak je van mensen een neuroot?

snapal | 23-02-20 | 20:33

Tekenend dat na bijna 20 jaar de mensuh niet eens meer weten dat hij Fortuyn heette.

Berbaar | 23-02-20 | 21:00
▼ 1 antwoord verborgen

De NS rijdt op natuurstroom, die ze importeren via Vattenfall.
Maar stel de NS wil op NL polderstroom rijden. De gemiddelde op land geplaatste windmolen moet drie rondjes draaien wil de gemiddelde personentrein een enkele kilometer kunnen rijden.
Hoeveel rondjes draait een windmolen per dag? Hoeveel kilometer rijden 'onze' treinen per dag? Hoeveel windmolens hebben we dan minstens nodig?

Zonder rekenen: DAT GAAT NIET LUKKEN NIET !!!

Geen veldleeuwerik en geen reiger, die de nieuw verwekte windturbulentie overleeft.

BraadWorstLul | 23-02-20 | 20:02 | 1

Ik heb liever dat ze op atoomstroom rijden in plaats van dat ze ons landschap vernielen. En hoe zit het dan bij windstil weer. Krijgen we straks naast boom op het spoor en seinstoring ook nog gebrek aan wind als smoes voor uitvallende treinen?

5611 | 24-02-20 | 04:22

En de molens waren er natuurlijk om de boel leeg te pompen en om graan te malen , en niet om elektriciteit op te wekken daar naar waar het niet afgenomen gaat worden als het niet opgeslagen kan worden of daar waar er je er niks aan hebt als het niet waait.

Zwizalletju | 23-02-20 | 20:01

"De turbines bij Wijk bij Duurstede" door Jacob van Ruisdael, klinkt ook voor geen meter en het scheelt zeker een miljoen of 5 bij verkoop...

Pierre Lebon | 23-02-20 | 20:01

Vroeger won Ajax nog weleens.

Roehm | 23-02-20 | 19:59 | 3

En Feyenoord en PSV en Sparta ook....

Is dit nog nieuws? | 23-02-20 | 20:08

@Is dit nog nieuws? | 23-02-20 | 20:08:
En speelde HFC Haarlem in de eredivisie.

De waard zijn gast | 23-02-20 | 20:12

@De waard zijn gast | 23-02-20 | 20:12: Die ik toen nog gezien heb tegen Philips. Ging destijds om Barry Hughes, met Corona-sigaar. Lache.

Kinkfactor | 23-02-20 | 20:25

Vroeger, weet u nog? Vroeger, toen alles beter was en er ook nog geen Kristel Lammers rond liep, vroeger zo rond de zestiende eeuw. Ja, toen vond men molens geweldig.

En waarom dan wel, vraagt u? Kristel, even opletten ja, heb je vroeger tijdens de les blijkbaar ook niet gedaan, maar goed. Omdat er in die tijd nogal eens mot was met de mensen aan de overkant van het water, de Brexit-mensen dus, Engeland.

Die regelmatige oorlogjes kostten nogal wat bootjes en Nederland is vergeleken met "hunnie" maar pietepeuterig klein. Maar een of andere slimmerik kwam op de idee om een zaaginstallatie aan de molens te koppelen en zo een gigantische capaciteit planken voor de scheepsbouw te creëren. Yay! Plank van Columbus en bouwen die boten!

Vandaar dat Nederland op scheepvaartgebied en/of oorlogsvoergebied z'n partijtje aardig meeblies. De concurrentie kon er gewoon niet tegenaan bouwen.

Kijk, zo deed je nog eens iets nuttigs met je bomen, leverde wel de Zilvervloot op. Ja Kristel, dat is nog eens different cake dan wat er nu gebeurt met die Vattenfail VØgelblënders, want daarvan gaat dus letterlijk _alles_ dood. Op het land, in de lucht en onder water. Alles mag kapot voor het zogenaamde groene beleid van de Groene Khmer klimaatwappies. Ironisch en triest, niet?

Kinkfactor | 23-02-20 | 19:58 | 1

Dat waren wel die Vikingen. Just sayin'.

Hetkanverkeren | 23-02-20 | 20:18

Ome Roon @RPlasterk over de Windmolen vs Kernergie problematiek :

Dit is de standaard argumentatielijn hieronder. Overtuigend? Moet iedereen maar beoordelen. Erbij bedenken dat ze het klimaatprobleem niet oplossen.

Windparken lelijk? ’Onze voorouders vonden molens ook niets’
telegraaf.nl/nieuws/1176729377/windpa...

twitter.com/RPlasterk/status/12314970...

PS: Dank voor de link naar de Polder Atlas.

Zwizalletju | 23-02-20 | 19:57

Gevalletje rechtlullen wat krom is.

Manus Olie | 23-02-20 | 19:57

Trouwens, de foto van die dame, voer voor psychologen.

de honden blaffen... | 23-02-20 | 19:56

Waar blijft het grote Baudet-Binnenhof topic ?

Frank1387 | 23-02-20 | 19:55

Wat een argumentatie. Zucht.

Deze windmolens zijn 10x groter, 10x luidruchtiger.

Goed als we deze argementatie gebruiken waarom doen we geen ventilator in haar broek? Of haar hand in de gehaktmolen.

Want vroeger waren er ook molens enzo.

Kaas de Vies | 23-02-20 | 19:54 | 1

Misschien is het een idee om een 4MW-milen in haar achtertuintje zetten. En rond de molen die tuin volzetten met zonnepanelen. Vindt ze mooi

Maar het zal er wel weer op neer komen dat die molens en zonneparken bij anderen in de voortuin moeten.

5611 | 23-02-20 | 21:15

Moeten we dus weer extra boeten, want onze voorouders waren ook van die oerconservatieve pummels.

RickTheDick | 23-02-20 | 19:53 | 1

Mijn voorouders waren heel modern: eentje heeft zelfs het buskruit uitgevonden.

Kuifje-naar-Brussel | 23-02-20 | 20:24

Mijn vibrator uit 1587 staat tegenwoordig in het Louvre. Ze staan er voor in de rij.

Poesman | 23-02-20 | 19:53 | 1

U heeft tegenwoordig een nieuwe ? Zal wel even wennen zijn na zolang trouwe dienst.

Banenenrepubliek | 23-02-20 | 20:59

Ja maar,die parken trekken allemaal toeristen die hier dan de windmolens komen bekijken.Klap van de molen gehad dat mens.

van stampij | 23-02-20 | 19:53 | 1

Die heeft helemaal geen klap van de windmolen gehad. Dit is gewoon een gluiperige, valse trut die met dit soort vieze discussietrucjes ons probeert die windmolens van Mark Rutte door de strot probeert te drukken. Zelfde als dat wij van de Omvolkskrant zonneparken mooier moeten vinden dan weilanden of akkers.

5611 | 23-02-20 | 21:18

Onze voorouders hebben dit land drooggemalen met windmolens, en graan gemaald, en hout gezaagd etc.
Dat vond men fantastisch.

de honden blaffen... | 23-02-20 | 19:52 | 1

En nu?
Welkom welkom welkom

Is dit nog nieuws? | 23-02-20 | 20:08

Die windmolens worden wel echt verveeleeuwigd. Dat zorgt voor een mooiere wereld voor onze kinderen. En alle generaties erna. Nu moeten we vijf meter afgraven om helemaal blij te worden van delen van een muurtje uit 1400 (na of voor Christus zal mij een rotzorg zijn), of een kapotte stenen pot. En dat komt allemaal in het nieuws, dat afval dat wordt gevonden.
Maar die kilometers hoge windturbines blijven nog wel even zichtbaar. Over 20 jaar worden wij keihard uitgelachen om die windmolens want dan blijkt dat de energie voor een heel huishouden kan worden opgewekt door een scheet op te vangen.

Leptob | 23-02-20 | 19:52

als die windturbines 300-600 jaar meegaan behoren ze tot het nationaal erfgoed. maar hey ze gaan maar 10 jaar mee en veroorzaken dan een enorme afvalberg

Petroselinum crispum | 23-02-20 | 19:49

Prima windmolens, windgeneratoren etc. etc.!

Crossing_The_Rubicon | 23-02-20 | 19:48

Het klimaatakkoord is gesloten door van de werkelijkheid losgeslagen zakkenvullende idioten en wordt uitgevoerd door zo types die zo mogelijk nog een stap verder verwijderd zijn van de realiteit.

smdyasc | 23-02-20 | 19:48

Die vrouw lult maar wat uit haar kippennekje.

aamert | 23-02-20 | 19:46

What's the time? It's Miller time!

Deksmaat | 23-02-20 | 19:44 | 3

Steve Miller? Fly like an Eagle?
Levensgevaarlijk tussen al die landschapsblenders!

gemeentereiniging | 23-02-20 | 19:48

Czas na EB, zag ik altijd op de bierviltjes in Polen.

BrutusBosch | 23-02-20 | 19:56

Jullie vergeten in dat rijtje mevrouw en mijnheer de Molder. Die ken ik nog van vroeger.

gemeentereiniging | 23-02-20 | 19:43

Vroeger probeerden ze de mensen ook nog geen elektrische wagens aan te smeren onder het mom van " goed voor het milieu "

likmegaties | 23-02-20 | 19:43

Onze voorouders hadden korte metten gemaakt van de links jankerige wijvenclub die ons land bestuurt, molens of geen molens.

ploppy | 23-02-20 | 19:43

Aantoonbare onzin van deze mevrouw . Onze voorouders hadden helemaal de behoefte niet om over dit soort zaken na te denken. Iets was er,of was er niet. Je ging niet filosoferen over economie versus beeldvervuiling. De arrogantie en historisch onbenul van dat mens is stuitend.

oldandwise | 23-02-20 | 19:42

Rabiate onzin uit de mond van een vrouwspersoon, als dat geen brekend nieuws is!

Kapitein Stijlvol | 23-02-20 | 19:42

Windmolens is ook nog veel te vriendelijk, het zijn WindGeneratoren!

Viper52 | 23-02-20 | 19:42 | 6

Een generator is een machine die van een draaiende beweging elektriciteit maakt. Een generator is een soort dynamo (Wikipedia)

Viper52 | 23-02-20 | 19:50

@oranjerood | 23-02-20 | 19:42: meneer bedoelt dat ze goed gepraat worden, gebakken lucht en aangewakkerd. Elkaar versterkend.

Normpje | 23-02-20 | 20:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed dat ze de oude windmolens er bij trekken, dan kunnen we meteen even een beeld schetsen wat het welvaartsverschil tussen een economie op basis van wind en een economie op basis van fossiel.

Bert Konterman | 23-02-20 | 19:41

Geschiedvervalsing om maar eens een beetje gelijk te kunnen krijgen. Nepnieuws. Gebrek aan argumenten, nou dan verzinnen we maar wat. Molentjes zijn mooi.

Wim Venijn | 23-02-20 | 19:39 | 1

Ongeveer zoals kerncentrales die ze in de 17e eeuw ook al kut vonden. Daarom zag je ze toen ook nooit.

gemeentereiniging | 23-02-20 | 19:52

Ow daarnaast ook een topic gerelateerde bijdrage uhhhmm Ff denken...
Kunnen we niet prefab oude stijl windmolens als woningen bouwen in de polders?

Ikpoepindemelk | 23-02-20 | 19:39

Niet bepaald wat 'happy accidents' a la Bob Ross
simply accidents, of the worst kind

Tobi | 23-02-20 | 20:12

@aamert | 23-02-20 | 19:45: nou eigenlijk was de om 19:36 'windturbine paintings' en deze popten op. natuurlijk niet jet google chrome. maar duckduck vind er zo duizenden voor de 'zondagavondopdracht' van Pritt.

grapo | 23-02-20 | 20:25
▼ 1 antwoord verborgen

Test

Ikpoepindemelk | 23-02-20 | 19:35 | 3

Qua windenergie: mislukt

skoftig | 23-02-20 | 19:36

Watermolen bedieners heten ook molenaar. Vooral in het Zuiden of Duitsland zijn mulders altijd van watermolens afkomstig.

MaarFeitelijk | 24-02-20 | 09:45

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken