Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Korpschef noemt vuurwerk "explosieven", plaats AD-advertentie voor landelijk verbod

De ontworteling van traditie waar Franse schrijvers en hun lezers zo voor waarschuwen schrijdt voort!

Bovenstaande paginagrote advertentie vandaag in het AD, betaald door UW korpschef. "Tijden veranderen" heet dat, en het is nu dus alweer tijd voor een algeheel vuurwerkverbod, blijkbaar. "Akerboom pleit voor het verbieden van knalvuurwerk en vuurpijlen. Met een paginagrote advertentie in het Algemeen Dagblad zet hij samen met 26 andere organisaties zijn lobby kracht bij. Dat moment is zorgvuldig gekozen: binnenkort neemt het kabinet weer een besluit over een eventueel verbod." Nou, sorry hoor, maar dit is Nederland. En er zijn Canadese soldaten gesneuveld voor onze vrijheid onze ledematen er ook in vredestijd naar gelieven af te blazen dankuwel. En al die arme YouTubers dan? Zitten zonder werk dus straks he!

Reaguursels

Inloggen

Schade, gewonden, doden, geluidsoverlast, en natuurlijk (lucht)vervuiling (waarom horen we de klimaat-drammers hier niet over?). Van mij mag vuurwerk helemaal afgeschaft worden.

Betervoorjou | 25-05-19 | 15:06

Afschaffen die zooi (en ja, vroeger zelf ook veel geknald). Elk jaar een paar dagen Armageddon met (dodelijke, verminkte) slachtoffers, mega schades, giga inzet van hulpdiensten die door massa's bezopen/doorgesnoven YOLO kneuzen met Pools knalwerk bekogeld worden) en na afloop schadeclaims van gedupeerden. Dat allemaal en de politie die traditiegetrouw spreekt over een "relatief rustig verlopen jaarwisseling". Ik ben voor het behoud van tradities maar dit loopt sinds jaar en dag compleet de spuigaten uit.

Grijskijkert | 25-05-19 | 11:18

Natuurlijk moet het afgeschaft worden. Kan gewoon niet meer. Niet alleen vanwege tokkies die hun hand eraf knallen, maar gewoon omdat het het luchtruim tering hard belast. Is gewoon zo.

fastpulseboy | 25-05-19 | 10:24 | 3

Een vuurpijl die honderd, max tweehonderd meter de lucht in gaat belast het luchtruim...

Vrouwtje_haram | 25-05-19 | 10:46

@Vrouwtje_haram | 25-05-19 | 10:46: Ah het Trump effect. Die denkt ook dat als je met een spuitbus binnen spuit er niks in de lucht komt.

fastpulseboy | 25-05-19 | 11:07

@fastpulseboy | 25-05-19 | 11:07:
Luchtruim is de term die algemeen gebruikt wordt om de ruimte boven het aardoppervlak aan te geven waarin luchtverkeer kan plaatsvinden.

Vrouwtje_haram | 25-05-19 | 12:25

Goh de politiechef wil Nederland veiliger maken en explosieven verbieden. Uiteraard focussed hij zich op rotjes die hij explosieven noemt. Staat wel mooi in de statistieken straks, als er weer een handgranaat wordt gevonden of een winkel explodeert. Dan laten de cijfers zien dat de politie onder leiding van Akerboom het aantal explosieven in Nederland drastisch omlaag heeft gebracht.
Wat een natnek.

ratelaar | 25-05-19 | 10:03 | 1

Scheelt gewonden, doden, vandalisme, geweld, milieuschade. Hoe kan je daar tegen zijn.

Vrouwtje_haram | 25-05-19 | 12:28

Verboden zal en moet het worden. Ze gebruiken de kaasschaafmethode. Eerst het knal, dan het sier.

Vrouwtje_haram | 25-05-19 | 09:41

Is de sterkte / explosiekracht van nederlands vuurwerk niet een van de laagste van europa?
Rubbertegel land

Abu Koop Dan | 25-05-19 | 08:30 | 1

Dat klopt. En dan kopen ze illegaal. En daar krijgt t legale vuurwerk de schuld van en moet dan ook illegaal
Als de politie echt verboden vuurwerk aanpakte had je ook geen last van explosieven.

Shoarmamasutra | 25-05-19 | 09:23

.. maar goed. Ook een korpschef van politie is in de eerste plaats politicus van een link/globalistische/klimaat-aap partij. Die blauwe pet is alleen maar een hulpmiddeltje om zijn politiek kracht bij te zetten.

Ik schat in dat de grootste liefhebbers van knalvuurwerk donderdag vrijwel geen van allen de moeite namen om te gaan stemmen tegen deze politieke junta. Stop dus met kermen en lever je vuurwerk in, zoals je dat ook deed met je stemrecht.

Jan Passant mk2 | 25-05-19 | 07:23

Doe alles wat je wil in je eigen huis zonder dat je OVERLAST veroorzaakt aan je medemens . Hou je van knalgeluiden ? : kijk en luister dan naar een fijne oorlogsfilm met een KOPtelefoon op je harses .

Minus Richels | 25-05-19 | 03:45 | 1

Nee, is niks aan.

Braco.me | 25-05-19 | 10:51

Er krijgen jaarlijks meer mensen brandwonden door kokend water dan door vuurwerk. Zullen we thee drinken dan ook maar verbieden?

NemesisNL | 24-05-19 | 23:32 | 3

Is goed.

echtpaul | 25-05-19 | 00:58

Over van alles en nog wat "verbieden" valt sinds donderdag prima te praten met de EU, die dankzij het wegblijven van de gewone burgers sterker dan ooit in het zadel zit.
Dus u houdt van uw rechten knalvuurwerk of thee? Was dan ook gaan stemmen tegen de regenten die dat allemaal gaan verbieden.

Jan Passant mk2 | 25-05-19 | 07:18

Stoppen met theedrinken, om te beginnen bij de politiek.....

rob007 | 25-05-19 | 08:58

Alweer een publieksdienaar die vergeten is hoe hij dienstbaar moet zijn aan de gemeenschap.
-
Akerboom, ga aan het werk waarvoor je maandelijks van ons allemaal een riant bedrag op je bankrekening gestort krijgt. Er staat nergens in je taakomschrijving dat je lokale of landelijke bestuurderen of politici op één lijn moet krijgen aangaande vuurwerk.

Dit is misbruik van belastinggeld, tijd en capaciteit. Laat de politiek haar werk doen, dioe jij het jouwe.
-
Handhaaf.

bisbisbis | 24-05-19 | 23:29 | 1

nah, een korpschef is in de eerste plaats politicus. Die dient niet, maar laat zich dienen. Donderdag stemde de meerderheid van wegblijvers daarmee in.

Jan Passant mk2 | 25-05-19 | 07:28

Zet dan gewoon 3 maanden cel en 5000 euro boete op het bezit en/of afsteken
van illegaal vuurwerk. Het leven kan soms zoooo makkelijk zijn.

Ronnie D. | 24-05-19 | 23:27

Met zo'n knallend betoog kan je ook wel voetbal verbieden. Of auto rijden en alcohol immers ik betaal daar ook aan mee. Terwijl voetbal me geen zak interesseert, geen auto meer heb. En de fles drank ook wel eens laat staan. Maar hey ik gun je dat opdat iedereen verschillend is en ook z'n vrijheid nodig heb.

Overtwar | 24-05-19 | 22:01

Al het zware spul is al illegaal. Er wordt alleen niet gehandhaafd door de politie. Zonder handhaving zal hun eigen plannetje ook gedoemd zijn te mislukken.

Oepsie1234 | 24-05-19 | 21:30 | 1

Erger nog.
Als het legale vuurwerk verboden wordt terwijl illegale vuurwerk niet kan worden aangepakt, zal de vraag naar illegaal vuurwerk explosief toenemen.

Dit is kenmerkend voor vrijwel alle beleid in NL. De echte problemen kunnen niet worden aangepakt, dus gaan we goedwillende burgers op non-issues aanpakken.
Tegen eerwraak en kindhuwelijken optreden durft niemand, dus wordt er opgetreden tegen een niet-bestaand glazen plafond.
Dierenextremisten die boeren bedreigen oppakken lukt niet, dus pakken we de bedreigde boer op. Black supremacists die geweld tegen kinderen prediken oppakken mag niet, dus pakken we wat blokkeerFriezen op.

Dandruff | 24-05-19 | 23:17

Di momme noe es hauw mie ophou'n mie dat vuurwerk.
't Lieke we bermbommen tegeswoordig. Ket a zovee ezeid: duur nie langk mi oft liek we oorlog ierzo. Compleet mie echte dooie.

De pliesie kant ok hlad nie mi an. Snappik we.

Hedoome noghan toe. Ze steke vuurwerk of om lawines los te litten komme

Kiek, dat hi natuurlijk hlad de verkeerde kant op.

Dus drek stoppen mie die ellende.

Hotverheeme.

Heppie-even-voor-mij | 24-05-19 | 20:47 | 2

Moet ik 112 bellen ? Of heeft u geen beroerte gehad ?
Welk toetsenbord gebruikt u ?
Of bent u gewoon te stoned om te typen ?
Vragen, vragen en nog eens vragen

Het leven is zwaar | 24-05-19 | 23:12

't Is in elk geval geen Fries, want het zijn uitspreekbare woorden, bestaande uit een mogelijke combinatie van klinkers en medeklinkers en ze staan in een logische volgorde.

Mazzelstof | 25-05-19 | 06:40

Ik zie alleen maar corrupte agenten en een narco staat....

ZwarteRiek | 24-05-19 | 20:37

Vuurwerk moet je Europees aanpakken... meer en betere controle bij de buitengrenzen.
Frans Timmermans heeft beloofd zodra hij Juncker opvolgt - dit op de agenda te plaatsen.
We wachten af in goed vertrouwen, zou Joop den Uyl zeggen.

sociaal_econoom | 24-05-19 | 20:35

Wegschrijven onder de categorie "overig". Probleem opgelost.

intrigant | 24-05-19 | 20:02

Als lui met illegaal vuurwerk in bezit nu eens écht hard worden aangepakt, ook al zitten ze bij de rechter te sniffen dat ze een gezinsleven en baan hebben, dan zou er weinig aan de hand zijn...

MurkRatte | 24-05-19 | 19:46

Om dan toch in de 'december' gerelateerde hoek te blijven. Apeldoorn krijgt Sinterklaasintocht. Jongens en meisjes, het is mei. MEI. Hoe Rammstein dat godverlaten gat als Apeldoorn aandoet is mij compleet een raadsel. Fans mogen in Apeldoorn op de foto met een 12 meter lange Rammstein-lucifer. Kan daarna de fik erin ... > www.destentor.nl/apeldoorn/apeldoorn-...

Fi-Bu-Bla | 24-05-19 | 19:46

Zie hier. Een mooi voorbeeld hoe de verhoudingen zoek zijn en de trias politica. Een korpschef die ook nog eens wetten wil gaan maken. Ondertussen voert corruptie hoogtij en rammelt het bij de politie aan alle kanten. Daar heeft meneer weer geen tijd voor. Nee, vuurwerk! Verbieden en alle problemen zijn weer weg. Ga de politiek in ofzo, Stakker oom. Alleen rot op bij de popo! Kan je straks met Opa Opstelten geraniums gaan handhaven.

Vageling | 24-05-19 | 19:14

Wat een goed idee, vuurwerk verbieden. Dat zal het tokkietuig dat met zwaar illegaal vuurwerk de problemen veroorzaakt leren! Ze zullen zich na een verbod vast ineens wel aan de regels houden. Handhaaf liever een keer (en aub ergens anders dan langs de snelweg).

Zoiets | 24-05-19 | 19:12

Kunnen we gewoon zeggen waar dit echt over gaat; Hoe de politie het vuurwerk van "bepaalde jongeren" kan koppen, helemaal de weken rond de jaarswisseling?
Maar, ze krijgen van mijn geen sympathiek zolang ze het beestje niet bij de naam durven noemen. Kan me nog goed herinneren hoe een politiewoordvoerder stond te vertellen "lachlach, achja, dat doet de jeugd he, lachlach", terwijl zijn collega's op de achtergrond werden bekogeld met vuurwerk, en er de volgende dag gemeld werd dat er meerdere agenten permante gehoorschade hadden opgelopen, en één sowieso compleet doof.
Maar nee, gewoon iedereen geen vuurwerk meer.

DaJonkel | 24-05-19 | 19:11

Zucht.

De meeste ongelukken gebeuren met illegaal vuurwerk..

Dat moet ook maar eens verboden worden..

/SarcasmOff

killRoy1982 | 24-05-19 | 18:59 | 1

Geen vuurwerk is illegaal!!!

Janas | 24-05-19 | 19:40

Steek al jaren niks tot weinig vuurwerk meer af , laat de ander wel kopen, ik geniet er wel van met een drankje erbij. Op het moment dat ze het verbieden gaat een stalinorgel verbleken met de meuk die ik de lucht in ga schieten. Burgerlijke ongehoorzaamheid is een plicht.

rammelbakje1 | 24-05-19 | 18:56 | 1

Zo denk ik er ook over.
Lang leven onze bananenrepubliek

Het leven is zwaar | 24-05-19 | 23:15

Mooi man zo'n pijp. Dorpsgenoot vond het vreemd dat de shell er niet uit kwam en ging er even boven staan. Zijn hersenen lagen 30 meter verderop in de straat en zijn kinderen zaten onder de stukjes.

Suncatcher | 24-05-19 | 18:50 | 5

Toch altijd lachen, zo'n gezellige buurman die zonder hoofd nog een paar stappen strompelt alvorens dood ter aarde te zijgen. Hebben de kinderen na de vakantie ook weer wat te vertellen in de kla.

Dirrek | 24-05-19 | 19:50

Als ik dit zo lees, gebruikte hij zijn hersens toch al niet helemaal goed.
Wel super triest voor de nabestaande.
Zo’n knallend einde gun je overigens niemand.

Het leven is zwaar | 24-05-19 | 23:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Ongedocumenteerd vuurwerk Kan je niet verbieden, niemand is illegaal in Nederland !

Acidstain | 24-05-19 | 18:45

Terecht. Steek maar wat georganiseerd af. Het was leuk. Niet meer. Een veel hogere belasting zou kunnen helpen. Als niet juist de grote knallers gewoon van over de grens komt.

Blotus | 24-05-19 | 18:39 | 1

Zucht. Lees de panelen hierboven eens: waar haalt men bijvoorbeeld de afstekers vandaan?

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 19:00

Waar is de vuurwerk industrie lobby? Net als de tabakslobby of de windenergie lobby maar dan nuttiger...

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 18:37

Terecht, verbieden die zooi. Het is allang geen gezellig Oud en Nieuw meer, het lijkt wel oorlog.

BozePaarseMan | 24-05-19 | 18:37 | 4

@Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 18:37: Nou je verbiedt het, en als de straf hoog genoeg is laten ze het de volgende keer wel uit hun hoofd. Voor de minderjarigen hele zomer verplicht 12 uur per dag wiskundelessen volgen ofzo? Voor volwassenen gewoon tegen de muur.

Blasfemie | 24-05-19 | 19:03

@Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 18:37: Zoals alle andere verboden. Duidelijk genoeg?

BozePaarseMan | 24-05-19 | 20:41

@BozePaarseMan | 24-05-19 | 20:41:

Het probleem is illegaal vuurwerk.
Als het de politie niet lukt om illegaal vuurwerk tegen te houden wat lost een verbod op legaal vuurwerk dan op?
Alsof je de problemen met cocaïnegebruik gaat oplossen door bier te verbieden.

Alleen illegale vuurwerkhandelaren/drugsdealers hebben baat bij beleid dat is gericht op de aanpak van gewone burgers.

Dandruff | 24-05-19 | 23:26
▼ 1 antwoord verborgen

Wordt hier ons belastinggeld weer verknoeit? Als die Akerboom wat wil, dan belt hij zijn minister en die stelt het voor aan de Kamer. Zo hoort dat!

Janas | 24-05-19 | 18:33 | 1

verknoeid, natuurlijk.

Janas | 24-05-19 | 19:43

Lees je stukje nou ‘s na Spartacus. Ik meen me te herinneren dat er in de huisregels stond/staat dat er van reaguurders verwacht wordt dat ze hun taal beheersen. Dat geldt kennelijk niet voor degenen die betaald krijgen voor het schrijven. Ik zal je helpen; PLAATST. Je plaatst een advertentie. Zucht.

Super Vaagstra | 24-05-19 | 18:32 | 2

Ik plemp altijd mijn tegels, mag dat ook?

Analia von Solmsch | 24-05-19 | 18:40

@Analia von Solmsch | 24-05-19 | 18:40:
Dat mag ook. En fouten maken mag ook, maar niet deze in de kop van een artikel.

Super Vaagstra | 24-05-19 | 18:59

voor een goede explosie kunt u mij altijd wakker maken.

etwaboy | 24-05-19 | 18:24 | 1

Biem! Wakker worden!

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 18:35

Wij willen weer een feestelijke en veilige jaarwisseling voor iedereen.
.
Daar zit hun leugen al..
.
weer... vroeger bestond het illegale en legale vuurwerk ook al.
We hadden toen alleen nog geen open grenzen van de EU..
Er werd gecontroleerd op grenzen... vooral op de laatste 3 dagen
.
Hoe zit het met de mensen die een jaar moeten wachten om een paar uurtjes zelf eens de pyromaan te spelen, en genieten om lontjes aan te steken..

Rene046 | 24-05-19 | 18:17

Vreemd dat de beste man zo weinig contact heeft met Den Haag dat hij via advertenties moet communiceren. De overige 26 organisaties hebben hun eigen belangen, ergo hij laat zich weer misbruiken als ware het een iftar. Dit is misbruik van belastinggeld. Ongezien de typhus achter de oogballen.

Frau Merkel | 24-05-19 | 18:17

Eigenlijk zegt de korpschef: " handhaven / controle op illegaal vuurwerk lukt niet!" , " Dus gewoon die lullige astronauten verbieden". Chapeau... hij geeft toe dat de politie niet in staat is om haar werk te doen. En in november hoor ik gewoon weer cobra's en nitraten uit polen.

thekolere | 24-05-19 | 18:16 | 1

kan hij in januari toch zeggen dat zijn beleid voor een afname van 95% van de overlast heeft geleid. ( alleen nog het harde, gevaarlijke vuurwerk is over )

De_Helderse_Kaaskop | 24-05-19 | 18:28

Het knalvuurwerk waar slachtoffers door vallen IS al verboten. Dat helpt kennelijk geen zier. Hier is het vanaf de herfstvakantie dagelijks raak met zware explosies. Daar wordt vrijwel niet tegen opgetreden.
Wat nu meneer de pliessiesjef?

JanVergoor | 24-05-19 | 18:12

Per jaar vallen er meer slachtoffers door ongelukken met het klussen. Moeten we gereedschap dan ook maar gaan verbieden?

elco485 | 24-05-19 | 18:04 | 3

En keukentrapjes!

5611 | 24-05-19 | 19:18

Alle bouwmarkten preventief sluiten :-)

RickVogelschrick | 24-05-19 | 20:25

Bemoei je niet met hoe ik boze geesten wegjaag, doe ik ook niet als jij je schaap slacht.

dugo | 24-05-19 | 18:01

Ik heb schoon genoeg van die enorme overdreven asociale illegale klappen weken lang rond oud en nieuw. Dit heeft niets meer te maken met gezellig wat rotjes etc. afsteken met je kinderen op oudjaarsavond. Sterker nog we zijn inmiddels in mei beland en ik moet blijkbaar nog regelmatig ‘gelukkig nieuwjaar’ roepen want er zijn nog steeds mafketels die hun illegale bommen af wensen te steken. Mede mogelijk gemaakt door die fijne open grenzen van de eu.

In Amsterdam zijn de vuurwerkbommen al passé. Daar flikkeren ze gewoon al handgranaten ergens naar binnen, het hele jaar door. What’s next over 10 jaar?

drs. P | 24-05-19 | 17:59 | 7

@elco485 | 24-05-19 | 18:02: ja ik zie dat dilemma ook wel maar het is wel iets makkelijker handhaven denk ik en je moet toch ergens beginnen.

drs. P | 24-05-19 | 19:45

Waar staat dat dat niet mag?

Ben5570 | 25-05-19 | 09:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Dilemma:
- Behouden: Vuurwerkverkoop levert veel geld op
- Afschaffen: Slecht voor het milieu/klimaat (fijnstof, afval, geluidsoverlast, lichtvervuiling)

kweethetooknietbeter | 24-05-19 | 17:59

Tot verleden jaar had ik +/- 18 jaar geen vuurwerk aangeschaft maar toen de Tweede Kamer vorig jaar compleet klimaat kalifaat ging kon ik het niet laten.
Ik heb groot plezier gehad met 10 doosjes knalerwten, wat een leuke dingen zijn dat. Er liggen nog enkele doosjes en af en toe leg er ik een bij de buurman onder de mat bij zijn voordeur. Wat kinderachtig godverdomme.
Trektouwtjes zijn trouwens ook schitterend, altijd leuk om die ergens tussen een deur en kozijn te spannen.

Brabeaulander | 24-05-19 | 17:53 | 1

Als je nu een kilo van die knalerwten in een plastic zakje doet (balletje) en je gooit die bijvoorbeeld van een flat, zou dat ook boem doen? Zo ja: plastic zakken verbieden! Oh... Wacht...

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 18:33

We kunnen ook zoals in sommige landen het gebruik is gaan zelfbouwer zijn ( Thailand) bijvoorbeeld. Of a la Midden-Oosten in de lucht schieten. Zou daarom handhaving plaatsvinden? Of gewoon een bordje:
Gelieve niet in de lucht te schieten, bejaardentehuis.

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:46

Vuurwerk hoort al 2000 jaar bij Europa.

Baron Clappique | 24-05-19 | 17:33 | 3

En vroeger was roken ook gezond. Nog iets zinnigs te melden?

Goldfinger | 24-05-19 | 17:39

@Goldfinger u snapt em niet.

SinisterNL | 24-05-19 | 17:46

@Goldfinger | 24-05-19 | 17:39: De wijze woorden van de neerlandsch politieke held in bange dagen. Ach, tja, die mag wel domme dingen zeggen natuurlijk.

Langshetrandje | 24-05-19 | 17:49

Ieder goed (groot) feest heeft negatieve bij-effecten. Zodra er 17 miljoen mensen een feestje vieren zijn de effecten ook groot maar relatief geheel acceptabel lijkt mij.

Niet alles hoeft 100% veilig te zijn. Het leven is niet veilig.

Noltie | 24-05-19 | 17:30

Vertaling: we durven paupers met geïmproviseerde explosieven niet aan te pakken. Geef ons dus alsjeblieft de bevoegdheid om brave huisvaders te pesten zodat wij ons ook weer een beetje machtig kunnen voelen.

Trekbeest | 24-05-19 | 17:30 | 1

Precies en die "jongeren" met illegaal vuurwerk durven ze toch niet aan te pakken. Zie dat filmpje met dat politieschaap terwijl zijn collega's door "jongeren" bekogeld worden.

5611 | 24-05-19 | 19:20

Prima, afschaffen die handel. Ieder jaar zitten mijn diertjes 2 weken in de stress en willen ze niet naar buiten. Doe maar gewoon een gemeentelijke vuurwerkshow om 12 uur en klaar.

RickRD | 24-05-19 | 17:27 | 17

@Frau_Ferkel | 24-05-19 | 18:25:
Klinkt goed! BBQ weer vandaag, nu nog eventjes snel een sappig paard zien te vinden.

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 18:31

@Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 18:31: Kijk eens naast U op de bank. Als alternatief kan ik een paardenslager aanraden.

Frau_Ferkel | 24-05-19 | 18:38

@RickRD | 24-05-19 | 17:40: u plaatst kuddedieren in hokken en verklaart zichzelf advocaat van alle dierenemoties? Van een knal zullen ze schrikken, klopt. Wat ze in paniek brengt is dat ze opgesloten zitten en niet kunnen vluchten, zoals vrije dieren dat kunnen. Waarom plaatst u dieren vol uw plezier in stallen?
Dat is dan verder dat, illegaal vuurwerk is heel naar, voor de vuurwerkliefhebber in het bijzonder. Ik sluit geen vlucht/kuddedieren op voor mijn plezier en vermaak en hou mij aan de regels. Nederlands knalvuurwerk is een lachertje, dat veroorzaakt het vermeende dierenleed niet dat doet het illegale spul.
Wat er nu blijkbaar gaande is is dat met nog een verbodje erbij de schijn van daadkracht moet worden gepretendeerd zonder ook maar 1 extra agent op straat te zetten of daadwerkelijk tot handhaving over te gaan.

willem n | 24-05-19 | 19:00
▼ 14 antwoorden verborgen

Het in brand steken van auto's daarentegen wordt door de politie gedoogd, ofwel oogluikend toegestaan. Maar ja, dat gebeurt dan ook het hele jaar door, en is een soort van gewoonterecht geworden voor de daders.

Baron Clappique | 24-05-19 | 17:27 | 2

Cultuur?

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:43

Het staat ook nergens dat dat niet mag.

Ben5570 | 25-05-19 | 09:23

Illegaal vuurwerk is al illegaal.
Maar ja, dat is Nederland hè, niet handhaven....

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:25 | 3

Niemand is illegaal, dus ook vuurwerk niet. Vuurwerk is welkom in ons land.

Baron Clappique | 24-05-19 | 17:30

Ik heb een stalen vat van 5mm dik en een emmer water en wat carbid. Is iets van cultureel erfgoed. knalt nog harder als een cobra, maar je kan er niks mee opblazen

brie-de-penis | 24-05-19 | 17:49

ze handhaven nu niet het verbod op illigaal vuurwerk, oplossing: verbied al het vuurwerk. resultaat: geen legaal vuurwerk meer en nog steeds iligaal vuurwerk, waar niet op gehandhaafd word. oftewel, niks veranderd behalve een zooi Nederlanders zonder werk.

De_Helderse_Kaaskop | 24-05-19 | 17:21 | 1

Helder !

Baron Clappique | 24-05-19 | 17:30

Die korpschef moet zich bezig houden met belangrijkere zaken; oppakken (gezochte) criminelen, verkrachters, moordenaars, drugsdealers, oplichters. En zich niet met politiek bemoeien. Tijdens zijn Iftar bezoek kan ie er al tientallen oppakken.

de hokjesman | 24-05-19 | 17:19

Akerbom heeft naam niet mee.

prehoe | 24-05-19 | 17:16

Zoals het iedere socialistische staat betaamt zijn alle betere staatsbaantjes gereserveerd voor de leden van de socialistische partij die aan de macht is. Hier is de VVD=CDA=PvdA=D66=GL=CU de machtspartij en dus zit die Akerboom er alleen maar vanwege zijn partijboekje van genoemde machtspartij. De man is dus van beroep socialist en socialisten streven zonder uitzondering naar het vestigen van de ultieme socialistische heilstaat: een eigen Noord Korea waar alles verboden is.

wlodek | 24-05-19 | 17:15 | 1

Het heeft niets met links-rechts te maken. Het heeft te maken met incompetentie en gebrek aan verantwoordelijkheid. Je loopt als verantwoordelijk NL bestuurder risico, met al dan niet concequenties voor je carriere. Dat doe je niet als honderden sufkutten ieder jaar weer (met hun dronken kop) op de latten in Oostenrijk een been/arm of iets anders breken wat evenzo miljoenen kost voor u als Nederlandse belastingbetalers.

litebyte | 24-05-19 | 17:28

Ik steek al jaren geen vuurwerk meer af, maar zodra er een verbod komt gaan alle remmen los.

obominotie | 24-05-19 | 17:08 | 4

Verbod zal verbod zijn ? Zal het zeau gaan ? Du moment dat ze het u en mij verbieden gaat het vrijstellingen regenen, voor culturele en particulier-elitaire aangelegenheden. Knalt het op de gekste plekken en momenten. En dan weet je 1ding zeker het is niet 31dec 00 uur. We komen er wel uit met zijn allen. Frans zal dé oplossing verkondigen.

Shareholder II | 24-05-19 | 17:26

@obominotie | 24-05-19 | 17:08 Lekker volwassen en slim...

Goldfinger | 24-05-19 | 17:33
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer we nu voor alle legers wereldwijd vuurwerk verbieden. Dat zet pas doden aan de zijk.

Premier Trutte | 24-05-19 | 17:06 | 2

Dan moeten ze met hun blote handen gaan wurgen. Dat is onmenselijk.

Baron Clappique | 24-05-19 | 17:32

@Baron Clappique | 24-05-19 | 17:32: nee hoor, steekwapens, houwwapens, speren, pijl en boog. Maar het wordt dan weer wel een kunst, en gezien de mentaliteit van de meesten in het leger, houden ze het voor gezien. Maar man tegen man gevechten zijn wel beter. Net zoals vroeger, een tribune bij het slagveld en genieten maar

brie-de-penis | 24-05-19 | 17:52

Het mooie is dat veel van dit "illigaal vuurwerk" gewoon legaal te krijgen is binnen de EU omdat het voldoet aan de europese regelgeving mbt vuurwerk voor particulieren. Als nederland hebben wij hier aanvullende regelgeving op die strenger is als het europese. Vervolgens hebbeb wij overlast van vuurwerk dat illigaal is in nederland maar legaal is volgens de europese regelgeving. De oplossing waarmee ze komen is nog strengere aanvullende nederlandse regelgeving. Zou het niet gewoon makkelijker zijn om de europese regels aan te passen zodat die troep niet gefabriceerd/verkocht kan worden en het daarmee ook niet hier in de handen van tuig komt??.

CleanUpTime | 24-05-19 | 17:04 | 3

Het risico is gewoon dat het zware illegale vuurwerk ook voldoende kracht heeft dat het levenbedreigend is, en dus terecht kan worden vergeleken met een zwaar exlosief.

Het misselijmakende van incompetent verantwoordelijk NL bestuurders is, dat ze gewoon niet eerlijk zijn over het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk. Ze gooien alles t.b.v. de publieke opinie op 1 hoop in de hoop dat een meerderheid zal zeggen genoeg is genoeg.

Het illegale vuurwerk zal je nooit, ook met een landelijk verbod op legaal vuurwerk kwijt raken.

Wat je kan doen is beter handhaven en veel zwaarder straffen op bezit van zwaar illegaal vuurwerk.

litebyte | 24-05-19 | 17:11

@litebyte | 24-05-19 | 17:11: Daarnaast EUropese regels aanpassen? Het meeste illegale vuurwerk komt juist uit die landen die steeds minder wil m.b.t. illegale regelgeving. En zolang er een markt voor is wordt het gemaakt/geleverd - of het nu uit Polen, Ukraine of Rusland komt.

litebyte | 24-05-19 | 17:14

Nu we toch bezig zijn, met Sinter Klaas en vuurwerk, wordt het niet eens tijd om dierenrechten in het nieuws te brengen. Ten slotte de kerstdagen liggen tussen deze dagen. ( dit is overigens ironisch bedoeld ).

Dzjengis-Somebody | 24-05-19 | 17:00

Gewoon verbieden en de overheid/particulieren mooie shows laten opteugen.

Kipsnipdewip | 24-05-19 | 16:57 | 4

Dan we al ieder jaar als we uit Bels terug zijn.

Trumme | 24-05-19 | 17:00

Hahahaha! Bij u in NL? Nooit! Dat wordt in de meeste steden niet georganiseerd of na een jaar (of 2) weer afgeschaft, door:

Gebrek aan veiligheid
Gebrek aan beveiliging
Gebrek aan geld
Teveel overlast door dronken/rellend/ruziemakend volk
Milieu

Wees gewoon eerlijk als NL bestuurders en geef aan dat je eigenlijk helemaal af wilt van grote festivals/festiviteiten in de openbare ruimte met enige vorm van risico waarvoor openbaar bestuurders verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden.

litebyte | 24-05-19 | 17:04

Juist. En u denkt dat er voldoende pyrotechnici zijn om in ieder klein kutgehucht, met de jaarwisseling, een showtje weg te zetten?

GOEM | 24-05-19 | 18:09
▼ 1 antwoord verborgen

heerlijk oud en nieuw. eindelijk die kleine kuttelikkers terug pakken voor dat pokke geblaf het hele jaar door. Ik begin gewoon ouderwets om 10:00

Vriesmaster | 24-05-19 | 16:57 | 3

Kijk iemand met de juiste mentaliteit.
Nieuwjaar is DE tijd van het jaar al die schijtbeesten terug te pakken.

miko | 24-05-19 | 17:14

@Vriesmaster en miko: Uw soort aso's zorgt dus voor een mogelijk verbod - en u bent te dom om het te snappen. Oh ironie...

Goldfinger | 24-05-19 | 17:35

@Goldfinger | 24-05-19 | 17:35:
Ow de ironie om dingen niet te snappen, sarcasme ed.
Maar goed, daar is een bepaalde intelligentie voor nodig.

miko | 24-05-19 | 19:47

Mooie taak voor ons Franske. Want illegaal vuurwerk is niet illegaal als je het gewoon in Polen en Italie kan kopen en zonder grenscontrole naar hier krijgt.
Het moet gewoon in heel EU verboden worden die rotzooi te importeren en vErkopen. Hier kunnen we dus wél iets hebben aan de EU.

Bali Lovert | 24-05-19 | 16:55 | 2

Importeren we een BUK raketje uit Rusland, beetje blauwe vogels abknallen ja! *Bernhard stemmetje opzet*

miko | 24-05-19 | 17:13

@Bali Lovert | 24-05-19 | 16:55 Uw gebrek aan wetskennis geeft niet, maar ga dan geen onware dingen roepen.

Goldfinger | 24-05-19 | 17:37

Kijk eens aan, de grote vertrutting slaat wederom toe, straks enkel nog maar flikkersterretjes in Teletubbyland.

En even of topic; moet dat nou ook al op GS, van die Stijlloze Duo Penotti Promotie?

Ravian | 24-05-19 | 16:51

Er is toch *duh* allang een verbod op *illegaal* vuurwerk. Laten ze dat eerst maar eens handhaven. Legaal vuurwerk doet alleen maar plif.

denouden | 24-05-19 | 16:51 | 1

"Handhaven" is nu juist het grote probleem. Kunnen/durven/mogen ze niet.
Dus algemene totaalverboden zijn de, grote stappen gauw klaar, "oplossing".
Zaken die er niet (meer) zijn; hoef je ook niet te "handhaven".

RickVogelschrick | 24-05-19 | 17:08

Waarschijnlijk vind die Akerboom een verbod op illegaal vuurwerk ook wel een goed idee..
Ow, wacht, dat is er al.
Is handhaven dan misschien een ideetje ?

Wijze uit het Oosten | 24-05-19 | 16:48 | 3

Eh ja dat dus.

denouden | 24-05-19 | 16:51

Dus... die Akerboom doet zijn werk niet...

Not_again | 24-05-19 | 16:58

Hij gooit ieder jaar 27000 aangiften de vuilnisbak in laat hem daar eens mee beginnen.

Trumme | 24-05-19 | 17:01

Zou toch wel jammer zijn. Geeft altijd zo een leven in de volière en de kennel een paar strijkers er in.

miko | 24-05-19 | 16:46

Er zijn voldoende regels die enkel niet gehandhaafd worden, daar ligt het probleem.
Illegaal vuurwerk is per definitie al verboden, doe er dan iets aan.

Damoos | 24-05-19 | 16:46 | 1

Onbegonnen werk met open grenzen.

Ray69 | 24-05-19 | 16:55

Maar het knalvuurwerk dat voor overlast zorgt is toch al lang verboden? Alsof het verbieden van rotjes ervoor gaat zorgen dat jeugd ineens geen illegaal vuurwerk gaat inslaan. Dat doen ze nu ook al, de drempel om dit te doen wordt er niet groter door. Er is 0,0 handhaving in de maanden september-december, wanneer het illegale klappertjes seizoen weer geopend is, toevallig op die 1e januari wel?

Dit gaat alleen maar resulteren in het feit dat nóg jongere kinderen met zwaarder knalvuurwerk rondlopen dan nu het geval is.

Nohara | 24-05-19 | 16:46

Het verbieden van drugs heeft niet geleid tot minder drugsverslaafden
Het verbieden van wapens heeft niet geleid tot minder overvallen
Maar nu gaat het vast heeeeel anders!

42 | 24-05-19 | 16:45 | 2

Het verbieden van alcohol onder de 18 heeft niet geleid tot minder gebruik onder de jeugd. Maar voor de CU en SGP bestaat het probleem nu niet meer.

Trumme | 24-05-19 | 17:04

Zakkenrollers, bellen achter het stuur (lol binnenkort op de fiets), inbraken... Ga maar door...

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:27

Inderdaad korpschef, je hebt he-le-maal gelijk!
Dat legale knalvuurwek gaat tegenwoordig ook zo énorm hard....

ParaPiet | 24-05-19 | 16:43

Misschien kan de gemeente, met hulp van de kwajongens van het dorp, een mooie vuurwerkshow organiseren? Dan is iedereen weer blij.

teevee | 24-05-19 | 16:43 | 2

*mompelt iets met pallets op het strand*

ParaPiet | 24-05-19 | 16:44

Goed idee als ze toch van harde knallen houden huur 1 professioneel in en laat de liefhebbers het professioneel vuurwerk afsteken lol.

Rene046 | 24-05-19 | 17:40

Dieren worden niet genoemd. Onsympathiek en weinig chique.

CalamityJane | 24-05-19 | 16:42 | 1

Jawel, er wordt expliciet gesproken over boa's

Langshetrandje | 24-05-19 | 17:39

Als je het hele jaar dat takketuigh met zijden handschoentjes aanpakt en verdomt om te handhaven, dan moet je niet verbaasd zijn als er met oud-en-nieuw ook respectloos met je omgegaan wordt.

marcoplarco | 24-05-19 | 16:40

Van mij mag die rotzooi verboden worden. Mensen steken chinese duizendklappers voor de deur van de buren aan en auto's en voortuinen liggen bezaaid met rode plakkertjestroep en degene die dat afstak ruimt niks op.
Voor de huisdieren is het ook rampzalig.

flinkescheet | 24-05-19 | 16:36 | 3

Amen!

ParaPiet | 24-05-19 | 16:40

Newsflash voor je, die chinese matten zijn al tig jaar verboden. Daar gaat met een verbod op knalvuurwerk dus niks aan veranderen, tenzij je de politie even een paar dagen voor oud en nieuw inlicht dat je buurman illigaal spul hebt liggen.

CleanUpTime | 24-05-19 | 16:54

Het zou ook verboden moeten worden 150 auto’s in de fik te steken met oud en nieuw.

Trumme | 24-05-19 | 17:06

Handgranaten zijn ook verboden!

Dutch_Holland | 24-05-19 | 16:35 | 1

Ik was exact die zin aan het tikken.

Langshetrandje | 24-05-19 | 16:37

Korpschef spant het paard achter de wagen. Ongelukken komen hoofdzakelijk door illegaal vuurwerk dus dan moet je gaan opsporen, rechercheren en handhaven. Maar dat vindt de chef te moeilijk, dus dan maar een Verb0t op vuurwerk, wel zo gemakkelijk want dan is elk knalletje er een te veel.

Bakkeleures | 24-05-19 | 16:32 | 2

Hij is natuurlijk bang dat iemand op het idee komt om een snelkookpan te vullen met buskruit, in bepaalde religieuze kringen is dat een populaire bezigheid. In die kringen durven ze echter niet te rechercheren. Vandaar het generalverbot. En de iftars.

Max Headroom | 24-05-19 | 16:46

gewoon domheid, komt omdat de meeste slachtoffers die in het ziekenhuis terecht komen echt niet gaan vertellen dat het door illegaal vuurwerk gekomen is, want dan hebben ze een probleem met deze meneer.. en als er gestunt worden is met legaal vuurwerk gaan ze ook niet altijd vertellen dat ze dit gedaan hebben dan is het vuurwerk de schuldige..

Rene046 | 24-05-19 | 17:43

Hup onuitvoerbaar beleid! Hup de politie overbelasten! Hup iedereen de lol verpesten ipv de raddraaiers op pakken!
Mijn voorspelling: de politie kan nog steeds niet de wijken in waar de bedreigingen en het geweld plaats vindt maar kan wel een paar brave Hendrikken beboeten... mooi man! In China heb je een dictatuur. De overheid heeft zo veel regels dat je altijd wel ergens niet aan voldoet. En zo kunnen ze je altijd aanpakken, als je niet binnen de lijntjes blijft. Dat gaan we hier ook fijn invoeren...

dyslexieman | 24-05-19 | 16:30 | 1

De politie kun je niet overbelasten want dan gaan er gewoon 35k aangiften de versnipperaar in ipv. 27k.

Trumme | 24-05-19 | 17:08

ja ja laat die zelfgemaakte zooi maar komen. Zullen ze vast blij van worden.

Zeebonkus | 24-05-19 | 16:29

Ik ben voor verboden op politie-iftars, politie -immigranten-quota's, het zonder proces verbaal laten gaan van dieren-terroristen, kinderfeest verstoorders, en turkse-en IS zwaaiende brugbezetters.
Als dat allemaal geregeld is mag je nog eens bij me langs komen over vuurwerk.

OudeNederlander | 24-05-19 | 16:28 | 1

precies..

Rene046 | 24-05-19 | 17:44

Je kunt natuurlijk ook die kiloknallers verbieden en consumentenvuurwerk gewoon toestaan. O, wacht...

Max Headroom | 24-05-19 | 16:28 | 3

Busted!!! Daar is tie weer...

hetgingperongeluk | 24-05-19 | 16:38

@Max Headroom | 24-05-19 | 17:01: Ok, vaag.... beter opletten dus...

hetgingperongeluk | 24-05-19 | 17:29

"agressie tegen politie, boa's, hulpverleners en beveiligers"

Laat dat nou juist vooral uit de hoek komen van een religieuze persuasie waar onze belastingverbrassers (ook gekend onder de naam VVD, D66 GL en PvdA) zo dol op zijn.

Je denkt toch niet dat er ooit een politicus dàt probleem gaat benoemen?

James Lastig | 24-05-19 | 16:26 | 1

Dr is agressie tegen alles en iedereen.
Huisarts, assistente, docenten, wegenwacht, conducteurs, alles en iedereen....

Gebrek aan handhaving en import van...

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:29

Rotjes verbieden terwijl de handgranaten al voor 5 euro over de toonbank gaan in Amsterdam.

Tuinhekje | 24-05-19 | 16:25

Ah ja, de groen links reflex. Beleven mensen ergens plezier aan? Direct verbieden. Behalve ruksichtloss deugen worden alle andere zaken verboten door bruin links.

The2Amendment | 24-05-19 | 16:25 | 2

Ach, die drie tokkies die hier plezier aan beleven kunnen we ook wel negeren.

Erikjan79 | 24-05-19 | 16:45

Knal vuurwerk mag van mij per direct verdwijnen.
Het is alleen een utopie.
Onmogelijk

Ray69 | 24-05-19 | 16:24 | 1

heb je al eens vuurwerk gezien zonder knal..... mensen moet dus maar fonteintje aansteken ` wel zonder knal.knetter` vuurpijlen kunnen zonder knal maar die zijn ook al verboden.. de rest zal toch de lucht in moeten...

Rene046 | 24-05-19 | 17:46

Afgelopen December me een aantal keren rot geschrokken van zulke harde knallen (cobra ofzoiets in een ondergrondse afvalcontainer). Dit zijn niet echt meer de kwajongens streken maar regelrechte pogingen tot vernieling en als het tegenzit verwonding. Afschaffen van vuurwerk nee maar geen verkoop meer aan particulieren maar dan wel een grootse vuurwerk show in elke gemeente. En dan niet van dat benauwde qua budget he.

clockandhammergame | 24-05-19 | 16:22 | 3

Je wilt dus dat particulieren geen legaal vuurwerk meer kunnen kopen dat in principe zeer zwak knalt omdat andere mensen per se illigaal spul willen kopen dat veel harder knalt. Oftewel het daadwerkelijk probleem wil/kan men niet oplossen dus gaan we een schijnoplossing verzinnen. Ik heb een zware afgunst tegenover illigaal vuurwerk maar op het moment dat we daadwerkelijk legaal vuurwerk gaan verbieden ga ik ook maar even shoppen in polen.

CleanUpTime | 24-05-19 | 16:58

@CleanUpTime | 24-05-19 | 16:58: precies,
bumperklevers is ook gevaarlijk en niet toegestaan, laten we auto's verbieden en iedereen met het OV.

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:31

Dat is net zoiets als auto afschaffen omdat sommigen met drank of drugs achter het stuur kruipen.
Of honden verbieden als huisdier, omdat sommige mensen de stront niet opruimen.
Of naaien verbieden omdat sommige mensen de alimentatie niet betalen.. lol

Rene046 | 24-05-19 | 17:51

Vroeger als je echt heel extreem wilde gaan nam je strijkers, nu zijn die veel te zacht volgens de zoon van een vriend. Tijden veranderen ze gaan niet meer terug naar wat wij deden, en wat zij nu doen dat kan gewoon niet. Ik ben voor een verbod maar er moet wel centraal iets geregeld, dat er een prof wat afsteekt.

Papierversnipperaar | 24-05-19 | 16:22 | 2

Ik denk dat de meesten die hard spul afsteken toch niet gaan stoppen. Het gaat juist om de kick van het zelf doen. Maar je hebt gelijk, het zijn nu echt wapens.

Zeebonkus | 24-05-19 | 16:31

hopelijk wist u dat er toen ook een korte tijd is geweest dat men hier streng tegen optrad als je een strijker afstak of in bezit had.. en dat werkte ook kort..
maar tegenwoordig.... lol ze zeggen we zijn aan het vergrijzen, maar schijnbaar is het tegenover gestelden gaande.. want men heeft geen mensen om te handhaven...

Rene046 | 24-05-19 | 17:53

Ergens snap ik die Akerboom (zelf even op googelen) wel. Als ons leger pangpang moet roepen, waarom mogen al die nukubu's dan wel 1 keer per jaar voor zo'n 70 miljoen aan buskruit de lucht in blazen?

Wel grappig dat er blijkbaar een causaal verband is tussen vuurwerk en geweld tegen hulpverleners. Waar haalt Erikkie die vandaan? Alsof het nou net op Oudejaarsavond door het vuurwerk komt, in plaats van van net als de rest van het jaar door drank, drugs, gebrek aan opvoeding of stageplaatsen, of gewoon algehele uniformallergie (en hoe zou dat nou komen?).

Maar goed, Erik Akerboom: van gewone wijkagent opgeklommen naar de hoogste politiepief. Die pet paste ons allemaal. Ik heb te doen met de gewone diender die zijn vak wel verstaat, met zo'n baas. Bah.

Hetkanverkeren | 24-05-19 | 16:20

De politie is overladen met werk en onderbemand. Een agent op straat kan niet beoordelen of het afgestoken vuurwerk illegaal was of niet. Het heeft dus geen zin om te hameren op het belang van beter toezicht en betere opsporing. De korpsleiding heeft gelijk: Zoals het nu gaat kan het niet langer, en het wordt steeds gekker. Het inkopen van bommen met het oogmerk objecten in de publieke ruimte op te blazen heeft niets met de Nederlandse cultuur te maken. Wil de politiek alsjeblieft het vuurwerk verbieden of het budget voor politie en justitie flink verhogen ?

SjonnieC | 24-05-19 | 16:19 | 6

@teevee | 24-05-19 | 16:45: het is toegestaan tussen 18:00 en 02:00 verder ist alles verrbotennn!! Dus ga gauw smiddags de NSB lijn bellen!
Krijg je een goed gevoel van

willem n | 24-05-19 | 17:47

En ik dacht dat ze de import al ver terug gedraaid hadden van illegaal vuurwerk...
probleem is een enorme boete en celstraf op bezit te zetten, dat is dan een aantal mensen in het nieuws.. en men het vast en zeker helpen, maar nogmaals handhaven.. al is het maar af en toe..
de ellende die gaande is staat 100% los van normaal legaal vuurwerk.
op een groot aantal zuurpruimen na die een andere dit plezier niet willen gunnen.. `zal wel iets met hun eigen kindertijd te maken hebben`

Rene046 | 24-05-19 | 17:58

@willem n | 24-05-19 | 17:47: Ik heb geen last van vuurwerk, maar ik vind het jammer dat het niet meer om 0:00 begint. Dat doet naar mijn idee afbreuk aan de traditie. Maar ik zal je advies in gedachten houden, bedankt.

teevee | 24-05-19 | 19:16
▼ 3 antwoorden verborgen

De gevaarlijkste avond van het jaar? Wie organiseert er nou een bijeenkomst voor feministes op 31 december?

Kapitein Stijlvol | 24-05-19 | 16:19

Ik kan hier zo boos om worden. Steeds. Maar. Weer.

De gewonden vallen door illegaal zwaar vuurwerk. ILLEGAAL. Al verboden dus.

Oplossing: we gaan het veilige alternatief (slofjes astronauten) verbieden.

Gevolg: nog meer zwaar illegaal vuurwerk.

Symboolpolitiek en alles wat ons nederlands maakt moet kapot.

PremierKutte | 24-05-19 | 16:19

Alles maar verbieden. Leven we in China of in Nederland?

SanderEvers | 24-05-19 | 16:18 | 3

EU !

CalamityJane | 24-05-19 | 16:19

Het vuurwerk komt uit china dus ik denk china

The2Amendment | 24-05-19 | 16:22

Weer zo'n malloot die het feit dat onze rubbergeruggegraatte orde- en wetshandhavers een bestaand verbod niet kunnen handhaven wil oplossen met nog een verbod.
Leer eerst nu eens een bestaand verbod te handhaven, en als je dat kunstje onder de knie hebt kijken we verder.

Caveman48 | 24-05-19 | 16:18 | 2

Deels mee eens; het is namelijk niet Oom agent die er voor gezorgd heeft dat er te weinig blauw op straat loopt.

Promedio | 24-05-19 | 17:32

@Promedio | 24-05-19 | 17:32: Zodra er meer blauw komt wordt dat gelijk ingezet om nog meer te flitsen voor de staatskas. Boeven vangen is bij de pliesie een vies woord.

Vind het overigens knap dat die Akerboom tussen het iftarren door nog tijd vindt om deze drol in de krant te zetten.

5611 | 24-05-19 | 19:32

Het overlastgevende knalvuurwerk is al verboden en komt uit het buitenland. De Nederlandse rotjes verbieden gaat niks oplossen.

Johnny_Hoogerland | 24-05-19 | 16:17

Het is godverdomme mei en het gejank om vuurwerk begint alweer. Wat een ontiegelijk kutland begint dit eigenlijk te worden. Op heel veel vlakken.

borrelnoot | 24-05-19 | 16:16

Tussen de iftars door moet je zo af en toe wel een natte scheet kwijt natuurlijk.

e_abbastanza | 24-05-19 | 16:14

Vuurwerk is iets voor tokkies die roken. Ik ben voor een vuurwerkverbod.

Kuifje-in-de-EU | 24-05-19 | 16:13 | 2

Ik ben voor een rookverbod. En een verbod op gezichtsbedekkende kleding. En verbod op kraken. En diefstal strafbaar.... En, en en....

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:34

Een hoofddoek is iets van de Islam , ik ben voor een verbod op de Islam.
Aanslagen komen vooral door de teksten vanuit de Islam, ik ben voor een verbod op de Islam...
Jodenhaat....
Homohaat....
Niet gelovigen haat....

Rene046 | 24-05-19 | 18:03

Ik ben het er mee eens!! Hier in Nederlandis het NIET leuk meer met Oud & Nieuw.
Lijkt verdomme wel oorlog.
Er vallen zelfs doden en de agressie door drank en drugs loopt de spuigaten uit.
Vele gewonden door achterlijkheid bij het afsteken etc.
Doe maar gewoon 1 professionele vuurwerkshow per gemeente.
Is al dat gezeik erom heen ook afgelopen.

AnnaJL | 24-05-19 | 16:13 | 6

Doe maar gewoon 1 professionele drugsshow per gemeente.
Is al dat gezeik erom heen ook afgelopen.

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:35

@CalamityJane | 24-05-19 | 16:26: dan is niet die fokfout het probleem maar de omgeving? Heel het jaar handhaven, en dan zijn die 8 uurtjes per jaar niet zo’n probleem hoor

willem n | 24-05-19 | 17:53

@willem n | 24-05-19 | 17:53: Eens! Die 8 uur kunnen we mee leven.! Maar het is het geheel wat het onaanvaardbaar maakt. Er zijn zoveel mensen begin december al nerveus. Handhaven, daar zegt u zoiets.

CalamityJane | 24-05-19 | 18:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat is een puik stukje vuurwerk in dat filmpje!

De Droit | 24-05-19 | 16:13

Zijn ook soms explosieven, de laatste keer zat er een gat van 10 cm in de deurmat, de knal stond gelijk aan een atoombom.
Er kwam even een zooitje mocro s langs die het (zware) vuurwerk uitsluitend gebruikte als intimidatiemiddel.
Had niks meer met feestvieren te maken, elk object was een doel om te vernietigen.

snapal | 24-05-19 | 16:12 | 2

En dat was de schuld van het vuurwerk? In dat geval ben ik ook voor een verbod. Laten we ook meteen geld verbieden want dan heb ik ook geen last meer van wanbetalers.

Promedio | 24-05-19 | 17:14

En alsof het legaal vuurwerk is waarmee ze gooien.... Nou u ziet het, dat is al illegaal.

Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:36

Misschien eens beginnen met handhaving en opsporing. Om te beginnen met het verbod op vuurwapens, handgranaten, plofkraken, autobranden, roofovervallen en diefstal. Want diefstal is niet gewoon, ondanks dat er geen prioriteit aan wordt gegeven aan opsporing. En kappen met dat betaalde 0800 nummer. Ik heb al betaald.

Mammeloe | 24-05-19 | 16:12 | 1

Dus als ik het goed begrijp wil meneer Akerboom illegaal vuurwerk gaan verbieden. Briljant idee.

5611 | 24-05-19 | 19:34

Hou niet van knalwerk , vorige jaarwisseling gingen onze nieuwe buren met carbid schieten midden op straat in een woonwijk ..... we zijn nu al geen vrienden meer . En die extreem harde knallers krijg je een hartaanval van als je niet weet wat komen gaat. Asociaal spul voor asociale mensen.

Koning BongoBongo | 24-05-19 | 16:12 | 1

Mag gewoon. Maar meestal zijn dat ook mensen waarmee je goed kunt praten. Iets legaals kan onbedoeld overlast veroorzaken.

Promedio | 24-05-19 | 16:44

Tijden veranderen, dat hebben wij gisteren wel aan den lijve ondervonden. Gewone burgers namen niet de moeite de betuttelaars en opleggers van denk-regels en gedrags-regels weg te stemmen.
Nu zitten wij daarmee. Inleveren dat knaltuig sukkels, je deed dat ook met je stemrecht.

Jan Passant mk2 | 24-05-19 | 16:11 | 1

Heerlijk raak.

Denkhetnjet | 24-05-19 | 23:47

Die mensen van dat filmpje kunnen goud geld verdienen in Palestina.

frank87 | 24-05-19 | 16:11

Lol, geld uitgeven om een pagina grote advertentie in het AD te nemen. We weten al lang dat ze het liefst vuurwerk willen verbieden, want leuk en misschien gevaarlijk in het geval dat. Het is burgerhaat, niet meer, niet minder. Als de politie zich niet jarenlang liet naaien en geen top met ideologisch verrotte serpenten had was dit niet nodig geweest, idem met het OM en de rechtspraak in dit land. Kijk voor de grap eens naar de filmpjes waar agenten belaagd worden door debielen met oud & nieuw; naffers en tokkies uit de bekende wijken, het deëscalerend optreden werkt averechts. Pak die betreffende wijken aan en asociale debielen aan ipv domme verboden door te willen voeren.

HaatAth3ist | 24-05-19 | 16:11

We rubbertegelen lekker verder...
En wat gaat het volgende verbod worden ?

Wijze uit het Oosten | 24-05-19 | 16:10 | 2

Sinds gisteren is de bodem van de hel weer wat dichterbij, qua mogelijkheden voor betutteling & regulering.

Jan Passant mk2 | 24-05-19 | 16:13

Een dag niet verboden is een dag niet geregeerd.

James Lastig | 24-05-19 | 16:28

Inderdaad. Weg met dat idiote vuurwerk. Mensen die lekker willen knallen gaan maar naar Irak, bermbommen zat.

Badr Haary | 24-05-19 | 16:10 | 4

Badr Haary | 24-05-19 | 16:10 welnee, het is juist Irak dat hier naartoe komt, niet omgekeerd.

Jan Passant mk2 | 24-05-19 | 16:16
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien eens beginnen met handhaven. Je houdt de personen die illegaal vuurwerk af willen steken toch niet tegen met een verbod. Je pakt alleen de mensen die met oud en nieuw voor de vorm een paar Romeinse kaarsen afsteken ermee.

Enter Yeti | 24-05-19 | 16:10 | 3

Handhaven is zo ontzettend veel gemakkelijker als vuurwerk helemaal verboden is. Daarbij worden de handhavers dan ook niet continu belaagd.

Haatgenerator | 24-05-19 | 16:14

Romeinse kaarsen, zijn al verboden... echt waar

willem n | 24-05-19 | 17:58

Al die potten die hun projectielen tegen takken en dakranden aan knallen om vervolgens te exploderen?

Lijkt me meer gevaar geven dan een rotje of pijltje.

Ik zou geen probleem hebben met het geheel stoppen van particulier vuurwerk.

Maar dan wel echt vuurwerk ter compensatie van de overheid in elk dorp, kern en wijk.

Als het geld moet kosten valt de schade ineens wel mee denk ik zo.

Denkhetnjet | 24-05-19 | 16:10 | 5

Zie eerst maar een terrein te vinden dat voldoet aan alle eisen, probeer maar een professional te vinden die het mag afsteken, succes met het verkrijgen van een jaarlijks vast budget.
Dat is drie keer nee

willem n | 24-05-19 | 18:02

@Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:37: Omdat ik via mijn belastingen ook meebetaalt aan het instandhouden van failliete voetbalclubs. Dat heet solidair.

Red shirt | 24-05-19 | 19:15

@Is dit nog nieuws? | 24-05-19 | 17:37: ze roepen toch schade en ellende? Als ik niet meer de verantwoording krijg om vuurwerk af te steken om de boze geesten te verdrijven, wil ik ook mn bidmatje in de bibliotheek. Zo lastig is dat niet gebleken. Toch?

Denkhetnjet | 24-05-19 | 22:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Korpschef zou zich beter kunnen hardmaken voor meer personeel, en minder bureaucratisch administratie. Dan voorop te rennen in politieke polonnaise van zaken afdwingen dmv het nalaten van je verantwoordelijkheid te nemen.

Ambtenaar wordt je ook alleen als je echt helemaal niets kan, en angstig bent voor verantwoordelijkheid, maar dan wel op kosten van de belastingbetaler je zakken vullen en je laten fêteren

Dauthi | 24-05-19 | 16:09

Die rotjes hier daar kan je nog niet eens een a4'tje mee doormidden blazen. Probleem is het spul uit Polen etc. maar daar is ook al een crackdown op. engiste wat nog over is is de zwarte handel.

En over vuurwerk Youtubers gesproken: Jullie weten dat 1 van de grootste Pyro's op youtube van z'n bed is gelicht etc.? Ruben Koet heeft z'n hele server etc in kunnen leveren.

ikworstelengadouchen | 24-05-19 | 16:06 | 1

Nee ik ben ouder dan 12 dus het Ruben Koet verhaal is me even ontgaan.

Wiezewalakristalix | 24-05-19 | 16:13

Sinds wanneer mag een uitvoerende macht de publieke opinie bewerken en bekostigen voor de wetgevende macht?

Oepsie1234 | 24-05-19 | 16:05 | 4

Dat heeft altijd gemogen. Ze mogen toch wel aangeven wat er voor nodig is om hun werk te doen?

teevee | 24-05-19 | 16:44

@teevee | 24-05-19 | 16:44:

Dit gaat niet om 'hun werk doen'. Dit gaat om het invoeren van een verbod, zodat ze hun werk juist niet hoeven te doen. (het handhaven van een bestaand verbod op illegaal vuurwerk).

Max Headroom | 24-05-19 | 16:55

@Max Headroom | 24-05-19 | 16:55: Bingo!

De Profundus | 24-05-19 | 18:44
▼ 1 antwoord verborgen

Doe "betaalt" met een T eens fixen.

Tapu | 24-05-19 | 16:04 | 1

Had ik nog niet eens gezien. Is de spell checker achtergebleven bij de Telegraaf?

deHoestendeMan | 24-05-19 | 16:06

plaats AD advertentie? Is dit Nederlands?

deHoestendeMan | 24-05-19 | 16:03 | 2

Nee, Spartacus.

Tapu | 24-05-19 | 16:04

Snap dat het een opvul-itempje is, maar check dan iig even dat de kop grammaticaal correct is, luie flikkers :)

obi1 | 24-05-19 | 18:24

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken