OK superchauffeurs. Leg het maar uit
1, 2, 3? 3, 2, 1? 1, 3, 2? 2, 1, 3?
Alledaagse verkeerskwestie, toch een onmogelijke puzzel. Niet spieken bij het CBR. Niet appen over het antwoord, en zeker niet tijdens het rijden. Je hoeft geen helm op. Het goede antwoord krijgt voorrang. (via)
Reaguursels
InloggenAllemaal fout. De ambulance die links onder aan komt rijden gaat voor
3, 2, 1. Drie, twee, een. Al het andere is fout, prutsers. Allemaal gezakt.
Het komt vaak voor dat ik op de fiets zit en nummer 2 ben en dat 1 en 3 autos zijn wier hersenen een kortsluiting hebben in een dergelijke situatie. Ondergetekende hangt dan de verkeersregelaart uit en doet een stop teken met de linkerhand richting 1 en een wapperend Ja Rijdt U Maar met den rechter hand.
Vriendelijk!
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor...
Eh?
Iets langer doorrijden, zelfverzekerd kijken en hup u bent als eerste weer op weg. Maakt niet uit of u op positie 1,2 of 3 staat. *X5 start en in D zet*
Zodra iemand stopt en stilstaat, heeft ie geen voorrang meer...;)
Dus wie staan er al stil?
Het hangt er maar net vanaf of ik in 1, 2 of 3 rijd en in welke bui ik ben.
Afslaan is bijzondere verrichting, en dan moet je de rest voor laten gaan.
TWEE EEN DRIE for sure
www.youtube.com/watch?v=5atPYaxX0lM
Klopt. Voorrang gaat boven afslaan. Dus eerst 2 voor 1. Daarna 1 voor 3.
Klopt. Voorrang gaat boven afslaan. Dus eerst 2 voor 1. Daarna 1 voor 3.
1 3 2
Omdat 2 voor 3 moet stoppen heeft 1 "gelegenheidsvoorrang".
Hier dan het enige correcte antwoord:
www.rijschoolvandaag.nl/nieuwsarchief...
Kijk, hier heb je tenminste nog iets aan: "Bij deze verkeerssituatie is sprake van een niet-geregelde gedraging en het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) geeft hiervoor geen oplossing."
Dus er bestaat in dit geval GEEN bindende voorrangsregel, wat een hoop reaguurders met veel autoriteit in hun stem ook mogen beweren. Dat vermoedde ik al, want anders was er allang iemand geweest die het desbetreffende artikel had geciteerd.
1 moet stoppen
3 heeft hierdoor vrijbaan
2 volgt als kruising vrij is
1 kan dan zijn weg vervolgen
4 staat om de hoek achter die boom wild te plassen
voor de slechte begrijpende lezer; 3, 2, 1
Stilstaan, oogcontact, onderling regelen. That’s it.
Gas geven, net of je ze niet ziet en het is geregeld. That's it.
Allemaal fout. In theorie moet iedereen op de ander wachten. In de praktijk echter laat iemand wel een ander door. In dit geval zie je echter duidelijk dat 3 een Mercedes of BMW is en die heeft dus voorrang.
Op papier of later vanuit de leunstoel zal blijken dat het 1-3-2 is.
Maar in je auto zit geen leunstoel en heb je slechts een spit-second. Dus.de voorrangsvolgorde is..
of,
A-Oudste auto, B-SUV, C-net gekocht.
of,
A-Hardst rijdende auto, B-twijfelaar, C-braverik.
of,,
A-discriminatie gillende Marokkaan, B-grachtengordelbewoner, C-iemand die zijn verzekering niet betaald heeft
Bekijk het eens praktisch en in stappen.
1 kan niet doorrijden omdat hij moet wachten op wat 2 doet (verkeer van rechts heeft voorrang). Als 1 toch doorrijdt, zoals door de meerderheid hier aanbevolen wordt en 2 pakt voorrang, heeft 1 een groot probleem. Leg dat maar eens uit aan de verzekering. "Ja, 2 kwam van rechts, maar er was nog een andere auto in het spel..."
Voor 2 geldt hetzelfde: moet op 3 wachten.
Dus de enige die hier bewegingsvrijheid heeft is 3.
1 moet het kruispunt vrijhouden, dus 3 heeft vrije doorgang omdat 1 en 2 stilstaan.
Als 3 eenmaal door is, volgt 2 en dan pas 1.
3 -2- 1 dus.
Onzin 3 moet kruising vrijhouden voor 2
En 3 moet wachten op 1 want rechtdoorgaandverkeer op dezelfde weg..
Zit er een BMW tussen? Die hebben (of nemen) namelijk altijd voorrang.
Zo zie je maar weer dat voorrang krijgen niet vanzelfsprekend is.. Er zijn altijd mensen die de verkeersregels niet (willen) begrijpen.
En wat had jij begrepen dan....
@Premier Trutte | 18-05-19 | 12:51:
1, 3, 2
2-1-3
Rechtdoorgaand verkeer heeft in deze situatie voorrang, daarna komt 'rechts heeft voorrang' van toepassing. Dus 1,3,2 (simpel, toch?!?!?!?!)
1,3,2.
Rechtdoorgaand verkeer heeft namelijk voorrang op een T-splitsing, dus 1 als eerste. Daarna gaat korte bocht voor lange bocht, maar 2 en 3 hebben allebei een lange bocht dus gaat rechts voor, dus 3 en als laatste 2.
Precies. Maar uit ervaring weet ik dat Hollanders niet kunnen rijden (de overgang van de boerenkar naar de auto is nog steeds moeilijk) en dat ze al helemaal geen verkeersreglement kennen.
In een beschaafd land staan aan zo'n T-splitsing overigens voorrangsborden zodat niemand hoeft te twijfelen.
Waar staat die regel in het RVV ?
2 dan 1 dan 3. Hoe moeilijk kan het zijn.
FOUT. 1-3-2.
Dagelijkse kost. 1, 3, 2.
En als iedereen rechtdoor gaat op een kruising? 4 auto's tegelijk? :)
Gelegenheidsvoorrang. Iemand zal de minste willen zijn en een ander voor moeten laten gaan, de rest lost dan vanzelf op.
@prutser83 | 18-05-19 | 10:34: En als het allemaal alpha mannetjes zijn die voorang willen hebben???
@Woepsie1 | 18-05-19 | 10:41: dat mag de verzekering uitzoeken :')
Je mag niet met z'n vieren naast elkaar rijden of inhalen op een kruising.
1 moet 2 voor laten gaan, en 2 moet 3 voor laten gaan. 3 moet weliswaar 1 voor laten gaan, maar 1 moet wachten op 2, en 2 moet wachten op 3, dus: 3-2-1.
Nee, 1 moet 2 voor laten gaan maar 2 kan niet voor omdat hij 3 voor moet laten gaan. 1 heeft echter voorrang op 3 dus inderdaad 132.
@Marieke005 | 18-05-19 | 10:39:
Het klopt dat 1 voorrang heeft op 3, maar die kan hij niet nemen omdat hij moet wachten op 2, en 2 moet wachten op 3! Daarom is de meest logische volgorde 3-2-1.
In de schikderwijk is de juiste oplossing: fin met audi - fin met bmw - overige nederlander.
En als we het toch over finnen hebben; hoe zijn de sharia voorrangsregels?
U vergeet de meest voorkomende variant: de fin in een Golfje. Wollah.
De auto die ik bestuur gaat natuurlijk eerst. Duh!
3,2,1
Het is vaak een kwestie ven leven en laten leven. Dan maar 5 seconden later thuis
Het is schrikbarend hoeveel weggebruikers dus gewoon de theorie niet kennen.
Ook mensen die het goede antwoord gaan betwisten met hun eigen bedachte regels.
Het antwoord is heel simpel. Je dient alle verkeersregels toe te passen.
Rechts heeft in eerste instantie voorrang op een gelijkwaardig kruispunt. Uitkomst: Alle drie de voertuigen voorrang moeten VERLENEN! (uitkomst is nooit: voorrang krijgen). Dus eerste regel betekent dat allen moeten wachten. Volgende regel: recht doorgaand verkeer voor afslaand, dus 3 dient voorrang te verlenen voor 1. Uitkomst 1 mag gaan rijden.
Twee overgebleven auto's: 2 dient voorrang te verlenen aan 3 omdat deze van rechts komt.
DUS 1-3-2 geen discussie mogelijk. Overigens bevestigd op twitter door de politie.
Want de politie deelt nooit onterecht bekeuringen uit omdat ze de regels zelf niet snappen? :')
De politie moest het ook opzoeken, en ze komen met een voorbeeld van een tram.
3 2 1 is m.i. de juiste volgorde.
Raar dat de politie dat bevestigd, want 2 en 3 willen gaan spookrijden en moeten dus hun rijbewijs gaan inleveren... 1 heeft geen last meer van 2 en 3 en mag doorrijden!
op zich 2,1,3 3 moet voorran geven aan 1 en 1 moet voorrang geven aan 2
Beetje OT. Ik heb lang geleden wat jaartjes op het Engelse platteland gewoond. Dit soort T-kruisingen van gelijkwaardige wegen heb je daar veel. Wat de officiële voorrangsregel daar is, weet ik niet eens, want iedereen gaf het verkeer op de doorgaande weg altijd voorrang. Dus in dit geval zou 2 blijven wachten tot de weg vrij was. Voelde ook wel logisch.
Als ik van rechts kom op de niet doorgaande kant van een T splitsing krijg ik maar zelden voorrang van auto's of zelfs kwetsbare fietsers. Maar ik heb t wel.
Ik voeg er nog iets zijdelings aan toe, ook door een andere reaguurder opgemerkt. Het ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’-principe. Gelijkwaardige kruising, komen vier auto’s uit vier richtingen., gaan allevier rechtdoor. Degene die het eerste stopt, mag het eerste de kruising over, degene die als nr. 2 stopt, gaat daarna, etc. Die zie je vaak in Amerikaanse steden (m.n. SanFrancisco). Goed chauffeursschap dus.
Zelfverzonnen principes gelden niet in het verkeersrecht, alleen verkeersregels en -tekens.
Ben beroepschauffeur en heb regelmatig met dergelijke situaties te maken. Het enige goede antwoord is: oogcontact , dan wijzen en gebaar maken ‘komt u maar’.
Op het moment suprême staan alledrie bestuurders met hetzelfde vraagstuk (ja, en nu!?!? ), alledrie kiezen in eerste instantie voor eigen veiligheid, en daarna voor snelheid ( nou hup, gebeurt er nog wat, we staan hier zo morgen nog).
Ik wijs dan direct iemand aan en laat hem als eerste komen, zodat er snel ook voor de derde partij duidelijkheid geschapen wordt. In dit geval: als ik 1 ben, laat ik 3 rijden. Als ik 2 ben, laat ik 3 rijden, als ik 3 ben, laat ik 1 rijden.
Het gaat hier dus om communicatie.
Ligt eraan in welke auto ik zit
Als er een d in je naam wordt toegevoegd, zou ik de motor uitlaten.
Allemaal fout.
1 moet voorrang verlenen aan 2
2 moet voorrang verlenen aan 3
3 moet voorrang verlenen aan 1
Er is geen enkele verkeersregel die stelt dat de een méér voorrang heeft dan de ander. Ergo: deadlock.
Dan spreekt men ook wel van gelegenheidsvoorrang. Degene die als eerste aan komt of het hardste doordrukt gaat als eerst.
Doorgaand verkeer gaat in dit geval voor.. 1,3,2 geen deadlock, gewoon regel.
Als ze alle 3 rijden en moeten stoppen, rijdt 1 door op dezelfde weg.
@donkieshot | 18-05-19 | 08:41: die regel heeft geen voorrang (hihi) boven andere regels. En als jij denkt dat dat wel het geval is hoor ik graag van je in welke artikel van het RVV dat vastgelegd is.
Er is binnen het RVV geen volgorde in regels vastgelegd. Alleen dat tekens boven regels gaan en lichten boven tekens.
1-3-2.
2 moet wachten op rechts 3, 3 moet wachten op rechtdoor 1.
Nobrainer 3-1-2
Damn ik bedoel 1-3-2 ...... kleine kater.....
@Koning BongoBongo | 18-05-19 | 07:43: Of..... als een van de drie een vrouw is, laat die maar voor, is zeker zo verstandig .
@Koning BongoBongo | 18-05-19 | 07:45: Hoewel die staan altijd te treuzelen want onzeker , O en de motor mocht eens afslaan ..... ja je weet het niet . Nog even kijken of ze de voorbumper kan ontwaren et voila , de eerste poging zit er aan te komen.
Ligt er aan, welke vd drie een Tesla is.
1, 3, 2. Want 2 moet sowieso wachten op 3 en rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer op dezelfde weg, dus 3 wacht sowieso op 1. Het is dus gewoon wie wacht. 2 wacht op 3 en 3 wacht op 1.
Juist , dat bedoel ik , het is niet alleen voorrang ,maar ook de mogelijkheid benutten als die er is .
1 , 3 , 2
1,3,2 ware het niet dat 2 zijn auto vast op de weghelft van 1 zet want die kent alleen rechts gaat voor dat is namelijk het enige wat het gros kan onthouden. dan komt het erop neer dat 2 uiteindelijk eerst gaat met een middelvinger naar 1 die dan weer doorrijd en 3 gefrustreerd achter blijft.
De duurste auto heeft altijd voorrang. Maar als het gelijke types autoos zijn ? hoor ik u zeggen. Dan moet er gekeken worden naar de opties , bouwjaar van de auto etc. Simpel.
Nee hoor, degene met de meest intimiderende zonnebril heeft voorrang.
Dit is nou precies het probleem in dit land met zn aso kutverkeer.
Iedereen weet zooooo goed alle regeltjes en heeft zo’n klein pikkie en moet gelijk hebben, want jij hebt een oude auto en ik een dure bmw/audi/volv.. dus ik ben veeeeel meer dan jij en no-way dat ik je voor laat gaan ondanks dat het misschien wél mijn beurt is/ was....
Hoever zijn we eigenlijk heen met zn allen? Té walgelijk voor woorden, egotrippin’ society.. bah!
In t mooie Bali komen zulke siguatie’s ook voor, maar dan moeten er nog 100 man op scootertjes tussendoor. Men kijkt elkaar eens vriendelijk aan, lacht, en iemand gaat als eerste en iedereen is daar ok mee, geen boos gedoe. Damai. Neem er een voorbeeld aan. Zielugurds
Wat een Balinese bullshit. Het enige verschil met Nederland is dat je daar rijdend veel meer plastic en ander rotzooi door het raam kiepert dan hier. Hier ben je een aso en daar ben je een Balinese aso.
Aziaten hebben gemiddeld een kleiner pikkie. Ga je daarom naar Bali? Hey? Oude swaffelreus.
1-3-2 natuurlijk. Hoezo is dat moeilijk? Misschien voor lui die hun rijbewijs onderin een doos Corn Flakes gevonden hebben, maar deze kreeg je vroeger (ja, OK, vorige eeuw) op de lagere school bij fietsles al.
2 - 1 - 3 (van rechts , recht doorgaand)
Je roes uitslapen in een zelfrijdende auto , mag dat ?
www.parool.nl/nederland/tesla-rijdt-d...
Even een waarschuwing voor de hier aanwezige haaientanden fans; deze hebben, zijnde wegmarkeringen, enkel rechtsgeldigheid in combinatie met de bijbehorende verkeersborden.
Hier in dat stupide Nederland dan. Kijk eens hoe ze dit in Engeland opgelost hebben. Er staat daar gewoon altijd een streep op de weg die voorrang moet geven. Stoppen voor de streep als er verkeer van links of rechts aankomt. Simpel ende klaar.
Niemand. Deadlock en wachten tot de dood intreedt.
2-1-3
Wat ik eerder zei deze situatie.
www.google.nl/maps/@52.0243647,4.1729...
1,3,2 Want recht doorgaand verkeer ligt hoger in de rangorde dan afbuigend verkeer. Beide voertuigen 2 en 3 dienen te wachten totdat 1 is doorgereden waarna 3 voorrang heeft op 2 (immers, komt van rechts gezien vanuit 2). Als 3 afgeslagen is mag 2 pas optrekken. Een grappige situatie welke in de praktijk regelmatig voorkomt en zeker voor de nodige misverstanden zorgt..!
Wie dit fout-, plus een rijbewijs heeft, mag z’n lesgeld terughalen.
Exact!
Neen want rechts heeft voorrang
@drs. P | 18-05-19 | 01:21: lever maar in.
Hahaha..... Dat zou dus voorrang afhankelijk maken van de situatie.
Nu kan 2 niet rechtdoor, maar wat wanneer het een X-kruising zou zijn geweest?
En wat als het een X-kruising zou zijn geweest maar 2 wilde toch afslaan?
Nee, dit is zo'n situatie waar niemand voorrang heeft en er iemand gewoon als eerste begint te rijden.
Hangt van het land af.
In India heeft diegene die het hardst toetert voorrang.
Dan weten we wel wie in Snorkelland altijd voorrang heeft, hè?
situatie klopt niet met de werkelijkheid.
auto 4 neemt al toeterend en middelvinger gevend voorrang omdat 1 en 2 twijfelt en 3 al aanrijd!
2,1,3 want 2 moet 3 voorrang geven omdat 2 rechtdoor gaat maar 3 van rechts voorrang heeft en 1 moet wachten want hij heeft de langste bocht, kortste weg gaat voor de lange weg.
1 gaat rechtdoor, dus de afslaande auto's moeten 1 voorlaten vanuit beider perspectief
dan ziet 2 dan 3 van rechts komt, en moet 3 dus voorlaten
dan mag 2 pas.
@EnNouJijWeer | 18-05-19 | 00:24: 1 gaat rechtdoor maar 2 komt van rechts en rechts heeft voorrang
1,3,2 en willen Alle idioten met het foute antwoord alsjeblieft hun rijbewijs weer inleveren of een hele goeie ongevallen verzekering afsluiten
Heel moeilijk is het niet nee.
Lever maar in dan!!!
Het zou idd 1 3 2 moeten zijn. Maar in de praktijk is het de brutaalste met zijn leasebak die voorrang neemt op de anderen.
Wie zou de Tesla zijn?
Zo simpel en zo veel weten het niet. Daar gaat ie in 1,3.2
Er zijn wel meer situaties denkbaar waar de voorrang niet helder is. Standaard voorbeeld is een kruising waar 4 auto's allemaal rechtdoor gaan. U dient in deze gevallen van uw gezonde verstand en non-verbale communicatie gebruik te maken.
Een hakenkruising ?
Verzekeringtechnisch kijk ik alleen naar diegene die voorrang heeft en blijf ik vriendelijk lachen.
Je bedoelt juridisch gezien.
In welke auto zit Max Verstappen?
Dit hangt 100% af van de situatie. Alle mogelijke antwoorden zijn onjuist als de auto's stil staan.
1, 3, 2 2 komt van rechts en heeft voorrang op 1.
2, 1, 3 3 komt van rechts en heeft voorrang op 2.
3, 2, 1 1 gaat rechtdoor op dezelfde weg waar 3 op afslaat.
In dit geval gaat de auto die het eerst op het kruispunt arriveert voor.
ik hoop toch echt dat jij geen rijbewijs hebt, want ik heb zelden dergelijke
lulkoek gehoord.
SanderEvers, jij hebt het begrepen.
Ik ga voor 2,1,3.
Jullie bij elkaar veroorzaken dus veel ongelukken. MAAR, uit de oude doos: In de Utrechtstestraat in Amsterdam was al in 1958 een autorijschool, die zeer geavanceerd een verkeersmodel in de etalage had liggen, dat je met 'deurbellen' kon 'aansturen'.
Ik denk 90 deurbellen. Had iets weg van 'Electro'
Ik snap dus niet dat 'live' winkels dit idee nooit hebben gezien.
Je stopt iets in je etalage en doet een interactief iets aan je etalageraam. Kan tegenwoordig allemaal.
Dus je staat voor een raam/etalage, ziet iets wat je eigenlijk wel wil hebben, dus je klikt als de prijs net even lager is vanwege random. Oh ik had patent aan moeten vragen
Aangezien je het verkeerde antwoord geeft ga ik dus vanuit dat jij degene bent die de ongevallen veroorzaakt en niet degene met het goede antwoord
Kreeg je een schok bij het foute antwoord?
Ja deze kruising heb ik ook in het dorp. Gekmakend!
1,3,2 gewoon gelegenheids-voorrang.
Normaliter zou 2 voorrang hebben op 1.
Maar, omdat 2 op 3 moet wachten mag 1 door rijden.
Anders krijg je een situatie waarin je op elkaar gaat wachten
De klassieke staredown krijg je dan. Ik rijd altijd gewoon maar door dan. Iemand moet het doen. Anders sta je er volgend jaar nog.
Eerst gaat iedereen op elkaar wachten en daarna gaan ze meestal allemaal tegelijk weer rijden.
In zulke gevallen, of ik nu 1,2 of 3 ben neem ik gewoon voorzichtig voorrang. Ik ga niet af op het oplossend vermogen van anderen.
Dan ben je voor mij gewoon een aso.
@MeReet | 17-05-19 | 23:00:
Ik neem ook wel eens voorrang in zo'n situatie, en vrijwel altijd zijn de anderen blij dat het gewacht voorbij is.
Niet dat ze me nooit aso vinden, als ik twintig km harder dan de matrixborden rechts rijdt krijg ik acute doodsbedreigingen maar goed.
@Shoarmamasutra | 18-05-19 | 10:47:
Achter me!
Ik kom schat ik zo'n 3 keer per maand in deze situatie terecht, in de rol van bestuurder 2. Ik gebaar dan meestal naar bestuurder 1 dat hij of zij door mag rijden, behalve als daarachter nog een enorme rij auto's staat te wachten, want dan blijf je bezig. Dit is meestal het snelst want anders blijft iedereen maar schaapachtig staan wachten.
1, 2, 3 het is een klassieker!
net als dat jeleert dat de wereld een bol is, en dat de aarde om de zon draait. Helaas kennelijk veel vvd-ers in de panelen die hun eigen draai eraan willen geven.
Eerst 1, want rechtdoor. Dan de twee speciale handelingen voertuigen op een t splitsing, wat nou kruispunt, Muppets! Waar Dan! ? Rechts gaat voor nadat rechtdoor geweest is. En dan mag bestuurder 2. Verkeerstekens zijn hier nog verwarrender. Vaak lost dit zichzelf wel op.
Lever je rijbewijs maar in. Rechts gaat voor is de hoofdregel en staat dus boven rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaand verkeer. Volgorde is 3, 2, 1.
Snap waarom mensen de mist in gaan. Ze denken kruispunt, alleen daar is geen sprake van. Er is hier geen kruispunt. Een t splitsing.
@Monsterboca | 17-05-19 | 22:36: Zullen wij naar het CBR gaan? Merken wij wel wie zijn pink slip kwijt is ;)
@Monsterboca | 17-05-19 | 22:36: U beweert dat er een "hoofdregel" zou zijn en dat deze boven een andere regel zou staan. Voor mij is dat nieuw, maar gezien uw stelligheid ("lever je rijbewijs maar in" is best stellig), ga ik er vanuit dat het voor u niet moeilijk is om ons te voorzien van een deugdelijke onderbouwing (RVV artikelnummer of ECLI/LJN van de jurisprudentie). Ik leer graag, dus kunt u dit nummer even aanhalen?
@Monsterboca | 17-05-19 | 22:36: je bent vrouw, dus af!
@Vageling | 17-05-19 | 22:40:
Ik heb vorig jaar mn theorie voor rijbewijs D gehaald. Daarvoor heb ik 10 dagen een cursus gevolgd, 8 uur per dag, theorie stampen. Daar is dit voorbeeld ook in besproken. Zodoende dat ik zo stellig ben. Zo, als ik zei, wordt het geleerd.
@Monsterboca | 18-05-19 | 10:39: ook het CBR verzint graag eigen (interpretaties van) regels. Handig om ze te weten als je examen moet doen, daarna gauw weer vergeten en je inlezen in het RVV...
1,2,3. Is het beste. Die rechts gaat voor regel moet als de sodemieter afgeschaft worden. Ontzettend dom is dat.
u is autist?
Ja, als de auto's genummerd zijn is dat de meest logiche volgorde. Oh, wacht, alle auto's hebben een uniek nummer!
Ik weet niet of hier een bestaande, speciale regel is. De standaardregels (rechts heeft voorrang, rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang) geven geen uitsluitsel. Het is vergelijkbaar met de situatie dat vier auto's tegelijk een kruispunt (zonder voorrangsregeling) naderen: officieel moet iedereen de auto die voor hem van rechts komt voorrang verlenen, maar dan blijft iedereen voor altijd stilstaan. De enige oplossing is dat de automobilisten met gebaren en voorzichtig optrekken de deadlock opheffen, Het probleem is dat deze situatie volledig symmetrisch is, dus er is geen regel die de juiste volgorde kan aangeven.
Daarentegen is bovengenoemde situatie niet symmetrisch, dus in principe moet het mogelijk zijn om een bepaalde voorrangsvolgorde op te leggen. Of die regel bestaat, weet ik niet. In ieder geval kun je geen volgorde afleiden uit alleen de elementen "rechts gaat voor" + "doorgaand verkeer gaat voor", want ze leiden altijd tot een contradictie, wat ook blijkt uit de verschillende "oplossingen" die hier gegeven worden.
Ja, hier is dus een regel voor.
Ik sta dagelijks in zo'n situatie als nr3 te wachten op nr1, vrijwel altijd vrouwen, die niet weet dat ze voorrang heeft. RECHTDOOR GAAT GVD VOOR. Er is zelfs een simpel rijmpje voor verzonnen!!1
Gewoon gas geven fuck de rest dat verzin je erna wel.
Ow ja, 1 moet stoppen voor 2 en 3 voor 1. Dus 2 eerst dan 1 dan 3.
2, 1, 3!
In de praktijk degene die het hardste aan komt rijden met de brutaalste blik in de ogen. In Portugal heeft de vrouw voorrang. Die stoppen namelijl voor niemand en rijden het hardst in de stad dan, op de snelweg is de Portugeze chauffeuse tergend langzaam.
praktijk:
Golf III met petje gaat voor.
Tweede de Mercedes.
Derde de Volvo.
Ik dacht echt 3 2 1
Vannacht heb ik een nachtmerrie dat ik in een simulator zit.
1, 3, 2. 2 heeft eigenlijk voorrang op 1, maar moet voorrang geven op aan. Dus dan geldt doorgaand verkeer op afslaand verkeer (bevordering verkeerstroom). Vervolgens heeft 3 dus voorrang op 2.
Gaat 2 overigens rechtsaf, dan heeft 2 wel voorrang. Wanneer 3 slim is, maakt deze gebruik van deze afslaande beweging, maar officieel heeft 1 dan voorrang op 3.
1 3 2 hopsakee! wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-0...
2, 1, 3
Ik blijf staan en gebaar de andere twee hun gang te gaan. Kom vanzelf thuis.
Maar ik heb dan ook al drie keer 100 punten gescoord bij ANWB veilig rijden. ;-P
In welke auto zit ik? Die heeft (neemt) voorrang want de rest twijfelt en blijft staan.
Hoe weet jij dat er in de rest van de auto's vrouwen zitten ?
1,3,2.
Juist
in het verkeer gaat het net zoals in het leven: De brutaalste heeft altijd voorrang.
1,3,2
Simpel: eerst 2 (komt van rechts dus heeft voorrang op 1), dan 1 (rechtdoor op dezelfde weg dus heeft voorrang op 3 als afslaand verkeer) en als laatste 3.
Mag ik nou door voor de koelkast?
nee oetlul 3 komt van rechts voor 2 dus eerst 3.
Dus 3 dan 2 dan 1
Rechtdoor op dezelfde weg mot toch eerst effe voorrang geven aan verkeer van rechts.
@Kapitein Sjaak Mus | 17-05-19 | 22:36: en dat verkeer van rechts heeft last van verkeer van rechts dat op zijn beurt weer last heeft van rechtdoorgaand verkeer dat voorrang heeft op afslaande verkeer.
3-2-1 rechts gaat voor, klaar toch?
Ehhm. Er moet toch wel ergens een bepaalde volgorde in de verschillende voorrangsregels zijn beschreven?
Benieuwd of dit reaguursel ook gejorist gaat worden. Maar het antwoord op de gestelde vraag is domweg "Nee". Het RVV stelt geen algemene volgorde tussen de verschillende verkeersregels. Als die er wel is wordt die expliciet benoemd. Er wordt in algemene zin alleen volgorde geregeld tussen regels/tekens/lichten.
Dus tenzij iemand een artikel in het RVV weet te vinden wat het tegenovergestelde bewijst, blijf ik bij mijn gejoriste antwoord: "Nee :)"
Affijn, dit soort geëikel komt dus vrijwel alleen in Nederland voor. In alle andere beschaafde landen bestaan dit soort situaties niet of nauwelijks (buiten woonwijken), daar zijn alle kruisingen op 1 of andere manier voorrangskruisingen en bij T-kruisingen is vrijwel altijd de doorgaande weg de voorrangsweg.
Hier heb je er 1 , met vlak daarbij een spoorwegovergang
www.google.com/maps/@52.2227841,4.484...
Tjonge jonge wat simpel... als auto 3 gewoon oprijdt (welke idioot stopt nu daar?) om af te slaan kan 2 (ook al komt ie van rechts) sowieso niet oprijden... Auto 2 mag natuurlijk niet zomaar auto 1 snijden want recht doorgaand verkeer. Dus 1,3,2...
Yep!
De brutaalste gaat eerst. Daarna is de volgorde afhankelijk van wie de brutaalste was: indien 1, dan 3-2; indien 2, dan 1-3; indien 3, dan 2-1.
Er bestaan overigens meer van dit soort dilemma's, bijvoorbeeld: op je rijles leer je dat uitvoegend verkeer voorrang heeft op invoegend verkeer. Is weliswaar in de praktijk meestal handig, maar juridisch gezien onjuist; beide voertuigen maken een precies even zwaar tellende bijzondere verrichting en bij een aanrijding zijn beide partijen dus even schuldig.
Het RVV 1990 ('geef je verstand eens voorrang') is ooit vastgesteld vanuit de filosofie dat common sense zwaar mee moet wegen. Na 30 jaar is dat door betuttelende handhaving en betuttelende inrichting van verkeerssituaties er wel een beetje uitgepest, maar de basisgedachte bestaat nog steeds in de (geest van de) wet.
is niet zo moeilijk ,gewoon goed opletten .let goed op ander ,staat iedereen stil geef je als eerste peut gas en ga je er voor ,daarna vechten de andere twee het maar uit .en soms is een ander eerder ,dan gaat die eerst .nemen en geven heet dat .en dat kan prima .zolang je maar niet als een opgefokte idioot achter het stuur zit..
1, 3, 2.
1 e 3e 2e van rechts
Ik, 3, 2.
Of ik, 2, 1.
Of ik, 1, 3.
En boem is ho.
Auto 1 komt van links en moet voorrang verlenen aan auto 2. Auto 2 moet echter zelf voorrang verlenen aan auto 3, die voor auto 2 van rechts komt. Kortom , auto 1 wacht tot auto 3 de linksaf is geslagen, dan slaat auto 2 linksaf en daarna vervolgt auto 1 haar weg.
Volgorde is dus 3, 2,1
Kortom?
Ligt eraan in welke auto de suikerspiegelaar zit?
1-3-2
Wie dat niet weet kan wat mij betreft direct zijn (haar / weetikveel) rijbewijs inleveren
Het is simpel: 2, 1, 3. Voor auto 1 komt auto 2 van rechts die hij dus voorrang moet verlenen. Auto 1 gaat rechtdoor op dezelfde wegen heeft daardoor voorrang op de afslaande auto 3. Die moet 1 dus voorrang verlenen en mag als laatste de weg indraaien waar auto 2 net uitkwam.
En komt voor auto 2 autos 3 dan niet van rechts?
Rijbewijs graag inleveren voor de veiligheid van ons allen!
Het is simpel: 1, 3, 2. Voor auto 2 komt auto 3 van rechts die hij dus voorrang moet verlenen. Auto 1 gaat rechtdoor op dezelfde weg en heeft daardoor voorrang op de afslaande auto 3. Die moet 1 dus voorrang verlenen en mag daarna eerst de weg indraaien waar auto 2 uit komt.
Who cares wie er voorrang heeft. Gewoon pedal to the metal en doorbuffelen.
Iedereen heeft gelijk, er is in deze situatie namelijk geen vaste volgorde geregeld in het RVV. 1 en 2 moeten beiden voorrang verlenen aan bestuurders van rechts, en omdat 3 afslaat moet hij/zij rechtdoorgaand tegemoetkomend verkeer op dezelfde weg voor laten gaan. Er is in deze situatie dus wel een verschil tussen voorrang en voor laten gaan, 1 en 2 moeten 'voorrang' verlenen en 3 moet 'voor laten gaan'.
Er bestaat voor bestuurders geen verschil tussen 'voorrang verlenen' en 'voor laten gaan'. Het enige verschil tussen de definities is namelijk, dat je alleen 'voorrang verlenen' kunt aan een andere bestuurder (een voetganger heeft dus nooit voorrang). Staat er in de wet 'voor laten gaan' in plaats van 'voorrang verlenen', dan betekent dat alleen dat de instructie ook geldt voor voetgangers. Geprojecteerd op deze situatie en jouw uitleg: rechtdoorgaande voetgangers moet je wél voor laten gaan; van rechts komende voetgangers hoef je níet voor te laten gaan.
@dexter79 | 17-05-19 | 21:27: Inderdaad, eindelijk iemand die er verstand van heeft. Ik heb het verschil aangegeven omdat 'voorrang' hier te pas en te onpas wordt gebruikt. Je zou in deze situatie ook kunnen zeggen dat nr. 3 vanuit het oogpunt van zwakkere verkeersdeelnemers zelfs extra rekening moet houden met ander rechtdoorgaand verkeer (bv voetgangers en fietsers die 1 voorbijgaan) en dat het voor hem/haar misschien niet verstandig is om als eerste het initiatief te nemen.
Jammer joh, het is wel geregeld. Verkeer van rechts op een gelijkwaardige kruising gaat altijd voor. Dat is de hoofdregel. Rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaand verkeer is ondergeschikt hieraan. Dat betekent volgorde 3, 2, 1. Zoek het maar op.
@Monsterboca | 17-05-19 | 22:39: Waar moet ik het opzoeken dan? Er staat namelijk helemaal niets in het RVV over hoofdregels en ondergeschiktheid van 'voor laten gaan' versus 'voorrang verlenen'. In de Rijprocedure B, gebruikt door CBR, OTCRij en Politie, staat hier ook niets over vermeld. Overigens gaat verkeer van rechts op een gelijkwaardige kruising helemaal niet altijd voor. Verkeer=alle weggebruikers. Voorrang heeft alleen betrekking op bestuurders onderling. Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
In de praktijk hangt het er van af wie er in de auto's zitten en in welke regio c.q. welk land deze situatie dit zich voordoet. Ik gok overigens op 3,2,1
Inderdaad, klopt wel! Als ik op zulke situaties aankom heb ik altijd voorrang... Vroeger reed ik altijd Mercedes en daar zit de voorrang trouwens ook standaard ingebouwd...
@Expertus_Dico | 17-05-19 | 20:42: lol
Gewoon doorduwen. Wie twijfelt, moet wachten.
1,3,2 Auto 3 moet ten alle tijden auto 1 voor laten gaan. Auto 2 moet ten alle tijden auto 3 voor laten gaan. Auto 2 en 3 zullen dus moeten wachten. Auto 1 moet weliswaar auto 2 voor laten gaan, maar auto 2 moet wachten op auto 3. Dus auto 1 gaat als eerste, wegens verkeer op dezelfde weg rechtdoor gaat voor.
Auto 2 en 3 hebben allebei het knipperlicht aanstaan, omdat ze van rijbaan en rijrichting veranderen. Auto 1 niet want die gaat gewoon rechtdoor . Verkeer wat van rijrichting verandert mag nooit verkeer hinderen wat rechtdoor gaat.
@rmstock | 17-05-19 | 20:51:
Waar staat die verkeersregel? Het is niet van baan wisselen ofzo.
Rijbewijs graag inleveren voor de veiligheid van ons allen!
Fuck 1, 2 en 3... Gewoon vlug gas geven en rijden als iedereen toch blijft staan...!
Het hangt er van af of dit een straatrace is met of zonder alcohol, zo begrijp ik uit recente jurisprudentie.
Dat was geen gelijkwaardige kruising. De straatracer had voorrang, en was ook die mening toegedaan.
Het punt van justitie was dat als hij met ruim 100 op n smal bochtig weggetje aankomt knallen en je snapt niet dat mensen uit n uitrit niet tijdig af kunnen slaan omdat het leeg was toen ze gingen. Hij ging zoveel harder dan normaal, en dan iemand zich voor kan stellen dat dat meer een reden was dan dat die dame geen voorrang gaf. Dat kon ze niet en hij had daarop kunnen anticiperen.
Als ie maar 10 of 20 km te hard ging had ie gewonnen. En was er blikschade ipv een dode.
2-1-3. Had niet verwacht dat zoveel mensen dit niet weten.
2 3 1. Echt. Rij dagelijks over eenzelfde kruizing.
Maar wie weet zijn de regels recentelijk veranderd.
Hoe kun je nu weten dat zoveel mensen iets niet weten..... graag toverstokje....
Als heel veel mensen het volgens jou verkeerd hebben, misschien heb jij het dan wel verkeerd.
@Remus McMillan | 17-05-19 | 20:26: Het is >> kruiSing met een "s" . Pffff Hoe moeilijk kan het zijn. Net zo iets als "ongelovelijk" tenenkrommend!
Belangrijkste conclusie: sla nooit linksaf.
Alle drie spookrijden had dit probleem ook opgelost, maar dan was rechts afslaan weer lastig.
Er zijn koeriersbedrijven in New York die dat hun personeel verbieden en en hun routes zoveel mogelijk rechtsaf en rechtdoor laten slingeren. Dat schijnt uiteindelikl veel tijdswinst op te leveren en flink minder schade.
Even in verzekeringstermen. Stel de politiewinnaar nummer 1 neemt voorrang op nummer 2 van rechts die zich prompt in nummer 1 boort. In die chaos boort nummer 3, die op dat moment voor beiden van rechts komt, in de ontstane chaos. Wiens verzekeringsmaatschappij draait op voor de all risk?
Ik mag toch hopen dat het officiële antwoord, dat nummer 1 voorrang heeft, een grap is? Van de categorie "Overig"? Nu diezelfde situatie met 3 asielzoekerts en hun rimboerijbewiis. Mocht de Rode Hoed nog ruimte hebben: een debat tussen Mark Harbers en Sander Dekker over de verkeerstechnische consequenties van het Marrakech Pact? Het schijnt dat Mark Rutte binnenkort een opvolger nodig heeft.
Stelling 1: wie het hardst toetert heeft voorrang.
Stelling 2: wie met een bijstandsuitkering in de duurste pooierbak rijdt, heeft voorrang
Stelling 3: de lichtgetinte bestuurder zonder BSNnummer die de meeste hardwerkende Polen in een busje dood rijdt moet zelf eens gaan schoffelen. Niet dat ook maar 1 iemand op de feitelijke taakstrafuitvoering toezicht houdt.
1 3 2
Dat zoekt mijn Tesla helemaal zelf uit via google of zoiets.
Ik kom er niet uit. Als ik in auto 1 zou zitten zou ik maar gewoon rechts af gaan, want kortste bocht, dan kan ik gewoon doorrijden.
Als ik met auto 2 was ook, gewoon rechtsaf.
En in auto 3? Gewoon rechtdoor.
Niks aan de hand, geen conflicten, geen vingers en geen gezeur. Daarna gewoon omkeren en nog een poging wagen.
Al die problemen ook altijd....
Lol! U beschrijft mijn rijstijl.
't Golfje gaat voor want anders is het rassies
De belangrijkste verkeersregel die iedereen altijd vergeet: rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang
random_roadkill | 17-05-19 | 20:18 Inclusief verkeer van rechts? Of als u een voorrangsweg nadert? Joh!
random_roadkill | 17-05-19 | 20:18 |
Rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang..
Dit heet in goed Nederlands een dead-lock situatie. De verkeersregels zijn nog niet voorbereid op moderne situaties zoals in deze schets.
De verkeersregels komen uit een tijd dat twee auto's tegelijk bij een kruising al een wonder was, of er altijd een verkeersregelaar aanwezig was.
Jawel. Rechtdoor gaat voor en dat heet gelegenheidsvoorrang. Was 20 jaar geleden ook al zo. Geen idee waarom dit ineens op GS moet. Komkommertijd.
@McFlym | 17-05-19 | 22:37: zoek jij nog een keertje op wat "gelegenheidsvoorrang" is ;)
Dit plaatje is theorie. Met een theoretisch antwoord. Uit ervaring weet ik dat in zo'n situatie degene met de minste voorrang het eerst doorrijdt omdat degene met de meeste voorrang het niet meer snapt en stil blijft staan.
Dat, of de auto die het minst waard is. De andere twee zijn altijd voorzichtiger.
@obominotie | 17-05-19 | 20:19: ja. Dat is ook een mooi praktijkvoorbeeld.
Mijn rechter portier heeft een parkeerdeukje. Ik heb zojuist een makkelijke manier gevonden om dit via de verzekering van een ander te laten herstellen. Een goed getimede voorrangssituatie creeëren waarbij ik bestuurder 1 ben. Grote kans dat het raak is.
3 2 1.
wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-0... artikel 15
In dit geval dient gelegenheidsvoorrang gegeven te worden door 1 op 3, zie nl.wikipedia.org/wiki/Voorrang#Gelege...
De @politie beweert iets anders trouwens: twitter.com/Politie/status/1129425031...
Maar ik weet 100% zeker dat als 1 tegen 2 aanrijdt, of andersom dat 1 dan de lul is wegens het niet verlenen van voorrang aan rechts.
Dat is bij 2 voertuigen inderdaad zo. Maar... het probleem is: 2 kan geen voorrang nemen op 1, omdat hij voorrang moet verlenen aan 3. En 3 moet sowieso wachten op 1. Dus, als 1 en 2 crashen zijn ze allebei sowieso voor hun beurt gegaan. De wet biedt in deze situatie geen uitsluitsel en bij een crash zou 3 moeten blijven om te getuigen, zo niet en hij gaat er vandoor, dan is 1 aansprakelijk en dus de lul. Of althans zijn verzekeraar.
Gelegenheidsvoorrang "dien" je nooit te geven. En mijn persoonlijke ervaring met de politie is dat zij zelf de wet vrij slecht kennen, dus hun mening/interpretatie is voor mij niet meer waard dan de mening/interpretatie van elke andere weggebruiker. Alleen de mening van een rechter - in de vorm van een uitspraak - is meer waard, maar jurisprudentie over deze situatie bestaat volgens mij niet.
Diegene die geen voorrang meer hoeft te verlenen omdat de auto met voorrang als eerste geen benzine/electriciteit/gas/diesel in de tank heeft na uren stationair draaien, gaat als eerste, de andere daarna en de laatste (dus die zonder brandstof) blijft staan.
Geen heeft voorrang. In een situatie als deze moet de voorrang onderling geregeld worden. Zo heb ik dat gewoon in mijn theorie boekje geleerd
Ja, dat noemen we gelegenheidsvoorrang. nl.wikipedia.org/wiki/Voorrang#Gelege...
En daarom zou eens in de 10 jaar weer de theorie opgehaald moeten worden...
2, 1, 3. Het is een gelijknamige kruising, geen voorrangsweg. 1 moet rechts verkeer (2) dus voorlaten. Daarna geldt rechtdoor verkeer (1) gaat voor. 3 heeft nergens voorrang in. Hierin in dit dorp is dit ook expres zo gemaakt om de snelheid te temperen.
Zucht...
1,3,2
Ik vind een muziek quiz persoonlijk veel leuker, maar de uitslag is nooit terug te vinden. Zo zie ik al 2 weken een groene telefoonhoorn bungelen op mijn netvlies.
3,2,1. Als jij 1 bent en denkt dat je mij in auto 2 geen voorrang hoeft te verlenen, omdat je rechtdoor gaat, dan wens ik je veel plezier met je whiplash. Ik ga van de schadevergoeding bier drinken. Betweterige kleuter met je spoilertje en sportaccenten op je trieste leasebak.
Ik denk niet, ik weet zeker dat jij dan een probleem krijgt met auto 3,
want die heeft voorrang op jou, en omdat hij dus van richting veranderden wil,moet hij op zijn beurt auto nummer 1 voor laten gaan, en omdat jij dus op auto 3 moet wachten, moet je ook nog eens auto 1 laten voorgaan,
dus ben je gewoon van de eerste nu de laatste in de rij dankzij auto nummer 3.
@Ronnie D. | 17-05-19 | 20:17: ik had het niet over 3. Die mag idd als eerste. Auto 1 mag daarna gewoon wachten op mij in auto 2, want ik kom van rechts en het is een gelijkwaardige kruising. Ik weet uit ervaring dat mensen dit gewoon niet weten of niet willen weten. Dus succes met de whiplash.
@Tooltime | 17-05-19 | 20:31:
auto 3 mag helemaal niet eerst want recht doorgaand verkeer gaat
VOOR afbuigend verkeer, en auto 1 gaat gewoon rechtdoor,
dus 1, 3 en dan jij pas.
@Ronnie D. | 17-05-19 | 22:13: 1 heeft gewoon op 2 te wachten. Dus dat duurt net zolang totdat eerst 3 en dan 2 weg zijn. Rechts voorrang verlenen is de enige regel die geldt op gelijkwaardige kruising.
Ik probeer de situatie te overzien, neem snelheid terug, kijk goed om mij heen, geef de zwakste deelnemers in het verkeer voorrang, kijk nog een keer extra, geef langzaam gas bij en houd mij en mijn medepassagiers veilig.... als ik mij extra veilig voel zet ik kneiterhard "The Ace of Spades" aan. Maar Van Rossem kennende zal het wel een strikvraag zijn en zijn de regels opeens veranderd en ben ik daar niet over ingelicht..... benieuwd naar het antwoord......
Rechtdoor op dezelfde weg --> gaat voor.
Eerst 1... dan 3 want die komt van rechts en dan 2.
1,3,2.
En de radio standaard op 538, fijn bedrag voor 200 meter
Helemaal goed - een tien.
De hoofdregel is "rechts gaat voor" op een gelijkwaardige kruising. De juiste volgorde is dan ook 3, 2, 1. Indien 2 niet zou bestaan dan klopt het dat 3 voorrang moet verlenen aan 1 (rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer). Echter, omdat 1 voorrang moet verlenen aan 2, en 2 weer aan 3 gaat 3 voor op al het verkeer. De hoofdregel "rechts gaat voor" op een gelijkwaardige kruising staat boven de rechtdoorgaand verkeer regel.
Aanname: gelijkwaardige kruising, gelijktijdige aankomst.
-
Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer. Dus gaat 1 gezellig rechtdoor. Normaliter zou 1 voorrang hebben moeten verlenen aan 2, maar nu 3 voor 2 van rechts komt, moet 2 wachten en kan 1 doorgaan, waarna 3 aan de beurt is om linksaf te slaan.
-
Derhalve: 1, 3, 2.
-
@bisbisbis | 17-05-19 | 20:15:
Lees je niet wat ik schrijf? "rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer" is sprake van wanneer alleen auto's 1 en 3 op de kruising waren. Gezien auto 2 er ook is gaat de regel "rechts gaat voor" op. Dat houdt in 1 moet voorrang verlenen aan 2, 2 aan 3 en gezien er niks van rechts komt voor 3 mag 3 dus als eerste afslaan. Dus juiste volgorde is 3, 2, 1.
Jammer. Gezakt.
Eerst ik,mits er in de andere auto iets lekkers zit,dan mag die eerst.
Als ze je zien, in je Mini Cooper.
1, 3, 2.
Want 1 en 3 rijden op de doorgaande weg, 1 is rechtdoorgaand verkeer en 2 moet wachten op 3 want 3 komt van hem voor rechts.
In de praktijk gaat iedereen op elkaar wachten en degene met de grootste ballen of de zwaarste rechtervoet neemt voorrang en dan lost het ook wel weer op.
Ongeacht of ik de bestuurder van auto 1,2 of 3 ben zou ik uitstappen en even gaan overleggen met de 2 andere bestuurders onder het genot van een blik bier waarvan ik altijd een tray in mijn auto heb staan.
1, 3, 2.
2,1,3
Ook mijn antwoord.
2,1,3
1. die blijft op het rechtervak rijden.
Gha, draadje kan dicht!
Helaas een dagelijkse verkeersituatie alhier, waarbij 2 van een heuvel afkomt (en dus ook bijkomende fieters >40 km/u) en je ook met een hoge heg te maken hebt op de hoek rechts waardoor 3 op het laatste moment te zien is. Fuck de evt verkeersregels; als niet lease-auto bezitter ga je voor de minste schade: 3 gaat voor, evt 1 ook . Als 2 zorg je ervoor dat je morgen hier ook nog kan rijden zonder bezoek aan ziekenhuis en herstelbedrijf.
Bovendien: lease auto gaat voor particulier bezit, omdat paritulieren de premies bij schade uit eigen zak moeten betalen of compenseren.
Is geen oplossing voor. Hier geldt gewoon het gezonde boerenverstand/fatsoen/bereidwilligheid of hoe je het ook wil noemen.
Psychologisch verkeersgrapje: Wat doet u als u (bijv in Engeland) een verkeersbord ziet dat zegt: "Ignore This Sign"
1, 3, 2. Makkie, was alle theorie maar zo makkelijk :)
u vergeet dat 3 voor 1 moet stoppen (rechtdoorgaand verkeer)
@telelezer | 17-05-19 | 19:57:
U vergeet; De hoofdregel "rechts gaat voor" op een gelijkwaardige kruising staat boven de rechtdoorgaand verkeer regel.
@Monsterboca | 17-05-19 | 20:05: Leuke aanname. Uit het RVV blijkt echter nergens dat artikel 15 boven artikel 18 zou staan (fysiek wel uiteraard, maar qua prioriteit niet). Dat zou dan dus door jurisprudentie geregeld moeten worden, maar voor zover mij bekend is die er ook niet.
@dexter79 | 17-05-19 | 21:45:
Geen aanname. Vorig jaar nog theorie examen voor rijbewijs D gehaald. Ook deze situatie is besproken.
1,3,2, recht van vrije doorgang.
Eerst de Audi. Dan de BMW. Dan de rest.
PauperTs eerst inderdaad.
Nee hoor, achterwielaandrijving heeft voorrang op voorwielaandrijving.
@Diotima | 17-05-19 | 20:43: Ik rijd een V60 PIH. Dus zowel voor- als achterwielaandrijving. En nu?
@De Ingeniale | 17-05-19 | 21:01: Jij mag als laatste met je Daf.
In 3 zit een vrouw of een bejaarde. Die rijdt niet ver genoeg naar voren.
Wat meestal werkt is om de neus een stukje op de straat zetten, dat intimideert en krijg je voorrang.
Rechts heeft voorrang. Gelijkwaardige kruising.
3 2 1
213
Neem een tank, iedereen geeft je dan voorrang, win win.
Dat hangt ervan af welke van de 3 ik zelf ben. In dergelijke situaties staat iedereen oneindig op elkaar te wachten en dat duurt me te lang. Ik ga dan altijd als eerste. De rest red zich dan wel weer.
Allemaal stoppen met rijden, stel klimaatnazi's.
Boeie
-1 moet wachten op 2 die voorrang heeft (2 komt van rechts)
-2 moet wachten op 3 die voorrang op hem heeft (3 van rechts)
-3 moet wachten op 1 die voorrang op hem heeft (rechtdoorgaand verkeer).
Dus de slimme 2 kan er (voorzichtig!) tussendoor glippen omdat 1 en 3 toch al aan het wachten zijn,
Maar nogmaals: een mooie meid krijgt van mij altijd voorrang hoor..
Helaas u bent gezakt voor uw theorie..
www.cbr.nl/nl/service/nl/reservering....
2 stopborden in tegenovergestelde richting; auto 1 komt aan, stopt volledig, kijkt of er geen kruisend verkeer is, zet knipperlicht aan en kruist de weg naar links. Paar tellen later gestart komt auto 2 uit tegenovergestelde richting en rolt bij het stopbord langzaam rechtdoor. Kaboem! Wie is de schuldige?
fafslaand verkeer heeft geen voorrang; dus 2 wint
1 dus. De andere twee gaan spook rijden.
@telelezer | 17-05-19 | 19:54: auto 2 moet eerst volledig tot stilstand komen en dan al het kruisende verkeer voor laten gaan.. das dus het dilema bij mij om de hoek
2 1 3
Yep, volgens mij ook.
2,1,3
En mooie meid krijgt bij mij altijd voorrang
Ja ik, al dat gewacht
3>2>1
1 en 2 moeten wachten, 3 kan er tussendoor.
@HogeNood | 17-05-19 | 19:46:
1 wacht op 2.
Tsjezus, je kan wel zien dat de meeste mensen hier uit amsterdammertje komen, wat een geklooi.
1.3.2 rechtdoorgaand verkeer gat voor afslaand verkeer
vervolgens gewoon de regels toepassen op rechts verkeer
U bent gezakt. "Rechts gaat voor" staat boven "rechtdoorgaand verkeer gaat voor". Juiste volgorde is 3, 2, 1. Vorig jaar nog theorie examen rijbewijs D gedaan.
Niks over haaientanden, dus je kan nu elk beeld schetsen, en heeft dus meerdere mogelijkheden, van welk voertuig moeten we uitgaan, ik heb hier in het dorp namelijk de zelfde situatie, haaientanden lossen dat weer op, elke dag is het een voorrang's zooitje.
Dit is een gelijkwaardige kruising en normaal heeft 2 voorrang op 1, maar omdat auto 3 er bij komt veranderd alles, want 2 moet nu 3 laten voorgaan en 1 heeft voorrang op 3 want recht doorgaand verkeer gaat voor afbuigend verkeer in deze situatie, en omdat 2 dus moet wachten op 3 heeft 1 nu voorrang.
Klopt inderdaat.
Ja maar ja, je moet in een split second reageren. U heeft er 39 minuten over gedaan om tot dit antwoord te komen. Vergeet het dus maar dat dit in de praktijk gaat werken.
Nogmaals: Vergeet de wegenverkeerswet. Oogcontact.
@VanBukkem | 17-05-19 | 19:44:
Valt wel mee, 2 had gewoon gestopt voor 3 en 3 had gestopt voor 1. Dit soort verkeerssituaties lost 9 van de 10 keer vanzelf op.
@Wasbakplasser | 17-05-19 | 19:49:
Inderdaad. In negen van de tien keer lossen dit soort situaties vanzelf op. Maar zelden met inachtneming van de wegenverkeerswet. Want die kent toch niemand.
De praktijk is vaak dat de brutaalste eerst gaat. En op zich is daar niks mis mee. Iemand moet het initiatief nemen.
@VanBukkem | 17-05-19 | 19:44:
Nee hoor, daar heb ik geen eeuwigheid over na hoeven denken
want ik rijd al achterstevoren op een motor sinds m'n 11e
en heb toen ook al auto leren rijden, en op m'n 14e mocht ik ook
al met vrachtwagens rijden ( dit alles op afgesloten terrein)
en heb dan ook alle rijbewijzen behalve bus, want ik was toch
niet van plan om touringcar of buschauffeur te worden,
dus na dik 40 jaar waarvan 35 met rijbewijzen, weet ik wel aardig hoe de regels in elkaar steken. Niet dat ik alles weet, maar deze situatie was
echt een makkie.
@Ronnie D. | 17-05-19 | 20:00:
Okee. U wist het. Maar geheid dat die andere twee dat niet wisten. Dus vervalt in de praktijk die regel. En dus dan vallen we weer terug op oogcontact.
@VanBukkem | 17-05-19 | 20:13:
Hahaha, wat een kletskoek! Iedereen word geacht de verkeersregels te kennen, en zou het wel een zooitje worden als elke stoethaspel zich zou gaan beroepen op oogcontact omdat hij of de ander wellicht de regels
niet kent.
Wat schrik ik van de antwoorden! Hoop dat meeste reaguurders inderdaad niet van hun zolderkamer afkomen en nooit auto (of ander vervoersmiddel) gaan besturen!
1,3,2 waar bij 1 het enkel heeft op 2 omdat 2 weer voorrang moet geven aan 3 welke weer moet wachten op 1. Soort steen, papier, schaar. Als ze dan ook nog allemaal netjes richting aangeven en elkaar even aankijken moet het goed gaan.
.
Fout antwoord gegeven, graag rijbewijs inleveren!
Van mij mag elke mongool tegen m'n auto rijden, want dan breng ik hem naar
het duurste schadebedrijf voor een prijsopgave die de verzekeraar van de tegenpartij mooi op mijn rekening mag storten, en dan repareer ik hem lekker zelf voor minder dan de helft, en zo heb ik door de jaren heen al enkele duizenden euro's verdiend.
@Ronnie D. | 17-05-19 | 19:46: Ronnie D(oorzon) ? Dan snap ik het wel.
Je mag zelf je rijbewijs inleveren. De hoofdregel is "rechts gaat voor" op een gelijkwaardige kruising. De juiste volgorde is dan ook 3, 2, 1. Indien 2 niet zou bestaan dan klopt het dat 3 voorrang moet verlenen aan 1 (rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer). Echter, omdat 1 voorrang moet verlenen aan 2, en 2 weer aan 3 gaat 3 voor op al het verkeer. De hoofdregel "rechts gaat voor" op een gelijkwaardige kruising staat boven de rechtdoorgaand verkeer regel.
@Monsterboca | 17-05-19 | 20:08: Hoop dat jij een keer deze theorie in de praktijk gaat brengen. Monsterboca in auto 3 en Ronnie D. en auto 1. Het is je gegund Ronnie. Zoveel domheid moet bestraft worden!
Gezien u een fout antwoord heeft gegeven, neem ik aan dat u uw rijbewijs inlevert?
Uw toelichting (soort steen, papier, schaar) is overigens wel correct, alleen de conclusie dat het "dus" 1,3,2 is, klopt niet. Er zijn 3 mogelijke conclusies die alle drie even zwaar (on)juist zijn conform het RVV (namelijk 1,3,2, 2,1,3 en 3,2,1). Mogelijk heeft een rechter recentelijk een uitspraak gedaan waardoor 1 conclusie meer waarde heeft gekregen dan de andere 2, maar dan is dát de uitleg, en niet úw uitleg. Voor zover mij bekend bestaat die uitspraak overigens niet en is het enige goede antwoord dus dat hier een "dead lock" is, en niemand voorrang heeft.
Met een beetje vooruit kijken hadden alle drie de auto's door kunnen rijden, door tijdig op de linker baan te gaan rijden. Een paar honderd meter voor de kruising hadden de automatische piloten dit via wifi af kunnen spreken, had er niemand hoeven stoppen wat weer veel fijn-rem-stof en CO2 uitstoot (of kWh) zou besparen.
Het is 1,3,2. Iedereen die een ander antwoord heeft levert per direct zijn rijbewijs in.
2 gaat voor 1, 3 gaat voor 2, en 1 gaat voor 3.
Soort cirkel-voorrang situatie, dus de meest assertieve gaat eerst en de Picanto als laatst.
Simpel; 2,1,3. 1 moet voorrang verlenen aan 2, 3 moet voorrang verlenen aan 1 (rechtedoor op dezelfde weg heeft voorrang). En als laatste kan 3 dan.
Politie Nederland:
Hi, We hebben het voor je uitgezocht vandaar dat het even duurde. De Rijksoverheid geeft als antwoord 1-3-2. Meet informatie kun je ook vinden op de website: wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-0... … MEt vriendelijke groet, ^W16.
Een twitterkuiken?
Attikel 15 niet gelezen? Voorrang geven aan rechts. Juiste volgorde 3, 2, 1.
Artikel*
@Monsterboca | 17-05-19 | 20:11: Artikel 18 niet gelezen? Bestuurders die afslaan, laten verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt, voor. Juiste volgorde bestaat niet.
2, 1, 3. 3 wil iets moeilijks en moet maar even wachten, die heeft zeker geen voorrang. 1 moet ook nog even wachten want eerst komt 2 van rechts. Als 2 lekker aan het rijden is blijven 1 en 3 over. 3 wil afslaan en 1 gewoon rechtdoor, dus 1 gaat voor. Ik begrijp de puzzel niet helemaal volgens mij.
loten
Van bovenaf gezien als 4e partij is dat natuurlijk 1, 3, 2 .
1 slaat niet af gaat als eerste daarna verleent 2 voorrang aan 3.
Maar of elke bestuurder dat in deze situatie in een split second kan beredeneren is een andere zaak.
2,1,3.... Vraag niet waarom, gewoon gevoelsmatig...
Tenzij 2 door een vrouw wordt bestuurd.... Dan is het 132...
Als de auto's stilstaan is het 2 1 3, als ze rijden 1 3 2.
Ze rijden op dit moment, 3 staat nog niet ver genoeg naar voren.
1.3.2
Wie er voorrang heeft ligt er helemaal aan welke bestuurder een te lage bloedsuiker spiegel heeft.
En in welke (islamitische) maand we zitten. ;-)
Die kennis is hard nodig, gezien het grote aantal automobilisten die er momenteel een potje van maakt .. Ik zie elke dag wel een paar keer auto's of vrachtauto's slingeren, bijna van de weg rijden, van strook veranderen (met 130 km/h) zonder goed te kijken, en vooral VW rijders asociaal hard (onverantwoord) scheuren ..
Oogcontact, oogcontact, oogcontact. De wegenverkeerswet is in dit soort gevallen van secundair belang. De wegenverkeerswet kent toch niemand.
Misschien makkelijk als je langs de grachtjes moet rijden, maar in de echte wereld houden we ons aan de verkeersregels, hippie.
@Ongeblustekalk | 17-05-19 | 19:39:
De verkeersregels moeten natuurlijk het uitgangspunt zijn. Maar in dit soort onduidelijk gevallen moet je gewoon met zijn allen je gezonde verstand laten werken. En een iemand moet het initiatief nemen.
De wegenverkeerswet (WVW) regelt dit ook helemaal niet. De WVW wijst alleen een reglement aan waarin dit geregeld had kunnen worden, zijnde het reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV), echter heeft de wetgever ervoor gekozen om nu precies deze situatie ook niet via het RVV te regelen.
Geen enkel juist antwoord voor deze situatie. Legaal gezien heeft niemand voorrang. In de praktijk lost het zichzelf altijd op.
Mijn vuistregel in dit soort gevallen is dat de mooiste/duurste auto eerst gaat. Als een ander een mooiere/duurdere auto heeft dan mij dan gebaar ik van 'toe maar. mooie auto.'
@VanBukkem | 17-05-19 | 19:39: ik zou eerder de brakke auto voorrang verlenen. Die heeft minder te verliezen dan ik.
3, 2, 1.
Eerst 1 (rechtdoorgaand), dan 3 (voorrang op 2), dan 2
3, 2, 1.
1 moet twee voorang geven en de kruising vrijhouden bij stilstand. 2 moet drie voorang geven. 3 kan gaan omdat de kruising vrij is. Dan kan 2, deze komt van rechts. Vervolgens 1 omdat de weg vrij is.
Er staat niet bij vermeld wat voor autookes 't zijn en, net zo belangrijk: wie er achter 't stuur zit.
Ik zie t al, Zandvoort is er nog niet helemaal klaar voor.
Ik heb op altijdgeslaagd.nl geleerd dat de auto die het hardst rijdt altijd voorrang krijgt.
Ik bij toottoot.nl dat diegene op welke manier dan ook zich het hardst laat horen
Het wordt pas een echte puinhoop als auto 3 als eerste aankomt en OP de kruising wacht op de iets latere auto 1. Als laatste komt auto 2 opduiken. Auto 3 kan niet meer achterruit omdat daar al een rij achter staat en samen met auto 1 blokkeert hij de doorgang voor auto 2.
Op een T-kruising zou rechtdoor altijd voorrang moeten hebben.
Dan wordt het een voorrangsweg. Iets wat ze juist steeds vaker schrappen om de snelheid te beperken.
Daarom gaat deze situatie in Engeland altijd goed. Als men zich aan de regel houdt dat rechts voorang heeft...
@Mark van Leeuwen | 17-05-19 | 19:36: Met de auto's in deze situatie wel ja. In Engeland hebben witte busjes altijd voorrang.
Dat zie ik allemaal niet op dit plaatje maar Ik ben dan ook pas net begonnen net drinken.
@Mark van Leeuwen | 17-05-19 | 19:36: u weet dat er in GB geen voorang van rechts bestaat, toch?
@W_F | 17-05-19 | 19:44: "In Engeland hebben witte busjes altijd voorrang."
Hahaha, u is een kennert!
Tijdens mijn theorie voor BE eind jaren 60, kreeg ik een nog veel moeilijker vraag : kruising voorrangsweg (4 richtingen dus)... op de voorrangsweg een tram die naar rechts moet afbuigen omdat de rails zo lopen, ik wil ernaast rijdend (op de voorrangsweg dus) rechtdoor, van rechts komt een Brandweer auto met zwaailicht die rechtdoor wil, uit tegenover gestelde richting een politieauto met zwaailicht die linksaf wil en uit tegenover gestelde richting op de voorrangsweg een militaire colonne (met verlichting en vlaggen) die linksaf wil slaan (ik had hem fout dus moest na 2 weken opnieuw theorie doen)... succes met de oplossing !
Toen mocht je militaire colonnes niet doorsnijden, weet niet of dat nu nog zo is... ook mocht je een begrafenisstoet niet hinderen.
Ik hoorde van m'n kleindochter dat ze tegenwoordig theorie examen met de computer moeten doen.
Plisi, brandweer, tram, u, de militaire colonne.
@BrutusBosch | 17-05-19 | 19:41: Ik denk toch eerst de brandweerauto, die gaat namelijk rechtdoor en de politie (tegenover gesteld verkeer op zijn weg) wil linksaf slaan.... het waren toen meen ik 4-punten vragen en verkeersborden 1 punt vraag, dus als je er 2 fout had van 4 punten, was je al gezakt.
@Keyboardspeler, u stelt geen vraag dus die kan ik ook niet beantwoorden, maar in reactie op de gegeven antwoorden kan ik wel alvast toevoegen dat politie en brandweer in de geschetste situatie in elk geval geen voorrangsvoertuig zijn, omdat zij naast de zwaailichten geen sirene voeren, en voor hen daarom geen andere voorrangsregels gelden dan wanneer zij óók geen zwaailicht hadden gevoerd.
Degene met de oudste-goedkoopste auto heeft voorrang!
Die andere 2 zijn waarschijnlijk knuppels met een auto op afbetaling!
En die remmen wel
Simpel ...
De meid met de grote tieten mag eerst
Daarna degene met de grootste bek, of de oudste auto.
Ze moeten alle drie op elkaar wachten, dus...
1, want rechtdoorgaand
3, want 2 moet rechts voor laten gaan
2, want de kruising is nu leeg
Als ze nou gewoon drie stopborden moteren, zoals hier in de VS, is 't gewoon wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Helemaal correct.
3, want rechtdoorgaand. Linksaf kan ook want door de ontstane siruatie vrij.
2, want 1 moet rechts voor laten gaan
1, want de kruising is nu leeg
@swebe | 17-05-19 | 19:35: helemaal fout. 3, 2, 1 is juist. Hoofdregel "rechts gaat voor" staat boven "rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaand verkeer".
@Monsterboca | 17-05-19 | 20:13: Het RVV kent geen "hoofdregel" tussen voorrangsregels. Het regelt alleen, dat de prioriteitsvolgorde van hoog naar laag is: aanwijzingen (84), verkeerslichten (64), verkeersborden en wegmarkeringen (63), verkeersregels. Welke verkeersregels voor welke andere verkeersregels gaan, is in het RVV niet beschreven.
Half uur terug nog meegemaakt, omdat 1 en 2 stil bleven staan ging ik als 3 eerst. Simpel.
Ze hebben allemaal voorrang op een ander, ik denk de brutaalste gaat eerst.
U bent geslaagd.
GeenStijl heeft een nieuwe sponsor.
Centraal beheer.
Veel foute antwoorden= Kassa.
Premies gaan wéér omhoog, dank je wel van Rossem.
Laten we met het belangrijkste beginnen: Niemand heeft voorrang!
Volgens de wet moet je in bepaalde sommigeverkeerssituaties voorrang verlenen. Degene die geen voorrang verleent, maar daar daar wel toe verplicht is, begaat een overtreding.
Dus de vraag is: Wie moet hier voorrang verlenen?
Ik denk dat het antwoord "allemaal" is. 1 aan 2, 2 aan 3 en 3 aan 1. Er komen wel meer van dit soort situaties voor. Bijvoorbeeld een gelijkwaardige kruising waarbij van 4 kanten een auto komt.
Degene die eerst gaat, verleent geen voorrang. Dit doet hij of
- omdat hij de brutaalste is
- en/of degene met het meeste lef is
- of iemand anders verleende hem voorrang uit vriendelijkheid of omdat die bestuurder er niet volgend jaar nog wil staan.
Zoiets?
U heeft gewonnen. Precies dit.
1,3,2.. Rechtdoor gaat voor in dit geval, daarna rechts. Heb bij de KMAR gewerkt vroeger, deze instinker kan ik mij nog heel goed herinneren.
Grappig (maar wel jammer, want ik had de KMAR wel wat hoger zitten dan de politie) dat men bij de KMAR blijkbaar dezelfde verhevenheid voelt als de politie boven "het gepeupel", terwijl men ondertussen de wet niet kent. Het meest correcte antwoord is o.a. gegeven door ChupaChupa om 19:25; het idee dat RVV artikel 15 voor RVV artikel 18 gaat, blijkt in elk geval niet uit de wet.
1 overkruist geen baanvak (zelf bedacht).
2 kiest ander baanvak (idem)
3 logisch gevolg na 1 en 2.
Geen haaientanden oid, dus 3 komt van rechts voor 2 en die moet hem dus voorrang geven.
Zodoende 1,3,2
1 overkruist geen baanvak (zelf bedacht).
2 kiest ander baanvak (idem)
3 logisch gevolg na 1 en 2
2 en 3 hebben voorrang, die zijn dronken en willen de verkeerde weghelft oprijden! 1 is de enige die de juiste richting uit wil.
Duidelijk volgens der kaiser! 4-4-3!
Wir brauchen mehr LKW's bitte, Herr Kaiser!
Degene die het eerst gas geeft
en indien tegelijk, midden op het kruispunt uitstappen en op de vuist gaan, het liefst met krijsende kinderen op de achterbank
Juist. Maar wel eerst oogcontact zoeken met de andere bestuurders. En laat vantevoren blijken dat jij het initiatief gaat nemen. En dat hoeft helemaal niet nors of agressief, dat ook best vriendelijk en beleefd.
Is een deadlock waarvoor er geen oplossing bestaat binnen de verkeersregels.
Als er allemaal ambtenaren achter het stuur zouden zitten dan moeten de hulpdiensten ingeroepen worden. Als er minstens één van de bestuurders geen ambtenaar is dan lost het probleem zich vanzelf op.
1 overkruist geen baanvak (zelf bedacht).
2 kiest ander baanvak (idem)
3 logisch gevolg na 1 en 2
2,1,3
Het i heel simpel, verkeer van boven heeft altijd voorrang.
Talfahrt ?
1 3 2
1, 3, 2
3,2,1. Er is geen sprake van voorrangswegen of ongelijkvloerse kruisingen of wat dan ook. Rechts heeft voorrang, dus de meest rechtse verkeersdeelnemer wint. Zelfs al was het een fietser.
Wie twijfelt: rechtdoorgaand verkeer (1) is ongeschikt aan rechts voorrang geven. Die geldt vooral voor fietsers en voetgangers.
Er is een reden dat ik geen auto meer durf te rijden. In het verkeer "wint" meestal de brutaalste. Kennis van de verkeersregels, laat staan beleefdheid, werkt alleen maar tegen je.
PS: dit puzzeltje op een vierwegskruising. www.youtube.com/watch?v=Yd60nI4sa9A
1, 3, 2.
1 gaat rechtdoor op dezelfde weg.
3 ook voordat deze naar links gaat.
Exact dezelfde situatie heb ik vandaag meegemaakt, 2,1,3.
Vaut.
als twee en drie stilstaan.... gaat één eerst
dan drie
dan twee
Ik las slissen.
3 2 1
GO!
1-3-2:
Rechtdoorgaand verkeer (1) heeft voorrang op dezelfde weg MAAR moet voorrang verlenen aan 2.
Als 2 en 3 om elkaar heen rijden (wat in de praktijk gebeurt) is er niets aan de hand.
Doen ze dat niet dan moet 2 wachten op 3, 3 gaat rijden, dan 2 en dan 1.
213
2,1,3, simpel
Hoe is het mogelijk, dan had ik het goed!
2 1 3 ... en niet anders
1, 3, 2..
Maar bij een aanrijding geldt gewoon dat degene die van rechts kwam niet fout was.
1 - 3 - 2 natuurlijk, want 1 is de enige die rechtdoorgaand is.
Simpel. Gewoon mekaar aankijken, oogcontact zoeken, en dan duidelijk maken middels gebaren dat jij eerst gaat. Zo doe ik dat altijd. En als een van de andere chauffeurs daar anders over denkt, ook weer middels gebaren, en mij duidelijk maakt dat hij eerst gaat, dan vind ik dat ook best. (En met gebaren bedoel ik natuurlijk niet de welbekende middelvinger. Hou het vriendelijk en beleefd.) Sleutelwoord in dit soort situaties is oogcontact.
met n beetje fatsoen?
213 is te doen !
Rechtdoor eerst, daarna degene die van rechts komt. 1, 3, 2 dus.
3 2 1
3, 2, 1 en dan even vriendelijk zwaaien en lachen naar elkaar. Want het is een lastige situatie.
1,3,2 natuurlijk. Heb ik nu iets gewonnen?
Yes, je mag je rijbewijs inleveren en opnieuw theorie examen gaan doen. Gefeliciteerd!
Man oh man oh man: eerst de elektrische auto , dan de benzine en dan pas de diesel.
normaal moet 2 voorrang krijgen van 1, maar 2 moet nu voorrang geven aan 3, dus is het nu eerst 1 dan 3 en als laatste 2
Verder hangt het natuurlijk af wie er net van een plofkraak komt en wie er geliquideerd wordt. Maar dat is logisch.
3........, 2.........., 1............. Go!!!! Alle drie tegelijk.
2 / 1 / 3
Gaston.. wat heb ik gewonnen ?
Niks. 1 3 2 zegt Politie Nederland in die tweet.
@Mammeloe | 17-05-19 | 19:20:
Wie gelooft de politie nou?
3,2,1... rechts heeft voorrang
Hetzelfde als de wettelijke regel bij een gewone kruising waar 4 auto's precies tegelijk aankomen: de brutaalste gaat eerst.
Precies dat.
Over die nummers geen mening maar de schadehersteller wint uiteindelijk altijd.
Haha, jullie stinken er allemaal in!
Ze rijden over het trottoir.
2,1,3 natuurlijk!
Allemaal tegelijk.
Op goed geluk met de ogen dicht ...
3 2 1 natuurlijk
Eens. Gelijkwaardige kruising, verkeer van rechts heeft voorrang.
Daar heb je 'n app voor. Voorrang. Had overigens alles fout.
In Paramaribo geldt voorrang gewoon voor diegene met de grootste bak.
1,3,2 Behalve als 2 of 3 van de koninklijke familie is, dan wie het eerst de voorrang neemt (gerechtelijk bepaald, prins Bernard)
3,2,1. Dagelijkse praktijk dit.
1,3,2
Of het principe: remmen is angst
...én fijnstof
1, 3, 2 natuurlijk. Maar niet alleen omdat dat de regels zo zijn.
In de praktijk is 3 namelijk meestal zo ver naar voren gereden dat 2 er niet voor langs kan om zijn bocht naar links te nemen. Daardoor rijdt 1 gewoon door en krijgt vervolgens 3 voorrang van 2. Verder nog vragen?
1,3,2 en heb niet eens een rijbewijs.
Diegene met een petje gaat eerst 1,3,2.
132 niet zo moeilijk
1,3,2
1,3,2. Eerst 1 want rechtdoor op dezelfde weg gaat voor (leerde ik al op de basisschool). En 3 komt van rechts voor 2, dus die heeft daarna voorrang.b
Tenminste, zo heurt het. Toch maar ff kijken wie er achter het stuur zit, en of het allemaal NL kentekens zijn.
@Pierke Pierlala | 17-05-19 | 19:12:
Juiste volgorde is 3, 2, 1. Rechts heeft voorrang is de hoofdregel.
Hoe dan ook, dit wordt een roadrage
1,3,2 . 1 en 3 rijden op een doorgaande weg, 2 komt uit een zijstraat naar een voorrangsweg
Waar zie jij een voorrangsbord staan op dat plaatje?
@Keyboardspeler | 17-05-19 | 19:12: zie je die niet dan?
Leuk al die regeltjes.. Rechts heeft voorrang, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer en kleine bocht gaat voor grote bocht... Ik zou dus -zonder rijbewijs- zeggen: 1 mag voor, want die gaat als enige rechtdoor. 3 komt van rechts voor nr 2, dus die mag dan en 2 als laatst. Dus 1-3-2.
Bijna, 1 mag rechtdoor, maar moet rechts voorrang geven. Dus 2-1-3
@klaasjanhenk | 17-05-19 | 19:20:
Nee, rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer. 1,3,2 dus.
Niet alles is geregeld. Onderling oplossen. Alle drie staan op zeker moment stil en wegrijden is een niet geregelde gedraging
2,1,3
Wedden dat 2 voorrang neemt, dat is een zwart golfje.
Ik pak mijn bril er ff bij.
LOL !!
1 - 3 - 2. Kleinste bocht eerst, daarna heeft degene van rechts voorgang. Vervolgens mag nummer 2 op weg naar huis.
Er is geen kleinste bocht. Maar inderdaad 1-3-2
1, 3, 2...... eerst 1 omdat recht doorgaand verkeer voor gaat op afslaand verkeer (bij een gelijkwaardige kruising)... sinds 51 jaar BCDE, dus hoop dat ik het goed heb en niet op herhalings-cursus moet.
Wagen 1 rijdt rechtdoor en blijft op de eigen weghelft.
Wagen 2 en 3 slaan zodanig af dat ze op de verkeerde weghelft terecht komen.
Als wagen 1 wacht dan rijdt wagen 3 wagen 2 aan en kan hij via de verkeerde weghelft veilig door rijden.
YPR-765 PRAT heeft voorrang boven alles. Deze 3 moeten even wachten.
@TheseDays00 | 17-05-19 | 19:15: Ik overtoep met leo2 a6.
2,3 ,1
1, 3, 2.
1, 3, 2 want 1 gaat rechtdoor, rechtdoor op de zelfde weg gaat voor in dit geval, dan 3 want die komt dan van rechts en dan 2.
Nee. Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg geldt als er ook afslaand verkeer is op dezelfde weg. Bv fietser op parallel fietspad. Of tegemoetkomend verkeer op dezelfde weg. 1 moet voorrang verlenen aan rechts. Patstelling
2-1-3 Sukkels
Padstelling. Gezond verstand (degene met lef)
1,3 en dan 2. Deze situatie hebben we hier in het dorp ook.....
!, 3, 2.
Ik wil iedereen die een andere volgorde heeft graag uitnodigen zijn/haar oplossing zsm in de praktijk te brengen.
213
2,1,3
2 1 3
Gas, gas, gas!
1-3-2
Doorgaand verkeer op dezelfde weg heeft hier voorrang, dus 132
Hoe weet jij dat? Staat nergens aangegeven, dus gelijkwaardige kruising.
@Santtulainen | 17-05-19 | 19:07:
De stippellijn
Eerst de leasebak, dan de personenauto en tenslotte de bejaardenmobiel. Zoals elk verkeersvraagstuk.
fout
eerst de mocro met de ak47
2 - 1 - 3
4
Ogen dicht en poot op het gas.
Vrij gemakkelijk. Rechtdoor gaand verkeer heeft voorrang bij een gelijkwaardige kruising.
1 dus eerst
3 komt vervolgens van rechts dus mag daarna
2 moet dus geduld hebben
Maar in dit soort situaties wint helaas vaak de brutaalste met de grootste auto.
Ongelooflijk hoe slecht mensen verkeersregels kennen. Want, zonder auto 3 mag auto 1 als eerste?!
Lulverhaal. Rechtdoorgaand verkeer op DEZELFDE weg heeft voorrang. 2 zit niet op dezelfde weg.
@Parsons | 17-05-19 | 20:15: fijn dat jij erop reageert :-)
1,3,2
1, 3, 2. Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang, daarna de auto van rechts.
2.1.3.
1, 3, 2
1. Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer.
3. Komt voor 2 van rechts dus gaat voor.
2. Ja, nu mag jij.
@Snoess | 17-05-19 | 19:07:
Jammer, gezakt.
3, 2, 1. 1 Verleent voorrang aan 2, 2 verleent voorrang aan 3, 3 hoeft geen voorrang te verlenen en kan dus doorrijden.
3 moet toch even wachten op 1. Enzo staan we er morgen nog.
3 = Audi dus altijd voorrang.
1, 3, 2.
1, 3 en dan 2.
3,2,1
Yup. Zonder voorrangsweg 3 2 1.
Klopt. wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-0... artikel 15
In dit geval dient gelegenheidsvoorrang gegeven te worden door 1 op 3, zie nl.wikipedia.org/wiki/Voorrang#Gelege...
De @politie beweert iets anders trouwens: twitter.com/Politie/status/1129425031...
Maar ik weet 100% zeker dat als 1 tegen 2 aanrijdt, of andersom dat 1 dan de lul is wegens het niet verlenen van voorrang aan rechts.
In geval van twijfel (zoals hier) rechtdoor eerst, dus 1. Dan kijken wat er over blijft, 3 heeft voorrang, dus 3 daarna, 2 als laatste.
1 3 2.
1,3,2 ja
Ga gewoon op m'n eigen reaguursel reageren omdat zo veel mensen hier onder het duidelijk niet begrepen hebben.
Het probleem ontstaat als volgt:
1 moet 2 voorrang geven, want 2 komt van rechts.
2 moet 3 voorrang geven, want 3 komt van rechts.
3 moet 1 voorrang geven, want rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
Dus welke van deze drie autos mag eerst? Twee autos (2 en 3) maken een bocht, terwijl één auto (1) rechtdoor rijdt. Dat betekent dat de auto die rechtdoor rijdt (1 dus) eerst mag, ook al komt auto 2 van rechts vanuit zijn gezichtspunt. Daarna is het een kwestie van oplossen zonder auto 1, wat het een simpel "rechts heeft voorrang" maakt.
Eerst 2 want komt van rechts, dan 1 want rechtdoorgaand verkeer, dan drie.
Simpels.
3 komt ook van rechts
gekke smurf
@Boemibol | 17-05-19 | 19:03: Jawel, maar die moet eerst voorrang verlenen aan 1.
@theJ71 | 17-05-19 | 19:04: Ah, ik zie dat wij elkaar hebben ontmoet! Ik rij scooter, neem dus altijd voorrang... :D
Precies
Rechtdoorgaand verkeer gaat op een gelijkwaardige kruising voor afslaand verkeer. 1,3,2 dus.
@NiCeY | 17-05-19 | 21:49: oh moet het weer gelijk gelijkwaardig en diversiteiterig omdat die auto's niet dezelfde kleur hebben en niet inclusief zijn? ik zie er trouwens geen richting aan geven...
@NiCeY | 17-05-19 | 21:49: Heb het antwoord van de politie inmiddels gelezen, het schijnt dat jij gelijk hebt. Toch voelt het zó ontzettend fout, vraag mij af wat de verzekering zegt.
Lulkoek.
1 3 2
1 3 2 Maar wel rustig rijden!
Zo is het, 1 heeft gelegenheidsvoorrang op 2.
Klopt, alleen jammer van je nickname
Go for it !
wie treuzelt is een wyf
@Crematorium-de-Asbak | 17-05-19 | 19:05:
1, 3, 2 ja.
2.5
Verlenen van voorrang
Artikel 15
1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang
aan voor hen van rechts komende bestuurders.
2.7
Afslaan
Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat
hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op
dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts.
Op dezelfde weg dus. Maar rechts gaat voor komt eerst.
@Raider Twix | 17-05-19 | 20:10:
Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat
hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op
dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts
dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
@Raider Twix | 17-05-19 | 20:11: 2.1.3. dus
2,3,1
Blij dat bijna het correcte antwoord als fipo staat. Hulde! #teamauto2
REAGEER OOK