Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Lagere energierekening mogelijk in rook op'

Zin in de winter nu

Slecht nieuws voor uw lagere energierekening. Die komt volgens rekenaar Michiel Spanjers in hetzelfde laatje als uw NEE tegen het Oekraïneverdrag, 1000 euro voor de hardwerkende Nederlander, de hypotheekrenteaftrek alsook geen cent meer naar de Grieken terecht. "Als het kabinet de belofte van de lagere energierekening echt gestand wil doen, moet de totale factuur volgend jaar ten minste met diezelfde €1,1 mrd omlaag, betoogt Spanjers in de jongste editie van Weekblad Fiscaal Recht." Nou dat scheelt dan weer, want het enige wat het kabinet gestand doet over de energierekening, is keihard liegen. Dus laten wij de mensen nou eens onnodig bang maken (en tevens ook geheel belangeloos wijzen op onze geldbesparende vergelijker): uw energierekening wordt volgend jaar helemaal niet lager. En als u komt klagen dat stuurt Rutte Diederik Samsom op u af. 

Reaguursels

Inloggen

Het Kabinet blijft de komende jaren nog investeren in de productie van energie waar geen vraag naar bestaat maar die de particuliere leverancier vervolgens wel het recht geeft om op een ander tijdstip gratis energie te betrekken terwijl daar wel degelijk een prijskaartje aan hangt. Het is onvermijdelijk dat deze kosten terechtkomen bij degenen die geen gebruik kunnen of willen maken van deze compleet nutteloze subsidieregeling, dus reken er maar op dat de prijzen de komende jaren nog wel blijven stijgen.

Pierre Tombal | 19-08-19 | 21:04 | 1

Perfect verwoord. En de energiemaatschappij lacht zich rot: niets investeren en voor een prikkie afnemen om duurder door te verkopen.

A la snackbar | 19-08-19 | 23:27

VVD is goed geweest voor de bedrijfswinsten en dito aandeelhouders. De vennootschapsbelasting was ooit 40% en meer, dit is nu bijna de helft. Overheid heeft toch je centjes nodig, dus meer belasting voor de werkende burger. Intussen zijn veel aandeelhouders buitenlandse investeerders. Dus heeft die lage vennootschapsbelasting geen enkele zin. Kapitaal is laag belast, inkomen hoog. Gek dat de ongelijkheid groeit en basisbehoefte onbetaalbaar wordt

Bill Cosby | 19-08-19 | 20:48

Dit jaar 350 erbij en volgend jaar 100 euro minder dan dat. Volgens Rutte heeft hij daarmee de energienota verlaagd.
Volgens mij is iedereen 600 euro lichter.

En het CBS zich maar afvragen waarom de consumptie niet toeneemt.

wapster | 19-08-19 | 20:10

Er ligt 5 kuub hout te wachten alsmede 50kg bruinkoolbriketten.
Dus kom maar op.

Jan Lange3373 | 19-08-19 | 19:25 | 2
-weggejorist-
Openbaar Mysterie | 19-08-19 | 19:41

En de winter van 20/21 dan?

Openbaar Mysterie | 19-08-19 | 19:41

Heb geen zin om eerst te moeten registreren dus geen kennis kunnen nemen van het artikel van de rekenaar maar verbazen doet het me niets want er is weinig zo onbetrouwbaar als onze overheid.
Na het uitvinden van de waterbelasting ben ik het laatste restje vertrouwen kwijtgeraakt.

bwanabanjo | 19-08-19 | 18:09 | 1

Spoel de wc door met het water van mijn zwembad, dat ik weer bijvul met regenwater.....

A333aan | 19-08-19 | 18:29

Je energierekening is al lang geen gas, water en elektra meer maar gewoon verkapte belasting, vast recht en service kosten.

omwenteling | 19-08-19 | 17:58 | 1

Vergeet de belasting over dat vastrecht niet. Dat je betaald met je salaris waar al belasting over is geheven.

frickY | 19-08-19 | 18:38

En toch.. de meute.. stempt op VVD. Jezelf fin een strop steken, .. automutilatie roks blijkbaar.

larie | 19-08-19 | 17:48
-weggejorist-
Piep Knars | 19-08-19 | 17:39 | 1

"Energienota"... Een rekening die voor meer dan de helft aan belastingen en accijnzen bestaat, dat de overheid vervolgens uitgeeft aan hele andere dingen om te begroting rond te krijgen.

hetmoetdanmaar | 19-08-19 | 17:30

"Lagere energie rekening" zegt u ? Mwuhahaha, ROFLOL / LMFAO, proest, grinnik en giechel. Gaat dus nevernooitniet gebeuren. U kunt warmtepompen als heipalen gebruiken voor uw huis, 3 lagen zonnepalen op het dak en rondom op de muren, het hele huis verlichten met een knijpkat en de magno aansluiten op een trapfiets met dynamo, het zal allemaal geen zak helpen. Als u minder energie eenheden gebruikt gaat gewoon de accijns en alle energie gerelateerde belasting omhoog. De overheid wenst nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid geld binnen te harken om het lekker over de balk te kunnen tiefen.

Grijskijkert | 19-08-19 | 17:23 | 3

Zo is dat!!!
Er is een begroting gemaakt en dat geld moe hoe dan ook binnengeharkt worden.
De spelregels worden steeds aangepast ten faveure van de overheid.

Uranus1767 | 19-08-19 | 17:38

Het mooie is dat ze dan kunnen roepen dat besparen zoveel oplevert. Doe je niets dan ga je je helemaal scheel betalen aan energie lees belasting. Met heek veell investeren in besparingen kun je misschien je lasten net gelijk houden. Je schiet dus niets op met dat investeren.

5611 | 19-08-19 | 18:47

Woon sinds 2008 in een gasloze wijk aangesloten op stadswarmte die vooral werkt op biogas en zonne-energie. Alles elektrisch dus. Toch is de energienota elk jaar gestegen omdat de gasprijs steeds hoger werd en de winters, volgens Samsom strenger. Wat betalen grootgebruikers eigenlijk voor een kuub gas?

Cyni4812 | 19-08-19 | 18:52

Onderzoekers van de KU Leuven zijn erin geslaagd om een speciaal zonnepaneel te ontwikkelen dat waterstofgas maakt uit het vocht in de lucht.
.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24/belgische-wetenschappers-kraken-de-code-voor-betaalbare-groene-w/

Kijkeensaan | 19-08-19 | 17:17 | 2

Dat ziet er interessant uit. Laat Samson nu maar eens verzinnen hoe hij daar belasting op gaat heffen.

Frau Merkel | 19-08-19 | 17:29

@Frau Merkel | 19-08-19 | 17:29: Einfach! Vergunningsplichtig maken en dan naar rato het NL gemiddelde aantal zonuren per dag doorbelasten.

JiggyNL | 19-08-19 | 17:43

Aangezien een groot deel van de huidige energieprijzen bestaan uit Energiebelasting, BTW en accijnzen zal bij een vermindering van energiegebruik met (bij voorbeeld) 50 % door besparing of door zelfopwekking van energie de belastinginkomsten met eenzelfde percentage dalen. Het is voor iedereen een heldere zaak dat de overheid deze daling van belastinginkomsten niet kan omzetten in vermindering van overheidsuitgaven door bv een regiment raamambtenaren te ontslaan of geen AOW of WW meer uit te keren. De overheid zal dus zoeken naar alternatieve belastinginkomsten met als resultaat dat je met je investering op energiebesparing geen donder opgeschoten ben.

Eugen Sandow | 19-08-19 | 17:16 | 2

Waar denkt u waar al die miljarden vandaan moeten komen
om alle "" nieuwe"" Nederlanders aan de vreet te houden?

joppo0 | 19-08-19 | 17:31

Precies dat. Je energierekening is voor 2/3 belasting, jaar in jaar uit flink opgeschroefd voor zogenaamd het goede doel energiebesparing. Daar gaan ze never nooit niet afscheid van nemen, zie wat er nu fiscaal voor elektrische auto's bedacht wordt.

5611 | 19-08-19 | 18:12

Als het kabinet zegt Lager bedoelen ze Minder verhoging dan oorspronkelijk bedoeld was, maar nog altijd hoger dan voorheen. Belastingverlaging is een term die de overheid niet kent.

lulleficatie | 19-08-19 | 17:16

NL, straks het eerste Co2-neutrale land ter wereld, dat echter helaas onleefbaar is door de deken van zure linkse lucht die erover hangt.

Cor Netto | 19-08-19 | 17:04 | 2

CO2 neutraal met biomassa-centrales???? Vergeet het maar. Kinderbijslag voor één kind. Hoge belasting op alle volgende kinderen. De mensheid is het probleem.

Leffe Blonde | 19-08-19 | 19:39

CO2-neutraal en voor de helft ondergelopen idd. Zonde van die anderhalf miljoen voor een doorzonwoning. Ik heb een stulpje in het Brabantse land, tegen die tijd lekker dicht bij zee.

Het brein erachter | 19-08-19 | 22:54

Hoe meer ze ons fucken, des te eerder de revolutie, athans dat hoop ik, Rutte zou ook geen banken meer redden, maar zette wel z'n handtekening bij Merkel, om zelfs de Deutsche Bank/andere EU banken te redden die waarschijnlijk dit jaar nog klapt

dani12345 | 19-08-19 | 16:57 | 1

Commerzbank aan naar de haaien.

joppo0 | 19-08-19 | 17:32

Vieze pleurishonden zijn het .

WegmetdeEU | 19-08-19 | 16:53

Ik kan elke dag cake eten.
Nog geen revolutie dus.

arie-hoax | 19-08-19 | 16:19 | 1

Wij appeltaart.Wel in de aanbieding van de 1 of ander

flesje | 19-08-19 | 18:06

Gewoon ieder jaar overstappen en de welkom-bonus erbij pakken. Jaar contractje en aan het einde diegene die icm de bonus het goedkoopste is, weer afsluiten. Scheelt een paar honderd per jaar en het kost minder dan een uur werk.

StijlloosRH | 19-08-19 | 16:19 | 6

@Arietjuh | 19-08-19 | 16:39: Nu is het idd lekker extra cashen met die welkomsbonus, maar zou die verdwijnen, dan blijf je gewoon ieder jaar wisselen naar de op dat moment goedkoopste aanbieder.
Even gegevens invullen, meterstanden doorgeven en klaar is Kees.

Majoor Pikindewind | 19-08-19 | 16:44

@Majoor Pikindewind | 19-08-19 | 16:44:
Heb onlangs nog geprobeert te wisselen.
Na 3 dagen al gemerkt dat ik ook door Nuon besodemietert werd.
Ging dus niet door.

joppo0 | 19-08-19 | 17:35

Zeker doen. Sowieso worden slapers (mensen die niet overstappen) getracteerd op hogere tarieven, omdat die kennelijk niet zo snel weggaan.

Sowieso een gotspe dat je dit soort trucs uit moet halen om het nog enigszins behapbaar te houden. Pak er een rekening bij van voor die totaal onzinnige liberalisering. Één kWh-tarief, één vastrecht en bij elkaar minder dan de transportkosten nu. Bedenk daarbij dat olie- en gasprijzen nauwelijks gestegen zijn.

5611 | 19-08-19 | 18:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Kijk uit met zonnepanelen want voor je het weet stort het dak in elkaar.

komtdatschot | 19-08-19 | 16:16 | 1

Nee dat word van A tot Z geregeld hoor.

Omebert | 19-08-19 | 16:56

*truien en warme broeken inslaan doet*

Ha! Take that, Rutte! *kuch*
Hè, waar komt die verkoudheid toch vandaan? *uche*
Mij krijgen ze er niet onder! *hatsjoe*

threeheadedmonkey | 19-08-19 | 16:15 | 1

Zielug, alle drie de kopjes verkouden...

Canis.bonus.es | 19-08-19 | 16:29

Neem een grote hoeveelheid zonnepanelen en wek ca 4500 KWH stroom op en de stroomrekening is weg. Neem een Houtkachel en stook alles op wat je tegenkomt, Sprokel hout in het bos en van containers en isoleer je huis goed. Neem een warmtepompboiler en kook op inductie. Gevolg, heb een villaatje van 300m2 met een energienota van €49,- per maand net een gas en electraaansluiting!!!!

loekiekoch | 19-08-19 | 16:11 | 1

Zal wel, met mijn 28 panelen kom ik op 190€ per maand. Grote hap is het gas en alle belastingen..

Bill Cosby | 19-08-19 | 20:39

Ik heb 30 kuub haardhout, en nog een ton bruinkool, en een hele dikke vinger voor DDR66

Retepsteeltje | 19-08-19 | 16:05 | 2

Dat word dan extra btw op hardhout en bruinkool.
Als ze geld nodig hebben weten ze je heus wel te vinden.

komtdatschot | 19-08-19 | 16:12

Bruinkool? Ik heb smeedkool, stinkt wat harder maar brand wel lang en hit heel veel, maar dan moet je er wel lucht in blijven blazen

brie-de-penis | 19-08-19 | 17:49

Geopolitiek verpakt als klimaatmaatregel. Daar het nog tientallen jaren gaat duren voordat NL (met name de industrie) geen gas meer nodig heeft en de VS er een geheel nieuwe fracking en schaliegas business bij heeft, was het een logische stap allereerst het goedkope en kwalitatief goede Russische gas -idem zoals bijna alles uit Rusland- tot nog non grata te verklaren. Terwijl U bezig werd gehouden met brood en spelen als de MH17 ff en een Oekraiene referendum waren oa. de heren Biden (US) en Verhofstadt (EU) hele lappen van datzelfde land aan het opkopen/annexeren voor fracking en schaliegas. In Rotterdam een terminal voor de ontvangst van Amerikaanse schaliegasschepen
www.ftm.nl/artikelen/energiebeleid-eu... . Door een schaliegas overvloed in de VS heeft export daarvan vooralsnog een hogere prioriteit dan vanuit vazalstaat Oekraiene. Kost uiteraard wel wat meer om dat gas met oliegestookte tankschepen eerst de oceaan over te varen en drie keer raden wie dat mag betalen www.technischweekblad.nl/nieuws/overv...
Uiteraard gaat deze transitie niet van vandaag op morgen, de overheidsstrategie is aardig te volgen via bv onze VS spreekbuis staatsomroep dat Russisch gas via Nord Stream 2 al beginnen te betitelen als 'veiligheidsprobleem'. nos.nl/artikel/2278753-gasproject-nor... Issues voor een snellere afkap zijn deelname door Shell en de geheel andere belangen van buurland Duitsland. Maar klimaat als driver (of kostenverhoger) in al deze verwikkelingen: 0,0%

HdJ | 19-08-19 | 16:03 | 1

Dit dus. Altijd FTM. Al jaren is bekend dat die gluiperd van een Verhofstadt grote stukken schaliegrond koopt. Weet ik nog van voor het referendum. Ze doen het niet eens stiekem. We slikken tegenwoordig toch alles.

NerdAlert | 20-08-19 | 08:39

Wat een maffiabende

gerrie de perrie | 19-08-19 | 15:58 | 1

Heb net mijn gele hesje uit de auto gehaald!

Hebbiehemookweer | 19-08-19 | 16:03

Boodschappen zijn rete duur geworden! Verhoging laag btw-tarief van 6% naar 9%, was het maar waar! Van 6 % naar 23 %, 36 % en zelfs 57 %!

Winkeliers doen nu precies hetzelfde als destijds bij de invoering van de Euro in 2002.

rachid82 | 19-08-19 | 15:57 | 6

@joppo0 | 19-08-19 | 17:40:

Er zaten twee goede Italiaanse ijssalons aan de Beeklaan in Den Haag eind vorige eeuw. Toen ik nog in Den Haag woonde, kocht ik er iedere week 1 liter Italiaans ijs voor zeven gulden en vijftig cent. Weet je hoeveel dat nu kost, zo'n 20 jaar later? 15 EURO!! Oftewel 33 GULDEN!!! Kom op!!

rachid82 | 19-08-19 | 19:25

@rachid82 | 19-08-19 | 16:46: Ja. Ik ook. Dus zoek ik naar mogelijkheden om de effecten van dergelijke stijgingen te beperken. Ik woon ver van de Duitse grens af, maar als ik daar ben zie ik dat bij de supermarkten aan de Duitse kant, de helft van de nummerborden geel is. Die betalen hun BTW liever in Duitsland. Daarna gaan ze nog even tanken. Als ik dus zelf in Duitsland ben, is mijn auto flink zwaarder als ik weer thuis ben. Nou is niet iedere bezuiniging een echte bezuiniging. Er wordt heel veel overbodige tinnef gekocht. Voor wat de supermarkten in NL betreft, ik probeer gericht alleen aanbiedingen van huismerken te kopen en dan ook gelijk veel. Het gaat niet met alles, maar je kunt een eind komen. Het is geen sluikreclame, maar tik voor de grap eens Yenom.nl in uw zoekbalk. Alle aanbiedingen van alle supermarktketens in NL. Als je het maar lang genoeg volhoudt en de normale prijzen van huismerken kent, is er wel wat mogelijk en na een paar weken heb je een redelijk breed pakket aan levensmiddelen, voor een betere prijs.

Heiner | 19-08-19 | 20:58

@rachid82 | 19-08-19 | 19:25: De verhouding prijs/hoeveelheid/kwaliteit wordt steeds schever. En voor wat die Euro betreft. De prijzen zijn verdubbeld, maar uw inkomen doorgaans niet, of u moet al een paar flinke promoties hebben gemaakt. Het is ook niet een probleem waar alleen de lage inkomens mee kampen. Bij veel middeninkomens is de rek eruit omdat men al jarenlang heeft ingeteerd op het spaargeld. Als er iets onverwachts gebeurt, hebben veel middeninkomens een probleem. Daarbij zie ik wel overal de terrassen vol zitten met mensen die teveel betalen voor een glaasje prosecco, een maaltijdsalade en een zootje steigerhout, dekens en terrasheaters als decor.

Heiner | 19-08-19 | 21:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Het wordt nog veel erger, heeft niets meer te maken met gas/olie. 85% van de energiekosten zijn heffingen/belastingen en die zijn als "opbrengsten"al lang ingeboekt.
100.000 immigranten/gezinsh. etc. per jaar in dit verkwanselde land, 8000 huizen alleen al voor die gelukhebbers...
De Russen gaan ons vanaf 1 november via hun Nordstream 2 -gasleiding....(lachen) mooi gas verkopen(overigens daarvan is maar 8%.... voor ons/particulieren nodig... Samson!!!!warmtepomp-onzin

grindbak | 19-08-19 | 15:56

Ik heb de mazzel dat er vorig jaar een hr-ketel en zonnepanelen zijn geplaatst. Daarvoor is de huur met €10,- verhoogd. Over juni €18,- betaald aan de leverancier, dankzij teruglevering, dus totaal €28,- aan energiekosten over die maand. Helaas heeft niet iedereen dat geluk.

wijsvinger | 19-08-19 | 15:53 | 3

Wil de pret niet drukken, maar in juni heeft het niet zo heel veel gevroren. Maar dan nog is 28 euro, al zou je alleen zijn en vrijwel dagelijks koken, niet slecht.
Betaal je echt maandelijks het werkelijke verbruik aan je energieleverancier i.p.v. 'n vast voorschot?
Dat wil ik ook, zou daar dan 'bijna' een "slimme"meter voor accepteren.

Boris die Sauertopf | 19-08-19 | 16:12

PS compliment aan Joris, laat hier om de x aantal minuten automatisch de browsercache verwijderen door de extensie uMatrix.
Vindt dit plaats voordat je op 'reaguur!' klikt, is de kans groot dat je reaguursel in rook opgegaan is. Maar nu net gebeurde dit, cookies opnieuw accepteren en mijn tekst is niet weg.

Boris die Sauertopf | 19-08-19 | 16:17

@Boris die Sauertopf | 19-08-19 | 16:12: Nee, ik betaal gewoon een voorschot, maar door de slimme meter kan ik het maandelijks verbruik zien. Ik schat het maandgemiddelde rond de €55,- Dus met de huur van de zonnepanelen erbij ben ik zo'n € 800,- per jaar kwijt.

wijsvinger | 19-08-19 | 16:53

Die Diederik Samson heeft gefaald als Greenpeace gekkie en in de 2e kamer nu probeert hij nog de gemeenschap te naaien als mislukte milieu terreur vergeur

gerrit5042 | 19-08-19 | 15:52 | 2

Diederik wie?

Canis.bonus.es | 19-08-19 | 15:55

@Canis.bonus.es | 19-08-19 | 15:55: Simson, daar waar je banden mee kan plakken. Helaas lukt het niet mensen te verbinden, die trekt hij verder uit elkaar

brie-de-penis | 19-08-19 | 17:53

Weet u wie “graties” energie krijgen? Lekker handig om die “graties” Miele op te laten draaien en de “graties” electrische fiets mee op te laden. Best wel een duurzame energiebron trouwens die massa immigratie. De (toe) stroom is onuitputtelijk en oneindig... Alleen doen ze niet aan teruglevering. Dat is dan wel weer jammer!

Mark zit te Dutten | 19-08-19 | 15:52

Men koopt thermosokken, warme sloffen en een fleece deken. Kan de verwarming van 21 graden naar 17,5. Met een beetje oefenen kan dat nog ietsjes lager.
Kan je zomaar 700 euro per jaar schelen, dat voor 'n investering van nog geen 3 tientjes.

Boris die Sauertopf | 19-08-19 | 15:50 | 4

@komtdatschot | 19-08-19 | 15:56: @Boris heeft wel een punt. Vroegâh was er geen centrale verwarming en er was één kolen- of oliekachel in huis. In sommige oudere huizen met een "nette kamer" misschien twee. Toen was het wezenlijk kouder in huis, stonden 's morgens de ijsbloemen op de ramen en was iedere dag douchen niet aan de orde. In dat opzicht zijn de mensen wel verwend.

Heiner | 19-08-19 | 16:30

@Heiner | 19-08-19 | 16:30: Uhh, ik heb nog steeds geen centrale verwarming, stadsverwarming oid. Alleen een gashaard beneden en in de badkamer een oliegevulde radiator. Elke dag de ramen boven tegen elkaar open en nooit koud. Wel een grote serre achter het huis, en als daar de zon op schijnt is het zo warm in huis.

brie-de-penis | 19-08-19 | 17:56

@brie-de-penis | 19-08-19 | 17:56: U leeft daarmee en blijkbaar gaat dat goed, anders had u wel het één en ander aangepast. Ik heb in mijn huis wel CV, maar nooit warmer dan 17,5. Ik douche niet iedere dag en ook niet langer dan 5 minuten of zo. Ik denk dat heel veel mensen, vooral de jongeren, het daar flink moeilijk mee zouden hebben.

Heiner | 19-08-19 | 21:11
▼ 1 antwoord verborgen

Zelfvoorzienend worden zonder dat de roverheid het doorheeft, dat is het streven. Voorstel: verwarmen met een zelfgebouwde Rocket Mass heater met warmtwisselaar voor water.
nl.wikipedia.org/wiki/Rocket_mass_hea...

wilmeister00 | 19-08-19 | 15:49 | 1

Tot het verbod op verbranden van hout en dergelijke er overal doorgedrukt is.
Iets dat nu al hier en daar voor nieuwe woonwijken gaat gelden.

2voor12 | 19-08-19 | 16:35

Dit kabinet is belachelijk makkelijk te volgen. Neem gewoon alles (maar dan ook echt alles) wat ze zeggen/beloven, en draai dat 180 graden om.
"Geen geld meer naar Griekenland"
"Koopkracht gaat vooruit"
"Groningers met schade door het gas krijgen dat vergoed"
etc.
Echt álles.

Virulent | 19-08-19 | 15:49

Het is te hopen dat ze in Rusland en Polen een tv actie houden,incl. gironummer, met als slogan : 'Help Nederland de winter door !'

Jimmy Mc Clure | 19-08-19 | 15:47

gelukkig is de gulden eindelijk weer 33% gestegen, dus de kachel kan een graadje hoger.

De_Helderse_Kaaskop | 19-08-19 | 15:47

Stel je voor dat je eigen land een consumentenproduct was. Dan zou je jezelf toch wel afvragen of je het nog moest kopen.

Beefbus | 19-08-19 | 15:46 | 3

U doet alsof er een keuze zou zijn ;)

Canis.bonus.es | 19-08-19 | 15:50

@Canis.bonus.es | 19-08-19 | 15:50:
Klopt, je hoeft namelijk in specifiek in NL te wonen. Er zijn steeds meer landen die meer bieden voor minder geld.

Beefbus | 19-08-19 | 16:46

Goed punt... ik hou de prijsvergelijker voortaan in de gaten

Canis.bonus.es | 19-08-19 | 19:15

The KlimaVleesPet is on the loose.
"Fuck, where is my fake plastic heath-pomp?"

"Bonk, bonk"
"I'm the KlimaBokito, open up!"

"Shit....."

Kanarie_Geil | 19-08-19 | 15:43

Verrast maar ook weer niet nee...

Zaal3 | 19-08-19 | 15:41

Dit is toch voor niemand een verassing mag ik hopen?

EefjeWentelteefje | 19-08-19 | 15:38 | 2

Verrassing, uiteraard

EefjeWentelteefje | 19-08-19 | 15:38

Over verassing gesproken, tijd om mijn schoorsteen eens te laten vegen, als schoorsteenvegers nog bestaan tenminste, en een paar kuub hout in te slaan alvast.

De_Poenschepper | 19-08-19 | 15:59

Fijn dat het klimaat opwarmt want dat scheelt in de stookkosten.

Shareholder II | 19-08-19 | 15:36 | 3

Was inderdaad een fijne winter, wat dat betreft. Maar je huis verwarmen is een dure hobby aan het worden. Stuur mijn kinderen wel de straat op om lucifers te verkopen, dan komt er nog wat extra geld binnen om al die extra lasten te betalen.

DebraCadabra | 19-08-19 | 15:40

@DebraCadabra | 19-08-19 | 15:40: Wij zijn label-A en de komende tien jaar verwachten wij geen euros te investeren.
Dwz dat ligt eraan hoe de politiek milieu-labels aan huiswaarde kan koppelen. En dan nog zijn lagere labels eerst het bokje. Dit is wat nederland 'vvd' maakt. Armen krijgen de klappen, rijken ontspringen de dans. De ratrace heeft hier dus bestaansrecht. Maar daar schrikt dan weer geen nederlander van.
Ik voorspel je een PvdA die vleugels krijgt. Benieuwd hoe lang huisvriend Maupie hier de gewaardeerde knakker blijft :)

Shareholder II | 19-08-19 | 16:01

@Shareholder II | 19-08-19 | 16:01: De PvdA is nog erger voor de minder bedeelden dan de VVD, of liever, wat de VVD zou moeten zijn. Klimaat, immigratie, vrij verkeer van arbeid binnen de EU, het zijn vooral de mensen net boven minimaal die het bokje zijn.

5611 | 19-08-19 | 19:02

Net effe gecheckt en de rekening bestaat bij mij nu uit 51 procent belastingen. Of dit nu BTW, opslag duurzame energie of energiebelasting heet maakt geen drol uit.
Inmiddels stijgt de ODE en de energie belasting op gas. Ok, de energie belasting op electriciteit is van 0.10458 per kWh gedaald naar 0.09863.... Daarentegen is de heffingskorting op electriciteit verlaagd van 308.54 naar 257.54. Kortom, ze naaien je keihard in de bips.... Het mooie verhaal is dat ze kunnen zeggen dat de energiebelasting op electriciteit inderdaad is gedaald.... Ze vertellen er niet bij dat gas flink duurder is geworden en dat de heffingskorting ook is verlaagd.

Pete_1968 | 19-08-19 | 15:36 | 1

Wat u hier benoemd is iets waar ik mij al een tijdje aan erger.
Met al het positieve nieuws dat tegenwoordig gepresenteerd wordt moet je zelf op zoek naar de addertjes en de valkuilen.
Als je nieuws brengt, vertel dan gewoon het hele verhaal.
De halve waarheid brengen staat bij mij gelijk aan liegen.

Majoor Pikindewind | 19-08-19 | 16:54

Een briljante cartoon, dat mag ook gezegd worden!

LuNaTeeQ | 19-08-19 | 15:35

En dus ik klik even naar volgas.gs. En mijn huidige verbruik staat al precies ingevuld. Hier toch koekies enzo? Ik snap er de teelballen van.

Leptob | 19-08-19 | 15:35 | 1

Stel altijd je browser zo in dat bij afsluiten alle data gewist wordt. Heeft je browser deze mogelijkheid niet of maar gedeeltelijk (zoals Chrome/Opera/Brave) is het de hoogste tijd voor 'n andere browser.

Boris die Sauertopf | 19-08-19 | 16:02

Ha mooi! Ik houd van rekeningen die in rook opgaan.

koeberg | 19-08-19 | 15:32

Mijn 6 tal zonnepanelen hebben ondertussen deze zomer al meer energie opgelevert dan dat ik waarschijnlijk in de winter gebruik.
De echte klap zal ik dan ook pas krijgen wanneer ze over 5 a 7 jaar die "teruglever regeling" zullen versoberen.

LangeTijdGeleden | 19-08-19 | 15:31 | 4

@LangeTijdGeleden | 19-08-19 | 15:31
Dus tijd om te gaan sparen om tegen die tijd een powerwall aan te schaffen.
Het redden met 6 paneeltjes is best knap trouwens.

Berbaar | 19-08-19 | 15:52

@Berbaar | 19-08-19 | 15:52: Wat vind je nu van dat keihard liegen van jouw geliefde grote leider de groene Rutte of neem je alleen maar aanstoot aan al het vreselijks wat Wilders of Baudet nu weer zeggen over dat volkomen krankzinnige klimaatbeleid.

bijna_raak | 19-08-19 | 16:05

Die 'echte klap' komt niet. Tegen die tijd heb je de installatie al lang terugverdiend en leveren de, reeds terugverdiende, panelen pas echt gratis stroom.
Wel ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk van jouw eigen productie direct zelf gebruikt (of opslaat).

Majoor Pikindewind | 19-08-19 | 16:59
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi, 4 kuub haardhout achter de keet. Lekker vuurtje maken deze winter.

pibasso | 19-08-19 | 15:30 | 4

Ach, het is wachten op een verbod op stoken met fossiele brandstof. En daar valt hout ook onder.
Jij denkt toch zeker niet dat jij de overheid te slim af kan zijn bij het doen van een greep in jouw portemonee.

miff | 19-08-19 | 15:34

Ach, het is wachten op een verbod op stoken met fossiele brandstof. En daar valt hout ook onder.
Jij denkt toch zeker niet dat jij de overheid te slim af kan zijn bij het doen van een greep in jouw portemonee.

miff | 19-08-19 | 15:34

@miff | 19-08-19 | 15:34: Dat verbod komt waarschijnlijk tegelijk met een stimuleringsregeling voor stadswarmte op biomassa.

5611 | 19-08-19 | 19:05
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is nou de smerigheid ten top vindt: je wordt gevraagd om zuinig met energie om te springen. Dat heb ik dus gedaan: in de winter de verwarming nooit hoger dan 18 graden (is prima te doen). Boven wordt er niks verwarmd, want dan lig je toch onder de wol. Dus ik dacht: lekker het hele jaar zuinig geweest (wat ik trouwens altijd doe en dus ook elk jaar terug ontvang), dus krijg ik nog wat terug van het nutsbedrijf. Maar dan had ik niet met Groenlinks-geschiften en de hersenlozen in de Tweede Kamer gerekend. Hup, energiekosten omhoog inclusief de BTW, dus..... Het hele jaar voor niets zuinig geweest. Krijg niets terug. Dus goed gedrag wordt in dit land bestraft. Dat ze maar ongezien de tyfus mogen krijgen!

Graeme Reaper3779 | 19-08-19 | 15:30 | 10

In de 80 er jaren was er een overheids spotje op tv ""o mevrouw wat is u gasverbruik laag!""
Jaaaa, Isoleren mijnheertje.
3 jaar later werd de gasprijs verhoogd als reden werd aangevoerd, Vermindere afzet van gas !!!!!
Zover uw overheid.

joppo0 | 19-08-19 | 17:48

@Graaisnaaiert | 19-08-19 | 15:34: Met stadsverwarming ben je aan vastrecht alleen al rond € 500 per jaar kwijt. Daar is niet tegenop te besparen.

5611 | 19-08-19 | 19:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Er is al een reservering voor bijna 800 miljoen van dat bedrag.
Verder maak ik me helegaar geen zorgen, de meter van de zonnepanelen snort inmiddels en de extra isolatie zal haar vruchten afwerpen.
Mijn rekening gaat juist naar beneden.
Investeren kan je leren.

Berbaar | 19-08-19 | 15:29 | 19

@Pete_1968 | 19-08-19 | 16:14:
En dan moet er ook niets stuk gaan. Inverter vervangen en je mag er zo 2 jaar bij optellen.

2voor12 | 19-08-19 | 16:30

@2voor12 | 19-08-19 | 16:30: Kletskoek!
Mijn inverter was €700 en ik produceer nu voor €1000 stroom per jaar.
Als je zelf een klein beetje handig bent ligt de terugverdientijd heel ruim onder de 7 jaar.

En panelen bij de WOZ.....?
Ik geloof het nog niet zo. Er zijn al meerdere rechtzaken geweest met tegenstrijdige uitkomsten.
Daarnaast, als ik een appelboom in mijn tuin plaats, dan gaat mijn WOZ toch ook niet omhoog?
Nee, mijn zonnepanelen liggen niet nagelvast op mijn dak en zijn dus roerende goederen. Als ik mijn huis verkoop, kun je de panelen er apart bijkrijgen. Wil je ze niet, prima. Dan haal ik ze er weer af (ik heb ze er ook zelf opgelegd).

Majoor Pikindewind | 19-08-19 | 17:11

"Investeren kan je leren" U werkte bij Postbus 51? Bij de dichters des Vaderlands?

piloot47 | 19-08-19 | 17:46
▼ 16 antwoorden verborgen

De overheid liegt niet. Dit kan gewoon niet!

Deflatiemonster | 19-08-19 | 15:27 | 1

Een eerlijke politicus en een prostituee die maagd is zijn moeilijk te vinden , Maar bij de prostituee heb je meer kans

brie-de-penis | 19-08-19 | 18:04

Ik mis nu toch al die positief verklarende bijdragen van alle vvd-adepten onder ons.

pa_niek | 19-08-19 | 15:24 | 1

Beloften bestaan niet, u weet toch?

Canis.bonus.es | 19-08-19 | 15:27

Zeg Berbaar, heeft die tobbe van jouw wat trekkracht? Ik wil hem/haar effe lenen voor de kust van bangladesh e.d. Even wat gratis stookolie scoren, wordt een beste handel hier.

Cobalt bomb | 19-08-19 | 15:24 | 4

@Berbaar | 19-08-19 | 15:31:
Dat je geld vraagt voor je vrouw begrijp ik wel! Of heb ik het verkeerd om ;)

Cobalt bomb | 19-08-19 | 15:42

@Cobalt bomb | 19-08-19 | 15:42:
Gheghe, niet te leen, te koop of te huur.
Ik ben nogal gehecht aan beide schatjes ;)

Berbaar | 19-08-19 | 15:46

@Berbaar | 19-08-19 | 15:46:
He jammer, dan vraag ik Sinterklaas wel. Die heeft in NL toch geen business meer!

Cobalt bomb | 19-08-19 | 15:47
▼ 1 antwoord verborgen

Blijkbaar zit het in de kosten voor het gas. Zelf heb ik een pro joods huis ( zonder gas dus ) en qua kosten valt het allemaal reuze mee. Grappige is wel dat zo'n 10 km verderop in DLD men subsidie krijgt om aan het gas te gaan. Ik voel een soort van vacuüm

Henk P | 19-08-19 | 15:23 | 1

Es lebe Europa ! Heerlijk toch zo’n vereend Europa. Wir schaffen das.

Hebbiehemookweer | 19-08-19 | 15:50

Maar volgens Samson is er veel meer dan alleen maar geld. De maatschappij is veel diverser en dat is ook wat waard. Uw belastinggeld ja. Stuur maar een kilo welzijn op naar Groningen als ze weer een blauwe envelop opsturen, of een ingeblikte rifrat.

Frau Merkel | 19-08-19 | 15:21 | 1

Samson is een pratende hond.

Gulliver | 19-08-19 | 15:31

Het bericht waarvan je wist dat het zou komen....

Henk P | 19-08-19 | 15:20

.. je kan wel energiebesparende lampjes gebruiken, je dak vullen met panelen en een gelovige klimaat-aap worden, de daardoor gemiste inkomsten voor energieboeren en de belastingdienst worden ruimschoots ingehaald met prijsverhoging en meer meer meer belasting.

Jan Passant mk2 | 19-08-19 | 15:19 | 5

Vergeet niet de WOZ die stijgt met de waarde van de panelen op je dak. De gemeente profiteert mee van je investering door hogere belastinginkomsten.

2voor12 | 19-08-19 | 15:28

Ons NL huis volledig overgezet op LED verlichting, verder totaal niets veranderd. Zelfde leefpatroon, zelfde computergestuurde verlichtingsinstallatie, zelfde lichtpatroon.

Maar De energierekening : € 28,- omhoog..

Wijze uit het Oosten | 19-08-19 | 15:29

@Wijze uit het Oosten | 19-08-19 | 15:29: Door die zuinige lampjes moest je meer gas stoken!

ScottMcBeanie | 19-08-19 | 15:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Enkele maanden terug heeft mijn erergieboer mijn maandelijks voorschot al verhoogd van 98 naar 135 p/m berekende het zelfde gebruik van verleden jaar.
Dit om straks niet voor een onaangename verassing te komen staan. Dat scheelt nondeju 444 euro en dat voor een 1 persoonshuishouden.
Geadviseerd werd om te investeren in een beter geïsoleerd huis. Leuk advies voor iemand die in een huurhuis woont.
Wat wonen we toch in een prachtig een land, een vaasje dat we moeten koesteren.

Brabeaulander | 19-08-19 | 15:15 | 2

Heb liever een pul dan een vaasje...

Wijze uit het Oosten | 19-08-19 | 15:21

Een teiltje om in te kotsen is het geworden.

Reebensteeltje | 19-08-19 | 15:29

Het gaat helemaal niet over klimaatverandering; ...

https://youtu.be/bpxAIYrtGLw?t=2

........ en de nuttige idioten trekken de kar, volgeladen met klimaat-leugens.

.

Kijkeensaan | 19-08-19 | 15:14 | 2

De hele klimaat-discussie samengevat binnen een uur.

WimCock | 19-08-19 | 19:36

Straks gaat GroenLinks weer zeiken dat die rook niet goed is voor het klimaat

XverderNix | 19-08-19 | 15:14

Gelukkig las ik in de krant dat er per Nederlander €5,25 is uitgetrokken om je huis te isoleren.
Misschien hou ik er zelfs nog aan over? Nee, denk het niet.

Osdorpertje | 19-08-19 | 15:13 | 3

Kun je bij de Gamma wel mooi een tochtstrip van kopen

5611 | 19-08-19 | 15:19

Maar als netto belastingbetaler moet je voor die 5,25 euro eerst zelf 20 euro afdragen. Want u betaald ook voor die 3 bejaarden/uitkeringstrekkers/asieleisers die op uw salaris meeleven.

2voor12 | 19-08-19 | 15:25

Ik ga van de winter dan maar bbq’en in de woonkamer. Koken en verwarmen in één.
En een verkorte levensduur ,
Goed voor het klimaat....

laurentius | 19-08-19 | 15:13 | 1

Oostblok komt naar u toe deze winter...

Canis.bonus.es | 19-08-19 | 15:24

De winsten van de multinationals klotsen tegen de muren omhoog maar de goedlachse Rutte geeft U geen cent.
Blijf maar VVD stemmen, stomme schapen!

lingo star | 19-08-19 | 15:13 | 2

Toch vreemd dat pensioenfondsen daar niet in beleggen.
Of toch alleen maar in waardeloze staats obligaties ?

joppo0 | 19-08-19 | 17:56

@joppo0 | 19-08-19 | 17:56: Hou op. Rutte heeft daar al lang op ingezet. De pensioengelden gaan in het klimaatfonds, waaruit wij weer “mogen” lenen, waardoor we weer meer van de staat afhankelijk zijn. Een combinatie van communisme voor de massa en kapitalisme voor de elite. Ik zie de pensioenfondsen al verdampen.

Leffe Blonde | 19-08-19 | 19:59

Natuurlijk wordt de energierekening niet lager. Er moet enorm geïnvesteerd worden om de doelstellingen te halen en dat geld moet ergens vandaan komen. Van ons, wie anders.

Synecdoche | 19-08-19 | 15:13 | 2

Ik moet nog beginnen investeren in isolatie, warmtepomp en zonnepanelen maar ik moet dus nu al betalen voor investeringen ergens anders ook? Dus met die 30k die ik al daar voor moet ophoesten ga ik het niet redden?

2voor12 | 19-08-19 | 15:22

De energie rekening bestaat al voor 2 derde uit belasting.
De overheid ( die de burger minacht ) gooit graag Uw geld over de balk of experimenteert er op los want als het geld op is komt er altijd wel weer nieuw geld.
Er is letterlijk niemand die zegt dat de overheid moet bezuinigen.En mochten ze dat eens doen ,dan is het altijd op de verkeerde plaatsen.
Niet dat er eens gezegd wordt dat de 5 hoogste salaris klassen in elk departement worden afgeschaft of dat je bij fraude ontslagen wordt en dat er minder extern wordt ingehuurd.Nee ,want die ruim 1 miljoen beambten zijn bijna niet meer te controleren in ons communistisch systeem waar democratie echt een farce is geworden.

pejoar | 19-08-19 | 15:12 | 2

precies dat!

pibasso | 19-08-19 | 15:32

En stel dat je een stel toppers bij elkaar krijgt die in 5 jaar tijd de uitgaven van de overheid met 25% of 35% terug weten te brengen. Stel. Dat is dus jaren lang snoeihard werken, weerstand van de ambtenaren overwinnen, herplaatsen naar nuttige plaatsen in de samenleving. Maar stel dat je dat, met veel bloed, zweet en tranen, zou lukken.

Dan heb je maar één links kabinet nodig om dat in 3 maanden tijd weer ongdaan te maken; die creëren weer duizenden vacatures voor "coördinatoren" en "beleidsmedewerkers" op plekken waar helemaal geen beleid gemaakt wordt, "communicatie-medewerkers" en allerhande andere overbodige functies waar je bij staat.

Dus mensen die zoiets kunnen gaan liever in het bedrijfsleven hun kunstje laten zien, daar heeft het in ieder geval nut.

libertat | 19-08-19 | 16:26

We hebben roch zelf voor deze behandeling gestemd, want we hebben op ‘nette’ partijen gestemd!

Bali Lovert | 19-08-19 | 15:11

HIer in 0049 dalen de gasprijzen, (momenteel ca. € 0,59/m3), zoals ook andere brandstoffen. Zie grafiek, 1 m3 is ongeveer 10 kWh
www.effizienzhaus-online.de/gaspreis-...
Geniet elke dag weer van een ruim huis en lagere prijzen voor zo ongeveer alles.

H. Drievuldigheid | 19-08-19 | 15:11 | 3

Zeker ook geen apothekers in de buurt?

Mahatma | 19-08-19 | 16:12

@Mahatma | 19-08-19 | 16:12:
Nope, geen finnen, apothekers of raketgeleerden. Wel twee kernfysici, maar die ken ik al jaren.

H. Drievuldigheid | 19-08-19 | 17:10

Ga dan ook op Duitse sites hangen, je lijkt nu wel een Fin die klitten ook bij elkaar en blijven in hun oude gewoontes hangen. Integreren!

Diepstrotje | 19-08-19 | 22:15

FD linkje ridirect naar een inlogscherm. Heeft iemand een mirror?

ZoltarTheMagnificent | 19-08-19 | 15:08

"Hahahahahahahahahahaha!"

kotelet | 19-08-19 | 15:08 | 1

.... Zie een paar tegels hierboven van mij...

Wijze uit het Oosten | 19-08-19 | 15:19

En in de stemhokjes is 80% het alweer vergeten.

komtdatschot | 19-08-19 | 15:07 | 2

Ik ben om eerlijk te zijn ook wel een beetje verbaasd hoe hard het nivelleren is gegaan onder VVD-bewind. Dat moeten zij toch ook een keer gaan uitleggen aan hun achterban.

Hun achterban is waarschijnlijk bovenmodaal en voelt het allemaal nog niet echt. Tenminste niet in die mate dat ze verschil merken met een jaar ervoor.

Bvdb | 19-08-19 | 15:12

@Bvdb | 19-08-19 | 15:12:
Ik had het niet specifiek over de vvd maar over de achterban van het partijkartel.
Maar ja,de kiezers he.
Nog te dom en te lui om uit hun ogen te kijken.Ze laten zich overlopen door werkelijk alles en iedereen en als ze de pijp uit zijn laten ze een puinhoop achter voor hun kinderen en kleinkinderen.
Ik zal ze wel nooit begrijpen en wil ze ook niet begrijpen.

komtdatschot | 19-08-19 | 16:23

Had ook niet anders verwacht. Misschien hier en daar een paar centen minder in de maand om het grote gros de ogen dicht te smeren Dan kunnen ze zich in Den Haag weer op de borst slaan.

Kopzere | 19-08-19 | 15:06

Het is o, zo simpel. Wil je de klimaatdoelstellingen halen en de industrie niet wegjagen, dan ga je het halen bij de burger, in de hoop dat die het wel weer weet te overleven. Dus moet je die burger verleiden, paaien, naaien, voorliegen, en als dat niet helpt gewoon dwingen. Met de nadruk op gewoon.

Schoorsteenveger | 19-08-19 | 15:06 | 8

@Schoorsteenveger | 19-08-19 | 15:28:
Ja, maar het Parijse akkoord heeft toch heel duidelijk de opdracht aan het klimaat gegeven dat het niet boven de 2 graden extra mag opwarmen als wij allemaal een warmtepomp kopen. Dus tja, wat als het klimaat daar schijt aan heeft en gemiddeld 3 graden kouder gaat worden (wat het altijd heeft gedaan bij een zonneminimum)?
Krijgen we dan een schouderklopje van de regering of nog meer belasting en nog hogere energierekeningen omdat we toch moeten stoken als het -20 in februari 2025 is?

Stormageddon | 19-08-19 | 15:43

@Stormageddon | 19-08-19 | 15:43:
Dit wordt zoooo grappig als straks de wetenschap (de échte dan) laat zien dat de aarde gewoon met z'n zoveelste cyclus bezig is, ijstijd is weer voorbij, lekker veel vers groen, nieuwe diersoorten, alles wat je in de grond van de laatste miljoenen jaren terug kan vinden. Eerlijk gezegd ging het op aarde altijd het beste wanneer er lekker veel co2 in de lucht zat, lekker warm overal, door de co2 enorme planten en bomengroei, dus ook veel zuurstof, enorme beesten in het oerwoud van antarctica Het is zo onvoorstelbaar arrogant van klimaatgekkies om te denken dat de mens in staat zal zijn dat te beinvloeden of zelfs maar denken dat we wel weten wat het beste voor de aarde is, pfffff. Om te janken zo grappig ware het niet dat wij die hele fantasiewereld moeten betalen.

elfenstein | 19-08-19 | 15:58

@elfenstein | 19-08-19 | 15:58: We beïnvloeden de planeet wel door onze massale aanwezigheid en onbeheersbare groei. Een grote oorlog, extreme natuurramp of zware epidemie kan uitkomst brengen.

Leffe Blonde | 19-08-19 | 20:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Selectief een stukje weggelaten Ronaldo?
"Na opnieuw.... tot nu toe €785 mln.... gereserveerd om in 2020 de energierekening te verlagen... gat van zeker €300 mln om de verhoogde energielasten van 2019 goed te maken..."

Vind het niet leuk en heb mijn bedenkingen bij de belastingverhogingen van afgelopen jaren, maar vind het ergens wel logisch dat ze alleen het exces van hun beleidskeuzes compenseren en niet het gehele bedrag.

Antigoog | 19-08-19 | 15:05 | 4

@Frau Merkel | 19-08-19 | 15:19: dat hebben ze ook niet

Antigoog | 19-08-19 | 18:50

@Frau Merkel | 19-08-19 | 19:10: ja, daar heb je zeker een punt. Een overschot van 10% is diefstal.

Antigoog | 19-08-19 | 20:34
▼ 1 antwoord verborgen

Een aanbieder die "welkom-energie" heet?
Proest!

BrutusBosch | 19-08-19 | 15:05 | 2

Onder "Open Ampères"

ScottMcBeanie | 19-08-19 | 15:34

Dat is energie die opgewekt wordt door welkom geheten asieleisers in een looprad.

DKP | 19-08-19 | 16:26

Als je kan rekenen, reken er dan maar niet op grapte mijn oudoom altijd.
Ja hij was de leukste thuis want hij woonde alleen.

keestelpro | 19-08-19 | 15:02 | 1

Reken maar uit en ruik aan mijn reet, er zijn meer oudooms.

Analia von Solmsch | 19-08-19 | 16:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken