Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Brrr. Angstaanjagend toekomstbeeld Flevoland

‘Totale vernietiging van het agrarisch landschap’

brrrrr

Onze Zuiderzeepolders. Wat waren we ooit trots op het schitterende zelfgemaakte Land uit Zee. Boeren werden speciaal geselecteerd om daar te mogen wonen en werken. Slechts 1700 superboeren werden na de Tweede Wereldoorlog door de Nederlandse overheid oké bevonden om het nieuwe land te pachten en bewerken. (Kijk deze geweldige aflevering van Andere Tijden.) Terug naar de onze. Anno 2019 is Flevoland ten dode opgeschreven. Waar eens de eeuwigdurende koolzaadvelden groots en geel tot de goddelijke einder strekten, wordt het nu een groteske zenuwachtige hel van torenhoge molenwiekende groengekte. Het achterland, van Kampen tot Zwolle tot Harderwijk, wordt één grote dodenakker van gehakselde vogelbeesten, waarbij die windversnellende superturbines ook nog eens gans de Hoge Veluwe + IJsselland gaan volkwakken met aangezogen fijn- en stikstof uit het vieze Westen. Angstaanjagende grafieken bij De Stentor. Maar het broeit in de polder

Reaguursels

Inloggen

Wat mooi om te lezen dat de Noordoostpolder niet tot Flevoland word gerekend door de heren Geenstijl. En mooi dat ze in zuiderlijk- en oostelijk Flevoland eindelijk die wir war aan molentjes op gaan ruimen. neem een kijkje in den NOP dan zal men zien dat het dus ook anders kan.

joran v d s | 21-10-19 | 09:39

Ik heb recentelijk een Groenrugstreeppad gezien in Flevoland

NatNiks | 21-10-19 | 04:15 | 1

problem solved!

mono-culti | 21-10-19 | 08:07

Enig idee hoeveel kolere herrie 1 zo'n 250m hoge windmolen gaat maken? Nou zet er dan eens een stuk of 300 bij elkaar. Horen en zien vergaat je letterlijk volgens mij.
Wat "Lekgoot" ergens hierin de panelen al berekende dat er elke 1.2 km2 zo'n kreng moet staan om ons kikkerlandje van energie te kunnen voorzien. Nou sorry hoor maar in zo'n land wil ik niet wonen. Je gaat gillend gek worden van al die windmolens. Het zal je letterlijk voor de ogen gaan draaien en je gaat horendol worden van het gesuis dag en nacht. Je moet je even inbeelden dat je waar je ook maar kijkt een windmolen ziet, hoort en je geen mooie vergezichten meer hebt zonder dat dit verstoord gaat worden door die spuuglelijke windmolens. Dan liever 10 kerncentrales die je mooi weg kunt werken achter bossen, dijken of midden in het IJsselmeer en helemaal los gaan op waterstof. Windmolens, nee laat maar. Er staan er nu al meer dan genoeg en het wordt er allemaal niet mooier op.

clockandhammergame | 21-10-19 | 01:32 | 1

hoor je niks van

joran v d s | 21-10-19 | 09:38

Haal die belachelijke subsidies eraf, en niemand bouwt meer zo'n ding en er is geld voor ander onderzoek....

Elder of Z. | 21-10-19 | 01:05

Er wordt hier in het Noorden al heel veel landbouwgrond in bouwgrond omgezet om huizen en golfbanen te bouwen. Het Drentse platteland wordt steeds kleiner en men is druk aan het lobbyen om het hier ook vol met windmolens en zonneparken te zetten, hoewel er gelukkig ook veel weerstand is. Maar hoe het ook zij, ik heb het gevoel dat de milieubeweging kost wat kost het aanzien van het platteland wil ruïneren ten gunste van de randstad. Waarom verzinnen ze niet iets om hun eigen energie op te wekken door de verbranding van hun eigen afval of op al hun eigen gebouwen 3 windmolens te zetten bv op het Rijksmuseum? Nee, dat kan natuurlijk niet. Het aanzien van de stad mag niet aangetast worden. Over 60 jaar met deze bevolkingsgroei is Nederland één grote stad met hier en daar een park.

agram | 21-10-19 | 00:26

Iedere keer die propaganda met huishoudens.
Nederland telt 7 miljoen huishoudens die samen 13% van alle elektriciteit gebruiken. Een windmolen- of zonnepark dat 250.000 huishoudens van elektriciteit voorziet bespaart dus 0,46%

Willem van D | 21-10-19 | 00:21 | 2

Ja, maar het gaat hier totaal om rond de 1.3-1.5 miljoen huishoudens.
En ‘besparen’ is een onzinnig argument want het is productie en wind is duurder dan kolen/gas.

Windenergie dat in totaal de helft van de Nederlandse huishoudens voorziet van electriciteit, maakt die huishoudens onafhankelijk van grondsloffen uit kutlanden.

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 01:29

Zo dan, al bijna 2 miljard aan subsidies aangevraagd, alleen in Flevoland, enne “stroomvoorziening: onbekend” -eh, wat? Moeten de kabelaars nog apart aanbesteedt worden?
Kun je geen kerncentrale plaatsen, veel nuttiger!

Analia von Solmsch | 20-10-19 | 23:38 | 1

Nee, kan idd niet.

Shareholder II | 20-10-19 | 23:47

Waar hebben we al die energie voor nodig? Het zijn de grote steden die de meeste energie opslurpen. Het platteland moet daar weer voor boeten.

mozaard | 20-10-19 | 23:12 | 3

Om op te consumeren aan allerlei dingetjes die veul stroom kosten natuurlijk.

Shareholder II | 20-10-19 | 23:38

Voor de data-centra van Amsterdam, natuurlijk! Stroomslurpers.

Analia von Solmsch | 20-10-19 | 23:40

Mwah die verdwijnen daar in rap tempo. Vinden wij dan in den cloud terug. Zoals via het enorme almaar uitbreidende datacentre te Groningen. Maar goed, dat zijn details.

Shareholder II | 21-10-19 | 00:42

Weet niet of ik de eerste ben maar dat is dus wel effe schrikken bij die subsidie. Waar zijn wij nou helemaal mee bezig zou ik zeggen. Windplan Blauw: 400.000 huishoudens die dus 15 jaar lang al 140 euro pj moeten ophoesten om alleen de subsidie te betalen en daarboven op dus nog een rekening voor de verbruikte stroom krijgen. Bij windpark Zeerwolde is het nog effe gekker: Daar zijn de 280.000 huishoudens ca 215 euro pj alleen al aan de subsidie kwijt . Nou snap ik wel dat dat verdeeld wordt over heel Nederland maar het is toch van de zotte dat je 215 euro pj per huishouden moet betalen bovenop het normale tarief om een huishouden van windmolenstroom te voorzien?

ZomaarEen | 20-10-19 | 22:58 | 1

Nee.. die subsidie betaalt het rijk en dus iedereen. Die staat al gewoon op je energierekening

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 01:31

Lubach was weer leuk. Hij heeft het nog es uitgelegd met die stikstof.

Shareholder II | 20-10-19 | 22:25 | 1

Jullie hebben het ook gezien he.. ;-)
Dat doet zo'n jongen toch beter dan ik.

Shareholder II | 21-10-19 | 00:04

Als ik wil gaan watersporten, dan zijn er vele stukken water waar je niet mag komen. Want broedgebied, of het is een gebied waar trekvogels komen. En eigenlijk is het mooi dat we in Nederland iedereen de ruimte willen geven. Maar dan gaan we het land volzetten met van die koppensnellers, zodat we die vogels meteen neer kunnen maaien.... raar

oh nee he | 20-10-19 | 21:34 | 1

En wat denk je van de inwoners ?

elevator | 20-10-19 | 21:51

Wat een makke proefkonijnen voor Agenda 2030 zijn we toch ook.

haddem | 20-10-19 | 20:32 | 1

De VVD/CDA behartigt de belangen van het bedrijfsleven en de linkse partijen milieu maffia , wat een giftige combinatie in Flevoland . En de burger betaald het gelag .

elevator | 20-10-19 | 21:00

Ik was al in dit topic geweest maar ik schrik net gewoon weer van dit flevolandse toekomstbeeld, hoe durven jullie.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 18:46 | 1

Inderdaad, 'how dare you, MF's!"

clockandhammergame | 21-10-19 | 01:39

Alle vliegende fauna in de polder wordt daar dus door onze groene milieuknuffelaars compleet uitgemoord. Lekker volk dan. Bezig zijn voor de natuur en de het milieu en intussen een ware slachting aanrichten onder diezelfde natuur. Rare jongens die groene gekkies. Ik snap ze niet.

Kopieerapparaat | 20-10-19 | 18:16 | 2

Wie wel. Jij slaat 1 vlieg dood en je bent een moordenaar, en de wieken van die molens slaan een moedervogel aan gort zodat vijf kleintjes reddeloos alleen achterblijven en een gewisse hongerdood sterven ( zoals ook in de ovp gebeurt). Maar dan is het ineens natuurlijke selectie. Had ze maar uit moeten kijken. Wappiewappie.

Mart6037 | 20-10-19 | 19:29

@Mart6037 | 20-10-19 | 19:29:
Die vlieg is ook natuurlijke selectie, en ik houd ook rekening met de mogelijkheid dat er straks 1 tussen zit die zegt nee, en dat is de krant van gisteren. Ik heb getwittert dat vogels niet overal tegenaan moeten vliegen maar luisteren ho maar. Dus er ligt nog wel wat werk hier en daar.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 20:16

Hoe moeten al die vliegtuigen straks opstijgen en landen op Airport Lelystad. Dat wordt nog een kunstje voor de piloten tussen al die wieken door. Straks maken die molens ook gehakt van vliegtuigen en niet alleen van insecten en vogels.

BonSens | 20-10-19 | 18:11 | 2

Een aantal molens zijn geschrapt voor vliegveld Lelystad maar molens bij de dorpen komen er wel ondanks verzet .

elevator | 20-10-19 | 20:54

Ze kunnen een machinegeweer door de propeller heen laten schieten, zo snel draaien die windmolens niet en ook als piloot mag je best een beetje werken voor applaus. Of klappen we voor de automatische? Hmm.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 21:28

2 Harvard (toch niet de minste universiteit) studies wijzen uit dat windmolens lokaal de temperatuur opwarmen.
Nu is er wel een bijdehante "science" journalist (eerste zoeklinkje) die schrijft `het is alleen maar lokaal, dus telt niet`. Deze journo vergeet erbij te vertellen dat er (bijna) overal ter wereld windmolens worden gebouwd.
linkje naar de studies : news.harvard.edu/gazette/story/2018/1...

watergeus | 20-10-19 | 17:35 | 4

De omgeving houden we luchtgekoeld, en die warmte waait weer weg. Luister, alle moederneukers van de wereld kennen ons van die molens, we gaan die niet opnieuw uitvinden. We recyclen dat.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 18:52

Ja.. maar ze koelen ook af.. windmolens zijn hoe dan ook ook grote ventilatoren. Ga er maar eens achter staan

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 01:34

@Shareholder II | 20-10-19 | 18:38: Ben jj wel heulemaal lekker man? Ik beeld me iemand in die daar een half orgasme krijgt van alleen al het toekomstbeeld van een windmolen. We gaan helemaal niks bouwen zonder dat hier nu ook eens een gedegen onderzoek naar komt naar de haalbaarheid. En dat mijn beste lijkt me toch echt terzakendoende omdat we hier toch over een hele smak geld praten die Jan met de pet, weer uit z'n poeplap mag gaan trekken.

clockandhammergame | 21-10-19 | 01:46
▼ 1 antwoord verborgen

Hoi ik zie dat er minder windmolens terugkomen dan er nu zijn. Hadden jullie dat ook gezien?

-=PyP=- | 20-10-19 | 17:17 | 3

Jaaaa joh, breek de boel die je net hebt neergezet maar weer af. Dat is lekker groen en helemaal geen kapitaal vernietiging

haddem | 20-10-19 | 20:36

Euh, minder icm vraag. C. Weet niet.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 21:40

Weet je waarom ze de 6jaar oude windmolens afbreken ? Omdat er een subsidie pot is voor iets grotere windmolens ! Kapitaalvernietiging .

elevator | 20-10-19 | 22:04
-weggejorist-
omeP | 20-10-19 | 17:02

Ziet er uit als een uitgestoken kont, wel handig dat ze die windmolens daaronder hebben gezet.

sarcastro | 20-10-19 | 16:52

@openbaar mysterie ik moet helemaal niks. enige wat ik doe is met eenn nuchtere blik naar de discussie kijken. dan zie je dat er wel degelijk iets moet veranderen voor de wereld, op het gebied van onze brandstoffen en energievoorziening. ik zeg helemaal niets over klimaat. ook daar deugt niets van, maar de mens moet zich realiseren dat wij een speld zijn op de kosmische kalender, en willen wij als soort overleven we een vorm van evolutie moeten ondergaan. in dit geval is dat voor mij op het gebied van duurzame energie wel degelijk noodzakelijk. maar niet omdat de ijsberen straks sterven door mijn Renault uit 1990, of omdat Jesse Klaver of robocop Jetten een vliegtuigje pakken. Ook niet omdat een Trump zegt dat t bullshit is en daarom juist iets moet gebeuren. simpelweg omdat we naar een schonere energie moeten om een betere Aarde aan mijn en jou kinderen te geven. Dat wij als kaaskoppen graag voorop willen lopen allemaal prima, maar niet in het tempo zoals links dat wil. 90% van de mensen lult maar een eind raak, en waarschijnlijk vinden velen dat ook van mijn betoogje. Maar stellen dat we niks hoeven doen is simpelweg hypocriet.
ik heb geen (pseudo) wetenschappers nodig die mij de Ernst van de situatie hoeven te laten zien, noch de horde klimaat-ofaten die doemdenken en de heke wereld zien vergaan. laten we maar eens beginnen met de stelling dat de mens zal vergaan, en dat dit dan beter zal zijn voor de wereld, tenzij we collectief(dus ff voor de jopies onder ons daar bedoel ik de gehele wereld mee he, niet alleen viva Hollandia, of alleen de Superboeren of alleen onze Poolse bouwvakkerts met Nederlandsche VOC uitvoerder die even uitlegt hoe wij dit hier doen gvdme ja?! Aan die arbeit Pjotr Kurva... sorry dwaalde even af.

omeP | 20-10-19 | 16:34 | 2

IJskoud realistisch

ewout56593235 | 20-10-19 | 16:55

Grotendeels eens. Echter, windmolens en zonnepanelen gaan ons echt niet redden. Weggegooid geld. Het staat heel leuk al die megawatts die die molens op gaan wekken, alleen: ze gaan dat alleen in een ideale wereld halen, Mooie windstille dag en je bent in de aap gelogeerd. Zonnepanelen idem dito. Met de grijze sombere winters die we hier hebben gaat een stabiele energievoorziening ook daar problemen geven. Denk even aan een sombere, regenachtige, vrijwel windstille winterdag als je om 6 uur 's avonds thuiskomt. De elektrische auto wordt ingeplugd, mevrouw OmeP staat al elektrisch te koken en je warmtepomp maakt overuren. Net als bij die 6 miljoen andere huishoudens.....
3 keer raden wat er dan gebeurt.
Dan schakelen de kolen en gas centrales bij en zijn we dus toch afhankelijk van fossiele brandstof. Of we kopen bij uit het buitenland waar het sowieso met bruinkool wordt opgewekt. (of met kerncentrales waar we zelf zo op tegen zijn....)
Het is dus onzinning om zo ongelofelijk veel geld tegen een oplossing te smijten die a) nooit een vervanger kan zijn van fossiel en b) het Nederlandse landschap voor altijd naar de vaantjes helpt.

Eagle0511 | 21-10-19 | 07:36

Kunnen we die Groene Khmer malloten al die Vattenfail VØgelblënder-prut niet gewoon door de strot schuiven. Ze vragen er per slot zelf om.

Ja, Jesse, hoe verkoop je dat nou aan je autistische sneeuwvlokjes-achterban? Groen, natuur, milieu en zo nog het een en ander verdedigen met gehakselde zeemeeuwen. Wordt lastig, wat ik je brom.

Maar Jesse, rustig maar, er is licht aan het eind van je tunnelvisie: het probleem houdt vanzelf op te bestaan. Dan zijn de meeuwen Extinct. Past goed bij die andere wappies.

Kunnen we toch nog aan de kerncentrales.

Kinkfactor | 20-10-19 | 16:25 | 1

Goed voor het milieu, schrijft het AD er dan ook nog bij. Is dat nou sarcastisch bedoeld of zouden ze het echt menen? Of is het weer gewoon bladvulling van de jongste sneeuwvlokjes-redactrice. Geloof me, ik ken het type.

Kinkfactor | 20-10-19 | 17:05

Doe mij maar een kerncentrale in plaats van al die windmolens.

GroetenVanUrk | 20-10-19 | 16:23 | 6

@peterdh | 20-10-19 | 22:30:
Mja, Heb je ook weer helemaal gelijk in Peter. Maar de de cyaankali “aanval” is van korte duur en een “ goede” hit van een stelletje koekwauzen kan ons zo maar eens een 500 jaar achter de wagen zetten met een “kern” incident. Als,je begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb helemaal niets tegen de hele energie vorm maar om dit product op een veilige HOUDBARE veilige manier onder de mens te brengen vergt enige MOC als je het mij vraagt?
Ik geloof dat peterdh niet op pad gaat om de Nederlandse kern centrale een “ final blow” toe te dienen, maar weet jij dat ook zo zeker van je medemens?!

Datgingniegoed | 21-10-19 | 07:07

@peterdh | 20-10-19 | 22:30:
Nee hoor , noets panniekerig maar wel heel erg vooruit strevend qua veiligheid/ Security.
Onveilig is Owiezo uit den boze maar een mogelijke terroristiscje atack is in het huidige klimaat zeker niet uit te sluiten.

Datgingniegoed | 21-10-19 | 07:18

Sorry voor mijn krakemikkige Nederlandse taal , Ik hoop in ieder geval dat de boodschap overkomt. Rare taal spelling en dislectiese aanleg doen mij de das om ,Mijn excuses hiervoor..

Datgingniegoed | 21-10-19 | 07:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang ze er in Amsterdam en Den Haag geen last van hebben, zal het de deugers en quinoa-vreters een rotzorg zijn

batvoca2 | 20-10-19 | 16:06 | 1

Yup, maarre die gedrochten zijn nogal groot, dus eigenlijk niet te missen. Tja, m'n hoofdje dwaalde even af naar, noem eens een zijstraat, o ja, die eerste generatie flitspalen. Als ik hier in de buurt keek waren die ook niet te missen. Sommige zaten vol kogelgaten, andere uitgebrande banden erom of dichtgespuitbust.

Maar dat werkte wel, bedoel ik. Innovatie en er verscheen al rap een nieuw model met betere anti-burger beveiliging.

Kan dat bij die Vattenfail VØgelblënders ook niet gebeuren, een beetje innovatie? Ik denk hierbij aan ondergrondse windmolens? Een beetje de idee volgen van België met hun overdekte vliegveld. Moet kunnen, toch?

Gouden kans voor de toeristenindustrie dit, trouwens. Denk aan ridders met lans te paard die op de windmolens afstormen, Don Quichotte, maar dan in het echt. Ik wil z'n aftandse maatje wel zijn.

Kinkfactor | 20-10-19 | 17:16

Gewoon weer kolen en gas centrale's openen. Simpele techniek, makkelijk schaalbaar aan de stroombehoeft.
Want al zou de energie gratis uit de grond komen, de burger ziet toch alleen maar stijgende energiekosten en energiebelastingen.
Dus het zal me een worst zijn waar de stroom vandaan komt. Bruinkool genoeg in Duitsland!

Tuinhekje | 20-10-19 | 16:05

Je moet ook niet in Nederland blijven wonen. Wat er als lange termijn beleid voorgespiegeld word is een helletje van industrieterreinen, snelwegen, zonnefarms en windparken, waartussen meer dan 22 miljoen mensen krioelen. Één grote stad met hier en daar een park. Een onleefbare wereld met een micro-managende overheid waar vrijheid een abstract begrip is geworden.

Nederland is niet meer te redden, het is reeds verkocht aan de EU en aan de energieboeren. En die blijven hier óók niet hoor. Zodra die hun schaapjes op het droge hebben, zijn ze met de noorderzon vertrokken naar plekken op de wereld waar het nog wel leefbaar is.

"Denk aan de generaties na ons" roepen ze maar al te graag. Nu, als je dat doet, en je bent nuchter genoeg om te snappen dat die generaties na ons in zo'n wereld geboren moeten gaan worden, dan zou je wel gek zijn om op deze verstedelijkte rivierdelta te blijven wonen tussen miljoenen andere mieren die elkaar bijkans de kop in aan het slaan zijn wegens teveel op elkaars lippen de hele godganse dag. Men wil niet alleen de helft van de boeren wegpesten, men wil half NL wegpesten.

Macroglossum | 20-10-19 | 16:00 | 5

Maar boertje toch.. denk toch es aan de generaties na ons.

Shareholder II | 20-10-19 | 16:28

@tuinhekje, als de generatie na ons er net zo over denkt gebeurt er precies niks. beter beginnen we nu zoetjes aan met veranderen, en kan de generatie na ons(die kutjong zitten nu lekker te YouTube-en) dit of verder uitbreiden of door ontwikkelen. maar na mij de zondvloed is erg kort door de bocht

omeP | 20-10-19 | 16:51

Wat is er (behalve het weer) mis met Denemarken?

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 17:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Het schijnt dat die molens slecht zijn voor de stand van de insecten.

lingo star | 20-10-19 | 15:52 | 5

@Shareholder II | 20-10-19 | 16:29: Alles wat insecte zit vliegt meestal tegen de lamp

ewout56593235 | 20-10-19 | 16:59

Net als uw auto. En wat gaat u nu doen met deze kennis?

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 18:16

Lang leve de windmolens. Hoger, hoger, hoger!

Shareholder II | 20-10-19 | 18:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig gaat het alleen over de Flevopolders en blijft de Noordoostpolder buiten schot. Houden zo.

Leffe Blonde | 20-10-19 | 15:24 | 2

Deze week lekker een dagje Urk doen, om van dat onbedorven gezicht te genieten. Gewoon doen!

leegethas | 20-10-19 | 16:08

Voorlopig wel. Als ik liander moet geloven kan er niks meer bij trouwens.
We hebben wel een prachtig zonnepark dat af en toe in brand staat.

Sjaak.Braaksmaak | 20-10-19 | 17:06

Klinkt lekker veel om het aantal huishoudens op te sommen die een molenpark van stroom kan voorzien. Als ze zouden berekenen hoeveel aluminiumfabrieken er op zouden kunnen draaien zal blijken dat al die molens het op het gehele stroomverbruik van Nederland geen fluit voorsteld.

merallas | 20-10-19 | 15:19 | 5

Valt best mee, nu al meer dan 10% van de elektriciteit. www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/26/elekt... Als je kijkt naar hoeveel procent van de totale energiebehoefte (inclusief hoogovens en verwarming) dan is het inderdaad verwaarloosbaar.

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 18:20

En het nieuwe spreekwoord wordt: Men moet het ijzer smeden wanneer...... het waait!

Datgingniegoed | 20-10-19 | 20:54

Een aluminiumfabriek draait nooit op wind.

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 01:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik wacht met smart op de eerste superstorm die deze "monstermills" gaat doen knakken als ware het twijgjes van een boom. Niet dat ik er op zit te wachten dat er zo'n wiek op m'n kop valt maar ik vraag mij wel eens af of dat risico ingecalculeerd wordt als er weer zo'n rij met van die "War of the worlds" achtige creaturen in nabijheid van de weg of woonwijk neergeplempt wordt.

D-Fens_1963 | 20-10-19 | 14:47 | 3

Gezien het feit dat die dingen nu ook in Taiwan gebouwd worden, alwaar regelmatig een typhoon langs komt, zal dat wel meevallen.

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 18:21

@nieuwe_Deen | 20-10-19 | 18:21: Maar ja, de kwaliteit van chinees/japans staal laat dan weer wel te wensen over. Worden door het bedrijf waar ik werk alleen maar dunne plaat besteld die niets hoeft te dragen. Ze durven overal certificaten op te geven, maar klopt geen kloten van heel de samenstelling van het staal. Toch fijn om te weten?

brie-de-penis | 20-10-19 | 18:44

@brie-de-penis | 20-10-19 | 18:44: Veel pisbakkenstaal gebruiken, daar kunnen ze weinig verkeerd aan doen. Verder is een beetje controle op z'n tijd altijd wel nuttig.

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 22:21

goed dat er op alle fronten naar iets nieuws gezocht word. ben geen linkse fanboy maar dat er iets gedaan moet worden is een feit. de wijze waarop valt te bespreken, zeker zoals het nu gaat is het gewoon absurd. maar als iedereen maar dan ook iedereen zijn/haar/het steentje bijdraagt moet het toch mogelijk zijn. iedere boer een windmolen om zn stikstof te compenseren. subsidie op aanschaf OID. alle burgers wen oaar panelen op het dak en een zonneboilertje. ook daar wat subsidie om het betaalbaar te houden en niet voor hoeven lenen. met 10-15jaar zijn we een heel eind schat ik in. maar niet met Gestapo praktijken alles verneuken en verketteren wat iet direct in lijn is met de klimaatgekkies. net zon gevaarlijke ideologie als... nou ja vul maar in want ze zijn allemaal knettergek. ik ga even mijn groene planten op zolder checken. groeien heerlijk MBV panelen en een ledlampje. wst zou Samson en Klavertje 4 trots zijn op me voor het dubbelgroen, en fvd/VVD/PVV voor zowel het ondernemerschap als het patriottisme, dat ik liever NL wiet rook dan uit de anus/koffer/(vul hier je favo smokkelplekje in( van een of ander al dan niet gekleurd persoontje uit oosters/westers gebied... ben ik toch verdomme langer bezig met genderneutralitieit enzovoorts dan met mijn punt

omeP | 20-10-19 | 14:36 | 16

Ik ben ook geen wetenschapper. Politiek en mensen hebben veel verziekt. Zonder meer waar hoor. Probeert men te herstellen. Het moge duidelijk zijn idd. Geen nood dat wij, demense, de wereld niet weer gezond(er) kunnen maken. Tijdig tot inzicht gekomen. Dat heeft 1 a 2 decennia geduurd en is nu de winst daar : groen heeft de toekomst. Klinkt blij en linksig he? En dan maken wij nog steeds topkaas en exporteren melkpoeder en doen boeren trots hun werk etc. Nederland voorwaarts!

Shareholder II | 20-10-19 | 18:25

OmeP u heeft best een punt, maar *iedereen* subsidie geven slaat natuurlijk nergens op. Bedenk even waar dat geld vandaan komt... juist ja, van de belastingen. Dus in plaats van het geld rond te pompen kunt u het beter meteen zelf betalen. Dan ook meteen duidelijk wat het kost.

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 18:26
▼ 13 antwoorden verborgen

.. de wind is niet een bijzonder effectieve bron van energie. In de internationale scheepvaart zie je daarom oceaan-vaardige zeilschepen alleen nog maar bij hele rijke mensen, overigens met hulpmotoren en een interieur duurder dan uw halve dorp.
Echte Hollandsche windmolens draaien gelukkig nog steeds, maar puur en alleen voor nostalgische en historische redenen.

De klimaat-activisten willen ons daarom volledig op windenergie overschakelen, daarvoor moet er een windturbine op elke vierkante meter komen. Met de boodschap een zaklamp op batterijen bij de hand te houden voor wanneer het niet waait.

DENK zomaar dat beroemde klimaat-miljonairs echt wel een knots van een aggregaat met hulpmotor op diesel hebben in hun interieur. In hun kasteel dat duurder is dan uw hele dorp.
Eco-misdaad loont.

Jan Passant mk2 | 20-10-19 | 14:31 | 1

Ik kan u met mijn achtergrond verzekeren dat dergelijk superyachts minimaal 2 fluisteraggregaten aan boord hebben van minimaal 3x10KvA, op diesel natuurlijk, de meest bedrijfszekere brandstof op zee.

Tuinhekje | 20-10-19 | 16:09

Wat een nimby verhaal weer. "We zijn wel voor windmolens, maar niet als ze in de buurt worden geplaatst. " Zet er dan een kerncentrale neer, daar heb je totaal geen overlast van en is veul rendabeler. Dodewaard en Borssele zijn toch ook niet dichtbevolkt met mutanten?

Joey Finkleberry | 20-10-19 | 14:26 | 2

Den Haag wel lijkt het. Iets in het drinkwater ofzo? De rede neemt daar hard af. Thierry neemt denk ik steeds zijn eigen watertje mee.

Mart6037 | 20-10-19 | 14:33

Jij was toch van de chemtrails?

Shareholder II | 20-10-19 | 18:28

In mijn gemeente komen sowieso geen windmolens vanwege de aanvliegroutes van vliegveld Eelde. Waarom kan dit dan doorgaan én vliegveld Lelystad ook? 1 van de 2 plannen zal dan toch moeten wijken, me dunkt.

Stormageddon | 20-10-19 | 14:15

Ik lees dat die boeren 15 tot 20 procent rendement maken op geïnvesteerd vermogen en nog eens 50.000 per jaar ontvangen voor de aanwezigheid van die molen. Dan lijken mij subsidies op windmolens verder overbodig

du Roi Soleil | 20-10-19 | 14:11 | 1

Het inkomen varieert inderdaad van 50-100K. Met daarbij in acht nemend dat na 7 jaar groot onderhoud gedaan moet worden en dat met 12 jaar het wellicht loont de turbine te vervangen.

Tuinhekje | 20-10-19 | 16:11

" Daar bij die molen
Die mooie molen
Daar woont het meisje
Waar ik zoveel van hou"

Ik blijf in Flevoland , bij elke molen een meisje .

ewout56593235 | 20-10-19 | 14:08 | 2

Ouwe schuinmarcheerder.

Joey Finkleberry | 20-10-19 | 14:27

@Joey Finkleberry | 20-10-19 | 14:27: Ha , maar dat kost alleen maar energie

ewout56593235 | 20-10-19 | 16:01

Even wat rekenwerk:
Totale energieconsumptie Nederland: 3100 petajoule;
dat is 3,1*10^18 joule.
Bron: www.cbs.nl/en-gb/news/2019/16/energy-...
3,1*10^18 joule is gelijk aan 3,1*10^18/3,6*10^6 = 8,6*10^11 kWh
Een molen schijnt maar zo'n 25% effectief rendement te hebben:
sciencing.com/much-power-wind-turbine...
Het gemiddelde vermogen van 1 windmolen van 250 m is - uitgaande van het bericht - 1069/plm 300 = 3,6 MW. Ik weet niet of hier al die 25% factor i.v.m. niet altijd optimaal draaien is bijgerekend. Indien wel, dan is de totale energieoutput per jaar van 1 molen: 3,6*10^3 kW * 24 * 365 = 3,2*10^7 kWh. Om in de totale energiebehoefte van Nederland te voldoen zijn dan nodig: 8,6*10^11/3,2*10^7 = 2,7*10^4 oftewel, zo'n 27000 windmolens.

Indien die factor 25% nog niet is meegenomen dan worden het er 4 keer zoveel.

lekgoot | 20-10-19 | 14:04 | 19

@Datgingniegoed: Ik zeg ook nergens dat we er al zijn. Die grid problemen spelen al heel lang. Maar ook daar komt een oplossing voor. Dwz dat geloof ik en heb ik hoop in.
p.s. wij bouwen zelf ook met spoed hoog kalorische gasleidingen, aan onze oostgrens meen ik? Tijdelijke oplossingen? Liever niet, maar liever dan olie?

Shareholder II | 20-10-19 | 17:01

@Datgingniegoed | 20-10-19 | 15:32: onzin. Windmolens beïnvloeden de werking van een conventionele centrale niet. Een conventionele centrale levert aan het hoogspanningsnet en windmolens leveren aan regionale netten.
Conventionele centrales leveren datgene dat het gehele net tekort komt. Het is letterlijk vergelijkbaar met dat mensen het licht uitdoen of de tv uitdoen, dan levert een centrale minder.
Een centrale kan eventueel 0 leveren en windmolens kunnen eventueel “uit” door se in vas stand te zetten.
Windmolens kun je dus beschouwen als het effect van minder consumenten./verbruikers. Uiteraard zolang het waait.
Het mooie is, je kunt nu voorspellen hoe hard het over een uur waait bij een windpark dus windmolens balanceren het net veel beter dan consumenten met hun gedrag

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 01:44

@Datgingniegoed | 20-10-19 | 14:29: nee hoor. Die onzinnige instabiliteit verhaaltjes doen zich alleen voor bij 100% wind, maar dat zal nooit gebeuren. Het is zelfs onwenselijk.
Windparken in deze orde zijn niet groot vergeleken met de totale netcapaciteit maar gaan over een aantal flinke steden of provinciale gebieden.
Overigens is opslag gewoon mogelijk. Dat probleem is al opgelost en Australië past het toe

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 01:50
▼ 16 antwoorden verborgen

Tja waarom niet ? Daar waait het gratis stroom.
Ik kom die dingen overal op land tegen. Liever in zee. Maar beter dan kernenergie of olie. Bouw die krengen maar. Er komen meer technologien. Die moeten ze ook proberen. Dag arabieren en araboeren.

Shareholder II | 20-10-19 | 13:56 | 16

@Shareholder II | 20-10-19 | 17:28: lees u eens in de werking van het energiesysteem, u komt niet verder dan holle slogans en simpele frames, erg jammer allemaal.

therealbraindump | 20-10-19 | 19:27

@Shareholder II | 20-10-19 | 15:30: Tot 2021 op z'n laatst, hoop ik. Dan kunnen we die gedrochten weer af gaan breken (banen joh, banen) en de niet recyclebare troep bij u en Orwellonkreng in de achtertuin dumpen.

Iedereen blij. Vogeltjes, boeren, toeristen enzovoorts.

Dan Aan Het Russische Gas en kerncentrales aanbesteden. Bob's your uncle. Wordt maar boos en doe maar ad hominemmetje, is goed.

Kinkfactor | 20-10-19 | 20:23

@Datgingniegoed | 20-10-19 | 19:26: oh. Das een interessante.. dus olie en gas en kolen zijn schoner dan wind in totale uitstoot?
Ben benieuwd naar de berekening.. lachen..

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 01:52
▼ 13 antwoorden verborgen

Vandaar dat 's Neerlands linksjes zo tegen uitbreiding van Lelystad Airport zijn..... aanvliegroutes zijn geen beste combi met heeeeele grote windturbines..

Nederlanddraaitdoor | 20-10-19 | 13:56

Die flippo bij Buitenhof vindt RIVM geweldig. En gedeputeerde van Friesland vindt dat er wat moet gebeuren want een groot stikstofprobleem. Welk probleem.? Wat een linkse club toch dat Buitenhof.

Mart6037 | 20-10-19 | 13:54 | 7

Ja, Mart. Jij hapt ook altijd direct he?

Shareholder II | 20-10-19 | 14:22

@Shareholder II | 20-10-19 | 14:22: It's me.

Mart6037 | 20-10-19 | 14:27

Bravo

weerwolf | 20-10-19 | 14:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik heb een keer zo'n 70m hoge molen zien branden. Hoe gaat de brandweer die 250m hoge molens blussen?

Padre Grassi | 20-10-19 | 13:48 | 8

@ewout56593235 | 20-10-19 | 13:54:
Als we die veestapel hoog genoeg maken hoeven we in geval van brand alleen nog maar drinken te regelen voor de BBQ.

peterdh | 20-10-19 | 14:12

Sprinkler installatie?
sloeg dat vuur over of liet men het gecontroleerd uitbranden?

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 01:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Verreweg de mooiste provincie van dit land tot dat de vogelhakselaars geplaatst werden..... Einde horizon en het genieten van dit nieuwe land..... De kanalen zaten vol met vis die achtergebleven waren uit het IJsselmeer en het groen pakte de omgeving in als Ierland.... Ja, de nieuwe steden waren naargeestig. Emmeloord, Lelystad... Te rechtlijnig, te veel beton etc. Gaandeweg werd het wel beter.....
Neem de dijk tussen kampen en Harderwijk waar de randmeren met eilanden je in het buitenland waant.... Kijk niet de polder in want daar staan de krengen te draaien waar je helemaal tureluurs van wordt. Liever vandaag dan morgen weg...
Zet maar een kerncentrale neer..... En sloop die molens....

dijkbewaker | 20-10-19 | 13:46

Komt Sinterklaas en RoetveegPiet de subsidiekosten in een juten zak brengen de komende jaren rond 4-5 dec.? Lijkt me niet. Blijft er niks over van iets voor de kinders.
-
Maffe maakbaarheidsmaatschappij.
Natte washandjesmaatschappij.
Rob Jetterige rubberentegelmaatschappij.
En maar politiek pronken, met hun Deuggedrag, naar de giftige Ander>
(GB, IT, ES, FR, BE, DE, SCAN+, VS, ETC.)

chicago river | 20-10-19 | 13:37

Mooi, die dode vogels kunnen dan ook geen zeldzame insecten meer opeten. Dubbel winst voor het milieu!
Meer windmolens!

Beste_Landgenoten | 20-10-19 | 13:36 | 8

BL.... Niet slim.... Vaak onder de wieken kapotte zwanen gevonden...... Die eten geen insecten..... zoals er wel meer vogels zijn met een ander voedselpatroon.... Ganzen eenden.... enz...
Ook zeldzame vogels gaan door de hakselmachine..... die volgens "kenners" erg milieu vriendelijk is...

dijkbewaker | 20-10-19 | 21:33

@Jos Tiebent | 20-10-19 | 14:04: wat doen auto’s daar eigenlijk mee?
Ik pik op een zomerse door de polder al gauw 1000 insecten in een rit op mijn bumper op.
X 2000 autos per uur...
X 100 zomerse dagen..

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 01:57
▼ 5 antwoorden verborgen

In totaal dus 1.069 MW
Ter vergelijking: de NUON Magnum Centrale in de Eemshaven (gas centrale) levert 1.311 MW. Deze centrale neemt een terrein van nog geen 20 hectare in beslag.

Hier wordt half Flevoland volgebouwd. Wind heeft niet de toekomst!

Enorm | 20-10-19 | 13:35 | 5

@Uw Verzekeringsadvis | 20-10-19 | 13:41: moderne kerncentrales leveren ongeveer 2GW thermisch met een rendement van ongeveer 50%..

Homer P. Simpson | 20-10-19 | 15:17

De Nuon Magnum centrale draait op gas. Waar komt dat gas vandaan? Heeft Nederland controle op die levering? En in de toekomst ook?

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:02

@Homer P. Simpson | 20-10-19 | 15:17: waar komt Uranium vandaan? Heeft Nederland controle op die levering? En in de toekomst?

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom pikken wij dit nog langer ?!

Bolder | 20-10-19 | 13:33 | 6

Sterker nog, morgen allemaal weer aantreden (voor degene die nu niet bezig zijn) om dit mogelijk te maken! En lachen/bek houden.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 13:50
▼ 3 antwoorden verborgen

<Apocalypse Now modus on> "the horror...." <Apocalypse Now modus off>.... want een infantiele rukmongeaulen die dat bedenken.....

surffee11 | 20-10-19 | 13:32

Daar gaat een hoop van ons geld weggegooid worden.
Is al uitgerekend wat de oude molens hebben gerendeerd?

6638-12345 | 20-10-19 | 13:31 | 3

Waarschijnlijk wel, maar waarschijnlijk zullen ook die getalletjes niet bevallen hebben. Dus naar alle waarschijnlijkheid gaan we die getalletjes ook nooit zien. Net zoals we hier in het bovenstaande staatje wel de maximale output van die dingen zien bij 24/365 wind, en het minimum aan kosten.

peterdh | 20-10-19 | 13:59

Rendabel waren ze niet. pRutte heeft 18 miljard naar de windmolentjesdragers gestuurd. www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Het artikel is alleen nuttig vanwege de 18 miljard. Een infantieler stuk propaganda is er zelden verschenen. Het sluit af met de vraag of een windmolen links of rechts is. Dat hangt natuurlijk van de windrichting af, dat lijkt mij geheel helder.
De JSF kostte een fractie van dat bedrag en leverde jaren soebatten op. Deze brusselse opdracht werd zonder morren doorgedrukt.

Frau Merkel | 20-10-19 | 14:19

Te weinig. Want de nieuwe molens worden groter, wegens rendement

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:04

De boeren in het gebied lopen nu al te likkebaarden van de gigantische uitkoopbedragen, waar vele voormalige Nederlandse boeren inmiddels al comfortabel miljonair van zijn geworden. Het heimelijke ecologisch verbond van windmolenfetisjisten en agrariërs.

Ridde Rogter | 20-10-19 | 13:30 | 4

De asielindustrie loopt al te likkebaarden.

Mart6037 | 20-10-19 | 14:08

Welke asielindustrie, Mart ?

Shareholder II | 20-10-19 | 15:31
▼ 1 antwoord verborgen

Een voordeel van die grote molens is dat ze heel langzaam draaien. Windmolens zijn helemaal niet nodig als we dakpannen verbieden maar dan zijn er weer mensen die een dak van zonnepanelen niet mooi vinden. Mensen naast een kolencentrale klagen gek genoeg niet over mooi of lelijk, alleen over de troep in hun longen.

W_F | 20-10-19 | 13:28 | 2

Nee hoor ik hoor die mensen ook niet klagen over troep in hun longen.

peterdh | 20-10-19 | 14:00

Een dak hoor je niet elke paar jaar te vervangen en rieten daken zijn afgeschaft omdat ze zo makkelijk in de fik vliegen. Het idee van vooruitgang is dat oude fouten niet herhaald worden.

Frau Merkel | 20-10-19 | 14:20

Kan ook meteen het vliegveld van Lelystad dicht.

Hebbiehemookweer | 20-10-19 | 13:26 | 3

Die strijd heb ik opgegeven , jouw mening zou die vliegkut een penentrerend worst wezen

ewout56593235 | 20-10-19 | 13:34

Dat word gewoon doorgedrukt. Vliegvelden zijn in de normale situatie een behoorlijk verleidende investering, en concurreren met het veel gunstiger gelegen Schiphol maakt het nog veel moeilijker. Er zullen elk jaar miljarden aan subsidies heen moeten dus dan is het wachten op een regering die de stekker er uit trekt.

W_F | 20-10-19 | 13:51

Nou, ik zou zeggen naar de RvS dan maar. Procedeer die provincie de moeder!

redthehaghue | 20-10-19 | 13:25 | 1

De RvS gaat rekken en uiteindelijk alles besluiten als het maar niet de belangen van de burger dient.

Frau Merkel | 20-10-19 | 14:21

Leuk als je daar woont en binnenkort de hele dag de slagschaduw van de draaiende wieken in je huiskamer krijgt.

2voor12 | 20-10-19 | 13:24 | 1

Gelukkig gaat het im bieren en de polders.. als in niet veel en toch al een lelijk kunstlandschap.

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:06

Kan ik daar niet ergens één hectare waardeloze landbouwgrond kopen, er een vogelhakselmolen op zetten en daarna lekker cashen?

Alco-de-Holist | 20-10-19 | 13:22 | 5

@Tilburgse bluf | 20-10-19 | 13:30: Nederwiet?

Datgingniegoed | 20-10-19 | 13:58

@Tilburgse bluf | 20-10-19 | 13:30: daarom gaan ze er nu windmolens op telen. Die groeien op subsidie. Dat casht beter.

peterdh | 20-10-19 | 14:01

@Tilburgse bluf | 20-10-19 | 13:30: De markt bepaald en de prijs gaat naar de 140.000 euro . Wordt gewoon betaald .

elevator | 20-10-19 | 20:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Aan het staatje te zien gaan er dus ook molens weg, maar die afmetingen zeg, niet normaal.

jip_86 | 20-10-19 | 13:17 | 4

@elevator | 20-10-19 | 13:20: Dit is nu al de zoveelste keer dat u de boeren er bij haalt. Lees de link" maar het broeit in de polder" eens. Wees blij dat er boeren zijn, anders was je vreten drie keer zo duur.

zwartzondersuiker | 20-10-19 | 13:28

@zwartzondersuiker | 20-10-19 | 13:28: Grappig op land wat van Domijnen is en wordt verhuurd aan boeren komen geen windmolens ? Moest eigenlijk ook eens iemand naar kijken . Dan kon de burger ook een beetje profiteren .

elevator | 20-10-19 | 20:50

Het is of meer en kleiner of minder en groter.

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:07
▼ 1 antwoord verborgen

Tja zoals ik al een keer geschreven heb, kernenergie is natuurlijk het schoonste, wat er overblijft is niet veel maar wel zeer radioactief. Moeten we het daarom 300.000 jaar opsluiten, ik zeg nee. Als we zien wat we de laatste 200 jaar technologisch hebben gepresteerd en deze vooruitgang steeds sneller lijkt te gaan verwacht ik in de komende 200 jaar een oplossing voor dit probleem. Of we kunnen het daar verwerken of we hebben stabiele ruimteschepen die het richting zon sturen. Dan is er nog de veiligheid, als ik zie wat er Frankrijk, Rusland en Tsjechië voor oude meuk nog draaiende wordt gehouden kan een technologisch nieuwe kerncentrale relatief veilig werken.

jan huppeldepup | 20-10-19 | 13:08 | 4

Er is als meer dan 50 jaar "bijna" een oplossing voor radioactief afval. Alle opslag methodes die tot nu toe verzonnen zijn blijken zelfs op de korte termijn niet te werken. Er zijn via defensie budgetten duizenden miljarden besteed aan ontwikkeling, winning en verrijking van radioactief materiaal, maar door de steeds hogere veiligheidseisen en duurdere technici zijn ze nog steeds te duur. Omdat Duitsland er mee stopt word daar ook de hele industrietak die die dingen moest onderhouden afgebroken. Iedere expert die nog niet met pensioen is gaat werken aan ontmanteling in plaats van onderhoud, omdat met ontmanteling veel meer te verdienen valt. Zelfs op Mars, een stuk verder van de zon, lijken zonnepanelen een betere oplossing dan kernenergie. Ik zie meer in 200 jaar technologisch ontwikkeling van zonnepanelen en accu techniek.

W_F | 20-10-19 | 13:44

De andere kant op (het zonnestelsel uit), kost veel minder brandstof dan het op de zon dumpen.

TeamTiger | 20-10-19 | 13:46
▼ 1 antwoord verborgen

Hahaha mooi man. Flevoland is altijd al een afvoerputje geweest en nu hebben ze er een nieuwe attractie bij. Ze hadden Flevopolder nooit hoeven opspuiten want daar alle subsidie alleen al komt het 4 meter boven NAP te liggen.

justtheblues | 20-10-19 | 13:07

Ik wil ook 15 hectare vol plempen met zonnepanelen levert 15 x 30 jaar x €6500,-= €2.925.000,- (97.500/ jaar netto)

Gekke henkie als je niet meedoet met de groene gekte.

Dutch_Holland | 20-10-19 | 13:04 | 4

@normanius | 20-10-19 | 13:07:

Ik stel alleen dertig jaar mijn land beschikbaar panelen worden na dertig jaar verwijderd (bankgarantie mocht het bedrijf wat alles regelt failliet mocht gaan)
Hoef zelf niks te doen.

Dutch_Holland | 20-10-19 | 13:11

@Dutch_Holland | 20-10-19 | 13:12: Neem wel de clause op dat de grond schoon wordt opgeleverd. Met name cadmium en wat andere plezierigheden hebben de neiging uit te spoelen. Daar komen rare kalfjes van.

Frau Merkel | 20-10-19 | 14:29
▼ 1 antwoord verborgen

Met alle begrijp en respect, maar de Flevopolder vind ik landschappelijk gezien maar weinig waarde hebben. Het is geen bijzonder uniek of fraai cultuurlandschap. Dat gezegd hebbende vind ik zonnepanelen beter, vooral op grote daken van industriële gebouwen. En windmolens kun je daar ook beter plaatsen. Van windmolens in Amsterdam Havens-West of in de Botlek heeft niemand last.

Bigi Bana Boy | 20-10-19 | 13:03 | 2

Elk dak van elk energieneutraal overheidsgebouw is gemaakt van puur zonnepaneel. Lead by example toch.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 13:06

Het is voor Nederland een perfect cultuur landschap juist! Het heeft niets met natuur te maken.

Zonnepanelen is qua infrastructuur (E-netwerk) vele malen lastiger dan windmolens.

litebyte | 20-10-19 | 13:07

Ooooh dat is het plan! Men wil van de boeren af om windmolens te droppen, zodat men straks met een lampje aan dood kan gaan van de honger, denkende dat dit lichtje op een groene manier is opgewekt, zonder ook maar 1 seconde erover nagedacht te hebben dat ze het lampje ook uit hadden kunnen doen.

In een notendop.

BrokenTipi | 20-10-19 | 13:03 | 3

Nee hoor , een boer vangt straks 50.000 euro per jaar voor een windmolen .

elevator | 20-10-19 | 13:22

@elevator | 20-10-19 | 13:22: op de plek waar die windmolen staat kan niet meer geboerd worden.

Het kenmerk van iemand die zijn intelligentie overschat is de ontkenning van dat wat hij niet weet, wat je terug ziet in zelfverzekerdheid dat er niet zou moeten zijn.

Wat jij doet, dus.

BrokenTipi | 20-10-19 | 14:14

@BrokenTipi | 20-10-19 | 14:14:
Dat laatste heet dan weer jijbakken.

Nu we toch bescheiden lopen te pronken met superieure intelligentie. 'Hij die zonder onderste stenen is, werpe de bovenste' maar miss maak ik er een janpotje van nu.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 16:29

“Dat een agrariër een windmolen op zijn land zette en binnen een half jaar in een Porsche reed, terwijl de buurt ertegenaan keek en niet profiteerde”

Wat een afgunst!

Dat een projectontwikkelaar wat landbouwgrond kocht en even later in een Porsche reed omdat hij het als bouwgrond 20x duurder kon verkopen en de buurt zich scheel betaalde aan hun nieuwe huis.

Dutch_Holland | 20-10-19 | 13:00 | 2

Leuk en aardig , als dat maar niet ten koste gaat van de gewone burger . Want wie moet die subsidie gaan opbrengen ?

elevator | 20-10-19 | 13:23

Heb boeren in de familie waar ik vroeger altijd gewerkt heb. Nuon kwam langs voor windmolens op hun grond. 40.000 euro per molen per jaar. Laten ze er nu toch 15 zetten op dat stuk van mijn onkel. Niks doen er rijk worden ;-)

Ronnie uit Helmond | 20-10-19 | 13:31

opgesteld vermogen vs aantal huishoudens loopt nogal uiteen. Gek genoeg maken ze nooit plaatjes waar die GW aan backup capaciteit ook op staat.

noerg | 20-10-19 | 12:58

Steek die dijken maar weer door en halveer de bevolking.

Eppo | 20-10-19 | 12:56 | 8

@litebyte | 20-10-19 | 13:09:
Nederland is 41.500 km2. Dat is dus 41.500.000.000 m2.
Meer dan genoeg voor de hele wereldbevolking. Dan heeft elk mens op aarde ongeveer 6m2 tot zijn beschikking en kan de rest van de wereld leeg blijven.

Stormageddon | 20-10-19 | 14:09

@Sjefke7807 | 20-10-19 | 13:31: er zijn gebieden genoeg waar bewezen wordt dat Nederland een verdubbeling vd bevolking aankan.
Zelfs binnen Nederland zijn er voorbeelden te over.

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Lijkt wel een wedstrijdje "hoe maken we dit land zo snel mogelijk kapot". Windturbines van 250 meter hoog. Welke debiel verzint zoiets?

Graaisnaaiert | 20-10-19 | 12:56

Flevoland, boeien

brawler | 20-10-19 | 12:55

Ik zag laatst op een parkeerplaats op een trailer zo’n wiek liggen. Reusachtig. Aan het einde zaten over een flink aantal meters tanden, als van een draak, gelast. Zeker om te zorgen dat vogels er niet op gaan zitten dacht ik. Maar het hakt ze natuurlijk wel extra fijn ook. Zielig!

deechteprins | 20-10-19 | 12:49 | 5

Die vleugel zal van glas- of carbonvezel zijn, dus die tanden zitten er aan geplakt.

W_F | 20-10-19 | 14:02

@W_F | 20-10-19 | 14:02: Voornamelijk glasvezel. De nieuwste (langste) wieken hebben ook een klein beetje koolstofvezel nodig voor extra versteviging.

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 18:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Men vergeet de moskeeën in ditzelfde straatbeeld, dus het is nog niet compleet zeg maar. Alle energie is ook nodig om al die moskeeën te laten draaien! Want zonder stroom géén Azan uit de speakers! Wollah!

KwestieVanBalans | 20-10-19 | 12:46 | 4

@* Il Principe * | 20-10-19 | 13:01:
Ja, is wel zo.

Jan, Leiden | 20-10-19 | 13:11

@* Il Principe * | 20-10-19 | 13:01: Haha, godver! Dank je, elke keer als ik nu ga tanken denk ik aan je fijnzinnige opmerking terug! Lol.

KwestieVanBalans | 20-10-19 | 13:23

@KwestieVanBalans | 20-10-19 | 13:23
Moskeeën draaien ook op narco-euro's; denk daar maar aan als er naast je een turk met een te dure auto staat te tanken

Bakschuif | 20-10-19 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

Ha, die kerncentrales gaan er *zo* komen.

hotmint | 20-10-19 | 12:44 | 2

Carnavalskraker in de maak; ff wachten. Kerncentrale! In de mayonaise allemaal, dit jaar gaat het anders.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 12:55

PS op mezelf ... wanneer men er acht is dat in je eigen eten kunnen voorzien ook wel belangrijk is voor de stabiliteit en autonomie.

hotmint | 20-10-19 | 13:23

Die subsidiebedragen zijn van de zotte.

sjef-van-iekel | 20-10-19 | 12:44

Het getijdeverschil in NL is te laag daarvoor. De technologie is ook lastig betrouwbaar te krijgen, blijkbaar komt zo'n berg water nogal hard aan.

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 13:00

Je onttrekt energie uit een systeem zonder te weten wat de gevolgen zijn. We hebben dat met bossen gedaan, met olie en met gas. Het is maar een klein beetje. Dat was het bos, de olie en het gas ook. De effecten van windenergie zijn al bekend.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20921371/...

Frau Merkel | 20-10-19 | 14:38

Een getijdensysteem in he5 groot impliceert een afsluit8ng van een vaarroute.
Het effect dat Rotterdam stil ligt en geen energie verbruikt is zeer groot maar niet de bedoeling bijnalternatieve oplossingen.
Probeer LiIon cells .. die worden hiervoor al toegepast en dat kan per woning, wijk, stad, regio, provincie..

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:15
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe zijn die megawatts berekend? Is dat gegarandeerde opbrengst? Of is dat alleen als het waait zoals degenen die dit plan verkopen voorspellen dat het gaat waaien?

peterdh | 20-10-19 | 12:39 | 5

De rating is een maximum output, dus dat zal niet altijd gehaald worden aangezien het niet altijd waait. In de praktijk kan je de jaarlijkse output berekenen door 25% te pakken van rating*365*24. Maar het hangt af van de lokatie en ook van de windmolen. Grotere windmolens hebben minder wind nodig om elektriciteit te genereren, en dan wordt het eerder 35% van de max. jaarlijkse output.

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 13:10

@nieuwe_Deen | 20-10-19 | 13:10:
Ok dus die 350+244+350 = 1188 MW is geen 1188MW, maar 415MW. En die 1.17 miljoen huishoudens zijn geen 1.17 miljoen huishoudens maar 0.408 miljoen huishoudens. En die 200 miljoen die we er per jaar in steken, zal dus voor 130 miljoen per jaar zijn aan stilstaande windmolens. Ok. Top. Wanneer gaan we beginnen?

ps. uitgaande van 35% ... maar dat kan dus best 297MW , 0.29miljoen huishoudens, en 150miljoen/jaar aan stilstaande windmolens zijn. Bij 25%.

peterdh | 20-10-19 | 13:19

@peterdh | 20-10-19 | 13:19: Jammer dat u het niet zelf even narekent. Volgens Nibud gebruiken we gemiddeld 3000kWh per jaar. Dus 0.35*365*24*1188000/3000 = 1.2 miljoen huishoudens.

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 14:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Wel een wat dure manier om de uitbreiding van Lelystad Airport te frustreren. Terwijl vliegen nou juist zo milieuvriendelijk blijkt te zijn.

Hetkanverkeren | 20-10-19 | 12:38

De windmolens worden in lijn achter elkaar geplaatst omdat dat de meeste efficiëntie zou leveren.
Dat snap ik niet.
Stel: ze worden in west - oostelijke richting geplaatst. Als de wind vanuit het westen of het oosten komt staan de molens in elkaars slagschaduw en heb je een hele andere dynamiek dan als de wind vanuit het noorden of zuiden komt. Iemand?

Alco-de-Holist | 20-10-19 | 12:36 | 4

@peterdh | 20-10-19 | 12:40: Geen idee, waarschijnlijk niet. Ik weet trouwens niet wat die MW 's voorstellen. Is dat de maximale output of een gemiddelde ?

Zwizalletju | 20-10-19 | 13:16
▼ 1 antwoord verborgen

Houd me zo afzijdig mogelijk van deze groenfascistische Wahnsinn - maar was het niet zo dat deze gesubsidieerde krengen na 15-20 max. dienstjaren weer afgebroken kunnen en vervangen door nieuwe? Net zoals al die zonvangers -streep- potentieele brandjesstichters op de daken na X aantal jaren?

We hebben een daadkrachtige Don Quichot nodig met een boerenslimme Sancho Panza aan zijn zijde in de politiek die deze kwaadaardige molens te lijf gaat. PLus een ros en een ezel. De geitenleren waterkruik met dieprode stoperige wijn van La Mancha wil ik wel voor zorgen.
/Te paard!

chicago river | 20-10-19 | 12:33 | 2

Zijn ze niet vervuilender om te produceren ongeacht het rendement? Waarom kernkracht wel bij de koperen ploert maar niet in Putten? Zoiets? Ik heb een stalen ros iig. Te zwaard!

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 12:49

@Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 12:49: nee.

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:18

Lijkt me prima. Naargeestig stuk polder met rare mensen. Hup, zonnepanelen er in.

Ignatius J Reilly | 20-10-19 | 12:32

Kalifklimaat, daar is Nederland naar op weg.

Croxifoxio | 20-10-19 | 12:32 | 1

Zo geven we Gretha toch een toekomst.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 13:10

Slim. Het waait daar veel en hard.
Niet elke vorm duurzame energie is slecht, en het is niet stoer om te doen van wel. Waarschijnlijk heb je ook zo'n leren barbecue-schort. Ja, hè?

hadjeeenprobleem | 20-10-19 | 12:30 | 14

@Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 13:14:
Dat sluit elkaar niet uit...

peterdh | 20-10-19 | 13:24
▼ 11 antwoorden verborgen

Benieuwd naar de temperatuurstijging in de provincies ten oosten van Flevoland als de boel is opgetuigd. Metingen bij Amerikaanse parken kwamen tot een stijging van twee graden door de veranderde luchtstromen.

Stevo365 | 20-10-19 | 12:30 | 2

Klopt. Ik ben de link kwijt, maar de parken zorgen voor stijging van temperatuur., net als velden met zonneparken trouwens, dat mag duidelijk zijn .

Zwizalletju | 20-10-19 | 12:44

Perfect toch. Die stijging schrijf je dan weer toe aan de klimaatcrisis waardoor je nog meer subsidie voor molens en ander spul krijgt. Een mooi cirkeltje dat de kassa doet blijven rinkelen.

WammesWonder | 20-10-19 | 13:27

Wat is de beste plek voor horizonvervuilende windmolens? Een sfeerloze polder inderdaad. Vooraf lelijk, daarna ook lelijk. Helemaal volgooien dat Flevoland.

Sitting_targets | 20-10-19 | 12:28 | 1

Ik ben voor waterenergie in Flevoland , en daar heb je de gehele polder voor nodig

ewout56593235 | 20-10-19 | 12:30

Nog ergens in stilte overnachten is nu zeker geheel onmogelijk straks. En dan nog weer al die dode insecten en verdere aantasting van de vogelstand. Horizonvervuiling. En ongelijkheid onder boeren, maar dat wil Europa uiteraard graag.

Jan, Leiden | 20-10-19 | 12:25 | 4

phys.org/news/2017-06-farms-bird-slay...

"Wind farms and nuclear power stations are responsible each for between 0.3 and 0.4 fatalities per gigawatt-hour (GWh) of electricity while fossil-fuelled power stations are responsible for about 5.2 fatalities per GWh."

bvdbos | 20-10-19 | 13:41
▼ 1 antwoord verborgen

In plaats van al die molens kan je ook één kerncentrale neerzetten. En het hoeft niet eens zo’n heel grote te zijn voor hetzelfde vermogen dat ook nog eens beschikbaar is als het een keer niet waait.
Maar ja, kernenergie is al net zo’n taboe als het hebben over overbevolking.

matatwork | 20-10-19 | 12:23 | 7

@modderator | 20-10-19 | 12:31:
Wanneer is het dan de oplossing voor overbevolking? Want sinds we ergens halverwege vorige eeuw begonnen zijn met kernenergie zijn er veel minder mensen vroegtijdig dood gegaan dan het geval zou zijn zonder die kerncentrales. Loopt in de miljoenen mensen. Die dingen zorgen juist voor overbevolking.

peterdh | 20-10-19 | 13:12

@peterdh | 20-10-19 | 13:12: vooral als je China daarin meeneemt. Veel kerncentrales (45 actief, plus 15 in aanbouw) en een gigantische sprong (van ruim 30 jaar!) in levensverwachting.

WammesWonder | 20-10-19 | 13:32

voordeel is wel data los het mis gaat met kernenergie levert dat een onbewoonbaar gebied in Nederland op dat zo groot is dat Nederland gelijk niet meer interessant is om in te wonen.. dus emigratie zal toenemen en immigratie afnemen.. en dat 500 jaar lang

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Je kunt het ook van de positieve kant bekijken. Fijngechopte gans, spreeuw en duif zijn erg smakelijke in een pasteitje.
Elke dag ff een rondje langs de bases van de molens aflopen en je sprokkelt elke dag je proteïnen bij elkaar.

Alco-de-Holist | 20-10-19 | 12:23 | 4

Alco-de-Holist | 20-10-19 | 12:23
Mag je wel je tijden goed gaan timen, want reken maar dat "ze" de stapeltjes lijken zsm wegwerken opdat er vooral geen, geen bewijs voor zoiets wanstaltigs als massasterfte vogels in hun positivo milieuplaatje verschijnt.

chicago river | 20-10-19 | 12:38

@chicago river | 20-10-19 | 12:38: phys.org/news/2017-06-farms-bird-slay...

"Wind farms and nuclear power stations are responsible each for between 0.3 and 0.4 fatalities per gigawatt-hour (GWh) of electricity while fossil-fuelled power stations are responsible for about 5.2 fatalities per GWh."

bvdbos | 20-10-19 | 13:40
▼ 1 antwoord verborgen

Jaren geleden zag ik eens een docu waarin een jongen liet zien dat hij een aantal molentjes van 15 cm boven op een dak had gezet. Ze draaiden geruisloos en zo razendsnel dat ze met gemak dezelfde energie als één zo'n lelijk hoog kreng opwekten. Molentjes, in een klein koepeltje. Zo licht dat ze al bij een briesje als een dolle tekeer gingen. Maar ja, daar viel natuurlijk niks mee te speculeren en te vernielen...

Poesmobiel | 20-10-19 | 12:21 | 8

Volgens mij heb jij zo’n petje met een propeller erop..

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:22
▼ 5 antwoorden verborgen

Het volk wordt aan alle kanten in de maling genomen. Windmolens zijn alles behalve duurzaam. Dat begint al bij de winning van Kobalt. Voor de productie van windmolens zijn allerlei metalen en (soms schaarse) mineralen nodig. Mijnbouwbedrijven winnen die, hoofdzakelijk in Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Dat gaat gepaard met ‘milieuschade en mensenrechtenschendingen en kinderarbeid. En als die molens zijn afgeschreven krijg je een ander probleem. De wieken van een afgeschreven windmolen zijn nauwelijks recyclebaar. En dat probleem groeit iedere dag. Elk jaar gaan er alleen al in Nederland een paar honderd met pensioen.

RickRD | 20-10-19 | 12:21 | 2

@RickRD
Ssstttt, niet te hard roepen. Anders verstoor je deugdroom van de milieuwappies.

Alco-de-Holist | 20-10-19 | 12:28

Windmolens bestaan uit staal, aluminium en carbonfiber en een hoop koper in de leidingen en elektronica. En een zeer behoorlijke betonnen fundering
En die fundering is nog het meest milieu belastende onderdeel.

Kobalt? Mineralen???
Ik denk dat jij zelf mineralen tekort hebt.

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:26

En waar gaan we dit op aansluiten? Netwerk zit nu al op de grens van haar capaciteit.

Daarnaast lijkt zo'n zonnepark mij een stuk funester voor de biodiversiteit dan akkerland. Maar ach, ik ben maar een provinciaalse boerenzoon, dus ik zal het wel niet weten.

Abject | 20-10-19 | 12:21 | 2

Die windmolens staan er vaak alleen maar voor de show, Als je ziet hoe vaak die dingen stil staan omdat anders de kolen/biomassa centrales uitgeschakeld moeten worden en het te lang duurt voordat ze weer opgestart zijn. Dus dan staan de windmolens maar stil, niet dat ze (als het waait) waterstof opwekken wat ze op kunnen slaan en later kunnen gebruiken voor stroom op te wekken. Maar nee, de molens worden stil gezet, en als er stroom nodig is zou het mooi zijn als ze draaien, maar dan is er de vraag of het waait.

brie-de-penis | 20-10-19 | 12:37

@brie-de-penis | 20-10-19 | 12:37: die vermogens waar ze over pochen zijn in ideale gevallen. En dat is bij windkracht 6. Windkracht 5 is gelijk de helft, 4 daar weer de helft van. Etc. Kijk maar eens naar windsnelheden na het nos-journaal en je weet hoeveel procent van die subsidies benut wordt. Bij hogere windkracht wordt hij overigens uitgeschakeld, wegens overbelasting van de turbine.

Jos Tiebent | 20-10-19 | 13:47

Hahahahahahaaaa , je wordt op zondag ochtend door (wel geteld) 34 jumbo jets wakker geblazen met remmende turbines (slaap sinds half jaar met oordoppen) en nu die windmolens ? Nou en ... het is hier enorm kut en ik ga verhuizen (ook weer waar). Je bent een speelbal van stropdas. Flevoland , zink aub

ewout56593235 | 20-10-19 | 12:21 | 3

En dan zie je Rob Jetten zwaaien vanuit z'n raampje terwijl hij landt.

tragic1911 | 20-10-19 | 12:22

Als je die krengen toch gaat bouwen, dan liefst daar. Naargeestig stukje land...

Muxje | 20-10-19 | 12:20

Wat een innovatiekracht hebben we in NL he. Een windturbine met technieken uit het jaar kruik en dan een beetje opgepompt. Zolang de dynamo van mn fiets op hetzelfde principe draait moet je al die subsidie per direct stopzetten en in echte innovatieprojecten steken.

Sprinkhaan | 20-10-19 | 12:20 | 3

Gelukkig zijn lage en hoge voltages ook te beteugelen met dezelfde principes. bouw er godver zelf een als het zo makkelijk is lutser.

Droppot_dk | 20-10-19 | 12:26

@RickRD | 20-10-19 | 12:30: "De turbines kunnen veel dichter bij elkaar worden gebouwd" dient men te lezen als: je hebt er veel meer van nodig omdat ze een kleiner windoppervlak bestrijken.

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 13:24

Bijna twee miljard subsidie bekend, en er zal nog ruim een miljard subsidie volgen. Allemaal voor energie die alleen wordt opgewekt met wispelturige windenergie, en continu moet worden aangevuld uit accu`s of gascentrales. Dan zit je al onderweg naar de kostprijs van een kernreactor, die het gemelde vermogen niet als piek heeft, maar betrouwbaar en continu.

Het gemak waar in bovenstaande infographics even een paar honderd megawatt te melden, is stuitend en misleidend. Die windmolens gaan dat alleen halen als alles werkt, als de wind correct waait en de windmolens elkaar niet hinderen. (als er twee achter elkaar staan, produceert de tweede minder). Dat gaat om hooguit enkele dagen per jaar. Daar kan je geen stroomvoorziening op baseren.

Duurzame methodes lijken goedkoper, omdat de kosten van opslag van energie, kosten van alleen verbruiken als het wordt aangeboden en kosten van standby on-demand vervangende energiebron alle drie worden vergeten. Kernenergie is vraaggestuurde energiebron na gasturbines de goedkoopste. www.eia.gov/outlooks/aeo/pdf/electric...

Kerncentrales zijn ook veiliger dan duurzame of fossiele alternatieven: Dat iedereen de belangrijkste twee ongelukken uit het hoofd kent, bewijst hoe weinig ongelukken er zijn. De ene veroorzaakt door een verouderd foutief ontwerp, niet alle bedachte veiligheidsvoorzieningen aangebracht & een setje operators die echt ieder advies over veilig handelen negeerden. De andere werd veroorzaakt door geen rekening houden met een tsunami in een aardbevingsgebied dat tsunami`s veroorzaakt. Beide hadden met een paar ton aan technische maatregelen onmogelijk kunnen zijn. www.nextbigfuture.com/2011/03/deaths-...

Dit hoort een no-brainer te zijn.

Feynman | 20-10-19 | 12:20 | 4

@Muxje | 20-10-19 | 12:22: Hiroshima, Nagasaki, Tsjernobyl, Fukushima & Three miles Island etc zijn allemaal verwaarloosbaar bij de honderden bovengrondse proeven met veel zwaardere kernwapens. Dat ging allemaal direct en volledig hoog de atmosfeer in.

Alle regelgeving voor radioactiviteit zijn opgesteld met de AANNAME dat lage dosissen slecht zijn. (LNT-model) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC... Proeven met dieren rond Tsjernobyl lieten zien dat verhoogde achtergrondstraling de cellen stimuleert de cellen vaker te controleren en repareren, waardoor die dieren gezonder zijn. Deze filosofie wordt het J-model of Hormesis genoemd. Zie figuur 1. nuclearsafety.gc.ca/eng/resources/hea...

Kernenergie is inderdaad aantoonbaar de veiligste energievorm in doden per opgewekte kWh, zie www.nextbigfuture.com/2011/03/deaths-...

Feynman | 20-10-19 | 13:12

Kernenergie is een mooie energiebron, alleen gaat geen investeerder zijn vingers daar nog aan branden. Het vergt gigantische investeringen, en met de wispelturige houding van overheid en burgers is het maar zeer de vraag of je die investeringen ooit terug gaat verdienen,

nieuwe_Deen | 20-10-19 | 13:26

@Muxje | 20-10-19 | 12:22: en hoeveel mensen zijn gedwongen moeten verhuizen?
En hoeveel mensen hoefden dat toch niet “omdat het allemaal wel meevalt”?

( oh en in Ukraine en Fukushima woonde relatief geen hond in de buurt.. dat is hier in Nederland dus wel even anders)

Epistulae_Morales | 21-10-19 | 02:30
▼ 1 antwoord verborgen

De gekte is niet te stoppen.
Wel prettig dat al deze plannen in de verkiezingenprogramma's stonden....

Croxifoxio | 20-10-19 | 12:19 | 1

Die plannen worden ergens anders in het buitenland gesmeed door koningen, CEO's, politici en Soros achtigen. Rutte mag als reichskommissar van dienst de uitvoering ter hand nemen.

OudeNederlander | 20-10-19 | 12:24

Ik hou wel van een beetje klimaatverandering. 20 graden in Oktober, lekker man. Ik ga dadelijk even rondjes met de auto rijden, niet omdat ik ergens naartoe moet maar gewoon, voor het klimaat!

tragic1911 | 20-10-19 | 12:18 | 6

Jebt toch wel een diesel he?

RickRD | 20-10-19 | 12:34

Redactie. Wat is er mis met mijn account? Ben premiumlid, kan geen plempsel aanpassen, en krijg ook nog eens reclames te zien.

RickRD | 20-10-19 | 12:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Geen wetenschappers in de top van de politiek en ambtenarenapparaat, dan krijg je dit. De beste lobbyist, type succesvolle 2e hands autoverkoper, wint. En door de afwijzing van kernenergie wordt de afhankelijkheid van kolen, gas en olie steeds maar groter, elke dag.

skoftig | 20-10-19 | 12:17 | 2

Er zitten bedrijven als Vattenfall en RWE achter met miljarden omzetten dat zijn geen 2de hands autoverkopers. Die nemen lobbyisten in dienst en spenderen miljoenen om deze opdrachten binnen te slepen.

Trumme | 20-10-19 | 12:23

Erg veel kun je niet vernielen aan Flevoland. Het was toch al met kop en schouders het lelijkste stukje Nederland. Ik zeg: Gewoon volplempen met industrie dat gebied.

VanBukkem | 20-10-19 | 12:16 | 1

Prima plek voor een paar kerncentrales.

Kapitein Sjaak Mus | 20-10-19 | 12:27

Mmm 3 miljard subsidie. Ik dacht dat die windmodelparken rendabel waren? Tenminste dat hoorde ik mensen roeptoeteren in het kerncentrale-topic.

peterdh | 20-10-19 | 12:16 | 4

Dingen zijn niet rendabel, zelfs de afschrijvingstermijn haal je er niet mee terug. De bedrijven die deze dingen bouwen zijn overigens wel rendabel. Groenlinks B.V'tjes.

tragic1911 | 20-10-19 | 12:19

Weet uit zeeeeer betrouwbare bron (verkoper van deze shit) dat ze NIET rendabel zijn. Deel van verkoopgesprek gaat altijd over hoe je subsidie moet krijgen om aanschaf te rechtvaardigen. Terugverdienen zonder subsidie is een illusie...

kunnenzedanniks | 20-10-19 | 12:22

Hernieuwbare energiebronnen zullen ze wel bedoelen, topic nog niet gelezen tbh. Ik ga alvast een grap bedenken dat de zon (die plat is) ook een soort kerncentrale is.

#zinin!

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 12:31
▼ 1 antwoord verborgen

De Persgroep pakt hier de boeren even aan?

"Moen en Hermans hebben de indruk dat de boeren – vaak belanghebbenden – de dienst uitmaken in de provinciale en lokale politiek."

Das Land verkaufen!

Ben-Bataaf | 20-10-19 | 12:15

Tja, pas op voor de plantjes in natuurgebieden vanwege stikstof. De mensen die zich nier druk om maken staan te juichen als er weer een windmolenpark of zonneweide is gebouwd. Als ze erachter komen dat molens van deze aantallen en hoogte het lokale klimaat in NL ongunstig beinvloeden en er in hun ogen verkeerde plantjes gaan groeien is het te laat.

watazooi | 20-10-19 | 12:15

Boeren: de nieuwe steenkool mijnwerkers.
Moet verbannen worden uit Nederland.
Links.

Is dit nog nieuws? | 20-10-19 | 12:15

zet daar twee kerncentrales neer, dat levert je al snel 2 X 1500 MWatt op! Watt? ja precies, ongeveer drie keer MWatt zo veel als wat ze nu met drie windmolenparken plannen.

oh nee he | 20-10-19 | 12:13 | 7

@* Il Principe * | 20-10-19 | 12:22: toch hebben de Fransen de goedkoopste stroom van West Europa plus de minste CO2 uitstoot.

Trumme | 20-10-19 | 12:25

@Trumme | 20-10-19 | 12:25:
Voor een deel omdat het veelal al oude centrales zijn. Ik rij ook goedkoop in mijn oude auto. Maar nieuwe centrales zijn niet meer rendabel en reteduur. Of wil je allemaal oude kerncentrales gaan bouwen?

* Il Principe * | 20-10-19 | 12:58

De bouw is een kostenpost, daarnaast moet ook gekeken worden naar onderhoud, opbrengst, zekerheid (wind en zon is niet zo zeker), maar ook gebruik van de ruimte (die ruimte die je gebruikt voor bijvoorbeeld windmolens kan je ook anders inzetten, bijvoorbeeld natuur, of huizen), en dan kunnen de kosten per opgewekte megawatt berekend worden. Daarnaast de gevolgen voor de natuur tegen elkaar afzetten (co2, maar ook gevolgen voor leven) en ik denk dat er een vrij goede vergelijking gemaakt kan worden tussen de twee oplossingen. Die conclusie kan je dan makkelijk verkopen aan de samenleving. Maar helaas ... logisch nadenken, dat zit nou niet in het arsenaal van een politicus.

oh nee he | 20-10-19 | 21:29
▼ 4 antwoorden verborgen

'Subsidie' = een ander woord voor 'de EU bepaalt'.
De macht wordt uitgespeeld door selectieve geldsmijterij naar vriendjes.
Ten koste van dit mooie land, een regelrechte schande.

Hein5.0 | 20-10-19 | 12:13 | 7

@Erikjan79 | 20-10-19 | 12:24:Zoek het even op. Je hebt een computer, je kunt lezen dat de hele subsidiepot die europa heeft voor landbouw al jaren naar beneden gaat.. Voordat je uitspraken doet, doe gewoon je huiswerk.
Dit is het probleem met milieuzwiebels, veel roepen maar te lui om zichzelf in te lezen en aan de hand van alle voors en tegens zelf een mening te formuleren.
Deugen is zo in.

donkieshot | 20-10-19 | 12:52

Soms lijkt het ook net een toverspreuk.
Simsalabim Subsidie.

(hoed leeg, konijn gevlucht, tandartsassistente in tweeën, totale kroeg)

Tadaa!

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 15:06

Amen.

Dummy4303 | 20-10-19 | 20:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit moet natuurlijk wel gebeuren. Ons energiegebruik stijgt zo hard dat dit nodig is om het aandeel van windmolens op land op 1.3% te houden. En het voelt goed natuurlijk.

skoftig | 20-10-19 | 12:12 | 1

Energie verbruik stijgt door toename bevolking! Van 12, 13, 15 naar nu 17 miljoen en door naar 22-25 als plannen doorgaan...

kunnenzedanniks | 20-10-19 | 12:24

Wederom een sluitende businesscase met windturbines... oh wacht maar wel even een klein miljardje soepsidie aub

Sprinkhaan | 20-10-19 | 12:11

Blijkt dus dat die molens op de grond van onze subsidiesponzen staan. Nog meer graties geld voor die kudtboeren.

Von Knarrenstein | 20-10-19 | 12:11

4 Steenwijker torens op mekaar dan heb je dus 1 windturbine. Computer says no.

Stonecity | 20-10-19 | 12:10

Iedereen die wel eens door Flevoland rijdt, weet dat het er bij druilerig weer al uitziet als een apocalyptische dystopie, met zo ver als het oog reikt niets anders dan grauwigheid en windmolens. De grootste optimist zou nog suïcidaal worden van het aanzicht.

Reynaerde | 20-10-19 | 12:10 | 2

Vroeger moest je daarvoor helemaal naar de DDR.

skoftig | 20-10-19 | 12:13

Hoe ben jij er ooit levend uitgekomen @Reynaerde? :)

oh nee he | 20-10-19 | 21:30

Hebben de Vogelwacht en Natuurmonumenten al gereageerd? Dat worden duizenden doden trekvogels per jaar.

Trumme | 20-10-19 | 12:10 | 5

Nope, die focussen zich momenteel vooral op blinde vinken.

schoon-schip-maken | 20-10-19 | 12:51

phys.org/news/2017-06-farms-bird-slay...

"Wind farms and nuclear power stations are responsible each for between 0.3 and 0.4 fatalities per gigawatt-hour (GWh) of electricity while fossil-fuelled power stations are responsible for about 5.2 fatalities per GWh."

bvdbos | 20-10-19 | 13:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ooit had je linkse protesten tegen boortorens. Horizonvervuiling, riepen de progressieven. Ook de 'verdozing' van het landschap was horizonvervuiling.
Maar deze nieuwe vergezichten mogen rekenen op een warm onthaal van dezelfde groepen.

arie-hoax | 20-10-19 | 12:10 | 3

Oh wacht. U rekent op logische redeneringen van links. Ha ha ha..

marcoplarco | 20-10-19 | 12:22

Vanuit de Stopera kun je deze molens zien is weer een nieuwe attractie voor de raam ambtenaren.

Trumme | 20-10-19 | 12:28

Biomassa telen werd afgeschoten omdat ten koste zou gaan van de voedselvoorziening. Nu gaan we die zelfde akkers volzetten met zonneparken. Linkse logica....

5611 | 20-10-19 | 17:10

Ik zou liever zien dat er (meer) subsidie komt zodat huiseigenaren de door henzelf opgewekte stroom kunnen opslaan voor later. Huize Grover heeft 15 panelen liggen (inmiddels 1.6 MW opgewekt en veel terug geleverd) maar in de donkere maanden en avonden betaal ik alsnog voor afname van stroom. Liefst zou ik een (flinke) accu hebben waar de opgewekte stroom wordt opgeslagen voor laten ipv terug geleverd wordt. Dan hebben de panelen een nog hoger rendement.

Super Grover | 20-10-19 | 12:09 | 11

@bart de Vlaming | 20-10-19 | 12:20: sorry Vlaming er zat mayo op de t.

Trumme | 20-10-19 | 12:29

@OudeNederlander | 20-10-19 | 12:28: super grover vroeg of er opslag mogelijk was. Die is er. Voor nu. De rest is natuurlijk voorspelbaar. Niets voor niets.

zwartzondersuiker | 20-10-19 | 13:31

@OudeNederlander | 20-10-19 | 12:28: Heb je daar een link van? Ik ben namelijk voorstander van het volledig off-grid leven middels solarpanelen en eigen opslag in een batterij/accu. Enige reden om zelfvoorzienendheid te verbieden is denk ik het feit dat de overheid dan milieubelastingen misloopt. Voor de momenten dat ik hier onverhoopt toch te weinig prik op de lijn heb staat er een mini generator standby.

loze stijl | 20-10-19 | 13:40
▼ 8 antwoorden verborgen

"Een win-winsituatie, zegt de provincie, die in 2016 een Regioplan Windenergie opstelde, waarin de spelregels staan beschreven."
Weten we meteen waarom FvD in de meeste provincies is buitengesloten. Regenten overal.

Rest In Privacy | 20-10-19 | 12:08 | 2

Sure.tegenwoordig zijn er ook geen inspraakavonden meer maar informatieavonden, waar je kunt horen hoe je leefomgeving in één klap om zeep wordt geholpen. Ben je kritisch dan wordt de microfoon afgesloten en gaan we snel naar iemand anders die het geweeeeellllllldig vindt.

OudeNederlander | 20-10-19 | 12:12

@OudeNederlander | 20-10-19 | 12:12:
Ja de boven-ons-gestelden en hun eeuwige Spelregels. Goed, voorlopig stemt men nog op dit tuig. Dus tja.

Rest In Privacy | 20-10-19 | 12:17

Maarre, hoeveel wek je met een dynamo op? Nog ff en nee meneer ik kan niet werken want druk druk m'n energie bij elkaar aan het fietsen maar of je wel de pindakaas en mcdonalds ff aftikt. Bedankt alvast!

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 12:08

Toevallig ga ik over een paar weken een weekend naar Zeewolde. Naar aanleiding van dit bericht heb ik even het landschap gegoogeld. Mentale aantekening: veel jenever meenemen. Het is daar een beetje ... uhm, kaal, wat natuurlijk niet betekent dat het moet worden volgestouwd met windmolens.

MickeyGouda | 20-10-19 | 12:07 | 7

@marcoplarco | 20-10-19 | 12:17:

Zij, en ondanks alles hou ik van mijn geboortestad. Bovendien zit je hier op een steenworp afstand van de Reeuwijkse plassen en sowieso aan alle kanten in het groen.

MickeyGouda | 20-10-19 | 12:28

Nog maar een keertje kijken MG:-): veel bossen, water en zowel Zeewolde als plaatsen er omheen o.a. leuke betaalbare restaurantjes. Daar hoef je je beslist niet te vervelen. Als hardloopster.

Hetkanverkeren | 20-10-19 | 12:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Dus gratis energie voor iedereen of gaat de prijs alsnog naar boven ondanks deze offers aan de natuur en leefomgeving?

Stonecity | 20-10-19 | 12:06 | 3

De subsidie komt gewoon uit de portemonnee van de belastingbetaler.

voldemort | 20-10-19 | 12:08

@voldemort | 20-10-19 | 12:08:
Ach het is maar 200 miljoen per jaar. Dat korten we wel ergens anders op, waar het toch niet nodig is. De zorg bijvoorbeeld. Of onderwijs.

peterdh | 20-10-19 | 12:14

Dit wordt betaald door een opslag op je energierekening. Iedereen die elektriciteit afneemt betaalt hieraan mee. Nu nog een kleine extra bedrag op iedere eindafrekening maar dit zal de komende jaren meegroeien met de behoefte aan subsidieslurpende (wind) projecten.

nuchterbekeken | 20-10-19 | 12:23

Blij dat ik er nooit meer kom. Alleen op weg naar Schiphol dan. Als je daar woont kan je met zekerheid zeggen dat je zwaar gefaald hebt in het leven.

Stonecity | 20-10-19 | 12:05 | 1

Je Nick zegt het al

Sprinkhaan | 20-10-19 | 12:09

Windpark Zeewold, van 221 naar 91 molens, meer energie. Ik zie het probleem niet zo, prittie.

Von Knarrenstein | 20-10-19 | 12:04 | 2

91 rondzwiepende Eiffeltorens. What's not to like.

marcoplarco | 20-10-19 | 12:06

Zet even je macrobril op

likdoorn | 20-10-19 | 12:09

Hoe extremer de plannen hoe groter de kans bij de extremisten in Den Haag om de extreem volle subsidiepotten voor deugenergie leeg te kunnen halen. Wat zullen dit leuke businesscases zijn voor de subsidieslurpers.

Graaier | 20-10-19 | 12:04 | 3

En hoe profiteer ik als belastingbetaler en derhalve subsidieverstrekker van deze plannen? Ik woon er God-zij-dank niet, hoef er niet tegenaan te kijken maar krijg er ook geen stroom van. Waar zit voor mij de winst?

Alco-de-Holist | 20-10-19 | 12:11

Klopt die 1700 boeren zitten er warmpjes bij. Van strontboer naar stroomboer.

Trumme | 20-10-19 | 12:14

Met een hele provincie vol gehaktmolens wordt dus net zoveel opgewekt als 2/3 van een enkele RWE centrale (bron: nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_elekt...)

Als het waait. Maar niet te hard.

Joepie! We zijn gered!

marcoplarco | 20-10-19 | 12:03

En zo wordt UN agenda 2030 verder en verder uitgerold. Veel mensen zulen vrijwillig het gebied verlaten, anderen doen dat straks, als na deze druppel de volgende druppel valt. Gokje, nog meer windmolens..... Heel slim burgers laten "meeprofiteren" zodat weerstand minimaal is. Over 5 jaar zijn ze allemaal ziek van het gebrom en slagschaduwen, maar ja getekend bij het profiteer kruisje dus....

OudeNederlander | 20-10-19 | 12:03

Maar droom je nou niet af op die mogelijkheid van plannen maken om de geesten rijp te krijgen om alleen maar te denken over kernenergie: de aktiegroepen zijn aan het herrijzen. Ik zie er naar uit. De herinneringen aan die hippiemeisjes in de Betuwe met de Dodewaard protesten.
Ag fok, nou laat ik merken dat ik een ouwe zak ben...

hotnot | 20-10-19 | 12:01 | 2

Eén van de velen hier!

oldandwise | 20-10-19 | 12:05

@skoftig | 20-10-19 | 12:15:
Je brengt mij op een idee......."Poelier de windmolen,voor al uw wild en gevolgelte"
*KvK nummer aanvragen doet*

ditotje | 20-10-19 | 12:43

@ditotje | 20-10-19 | 12:43:
Was meteen ook een goede oplossing geweest voor de Oostvaardersplassen. Niet nutteloos afknallen maar een steak restaurant aan de rand van het natuurgebied.

Wekkertje | 21-10-19 | 08:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat ziet er keurig en efficiënt uit !

oldandwise | 20-10-19 | 12:00
-weggejorist-
* Il Principe * | 20-10-19 | 11:59 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Gebruikt u energie? Dat moet ergens vandaan komen. Dan maar liever 1 polder vol windmolens dan windmolensvdoor het hele land.

Schadenfreude | 20-10-19 | 11:59 | 11

@voldemort | 20-10-19 | 12:37:
LOL, onzin. Kerncentrales zijn niet rendabel, daar moet een hoop subsidie heen. Daarna heb je nog eeuwenlang het probleem van opslag van afval, ook voor rekening van de burger. Voor kolencentrales geldt dat burgers mogen opdraaien voor de gevolgen. Wat gaat dat kosten? Of wil je de kolenindustrie mee laten betalen aan het beperken van hun schade?

* Il Principe * | 20-10-19 | 12:45

@* Il Principe * | 20-10-19 | 12:45:
-
Behalve uw nick lijken ook uw technisch / financiële inzichten uit 1514 te stammen. Kerncentrales zijn wel degelijk rendabel te bedrijven. En als wij het afval met boerenverstand opslaan en niet met doorgeslagen hysterie, dan is die opslag zowel veilig als betaalbaar.

bisbisbis | 20-10-19 | 15:17
▼ 8 antwoorden verborgen

Tijd om de Markerwaard boven water uit te krijgen, extra grond om te verdelen.

willem n | 20-10-19 | 11:57 | 10

Markerwaard inpolderen. Geweldig plan! Een stuk of wat thoriumcentrales erop en voor het overige volplempen met bomen. Twee vliegen in één klap! Energie maken en CO2 afvangen! En Nederland is weer vrij van die lelijke molens.

Aristotalloss | 20-10-19 | 13:18

@Aristotalloss | 20-10-19 | 13:18:
Graag ook meteen een race circuit. Meteen na inpoldering zitten en nog een zeldzame beestjes en wonen er geen zeikerds.

Wekkertje | 20-10-19 | 19:10

EDIT: nog geen zeldzame beestjes

Wekkertje | 20-10-19 | 19:10
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken