Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL. Elektrische peut pleuris duur

Daar heeft het energiekartel geen olieprijssmoesjes voor nodig

Slecht nieuws voor alle Tesla aso's en voor Daan (11) die op zijn zevende op eigen initiatief zelfstandig zonder hulp van zijn vader in zijn eentje een onderneming in elektrische auto's is gestart. Elektrisch tanken langs de snelweg duurt niet alleen ontzettend lang, het wordt bij de grootste snellaadpaalboer van Europa Ioninty een stuk duurder. De prijs gaat van 8 euro per oplaadbeurt naar 79 cent/kWh, oftewel tot 47 euro per oplaadbeurt. En nou niet allemaal keihard beginnen te lachen, want de aanschaf van die auto wordt nog steeds met benzinebelasting gefinancierd. Weet iemand eigenlijk in wat voor auto Dolf Jansen rijdt?

Reaguursels

Inloggen

De meeste kofferbakken van die batterijauto's zijn leeg. daar past een aggregaat prima in...

LinkeToni | 18-01-20 | 11:20

Stel: je koopt een doosje biologische vrije uitloop eieren. Maar: er zitten legbatterijeieren in. Dan vraag je je geld toch terug? Maar nee: Je wordt verzekerd dat er *elders* toch echt bio-eieren worden gelegd, dus gewoon dokken en niet zeuren!
Zo werkt “”groene energie””.
Het is maar een etiketje, peuter je het eraf dan blijkt het dezelfde shit, maar duurder.

Analia von Solmsch | 18-01-20 | 02:05 | 2

De electriciteit is hetzelfde, de bron niet. Dus uw vergelijking klopt niet. Bioeieren zijn niet identiek aan kiloknallereieren.

zeeman73 | 18-01-20 | 08:34

@zeeman73 | 18-01-20 | 08:34:
Ik vond het wel een goed argument.
Dus tegen de koper van de biologische eieren die legbatterij-eieren heeft gekregen kan gezegd worden dat elders iemand een doosje legbatterij-eieren heeft gekocht en biologische eieren heeft gekregen.

Osdorpertje | 18-01-20 | 09:00

Dit klinkt als Gutmenschen die vinden dat de brandstof (elektriciteit) van hun elektrische auto zwaar gesubsidieerd moet worden omdat ze elektrisch rijden.
Hun auto op kernenergie of kolenstroom stoot ter plekke immer geen Co2 uit.
Alleen het gepeupel moet belast worden voor auto rijden terwijl de groene elite juist gesubsidieerd moet worden. Anders hadden ze net zo goed een laag in de wegenbelasting old timer diesel kunnen rijden.

Osdorpertje | 18-01-20 | 00:18

Ik weet niet hoe dat in NL momenteel is maar in Duitsland dalen de brandstofprijzen al weer. Diesel is al weer 8 cent goedkoper (1,18) en benzine 1.32. Wat wel merkwaardig is is dat de E10 net zo duur is als de Super 95.

namensmijnhond | 17-01-20 | 22:54 | 2

E10 is Super 95 slimmerik

Sprinkhaan | 17-01-20 | 23:30

@Sprinkhaan | 17-01-20 | 23:30:
In Duitsland wordt er een onderscheid gemaakt tussen Super E10 en Super 95. De Super 95 was altijd 2 a 3 cent duurder. Dus voordat je weer de smart guy uit probeert te hangen je eerst even oriënteren. .

namensmijnhond | 18-01-20 | 01:10

Boeit niet, de baas betaalt. Van die Tesla’s is 90% een leasebak.

medusa324 | 17-01-20 | 22:07 | 4

@Sprinkhaan | 17-01-20 | 23:31: de belastingdienst onthoudt zich van het heffen van bpm op accu auto’s (rijden al rond sinds 1905) maar zorgt er voor dat het dubbel wordt teruggehaald bij belastingplichtige burgers.
Zo rolt de vvd en Rutte ziet dat het goed is.
Unilever is uiteraard vrijgesteld, want geen onmondige burger.

Analia von Solmsch | 18-01-20 | 02:10

Nee. Jij betaalt. Hoe denk je anders dat Musk "gratis" snelladen kan aanbieden? Dit werkt precies hetzelfde als met huizen: het voordeel dat de afnemer geniet in de vorm van belastingvrijstelling of lagere rente wordt gewoon in de prijs gecompenseerd en verdwijnt daarmee in de zakken van de verkoper die in dit geval als reclamestunt sinterklaas kan spelen met een (klein) deel van dat extra geld.

Zelfde met zonnepanelen. Als er eens een keer een straaltje zon te zien is dumpen al die gasten het teveel aan opgewekte energie op het elektriciteitsnetwerk. Dat mogen ze dan later verrekenen met energie die ze weer afnemen, hetgeen betekent dat ze voor hun gedumpte energie de consumentenprijs inclusief de daarover verschuldigde belasting betalen. Kijk maar op je elektriciteitsrekening wie dat betaalt, het heet 'Opslag Duurzame Energie'.

Pierre Tombal | 18-01-20 | 09:54

@Analia von Solmsch | 18-01-20 | 02:10: Rutte en DDR66 grote voorstander van de EU want vrij verkeer van personen en goederen behalve wanneer je een tweede hands auto koop bij de EU buren dan willen die smerige rovers nog ff een 1000 euro bpm omdat het vooral voor de burger niet te voordelig mag worden.
Weg met dat smerige zooitje steeldieven en zo snel mogelijk een nexit.

likdoorn | 18-01-20 | 13:24
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens het CBS rijdt een auto in Nederland gemiddeld 14 000 km per jaar. er zijn, volgens datzelfde CBS, 8,5 miljoen personenauto's in ons land.

Dat brengt ons op 120 miljard autokilometers.

Een elektrische auto gebruikt zo'n 0,20 kwh/km (incl. elektrische apparatuur in de auto).

Als alle auto's elektrisch gaan rijden, zullen we jaarlijks 24 miljard extra kWh aan elektrische energie moeten opwekken.

Dat zijn:
* 6 kerncentrales à la Borsele, of:
* 1120 windmolens op zee (productiefactor 0,30) van 8MW, of:
* 1500 hectare aan zonnepanelen (zonder tussenruimte tussen de panelen).

Dan gaan we het nog niet hebben over de extra elektrische energie die de warmtepompen vragen als die de gasgestookte cv-ketels gaan vervangen. Dat zijn ook weer een paar kerncentrales, of duizenden windmolens, extra.

the_physicist | 17-01-20 | 21:44 | 3

Ik meen ooit te hebben begrepen dat het gemiddelde aantal kilometers per jaar in de orde van 25.000 lag. Doet verder niet zo heel erg ter zake, het gaat namelijk meer om de aantallen. Wanneer 8,5 miljoen auto's namelijk gezamenlijk aan de lader hangen zit je in het beste geval namelijk aan ongeveer 30 gigawatt (enkelfase 16A) en in het slechtste geval... nu ja, laten we het houden op meer dan een terawatt. Voor die ondergrens heb je al vijf keer zoveel kerncentrales nodig als jij noemt en zonnepanelen? 's nachts? Iedere wiskundeleraar kan je vertellen dat je niet mag delen door nul.

Pierre Tombal | 17-01-20 | 22:19

24 op een totaal van ongeveer 125 miljard kWh. Over een periode van 30 jaar is dat dus een groei van 0,6% per jaar.

W_F | 17-01-20 | 22:22

*Aluhoedje op* Men heeft een nieuwe (aliën)technologie ontdekt waarmee ze heel efficiënt energie kunnen opwekken.. *Aluhoedje af*

mghammer | 17-01-20 | 23:01

Ik las dat bij nieuwbouw ze nu ook nog eens minder parkeerplaatsen gaan aanleggen.
Ze gaan er kennelijk vanuit dat asielzoekers en immigranten toch geen auto kunnen betalen.

G.M.I.M. Pet | 17-01-20 | 21:38 | 2

Dat kunnen ze ook niet, dat krijgen ze

Sprinkhaan | 17-01-20 | 23:32

Of niet gaan werken..

Hatseflats | 18-01-20 | 08:22

Boeie. Ik laad thuis en soms een paar kWh bij FastNed. Die trouwens veel meer laadstations heeft en veel betere tarieven. Bij deze gekken kwam ik al nooit met hun 8 piek vaste prijs per laadsessie. Maar blijf hier vooral die domme praatjes aan elkaar vertellen. Als kinderen doodgaan kan het hier nooit iemand schelen, maar opeens wel als ze kobalt uit de grond halen? Laat me niet lachen.

QuelleFromage | 17-01-20 | 21:25 | 2

Je praat dus eigenlijk goed dat kinderen kanker krijgen bij de productie van jou auto door hier de valse claim te maken dat wij staan te juichen bij anders veroorzaakte kindermoord. Als jij daar beter door slaapt, prima.

hustler01 | 17-01-20 | 23:57

Hoe je dit moet berekenen:
Je kunt kWh omrekenen naar liters benzine. Dan is 1 liter benzine 8,9 kWh.
Maar elektrische autos hebben wel een beter rendement. Laten we daar een factor 2 nemen. Dan zou een vergelijkbare benzineprijs nog altijd 0,79*8,9/2 = 3,52 euro.
De meeste mensen laden 's nachts thuis op hun zonnecellen (voel je het toekomstprobleem er al aankomen, belasting op nachtladen?) en dan is het veel goedkoper. Namelijk 0,22 Euro/kWh. Dan wordt dit 0,98 euro per liter. En binnenkort gaat de stroomprijs of belasting wel omhoog en dan kost het net zoveel als benzine.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 20:50 | 3

Die factor 2 lijkt niet erg realistisch. Volgens Google zit er zelfs 9,5 kWh/L in benzine. Bij 8.6 L/100km is dat 0,817 kWh/km voor een benzine auto.
Een Tesla model 3 haalt ongeveer 0.16 kWh/km, dus rum 5 keer efficiënter.

W_F | 17-01-20 | 22:37

Een benzineauto heeft een rendement van 30 a 35% op die 8,9 kWh. Een elektrische auto haal maximaal 95% rendement, in de praktijk echter minder.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 23:46

Bij dezelfde auto.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 23:47

We hebben het nog niet over de stralingsniveau's in de electrische auto gehad. Als je de auto start zitten de waarden rond de 120. Rijd je stapvoets weg, dan gaat hij naar de 350. Geef je gas en rijd je 130, dan komen er waarden op de meters ín de auto, waar je zit dus, richting de 5000. De maximaal toegestane waarden zijn voor het menselijk lichaam, zover we nu weten, 500. Denk maar even na.

Johnnie Hansome | 17-01-20 | 20:13 | 7

5000 euro? Wajjooooheee

Sprinkhaan | 17-01-20 | 20:40

@Pimp my Voortuin | 17-01-20 | 20:40:
Nee tijdens een rondrit door Tsjernobyl

Sprinkhaan | 17-01-20 | 20:47

dus je zegt indirect dat mensen met een elektrische auto steriel worden? dan zijn ze toch beter voor het milieu dan dat ik dacht..

kermitsklant | 18-01-20 | 18:09
▼ 4 antwoorden verborgen

In veel E-auto´s zitten metalen, ook zg rare-earth metals Net als in je telefoon en andere elektronica. In een E-auto zit vooral veel lithium, koper, kobalt, bauxiet (aluminium), nikkel, neodymium, boron etc.

Die metalen kun je vooral vinden in de regenwouden van Brazilië, Vietnam, Birma, Burundi en Thailand.
China is de grootste producent.
Ook in Alaska schijnen voorraden te zijn en in het Russisch toendragebied, wat steeds toegankelijker wordt dankzij de stijgende temperaturen.

Al deze landen winnen deze metalen op een volledig ecologisch verantwoorde klimaatneutrale D66 wijze met inachtneming van mensenrechten, gezondheid, en de rechten van de mijnwerkers.

Jan Lange3373 | 17-01-20 | 20:00 | 6

In Mexico is de grootste lithium mijn.

Michiel85 | 17-01-20 | 21:38

@Pimp my Voortuin | 17-01-20 | 20:42: Dat mag ook voor alle andere Audi's hoor; een groot deel van de cobaltproduktie wordt gebruikt om aardolie en aardgas te ontzwavelen.

Mr. Happy | 18-01-20 | 00:22

Onderdeel van normale ontwikkeling van een werelddeel. kolenmijnen, corruptie, slechte leef- en werkomstandigheden.. klinkt als 18e eeuw europa. Zij komen er ook wel.

Droppot_dk | 18-01-20 | 08:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Als de kosten qua brandstof per kilometer nou hetzelfde zou zijn als benzine. Zouden ze dan nog steeds Tesla rijden?

kloopindeslootjijook | 17-01-20 | 19:55 | 1

Tuurlijk niet. En ook niet als er geen soepsidie op die plastic bak van ze zit

Sprinkhaan | 17-01-20 | 20:41

Geen zorgen mensen, er is ons allemaal allang verteld dat het alleen maar mooi is die transitie. Want ook al werkt het niet, dan zitten we straks wel met allemaal gratis energie.....

elco485 | 17-01-20 | 19:46

Niets tegen elektrisch rijden ieder zijn of haar ding, maar hoelang gaat die 3 cent per kilometer nog op als je thuis laad? Met de plannen van onze regering om de stroom maar uit windmolens en zonnepanelen te laten genereren, daar is onze huidige infrastructuur totaal niet op berekend (piekspanningen en dergelijke) dat gaat miljarden kosten om dat te upgraden. Dus als we in de nabije toekomst laten we zeggen 30 % van ons wagen park elektrisch is en iedereen lekker thuis gaat laden daar is ons netwerk geheel niet op berekend'. die kosten om het netwerk te upgraden wie gaat dat betalen? Precies dus reken maar dat de kosten voor stroom niet alleen langs de snelweg exploderen maar ook in uw eigen woning voor eigen gebruik.

1steafslagrechts | 17-01-20 | 19:43 | 6

@W_F | 17-01-20 | 20:02: Tja, investeren in Duitsland. Daar wordt de productie van windmolens nu stopgezet en verplaatst naar goedkopere landen. Denk aan Polen en als het kan straks in China. Lekker groen joh. Maar wel goed voor de investeringen. Oh ja, de uitkeringen van de voormalig productiemedewerkers wordt betaald door de belastingbetaler. Wat een goednieuws show.

Deflatiemonster | 17-01-20 | 20:27

Langs de A27 bij Zeewolde zijn onlangs 9 windmolens verwijderd. Die stonden er oas

Leffe Blonde | 17-01-20 | 20:54


pas een paar jaar; dus nog lang niet afgeschreven. Goedkope groene stroom??? Dacht het niet.

Leffe Blonde | 17-01-20 | 20:56
▼ 3 antwoorden verborgen

De Tesla 3, de Audi E-tron en zo nog wat andere van die leasebakken doen echt geen 350 km of zelfs maar de 400km uit de folder.
250 is beter, want ja, je kacheltje aan, de radio, stoelverwarming, optrekken en stilstaan in de file, koude accu´s etc. Dat weten de laadstation-boeren ook en die weten dat je er dus niet omheen kan. Er zijn nu genoeg elektrische auto´s dus nu durven ze. En dan nog; die auto´s worden allemaal geleased, de baas betaald en die rekent het weer door aan Jan Modaal met z´n 10 jaar oude ocaasie die via accijns en wegenbelasting die dikke e-auto weer financieel steunt. Mooi geregeld toch?

Jan Lange3373 | 17-01-20 | 19:38 | 2

In de winter met alle lampen en verwarming aan (want geen motor warmte, maar de accu's doen het koud niet goed), naar de wintersport, volgeladen, skikoffer op het dak, 4 man erin, de bergen in.
En je moet een marge nemen van 50 km. Dus dan blijft er maar 200 over.

kloopindeslootjijook | 17-01-20 | 19:57

Met een temperatuur onder de 10 graden en met een rijstijl die verre van zuinig is en alle verwarming aan, haalt de model3 340km.

BCage | 17-01-20 | 20:43

Daar sta je dan met je Prius.

VanBukkem | 17-01-20 | 19:31

Hier komt nog veel gesodemieter van. E-rijders die de overheid erop aan gaan vallen en vooral politici. Mooi. Tja het volk mag best de overheid haten en in opstand komen, het is nodig.
Plus nog meer welles nietes door politici gaat dit geven, heerlijk hoe de deugers dit recht gaan breien. TIP: stop dergelijk e-rijden, doorontwikkelen laatste generatie verbrandingsmotoren en vooral plemp overal meer hogesnelheidslijne neer en meer verbindingen snelmetro. O NEE wacht, mag nie van de groenen want de man made gecultiveerde natuur heide. Het heideblauwtje en een rare hagedis, mag nie. Terwijl nondeju behoud heide niets van doen heeft met CO2 en Stikstof maar met een GROOT tekort aan..... HEIDESCHAPEN. google natuurmonumenten waarom doen we zoveel moeite voor dit kleine plantje?
of nog gekker oneworld Als de schaapherder verdwijnt Daar schrijven de groen idioten dat er scahpen nodig zijn voor behoud heide en dat is al eeuwen zo voordat er überhaupt auto's en CV's waren.

Moneytron | 17-01-20 | 19:13

Zolang dat elektrische rijden een privilege voor de zakelijke rijder is zal het me allemaal aan de derriere oxideren hoe duur de electronen bij een electronentankstation zijn.

matatwork | 17-01-20 | 18:47 | 6

@Langshetrandje | 17-01-20 | 19:13: Uiteraard heb ik het over de aanschafwaarde. Er zullen heel veel meer mensen zijn die zich €20.000 kunnen veroorloven dan €50.000. En van deze mensen is er waarschijnlijk een heel veel grotere groep die zich niet eens €20.000 kan permitteren voor een auto. Hence mijn commentaar op het woord gewoon. Je moet eerst die €50.000 euro hebben voor je elektrisch kan rijden. Tegen de tijd dat een elektrische auto voor €20.000 te koop is, zullen er genoeg zaken veranderd zijn tov van nu. Het blijft dus een optie voor zakelijke rijders en de financieel minder uitgedaagden.

En ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom de Tesla vorig jaar op 1 stond. Dit zijn echt geen gewone mensen zoals Piet en Marie. Dit zijn zakelijke rijders die een belastingvoordeel (bijtelling) konden cashen voordat deze omhoog ging in 2020.

mr_awesome | 17-01-20 | 19:25

@mr_awesome | 17-01-20 | 19:25: dank voor uw uitgebreide uitleg. Het is heel verstandig om geen 50000 euro in een tesla drie te stoppen. Voor 30000 euro kunt u echt een pluris hoeveelheid diesel kopen.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 20:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Onze cfb variant van het Gematigde Zeeklimaat is al honderden jaren de cfb variant van het Gematigde Zeeklimaat. Een elfstedentocht is daarin de uitzondering op de regel.

Iemand die geld nodig heeft en macht wil uitoefenen indoctrineert zij die nog nooit een elfstedentocht hebben meegemaakt dat we nu in de uitzondering op de regel zitten en dat we daarvoor veel geld moeten betalen. We zitten nu voor Nederland juist niet in de uitzondering op de regel en moeten daarvoor betalen.

Lange uitleg om de huidige situatie te benoemen, we hoeven niet alleen maar electriciteit te gebruiken maar de overheid heeft dat liever wel want dan kan je net als met de zorg de prijzen doen stijgen, sky high. En je kan geen kant op. Als ratten in de val.

Stonecity | 17-01-20 | 18:44

Dolf kan ook al niet rijden, zucht. Daar wel ineens bang dat hij op de verkeerde weghelft terecht komt.

Watching the Wheels | 17-01-20 | 18:32 | 3

Die verkeerde weghelft is voor Herman Koch.

Ruud Hazes56616330 | 17-01-20 | 18:34

@Ruud Hazes56616330 | 17-01-20 | 18:34:
Dolf zegt (link in tekst GS) angst te hebben om op de verkeerde weghelft terecht te komen met een auto en daarom gaat hij altijd lopen. Hij zal de risico's waar Koch het over heeft waarschijnlijk niet kennen.

Watching the Wheels | 17-01-20 | 18:39

@Watching the Wheels | 17-01-20 | 18:39:
Nee, die hoeft zich geen zorgen te maken. Dolf deugt namelijk.

Graaisnaaiert | 17-01-20 | 20:20

Een vriend is getrouwd met een buitenlandse in bezit van een auto op gas, die voorzien is van buitenlandse platen. Hij heeft zijn hele leven bakken belasting betaald en vindt het nu wel welletje. Let wel, een vriend, hè.

Ruud Hazes56616330 | 17-01-20 | 18:31 | 2

Mooi verhaal... maar de eerste de beste handhaver die er lucht van heeft dat hij Nederlander is met buitenlandse platen op de auto gaat hem bekeuren en een naheffing bpm op z,n rekening zetten. Dus adviseer die vriend maar om een buitenlands paspoort aan te schaffen....

memyzelfandai | 17-01-20 | 20:13

Ik weet dat het zinloos is, want kijkcijfers,populisme en shit, maar dit artikel klopt simpelweg niet......

captainobvious | 17-01-20 | 18:17 | 1

Om te beginnen heeft iedereen die veel laad bij dit grootste lader netwerk van Europa daar natuurlijk een abonnementje heeft, met veel lagere prijzen per kWh.

W_F | 17-01-20 | 18:37

Tijdje geleden met mijn collega in zijn Tesla naar Bourgogne gereden. Wat een k*treis. Nauwelijks laadpalen onderweg, dus al stressend op de Tesla-app van paal naar paal gereden, minstens 6 x moeten laden á ¾ uur per stop. Paniek in een file of we het volgend station wel zouden halen. Wat een gezeik, wat een gedoe. En vele, vele uren langer onderweg dan in mijn diesel.
Vervolgens paar dagen later dezelfde k*tweg weer terug. Noooiit weer. Wel goedkoper , maar de nadelen wegen niet tegen de voordelen op. Bovendien hanteert de Péage dezelfde tarieven, dus al met toch focking duur.

Alco-de-Holist | 17-01-20 | 17:48 | 7

Was dat lang geleden?
Lader moet wel werken natuurlijk.

kloopindeslootjijook | 17-01-20 | 18:59

@captainobvious | 17-01-20 | 18:15: Mijn trieste diesel (220pk en 450nm) rijdt zonder treklast 1000km. (Mag 2100 kg trekken)
Onder Lyon maar eens even tanken, of bij de Poolse grens of zo.
Duurt 10 minuten en het kan echt overal.

Jan Lange3373 | 17-01-20 | 19:45

@kloopindeslootjijook
Zo’n 4 jaar geleden in een eerste Tesla S generatie. Actieradius van dat kreng nog geen 300 km. Aan de snelweg toen geen snellaadstations, die moest je op de app zoeken en altijd van de autoweg af, en als je op koude septemberdag met nog 30% lading met verlichting, routeplanners, radio, verwarming en airco aan in de file staat krijg je het wel degelijk benauwd.

Alco-de-Holist | 17-01-20 | 21:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Ongenuanceerd, zoals het hoort op Geenstijl.
Ik rij prive, van eigen centen zonder subsidie een Leaf, niet voor het klimaat maar omdat ik de techniek mooi vind, het fijn vind rijden en het me megaveel geld scheelt als ik thuis s'nachts oplaad. Ev's zijn niet de oplossing voor het millieu, lange afstanden met een Leaf zijn de hel, maar voor mij is het fijn.
En weet je wat? Een leaf kan niet snelladen bij Ionity, want die ondersteunen alleen maar CCS en een leaf heeft ChaDeMo dus dat past niet. Ik laad thuis en onderweg voor 0,22 euro per kWh dat is 3,5 cent per kilometer en geen onderhoud behalve banden en sproeiervloeistof.
Ik vind alles prima.....

Geenszins | 17-01-20 | 17:43 | 5

@Macroglossum | 17-01-20 | 18:16: Ikke, ikke wil 1 keer per jaar volgeladen met hamburgers en pindakaas naar Benidorm jakkeren met mijn stinkdieseltje.
Zo kennen we de echte Nederlander weer.

Mr. Happy | 17-01-20 | 20:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Hahaha @ 'Voortschrijdend inzicht'. Mijn god wat snapt die minkukel weinig van dat begrip.

bleached | 17-01-20 | 17:32

Tuurlijk. De oplaadbeurt komt automatisch bij de belastingbetaler. Hoe meer er komen, hoe duurder het wordt. Want de EU, asielzoekers en meer van deze ongein moeten uiteraard betaald worden.

Thoth | 17-01-20 | 17:29 | 2

De EU burger moet en zal volledig uitgekleed worden tot zijn onderbroek op zijn enkels hangt . Die Engelsen zijn zo gek nog niet .

likmegaties | 17-01-20 | 18:04

@likmegaties | 17-01-20 | 18:04: Als Nederland, zij we van oudsher gericht op de Amerikanen en Engelsen. Hopelijk komen we daar snel weer achter, en komt de Nexit er nog in ons leven.

mr_awesome | 17-01-20 | 19:01

Tesla heeft gewoon een eigen laadnetwerk, wat nog sneller is ook, en heeft een gemiddelde prijs die gelijk is aan de consumentenprijs voor kWh.
Dus daar maken ze met een inkoop a 3 ct/ kWh al behoorlijk wat winst op.

deze specifieke palen zijn voor degenen in het segment die wel een EV willen rijden maar niet doorhebben waarom je dat moet doen..

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:29

Zie het positief: hoe meer het kost, des te rijker je voelt tijdens het rijden.

aflaatverkoper | 17-01-20 | 17:26

Ja en? Een kleine prijs om de wereld te redden toch?
Die mensen kopen toch zo'n auto omdat ze zo begaan zijn met klimaatverandering enzo?

Diddykong92 | 17-01-20 | 17:24 | 1

nou nee. de meeste mensen kopen een EV omdat ze niet genaaid willen worden. Blijft dus Tesla alweer over...

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:30

47 euro, hm kan je toch mooi 350 km voor rijden.
Als je geluk heb.

Gerrit gordijnstok | 17-01-20 | 16:59 | 1

Ik rijd 500 km voor 14 euro.

Mr. Happy | 17-01-20 | 20:27

En als de eerste auto's op waterstof gaan rijden betaal je voor een volle tank daar weer de hoofdprijs voor en zo gaat het maar door in Nederland.

simpel_vruchtje | 17-01-20 | 16:59 | 1

plus dat waterstof natuurlijk nooit goedkoper kan zijn dan aardgas.. dus hoe dom ben je om dat dan niet zelf te gaan verbranden. Electrolyse is overigens nog duurder.. nice try

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:21

De RobJettenmobiel. Volgens '66-normen hartstikke klimaatvriendelijk, kan zomaar op pellets rijden. Zo halen we Parijs wel (nou ja, de doelstellingen dan)!
www.lowtechmagazine.be/2010/01/houtga...

piloot47 | 17-01-20 | 16:57

Dit tarief is volgens mij alleen van toepassing op mensen zonder abonnementsvorm op electrisch laden. Dus een slechtste scenario waar de kilometervreters geen last van hebben. Als dat dit soort prijsmodellen bij de gewone tankstations zou worden ingevoerd, krijg je ook absurd dure benzine voor niet-leden. Ik ben geen voorstander van het concept maar voor de bezitters van electrische auto's is dit een kwestie van beoordelen: is het de moeite waard om een abbo van 20eur / maand te nemen voor snelladen bij Ionity tegen laag tarief, of laad ik daar alleen in geval van nood tegen hoog tarief.

Kim Sung-Il | 17-01-20 | 16:56 | 1

Waarom zou je een abonnement moeten hebben? Het is gewoon weer een staaltje zakken leegtrekken. Niks wordt goedkoper en alles wordt duurder.

Sinterbikske | 17-01-20 | 19:07

Laat die lui met die gratis auto's maar lekker betalen.

piet7003 | 17-01-20 | 16:54

Wel interessant: dat oplaadbedrijf is eigendom van de grootste fabrikanten van auto's met verbrandingsmotoren. De auto's van de concurrent duurder maken door hun energiebron onbetaalbaar te maken - ook een tactiek natuurlijk.

algoritmos | 17-01-20 | 16:51 | 1

Leuk complotdenken, maar als de vraag stijgt, en je bent niet zeker van het aanbod, wat in het grillige klimaatnederland zeker het geval is, gaan de prijzen stijgen. De enigen die dit veroorzaken, zijn de klimaatbagwans uit de polder.

Datsun_Cherry | 17-01-20 | 17:15

Nu nog even wachten op de aankomende economische crisis en dan wachten op de antwoorden van die halzen uit Den Haag en Brussel met hun uitgestreken smoelen. Wat een imbecielen lopen er rond. Alles moet stuk, koste wat het kost.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 16:47

Volgens mij is het een truc: eerst zorgen dat iedereen van benzine naar elektra gaat en uiteindelijk wordt stroom veel en veel duurder dan benzine vanwege vastrechten, dure laadpalen etc., etc.

Jan, Leiden | 17-01-20 | 16:43 | 1

Goh, zou het?

peterdh | 17-01-20 | 19:31

Heb één auto die bijna altijd korte stukjes doet en af en toe wat langere. Zou daarvoor toch het liefst een echte hybride autootje willen. Dus één die het in principe op stroom doet, maar ook een generatortje op brandstof heeft als het zwaar wordt of de prik op is. Gewoon omdat het leuk is, maar ik niet stil wil komen te staan. Je kan je natuurlijk afvragen of dat zinvol is, als dat generatortje meestal niet draait.
Ander punt is dat ik 4,8Wp panelen heb. Maar ja, overdag staat autootje meestal niet thuis. Zolang de saldoregeling telt geen probleem. Maar beetje zuur als je voor 9ct per Kwh staat terug te leveren overdag terwijl je autootje ergens voor het veelvoudige staat te laden op een andere plek danwel thuis 's avonds in het donker. Maar goed. Vraag me af of dit niet een soort tussenfase is totdat we waterstof goed onder controle hebben. Die accu's is ook troep. Als we efficient zonneenergie omzetten in waterstof en dat weer schoon verbranden heb je denk ik best een mooie cirkel.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 16:41 | 3

die afgewerkte accuus pleuren we in een of ander arm land, zodat we hier leuk groen kunnen doen. Waterstof ja, maar daar heb je visie voor nodig en dat is nou precies wat er bij Rutte en brussel ontbreekt.

pomodorus | 17-01-20 | 16:45

@pomodorus | 17-01-20 | 16:45: afgewerkte accu's zit nog net zo veel kobalt, nikkel en andere dure metalen in als toen ze nieuw waren, dus zonde om dat naar arme landen te sturen. Gewoon vermalen en gebruiken als grondstof voor metaal winning. Loodaccu's levert iedereen tegenwoordig ook netjes in omdat je een aardige vergoeding per kg (of korting op je nieuwe accu) krijgt.

W_F | 17-01-20 | 17:04

@pomodorus | 17-01-20 | 16:45: waarom zou je die batterijen wegpleuren als ze nog 5-10 jaar als off grid batterij kunnen voldoen of voor 50-70% grondstoffen voor een nieuwe bevatten?

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:35

En hou rekening met het feit dat de accu steeds minder kan, en dan weet je meteen wat de restwaarde van je auto is, heeeel weinig. Dat allemaal in tegenstelling tot bijvoorbeeld die diesels, dat zijn die auto's die je altijd voorbij rijden als je bij de laadpaal staat.

Ko Ranzig | 17-01-20 | 16:34 | 5

@W_F | 17-01-20 | 17:08: voor 5000,- heb je toch bij veel wagens weer een nieuw torretje erin zitten hoor. Naar hoe vaak komt dat nog voor? Vrijwel elk barrel kan 3 ton lopen op een torretje. Beetje bedrijfswagen(taxi) doet lachend 5 ton. Afgeschreven dieselblok kan als refurbished blok in het schap. Of worden gestript voor tweedehands onderdelen. Dit statement over accu levensduur en restwaarde dieselblokken is kolder van een vrij hoge plank.

Blubberbazooka | 17-01-20 | 17:33

@Blubberbazooka | 17-01-20 | 17:33: 5 ton met een dieselmotor klinkt niet heel aantrekkelijk, na ongeveer 600 keer tanken is de motor gewoon afgeschreven. Tesla heeft 16 ton op één accu als doel gesteld.

W_F | 17-01-20 | 17:58

C220 CDI range 1200 km op 1 tank diesel. 1:20 Diesel is nog steeds king als het energiedichtheid betreft. Niet voor niets tanken vliegtuigen kersosine ( us bij nba diesel).

Dutch_Viscount | 17-01-20 | 19:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Geenstijl gebruikt zeker ook geen computers of mobieltjes want alle vooruitgang is slecht?

In principe laadt je de auto aan het stopcontact op thuis(spotgoedkoop), het is alleen een ander verhaal als je afstanden van 500km+ aflegt dan heb je snel laadpunten nodig(iets wat voor 80% van de autorijders niet relevant is). Deze leveren steeds meer vermogen en laden dus steeds sneller op, maar hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

zeertegendradig | 17-01-20 | 16:30 | 4

@Professor Superhirn | 17-01-20 | 16:53:
Er wordt veel gedaan aan de bezwaren van tegenstanders van elektrische auto's. Zo gaat men bij Tesla kobaltvrije 100% recyclebare accu's maken. Ook aan de range anxiety wordt hard gewerkt, zo heeft de Cybertruck een uitvoering met 650 km+ range. Maar goed blijf vooral lekker "kritisch" (lees: onwetend), in plaats van je wat meer te verdiepen in de materie.

zeertegendradig | 17-01-20 | 17:00

@zeertegendradig | 17-01-20 | 17:00:
Je bevestigt nogmaals mijn eerdere punt. Verder vind ik het nogal boud om te veronderstellen dat ik onwetend zou zijn op dit vlak. Waar maak je dat uit op? Of is iedereen met een andere mening dan de jouwe automatisch onwetend?

Professor Superhirn | 17-01-20 | 17:17
▼ 1 antwoord verborgen

In Duitsland heb ik een paar keer bij Ionity geladen. Dat was snel en voordelig, maar na deze idiote prijsverhoging, beperk ik me weer tot de Tesla Superchargers.

Die Ionity laadpalen zijn overigens allemaal betaald met EU steun.

ED-209 | 17-01-20 | 16:27 | 1

Ik houd het bij Maxell AA Zinc, niet herlaadbaar, doen het prima.

Graaisnaaiert | 17-01-20 | 17:42

Wat een afgunst hier van alle Peugeot 206 en Renault Captur rijders. Heel lelijk. Je kent ze wel: van die uitgeneukte vijftigers met van die vervelende kinderen en lelijke vrouw met kort, pittig kapsel. Van die chauffeurs die nooit iemand in laten voegen, zulk soort droeftoeters. En dan op hun werk als administratief medewerker in GeenStijl topics lelijk gaan doen over Tesla rijders.

BCage | 17-01-20 | 16:15 | 5

Tesla-rijders zijn gesubsidieerde lease lulletjes zonder gevoel voor esthetiek. Verder denk ik dat uw beschrijving van de captur rijder spot on is. Een linkerbaanverbod voor capturs en kadjars graag.

Overigens, ik had snode plannen om mijn 21 jaar oude 'zakelijke' auto om te katten naar elektrisch, maar dat kan dus niet. Technisch wel, maar ik krijg hem nooit goedgekeurd voor minder dan 60k. Hoe graag willen we dan ook alweer dat we elektrisch gaan rijden met z'n allen?

Henk5 | 17-01-20 | 18:30

Heel hip en happening. Veuls te hard je kleine dagelijkse slavenarbeiderskuttrajectje afleggen in je door een ander betaalde en teringlelijke subsidiesloep om te kijken hoe snel je door een acculading heen kunt "gassen". Teslarijders. Kudtvolk, allemaal. De baas lacht zich gek "jij mag een tesla leasen...", groot gejuich, stelletje sippe loonslaven.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 18:59

@Datsun_Cherry | 17-01-20 | 17:28: het is niet mijn schuld dat er subsidie op zit. Als het er is ga ik er van profiteren. Alsof een ander 'nee' zegt tegen een cadeautje. Verder betaal ik alles zelf, ik ben eigen baas.

BCage | 17-01-20 | 20:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Net weer even in de Heimat getankt en € 0,46 cent per liter uitgespaard, toch even goed € 20,00 minder dan hier. Wunderbar.

Hebbiehemookweer | 17-01-20 | 16:11 | 2

Vreemd, want ik constateer dat ook daar de prijzen behoorlijk de pan uit zijn gerezen sinds 1 januari. Voor E10 moest de graaf zelfs 1,519 euro per liter betalen. Kom je in Nederland, zie ik de goedkoopste in mijn oomgeving op 1,599 euro staan. Voordeel nog maar 8 cent. Schijnt dat Merkel met haar kutregering (woorden van de duitse medewerker van het tankstation) de prijzen omhoog heeft geduwd om de klimaatdoelen mee te gaan betalen.

Graaf Monte Cristo | 17-01-20 | 17:12

@Graaf Monte Cristo | 17-01-20 | 17:12:
Waar tankt u dan in vredesnaam. Laatste keer 1,46 en dat was geen E10. Paar weken terug nog maar.

Graaisnaaiert | 17-01-20 | 17:39

Met een Tesla heb je heel Ionity en fastned niet nodig, je hebt immer ook de SuperChargers.
Veel Model-S en Model-X rijders mogen door heel Europa zelfs gratis laden aan die SuperChargers. En de Model-3 rijders betalen daar ca. 25-28 cent per kWh.

En uiteraard zal je zelden langs de snelweg hoeven laden als dat thuis of op het werk kan (of bij een L2 publieke lader wat ook veel goedkoper is dan 79 cent / kWh.
De echte verliezers zijn VW, Audi, Porche, BMW, Jaguar, Peugeot, etc. Die zijn zo dom geweest om dit niet te zien aankomen (lees in ontkenning te blijven) en nu moeten concurreren met Tesla dat een eigen laadnetwerk heeft uitgerold en zelf de prijs per kWh kan bepalen.
Sterker nog, de Ionities, Fastneds en eventuele ander elaadnetwerken staan nu in de rij bij Tesla Enegergie omdat ze vroeg of laat PowerPacks en MegaPacks (of alternatief) moeten gaan aanschaffen die nodig zijn als er meer laadstations per locatie komen met die grote vermogens.

In de USA is VW een eigen netwerk aan het uitrollen als gevolg van de opgelegde straf na het Diesel software fraude schandaal. (Een straf waar Elon Musk nota bene voor adviseerde). Naar nu al begint te blijken is die straf voor VW een 'blessing in disquise' maar dan helaas alleen in de USA.

Gerard | 17-01-20 | 16:04 | 1

Een supercharger op een 440ci V8, dat is pas fun.

katvanger | 17-01-20 | 17:15

Tesla’s hebben eigen netwerk van laders en hoeven dus geen gebruik te maken van Ionity. Ionity is opgericht door met name Duitse autofabrikanten die er achter zijn gekomen dat ze toch niet zo goed een elektrische auto kunnen maken als ze dachten. Dus dan maar Ionity prijzen omhoog om hun eigen falen wat uit te stellen. Dat die prijzen zo hoog worden gezet door Ionity is hiermee te begrijpen. Andere laadaanbieders zijn goedkoper. Ionity dus gewoon overslaan. Overigens is Ionity gesubsidieerd, en het lijkt me redelijk dat zij dat geld terugstorten, want ze handelen niet in algemeen belang om de transitie te stimuleren.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 15:59 | 1

Als iedereen maar de godganse dag transities zou stimuleren zouden we aan de lopende band coming outs zoals Pikkie tutorials hebben.

mr.money | 17-01-20 | 17:59

Loop al jaren rond met het idee om van dennenappels te komen tot elektrische auto’s. Heb net bij bij Wouter Bos een aanvraag voor de financiering gedaan.

Tiscali-2 | 17-01-20 | 15:49 | 1

Ik hoop dat je bedoelt een subsidie. Je bent wel een clown als je teruggaat betalen wat je van de burger kan stelen....

ikpislauwbier | 17-01-20 | 16:14

Ben zelf een early adopter van het electrisch rijden. Eind 2013 kreeg ik mijn ZOE geleverd. Heerlijke auto voor om te spelen in de buurt en toentertijd echt uniek. Autootje is nooit verder dan 30 kilometer van huis geweest en nooit een andere stekker in het lijf gehad dan de stekker thuis, gevoed door een aantal ouwe zonnepanelen (die eerlijkheidshalve al op het dak zaten toen ik huis kocht) en een dosis uiterst milieuvriendelijke kernenergie. Batterijtje is inmiddels niet top meer. Restwaarde onder nul. Ondanks bescheiden kilometrage, maar er komt gewoon weer een nieuwe. Wat het per kilometer kost interesseert me ook geen reedt. Fun ding.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 15:46 | 7

Kijk, dat zie je niet vaak, een elektrische rijder die zonder deugvertoon, Teslaverheerlijking of vingerwapperen beschrijft waarom hij elektrisch rijdt. Gewoon omdat het kan en voor de fun. Hulde!

Professor Superhirn | 17-01-20 | 17:29

Ik reed in de jaren 70 al elektrisch. Kostte een kwartje en je kon volop op andere auto's knallen. Ge-no-ten.

Graaisnaaiert | 17-01-20 | 17:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik vind het mooie techniek die Tesla's. Zou er graag eentje hebben maar hij is 4x zo duur als een mooie nieuwe Golf die 1:21 makkelijk haalt.

En dan zulke prijzen voor stroom? Wow. Daarnaast moet je ook investeren in een laadpaal bij je huis, elke dag "stekkeren", wachten - of langzaam laden op allerlei onhandige plekken in steden e.d.

Dan ook nog het probleem dat we helegaar niet genoeg Kwh kunnen opwekken voor bijv. 10% van ons NL wagenpark elektrisch, laat staan 50%.

Dan nog het probleem van transport van deze stroom - TeNNet kan dit helemaal niet aan.

Ik noem het maar de valse start. zuinige dieseltjes met Adblue hebben de toekomst m.i.

Leuk experiment, dat wel.

harry21 | 17-01-20 | 15:43 | 5

Als je het aantal in Nederland gereden kilometers vergelijkt met het totale verbruik van huishoudens en industrie dan valt de toename best mee. Zeker uitgesmeerd over een lange periode. Alleen op lokaal gebied moeten heel oude stroomkabels iets eerder vervangen worden.

W_F | 17-01-20 | 15:54

De tesla 3 is hooguit nog 2x zo duur, maar geen wegenbelasting en goedkoper kwa brandstof. Zo'n nieuw golfje is ook best wel duur, vind ik.

watergeus | 17-01-20 | 16:06

beetje jammer dat je hele tegel vol staat met rekenfouten. Verder leuke reactie.

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Das is good

paulbiggstester2 | 17-01-20 | 15:43

Hier is een Russisch gezegde van toepassing: >>Ben uit een rijdende auto gevallen en heb geremd met mijn hoofd<<. Oftewel beeldend wordt gezegd wat er gebeurt wanneer iemand niet goed bij zijn hoofd is.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-01-20 | 15:42

"Weet iemand eigenlijk in wat voor auto Dolf Jansen rijdt?"
Ik hoop dat ie zich laat rijden, Dolf beschikt namelijk niet over een rijbewijs.

Mooie quote uit 2016:
Voor Jansen is het vanzelfsprekend dat je zorgvuldig omgaat met de leefomgeving. Hij eet zelf geen vlees, is van plan om bij zijn nieuwe huis in Ierland twee windmolens aan te schaffen en hij reist altijd met de trein. "Ik wil niet beweren dat ik nou zo'n goed mens ben. Ik rijd namelijk geen auto omdat ik het niet leuk vind en ik kan makkelijk duurzaam doen omdat ik geld heb."

"... en ik kan makkelijk duurzaam doen omdat ik geld heb."
Het kan dus wel, maar hij doet het lekker niet!.

michelpen | 17-01-20 | 15:41 | 4

Waarom is duurzaam duur? Omdat het niet effectief nog efficient is. Dan zijn dingen altijd duur (lees: geld verbranden).

harry21 | 17-01-20 | 15:45

Hij lag nogal onder vuur en daar werd op de extreem-linkse haatsite Joop punt nl nogal huilie huilie over gedaan.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 15:59
▼ 1 antwoord verborgen

Het enige voordeel voor particulieren is dat er geen BPM geheven wordt. Even doorsparen voor een eenvoudige elektrische auto van ongeveer 37000 euro. De actieradius is dan 260 km.

In Frankrijk is er een nieuw bedrijf die voor 8500 euro een elektrische motor in je simpele autootje inbouwt, ben je inwoner van Frankrijk dan ontvang je 3500 subsidie. Totale kosten 5000.
De actieradius is dan 180 km. Niet veel maar je benzineauto kan dan nog 15 jaar langer mee.

Moestuinier | 17-01-20 | 15:41 | 10

wordt er dan een hele lange verlengkabel bijgeleverd? Of moet je ook nog een batterij aanschaffen?

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:40
▼ 7 antwoorden verborgen

Een illegale micro thoriumcentrale heeft de toekomst.

Haberdoebas | 17-01-20 | 15:38 | 1

Yep. Thorium reactoren op stad/wijk niveau. Dat heeft toekomst.

Blubberbazooka | 17-01-20 | 17:38

Ga je dan..
Nog even snel een gratis teslaatje besteld.
Lekker meebetalen jongens.
Tis leuk geweest.
Aan de kromste regel ooit komt een einde.
Trouwens, zie de laatste tijd alleen nog maar Tesla 3-tjes rijden.
Beetje eentonig niet?
En waar? In Bilthoven(Neurd)/ Bosch en Duin struikel je erover.
Prima heur, alleen horen deze mannen, die ruim in de slappe was zitten, niet een gratis auto te rijden.
En nu is het janken.
Oké oké, ik zal niet keihard lachen.

Ruimedenker | 17-01-20 | 15:36 | 1

Bilthoven. reek me de bek niet open. Nog nooit een dorp gezien waar alle 60+ dames blauw haar hadden...

Graaisnaaiert | 17-01-20 | 17:36

Kolen gestookte auto's worden de toekomst.

Is dit nog nieuws? | 17-01-20 | 15:35 | 2

Nee_hout

Stevo365 | 17-01-20 | 16:31

@Stevo365 | 17-01-20 | 16:31:
Wie heeft nog bouwtekeningen liggen van de houtgasgeneratoren die je in WOII achter je auto kon hangen? Prima concept.

piloot47 | 17-01-20 | 16:53

Kortom een reële prijs als je het verlies meerekent van het laden, daar hoor je geen mens over, globaal het zelfde als de lading is verlies, en goedkoop dat het is, ik ken er al een paar die de tesla in ruilen voor benzine zo voordelig is het dus....... Niet gewoon een rijkelui speeltje voor de berbaren onder ons

Idiot456 | 17-01-20 | 15:32 | 1

Berbaar heeft geen stroom meer voor zijn computer, want de subsidie is afgelopen. Vandaar dat hij ook al een tijdje stil is hier, de centjes moeten nu echt zelf verdiend worden ipv op de subsidielepel worden aangereikt. Heb ook begrepen dat er gisteren 2 Fikkies bij een haags asiel zijn aangeboden...

Graaisnaaiert | 17-01-20 | 17:35

Prijs maakt niet zo veel uit, langs de snelweg laden doe je alleen in noodgevallen of bij lange vakantie ritten. Bijna alle normale kilometers laad je thuis (goedkope zonnestroom zonder BTW of energiebelasting) of op je werk (ook geen BTW, en voor grote afnemers nauwelijks energiebelasting).

W_F | 17-01-20 | 15:32 | 3

Of leaserijders die op kosten van de werkgever laden. Uiteraard doorberekend aan de klanten, wij dus.

Het brein erachter | 17-01-20 | 15:38

Goedkope zonnestroom? Er gaat 95kWh in zo'n tesla. Dat zijn nogal wat cellen, laat staan in de herfst/wintermaanden. En laden doe je vooral 's nachts toch?

Oja, salderen wordt afgeschaft, dus die zomerstroom lever je gratis terug naar Essent, en krijg je straks niet voor terug. Hoezee.

harry21 | 17-01-20 | 15:46

U werkt alleen s' nachts?

MorgenEenAnder | 17-01-20 | 15:56

Ot, inloggen werkt niet?

Is dit nog nieuws? | 17-01-20 | 15:29 | 2

cookies...

Rest In Privacy | 17-01-20 | 15:39

Tsja het geld moet ergens vandaan komen. Nu wordt het gehaald bij de auto omdat dat verreweg de meest gebruikte en onmisbare posten is. Deze accijnzen zijn echt niet alleen maar extra omdat het vervuild, maar omdat het de schatkist vult. Dus we zullen wel zien wie hierna de boeman is. Ik gok dat het iets wordt waar de grootste bubs uit de middenmoot voor zal moeten opdraaien, dit is namelijk de vetste koe. Dat we nu ook elektrisch kunnen rijden vind ik iets positiefs, dit was vroegen alleen nog maar een verre toekomst waar onze halfzwakzinnige ANW lerares over oreerde.

loopsbrother | 17-01-20 | 15:29

Vraag aanbod.
Als we allemaal gaan stroomscheuren wordt ‘t vanzelf goedkoper.
Haha niet.
Ik heb (nog) geen electrAuto, maar wel een lantaarnpaal achter het huis.
Stroom jatten gaat weer helemaal hip worden.
Even informeren hoe die kampers dat doen.

Ruimedenker | 17-01-20 | 15:28

Zet een benzine-gestookte 7Kva generator achterin je Tesla, ben je goedkoper uit en hoef je ook niet op zoek naar een laadpaal.

KlauwnBassie | 17-01-20 | 15:27 | 5

@Is dit nog nieuws? | 17-01-20 | 15:30:

Haha, wat een bereik !

sprietatoom | 17-01-20 | 15:41

@Is dit nog nieuws? | 17-01-20 | 15:30:
Hahah die foto staat symbool voor al die klimaatplannen van ons kabinet. (Bomen kappen voor energie, natuur en vogels verwoesten voor windmolens etc)

Middensteun | 17-01-20 | 17:14

zou er ooit ook een autobouwer in 1900 geweest zijn die ruimte inbouwde voor een paard?

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:41
▼ 2 antwoorden verborgen

OT verwarde man bedreigd kinderen op Utrechtse school!

Einde van de Domheid | 17-01-20 | 15:26 | 1

Dolf jansen rijd in een boeing ierland!

tweetybird | 17-01-20 | 15:21

Als ik er een zie staan trek ik altijd de stekker eruit.

Turbulentie? | 17-01-20 | 15:21 | 4

Daarom loop je nu zonder tanden in je mond?

Extra.Paracetamol | 17-01-20 | 15:34

Het verschilt een beetje per stekker type, maar de meeste kan je er tijdens het laden niet uit trekken. (ook om te voorkomen dat kwaadwillenden er met kabels of laders van door gaan)

W_F | 17-01-20 | 15:36
▼ 1 antwoord verborgen

Wie tankt er dan ook stroom langs de snelweg? Dompies.

DrumPiet | 17-01-20 | 15:21

Subsidie = heffing op het inkomen van anderen. Inkomen dat vergaard wordt met vervuilende activiteiten. Die vervuiling is de Tesla rijdende subsidieontvanger aan te rekenen. Tesla = moord.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 15:20

Ook de sociale cohesie verkruimelt waar je bij staat. Ergens even naar toe gaan wordt steeds minder vanzelfsprekend.

Nehemia | 17-01-20 | 15:19

Geloof mij nou, dit is het begin. BPM, milieuheffingen en de hele reut op alles wat electrisch is komt straks terug. Sterker nog, maal 2 of 3 van de nu 'vervuilende' sector. Wat dacht U? Dat onze overheid iets gratis doet? Haha goeie cabaretvoorstelling.

Zeiss | 17-01-20 | 15:19 | 5

Wat dat betreft kent de naïviteit geen grenzen. Dat is net als met het weg van het aardgas gedoe. Het zijn belangrijke inkomstenbronnen en als die dreigen op te drogen, moeten er andere bronnen aangeboord worden, het liefst op kosten van de algemeenheid. BTW naar 35% of zo.

Heiner | 17-01-20 | 15:32

@Heiner | 17-01-20 | 15:32: Zodra ze de laatste huiseigenaren van het gas af hebben gepest, gaat de ecotax op elektriciteit sky rocket hoog.

5611 | 17-01-20 | 15:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Iedereen met een elektrische auto weet dat je zelden in de situatie komt dat je langs de snelweg moet laten (ik spreek uit ervaring, in 6 maanden 2x voorgekomen). Laden aan eigen stekker is verreweg de beste en goedkooptste optie.

jawor36 | 17-01-20 | 15:19 | 2

U snapt het niet helemaal. Die elektriciteitsprijzen thuis gaan ook door het plafond. Zeer binnenkort. Het hoofdgerecht van d66.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 15:21

U kunt niet zomaar uit eigen ervaring gaan spreken hier! -grapje-

sjef-van-iekel | 17-01-20 | 15:26

Ik heb ooit natuurkunde op school gehad. Daar leerden we dat er een bepaalde hoeveelheid energie nodig is om een massa (=auto) in beweging te krijgen en hoe meer massa, hoe meer energie er nodig was. Of je dan die energie meeneemt (benzine, diesel) of uit een stekker haalt waar aan de andere kant in 90% van de gevallen een kerncentrale of kolencentrale staat, maakt niets uit. De hoeveelheid energie die nodig is, blijft gelijk. Dus dat de kosten op den duur ongeveer gelijk uit gaan vallen is ook logisch. Ook die stroomboer langs de snelweg moet zijn energie nu eenmaal ergens inkopen. Jammer voor de mensen die groene sprookjes en klimaatonzin geloven. Maar ze leren het vanzelf wel een keertje.

jan-lul-de-behanger | 17-01-20 | 15:18 | 8

@5611 | 17-01-20 | 16:15: Leuk, maar fout, je rekent nu toch niet met grijze stroom maar met 100% zwart, Well to Wheel analyses zijn al gedaan daar is de comment section niet geschikt voor. Conclusie grijze stroom BEV is beter dan diesel, met de potentie om nog alleen maar groener te worden hoe groener onze energie voorziening word,. Bij de diesel is de rek er uit, daar zijn geen wonderen meer te verwachten want de natuurkunde verbied deze.

medo | 17-01-20 | 17:03

@medo | 17-01-20 | 17:03: het is zelfs nog milieuvriendelijker als de grijze stroom volledig uit bruinkool komt. Los van dat elke tankbeurt ongeveer 2 doden kost in het bijbehorende terrorisme en oorlog om olie überhaupt nog te aten stromen.

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Kleine speler in NL deze ionity. Alternatieven genoeg

sjef-van-iekel | 17-01-20 | 15:17

Logisch want die elektriciteit wordt met olie /gas opgewekt en is vanwege de inefficiëntie nog eens veel duurder. Het is vaak zo dat een elektrische auto per saldo meer uitstoot geeft dan een diesel/benzine versie en niet zelden indirect op kolen of bruinkool rijdt . Per "elektrische" kilometer kilometer is vanuit elders meer fossiele brandstof nodig dan wanneer deze direct in een brandstofmotor wordt omgezet.

Baron Clappique | 17-01-20 | 15:16 | 4

Zelfs een bruinkoolcentrale is veel efficiënter dan een dieselmotor, met name doordat een bruinkoolcentrale veel groter en zwaarder mag zijn dan een dieselmotor. Een 3-traps stoomturbine is heel efficiënt, een dieselmotor stopt de meeste energie in het verwarmen van de uitlaat.

W_F | 17-01-20 | 15:49

"Per "elektrische" kilometer kilometer is vanuit elders meer fossiele brandstof nodig dan wanneer deze direct in een brandstofmotor wordt omgezet."

Ik ben skeptisch, zou dat echt zo zijn? Forse stelling....

harry21 | 17-01-20 | 15:51
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom blijft iedereen GroenLinks stemmen?
Ik tank overigens in Duitsland.

Van Kamsteren | 17-01-20 | 15:15 | 5

Eric Wiebes is u dankbaar. Brandstof gekocht in het buitenland telt namelijk voor de CO2 mee in het buitenland en niet voor Nederland.

5611 | 17-01-20 | 16:19
▼ 2 antwoorden verborgen

De EU neemt geen genoegen met een lager budget als er geen inkomsten uit GB meer komen. Onze overheid neemt geen genoegen met lagere inkomsten als er geen inkomsten meer worden gegenereerd door benzines te tanken. Uiteindelijk krijgen wij allemaal een chip ingeschoten die het aantal hartslagen telt. Voor elke tik mogen we gaan aftikken. Net zo eerlijk.

Leptob | 17-01-20 | 15:15
-weggejorist-
frank4444 | 17-01-20 | 15:15 | 2

Het zal al die Tesla leaserijders jeuken, de baas betaalt toch wel.

Bon-sens | 17-01-20 | 15:14 | 1

Korte blik. Is over 4 jaartjes totaal over die pret.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 15:24

Alle roet diesels gaan op de boot naar Afrika waar ze nog gerust 30 jaar doorkachelen.

Voor de linkse deug-kerk geldt: Wat je niet ziet, is er ook niet !!

Ervaringsdeskundige | 17-01-20 | 15:11 | 3

Ik deug ook in mijn eigen broekje. Heeerlijk.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 15:22

Yep in afrika kennen ze geen co2 geneuzel!!

tweetybird | 17-01-20 | 15:25

Nou in Zuid-Afrika zag ik vorig jaar een moderner wagenpark dan NL. Daar rijden ze allemaal in dikke Toyota's/VW of bedrijfsmatig Isuzu.

harry21 | 17-01-20 | 15:52

Dus???? zo'n laadpalen boer stampt met subsidie zo'n netwerk uit de grond, daarna wordt iedereen gepaait met mooie prijzen en gesoepsidieerde auto's. Dus alle rijke oppurtunisten profiteren volop en zodra het klootjesvolk aan de beurt is........

trottle | 17-01-20 | 15:10 | 3

Zo werkt de wereld. Iedereen met een specialisme is goed in het vooruitzien binnen dat specialisme. Mensen met veel geld en veel ervaring in het zo veel mogelijk uit de overheidstiet zuigen, die zien ook gewoon vooruit in dat "specialisme"

peterdh | 17-01-20 | 15:14

De subsidie is vooral bedoeld om de hoge aanschafprijs van die auto's te compenseren. Nu de prijzen dalen kan de subsidie omlaag. Het is niet vol te houden dat elektrische rijders niets bijdragen aan onderhoud van het wegennet. Ze betalen vanaf dit jaar dan ook weer wegenbelasting.

Wat men nog niet heeft verzonnen is hoe men elektrische rijders ook gaat laten meebetalen aan zorg, onderwijs, defensie, grenzeloze kanslozenimport, het OV, en de opknapbeurt van de 2e kamer: allemaal zaken waar de benzinerijder onevenredig veel aan bijdraagt. Vandaar: rekeningrijden.

Muxje | 17-01-20 | 15:18

@Muxje | 17-01-20 | 15:18:
Groot gelijk. Wel even een kleine verduidelijking: "Daarom gaan we *bovenop* alle huidige kosten *ook* rekeningrijden".

Want je dacht toch niet dat er ook maar 1 belasting wordt verlaagt als we gaan rekeningrijden?

peterdh | 17-01-20 | 15:42

Net maar weer eens een slimme meter geweigerd. Mooi snachts door blijven laden met de stroom van overdag.

Afgewezen | 17-01-20 | 15:10 | 3
-weggejorist-
frank4444 | 17-01-20 | 15:11

@Heel goed.
Je hebt er geen hol aan. Ik heb er een en zie geen meterstand meer. Oh wat slim.

Papa Jones | 17-01-20 | 15:18

En als de terugleverregeling aangepast wordt, denk je dan dat je nog steeds een slimme meter kan weigeren?

Muxje | 17-01-20 | 15:21

Ah gossie ,Bram van de Walle is uit z’n ivoren torentje gedonderd en maakt een kneiterharde landing op het realistische asfalt.
Nou maar even afwachten of kniert Bram werkelijk het zo op heeft met het klimaat of dat zijn zijn portomonee hem de weg van “lasten” verlichting geeft.

Datgingniegoed | 17-01-20 | 15:09

Schokkend. Elektriciteit opwekken kost ook geld?
Yasser? GroenLinks? Windmolens? Uw commentaar gaarne?

Nederland80 | 17-01-20 | 15:09
-weggejorist-
frank4444 | 17-01-20 | 15:08

Dat dus.
En waarom moet 'ik' een laadpas hebben in Nederland en tien andere laadpassen in Europa.
Ik kan overal tanken en afrekenen cash, pin of creditcard, zelfs in de uithoek van Angola lukt mij dat.

Miezerig | 17-01-20 | 15:07

Haha altijd wat met die schaapjes die 'goedkoop' dachten rond te tuffen met hun zware tank. Ik tank trouw E5 en blazen met die hap!

Sprinkhaan | 17-01-20 | 15:07

Dolf doet alles te voet.

Koos Knak | 17-01-20 | 15:06

Dolfje is een lulwolfje.

Cold-Cees | 17-01-20 | 15:05

Zag laatst een mooie life-hack.
Met behulp van een eind tuinslang en 2 zuignappen kun je je eigen nep-oplaadsnoer maken waardoor je altijd op laadplekken mag parkeren.

Osdorpertje | 17-01-20 | 15:05 | 1

Ik heb een verlengsnoer die ik met 2-secondenlijm aan een laadpaal plak, en het andere uiteinden gaat de kofferbak in. Fantastisch parkeren op A-locaties in die vermaledijde grachtengordel.

Sprinkhaan | 17-01-20 | 15:09

Jansen is kippig en kan niet rijden en denken,dat soort vliegt alleen op uw vliegschaamte. Dat al die gammele Tesla's - ze doorstaan geen strenge duurtest - door ons zwaar meegefinancierd worden, is de werking van de milieu en klimaatmaffia,waarvan we hier Winsemius en Nijpels als mede gangmakers hebben naast de usual suspects op Links en hun paus zit op een landgoed in de VS,heet Al Goor en heeft een energiefactuur van om en nabij de 100.000 US. en geen last van schaamvliegte Waar werd meer oprechtheid tussen mensen ooit gevonden dan in deze? Overigens een tank voor mijn Passat kost in Germanië ca 85 euro en hier 115, dus de Teslaprofiteur heeft nog wat te gaan .Wel duidelijk is dat hier de automobilist steeds volopper de klimaatgekte van de klimaatmaffia direct gaat meefinancieren. Waar stond dat ook al weer, juffrouw Rutte,toen u met het zg verkiezingsprogramma van uw Vereniging van Voksverlakkers kwam?

hertogvanzottegem | 17-01-20 | 15:05 | 1

Al Gore verbruikt 200.000 kWh, het 80voudufe van een Nederlands gezin. Dat is voor 1 huis, hij heeft er meerdere. Deze man is echt een voorbeeld, toch GL en D666?

5611 | 17-01-20 | 16:24

Mja, Leuk deel(tje) voor een oplossing.
Blijft de vraag wat je s’avonds doet als de zon niet schijnt en als het niet waait?
Opslag heb je nodig, Zet je het om in warm water dan kan je het alleen voor verwarming gebruiken. Dit soort reservoirs aanleggen is ook niet goedkoop.

Datgingniegoed | 17-01-20 | 15:34

Tja, het mesh netwerk opnieuw "uitgevonden".

Monkey Cabbage | 17-01-20 | 16:25

Uit dat artikel: het electriciteitsnet domweg verzwaren om straks pieken in wind en zon op te vangen kost 1.000 miljard. Waar ken ik dat bedrag ook weer van?

Het bedrijf in kwestie wil overigens proberen opgewekte stroom zoveel mogelijk in de omgeving te gebruiken zodat een dergelijke verzwaring. Lijkt me dat je dan vooral in het Noorden nog steeds met een fors overschot komt te zitten.

5611 | 17-01-20 | 16:31
▼ 1 antwoord verborgen

Kikkers in een kookpan...

Nemo_Tenetur | 17-01-20 | 15:04

Dit is toch niet verrassend ? Mensen krijgen eerst iets opgedrongen met allerlei mooie praatjes en daarna betaal je de hoofdprijs.

Ruikbaard | 17-01-20 | 15:03 | 4

@2voor12; Echt niet...! Bij mij moet iedereen gewoon meteen betalen...!

Nemo_Tenetur | 17-01-20 | 15:07

@2voor12 | 17-01-20 | 15:06:
Met het aantal dealers in Amsterdam kom je dan al snel dagelijks gratis een jaartje door...

peterdh | 17-01-20 | 15:18
▼ 1 antwoord verborgen

Dolf, je column klinkt leuk; blijf lekker vliegen en produceer jouw flinke voetafdruk.

Bouwfraudeur | 17-01-20 | 15:03

Ik heb ook zo'n kut tesla, was een van de eerste. Nu rijd iedereen er in, echt mega kut. Stroom betaal ik gelukkig niet, dat tap ik gewoon af dat scheelt dan wel weer...

mrjixies | 17-01-20 | 15:03 | 2

Dan heb je dikke subsidies genoten...

Hollandse_blauwe | 17-01-20 | 15:06

Lol @ stroom aftappen.

Is dit nog nieuws? | 17-01-20 | 15:33

Met een actieradius van 300km, is dat 3x volladen voordat je de actieradius haalt van mijn diesel. 150euries dus. Ik tank goedkoper. En het zal alleen maar erger worden voor de nog gesubsidieerde stofzuigerrijders.

Wim Venijn | 17-01-20 | 15:03

We kunnen ook op water gaan rijden (met benzine), veel goedkoper. Er zijn al een paar handige jongens die experimenteren ermee. Als het werkt zal het patent wel opgekocht worden en daarna verdwijnen.
www.youtube.com/watch?v=aXu3TknbO4s

jan huppeldepup | 17-01-20 | 15:02 | 2

ik dacht,dat VW maar twee elektrische auto's wil brengen (een Golf en een ander, net gepresenteerd karretje) maar over 10 jaar auto's op waterstof ziet zitten.... Ben de bron vergeten,maar was geen geintje.

hertogvanzottegem | 17-01-20 | 15:09

Hmmm, Al oud.
Je kan ook H2 ( waterstof) toevoegen bij je lucht inlaat.
Het nadeel is dat dit waterstof atoompje best wel agresief op bepaalde metalen is.

Datgingniegoed | 17-01-20 | 16:04

Alleen elektrische peut vanuit de stroom van je eigen dak kost weinig. Iedereen die elektrisch rijdt zonder "gratis" stroom van het dak heeft het niet begrepen.
Als je iets moet weten is dat de overheid alle energie kapot gaat belasten. Dus Als je het kan betalen, regel het.

pibasso | 17-01-20 | 15:01 | 10

@Muxje | 17-01-20 | 15:28:
Dat zal ongetwijfeld. Het is namelijk niet mijn dak. Dus ik ben de lul. Betalen betalen, geen reet ervoor terug krijgen, en geen mogelijkheid om eronder uit te komen. De ideale burger.

peterdh | 17-01-20 | 15:40

@happen_maar | 17-01-20 | 15:21: Als er voldoende snelladers zijn, die voldoende snel zijn en de range nog wat toeneemt, zie ik dat ook gebeuren met als smoes al die kabels op de stoep. Op dat moment kan je als overheid natuurlijk gaan cashen.

5611 | 17-01-20 | 16:35

Binnenkort gevechten op leven en dood bij de laadpaal bij u in de buurt. Leuk man.

Dutch_Viscount | 17-01-20 | 20:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Dolf is en rijdt een lelijk eendje.

Poesman | 17-01-20 | 14:59

Fastnet, een andere aanbieder, levert voor 59ct per kwh en bij een abbonnement van 12eu per maand voor 35ct per kwh. Is dus echt aan de dure kant, helemaal komend van 8eu ongeacht de getankte hoeveelheid.

FogerRederer | 17-01-20 | 14:59 | 2

Neem een laadpas van Maingau, dan is het 35 cent. Sowiesoe een goede pas voor Europa. Maar Fastned zal de deal met Maingau binnenkort wel gaan aanpassen...

Die laadpaalboeren beginnen steeds meer cowboyachtig gedrag te vertonen trouwens. Vragen de hoofdprijs voor stroom, en de laadinfra is vaak nogal brak (op veel plekken 1 lader of slechts 1 CCS2-aansluiting.

Muxje | 17-01-20 | 15:07

@Muxje | 17-01-20 | 15:07:
Tja over een jaar of 8 zal de overheid wel wat perken gaan stellen aan dat uitzuigcowboygedrag. Nadat ze zelf hun extra inkomsten daardoor hebben veilig gesteld via allerlei andere belastingen.

peterdh | 17-01-20 | 15:26

Dolf rijdt met über.
Dolf is echt zo'n übermensch.

De verwarde man | 17-01-20 | 14:58

Dat had niemand toch zien aankomen?

“Met deze woekerprijs kost het me 60 euro om mijn auto te laden en betaal ik 15 euro per 100 km, duurder dan conventionele wagens”, fulmineert Bram Vandewalle, die met een Tesla Model 3 rijdt, op Twitter.

Nehemia | 17-01-20 | 14:58 | 13

@Langshetrandje | 17-01-20 | 15:17:
Wij in Azie momenteel ook nog. 80 a 85 cent de liter. Heb de uitstootcijfers niet bekeken maar onze D-Max is volgens mij vrij schoon.

Graaisnaaiert | 17-01-20 | 17:29

@Graaisnaaiert | 17-01-20 | 17:29:
Edit: waar wij zitten heb je trekkracht nodig, dat koppel krijg je van z'n leven dus niet uit elektrische automotoren...

Graaisnaaiert | 17-01-20 | 17:30
▼ 10 antwoorden verborgen

Dat gebeurt dadelijk ook met zonnepanelen.
Stroom terugstorten op het net gaat geld kosten.
In dit land gebeurt alles anders.
Wat dacht je van Badr ,die met de O.S. moet gaan meedoen.
Prachtig voorbeeld van hoe je onsportief gedrag kunt belonen,hoe crimineel gedrag beloond wordt en hoe iemand die pas voor Marokko uitkwam toch nog gevraagd wordt.

pejoar | 17-01-20 | 14:58 | 6

@loze stijl | 17-01-20 | 15:33: Nee, offgrid is veel te duur, het net als backup is perfect, voor een laag prijsje. Zoveel mogelijk peak-shaven met een powerwall, de rest trek je alsnog uit het net. Hou je bijna geen verbruik over als je de juiste hoeveelheid zonnepanelen hebt.

ThePozz | 17-01-20 | 17:03

Op het moment dat dat gebeurd worden powerwalls natuurlijk gewoon interessant. Mooi hergebruik van oude Tesla accu's.

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Benzine en diesel is langs de snelweg ook onbetaalbaar. Anticipeer tijdig of pak een afrit als prijs belangrijker is dan tijd.

_pacman_ | 17-01-20 | 14:57 | 1

Daar tanken dan ook alleen mensen die de brandstof niet zelf hoeven te betalen.

matatwork | 17-01-20 | 15:10

Oh nee, er zal vast wel een klimaatdrammend kamerlid zijn die dit heel zielig vindt en er een subsidie voor bedenkt. Die dan weer betaald wordt door iemand anders.

Deflatiemonster | 17-01-20 | 14:55

Wat een gezeur en dom gelul dit. Ik rij per jaar 40dkm met een volledig elektrische auto, 4% bijtelling, zonnepanelen op 't dak van m'n woning. 98% van de stroom laad ik thuis, goedkoop, schoon, en snel genoeg (7000 Watt, dus 7kWh per uur, 64kW accu is dus in 9 uur vol. Ik laad 5-10x per jaar langs de snelweg, bij palen van Fastned. Daar laad ik met 50kW, altijd. Nu heb ik meestal maar een beetje nodig, omdat ik net nét niet red. Dus 15-20 minuten, max. Precies genoeg tijd om te poepen en een broodje te kopen.

Beter dan 1x per week bij een smerig & duur tankstation in de kou staan, terwijl ik veplicht die kuthendel in moet houden.

2Benen | 17-01-20 | 14:55 | 29

Bijtelling wordt 8% en 2021 zal het wel 12% worden.

Jan70 | 17-01-20 | 18:15

Gewoon verhuizen!

Dutch_Viscount | 17-01-20 | 20:43
▼ 26 antwoorden verborgen

Lebbis woont in een woonark, hij rijdt tweemaal per dag door het park om er te komen. Met ontheffing. Deugen is voor de anderen.

Piet Karbiet | 17-01-20 | 14:54

Prima reactie van Dolfje.

Rohin | 17-01-20 | 14:52 | 3

Credit where credit's due.

Robert Haynes | 17-01-20 | 15:03

@Robert Haynes | 17-01-20 | 15:03: zekers, plusje erbij. Aan de andere kant, kon ook niet echt meer anders.

Herr Inspector | 17-01-20 | 15:20

@Herr Inspector | 17-01-20 | 15:20: Gaat niet direct over zijn betoog, meer over zijn mimiek en emotie. Het echte.
Dat hij Roxane van Iperen weer ff afkraakt is wel een minpuntje.
Maar goed ze is ook vele malen intelligenter dan Dolf.

Robert Haynes | 17-01-20 | 15:47

En strakjes als we allen 100 rijden overdag, worden we zuiniger. Drie maal raden welke aczijns omhoog gaat... de staatsschoorsteen moet roken

horsteknots | 17-01-20 | 14:51 | 1

Alle accijnzen en belastingen gaan omhoog. Simpel. Je hoeft je niet af te gaan vragen welke. Allemaal.

peterdh | 17-01-20 | 15:32

Weten we toch allang. Alles wat we door de strot gedrukt krijgen wordt toch ook beprijsd. Sta je dan met je teringdure elektrische barrel weet ik hoe lang aan zo'n laadpaal en dan ook nog even een halve meier aftikken.
Ha. Haha. Bwoehahahahahahaha. Sukkels.

Graaisnaaiert | 17-01-20 | 14:51 | 3

En dan na een paar honderd kilometer weer opnieuw omdat je nu eenmaal niet zo ver komt met die accu's.

Ibu | 17-01-20 | 15:27

@Ibu | 17-01-20 | 15:27: paar honderd kilometer? Hoop ik dat je niet in het buitenland staat, daar zijn veel minder laadpalen.

Is dit nog nieuws? | 17-01-20 | 15:31

@Is dit nog nieuws? | 17-01-20 | 15:31: Groningen - Barcelona is gewoon in 18-20 uur te doen hoor. Ik zie het probleem niet zo

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:58

Geweldig. Hier kon je op wachten. Gesubsidieerde stroom vd windmolen verkopen voor €0.79 per kWh.

Trumme | 17-01-20 | 14:51 | 1

pak je mooi 68 cent er tussen weg

joran v d s | 17-01-20 | 15:09

Dolf Jansen rijdt in een ligfiets, voortgetrokken door een span slaven.

gestoptmetroken | 17-01-20 | 14:50 | 1

zwarte of blanke slaven, bij die laatste is de deugfactor hoger weet je...

peterdh | 17-01-20 | 15:37

Lekkere marge wel.

algoritmos | 17-01-20 | 14:50

kwartje van Rutte er nog op en de cirkel is weer rond!

allesofniks | 17-01-20 | 14:48

In zo’n zwarte, met van die vlaggetjes

laurentius | 17-01-20 | 14:48

Ik zou willen lachen om dit bericht. Echter, mijn auto verdraagt E10 als de Führer tabaksrook. Daarbovenop nog de accijnsverhogingen. Dat voel ik wel. Vroem Vroem.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 14:48 | 7

@2voor12 | 17-01-20 | 14:56: Dat is opzettelijk gedaan, zodat mensen geen benzine kunnen hamsteren. Je wilt als overheid/EU natuurlijk wel de controle houden.

Vuurwezel | 17-01-20 | 15:02

@Graaisnaaiert | 17-01-20 | 15:03:
Kan het nog wel betalen, maar gaat zo langzamerhand wel ten koste van andere dingen. Kennelijk is men van mening dat mijn centjes beter direct naar overheidje kunnen i.p.v. via de lokale economie. Het komt uit de lengte of uit de breedte.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 15:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Dolf Jansen....... ik kan e niet voorstellen dat die een rijbewijs heeft. Lieve help!

Jan de Hoop | 17-01-20 | 14:47


Dolf Jansen ...................... Beroeps-Deuger (het betaald de rekeningen zo lekker)

Ervaringsdeskundige | 17-01-20 | 14:46

Kapot aan je eigen succes noemen ze dat stelletje deugneuzen.

schoon-schip-maken | 17-01-20 | 14:46

Zo. Dat. Is. Duidelijk. Het heeft niets met het klimaat te maken. Het gaat alleen een enkel maar om geld. Altijd. Voor altijd. Zowel bij de paus en de klimaatpaus.

Marcello Christiani | 17-01-20 | 14:46 | 3

U bent er vlot bij, zeg...

Graaisnaaiert | 17-01-20 | 14:53

90% van de Teslarijdrs doen het ook gewoon voor het geld hoor.. gewoon.. omdat ze kunnen rekenen.

Epistulae_Morales | 17-01-20 | 17:59

Onze Dolf heeft geen rijbewijs. Zowel, dan zou hij een Volkswagen hebben.

oldandwise | 17-01-20 | 14:46 | 2

Een Fiatje, denk ik.

Rest In Privacy | 17-01-20 | 16:04

Allemaal verloren tijd dat gedoe met elektrisch, waterstof (poeder) is de toekomst.

Jan Leul | 17-01-20 | 14:45 | 6

@Jan Leul | 17-01-20 | 14:57:

Laat het Shell niet horen...

eerstneukendanpraten | 17-01-20 | 14:59

@Jan Leul | 17-01-20 | 14:57: Dat wist ik niet, maar een liter waterstof 'normaal' is ook duurtjes.

Marcello Christiani | 17-01-20 | 15:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Whaaahaaaa... Het gratis geld is op!
Dat krijg je als je beleid met subsidies wil afdwingen.

marcoplarco | 17-01-20 | 14:45

Dolf Jansen heeft een benenwagen

Jan Leul | 17-01-20 | 14:44 | 2

Gaat overigens bijna 17 km/pu

Jan Leul | 17-01-20 | 14:47

Niet een Ford model A, Dolf?

Hemmenaar7 | 17-01-20 | 15:05

Is al een poosje zo. Ik laad alleen nog als er geen andere parkeerplaats te vinden is. PHEV, dus gewoon benzine rijden. Is goedkoper. Alleen thuis laden, dat scheelt dan weer wel (van zonnepanelen)

MKBer | 17-01-20 | 14:44 | 2

U bent overdag thuis neem ik aan

Idiot456 | 17-01-20 | 15:09

Betalen zul je pauper, want dat belastinggeld moet hoe dan ook geïnd worden!!

Uranus1767 | 17-01-20 | 14:44 | 3

Ja, het is ook naïef om te denken dat de overheid hun inkomsten niet ergens anders vandaan zal halen.

Heiner | 17-01-20 | 14:50

@Heiner | 17-01-20 | 14:50: Tuurlijk doen ze dat over een jaar of 4 is de bijtelling voor een Tesla lease ook rond de 20%

Jan70 | 17-01-20 | 18:20

@Jan70 | 17-01-20 | 18:20: Als je met 17 miljoen inwoners de hele wereld wilt redden, al dan niet tegen hun wil, zal je toch wat moeten.

Heiner | 17-01-20 | 19:28

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl