Filmpje 'L'Arrivée d'un train' uit 1896 in 4K 60 fps
Mooi, is wat we het vinden.
Bovenstaand de originele L'Arrivée d'un train en gare de La Ciotat door de gebroeders Auguste en Louis Lumière, geschoten in 1896, een van de eerste en sowieso een van de bekendste filmpjes uit de tijd voor controleurs in burger. Bronfilmpje van dat ene verhaal dat we niet dood willen checken over dat mensen uit de weg sprongen toen ze het filmpje voor het eerst zagen. En natuurlijk een ontroerende kijk in de gezichten van zelfs kinderen die allang niet meer zijn. En toen was daar onderstaand ineens totále kampioen Denis Shiryaev, die het filmpje middels Depth-Aware Video Frame Interpolation naar 4K in 60fps trapt. Via neural networks pogen "to synthesize non-existent frames in-between the original frames", dan kan je wel iets. Dat trucje had Peter Jacksons They Shall Not Grow Old wellicht een hoop werk gescheeld, al was dat ongezien een meesterwerkje natuurlijk.
Reaguursels
InloggenWat een ontzettende kutplayer hebben jullie trouwens.
Ik krijg ‘m in zwart/wit en zonder geluid. Klopt dat wel?
Quote GTA5 Trevor Philips: tsjoe tsjoe Mother-Focker ...
Vroeger, toen je nog door je eigen volk werd lastig gevallen en de spoorwegen daarom nog speciale vrouwencoupés hadden. Echt waar, gezien in het spoorwegmuseum.
De ene versie is de ruwe versie van de dierbare vriendinnen van Baudet, de andere is de opgeschoonde versie van de NS?
Wat konden mensen toch genieten, van maar een paar dingen.
Het leven was simpel.
Wat konden mensen toch genieten, van maar een paar dingen.
Het leven was simpel.
Schitterend om te zien. Mooi was die tijd!
Mooie tijden, toen de bloksnor nog in de mode was.
Mooi filmpje, maar wat een kolengestookte rook!
Daar zouden wij sneeuwvlokjes dood van neervallen op het perron, vanwege klimaatangst en - schaamte.
Weinig inclusieve culturen in beeld ook :-(
Goedemorgen allen,
Prachtig om dit te zien, alsof je tijdreist….
Las een paar reacties ( ben net terug van mijn nachtdienst, Mickey er zijn nog meerdere banen met ploegendiensten ;)), maar ik denk niet dat vroeger alles goed was, zekers niet, maar het was wel duidelijker en dat maakt het weer beter dan de tijd waar wij allen nu in leven .
Môge, BC & welterusten. Meer nachtwerkers had ik helaas even niet paraat. ;-) En: eens!
Of het duidelijker was toen waag ik te betwijfelen. Met terugwerkende kracht lijkt alles duidelijker te zijn. De mensen van toen leefden in een even verbijsterende wereld als wij nu.
@Schoorsteenveger | 05-02-20 | 09:16,
Duidelijkheid is altijd beter, men weet dan waar men aan toe is ( kinderen dienen dit ook mee te krijgen ), door duidelijkheid schept men organisatie.
Dit staat even los van uw mening, ben het wel met uw mening eens, wat een harde wereld was dat toen.
@MickeyGouda | 05-02-20 | 08:36,
Maakt niet uit, ik wilde je slechts hierop attenderen ( gezien jouw eerdere reactie ), weltrusten ( als het lukt ?! ).
Je mocht gewoon roken op het perron.
Maar wat je niet ziet, in het filmpje.....
Stakend treinpersoneel.
Dat hebben die Fransen uitgevonden.
Geweldig en prachtig filmpje!
"Mooi, is wat we het vinden."
Ach ja, die Goeie Ouwe Tijd! Die niet bestaat!
Mijn opa was 4 toen dit filmpje werd geschoten en 90 toen de eerste TGV's gingen rijden.
De mijne werd werd 5 jaar na dit filmpje geboren, mijn oma 8 jaar. Zij is 95 jaar oud geworden. Ongelofelijk toch, van hoeveel verandering die mensen gedurende hun leven getuige zijn geweest?
@MickeyGouda | 05-02-20 | 07:22: wij zien in onze 90 jaar ons land veranderen in een liberaal-arabische staat; geregeerd door een Duits wijf vanuit Brussel. Hadden onze oma’s (en wij ook niet) toch ook niet kunnen denken toen ze klein waren...
@de Voorzittert | 05-02-20 | 07:44:
Regelmatig denk ik daaraan. Ik ben blij dat zij dit niet meer hoeven mee te maken. Twee wereldoorlogen waren genoeg, alhoewel ik denk dat de generaties voor ons stukken weerbaarder en realistischer in het leven stonden - en staan - dan die na ons.
@MickeyGouda | 05-02-20 | 08:03:
Ja, zo weerbaar dat ze twee wereldoorlogen, twee depressies en een koude oorlog hebben ontketend en dood gingen aan een griepje.
@DrumPiet | 05-02-20 | 08:05:
Piet, zijn we in dit land inmiddels zo weinig solidair met elkaar dat we ouderen gaan wegzetten als 'zwak' omdat hun gezondheid brozer wordt met de tijd?
Het leeuwendeel van die generaties stond verder net zo machteloos toen als wij nu. Degenen die ik nu ken van tegen of voorbij de 90 jaar hebben alleen maar een leven lang hard gewerkt en goed gezorgd voor hun naasten.
@MickeyGouda | 05-02-20 | 08:19,
Ja, dat waren de harde werkers ( mannen van staal en de schepen van hout ), God mag weten hoe oud wij nog gaan worden, maar 1 ding weet ik zeker, mochten wij wel zeer oud worden, dan vrees ik dat wij door de huidige generatie ( qua verzorging ) aan ons lot worden overgelaten .
@Bad - Casey | 05-02-20 | 08:30:
Troost je: ik ken wat uitzonderingen. Bij mij in huis woont er één. Die komt tegen die tijd wel langs met een pannetje soep.
@MickeyGouda | 05-02-20 | 08:19:
Wat een nuance. Denk daar maa eens aan als je alle moslims weer eens over één kam scheert.
@DrumPiet | 05-02-20 | 08:56:
Ik bezie moslims met meer nuance dan jij mij toedicht - of ik over de schutting heb weten te brengen - maar ben desondanks huiverig voor het collectief. Dat triggert namelijk mijn zelfbehoudinstinct.
Wat was men goed gekleed
Kom daar nu maar eens om in deze tijd van teenslippers en opzettelijk versleten spijkerbroeken.
@Ivoren Toren | 05-02-20 | 07:42:
Vergeet de tatoeages en - oh horror - de mannenknotjes (Ongebluste!) niet.
Toen liepen ze nog niet te ouwezeikhoeren over diversiteit. Geen multikul, gewoon Franse mannen, vrouwen en kinderen. Geen smartphones... Heerlijk ! Mooie tijden.
Dit is toch echt?
Ja man, je ziet Halbe toch op het perron staan.
Leuk. In La Ciotat is ook het moderne Jeu de Boules (Petanque) uitgevonden/begonnen.
Hebben die twee vrouwen met dat kind een soort gezichtsbedekking of zo?
Van het internet (wiki) geplukt: veils were also sometimes worn to protect the complexion from sun and wind damage (when un-tanned skin was fashionable). Dit is ook de enige reden die ik ken.
@FrankVeer | 05-02-20 | 07:52,
Klopt, zeer blank was de mode voor de welgestelde mensen, was men bruin dan dacht men dat je op het land werkte, daarom meed men de zon zoveel mogelijk .
Update. Nu ook in kleur: www.youtube.com/watch?v=EqbOhqXHL7E
Wow! Die is leuk geprobeerd. Maar een stoomlocomotief was nooit zilverachtig glanzend (kolen en zo) en ook de "coaches" hadden nooit
geen glanzende zilveren deuren. Ik denk dat de computer daar nog eens overheen moet gaan om het geloofwaardig te maken.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 05:50:
In de originele zwart-wit-versie glimmen ze toch ook.
Misschien hebben ze de hele trein schoongepoetst voor de opname.
@kloopindeslootjijook | 05-02-20 | 06:06:
Verrek. Klopt. Je hebt absoluut gelijk. En ik zal het niet weerleggen want je ziet de schaduw op de "coaches" van de mensen die er zijn. Maar het is toch vreemd. Iedereen weet dat de neerslag van kolendamp alles mat maakt. Echter, zou het kunnen zijn dat het koper aan de buitenkant was? Was toen, zover ik weet, mode, rijk en chique. Interessant dit!
@kloopindeslootjijook | 05-02-20 | 06:06:
Inderdaad schoongepoetst voor de opnamen. Zou me niet verbazen. Want was een gigantisch iets als de trein werd gefilmd.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 05:50: aan licht geen gebrek. Tis in La Ciotat én gefilmd door de Lumières.
Leuk gedaan, maar ik houd meestal toch meer van het origineel
Heeft u uw medicijnen wel ingenomen vandaag?
Het geluid werkt niet !
De treinen waren heel stil toen.
Afgezien van de trein zal er niet veel geluid zijn geweest op het station. Geen omroepinstallatie, geen auto's, geen smartphones, geen radio uit luidsprekers van bouwvakkers (ze moesten zelf zingen), het meeste ging op spierkracht.
The best is yet to come. Prachtig einde van die SOTU. Eat that dems.
Dat was alleszins de moeite waard om voor wakker te worden. Maar ga nu tich terug mijn bed in. Morgen weer om 10 uur aan de bak. *plop met schroefdop nog een keer en de rust voor allen *
@grapo | 05-02-20 | 04:35:
Slaap en werk ze, probeer zelf ook nog 3 uurtjes te pakken.
En hij noemde de democraten niet één keer bij naam, maar “over 130 legislators in this Chamber...” LOL.
En alles wat hij bracht, alle successen van de afgelopen jaren waren exact die punten waar de democraten al jaren op willen scoren maar nooit op leveren. “Blue collar boom”, dat gaan we nog vaak horen. En dat door de Republikeinen. De Reps zijn nu de arbeiderspartij geworden. De Dems zullen echt niet weten hoe daarmee te dealen.
@Stormageddon | 05-02-20 | 04:42: Zag een kort stukje. Nancy P. die haar kopie van de speech opzichtig verscheurde. Aan het eind van zijn speech loopt er geen van zichzelf verzekerde POTUS weg, maar een onzeker mannetje, in mijn beleving.
Trumpiaans, energie van een 30-jarige. En Rush Limbaugh die de presidentiële onderscheiding krijgt, al heel lang de best beluisterde radioshow. Nancy blijft zitten, want hij was nogal tegen de Democraten. Ze blijft zitten voor een stervende man die gaat overlijden aan longanker, politiek is hard.
En woke links op twitter wordt helemaal gek. Die draaien compleet door, helemaal nu Rush Limbaugh de presidentiële medal of freedom krijgt. Werkelijk hilarisch. Blij dat ik ervoor ben opgebleven.
Nancy is ondertussen ook gewoon aan het twitteren. Bizar.
www.twitter.com/TeamPelosi/status/122...
Wie zijn die in wit geklede dames Storm ?
@Stormageddon | 05-02-20 | 04:03:
Ongehoord, blij met nog 4 jaar Trump, met al zijn tekortkomingen lost hij wel dingen op. Zij kunnen alleen maar Trump aanvallen maar hebben geen eigen plan, net zoals BL.
@sprietatoom | 05-02-20 | 04:04:
Extreem links, de AOC brigade van het huis van afgevaardigden.
Kijk, zo gaat een land om met zijn veteranen en gevallenen. Prachtig ook dat die kinderen en hun moeder daar verrast worden met de tetugkomst van pappa/man.
Gewoon tijdens de SOTU . Prachtig dit.
Zag je Nancy Pelosi de speach van Trump doorscheuren toen hij klaar was ? Dat wijf is het laagste wat ooit in de politiek in Amerika zat, echt !
Trump 2020 is door dit minderwaardig gebaar 100% zeker.
@sprietatoom | 05-02-20 | 04:26: echt he. met haar zure bek en haar fake aplaudiseren en alleen opstaan als het niet anders kon. beatch
@Stormageddon | 05-02-20 | 04:03:
Pelosi. Perle Kettingen doos die uit het terrarium is gekropen. Zij belichaamt alles wat fout is aan de democraten.
Die reptiel achter President Trump (Pelosi) werd helemaal gek. Morgen wordt de impeachment afgerond en is een grote democratische nederlaag. Trump eert POC's of zoals wij ze nog noemen black people. Black fighter pilots, soldaten, jonge mensen. Maatschappelijk betrokken black Americans. Hispanics, whites. Maw iedereen van iedere kleur en geloof wordt geëerd en die reptiel kan maar maar met moeite die mensen die hun land hebben gediend eren. Schandalig.
Maar de MSM en huppelkutje Jinek zullen wel een verkeerde oogopslag van Trump vinden en een "hilarische" you2up uitzenden en daarover hartelijk lachen.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 04:57: Mooi Basil !
4 more years ! Wahahaaa, nog 4 jaar bittere 'woke'tranen, dit wordt genieten.
Geweldig, mooie speech van the Don. Pelosi, ahhh so sad!
Deze schaar ik maar even onder de categorie "dingen die voelen als een IQ-test". Wel een vreemde gewaarwording dat ik - bewust - twee mensen heb gekend die slechts een paar jaar na de opname van dit filmpje zijn geboren: mijn grootouders aan vaderszijde.
Meiske. Kun je niet slapen?
Ik ben zelf aan het werk. Azie aandelentoestanden zoals gewoonlijk
Maar jij. Over 4 uur boterhammen voor "the livestock". Dan moet je weer fris zijn.
Alles ok daar of wat zorgen?
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 03:18:
De geest is altijd onrustig, Basil, en slaap is nooit echt mijn ding geweest. Ik lig dus heerlijk te genieten van de mooie draadjes de jullie hier hebben gesponnen. Tot nu toe kende ik alleen nachtwerkers in de verpleging of in de industrie. Bij de aandelenmarkten heb ik domweg nooit stilgestaan. Werken bij nacht en ontij, arbeid die extra adelt. Have a good 'shift (bij gebrek aan een beter woord)' & dank voor de belangstelling.
@MickeyGouda | 05-02-20 | 03:36:
Tsja. Lol! Mijn vrouw noemt me altijd "The Angel of Darkness" En ik ben thans ook nog eens home alone. Mrs is aan het werk in Geneve. En als ze mij straks belt dan krijg ik weer op de kloten.
"Basil! Heb je weer de hele nacht gewerkt?"
"Maybe dear." Hahaha. Zij is als een moederkloek vooral sinds 2013: "When I had a tiny physical mishap."
Maar qua werk. Mooiste beroep ter wereld.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 03:52:
Haha ... In mijn hoofd hoor ik het snerpende stemgeluid van de oorspronkelijke Sybl erbij. Jouw Sybil - die ongetwijfeld stukken lieflijker klinkt - heeft gelijk als ze een beetje extra over je waakt. After all, health is everything.
@MickeyGouda | 05-02-20 | 04:30:
De originele Sybil was briljant. Maar mijn Sybil heeft die stem niet en ziet er ook niet zo uit, maar is wel zoals een Mediterraanse betaamd zeer bezorgd.
Overigens mooi detail. Cleese was toen getrouwd in werkelijkheid met Polly. Het kamermeisje. En ik zal je vertellen ik zie er niet uit zoals Cleese maar Polly zag er wel als 2 druppels water uit zoals een ex-vriendin van mij (van 22 tot 25). Lol!
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 04:38: Hm nooit geweten! Cybil acteerde goed. Polly was leuk om te zien.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 04:38:
Lol. Nou, jij zult inmiddels wel uitgewerkt zijn. Welterusten dan maar. Hopelijk kennen eventuele kinderen van jouw buren meer genade dan die van de onze.
de Donald rolt zo het podium op
American was never so worst, we have the worst economy ever, high unemployment, make America weak again ! Sad.
Applaus voor de first lady. Zure Nancy Pelosi in beeld, erg jammer. Ze zal zuur blijven kijken en zitten.
Dat men ooit dacht dat de stokoude demente Biden ook maar een schijn van kans had tegen deze oude maar energieke boerenslimme showman met een plan, Trump genaamd.
Joris dank voor je geduld: Dat doet Trump weer slim, een 100-jarige militair (WW2) eren voor bewezen diensten. Zelfs dan moet zure Nancy van haar wrokkige luie reet en staand applaudisseren.
Trouwens fantastisch om die opname nu vol digitaal te zien en met mensen die niet heel snel rondlopen maar op normale snelheid. Volgende is in kleur. Want als je exact de kleur van 1 van de grijs of wit-tonen hebt dan kan je alles inkleuren. Men deed dat jaren geleden nogal amateuristisch maar nu kun je dat exact doen. En ik ben heel erg benieuwd hoe de wereld er toen ik kleur uitzag net zoals @Spartacus | 10-10-18 | 19:14 | artikel ivm They shall not grow old (zoals hierboven in GS artikel aangehaald) omdat wij die in gedachte altijd zwart/wit hebben, net zoals WO2. Minder emotie dat itt de Vietnam oorlogsbeelden die al veelal in kleur waren en veel meer indruk maakten want je zag de kleur van bloed, modder etc, terwijl zwart/wit veel statischer en met minder emotie is.
Voorbeeld voor mij. Zwart/wit concentratiekamp beelden vond ik al vreselijk maar toen ik kleuren (via digitalisering) beelden zag vond ik het nog afgrijselijker en indringender.
Luguber maar waar: slechte kwaliteit zwart wit beelden geven een geruststellend gevoel van: oh maar da's lang gelden. NEE! Optimaliseer al die vreselijke beelden uit WO2 zodat mensen zien dat de gruwelijkheden van toen nog steeds actueel zijn.
(Of gaan we de beelden van ISIS omgekeerd bewerken om het hoofd dieper in het zand te krijgen?)
@keestelpro | 05-02-20 | 01:20:
Over Schindlers list:
Spielberg schoot de film in zwart-wit, omdat hij meent dat in kleur de film "te Hollywoodachtig" zou worden. Bovendien vergroot het volgens hem de authenticiteit, omdat bijna al het historische filmmateriaal over de holocaust eveneens in zwart-wit is. Het is een wat vreemd argument voor een film die een reconstructie van het verleden wil zijn, omdat de werkelijkheid van de holocaust-slachtoffers zich immers niet in zwart-wit tinten hulde.
@sprietatoom | 05-02-20 | 01:29:
Ik heb inderdaad altijd het idee dat hedendaagse filmproducties die beelden in zwart wit laten zijn juist omdat ze er extra emotie aan toe willen voegen. Maar emotie mag op die manier niet gestuurd worden vind ik.
@keestelpro | 05-02-20 | 01:52:
Schindlers list in zeer scherp zwart/wit was ook wel juist beklemmender dan hij in kleur zou zijn geweest. Althans in mijn beleving. Ik deel niet de kritiek dat de werkelijkheid ook in kleur heeft plaatsgevonden dus dat de film in kleur had moeten zijn, bij deze film paste zwart/wit beter lijkt me. De sturing van emotie is aardig gelukt..
@sprietatoom | 05-02-20 | 02:02: en
keestelpro | 05-02-20 | 01:52 |
Het verhaal is natuurlijk. Concentratiekampen waren niet in zwart/wit maar in kleur. Dat was ook de gedachte, denk ik, achter Schindlers List. Dat meisje met die rode jas. Dat meisje gaf de kleur terwijl wij, ook Spielberg zijn opgegroeid met zwart/wit, maar het was niet zwart/wit. Het was kleur. En dat wilde hij aangeven met dat ene meisje in die rode jas.
Maar dat is mijn interpretatie.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 02:23:
Je snijdt een gevoelig punt aan, dankzij kleurenbeeldtechniek komt het meer binnen. In die trein-opname zie je duidelijk het verschil van de natuurlijker loopsnelheid van mensen uit 1896 versus snellere bewegingen in de hedendaagse hectische maatschappij.
Zo liet het programma De Afspraak (wordt hedennacht herhaald bij Canvas België) zien dat uitgenodigde gasten nog in rust alle ruimte krijgen voor hun inbreng vergeleken met de manier van hap-snap interviews bij nieuwsuur alsook talkshows in Nederland waar een aangestipt onderwerp maar al te vaak niet wordt uitgediept.
Bij een onwelgevallig onderwerp wordt zo'n interview met bepaalde gasten doorgaans vooraf geregisseerd bewust verstoord/vervuild met ingeplande interrupties - o.a. door sensationeel de mening te vragen van medetafelgasten daar aangeschoven voor een of ander showbizzgebeuren, die zelden de ballen verstand van economie, journalistiek of politiek hebben, waarna de stemming wordt bepaald.
Op de Vlaamse zender worden gasten niet continue zoals hier in Nederland gebruikelijk is, tijdens hun verhaal onderbroken.
Afgelopen avond zat voormalig correspondent buitenlandse politiek, huidig FvD Europarlementariër Derk Jan Eppink aan tafel om zijn visie te geven over de chaotische, maar belangrijke voorverkiezingen voor de Democraten in Iowa. De professionelere. beschaafdere Vlaamse manier van interviewen zonder hinderlijke onderbrekingen is een verademing om naar te kijken en luisteren, daar kan Nederland nog een puntje aan zuigen.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 02:23:
Dat rode jasje was even uit het geheugen, maar overleeft ze het en is het daarom een moment van hoop en leven, iets wat kleur geeft aan het gruwelijke en grauwe ?
@drs.Nee | 05-02-20 | 02:43:
Daar gaat beleefdheid en inhoud, althans bij de interview programma's niet bij Gay Verhoffstadt, boven het korte moment van schijnbaar scoren zoals een Jinek.
Het is gewoon meer inhoudelijk en professioneler, vooral op de publieke zenders zoals Canvas.
@sprietatoom | 05-02-20 | 02:58:
Door de eeuwen heen zijn mensen het met elkaar eens of oneens.
Dat neemt niet weg dat beleefdheids- en fatsoensnormen in acht genomen moeten worden, ook wanneer het een opponent betreft waar je als redactie het faliekant mee oneens bent..
Shocking - Guy komt over als een dictator. -->
soundcloud.com/bertbrussen/tpo-podcas...
@drs.Nee | 05-02-20 | 02:43:
Je hebt gelijk. Belgische interviewers zijn net zoals Duitse interviewers zoveel beleefder en laten mensen uitspreken. Dat itt tot Nederlandse tv welke geen enkel niveau heeft en waar de presentatoren/presentatrices zichzelf het belangrijkste vinden en gasten die ze niet leuk vinden inhoudsloos, constant hysterisch, agressief en bijna schreeuwend benaderen.
Zoals een Belgische vriend laatst zei. Wij in Belgie hebben heel erg veel problemen maar bij u in Nederland is men over ieder futiel detail altijd meteen over de pis.
Tsja.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 03:11:
De manier van interviewen daar is een genot om naar te luisteren - een groot verschil, vergelijkbaar met dag en nacht - wat we hier haastig voorgeschoteld krijgen.
@drs.Nee | 05-02-20 | 03:18:
Klopt. Vooral de rust. Ik ben het er inhoudelijk niet altijd mee eens, en dat hoeft ook niet, maar men benadert mensen met respect en is beleefd.
Als je het in Nederland bekijkt dan denk ik: Man, man, doe 's rustig.
Laat ik het zo zeggen. Je kunt in Nederland veel zeggen over Rene van der Gijp maar hij heeft ook zoiets van: "doe eens rustig". Je hoeft niet hysterisch te zijn en iedere keer op de voorgrond te treden zoals dat kipje Jinek. Geen idee wat dat meisje wil bewijzen maar ze straalt niks uit. Waarschijnlijk wil ze haar onkunde maskeren omdat ze inhoudelijk niks voorstelt.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 03:29:
Wat je zegt.Wel of niet met elkaar eens zijn, doet niet ter zake,
Het gaat om respect naar elkaar toe,
Kijkers snakken naar een objectief praatprogramma waarin een onderwerp wordt uitgediept en gasten in alle rust kunnen uitpraten. Zo'n programma bestaat niet in Nederland.
Een impulsieve tweet van Baudet hield politiek/journalistiek Nederland dagenlang bezig.
Het verschil in journalistiek: Bij De Afspraak werd dit onderwerp kort aangestipt waarna daarop gereageerd het gesprek inhoudelijk werd voortgezet.. En zo hoort het.
@drs.Nee | 05-02-20 | 03:56:
Die tweet heb ik gelezen. En ik begrijp zelfs waar de reactie vandaan komt over die meisjes, maar Baudet. Het was zo ondoordacht dom. Kap nou eens met dat twitter gedoe. Wil je echt stijlvol zijn dan heb je geen twitter/facebook/instagram etc. etc. nodig. Dan zeg je gewoon. Ik doe persoonlijk niet mee aan die nonsens. Echter mijn partij heeft al dat spul maar dat is om te politieke dingetjes te communiceren.
Prima.
Echter ga niet emotioneel janken via je persoonlijke Twitter/Insta/Facetwitchsnapticktockrubbishnonse dingetje. Doe dat niet, je bent oliedom zoals je dat doet. Zal je vertellen, als je jezelf de "king" voelt, leg je die rommel naast je neer en als je cool wil communiceren doe je dat alleen zakelijk (beleidsgedachten/wetsvoorstellen etc.) via het officiele kanaal en ieder bericht laat je ook nog effe lezen door de PRsnolrukker.
Gratis advies.
Heeft iemand van D66 of groen links al over de Co2-uitstoot van deze trein geklaagd..?
Elke coupe zijn eigen toegangsdeur, kom daar nu nog maar eens om.
gevaarlijk hoor hoe ze open gaan voordat de trein stilstaat, en het perron is ook nog eens laag. Heerlijk te zien dat er een wereld zonder rubberen tegels bestond.
Maar zijn er op die trein nog vrouwen lastiggevallen door Mediterrane 'controleurs'...?
Ik herinner me de Efteling toen er nog alleen maar een sprookjesbos was en een speeltuin. Zelfs het treintje was een stoomtrein. Ik word oud.
(heerlijke geur trouwens van dat steenkool)
Wie durft nu nog te beweren dat vroeger niet alles beter was.
Toen Nederland nog Holland was *traantje wegpinkt*
Emotionele bonhomme.
dit is Frankrijk MaatJan
"L'Arrivée d'un train en gare de La Ciotat door de gebroeders Auguste en Louis Lumière" en "dat mensen uit de weg sprongen toen ze het filmpje voor het eerst zagen." Toevallig heb ik daar in het Centre Pompidou, een jaar of 25 geleden(?), een tijdelijke expositie gezien. En inderdaad op een 10 bij 10 scherm lijkt het echt alsof je plat wordt gereden. Nu weten wij wat er komt. Maar stel je voor in die tijd (1896). Dat moet zo raar zijn geweest. Niemand had ooit bewegend beeld op een scherm gezien. Ik denk dat iedereen hier onder de stoel was gedoken.
Zelfde voor mij met de Bullitt achtervolgingsscene toen ik klein was, en dan vooral de "fp"-achtige cam. Voor het eerst dat men toen in kleur een "fp" shot vanuit de auto had. En als je je concentreert en het op een groot scherm ziet dan voel je je maag op en neer gaan. Mooi! www.youtube.com/watch?v=FJZ-BHBKyos
Overigens met briljante muziek van Lalo Schifrin
Prachtfilm ja, met Steve McQueen die als een Dirty Harry avant la lettre in die Mustang door de beheuvelde straten van SanFran scheurt.
Puur topcultuur.
Gek feitelijk dat deze anno nu niet de status heeft van andere classics uit die tijd. Of het zou een cultstatus moeten zijn.
@chicago river | 05-02-20 | 00:17:
Ja inderdaad jammer want die film verdient het. Maar misschien omdat de film an sich wat langzaam is voor de huidige generatie. Die zijn meer bezig met the fast en the furious serie en Transporter films. Echter Ronin (met de Niro en Jean Reno) is ook schitterend.
Maar vergis je niet de makers van computer games GTA IV en ook V (een van de meest succesvolle game franchises ooit) zijn/waren zeer gecharmeerd van Bullitt en ook Ronin. Gaf men ook grif toe tijdens interviews en zie je ook terug als je de games speelt. GTA IV mijn favoriet trouwens. Niko Bellic! New York (equivalent), Little Russia, koud, gemeen en zonder enige emotie. Schitterend!
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 00:31:
Opa spreekt: Destijds Driver helemaal uitgespeeld, ook zenuwslopend racen door Amerikaanse steden.
topgear.nl/autonieuws/driver-1999/
@sprietatoom | 05-02-20 | 00:53:
No worries. Fantastisch. Old school! Heb ik ook gespeeld. Toen kocht je je games fysiek nog bij een winkel. Lol! Box met cd erin en manual. En soms als je een game kocht zoals F-16 Falcon Silent Hunter, Simcity kreeg je er meteen een vuistdik gedrukt handboek bij. 49,95 in Guldens! Mooi.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 01:02:
Sorry ik bedoelde "F-16 Fighting Falcon, Silent Hunter of Simcity."
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 01:02:
Koopje eigenlijk, als je ziet hoeveel uur je je er mee kon vermaken. Na uren spelen in je eigen auto stappen en het even willen evenaren maar net de paardenkrachten missen, Lol. Eigenlijk ook het enige spel wat uitgespeeld is door ondergetekende.
@sprietatoom | 05-02-20 | 00:53:
Ik heb overigens een behoorlijk gedeelte van mijn centjes verdient door te investeren in aandelen van computergame bedrijven begin/mid jaren '90 voor. Menig trader collega verklaarde mij voor gek, maar ik zei: "Boys will be boys" (ik ken mijn tekortkomingen). En geef 6 jongens een bal en wat gaan ze doen? 3 tegen 3. Maakt niet uit of ze 5, 10, 15, 20 of 25 zijn. Of zoals Henry Ford zei: "Auto racing began 5 minutes after the second car was built." Tsja, en toen ik binnenliep kreeg ik vooral van de calvinistische/protestantse zure Randstad, Zeeland en Grefo Nederlanders de haat en nijd want jaloers (niet iedereen natuurlijk maar wel de overgrote meerderheid). Maar mijn Amerikaanse, Engelse, Franse, Brabo, Limbo, Friese, Groningse, Drentse collega's (en ik zal er nog enkelen vergeten zijn) vonden het fantastisch want een visie. Wel mooi. De Duitsers keken er minzaam naar mij want: "Das ist Fremd. Computergames. Kenn ich nicht!" Maw alles buiten hun "Ordnung und Ruhe" kader was vreemd en eng. En de game industrie hebben ze ook nooit echt opgepakt. Tuurlijk je hebt SAP op zakelijk niveau maar dat is koud en zonder emotie. Zoals Duitsers zijn.
Anyways. The gaming industry has been good for me. Ghe.
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 01:31:
Mooi verhaal, de trends zien voor anderen ze zien. Gisteren vroeg men naar je, valt er in China nog wat te verdienen op dit moment ?
@sprietatoom | 05-02-20 | 01:38:
How dare you ? Die arme Corona Chinezen en jij denkt aan beleggingstips om een paar euro te verdienen. Shame Shame Shame...
www.youtube.com/watch?v=YEzQV75LDL0
@sprietatoom | 05-02-20 | 01:38:
Misschien (lees ik geef nooit maar dan ook nooit tips maar ook ik ben een mens en heb gevoelens, snif ;-)). Chinezen zijn de grootste gokkers ter wereld en reageren puur op gevoel/hysterie (hou dat in gedachte. Ze reageren niet rationeel). Daarnaast zijn ze ongelooflijk onderdanig. Eerst de keizers, toen Mao en nu Xi. Het zijn kuddedieren dus. Xi zegt nu: het land is in quarantaine zoals Mao zou doen. Dat houdt economisch in dat er geen zak gebeurt. Maar op z'n Engels: "never let a serious crisis go to waste."
Het Corona virus is, zoals het er nu naar uitziet, niet echt schokkend volgens Medische professoren van Engelse universiteiten en die schat ik toch hoger in dan het RIVM of iedere universiteit in Nederland.
En dat is mooi.
Chinezen reageren echter hysterisch want kuddevolk. Laat ik het zo zeggen. Ik ga eens langzaam kijken naar ETF's op de Index in Hong Kong en Shanghai. Ik zit te denken aan het volgende. Laten we zeggen je hebt 1000 euro (voorbeeld dus). Misschien dat ik 100 euro Hongkong ETF koop en 100 euro Shanghai ETF. Gaan de beurzen lager daar dan nog eens 100 per beurs. Nog lager dan nog eens. Totdat je je bedrag hebt geinvesteerd. "Middle the price" (maw wat is de gemiddelde prijs van je investering), ga achterover hangen want dit zal sneller voorbij gaan dan wij verwachten en Corona is blijkbaar niet echt schokkend. het ziet ernaar uit (en laten we dat hopen) dat het een "seasonal" flu is. En zodra de temperatuur weer omhoog gaat verdwijnt die griep en gaat men weer aan de bak in China. Dat is dus mijn gedachte.
PS. Echter!!! Zorg er altijd voor dat het bedrag dat je investeert kunt missen. Maw ga niet niet en nooit en ik herhaal nooit investeren met spaargeld dat je nodig zult hebben of met geleend geld. Kun je niet investeren? Niks aan de hand. Such is life.
@sprietatoom | 05-02-20 | 02:05:
Lol!
@Basil Fawlty | 05-02-20 | 02:11:
Dank je voor het uitgebreide antwoord, en hey niet alleen Chinezen houden van een gokje ;)
Alleen maar nette mensen.
Juist.
En vrouwen die vrouwen zijn en mannen mannen.
Lijkt wel of het gisteren is opgenomen. Maar 124 jaar verschil. Mooi wel.
Had nog een fps bij gekund, hier en daar wordt nog steeds wat chaplinstyle gelopen. Verder heel mooi gedaan!
Mensen liepen toen ook daadwerkelijk sneller omdat er minder CO2 in de atmosfeer zat.
Welk een toeval!
Ga zodalijk beginnen aan iets van ook van 1896, te weten de horror / biotechnologie-thriller roman "The Island of Dr. Moreau" (H.G. Wells, 1896).
En dat met speciale dankvermelding aan medereaguurder @Eeuwig.. Op.. Vakantie in het Corona-topic.
.
Wie GS panelen leest, die heeft wat.
Zoekt en gij zult vinden.
Evenals deze Lumiere film 2.0
Ter afsluiting dan een eeuwige hersenkrakerT;
Kan men heimwee hebben naar tijden waarin men nimmer leefde?
Mijn antwoord weet ik zonder een spoor twijfel, maar weet u het?
Ja, dat kan, heet : melancholie, spleen, weemoed, saudade, rindu, nostalgie
Haha nice!
Overzichtelijk en een relaxt levenstempo, zeer aanlokkelijk.
@sprietatoom | 05-02-20 | 00:34: zeer.
Rokjesdag heette toen nog rokkentotopdegronddag.
Dat deed toen weinig stof opwaaien.
Heb ik ook op mijn n-spoor baan, alles mag!..
Mooi dat mensen dit geweldig vinden. Ik zie, hoor en ruik die locomotieven bijna elke dag hier rijden. Over spoor met eronder echte bielzen. En op het station mag je gewoon overal roken. En als ik zin heb in spoorlopen dan kan dat gewoon. Prorail heeft daar geen flikker over te zeggen.
Wat ik hier bizar aan vind is dat mijn oma maar negen jaar na dit extreem stokoude filmpje is geboren. Maar dat zal u een worst wezen. Geniaal gedaan in iedereen geval.
Mijn vader werd weer negen jaar na uw oma geboren, al zal dat u worst wezen. Geniet van uw nog jonge leven. En van ode filmpjes natuurlijk. *plop*
Mijn opa is een jaar na dit filmpje geboren. Is 95 geworden,twee keer getrouwd, heeft nooit ene piek aan aow premie betaald maar tot z'n zeventigste gewerkt en toen 25 jaar aow ontvangen. En heeft z'n gezin de hongerwinter door geloodst door eten van de moffen te jatten. *Trots op hem*
Kijk, Sean Penn op het perron. Met donker hoedje, en plunjezak.
All aboard!
I’m the conductor but I’ll chip your wings!
youtu.be/RMR5zf1J1Hs
Ok , noch eimall treintje auswart.
youtu.be/zhd9slRdzE0
Zie mijn comment onder het youtube filmpje.
All abroad !! m.wsj.net/video/20170329/032917article...
@keestelpro | 05-02-20 | 00:27: onder welke naam dan kees ?
@grapo | 05-02-20 | 00:33:
Ja gewoon mijn naam tog?!
@grapo | 05-02-20 | 00:31:
Damn! I’m in!
Het is knap gedaan en wellicht technisch efficiënter gedaan dan bij de productie van "They Shall Not Grow Old" maar Peter Jacksons documentaire laat ondertussen, althans bij mij, wat diepere indrukken achter.
Er zit zelfs een werkende klok op de voorkant van die locomotief. Het is rond 7.00 of 19.00. Zelfs een werkende secondewijzer.
Saillant detail: de treinen reden toen nog gewoon op tijd.
@keestelpro | 04-02-20 | 23:47:
Er werd niet geklaagd zoals nu, men was al tevreden als er een trein kwam.
En op tijd? af en toe liep er een paar koeien tussen de rails die weer weggejaagd moesten worden.
@keestelpro | 04-02-20 | 23:47:
Zelf in Duitsland vlak na WO2 na al die bombardementen lukte dat voor een hoger percentage dan de NS nu voor elkaar krijgt.
(Bovendien boeit het niet hoeveel treinen er op tijd rijden, maar hoeveel mensen er van deur tot deur op schema reizen. Dat is heel wat anders, hoewel ze dat met de OV-kaart vandaag de dag prima zouden kunnen berekenen)..
Leuk, weer eens wat anders.
Typisch GS.
tegelizr.nl/tegeltje/van-de-menukaart...
@keestelpro | 04-02-20 | 23:46: * uitknippen doet *
Iedereen in dit filmpje is dood, best raar vind ik dat.
Ja. En wij hier mag z'n allen ook voor je het weet.
Bedoel ik niet flauw, is inderdaad raar.
@Lewis | 04-02-20 | 23:41:
Daarom: muteer! Vermenigvuldig jezelf.
@keestelpro | 04-02-20 | 23:45: Het was ook iets minder druk op het spoor.
dit gaf me inspiratie voor het stante pede gedigt uit de bundel Denderend Geraaskal:
MOMENTO MORI
klinkt bekend in de ogen
de schaarse foto's
het verhaal tussen
de schaarse foto's
melancholie is
niets anders dan verlangen
dat de digitale doden
een gelukkiger leven
leden in de
hun toegewezen
frames
en dat alles af te leiden
uit het kwieke lopen
de opgewekte blik
de treinen ontspoord
de huizen verbouwd
het vlees verteerd
de fotoalbums spoorloos verdwenen
uit de tijd
alsof er helemaal
niets gebeurd is
de atomen opnieuw geschud
voor een nieuwe hand
momento mori
@King of the Oneliner | 04-02-20 | 23:54: Het mooiste is het moment van creatie en inspiratie, wat welgeteld meestal niet meer dan 5 minuutjes duurt, en dan is de magie weer voorbij.
Dat gevoel heb ik ook wel eens, bij een portrettengalerij in een museum.
Dan denk ik: 423, 440, enz jaar dood.
@Jan Dribbel | 05-02-20 | 00:03: Ja, inderdaad. Ik heb het vooral bij oude foto's. Dan denk je, niets, maar dan ook niets blijft er van je over.
Misschien een foto hier en daar. En zo'n oude film uit de jaren dertig, of zelfs 50: je weet: al die mensen die je ziet zijn nu dood, en zelfs helemaal vergaan.
En zo gaat het leven verder, generatie na generatie. Overigens: zie nu dat het Memento Mori moet zijn, foutje bedankt.
"Over 100 jaar zijn jullie allemaal dood
En wij ook"
(KO)
Dus geniet er maar van.
Geweldig dit. Ook mooi om te zien dat dubbelgeknoopte tafellakens, dekens of theedoeken net zo goed zijn om je spullen mee te zeulen alsdan dure Deuter rugzakken, Louis Vuitton of Gucci (heup)tasjes.
Merkkleding, bestond dat toen eigenlijk?
En dat ge-eikel met logootjes ter status bij gebrek aan iets van de mens zelf?
@kloopindeslootjijook | 04-02-20 | 23:28: Jazeker, Seeberger een hoedenmaker bijvoorbeeld rond 1890. V&D warenhuis 1885 ofzo, had eigen ontwerpers en een paar merken. En zo zijn er veel, Een voor u vast en zeker bekend is Levi Straus, Levi's , onder andere van de spijkerbroeken, opgericht in 1853.
@kloopindeslootjijook | 04-02-20 | 23:28:
Merkleding denk niet.
Wel bepaalde kleding stoffen die kwaliteit toonden, en denk aan zekere kleermakers van naam en faam die de kleding zijn reputatie gaf.
.
Kleren maken de man, luidt het spreekwoord, maar de vrouw gaat er in de praktijk overvloedig, TE overvloedig, mee aan de haal.
@grapo | 04-02-20 | 23:45:
Levi Straus, Levi's, ah ja dat is waar ook.
Misschien dat kleding sowieso van betere kwaliteit was toen. Je had niet die 5 paar synthetische sokken van de zeeman waar je een week mee doet.
@kloopindeslootjijook | 04-02-20 | 23:56: dat laatste sowieso. kwaliteit ipv kwantiteit.
Mooi, nu die techniek nog eens toepassen op vage bewakingscamera beelden.
Mooi maar de geluiden zijn niet oké, wel de trein, geen voetstappen. Dan maar zonder.
Nou vooruit: Daarom houdt ik zo van GS.
Doe ook 's die iconische foto van de locomotief die uit Gare de Nord stort.
Lui wijf. youtu.be/HdcsTfPbRW8?t=46
@keestelpro | 04-02-20 | 23:32: Merci,
Toen mocht je nog roken op het perron.
Tja slecht voorbeeld doet volgen.
En smartphones waren nog verboden op het perron. Goeie ouwe tijd.
@suscrofa | 04-02-20 | 23:36:
Toch jammer dat er toen ook al één het niet kon laten om te filmen op het perron. Een influencer avant la lettre.
Toen treinen nog op kolen reden.
Laat Groen Links het maar niet horen.
Maar ach, in Nederland woonden 5 miljoen mensen.
Dus kijk om je heen en 2 van de 3 mensen, auto's en huizen waren er niet.
Wat een ruimte.
Een cinematografisch huzarenstukje.
Ik vind het huzaristische cinematografie.
Nog niet helemaal perfect (gezichtsloze vrouwtjes) maar niettemin impressive.
Of hebben die twee vrouwtjes nou een zak over t hoofd? Gekkigheid, hoewel, met corona in het achterhoofd nog niet zo gek.
Voor dit soort filmpjes gingen mensen in de begintijd speciaal naar de bioscoop. Zo bijzonder was het.
Maar 4 K Waarom dan ook niet in kleur? Je ziet sommige details zijn scherp maar de gezichten blijven vaag.
Upscalen... het blijft toch een (educated, met de nodige algoritmes) guess wat de 'tussenliggende pixels waren. Dus juist de fijne details gaan nooit echt goed worden.
Verder mooi natuurlijk, dat wel.
De film duurt ook echt maar 50 seconden.
In de pauze was er vast popcorn.
Guus Meeuwis komt spontaan klaar als ie dit ziet.
Hopelijk is hij niet in gezelschap van de Doobie Brothers, Galdys Knight, Bob Marley, Mabel Scott & Sam Smith anders wordt het één grote orgie.
@keestelpro | 05-02-20 | 00:58: long train running. Leaving on a midnight train to georgia. Stop that train (clint eastwood) en die andere weet ik niet.
Treinen zijn cool treinen zijn gaaf . Ze zijn tof als die herffst blaadjes op de rails vallen en de wissels weer eens vast vriezen onder nul omdat we alles electrisch gaan verwarmen behalven de wissels van ons openbaar vervoer. En ook gesloten betaalde rook cabines ons niets meer kunnen deren. Welk vervoers middel maakt het nou het meest aantrekkelijk om een rook cabine te introduceren? Ik betaal voor deze ticket van te voren en deze ticket laat mj binnen in de rook coupe waar dus geen controleur meer hoeft te controleren omdat ik alleen met deze ticket binnen kan komen.
youtu.be/0UHwkfhwjsk
youtu.be/o5dtkIXBKes
Nooit begrepen waarom mensen altijd met de trein gaan meelopen als ie het station binnen komt. Maar dat is blijkbaar van alle tijden.
Weet je wie lang geleden in Nederland tegen de introductie van de stoomtrein waren?
o.a de boeren, want de koeien zouden van slag raken en zure melk gaan geven.
En de trekschuit eigenaren.
Maar toch leuk zo'n stoomtrein.
Ja en de snelheid kon nooit goed voor je lichaam zijn.
Nederland is nooit een gidsland geweest.
en de mannen, de vrouwen zouden flauw vallen en hysterisch raken, waarna de dokter ze weer tot bedaren moest vingeren
@Je_zeulende_zusje | 04-02-20 | 23:07: Nou, op het gebied van geno-suïcide lopen we toch wel voorop.
Wauw... ongelooflijk goed gedaan!
Wow, dit is ongelooflijk knap!
Is dit zo'n trein naar het oosten?
Voorzien van 4 Merekkaanse conducteurs, gewapend ook nog.
Deze film stamt uit de tijd dat treinen hun onschuld nog niet waren verloren.
Prachtig, ik houd van treinen. Net als Zola.
Stoom ejaculerende fallussymbolen zijn het. Faksist!
@Je_zeulende_zusje | 04-02-20 | 23:11: Treinen met potentie.
@Nehemia | 04-02-20 | 23:14:
Op volle kracht en met luid gefluit de tunnel in. Kan echt niet meer.
@Je_zeulende_zusje | 04-02-20 | 23:18: Aan het einde van de tunnel schijnt er licht te zijn of is dat de euforie die zich doet gelden?
Ook Zola's tijdgenoot Joris-Karl Huysmans geeft een mooie lofzang op de trein, in À rebours, hoofdstuk 3.
Je suis een locomotief .
Maar zonder remmen.
@Kuifje-naar-Brussel | 04-02-20 | 22:58: Ze hadden wel remmen, zoals ik in het reageerstukje bij "prachtige passagierwagons" hierboven, uitleg.
Maar zeer onbetrouwbaar.
@hotnot | 05-02-20 | 00:20: VVD-remmers toen al?
Ah daar woont een oom van mij
Smullen voor Sinterjan!
Prachtige passagierwagons.
Designers hadden toen meer smaak dan tegenwoordig.
@keestelpro | 04-02-20 | 22:56: klassenjustitie die mooie wagons waren voor de rijken. Nu moet iedereen met de trein kunnen
@Petroselinum crispum | 04-02-20 | 23:14:
Je kan nog steeds met de 1ste klas. Een regelrechte erfenis uit die tijd. Laten we er nu maar snel over ophouden voordat we slapende honden wakker maken. SJW's lezen ook GeenStijl.
He could have done a better job. Ja sorry dat ik engels ga lullen, maar dat kwam zo spontaan in me op. Het nummer van de lokomotief is nog steeds onleesbaar.
Die rijtuigen hadden nog geen doorgaande luchtrem, dat hele zootje moest tot stilstand gebracht worden door remmers, die op een stoeltje ter hoogte van het dak zaten, buiten, in weer en wind. Vooral in de winter was dat slecht werk. Veel van die kerels zijn tijdens hun werk zomaar omgevallen.
Nog een aanrader: The Train. en.wikipedia.org/wiki/The_Train_(1964...)
Zwerft nog wel ergens op het internet rond.
zo ontzettend goed gedaan prachtig om te zien
Conducteurs hadden toen ook nog keurige uniformen aan als ze om je kaartje vroegen. #TeamThierry
REAGEER OOK