Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Een of ander advies: 'Stemrecht vanaf 16 jaar'

Oh men daar gaan we weer

WILLEN JULLIE DIT DAN, COMMISSIE DINGES

Allerlei mensen van boven de 18 die wel stemrecht hebben (en terecht, overigens) hebben weer een mening over een of andere commissie die een advies heeft gegeven om jongeren vanaf 16 stemrecht te geven. Wij vinden sowieso dat verlaging van de stemleeftijd alleen bespreekbaar is er als er een oplossing wordt gevonden voor de zware beroepen en zijn een petitie begonnen om de schoolpleinen van Nederland politiekvrij te maken. U leest het al, een weinig inhoudelijke reactie van GeenStijl, waarvoor excuses. Dat komt stiekem een beetje omdat de politiek dit toch niet gaat veranderen en stiekem een beetje nog meer omdat mensen die heel erg fel in deze discussie zitten het liefst het stemrecht afpakken van iedereen die op een andere partij stemt dan zij. Maar dat is gelukkig de enige groep in Nederland die wél een meerderheid vormt, dus kom er maar in met uw algehele hekel aan de jeugd en/of Plato (FFS) en/of anekdote over uw nichtje van 15 dat meer weet van politiek dan de hele rest van de familie bij elkaar...
INSTANT UPDATE: Ollongren noemt het 'interessant idee'. Weet u wat ook een interessant idee was?

Reaguursels

Inloggen

Als 16 jarige ben je normaal gesproken nog totaal afhankelijk van een ouder of verzorger. Pas als je je eigen broek op houdt mag je stemmen. Ja ook op GroenLinks als je dat echt haal graag wil.

Het is sowieso belachelijk dat mensen zonder inkomen mogen meebepalen waar het belastinggeld naar toe gaat.

van heinde en verre | 25-06-19 | 10:59 | 1

Dus dat. Je mag geen auto besturen, alcohol liever niet. Maar het bestuur van het land kiezen, dat mag wel van D66. Natuurlijk want D66 bestaat bij de gratie van naïviteit van mensen.

Onno Barendsen9337 | 25-06-19 | 13:43

Links is gek op tere jonge zieltjes. De natuurlijke drang om de wereld te verbeteren en zich af te zetten tegen de ouder hoeft enkel nog bijgestuurd te worden met het juiste ideologische wereldbeeld. Als kers op de taart hebben ze ook nog geen kapitaal opgebouwd en dragen dus nog geen schuld voor de klasse strijd in dit land. Ze zijn een puur en onbeschreven blad waar de links intellectueel naar harte lust zijn utopische visie op kan schetsen.

Zendavesta | 25-06-19 | 10:53

Als kinderen van 16 zo graag als volwassenen willen worden aangezien, dan misschien de leeftijd voor jeugdige criminelen gelijk ook maar laten zakken naar 12 ofzo.
Worden er tenminste een hoop crimineeltjes aangepakt.

Alt | 25-06-19 | 10:16

Jonger is deugdzamer en minder kritisch.

Willem_Oltmans | 25-06-19 | 09:05 | 1

Precies. Zouden veel GroenLinks en D66 stemmen. Verstand komt nu eenmaal met de jaren.

Mart6037 | 25-06-19 | 09:29

Logisch, kinderen zijn nog te beïnvloeden op de linkse scholen én hoeven de rekening niet te betalen voor de linkse ideeën. Win-win voor de dan nog socialistische fanaten.

momferd69 | 25-06-19 | 09:00

De Ollongren-ungdom. Misschien meer referenties na minimaal een fles victory-gin.
Want dit is niet meer om aan te zien.

hallevvezool | 25-06-19 | 08:59

Gewoon invoeren dat je pas mag stemmen als je een beduidend significante bijdrage aan de maatschappij hebt geleverd. Bijvoorbeeld door 3 jaar te hebben gewerkt zodat je drommelsgoed weet dat geld niet aan een boom groeit. Eventueel wat andere beperkende eisen qua criminaliteit, loyaliteit aan Nederland (dubbele paspoorten) e.d.

Sjompie | 25-06-19 | 08:50

Snap ik wel. Dat jonge stemvee is vers geïndoctrineerd door het linkse onderwijssysteem en hebben de Red Pill nog niet genomen,

Brou Is Back | 25-06-19 | 08:34

Leeftijd moet naar 21 want kinderen worden steeds later volwassen. Je kunt deze Nintendo-generatie niet laten stemmen over zaken die hun eigenbelang overstijgen. Die zaken snappen ze niet.

Giotto | 25-06-19 | 08:19

GroensLinks en D666 vinden dit een geweldig idee. Kinderen van 16, wonend bij hun ouders en zonder enige (financiële) verantwoordelijkheden, zullen eerder geneigd zijn om te stemmen op idealistische luchtfietserij en dom gezwets.

TeeJee | 25-06-19 | 08:14 | 3

Kijk, dat is de echte reden. Kijk maar eens hoe ze op scholen stemmen en hoe ze opeens anders gaan stemmen zo gauw ze een baan hebben. Links gaat zo gauw dit er door is allerlei gratis studies beloven en zo hebben ze weer een hele lading stemzombies erbij. Dat niets gratis is daar denken zeker jeudigen niet over na omdat die op andersmans beurs leven.

Moonwarrior | 25-06-19 | 08:22

Enkele jaren terug werd er massaal PVV gestemd op de scholen. Nu op de Jessoiden, nog even. Vroegah mocht je pas Tweede Kamerlid worden met 30 jaar, nu 18. Het was zo gek nog niet.

Nichtsneues | 25-06-19 | 08:38

En ipv de versplintering aan te pakken met een hogere kiesdrempel, gooi je er nog een paar miljoen stemmen bij om de spoeling verder te verdunnen.

Rest In Privacy | 25-06-19 | 08:40

pertinent tegen. Ik zou graag 21 zien.

Schepvogel | 25-06-19 | 07:58 | 1

Mee eens, dat is zo’n beetje de leeftijd dat jongeren volwassen worden en de adolescentie voorbij is.

ratelaar | 25-06-19 | 13:25

"Volgens de ROB heeft onderzoek inmiddels uitgewezen dat pubers in het stemhokje wel degelijk een verstandige keuze kunnen maken."
Pas als je verantwoordelijk kunt zijn voor je eigen leven kun je iemand volwassen noemen. Een thuiswonende van 16 neemt de situatie voor granted, heeft geen idee hoe het is om een studie af te maken en te werken en je eigen broek op te houden en verantwoordelijke keuzes te maken, uitzondering daargelaten.
Het is bijvoorbeeld niet voor niets dat ze op die leeftijd gevoelig zijn voor sektes, hun identiteit is nog niet uitontwikkeld.

kloopindeslootjijook | 25-06-19 | 07:38

Ok, maar dan ook volwassenen strafrecht voor 16+ en niet meer dat gezwatel over 25-jarige "kinderen"

batvoca2 | 25-06-19 | 07:33

Geef ze op 16 jarige leeftijd de volgende eenvoudige keuze; of levenslang stemrecht, of een scooter...

number668 | 25-06-19 | 07:02 | 1

Dit dus! Wat een waanzin om pubers te willen laten stemmen!

severalminutes | 25-06-19 | 11:43

Rot toch op! Kneiterlinks denkt er garen bij te kunnen spinnen omdat ze een stevige greep hebben op scholieren met hun hun bleke soja klauwtjes. Zoveel klimaat spijbelaars! Denk je eens in als die kunnen stemmen!
Infantiel links kutland. Lekker progressief weer. 16 jaar stemmen. De meeste volwassenen begrijpen nauwelijks iets van politiek laat staan 16 jarigen. Er is een rede waarom je niet wil dat ze op dit leeftijd nog geen alcohol gebruiken of auto-rijden.
Maar het klinkt wel lekker, kun je weer even laten merken hoe ‘ruimdenkend en progressief’ je bent.
1 vraag aan mensen die voor zijn, mogen ze op die leeftijd dan ook dienen in het leger? Als je iemand volwassen genoeg acht om te stemmen is die toch zeker ook volwassen genoeg voor krijgsdienst?
Laat dat geretardeerde proefballonetje maar gauw klappen.

ratelaar | 25-06-19 | 06:57

Ik zou alleen huiseigenaren laten stemmen. die mensen hebben laten zien verantwoordelijk in het leven te staan. De meeste overige mensen stemmen met hun portemonnee en dat betekent voornamelijk herverdeling.

heldheino | 25-06-19 | 06:41 | 4

Alleen hypotheekvrije eigenaren dan. Ligt het merendeel van de stemgerechtigden binnen 20 jaar in de kist. En die mensen hebben natuurlijk ook geen enkele financiele belangen bij het overwegen van hun stem, toch?

Forex | 25-06-19 | 07:35

@kloopindeslootjijook | 25-06-19 | 07:29: De hardwerkende alleenstaande moeder heeft al aangetoond niet verantwoordelijk in het leven te staan, anders was ze geen alleenstaande moeder geworden. Dus geen enkel bezwaar tegen als zij geen keuzes voor mij mag maken.

dexter79 | 25-06-19 | 09:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ja! Laten we die groep mensen die de hele dag aan linkse indoctrinatie wordt blootgesteld op onze opleidingen eerder naar de stembus drijven. Moeten toch ergens de stemmen vandaan halen nu de oudere Nederlanders steeds meer opschuiven naar rechts. Terwijl ze demonstreren voor een beter milieu halen wij (politici) de spaarpot voor hun pensioen vast leeg.

NemesisNL | 25-06-19 | 06:05 | 1

Zo is het!

kindapaas | 25-06-19 | 06:35

Stemrecht van "bejaarden" intrekken want die beslissen over een toekomst waarin zij er niet meer zijn?
Jaarlijkse kennistoets voor stemgerechtigden en bij falen niet stemmen?
Gekozen kandidaten die geen zitting nemen strafbaar stellen wegens kiezersbedrog?
Meeste stemmen is..... Rutte / Verdonk....

Is dit nog nieuws? | 25-06-19 | 05:51 | 1

Starship troopers stijl: verdien je staatsburgerschap door je eerst in te zetten voor de maatschappij.

ScumbaggusMaximus | 25-06-19 | 08:35

Koppel stemrecht dan aan het afdragen van inkomstenbelasting. 14 jarige die netjes een krantenwijk loopt? Ga maar lekker stemmen jongen. 17 jarige die beetje op de bank zit te filosoferen over marx? Wacht maar nog een jaartje tot je 18 ben.

Kijken hoe snel de linkse partijen er dan van af zullen zien.

StarFox | 25-06-19 | 03:11 | 1

Vraag eens aan iemand die zich "links" noemt:
a) vind je rente op staatsleningen een goede zaak, waarom wel, waarom niet?
b) vind je een "cap" op grote vermogens een goede zaak, bv geen vermogens toestaan van > 1 miljoen? Waarom goed, waarom niet goed?
c) vind je privatisering van basisvoorzieningen (onderbrengen bij multinationale corporates) een goed idee (j/n)? Waarom goed, waarom niet goed? (max 3 argumenten elk)

Je voelt hem denk ik al aankomen, wat zich links noemt is meestal allebehalve links: het zijn neplinksen, die nepnieuws, nepwetenschap en neponderwijs inzetten om argeloze burgers zo lang mogelijk voor de gek te houden. Het zijn socialistisch imperialisten, omgekeerde Robin Hoods compleet in groene wambuizen die nemen van de armen en geven aan de rijken.

kindapaas | 25-06-19 | 07:05

Het is zeker ’n interessant idee…
Als mensen hier fel op tegen zijn dan lijkt het mij dat het door gaat (D66).

Hoe zat het ook al weer met het referendum/organen diefstal?

Veluwse-Eikel | 25-06-19 | 02:58

Het enigste voordeel van jonger stemmen is dat de kinders al vroeg kunnen leren omgaan met bedriegerij.

down | 25-06-19 | 01:55

Het is hier al eerder gememoreerd. He hersenen zijn compleet gevormd ergens vroeg in de twintig. Een van de redelijke rede om dan pas stemrecht toe te kennen.

Ook elders gememoreerd: De hormonen. Mijn got, op mijn 16e was er maar een ding belangrijke en dat hoef ik niet nader uit te werken, want ieder gozer hier weet dat toch. Farsoenlijk nadenken was er niet bij. Got-oh-guttemetrutter, wat een klootzak zal ik geweest zijn.

Ollonkreng? Alles wat die hekst is bij voorbaat verdacht.
Zo dan maar. Evocatus

Evocatus | 25-06-19 | 01:25

Ik pleit voor een verhoging van het stemrecht dus 21 jaar of ouder.
Het is volkomen begrijpelijk dat de beroepsleugenaars uit den Haag die leeftijd willen verlagen, die kinderen weten immers geen bal, nul levenservaring, kunnn zijn net uit de luiers, kunnen met moeite hun eigen naam spellen en dus uitstekend te beinvloeden middels subtiel doortrapte staatspropaganda die ze op de lagere school en het voortgezet onderwijs al met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Je ziet het al aan de penetrante nitwit Friday's for Future kinderen, die kregen eerst een aaifone en dan pas tieten. Dus trek die leeftijdsgrens voor stemgerechtigden maar stijl omhoog!

afdankert | 25-06-19 | 00:23

Volwassenen zijn te dom voor een referendum, maar 16-jarigen slim genoeg om te stemmen….. D66, kansloos…..

polleke12 | 25-06-19 | 00:14 | 7

Bravo!!

Rhenium | 25-06-19 | 02:27

Inderdaad een hele sterke observatie!

kindapaas | 25-06-19 | 07:07

Precies, omhoog die leeftijd!

Giotto | 25-06-19 | 08:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Macht en een big state. In Amerika is het gelukt, nu hier nog. We kunnen het!

Masturwasbeert | 25-06-19 | 00:00

Wat mij betreft gaat de stemgerechtigde leeftijd terug naar 23, zoals tot 1965 het geval was. Kort na die leeftijd (bij 24) ligt de grens waarbij een meerderheid de studie heeft afgerond. Het moment waarop mensen financieel op eigen benen kunnen staan markeert een belangrijke stap naar volwassenheid. Als ik naar mijzelf en zo'n beetje iedereen die ik ken kijk, ligt daar de echte overgang van kind naar volwassene. Rond die leeftijd had ik in redelijk korte tijd mijn eerste auto, eerste echte huis, en (al iets eerder) full-time baan. Je gaat dan toch anders tegen dingen aankijken: voor zo'n beetje elke puber/adolescent geldt dat het niet gek genoeg kan. Als je het allemaal zelf moet betalen, en ziet hoeveel belasting er op je inkomen wordt ingehouden, ga je daar toch anders tegenaan kijken. Dan komt het besef dat er ook kosten verbonden zijn aan de keuzes die worden gemaakt.

Het heeft me altijd enorm bevreemd dat leeftijdsgroepen die (nog) geen enkele bijdrage leveren aan de samenleving mogen meebeslissen over de besteding van het geld van de mensen die hun levensonderhoud betalen.

Dr. Vigilante | 24-06-19 | 23:58

Een plannetje van links neem ik aan?

Jeugdigen hebben de ambitie de wereld te kunnen veranderen. Doorgaans gebeurt dit met een meerderheid van de jongeren die geen flauw benul hebben van geschiedenis en samenhangen die ervoor hebben gezorgd dat zij het nu zo goed hebben. In de huidige trend waarbij de kids op school ingeprent krijgen dat ze een slachtoffer van de grote boze wereld zijn ipv. de uitverkorenen met alle kansen om iets te betekenen in deze wereld (mits je er voor knokt) denk ik dat een vervroegd stemrecht, en het pleiten voor zulks, een machtsplannetje van Klaver en/of Jetten (beide aktivistische dromers) zou kunnen zijn. Even stemmen winnen ...

mazel_tov | 24-06-19 | 23:49

Hoe jonger hoe eenvoudiger te indoctrineren zal men in Den Haag denken.Stemrecht moet weer een privilege worden en geen parel voor de zwijnen.Een recht om trots op te zijn om verheugd naar uit te kijken:Stemrecht voor mannen en vrouwen vanaf 30 jaar en ouder met 1 Nederlandsch paspoort lijkt me een beter idee.

P.Faust | 24-06-19 | 23:38

De Raad voor het Openbaar Bestuur per direct ontbinden. Waar hebben ze die pantoffels gevonden?

Short | 24-06-19 | 23:27

Als je die interviews zag van scholieren bij die Klimaatbetogingen dan zou ik zeggen optrekken naar 30 graag

Datzullenwenogweleen | 24-06-19 | 23:21

Wat een onzin. Een puber is juist geïnteresseerd in dingen die ze juist niet mogen.
Advies moet dus zijn: heel vaak op school en thuis over de polletiek discussiëren en daarbij nog vaker aangeven dat ze nog niet mogen stemmen.

J.Luns | 24-06-19 | 23:20

Waar gaan we stemmen vandaan halen? Juist bij de geindoctrineerde jeugd. Het liefst zouden ze stemrecht willen vanaf 12, zodat ze in de laatste klas van de basisschool nadat ze 6 jaar lang door juf Sanne, juf Lotte, juf Merel, juf Lisa, juf Lila en meester Milan zijn gehersenspoeld met links gedachtengoed.

peterdh | 24-06-19 | 23:16

Er is maar één goed idee : Kiesdrempel omhoog naar 4 of 5 % !! Zoals in de landen om ons heen . Maakt de politiek weer overzichtelijk.

verichrome | 24-06-19 | 23:08 | 2

Vóór Denk was niet in de kamer gekomen, tegen FVD was niet in de kamer gekomen. Zeg het maar.

sprietatoom | 24-06-19 | 23:18

@sprietatoom | 24-06-19 | 23:18: Dan een soort introductie invoeren. Eerste keer verkiezingen mag je de huidige drempel handhaven. Bij de 2e keer de verhoogde. Voor: Denk verdwijnt uit de kamer; FvD blijft erin. Tegen: Ik kan even niets verzinnen.

Kopieerapparaat | 24-06-19 | 23:26

GEEN STEMRECHT voor lieden die een bijdrage van de overheid -in welke vorm dan ook- genieten

bisbisbis | 24-06-19 | 23:06 | 3

Kinderbijslag, DUO, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget, DWI, UWV, AOW, SVB, bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentebelasting, WMO voorziening, heffingskorting, hypotheekrenteaftrek, PGB, pensioen. Dan mag alleen Rutte zelf nog stemmen

Sandronique | 24-06-19 | 23:15

terug naar de 19de eeuw?

Diotima | 24-06-19 | 23:20

@Sandronique | 24-06-19 | 23:15:
Nog simpeler, schaf het hele belastingstelsel af en beperk je tot uitsluitend BTW. Leveringen van buitenlandse bedrijven van welke aard dan ook: jaarlijks een vergunning verplicht stellen. Dan hou je vanzelf de belangrijkste zaken over, niet meer gestoord door allerlei gemillimeter op de vierkante Euro.

kindapaas | 25-06-19 | 07:15
-weggejorist-
bisbisbis | 24-06-19 | 23:05

Is het niet een idee om de stemgerichtigde leeftijd te verhogen naar 21 jaar. Schijnt namelijk zo te zijn dat de hersentjes pas dan volgroeid zijn. U begrijpt dan ook waarom partijen als Groenlinks en D66 er garen bij spinnen wanneer de kiesgerechtigde leeftijd wordt verlaagd. Het is weer een heel dom idee.

Bab01 | 24-06-19 | 23:02 | 2

Als de hersentjes met 21 jaar volgroeid zijn, hoe komt het dan dat je tot 23 jaar veel meer aan autoverzekering betaalt? Optrekken naar 24 jaar, graag.

bisbisbis | 24-06-19 | 23:08

@bisbisbis | 24-06-19 | 23:08:
Omdat je ook met volgroeide hersentjes als een maniak zonder ervaring kan rijden. In de regel worden mensen pas voorzichtiger naarmate er meer te verliezen is zoals vrouw, kinderen, carriere (en inkomen dus huis hypotheek etc) die dingen zijn er in de regel niet op je 21e.

peterdh | 24-06-19 | 23:11

Er was maar één enkelewerkelijke reden voor het graties binnenhalen van allochtonen in de vorige eeuw: stemmers op de PvdA.
-
Nu stemmen die allochtonen op hun eigen partij.
-
Dussss; wat zullen wij nu weer eens verzinnen om aan groen-linkse stemmen te komen? Oh wacht: wij hebben nog een arsenaal jonge mensen die flink door Gretta Thunberg besmet zijn!

bisbisbis | 24-06-19 | 23:02

Logisch,

Te jong om zelf een biertje te halen

Anyway, zoveelste corrupte manier van links om aan stemmers te komen:

Want alleen jongeren zijn goedgelovig en naïef genoeg om die gasten te geloven..

Zeker als het op scholen wordt ingegoten..

killRoy1982 | 24-06-19 | 22:51 | 1

Maar wel kunnen stemmen als 16 jarige op partijen die de leeftijd om alcohol te mogen drinken van 18 naar 21 brengen, omlaag gaat hij niet meer.

sprietatoom | 24-06-19 | 23:09

Het land moet en zal nog harder naar de knoppen..

Stemmen moet alleen voorbehouden zijn aan mensen die een bijdrage leveren of zeker enige tijd hebben geleverd, netto belastingbetaler zijn en geen ontvanger. (kantoor)ambtenaren ook uitgesloten, laat die eerst maar eens 20 jaar in het bedrijfsleven werken voordat ze ons geld mogen uitgeven.

Stonecity | 24-06-19 | 22:48 | 1

Vergeet di met 2 paspoorten niet.

pejoar | 24-06-19 | 23:10

... ga dan gelijk full monty.. alleen linkse mensen mogen stemmen. Lost ook veel op.

Masturwasbeert | 24-06-19 | 22:39

Tuurlijk. Nieuw links stemvee. Allemaal voor de EU, tegen Trump... gehoorzaam... Brot und Spiele... precies wat we nodig hebben. Waarom niet. De paar jeugdigen met brains zijn sowieso in de marge. Verlagen naar 16, beter quotum, verder met onze agenda.

Masturwasbeert | 24-06-19 | 22:37

Ik zie het voor me........ eerst ff een was tablet naar binnen werken en dan fijn groen links stemmen.

ditotje | 24-06-19 | 22:36

Can't Win The Game? Change The Rules.

dugo | 24-06-19 | 22:35

Verlagen van de stemgerechtigde leeftijd, haha, ja die truuk heeft Bouterse ook uitgehaald toen dat uit de peilingen gunstig leek.

dugo | 24-06-19 | 22:34

Wat ze het aller liefst zouden willen daarn in Den Haag en Brussel, is stemrecht voor kansarm Afrika. Opdat de Timmerfransoïden hun 'islam 2000 jr Europa' en andere volksmennerij de Europese vezels maar compleet en volledig mogen doordringen.

Mijnbescheidenmening | 24-06-19 | 22:03

"Maar volgens de ROB heeft onderzoek inmiddels uitgewezen dat pubers in het stemhokje wel degelijk een verstandige keuze kunnen maken."

Wat een doodenge quote is dat zeg. Zeer benieuwd naar de maatstaf die werd gehanteerd voor het begrip "verstandig"....

Gen. Maximus | 24-06-19 | 21:59 | 1

De verstandige keuze in het stemhokje zou er dan uit bestaan dat ze het rode potlood neerleggen en weer naar huis gaan. Omdat ze het nog niet weten.

knutsel_ | 24-06-19 | 22:11

Links doet er alles aan om meer macht te krijgen. Nu het idee om 16 jarigen te laten stemmen. Ik heb een beter idee, verhoog de leeftijd naar 21. Of beter nog 25.
Kinderen (want dat zijn het) van 16 zijn te dom om te poepen

SicSeb | 24-06-19 | 21:56

De volgende stap is via Facebook stemmen. Daarna volgen hippe kado-acties. Een gratis snelle bioplanga voor wie even komt doppen.

Shareholder II | 24-06-19 | 21:55

Bizar idee. Dus ziek links al er naar grijpen. Segregatie is hen heilig.

Shareholder II | 24-06-19 | 21:48 | 1

hun

Ruud Hazes56616330 | 25-06-19 | 00:20

Nee slecht idee. Pak liever het stemrecht af van werklozen en hoogbejaarden. Dat is minder DENK, minder traditiegetrouw stemmers van CDA PvdA en het is gewoon prachtig als die antifa criminelen niet meer mogen stemmen.

Middensteun | 24-06-19 | 21:38 | 8

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 24-06-19 | 22:03: Ik ook niet. Het kwam ter sprake. Ik heb mijzelf erin verdiept. Soort van mijn mams komt ook wel eens met Netflix dat ik met grote holle ogen haar aankijk. Waar heeft deze vrouw het over, denk ik dan. Ieder zijn ding.

Vageling | 24-06-19 | 22:38

Parbleu, Middensteun.

Ten tijde van de Revolutie had ik uw kop graag onder de guillotine gelegd ter algehele inkorting. Echter tussentijds zijn we ietwat beschaafder geworden, her en der en zeker niet overal. Dus u komt er nu gewnadelijk vanaf.

Hoogbejaarden? Wat is dat goh-domme?

Mijn echt hoogbejaarde tante is kortgeleden verscheiden en was tot op haar 94ste nog bijster goed bij en snapte aardig, wat er in de wereld omging en had daar een mening over, vaak niet de mijne en daaruit konden wel eens stevige discussies plaats vinden.

Andere tante veel eerder overleden (96), maar speelde nog steeds viool in het ouderenorkest tot in de negentig en ook die had ze allemaal prima op het rijtje.

Natuurlijk zijn er dementerenden en mensen waarbij de grijze massa vertroebeld is en het niet meer goed komt. (Moge zij hopen op steun en liefde van hun nakomelingen!)

Het komt in alle soorten en maten.

Wegens uw over-één-kam-scheren: Hoe wilt u hoogbejaard definiëren met daarbij een meetlat voor het geestelijk welbevinden en potentieel beoordelingsvermogen, etc, etc?

Over beoordelingsvermogen gesproken. Als we alleen al naar de media kijken in Nederland en zien hoe we dagelijks worden "voorgelogen" door sommig journaille op basis van onvolledige informatie en ideologische oogkleppen, dan zijn er nog wel een paar groepen die hun stemrecht zouden mogen inleveren.
Handen af van bejaarden, al dan niet hoog-. Evocatus
.

Evocatus | 25-06-19 | 01:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Natuurlijk vindt Ollongren dit een interessant idee. Immers hoe jonger, hoe naïever. En hoe naïever, hoe groter de kans dat men D66 stemt.

caspert79 | 24-06-19 | 21:33

Zo hopeloos is Links. Net als Hitler gedurende de laatste dagen.
Ik zeg het: de ware extremist komt van Links!
Vraag eens een kind over zijn mening over de koopkracht en het pensioen. Ze krijgen verdomme nog maatschappijleer op school! Waarom niet iedereen een 10 want ze mogen stemmen. Of krijgen ze een punt voor hun stemkeuze?
En dan was het toch de politiek die de huidige kiesgerechtigden onvoldoende informeert vondt mbt Oekraine referendum.
Weet een 16 jarig kind waar Oekraine ligt?
Links is radeloos!

ET007 | 24-06-19 | 21:32 | 1

Leuk voor de partij voor de dieren idd.

Trumme | 24-06-19 | 22:31

Het RTL-artikel heeft een leuke link naar een ander artikel: "Als alleen vrouwen mochten stemmen? Dan zag Nederland er heel anders uit"

www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...

"Dat blijkt ook uit het onderzoek dat I&O Research in maart deed in opdracht van de Volkskrant. Als bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 alleen vrouwen hadden mogen stemmen, had de huidige coalitie geen meerderheid gekregen, terwijl de progressieve partijen samen fors groter waren geworden. Die zouden 74 zetels hebben gehaald, in plaats van de 66 zetels nu. De VVD zou nog wel de grootste partij zijn geweest."

omanders | 24-06-19 | 21:26 | 6

Stemmingmakerij..

Vrouwen mogen gewoon stemmen.

Bovendien geeft men ermee aanndat er wel een verschil is tussen mannen en vrouwen intellectueel.

Iets wat schijnbaar alleen door links gezegd mag worden om de bevolking nog meer te polariseren..

Want eigenlijk bedoelen ze gewoon

‘Als alle mannen geen stemrecht zouden hebben, zou Nederland er heel anders uit zien..

Een gedachte waar menig feminazi een natte doos van krijgt..

killRoy1982 | 24-06-19 | 22:58

@omanders | 24-06-19 | 21:40: Dat is paradoxaal aan vrouwen. Aan de ene kant rust in de tent willen maar tegelijkertijd een vent (al dan niet op death row) willen die aan iedereen en zijn moeder schijt heeft.

Bab01 | 24-06-19 | 23:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb een beter idee: stemrecht naar 30 jaar voor mannen, en 40 jaar voor vrouwen. Verschil moet er zijn namelijk.

LiniaalRectaal | 24-06-19 | 21:14

Toen we zelf nog jong en onnozel waren vonden wij het ook: https://www.youtube.com/watch?v=Le66uQRP8IA . En gerimpelde oude taarten van het linkse stempel https://www.parlement.com/9353000/1/j4nvh0qavhjkdqd_j9vvknrezmh4csi/vkrbb289y4e5?sizew=156&sizeh=200&crop=330:304:3304:4242 vonden ons geweldig!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 24-06-19 | 21:10

Nou heb ik me ooit door een marketingdeskundige / bobo bij een groot PR bureau laten vertellen dat ze 'De Nederlandse Bevolking' benaderen alsof het een nest 14-jarigen is. Dat was een jaar of 15 geleden dus ik weet niet hoe laag men de lat nu legt, maar heel die stem leeftijd zou dus weinig uitmaken. Een menneke op school wordt geindoctrineerd door z'n GL juf, z'n ouwe heer door de NOS en een premier die €1000 euro uitdeelt.

Vesta | 24-06-19 | 21:01

Niet de 18e, maar juist een verhoging van het stemrecht naar de 21-jarige. Dan hebben ze klein beetje het idee van de democratie wanneer een parlement gekozen moet worden.

Thoth | 24-06-19 | 21:00 | 1

Thoth
Eens.

toetssteen | 24-06-19 | 21:55

Totdat al die 16 jarige meisjes op Baudet gaan stemmen. Dan is het binnen 2 jaar alweer teruggedraaid. Want dat is niet de bedoeling.

SugarCandyMountain | 24-06-19 | 20:55 | 4

Ik denk dat de PvdD de grootste word dan.

Trumme | 24-06-19 | 22:33
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien kan Karin Orwellongren, eerst eens referenda serieus nemen. Daarna kunnen we hier in Nederland, altijd nog opnieuw besluiten, haar een hernieuwde kans te geven.

O2Neutraal | 24-06-19 | 20:55

Ik snap het idee daar achter wel; vers geïndoctrineerde kindertjes stemmen precies wat het kartel wil. Nog geen idee van geld; hoe je er aan komt of hoe je daarmee om moet gaan.
Dat verandert bij de meesten pas als ze zelf een vaste baan hebben en merken dat ze niks overhouden van een week hard werken. Omdat al het geld naar kansloze klimaatprojecten, frauderende politici, kwaadaardige extremisten en criminelen gaat.

Naar mijn mening zijn er al veel te veel mensen met stemrecht.
Ik denk dat alleen mensen die belasting betalen of dat een x aantal jaar gedaan hebben stemrecht zouden mogen hebben. Partijen als PvdA, *denk* en GroenLinks zouden samen misschien op 2 zetels komen; en dan kunnen VVD en CDA niet meer om PVV en FvD heen. Veel nu onoplosbare problemen zouden dan binnen een paar jaar zijn opgelost, of in ieder geval beheersbaar zijn.

Enig minpunt is dat de huidige freakshow die we hilarisch "Amsterdamse gemeenteraad" noemen bij de eerste verkiezingsronde zou worden weggestemd door de overgebleven 5% Amsterdammers met stemrecht. Dat scheelt ook fantastische topics op oa GS. Maar die clowns kunnen ook allemaal bij de NPO terecht, en dat is echt veel goedkoper.

Dandruff | 24-06-19 | 20:53

Mooi! Niet het idee, maar wel het feit dat het nu gepresenteerd wordt. Dit betekent dat links steeds verder in het nauw gedreven wordt, en dat ze wanhopig worden.

DMaN | 24-06-19 | 20:53

Ik zat eerder aan een maximum te denken. 80-jarigen die nog uit een tijd komen met touwtjes uit de brievenbus, gecombineerd met een sterke afname van neuroplasticiteit, leidt niet meer tot meegaan met veranderende tijden om daar stemgedrag op aan te passen.

JackStick | 24-06-19 | 20:46 | 2

Dank u, maar mag ik blijven als ik op FvD blijf stemmen?

Synecdoche | 24-06-19 | 21:02

Hee, hee, hee. Ik ben 65 en toen ik kind was hadden wij inderdaad letterlijk eentouwtje uit de brievenbus, net als andere gezinnen bij ons in de straat met kinderen van mijn leeftijd.

Ik zou nog maar eens goed nadenken over je voorstel tot leeftijdsdiscriminatie, voor je het weet ben je zelf 80. Veel ouderen zijn nog verbazingwekkend bij de tijd - ik heb het uiteraard niet over dementerenden en Alzheimer patiënten - en waarom zou je die hun stemrecht ontnemen? Omdat ze "niet meegaan met veranderende tijden"? Niet alles wat nieuw is, is automatisch ook goed, en niet alles wat oud is, is automatisch slecht.

Dr_Johnson | 24-06-19 | 21:23

Ik stam uit zowat de laatste generatie waarin het verschil tussen (academische) intelligentie, gezond verstand en wijsheid vrij algemeen bekend was.
Ook al duurde het bij mij tot ver in de twintig tot ik het verschil (en de conflicten) tussen die eerste twee in de gaten kreeg.
Het ontdekken van waarin wijsheid dan weer verschilt van die eerste twee, heeft natuurlijk veel langer geduurd. En wat mij betreft zou dat ook (weer) de drempel voor politiek meebeslissingsrecht mogen worden.

WirMachenMusik | 24-06-19 | 20:46 | 2

Mooie tegel!

2tribes | 24-06-19 | 21:26

Goed verwoord&geheel mee eens!

kindapaas | 25-06-19 | 07:41

Wat was dat gezegde ook alweer? Als je jong bent en niet links heb je geen hart, en als je oud bent en niet rechts geen hersens?

Natuurlijk wil alles wat politiek correct en links is dit graag. Ze zijn immers afhankelijk van bepaalde groepen: niet zo snuggeren zonder basaal verstand van economie of menselijk gedrag die niet kortetermijnswinst kunnen wegen tegen langetermijnsverlies, de niet succesvollen, de rancuneuze afgunstigen, de mensen die leven van andermans geld en inspanning. En natuurlijk een flink contingent dolende deugers die denken dat ze "sociaal" zijn door met andermans portemonnee te smijten naar "zielige" mensen. Waarbij de echt zieligen maar niet al te vaak worden overgeslagen en het geld rechtsstreeks terecht komt bij parasieten die profiteren van het afromen van de herverdelingsmachine en mensen die misbruik maken van allerhande toeslagen en "rechten" die de echte simpele ziel met weinig geld, verstand en opleiding maar moeilijk weet te vinden.

En Plato, ach, die had ook zo z'n hiaten in zijn redeneringen. Al kon hij in zijn tijd nog schermen met het feit dat nog niemand beter wist. Democratie vervangen met een uiteindelijk zelfselecterende elite van mensen die denken het beter te weten is natuurlijk ook een recept voor dictatuur en corruptie. Wat niet wil zeggen dat daarom pure democratie zo'n geweldig systeem is. Zelfs niet "het beste van de slechte" systemen, zoals sommige demofielen zo graag beweren.

Niet voor niets deden de oude Grieken, de Romeinen en ook recentere democratieën aan allerlei beperkingen op democratie. Omdat ze wisten, instinctief en uit ervaring, dat het maar al te vaak een dictatuur van domme of opportunistische meerderheden zou worden. Men stelde Senaten en leeftijdsgrenzen (in de VS 35 jaar voor een president) om zeker te zijn geen naïeve nitwits de overhand te laten krijgen, census- of cijnskiesrecht waarbij je alleen mocht stemmen of bepaalde ambten mocht bekleden als je bijdroeg aan de schatkist of voldoende geld had om betere wapens te kopen bij je dienstplicht, Grondwetten waarbij 2/3de, 3/5de 3/4de van de kiezers nodig waren om bepaalde rechten te wijzigen, Hooggerechts- en Constitutionele Hoven die wetten buiten werken konden stellen als die volgens hen de Grondwet schonden, termijnlimieten voor populaire(\populistische) presidenten, zelfs als het volk ze nog vier of meer jaar wilde dankzij kortetermijncadeautjes, enzovoorts.

En zelfs dan nog ging het vaak mis. De Romeinse Republiek had zelfs een ambtstermijn van slechts één jaar én collegialiteit: geen enkele functie mocht door één persoon uitgeoefend worden, behalve een "tijdelijk" dictator tijdens crises. Een weeffoutje dat samen met een gebrek aan democratische of verdeelde controle op het leger dankbaar misbruikt werd... Talloze vrije landen en theoretische democratieën zijn helaas het hoekje omgegaan ondanks op papier mooie systemen met verdeelde macht.

Maar nee, zet dat soort collectieve historische levenservaring maar lekker bij het vuilnis, onwetendheid is kracht. En laat vooral de grootste idioten zonder ook maar een iota aan levenservaring of volgroeid kritisch denkvermogen deelnemen aan de verkiezingen. Geen noodzaak om netto belasting te betalen, geen enkele risico dat de meerderheid democratie zal misbruiken als pinautomaat tot er geen flappen meer te tappen vallen. Geen noodzaak om een schooldiploma te hebben, laat staan eentje die ook werkelijk wat voorstelt zodat we weten dat je iets hebt begrepen van staatsinrichting en de valkuilen van democratie en écht populisme of demagogie.

Want de historie toont aan dat het in een democratie altijd vanzelf goedkomt. Egypte kreeg welverdiend haar meerderheid Moslimbroeders, Zimbabwe haar beminde leider Mugabe (en hyperinflatie), Venezuela is dankzij haar volwassen stemgerechtigden een sociaal paradijs op aarde, Turkije scheert momenteel rakelings langs de laatste grens van de doet-ie-het-of-doet-ie-het-niet democratie-of-dictatuurshow, Italië en Duitsland, paar jaartjes terug... ach, laat maar. Ze leren het nooit. Zeker niet als je kindertjes zonder kennis of kunde ook nog toevoegt aan het leger van dom stemvee.

Wol | 24-06-19 | 20:43 | 5

@Dr_Johnson | 24-06-19 | 20:52:
Van mijn part trekken ze het op naar 20 of zelfs 30. De meeste mensen halen die leeftijd wel, hebben dan ruim de tijd gehad over hun idealen na te denken, dus dan kom je ook nog wel aan de beurt. Het gaat me niet per se om op welke leeftijd je "volwassen" wordt geacht en mag stemmen, daar kun je ook oeverloos over discussiëren, maar maak in vredesnaam niet de stemleeftijd nog lager dan de toch al vrij willekeurige leeftijd van volwassenheid. Het lijkt me overduidelijk dat dit vooral een links, policor plannetje is.

Wol | 24-06-19 | 21:07

@Wol | 24-06-19 | 21:07:

Ik denk dat niet leeftijd maar belasting een grens zou moeten zijn. Dus de 18-jarige stratenmaker wel stemrecht, en de 25-jarige student niet; er wordt immers beslist over het geld van de stratenmaker.
Voor niet-werkenden die wel jarenlang gewerkt hebben behouden dan uiteraard wel stemrecht, maar levenslang parasitaire bankzitters zoals in de kraakbeweging stemmen dan gewoon nooit.

Dandruff | 24-06-19 | 21:23

@Dandruff | 24-06-19 | 21:23:
Is inderdaad ook een goed uitgangspunt, maar helaas denkt men dat een grotere menigte het altijd beter weet.

Wol | 24-06-19 | 22:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Gezellig! Greta Thunberg en Greta Thunberg...en Greta Thunberg...en, en, Greta Thunberg....

Paulzitineenkaul | 24-06-19 | 20:42 | 1

Inkoppertje.

Zwizalletju | 24-06-19 | 21:33

We hebben nog een ander mooi spreekwoord mevrouw Ollongren: "Wie betaalt, die bepaalt."
Ik vind dat je mag pas stemmen als je werkt of een x aantal jaar hebt gewerkt en gepensioneerd bent of arbeidsongeschikt bent geraakt.

Timide_Aso | 24-06-19 | 20:40 | 2

Voor Karin Orwellongren, zijn dit soort berichten slechts ruis. Enkel als u haar weet te bereiken via Whatsapp is er een geringe kans dat uw suggestie deze demofobe mevrouw bereikt.

O2Neutraal | 24-06-19 | 20:47

Dan kan Karin nooit meer stemmen.

Frau Merkel | 24-06-19 | 20:50

Ik zie meer in het stemrecht beperken tot mannen. En dan liefst mannen met veel levenservaring, mannen die een bepaalde leeftijd bereikt hebben (zeker 50-plus) waarop ze niet meer zo vatbaar zijn voor alle linkse propaganda van de media. Misschien gewoon de boze witte oude man laten bepalen hoe het land geregeerd moet worden. Dan weet ik zeker dat er heel veel problemen nu niet zouden bestaan in Nederland.

Wladimir 1928 | 24-06-19 | 20:32

De praatplaat bij het rapport zegt genoeg. 4 jongeren: 2 donkere jongens, een meisje met hoofddoek en een blond meisje. Combinatie blank en jongen voor de toekomstige generaties alvast afgeschaft.

SamV | 24-06-19 | 20:31 | 1

Mannen zijn inherent discriminerende racisten die door hun cultural bias (NSFW) elke vrouw onderdrukken en metooën. Die zou ik ook niet op de voorkant willen.

Frau Merkel | 24-06-19 | 20:51

Zal zeker niets te maken hebben met het feit dat kinderen via school nogal de linkerkant op geduwd worden.
Ik ga me niet eens mengen in de interessante discussie omtrent het jonge brein, maar kan wel zeggen dat je kinderen vooral met zaken bezig moet laten zijn die bij hen leeftijd past.
Het kinderbrein heeft het al druk genoeg (ook voor hun 18e) en kan de gevolgen van hun keuze vaak niet eens goed overzien.
Er wint echt maar een groep bij dit idee, en dat is niet het kind.

mr_awesome | 24-06-19 | 20:31
-weggejorist-
Vageling | 24-06-19 | 20:29 | 2

ik dacht dat pas op 23-jarige leeftijd de hersenen van een mens volgroeid waren en hij/zij dus op maximale breincapaciteit is aangekomen.

Nou wil ik er niet voor pleiten om de stemgerechtigde leeftijd op te trekken naar 23 jaar, maar verlagen naar 16 vind ik dan weer het andere uiterste. Laten we nou gewoon 18 jaar aanhouden, dat is op zich jong genoeg, hoor. 18 jaar om alcohol te mogen kopen/drinken; 18 jaar om sigaretten te mogen kopen (zou je eigenlijk helemaal niet aan moeten beginnen); 18 jaar om juridisch geldige handtekeningen te mogen zetten (maar is dat zo? Weet ik eigenlijk niet zeker).

Als je 16 bent, moet je in principe je bek houden en doen wat je gezegd wordt: je school/opleiding afmaken, je best doen, eventueel een bijbaantje hebben, misschien als je geluk hebt, je eerste seksuele ervaringen opdoen (maar ik ben geloof ik een oude lul; eea schijnt al op veel jongere leeftijd te gebeuren). In ieder geval, van politiek heb je dan nog geen kaas gegeten, en als je dat wel hebt, dan wacht je nog maar even 2 jaar; er zijn ergere dingen in het leven.

Dr_Johnson | 24-06-19 | 20:27 | 3

en 18 jaar om een rijbewijs te mogen halen

Dr_Johnson | 24-06-19 | 20:30

Ik denk dat maar weinig jongeren tussen de 18 en 25 weten wat er allemaal speelt en dan hou ik die bovenleeftijd nog krap aan. Ook veel ouderen van hebben geen idee wat er speelt en stemmen al honderd jaar op de arbeiderspartijen.
Het kartel ziet dat het goed is maar wil meer dus de leeftijd omlaag brengen. Het kartel kent werkelijk geen grenzen!

Harrie7949 | 24-06-19 | 21:10

@Dr_Johnson | 24-06-19 | 20:30:
Ik zag ook al: volwassenenstrafrecht en trouwen vanaf je 16e. Geen ziektekostenverzekering meer op de polis van de ouders, volledig belastingplichtig met 16. Niet alleen de lusten van het volledig burgerschap, ook de lasten. En dat valt vies tegen in de praktijk.

Synecdoche | 24-06-19 | 21:12

Dienstplicht vanaf 14!
Zowel jongens als meisjes.
Weet je wie dat ook een interessant idee vond?

Ruimedenker | 24-06-19 | 20:26 | 2

Hou toch op man.

mr_awesome | 24-06-19 | 20:32

Mark Prutte? Vaas Dijkhoff? Karin Orwellongren zelf?

O2Neutraal | 24-06-19 | 20:48

Liever dat stemrecht naar de 21 gaat. Toen ik 16 was waren mn hormonen zo ontzettend aan de gang dat ik niet eens wist of mn neus van voor of van zij zat. Al deed een meisje lief was ik meteen van de rel en politiek gezien had ik wss gestemd op de persoon die de meest onrealistische (En ook gevaarlijke) meuk zat te verkondigen, als t maar een utopisch verhaaltje was (Groenlinks dus waarschijnlijk).

De realiteitszin kwam pas na mn 18e en rond mn 20e. Toen papa opeens dacht "weet je wat, ga alles maar zelf lekker betalen en wat niet lukt kan ik je bij helpen, tegen klussen in huis."
Opeens ga je beseffen hoe kei en keihard genaaid je wordt door onze overheid en in t dagelijks leven.

LangeTijdGeleden | 24-06-19 | 20:23

Liever dat stemrecht naar de 21 gaat. Toen ik 16 was waren mn hormonen zo ontzettend aan de gang dat ik niet eens wist of mn neus van voor of van zij zat. Al deed een meisje lief was ik meteen van de rel en politiek gezien had ik wss gestemd op de persoon die de meest onrealistische (En ook gevaarlijke) meuk zat te verkondigen, als t maar een utopisch verhaaltje was (Groenlinks dus waarschijnlijk).

De realiteitszin kwam pas na mn 18e en rond mn 20e. Toen papa opeens dacht "weet je wat, ga alles maar zelf lekker betalen en wat niet lukt kan ik je bij helpen, tegen klussen in huis."
Opeens ga je beseffen hoe kei en keihard genaaid je wordt door onze overheid en in t dagelijks leven.

LangeTijdGeleden | 24-06-19 | 20:23

Die kiddo's zijn zo makkelijk kneedbaar zullen die engerds van GroenLinks denken.

Panos88 | 24-06-19 | 20:17

Dat de meeste stemgerechtigden geen idee hebben waar ze op stemmen, kan geen reden zijn om nog meer willoos stemvee toe te laten.

GormSuil | 24-06-19 | 20:16 | 1

Wel voor Groenlinks en D66. Want daar stemt makkelijk beïnvloedbaar vee op.

LangeTijdGeleden | 24-06-19 | 20:27

weer een actie van links. Die hebben gezien hoe makkelijk die kinderen te beïnvloeden bij die klimaatmars. Met alle linkse leraren in het onderwijs zijn hier weer wat zieltjes te winnen. De media op tv heeft de linkse kerk zich ook al toe geëindigd. Een PVV'er die een baan bij de NOS probeert te krijgen is bijvoorbeeld kansloos.

davesl1210 | 24-06-19 | 20:12

Tussen de dertig en de geldende AOW leeftijd. Daarvoor en na telt het wat minder.

Dr. Blechtrummel | 24-06-19 | 20:11

Men hoopt waarschijnlijk op een massahysterie alla Greta het klimaatwonderkind om de geldverslindende maatregelen door iedereen zijn strot te duwen.

Eppo | 24-06-19 | 20:09

Als Ollongren het een "interessant" idee noemt, weet je al hoe laat het is.

Overigens is dit plannetje geen "nationaal" idee, maar een Eurocratische scam.
De Eurocraten hebben immers via de door henzelf (!!) opgezette "climate activism" organisatie "Youth For Climate" ook eventjes kunnen testen in hoeverre Europese tieners inzetbaar zijn als kindsoldaten voor de Eurocratische zaak "om het opkomende populisme te bestrijden" door "andere politieke nadrukken te leggen"....

Bleek dat 14 tot 17 jarigen PERFECT manipuleerbaar zijn via "cadeautjes", "sociale status als strijdend activist" en 'vrije schooldagen in naam van het klimaat".... (...)

Je kan die snotapen hun stem kopen voor peanuts, hun naieve stemmen misbruiken om die van volwaardige burgers met ervaring "weg te drukken" EN ze zelfs inzetten om hele steden technisch plat te leggen in naam van de "politiek correcte" (Eurocratische) zaak.....

Ze ook daadwerkelijk stemrecht geven, is de natte droom van iedere globalistische partij......

Die globalistische partijen hebben immers dringend versterking nodig, nu meer en meer volwassen burgers niet meer te manipuleren blijken & massaal afhaken....

Dus DATZELFDE "ideetje" zien we nu OVERAL opduiken : Belgie, Nederland, Duitsland, etcetera.....

Mau777 | 24-06-19 | 20:08 | 4

@Toos Doos | 24-06-19 | 20:11:
En zelfs die mochten pas stemmen als ze 18 jaar waren.

komtdatschot | 24-06-19 | 20:19

Best eng dit. Maar die kinderen hebben toch ook ouders?

2tribes | 24-06-19 | 21:35

Ja ja, KLOTE truuk is dat, willen ze die kinderen via de EU "gratis" InterRail (#DiscoverEU) kaartjes geven. Leg je kind maar eens uit dat het geld daarvoor uit jou zak geklopt is (kijk papa, chocoladeletter in mijn schoen, echt van Sinterklaas gekregen!).

dugo | 25-06-19 | 00:39
▼ 1 antwoord verborgen

De prefrontale cortex is pas rond je 24e uitontwikkeld volgens Schwaab. Die van Ollongren is al flink aan het aftakelen zo tr lezen.

Eppo | 24-06-19 | 20:07

16 jaar is nogal jong. Geen van deze mensen hebben b.v een school diploma. Ik zou zeggen, iedereen met een geldig rijbewijs of schooldiploma kan gaan stemmen.

rmstock | 24-06-19 | 20:06

Niks zo gemakkelijk beïnvloedbaar als zestienjarige kinderen. Hou het maar mooi op 18 en zelfs die leeftijd mag van mij weer naar 21. Of gewoon mensen laten stemmen als ze belasting gaan betalen.

jochum1980 | 24-06-19 | 20:06

Tuurlijk! We komen er samen al niet uit met uitsluitend 18+, dus laten we dan inderdaad maar een shitload aan onvolgroeide breinen ook mee beslissen. Ik verheug me al op de vele extra openlucht festivals in de stad waarbij de geluidsnorm 20 Db naar boven is bijgesteld. En rond het Malieveld zal sowieso extra snack capaciteit moeten komen om beter te kunnen demonstreren.
Wat zou het embleem van een nog op te richten ouderenpartij als reactie hierop moeten worden, een facepalm?

jos verstoppen | 24-06-19 | 20:05

Zodat ze massaal links stemmen zoals hun leraren dat voorschrijven zonder de consequenties te hoeven dragen.
Je wil meer milieu enzo? Prima, inleveren die telefoon. Met de fiets naar school en vakanties voortaan op de fiets door Drenthe en niet meer met de zuip-bus naar Terror-molinos.

2voor12 | 24-06-19 | 20:04 | 1

Hell yeah, walk the talk!!

2tribes | 24-06-19 | 21:36

Tja, onvolgroeide hersenen zonder enige politieke levenservaring zijn nog veel makkelijker te manipuleren dan de massa levenslang-onbewust schaapachtigen.

WirMachenMusik | 24-06-19 | 20:04

Jeugd stemt links. Vandaar dat ze die leeftijdgrens willen verlagen.

Premier Trutte | 24-06-19 | 20:02 | 2

In mijn jeugd was ik al voor de Centrumpartij en de CD daarna. Heeft heel wat gezeik opgeleverd tijdens de lessen maatschappijleer die uitsluitend door extreem-linkse leraren van de PSP gegeven werden.
Maar wat heeft die Janmaat toch gelijk gekregen zoals het nu gesteld is.

2voor12 | 24-06-19 | 20:07

@2voor12 | 24-06-19 | 20:07:
Zo'n leraar maatschappijleer had ik ook. Stond-ie daar voor de klas:
Weten jullie hoe ze dat in het leger zo mooi eufemistisch noemen? 'De vijand buiten gevecht stellen.' Maar ze bedoelen gewoon 'een medemens vermoorden'!!!1!!

Professor Superhirn | 24-06-19 | 20:40

Jaja, het stemvee moet worden aangevuld voor de EU en hun dictatoriale groene policorbeleid. Kinderpropaganda is 1 van hun stokpaardjes, erg genoeg. Zeer opvallend: vanmorgen rond 8 uur stond in de Telegraf dat dit advies vooral te maken heeft met 'het gewicht wat groepen stemmers meebrengen', ouderen zijn namelijk minder vatbaar voor het klimaat- en migratiebeleid en jongeren zijn daar 'meer bij betrokken, en zo kan meer gewicht worden gegeven aan deze onderwerpen'. 'Jongeren zijn prima in staat om verstandige (!) politieke keuzes te maken'.
Ik wilde het nu citeren. Doch, het bericht is ge-update en nu zijn de jongeren ineens 'de dragers van de democratie'. Oh de heiligheid, die democratie. Maar uh, WELKE democratie?!? We worden allemaal bedonderd waar we bij staan.
Al jaren en jaren. Goed, ik zal dit keer niet chargeren, gezien het denkvermogen van een enkeling het gisteren blijkbaar niet aankon om de zeer passende metafoor 'democratie is een religie' tot zich te nemen dan wel te verdragen. Het NSB-knopje werd weer eens gebruikt en de duivelse preek weer gejorist. Enfin.
Die metafoor wordt echter meer en meer waar en steeds minder een metafoor.
Fuck de EU en al hun Nederlandse adepten.

Toos Doos | 24-06-19 | 20:02

99% van de 'leraren' zijn links...
99% van 16 jarigen zijn dom en goedgelovig.

Groenlinks staat vast te springen.

KutFilosoof | 24-06-19 | 20:01

Toen ik 16 was snapte ik de helft niet van wat die politici zeiden in de Tweede Kamer. Zowel letterlijk als in overdrachtelijke zin. Kinderen moeten niet stemmen, die moeten spelen. En ze betalen ook nog geen belasting. Leeftijd om te stemmen moet omhoog.

Rest In Privacy | 24-06-19 | 20:01

Ja tuurlijk, direct oogsten van de linkse (klimaat)indoctrinatie. Koters die een eenzijdig verhaal horen en t wel even anders willen dan hun ouders... strak plan!

Bali Lovert | 24-06-19 | 19:59

Koren op de molen voor gl pvdd en alle andere gekkies. T/M 21 zijn de meeste mensen veel te simpel om te stemmen!

Kaaskop71 | 24-06-19 | 19:58

Dan moeten de 16 en 17 jarigen vooral op D'66 en GroenLinks gaan stemmen zodat zij met hun vervolgstudie worden opgezadeld met een halve ton aan schuld. O wacht, dat heet investeren in jezelf. Ik noem dat: risico afwentelen op de student.

ProAsfalt | 24-06-19 | 19:58

Ik snap ‘m wel. Hoe jonger kinderen zijn hoe linkser ze gaan stemmen. Kinderen van 12 tot 25 geloven in de maakbare samenleving, waarin iedereen welkom is. Ze zien het grotere plaatje niet. Ik ben meer voor stemmen vanaf je 25. Als je al vaak op je bek bent gegaan. Naar boven dus met de stemgerechtigde leeftijd!

pibasso | 24-06-19 | 19:56 | 1

De anti-CO2 partij gaat heel groot worden. CO2, weg ermee! Meer McDonald's!

piloot47 | 24-06-19 | 20:00

Als PvdD 10 zetels haalt gaan ze ook stemrecht voor dieren eisen

skoftig | 24-06-19 | 19:56 | 3

Dan kiezen we uiteindelijk een paard als president. Niet dat het veel uitmaakt want inmiddels krijg ik het idee dat de regering compleet losgeslagen en doorgedraaid bezig is dit land zo snel mogelijk naar de sodomieter te helpen.

Eppo | 24-06-19 | 20:05

@Eppo | 24-06-19 | 20:05:
Een zo groot mogelijk hoofd van de regering. Kom je inderdaad op een paardenhoofd uit. Hinnikend.

piloot47 | 24-06-19 | 20:08

16 jaar is wel heel arbitrair. Zodra je zindelijk bent en tussen de lijntjes kunt kleuren kun je ook stemmen.

Rest In Privacy | 24-06-19 | 19:55

Stemrecht van 16 jaar moet op den duur naar 12 jaar en dat van het stemverbod voor 60-jarigen moet op termijn naar 45 jaar.

Wordt hier nog leuker dan in dat vroegere #Panhuiskliniekje:
youtu.be/g6fdMOWjL2E

Breinbrouwsels | 24-06-19 | 19:54

Zal ze overigens vies tegenvallen als die jeugd op Denk gaat stemmen.
Dat is waar de meeste jeugd te vinden is; namelijk onder de Turkse en Marokkaanse bevolking.

Ruimedenker | 24-06-19 | 19:54

Als ik merk hoe Dochterlief uit het Oosten (18,5) nog pubert en Stiefdochter uit het Oosten (17) nog volledig ontoerekeningsvatbaar is...
Doe maar niet.

Wijze uit het Oosten | 24-06-19 | 19:53 | 1

18,5?
Dus wij hebben nog een lange weg te gaan, met zoonlief?
OMG ik ga kapotstuk hier, wadda Fuck!
Of zoiets.....
*Zuchten doet*

Ruimedenker | 24-06-19 | 19:57

Waarom?? Ze worden vanzelf wel 18 en uiteindelijk zijn het precies dezelfde stemmers alleen met een stuk minder levenservaring.

1989 | 24-06-19 | 19:51 | 1

Omdat ze nog zo lekker kneedbaar zijn op die leeftijd, idealisme versus realisme. De scholierenverkiezingen beloven alvast een flinke ruk naar links..

sprietatoom | 24-06-19 | 19:54

svp geen grune jugend

2CVOcean | 24-06-19 | 19:50

Vooral yolo en party
tot 30 jaar en onder bepaalde strikte voorwaarden pas daarna aan het echte werk wat kennis zelfkennis en algemene ontwikkeling vraagt.
SJW en diversiteit is alleen destructie

2CVOcean | 24-06-19 | 19:49

Stemmen is net als een derdehands auto kopen bij een louche handelaar. Het is een levensles als je weer eens wordt opgelicht.
Nee, je kunt geen volwaardige auto kopen voor €300. Die heeft binnen een week al voor €3.000 aan mankementen.
En zo moet je ook leren dat verkiezingsbeloften niks meer waard zijn als de verkiezingen eenmaal voorbij zijn.
Zo heb ik in mijn jonge jaren wel eens gestemd voor het arbeidsvrije basisinkomen. Geen idee hoe dat geld moest worden opgebracht maar het idee van geld zonder werken trok mij wel aan. Had je meer tijd om te gamen, te blowen, bier te drinken en uit te slapen.

Osdorpertje | 24-06-19 | 19:49 | 2

Het is blind een auto kopen van een vage kamper. Je vraagt om een VW en krijgt na een cash betaling een wrak dat is samengesteld uit verschillende merken en misschien nog net 1500 km rijdt.

Beefbus | 24-06-19 | 19:56

@Beefbus | 24-06-19 | 19:56:
En zo is het ook met de politiek. Na het stemmen krijg je een wrak (de coalitie) die uit meerdere partijen is samengesteld en van jouw redenen om te stemmen blijft er niet een over. En als je pech hebt gaat ie 1500 dagen mee.

Osdorpertje | 24-06-19 | 20:21

Je zou pas mogen stemmen als je per jaar meer dan 40k belasting afdraagt. Als je dat al op je 16e lukt, mij best.

Lucifer | 24-06-19 | 19:49 | 1

Censuskiesrecht!

piloot47 | 24-06-19 | 20:02

Alleen stemrecht voor mensen die belasting betalen. Al het andere leidt tot armoede voor iedereen. Oh, en vrouwen ook geen stemrecht.

God Zelf | 24-06-19 | 19:49

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat hoe meer belasting je betaalt, hoe zwaarder je stem weegt. Want eigenlijk gaat stemmen over niks anders dan hoe de belastinginkomsten de komende vier jaar verdeeld gaan worden.

VanBukkem | 24-06-19 | 19:48 | 3

Zei ik ook al. En hoe meer aan toeslagen je geniet, des te lichter je stem.

Beefbus | 24-06-19 | 19:49

Ik ben voor. Ik lever ook het meeste op, zeer tegen mijn zin overigens.

pibasso | 24-06-19 | 20:20

Idd, want Nederland gaat nog niet snel genoeg naar de kloten.

Kletse | 25-06-19 | 02:53

kartel voelt de opstand al aankomen,daarom zoals vaker tijdens het spel de regels veranderen.
om te redden wat niet meer te redden is een ja echt waar een onbestuurbaar zooitje.
met leugens word hier ondemoncratisch het volk onder de duim gehouden.
i

RenedieLange | 24-06-19 | 19:46

Gretha Tunberg ....... weet zeker dat er klimaatveranderingen gaande zijn. Heeft ze zelf goddelijke kennis of is ze beinvloed ? Hoe kan het zo zijn dat ze zeker is van d'r zaak en dat de klimaatveranderingontkenners het helemaal mis hebben ...... Zo makkelijk kan het zijn om haar leeftijdsgenoten te beinvloeden want die mening is politiek correct en wordt dus in het algemeen gezien als de waarheid ,je wilt tenslotte bij de grote groep horen want populair.....

Koning BongoBongo | 24-06-19 | 19:46 | 3

Een autistische hallucinerende hysterica als voorbeeld voor de met schuldgevoelens opgevoede egocentrische jeugd. straks gaat ze nog rappen.

wijsvinger | 24-06-19 | 19:59

" een belangrijke adviesraad"
Ze zijn zo belangrijk dat ze zelfs geen naam hebben?

knutsel_ | 24-06-19 | 19:45

Links weet in welke vijver ze moeten vissen voor stemmen.

unshift | 24-06-19 | 19:44

Dus 'jullie' denken anno 2019 nog steeds dat uw stem er echt toe doet????

Wil1971 | 24-06-19 | 19:44

Gewoon een slecht idee, niet doen dus. Op uitzonderingen na, moeten de meesten nog de wereld ontdekken. Ze mogen niet eens peuken of alcohol halen en vallen onder jeugdstrafrecht. Eerst maar ff volwassen worden pikkies.

Latrinalia | 24-06-19 | 19:43 | 1

Dat dus ;-)

Ruimedenker | 24-06-19 | 20:07

Hierboven zit een puber van 16 op z’n kamer.
Als ie al zou mogen stemmen, dan deed ie dat niet.
Het interesseert ‘m geen reedt.
Maakt zich vooral druk of ie een uurtje langer mag chillen, met zijn vrienden.
En zo zijn er heeeel veel 16-jarigen.
Stemrecht of niet, stemmen doen ze toch niet.
Vooralsnog zie ik een linkse indoctrinatie in.
NIET DOEN, dus.

Ruimedenker | 24-06-19 | 19:43 | 1

Zo goed als zelfde quote en dat tegelijk, komma erbij, netjes.

Latrinalia | 24-06-19 | 19:50

Aantal zestien- en zeventienjarigen in NL is ca. 420.000. Goed geindoctrineerd moeten zij toch goed zijn voor zo'n tien extra zetels voor GL. De horror.

Ruud Hazes56616330 | 24-06-19 | 19:41

16-jarigen zijn dezelfde koters die massaal voor een klimaatakkoord staken omdat ze denken dat klimaat een geografisch probleem is wat lokaal (lees: in NL) dient te worden betaald en kan worden opgelost.
Wat ze niet snappen is dat met het geld uit de zakken van hun ouders, maar later hun eigen zakken en die van hun koters, wordt besteedt om het bedrijfsleven te injecteren met massaal veel geld om overal warmtepompen, zonnepanelen en windmolenenergie door de strot te drukken.
Als men bijvoorbeeld met dit geld de gigantische hoeveelheid mensen in bijvoorbeeld India voorzien van andere manieren van eten verwarmen dan op hout stoken en op kooltjes verwarmen (wat een MEGA CO2-uitstoot van globaal gezien gigantische proporties veroorzaakt, al decennia lang), dan wordt dit geld m.i. goed besteedt.
Dus nee: laat de jeugd eerst volwassen gaan denken over politiek voordat je ze stemrecht geeft.
Ik zou zelfs eerder geneigd zijn om de stemgerechtigde leeftijd te verhogen naar 21 jaar. Just my 2 florijnen.

De waard zijn gast | 24-06-19 | 19:41

16? Stemrecht in de baarmoeder!

Sitting_targets | 24-06-19 | 19:40

Dit kabinet is al demissionair, vertelt iemand ze het voordat 'al het geld naar Nijpels' in de wet komt en in schokbeton wordt gegoten?

Einde van de Domheid | 24-06-19 | 19:39

Minimaal 21, punt!

redthehaghue | 24-06-19 | 19:39

Als dit doorgaat zit Li'l Kleine of Ronnie Flex straks in het torentje.

Repetitive Beats | 24-06-19 | 19:37

D66 idee uiteraard, al die ongeïnformeerde kinderen kun je immers alles wijsmaken.
Over klimaat, Trump, Wilders en Baudet.

Bolder | 24-06-19 | 19:36 | 1

Exact. Sluit perfect aan op ons verziekte onderwijs.
Totaal ideologisch gedreven. Dit plannetje gaat flink geplugd worden... Klimaat dit, klimaat dat, klimaat zus en klimaat zo...

Desmoulins | 24-06-19 | 19:41

Wat een onnozel idee. Als je 18 bent weet je al niks. Als je 16 bent weet je helemaal niks. Behalve bier en wijven.

Omebert | 24-06-19 | 19:36

Het zou juist naar 25 moeten, dan pas beginnen de hersenen een beetje af te raken.

grownoodlyappendages | 24-06-19 | 19:36

Als er een stemplicht zou zijn, stemt de nieuwe aanwas dan ook voornamelijk links, of krijgt Geertjuh veel stemmen?

gestoptmetroken | 24-06-19 | 19:35

Ik zou eerder gaan naar stemrecht voor 21+, en liever nog 25+. Postpubers zijn bovenal schapen. Ga eerst maar eens wat levenservaring opdoen.

Binnenbaan | 24-06-19 | 19:35

Er zijn er maar twee partijen die daar baat bij hebben om pubers te ronselen de ene is D66 en de andere GL. De reden is klimaatdrammertjes.

ItsNoStyleAtAll | 24-06-19 | 19:34

Mijn kinderen zijn al wat ouder en zien dit land en het leven zoals het is . Links ziet ze als 'onderbuikers ' ......

Koning BongoBongo | 24-06-19 | 19:34

Jongere mensen zijn gemakkelijk te beïnvloeden en de meeste zijn ook vaak radicaler als ze ergens voor gewonnen zijn. Relativeren komt pas met de jaren. Dat zijn een wijsheden die ik uit mijn eigen leven getrokken heb. Tel daarbij op dat het andere deel van de 18 jarigen de politiek nog niets interesseert. Daarom is zelfs 18 jaar nog veel te jong en zou 25 of 28 veel beter zijn.

Short | 24-06-19 | 19:34 | 3

Ik zou zeggen dat Het einde van de puberteit zo rond de 35 ligt.

IkWilOokWatZeggen | 24-06-19 | 19:38

Zolang de meeste jongeren (waarvan de meesten met andere zaken bezig zijn dan met zoiets banaals als politiek) links stemmen is het “een interessant idee”. Maar zodra de trend is dat jongeren massaal FVD of PVV stemmen is het weer onverantwoord om jongeren te laten stemmen. Net zoals het referendum omarmd werd, totdat de meerderheid ineens het ‘verkeerde vakje’ rood ging kleuren. Links = bange mensen = niet voor democratie!

kunstliefhebber | 24-06-19 | 19:33 | 1

Precies.

lacucaracha | 24-06-19 | 19:48

De meeste volwassenen zijn al te dom om te stemmen.

VanBukkem | 24-06-19 | 19:32 | 1

Dat vindt Ollongren ook.

Sitting_targets | 24-06-19 | 19:38

Djeezus. Wilde ook wat neerpennen, heeft iedereen dat al neergepend!
Laat ik dan dit zeggen; er zijn meerdere wetenschappelijke stemmen die stellen dat ook nog op je 18e je hersens niet zijn volgroeid.
Kan je nagaan icm met menig bacardi-breezertje en kratten zuipkeetbier in je mik die er in de jaren ervoor doorheen gingen.
Tel daarbij op het gevleugelde gezegde: "ben je je jong en niet links, heb je geen hart, ben je dan ouder en niet rechts heb je geen verstand", en ja, dan is het niet zo'n tof idee.
Wel voor de types jonge Jessias-pijpertjes/Greta Thunberg, uiteraard. En voor types Jessias zelf. Vooral die laatste categorie.
Dood-eng.

chicago river | 24-06-19 | 19:32

De idee is op zich goed. Als je 16 ben je in staat je te verdiepen in zaken die je belangrijk vindt en een eigen mening te vormen. Dus JA, waarom niet?

R. Skickr | 24-06-19 | 19:32 | 6

@Koning BongoBongo | 24-06-19 | 19:37:
Ik kan bijna raden uit welke hoek meneer (m/v) R. Skickr komt. En dat is niet de kant die voorrang heeft op gelijkwaardige kruispunten.

De waard zijn gast | 24-06-19 | 19:45

Die van mij is 18 en nog steeds niet in staat het verschil te zien tussen de dure spullen die al die vloggers promoten maar gratis krijgen ter promotie en de waarheid dat de meeste mensen hard moeten werken om überhaupt fatsoenmlijke kleding en spullen te kunnen kopen. Dus: nee, slecht idee.

De waard zijn gast | 24-06-19 | 19:47

Omdat kinderen te beïnvloedbaar zijn (door scholen) en niets aan belasting bijdragen. Zelfs mijn eigen leraren op school (jaren 80) waren zonder uitzondering kneiterlinks. Eerst een paar jaar werken en beseffen dat de staat alleen cadeautjes geeft van jouw geld.

Onno Barendsen9337 | 25-06-19 | 14:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Stemplicht (weer) invoeren en dat alleen voor 1 paspoortiërs vanaf 23 jaar.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 24-06-19 | 19:32

Aangezien wij allemaal hoeren zijn is 18 jaar zeer redelijk, al gaan er stemmen op die leeftijd te verhogen naar 21.
Ofwel wij hebben dezelfde rechten als alle andere horen, ofwel je mag vanaf geboorte stemmen. Een leven, een stem.
Aangezien artikel 1 zal het dus wel vanaf geboorte stemmen worden.

BootleggersSmurf | 24-06-19 | 19:30

Stemrecht is voor iedereen die (volledig) onder de wet valt omdat stemmen voor het parlement betekend dat je een wetgever kiest. Als de wet vind dat je met 16 jaar nog niet zelfstandig en volwassen genoeg bent om volledig onder de wet te vallen en je dus als minderjarige onder de verantwoordelijkheid van je ouders valt ben je dus nog zeker niet geschikt om ook de wetten mede te bepalen.

down | 24-06-19 | 19:28

Mijn 16-jarige dochter is tegen dit plan. Ze vindt het zelfs belachelijk.

Lewis | 24-06-19 | 19:28

Onder de 18 ben je niet handelingsbekwaam, als mijn kind Groenlinksig is krijgt hij gewoon huisarrest die dag.

marrretje | 24-06-19 | 19:28 | 1

LOL!

Binnenbaan | 24-06-19 | 19:37

Mijn zestienjarige en haar vrienden zijn allemaal schatten, super slim, maar het realisme en de aandacht voor zaken buiten de eigen interesses zijn vooralsnog beperkt. Laat dat stemmen nog maar even zitten en trek dat rijbewijs ook maar weer op naar 18, als we toch bezig zijn. Om precies dezelfde redenen.

MickeyGouda | 24-06-19 | 19:27

Ja, natuurlijk wil die linkse meute alle, door met name linkse leerkrachten geïndocrineerde, scholieren tovanaf 16 jaar stemrecht geven. Want vanaf 18 beginnen ze de interesse in FB, Instagram en Snapchat te verliezen en gaan ze misschien wel echt voor zichzelf bepalen door wat ze via andere media vernemen hoe de wereld eigenlijk in elkaar zit.
Het politieke gekonklel druipt van dit voorstel af.
Weet je wat, laat ze dan ook gelijk maar weer zuipen, legaal, vanaf hun 16e, want dat past dan een beetje bij dat volwassen zijn. Zum kotzen weer dit.

De waard zijn gast | 24-06-19 | 19:27

De kindsoldaten van links worden gemobiliseerd. Best wel wanhopig als je alleen zo denkt te kunnen winnen. Der Untergang.

Sitting_targets | 24-06-19 | 19:27 | 1

Het is inderdaad te treurig voor woorden dat links deze jongetjes en meisjes nodig hebben. Altijd maar weer die betere, schonere toekomst waar iedereen in totale harmonie met elkaar zal leven ongeacht geaardheid, huidskleur, klasse. De ongelofelijke naïviteit van deze jongetjes en meisjes kan links goed gebruiken.

meneer der meneren | 24-06-19 | 20:16

Voorzitter van ROB is lid van D66.
www.raadopenbaarbestuur.nl/over-de-ro...
Het is u allen goed bekend dat jeugd linkser stemt dan oudere mensen.
Klaar. Dit gaat door. Volgend ideetje.

Langshetrandje | 24-06-19 | 19:27

Het is net als met Brexit en het pensioenplan...
Mensen die over 10, max 20 jaar dood zijn bepalen het leven voor de jeugd!

Einde van de Domheid | 24-06-19 | 19:26 | 9

@Einde van de Domheid | 24-06-19 | 19:33: Jeugd zou in deze casi wellicht nog wel rigoreuzere maatregelen hebben voorgestaan. Dat kan uw politieke overtuiging zijn. Maar niet de mijne. Als je alle 16 jarige het gaat vragen kunnen alle veehouders morgen gaan solliciteren en is NL een vluchtelingenparadijs en is diesel en benzine morgen al verboden.

Langshetrandje | 24-06-19 | 19:37

@Einde van de Domheid | 24-06-19 | 19:35: ik bedoel dat dezelfde mensen die bij het referendum van 1975 voor toetreding stemden na een ervaring van 40 jaar nu voor Brexit hebben gestemd.

down | 24-06-19 | 19:40

@Einde van de Domheid | 24-06-19 | 19:34: Nee, pensioenpot eerlijk berekenen, als in op behaalde winsten en dus niet korten terwijl er winst gemaakt word.
Wat Brexit betreft gewoon doen, sowieso is Europa beter af zonder de EU.
Ook betekent niet alles hel en verdoemenis, handel vind altijd wel een weg. Deed het voor de EU ook...

BootleggersSmurf | 24-06-19 | 20:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Eerst even hersenspoelen door linkse leraren en dan laten stemmen; ik zeg briljant idee maar nee !

Koning BongoBongo | 24-06-19 | 19:26

Dit voorstel komt natuurlijk van links. Want hoe jonger hoe minder tijd om door de indoctrinatie op de scholen heen te priklen.

Debombdiggity | 24-06-19 | 19:25

Eerst het referendum afschaffen, want volk is te dom om weloverwogen keuzen te maken inzake politieke kwesties en vervolgens de stemleeftijd verlagen en de onvolgroeiende frontale kwabkinderen medebeslissingsrecht geven. Een Kajsa in nood maakt rare sprongen.

Ruud Hazes56616330 | 24-06-19 | 19:25 | 3

Het volk is geen afspiegeling van het volk.

Einde van de Domheid | 24-06-19 | 19:27

Dit geeft exact de hypocrisie aan van dit verhaal: wij zijn als volwassen (lees: 18+) stemgerechtigden te dom om een referendum te doorgronden maar vanaf 16 wel bij machte om een weloverwogen keuze als een stem uitbrengen te maken. Wat een schijtvolk #bestormingvandebastille

De waard zijn gast | 24-06-19 | 19:31

Laat me dat verduidelijken. Sowieso leeftijdsgewijs niet (is het belangrijkst) en ook niet qua belangen.

Einde van de Domheid | 24-06-19 | 19:33

Heel zeker dat ik dit idee als 16 jarige zou hebben toegejuicht. Ook heel zeker is dat ik op een extreem linkse partij vol van onrealistische idealen en ideeën zou hebben gestemd.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 24-06-19 | 19:25 | 5

@Berbaar | 24-06-19 | 20:31:
En daarom vonden, en vinden wij jou een nare bal vol van kapsones. Stomme vvd'rjjhht!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 24-06-19 | 21:28

@Berbaar | 24-06-19 | 20:31:
Als je als jongere niet links hebt gestemd, ben je nooit jong geweest volgens sommigen.

2tribes | 24-06-19 | 21:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je 16 jaar bent dan heb je nog geen flauw idee hoe het leven in elkaar steekt en ben je nog vol onder invloed van extreem linkse docenten die ook niet weten hoe het leven in elkaar steekt. Grote kans dat zo’n snowflake dan op de Groene Khmer gaat stemmen.

Misschien een idee om alleen maar stemrecht in te voeren voor diegene die werken en dus het belastinggeld opbrengen dat de overheid uitgeeft. Ambtenaren en uitkeringstrekkers worden uitgesloten van stemrecht.

Osdorpertje | 24-06-19 | 19:24 | 6

@Osdorpertje | 24-06-19 | 19:40:
Wat is een raamambtenaar? Denk jij nou echt dat iedere ambtenaar uit zijn neus zit te vreten? Misschien moet je eens een tijdje aan de slag bij een serieuze overheidsdienst, durf te wedden dat jij het niet redt omdat er meer van je gevraagd wordt dan dat jij in al je generaliserende wartaal meent te moeten doen in om het even welke overheidsfunctie dan ook. Maar ik vermoed dat je slechte ervaringen hebt met de loketambtenaar in het stadshuis, maar als dat je enige ervaring is met ambtenaren dan denk je ook nog eens bekrompen.

De waard zijn gast | 24-06-19 | 19:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Doen, moet ies belangrijk!

Einde van de Domheid | 24-06-19 | 19:24

Wel stemmen, niet drinken.
Waarom vermoed ik andere motieven?
Even maximaal profiteren van de linksdoctrinatie in het onderwijs. Als ze te lang blootgesteld zijn aan het echte leven slijt die linksdoctrinatie te snel weg.
En dit land kan nog zoveel meer kapot...

Parel van het Zuiden | 24-06-19 | 19:24

Als de oude kiezers volgens het systeem stuk zijn moet je een nieuw blik opentrekken. Vereist een grondwetswijziging, dus het kan gelukkig nog wel even duren.

Hetze Haatstra | 24-06-19 | 19:23

Niet echt een fan van, verder vraag ik me af hoeveel er van die kids überhaupt zouden gaan stemmen.
Misschien als het geïntegreerd in het lespakket wordt maar dan ligt sturing op de loer.
Doe maar niet, if it ain't broke don't fix it.

Berbaar | 24-06-19 | 19:23 | 2

Gaat zo’n docent uitleggen dat de VVD er is om mensen uit te buiten, dat het CDA er is voor christelijke boeren, en dat we zonder de Groene Khmer verloren zijn want die willen als enige het klimaat redden.

Osdorpertje | 24-06-19 | 19:27

Eens. Zelfs de meeste 18-jarigen zijn nog totaal niet in politiek geïnteresseerd wegens te druk met studie en/of feesten, dat is volgens mij nooit anders geweest en ook helemaal niet erg.

2tribes | 24-06-19 | 19:28

Briljant idee. Naïeve goedgelovige pubers laten stemmen. Dat betekent dus nog meer stemmen op GroenLinks.
Belachelijk idee natuurlijk. Hee, ik hoef alleen maar naar mezelf te kijken. Toen ik net 18 was heb ik in al mijn jeugdige naïviteit per ongeluk op de PvdA gestemd. Ik was blijkbaar nog niet helemaal droog achter de oren. En dan komen ze nu op het idee om 16(!) jarigen te laten stemmen. Te jong om een biertje te bestellen of auto te rijden, maar wel oud genoeg om mee te beslissen hoe dit land bestuurd wordt? Slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Dit idee komt waarschijnlijk uit een GroenLinks koker.

VanBukkem | 24-06-19 | 19:22

Nee. Toen ik 16 was, heette mijn soort mensen zmok. Een denigrerende term voor vrijgevochten geesten. Toen was ik totaal niet redelijk en maakte verkeerde beslissingen, maar ik bemoeide me niet met de toekomst van het land. Dat kwam later pas aan de orde. Stemrecht zou pas na het 25e toegekend mogen worden, want dan ben je wat verder in de ontwikkeling. Stel je voor dat we 9 jarigen een AK47 geven om wat mee te klooien. Dan gaat de pleuris uitbreken. Een 16 jarige is een kind en die hoort gewoon te buigen voor de oudere mensen die wel weten hoe de radaren draaien.

LV-224 | 24-06-19 | 19:21

Stemrecht voor wie een netto-bijdrage aan de samenleving levert, en verder niet Onder én boven de 18

Muxje | 24-06-19 | 19:20 | 1

Lijkt een goed idee.

2tribes | 24-06-19 | 19:24

Eerst belasting betalen (en dan bedoel ik geen btw), dan stemmen.

Masturwasbeert | 24-06-19 | 19:20

A.u.b doe dit niet. Het puberbrein is dan nog bij lange na niet in staat om consequenties in te zien. Kijk naar die scholierendemonstraties tegen het klimaat. Lekker wijzen naar de overheid maar zelf vooral niets willen doen. 18 is een prima grens.

elco485 | 24-06-19 | 19:19 | 2

Klopt. Want "Stop met mastuberen, redt de ijsberen." Ik zie 2 fouten.

suscrofa | 24-06-19 | 19:24

Ik zeg: Als je oud genoeg bent om te stemmen, dan ben je ook oud genoeg om te roken en drinken.

VanBukkem | 24-06-19 | 19:24

16? Veel te oud. Kids worden al op veel jongere leeftijd in de maling genomen.

bft | 24-06-19 | 19:19 | 1

Begint al bij Sesamstraat. Zuigelingen stemrecht dan maar ?

suscrofa | 24-06-19 | 19:22

Als dit er door heen is de volgende stap dat je alleen met een GL-partijkaart het onderwijs in mag. Als het onderwijs helemaal van GL is de volgende stap het uithoren van kindertjes of de ouders er geen niet-GL-ideeën op na houden. Tenslotte komt er een jongerenorganisatie Nieuw Groen waar je lid van moet zijn om naar een hogere opleiding te kunnen.

Als GL een beetje opschiet kunnen ze nog een paar oude SEDers vragen hoe je dit alles het beste implementeert.

5611 | 24-06-19 | 19:19

Stemrecht verhogen naar bevobbeld > 32 is wèl een interessant idee

flippyHupsakeetje | 24-06-19 | 19:19 | 2

Je zou sowieso pas na 10 jaar wonen in een gemeente stemrecht voor de gemeenteraad mogen krijgen. Zoals het nu gaat scheuten ze de universiteitssteden onder met GL en zijn pleite als de shit uitbreekt. Ondertussen zit de oorspronkelijke, vaste bevolking met de gebakken peren.

5611 | 24-06-19 | 19:22

Ik stel voor om het stemrecht voor te behouden aan mensen die lid zijn van een politieke partij. Net als in de Verenigde Stumpers van Amerika, waar je je politieke voorkeur ook dient te registreren. Het scheelt een hoop keuzestress. Ik weet nog hoe ik als 16 jarige puber niet wist welke puberette ik als eerste moest neuken.

Het behoeft geen betoog dat daar uiteindelijk sowieso geen fuck van terecht kwam. Gelukkig maar. Achteraf.

Hetkanverkeren | 24-06-19 | 19:18

Wat was er mis met stemrecht voor mannen die, pak 'm beet, 20 jaar of langer gewerkt hebben en verders helemaal niemand ?
Ben je in 1 klap de vrouwen kwijt (dag Jessias), de linkse uitkeringstrekkers (dag Rutger GW) en de modieuze sneeuwvlokjes. Zal je zien dat de politiek wél weer gaat luisteren naar 't volk... (LOL)

Vesta | 24-06-19 | 19:18 | 2

Haha leuk bedacht, dan moeten vrouwen zich van jou waarschijnlijk ook terugtrekken uit het arbeidsproces? Gaat de economie niks van merken natuurlijk,

2tribes | 24-06-19 | 19:36

@2tribes | 24-06-19 | 19:36: Hooohooo, leg me geen woorden in de mond, natuurlijk moeten de dames doorwerken en hard ook, gewoon doen wat de mannen beslissen. Zeg ik niet alleen, er is een steeds grotere bevolkingsgroep die dit niet alleen roept maar ook in de praktijk brengt.

Vesta | 24-06-19 | 20:13

Als we nou eens een middel hadden om het volk hierover te laten beslissen?

priks | 24-06-19 | 19:18 | 1

Gaat niet lukken. Het is al een open inrichting aan het worden..

suscrofa | 24-06-19 | 19:26

Vraag aan Google: What age is a child's brain fully developed?
antwoord: The rational part of a teen's brain isn't fully developed and won't be until age 25 or so.

Tot aan de 2e wereldoorlog was stemrecht in de meeste Westerse landen 21. Maar omdat kinderen in een oorlog al op hun 18e naar het front "mogen" en daar andere kinderen doodschieten, was het argument dat 18 jarigen dan ook maar stemrecht moesten krijgen.

petersteenkamp | 24-06-19 | 19:18

No go!!! Eerst mee betalen en weten waar het geld echt heen gaat.

de dorstige | 24-06-19 | 19:17

Eh nee, geen strak plan. Als ik met 16 jarigen omga dan zijn ze met veel dingen bezig maar echt niet met politiek. Is ook logisch, als je bezig kan zijn met mooie meisjes/jongens, met verliefdheid, met die pokke eindexamens. Met lekker hedonistisch leven ja dan heb je niet zoveel zin om je te verdiepen in die droogstoppels waaruit de politiek bestaat.
Geef dan stemrecht vanaf de geboorte. Altijd leuk om als kind met een rood potlood te mogen krassen.

Zapata10 | 24-06-19 | 19:17

Vaak weten 16 - 18 jarigen meer van politiek dan de gemiddelde op het PVV onderbuikgevoel stammende tokkiebevolking (als die tokkies al ter stembus gaan).

Brulboei_61SB | 24-06-19 | 19:16 | 5

U bent van de PvdA zeker en bent weer eens lekker aan het schelden op uw voormalige electoraat?

5611 | 24-06-19 | 19:26

Waar heeft u die wetenschap vandaan ?

Koning BongoBongo | 24-06-19 | 19:29

@Brulboei_61SB
Dan bent jij de uitgelezen testcase voor de "neplinkstest"©. Slechts drie vraagjes:
a) vind je rente op staatsleningen een goede zaak, waarom wel, waarom niet?
b) vind je een "cap" op grote vermogens een goede zaak, bv geen vermogens toestaan van > 1 miljoen? Waarom goed, waarom niet goed?
c) vind je privatisering van basisvoorzieningen (onderbrengen bij multinationale corporates) een goed idee (j/n)? Waarom goed, waarom niet goed? (max 3 argumenten elk)

Ik ben benieuwd, grote kans dat je jezelf verbaast. Veel mensen die ik deze simpele test laat doen (ja, echt) blijken niet links maar rechts te zijn!

kindapaas | 25-06-19 | 08:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Heel goed. Volkomen logisch dat je pas met 18 jaar een flesje bier mag kopen, maar dat je met 16 jaar al mag stemmen. Want tenslotte ben je klaarblijkelijk nog veel te jong voor bier, maar meer dan oud genoeg om te mogen beslissen over onderwerpen als abortus, euthanasie, doodstraf enzovoorts.

The2Amendment | 24-06-19 | 19:16
-weggejorist-
tranendal | 24-06-19 | 19:16 | 1

Onderdeel van de islamisering ? Straks ook trouwen en kiddies maken vanaf je sweet sixteen ?

suscrofa | 24-06-19 | 19:16 | 1

Of nog jonger..

suscrofa | 24-06-19 | 19:17

Liever stemrecht vanaf 21.

Verkneukelaar | 24-06-19 | 19:15

"Maar Boef en Famke staan niet op de kieslijst"

Patje2011 | 24-06-19 | 19:15 | 1

lol

2tribes | 24-06-19 | 19:40

Kunnen we dan ook langere gevangenisstraffen eisen vanaf 16 jaar? Levenslang en zo. Dan mag het.

Tishetnetnie | 24-06-19 | 19:14

Eerst wordt er een onderzoek gedaan wat die jongeren zouden stemmen, nogal eurofiel en linkse partijen die ze net bij maatschappijleer hebben gehad. Omdat ze het “goede” hokje zouden inkleuren mogen ze stemmen.

Via wetswijzigingen komende verkiezingen beïnvloeden is als voter-suppresion en Gerrymandering helemaal in de mode in de VS.

Zo is in Nederland een stemplicht ongewenst, vanwege de angst voor verdere versplintering en de opkomst van protestpartijen. De boze burger mag niet gedwongen worden te kiezen.

Deze bestuurlijke vernieuwing geeft mij een nare smaak in de mond.

Feynman | 24-06-19 | 19:13

Wordt alleen maar ingesteld omdat jongeren vaker links zijn, wat meestal komt doordat ze niet de levenservaring hebben om de bereikbaarheid van idealen in te schatten. Wat dus onder 16- en 17-jarigen sterker zal zijn dan onder 18+-jarigen, en dus zal de bevolkingsgroep nog linkser zijn.

Leyrann | 24-06-19 | 19:12 | 3

Klopt, die gedachte had ik ook direct. We kunnen het wel schudden!

vluchtelingallergie | 24-06-19 | 19:17

Ze kunnen er lekker veel gratuite wereld verbeterende denkbeelden op na houden want dankzij pappie en mammie weten ze zich voorzien van de luxe die ze zijn gewend, ongeacht welke consequenties hun stemgedrag voor anderen heeft.

2tribes | 24-06-19 | 19:20

Haha wordt ook flinke zetelwinst voor DENK vermoedelijk in die leeftijdscategorie,

2tribes | 24-06-19 | 19:22

Belastingplichtig worden op die leeftijd lijkt me dan ook volstrekt logisch. Wie betaalt bepaalt.

Knoopsgat | 24-06-19 | 19:12

Klimaatspijbelaars en indoctrinatiesponzen laten stemmen klinkt als een goed idee.

Reebensteeltje | 24-06-19 | 19:12

Ach vanzelfsprekend, vers geïndoctrineerde (afgespeende) stemkalveren.

suscrofa | 24-06-19 | 19:11

ik ben docent op het voortgezet onderwijs en geef voornamelijk les aan 14-18 jarigen.... NIET DOEN!

Heisenberg74 | 24-06-19 | 19:11 | 3

U geeft scheikunde?

JJMS | 24-06-19 | 19:11

Ennuh heeft u een camper ?

suscrofa | 24-06-19 | 19:12

Kom je nog terug in “ Better call Saul”?

Ruimedenker | 24-06-19 | 20:01

Pu-ber-brein.
Laat die heks zich daar maar in verdiepen.

Earl_of_Doncaster | 24-06-19 | 19:11 | 1

Natuurlijk vindt die heks dat een interessant idee. Jongeren zijn veel makkelijker te beïnvloeden en ook minder van de ratio. Stemvee voor links dus!

5611 | 24-06-19 | 19:32

Kennelijk is de elite ergens bang voor.

EefjeWentelteefje | 24-06-19 | 19:11 | 3

Jij bent toch ook wel een beetje elite, Eefje?

Kuifje-in-de-EU | 24-06-19 | 19:11

Denk ik ook. Het kerende tij misschien. Of de wal die het schip keert.

suscrofa | 24-06-19 | 19:32

In de radboud univeursietie hebben ze deze week net een mooie vergaderzaal geopend.

Jos Tiebent | 24-06-19 | 19:11 | 2

En ze hadden het restaurant (Refter) ook geopend in de tentamenweek om de onderzoekers in opleiding te ontlasten met de dagelijkse beslommeringen. Dat hadden de jongens en meisjes alleen niet door...

Ko.Kakola | 24-06-19 | 19:26

Dat heet sinds de opening van die huilkamer toch de Radboud Inrichting?

5611 | 24-06-19 | 19:33

Ja want het Jongeren Lagerhuis was ook gewoon een heel leuk programma zonder tenenkrommende en onnozele, wereldvreemde meningen....

de Voorzittert | 24-06-19 | 19:10

En alle stemhokjes in de mosketen.

bqbq | 24-06-19 | 19:09

Dit is in het voordeel van die politieke partijen die het meest aan indoctrinatie doen. Dus waarschijnlijk in Marxistisch-linkse hoek

petersteenkamp | 24-06-19 | 19:09

doe dan ook meteen volwassen strafrecht vanaf 16 jaar.

Raymannn | 24-06-19 | 19:08 | 1

Dan ben ik voor. Dit voeren we in als de fopstraf “verdwijnt” tussen 16-18.

de Voorzittert | 24-06-19 | 19:10

Ik ben voor stemrecht voor alleen diegene, die bijdraagt aan onze economie. Dus de netto belastingbetaler. (Dus niet een uitkeringsgerechtigde, want dan is het rondpompen van belastinggeld).

Overrijp | 24-06-19 | 19:08 | 7

@Dutch_Holland | 24-06-19 | 19:57: Districten worden zo ingericht dat ze in het voordeel van de zittende macht zijn. Zie bv Noord-Ierland waar de katholieken ondervertegenwoordigd waren. En het gaf in België ook gedonder (kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde)

Yie_Ar_Kung_Fu | 24-06-19 | 20:15

@Dutch_Holland | 24-06-19 | 19:57: In een districtenstelsel is de strijd altijd tussen de grootste partij en de op-een-na-grootste partij. De rest van de stemmen wordt in de vuilnisbak gegooid. En "strategisch stemmen" zorgt er voor dat dat zo blijft want wie wil riskeren dat zijn stem weggegooid wordt? En als je dan een linkse kandidaat en een rechtse kandidaat hebt, en je bent zelf overtuigd links of rechts, dan heb je in feite maar keuze uit 1 kandidaat. Geen ideale situatie.

petersteenkamp | 24-06-19 | 21:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat de socialisten veel heeft opgeleverd is de verlaging van de leeftijd voor stemrecht van 21 naar 18 jaar. Hoe meer onevenwichtige, emotionele types met beperkte levenservaring, hoe meer er links wordt gestemd.

wingload | 24-06-19 | 19:08

Ik ben voor in de herinvoering van census kiesrecht. Alleen bij voldoende vermogen en niet staatsgefund inkomen mag je mee doen.
Vrouwen mogen ook meedoen en anders gegenderden ook.

Zwizalletju | 24-06-19 | 19:08 | 2

Parbleu, vrouwenkiesrecht! Wat modern van je.

Yie_Ar_Kung_Fu | 24-06-19 | 19:15

Als je meer dan 50% afdraagt van je inkomsten.

Beefbus | 24-06-19 | 19:47

Volwassenen kunnen al vaak niet eventele consequenties overzien van genomen beslissingen, laat staan de jongeren. Dus nee, stemrecht pas vanaf 18 jaar als je grotendeels mee doet in de maatschappij

MoonBeebe | 24-06-19 | 19:07

Als ze denken dat die vanaf 16 jaar links gaan stemmen zitten ze er vet naast.En die gaan ook geen sorry zeggen.

van stampij | 24-06-19 | 19:07

Op je 16e denk je nog dat geld aan de bomen groeit en de wereld eerlijk is.

Repetitive Beats | 24-06-19 | 19:07 | 1

Ja pas als je gaat werken kom je erachter dat het allemaal niet zo is als ze je op school geleerd hebben.

Sjonie01 | 24-06-19 | 20:00

16 jaar, dan staan ze nog onder directe curatele van hun meesters en juffen. En dat maakt uiteraard gunstig uit voor links. Dikke Neen!

kotelet | 24-06-19 | 19:06 | 1

De links gemankeerde mensch zien uiteraard wel wat in zo'n stemjugend.

Halul gebakken | 24-06-19 | 19:51

Die pubers denken veel te zwart-wit.
De nuance komt later.

kloopindeslootjijook | 24-06-19 | 19:05 | 1

Lol!

JJMS | 24-06-19 | 19:13

Politieke kindsoldaten dus?

Kamikazepiloot | 24-06-19 | 19:05

Ollongren wil eigenlijk de leeftijd naar 118 jaar.

Harry Turtle | 24-06-19 | 19:04

Dan moet volwassenen strafrecht ook naar 16 jaar.

Rest In Privacy | 24-06-19 | 19:04 | 2

Helemaal mee eens.

Muuke | 24-06-19 | 19:23

Goed punt! Consequenties van daden kunnen overzien bij stemmen, betekent dat 16-jarigen dit ook kunnen bij misdaden.

Wering | 24-06-19 | 20:10

Liever naar 21.

jcvjcvjcvjcv | 24-06-19 | 19:04

Als ik nu 16 zou zijn, dan zou ik waarschijnlijk op een extreme partij als GL of FvD stemmen. Dus doe maar niet.

Kuifje-in-de-EU | 24-06-19 | 19:03 | 2

Whahhaha, echt......

MoonBeebe | 24-06-19 | 19:08

FvD had het voor jou niet geworden aangezien je veel te gevoelig bent voor propaganda van de juf. GL had het dan geworden.

A.I. van Dee | 24-06-19 | 19:48

Zijn de migranten op ofzo? Geïndoctrineerde kindertjes inzetten. Vreemd land.

Wim Venijn | 24-06-19 | 19:03

Eerst 10 jaar werken, dan stemmen.
Of boven de 30 zijn.

kloopindeslootjijook | 24-06-19 | 19:03 | 4

@Repetitive Beats | 24-06-19 | 19:06:
Bedoel u eens of oneens?

kloopindeslootjijook | 24-06-19 | 19:12
▼ 1 antwoord verborgen

Weet je wie ook graag minderjarigen mobilseerde?

Kapitein Stijlvol | 24-06-19 | 19:02 | 7

Die man die het boek 'Mein Kampf mit meiner Frau' schreef dat verstand pas bij derig jaar begint. Krijg spontaan zin om een stukje Riefenstahl te kijken.

Ko.Kakola | 24-06-19 | 19:09

Fagin uit Oliver Twist?

Patje2011 | 24-06-19 | 19:10

@Repetitive Beats | 24-06-19 | 19:07: lol

Yie_Ar_Kung_Fu | 24-06-19 | 19:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Links moet toch iets verzinnen om haar indoctrineerbaar stemvee te behouden.

Lepo | 24-06-19 | 19:02

Is het een goed idee kinderen die nog op een indoctrinatie-instituut zitten stemrecht te geven ? Denk het niet.

Wekkertje | 24-06-19 | 19:01 | 5

@captainobvious | 24-06-19 | 20:07: Ik zie een geweldige toekomst voor jou, jongelui zoals jou hebben we nodig! Een echt voorbeeld, sterk, in mogelijkheden denkend, enthousiasme! Wat ben ik blij dat je van de partij bent: ONZE partij! Je ouders zijn trots, a real captain! Heb jij zin om als geboren leider met je maten en matinnetjes de komende weken te gaan flyeren in Gouda, Utrecht, Den Haag en natuurlijk Amsterdam? Dat gaat enerverend worden en bitter hard nodig voor de toekomst van dit mooie land. Captain; het gaat fantastisch worden. Duizend euro is eigenlijk te weinig; zo'n kleine investering voor de onuitputtelijke mogelijkheden van Nederland en de EU. Maar bedenk ook eens wat voor investeringen JIJ zou kunnen doen. Met jouw inbreng, op welke vlakken dan ook, kan het alleen maar vooruit gaan. Jouw kinderen zullen een rijke, zonnige en onbezorgde toekomst tegemoet gaan in die geweldige samenwerking, wat zeg ik, samenleving die Europa heet (als je die kop van Rutte voor je ziet tik je zo 6 A4-tjes vol met lulkoek, tis te makkelijk). Captain, ik ben vereerd op jouw stem te mogen rekenen :-)

Ko.Kakola | 24-06-19 | 22:34
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken