UWV-database arbeidsbeperkten werkt beperkt
SPOILER ALERT!!! Alle lezers die nog niet willen weten hoe ons feuilleton UWV: Kroniek van een faalfabriek afloopt niet verder lezen aub
Pakt u de UWV-bingokaart er maar bij, want de organisatie die in Nederland verantwoordelijk is voor het in de soep laten lopen van Van Alles & Nog Wat, heeft weer eens prioriteit aan werkprocessen gegeven waarvan je achteraf kunt constateren dat het helemaal kut is aanpassing in de bedrijfsvoering vereist. Wat nu weer? Het UWV heeft een databank laten bouwen voor de gegevens van mensen met een arbeidsbeperking, die we in Nederland Ons Gave Land toch aan een baan willen helpen. Maar die databank werkt niet, omdat de gegevens voor geen meter kloppen. Er zitten 150.000 mensen in het databestand, maar slechts 8 procent daarvan is beschikbaar voor werk en ook van die 8 procent zijn de gegevens vaak incompleet. De manager die verantwoordelijk is, kan zelf niet bij de informatie. "De manager grasduint dus zelf nooit in de data, en ondertussen is er ook bijna geen werkgever meer die de kandidatenverkenner gebruikt. Dit jaar hebben slechts 54 bedrijven, vooral intermediairs, kandidaten geselecteerd." 54 van 1,8 miljoen bedrijven gebruiken dus de database van het UWV. Dat is toch een beetje alsof je met 14 frikandellen en bak curry die over de datum is de hongersnood in Afrika te lijf gaat. Wij vragen ons daarom af. Hoe kan dat nou?
INSTANT UPDATE: De vacature voor de opvolger van UWV-voorzitter Fred Faling staat al online. Freds contract loopt tot 1 juli 2020, maar dat wordt kennelijk niet verlengd.
To be continued...
Social
Reaguursels
InloggenDurf noch deze spoiler alert, noch het feuilleton te lezen eerlijk gezegd. Moet ook een beetje aan mijn hart denken.
"in een traject gericht op het vinden van werk" en "Grote afstand tot de arbeidsmarkt" zijn toch ook gewoon "beschikbaar voor werk"?
Fred Faling: Nomen est omen
Wat ik hier niet lees is dat Veldwijk (Ockham) leverancier is van de deze banenverkenner. Het is baggersoftware dat vooral 'vendor lock in' van zijn bedrijf als doel heeft. Nadat hij het veld moest ruimen schreeuwt hij moord en brand. Ik kan het weten, ik heb deze applicatie bijna een jaar beheerd. Deze man levert kritiek op zijn eigen rotzooi. En hij komt ermee weg. Wat een gotspe.
Jaren tachtig organisatie. Een oude linkse, sociale organisatie. Ik heb er zelf ook mee te maken gehad en vond de medewerkers empathisch en sympathiek en begrip voor de werkloze. Ze zijn slachtoffer van het VVD tijdperk van draconische bezuinigingen, crisis, de invoering van de flexibele arbeidsmarkt. Mensen die opgebrand zijn van het jobhoppen tussen louzy jobs krijgen rust in de ww. Daar komt bij dat er niet voldoende werk is voor iedereen. De VVD draait mensen een rad voor de ogen dat er met NPL praatjes, dat mensen zich moeten invechten op de arbeidsmarkt.. Als mensen zich moeten "invechten" betekend dat er gevochten moeten worden om enkele vacatures. Mensen krijgen een indicatie "afstand tot de arbeidsmarkt" opgedrongen zodat (sociaal,..)ondernemers subsidie kunnen krijgen. In mijn gemeente is volgens de gemeentelijke statistiek 1 op de 3 werkloos, dat zijn duizenden mensen per gemeente. Het UWV is prima organisatie wat nieuw beleid word opgedrongen wat niet uitvoerbaar is.
D66 lijkt me echt een leuke partij voor deze zielloze zombies of anders GL.
Ach, met die idiote regelgeving van tegenwoordig, constant veranderende eisen, beleid van zo de wind waait waait mijn jasje is er toch ook geen normaal beleid meer te maken voor een logge organisatie als dat UWV? Eerst worden sociale werkplaatsen wegbezuinigd, vervolgens aanpak problematiek over de schutting van gemeenten gegooid en dan gaan we in de pers hard roepen dat er geen donder van terecht komt. Kom nou toch. Zelfde voor die boeren, je kunt nergens meer op inzetten want 1 kippescheet en je 1,5 miljoen kostende renovatie/verplichte upgrade is ineens illegaal want.... Flikker toch een end op. Regl upon regel upon regel. Formulieren boven mensen. Daar wordt een normaal mens al knettergek van, laat staan mensen die het wat minder hebben getroffen.
How about het eruittrappen van het middenkader en in plaats daarvan investeren in sociale werkplaatsen, meer persoonlijke begeleiders en meer contacturen tussen "client" en UWV. En zo niet, druk ze dan maar een basisinkomen toe voor de rest van hun leven en bespaar op dure trajectjes, externen, experimentjes, cursussen, seminaies etc. etc. Kun je het halve UWV opdoeken, scheelt ook klauwen met geld.
Maar ja, oplossingsgericht he, daar houden wij in NL niet van, wij zijn gek op papiertjes, statistieken, cijfertjes, balansjes en begrotingen. In Nederland rennen wij pas weg voor een stier als op papier is aangetoond dat het inderdaad om een stier gaat, hij gele oormerkjes in heeft, hij daadwerkelijk losgebroken is, hij biologisch verantwoord voer heeft gehad, periodiek gekeurd is en zich daadwerkelijk aan de maximumsnelheid op een daartoe aan gewezen strombaan met de horens in een juiste hoek gekanteld op ons afstormt. Zo nietm, is het niet zo, kan het niet, mag het niet of moet zijn vergunning worden ingetrokken en krijgt zijn baas een boete.
En dat, lieve jongens en meisjes, is hoe Nederland rolt vandaag de dag.
Een organisatie dat er alles aan doet dat hun klanten zelfmoord willen plegen. Het UWV via internet kent geen enkele persoonlijkheid, ze dreigen je kapot als je niet aan hun voorwaarden voldoet maar misschien moeten ze de werkgevers gaan bedreigen door het niet aannemen van mensen of alleen vacatures verzinnen met achtelijk eisen (Schoolverlater met 4 jaar werkervaring...)
Ik snap dat er mensen zijn die wel voor hun plezier met een uitkering thuis zitten maar als je al 30 jaar werk achter de rug hebt en je salaris naar bijna de helft ziet slinken mag het UWV ook wel wat begrip tonen dat je om je leeftijd op de arbeidsmarkt kapot wordt gediscrimineerd. Ze kenne dat probleem wel alleen erkennen ze het niet.
Ik ken mensen die in het 'sociale domein' hun brood verdienen. Het zijn niet de meest sympathieke mensen. Op de werkvloer merk je spanning, een angstcultuur, het elkaar en anderen vliegen afvangen. En als je dan gewoon kijkt naar het soort intellect dat er werkt, hum. De domste vragen die een ICT-er kan verwachten, komt van deze club af. Niet omdat ze dom zijn, maar omdat ze zich intellectueel verheven voelen boven anderen, dus ook 'simpele vaklieden'. Vinden dus dat ze niets van anderen te leren hebben. En deze mensen staan jou aan het loket te woord. Vanuit de hoogte, vanuit een positie van privilege. Geen fijn volk.
@Datsun_Cherry | 02-10-19 | 13:11:
Mijn voormalig manager was ons altijd aan het spammen met van die 'de ethiek van ict' artikelen. Dat kom ik wel vaker tegen als hobby van mensen die ICT eigenlijk niet begrijpen maar toch willen doen alsof ze gelijkwaardig meepraten: door over 'het morele aspect' te beginnen kunnen ze doen alsof ze op meta-niveau boven al die 'sociaal gehandicapte' programmeurs zweven.
Het UWV is een nationale ramp. Vorig jaar 2 maanden ww ontvangen, waarvan 334,- teveel. Netjes terugbetaald uiteraard, maar niet volgens het UWV. Die stuurden me een brief voor het terugbetalen, maar zonder betalingskenmerk. Na tientallen pogingen en uren in de wacht om iemand aan de lijn te krijgen daar uiteindelijk na dagen een mens gesproken. Moest maar gewoon mijn BSN nummer invullen dat was voldoende. Niet dus. Ze blijven volhouden dat het bedrag open staat, ondanks de betalingsbewijzen die ik ze heb gestuurd. Kansloze organisatie.
Denk dat ik het maar voor ga laten komen bij de rechtbank, waar ze mee dreigen.
Gewoon omdat dat lachen wordt!
Hun: 'waarom heb je je formulier niet ingevuld'
Ik: 'omdat dat formulier totaal onvindbaar was op jullie website'
Het is ook de enige overheidsorganisatie (of enig ander bedrijf überhaupt) die heden ten dage doodleuk eist dat je een formulier uitprint en met de post opstuurt. En dat was dan geeneens een officieel formulier, ze zijn daar dol op zelf-gefabriceerde formuliertjes van het soort waarmee scholen 30 jaar geleden hun ouderavonden regelden ('laat je ouders invullen welk tijdvak ze willen en breng het dan terug naar school')
@******** | 02-10-19 | 13:35:
En doe eens een poging ze te bellen. Standaard krijg je een bandje met de tekst 'De wachttijd is langer dan u van ons gewend bent'. Nee ik ben juist helemaal gewend aan jullie wachttijden. Mijn record is 34 minuten. Iedere andere poging duurde véél langer.
Echt UWV, hef jezelf op. For sake of humanity
Er is geen spoiler alert GS, het is net als bij de film Titanic, hij zinkt..
Ik zie ruimte om heel veel te automatiseren, simpeler te maken en een massa ambtenaren met vervroegd pensioen naar huis te sturen.
Administratieve vereenvoudiging en afschaffen van een massa uitzonderingen.
U werkt of u werkt niet, vrijwillig of niet , door ziekte of economische reden door handicap , ziekte, arbeidsongeval en dan zijn we er ongeveer.
Verder voer je een flattax in.
U werkt duidelijk niet voor de overheid...
Flattax en basisinkomen aub.
Kan me nog herinneren dat er vroeger altijd werd gelachen om communisten en hun belachelijke bureaucratie: het maakt echt niet uit welke overkoepelende ideologie erachter zit, wij hebben inmiddels net zo goed een zichzelf-in-stand-houdende banenfabriek voor ambtenaren die elke efficiëntie-slag met hand en tand tegenwerkt.
@******** | 02-10-19 | 13:42: wij benaderen een op DDR-leest geschoeide overheid (met als voorbeeld de EU) al aardig hoor! Ik geef het hooguit tien jaar en dat is een feit, tenzij er iets echt grondig veranderd of de economie met donderend geraas in elkaar stort in Europa...
Ach, het Nederlandse uitkeringsstelsel.
Als ik zo even het aantal soorten uitkeringen tel:
WAO
AOW
WW
bijstand
WIA
Wajong
IOW
Enz..
En dan nog combinaties van deze uitkeringen.
Er zijn minstens 10 van deze soorten uitkeringen en uitkeringscombinaties.
En dat allemaal voor één ding: een inkomen voor iemand die daar (evt. deels) (evt. tijdelijk) zelf niet in kan voorzien. Daar kun je dus ook één uitkering van maken.
Mijn ervaring met het UWV is nu al jaren geleden.
Door een collectief ontslag raakte ik werkloos.
Als bij het ontslag een ontslagvergoeding was ontvangen, dan keerde het UWV de eerste maanden geen geld uit.
Dat aantal maanden werd bepaald door de ontslagperiode in de arbeidsovereenkomst.
Ook moest de ontslagvergoeding toereikend zijn om op WW-niveau die uitkeringsloze maanden te overbruggen.
In mijn arbeidsovereenkomst zou dat betekenen de eerste 3 maanden geen WW-uitkering.
De ontslagvergoeding was veel royaler, en door deze vergoeding te delen door de verwachte WW-uitkering, kwam het UWV op 9 (!) maanden geen uitkering.
Het maximum behoorde 3 maanden te zijn.
Na mijn protest werd dit gecorrigeerd naar 3 maanden geen WW-uitkering.
Voor deze beslissing had het UWV 16 weken nodig (= 4 maanden).
Ik heb met terugwerkende kracht toch mijn uitkering ontvangen vanaf de 4 maand werkloosheid.
In de eerste week na mijn WW-aanvraag werd ik ziek (hartaanval).
Na mijn herstel bleek de WW-aanvraag te zijn vervallen, omdat die (door mijn ziekte) niet onmiddellijk tot een recht op WW-uitkering had geleid.
Dus ging ik opnieuw met alle papieren naar het UWV kantoor om een WW-uitkering aan te vragen.
Alle informatie stond natuurlijk al in de computer.
Na het aanzetten van een vinkje aan het einde van de lijst in de computer was de aanvraag dan toch in orde.
Wel kreeg ik van een "ziekenkas" een betaling voor de eerste maand.
Ik was immers ziek geweest.
Nadat ik een correctie had ontvangen van de foute UWV beslissing over de ingangsdatum van mijn WW-uitkering, heb ik die beslissing doorgestuurd naar mijn ex-werkgever.
Die werkgever heeft, zoals hij eerder had beloofd, aan mij gecompenseerd voor de eerste 3 WW-maanden.
(zo ontving ik voor de eerste maand dus 2x geld).
De gehele gang van zaken bij het UWV kwam op mij over als ambtelijk, dom, en traag.
Het belang van een WW-aanvrager is bij UWV volslagen onbelangrijk.
Alleen het volgen van de door henzelf verzonnen regeltjes is belangrijk, niet of een aanvrager het geld NU nodig heeft.
Te hopen is, dat de UWV-medewerkers eens zelf werkloos worden.
Aan de andere kant van de balie ziet het UWV er heel anders uit.
Je zou in zulke gevallen bijna met een brandende fakkel en een hooivork binnen stormen...
Nou, het is nogal een functie. Zeker als je ook nog eens de nalatenschap van je voorgangers erft.
Eigenlijk zouden grote bedrijven vacatures moeten plaatsen voor mensen met een arbeidshandicap/beperking. Geen functie-eisen, laat iemand die graag wil werken maar op gesprek komen, geen cv, geen brief. Zo laagdrempelig mogelijk. Wat kan iemand en waar zou je hem kunnen inzetten? Laat mensen zichzelf presenteren en laat ze een paar weken meedraaien, dan weet je meteen wat je in huis hebt en of je iemand kan plaatsen. Maar goed zal wel te simpel zijn, ik heb er geen verstand van.
Het probleem in NL is dat arbeid buitensporig zwaar belast word. Arbeid is dus erg duur voor een bedrijf. En als je veel moet betalen, wil je maximale kwaliteit. Ergo; je wil geen enkel risico lopen met het inkopen van arbeid, en dus zijn mensen met een beperking persona non grata. Risico op vaker ziek, of permanente uitval, ook daar draait een werkgever twee jaar voor op. Het is niet voor niks dat (bijna) alleen overheidsinstellingen die van gratis geld leven de kanslozen op de arbeidsmarkt in dienst willen nemen.
Goed idee wel.
Toch denk ik dat een groot deel zo'n enorme afstand heeft tot de arbeidsmarkt, dat ze het gewoon echt niet kunnen. Om mee te doen. En financieel gaan ze er ook al niet echt op vooruit.
@Macroglossum | 02-10-19 | 11:40: Ik heb er niet genoeg verstand van, kunnen werkgevers die risico lopen door een arbeidsgehandicapte aan te nemen niet schadeloos gesteld worden bij uitval? Als dat niet zo is dan snap ik inderdaad de terughoudendheid van werkgevers.
@Carmelita | 02-10-19 | 11:40: ik denk inderdaad dat het zeker niet bij iedereen zou werken. Ik heb alleen nu het idee dat er ook veel mensen thuis zitten die graag wel willen werken (naar mogelijkheden) maar dat ze het gewoon niet voor elkaar krijgen. Met een heel klein zetje zouden ze misschien de goede richting op geholpen kunnen worden. Persoonlijk contact levert denk ik meer op dan nutteloos gevulde databases. Maar als dit zou werken zou het misschien al eerder zijn uitgeprobeerd, dit is zo simpel dat het waarschijnlijk niet werkt.
@osolemio | 02-10-19 | 11:59:
Inderdaad. Echter ken ik gevallen dat het niet loont om te werken. Sterker nog, sommigen gaan er op achteruit. Onvoorstelbaar. Deze gevallen, die ik ken, willen echter wél werken alleen is passend werk vinden een probleem, het grootste probleem.
Bestaat al min of meer: bij een clubje als onbeperkaandeslag kun je jezelf als werkeloze presenteren, en dan komen er hr-mensen van verschillende bedrijven die proberen een passend plekje voor jou te vinden op basis van CV en wensen (en van wat ze zelf zoeken natuurlijk). Dit alles uiteraard met de nodige subsidie omgeven, maar er zijn al heel wat matches uit voortgekomen (mensen die al een paar jaar bij hetzelfde bedrijf werken, waarvan sommigen riant boven minimumloon).
Dit gaat bij bedrijven véél soepeler dan bij de overheid: zo vinden de meeste bedrijven het al genoeg dat je naar die bijeenkomsten komt, terwijl overheidsinstanties eisen dat je ook daadwerkelijk een doelgroeper bent (waarmee je dus een hele groep buitensluit die nét te goed is).
De sociale werkplaats is intussen steeds verder afgebouwd: vroeger kon je er nog enigszins carrière maken (ploegbaas van een dozijn dozen-inpakkende collega's bijv), tegenwoordig zit je jarenlang op minimumloon zonder enige hoop op promotie. Dan kun je dus veel beter een normale baan hebben: krijg je ook minimumloon maar je hebt minder gezeur aan je kop en je mag bijverdienen (krantenwijk ofzo). En als die normale baan niet lukt ga je in de bijstand: met alle toeslagen e.d. ben je maar een klein beetje slechter af dan met minimumloon.
@******** | 02-10-19 | 14:04: Dank je voor de informatie, ik wist dit allemaal niet.
De oplossing is heel simpel.
Sociale werkplaats.
De sociale werkplaatsen huren nu Polen in omdat die goedkoper en makkelijker te ontslaan zijn. Verder moeten mensen die in de bijstand zitten (ten laste van de Gemeente) hetzelfde werk doen als mensen met een taakstraf.
De onderkant van de arbeidsmarkt is volledig verkloot door de Rijksoverheid en Gemeenten.
@Beroep = Boerenlul | 02-10-19 | 11:39: Daar is een sociale werkplaats niet voor bedoeld.
@wiers | 02-10-19 | 11:45:
Tja daar is een sociale werkplaats niet voor bedoeld en toch gebeurt het:
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Inzake sociale werkplaatsen en schijnconstructies moet je even wat advies vragen aan William Moorlag van de PvdA (huichelaars) zit nu in de 2e kamer.
nl.wikipedia.org/wiki/William_Moorlag...
@wiers | 02-10-19 | 11:45: Klopt helemaal, MAAR daar werd 15 jaar geleden al lang de hand mee gelicht. Corrupte managers wisten door de meest kromme constructies dit heel makkelijk te omzeilen. En de overheid die keek er naar en liet het toe. Nu is dat helemaal uit de hand gelopen...
Kunnen ze niet een setje werklozen bomen laten planten? Is de meest effectieve methode CO2 en NOx te reduceren. www.theguardian.com/environment/2019/... Zelfs India en China plantten meer bomen dan de EU in de periode 2000 - 2017 www.nasa.gov/feature/ames/human-activ...
Tuurlijk niet. Dat zou aantonen dat de milieu-psychopaten er naast zitten en het zou, God beware ons, zelfs misschien wel dingen oplossen.
En dat moeten we niet willen in dit land en dat hebben we niet met elkaar afgesproken en het kan niet zo zijn dat en blablabla.
Bomen planten kost alleen maar geld. Het opdringen van schijnoplossingen voor fictieve problemen levert de staat veel meer op.
Amsterdamse bos, Hoover Dam, Amerikaanse nationale parken: allemaal werkgelegenheidsprojecten.
Maar dat mag niet meer want dat is communistisch, of zoiets.
Bomenplanten moet je trouwens niet teveel van verwachten: je moet een bos van 500 bomen onderhouden om je auto te compenseren, tienduizenden bomen als je elke week vliegt, etc
Het planten van bomen als CO2-oplossing word veel te positief voorgesteld door te doen alsof elk geplant stekje gegarandeerd 100 jaar oud gaat worden.
granthaminstitute.com/2015/09/02/how-...
Neem alleen al de Wet Inkomen en Arbeid, de opvolger van de roemruchte WAO. Daarin wordt je mate van arbeids(on)geschiktheid bepaalt aan de hand van je laatst genoten inkomen. Het is een gedrocht van jewelste, je feitelijke beperkingen staan als een soort Word Document in een gesloten bestand vanwege het medische geheim.
Dan kun je databases bouwen tot je een ons weegt. Wat veel verstandiger is, is om capabele medewerkers direct te laten bemiddelen, maar dat besteedt het UWV dan weer liever uit aan commerciële re-integratie- en bemiddelingsbureaus. Nog los van al het kaf tussen dat koren, bij mijn weten is dat een ongereglementeerde bedrijfstak, als je een re-integratie-traject in gaat, krijgt de bemiddelaar een akelige lading ex-post micromanagement op zijn bordje. Met contraproductieve mijlpalen.
Terwijl controle vooraf niet moeilijk hoeft te zijn. Tel daarbij op het werkgeversrisico bij ziekte en ook hier is het vooral de kruideniersmentaliteit van onze bestuurders, die door een paar miljoen te "bezuinigen", een kostenpost van tientallen miljarden oplevert. Terwijl dat met slimmer, procesgericht beleid gegeven het aantal vacatures met vele miljarden valt terug te dringen.
Maar goed, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. En dat is het geval van Nederland niet al te best.
Medische gegevens zijn niet relevant voor bemiddeling. Rapportage van arbeidsdeskundige wel.
Daarnaast werkt WIA een soort ongelijkheid in de hand. Hoe lager je loon was, hoe groter de kans is dat je (gedeeltelijk) wordt goedgekeurd. Marx had ons daar al voor gewaarschuwd. Maar ja, eigenwijs.
@Hollende_Kleurling | 02-10-19 | 11:30: Dat klopt. Het rapport van de arbeidsdeskundige is de vertaling van de bevindingen van de verzekeringsarts naar de eventuele mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Dat rapport wordt vervolgens doorgezet naar de feitelijke "accountmanager" die de bemiddeling in veel gevallen weer doorzet naar een externe partij. En dan komt je hele medische hebben en houwen gewoon weer te voorschijn bij een eventuele geïnteresseerde werkgever.
Het doet verder weinig af aan het bovengeschetste wettelijke kader lijkt mij.
@Hetkanverkeren | 02-10-19 | 11:58:
Arbeidsdeskundige is geen medicus maar kijkt slechts naar belastbaarheid. Als je medische gegevens bij een externe partij terechtkomen zonder jouw uitdrukkelijke goedkeuring en noodzaak, dan gaat er iets goed mis. Een werkgever mag er bv niet eens naar vragen tijdens sollicitatie.
@Hollende_Kleurling | 02-10-19 | 12:06: Wederom helemaal correct. Maar hoeveel werkgevers ken jij die "blind" iemand aannemen? Voor de goede orde, bij een open sollicitatie kom je met een arbeidshandicap automatisch onder aan de stapel. Dus ook dat staaltje wetgeving is in de praktijk een wassen neus.
Tenzij je als sollicitant keihard liegt. En waar ben je dan mee bezig?
@Hetkanverkeren | 02-10-19 | 12:35:
Ja dat is de consequentie van beleidskeuzes. Er s wel heel veel risico bij de werkgevers over de schutting gegooid. Daar gaat de Wet arbeidsmarkt in balans ook niets aan veranderen vrees ik.
@Hollende_Kleurling | 02-10-19 | 12:47: Potverdorie, daar heb je al weer een valide punt :-). Alsof een vast contract ook maar iets voorstelt als je tegelijk het ontslagrecht versoepelt: www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35074...
Inclusief namen en rugnummers. De schijnheilige idioten. Het lijkt zelfs niet eens meer op een sigaar uit eigen doos, het is een verkapte actie om de WW premie voor bepaalde werkgevers te verlagen.
Dweilen met de kraan open dit.
Welk feuilleton?
Snap er sowieso niets van in Nederland. Als ik die ene vent zie bij ons op de club; 53 jaar oud en afgekeurd voor werken. Levenslange WAO sinds zijn 50ste. Hij zegt 'last van mijn rug" en "last van mijn longen". Maar hij fietst 55 kilometer, is daar apetrots op. Is geen gram te zwaar, blaakt van gezondheid. Als er geklust moet worden op de club rent hij zich de poten onder zn lijf vandaan. wat nou pijnlijke rug. Twee auto's, waarvan 1 een cabrio, een koophuis. Vrouw werkt aan de lopende band in ploegendienst en hij zit de hele dag thuis met zn poten op de bank TV te kijken en te wachten tot zijn WAO uitkering er weer bij staat. Op vrijdag een Chineesje halen van 45 euro want 'geen zin om te koken', paar keer in de week ontbijten met tosti's en latte in de horeca, scheurt overal naartoe alsof de benzine gratis is, shoppen in Duitsland, het kán niet op. En die kan niet werken?1 Als in: HOE dan? Je ziet mensen in een ff-ing rolstoel iedere dag nog naar hun werk gaan. Het ergste is; het is geen uitzondering, zo iemand. Het bárst ervan in NL.
Goed bekeken die man. Maar het kan nog erger. Heb ooit iemand gesproken die vanaf zijn 20e in de WAO zat. Was een jaar of 2 buschauffeur en daarna afgekeurd op wat rugpijn. Heeft een fantastisch leven gehad en ziet nu zijn welverdiende pensioen tegemoet.
Het UWV krijgt zijn onmogelijke opdrachten aangeleverd vanuit de politiek, incl. de bijbehorende minkukels als bestuurder. Zo valt er aan het werk helpen van arbeidsbeperkten via dwang naar werkgevers natuurlijk geen eer te behalen. Het zoveelste idiote en inmiddels dus ook weer mislukte plan. Dan helpt een duur gebouwde (want natuurlijk europees aanbesteed, aan altijd weer dezelfde partijen) database ook niks.
Er werken bij die te goed betaalde sociale werkplaats zo ' n 18.000 man dat is net zoveel als bij ABNAMRO . Vermoed dat bij een bank wel wat meer werk te doen is.
Wat laten ze zoveel werkvolk dan hele dagen doen ?
Sociale Werkplaats is een sterfhuisconstructie. Nou en als je het over mensen hebt met een 'afstand tot de arbeidsmarkt'. Daar zijn ze.
koffiedrinken en cursussen volgen hoe met hun zeer kwetsbare cliënten om te gaan zoals de overheid het graag ziet.. af en toe een gesprekje en een doe je best gesprek en goed registreren, hopenlijk in de juiste dossier.. want ook daar gaat het gierend vaak fout.
Jette Klijnsma heeft dat goed geregeld destijds, ze had er een baan in en nog als arbeidsgehandicapte dus het klopt.. zal ze blijven beamen.
ABNAMRO ging gewoon failliet en is voor 56% staatseigendom. Zo onder de indruk van de ABNAMRO prestaties ben ik dus niet. Voorlopig is onbewijsbaar dat de bijdrage aan NL van ABNAMRO hoger is dan het UWV.
Bovendien verdienen de ambtenaren in dienst van de ABNAMRO teveel.
De sociale werkplaats is bedoelt om mensen met een arbeidsbeperking uit hun isolement te halen,en daar zit ook een kostenplaatje aan,bijvoorbeeld lichamelijk gehandicapten zullen met speciaal vervoer opgehaald en teruggebracht moeten worden,en om dat in goede banen te leiden heb je een goede ondersteunende organisatie nodig.
@Beroep = Boerenlul | 02-10-19 | 11:36:
Onjuist. Faillissement=probleem met solvabiliteit, ABN AMRO had een probleem met liquiditeit...
@wiers | 02-10-19 | 11:42:
De meesten zijn ex-junkies en zwakzinnigen. Maar weinigen die zo zwaar gehandicapt zijn dat ze niet met het openbaar vervoer kunnen komen (zeker nu het openbaar vervoer de afgelopen decennia zijn best heeft gedaan om handicap-vriendelijk te worden).
Tegenwoordig gaan steeds meer lichamelijk gehandicapten naar het hoger onderwijs (op eigen initiatief, dat is jarenlang tegengewerkt door 'hulpverleners'). Maar als afgestudeerde wiskundige heb je natuurlijk niks te zoeken in de sociale werkplaats.
Ik ben 200% arbeidsgeschikt, alleen ben ik blank. Daarom zit ik nu samen met mijn 'white privilege' op de bank.
Ben ook arbeidsbeperkt en ik werk deeltijd. Het is heel erg afhankelijk aan wie je gekoppeld wordt bij het UWV, je hebt redelijke medewerkers en autistische regeltjesfetisjisten. Wel is het zo, dat als ik iets gedaan wil krijgen, dat nooit kan via eigen acties, daar moet altijd de goedkeuring bij van een profesionele instantie, dan pas gaan de radartjes werken.
Herkenbaar: een vervelende jobcoach kan je carrière goed verzieken, terwijl eentje die een beetje meedenkt kan helpen deuren te openen.
Ik vind die machteloosheid erg vervelend: je moet maar afwachten wie je in de maag gesplitst krijgt. Of dat iemand is die formulieren alvast voor je gaat invullen (op zo'n manier dat het standaard wordt goedgekeurd), of iemand die allemaal mooie beloftes doet en dan verwacht dat je dat zelf gaat regelen (en dat je er dan achterkomt dat ze de regels niet snapte en dat je helemaal geen recht hebt op die extra toeslag)
Kan je via het UWV werk krijgen ?
www.werk.nl/werkzoekenden
ja, als je afhankelijk bent van hen voor je inkomen.. het is zo'n ellende als je daar klant bent of client.. dan zorg je binnen notime er weg te zijn.. hoe bomt niet. Voor arbeidsongeschikten een waar drama als je al de wereld niet snapt of begrijpt of daarin niet kunt werken vanwege een handicap dan blijf je lang klant van dit instituut en ben je in feite nog verder van huis.
Om te janken dit.
Vooral als je bedenkt hoeveel geld er naar die organisatie vloeit.
Als een miljoen uitkeringsgerechtigden (het deel zonder echte wens op een baan) wekelijks een paar sollicitaties moeten sturen, ontstaan jaarlijks honderd miljoen sollicitatie pogingen. Deze 1,8 miljoen bedrijven krijgen op die manier gemiddeld 1 sollicitatie per week. Er zitten bedrijven tussen die op 1 vacature honderden sollicitanten krijgen, waar de sollicitant die echt wil niet meer tussenuit is te halen.
Bedrijven die hieronder bedolven worden, gaan echt niet zoeken in een database met alleen uitkeringsgerechtigden. Die nodigen liever mensen uit die elders al een baan hebben. En op die manier, blijft de cirkel rond.
De overheid zou dit zelf kunnen doorbreken, door alleen mensen uit een uitkering te werven. Ten eerste maakt de staat dan zelf mee wat voor probleem ze geschapen hebben. Ten tweede is dit qua kosten een vrij goedkoop plan. Die voormalige werkloze is qua loon slechts een kwart duurder dan de uitkering die hij of zij ervoor had. Als je kijkt naar de marginale kostprijs kost die nieuwe ambtenaar vanuit de bijstand slechts een eurootje per uur.
Wat moeten onbemiddelbare klanten dan gaan doen bij de overheid?
Zo lang die vraag niet beantwoord wordt, wordt de stille meerderheid op de arbeidsmarkt alleen maar groter. Dat is voor negatief stereotyperend voor bepaalde bevolkingsgroepen en komt Nederland qua financiën en sociale cohesie niet ten goede. nl.wikipedia.org/wiki/Hollende_kleurl...
Het lukt de overheid op het ogenblik nauwelijks om kwaliteit binnen te halen. De gemiddelde sollicitant is junior, de rest wordt ingehuurd of is interne doorstroom. Ik geloof niet dat er uit het uitkeringsbestand wel kwaliteit te halen .
@Hollende_Kleurling | 02-10-19 | 10:59: ook mijn vraag. En als er nu iets niet in NL nodig is, dan hebben we het over nog meer ambtenaren die elkaar bezighouden. Dat zijn slechts dure werklozen. Daar hebben we er al 2 miljoen te veel van in dit land.
De staat die toegeeft problemen te creëren. Dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
@de visser | 02-10-19 | 11:12:
Elke oplossing creëert elders problemen, elk antwoord roept nieuwe vragen op.
@Mesmer | 02-10-19 | 11:04: Daarom zou de overheid niet kwaliteit uit de private markt moeten trekken, maar kwaliteit moeten maken. Een beetje als verlengd onderwijs, waar de overheid ook al kwaliteit hoort te maken. Bedrijven doen dit ook al, terwijl ze op andere dossiers vooral op kwartaalcijfers letten.
@Feynman | 02-10-19 | 11:20:
Zelfs als het zou lukken om werkelozen zelf op te leiden dan verandert het in principe niks aan het aantal werkelozen: als je kiest voor een langdurig werkeloze ipv iemand die net is ontslagen dan is alsnog 1 vd 2 werkeloos.
De overheid is steeds minder in staat om goed werkende diensten (UWV, Belastingdienst, CBR) te creëren en te onderhouden. Dit terwijl een steeds groter deel van ons inkomen door diezelfde overheid wordt afgeroomd. De prijs/kwaliteitsverhouding wordt steeds negatiever. Probleem is dat de overheid een monopoliepositie heeft.
Uitzingen tot alles op Europees niveau wordt georganiseerd..
@boerk | 02-10-19 | 11:03:
Dat is inderdaad het beleid.
Op nationaal niveau alles verkloten zodat EU als reddende engel kan optreden
De belastingsdienst is een uitstekend functionerend orgaan in het verdere zieke obese lichaam van de staat.
@ChatBot | 02-10-19 | 11:09: er is heel weinig controle op zelfstandigen/ondernemers.
@ChatBot | 02-10-19 | 11:09: Zelfs daar weten ze het te verkloten. CJIB, dat is echt de enige efficiënt werkende dienst.
@Kleine_Deugniet | 02-10-19 | 11:18:
Meen je dat? Draag je BTW eens te laat af ..
Dat krijg je als organisaties louter instroom op MBO werk en denk niveau hebben.
Het bedrijfsleven heeft al lang geanticipeerd op de inflatie in het onderwijs, en neemt nu voor de complexere administratieve zaken HBO ere aan, waar dat vroeger door MBO ere gedaan werd.
@libertat | 02-10-19 | 14:16:
s/ere/’ers/g
Sjeesus, trek de bingo kaart maar weer bij die vacature. Teamplayer. Verbindend. Collegiaal. Uitdagen. En ga zo maar door.
U vergeet nog de geen 9-5 mentaliteit en de diversiteitsmobiliteitsfactoren.
Ook 'agile' enzo??
@pibasso | 02-10-19 | 11:04:
Agile-Scrum met T-shape: we overleggen bij de koffieautomaat wie wat doet en om op onderwijs te bezuinigen moeten jullie elkaar opleiden.
Ik zie het probleem niet. Je kan de ontbrekende velden toch gewoon vullen met random kreten? En ontbrekende profielen vul je gewoon met de gegevens van Eren Yilmaz. Werkgevers kan dat niks schelen en de managers voelen zich warm en voldaan van binnen.
Verbaast me niks. Als iemand met een beperking heb ik nooit ook maar enige hulp gehad aan het UWV. Ik ging er heen, kreeg mijn rapportje met conclusie dat ik inderdaad niet helemaal 100% was en succes ermee verder.
Zit nu in een goede situatie maar kan me voorstellen dat het juist voor de groep mensen waar het om gaat fijn zou zijn als ze wat beter te vinden waren.
Herkenbaar. De meeste individuele kneuzen bij het UWV zijn nog best enigszins in staat tot empathie maar geen stapje buiten de eigen, zeer beperkte, verantwoordelijkheden.
Die uitkering vond ik wel fijn: daardoor kon ik alsnog gaan studeren.
De rest probeer ik zoveel mogelijk te vermijden: ze proberen continue om je dieper het hulpverlening-circuit in te drukken.
De staat zou er qua inkomensverzekeringen alleen moeten zijn voor de absolute noodgevallen en dus uitsluitend Bijstand geven. Verzekeringen tegen werkloosheid en arbeidsongeschiktheid, etc. moet iedereen voor zichzelf kunnen bepalen of ie daar aan mee wil doen. Dan kan het UWV opgeheven worden en de inkomensverzekeringen door de markt worden geregeld. Weg met de doorgeschoten verzorgingsstaat, weg met de aanzuigende werking op leeglopers uit andere continenten.
Inkomensverzekeringen door de markt zijn niet te betalen als het niet verplicht is. Dus dan bij de volgende crisis (en die komt) iedereen maar de bijstand in. Gedwongen huizenverkoop of bijstand als lening, schuldenregelingen, lopende leningen en hoge lasten die niet meer betaald kunnen worden, overspannen huizenmarkt. Dat wordt een feest.
Als ondernemert ben ik al ruim 15 jaar zwaar ontevreden over het UWV. Kort door de bocht, ze doen er maar wat. Als werkgever moet je betalen en verder je bek houden, want er moeten toelagen aan allerlei lui uit de MOE-landen worden uitbetaald, mede mogelijk gemaakt door mijn niet geringe bijdrage. Deadlines voor de ondernemer om ergens op te reageren moet binnen 5 werkdagen geschieden, terwijl de deadlines bij het UWV rustig 3 tot 6 maanden overschreden worden. Ongezien de tiefus voor het UWV. Dank voor de continue berichtgeving hierover GeenStijl. Blijf roeren in deze bak zeer onwelriekende stront!
Als arbeidsgehandicapte kan ik zeggen dat het UWV uit een ondoordringbare kluwen onwetende en onwelwillende hufters (m/v) bestaat, en je als arbeidsgehandicapte wel geld kan krijgen. Maar als je jezelf wilt ontwikkelen om zo je leven te verbeteren kan je ongezien de tegenwerking verwachten.
Protip: vraag nooit aan het UWV of je een opleiding mag gaan doen, of als vrijwilliger mag werken.
@de visser | 02-10-19 | 10:55: Klopt helaas allemaal. Oprecht sterkte gewenst!
2017: De overheid wordt verplicht werknemers met een arbeidshandicap in dienst te nemen op straffe van een boete.
www.ad.nl/politiek/overheid-moet-arbe...
2018: De overheid verplicht zichzelf niet langer om 25.000 arbeidsgehandicapten aan te nemen. ... eerdere maatregel, ..., op de schop nemen. De overheid faalt op dat vlak al jaren, terwijl bedrijven wel doen wat ze hebben afgesproken.
www.ad.nl/politiek/overheid-wil-afspr...
Wordt er en boete opgelegd? En zo ja, wie gaat dat betalen? (spoiler: u en ik)
Ik roep het al jaren. Er is een kankergezwel in de Overheid. Het zijn lagen en dan ook echt lagen vol managers die nutteloos zijn en de voelsprieten in de maatschappij kwijt zijn. Die zitten er alleen maar om zichzelf omhoog te lullen en promotie te maken. Het gaat al lang niet meer om kennis of plichtsbesef. Geef de Overheid maar eens een flinke chemokuur.
De meeste die ik spreek weten echt wel dat het één grote bezigheidsfarce is.
Sommige junior/jongeren hebben nog wel een ideaal c.q. illusie. Maar hé, de hypotheek moet betaald, kinderen te vreten, etc...
De overheid heeft al voldoende arbeidsgehandicapten in dienst dus.
De overheid is sheltered employment voor alpha's en andere talentlozen.
@ChatBot | 02-10-19 | 11:07:
Precies. In de VS gaan moeilijk plaatsbaren het leger in, bij ons de overheid.
Daar kunnen ze helaas meer schade aan de maatschappij toebrengen dan in het leger....
@libertat | 02-10-19 | 14:08:
Hangt er vanaf welke maatschappij je bedoelt: de Vietnam-oorlog werd na een tijdje vooral gevochten door halfies (iedereen met 'half a brain' ontsnapte de dienstplicht).
In Vietnam hadden ze toch al een hekel aan 'de westerse kolonialisten' en dan kregen ze een bak mongolen over zich uitgestort.
Fred Faling is vast vanwege zijn naam aangenomen. En de enigen die ooit door het UWV aan een baan zijn geholpen zijn de medewerkers van het UWV zelf.
Dan rest de vraag; is dat erg? Die mensen moeten ook wat te doen hebben.
@Polarisator | 02-10-19 | 10:49: Goed plan, laten we elkaar lekker bezighouden en ondertussen arbeidsmigranten uit MOE landen het werk laten doen. De belastingbetaler betaalt wel weer. O ja, die MOE landers worden na een paar dagen werken bij thuiskomst nog een halfjaar doorbetaald door het UWV. Mazen in de regels, geld kan helaas niet terug worden gevorderd enz.
@Polarisator | 02-10-19 | 10:49:
Het is erg als ze hun incompetentie projecteren op hun cliënten: die zijn zogenaamd allemaal werkeloos omdat ze te dom en te lui zijn om met import-nederlanders te concurreren
Hier lopen klantmanagers van het werkgeversservicepunt de deur soms plat dus die database is niet nodig.
Als je even verder leest:
“Het belangrijkste is dat we voor liggen op de doelstelling.” Eind 2018 waren er al bijna 52.000 extra banen gerealiseerd. Eind dit jaar moeten er 55.000 banen voor mensen met een beperking zijn. “Dat gaat lukken, ook zonder instrument.”
Dus iets werkt er wel.
lol
Uit welke (k)lucht plukken ze die 'doelstelling'?
Eerst kijk je wat je hebt en al gehaald. Dan rommel je wat met de statistieken. En tenslotte kun je nog herdefinieren.
Ja, maar het UWV dus zeker niet. Ik heb dit jaar ook passend werk gevonden maar daar zaten nog zeker 3 instanties tussen die door het UWV / de overheid betaald kregen. Het is één grote bureaucratische puinhoop en ik hoop er zsm voorgoed vanaf te zijn.
Nee hoor, dat is slechts schijn. Van iedereen in de UWV kaartenbak is 8 op de 10 niet geschikt voor welk werk dan ook en ik spreek helaas uit ervaring. Het zelfde geldt voor de "kandidaten' uit de gemeentelijke kaartenbakken. Mooi kapot vaasje onze verzorgingsstaat!
@pibasso | 02-10-19 | 11:02:
Een deel wil zowiezo niet werken.
Een deel kan niet werken, ook niet parttime.
Een deel zal nooit boven minimumloon verdienen en wil dus liever in de uitkering blijven.
Een deel solliciteert zich te pletter maar geeft na 500+ sollicitaties de moed op.
Een deel is hoogopgeleid in een specifiek vakgebied en komt daar niet aan de bak.
Een deel is lang geleden afgekeurd en langzamerhand werknemers vaardigheden kwijtgeraakt.
Allemaal andere motivaties, allemaal compleet andere redenen voor waarom-het-niet-lukt.
Ik vraag me vaak af hoe het kan dat Nederland nog draait. Zoveel profiteurs en bullshit banen. En nog steeds kunnen er miljarden worden afgeroomd. Bij de volgende crisis zijn we denk ik wel echt een keer de sjaak.
Recent heeft de overheid ik dacht, 50 miljard geleend, met negatieve rente. Of positief, net hoe je het bekijkt.
Dus ja.....
En dan ook nog eens de boeren die echt iets produceren en waarde toevoegen aan de economie nog verder het verdom hoekje in trappen...
Omdat het geld uit de EU-computer komt. Belastingdienst is alleen om intern sociaal gewenst gedrag te sturen. Voor het geld hoeft het niet.
Maar goed, laten we blij zijn dat we geen kanalen hoeven te graven met de schep om wat te doen te hebben.
Onze samenleving is zich nog aan het aanpassen aan technologische vooruitgang.
Eerst werkte bijna iedereen in de eerste sector aan de landbouw.
Toen creëerde technologische vooruitgang een tweede sector met veel fabrieken.
Die fabrieken werden steeds beter dus groeide de derde sector met winkeliers en bankiers en kappers.
Ook daar werd het werk steeds efficiënter gedaan dus groeit nu de vierde sector, met therapeuten en controleurs.
Het gaat erom de mensen van het UWV, consultants, kantoorverhuurders e.d. aan het werk te houden.
De werkelozen zijn slechts het middel, het excuuswoord voor het budget.
Het belangrijkste is om ambtenaren en managers van de straat te houden. Anders worden ze depressief en moeten ze in therapie.
Zo, en dan nu naar het UWV!
Faling
Een betere wereld begint bij jezelf jobcoaches
Je hebt meer resultaat als je elke dag 1 kandidaat uit de bak vist, spreekt en daar afspraken mee maakt.
Faling....zo glad als een paling...
Toepasselijke naam: Faling.
REAGEER OOK