Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Henk Krol wint. Pensioenroof gaat maar door

OK boomer, you win

duimpie omlaag

Hallo mensen die in 1985 zijn geboren. Stel, het is 2065. Je bent 80 jaar en je wilt nou eindelijk wel eens een keer met pensioen. Maar dat kan niet, want je pensioenfonds heeft geen geld meer in kas OMDAT NIEMAND OOIT DE PENSIOENEN DURFT TE KORTEN. Denk dan nog eens even terug aan vandaag. Aan de populisten van de PvdA en GroenLinks die hun pensioensommetjes met een Jesse Klaver telraam maken, denk aan de boze bejaarden bij het CDA, denk aan Koolmees die piept dat hij 'onrust onder gepensioneerden' wil wegnemen. En denk vooral nog eens terug aan Henk Krol, die het eerst lacht en het laatst lacht en de hele tijd lacht en met zijn vier radicale zeteltjes de pensioendiscussie in dit land aan het winnen is, omdat het jou nu nog geen ene biet kan schelen

Reaguursels

Inloggen

Even overzicht van mijn pensioenfonds, pensioenverplichtingen zijn door de DNB rekenrente toegenomen met 5.3 miljard toegenomen binnen 1 jaar. Pure cijfermanipulatie, aantal deelnemers met 1.4% gedaald. Dit is een gesloten pensioenfonds, komen geen deelnemers meer bij, deelnemers kunnen alleen nog maar sterven. Losgekoppeld van de werkgever, worden geen premies meer gestort. Ik vrees dat over 10 jaar de pensioenverplichting in een algemeen nederlands pensioenfonds gaan en de reserves worden uitgedeeld door Rutte 6/7. Import aow, EU pensioenfonds en begrotingen van zuid europese landen moet ergens van betaald worden.

Q3/2019 Q2/2019
Gemiddelde reële dekkingsgraad: 97,8% 98,2%
Marktwaardedekkingsgraad: 124,2% 130,0%
DNB-beleidsdekkingsgraad: 136,7% 139,9%
Beleggingsrendement: 5,7% 3,9%
Belegd vermogen: € 30,7 miljard € 29,2 miljard
Pensioenverplichtingen: € 24,5 miljard € 22,2 miljard
Totaal aantal deelnemers: 68.921 69.075

Q3/2018 Q2/2018
Gemiddelde reële dekkingsgraad: 96,1% 96,1%
Marktwaardedekkingsgraad: 141,5% 140,9%
DNB-beleidsdekkingsgraad: 143,4% 143,2%
Beleggingsrendement: -/- 0,4% 2,4%
Belegd vermogen: € 27,4 miljard € 27,6 miljard
Pensioenverplichtingen: € 19,2 miljard € 19,4 miljard
Totaal aantal deelnemers: 69.934 70.073

Painauchocolat | 20-11-19 | 13:53

De roof geschiedt juist andersom. De enorme som geld (bijna 1400 miljard) is grotendeels opgebouwd door boomers. De rendementen van fondsen zijn constant omstreeks de 6 a 7% gemiddeld. Door van indexatie af te zien cumuleert het vermogen enorm. Men denkt dat dat nodig zal zijn omdat men rekent met een gemiddeld rendement van omstreeks 2%.
Ieder lid van de milleniumgeneratie moet zich wel realiseren dat ook zij ieder jaar geen indexatie bijgeschreven krijgen. Dat vertaalt zich in een pensioentekort dat enorm zal zijn. Zonder indexatie is een fatsoenlijke opbouw onmogelijk. Die indexatie haal je nooit meer in, want je mist ook de werkgeversbijdrage die ruim 2 maal je eigen bijdrage bedraagt. Het enige voordeel dat je dan nog hebt is dat er waarschijnlijk nog veel vermogen is dat over is gebleven doordat boomers moesten afzien van indexatie. Blijf intussen maar lekker geloven in je eigen gelijk, maar denk tegen de tijd dat je zelf met pensioen gaat nog maar eens na waarom het uiteindelijk zo tegenvalt.

Buerman | 20-11-19 | 10:18

Mijn vader moet leven van net geen 80€ netto per maand in de aow. En dan zijn er journalisten die willen achterhalen waarom mensen in armoede vaak huisdieren hebben. Wat wil je dan dat die mensen doen om zich bezig te houden, heel de dag NOS kijken???? Vind je het gek dat mensen het ene pleziertje dat ze zich nog kunnen veroorloven permitteren?

Michiel85 | 20-11-19 | 09:46 | 1

Ja, dat is objectief beschouwd best gek. En dom. Maar het is en blijft zijn eigen keuze.

_pacman_ | 20-11-19 | 10:24

Ik snap niet dat dat korten nodig is. Een vriend van mij belegt zelf een deel van z'n geld (dat deel dat hij niet verplicht moet laten beleggen voor zijn pensoen) en behaalt hier 20% rendement mee over het afgelopen jaar. Met eenvoudig gemak ook nog. En die fondsen presteren tegen de nul? Laat mensen zelf hun pensioen beheren als de fondsen er een potje van maken.

Michiel85 | 20-11-19 | 09:39

Hé millenial zeurpieten die bang zijn dat er straks geen pensioen meer is. Je HOEFT niet deel te nemen aan een pensioenfonds. Je mag het ook hélemaal zelf sparen! Als je elk jaar een formuliertje aan je werkgever overhandigt met de boodschap dat je je geld het nog stééds niet aan die pensioenrovers wilt geven, nou dan is het gefikst. Lekker zelf sparen voor later. Het mag, het kan, geen probleem! Dan kan er ook gestopt worden met dat ouderen bashen. Iedereen kiest elke 4 jaar die bende in Den Haag. Niet alleen de ouderen de schuld geven.

jdeboer01 | 20-11-19 | 09:33 | 3

Oh, dat is mij nieuws. Dank.

Michiel85 | 20-11-19 | 09:40

De overtreffende trap van onzin verkondigen.

Buerman | 20-11-19 | 10:02

Dan is het wel goed te realiseren dat u daarmee afstand doet van de 2/3 premie die uw werkgever als werkgeversdeel overmaakt aan het pensioenfonds. Maar u heeft idd een keuze tussen twee kwaden.

_pacman_ | 20-11-19 | 10:18

Premies stijgen
Aanspraken dalen
Langer doorwerken
Geen indexatie (al jaren)
Uitholling koopkracht door inflatie

En het interesseert u klaarblijkelijk niets. Wel gaan we natuurlijk weer lopen zeiken over 2,- premiestijging voor de ziektekostenverzekering

_pacman_ | 20-11-19 | 09:15

Wat een slappe drol die minister. Schandelijk dat gewoon weer niet ingegrepen wordt.

npo | 20-11-19 | 07:38 | 1

Een pleonasme.

Sliptong | 20-11-19 | 08:21

In 2005 zat er 400 miljard in de pensioenpot nu 1400 miljard. Voor het overgrote deel meer dan 80% bijeengebracht door de ouderen. Wie is wie nu aan het beroven? De jonkies gaan straks als de oudjes dood zijn lekker feestvieren. Maar blijf maar lekker naar de Propaganda van Rutte luisteren!

mans6640 | 20-11-19 | 05:26 | 1

Die pot is de gouden pot van de EU waarin zij allemaal gaan graaien. Bedank de Eurofielen maar!

Sliptong | 20-11-19 | 08:22

Wat ik nergens lees is dat de AOW van de boomers al bijna is gehalveerd. De AOW is tegenwoordig 759,69 euro netto per persoon per maand. Voorheen was dat bijna het dubbele. Kostendelerswet. Iedereen kreeg toen een volledige AOW, ook stelletjes, die samen dan het gulden-equivalent van 3000+ euro per maand te besteden hadden. Daar hoor je niemand over. De huidige boomers accepteerden deze halvering omdat de regering de maatregel keihard oplegde. Naast de AOW-halvering nu ook nog korten op de pensioenen? Bekijk het maar. Niet de boomers zijn schuldig, maar de steeldieven van deze en voorgaande regeringen.

Nivelleermarionet | 20-11-19 | 03:55 | 1

Het is volkomen logisch dat de babyboomers nu minder AOW krijgen. Dat is precies het concept van het omslagstelsel. Het probleem is dat het gros van de mensen van toeten noch blazen weet als het om pensioenen en pensioenstelsel gaat. Maar wel zeiken en verbaasd zijn. En -helemaal in lijn met de hedendaagse tijd- de schuld bij anderen leggen.

volksvaderland | 20-11-19 | 10:30

Wat een kulverhaal. Alleen mensen die de sommen kunnen maken mogen wat zeggen. De rest moet gewoon z'n mond houden.

Henk1955 | 20-11-19 | 00:27

Wat een kul verhaal zeg. Zelden vertoont alhier , jammer. @RONALDO heeft duidelijk geen kaas gegeten van deze materie.

DerkArie-ut-de-Achte | 19-11-19 | 22:08 | 2

Volgens mij is dat het hele probleem. Het zou zo simpel moeten zijn als ik leg wat poen in en krijg die poen later terug met wat rendement. Maar het is zo fokking ingewikkeld dat je Einstein moet zijn om dit te snappen. Doe gvd daar eens wat aan.

Omebert | 20-11-19 | 08:17

@Omebert | 20-11-19 | 08:17: een oplossing die begrijpelijker is -mijns inziens- zijn de defined contribution regelingen die bijvoorbeeld via PPIs mogelijk zijn. De keerzijde is dat je zelf dan meer risico's draagt en de hoogte van je pensioen (nominaal) veel onzekerder is.

volksvaderland | 20-11-19 | 10:33

Onze pensioen gaan onder Rutte-IV verplicht "geïnvesteerd" worden in klimaatonzin, volgens Mark Rutte himself als de beste investering in ieders toekomst. Uiteraard gebeurt dat pas na de verkiezingen van 2021. Daarna gaat er nooit meer iets van onze pensioenen vernomen worden. Het blijkt wel dat het klimaat 0.000008 graden gedaald is, of liever minder gestegen, aldus een verheugd kabinet Rutte-VII medio 2035.

5611 | 19-11-19 | 21:36

Arme mensen zijn vervelend, en de meeste sneeuwvlokjes zijn arm en zullen dat ook blijven. Dat is de prijs die ze betalen. Deugen en geld verdienen is lastig te combineren. Net zoals zinvol leven en de hele dag vanachter je apple met je eigen geluk bezig zijn. Dus ik ben blij dat ik mijn geld al geregeld heb, niet afhankelijk ben van een pensioen en over een paar jaar met een miljoen netto kan verkassen naar een land naar keuze. Uiteraard wel met een postadres in NL want gratis AOW, zorgtoeslag etc. is niet te versmaden

The2Amendment | 19-11-19 | 21:17 | 1

zorgtoeslag met vermogen?

ger1306 | 19-11-19 | 23:58

Lekker kibbelen over welke generatie nou wat toebehoort in een gebakken lucht valuta.
Succes allemaal jongens.

Harry Turtle | 19-11-19 | 21:12 | 1

Hihi.

ger1306 | 19-11-19 | 23:55

Stom bericht. Pensioen is uitgesteld loon van de werknemers die het er in gestopt hebben. Anderen moeten daar vanaf blijven. Er zit voor jaaaaaaren voldoende in, en als de huidige werknemers premie blijven afdragen, blijft er ook boor hen ruim voldoende in kas.

Leffe Blonde | 19-11-19 | 20:44 | 3

En zo is dat, is niet zo moeilijk maar de meeste jongeren hebben geen idee hoe de zaak in elkaar steekt.

DerkArie-ut-de-Achte | 19-11-19 | 21:45

Dat wordt dan nog wat met 1 premiebetaler tegenover 13 ontvangers.

ger1306 | 19-11-19 | 23:57

@ger1306 | 19-11-19 | 23:57: dat is vooral het probleem bij de AOW en niet cq minder bij het pensioen dat je via je werk opbouwt.

volksvaderland | 20-11-19 | 10:35

Maakt allemaal geen barst uit. Over 40 jaar is alles gewoon op. Die migranten worden hier met schepen tegelijk binnengehaald. Ze vermenigvuldigen zich tenminste 4 keer. Die vreten het land compleet kaal. Als de kosten van die uitvreters straks zover zijn opgelopen dat het niet meer op te brengen is, worden de pensioenen "tijdelijk" geleend om de boel te betalen. Helaas keert het tij dan niet meer en is mijn pensioen net zo goed foetsie. Een deel is al eerder gejat door de Staat door middel van de uitnamewet.

Kopieerapparaat | 19-11-19 | 20:38

BS op GeenStijl. Het gebeurt dus wel eens. Er is al gebleken dat er meer dan zat in de pensioenpotten zit om, als de babyboom generatie dood is, de volgende generaties van zeer goede pensioenen te voorzien.
Als er nu gekort wordt, blijft de ”poen”sioenpot groeien tot MEER DAN MEER DAN genoeg om de generatie van 1985 en later van een pensioen te voorzien.

Gerf | 19-11-19 | 20:10 | 3

en ik vermoed dat tegen die tijd de pensioengerechtigde leeftijd ook weer zal dalen naar 65 of lager.
M.a.w., de bouwers van onze welvaart worden momenteel dubbelgepakt, later met pensioen en een lage(re) uitkering.

Gerf | 19-11-19 | 20:13

@Gerf | 19-11-19 | 20:13: Onze welvaart is gemaakt door de goedige generatie voor de Boomers en die door de Boomers zijn weggezet als ouderwets, niet hip, autoritair. Over de rug vd generatie die na hun kwam hebben ze carriere gemaakt: deur dicht gedaan: geen ervaring? Geen werk.
Werkeloosheid jongeren was giga in Jaren 80 vandaar No Future,doomdenken,punk,UB40(Britse werkeloosheidsformulier).

ger1306 | 19-11-19 | 20:25

Daar valt niets over te zeggen. Aangezien de markrente een gigantisch bepalend effect heeft op wat toereikend wordt geacht. Dus tenzij jij een glazen bol hebt en weet wat de rente gaat doen, is het niet zo feitelijk als jij stelt.

volksvaderland | 20-11-19 | 10:38

@Zapata10 heeft een uitstekend rijtje van argumenten.
In elk geval meer gebaseerd op feiten dan dit stuk.
Kijk dit zijn erg duidelijke argumenten, dank daarvoor.
Hier is ook veel aandacht aanbesteed bij bijvoorbeeld cafe weltschmerz. De rekenregels en rendementen zijn inderdaad ruim voldoende geweest de voorgaande jaren.
Zelfs als ze tien jaar lang 10 miljard meer moeten uitkeren dan er binnenkomt is er geen vuiltje aan de lucht.
Overigens, NA de grijze golf komt er meer dan waarschijnlijk nog meer geld vrij.
Het enige smetje in de geschiedenis van de pensioenpotten is de greep uit de kas van Lubbers: geld dat burgers wegzetten (en praktisch gezien eigenaar blijven) is toen flink weggeroofd.

datzouzomaarkunnen | 19-11-19 | 20:06 | 1

Tja, niet ieder pensioenfonds is dus zo rijk, er zitten wat rotte appels tussen.
Je zult maar een rotte appel hebben...
Jammer, pot is leeg als jij aan de beurt bent. Maar jij weet het vast beter!
Als je een Mercedes in de straat ziet heeft iedereen in de straat een Mercedes. Logisch.

Analia von Solmsch | 19-11-19 | 20:17

Roof? Ik heb er 43 jaar geld gestort. Er zit nog maar weinig geld van een jongere in dus hoezo roof?

jaap932057795966 | 19-11-19 | 19:55 | 3

Die dubbeltjes en kwartjes van toen, dan de inflatie er overheen ... ik neem aan dat je intussen een hoger inkomen hebt dan toen je twintig was? En nog genoten van je premievakantie? Dat is dus geen premie betalen. Als ik zou rekenen als jij dan heette ik Henk Krol.
Ps: ik heet geen Henk Krol.

Analia von Solmsch | 19-11-19 | 20:21

Bovendien: je suggereert dat je dus 43 jaar bij hetzelfde pensioenfonds zat, nou, groot nieuws jongeren hebben dat vaak niet, losse contracten, soms ook zonder pensioenopbouw.
Dus of jongeren ook hebben kunnen bijdragen is nog maar de vraag...

Analia von Solmsch | 19-11-19 | 20:24

@Analia von Solmsch | 19-11-19 | 20:24: als ze niet (kunnen) bijdragen hebben ze ook nergens recht op dus das lekker makkelijk. Jammer voor de sneeuwvlokjes.

The2Amendment | 19-11-19 | 21:07

Lekker hoor, al dat geld iedere maand, 2x pensioen, 2x AOW en ik ben nog zo jong dat ik nog haar heb om in de super glimmende Rang Rover te kammen.

uisge baugh | 19-11-19 | 19:47 | 3

Helaas haalt niet iedereen met zijn 2-en hun pensioen. Ik ben zelf van 1985, en in de kringen van mijn ouders zijn er inmiddels veel alleen achtergebleven door overleidens.

FLP_du_Stok | 19-11-19 | 19:50

@2tribes | 19-11-19 | 20:04: we snappen elkaar vast wel. Maar wel oprecht mijn excuses voor het lompe taalgebruik.

FLP_du_Stok | 19-11-19 | 20:43

Hoofdredacteur GS, ga aub eens even buurten bij Ronaldo en neem de koortsthermometer mee voor de zekerheid. Want het gaat echt niet goed daar in z'n bovenkamer, dus liever even mee naar de EHBO gaan.

Want weer zo'n idioot lulverhaal, net als gisteren. Ja Ronaldo, ik ben tegenwoordig ook met pensioen en heb dat vanaf mijn vijftiende _zelf_ betaald. Mag ik aub, sneeuwvlokje?

Verder wat Zapata10 een stukje hieronder toelust, daar is alles wel mee gezegd.

Kinkfactor | 19-11-19 | 19:31 | 6

@ger1306 | 19-11-19 | 23:51: Pardon? U begint met wegzetten, niet ik. De wind vol in de zeilen? Op m'n 15e in de fabriek en op m'n zeventiende in dienst. Beroeps, maar dienstplicht bestond toen ook nog. Uitkeringen en soepsidies voor van alles en nog wat kwamen na mijn tijd, ik heb er nix aan gehad.

Maar maakt niet uit verder, u leeft volgens mij op een compleet andere planeet.

Kinkfactor | 20-11-19 | 00:00

@Kinkfactor | 20-11-19 | 00:00: Goed lezen(mijn eerste reaktie) is ook een kunst. Begrijp niet goed waarom u zich aangesproken voelt, u valt buiten mijn kritiekgroep.U kent mij niet dus spaar mij uw aannames. Feiten, meneer. Weltrusten.
'Judgement is our defeat.'

ger1306 | 20-11-19 | 00:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Als flexwerker heb ik geen pensioen opgebouwd, en wat er was is inmiddels uitgekeerd omdat de fondsen het niet waard vonden om in stand te houden.

Ik heb niets en ik krijg straks ook niets en ben ook van 1985. Ik hoop dat ik mijn pensioen niet hoef te halen, scheeld daar zorgen over maken.

FLP_du_Stok | 19-11-19 | 19:31 | 3

Koop een huis. En verkoop dat huis als je met pensioen gaat. Dat geeft een leuke aanvulling.

arie-hoax | 19-11-19 | 19:57

@arie-hoax | 19-11-19 | 19:57:
Nee gekkie, betaal je huis af!
Als je je huis verkoopt dan betaal je maandelijks honderden euro’s huur.
Vrije sector rond de 1000 euro.
Exclusief.

Analia von Solmsch | 19-11-19 | 20:28

@arie-hoax | 19-11-19 | 19:57: Dat heb ik nu 2x gedaan, 1x een zwaar verlies, 2de met bijna een ton winst.

Volgende opknapper is al aangekocht om op te knappen ;)

FLP_du_Stok | 19-11-19 | 20:45

Ik ben ontzettend blij dat ik mijn pensioenpremie inleg op basis van een "defined contribution" stelsel. Geen gezeik met dekkingsgraden, gekort worden op je pensioen en zelf kunnen bepalen waarin je geld belegd wordt. Als men vroeger eens begonnen was met een collectieve overstap naar dat systeem hadden we nu een stuk minder gezeik gehad.

Ziekeconstipatie | 19-11-19 | 19:11

Misschien niet een verwende dramkleuter over pensioenen laten krabbelen? Dat het geld foetsie is mag duidelijk zijn. De mensen die daarvoor zelf premie hebben afgedragen hebben de zwarte piet toeschuiven is vrij onnozel.

pfffft! | 19-11-19 | 19:05

De hete aardappel wordt wederom doorgeschoven naar het volgende kabinet.
Ben ook benieuwd wanneer het MH17 rapport nu eindelijk eens af is...
Of eigenlijk weer niet, de kool, de geit en wolf worden gespaard. Oekraïne in de EU, en Rusland heeft het niet gedaan, er was geen reden om het luchtruim te sluiten. Iedereen blij!

Analia von Solmsch | 19-11-19 | 19:04

GVD, wat is @Ronaldo een nono in de pensioenweetkunde.

Carryon | 19-11-19 | 19:00 | 1

Nee, jij trekt volle zalen.

Analia von Solmsch | 19-11-19 | 19:28

De euro heeft ons al zoveel goeds gebracht. Vooral hoge salarissen en interessante Jobs voor politici.

Ookalweer | 19-11-19 | 18:58

Beste mensen, geen pensioen is gewoon de prijs voor de Euro, dus wees blij dat je die er voor terug krijgt. De rente in Euroland moet namelijk superlaag blijven om de inflatie aan te wakkeren. En die inflatie is nodig om onze zuidelijke eurogenoten uit de schulden te infleren. Ze lenen daar nogal graag en nu zijn sommige banken en landen nog steeds kwetsbaar en als die omvallen hebben we geen Euro meer. Geld moet rollen dus moeten alle spaarpotten weggejaagd worden met extreem lage rentes. Uw calvinistisch bij elkaar gesprokkeld varkentje moet geslacht worden, zwaai dus maar dag dag naar je centjes, want als u ze niet uitgeeft komen ze ze wel halen.

Blauwpetje | 19-11-19 | 18:47

Wel of niet korten, daar worden de pensioen reserves natuurlijk geen cent anders van. Als pensioen "beheerders" nu plotseling wél hoge rendementen gaan halen met hun beleggingen dan dan is uitstellen van korten best een goed plan, maar waar is die verwachting op gebaseerd?

(Als ze begin juni aandelen TSLA kochten, dan hadden ze vandaag meer dan 200% dekkingsgraad gehad.)

W_F | 19-11-19 | 18:38 | 1

Misschien moet je eerst eens kijken naar de geldstromen binnen die fondsen, alvorens je hier wat overzelfverzekerd piept. Die overzelfverzekerdheid is er alleen, omdat je niet weet wat je niet weet. Als je dat nou eens als stelregel hanteert, wordt het misschien wel wat.

Je begint bij goed vermogensbeheer. Je wilt namelijk gelden liquide hebben op het moment dat je een (nabestaanden) pensioen uitkeert. Er speelt dus een factor risico mee, wat je moeilijk kunt inschatten. Bij vroegtijdig sterven keer je een nabestaandenpensioen uit, waarbij je niet tot het maximum aan premie hebt opgebouwd. Daar tegenover staat natuurlijk het vroegtijdig sterven en een eventueel nabestaandenpensioen of natuurlijk geen nabestaandenpensioen.

Wat is de actuele verzekeringstechnische situatie nu? We leven een jaar langer. Wat betekent dit financieel? Dat je een jaar langer uitbetaald en een jaaruitkering aan premie tekort komt. Dat is best een aderlating, he?

Hou je daarnaast wel rekening met de kosten? Administratiekosten. Kosten voor vermogensbeheer. En wat dacht je van gerealiseerde negatieve resultaten op het moment dat er geld liquide nodig is en je niets anders kunt dan units verkopen?

Al met al is het niet zo ingewikkeld als je denkt. Wel complex. Zoals jij het nu voorstelt is in elk geval niet correct.

BrokenTipi | 19-11-19 | 22:00

Denk eens aan de huidige aow-ers met opgebouwd pensioen. Toen de pensioenfondsen net bestonden betaalden wij voor de destijds gepensioneerden.
We moesten toekijken hoe de vut aan pensioenroof deed. Nadat we dachten tijdig met pensioen te kunnen, bleek dat we moesten doorwerken.
Totaal heb ik 45 jaar gewerkt.
Nu ik een paar maanden abp pensioen te krijgen, minder dan werd beloofd, krijg ik te maken met kortingen.
Iedere generatie heeft een probleem. Destijds kon ik geen huis huren, want pas na je 30e jaar. Het werd mijn eerste koopflatje. Krap, benauwd. De jongeren moeten niet zeuren. ECB moet die rente verhogen.

Moestuinier | 19-11-19 | 18:27 | 2

een renteverhoging stort heel de EU de afgrond in, dat kunnen ze helaas nooit meer doen, je kan beter rekening houden met een totale valuta-change, euroos exit

pomodorus | 19-11-19 | 18:33

@pomodorus | 19-11-19 | 18:33: misschien na een halvering van de schulden via de halvering van jouw spaargeld, evt daarna weer renteverhoging. anyway, maak dat je wegkomt uit dit systeem

pomodorus | 19-11-19 | 18:37

Iedereen hier kent de dief genaamd Draghi en iedereen hier weet waar ons geld heen gaat. Dat is zo , dat moet zo , dat zal nooit veranderen .U wordt dagelijks keihard genaaid........

Koning BongoBongo | 19-11-19 | 18:26 | 2

zo is dat

pomodorus | 19-11-19 | 18:31

De opvolger van Mafia Draghi is een in Frankrijk veroordeelde criminele dame Lagarde

joppo0 | 19-11-19 | 20:27

Nix Krol, onze regering is de grootse pensioen graaier 30 miljard .

Vonkentrekker | 19-11-19 | 18:26

Is rente in de islam niet haram?

Mr.Crowley | 19-11-19 | 18:25 | 4

Aan het eind van elke regel in de koran staat een Arabische uitspraak die vrij vertaald neerkomt op: ", tenzij je er zelf beter van wordt".

W_F | 19-11-19 | 18:45

Nee hoor, het bange van gratis geld, miele en huis van ongelovigen is juist super goed!

Analia von Solmsch | 19-11-19 | 20:30
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
pomodorus | 19-11-19 | 18:22

Ah Ronaldo, de VVD scribent hier ter plekke.
1. De pensioenfondsen bulken van de poen, 2x zoveel als voor de crisis.
2. De gehanteerde rekenrentes zijn absurd en staan in geen verhouding met wat er in de rest van Europa wordt gehanteerd.
3. Winsten uit beleggingen mogen niet meegerekend worden.
4. Geld wat nu niet wordt uitgekeerd blijft bij de pensioenfondsen hangen en komt niet in de echte economie.
5. Er is een garantie afgeven op de inleg en die wordt al jaren niet meer nageleefd.
6. Met of zonder deze kortingen heeft het nieuwe pensioenakkoord weinig tot geen voordelen voor jongeren.

Zapata10 | 19-11-19 | 18:21 | 2
-weggejorist-
Muchnadt | 19-11-19 | 19:29

Hoi zatapata010, leuk, heb je ook onderbouwing? Een paar open deuren, geld dat niet uitgegeven wordt blijft in de pensionpot... nou, wat een boekhouding!
Ik heb nog een tientje in fruitschaal: wordt die nu meer of minder waard?
En als ik nu kinderen krijg, ben ik nu armer of rijker?
Als er nu een medicijn komt dat leeghoofden zoals jij langer laat leven, omdat ze niet meer zichzelf om zeep helpen door chloor te drinken, of niet meer met een schroevendraaier in het stopcontact steken om te controleren of er nog stroom op staat, hoe komt het pensioenfonds nog aan geld om jouw onverdiende pensioen te betalen?
Hoeveel klaplopers als jij moeten we nog gaan onderhouden, geen dag gewerkt, altijd moe?

Analia von Solmsch | 19-11-19 | 20:41

Die praatjes over tekorten leiden tot acceptatie, en dan kun je nog lekker hier en daar wat wegsnoeien, want ja, er is tekort toch?
Voor hunnie de grote Mercedes.

kloopindeslootjijook | 19-11-19 | 18:20

Wat is de zin van pensioen inleggen, als het niet uitbetaald wordt?

Mr.Crowley | 19-11-19 | 18:14 | 1

Dan anderen daar goed geld mee verdienen.

kloopindeslootjijook | 19-11-19 | 18:20

Het is een politieke keuze geweest het zo te doen. Die babyboomers is door de politiek vanalles beloofd (en ten dele waar gemaakt, iets wat moeilijk te geloven is in deze tijd, maar vroeger maakte de politiek soms iets van hun beloftes waar). Alsof de babyboomers toen wisten hoe het nu zou uitpakken en vrolijk doorgingen met het eigen nageslacht te naaien. De politiek heeft zoveel foute keuzes gemaakt, O.a. (2x een greep uit de pensioenpotten, mee gaan met de euro (wat ook een financiële ramp is geweest), en nu de lage rekenrente (ook van de EU). Het ding waardoor de babyboomers geluk hebben er veelal warmpjes bij te zitten is het probleem van overbevolking. Mijn schoonouders hebben hun huis in 1960 gekocht, redelijk groot huis maar ook met een flinke tuin voor 65.000 gulden, als ze het nu willen verkopen levert het 350.000 op. leuke meevaller, maar hebben er vroeger ook hard voor moeten werken. Schoonvader heeft nog gewoon asbestplaten op maat geslepen, zakken cement van 50 kg op de ladder omhoog brengen. Het was toen veel anders en moeilijk voor te stellen wat die mensen voor risico's namen voor een salaris waar nu de jeugd niet eens meer voor in de horeca gaat werken, en toch aan het eind van de maand maar net rond kunnen komen. Maar zoals ik in den beginne al zei, ze hebben nooit bewust gekozen het pensioenstelsel zo te maken dat het nageslacht er niks meer aan zou hebben, dat was een politieke keuze, en ook toen deden ze al heel domme dingen. Wat dat betreft is er weinig veranderd buiten dat er nu niets meer waar gemaakt wordt van de verkiezings beloften.

brie-de-penis | 19-11-19 | 18:12 | 2

Veel te weinig premie betaalt want straks 1 werkende op12 pensioentrekkers. Was al bekend in Jaren 70 maar men heeft besloten de rekening door te schuiven naar huidige generaties van onder 45.

ger1306 | 19-11-19 | 19:45

@ger1306 | 19-11-19 | 19:45:
Mijn aardrijkskundeboek uit 1985 voorspelde hetzelfde.
Maar ja, domoren van toen zijn de vvd-ers van nu dus die hebben er geen herinnering aan, te druk bezig met propjes gooien en meisjes pesten of zo.
Verder wat Berbaar zegt maar precies andersom.

Analia von Solmsch | 19-11-19 | 20:50

Als de jongeren de komende 45 jaar keurig hun premies betalen, net zoals de ouderen van nu gedaan hebben, is er geen vuiltje aan de lucht.

de honden blaffen... | 19-11-19 | 18:06 | 1

Inderdaad, ik ben nu 59 jaar oud, heb dus al 34 jaar premie (= loon) betaald, en mijn werkgever ook. Die [email protected] van nu moeten nog beginnen. En Ja, ik had eerst een eindloonregeling, en heb jaren VUT-premie betaald.

AdPatat1960 | 19-11-19 | 18:15

Mijn pensioenfonds scoorde in 2018: 12% en resp 14% rendement.

hollandsevluchteling | 19-11-19 | 17:59 | 6

@nieuwe_Deen | 19-11-19 | 18:03: Nej, det er ikke så.
Ze hebben een slimme move gemaakt van het klassieke beleggingspatroon naar de onroerend markt. Meer dan 50% is het bestand daar van.

hollandsevluchteling | 19-11-19 | 18:24

Op bijna alle beurzen ter wereld zijn deze winsten te behalen.
Alleen hier lukt het ze niet.

joppo0 | 19-11-19 | 20:28

@gatij | 19-11-19 | 18:11: U noemt het een virtueel tekort, maar wanneer u met een hogere rekenrente werkt noem ik het een virtueel overschot. Niemand weet het in feite. En gezien het beleid van de ECB moeten we behoorlijk voorzichtig rekenen.

nieuwe_Deen | 19-11-19 | 21:51
▼ 3 antwoorden verborgen

De fondsen zijn over het algemeen rijker dan ze mogen toegeven.
Ze renderen beter dan ze mogen berekenen.
Hier is sprake van een overheid die idioot voorzichtig doet. Een soort stikstofprobleem als het ware.
Dat voorzorgbeginsel brengt de overheden in een niet-realistische kramptoestand.

arie-hoax | 19-11-19 | 17:58 | 1

De DNB maakt momenteel 500 miljard onzichtbaar
dmv de lage rekenrente en de balansen van de pensioenfondsen slechter te maken dan zij werkelijk zijn.. Zie hoe het bewijs van Pieter Lakeman en Arno Wellens..

youtu.be/mKEIVGzmthg

Von Staufelberg | 19-11-19 | 18:02

Als er op mijn 69e geen pensioen van minimaal 1700 p/m klaarstaat voor mij, neem ik persoonlijk de zorgbus naar Den Haag, en lijm me met m'n rollator aan het torentje vast...
Opstand der Tandelozen! Revolt der Rollators! De Politionele Actie der Pamperdragers. De Grijze Panters Slaan Toe!

King of the Oneliner | 19-11-19 | 17:54 | 2

U verwacht op uw 69ste al een rollator nodig te hebben...?!

Nemo_Tenetur | 19-11-19 | 18:05

O waren de pensioenen voor de oude dag van de inleggers. Dacht altijd dat het voor de winst van de aandeelhouders was en zo.
Misschien dat de VVD even kan uitleggen hoe dat precies zit met korte termijn winsten, premieverlaging to the bottom en schijt aan lange termijn=planning?

kloopindeslootjijook | 19-11-19 | 17:54

Pfff, wat een gedoe. Gelukkig heb ik een persoonlijke pensioenpot en kan ik zelf bepalen hoeveel risico ik daarmee loop. Als ik de pijp uitga gaat de poet naar m'n erfgenamen.

gatij | 19-11-19 | 17:53

Hier een interview van Arno Wellens met Pieter
Lakeman over rekenrente.. Luister een huiver
zou ik zeggen...

youtu.be/mKEIVGzmthg

Von Staufelberg | 19-11-19 | 17:40

Sparen? Het moest verboden worden.

Mr.Crowley | 19-11-19 | 17:40

Maar wat heb je aan pensioen als het niet uitbetaald wordt?

Mr.Crowley | 19-11-19 | 17:39

Dit is het grote hiaat in de politiek en de corrupte media :
... dat de kortingen geheel te danken zijn aan het rentebeleid van Mario Draghi (ECB).
Ja, daar hoor je niets over bij de leugenachtige NPO, NOS en hun collaborateurs. Namelijk, het kunstmatig en doelbewust laag houden van de rente.
Hebben we ooit Rutte en zijn kliek hun beklag horen doen over dit rentebeleid ?

Mentor | 19-11-19 | 17:31 | 3

Hear hear!

Cleem | 19-11-19 | 17:36

Waarom trapt Ronaldo weer in de val van ouderen versus jongeren. Het is inderdaad het smerige spel van de media die blijven ophitsen en de werkelijke reden vermijden. En wat te denken van de miljarden die naar migranten gaan? Laten we eerst de miljarden gaan terugstorten die eruit gestolen zijn door de oplichters van het CDA!

lanexx | 19-11-19 | 17:40

Ook bij gebrek aan voldoende inleg omdat de bomen tot in de hemel zouden groeien en mensen die daar toen lekker geld aan hebben verdiend.
Dat we nu een tekort hebben, dat kon ze toen niet schelen.
Ze hebben de bonussen en salarissen van toen geleend uit de toekomst. En de toekomst van toen, dat is nu.

kloopindeslootjijook | 19-11-19 | 17:57

Wie heeft eigenlijk gezorgd dat de pensioenpotten over lopen van het geld. De jeugd? Dacht het toch niet die hebben niet veel bij gedragen. Het zijn toch de ouderen onder ons die al die jaren gewerkt hebben.

nietvanlotjegetikt | 19-11-19 | 17:28 | 2

geen geld meer aan besteden hebben genoeg opgeleverd en nu het liefst zo snel mogelijk opruimen
Bejaardenhuizen gesloten 55+ woningen toewijzen aan asielzoekers en nu ook het pensioen maar korten overigens wil de partij van Yasser k die ouwelui geen dure medische ingrepen meer laten ondergaan beter is het geld te besteden aan gratis zorg voor gelukszoekers

likdoorn | 19-11-19 | 17:39

Daarom worden de oudern ook meer gekort (in absolute zin).

nieuwe_Deen | 19-11-19 | 18:06

Hé jonkies, ga maar lekker werken voor je pensioen. Wij hebben al genoeg geld in jullie gestoken en helaas moet ik toegeven dat tot op het bot verzieken met spelcomputers, iPods enz niet de sterkste generatie heeft opgeleverd maar vermens je maar eens dan ga ik morgen maar weer eens een paar dagen weg.

PoingPoingPoing | 19-11-19 | 17:26

Ik ben nog van vóór de boom. Van mijn bescheiden salaris moest ik opeens een flink stuk afdragen aan vader Drees, want die begon aan de landgenoten van 65 en ouder pensioen te betalen uit een niet bestaande pot. Wij betaalden dus niet alleen ons eigen pensioen, maar ook dat van alle andere gepensioneerden.
Ik heb de afgelopen 60 jaren goed mijn best gedaan en heb nu geruime tijd een huis zonder hypotheek. En mijn zoon krijgt dat later helemaal voor niets. Dat vergeten al die wijsneuzen nogal eens.

chroll | 19-11-19 | 17:23 | 10

Nee chroll, Vadertje Drees ging geen pensioen betalen, maar AOW. En dat is een completely different kettle of fish.

Kinkfactor | 19-11-19 | 19:43

Toen heeft een hele grote generatie lage aowpremie betaalt voor een hele kleine generatie wat nu andersom is..... wel treurig al dat gelieg al zolang.

ger1306 | 19-11-19 | 19:53

@Kinkfactor | 19-11-19 | 19:43: AOW = algemene ouderdomswet. Die regelt het basispensioen van de overheid. Wel degelijk pensioen dus.

chroll | 20-11-19 | 13:38
▼ 7 antwoorden verborgen

Knap om 45 jaar in de toekomst te kunnen kijken.... not. Wat een flauwekul.

boccelullus | 19-11-19 | 17:22

Het duurt niet lang of de EU rooft alle Nederlandse pensioenpotten leeg. Dat heeft niets te maken met dekkingsgraden of wat dan ook. Een pensioenfonds moet namelijk net als een particuliere belegger een rendement van 5% te halen. De EU heeft dringend geld nodig om de zwakke eurolanden binnen boort te houden. Nederland en Duitsland hebben geld dus daar gaat het vandaan komen. De EU kan je het best zien als communicerende vaten. Hier wat er af, daar hetzelfde erbij. We hadden nooit aan de EU moeten beginnen!

ILF2 | 19-11-19 | 17:21 | 2

Vrees dat het klopt. De EU is een transferunie waarbij rijk en arm hoe dan ook wordt uitgemiddeld. Dat geldt ook voor het pensioen. Ons riante pensioen zal worden gedeeld met andere landen met minder of zelfs niks in de pot, en de uitkomst laat zich dan raden.
En intussen wordt hier de verdeel-en-heerstactiek tussen oud en jong toegepast om kortingen maar aannemelijk te maken en de werkelijke gang van zaken te camoufleren..

Schmalz | 19-11-19 | 17:27

Nope. De EU had zich op het politieke hier en nu moeten bezinnen: Europa is niet voor niets de bakermat van de westerse filosofie. Met een "ereschuld" elders op ons Euraziatisch continent. Het monetarisme vindt zijn oorsprong in de Verenigde Staten: revenge of the Medevil Reliwappies.. Precies het soort gereformeerden (hahahahaha) dat al in de 17 e en 18e eeuw al gewogen en te zwaar bevonden was. Betsy Devos: ergens gun ik de VS hun eigen '66 gedeformeerde.

Ik tiep ook dit als liberaal. School met de Bijbel. Maria Sterre der Zee: ergens zag ik mijn bofkonterigheid niet: als koter. Vergeet Zwarte Piet: ons Onderwijs moet blijkbaar naar de kudt.

Waarom?

Hetkanverkeren | 19-11-19 | 17:39

Mijn pensioenfonds deed tien jaar terug o.a. nog beleggingen in clusterbommen. Vestzak-broekzak. Het pensioenstelsel is een farce.

zijvanhiernaast | 19-11-19 | 17:18 | 3

Waarom niet? Wapens zijn een stabiele belegging.

VerenigingVanDieven | 19-11-19 | 17:25

Oorlog is de vader aller dingen, dus investeer in iets wat er altijd is, en nodig is ook, het is te druk op de wereld en ziektes zijn niet genoeg om ons aantal te decimeren. Scheelt heel veel CO2 als er minder mensen zijn, dus is het win win?

brie-de-penis | 19-11-19 | 17:48

Kom je aan met je "maatje"43: ec.europa.eu/info/business-economy-eu... De term occupational is me net iets te verdacht. Dus: europa.eu/youreurope/citizens/work/re...

En verder ga ik niet zoeken: het kapitaaldekkingsstelsel versus het omslagstelsel. Met de VS op de lachende vermogensbeheerachtergrond: de derde hond met het bot. Echt geld. Met al die kwantitatieve verzachting: fiduciair goud (of desnoods zilver). Met alle respect: het is dus echt niet de islam die onze grootste bedreiging is.

Echt niet.

Hetkanverkeren | 19-11-19 | 17:16 | 1

In de VS mag u als modaal twee banen zoeken om rond te komen, laat staan dat u pensioen opbouwt. Succes daar!

nieuwe_Deen | 19-11-19 | 18:13

Ga er maar gewoon van uit dat jouw pensioenpot straks helemaal leeg is, dan kan het alleen maar meevallen. Doe ik ook.

VanBukkem | 19-11-19 | 17:11

De pensioen rekenrente is net zo'n verzinsel als het stikstof- en pfas criterium. Het kartel heeft ons weer mooi bij de veter. We laten ons naaien, we kijken er naar en laten ons mooi tegen elkaar uitspelen en ondertussen iedere maand 3.000 kostbare kostgangers erbij.

matrixbluepill | 19-11-19 | 17:11

GeenStijl moet maar eens stoppen de jongeren tegen de ouderen op te zetten terwijl deze problemen de schuld zijn van die schijt ECB bank met hun lage rente en vergeet ook niet dat de roverheid 30 miljard gulden heeft geroofd uit de pensioenpot wat nooit is terug gegeven, dus JULLIE SCHIJT PENSIOEN gaat naar zuid Europa, stom volk, kots............

edjekaddetje | 19-11-19 | 17:08 | 5

@MediastadInwoner | 19-11-19 | 17:13: Middenloon is ook al weer over, wat niet vreemd is met een negatieve rekenrente. Het is tegenwoordig beschikbare premie wat de klok slaat. Overigens niet slecht, want dan ben je tenminste niet verplicht alles in obligaties te stoppen.

Nice_Wheels | 19-11-19 | 17:16

Edje, kom op jongen. Verman je. Je spot met onze democratie..

Shareholder II | 19-11-19 | 17:21

@MediastadInwoner | 19-11-19 | 17:13:
Kijk ik moet nog zeker 16 jaar werken om volledig pensioen te krijgen dit betekend wel dat ik ik dan 50 jaar gewerkt heb, ik val overal buiten heb nergens recht op allleen afdragen en afdragen het liefste wil de roverheid mij een pil geven zodat je niets opstrijkt dat gevoel krijg ik steeds meer daarom wrijft der overheid ook in hun handen als de jongeren de ouderen de schuld geven van hun problemen dit terwijl ik afhankelijk ben van het systeem wat de roverheid mij heeft opgelegd de combinatie pensioen en AOW,, mij is nooit gevraagd of ik zelf wilde sparen hiervoor dus zonder verplichte AOW afdracht want dat kan helemaal niet want wij moesten coulant zijn tegen over de ouderen die met pensioen gingen en terecht.
Nu beginnen de meeste jongeren veel later met werken wat ik zeer goed kan begrijpen en ik hoop dan ook dat iedereen die gewerkt hebt een goede oude dag toe dus krijgen waar hij of zij voor gewerkt hebt maar niet gaan werken voor die klote gedrocht die de EU heet je kan dit allemaal opzoeken op internet hoe de EU achter onze pensioen aanzit, verdiep u daarin a.u.b.

edjekaddetje | 19-11-19 | 17:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Pensioen is een IQ test!

Wilt u er warmpjes bijzitten later? Bekeer u tot moslim en zeg dat u pensioen met rente haram vind.
En stop AL dat geld in goud.

Wie gaat er winnen?

Een idioot die gelooft dat je met fiduciaire gelden met +-3% inflatie elk jaar in een EU pensioenfonds hem iets gaat opleveren. Die maakt ook eigenlijk 3 grote assumpties:
-De EU blijft bestaan
-De Euro blijft bestaan
-De pensioenfondsen worden niet leeg getrokken

Waarmee zit u er meer warmpjes bij denkt u?
Paar ton euro (Als een brood al 15€ kost) of 4-8kg goud?

KutFilosoof | 19-11-19 | 17:08

Nonsens. De dekkingsgraad wordt berekend met een veel te lage rekenrente. Als de rekenrente lager is dan het behaalde rendement, dan raakt de pot dus NOOIT leeg. Als je de rekenrente gewoon wat hoger zet, zolang je maar meer rendement haalt, dan kun je de pensioen indexeren, hoef je niet te korten, en blijft er ook voor toekomstige generaties meer dan genoeg over.
Wat er nu gebeurt is dat honderden miljarden reserves onzichtbaar gemaakt worden (en makkelijk door de EU gejat kunnen gaan worden) terwijl ons wordt aangepraat dat de potten leegraken en door te indexeren de toekomstige pensioenen van millennials wordt gejat, maar het omgekeerde is het geval: door een te lage rekenrente nu en korten nu, wordt NU geld gejat dat óók voor toekomstige generaties is bedoeld. En ja, DÁN is in 2085 de pot WÉL leeg. (En hebben de Fransen wel een royaal staatspensioen, en wij niet).
verenoflood.nu/pensioenen-dnb-maakt-e5...

Stormageddon | 19-11-19 | 17:06

Ik ben geboren in 1955. Naar boven afgerond 50 jaar gewerkt. Al die jaren zonder problemen belastingen, premies enzovoort enzovoort afgedragen.
Diegenen die bij herhaling mijn leeftijdgenoten als een stelletje uitvreters wegzetten kunnen wat mij betreft ongezien de tyfus krijgen.
Ik had geen keuze, alle afdrachten werden gewoon ingehouden. Ik had geen invloed op de politiek, zet zoals de huidige jongere generaties dat hebben. Dus hou op mij in een hoek te zetten. Of doe het niet, het zal me een worst zijn, mijn financiele toekomst is verzekerd (door mijzelf geregeld). Nu jullie nog.

Argwanus | 19-11-19 | 17:05 | 2

Zo is het maar net!

Fatwabuster | 19-11-19 | 17:16

Klopt helemaal!

Simon_Ketellapper | 19-11-19 | 17:23

Als we niet zoveel kansloze idioten hadden geïmporteerd....... en dat gaat nog steeds door........ dan was er geen probleem geweest.
Nederland moet altijd gekke Henkie spelen en al het geld over de balk smijten en dan vooral aan kansloze flauwekul!

Fatwabuster | 19-11-19 | 17:03

Dat gedram over 'het rendement is veel hoger dan de rekenrente, dus meer uitkeren!'... ben ik nou dom als ik dat niet begrijp?

Immers, als je minder mag uitkeren door een lage rekenrente terwijl je in werkelijkheid hoge rendementen haalt, dan worden de reserves vanzelf voller, en na verloop van tijd moet dat de dekkingsgraad verhogen, zelfs bij lage rekenrentes, toch?

raskol | 19-11-19 | 17:03 | 5

@nieuwe_Deen | 19-11-19 | 18:17:
Nee, want rekenrente kun je net zo flexibel maken als de rendementen. Trap op, trap af. En dan loop je nooit een risico. Onmogelijk. (Nog even helemaal afgezien dat historisch de rendementen vrijwel altijd hoger zijn geweest dan begroot, en de rekenrentes historisch altijd lager dan de inflatie - wat op zich geen probleem is als zowel de normale rentestand en inflatie niet uit de pas lopen, maar dát is nu juist de laatste jaren wel het geval. Daardoor worden de fondsen steeds rijker en wordt er te weinig uitgekeerd, namelijk minder dan bij het aangaan van deelname aan het fonds is beloofd en voorgerekend.)
Kortom: er is door hh actuarissen in het verleden met van alles rekening gehouden, behalve met een langjarig overschot in de rendementen, een rente van 0% en een inflatie hoger dan de rekenrentes.

Stormageddon | 19-11-19 | 18:43

... En de rendementen worden nu niet volledig gebruikt in uitkeringen; het restant wordt dan niet opgepot, maar geïnvesteerd in lopende beleggingen met dat hoge rendement. Dus de kans dat die rendementen hoog blijven is groot. Tenzij ze door de EU worden gedwongen Eurobonds (lees: een pakketje waardeloos Grieks, Frans, Spaans, en Italiaans schuldpapier waar geen rendement op zit, tenzij de DNB er garant voor staat, dus dat de Nederlandse belastingbetaler die staatsschulden gaat aflossen.)

Stormageddon | 19-11-19 | 18:50

@Stormageddon | 19-11-19 | 18:43: Rekenrente flexibel maken: ja dat kan. Je kan het ook volledig random maken. Maar het idee is dat er 1 beste schatting is, dus die gebruik je dan voor de komende 50 jaar. Dat die beste schatting op het moment niet best is ben ik met u eens.

nieuwe_Deen | 19-11-19 | 21:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een arremoeig stuk zeg. De pensioenpotten zitten tjokvol, rendement is bij de meeste fondsen al jaren rond de 7%. Wat we nu doen, is zeggen dat we er vanuit gaan dat er nooit in die 40 jaar dat het geld in de pot zit geen enkele euro rendement meer gemaakt wordt. Da's niet echt reëel he.

Er is gewoon geen reden om te korten. Ja, die stomme rekenrente, maar zelfs de belastingdienst gaat van minimaal 2% rendement uit, je mag niet meer inleggen dan dat.

Stom stuk om stemming te maken. En ondertussen de ouderen met doorgaans een klein pensioentje maar plukken. Vergeet niet, die zijn al van een waardevast pensioen naar een best effort pensioen gegaan.

Het mooie is juist dat die beschikbare premie pensioenen juist voor jongeren een veel beter pensioen opleveren. Tot wel 150% van wat ze met een middenloonregeling zouden krijgen.

Nice_Wheels | 19-11-19 | 16:59 | 6

40 jaar geen rendement is een lege pot voor degenen die dan pensioen zouden moeten krijgen. Na u de zondvloed, begrijp ik?

VerenigingVanDieven | 19-11-19 | 17:16

@VerenigingVanDieven | 19-11-19 | 17:16: Nee, dat géén rendement is een fictie. Ondertussen groeit de daadwerkelijke pensioenpot gewoon door.

De babyboomers zijn echt niet allemaal rijk hoor. Er zit ook een bijzonder grote groep die pensioenbreuken hebben, die door de crisis van de 70er jaren een aantal jaren geen pensioen hebben opgebouwd, en die tot overmaat van ramp dan ook nog door de Dirk Scheringa's van deze wereld tot op het bot zijn genaaid. Ook bepaalde pensioenfondsen maakten zich schuldig aan de praktijken van de DSB c.s.

Nice_Wheels | 19-11-19 | 17:48

@Nice_Wheels | 19-11-19 | 17:48: (Bijna) geen rendement is helaas GEEN fictie en daar heeft de ECB dus WEL alles mee te maken. Dat hele inkoopprogramma gaat maar door, en in plaats van het af te bouwen wacht men tot de volgende crisis ons raakt. En die gaat hard aankomen, want het ECB heeft geen middelen meer om er iets aan te doen. We mogen straks al die opgekochte aandelen met zwaar verlies verkopen tijdens de volgende crisis om zo toch nog wat centjes te krijgen waar het EU circus van betaald kan worden.

nieuwe_Deen | 19-11-19 | 18:24
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
boterhamtevredenheid | 19-11-19 | 16:58 | 4

@Nice_Wheels | 19-11-19 | 17:01: U heeft wel veel vertrouwen in de regering. Die doen toch wat hun het beste uitkomt , afspraak met u of niet.

ja,diedus! | 19-11-19 | 17:03

@Nice_Wheels | 19-11-19 | 17:01: KLopt die zuillen het levenslang met Bijstand met toeslagen moeten doen een ruime 2 ruggen netto per maand voor een gezin.

Uw Verzekeringsadvis | 19-11-19 | 17:04

Ze gaan toch moeten eten als ze 67 zijn

Lt-Kol Kilgore | 19-11-19 | 17:22
▼ 1 antwoord verborgen

HAHAHAHAHA!!!1!!!

En zo'n TOTALE godvergeten proleet als Hans de Boer maar keer op keer aangeven dat als je niet op een midden-partij stemt (lees VVd-PvdA-D66-CDA) Nederland naar de klote gaat.

HAHAHAHAHA!!!1!!!

litebyte | 19-11-19 | 16:54 | 1

Die klootviool is bijna weg wat een zelf ingenomen miskleuner is dat zeg.

Uw Verzekeringsadvis | 19-11-19 | 17:05

Alsof de babyboomers het probleem zijn. Als ik even om mij heen kijk naar de babyboomers in mijn omgeving dan zie ik mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben en daarmee veelal hun rug, schouders en knieen naar de donder hebben geholpen. Mogen deze mensen van mij eerder stoppen met werken? Ja dat mag! Mogen deze mensen er financieel warmpjes bij zitten op hun oude dag? Ja dat mag! In plaats van deze mensen weg te zetten als een generatie potverteerders die alles vrijwel gratis hebben gekregen (die er ongetwijfeld tussen zullen zitten) kan je misschien ook eens even je neus buiten Amsterdam steken beste Ronaldo, dan zal je zien dat in de rest van Nederland veel babyboomers helemaal niet zo vermogend zijn.

En ja, ik ben van bouwjaar 1985 en ik gun het de huidige pensioen-gerechtigden van harte want ik ken de verhalen hoe het in de jaren '50 was, buiten de stad in de koude polder.

Alfred E. Neuman | 19-11-19 | 16:54 | 7

Dank voor je warme woorden, Alfred. Vanaf het moment dat je in de Mad stond, wist ik al: "Dat is een toffe peer!"

gestoptmetroken | 19-11-19 | 17:04

Klasse Alfred. Ik mag zelf soms zeiken over de boomers maar je hebt gelijk. Deze generatie heeft meer geluk dan wij. Daar past misgunnen niet bij. Stom geluk. Helaas verprutsen veel politieke babyboomers het al jaren en jaren voor ons.

pibasso | 19-11-19 | 19:14

@Sprinkhaan | 19-11-19 | 16:55:
Dat is zonder meer waar, maar de boomers (en de generatie daarvoor nog meer zelfs) hebben bijna zonder uitzondering lang en hard gewerkt en zeker in hun jonge jaren weinig luxe gekend. Voor de generatie Z gaat het omgekeerde gelden: tijdens hun jeugd gewend aan materiële luxe (devices, etentjes, concerten, reizen, fashion), lang onderwijs, keuzevrijheid et cetera en opgroeiend in een krimpende economie met geringe baanzekerheid, krappe woningmarkt, lage rentes en weinig perspectief op verbetering. De nix en de Y generatie schommelen er een beetje tussenin. Zo heeft elke generatie zijn eigen uitdagingen.

2tribes | 19-11-19 | 20:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Het gaat weer nergens over. Tegen de tijd dat Nederland volledig islamitisch is breken de dijken en duinen door. Je kan beter sparen voor een blokhut in Turkije of in Tsjechland

pomodorus | 19-11-19 | 16:52

Grijs en groen, oh legioen van zakken poen
Judas' zoen en millenials die 't ervoor doen
En ik, zei de gek, ik zet alvast mijn schoen.

Shareholder II | 19-11-19 | 16:51

Henk Krol heeft persoonlijk ervaring met pensioenroof. Terwijl hij 2 villa's kocht en in een dure sportwagen rondreed betaalde hij geen pensioen voor zijn personeel.
En toen de boel uiteindelijk failliet ging, ging hij de politiek in.

Osdorpertje | 19-11-19 | 16:50 | 1

Verpest het beeld nu niet.... de meesten snappen wel dat het eigenlijk een overbejaarde VVD'er is.

litebyte | 19-11-19 | 16:56

De nacht van Jette Klijnsma (12 uur om twee generaties pensioendeskundigheid aan de EU te krakkemiggen): de Tour de France voor gehandicapten, die EU (ik parafraseer nu meen ik een plaatje op nu.brussel over de participatiewet): waarom je het landsbestuur maar beter niet aan gehandicapten moet overlaten.

Niet iedereen is poliopatient: www.youtube.com/watch?v=1onjIjDD_1M

Hetkanverkeren | 19-11-19 | 16:50

Denk eens aan die arme mensen die hun pensioen kregen toen er nog guldens waren en nu de helft in euro's ontvangen.
Die hebben echt nog maar de helft om te verteren

boterhamtevredenheid | 19-11-19 | 16:48 | 2

Toen de Euro werd ingevoerd verdiende ik sinds een paar maanden 10.300 gulden per maand, was idd balen om opeens 4.500 op je loonstrookje te zien staan.

Uw Verzekeringsadvis | 19-11-19 | 17:07

@Uw Verzekeringsadvis | 19-11-19 | 17:07: haha, dat voel je wel. Mijn inkomen was toen nog een stuk lager.

pibasso | 19-11-19 | 19:09
-weggejorist-
KeesModaal | 19-11-19 | 16:47 | 3

Ik werk in de zorg. Als er geen pensioen pot meer is, draai ik morgen 10 uur lang Jimmy Barnes Screaming door de speakers van de infobalie...

Burt Cokain | 19-11-19 | 16:46 | 3

Er is geen pensioen meer voor jou.

Kaas de Vies | 19-11-19 | 16:49

@Kaas de Vies | 19-11-19 | 16:49: Dank je wel Rutte

Burt Cokain | 19-11-19 | 16:55

Als je jonger bent dan pakweg 35 dan wordt 't knap lastig. Nog jonger afdragend is een vorm van beroven. Maar goed, dat is het spel. Iemand is 't bokje..
Gelukkig heb je tzt een téring te-duur huis afbetaald, dat je dan lekker kunt opeten. Vermits bomen tot in de hemel groeien dat is. Maar daar mag je van uit gaan.

Shareholder II | 19-11-19 | 17:15

Goed werk Henk! Laat dat jongere volk, met hun verspil zucht, maar voor zichzelf zorgen.

Skunk57 | 19-11-19 | 16:46 | 1

Psies. Ritsel daar maar een app voor.

Shareholder II | 19-11-19 | 16:48

In welke munteenheid je ooit pensioen wenst te ontvangen ?
Die Euro is waarschijnlijk al lang passé .

likmegaties | 19-11-19 | 16:45 | 3

lekker meebetalen aan de Griekse machinisten die op hun 57e met pensioen mogen

boterhamtevredenheid | 19-11-19 | 16:50

Noorse Kronen of USD.

Vanilla | 19-11-19 | 18:52

Dit dus.
Veel succes met je in Euro's opgebouwde pensioen.
Of die munt is geen flikker meer waard, of vervangen door wat anders. En denk maar niet dat die herwaardering naar een nieuwe munt gunstig gaat zijn voor vermogen.

Harry Turtle | 19-11-19 | 20:53

als je pensioenen nou gewoon in goud belegd , helehoop gezeik minder. en waardevast.en een pensioenfonds bestaat uit een algorythme en geen overhead meer.

newray | 19-11-19 | 16:44 | 4

Waardevast betekent dat de waarde gelijke tred houdt met de inflatie. Daar kun je geen pensioenen van betalen, het is de bedoeling dat het rendement significant boven de inflatie ligt. Voorbeeld: rendement 6%, looptijd 40 jaar, eindbedrag is 10x de inleg.

VerenigingVanDieven | 19-11-19 | 17:01

laat goud dat nou bijna precies doen.

newray | 19-11-19 | 19:42

@newray | 19-11-19 | 19:42:
Eh nee. Effectief krijg je eenmaal de inleg terug, gecorrigeerd voor inflatie.

LiniaalRectaal | 19-11-19 | 21:39
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang die ouwe me niet feliciteert kan het me bar weinig schelen wat opa Krol doet.

Conan de Rabarber | 19-11-19 | 16:43

De pensioenen worden gekort als de laatste babyboomer is begraven. En dan nog hoor je ze vanuit hun graf klagen.

lingo star | 19-11-19 | 16:41 | 1

Die gaat op een tegeltje!

RickerdTM | 19-11-19 | 16:42

De pensioenen van Europarlementariers gaan wel weer omhoog en hun pot is vrijwel leeg. Franse treinmachinisten gaan op hun 54e met pensioen. Wij zijn ook hierin knettergek.

Piet Karbiet | 19-11-19 | 16:41 | 1

Je hebt gelijk, maar je wil echt niet dat een machinist van 65 je trein bestuurt.

Lt-Kol Kilgore | 19-11-19 | 16:42

Ja, ouwe lul. Sparen voor je ouwe dag, hahaha. De tering voor je. Geef je geld aan de verwende generatie. Die denken er namelijk recht op te hebben.

Zwezerik | 19-11-19 | 16:40

Mooi artikel. Ook mooi om te lezen dat de helft van het huidige pensioenvermogen is opgebracht door mensen die momenteel al met pensioen zijn. En dan gaan gillen dat ze er geen recht op hebben. Slaap zacht.

netniet | 19-11-19 | 16:48

Goed artikel.

nieuwe_Deen | 19-11-19 | 18:43

In 2065 is die hele grijze golf allang verdwenen; uitgestorven.
Tegen die tijd moeten we het van de immigranten en de robotica hebben, tel uit je winst. De politiek heeft zich niet te bemoeien met de pensioenpotten, dat is uitgesteld loon dat werknemers hebben ingelegd, laten ze eerst maar eens terug storten wat ze jaren geleden hebben afgeroomd en daarna met hun jatten ervan afblijven.

Polly1 | 19-11-19 | 16:38 | 8

@Sierstrip | 19-11-19 | 16:49|
Ik heb o.a. ook aan de VUT mee betaald. Net als uw eindloonregeling, phoof!, weg.

Sjefke7807 | 19-11-19 | 16:54

@Sjefke7807 | 19-11-19 | 16:46:
Lubbers deed toch een greep uit het ambtenaren pensioen (abp), een paar miljard gulden of was het nu dat de staat niet aan zijn pensioenbetalingsverplichtingen voldeed ?
Nu lijkt het uit uw verhaal alsof die vent een greep deed uit alle pensioenfondsen.

thephysicist | 19-11-19 | 16:55
▼ 5 antwoorden verborgen

En dank dan ook nog eens aan MArcel van Dam, die ervoor zorgde dat de rijke boomergeneratie niet bijdroeg aan de opgelopen zorgkosten. (En dat ze aan veel lichamelijk ongemak toch duidelijk met hun leefstijl hadden bijgedragen...)

Einde van de Domheid | 19-11-19 | 16:38 | 4

Opgelopen zorgkosten gaan parallel aan de import, daar lees ik niets over in je plempsel.

Jezusaapje | 19-11-19 | 16:57

@Jezusaapje | 19-11-19 | 16:57: Zorgkosten zijn het hoogs bij ouderen, emigranten zijn toch jong allenige mannen. Toch?

Einde van de Domheid | 19-11-19 | 17:23

@Einde van de Domheid | 19-11-19 | 17:23: En daarna komt de gezinshereniging inclusief ouders. En natuurlijk de geslachtsverandering. En ga zo maar even door. Waarvoor zocht de vader van het dood aangespoelde jongetje het westen ook alweer op? Ik dacht zijn tanden. Kijk voor de lol eens in de wachtkamer van de huisarts.

Harry_Witkamp | 19-11-19 | 18:44
▼ 1 antwoord verborgen

1433 miljard euro aan vermogen bij alle pensioenfondsen.
In perspectief: ruim 3 jaar alle Nederlanders, zowel boomers als millenials, een uitkering van 2100 euro netto (modaal inkomen), als we het nu allemaal zouden uitgeven ipv beleggen.

kapotte_stofzuiger | 19-11-19 | 16:37 | 4

@thephysicist | 19-11-19 | 16:52: Ach, de wereld vergaat over een paar jaar volgens de klimaatkoters, dus dan maakt het toch niet uit?

threeheadedmonkey | 19-11-19 | 16:58

@thephysicist | 19-11-19 | 16:52:
Dat zeg ik niet. Ik wil aangeven over welk bedrag het gaat; geld genoeg voor Nederlandse gepensioneerden, niet voor de rest van de wereld (al dan niet geimporteerd)

kapotte_stofzuiger | 19-11-19 | 17:07
▼ 1 antwoord verborgen

Henk Krol liet ook een scheetje. Aan de thumbs-up te zien was hij er dik tevree mee.

threeheadedmonkey | 19-11-19 | 16:36

De meeste reaguurders gaan 2065 niet halen......... ik ook niet!

Fatwabuster | 19-11-19 | 16:36 | 3

gelijk heb je

isotope 465 | 19-11-19 | 16:36

Ik wel. Ik ben taai. Dat weet ik, want ik ga al een hele tijd mee.

koeberg | 19-11-19 | 16:41

De maden zullen dan vermoedelijk ook al dood naast me liggen.

Lt-Kol Kilgore | 19-11-19 | 16:44

Volgens mij liggen er nog een paar pensioenpot " I owe you" briefjes/bonnetjes ergens in een lade op het binnenhof? Volgens mij hebben minimaal 2 kabinetten met PvdA erin een greepje hieruit gedaan. De laatste keer geloof ik tijdens de kredietcrisis, waaruit Samson's nivelleer-hobby's betaald moesten worden.... of zijn die bonnetjes soms ook zoek?

Nederlanddraaitdoor | 19-11-19 | 16:35 | 1

was pure diefstal, pensioen heeft niets met politiek te maken.

Polly1 | 19-11-19 | 16:40

Een goede wenk, denk niet aan Henk.

Shareholder II | 19-11-19 | 16:35

De potten puilen uit en groeien jaar op jaar gigantisch.
Maar Ronaldo ziet het liever in een EU-pensioen verdwijnen.

2voor12 | 19-11-19 | 16:33 | 1

Groei klinkt leuk maar als de aanspraken nog harder groeien is het krimp.

Harry Turtle | 19-11-19 | 20:48

Iemand die in 1985 is geboren is nog jong genoeg om ZZP'er te worden en aan dat hele pensioenfeest niet mee te doen. Gewoon voor je eigen zorgen, niet voor Henk.

koeberg | 19-11-19 | 16:33 | 1

ok boomer

TDB | 19-11-19 | 16:43

Vergrijzing, wen er maar aan.

Kuifje-in-de-EU | 19-11-19 | 16:33

Wat een armoede

DeutschlandUberAlles | 19-11-19 | 16:31

Een conflict tussen Nederlandse generaties opzetten, terwijl de echte problemen vanuit Brussel (die pensioenpot is fijn voor Zuid-Europa) en Frankfurt (hoe negatiever de rente des te beter) komen.

kapotte_stofzuiger | 19-11-19 | 16:30 | 3

Precies, dit dus.

Alfred E. Neuman | 19-11-19 | 16:55

De rente wordt kunstmatig laag gehouden door de ECB. Daardoor kunnen de knoflooklanden tegen kunstmatig lage kosten hun ambtenaren met geleend geld met pensioen sturen als ze 60 zijn. En aan de nederlandse kant doet de lage rente de pensioenfondsen zoveel pijn, dat de Nederlanders die er jaren voor gespaard hebben, nu op hun pensioen gaan worden gekort. Die hele EURO is uitgedraaid op een smerige achterbakse, aan het zicht onttrokken en niet aan democratische controle onderworpen welvaartsoverdracht. Wij zijn genaaid, genept, bedonderd, opgelicht en dan nog belogen bestolen en besodemieterd.

CeesCloosd | 19-11-19 | 17:31

@CeesCloosd | 19-11-19 | 17:31: Deze, destijds een pisvlek van 21 jaar, was van meet af aan al tegen de euro. Ik heb overal tegen gestemd, ik heb overal ja "gekregen". Mijn pisvlekkenbrein had toen al in de gaten dat in een muntunie stappen met landen waar je met een koffer geld een brood moet halen geen goed idee is. Ik zeg korten die pensioenen, zelf hebben ze al die jaren braaf "hun" partij gestemd en zitten nu met een riante eindloonregeling achter de geraniums vanaf hun 65e. Wij daarintegen betalen _maximaal_ mee en hebben recht op NIKS.

Vanilla | 19-11-19 | 18:36

Nou, deze boomer heeft zn schaapjes allang op het droge. FUCK YOU snowflakes!

Civetta | 19-11-19 | 16:30 | 3

ok boomer

TDB | 19-11-19 | 16:43

Klopt. Dat is het punt ook. Dat je maar kort van je centen mag genieten.

azijnseikerT | 19-11-19 | 17:36

De overheid heeft in de jaren negentig zo'n 25 miljard euro onttrokken aan de financiële reserves van het ambtenarenpensioenfonds ABP
en Philips onttrok toen bij elkaar € 1.271 miljoen uit pensioenfonds van haar werknemers,
ook Boskalis, IBM, ECN, Optas, Unisys graaiden in de kas van hun personeel
en www.1meikomitee.net/html/48.pensioenr...

Zult-eter | 20-11-19 | 10:27

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken