Goh. """"Middenhuur"""" is onbetaalbaar

'Middenhuur' vanaf 1045 euro, in grote steden 1156 euro.
Daar zit je dan, met je papiertje van een of andere communicatiestudie een matig salaris binnen te harken bij een stoffig bedrijf waar een bijna-bejaarde je iedere ochtend bij de koffieautomaat aan je kop ligt te zeiken over de zuurgraad van zijn vijver. En een beetje prettig thuiskomen is er ook niet bij, je zit muurvast in je studentenkot met vijf personen die dezelfde gore douche delen onder wie internationale student Ignacio die altijd je kaas uit de koelkast vreet, want 'huurwoningen in het middensegment' blijken voor heel veel mensen gewoon hartstikke onbetaalbaar. Aldus onderzoek van de Rabobank. "Particuliere beleggers kaapten de afgelopen jaren massaal koopwoningen weg voor de neus van met name starters." Kunnen wij wel weer een ei leggen over asociaal egomaan ikke-ikke-ikke-mijn-portemonnee-is-niet-dik-genoeg-gedrag versus goed ondernemerschap, maar laat gewoon maar lekker zitten.
Reaguursels
InloggenGoh, dat woningtekort toch.
Het lijkt zowaar of er de afgelopen jaren een paar honderdduizend mensen *extra* bijgekomen zijn. En dat die allemaal een een beschikbare woning gratis en voor niets gekregen hebben.
Ehh sorry, met geld toe hebben gekregen...............
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/44/aanta...
Wat ben ik blij met mijn in een rustig dorp gelegen vrijstaand huis(je) met een hele flinke overwaarde en aflossingsvrije hypotheek.
Maand kosten ongeveer de helft van sociale huur.
Ah, u verkoopt hypotheken?
@Papa Jones | 03-07-19 | 18:24:
Nope.
Warmte pompen
@Het leven is zwaar | 03-07-19 | 18:28:
Hahahaha
Stemmen doe je met je voeten. Als je wat kunt gewoon vertrekken.
Was er niet een prins die iets van 3-5-0 pandjes bezit in de duurste stad van Nederland?
Waarom is er in zo'n rijk land als dit in hemelsnaam woningnood? Waarom staan er overal jarenlang lege kantoorpanden, maar lukte het niet om woningen te bouwen? Waarom betalen we met zijn alle belastingen voor een fijne samenleving, maar worden degene die betalen het hardst genaaid?
Enzovoort, etcetera, enzodoor, stond erbij en keek erna.
Eigen schuld.
Geen rente op je spaargeld, en wel een veel te hoge vermogensbelasting.
De overheid heeft investeren gestimuleerd; en dit is dus het gevolg.
Heeft iedereen zien aankomen, en heeft de overheid bewust gestimuleerd.
Steeds meer mensen afhankelijk maken = links die nooit meer van de troon komt = 1 Europa zeker stellen. Goal bereikt.
Heel gewoon.
Weet je wat je ook kan doen? Is bijna hetzelfde als iets essentieels als woningen kapen... Je koopt alle bedrijven die een bepaald medicijn maken... En maakt dan vervolgens het medicijn 10x zo duur!!! De mensen moeten wel! Anders gaan ze dood! Hahaha... Net zoals mensen een huis nodig hebben. Gewoon alles opkopen en dan de mensen laten bloeden. Easy peacy lemon-squeezy.
Daar zijn oplossingen voor: www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-...
@Goldfinger | 03-07-19 | 16:05:
Alleen jammer dit ik niet gewoon mijn eigen woning ergens mag bouwen.
Genoeg huizen in Dronten.
Maar dat is weer niet goed genoeg voor de prinsjes en prinsesjes natuurlijk.
Is er genoeg werk in Dronten?
@lacucaracha | 03-07-19 | 15:59: Alsof iedere Amsterdammer in Amsterdam werkt.
@lacucaracha | 03-07-19 | 15:59:
Er is een treinstation in Dronten!
Al sinds de 2e Wereldoorlog is er in Nederland woningnood, en iedere keer weer komt er een nieuwe verstikkende bureaucratische laag bovenop de ouwe. Bestemmingsplannetjes hier, semi-overheidswoningcorporaties daar.
Meer ambtenaartjes, meer overheid, want "de gure rechtse marktwerking" is taboe.
Waarom zijn er, dankzij "gure rechtse" marktwerking, wel genoeg bakkers, slagers en supermarkten(= eerste, fysieke, levensbehoefte) in Nederland, maar waarom slaagt de semi-communistische (r)overheid er sinds 1945 (±70-80 jaar!) niet in om eindelijk eens te zorgen voor voldoende woonruimte (tweede, zekerheid, levensbehoefte)?
Omdat krapte op de woningmarkt de prijzen van huizen hoog houdt! Hoge prijzen zijn hoge belastingopbrengsten: belasting over jouw huur, bij kopen en verkopen van een huis, overal heft de overheid belasting over...
@kunnenzedanniks | 03-07-19 | 15:04
Het is waar dat vrijwel overal belasting over geheven wordt, maar het begint bij de krapte op de woningmarkt. En die begint bij a) gemeentes die nauwelijks grond ter beschikking stellen en b) de giga prijzen die zij vragen voor "bouwgrond", die ze daarvoor voor 6 euro/m2 gekocht hebben als landbouwgrond, en waar ze vier keer met een bulldozer overheen gereden zijn (1x voor water, 1x voor gas, 1x voor electriciteit en internet, en 1x voor riool). Dat is pas zakkenvullerij!
@kunnenzedanniks | 03-07-19 | 15:04: omdat de banken anders hun hypothekenportfolio zien verdampen
Of kom ook naar Midden-Amerika, 130eu p/mnd voor prima kamer, online werken, heerlijk klimaat, veel buiten, vrolijke mensen om je heen...
Leuk en aardig maar Amerika kom je niet zomaar in en terecht. We kunnen hier nog wat van leren.
'Vrolijke mensen om je heen', die je helaas wel volpompen met kogels als ze bij een of andere gang horen en op je geld uit zijn. Midden amerika lijkt me een behoorlijk deprimerende omgeving om te wonen: veel criminaliteit, geweld, corruptie en armoede.
@lacucaracha | 03-07-19 | 14:30:
Midden-Amerika, geen VS
@Dr. Vigilante | 03-07-19 | 14:44:
Indianenverhalen. Er gebeurt wel eens wat maar als je een beetje uitzoekt waarheen heb je echt een heerlijk leven.
@Oerke | 03-07-19 | 14:52:
Je moet natuurlijk wel van shithole-countries houden...
@libertat | 03-07-19 | 16:24: Dat wel ja 8-)
Klopt. Ik zit zelf in China momenteel.
Alles is super goedkoop en veilig. Betaal 150 euro voor een 3 kamer apartement met 2 badkamers en 2 balkons (terwijl ik er alleen in woon). Hier bouwen ze tegen de klippen van de hel op. Maar ik weet ook dat verhuizen naar het buitenland niet voor iedereen weggelegd is (kinderen, hypotheek, werk, geld etc.) maar ik kan het iedereen aanraden om het te proberen. Zo help ik Nederland ook een beetje :)
Ho even, een beetje reaguren is leuk, maar niet aan mijn hypotheekrenteaftrek komen! Door die belachelijk lage rente, waar ik dan ook nog eens de helft van mag aftrekken, kan ik prinsheerlijk in mijn Friese villa wonen. Dat er in Islamsterdam geen betaalbaar huis valt te huren of kopen zal mij enorm aan mijn reet roesten.
Mensen die huursubsidie ontvangen zijn de feitelijke scheefwoners. Blijkbaar is het huis te duur en woon je dus boven je stand.
Zie het als verkapte loonsubsidie. Arbeid loont niet dus de overheid betaalt mee aan een dak boven het hoofd. Daar zul je bijvoorbeeld Shell niet over horen.
de huur mag ieder jaar omhoog en dat gebeurt ook want er ligt vanuit de overheid nog een verhuurdersheffing op de verhuur die dan weer door wordt berekend aan huurders.. die in een veel te duur krot dan komen te zitten. Daarom is er de huurtoeslag bedacht.. dan wordt er uit de schatkist huurtoeslag betaald en aan de andere kant via de verhuurdersheffing weer gevuld. Ondertussen betalen koopwoning bezitters de HWF die zoals we allemaal weten met de huren mee stijgt.. en komt ook dit weer richting die staatskas.. Ondertussen worden huurwoningen te duur voor werkelijk iedereen en zijn moeder en ook vooral schaars heel schaars want er moeten nog meer minima gehuisvest worden vanuit de halve wereld. Dat drijft de koophutverkoop weer op en het drijft de woning als belegging weer op.
enniewee, puur economische aandrijving en aanjaging.. betaald voor het gros door het plebs en het volk..
Helemaal eens. Door dit beleid wonen sommige mensen in woningen die ze niet zodanig waarderen dat ze er op eigen kosten ook zouden wonen (ook niet als je het bedrag van de huursubsidie als geldbedrag zou uitkeren dat niet gebonden was aan wonen). Dat drijft de woningschaarste op.
Ho ho, die hypotheekaftrek dan, menigeen kon de woning niet betalen, als die aftrek er niet was!
Dat krijgen ze ervan met hun stemgedrag.
Mario Draghi houdt de rente op nul procent omdat de Italianen anders hun schulden niet kunnen betalen, en de huizenprijzen gaan hier door het plafond.
En de uitvoering van het klimaatbeleid moet nog gaan beginnen. Mensen houden steeds minder geld over om steeds duurdere huizen te betalen.
Rente-speculatie-woeker, het eeuwenoude spel.
Dat krijg je als je midden jaren 90 alles doorschuift naar de marktwerking. Inmiddels zijn corporaties weer teruggebracht tot aanbieders van sociale huurwoningen en die dus relatief weinig mogelijkheden hebben voor middenhuur. Intussen worden huurders die in de loop der jaren met hard werken iets meer hebben verdiend dan de grens voor het sociaal wonen "beloond" met ruim 5% extra huurverhoging. Zij worden als asociaal gezien. Hier in Enschede zie je bij de renovatie van wijken ook dat er duurdere woningen neergezet worden om zo kapitaalkrachtige mensen naar de stad te trekken. Er komen minder betaalbare sociale woningen. Overigens liggen de huurprijzen net over de grens een stuk lager. En toch stemmen van de reaguurders ook maar weinigen op de SP en PvdA ......
PvdA heeft destijds voor de verhuurdersheffing gestemd. Fatale fout van hun kant.
@Deflatiemonster | 03-07-19 | 15:02: Mee eens. De SP is consequenter.
Het probleem zijn mensen zoals u, die denken dat de overheid de oplossing brengt. Maar de overheid is juist de oorzaak van dit probleem.
Zie Xirdalan | 03-07-19 | 14:52
Ga weg met je PvdA. Als er één partij is die zijn achterban verraden heeft is het de PvdA. Die Nederland naar de afgrond geholpen heeft omdat ze nieuw stemvee nodig hadden. Ik kots op die club!
Goed ondernemerschap ? Nee het misbruik maken van een noodsituatie, men zou alleen een huis waar men daadwerkelijk woont moeten kunnen bezitten. Eventueel maximaal één tweede woning. Met dit kabinetsbeleid zal de woningsschaarste blijven bestaan. Komt allen maar binnen gij vreemdelingen, we creëren wel schaarste....
Onzin.
Ik ken zat pandeigenaren die keurige verhuurders zijn. Goed onderhoud en normale prijzen. Zij faciliteren een markt, maar misbruik maken van een noodsituatie gecreeerd door de overheid wordt natuurlijk niet gereguleerd door die overheid.
200 panden
0 klachten.
Nu jij weer.
@Kaas de Vies | 03-07-19 | 14:01:
Klinkt alsof je zelf die panden bezit, mooi man. Normale prijzen, aan wat gerelateerd, aan een totaal overspannen gemiddelde ? Jij bent zeker ook voor een volledig vrije zorgmarkt want de vrije markt doet haar werk wel. Zien we mooi in Amerika.
Als je een dak boven je hoofd als een grondrecht ziet dan heb je aan max 2 huizen genoeg. De vrije markt heeft niet altijd gelijk.
@sprietatoom | 03-07-19 | 14:09:
60 m2 600 euro.
Leuke wijk vlak bij Vroezepark. Bijvoorbeeld.
En ik draag nog geeneens ene bril.
Prins Bernard, alias multilul van Oranje Nassau.
www.ravage-webzine.nl/2017/11/19/mult...
Mooi stukje.
Met die lage rente is het logisch dat mensen met geld andere beleggingsvehikels zoeken, zoals de huurmarkt. En die lage rente en hoge huren zijn weer een rechtstreeks gevolg van het beleid dat in Europa en Nederland gevoerd wordt, en dat beleid is weer een rechtstreeks gevolg van de verkiezingsuitslagen.
Leuk hè, zo'n democratie waarin 80 % wolven en 20 % schapen mogen stemmen over wat we vanavond gaan eten.
En daarom woon ik dus al jarenlang gigantisch scheef. Omdat 1) de huren in het middensegment/de vrije sector gewoon belachelijk buitenproportioneel hoog zijn, ik ben gekke Henkie niet, en 2) omdat ik het gewoon vertik om een huis te kopen met die belachelijke buitenproportionele huizenprijzen van tegenwoordig; je kunt net zo goed meteen je hoofd op het hakblok leggen.
Dus sorry nieuwe Nederlanders en landgenoten uit de onderste klasse van de samenleving, ik blijf hier nog wel even wonen (naar volle tevredenheid.)
Je had natuurlijk ook gewoon tijdens de crisis kunnen kopen, als je een beetje gespaard had..... Dan had je nu op rozen gezeten!
@libertat | 03-07-19 | 16:29:
Ik sla mezelf nog steeds voor mijn kop dat ik destijds geen tweede woning heb aangeschaft om te verhuren. Fout van de Eeuw.
Ik vindt die Bernard wel een fidele kerel: hij schudt tenminste met open vizier z'n medeburgers uit ?
De strafbare vraag blijft natuurlijk: "Wilt u meer op minder koningshuis?".
Mijn advies: aanbesteden onder de vastgoedboeren......
Herkenbaar. Redelijk salaris, zeker met zijn 2en. Huur van 1100-1200 euro. Wil wel graag iets kopen / een volgende stap maken, maar ben gekke Henkie niet; de woningmarkt is nu zwaar overspannen en op zijn top. Een grote financiële crash / recessie is om de hoek, maar ga dat maar eens timen met een fed die over rate cuts praat op de "top van de economie", waar een enkele tweet de beurzen naar nieuwe all time highs stuwt - keer na keer, steeds. maar. weer. Ondertussen zit je vast waar je zit, en wordt sparen je schier onmogelijk gemaakt. Nederland anno 2019, wat een kutland is het eigenlijk ook.
B.. b... ben jij mij?
Dan ga je toch lekker emigreren. Komt er een huis vrij. Win-win.
@KutFilosoof | 03-07-19 | 13:29: zou goed kunnen. Hoe kunnen we daar achter komen?
@Willem_Oltmans | 03-07-19 | 13:41: Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik sta er op zich wel voor open, maar het is niet een beslissing die ik alleen maak...
Ach , in onroerend goed investeren kan elke boerenlul. Ik ken een echtpaar dat een bredaasch pandje kocht van hun 'gespaarde geld in een oude sok' en dit doorverhuurde als studentenpand. Oftewel huur en aftrek vangen. Niet de lasten want die waren voor het gezin wat er naast woonde.Zij zelf wonen aan de andere kant van de provincie. Na een aantal jaren overlast 'doorverkocht' aan hun zoon voor een lager bedrag en nu opererend als hypotheekverstrekker. Oftewel , dubbel vangen. Personen die zich heel voornaam en fatsoenlijk voordoen , mopperen in hun dorp op die buitenlanders , maar in feiten nog meer subsidiecentjes vangen van de overheid dan een bijstandsgezin met 8 kinderen waarvan de oudste mohammed heet.
Waarom verhuur jij dan geen onroerend goed?
@SolidRock | 03-07-19 | 13:34:
Gewoon niet
Verder nog ?
@SolidRock | 03-07-19 | 13:34:
Omdat hem verstand, geld en/of lef ontbreekt. Waarschijnlijk twee van de drie, maar misschien wel alledrie.
'huur en aftrek vangen'
Je krijgt geen hypotheekrenteaftrek voor een huis waar je niet zelf in woont.
Onzin dus.
SolidRock | 03-07-19 | 13:34 |
libertat | 03-07-19 | 16:31:
Waarom , waarschijnlijk , misschien , hem , verstand , geld en/of lef ontbreekt.
Allemaal vragen en onjuistheden.
Laat me raden. U heeft HBO 'gestudeerd' !
@EefjeWentelteefje | 03-07-19 | 17:47: zucht Teef. Dat staat er ook niet. Enige woord met hypotheek er in is hypotheekverstrekker.
Koop ook een dikke bril.
@EefjeWentelteefje | 03-07-19 | 17:47: en gij geleuft dat de belastingdienst dat controleert?
@Anoniemelafaard | 03-07-19 | 20:23
: zalig , iemand die ik niet hoef uit te leggen hoe de wereld in mekaar steekt. U heeft duidelijk ervaring met de belastingdienst en 'haar kostgangers'.
Mede met dank aan Erik Staal; toch 1 van de ergste gewetenloze graaiers die Nederland ooit voorgebracht heeft, in mijn opinie.
Die hoort voor het vuurpeloton. Dergelijke afwezigheid van ethisch besef gaat niet meer goedkomen.
Het leven in Nederland is onbetaalbaar
Door de prijzen is rondkomen onhaalbaar
Wonen en benzine zijn peperduur
Alleen illegalen betalen geen huur
En voor de heren politici is alles aftrekbaar
Naar onze pensioenen kunnen we fluiten
Dankzij de EU slapen bejaarden straks buiten
Maar niet in de knoflooklanden
Daar betalen ze hun panden
Met onze zuurverdiende afgepakte duiten
Veranderen zal er niets, de posten zijn verdeeld
Corrupte mensen verkozen, zo wordt ’t gespeeld
De democratie is een wassen neus
Merkel beslist en Rutte is ’n kneus
Ten koste van ons, wij worden ’t slechtst bedeeld
*applaus geven doet*
Mijn complimenten. Uw gedichten zijn altijd weer even treffend en mooi geschreven.
Angélica de Sancé | 03-07-19 | 13:25 |
Wat een erbarmelijk niveau.
amen.
@de IJsman | 03-07-19 | 14:07: 't Spijt me dat het u niet aanstaat. Neem een abonnement en u kunt mij blocken. Bent u er meteen vanaf en kan de redactie weer een dag huur betalen over hun pand!
Woningmarkt is compleet verziekt door Rutte 123. Helaas nog veel meer belangrijke economische zaken. Over naar de rechtbank want Wilders moet hangen.
1000 tot 1100 euro voor "middenhuur"???
Dat zijn 2200-2400 ouderwetse guldentjes! Huur!
Wat ben ik blij dat ik in 1990 zo slim was om een huis te kopen. Toen je nog voor 700 gulden kon huren.
Mijn ongeisoleerde bejaarden huisje met kartonnen binnenmuren koste
in de guldentijd 250 euro, nu 500 euro !
@joppo0 | 03-07-19 | 13:37:
250 gulden dus
Elke maand worden tientallen woningen onttrokken en voor de huur klaargemaakt dmv kleine hokjes voor 4 tot 6 personen. bv
Gemeente
Onttrekkingsvergunning - Beschikking woningonttrekking verleend, Leyweg 296 te Den Haag
Het omzetten van de zelfstandige woonruimte Leyweg 296 naar onzelfstandige woonruimte voor vier personen
Berichttype: onttrekkingsvergunning
Uitgever: Gemeente 's-Gravenhage
Locatie: 's-Gravenhage, Leyweg
Publicatiedatum: 2019-06-24
Idd, ik ken voorbeelden te over van huisjesmelkers die 3000,- Euro of meer winst maken met opgekochte voormalige (sociale) huurwoningen: 6 - 8 letten/litouwers/polen/bulgaren/roemenen worden er ingezet. En cashen maar. Een voormalig brabantse wietkweker gaf vorig jaar aan dat hij t in de woningverhuur zit. Het geeft een veel stabieler rendement dan wietplantjes en het is allemaal legaal.
Dat het vaak overlast geeft maakt ze geen barst uit - het mag toch?
Voordeel van zo’n studentenkot met vijf personen is dat je de kosten kunt delen, je daarom bijna gratis woont. En vergeet de huisteef niet.
Het is niet de markt maar de overheid die het probleem is: woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/2...
Ah... en het beleid van de overheid wordt niet bepaald door de markt? Moehahahahaha!
@litebyte | 03-07-19 | 13:19: De woningmarkt is zo gereguleerd en gefiscaliseerd dat er geen sprake is van een markt. Bij een marktwerking creëert vraag aanbod, in ons systeem bepalen met name de regels het aanbod. In een markt bepaald de schaarsheid de prijs, in ons systeem bepaald 'betaalbaarheid i.c.m. kunstmatige schaarste' de prijs. Betaalbaarheid hangt dan weer samen met kunstmatige rentestanden en fiscale voordelen voor leningen. Kortom onze 'huisenmarkt' is voledig nep en synthetisch van aard. De overheid heeft de taak tot volkshuisvesting volledig verzaakt in een poging onze op sterven na dode economie nog wat langer warm te houden, het lijk begint ondertussen heel hard te meuren!
@Solar666 | 03-07-19 | 13:45:
Juist. Levensduurverlenging van een systeem dat draait op lenen en ontrekken aan de privé besparingen, opzettelijk zo ingewikkeld gemaakt dat gewone, argeloze en goedwillende burgers het niet meer overzien.
Als we allemaal in het westen van het land willen wonen krijg je dat...
Ik heb mijn eengezinswoning met tuin en garage op mijn 43e volledig afbetaald, kan een nieuwe Volvo rijden, geniet van vakanties over de hele wereld, woon in een omgeving met perfecte voorzieningen en infrastructuur en prachtige natuur. Geen islam of andere religieuze achterlijkheid om me heen. En dat met een baan tussen de 1,5 en 2x modaal. Per maand weinig overhouden is voor velen een keuze.
hallo broertje van Berbaar. je vergat nog je VVD lidmaatschap te vermelden.
En vergeet niet dat "onze" overheid ook heel veel werkgelegenheid neerplempt en subsidieert in het Westen. Tja, dan krijg je veel vraag. Kortom, spreiding reichsdiensten lost veel problemen op. Maar tja, wegkijken is competentie nummer 1 in Den Haag. Dus die laten de boel de boel maar. Want anders moeten er gewerkt en geregeld worden. Da
Volvo. Moet dat nou ?
@der_feldwebel | 03-07-19 | 13:10: het narcisme spreekt boekdelen dus dat was niet nodig.
Van de andere kant; ben, resumerend, allang blij dat ik uit dat studentenkot, met niet 5, maar 3 bewoners ben.
Man, WAT een janboel werd dat daar.
En m'n pauperflatje 8-hoog nu overleef ik ook nog wel een jaar of twee. Dan is het beurt.
Hell, grote kans dat ik het ga missen ook. Vooral de kookgeurtjes, en de verhalen van de medemensen, in en om het huis.
13.01 dus de klok zit in de klok, en de bieslook in de beneden-"tuin". /*kLOOK!*
Hoe gaat het met die psychose, mijn beste?
Een groot eiland ergens voor de kust opspuiten en volbouwen met torenflats. Zoals China doet in de woestijn. Komt er weer wat lucht in de woningmarkt.
Gebruik Flevopolder. Kun je gelijk beginnen met bouwen.
Bedoel je die spookflats waar niemand wil wonen?
Ik ben zo'n verdorven babyboomer die ooit een huis voor 50.000 gulden (ja gulden) heeft gekocht. De hypo kon ik van mijn minimumloontje nét betalen. Loontje dus, geen autkiering. Op mijn 14e begonnen met werken voor 67 gulden per week. Paar jaar geleden het krot verkocht en de helft van mijn huidige hypo afgelost. Als "beloning" werd mijn HRA stopgezet. Ben ik nu rijk? Nee, maar zeker ook niet armlastig. De omstandigheden waren gunstig en ik heb gewerkt voor elke cent die ik bezit. Stop maar met schelden op de boomers en doe maar wat aan die banken, oliejurken en brilprinsen die jullie leven verzieken. En vooral die roofratten in Den Hagistani. Sloop ze via het rode potlood.
Ik kocht begin jaren 80, een (dubbel)huis, onder en boven woning ook voor 50.000 gulden, de rente was in die tijd, bijna 13 %. Wel in de loop van de jaren extra hypo genomen, voor verbouwingen en dergelijke, en bij verkoop, 45.000 in de pocket over gehouden!
@vluchtelingallergie | 03-07-19 | 13:12:
45.000 €
Zeer herkenbaar, kocht als vrijgezel in 1976 een nieuw te bouwen twee-onder-een-kap voor f 120.000,= , altijd netjes bijgehouden, en ving er ruim 4 jaar geleden bijna 2 euroton voor - we wonen nu in een niet zo groot, maar prachtig appartement, en door zuinig te zijn hebben we de zaak nagenoeg vrij en wonen dus spotgoedkoop. Met de conclusie van Nivelleermarionet ben ik het dan ook volledig eens!
De boomers stemmen massaal partijkartel en willen nu ook nog eens hun AOW geindexeerd blijven ontvangen. Jarenlang optimaal geprofiteerd van de bv Nederland, de kansen voor jullie kinderen maximaal geminimaliseerd en nu moeten jullie kinderen de magere restanten ook nog eens afbreken? Typische boomermentaliteit. Niks aan de hand mensen... loop maar door, niets te zien.
@Solar666 | 03-07-19 | 13:50: Number of the Beast - 'nuff said.
@L.E. Raar | 03-07-19 | 13:33: als je in 1976 iets in 020 had gekocht voor 120.000 gulden had je ee nu 1,2 miljoen euro voor gehad
Hahaha goeie sjop!
Met een beetje mazzel kan Bernard eerdaags een rits kamers in de Amsterdamse binnenstad aan z'n bestand toevoegen. Als hij ze al niet in bezit heeft.
www.parool.nl/amsterdam/gordijnen-dic...
Godverdomme zeg! Dat wijf maakt ook echt alles kapot daar in Amsterdam. De wallen is naast Schiphol nog het enige stukje trots wat we in Nederland hebben. Ik dacht dat het land al kapot was, maar het kan nog erger....
Links verbiedt alles, iedereen stemt op ze. Niks aan de hand, is democratie.
Foutje.
OT: kapitein SEAwatch3 inmiddels vrij zoals ik al voorspelde. Salvini pissed off.
SEAWATCH3 inmiddels in Licata -Sicilie 'vluchtelingen lossen". Daarna weer naar Libie.
Hij had de kans die tobbe te zinken..
Veel ondernemers groot en klein steken hun geld niet in pensioenpremies of op een waardeloze spaarrekening maar sparen het even op en kopen er van tijd tot tijd huizen en appartementen voor , voor de oudedagsvoorziening. Min of meer gegarandeerde inkomsten. Niks mis mee .Je hebt het zelf in de hand, nog wel, totdat Den Haag ook hier gaat ingrijpen vanwege ophef bij GeenStijl.
Magnie van de horde socialisten en communisten in de panelen.
Centjes verdienen was hier ooit prima maar schijnbaar is het publiek wat veranderd.
@Berbaar | 03-07-19 | 13:05: Je moet of zelf in de stenen zitten of beleggen in stenen of in stenen fondsen, inkomsten gegarandeerd.
@Zwizalletju | 03-07-19 | 13:09:
Weet ik ;)
Zou op zich niet zo'n probleem zijn als de belastingen eens goed verlaagd werden, maar nee, iedereen wordt eerst volledig afgeroomd en mag daarna een shelter zoeken, al dan niet met gaarkeuken in de buurt.
Blij dat ik zo'n 10 jaar geleden als alleenstaande in 050, toch maar voor een oud,tochtig 2-kamer flatje heb gekozen.Zing het met m'n 299,= kale huur nog wel even uit hier,ondanks de aanvankelijk gigantische stookkosten.
Zitten wij dan even gebakken met onze gehuurde dijkwoning in Rotterdam Zuid voor minder als 700 euries in de maand. En dan heb ik ook nog genoeg room for a pony.
De oplossing is gewoon huurwoningen verbieden: www.telegraaf.nl/financieel/142201414... Eventjes consequent doorredeneren (extrapoleren): het doel is om dus zo snel mogelijk je koopwoning als vermogen in box 3 te kunnen belasten. Een deel van dat voorwerk is al verricht: zo mag u uw gecashte overwaarde al niet meer vrijelijk besteden. Naheffing is dan uw deel.
Let wel: al die fiscale maatregelen treffen uitsluitend de particuliere huizenbezitters. Al die sukkels die denken dat een huis iets is om in te wonen.
Zoals ik woon(huur), mijn god, wat leef ik dan qua woning, lux! Zeker in mijn omstandigheid. En ook nog in het noorden van de mooie provincie Groningen.
Rust, veul roemte en af een toe een beving, die ik op de koop toe neem!
Daar had GS al eerder een mooi artikeltje over. Een goed moment om dat eens in herinnering te brengen: www.geenstijl.nl/4213101/weer_een_vvd...
Wij wonen al 20 jaar in dezelfde eengezinswoning voor 700 euro in R'dam, prima woning maar straks te groot als de kinderen op zichzelf wonen.
Willen best gelijkvloers gaan wonen en dus ook kleiner, plaats maken voor een gezin met kinderen die een grotere woning nodig hebben. Maar we zullen wel gek zijn, moeten we straks 1000/1200 euro gaan betalen voor een kleinere woning en zo stagneert de boel. Als wij hier uit gaan dan moeten de volgende bewoners ook honderden euro's meer gaan betalen dan wij nu doen. Wij blijven wel zitten waar we zitten of gaan emigreren.
Gewoon verhuren via airbnb en op Curaçao gaan zitten, dat doen hele volksstammen.
Voor een simpele eensgezinsoning in de wijk waar wij naar toe wilden verhuizen, was heel weinig huur beschikbaar en alles was minimaal €1500. Voor een zelfde woning als koopwoning zouden we maximaal 200.000 hoeven te betalen en daarvan was dan veelal de keuken, badkamer, etc veel netter.
Huur was dus minimale last van €1500, kopen een last van ongeveer €650.
Daarnaast mag ik op mijn inkomen maar maximaal 220.000 hypotheek met een last van ongeveer €700, maar doordat ik alleen vrije sector mag huren moet ik voor huur verplicht minimaal €700 betalen. en in de praktijk dus €1500.
De huidige scheefwoon wetten zijn geen probleem voor de armen en de rijken, maar het middensegment van 1 tot 2 keer modaal heeft een enorm probleem. Zeker wanneer er bijvoorbeeld kredieten (bijvoorbeeld auto op prive lease, telefoon abbos, etc) of BKR coderingen zijn is het onmogelijk om te kopen , maar is huur absoluut niet betaalbaar.
Het is duidelijk dat de heren in den haag bestaan uit 2 soorten mensen: de rijken die alleen maar hun eigen situatie gewend zijn en de idealisten die alleen maar kijken naar de allerlaagste inkomens.
Sympathieke analyse. Middensegment wordt uitgeknepen, terwijl er een ontzettend koopkrachtpotentieel ligt dat nu verdwijnt naar de rekeningen van huisjesmelkers.
In exact hetzeltzelfde schuitje zit ik ook. Als eenverdiener krijg ik maar een hypotheek van € 225K (ook omdat mijn regelmatige standbydiensten en overwerk niet meegerekend wordt bij mijn salaris. Die zijn goed voor 19K bruto per jaar alleen al) Kan dus niets fatsenlijks kopen. Mijn maximale hypotheeklasten zijn een stuk lager dan wat ik nu maandelijks aan huur kwijt ben, hoe krom wil je het hebben?
@De Ongematigde | 03-07-19 | 13:27:
In bijna de zelde situatie. 13e maand is onder voorwaarde bedrijfsresultaat dus die telt niet mee. Inkomen van mijn vrouw (WGA al 7 jaar onveranderd ziektebeeld) telt niet mee. Tussen ons beide hebben we bijna 40k aan inkomen wat niet mee telt.
Overigens een tip: een deel van de hypotheekverstrekkers neemt regelmatig overwerk wel (deels) mee.
Juiste analyse!
@De Ongematigde | 03-07-19 | 13:27:
Ik zat net te kijken naar wat een huis in een buitengemeente kost. Dan kan je voor 230 toch al best een aardig huis (rond de 115m2) vinden. Platteland in Gelderland wel ja. Maar als je een auto hebt goed te doen. Als je minder ruimte nodig hebt is het nog makkelijker daar. Maar in Utrecht of Amsterdam, forget it. Te duur ja. Ik weet niet of u een relatie hebt, maar als single was ik toch mooi lekker naar het platteland vertrokken. Daar is ook werk en de huizen zijn er goedkoop. En bovenal: de mensen vriendelijk en er is veel rust.
@Vrouwtje_haram | 03-07-19 | 13:50:
Inmiddels hebben wij dan ook (mede dankzij overwaarde huidige woning) een leuke vrijstaande woning van 150m2 op 320m2 grond gekocht op 30 minuten van rotterdam. Sowieso vind ik dit een stuk beter voor mijn kinderen om op te groeien. In mijn huidige wijk wordt ik niet zo vrolijk van mijn buurtgenoten (vooral de kinderen). Laat ik het zo zeggen... veel stereotypen hebben een sterke kern van waarheid.
@Vrouwtje_haram | 03-07-19 | 13:50:
Ja, ik ben getrouwd, maar mijn vrouw is niet meer in staat om te werken, die zorgt voor het huishouden en de kinderen. Het moet dus van mijn salaris alleen komen. Probleem is dat ik in Den Haag werk en dat mijn baan dermate specialistisch is dat ik dat niet makkelijk ergens anders kan doen. Maar goed, het overwegen waard als de kinderen de deur uit zijn. Dank u voor uw vriendelijke woorden.
Ho ho ho, laten we nu in godsnaam geen woningen bijbouwen, want dan zakt de waarde van de bestaande huizen. Kwestie van vraag en aanbod. Lekker houen zo, doen we al sinds de oorlog. Geen woningeigenaar is daar bij gebaat.
The game is rigged, the table is tilted...
Hier in Zaandam wordt alles volgebouwd.
Ik zie het met lede ogen aan.
Allemaal door de mensenplaag! Allemaal in Nederland willen wonen.
Nederland heeft nu eenmaal de beste sociale voorzieningen en uitkeringen.
Dat weten ze best in Afrika zoals ze voorgelicht worden door mensensmokkelorganisaties als AzG en de SeaWatch-club.
Maar, maar, dat is toch niet goed voor het milieu??
Sla een paar jaar die dure vakanties over. Loop in merkloze kleding en eet normaal voedsel en zuip en rook niet teveel. Werk dan eens wat meer dan je 36 of 38 uur en kijk dan eens wat je hebt na een aantal jaar. Zelfs met een midden inkomen.gejank hier dat de staat het op moet lossen. Waarom?? Zelfredzaamheid zou mooi zijn stelletje socialisten.
Dit is waar.
De markt is juist verziekt door socialisten (VVD , PvdA..). Aan de ene kant marktwerking aan de andere kant monopoly. Je begrijpt er werkelijk niks van.
Nou, dat hebben ik en mevrouw Zapata ons hele leven dus gedaan.
En inderdaad nu we allebei rond de 60 zijn gloort vanwege het spaarzame leven een onbezorgde oude dag.
Nooit een dure auto gehad, (altijd kleine tweede hands barreltjes) vakantie nooit verder dan Franrijk en camping.
En ja altijd heel lang en veel gewerkt en gestudeert naast dat werk.
Nu wel verre reizen naar allerhande exotische oorden en als we zouden willen rijden we morgen allebei in een dure bak.
Edoch, ik denk niet dat je dat kan toepassen op de jongere generaties.
Die hebben flexbaantjes, huizen zijn onbetaalbaar en huur ook. Ook al werk je 80 uur in de week.
Je bent een beetje kort door de bocht.
@azijnseikerT | 03-07-19 | 12:41: de markt is verziekt door wie de markt bepaald, juist: uw bank - die zijn beledisbepalend in Nederland, welke partij/coalitie ook aan de macht is. Of je moet de randen van het politieke spectrum opzoeken die daar verandering in wil brengen.
Klopt miko.
Klagen, klagen, klagen maar 36 uur werken en dan naast moeders op de bank ploffen en naar de campingzender gluren.
Er zitten een hoop meer uren in de week om actief te zijn en inderdaad besparen helpt ook.
Maarja Nederlanders zijn een klaagvolk.
@litebyte | 03-07-19 | 12:44: Nederlanders zoeken die randen niet op. Nederlanders blijven tot hun dood altijd weer op datgene stemmen wat de MSM ze verteld of wat een debiele stemwijzer ze voorschoteld. VVDers kan ik nog wel begrijpen. Je hebt poen of je denkt dat je poen gaat krijgen en dus stem je VVD. Christenen is ook nog wel in te komen. Je gelooft in de here of een andere godheid en dus stem je op een christelijke partij. Maar de rest van het kiezersvolkje wat altijd weer D66/PvdA/GL blijft stemmen is voor mij volledig koekwaus.
@Berbaar | 03-07-19 | 12:45: Nee Berbaar, het besteedbaar inkomen van Nederlanders is de afgelopen 40 jaar nauwelijks of niets gestegen.
Dat er toch nog zoveel uitgegeven wordt of geconsumeerd ligt er aan dat ook vrouwen massaal de arbeidsmarkt zijn gaan betreden.
Waar vroegah 1 kostverdiener genoeg was is twee nu nauwelijks toereikend.
Hard werken en gaan voor je toekomst is niets mis mee. There aint such a thing as a free lunch. Maar de rek is er denk ik nu wel een beetje uit en vooal bij de jongeren.
Daarom ook de oproep van onze lachende PM dat het bedijfsleven nu eindelijk de lonen moet verhogen.
Waarna hij helemaal nat ging omdat hij iedere verhoging meteen weer inpikt met lastenverzwaringen.
@Zapata10 | 03-07-19 | 12:56: Vroeger vreoger vreoger. U heeft helemaal gelijk met het besteedbaar inkomen. En Nederland is gewoon een smerig godvergeten vorobipslaand aan het worden. De sociale (welvaarts) afbraak is deels waarheid en feitelijk aan te tonen.
Aan de andere kant moet je ook niet vergeten dat bij u in deelstaat NL - elke middeninkomer 2x per jaar op vakantie wil, veel vaker uitgaat en om de zoveel jaar een andere auto wil en of een woning opzoekt.... en de nieuwse gadgets wil gebruiken.
Het bestedingspatroon is dus enorm veranderd.
Overigens de multinational waar ik voor werk (godzijdank ver ver buiten de EU) ziet dit ook. Om toch hun producten in grote getale te skunnen blijven slijten aan al dat volk die het nieuwst van het nieuwste wil hebben lease je het nu. Kun je toch lekker meedoen, het is alleen niet van je zelf. Dat is waar steeds meer naartoe gaat worden gewerkt. De 'bezitloze' samenleving alles op basis van huur (lease)
U bent een maschocist als u meer gaat werken want onder het huidige belastingssysteem gaat uw geld direct naar de schatkist.
@litebyte | 03-07-19 | 13:09: dat is ook te zien met software en apps. Tot enkele jaren geleden kocht je een bepaalde versie, die kon je enkele jaren gebruiken. Wilde je een grote update, moest je lappen, kleine updates waren inbegrepen. Tegenwoordig proberen ze overal een abonnementsvorm van te maken.
Dit zijn toch gewoon babyboomers die hun pensioem in stenen hebben gestoken, omdat het zo vreselijk goed gaat met de pensioenfondsen?
Helemaal niets met cowboys of goede ondernemers te maken.
Opportunisten, die hun geld proberen veilig te stellen. En in Neder "een woning is een investering en niet om in te wonen" land, is dat het makkelijkste wat er bestaat. Enkel in wat kakdorpjes aan zee in Zeeland wordt de eis gesteld dat je 51% van het jaar in doorbrengt.
Yep, herkenbaar... toen ik eind jaren ‘90 in dezelfde situatie zat.
Nothin’ changes, really.
Aan de andere kant: vastgoed is zo’n beetje het enige legale middel voor een particuliere belegger om nog een beetje rendement op je geld te halen. Rente is zo goed als nul, aandelen nogal volatiel, en huizen: voorspelbaar, vaste inkomsten, voorspelbare lasten en goed rendement. Dus tja...
Huisjesmelken is toch een beetje als uitvaartondernemers. Iedereen gaat dood, en iedereen mot ergens wonen. Gegarandeerde business, en je hoeft er weinig voor te doen en niks voor te kunnen.
Volgens mosterd ben ik de duivel omdat je meerdere huizen zou beztten.
Klopt maar voor de communisten in de panelen is centjes verdienen viesbah.
Inderdaad en als je onder de liberalisatiegrens verhuurt, heb je nog aftrek voor die belachelijke box3. Het rendement is de laatste jaren rond de 20% (als je waardestijging meeneemt). Ik neem alleen betrouwbare huurders waar ik geen omkijken naar heb. Als tegenprestatie huren ze onder de marktprijs.
Halsema heeft net geïmpliceerd, dat ze de Wallen gaat sluiten.
-
Komt er toch nog wat huurruimte vrij in het centrum - hoewel die natuurlijk eerst voor vele miljoenen aangekocht moet worden vande huidige eigenaren.
Perceeltje land/grond/weide/bouwgrond kopen in goedkoop semi-agglomeratie stedelijk buitenland, stacaravan erop, hond erin, vriendin erbij (en erop, of eronder).
Water tappen, Potje koken, Flesje openen en Klaar.
Indeed, maar ik moet nog 7 jaar werken met dank aan dat FNV schorem. Gelukkig kan ik wel over 5 jaar stoppen en dan... verkoop huis en net over de grens in Duitsland voor een habbekrats een leuk pandje kopen, (vergrijzingsgebied). Geen gezeik met warmtepompen en andere groen linkse waanideologie.
@Zapata10 | 03-07-19 | 12:36: Pas op, net over de grens is geen optie meer. Ook wij wonen aan de (Duitse) grens, de eerste 20 km van de grens af zijn de prijzen al aardig "vernederlanst". De goedkoopte is er daar echt wel af. Snap ik ook wel, 50-60% van de huizen in deze strook zijn bewoond door Nederlanders....
In de eerste kamer was er eens een PvdAert die een voorstel van de PVV wegstemde omdat het voorstel van de PVV kwam.
Het was een goed voorstel van de PVV maar de PvdAert wilde daar toch niet voor stemmen want PVV.
Dat ging over de woningmarkt. Nadat de PvdAert tegen had gestemd is de grote teringzooi
losgebarsten.
Ik weet de naam van die man niet meer, hij was toen al ziek dus kritiek op hem was not done.
En zo heeft alweer een PvdAert aan de wieg gestaan van een enorme clusterfuck.
PS. Iemand al iets van Franske gehoord?
Ah gevonden, Adri Duivesteijn
Adri Duivesteijn, was net ziek geweest en wilde de zorg toegankelijk houden, stemde eerst tegen de zorgwet, maar na druk vanuit zijn partij (de PvdA) uiteindelijk toch voor.
Komt vaker voor dat moties uit PVV hoek worden weggestemd om een paar maanden later in exact zelfde bewoordingen terug te komen bij andere partijen.
En die dan wel aangenomen worden.
@Osdorpertje | 03-07-19 | 12:36: Nee, hij stemde ook voor de herziening van de woningmarkt zoals in 2013 door het kabinet er was doorgejast (vooral de huursector) maar alleen omdat de PVV tegen was in de eerste kamer. Sindsdien zitten we wat de huurmarkt betreft in de shit.
Dus Geert had moeten aandringen op meer immigratie. Was er nu geen vuiltje aan de lucht geweest.
Adri heeft kanker. Dit is geen grap.
baas knot van de Nederlandse bank had daar gisteren een antwoord op.. wellicht bij de laatste Bilderberg conferentie met Bea besproken.. belast die koophut gewoon nog meer en nog hoger.. uiteraard geldt dit niet voor ondernemers die handige constructies tot hun beschikking hebben om onder veel lasten uitkomen en nog meer en meer en meer koophutten kunnen uitmelken door verhuur.
Middenhuur is bedacht om mensen te straffen die te rijk zijn (theoretisch dan) om te huren, maar te arm om te kopen. Die mogen niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Maar kopen kan niet. En omdat nivelleren een feestje is houden zij minder besteedbaar inkomen over dan iemand met een bijstandsuitkering.
Klopt, de loonslaaf moet gewoon verder bukken en zijn bek houden. Het niveleringsfeestje moet immers betaald worden.
Water is nat en vuur is warm.
Zat zelf in een dergelijke situatie, nu voor teveel geld een woning aangekocht in een zwaar overhitte woningmarkt. Maar ach, de rente gaat voorlopig toch niet omhoog, Draghi kondigde zelfs aan dat ie nog we eens verder omlaag gaat. Kortom, de ellende wordt alleen nog maar groter.
rente nóg lager? Iedereen zijn spaargeld opnemen van de bank dus.
nu had Knot de baas van DE Nederlandse bank gisteren een nieuw idee gelanceerd waar vooral VVD wel oren naar zal hebben.. de koophut nog meer belasten en geen HRA meer..
Draghi kan zoveel willen.
www.npr.org/2019/06/30/737476633/what...
Negatieve spaarrente, gij zult uw geld uitgeven aan Europe B.V.
In NL konden de mensen heel lang een huis huren van de bank tot 110% van de waarde, geen cent eigen geld. In veel landen om NL heen ligt de eigenaars quote veel lager. De Nederlanders zullen er aan moeten wennen dat huren de norm wordt. Echter het belastingstelsel in NL is op kopen geent. Dat moet veranderen. Alle toeslagen en aftrekposten weg, IB max 30%. Kun je ook de gevraagde huur betalen.
Als de hypotheek rente dan net zo laag wordt als in Duitsland en de overige lasten ook gelijk worden aan die in Duitsland, dan laat maar komen.
Ik denk dat ik maar een goeie camper ga kopen, stuk goedkoper dan in een woning wonen al dan niet verkrijgbaar.
The American Way! Alsof je dan zomaar ergens kunt gaan wonen met gas, licht, water en kabel. Of bent u Reiziger?
Heerlijk toch, die PvdA stemmende babyboomers, in jaren 60/70 huis gekocht voor 50.000 gulden. Die doen nu 1.5 miljoen. Levenslang pensioen opgebouwd. Alle jaren van 3 tot 5% groei meegemaakt. Nou die kunnen wel een potje breken en een 'investering-etje doen'.
En ze zijn tegelijkertijd zo lekker 'gewoon' gebleven.
Halsema maakte ook een klapper van EUR 500.000:
www.geenstijl.nl/5145932/brochure-hui...
En nu woont ze voor niks.
Sterk en sociaal! En iets met fatsoenlijk en eerlijk.
Had je al eindloon gezegd?
@azijnseikerT | 03-07-19 | 12:26:
Vutje met 58 jaar.
@ChatBot | 03-07-19 | 12:23:
Wél een mening maar van feiten geen benul.
Ambtswoning burgemeester Amsterdam huur >2000 euro/maand.
Is een prikkie voor dat pand maar gratis is het dus zeker niet.
www.telegraaf.nl/nieuws/2472495/femke...
@SolidRock | 03-07-19 | 12:30: pre-vut dus. De bomen groeiden de hemel in.
En zwembadproblemen kennen ze niet. Ze hebben hun eigen zwembad.
In het geval van Kleinsma ( uweetwel, die van het moestuintje ) zelfs gekraakt. Crimineel wijf dat het is.
@Berbaar | 03-07-19 | 12:33:
Tsja pik, wel je feiten kennen:
vng.nl/onderwerpenindex/arbeidsvoorwa...
Boven de 18% salaris wordt gewoon door het rijk vergoed. Dat salaris is overigens EUR 11.270 per maand (een toename van 9% tov 2014):
www.consultancy.nl/nieuws/17121/hoeve...
Dus feitelijk wordt ze gewoon gesponsord. Wellicht dat er nog een vergoeding bovenop komt zoals een van haar voorgangers dat zo leuk had geregeld:
www.geenstijl.nl/2049391/kijk_het_lan...
@ChatBot | 03-07-19 | 12:50:
Rekenen kan U ook al niet.
Genoemde 2K is inderdaad rond de 18%.
Dus niet gratis he knul, zoals U beweerde.
Uw "En nu woont ze voor niks." is dus gewoon gel*l.
@Berbaar | 03-07-19 | 13:00:
Zo goed als pik, met dat "salaris". De ambtstoelage daarbovenop alleen al is EUR 450. Dus dat scheelt al 25%.
@ChatBot | 03-07-19 | 15:56:
Dus ze betaald feitelijk 2 maal de huur van iemand op een flatje in Rotterdam zuid voor dat enorme pand. Zo goed als gratis dus.
En dan te bedenken dat je dat ook nog eens 5% per jaar mag verhogen.
Gelukkig woon ik in de rest van Nederland. Mijn hypotheek is lager dan huurprijzen.
Idem. Wonen in het oosten, werken in het westen. M'n collega's vragen me met gepaste regelmaat waarom ik toch niet daar kom wonen.
Als ik dan vertel dat ik voor nog geen 600 euro (voor teruggave hypotheekrenteaftrek!) een complete woning in een nette buurt bewoon denken ze altijd dat ik ze in de zeik neem. Heerlijk.
@Knisperende_Tissue | 03-07-19 | 12:24:
Ik zit hier gewoon in het westen nu op 106 euro per maand hypotheek voor een woning waar de buren nog huren voor bijna 1100 euro.
En ja ik moet de schilder enzo zelf betalen maar voor dat verschil kan dat allemaal prima uit.
God zij dank heb ik de tent 20 jaar geleden gewoon gekocht, dat zou nu gewoon niet meer kunnen.
En straks met enorme overwaarde verkopen en wegwezen uit dit in elkaar stortende land.
Idem, kleine vrijstaande arbeiderswoning met veel grond voor minder dan de helft aan hypotheek. Minder dan de helft van het laagste bedrag in het nieuwsbericht dan.
@2voor12 | 03-07-19 | 12:28: netto of bruto? ach, dat maakt dan ook niet meer uit.
VVD wilde al heel lang meer ""marktwerking"" in de huursector. Is dat ein-de-lijk gelukt, blijkt het niet te werken. Proficiat VVD! En nu allemaal aan het warmtenet.
"Marktwerking" in de VVD context betekent gewoon: prijsverhoging.
Marktwerking? Huurmarkt? Er is nog nog nooit sprake geweest van marktwerking in die sector. Gemeenten die eigens regels opstellen, de huurwet ( die overigens averechts werkt) , vergunningen die bij verhuur 25.000 moeten kosten en ga maar door. Hoezo?!
@SolidRock | 03-07-19 | 12:24:
Ja dat zegt de VVD ook altijd. Dat het niet is gelukt vanwege teveel overheid. Terwijl de overheid helemaal geen geluksmachine is. Ik vind de VVD dan weer afgegleden van een sympathieke rechts-liberale club naar een graaiende witte-boordenmaffia.
Hoezo marktwerking in een sector waar de overheid bepaalt waar en hoeveel er gebouwd wordt.
@Hollende_Kleurling | 03-07-19 | 12:27: Goh, dat van die graaiende witte-boordenmaffia heb ik eigenlijk altijd gevonden van de VVD. Sympathiek is geen woord wat ooit in mij is opgekomen icm VVD.
@Cammy | 03-07-19 | 13:36: Ooit=nooit.
Tijd voor een nieuwe wet? Als je een huis koopt, moet je er ook in gaan wonen.
Beetje te beperkend. Een woon, werk of recreatiebestemming lijkt me redelijker. Kun je met een beetje poen mooi een kast van een huis hebben, een monumentaal binnenstadspand voor je sjieke advocatenkantoor en een vrijstaande villa aan een Friesch meer als zomers neukhok voor je zoon.
@Trekbeest | 03-07-19 | 12:19: O ja. Dat neukhok van de overwaarde.! Dank voor de tip.
Vroeger zette je je geld op de bank en leverde het nog wat rente op. Nu moet je er wat anders mee doen en dan is de huizenmarkt een veilige belegging.
Zo is het maar net.
Ja dat denk ik ook wel. De overheid zal de woningbezitters wel weer tegemoetkomen bij de volgende crisis.
Als buiten-EU woner en werker: nog geen 10 jaar geleden openden we een spaarrekening in Japan en daar kregen we toen (bij 5 jaar vastzetten) 0.25% rente over plus een handdoekenset met het logo van de bank erop. Hilariteit alom bij mijn oud-Nederlandse collega's toen dit veerteld werd Welke idioot zet zijn geld nu op een bank waar je maar 0.25% rente op krijgt?
Nu stelt niet alleen de rente ook geen reet meer voor in deelstaat NL maar is NL in nog geen 10 jaar ook nog eens duurder dan dat dure land Japan. Elke jaar als we voor bezoek in deelstaat NL terugkomen zijn we verbaast over de stijging van prijzen, of dat nu gaat om levensmiddelen, iets drinken op een terras of om allerlei vaste kosten en lasten.
en bitcoins
@Peter777 | 03-07-19 | 12:31: kan veel opleveren, maar ook veel minder, geen goede vergelijking met sparen.
@litebyte | 03-07-19 | 12:41: Hoe dan? Ik ken niemand die heeft verloren met bitcoin. Natuurlijk, NPO is er als eerste bij als het 1000 euro zakt, maar vergeet de volgende dag te melden dat het weer 2000 meer waard is. Vannacht bijvoorbeeld. Met spaargeld weet je zeker dat het steeds minder waard word. 10jaarsrente nu -/- 0,2 %. En de crisis moet nog komen.
@litebyte | 03-07-19 | 12:30: en dan te bedenken dat officieel de inflatie een procent of anderhalf (?) is. Wat een leugen!
En dit is ook precies de reden waarom steeds meer autochtonen afzien van kinderen krijgen. Lang studeren (tot een jaar of 25 a 26 of nog langer), daarna werken in een kutbaan en studieschuld afbetalen. Als je eenmaal een beetje normaal verdient ben je ergens in de dertig en wil je weleens leven zonder ranzige huisgenoten om je heen, laat staan jankende kinderen en poepluiers verschonen. Veel te druk met Tinder, tijdelijke banen, burnouts, klimaathysterie, verre vakanties plannen.
Terwijl de allochtonen middels soepsidies worden verwend en daardoor niet werken en 10 kinderen opwekken. Potentiële strijders voor de toekomst.
@Bill Cosby | 03-07-19 | 12:27:
10 is onzin, maar dat ze meer kinderen krijgen is een feit.
www.rtlnieuws.nl/nederland/artikel/38...
Er wordt (naast immigratie) ook te weinig bijgebouwd.
Als men in Amsterdam doorgaans nieuwbouw pleegt, dan wordt dit meestal 3-6 verdiepingen hoog. Een appartementencomplex van 100 verdiepingen wil men niet. Met het onzinargument dat een wijk met alleen 3-6 hoog evenveel mensen kan herbergen als een wijk waarin wolkenkrabbers staan.
Tsja op de bank renderen centjes niet dus logisch dat mensen er voor kiezen wat in stenen te investeren.
Je hoeft als verhuurder ook niet de hoofdprijs te vragen.
Een goede betrouwbare langjarige huurder is ook wat waard of juist jonge mensen die hartstikke blij zijn dat je ze een plekkie geeft.
Is minder gezeik en best een procentje of wat minder rendement waard.
Je kan dit gewoon niet goed doen. Als je nu een huis gaat kopen ben je een totale mongool. Huizen hier in Rotterdam voor een half miljoen, ik zou er nog geen 3 ton voor geven. Je voortuin is een rotonde.
Dit gaat weer klappen, staat alles weer onderwater, moeten de banken gered worden. Wat denk je dat er gaat gebeuren als de rente weer omhoog gaat? Al die banken hebben lage rentes vastgezet voor 20 - 30 jaar. Die komen dan in de knoop, maar maakt niet uit, u en ik mogen dat weer gaan ophoesten. Crimineel is het.
Echt om te huilen is het. Walgelijk.
En gaan de schuldigen eindelijk gelyncht worden? Nee, men bukt nog wat dieper en is blij dat er nog wat te vreten is. ‘Eigenlijk hebben we het best goed hè!’
@NasiGordon | 03-07-19 | 16:26: De DSB bank staat er weer goed op toch.
Dan maar weer kraken. Ze weten toch niet wat ze met leegstaande panden willen doen: www.bndestem.nl/breda/ideeen-gezocht-...
Er is geen enkel excuus om kraken te rechtvaardigen. Gewoon met je poten van andermans bezit afblijven.
Sja, de binnensteden wilden zo nodig de oude wijken opknappen dus kregen particuliere investeerders de vrije hand. En dan krijg je Pandjesprinsjes en HagaVVDerts die als vliegen op de stront afkomen om eens lekker van drek geld te maken. In principe kun je heel eenvoudig voor bepaalde zones in een stad een speculatieverbod invoeren en (semi-)permanente bewoning afdwingen, maar daar moet dan wel de wil voor zijn.
Hier in de buurt idem dito,
Huurders tussen de kopers,aan hoe ze buitenboel bijhouden kan je zien dat ze cent meer te maken hebben.
Downgrading ten top,dank Huisjes Melkerts.
Net afgestudeerde Software engineer goede baan goed starter salaris. Kan niet kopen sociale huur zit er niet in en particulier kan ik niet betalen. Dus maar tot mn 30e thuis blijven wonen
U woont in het westen?
Remote gaan werken vanuit het buitenland is zo'n beetje de enige optie.
Gewoon niet zo janken, klein hutje kopen en van daaruit doorstromen
Mijn zoon en zijn vrouw hebben rond hun 25e samen een etage gekocht in Amsterdam. Hij werkt als verkoper, zij in de zorg. Nu, ruim 5 jaar verder, een woning met tuin, een kindje, en het lukt allemaal prima. Je kunt het drama ook overdrijven dus.
@Cammy | 03-07-19 | 13:21: O ja, nog steeds in Amsterdam.
@Cammy | 03-07-19 | 13:28: O ja, 5 jaar geleden voor het eerst gekocht dus. Volgens mij scheelt dat wel in de kans op de woningmarkt. Uw zoon en vrouw hadden dat nu niet voor elkaar gekregen!
@Cammy | 03-07-19 | 13:21: 5 jaar geleden was een etage 3 ton. Nu 7 ton.
Het is allemaal de schuld van prins bril cs. en de Rabobank. Laat ze stikken met hun huizen, de bubbel spatten en zoek iets op het platteland waar het nog wel betaalbaar is.
En die warmtepomp erbij.
De middenpartijpolitieke beunhazen kunnen die warmtepomp in hun arie douwen.
Wie weet komt er dan, na gedane zaken, wel wat zinnigs uit.
Prins bril maakt, geld hebbende, gewoon gebruik van de mogelijkheden.
Kennis koopt ook af en toe een pand in A'dam en casht lekker. Vind het niet verkeerd.
@Carmelita | 03-07-19 | 12:28: En nu in het Nederlands? Ik kan hier geen chocola van maken...
@BluRay | 03-07-19 | 13:04:
Speculeren met huizen is niet verboden.
Daar maakt Bernhard goed gebruik van.
Kan hem (en anderen die dat doen) geen ongelijk geven.
Zo beter?
En je houd ook al geen geld meer over om nog naar de Wallen te gaan. De burgemeesteres kan die net zo goed sluiten.
Heb het probleem persoonlijk meegemaakt. Ooit begonnen met een fulltime baantje waar ik maar liefst 1500 bruto per maand mee binnen harkte. Destijds zat ik sociaal gehuurd voor 450 euro inclusief en was dat prima te doen. Toen kreeg ik een nieuw baantje waar ik 2000 bruto verdiende en was ik opeens scheefwonend en dus geen recht meer op sociale huur, dus kon ik gaan verhuizen. 2000 bruto is bij lange na niet genoeg om een huisje te kopen dus dan blijft particuliere huur over, het goedkoopste appartementje hier in de regio koste 890 euro exclusief. Ik ben dus NETTO zo'n 250 euro per maand meer gaan verdienen, maar hield onder de streep véél minder over omdat ik opeens 500 euro meer aan huur- en woonkosten kwijt was. Pas toen ik weer enkele baantjes verder was en meer dan 2500 bruto verdiende, had ik het gevoel dat ik weer eens wat overhield van m'n centjes.
.
Inmiddels op bijna twee keer modaal en een mooi huisje gekocht, maar die tienduizenden euro's aan huur is echt zonde geld geweest. Het systeem is ziek.
Die Blok zorgde voor een fikse huurverhoging. Sparen om een huis te kunnen kopen was er nauwelijks meer bij. Blok bleek een jaloerse socialist van het zuiverste water.
met 2000 eu zit je nog lang niet boven de sociale huur norm
@El Rico Grande | 03-07-19 | 12:09:
Middenpartijpolitiek.
Als 2 druppels water, alllemaal. Nikste als water en vuur.
Polderen doen we, dus polderen ZUL je!
Allemaal in de mal van het Heilige Midden.
Zei ik mal? Mallemolen dan toch.
@El Rico Grande | 03-07-19 | 12:09:
Dat sparen voor een huis was inderdaad een probleem. Enerzijds snap ik wel dat hypotheekverstrekkers tegenwoordig willen dat je zelf een bedrag inlegt (bij mij was dat toen minimaal 10% van de koopsom/hypotheek), maar het is in de praktijk gewoon echt niet te doen. In mijn situatie verdiende ik 2000 bruto, daar bleef een kleine 1400 netto van over. Tel daar al 890 kale huur van af (die inderdaad ook nog eens steeg elk jaar), dan heb je 510 euro over om je boodschappen, gas, elektra, auto en andere dingetjes te betalen die je echt nodig hebt. Het is van de zotte, en bovendien enorm krom als je ziet dat iemand die beroepswerkloos is luxueuzer kan leven dan iemand die 50 uren per week van huis is voor werk.
@Oromis | 03-07-19 | 12:11:
Bij de Limburgse wooncorporatie waar ik destijds (we hebben het over 8 jaren geleden) huurde lag de grens toen op 24K bruto per jaar (= 1850 bruto per maand.)
Ik ben benieuwd op welke partij je stemt.
Vreemd. Maar scheefwonen begint pas bij 42.000 euro.
Je verhaal klopt dus van geen kant!
Ja, de middenhuur zeker als alleenstaande die geen koopwoning kan kopen want inmiddels onbetaalbaar. De kabinetten Rutte hebben de woningmarkt volledig kapot gemaakt. Ieder jaar gaat je huur gemiddeld 2 tot 4% omhoog, de gemeente belastingen, energie, gas, TV, Zorgverzekering en water stijgt ook ieder jaar. Het is dat ik een goed betaalde baan heb maar ieder jaar is er toch ruim 50 euro minder te besteden. Over een jaar of 5 zit mijn huur ruim boven de 1200 euro! Complete waanzin! Ze willen je dwingen om te kopen maar dan mag je zelf eerst bijna 5 tot 8000 euro inleggen. En met een beetje mazzel koop je daarvoor net een huis dat de helft is van wat ik nu huur. Middenhuur kan prima verhuurd worden voor sociale huurprijzen, alleen dan vullen de semi-overheidsinstellingen hun zakken niet meer. Sociaal voor de werklozen, de vluchtelingen, de werkweigeraars, de uitkerinstrekkers en de zielige gezinnetjes. De werkende alleenstaande, de belastingbetaler en de twee verdieners kunnen ongezien de typhus krijgen.
Niet verrassend want Karl Marx schreef er al over.
Tip: lees ook eens een ander boek.
Karl Marx was een heel boos meneertje.
Wilt u meer of minder boze meneertjes die boeken schrijven?
Minder minder minder!
Tja, als je ieder jaar 100k aan artsen en apothekers binnen haalt, zitten die natuurlijk eerst in dit segment, voordat ze doorstromen naar riante villas.
Klopt helemaal, deugen is inschikken !
En die villa’s staan dan het land van herkomst natuurlijk.
Niet opgeven aan de belasting hoor,die tweede luxe woning.
Lekker uitkering trekken hier.
GroenLinks (ex)studenten kunnen nu geen woning krijgen?
Moehahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
Keuzes en consequenties....
Juist, dat. Geen medelijden mee. Dan pas op je 40e een huis kopen/huren
Waarom krijgen ongeveer 1 miljoen mensen een huis en moeten de anderen daarvoor enorm veel betalen ? Hier woont een allochtoon, zonder werk. De bewoners van de huizen ernaast betalen voor hun huis. Daarnaast onderhouden ze hun kleine voortuintje, terwijl de allochtoon alleen maar in z'n voortuin zit om er waterpijp te roken. Het onkruid staat er meer dan een meter hoog.
Als het nog even doorgroeit dan zie je de allochtoon ook niet meer......
Geef dan ook geld voor die tuin!
Archimedes-2 | 03-07-19 | 12:02
Onkruid? Heeft tenminste nog IETS van groen in z'n armzalige kale zandbak-loook-a-like omgevingkje.
Hier op de hoek zit een Irakese "familie" (*bende*), die hebben besloten het weinige tuin dat ze hebben EN te laten versloffen EN er vooral geen plantje of bloemetje neer te zetten.
What's wrong with these people.
@chicago river | 03-07-19 | 12:07: Woon in een dorp en daar z'n plotseling een aantal allochtonen gedropt. Je kunt aan de voortuinen zien waar ze wonen. En dan ook nog de geluidsoverlast want je laten duidelijk horen dat ze er zijn.
@Archimedes-2 | 03-07-19 | 12:26:
Pcies, dat dus. En waar ik zei "versloffen" bedoelde ik "verstoffen" want het is een en al zand en steen, a la de zandbak van herkomst.
Stop de tijd.
@chicago river | 03-07-19 | 12:07: Mijn tuin is ook een drama. Ik woon in een invalidenwoning, maar ik heb wel een tuin van ongeveer 150m2. Geld om het te laten onderhouden heb ik niet, arbeidsongeschikt, geen vetpot. Maar het zelf doen is ook geen optie, want ik ben daar gewoon fysiek niet toe in staat. Ik heb wel weelderige braamstruiken en brandnetels. Vogels en insecten, en soms zelfs kikkers en egeltjes. Maar het is geen 'mooie' tuin. Daardoor schijnen de buren boven mij te denken dat ze hun afval er ook best kunnen dumpen. Dat heeft nooit iemand gedaan natuurlijk, er wonen zo'n 8 gezinnen die dat kunnen doen, kom er maar achter wie. Nog één toevoeging, van alle buren komt alleen de Marokkaanse buurman, die ook met gezondheidsproblemen kampt, af en toe helpen met puin ruimen.
@Cammy | 03-07-19 | 13:12:
Is er niets iets te regelen met buurtjeugd die bramen mag komen plukken in ruil voor onderhoud? Quid pro quo en u weet wat een paar bramen tegenwoordig in de supermarQt kosten.
@Cammy | 03-07-19 | 13:12:
Schandalig, dat puinsmijten.
Doelde zelf juist op het niet opleuken van je mini tuintje, door er 9 graftegels en 9 zandzakken in te parkeren, alsof het de de eerste de beste achterbuurt in het zand van Bagdad was.
Kijk, mensen MOETEN van mij niks, maar toch heb ik zo mijn ideeen over wat prettig is, als je elkaars buur ben.
.
Joh, kijk, ik ga er niet voor treinen, maar mocht je in de regio Rotterdam wonen, wil ik wel langskomen met wat tuingereedschap @Cammy.
Het amateur hovenierschap is mij op het lijf geschreven. Gratis gym.
'Middenhuur' van ong. 1100 Euro : het is onbetaalbaar. Mensen, please, gooi ze eruit die partijen van de vorige eeuw. U wordt er een stuk beter van.
Ik snap er niets van, je zag het van mijlenver aankomen. Het beleid kost je nu echt geld en toch maar weer op het kartel stemmen. Ben je dan dom of masochist?
@Acidstain | 03-07-19 | 12:18:
Bang voor verandering en bang voor de waarheid over heilige huisjes en heikele onderwerpen. Laf zielig volkje inmiddels. Een groot deel dan.
Ja inderdaad, de tiefus, hier is geen normaal antwoord op. Perfecte mix van kapitalisme en socialisme die de boel om zeep heeft geholpen. Verder om zeep geholpen moet ik zeggen, de woningmarkt was altijd kut in NL, behalve voor sloebers en miljonairs.
Toen de terechte correctie van 2011 kwam, hadden ze HRA helemaal af moeten schaffen boven de eerste 150.000 of zo, max LTV naar 90% en daarna afbouwen naar 80%. Dan hadden de prijzen veel minder volatiel bewogen op de rest van de economie. Straks, als ooit rente gaat stijgen, of er komt weer een andere tegenslag, heeft niemand een buffer en is het weer janken, en geschokt, en met de kennis van nu etc etc etc.
@beschuitfluiter | 03-07-19 | 12:02: ben bang dat je gelijk hebt.
@beschuitfluiter | 03-07-19 | 12:02: Amen.
@beschuitfluiter | 03-07-19 | 12:02: Prima die HRA afschaffen. Maar dan ook dat idiote huurwaardeforfait, die boete omdat je niet huurt.
HRA stelt al niks voor met de huidige rente maar dat forfait blijft maar stijgen en stijgen.
@2voor12 | 03-07-19 | 12:16:
Dat huurwaardeforfait is net zo'n schande als de erftax.
@beschuitfluiter | 03-07-19 | 12:02: klinkt verstandig
@beschuitfluiter | 03-07-19 | 12:02: HAHAHA dan had je de woningmarkt echt finaal naar de kl*ten geholpen!
Vind je het gek dat steeds meer mensen (niet alleen in Groningen) scheef wonen...
@kasteelpro – 11:58: Scheefhuurders kunnen óók knel komen te zitten, omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen, vanwege een tijdelijk contract (flexwerker of ZZP-dagloner) of een chronische aandoening. De vrije huursector stelt meestal ook hoge inkomenseisen. Die scheefhuurders worden dus 'weggepest', terwijl ze geen kant opkunnen.
@Middenmoter | 03-07-19 | 12:19:
'Scheefwonen' is één van de goorste socialistische termen die er zijn.
Het legt kleine ondernemers die nooit een eigen huis kunnen kopen een soort van verplichting op om niet te veel geld te verdienen omdat ze anders hun huis ontgroeien.
@Kasteelpro – 12:28: 'Socialistisch'? Da's dan wel raar, want de 'Scheefhuurderswet' is ingevoerd door minister Blok (VVD). Ik heb altijd gedacht dat dat juist de ultieme middenstandspartij was en allesbehálve socialistisch. Tsja, etiketjes veranderen...
Zie hier de 'Dikke Ikke' mentaliteit van een ieder die op de VVD stemt.....
Timmermans doet het stiekem ook!
wat een kut prins!
All betaalbare huurwonings are belong to Prins Bernard Jr.
Daarom ook geen geld naar dat hele ‘ Koninklijk’ gebeuren. Je geeft ze geld en hop het worden ‘ondernemers’ die je uitzuigen.
@El Rico Grande | 03-07-19 | 12:12: En dat uitzuigen ging voor het koninklijk gebeuren al heel goed zonder 'ondernemen'.
Dat is gewoon een kwestie van meer bouwen...
En dat gaat niet gebeuren want dan gaan de prijzen naar beneden (iig niet snel omhoog) en dat is niet fijn voor de huisjesmelkers en banken.
Doet NL als sinds de tweede wereldoorlog zeer bewust niet. Dit om de prijzen hoog te houden en de winsten voor de bouwers ook. Net nu de vergrijzing van de nederlandse bevolking het woningtekort bijna als vanzelf zou gaan oplossen, halen we zoveel nieuwe 'nederlanders' binnen dat het tekort aan betaalbare woningen mooi nijpend blijft...
Dit is ook een kwestie van teveel immigranten toelaten, waardoor er nu te weinig huizen voor onszelf zijn
REAGEER OOK