Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vuurwerkverbod, wanneer?

Dit is een bericht voor Kevin Frikandel

Vuurwerk, dat was altijd puberaal vandalisme en de spanning van het risico op een HALT-verwijzing. Toch stiekem strijkers kopen, een prullenbakkie opblazen of met een blaaspijp en babypijltjes op elkaar schieten - vuurwerk ies koeltoer & traditie. En iedereen die er een rem op wilde zetten, werd door ons wel onder vuur genomen, inclusief het beroemde Meldpunt GroenLinks, dat veel beter bezocht & gebruikt werd dan het GroenLinks Meldpunt tegen vuurwerkoverlast - lol.

Maar het is geen 2012 meer. En ook geen 2015. Een verbod op vuurwerk is niet langer meer alleen een pleidooi voor betuttellinks magniet-moralisme, maar een vraagstuk van nationale veiligheid.

Al vanaf september klinken de illegale klappers. De eerste huisdierdoden zijn gevallen. Bejaarden bang om de straat op te gaan. Het ene clandestiene transport na de andere volatiele (privé-) opslag van Roombeekse proporties wordt onderschept of opgespoord. Brandweer- en ambulance-personeel dat onder politiebegeleiding moet werken. Zintuigmonteurs (ogen, oren, tast) van het medische gilde die ieder jaar stelliger om paal & perk tegen vuurwerk vragen. En talloze (onschuldige) slachtoffers van niet zelden zwaar illegaal vuurwerk tijdens een jaarwisseling die steeds meer op het gretige openingssalvo van een flinke burgeroorlog begint te lijken. En dan hebben we het nog niet eens over de MiLiEuVeRvUiLiNg, want die kan ons niet bommen.

Het is 2019, en tijd om de vraag te stellen: is een vuurwerkverbod eigenlijk wel zo gek? Plattelanders, die hebben ruimte en die snappen carbid. Maar in de steden, waar de bejaarden beven en de huisdieren vrezen, waar longen om lucht smeken en en zij die hulp verlenen nog meer handen tekort komen dan degenen die ze moeten helpen. Centraal gemeentevuurwerk in de steden en dorpen, een agrarische uitzondering voor carbid, en meer vrede en veiligheid voor iedereen. Is dat onderhand een werkbaar compromis?

Update. Tips voor huisdieren-eigenaren HIERRRR.

Tijd voor een vuurwerkverbod?

Vraag: Centraal gemeentevuurwerk in de steden en dorpen, een agrarische uitzondering voor carbid, en meer vrede en veiligheid voor iedereen. Is dat onderhand een werkbaar compromis?


Poll is Verlopen.

Tijd voor een vuurwerkverbod?

Vraag: Centraal gemeentevuurwerk in de steden en dorpen, een agrarische uitzondering voor carbid, en meer vrede en veiligheid voor iedereen. Is dat onderhand een werkbaar compromis?

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Mark zit te Dutten | 11-12-19 | 13:28 | 1

Vuurwerk is al verboden, behalve op oudjaarsdag en dan nog tussen bepaalde tijden. Dus handhaaf nou eens de regels die er gewoon zijn ipv steeds weer nieuwe regels bij te verzinnen. Want wie zou dat totaalverbod moeten handhaven dan?

The Customer | 11-12-19 | 13:08 | 1

Excuses voor de driedubbel post..

The Customer | 11-12-19 | 13:10

Vuurwerk is al verboden, behalve op oudjaarsdag en dan nog tussen bepaalde tijden. Dus handhaaf nou eens de regels die er gewoon zijn ipv steeds weer nieuwe regels bij te verzinnen. Want wie zou dat totaalverbod moeten handhaven dan?

The Customer | 11-12-19 | 13:07

Vuurwerk is al verboden, behalve op oudjaarsdag en dan nog tussen bepaalde tijden. Dus handhaaf nou eens de regels die er gewoon zijn ipv steeds weer nieuwe regels bij te verzinnen. Want wie zou dat totaalverbod moeten handhaven dan?

The Customer | 11-12-19 | 13:05

Net of een vuurwerkverbod ervoor zorgt dat er geen vuurwerk meer wordt afgestoken...?! Werkt namelijk met drugs ook zo goed... Tjonge jonge wat een hoop idioten hier die altijd alles maar willen verbieden...! Mensen moeten zich eens een beetje meer met zichzelf bezig houden zodat ze zich minder storen aan wat een ander doet... Het is een welvaartsziekte om je altijd maar te storen aan alles om je heen... Even ter verduidelijking; vuurwerk is al verboden, behalve op 31 december... Één dagje dus, en daar gaan mensen over janken... Zielig hoor! Ik heb zelf ook een hond die bang is voor vuurwerk maar hij overleeft het ieder jaar weer, de volgende dag merk je niets meer. Overigens heb ik in een buitenland gewoond waar nauwelijks vuurwerk afgestoken wordt. Nou, je wil niet weten wat voor anti-climax het is als het om twaalf uur volledig stil is op straat...

Nemo_Tenetur | 11-12-19 | 12:04 | 2

Heerlijk rustig. Ik geniet ervan.

gato | 11-12-19 | 12:14

Jaja... Tot het zover is en iedereen vreemd genoeg toch iets mist... Iedereen gaat dan weer janken dat het niet meer hetzelfde is als vroeger.. Het is namelijk de bedoeling van de jaarwisseling dat het anders is als iedere andere dag van het jaar... Maar weet je wat, verbied het allemaal maar... Ik rijd gewoon zoals ieder jaar terug uit België met een kofferbak vol illegaal vuurwerk en stook de nodige meijertjes af om twaalf uur... Net of ik (en een hoop anderen) een zak om zo'n verbod geven...!

Nemo_Tenetur | 11-12-19 | 12:27

Laten we het volgende dan ook maar schrappen want 24/7/365 ergernis:
- honden, want drollen, drollen en nog meer drollen
- alcohol, geen uitleg voor nodig lijkt me
- Tabak, teringstank die je overal tegemoet komt
- wiet, teringstank die je tegenwoording overal tegemoet komt
- electro-step
- toeristen
- demonstraties
- kerstbomen
- festivals, teringherrie en teringzooi
- stereoinstallaties
- boom-cars
- alle omroepen
- internet
- de buren
- wie/wat niet?
-mezelf

puszuiger | 11-12-19 | 11:49 | 1

-porno

Pluisbaard | 11-12-19 | 12:57

Alleen toestaan MET Vergunning. Kan de gemeente beslissen waar en wanneer ze het toestaan. Is meteen ook duidelijk waar ze eventuele schade kunnen verhalen.

Olieboer | 11-12-19 | 11:44 | 1

Keurig hoor, het wordt spontaan knalvrij, heel Nederland, echt waar.
Ik hoor niks meer ineens. Grapjas

willem n | 11-12-19 | 11:53

Van mij mag het verboden worden. Organiseer wat professionele shows en klaar. Maar goed tot die tiet.

Pluisbaard | 11-12-19 | 11:03 | 2

En op wat voor wijze belemmerd dit de illegale import?

willem n | 11-12-19 | 11:55

@willem n | 11-12-19 | 11:55: Wat denk je minder bij geluid, dus makkelijker op te sporen. Sowieso meer en harder optreden, maar dat spreekt voor zich.

Pluisbaard | 11-12-19 | 12:37

Vuurwerk gewoon het hele jaar door toestaan. We moeten niet nog meer betutteling maar eens flink wat betutteling terug gaan draaien.

Daarbij, als je het hele jaar door toestaat is men er al snel op uitgekeken en voorkom je de excessen rond nieuwjaar.

Maja, dingen toestaan. Daar zijn veel Nederlanders bang voor. Alles moet verboden worden. Weg met vrijheden.

DerUnterMensch | 11-12-19 | 09:24 | 2

In Utrecht hebben we het hele jaar vuurwerk. Ook t liefst s'nachts tussen 02:00 en 04:00.Soms voel ik me dan net een Palestijnse jongere( maar dan op leeftijd) en krijg ik een neiging stenen te gooien.

DeviousDick³ | 11-12-19 | 10:27

Hier in Brabant wordt gewoon het hele jaar door afgestoken. Helaas.

Pluisbaard | 11-12-19 | 11:01

Hoe meer men verbied hoe meer uitdaging en bijkomend gevaar wegens geen controle op illegaal vuurwerk uit de EU.. Dus verbieden een grote nee
Gewoon lekker de uitlaatklep en bijpassende feesten
Als je een burgeroorlog wil op 31 december verbied dan vuurwerk

zoefff3 | 11-12-19 | 09:09 | 1

Want het is nog geen burgeroorlog in de banlieus van Nederland op 31/12. U leest geen kranten kennelijk ?

Grijskijkert | 11-12-19 | 10:21

Vuurwerkverbod? Nee.

Vuurwerk is uit zichzelf stabiel en inert. Alles wat het doet is het gevolg van de acties van de operator. Veilig bij verstandig gebruik.

Het probleem is eikels die niet normal kunnen doen, ongeacht wat ze hebben, en daarvoor niet bestraft worden.

Ik heb nog nooit problemen veroorzaakt met vuurwerk. Waarom mag ik het dan niet meer gebruiken omdat de overheid steeds idioten vrijuit laat gaan?

quantumcollider | 11-12-19 | 09:05

Het leuke van oudjaarsdag is dat er voor iedereen wat leuks is te beleven. Eerst de hapjes en drankjes. Dan een gezellige oudjaarsconference. Voor de gokkers een oudjaarslot. De mensen die naar een feest willen in de stad gaan daarheen.
Voor de meerderheid die dat niet doet is er nog het vuurwerk. Waarbij de oudjes genieten van het vuurwerk van de nieuwe generatie. Zo is het eens per jaar een gezellige samenkomst. Om 00:00 uur barst het spektakel los en kom je mensen uit de buurt tegen die je bij wijze van spreken het hele jaar nog niet had gesproken.
De verhalen over vuurwerk waarbij het verkeerd afloopt zijn voornamelijk mensen die geen veiligheidsbril opzetten, geen oordoppen dragen en waarbij het om illegaal vuurwerk gaat.
Het is zonde dat een heel klein clubje een hele traditie om zeep helpt.
Dan zijn er nog de verhalen van 'zielige huisdieren'. Als het zo doorgaat kun je letterlijk niets meer als land zijnde. Moet de snoepafdeling ook niet uit supermarkten verdwijnen?

stipjes | 11-12-19 | 08:56

Mee eens, ik vind het ook niet meer leuk. Dus dan mag het niet meer.

Misterspok | 11-12-19 | 07:23

Een gebrek aan handhaving en een combinatie van totale debiliteit en het ontbreken van een veiligheidscultuur.

Leer de kindjes op school al aan hoe gevaarlijk een explosief / brandstof is en hoe het te doven.

Als het dan fout gaat is er misschien toch een die kan helpen of beter nog ingrijpt voor het fout zou gaan. Proberen doen ze het toch.

Lt-Kol Kilgore | 11-12-19 | 06:48

Vroegah was het leuk, nu niet meer. Compleet afschaffen dus.

TonyMontana010 | 11-12-19 | 05:48

We hebben in 40-45 al een overkill aan vuurwerk gehad , een totaal vuurwerkverbod en vuurstapelverbod had in 1945 uitgevaardigd moeten worden .
Vuurwerk is net als Drank & Drugs iets voor de totaal hersenlozen .

Minus Richels | 11-12-19 | 04:46 | 1

Je spreekt wel een hele grote groep aan als hersenlozen..

kermitsklant | 11-12-19 | 07:12
-weggejorist-
VP732 | 11-12-19 | 02:47

Vuurwerk is al 363 dagen van het jaar verboden. Een verbod op vuurwerk op 30 en 31 December, gaat de overlast op 10 December niet oplossen!

EenGoedBegin | 11-12-19 | 01:17 | 3

Als het beperkt zou worden tot een of twee dagen per jaar, dan zou de overlast inderdaad een stuk minder zijn. Het is in de Randstad elk weekend raak tot in de zomer aan toe.

Watching the Wheels | 11-12-19 | 02:05

Ik was in Japan, daar steken ze het gewoon dagelijks af, dwz..als er iets bijzonders is voor iemand en dan gewoon een paar pijltjes, niks geen idiote bommen, gewoon voor de sier om iets te s/vieren en geen idiote weken daar rond het einde van het jaar.
Ik ben voor verbod op die domme knallen door het jaar heen, maar 'stille' sier, nee, dat is toch gewoon mooi. Dat maakt het ook allemaal minder spastisch, alsof het in die ene week moet.

Yumi | 11-12-19 | 02:09

@Watching the Wheels | 11-12-19 | 02:05: lees even waar je op reageert, dan is het dus op dagen dat het streng verboden en illegaal en niet toegestaan en zelfs strafbaar is, werkt prima hoor.... Doet maar een verbodju....
Misschien had handhaving niet afgeschaft moeten worden door de politie, maar ja keuzes keuzes.

willem n | 11-12-19 | 08:16

"maar een vraagstuk van nationale veiligheid"

Godsamme Bart, hysterie staat je niet!

Gen. Maximus | 10-12-19 | 23:26

Het probleem is niet vuurwerk an sich. Het is gebrek aan handhaving. In het verleden liep je goede kans in de kraag gevat te worden door een bromsnor als je het te bont maakte. Ik kan me nu niet herinneren wanneer ik voor het laatst een agent in het wild ben tegengekomen. Een verbod gaat niets oplossen.

Gregovic | 10-12-19 | 23:23 | 1

Juist. Ik ontwaar een patroon:
- XTC wordt veel verhandeld op dancefeesten => verbiedt dancefeesten
- Kutkinderen en volwassen racisten maken negers uit voor zwarte piet => verbiedt zwarte piet.
- Vuurwerk wordt misbruikt => verbiedt vuurwerk

Gaat lekker zo. Past wel prima in de rubber stoeptegel tendens die dit land al langer in z'n greep houdt. Nah ja, zal de zeitgeist dan wel zijn hè

Gen. Maximus | 10-12-19 | 23:56

Heerlijk de pukkeljochies die nu in de tokkiebuurten de boel onveilig maken met het geld van de uitkering van pa, lekker knallen - gaan met een verbod wel op een andere manier hun nieuwjaarswensen bot vieren. meer overlast en onrusten.
En vergeet ook de vuurwerkshows maar die overal beloofd worden met een vuurwerkverbod. De helft van de gemeentes zal na het eerste jaar (terecht) veel te duur roepen of uit veiligheidsoverwegingen het niet door laten gaan.

En wie werkelijk het kul argument gebruikt dat als legaal vuurwerk verboden is het illegale vuurwerk wat nu al overal klinkt ook wel niet meer te horen zal zijn rond O&N is nog dommer dat het achtereinde van een populistische groenlinkser.

litebyte | 10-12-19 | 23:21

De traditionele rellen zijn zelden vuurwerk-gerelateerd. Die zijn meer oudjaar-gerelateerd. Persoonlijk wel vuurwerk afgestoken en het was altijd gezellig.

Rest In Privacy | 10-12-19 | 23:15 | 2

In Duitsland zijn nog tal van plekken waar je nog prima mag afsteken.

litebyte | 10-12-19 | 23:22

@litebyte | 10-12-19 | 23:22:
In Nederland ook. Het leuke is dat de hele buurt buiten komt en leuk bezig is. Dat is nogal uniek. En vind je het echt helemaal niks, kun je binnen blijven en kostenloos genieten van de show die de buurt u biedt.

Rest In Privacy | 10-12-19 | 23:34

Fel tegen een verbod, niet omdat ik een groot liefhebber ben maar puur vanwege het feit dat de meeste overlast wordt veroorzaakt door vuurwerk dat reeds illegaal is. Pak de mongolen aan, niet de mensen die verantwoord met vuurwerk om kunnen gaan. Toen ik een jong Neumannetje was zo rond het millennium staken ik en mijn vrienden ook joekels van strijkers af (zogeheten betonstrijkers of doodskopstrijkers). Dit deed weinig onder voor de cobra's van vandaag de dag... maar we gingen er normaal mee om. Geen liters benzine erbij, niet naar mensen gooien, niet in de winkelstraat etc, we konden dat spul zelfs op oudjaarsdag voor de neus van de politie afsteken die alleen waarschuwden dat we voorzichtig moesten zijn met die zware knallers. Helaas is gezond verstand en verantwoordelijkheidsbesef een vreemd iets vandaag de dag en laten mensen zich te veel opjutten door politiek en media, tot bijna collectieve hysterie aan toe... en daarom klinkt er een roep voor verbod.

Desondanks blijft ik tegen een verbod, zoals ik tegen de meeste verboden ben. Handhaaf goed ipv van alles voor iedereen te verbieden.

Alfred E. Neuman | 10-12-19 | 23:08 | 1

Juist. Het heeft zeker te maken met het slappe beleid waardoor alles de ruimte krijgt in twijfel getrokken te worden en dus ook vuurwerk.

Boompjeoud | 11-12-19 | 06:32

Het vuurwerk verbod is een typisch symptoom van de huidige regerings mentaliteit.
Waar overlast van is, dat durven ze niet aan te pakken. (Want dat is al lang op alle manieren verboden, zowel de zwaarte van het "vuurwerk", als de tijdstippen). Maar dan kunnen ze als een soort symbool politiek wel net doen of ze er wat aan gedaan hebben. Nog een stel brave huisvaders met sterretjes beboeten, en wat zijn we toch weer effectief bezig.
En heel Nederland wordt zo bestuurd. OV-poortjes. Elke zwartrijder loopt gewoon door. De conducteur heeft geen enkele backup, en durft geen zwartrijder meer te beboeten. Alleen brave forensen die een keer vergeten zijn in te checken die pakken ze nog. Dat ondertussen een kolonie apen, pardon, zwartrijders verderop de tent afbreekt, daar weet de NS niets van, want daar durft die conducteur niet te komen.
Als je op een festival een pilletje meeneemt (ik vindt het een achterlijk idee, maar hé, jouw lichaam) dan kun je voor de snelrechter verschijnen. Ondertussen vecht de Amsterdamse onderwereld een oorlog uit a la Chicago 1930 en is Noord Brabant verandert in een terrein voor de stort van zwaar chemisch afval.
Maar ook bijvoorbeeld een Pegida voorman durven ze wel te arresteren, maar als antifa de stad afbreekt, dan is de ME kwijt.

Symboolpolitiek. Dat is het. De gewone kutburger moet verder zijn mond houden en de rekening betalen, en het echte probleem blijft gewoon bestaan.

TheEgg | 10-12-19 | 22:43 | 7

Bingo!

wiener mit pommes | 11-12-19 | 00:08

Amen.

VP732 | 11-12-19 | 02:48

Hear hear!

3*links=rechts | 11-12-19 | 06:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Veel vuurwerk in 't schuurtje, weinig "vuurwerk" in de bovenkamer, uitroepteken.

BinAardig | 10-12-19 | 22:42

Onvoorstelbaar dat men bij Geenstijl ook zo makkelijk over een paar simpele feitjes stapt.
De idiote knallen die je het hele jaar door hoort zijn al verboden, en de politie doet er niets aan want personeel te kort.

Voorwerk is in België en Duitsland te koop, hoe wil je dat verbieden?
Handhaven met dikke boetes is de enige remedie.

Foxcave | 10-12-19 | 22:37

Het laffe van de hele discussie is dat alcohol buiten beschouwing wordt gelaten. Hoeveel vuurwerkongelukken, omgevallen oliebollenpannen, verkeersongevallen, vechtpartijen, vandalisme etc. zonder alcohol zijn er met oudjaar.
Ik geloof dat consumentenvuurwerk, op een paar ongelukken na, niet onveilig is. Maar elke mongool mag thuis klussen. Ook vragen om problemen. Bejaarden komen niet hun huis meer uit vanwege consumentenvuurwerk van vorig jaar, maar vanwege illegaal vuurwerk en dat blijft totdat dat niet meer in het buitenland te verkrijgen is. Vuurwerkshows zoals in het buitenland zijn geen oplossing: veel te koud hier. En in andere koude landen komt geen hond met Oud en Nieuw buiten. Vuurwerk houdt men dus niet binnen. Vuurwerk zorgt juist voor gezelligheid op straat. Leven zonder risico's is zo saai.

arlen | 10-12-19 | 22:21 | 2

Haha, Gezelligheid. Ja eens, lang geleden! Het is totaal verkloot.

BinAardig | 10-12-19 | 22:34

@BinAardig | 10-12-19 | 22:34: door gebrek aan normbesef (overlast voor derden) en straffeloosheid. Maar wie zonder zonden is......

SlimmeBelg | 11-12-19 | 04:19

Ik vind verboden allesbehalve leuk en liever niet, maar ik ken voldoende mensen die als de dood voor die harde knallen zijn. En laat ik het nog niet eens over dieren hebben. Geen vuurwerk meer is wat mij betreft prima...

Quib | 10-12-19 | 22:19 | 3

Ja maar gaat erom of een verbod nut heeft, legaal en illegaal vuurwerk zijn twee losstaande distributiestromen. Het ene stoppen legt het andere niet stil.
Ik wil ook geen gedonder het hele jaar door maar Oud&Nieuw verbieden voorkomt geen enkele knal die je in de voorafgaande maanden hoort.
Diegene die zich aan de regels hielden worden gestraft! en trap er niet in Het argument dat vanaf dan elke knal ook echt illegaal is, dat is elke knal nu ook al.

willem n | 10-12-19 | 23:06

Die harde knallen voorkom je daar niet mee, sterker nog...

VP732 | 11-12-19 | 02:49

Het illegale geknal krijg je daarmee niet opgelost... het enige wat je dan nog hoort met O&N is dat harde geknal

Devox85 | 11-12-19 | 02:58

Tegen een verbod gestemd, vind ik verre van nodig.
Maar nu ik vele voorstanders hier zie drama-queenen over dat zwarte piet hier de volgende is en dat GS zo veranderd heb ik daar spijt van.
KOM OP MAN!
Bij vuurwerk is er sprake van overlast. Als je het gooit/mooi vindt heb je daar geen last van. Daar hoeven we niet zoveel van te verwachten.
Daarom alsnog blij met de toevoeging bij mijn keuze. Want dat het voor losers is wordt zo (ook) wel weer pijnlijk duidelijk.
Bedankt mensen!

Gazzerop | 10-12-19 | 22:14 | 3

Sorry man, ik wil gewoon met oud en nieuw een paar rotjes afsteken. Dat maakt me geen winner, dat maakt me ook geen loser.

dugo | 10-12-19 | 22:49

@dugo | 10-12-19 | 22:49: Als jij er niet (ook) allerlei onzin-whataboutisms en ander drama bijhaalt dan is het je gegund hoor.
Maar dan wel gewoon op de daarvoor bestemde dag.
Want als het je om de traditie gaat: die geesten gaan en blijven echt beter weg als je het knallen allemaal tegelijk doet.
Vooruit, dagje ervoor en erna ook nog ok wmb.

Gazzerop | 10-12-19 | 22:59

@dugo | 10-12-19 | 22:49: En weinig mensen die daar iets tegen zullen hebben: iemand die op Oudjaarsdag wat rotjes afsteekt. Maar die honderdduizendklapper-matten en Cobra's, dat beginnen veel mensen spuugzat te worden.

3*links=rechts | 11-12-19 | 07:33

Wat een goed begin zou zijn is het verbieden van vuurwerk waar plastic in zit.

W_F | 10-12-19 | 22:14

Het gaat er niet eens zo om, of vuurwerk wel zo belangrijk is.
Knalvuurwerk?
Siervuurwerk?
Maar 't verschijnsel, dat van die engerdjes, die morele griezeltjes, die vrijwillige dominees zich overal met hun vingertje mee bemoeien.
Uit alle hoeken en gaten komen ze langs om hun vieze sausje over te gieten.
Veel wereldverbeteraars zijn zure krengen,
die hun innerlijke leegte willen vullen met geschreeuw, met hun 'missie'.
Of het nu opkomen is voor die arme asielkindjes van gelukzoekers;
Of het nu opkomen is voor zalf op zieltjes van beroepsgekwetsten;
Of het nu strijd tegen (opgeblazen) gevaar van neo-nazi's is;
Of het nu spreekbuis is van ondemocratische NGO's.
Het is drab.
Het zijn de geestelijke knevelaars.
Het zijn de despoten en kleingeestige zetbaasjes.
Wij gaan in Nederland niet ten onder aan overtuigende tegenstanders, maar we lopen wel gevaar door banaal bureaucratische stempelautomaten.

Der Paulie | 10-12-19 | 22:08 | 1

Dit!
*gepast applaudisseert*

VP732 | 11-12-19 | 02:50

Is de redactie van GS links uit de bocht gevlogen het rode ravijn in? Wat is dit voor onnozel pleidooi! Met vuurwerk is het niet anders dan met alle andere criminaliteit, gebrek aan politie, gevolg lage pakkans, de overlastgever voelt zich vrij om ongestraft de regels te overtreden. En als je toch gepakt wordt zijn de straffen te laag.

LibertyCity | 10-12-19 | 22:08 | 2

Begrijp GS ook niet nu. Vreemd.

VP732 | 11-12-19 | 02:51

Helemaal mee eens! Steeds minder handhaving en fopstraffen zijn het probleem. En dit zie je niet alleen bij het fenomeen vuurwerk, maar in de hele samenleving.

Devox85 | 11-12-19 | 03:02

Vuurwerk is zwaar genoeg teenwoordig om iemand danig te kunnen kwetsen. Ook gaat de jeugd er nog net zo onveranwoord mee om als vroeger, dus ja. Ik ben wel voor een vuurwerkverbod.

*maar handhaaf die dan ook potjandorie*

Sans Comique | 10-12-19 | 22:08 | 2

Dat wat je omschrijft is al verboden, verbieden is een politiek tandeloos dingetje wat goed op de cv van de politicus staat. Dat heeft ze/hij/het dan maar mooi doorgeduwd, maar het resultaat is dat vader en zoon niet meer veilig intratuinvuurwerk kunnen afsteken en de overlast gaat gewoon door want die hielden zich al niet aan die dappere regeltjes.
Gaan we Auto’s verbieden omdat er een paar chauffeurs zich niet aan de regels houden? Of wordt er gehandhaafd waardoor het voor iedereen zichtbaar logisch is om aan de regels te voldoen?

willem n | 10-12-19 | 22:35

@Sans Ja, laten we uitkeringen verbieden. Wordt zoveel mee gerotzooid terwijl echte noodlijdenden liggen te creperen in een 24uurs luier.

VP732 | 11-12-19 | 02:52

Ik weet niet of dat werkt voor mij. De orale traditie (soort van religie) die ik meegekregen heb is dat met de jaarwisseling de boze geesten van het aflopende jaar verdreven moeten worden met zeer luide knallen, heldere kleurige flitsen en vonkenregens.

Vrijheid van religie heb je in Nederland niet, Art. 6.1 regelt alleen dat er eerst keurig wetjes gemaakt moeten worden om je religieuze uiting te kunnen beknotten.

Vooral met luide knallen maken leverde dit nog wel eens wat moeite op, maar niets dat een uitstapje naar een buurland niet kon oplossen. Das war einmal, ook met wat astronauten, babypijltjes en mega-sterretjes van de ALDI is ieder kalenderjaar voor mij weer een nieuwe uitdaging gebleken.

Ik kan nog wel een tijd vooruit met mijn voorraad en zal de verboden aan mijn laars lappen er vanuit gaande dat dit verbod voorlopig net zo hard gehandhaafd zal worden als het 'Gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding'.

Over mohels die babypiemels straffeloos compleet aan gort knippen houdt ook iedereen zijn bek, kun je mij dan niet gewoon een paar rotjes af laten steken?

dugo | 10-12-19 | 22:04

je m'appelle frikandel!

Geen01 | 10-12-19 | 22:03

Stelletje heaumeaus die voor verbieden zijn. Alleen kosten letsel of schade op eigen rekening. Kom op zeg, laten we ons nu helemaal de moeder betuttelen? Straks heeft iedereen verplicht een ambtenaar inwonen om te kijken of alles wel naar de wens van de staat verloopt. Ik pas!

VerganeGlorie | 10-12-19 | 22:02

En ik heb ook meegemaakt oudejaarsdag op een pleintje in Den Haag. Daar kwam de halve ADO-hang 's ochtends aangezet met grote plastic tassen. Ook namen zij oliedrums mee, die zij middels explosies meters de lucht in deden vliegen. De buurt leek wel een oefenterrein voor het leger, en dan bedoel ik natuurlijk niet het Nederlandse maar het Russische leger. 'S avonds kwam de ME er ook bij, want anders is zo'n feest niet compleet. Maar afgezien van wat uitgebrande auto's en een afgefakkelde gymzaal viel de schade dat jaar nog mee.

Van Duyvenbode | 10-12-19 | 21:57

Ik heb de afgelopen weken al 3 vreugdedansjes gemaakt. Gewoon omdat het kan..

BinAardig | 10-12-19 | 21:55

Tsja paar mongolen die het gruwelijk verpesten... En de hele klas moet nablijven man o man

niv01 | 10-12-19 | 21:54
-weggejorist-
Sans Comique | 10-12-19 | 21:52

Er komt geen verbod want 21% btw .

iopeth | 10-12-19 | 21:40 | 7

@Berbaar | 10-12-19 | 21:48:
21% = 21% en daar valt niets aan te veranderen ,ga ergens anders trollen leeghoofd .

iopeth | 10-12-19 | 23:00

@willem n | 10-12-19 | 22:16: of het nou onbekwaamheid is van een nuchter iemand, productiefout, drank of iets anders dat maakt voor de slachtoffers geen ene drol uit. Feit blijft dat in de meeste gevallen de ongelukken voort komen uit legaal vuurwerk. Illegale troep zeker die explosieven vallen qua geluid erg op en de schade aan gebouwen en dergelijke... maar goed, die zooi is al verboden dus het enige is veel hogere straffen en handhaven... maar daar zit nou net het grote probleem.

Hollandse_blauwe | 10-12-19 | 23:04

@Hollandse_blauwe | 10-12-19 | 23:04: en uiteindelijk het H woord, dat is wat er echt gemist word. Niet nog een regel Erbij die niet uitgevoerd word maar huidige regels actief toepassen dan zou men merken dat ze eigenlijk heel goed zijn, maar je moet ze wel gebruiken! Handhaven.
En om je dosis pech klein te houden vuurwerkbril op, iedereen, en de letselschade halveert makkelijk

willem n | 10-12-19 | 23:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Er is niets natuurlijker dan dingen slopen en in de fik zetten en herrie maken als je jong bent. En soms ook als je volwassen bent trouwens.
In dit land boordevol regels en plichten (belasting) vind ik dat ik hier eens per jaar toch recht op heb.
Kan ik rest vh jaar weer in het gareel.

Piep Knars | 10-12-19 | 21:40

Het is niet zo zwart-wit als de poll stelt. Elke gemeente zou in overeenstemming met haar bewoners tot een oplossing moeten komen. Het ene dorp vindt carbit niet leuk maar wil het wel mogelijk maken. Andere dorpen willen de festiviteiten beperken tot het centrum of juist buiten het centrum in een sportpark, of willen bepaalde wijken ontzien. Dus ja, vuurwerk-verbod in overleg met de bevolking, niet van """overheidswege"""

Tieneus | 10-12-19 | 21:16

Eerst een paar vingers eraf, deugen kan altijd nog.

Acidstain | 10-12-19 | 21:13

Gelul in de ruimte natuurlijk
Veel klachten door illegaal vuurwerk. Dat er veel gewonden vallen door dit ongecontroleerde vuurwerk is niet te ontkennen. Maar feit is dat dit spul hier door iedereen ingevoerd kan worden. Als de politie nu eerst eens begint met de controle op dit vuurwerk, zijn we al een heel stuk verder

Humsico | 10-12-19 | 21:10 | 5

@Hollandse_blauwe | 10-12-19 | 21:54: dat is in cijfers terug te lezen maar met gezond verstand nog heel wat aan op te merken hoor. B.V. Als het even kan zal eenieder bij de EHBO zeggen dat het hun overkomen is, zomaar op straat lopend en dat het van legaal vuurwerk was. Een ander puntje: 10 % van de slachtoffers zijn de meegetelde brandblaren van sterretjes, als je geschrokken bent van vuurwerk en de valt van je fiets dan wordt het gaarne meegeteld; dat je een fles champagne leeggezogen hebt doet er niet toe.

willem n | 10-12-19 | 22:06

@willem n | 10-12-19 | 22:06: oogletsel bijvoorbeeld is met gevolg het missen van het oog is grotendeels te danken aan legaal vuurwerk. Illegaal is procentueel gezien gevaarlijker en de gevolgen misschien groter.maar neemt niet weg dat de schade en overlast met name door babypijl, shocks (goedkope single shots zooi) en romeinsekaars achtige echt een groot aandeel is... deel van dit vuurwerk is al verboden. Ook goedgekeurde potten ook die willen wel eens omvallen en schieten richting buurtbewoners , zo gaat het vaak mis en ontstaat er letsel.

Hollandse_blauwe | 10-12-19 | 22:40

@Hollandse_blauwe | 10-12-19 | 22:40: fijn dat je bekend bent met de tekst van de rapporten, goed dat je zelf al aangeeft dat v/deel vuurwerk al verboden is. De conclusie dat oogletsel grotendeels te danken is aan legaal vuurwerk is totaal niet onderbouwd, hing er een akte van legaliteit aan de stok? Maar goed er word voor meer dan 70 milj verschoten in 8 uur tijd, dat dat foutloos gebeurt is een illusie. Mocht u echt minder patiënten in het ziekenhuis hebben dan raad ik u van harte aan om honden te verbieden, legaal of illegaal leveren deze fokfouten vele malen meer slachtoffers op, en jaarlijkse doden, dan vuurwerk.

willem n | 10-12-19 | 22:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Zullen we katten ook verbieden? Kut beesten! Kakken in mijn tuin en eten de vissen uit mijn vijver op

Henk P | 10-12-19 | 21:07 | 6

@Henk P | 10-12-19 | 21:12: Dan komen de ratten en muisen bij je thuis met alle ellende die ze bij zich dragen. Onderschat niet het nut van de kat.

Reaaalist | 10-12-19 | 21:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is al verboden, behalve op oudjaarsdag en -nacht. Desalniettemin wordt er overal al druk geknald. Dus zo goed helpt een verbod.
Wat denken de pro-verbieders dat ze er mee opschieten? Dat er dan niet meer geknald wordt? Vergeet dat maar. Een verbod gaat daar niks aan veranderen. De maakbare mens in de maakbare samenleving met ge- en verboden is een illusie.

Stormageddon | 10-12-19 | 21:00 | 2

Pcies. Verboden, waar heb ik dat onlangs nog hoord?

chicago river | 10-12-19 | 21:05

Laten we ook maar niks meer verbieden. Het gebeurt toch.

Gewone_mevrouw | 10-12-19 | 21:05

Waarom is er geen optie:

Nee! Sterph!

?

Fart Fader | 10-12-19 | 20:59

Echt, serieus, Kan dan niemand meer met eigen verantwoordelijkheid omgaan? Moet alles maar verboden worden in dit land?.... willen we dat nog zelf ook? volgens de peilings... Huh?

Geenjoris | 10-12-19 | 20:51 | 2

Kunnen we de lichtgetintiërs ook verbieden. Volgens Opsporing Verzocht hebben veel mensen daar last van.

frank4444 | 10-12-19 | 20:56

Verbieden die zooi, knallen is direct terug naar je eigen land.

generaal speklap | 10-12-19 | 20:49

en wie gaat die profi vuurwerkshows geven? Er zijn bij lange na niet genoeg bedrijven die dat mogen, Dat wordt dus iets voor de grote steden, Aerdenhout, Bilthoven (boven het spoor), Wassenaer en vergelijkbaar. Dan is de koek op. De rest van het klootjesvolk mag pang, pang, pang gaan staan roepen voor de voordeur.

jan-lul-de-behanger | 10-12-19 | 20:46 | 5

@Berbaar | 10-12-19 | 20:53: Nee, prof vuurwerkers kunnen niet bestaan van één piek moment per jaar, alleen al alle administratie en vergunningen kosten een vermogen.

sokkenpluisje | 10-12-19 | 21:19

@willem n | 10-12-19 | 20:57:
Tsaj economisch blijkt U niet het scherpste mes uit de besteklade.
Geeft niks hoor knul.

Berbaar | 10-12-19 | 21:21

@sokkenpluisje | 10-12-19 | 21:19:
Economisch kunnen vuurwerkverkopers ook niet bestaan van die 3 dagen per jaar, toch zijn er voldoende.
Denkt U dat daar niet een heleboel vergunningen aan te pas komen?
Lez0n -> denken -> tikken -> terug lezen -> plempen.
Succes er mee.

Berbaar | 10-12-19 | 21:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Alle autos elektrisch, huizen van het gas af en ondertussen de meest giftige metalen de lucht in?

Patatter | 10-12-19 | 20:46 | 1

Vliegtuigen gaan ook nog de lucht in.

Gewone_mevrouw | 10-12-19 | 21:06

Ik ben voor. Ze zijn hier al vanaf oktober aan het knallen. Van die idiote
bommen. De politie kan er niks mee. En ik schrik me iedere keer het lamlazerus.
Vraag me af of een verbod uithaalt. Er mag wel meer niet wat toch gebeurd.
(Had onze buurtagent nog maar gewoon de buurt -of beter- had onze buurt nog maar zijn buurtagent, maar die heeft nu geloof ik alleen nog bureaudienst.)

Gewone_mevrouw | 10-12-19 | 20:41 | 4

Hier ook , schrik me echt het laplazarus met die illegale bommen en granaten. Nieuwe overburen zijn zelfs met carbiet bezig midden op straat.

Koning BongoBongo | 10-12-19 | 20:44

@Koning BongoBongo | 10-12-19 | 20:44: en nu is het verboden, bevalt het?

willem n | 10-12-19 | 20:59

@Koning BongoBongo | 10-12-19 | 20:44: Carbid zul je ook moeten verbieden aangezien het niet onder het vuurwerkbesluit valt en dus gewoon legaal te kopen is en blijft, een uitstekend alternatief voor velen bij het eventuele verbieden van vuurwerk. En Willem heeft gelijk nu afsteken is al verboden.

keistad | 10-12-19 | 21:36
▼ 1 antwoord verborgen

Het probleem kan NIET worden opgelost met een vuurwerkverbod.
Simpelweg omdat de overlast, ook in dorpen, niet alleen in steden, wordt veroorzaakt door onopgevoede jongeren (Aut/all) die ILLEGAAL vuurwerk afsteken.
Door legaal vuurwerk te verbieden, verandert er niets.
Het probleem kan alleen aangepakt worden door veel meer blauw op straat, en dan heb ik het niet over de rook.

Nuchternederland | 10-12-19 | 20:40

Ik wil wat de PVV wil.

McSnor | 10-12-19 | 20:40 | 7

Ah... u kiest ook voor een toekomst met een premier die niet liegt . Mooi.

Koning BongoBongo | 10-12-19 | 20:46

@Koning BongoBongo | 10-12-19 | 20:46: O en minder natuurlijk...... Dus een vrijer leuker land met alle zeggenschap zoals het hoort.

Koning BongoBongo | 10-12-19 | 20:50

hahaha. meelopert

Geenjoris | 10-12-19 | 20:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Hier het hele jaar bommen. Het is onderdeel van het stappen geworden. Ben er schijtziek van. Het allergrootste probleem zijn de Losers die hun k**leventje zonodig moeten opleuken door anderen 's nachts wakker te maken. Losers!

BinAardig | 10-12-19 | 20:38 | 1

en de oplossing is dus, volgens u, om dan de 8 uur toegestane afsteektijd te schrappen waardoor u daarna elke dag van het jaar geen illegale klappers meer hoort?
Kom op, probeer nog eens na te denken over een oplossing ipv een heksenjacht op mensen die zich netjes houden aan de afsteektijden en legaal vuurwerk kopen bij de Intratuin.

willem n | 10-12-19 | 21:13

Had al lang ingevoerd moeten worden, ook op het platte en verstedelijkte platteland want daar hoor je de bommen nu al continue afgaan ook al zijn ze km's ver weg en het wordt alleen maar erger. Kappen met die nonsens.

Zwizalletju | 10-12-19 | 20:37 | 6

@Geenjoris | 10-12-19 | 20:57: Nee helemaal niet zuur. Ik liep alleen de laatste dag wat rotjes af te steken , toen mocht het de hele dag of nog eerder en dat was in de jaren vijftig en zestig, of er waren helemaal geen regels.
Goed dat het steeds verder ingekrompen is qua regelgeving maar ontzettend irritant dat de realiteit volledig de andere kant op is gegaan. En jammer dat veel mensen hier , althans degenen die reageren dit niet zien en vergoelijkend reageren.

Zwizalletju | 10-12-19 | 21:34

Zodra jij in jouw huiskamer, met je ramen dicht, een knal hoort dan kan je er 100% zeker van zijn dat het om illegaal knalvuurwerk gaat. Nederlands knalvuurwerk is zachter, met een hamer op een ijzeren plaat slaan levert meer decibellen op.

willem n | 10-12-19 | 21:49

@Zwizalletju | 10-12-19 | 20:50: wat een aannames weer, ‘over van vorig jaar’... En welk legaal spul je als ‘bom’ kan omschrijven? Want in Nederland zijn geen legale luide flash knallers te koop, ook geen matten.

Als je de hele traditie sloopt blijft dat knallen het hele jaar door gewoon knallen hoor. Het probleem is namelijk niet de traditie van oud en nieuw, maar de traditie van makkelijk verkrijgbaar illegaal knalspul vlak over de grens en via de soshals. De reden dat het hier populairder is tegenover omliggende landen is juist omdat het illegaal is, dat is ‘stoer’.

Nohara | 10-12-19 | 22:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Er mag al zo veel niet. Gaan we nu dit kleine beetje legale plezier aanpakken? Legaal vuurwerk afsteken op de tijden die mag op een veilige manier moet gewoon blijven.

ijssiev | 10-12-19 | 20:34

Kat DJ Karel zou voor een verbod zijn. Alleen al voor hem ik ook.

MickeyGouda | 10-12-19 | 20:29 | 5

@willem n | 10-12-19 | 20:32: heb je de foto niet gezien? Als je dan nog twijfelt...

Nuchternederland | 10-12-19 | 20:49

@Nuchternederland | 10-12-19 | 20:49: u is een kattenanuskenner? Ik zie een Gore zwarte poezenbips die er niet natuurlijk uitziet. Als er vuurwerk in had ontploft had u totaal geen achterkant van het poesje herkent.

willem n | 10-12-19 | 21:02

MickeyGouda | 10-12-19 | 20:29
Och hou op schei uit.
Heb nog net niet lopen juulen over Karel de Kat.
Veel scheelde het alllemaal niet.

chicago river | 10-12-19 | 21:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Gaan jullie nou ook al beginnen, Geenstijl? ER IS AL EEN VERBOD!! Al het vuurwerk wat je nu de komende dagen hoort, is VERBOTEN!! Het wordt alleen niet gehandhaafd. Denken jullie nou echt, net zoals die achterlijke bestuurslui, dat je met weer een verbod, en zónder meer agenten iets bereikt?? Die 24 uur omstreeks oud en nieuw is een druppel op de gloeiende plaat, die kat met die strijker in zijn reet is doodgegaan ondanks een verbod, het is al verboden om nu af te steken.

mental K | 10-12-19 | 20:25 | 3

Dom geklets.

Zwizalletju | 10-12-19 | 20:38

Mentaal.

R. Skickr | 10-12-19 | 20:39

Kleine rotjes erbij gaan verbieden verandert helemaal niets. het zware illegale vuurwerk is al illegaal, daarom heet het ook illegaal. Eensch dus.

Nuchternederland | 10-12-19 | 20:43

Zucht, gaan we weer. Met z'n allen klagen dat het hartstikke verboden moet worden, iets wat al lang en breed verboden is. Een verbod op de eindejaars verkoopdagen en het afsteken tijdens oud en nieuw levert werkelijk helemaal niets op. Het houdt de afstekers (die dat het hele jaar doen) van illegaal vuurwerk toch helemaal niet tegen? Alsof de heroïne gebruiker stopt met spuiten wanneer cannabis plotsklaps buiten het gedoogbeleid valt. Natuurlijk niet. De drempel om illegaal vuurwerk te kopen verandert bij een verbod helemaal niet. Sterker nog, je krijgt dan het probleem dat de legale vuurwerkkoper overstapt op illegaal, met alle gevaren van dien.

Er moeten vooral betere Europese afspraken worden gemaakt. De productie van al dat kutklapspul, volgepropt met flash poeder, moet aan banden worden gelegd. In ieder geval alles wat voor de consument bedoeld is. Tevens mortieren en van die giga bakken verboden te importeren in grote kwantiteit. Ook opteer ik voor een langere periode van legaal afsteken, zodat de jeugd in ieder geval één dag in het jaar aan hun trekken komt. Waar het voorheen van 10:00 tot 02:00 was, is het nu van 18:00 tot 02:00. Het resultaat is dat er nu op andere dagen nagenoeg alleen illegaal spul wordt afgestoken in plaats van die legale rotjes op die ene dag. Die koters willen namelijk overdag aanklooien. Oudjaarsdag is absoluut rustiger geworden sinds de invoering van die regel, maar de maanden januari t/m december niet, met als piek het najaar. De regel heeft er juist voor gezorgd dat alle jeugd illegaal vuurwerk is gaan kopen. Knallen op oudjaarsdag na 18:00u in de kou is namelijk niet zo leuk. Maar men wil nog steeds knallen, als je dat dan toch al op verboden tijden doet, is de drempel om het met verboden spul te doen ook minder groot.

Nohara | 10-12-19 | 20:25

Kijk, omdat dit:
www.dumpert.nl/item/7779161_13f7048b
Soort shit in het nieuws komt als zijnde vuurwerk, overlast etcetera mag u binnenkort geen vuurpijlen meer kopen.
Tja, media, noem het dan ook gewoon brandbom.
# stemmingmakerij

Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:24

Dus we gaan het legaal afsteken van vuurwerk op oudejaarsdag verbieden. En dat gaat de problemen met het illegale vuurwerk danwel het illegaal afsteken (buiten de toegestane tijden) oplossen? Hoe dom kun je zijn.

The2Amendment | 10-12-19 | 20:23

40% voor een verbod. Ik voel mij vervreemd bij de andere leden.
Dit had je 5 jaar geleden niet kunnen bedenken.

RickerdTM | 10-12-19 | 20:19 | 2

De poll is eigenlijk niet de vraag waar het om gaat. Want eigenlijk is die vraag er niet. Illegaal is al illegaal. Daar verandert het verbieden van rotjes niets aan.

Nuchternederland | 10-12-19 | 20:44

@RickerdTM | 10-12-19 | 20:19
Nederlanders houden dwangmatig van verboden en regeltjes. Ze geilen er op om anderen op regels te wijzen en zijn boos als ze zelf niet uitgezonderd worden.

Lafayette | 10-12-19 | 21:56

Ik ben tegen maar heb ooit bij oogarts gezeten nadat een mongool vuurpijl op mij afschoot.

penis-aqua-rosA | 10-12-19 | 20:17 | 5

Ik zat eens bij de doctor nadat een eikel met een RC auto tegen mijn been opreed, flink litteken aan overgehouden. Ik denk dat we alles met een afstandsbediening maar moeten verbieden.

keistad | 10-12-19 | 20:25

Tijdens het zwemmen op een kapot bierflesje gaan staan.
Moest ik zomaar naar de EHBO.
Gebeurt best vaak volgens de dienstdoende arts. Ook met die scherpe blikjes gebeuren veel ongelukjes.
Ow en afgelopen zomer mijn broek opengehaald aan een spijker van de schutting van de buren.

frank4444 | 10-12-19 | 20:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja en dan wordt er aan je deur gebeld door een politicus die vragen over het vuurwerkverbod heeft,.......................... oh wacht, foute video
www.youtube.com/watch?v=Gfc3uQXAwMI

jan huppeldepup | 10-12-19 | 20:16

Wat een onzin GS. Beginnen de jaren soms te tellen en wat in dat vat tussen de oren zit te verzuren?

Het is al verboden om nu vuurwerk af te steken. Het is al verboden om die zwaardere explosieven wanneer dan ook te laten knallen. Net zoals wapens en drugs, straks lachgas, haarden, barbecues, fietsen zonder drie wielen met een helmpje en straks God weet wat nog meer in dit zure, doodsbange land van neurotische angsthazen en azijnzeikers langzamerhand verboden is. Een soort open inrichting voor bange bejaarden. Ieder geluidje is een aanslag, ieder geurtje (behalve vreemde keukenluchtjes) een vorm van overlast.

Je loopt een miniem risico gedurende de paar uur dat vuurwerk in dit land gewoon legaal is. Kleiner dan doodgegooid worden met keukentrapjes of onder een bus, vrachtwagen of auto terecht komen. En we verbieden die ook (nog...) niet of reduceren de maximumsnelheid buiten de snelweg (nog) niet naar stapvoets. Je kunt ook blind aan een oog worden van het schieten van papieren pijltjes uit een blaaspijp als kind. Of een dartpijl in je oog, of een bek vol zoutzuur geworpen krijgen door een importeerling. Of opgeblazen door een IS-blaag. Sluiten we daarvoor ook hermetisch de grenzen? Nee? Gek toch hoe selectief die angsthazerij toch werkt. Grotere risico's (drank, tabak, ongebreidelde immigratie van risicogroepen en predeking van gewelddadig haatgeloof) mag wél, maar lachgas, pleiten voor gesloten grenzen, of één dag per jaar een paar uurtjes knallen, dat mag weer niet...

Zie eerst maar eens het huidige verbod te handhaven buiten de wettelijk toegestane tijden. Gaat je toch niet lukken of de wil is er niet. Met als gevolg dat bij een totaalverbod Sterre geen sterretjes meer mag zien en Storm zich niet mag vergrijpen aan een gillende keukenmeid, en heel Nederland braaf thuis gaat zitten aan z'n vleesloze, drankloze, vuurwerkloze, smakeloos en vreugdeloze groene, biologisch en medisch verantwoorde stoommaaltijd. Maar allerhande tuig nog altijd rondloopt met bommen waar de beperkte politiemankracht tijdens de feestdagen ook niet tegen op wil noch kan treden. En optreden? Wat wou je doen? Procenten van de bevolking in de bak smijten?

En vuurwerkshows door de overheid? Is de collectivistische kolder helemaal in jullie kop geslagen? Ze branden alle andere dagen al door ons belastinggeld heen. Timmermans wil nu ook schieten met een batterij Stalinorgels op een mug wegens het daarvoor gunstig hysterische "klimaat". En dan moeten we nog fijn even communistisch een paar honderd miljoen aan gekleurd buskruit collectief de lucht in laten knallen? En iedereen heeft een zitje op de eerste rang of is dat alleen voor de gordeldieren aan hun gracht? Bovendien is het zoals met alle onzalige overheidsplannen dan wachten op de eerste vuurwerkramp waar die hele eerste en tweede rang tijdens zo'n feest aan gort geblazen wordt.

En nee, ik doe niet aan vuurwerk, nooit gedaan ook (ok, sterretjes, dat wel). Ben aardig bang voor het spul aangezien het ooit een keer als kind naar mijn voeten schoot en sowieso neurotisch aangelegd. Maar ik kan er wel plezier van hebben, gewoon kijkend van binnenshuis en gun een ander ook die paar uur per jaar z'n pleziertje. Nog afgezien van dat je die kinderkens en volwassen kinderen het hele jaar door kunt laten knallen op aangewezen veilige plekken. Is hun budget tegen Oudjaar ook grotendeels op.

Stel er van mijn part een simpel diploma op in om vuurwerk te mogen kopen, met wat basiskennis van wat je wel en niet ermee kunt doen. Verdeel elke gemeente in een 50% vrije zone en 50% zeikzone waar je elkaar mag lastigvallen met allerhande lariekoek: welstand, vuurwerk- en haardverboden, maximale decibels geluidsnormen, verboden op loslopende katten, verboden op het opblazen van katten, verboden op honden, verplichte muilkorf voor honden, geen drank of lachgas op straat, rubbertegels als straatstenen of welke andere fobie of obsessie die je leven regeert en een willekeurig meerderheid van zotten achter zich krijgt.

Maar hou toch eens op met die oneindige risico-reactiereflex en criminalisering van alles dat beweegt. Dit land begint hoe langer hoe meer op een gewatteerde cel te lijken met de gekken aan het roer. Die elkaar feliciteren en complimenteren met hun wanen en angsten.

Wol | 10-12-19 | 20:15 | 11

@R. Skickr | 10-12-19 | 20:33: Een verbod had dit wellicht heel misschien kunnen voorkomen..... zoals zoveel verboden.

Koning BongoBongo | 10-12-19 | 20:59

@R. Skickr | 10-12-19 | 20:33:
En een ander heeft z'n kinderen dood zien rijden door een alcoholist. Dus ook auto's en alcohol maar verbieden? En nee, ik heb mijn statistieken volgens mij redelijk op orde. Aantal doden op die ene dag per jaar: nihil tot een paar. Aantal doden door auto's en alcohol (direct door overdosis en indirect door ziekte): honderden tot duizenden per jaar. En dan hebben we het nog niet over alle andere oorzaken van dood en ziekte of verwonding.

Wol | 10-12-19 | 21:56

@Zwizalletju | 10-12-19 | 20:40:
Vind je dat nu een sterk argument? Wat zijn jouw argumenten voor een verbod, die niet van toepassing zijn op talloze andere zaken? Overlast? Niet dus. Schade? Ook niet. Doden of gewonden? Ook niet.

Dus in feite baseer je dan je oproep tot een verbod op niets meer dan je subjectieve en nogal selectieve onderbuikgevoel of waar jij persoonlijk "last" van hebt. Probleem is alleen, je bent net als die vuurwerkterroristjes niet alleen op de wereld en er zijn zat andere mensen die ook ergens "last" van hebben en dat verboden willen zien, wat jij weer niet wilt. Ik ben ook een enorme zuurpruim. Ik heb een hekel aan enge grote of blaffende honden, mensenmassa's zoals festivals of straat- en buurtfeesten, liever geen katten in mijn tuin of te dicht in mijn buurt, schurfthekel aan kleine kinderen, vooral de krijsers en renners, of van die blagen met een trampoline vlak naast je schutting en hangjongeren (zeker die het nodig vinden je lastig te vallen). Ook harde geluiden en gehorige buren ben ik niet dol op. Maar ik ga er geen beleid op voeren, want ik weet dat ik dan de wereld onleefbaar ga zitten maken voor iedereen. En zij mij ook hun persoonlijke zeikerij door de strot kunnen duwen.

En al het vuurwerk buiten de toegestane uren is dus al verboden. Die hele harde knallers zelfs daarbinnen. Maar ondanks dat verbod wordt er niet gehandhaafd en is de capaciteit noch de wil er om dat te doen. Begin daar eens mee. Dan is de meeste ergernis sowieso al weg en is het wel heel erg zuur om gedurende die paar uur per jaar ook een ander niet zijn plezier te gunnen. Miljoenen mensen hebben er plezier ten opzichte van die paar pechvogels. En als je dat werkelijk een onacceptabel risico vindt: blijf net als ik binnen. Al vraag je je af waarom iemand dan wel aan het verkeer deelneemt bijvoorbeeld. Dan zouden ze vuurwerk in je brievenbus moeten gooien of met een vuurpijl je huis in de hens steken voordat je er last van hebt. En zulk psychopaat tuig hou je met een verbod ook niet tegen. Dan kan je ook lucifers, brandbare stoffen en aanstekers gaan verbieden. Er is altijd wel een gek die misbruik van een vrijheid kan maken.

Wol | 10-12-19 | 22:06
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik vind het dit jaar juist opvallend rustig in Zuid Limburg. Daarnaast vind ik dat hier weer niet de goeden onder de kwaden hoeven te lijden. Laat paps en mams hun kroost maar beter opvoeden en ze wat meer verantwoordelijkheid meegeven. Verder mag de politie die paar illegale vroegknallers aanpakken. Pak niet alles af wat leuk is en gun mensen dit plezier gewoon met O&N.

culture_vulture | 10-12-19 | 20:13

Ach, debielen gonna debiel. Als ik het kon, en het zou mogen, hield ik een hondje die zijn tanden eens stevig in de vuurwerkproblematiek zou zetten. En dan eens kijken wie er met een afgebeten strot nog iets over tradities en zo wil roepen.

Voor die lieden die graag iets horen knallen en knappen: pak twee bakstenen, trek je broek uit en vanaf volledige armlengte vol op je testikels laten klappen. Kost geen drol en een hoop gegil op de koop toe.

Maar verder heb ik geen hekel aan vuurwerk of zo. Ik zou niet weten waarom.

Hetkanverkeren | 10-12-19 | 20:12

Laat ze eens beginnen om bij het afsteken een veiligheidsbril verplicht te stellen.
Die dingen kosten weinig, zeker vergeleken met de bakken aan geld die aan het vuurwerk zelf worden gegeven.

Wekkertje | 10-12-19 | 20:12 | 3

Worden al bij het pakket bij consumentenvuurwerk meegeleverd .Dacht ik.

tweetybird | 10-12-19 | 20:16

Een veiligheidsbril?
Dan is de lol er toch af.

Papa Jones | 10-12-19 | 20:25

Papa, mama en de twee kleine kinderen hebben allemaal een bril op voor de sterretjes, terwijl Mo, Jordy, Hassan en Tom dat niet stoer vinden.

Nuchternederland | 10-12-19 | 20:47

Huisdiereigenaar hier dus kappen met die rotzooi, maar eerst capaciteit vrijmaken om te handhaven om illegale knallers die al weken vóór de jaarwisseling worden afgestoken.

Arnold Layne | 10-12-19 | 20:10 | 7

Egoïst.
Jerry Airfryer en een paardenkop voelen zich aangesproken door Zwarte Piet, daarom afschaffen in Nederland.
Mientje verderop heeft s'ochtends last van de kinderen van haar buren, daarom kinderen afschaffen in Nederland.
Arnolds huisdier heeft last van vuurwerk, daarom vuurwerk afschaffen in Nederland.

Leer eens het grotere plaatje te zien ipv meewaaien met allerlei vrijdheidsbeperkende traditiemoordende maatregelen, omdat je alleen kan denken aan je eigen persoonlijke voorkeur - juist dat is totaal irrelevant bij dit soort onderwerpen.

- Een mede huisdiereigenaar.

hijger | 10-12-19 | 20:42

Was de puppycursus volgen te veel moeite? Dan was hij van die angst af geweest.

culture_vulture | 10-12-19 | 21:40

@Arnold Layne | 10-12-19 | 20:10
Huisdieren zouden verboden moeten worden. Het is mooi geweest. Er zijn er te veel van en je krijgt er alleen maar van die zeurderige huisdiereigenaren van. Daarom verbieden en de huisdierstapel gedwongen halveren.

Lafayette | 10-12-19 | 21:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Handhaven.
Zolang dat niet gebeurt kan je doen wat je wil.
Laten we dan niet met z'n allen dingen die (nog) niet illegaal zijn illegaal maken omdat een aantal mensen zich niet aan de huidige regels houdt.

Handgranaten aan shisha lounges knopen mag ook niet, gebeurt toch....

Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:08 | 2

Met oud en nieuw mag dat toch wel?

Nuchternederland | 10-12-19 | 20:47

Die hangen niet vaak aan shisha lounges.
Daar is het vaak een beetje op elkander schieten. Soms staat er een hoofd op de stoep.
Granaten eindigen meestal aan de deur van clubs en hotels.
Waarom weet ik niet.

geen koning | 11-12-19 | 04:32

Wat illegaal is moet verboden worden.

Rest In Privacy | 10-12-19 | 20:05 | 3

Wat verboden moet worden maken ze illegaal.

frank4444 | 10-12-19 | 20:08

Van Rossem wordt ook wel een beetje een ouwe zeur ………. Eerst zwarte Piet en nu weer vuurwerk.

doskabouter | 10-12-19 | 20:05 | 2

Tijd van het jaar hè...

Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:09

Hij IS een ouwe zeur....

Ommezwaai | 10-12-19 | 20:16

Ga eerst maar handhaven. De politie heeft een vacuüm laten ontstaan, hun eigen geloofwaardigheid met de iftarren om zeep geholpen, de burgemeesters vinden handhaven te rechts en de rest van de overheid houdt de grenzen open voor allerlei importvolk dat zich niet weet te gedragen. Het is dan logisch dat het uit de klauwen loopt. Laat de politie eerst maar weer eens zijn werk gaan doen voordat het volgende niet te handhaven verbod ingevoerd wordt. Je kunt verbieden wat je wilt, maar er wordt hooguit geflitst op de snelwegen, de Belastingdienst hoort vervolgd te worden voor dood door schuld, knevelarij en nog wat ambtsmisdrijven. het OM heeft het te druk met politieke tegenstanders. Er is niemand om te handhaven en wie denkt te kunnen handhaven heeft zoveel boter op zijn hoofd dat het lachwekkend is.

Frau Merkel | 10-12-19 | 20:05

Vuurwerk voor particulieren:
Het is leuk geweest.
Teveel Mongolen die op sgool zijn geweest en daar ongezien geslaagt zijn.
Bescherm de mensen tegen zichzelf en anderen.

Analia von Solmsch | 10-12-19 | 20:05

Zonder vuurwerk geen oud en nieuw, klaar! Wie over die ene dag per jaar wat te zeiken heeft is een jengelaar.

doskabouter | 10-12-19 | 20:04 | 9

@Ommezwaai | 10-12-19 | 20:14:
2021 mag U weer een rondje inkleuren.
Met de PvdA in opkomst waag ik te betwijfelen of U dan na de formatie nog zo blij zal zijn.

Berbaar | 10-12-19 | 20:26
▼ 6 antwoorden verborgen

Maar ja . Vuurwerk verbieden. Ik zeg probeer eerst maar eens de plofkraken te verbieden. Want dat lukt die sukkels nog geeneens. Dus waar hebben we het over.

tweetybird | 10-12-19 | 20:02 | 1

Plofkraken zijn denk ik heus wel verboden. Maar die nare praktijk gaan ze waarschijnlijk oplossen door een algeheel pinverbod.
Iets met twee vliegen..

geen koning | 11-12-19 | 04:21

Consumenten vuurwerk heeft zijn beste tijd gehad. Gewoon verbieden.

R. Skickr | 10-12-19 | 19:59 | 5

@Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:10: De consument die er niet mee om weet te gaan, uitzonderingen daargelaten. Dierenmishandeling, hulpverleners proberen op te blazen, omstanders verwonden. Het is niet veilig op veel plekken en ik heb daar geen zin in. En met mij vele anderen. Dus niet omdat ik het zeg en wil. Neen, omdat de meerderheid dit zal gaan bepalen verwacht ik.

R. Skickr | 10-12-19 | 20:23

@R. Skickr | 10-12-19 | 20:23:
Maar, de hamvraag blijft:
Gebeurt hetgeen u beschrijft door vuurwerk wat nu al illegaal is? Ik vrees dat het antwoord "ja" is.
www.dumpert.nl/item/7285453_e017e22f

Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:33

@Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:33: Niet per sé. Maar merk bij mezelf een draai. Waar ik eerder niet tegen was, ben ik dat inmiddels wel. Heb vorig jaar behoorlijk wat drama en ellende gezien door legaal vuurwerk, dat verkeerd werd gebruikt.

R. Skickr | 10-12-19 | 20:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Een verbod op criminaliteit is ook hoog nodig.

padbuffel | 10-12-19 | 19:59 | 1

Dan zou de overheid zichzelf moeten verbieden. VVD voorop.

Ramses Sappie | 10-12-19 | 20:21

Goh, blijken er hier toch in ene keer heel wat verbodsfetishisten te zitten.
D’66 is voor hen waarschijnlijk een guilty pleasure.

Lafayette | 10-12-19 | 19:59 | 1

Ik heb op verbieden gedrukt omdat de optie: vuurwerk alleen voor onder de 16 er niet bij stond.
Ik gun alle kinderen veel vuurwerk plezier, de volwassenen verkloten het door alcoholistisch machogedrag.

geen koning | 11-12-19 | 04:17

Ok boomer.

keistad | 10-12-19 | 19:58

Ik heb het idee dat het allemaal een beetje opgeblazen wordt.

Papierversnipperaar | 10-12-19 | 19:57

Eerst nog het oliebollen-debat. Al die bibberende bejaarden met hete olie in de weer. Huizen met kinderen die spelen rond pannen met gloeiend hete olie.
Levensgevaarlijk allemaal.

Rest In Privacy | 10-12-19 | 19:57

Wiet wordt gedoogd en nitraat en vlinders wordt een maatschappelijk debat? Ziek word ik ervan. Steeds die bemoeienis van linkse overheid/media. Knallers moeten idd harder en vooral goed geproduceerd worden met flashkruit. De grote boosdoeners van vernielingen zijn de combinatie alcohol en vuurwerk of bepaalde bevolkingsgroepen die zonder vuurwerk ook al het hele jaar negatief in het nieuws zijn. Ik koop straks flink wat potten en 1 extra! Houdoe en bedankt!

Archon | 10-12-19 | 19:56

Traditie, met je poten van afblijven. En zeik niet zo, oude wijven.

hijger | 10-12-19 | 19:56

Beter verbieden we alles wat ook maar verkeerd gebruikt kan worden.

Reebensteeltje | 10-12-19 | 19:56 | 1

Zoals taalgebruik.

Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:11

Tot 31 december 22:00 uur is het afsteken van vuurwerk al verboden. Het handhaven lukt niet en zal met een vuurwerkverbod ook niet lukken.

thekolere | 10-12-19 | 19:55 | 2

Eens. Zullen ook niet veel agenten zijn die hun vrije dag willen inruilen om achter knallende jongeren aan te gaan vangen.

Wekkertje | 10-12-19 | 20:14

@Wekkertje | 10-12-19 | 20:14: van iedereen mogen ze graag het op hun werkdagen doen hoor. Beetje salaris erbij zou verdiend zijn voor Hunnie

willem n | 10-12-19 | 20:41

Al dat illegale vuurwerk is al verboden, plus alles wat nu afgaat mag ook niet. Verbieden heeft geen zin, een vuurwerkverbod is zinloos.
Dat vuurwerk gevaarlijk is omdat het naar hulpverleners wordt gegooid heeft niks met het vuurwerk zelf te maken, maar het feit dat iedereen tegelijk aan de alcohol zit. Als er geen vuurwerk was, gooiden ze wel met andere dingen.
Ten slotte, stellen dat vuurwerk zeer gevaarlijk is omdat er jaarlijks slachtoffers vallen op oud en nieuw is ook niet helemaal juist. Er wordt niet gekeken naar hoe vaak het goed gaat.
Gereedschap is ook levensgevaarlijk en geeft ook jaarlijks veel doden en gewonden. Als je het gebruik van gereedschap op slechts 1 dag in het jaar zou toestaan zou je versteld staan van de ongelukken die allemaal op dezelfde dag zouden gebeuren. Volgens de vuurwerk logica zouden dan massaal alle bouwmarkten verboden moeten worden.

elco485 | 10-12-19 | 19:55 | 3

rifratten zitten niet aan de alcohol, maar pissen op alles wat ongelovig is.

Frau Merkel | 10-12-19 | 20:06

Als je een paar keer oud en nieuw in het buitenland viert dan kan je niet tot een andere conclusie komen dat Nederland totaal gestoord wordt tijdens oud en nieuw.
Bijna elk land heeft zo zijn irrationele ziekte. Amerika heeft zijn pistolen obsessie, Saoedi Arabië vinden het leuk om vrouwen en Indiërs stelselmatig te onderdrukken, en Nederland heeft vuurwerk.

Wilhelm Tell | 10-12-19 | 20:07

@Wilhelm Tell | 10-12-19 | 20:07: en als die dat nou ook allemaal alleen maar zouden doen tijdens oud en nieuw... Afblijven van die Nederlandse traditie dus, en de voorbeeldfunctie blijven uitdragen.

Ramses Sappie | 10-12-19 | 20:25

Het zal mij mijn reet roesten. In onze straat met allemaal brave witte bovenmodaal verdieners in een rustiek Fries plattelandsdorpje steekt buurman voor een paar honderd euro siervuurwerk af, dat vinden we allemaal mooi. Overdag horen we in de verte de carbidbussen op het voetbalveld knallen. Na twaalven schudden we handen, worden we allemaal dronken en horen niks meer. Op nieuwjaarsdag veegt iedereen z’n stoepje schoon, en het nieuwe jaar is begonnen. Dat er elders in prachtwijken tokkies leven die hun bestaansreden ontlenen aan fikkie stoken en boem doen, en dat daar aanpalende grachtengordelbakfietsmoeders weer last van hebben boeit mij echt helemaal niks. Maar als het wel verboten wordt zal ik er ook geen uur minder door slappen.

Azijnist | 10-12-19 | 19:53 | 4

Gemiddelde huizenprijs is hier 1,5 miljoen, maar toch wordt hier al sinds eind november iedere avond geknald. Asocialen met schijt aan alles heb je in alle bevolkingsgroepen in dit kutland waar iedereen vindt dat regels alleen voor anderen gelden.

Trekhaas | 10-12-19 | 19:58

Azijnist | 10-12-19 | 19:53 |
Nog wel.
Maar regels zijn regels dus een verbod geldt ook voor uw rustieke straat.

Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:12

Ik vind het prima. Wordt mijn rustieke straat nog rustiger. Hoewel, van wat buurman dan bespaart kan hij een leuk feestje bouwen. Ook goed.

Azijnist | 10-12-19 | 20:20
▼ 1 antwoord verborgen

Illegaal vuurwerk bestaat niet. Het is niet geregistreerd vuurwerk.

merkdolden | 10-12-19 | 19:53 | 1

Maakt niet uit want dit gaat wel allemaal de lucht in..

tiku99 | 10-12-19 | 19:57

Vuurwerk, nog zo een leuke traditie die door import de nek wordt omgedraaid. Was er 20j geleden een probleem met vuurwerk? Neen, omdat de Nederlander (en de Belg) het hield bij een kwartiertje vuurwerk afsteken rond middernacht. Af en toe had je wel een idioot die of veel te lang of veel te zwaar vuurwerk afstak maar die uitzonderingen vielen goed mee.

En dan kreeg je het import tuig voor wie het eindejaar vooral een excuus was om 2 a 3 weken lang te beginnen knallen. En op de feestdag natuurlijk urenlang en steeds zwaarder want elke debiele neef wil natuurlijk die andere debiele neef met zijn vuurwerk overtreffen. De overheid reageert erop zoals ze op alle overlast uit die hoek reageert: met wetten en regels die totaal niet afgedwongen worden. Het tuig voelt zich hierdoor nog onaantastbaar en doet er het volgende jaar nog een schep bovenop tot het zodanig de spuigaten uitloopt dat de overheid uiteindelijk een algemeen vuurwerk verbod oplegt. Het resultaat is dat jij als brave Nederlander geen kwartiertje meer kunt knallen (want jij gaat zeker een boete krijgen) en het tuig nog steeds ongestoord en ongestraft zijn gang zal gaan.

nog-eenbelg | 10-12-19 | 19:51 | 5

Leugenaar. Vuurwerk afsteken,zelf bommetjes maken, dingen opblazen gebeurt al sinds de jaren zestig zo ver ik me kan herinneren en vooral door Nederlanders.

miko | 10-12-19 | 20:35

Fake nieuws. 20 tot 30 jaar geleden was de overlast veel erger dan nu.

duhhaag | 10-12-19 | 21:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Eérst maken ze de hele leefomgeving onveiliger (immigratie plus omgekeerde discriminatie);
Daarna gaan ze met lapmiddelen 'de veiligheid' weer bevorderen, 'door
1e- taboes om 'n ander niet te kwetsen;
2e- lichtjesfeest (ipv kerstfeest) om de moslims niet te kwetsen;
3e- roetveegpiet (ipv Zwarte Piet) om de negers niet te kwetsen;
4e- vuurwerkverbod (en nieuwjaarsvuur) om de dieren / spulletjes te ontzien.
Het lijkt allemaal op de eeuwenoude truc, 'n winkel van 'n geloof te maken, (en nu dus ook de noodzaak van 'n ingrijpende overheid);
A. zorg ervoor dat de mensen zich schamen, en schuld hebben (nu: onveilig zijn);
B. zorg ervoor dat de mensen hun ziel met 't ware geloof redden (nu: dociel zijn).
Moraal: het is de oude truc van parasieten; maak anderen van je afhankelijk, en biedt hen daarna 'n pappen-en-nathoudende schijnoplossing aan.
Mensen, dit vuurwerkverbod is 'gewoon' de zoveelste onderdrukkende truc van 'n totalitair geloof of van 'n totalitaire overheid.
Zij willen u onvolwassen houden, en 'daarom' moet er verboden worden.

Der Paulie | 10-12-19 | 19:51

Vuurwerk is net als Drank & Drugs iets voor de totaal kanslozen en hersenlozen van de maatschappij.

Roadsurfer | 10-12-19 | 19:51 | 2

jij bent geboren als 30 jarige moslim zeker? Ga je me nou met droge ogen vertellen dat je nooit een biertje doet?

keistad | 10-12-19 | 20:12

Moehahahahaha,vind je het zo jammer dat iedereen je een sukkel vind en een saaie humorloze droplul? Al je verhalen eindigen met:En toen kwam ik alleen thuis.

miko | 10-12-19 | 20:34

Is misschien hypocriet om te zeggen, maar van mij hoeft het niet(meer).
Heb er vroeger van genoten en dan vooral de dagen vóór oud&nieuw.
Laten we beginnen met die Poolse bommen te verbieden en langzaam overgaan naar een georganiseerde vuurwerkshow.
Nu klink ik als een ex-roker.

Ruimedenker | 10-12-19 | 19:51 | 1

LOL. Ja nou, inderdaad ja. Mag het een onsje minder zijn?

chicago river | 10-12-19 | 21:10

Ik heb al een verbod van uurwerken thuis.

dhrat | 10-12-19 | 19:50 | 1

De tijd staat stil.

Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:28

Het zou me aan m'n reet roesten wat ze in de randstad doen. Als ik 2020 maar straalbezopen zittend op een melkbus in kan.

Knisperende_Tissue | 10-12-19 | 19:49

Het blijft voor mij een leuke traditie om met oud en nieuw vuurwerk af te steken met badass jr. 1 en 2. Gewoon legaal vuurwerk uiteraard. Mijn zoons vinden het ook geweldig(op het vegen s,ochtends na dan).Voor de rest ongezien de tyfus natuurlijk.

Boris Badass | 10-12-19 | 19:48

Ik ben voor zwaarder vuurwerk. Knalvuurwerk dan. Dat met drie resterende vingers, een halve arm en 1 scheef oog op een koude zolderkamer samenbundelen van cobra's hoeft dan niet meer

Baron Clappique | 10-12-19 | 19:48

Ik wil wel ruilen, als de NPO wordt afgeschaft mag er een vuurwerkverbod komen.

knutsel_ | 10-12-19 | 19:47 | 1

Dit is het beste idee dat ik de hele avond gelezen heb!

bart de Vlaming | 10-12-19 | 20:16

Ik was altijd tegen verbod. Ben het denk ik nog steeds. Maar deze video doet me toch bijna kantelen.
youtu.be/rGJseovT8ug
Wel erg amusant natuurlijk.

Reaguurst | 10-12-19 | 19:46

Je moet de misbruikers aanpakken, niet het vuurwerk zelf. Wapens zijn ook verboden toch hebben zelfs burgemeesters er een in huis, ook messen zijn verboden toch zie ik continue berichten over steekpartijen. Auto's kunnen ook dodelijk zijn en zijn dat ook steeds vaker in handen van nieuwkomers, auto's dan ook maar verbieden? En zijn die explosieven waar ze plof kraken mee doen legaal? ik denk het niet. Het word tijd dat we de personen aanpakken niet het middel dat ze gebruiken want dan zullen we vrijwel alles moeten gaan verbieden.

keistad | 10-12-19 | 19:46

GS verzuurt. Dit is dezelfde ontwikkeling waar alhier de Amsterdamse babyboomer van wordt beticht; eerst vrijheid blijheid, maar met het verstrijken van de tijd komt toch die paternalistische betutteldrang weer boven. Nationale veiligheid, kom toch op man, zo sterk overdrijven, dat redt Freek de Jonge nog amper.

Renkum0317 | 10-12-19 | 19:45

In Antwerpen is dat al heel lang zo, ze steken een prachtig vuurwerk af boven de Schelde. Veel relaxter dan de war-zone in onze steden.

sprietatoom | 10-12-19 | 19:45 | 2

Ja dat echt he? Mogadishu is er niks bij! Aansteller.

Ramses Sappie | 10-12-19 | 20:29

@Ramses Sappie | 10-12-19 | 20:29:

Leuk strijkers of cobra's naar elkaar gooien en pijlen op elkaar afschieten. Zo leuk...

sprietatoom | 10-12-19 | 23:32

Vuurwerk is vies. Bah. Ik wil verder gewoon 130 blijven rijden. En GL is ook vies, ze verzieken mijn toekomst.

Reaaalist | 10-12-19 | 19:45

Kunnen we vuurwerk niet gewoon als racistisch beschouwen anno 2019? Dan is het in een mum van tijd verboden...

eelko1976 | 10-12-19 | 19:44 | 3

Black Powder.

Baron Clappique | 10-12-19 | 19:50

Ja, en het is ook nog eens erg vrouw onvriendelijk *Gillende keukenmeid afsteken doet*

keistad | 10-12-19 | 19:56

Ik zie het al voor me "Het is feitelijk een Chinees iets. Daarom is witte man die vuurwerk afsteekt niet cultural appropiate en daarom racistisch"

sjef-van-iekel | 10-12-19 | 20:03

Eén van de meest verdeelde uitslagen ooit bij een GS poll. Ik kan me vinden in het pleidooi maar heb uit principe toch gekozen voor "nee, eigen vrijheid en verantwoordelijkheid". Ik begrijp nu niet meer waarom ik het vroeger zo vet vond maar ik had het toen voor geen goud willen missen. Ik heb er vast iets van geleerd.

hustler01 | 10-12-19 | 19:44

Een vuurwerkverbod gaat niet helpen tegen slachtoffers of overlast door illegaal vuurwerk. Dat is nu ook al verboden en het valt niet te handhaven.

JanVergoor | 10-12-19 | 19:44

Naast de boeren, de vissers, de bouwers, de baggeraars, de olie, de chemie, het staal, de kolen, de Groningers, de Friezen, de automobilisten, de vleeseters, de drinkers, de rokers, de belastingbetalende burgers, welke vijanden zien die groene nazi's nog meer?

smdyasc | 10-12-19 | 19:43 | 1

Mooie samenvatting, en er zullen nog velen dingen komen om aan de lijst toe te voegen. Handhaven kunnen ze nu al niet, maar achterlijke regeltjes eruit pompen aan de lopende band voor een beetje schijnveiligheid is geen enkel probleem.

keistad | 10-12-19 | 19:52

Gezien de toxische fijnstofmeuk die in een paar uur tijd even veel shit oplevert als het totale wegverkeer in vier jaar kan ophoesten, ben ik ook tegen centrale vuurwerken.

bisbisbis | 10-12-19 | 19:43

Ik had een paar jaar geleden nooit gedacht dat ik voor een verbod zou zijn, nu wel.
Zeker als ik die arme kat zie liggen en eens kijk naar onze eigen kat.
Vuurwerklosers.

LonelyWanker | 10-12-19 | 19:42 | 5

Dus iedereen die wel netjes met een brilletje op en een lontje zijn nieuwe jaar ingaat mag ze pleziertje inleveren omdat 1 totale lul zoiets bij een kat doet? De rest van het jaar worden ze doodgeslagen met stokken of stenen en dan hoor je niemand over bomen verboden maken. Ga de personen eens aanpakken in plaats van de middelen die ze gebruiken. Als ik er een sport van zou maken om katten dood te rijden met mijn fiets ga je toch ook niet fietsen verbieden.

keistad | 10-12-19 | 20:21

@Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:28: Touché, het zou inderdaad wel perfect bij de huidige flow passen.

keistad | 10-12-19 | 20:57
▼ 2 antwoorden verborgen

En als het in de steden niet mag en op het platteland wel krijgen wij al die tokkies hier op bezoek zeker? Dacht het niet. Ga maar lekker naar de maasvlakte of zo.

Sr Semtex | 10-12-19 | 19:42 | 1

Volgens mij houd jij wel van een knalletje.

miko | 10-12-19 | 20:18

Vuurwerk blijft gewoon. Nederland wilt geen handelsoorlog met China.

merkdolden | 10-12-19 | 19:42 | 3

Proest er werd in 2018 voor 70 miljoen aan vuurwerk verkocht.
Dacht U nu werkelijk dat de Chinezen een handelsoorlog beginnen om dergelijk wisselgeld?

Berbaar | 10-12-19 | 19:53

Begin maar eens met knalvuurwerk verbieden, dat is ook makkelijker qua handhaving.
Verder een prima plan.

Berbaar | 10-12-19 | 19:42 | 1

Oh ja het handhaaft prachtig 364 dagen in het jaar

willem n | 10-12-19 | 20:06

Het vuurwerk dat hinder veroorzaakt is al lang en breed verboden. En daarom moet dat half uurtje siervuurwerk om 0:00u ook maar bloeden? Wat een drogmaatregel.

Supporter | 10-12-19 | 19:42 | 4

Dit. Er is al zo ernstig in gesneden dat de lol er voor velen af is. Waarom toch altijd die betutteldrang. Katten doodmaken met vuurwerk, prullenbakken opblazen, illegaal vuurwerk en afsteken buiten O&N is allemaal al verboden.

Renkum0317 | 10-12-19 | 19:49

@eelko1976 | 10-12-19 | 19:48:

Huilebalk alert.Koop lekker hele grote oordoppen en lijm ze vast met secondelijm. Opgelost. Overdrijver en huilebalk in een.

tweetybird | 10-12-19 | 19:53
▼ 1 antwoord verborgen

Een verbod is en blijft een links gedachtegoed. In een vrije samenleving moet de aandacht uitgaan naar het stimuleren van het nemen van verantwoordelijkheid van het individu. We hebben geen Staat nodig die voor het individu bepaalt wat wel en niet mag. Ja, er zijn totaalmalloten die geen verantwoordelijkheid willen nemen (ik zeg bewust niet: kunnen). Voor die malloten maken we een uitzondering, die mogen we wat mij betreft merken of anderzijds aan de leiband leggen. Maar het gedrag van malloten mag niet de vrijheid van de meerderheid beperken.

Arkan Sonney | 10-12-19 | 19:41

Het probleem, illegaal vuurwerk, dat blijft!
En illegalen blijven ook

laurentius | 10-12-19 | 19:40 | 1

En voor illegalen is er een "pardon".
(noem een pardon gvd een alsjeblieft)

Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:14

Ja afschaffen en doe dat meteen ook meteen voor alcohol, roken, drugs en als we toch bezig zijn hagelslag, want redenen...
Mooi hoor Darwinistische Devolutie

Herr_Kalashnikov | 10-12-19 | 19:40

Normaal vuurwerk is geen probleem.
Klootzakjes die Syrië willen naspelen met zwaar vuurwerk kunnen ongezien het heen en weer krijgen.

threeheadedmonkey | 10-12-19 | 19:39 | 2

Voor een vergelijkbare tegel van mij, greep Joris keihard in...

Ommezwaai | 10-12-19 | 20:02
-weggejorist-
NatNiks | 10-12-19 | 23:06

Er zijn elk jaar ook wel een paar boeren die zichzelf opblazen.
Dus ja, een uitzondering voor de boeren graag.

Papa Jones | 10-12-19 | 19:39

Tegen dingen verbieden, dus knijp ik een oogje dicht bij deze mooie traditie.

Aadpaling | 10-12-19 | 19:38

Wij maakten vroeger rookbommen door een pvc-buis te vullen met sterretjes. In mijn herinnering zetten wij daar hele straten mee blauw.

GroenLinks bestond nog niet.

Eierbal-is-fijn | 10-12-19 | 19:38 | 3

Dat heette toen o.a. PSP en de Communistische Partij. Fijne vaderlandslievende clubjes idioten destijds...

Ommezwaai | 10-12-19 | 19:42

Wij ook! Heb zin om het weer te doen.

Zbrodj | 10-12-19 | 21:06

Ik vind het vooralsnog nogal meevallen met de vroege knallers en ik woon vlakbij centrum Rotterdam. Geen overlast tot nu toe.
Op wat plofkraken na dan...

laurentius | 10-12-19 | 19:38

Het valt me op dat hoe harder men roept om vuurwerkverboden, en allerlei regeltjes gaat verzinnen, hoe zwaarder het illegale vuurwerk wordt en hoe vroeger men afsteken gaat.

Tuinhekje | 10-12-19 | 19:37 | 1

Helemaal waar.
Maargoed, dat is met alles wat aandacht krijgt.
Ik merk ook dat de lontjes steeds korter worden over dit onderwerp naarmate het vaker in het nieuws komt.

jokejacket | 10-12-19 | 19:44

Ik snap nog steeds niet wat al die voorbeelden van illegaal vuurwerkgebruik met een eventueel verbod te maken hebben. Ook niet nu zelfs GS/Bart er gebruik van maakt.

Merkelfapper | 10-12-19 | 19:37

Nou, GS is om, zo te lezen. Volgend jaar Zwarte Piet.

Schoorsteenveger | 10-12-19 | 19:37 | 4

Tradities zijn voor zwakzinnigen. Vooruit!

Normpje | 10-12-19 | 20:14

@tweetybird | 10-12-19 | 19:49:
Vroeger had je ook alleen maar Schuurmans Leeuwarden en Kat Leiden met rotjes, misschien een donderslag en wat gillende keukenmeiden. Met al dat enge illegale vuurwerk is de lol er ook wel een beetje af. Van mij mag het verboden worden. Deze traditie is de traditie niet meer. Het wordt te link, en zelfregulering zie ik nog niet gebeuren.

Schoorsteenveger | 10-12-19 | 21:00

Elk stukje vrijheid dat we verbieden zuigt ons dieper de dictatuur in.

Aristotalloss | 10-12-19 | 23:40
▼ 1 antwoord verborgen

Verbieden helpt niet, want er wordt niet gehandhaafd, nog berecht.

Belasting op vuurwerk omhoog.
Zorgkosten nav vuurwerkletsel uit basispakket.
En de helft van het gewicht aan vuurwerk dat je koopt de 2 dagen erna in afval in moeten leveren.

frickY | 10-12-19 | 19:36 | 5

Ondoordachte onzin. Krijg je de vuurpijl van een ander in je oog, kun je zelf betalen.

Renkum0317 | 10-12-19 | 19:51

@Renkum0317 | 10-12-19 | 19:51:
Basispakket sowieso afschaffen. geld rondpomp circus. gewoon iedere Nederlander verzekerd voor gezondheidszorg en voor een aanvullende fysioshit doet men eerst maar een eigen bijdrage in plaats van voor broodnodige zorg zoals eigen risico voor een ambulance.

Is dit nog nieuws? | 10-12-19 | 20:17

@Renkum0317 | 10-12-19 | 19:51: Ja, dat is precies wat ik bedoel Renkum0317.

Of misschien moeten we de aansprakelijkheid houden zoals die is, dan laat ik dat achterwege. Oh wacht...

frickY | 11-12-19 | 09:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Denk aan de huisdieren, speciaal de hulphonden. En wees ook voorzichtig bij het afsteken, let op jezelf en toevallige passanten. De oogarts kan je vertellen waarom.

lingo star | 10-12-19 | 19:36

Nee

de visser | 10-12-19 | 19:35
-weggejorist-
Ommezwaai | 10-12-19 | 19:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken