Nieuwe F1-bolides: holy fossil fuel wat een design!
Plus extragoed nieuws voor de fulminerende Ferrari/Mercedes-mopperaars: er komt eindelijk een cost cap op technische uitgaven per team
In 2021 is het voorbij met de hegemonie van de (opgeteld) miljardenteams Ferrari, Mercedes en Red Bull, die per team bijna 500 miljoen per jaar verbranden op de internationale circuitkalender. De FIA heeft zojuist bevestigd dat de lang besproken performance related cost cap per team in 2021 wordt ingevoerd, om de competitie competetatetiever te maken. Teams zullen nog slechts het kniepergierige budgetje van een schamele 175.000.000 dollar mogen opstoken. Kleingeld voor de top 3 dus, die ineens honderden miljoenen aan extra marketingbudget overhouden, maar een veel beter bumperkleefbudget voor middenmoto/ers als Renault, McLaren en Racing Point. In het huidige seizoen draaien alleen Alfa, Toro Rosso en Williams onder de nieuwe spending sum mee. Over bumperkleven gesproken: de vleugels op de nieuwe designs moeten de hinder van 'dirty air' verminderen om de "sexy new cars" dichter op elkaar te laten racen. En over dirty air gesproken: ook in 2021 nog geen E-F1, dus de petrolheads kunnen rustig ademhalen in benzinedampen die worden uitgebraakt door bolides die trommelvliesverscheurende mechanische oerklanken uitstoten. Geniet er van zolang het duurt: de racebaasje en -snorren van de FIA streven naar een "CO2-neutrale sport" (dus ook op dat vlak wel nieuwe regelgeving) en behalve de zandhagedissen en rugstreeppadden in Zandvoort, heeft helemaal niemand daar wat aan. Zoemende F1-auto's is een naargeestige dystopische gedachte die ons in ieder geval echt heel erg fossiel-conservatief maakt. Hier meer regeluitleg, overige designpica's na de breek.
Reaguursels
InloggenTja ik hoop dat max er mee gaat winnen of dat hij ergens toch overstapt in een ander team?
Zien er vet uit!
Maar dat budgetplafons kunnen ze gemakkelijk omzeilen... ze laten b.v. de motor door een ander B.V. maken en kopen deze voor een prikkie in, zo kun je alles outsourcen, goedkoop inkopen en netjes onder het budget blijven...
Precies. Net als het salaris van Pauw en Van Nieuwkerk. Constructies.
Damn! Zou de FIA dat al weten?
Het socialisme doet zijn intrede in de F1.
Binnenkort de inclusiviteit, wat ik je brom.
Elektrisch is pas spannend. Kijk, daar komen ze. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
met bovenleiding met 25 KV erop word het wel leuk.
Hoppa, weer 25kg zwaarder dan de huidige auto's die al de zwaarste ooit zijn. Het is geen formule 1 meer maar de ETRC.
Schaaf eens 100 kilo van die bolides af. Zul je zien dat alles ineens beter gaat.
Ziet er toch niet uit en goed geluid hebben F1 bolides al jaren niet meer. Doe mij maar een Lotus 72 of een McLaren MP42. Dat waren mooie auto's en toen was de sport nog leuk. Toen was de beste van de wereld een zuipende, rokende rokkenjager. Nu moeten we het met een veganist doen.
Klopt, het geluid van een net te harde natte scheet klinkt spectaculairder.
Mooi model, lijkt beetje op de Batmobiel,toch?
DUs met die E-formule kunnen we dat soort mooie Lauda-hoofden wel vergeten.
Vroeger vaak zitten kijken naar Jos wat echter altijd op een deceptie uit liep. Ondanks dat Max wel een potentiële kampioen is vermoed ik dat we ook met Max nog heel veel teleurgesteld gaat worden.
Leuk man, zo’n inclusieve F1.
Dat is het wel, want om een of andere reden mag die neger altijd op de eerste rij beginnen.
De F! wordt nooit elektrisch, vergeet het maar.
wat niet eerlijk is, dat de rijkste vader zijn zoontje in een auto krijgt, maar de winnaar van de F2 niet, want Nicjy heeft geen geld, Daarbij kopen die rijke vaders een mercedes motor, maar Mercedes geeft het niet aan Red Bull.Dat ze verschillende olie gebruiken is ook niet juist, de autos , zoals Ferrari moet beter gecontroleerd worden, want extra olie misschien, net als Mercedes. Daarbij zijn die gridstraffen ook een doorn in het oog, wanr Ferrari wordt voorgetrokken door Ferrari I,A,
Is dat de nieuwe hotwheels van het zoontje van Vettel ofzo?
Ik denk wel dat we in de nadagen van de F1 met verbrandingsmotoren zijn aangekomen.
Op zich heeft een electrische motor wel meteen maximaal koppel dus bij de start is het meteen al leuk alleen gaat iedereen natuurlijk launch-mode gebruiken. Automatische traploze versnnellingsbak van DAF erin, De F1-variomatic joehoe. En dan straks op Zandvoort de eerste F1 achteruitrijrace.
schitterend ontwerp
Het mooie van F1 is dat hetgeen wat er ontwikkeld wordt in deze sport uiteindelijk ook op de weg terug te vinden is... als dit een halt wordt toegeroepen....
Eindelijk iemand die het begrijpt..... he he......
Weinig F1 lezers hè?!
Weinig F1 reaguurders. F1 lezers genoeg. Maar niet hier.
@sjef-van-iekel | 31-10-19 | 19:32: Ok Sjef, lekker gewerkt.
@De Badtegelzetter | 31-10-19 | 19:33: gaaap
Tja moet het altijd zo spectaculair in de F1, kunnen we niet gewoon een Tesla software inbouwen en geen coureurs meer in de auto's. Dat de beste software en auto wint. Geen doden meer bij het racen en de robot auto's maken een technische sprong naar voren dus win win. Publiek hoeft er op de racebaan ook niet meer bij want je kunt het thuis beter zien. Nu nog het voetbal, daar hebben robots toch ook al voortschreden gemaakt?
En in E-autos komen grote luidspreker met de sound van een 24 cillinder motor en het parfum van benzine, ha ik verheug me er al op mijn kleinzoon dat alles uit te leggen. ( Ik keek vroegaa veel naar de F1 maar zins 2 jaar............ gaaaap.).
Zins?
Boeiend allemaal. Ik wil het geluid terug. En minder downforce van onder de auto. Terug naar vlakke vloeren zonder venturi’s, coabda’s, en noem maar op. Bodemplaat ook niet meer dan 5 cm voorbij het bodywerk. En een limiet op wielbasis en rake op de auto’s. En 100% transparantie over pk’s en engine modes. En het liefst geen party modes meer. Je traint, kwalificeert en racet met dezelfde settings. En ophouden met dat gedoe met stiekum okie verbranden. Op straffe van totale uitsluiting/declassificatie van alle punten tot dan toe behaald in het seizoen.
Juist! Dat er nog niemand een nieuwe klasse gestart is met auto's die hier in voorzien. Er is vraag zat.
En de power-to-weight ratio terug naar 2:1 ipv de 1:1 die t nu is. De auto moet harder kunnen dan de coureur durft ....
Dit topic zal best goed vallen bij volwassen mannen die in hun vrije tijd een jas van Red Bull dragen maar ik denk niet dat dit volwassenen iets kan schelen.
10-0 voor jou JJMS.
Gelegenheidsfans die denken dat wat us Maxke zijt waar is en dat alles aan een ander ligt.
Vol al 30 jaar f1 en heb nog nooit een red Bull jas gehad. Dit is het snelste op wielen op aarde en dat vind ik gewoon meaui. Jij geen hobby's waarvan anderen dat kinderachtig vinden? Dan heb je vast een saai leven. Als je het niks vind, reaguur dan gewoon niet azijnzeikerd.
@reagluurder010 | 31-10-19 | 19:03:
Ik doe aan SM, dat vind niemand kinderachtig.
Fan zijn van apparaten... Gelukkig heb je dan waarschijnlijk ook geen last van de problemen in de grote mensen wereld.
@Het brein erachter | 31-10-19 | 19:13: "Fan zijn van apparaten". Och God, onze grote non-materialistische filosoof. Geheel onthecht! F1 is een combinatie tussen man, machine, ontwikkeling en snelheid.
@kotelet | 31-10-19 | 19:21:
Haha, doe niet zo bezeten, fanboy.
@JJMS | 31-10-19 | 19:23: Doe niet zo kleinzielig. Iedereen heeft een andere hobby. En die Marlboro-jas is voor tokkies. Net zoals dat 'Ajax-huispak' waar sommigen zich in het dagelijks leven in 'vertonen'.
@JJMS | 31-10-19 | 19:07: Social Media is zeker niet kinderachtig.
@kotelet | 31-10-19 | 19:34:
Maar u rijdt zelf geen F1. U koekeloert alleen. Dat durf ik geen hobby te noemen.
Hèhè, eindelijk iets goeds van de FIA. Want, er zijn maar 3 die de dienst uitmaken : Mercedes, Ferrari en in een iets mindere mate, Honda.
En die de brandstofmotoren ontwikkelen..........
Ik zie opeens een full size Scalextric baan voor me. Daar gaan m'n aandelen in oordoppen ;(
Misschien zijn ontoordoppen iets dan?
Over 5 jaar is de formule E groter dan de formule 1.
Deal with it.
Denk eerder aan waterstof,want de olie maatschappijen hebben hun infrastructuur en daar doen ze wat mee.
Je bent een ziener, écht!
@eerstneukendanpraten | 31-10-19 | 18:37: is wel zo!
@eerstneukendanpraten | 31-10-19 | 18:37:
Klopt.
Ik kijk nu al uit naar de E-24-uur-van-Le-Man.
Heb een beter idee, iedereen gewoon dezelfde auto zoals bij de Renault-races op Zandvoort. Krijg je geen filerijden zoals tegenwoordig bij de F1. En gooi in godsnaam Monaco uit het programma!
@eerstneukendanpraten | 31-10-19 | 18:47:
Een slecht en een goed idee
Die vleugeltjes bovenop de voorwielen zijn om de pit crew dwars te zitten bij het wisselen van banden?
Ja, met een lekke band het team verderop kegelen.
Tja en ik steeds denken dat die vleugeltjes er waren voor de coureur als hij een dodelijk ongeluk krijgt. Weer een droom niet uitgekomen-
De vraag is of ze wel kunnen controleren hoeveel geld er wordt uitgegeven.
Best moeilijk.Maar waarom weer sociaal zijn?
Altijd alles aanpassen zodat zwakkere ook een kans hebben.
Fuck toch off.
Alle fabrikanten gaan straks profiteren van de opkomende stekker-markt. 1,015 miljard auto,s, waarvan nog geen 0.1% electrisch is. En die moeten de komende jaren allemaal worden vervangen door electrisch. Bij de fabrieksteams knallen de kurken!
wat wil je dan?
Het jaar 2o30:Mercedes de gp van Nl in Assen gewonnen en 10 satellietteams van mercedes hebben plaats 2 t/m 11 gewonnen?
Het gaat om competitie en niet met de dikste portemonnee....
@Ben5570 | 31-10-19 | 19:03: met moet om zijn.
Oftewel: een maatregel om de ontwikkeling van de brandstofmotor verder in te perken. Want die is (traditioneel) nauw verwant met de F1. De grote jongens (o.a eigenaren van Ferrari) vinden het prima, want hebben dit zo beklonken op Bilderberg. Ach ja, als de wereld er nou een stukje mooier op wordt...... Maar we zullen de gierende motoren missen, dat wel.
Wut
@Van Rossem | 31-10-19 | 18:13: Het is heel simpel, van Rossem. De motoren-ontwikkeling komt van de grote jongens. Kleinere teams (zoals Redbull) lenen motoren en techniek van die grotere jongens. De brandstofmotor moet worden uitgefaseerd, zo is de Common Sense binnen de multinationals en andere globalisten. Dus wat doe je dan? Je stelt een maatregel in om de verdere ontwikkeling van brandstofmotoren (waarin de F1 een grote rol speelt) aan banden te leggen door in de budgetten te hakken.
Dat racebaan geluid is ook mooi, en dan middels duimpjes geven (via en betaalde link) rijders een extra boost kunnen geven, wordt geweldig die eF1
@kotelet | 31-10-19 | 18:20:
He kotelet, er zijn overal complotten te vinden (denk aan Ruinerwold) maar deze zou u kunnen overslaan.
@JJMS | 31-10-19 | 18:43: www.google.com/amp/s/zerauto.nl/amp/d...
wat ontwikkelen wezoal de laatste 10 jaar?
1.4 motortjes die 150 pk leveren en binnen 150000 km versletenzijn?
En ook nog krap 1/10 lopen?
Hou op.
@kotelet | 31-10-19 | 19:00:
You just blew my mind.
@Ben5570 | 31-10-19 | 19:06: Een brandstofmotor bestaat uit meer dan 1000 onderdelen......
Ik zie nergens een stopcontact, mooi weggewerkt hoor.
Dat trommelvliesverscheurende geluid was er een paar jaar geleden nog.
Nu klinkt het meer als een hysterisch wijf die erachter is gekomen dat haar man het met de buurvrouw doet.
Lekker hoor, ik ben blij dat ze het wegvallen van de pitspoezen op deze manier opvangen.
Da's dan wel weer jammer ja...
Blijft een ongelijke strijd, wanneer Mercedes een 1000 pk motor erin legt en een kleiner team niet boven de 850 pk uitkomt. Mooiste zou zijn wanneer iedereen hetzelfde ontwerp auto rijdt en iedereen evenveel vermogen heeft. Dan kun je je met recht wereldkampioen F1 noemen aan het einde van het seizoen omdat je de beste coureur bent en niet omdat je in de beste auto rijdt.
Hebben ze al eens geprobeerd en is geflopt.
De F1 is ontstaan omdat de auto fabrikanten hun auto tegen elkander wilde uitproberen om te kijken welke auto superieur is. Haal je dit weg dan heeft geen auto firma interesse meer.
@Datgingniegoed | 31-10-19 | 18:46: Klopt. Wanneer de fabrieksteams geen eigen motor meer mogen gebruiken zijn ze weg uit de F1. Ook wel begrijpelijk. Maar ook wel jammer dat nu al jaren de F1 gedomineerd wordt door 3 teams. Zou graag allemaal gelijke auto’s willen zien, zodat het echt op de coureur aankomt en niet op het materiaal waarmee hij rijdt. Met alle respect voor Hamilton die waarschijnlijk as zondag voor de 6e keer wereldkampioen wordt, maar zet hem in bijv. een Renault en hij rijdt niet beter dan Ricciardo op dit moment doet.
Er zijn 4 motor fabrikanten en 10 teams.
3 teams rijden met Mercedes motoren (Mercedes/Racing Point/Williams)
3 teams rijden met Ferrari Motoren (Ferrari/Alfa Romeo/Haas)
2 teams rijden met Renault Motoren (Renault/McLaren)
2 teams rijden met Honda motoren (Red Bull/Toro Rosso)
De constructeurstitel is gewonnen door Mercedes. Stijf op de laatste plaats staat Williams, met een motor (en software voor de motor) die exact hetzelfde is als die van Mercedes.
Dus de ongelijke strijd komt niet door de motor, maar vooral door de aerodynamica. Dat bewees Red Bull door de voorgaande jaren met een minder krachtige Renault motor races te winnen, maar Williams bewijst dit de afgelopen jaren door met de krachtigste motor stijf achteraan te racen.
Welke trommelvliesscheurende klanken
V12 terug en ik zal erover nadenken om mij te abonneren op Ziggo Sport. Tot die tijd kijk ik alleen tennis,met name naar net niet Kiki Bertens.
Kzou zeggen: focus je op je eigen prestaties en laat deze hype ook naast je. Brood en spelen mensen.
Gemiste kans om die 1,6L V6 om te ruilen voor een V10.
REAGEER OOK